abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 februari 2026 @ 20:07:38 #51
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220059175
quote:
80s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 19:42 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik heb er ook mijn loonstrook op nageslagen :+ . De CAO door akkeren ging me te ver maar nu ben ik getriggerd dus misschien ga ik dat morgen alsnog doen.
Google gaf mij direct antwoord op de vraag "werkgeverspremie pensioen Cao *sector *" ;)
  dinsdag 10 februari 2026 @ 20:22:04 #52
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220059388
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 19:30 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ah, duidelijk. Ik dacht eigenlijk dat alle werkgevers pensioen opbouwen voor hun werknemers in NL :+ . Weer wat geleerd.
Het is geen verplichting :N
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220059444
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 19:30 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ah, duidelijk. Ik dacht eigenlijk dat alle werkgevers pensioen opbouwen voor hun werknemers in NL :+ . Weer wat geleerd.
't Is wel bij een verzekeraar ondergebracht, dus ik kan er niet aankomen, maar pensioenopbouw is idd niet verplicht in Nederland (kan dus ook gewoon 0 zijn). Al zie je dat zelden.
pi_220059699
Leeftijd 63
Werkgever UWV😃
o uren
Vakantiedagen 365
geen goodies
2493 euro netto
  dinsdag 10 februari 2026 @ 21:49:31 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220060100
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 20:52 schreef Cherni het volgende:
Leeftijd 63
Werkgever UWV😃
o uren
Vakantiedagen 365
geen goodies
2493 euro netto
En ben je daarmee tevreden?
Resistance is futile.
pi_220060112
quote:
12s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 21:49 schreef Seven. het volgende:

[..]
En ben je daarmee tevreden?
Heb geen andere keus en dat gezegd hebbende ben ik tevreden. Viel mij nog mee om van circa 3400 euro netto als machinist terug te vallen tot 2493 netto

Blijf wel nog pensioen opbouwen tot mijn aow gerechtigde leeftijd als ik die mocht halen. Dat zou een wonder zijn. Maar dat is wel mooi geregeld.

[ Bericht 11% gewijzigd door Cherni op 10-02-2026 22:01:46 ]
  dinsdag 10 februari 2026 @ 22:01:42 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220060165
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 21:53 schreef Cherni het volgende:

[..]
Heb geen andere keus en dat gezegd hebbende ben ik tevreden. Viel mij nog mee om van circa 3400 euro netto als machinist terug te vallen tot 2493 netto
Snap ik :Y . Klote dat je geen keus hebt. 2500 euro is geen vetpot maar gezien de omstandigheden niet volkomen kut. Mijn man is 7 jaar geleden uitgevallen en zijn uitkering is aanzienlijk lager. En verder heeft hij ook geen toeslagen omdat ik veel verdien, en het is ook helemaal OK dat wij dat zelf dragen.

Wat zijn jouw vooruitzichten, zijn er nog opties om terug te keren naar de werkvloer?
Resistance is futile.
pi_220060202
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 22:01 schreef Seven. het volgende:

[..]
Snap ik :Y . Klote dat je geen keus hebt. 2500 euro is geen vetpot maar gezien de omstandigheden niet volkomen kut. Mijn man is 7 jaar geleden uitgevallen en zijn uitkering is aanzienlijk lager. En verder heeft hij ook geen toeslagen omdat ik veel verdien, en het is ook helemaal OK dat wij dat zelf dragen.

Wat zijn jouw vooruitzichten, zijn er nog opties om terug te keren naar de werkvloer?
Heb uiteraard ook geen toeslagen maar uitzicht op een terugkeer dan moet al een wonder gebeuren. Het UWV was een gesprek van circa 20 min en gelijk 100% afkeur. Natuurlijk balen want het werk als machinist mis ik vandaag de dag nog.

Die 2500 euro is voor mij persoonlijk meer dan genoeg. Ik heb ook nog een partner die werkt en nig amper een hypotheek. Is wel na mijn afkeur minder gaan werken om samen nog te genieten.

Had altijd al rekening gehouden met ongemak. En zodoende heb ik nooit op de max geleefd mbt inkomen zodat ik een inkomensverlies makkelijker kon opvangen.

Het enige wat niet meer zo goed mogelijk is financieel mijn ouders, kinderen en klein kinderen zo nu en dan te verwennen 😃

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherni op 10-02-2026 22:18:46 ]
pi_220060292
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 22:07 schreef Cherni het volgende:
Het enige wat niet meer zo goed mogelijk is financieel mijn ouders, kinderen en klein kinderen zo nu en dan te verwennen 😃
Wel fijn dat die er allemaal nog zijn, dat is een stuk belangrijker dan centjes. ;)
  dinsdag 10 februari 2026 @ 22:32:38 #60
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220060325
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 22:07 schreef Cherni het volgende:

[..]
Heb uiteraard ook geen toeslagen maar uitzicht op een terugkeer dan moet al een wonder gebeuren. Het UWV was een gesprek van circa 20 min en gelijk 100% afkeur. Natuurlijk balen want het werk als machinist mis ik vandaag de dag nog.

Die 2500 euro is voor mij persoonlijk meer dan genoeg. Ik heb ook nog een partner die werkt en nig amper een hypotheek. Is wel na mijn afkeur minder gaan werken om samen nog te genieten.

Had altijd al rekening gehouden met ongemak. En zodoende heb ik nooit op de max geleefd mbt inkomen zodat ik een inkomensverlies makkelijker kon opvangen.

Dan heb je je leven lang de juiste prioriteiten gesteld ^O^ .
Resistance is futile.
pi_220060415
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 22:32 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dan heb je je leven lang de juiste prioriteiten gesteld ^O^ .
Klopt. Daarom dat ik nu even reageer. Ik zie hier toch mooie salarissen. Ga niet op je inkomen leven maar blijf daar ruim onder als dat kan. Dan heb je altijd de mogelijkheid om in een andere brance als starter te beginnen of bij ongemak een verlies te kunnen compenseren.

Werkte ooit in de engineering met een uitstekend salaris in de werktuigbouw. Maar wilde altijd als machinist werken. Als beginnend machinis viel ik gigantisch terug. Maar had goed gespaard en kon dat opvangen. En op de too is het salaris van een machinist ook niet zo slecht. Circa 3400 euro netto en een uitsrekende cao was dat prima.

Zorg dat je een plan B hebt dan is het maken van keuzes mits je gezond bent niet zo moeilijk.
pi_220060549
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 22:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Wel fijn dat die er allemaal nog zijn, dat is een stuk belangrijker dan centjes. ;)
Met een beetje mazzel overleven mijn ouders mij nog. Alleen mijn moeder ver over de 80 is er zeer slecht aan toe. En de genen van mijn vader ook ver over de 80 heb ik helaas niet georven. Wel bizar dat mijn ouders emotioneel mijn situatie niet kunnen handelen terwijl ik vrij nuchter met de situatie om ga. Dan ben je notabebe zelf 63 en zien ze je nog als een kind. 😃

Centjes in welke omstandigheden zijn toch wel belangrijk buiten de gezondheid. Ben er inmiddels wel achter dat je maar beter niet afhangkelijk moet zijn van het systeem. Zodra je niet meer werkt merk je dat het allemaal niet zo makkelijk is. Zeker met een overheid die de spelregels steeds veranderd. En al zeker niet als je altijd gewerkt hebt. Pas als dat niet meer kan ga je het missen. Tenzij je natuurlijk naar je pensioen toe werkt en daar plannen voor hebt.

Ik zie hier mooie verdiensten in deze draad. Ga daar goed mee om. Je bent dan een van de gelukkige die niet met een minimum loon te maken heeft en zolang je kunt werken ben je gezond.
  woensdag 11 februari 2026 @ 04:40:53 #63
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_220060823
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 22:45 schreef Cherni het volgende:

[..]
Klopt. Daarom dat ik nu even reageer. Ik zie hier toch mooie salarissen. Ga niet op je inkomen leven maar blijf daar ruim onder als dat kan. Dan heb je altijd de mogelijkheid om in een andere brance als starter te beginnen of bij ongemak een verlies te kunnen compenseren.

Werkte ooit in de engineering met een uitstekend salaris in de werktuigbouw. Maar wilde altijd als machinist werken. Als beginnend machinis viel ik gigantisch terug. Maar had goed gespaard en kon dat opvangen. En op de too is het salaris van een machinist ook niet zo slecht. Circa 3400 euro netto en een uitsrekende cao was dat prima.

Zorg dat je een plan B hebt dan is het maken van keuzes mits je gezond bent niet zo moeilijk.
Mooi gezegd ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_220061105
quote:

[..]

Wise words
Een machinist waarvan?
Vakman pur sang
pi_220061904
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 14:59 schreef BEFEM het volgende:
Een premievrij pensioen is geen goodie omdat je gewoon veel minder opbouwt. De werkgeversbijdrage is normaal gesproken ook lager dan waardoor je uiteindelijk slechter af bent (als je met pensioen gaat tenminste).
Is dat per definitie zo? Dat is toch puur afhankelijk van hoeveel pensioen je bij je werkgever opbouwt? Of is dit gewoon waar het in de praktijk gewoonweg op neerkomt?

Zelf heb ik een 70/30 regeling (ABP UMC) zoals de gemeenten ook hebben. Dat is sowieso een goede deal en is ook echt iets wat ik altijd mee zou nemen in mijn onderhandelingen. Ik heb in de zorg dan weliswaar geen topinkomen zoals bij sommige consultancy bureau's, maar mijn pensioen is helemaal ok (ter illustratie, ik bouw nu ongeveer 21k per jaar op; al ben ik wel erg benieuwd of dat in de praktijk bij het nieuwe pensioenstelsel een beetje overeenkomt).

En ja, of ik mijn pensioen haal is een tweede, maar het is denk ik vervelender om juist wel je pensioen te halen en vervolgens alleen de AOW te hebben...
  woensdag 11 februari 2026 @ 10:01:01 #66
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220062062
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 09:39 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Is dat per definitie zo? Dat is toch puur afhankelijk van hoeveel pensioen je bij je werkgever opbouwt? Of is dit gewoon waar het in de praktijk gewoonweg op neerkomt?

Zelf heb ik een 70/30 regeling (ABP UMC) zoals de gemeenten ook hebben. Dat is sowieso een goede deal en is ook echt iets wat ik altijd mee zou nemen in mijn onderhandelingen. Ik heb in de zorg dan weliswaar geen topinkomen zoals bij sommige consultancy bureau's, maar mijn pensioen is helemaal ok (ter illustratie, ik bouw nu ongeveer 21k per jaar op; al ben ik wel erg benieuwd of dat in de praktijk bij het nieuwe pensioenstelsel een beetje overeenkomt).

En ja, of ik mijn pensioen haal is een tweede, maar het is denk ik vervelender om juist wel je pensioen te halen en vervolgens alleen de AOW te hebben...
In de praktijk zijn premievrije pensioenen meestal aan de lage kant. De sigaar komt ergens vandaan en dat is dan uit eigen doos :P

ABP is een middelloon regeling en die zijn steeds schaarser. Echter kort ABP wel als de dekkingsgraad te laag is.

Ik heb zelf een middelloon regeling met bijstortgarantie vanuit de werkgever dus ze moeten een tekort in kas verplicht aanvullen ipv de uitkeringen te korten.
Momenteel zit er zoveel in kas dat de werkgever weinig in hoeft te leggen om de aanspraken te garanderen. In cijfers lijkt mijn opbouw dus laag maar de hoogte van de uitkering is gegarandeerd.
Dit is een ouderwets ondernemingspensioen die zo mogelijk nog schaarser zijn inmiddels en met het nieuwe stelsel niet meer kunnen. Ben ook heel benieuwd hoe dit bij het invaren in de nieuwe situatie uitpakt.

Punt is dus dat puur de cijfers vergelijken niet altijd op gaat. En dat 1/3 werknemer en 2/3 werkgever ook je niet vertelt hoe goed het onderaan de streep is.
Daarvoor moet je meer weten over het soort regeling. Voordat sommige mensen naar hun overzichten gaan kijken en denken dat hun pensioen helemaal kak is. Kan maar hoeft niet ;)

Edit: nog een toevoeging, bij een middelloon regeling is 21k per jaar de premiebetaling maar niet de extra levenslange pensioenopbouw die je in dat jaar hebt verdiend dat is je factor A. En die ligt in de regel lager bij een middelloon pensioen omdat het risico collectief wordt gedragen ipv individueel zoals bij een beschikbaar premiepensioen.

[ Bericht 1% gewijzigd door laziness op 11-02-2026 12:13:28 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220065355
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2026 07:22 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wise words
Een machinist waarvan?
Treinen zowel bij de DB als NS
pi_220065580
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 15:55 schreef Cherni het volgende:

[..]
Treinen zowel bij de DB als NS
Waarom willen ze je niet meer aannemen? Daar is toch tekort aan? (Dacht ik)
Vakman pur sang
  woensdag 11 februari 2026 @ 17:01:09 #69
36431 bleiblei
pi_220065890
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2026 16:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hij schemert door dat er ziekte in het spel is.
pi_220066185
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 17:01 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hij schemert door dat er ziekte in het spel is.
Ah oké, das klootn ja
Vakman pur sang
  woensdag 11 februari 2026 @ 20:35:57 #71
36431 bleiblei
pi_220068932
quote:

[..]

Helemaal waar :Y . Mijn vrouw is vanuit een goedbetaalde kantoorbaan het basisonderwijs in gegaan. Kostte haar 2/3de van haar inkomen :X . Maar het geeft haar heel veel meer voldoening.

En lijkt mij ontzettend heftige situatie waar je in zit. Ook voor je ouders het ergste wat hen kan overkomen.
pi_220069501
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2026 16:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Onmogelijk. Als NS er nog heil of iets van toekomst in had gezien was ik nooit afgekeurd. 2 jaar samen met werkgever alles geprobeerd. Voor andere functies want machinist was definitief al bij de eerste ziekmelding voor altijd afkeur voor functie omdat die functie een veiligheidsfunctie omhelst en je medisch gezien topfit moet zijn. En ik ga niet al te diep in mijn medische situatie, maar laat ik zeggen dat ik was opgeven maar door een wonder leef ik nog steeds en hoe lang nog kan niemand mij zeggen. Zelfs het UWV was er binnen 20 min. uit 100% afkeur.

Wilde overigens nog aan de slag als rangeerdienstleider(knoop) of dienstindeler. Maar dat lukte niet enerzijds door behandelingen anderzijds door het ziektebeeld ondanks ze ook daar mensen nodig hadden en beide functies mij ook op het lijf geschreven zijn en het afdelingshoofd voor de knoop mij wil graag wilde hebben maar gaf mij het advies om te stoppen en te profiteren met de tijd die ik nog had of zou hebben want 36 uur met diensten was inderdaad van mijn kant te voorbarig.
Overigens zou dat gelukt zijn zou ik mbt salaris nog een schaal hoger uitkomen want een rangeerdienstleider komt uit in max. schaal 58 terwijl een machinist max. schaal 57

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 11-02-2026 21:53:48 ]
pi_220069531
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2026 21:31 schreef Cherni het volgende:

[..]
Onmogelijk. Als NS er nog heil of iets van toekomst in had gezien was ik nooit afgekeurd. 2 jaar samen met werkgever alles geprobeerd. Voor andere functies want machinist was definitief al bij de eerste ziekmelding voor altijd afkeur voor functie omdat die functie een veuligheidsfunctie omhelst en je medisch gezien topfit zijn. En ik gs niet al te diep in mijn medische situstie maar laat ik zeggen dat ik was opgeven maar door een wonder leef ik nog steeds en hoe lang nog ksn niemand mij zeggen. Zelfs het UWV was er binnen 20 min. uit 100% afkeur.
Dat is andere koek. Dat snap ik.
Vakman pur sang
pi_220069797
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 17:43 schreef bleiblei het volgende:
Ben even gaan zoeken bij mij. Maar dat is in onze CAO wel goed geregeld. Werkgeversbijdrage is 2/3de en werknemer 1/3de.
Heb geen idee wat ik als werknemer in leg eigenlijk :@ .
Staat dat niet op je loonstrook? Bij mij was dat via de loonstrook te zien. Kijk ook eens op
https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/nl
Je kunt ook via je eigen pensioenfonds inloggen met Digd als het goed is.

Is uiteraard een indicatie. Via Digd in te loggen.
pi_220168505
Leeftijd: 30+
Werkgever: Amerikaans bedrijf
Uren: officeel 40, officieus 50?
Vakantiedagen: 38
Goodies:auto,telefoon,laptop,verzekeringen,kan lunch declareren,....b
Salaris: gemiddeld 70K
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')