quote:Op zaterdag 20 januari 2024 23:35 schreef Lemijn het volgende:
Speelleergroep is hier half negen tot half een. Ik vind het juist heerlijk dat ik een paar uur voor mezelf heb maar daarna ook nog uren met hem. De dag beginnen én eindigen met tijdsdruk vind ik juist niet fijn.
Jazeker. Werkte hartstikke goed.quote:Op maandag 22 januari 2024 09:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
Heeft iemand ervaring met de zindelijkheids box? Het zindelijk worden bij A wil echt nog niet lukken, hij heeft nog maar weinig interesse in de wc. Ik ben altijd van dingen op zijn beloop laten, maar nu met 3,5 jaar vind ik het wel tijd worden voor wat meer actie eerlijk gezegd.
Ik zal deze ook even in het kleuter topic plaatsen
Ja, hier hele goede ervaringen mee. Vorig jaar met T gedaan, was toen ook 3,5jr. Totaal geen interesse, maar hij gaat ook wel goed op structuur en regelmaat. Dus de luier was ook gewoon iets wat erbij hoorde. Ik denk dat hij nooit uit zichzelf naar de wc zou zijn gegaan.. Of naja, niet voor zijn 4e jaar althansquote:Op maandag 22 januari 2024 09:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
Heeft iemand ervaring met de zindelijkheids box? Het zindelijk worden bij A wil echt nog niet lukken, hij heeft nog maar weinig interesse in de wc. Ik ben altijd van dingen op zijn beloop laten, maar nu met 3,5 jaar vind ik het wel tijd worden voor wat meer actie eerlijk gezegd.
Ik zal deze ook even in het kleuter topic plaatsen
Dit is goed nieuws! Ik heb volgende week een weekje vakantie, dus dat is een uitgelezen kans om het te gaan proberen. Welke box had jij? Want ik zie meerdere?quote:Op maandag 22 januari 2024 10:56 schreef June. het volgende:
[..]
Ja, hier hele goede ervaringen mee. Vorig jaar met T gedaan, was toen ook 3,5jr. Totaal geen interesse, maar hij gaat ook wel goed op structuur en regelmaat. Dus de luier was ook gewoon iets wat erbij hoorde. Ik denk dat hij nooit uit zichzelf naar de wc zou zijn gegaan.. Of naja, niet voor zijn 4e jaar althans
Hier dus de box geïntroduceerd. Gezegd dat we vanaf moment x geen luier meer om deden (behalve het slapen - dan deed ik een luierbroekje om). Het is wel een week investeren en écht weinig uit huis gaan, omdat hij in het begin dus veel in z'n broek plast. Ik denk dat ik de eerste dag wel 15x heb verschoond.. Op dag 5 had hij het ineens door en ging het beter, na dag 7 was hij zindelijk. Ik heb wel momenten gehad dat ik dacht dat hij het nooit zou leren, maar truc is om het echt een week vol te houden. En eerste paar dagen dus ook niet naar kdv en zo, als dat lukt. Ik heb dat toen ik een lang vakantie weekend gedaan met Pinksteren geloof ik.
Na 3 weken ofzo was ook elke ochtend zijn luierbroekje droog dus die heb ik toen ook uitgelaten en sindsdien is hij ook 's nachts zindelijk. Dat ging eigenlijk vanzelf.
Ik had/heb wel een regel dat als we weggaan dat hij even moet plassen en bij opstaan/slapen gaan ook.
Nee hoor, dan kon die van mij ook niet. Dat hebben we later pas geleerd..quote:Op maandag 22 januari 2024 11:34 schreef Tink89 het volgende:
. Plast ook keurig als ik hem op de wc zet. Maar...volgens de website moeten ze in staat zijn om zelf naar de wc te gaan voor die box. En dat kan hij niet. Hij krijgt echt z'n broek en onderbroek niet zelf uit (zeker niet nu hij vaak een dikke trui aan heeft) en kan misschien wel zelf op een potje gaan zitten, maar niet op de wc. Was dat bij jullie peuters anders? Of is die van mij gewoon een kluns met kleren?
Deze hadden wij: https://www.zindelijkheidsbox.nl/quote:Op maandag 22 januari 2024 11:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dit is goed nieuws! Ik heb volgende week een weekje vakantie, dus dat is een uitgelezen kans om het te gaan proberen. Welke box had jij? Want ik zie meerdere?
Ik heb 'm besteldquote:Op maandag 22 januari 2024 11:52 schreef June. het volgende:
[..]
Deze hadden wij: https://www.zindelijkheidsbox.nl/
Wil je mij met R in de OP zetten? 4 januari 2022quote:Op maandag 22 januari 2024 09:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Laatste post uit het vorige deel:
[..]
Gedaanquote:Op maandag 22 januari 2024 16:26 schreef eponine het volgende:
[..]
Wil je mij met R in de OP zetten? 4 januari 2022
Nee hoor, dat kon mijn oudste ook nog niet toen we er bijna twee jaar geleden mee bezig waren. Dat kwam later pas. En nu hou ik op schooldagen nog rekening met het soort knoop dat z'n broek heeft, zodat het voor hem ook gewoon makkelijk is om zelf open en dicht te maken.quote:Op maandag 22 januari 2024 11:34 schreef Tink89 het volgende:
Die van mij is bijna 3 en weet heus wanneer hij moet. Plast ook keurig als ik hem op de wc zet. Maar...volgens de website moeten ze in staat zijn om zelf naar de wc te gaan voor die box. En dat kan hij niet. Hij krijgt echt z'n broek en onderbroek niet zelf uit (zeker niet nu hij vaak een dikke trui aan heeft) en kan misschien wel zelf op een potje gaan zitten, maar niet op de wc. Was dat bij jullie peuters anders? Of is die van mij gewoon een kluns met kleren?
check. kleuter die gebruikt maakt van opstapje en ingebouwde wcbrilverkleiner. Dat zit meer ontspannen en dat is ook belangrijk.quote:Op maandag 22 januari 2024 19:40 schreef eponine het volgende:
Nee hoor, dat kon mijn oudste ook nog niet toen we er bijna twee jaar geleden mee bezig waren. Dat kwam later pas. En nu hou ik op schooldagen nog rekening met het soort knoop dat z'n broek heeft, zodat het voor hem ook gewoon makkelijk is om zelf open en dicht te maken.
Verder hebben we (ondanks zijn 1.25 en lange benen) nog steeds een opstapje (FÖRSIKTIG, ¤2,49 bij Ikea) bij de wc staan en gebruikt hij de brilverkleiner ook nog af en toe.
Daar ben ik ook benieuwd naarquote:Op dinsdag 23 januari 2024 22:54 schreef Gogo83 het volgende:
Maar wat biedt zo'n box extra dan? Behalve stickers en een diploma?
A-tje is 3 geworden in nov en heeft dit onlangs allemaal geleerd op het KDV. Ze kan helemaal zelf naar de WC inmiddels.quote:Op maandag 22 januari 2024 11:34 schreef Tink89 het volgende:
Die van mij is bijna 3 en weet heus wanneer hij moet. Plast ook keurig als ik hem op de wc zet. Maar...volgens de website moeten ze in staat zijn om zelf naar de wc te gaan voor die box. En dat kan hij niet. Hij krijgt echt z'n broek en onderbroek niet zelf uit (zeker niet nu hij vaak een dikke trui aan heeft) en kan misschien wel zelf op een potje gaan zitten, maar niet op de wc. Was dat bij jullie peuters anders? Of is die van mij gewoon een kluns met kleren?
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 22:54 schreef Gogo83 het volgende:
Maar wat biedt zo'n box extra dan? Behalve stickers en een diploma?
Ik vond het vooral handig omdat er ook een boekje bij zit met tips en trucs. Je hebt ook toegang tot een besloten Facebook community maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt. Voor ons als ouders was het ook wel een stok achter de deur om ermee door te gaan. Ons kennende zouden we het anders niet in een week gefixt hebben maar alles veel vrijblijvender hebben gedaan.quote:Op woensdag 24 januari 2024 12:43 schreef MaJo het volgende:
[..]
Daar ben ik ook benieuwd naar
Ik had ook iets besteld laatst maar dat waren letterlijk alleen stickers en een diploma. 30 plasstickers, 10 poepstickers. Beetje zuinigWij plakken daar nu dus weer andere stickers overheen. Dus ben ook benieuwd wat die box meer biedt dan alleen dit!
Ik vind het trouwens ook stom dat je een jongens- en een meidenbox hebt, dat boeit toch echt nog niks op deze leeftijd
Vanmiddag bij de fysio geweest. Zij ziet niets afwijkends dat niet weg zal gaan als R langer loopt. Wel zag ze dat R ‘klauwt’ met haar tenen dus daar wat tips voor gekregen. Over een week of zes nog eens terug om te kijken hoe het dan gaat maar waarschijnlijk is dat dan ook gelijk de laatste afspraakquote:Op woensdag 17 januari 2024 10:51 schreef eponine het volgende:
Net met de verse peuter bij het cb geweest. Ik had het al verwacht maar we hebben een doorverwijzing voor de kinderfysio te pakken omdat ze een beetje typisch loopt. Ik weet dat zelf aan het feit dat ze pas twee maanden loopt en nog moet wennen, maar prima als het even nagekeken wordt. Ze loopt vaak als een pinguïn, of zoals de cb-arts het omschrijft: “met een breed gangspoor, gestrekte stijve benen en wikkelt meestal niet af. Bij onderzoek van de heupen spant ze bij abductie.”
Verder alles prima, groei etc. netjes op haar lijn, dus dat is fijn!
Die stok achter de deur snap ik dan weer wel. Wij hebben voor nu in ieder geval besloten dat volgende week vrijdag de luiers uitgaan. Ze heeft het nu al meerdere keren een paar uur zonder gered dus nu we volgende week drie dagen zonder afspraken staan, gaan we even doorzetten.quote:Op woensdag 24 januari 2024 13:48 schreef eponine het volgende:
[..]
[..]
Ik vond het vooral handig omdat er ook een boekje bij zit met tips en trucs. Je hebt ook toegang tot een besloten Facebook community maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt. Voor ons als ouders was het ook wel een stok achter de deur om ermee door te gaan. Ons kennende zouden we het anders niet in een week gefixt hebben maar alles veel vrijblijvender hebben gedaan.
Er is ook een neutrale box @:MaJo. Er zullen helaas altijd ouders zijn die het wel uitmaakt of iets roze of blauw is.
Benieuwd hoe het gaat! Wij hebben afgesproken dat ie volgende week vrijdag uitgaat, dan hebben we drie dagen zonder afspraken.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 08:08 schreef Tink89 het volgende:
Ik ben geïnspireerd door dit topic. Dus dag 1 zonder luier: here we go!
Succes! Wij gaan zondag starten. Ik besef me nu echt hoe makkelijk het bij mijn dochter ging. Zij was ook vrij laat (3,5) maar toen ik na wéér een poepluier zei dat het echt tijd werd voor de wc, was ze in één keer zindelijk. Dag én nacht. Het klinkt misschien ongelooflijk, maar zo is het dus echt gegaan. Vooraf uiteraard wel geoefend, maar zonder echt succes.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 08:08 schreef Tink89 het volgende:
Ik ben geïnspireerd door dit topic. Dus dag 1 zonder luier: here we go!
Ook gewoon op het potje, want de wc was te engquote:Op zondag 28 januari 2024 07:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
@:June. Ik lees in de box dat je de eerste dagen op het potje moet gaan, maar de mijnes is al veel te groot voor een potjeHoe hebben jullie dat gedaan? Gelijk op de wc?
quote:Op zondag 28 januari 2024 08:10 schreef Tink89 het volgende:
Mijn peuter had vannacht uit het niks 39,8 en werd gillend wakker. Z'n oren zijn het deze keer niet en hij heeft al eerder blaasontsteking gehad, dus ik vrees daar een beetje voor. Geen kots, diarree of heftig hoesten ofzo, dus een andere verklaring heb ik niet...
Ach beterschapquote:Op zondag 28 januari 2024 08:10 schreef Tink89 het volgende:
Mijn peuter had vannacht uit het niks 39,8 en werd gillend wakker. Z'n oren zijn het deze keer niet en hij heeft al eerder blaasontsteking gehad, dus ik vrees daar een beetje voor. Geen kots, diarree of heftig hoesten ofzo, dus een andere verklaring heb ik niet...
Oh beterschapquote:Op zondag 28 januari 2024 08:10 schreef Tink89 het volgende:
Oei, heftig.. ikzelf ben in totaal 4 weken bezig geweest met deze griep. Knappen je meiden wel weer op nu?quote:Op zondag 28 januari 2024 11:11 schreef NicolasJoy het volgende:
Of dé griep die heerst op het moment.
Hier hebben ze echt 40,8 en 41,6 gehad..
Op school was afgelopen vrijdag 60% van de kinderen ziek thuis. Ook gewoon lang.. Veel kinderen een week of langer, sommige al bijna 2 weken.
Jazeker, dat zijn 3 woorden! Met praten gaat het lekker. Vorige week nog huisbezoek gehad van de logopediste en komende week nog 1 online sessie rondom inzetten van muziek.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:25 schreef LauriLynne het volgende:
Dat is wel heel heftig NicolasJoy. Van 41,6 graden koorts zou ik toch wat onrustig worden vrees ik.
Hoe gaat heg vandaag met de kleine man Tink?
Beterschap aan alle zieken.
Hier zit het praten eindelijk in de lift. Net nu we een doorverwijzing gehad hebben.
Vandaag zei ze: een, twee hoppatee. Telt dat als 3 woorden?
Lily en Seven hoe gaat het praten bij jullie inmiddels?
Ik vind jullie verhalen over zindelijkheid erg inspirerend maar hier stond er deze week nog eentje op de badkamervloer te plassen zonder dat ze doorhad wat ze deed. Dus ik geloof niet dat ze er al klaar voor is.
Wij lijken er redelijk doorheen te zijn.quote:Op maandag 29 januari 2024 23:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Oei, heftig.. ikzelf ben in totaal 4 weken bezig geweest met deze griep. Knappen je meiden wel weer op nu?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 21:17 schreef NicolasJoy het volgende:
Fijn carnaval!Ik weet dat ze maar een klein ding is, maar wat wordt ze grootSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Resistance is futile.
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 21:17 schreef NicolasJoy het volgende:
Fijn carnaval!Wat een schatjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
In twente wordt er anders ook behoorlijk Carnaval gevierdquote:Op woensdag 7 februari 2024 09:49 schreef Mango91 het volgende:
Wat een grote meid al Nicolas joy!
En als ik de eerste foto's van carnaval al langs zie komen vind ik het zo jammer dat wij boven de rivieren wonen!
Hou es op.quote:Op woensdag 7 februari 2024 01:18 schreef Smart_ass het volgende:
Ahh NJ wat wordt ze groot inderdaad!
Omg onze 2020 baby’s worden dit jaar gewoon alweer 4! Waar blijft de tijd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We zijn gewoon al bezig met plannen richting school, afscheid nemen van de opvang... Niet echt natuurlijk, want het is nog ver weg... Maar anderzijds; over 5 maanden stoppen we al met opvang. Soms wel bizar hoe snel het gaat, dat ons kleintje dan al richting schooltijd gaat.quote:Op woensdag 7 februari 2024 00:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik weet dat ze maar een klein ding is, maar wat wordt ze groot.
Hier ook boven de rivieren hoor! Achterhoek, ook carnaval, maar wel anders dan Brabant hoor.. Anderhalve week terug was het hier al feest.quote:Op woensdag 7 februari 2024 09:49 schreef Mango91 het volgende:
Wat een grote meid al Nicolas joy!
En als ik de eerste foto's van carnaval al langs zie komen vind ik het zo jammer dat wij boven de rivieren wonen!
Jezus, wat een geldquote:Op woensdag 7 februari 2024 21:12 schreef Smart_ass het volgende:
Rond de $1200 per maand. Misschien was “enorm bedrag” wat overdreven gesteld, maar ik vind het veel geld. Soms minder, als ze part time aanbieden, maar de meesten bieden alleen full time aan.
Als ze er echt 5 dagen per week naartoe zou gaan van 8:00u-17:00u ofzo dan zou het ‘t nog wel waard zijn misschien, maar het gaan ons voornamelijk om de sociale contacten met leeftijdsgenoten. Dus wat ik al zei, ik denk dat we haar maar op meer clubjes gaan doen ofzo anders.
Vind ik ook veel geld hoorquote:Op woensdag 7 februari 2024 21:12 schreef Smart_ass het volgende:
Rond de $1200 per maand. Misschien was “enorm bedrag” wat overdreven gesteld, maar ik vind het veel geld. Soms minder, als ze part time aanbieden, maar de meesten bieden alleen full time aan.
Als ze er echt 5 dagen per week naartoe zou gaan van 8:00u-17:00u ofzo dan zou het ‘t nog wel waard zijn misschien, maar het gaan ons voornamelijk om de sociale contacten met leeftijdsgenoten. Dus wat ik al zei, ik denk dat we haar maar op meer clubjes gaan doen ofzo anders.
Ik zou haar dan gewoon nog bij jullie of bij jou laten slapen. Anders is dat ook geen doen. Blijkbaar heeft ze iets meer tijd nodig om alleen te kunnen slapen dan jullie hadden verwacht. Dat is allemaal niet zo'n ramp.quote:Op donderdag 8 februari 2024 23:38 schreef eponine het volgende:
Iemand tips? Peuter wordt iedere avond op wisselende tijden wakker en wil daarna niet meer in haar eigen bed doorslapen. Echt tot blinde paniek aan toe als we het toch proberen. Ik vind het niet heel erg als ze bij ons ligt ‘s nachts (want dan slapen we tenminste) maar man heeft er steeds meer moeite mee.
Is het dan geen idee dat hij apart slaapt? Lijkt me dat hij daar beter mee kan dealen dan jullie dochter.quote:Op zondag 11 februari 2024 14:53 schreef eponine het volgende:
Nee, het is ook geen ramp. En verwachtingen hadden we niet, want we hebben met haar grote broer wel gemerkt dat dat over het algemeen weinig zin heeft als het om slapen gaat. Zoals ik aangaf heb ik er ook niet zoveel moeite mee , maar er is nog een ouder hier in huis die het wel steeds lastiger vindt worden. En dan met name omdat hij amper slaapt als ze tussen ons in sneeuwengelen ligt te maken, dat breekt op een bepaald moment best wel op natuurlijk.
Of een ledikant ernaast als cosleeper. Is niet voldoende als ze gaat staan ofzo, maar wel tegen uitrollen en het doet een hoop voor je nachtrust.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:35 schreef SaskiaR het volgende:
Bij ons sliep dochter aan mijn kant, dus tussen de muur en het bed. Tussen ons in was inderdaad geen doen voor mijn partner vanwege het gewriemel, maar ik had er minder last van. Dan moet je wel de mogelijkheid hebben om het bed tegen de muur te zetten, anders valt ze er misschien uit.
quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:44 schreef Smart_ass het volgende:
Hoe gaat het met jullie peuters? Het is hier nu al aantal dagen om het minste or geringste huilen. Ik word er echt he-le-maal krankjorum van.
Kijk even post 6 van dit topicquote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:35 schreef _Lily_ het volgende:
Hoe hebben jullie je kinderen zindelijk gekregen? Hoe oud waren ze toen je ermee begon en wat heb je gedaan?
J. was al een tijdje best geïnteresseerd in het potje, plaste er al regelmatig op. Toen hebben we een paar weken geleden een weekend zonder afspraken geblokkeerd, en gingen de luiers uit. De eerste twee dagen had ze de meeste tijd alleen een onderbroek aan. Eerste dagen herinnerden we haar vaak aan naar de wc/het potje gaan, dit deden we steeds minder. Nu is ze redelijk zindelijk, na een groot glas water of ranja herinneren we haar er wel aan te gaan plassen en ook voordat we de auto ingaan. Maar verder regelt ze het zelf. Poepen was wat lastiger, maar dat gaat nu ook meestal goed.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:35 schreef _Lily_ het volgende:
Hoe hebben jullie je kinderen zindelijk gekregen? Hoe oud waren ze toen je ermee begon en wat heb je gedaan?
quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:44 schreef Smart_ass het volgende:
Hoe gaat het met jullie peuters? Het is hier nu al aantal dagen om het minste or geringste huilen. Ik word er echt he-le-maal krankjorum van.
Dag of drie, maar ik vind elk zo’n dag eentje teveelquote:
Vast de leeftijd. Hier is ze een paar weken ouder en ook hangerige periode.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:46 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Dag of drie, maar ik vind elk zo’n dag eentje teveel. Vandaag gaat het tot nu toe prima dus hopelijk blijft dat zo
.
Die zijn er op tijd bij :-D En kan ze die van mij ook even boontjes leren eten?quote:Op woensdag 21 februari 2024 20:30 schreef Nolita het volgende:
Wij kregen vandaag al de uitnodiging voor het intakegesprek op school.Ze wordt in de zomervakantie pas 4.
Verder fases ja. Ze weigert hier al jaren alle groente behalve paprika, tomaat en komkommer. Vorige week proefde ze opeens boontjes en at ze er 15. Sindsdien verkondigt ze overal dat ze boontjes lust.
Gefeliciteerd en welkom! Fijn ja, die willekeurige woordenschatquote:Op donderdag 22 februari 2024 10:47 schreef Bottoms_up het volgende:
Wij hebben weer een peuter. Ronde 2!
Maggie is vandaag gaan vieren met haar vriendjes en morgen wilde ik graag naar de dierentuin. Maar als het weer gaat tegenzitten wordt het toch een krijspaleis.
Ik hoop dat ze dit jaar echt een beetje leert praten, zou zoveel schelen in frustratie. En als ze eens zou beginnen met de nuttige woorden eerst te leren. Mol kan ze bijvoorbeeld wel zeggen
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 22 februari 2024 10:47 schreef Bottoms_up het volgende:
Wij hebben weer een peuter. Ronde 2!
Maggie is vandaag gaan vieren met haar vriendjes en morgen wilde ik graag naar de dierentuin. Maar als het weer gaat tegenzitten wordt het toch een krijspaleis.
Ik hoop dat ze dit jaar echt een beetje leert praten, zou zoveel schelen in frustratie. En als ze eens zou beginnen met de nuttige woorden eerst te leren. Mol kan ze bijvoorbeeld wel zeggen
Haha, ik heb gelukkig nog een kleuter die alle stiltes opvult en op alles wat ik zeg begint met "ja maar mama"quote:Op donderdag 22 februari 2024 13:44 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Gefeliciteerd met Maggie!
Het is vaak heel handig als ze goed kunnen praten, maar soms is het ook verschrikkelijk.Vooral als je al gewerkt hebt en moe bent en dan nog allemaal vragen naar je hoofd geslingerd krijgt.
Dat vraag ik me af.quote:Op donderdag 22 februari 2024 07:56 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Die zijn er op tijd bij :-D En kan ze die van mij ook even boontjes leren eten?
de onze kwamen een paar jaar geleden voor n appel en een ei van de zeeman, van buiten een onderbroek, van binnen n soort plastic laagje. weet niet of het echt wat binnenhoudt, mocht dat nodig zijnquote:Op zondag 25 februari 2024 16:42 schreef Morgane89 het volgende:
Heeft er iemand ervaring met oefenbroekjes en zo ja, welke? Of toevallig ter overname voor een bijna 3-jarige?
Als onze uk in z'n blote billen loopt gaat het best goed met de potjestraining, maar met alleen een broek aan plast hij steeds in z'n broek. Misschien moeten we maar eens wat anders proberen, want bloot is nu soms zo koud.
Ja deze! https://www.zeeman.com/nl/luierbroekje-aav000012715.htmlquote:Op maandag 26 februari 2024 13:11 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
de onze kwamen een paar jaar geleden voor n appel en een ei van de zeeman, van buiten een onderbroek, van binnen n soort plastic laagje. weet niet of het echt wat binnenhoudt, mocht dat nodig zijn
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En het is echt een ongelofelijke boefslaapt nog steeds kut en is heel brutaal en grenzen aan het opzoeken momenteel. Zoals een echte peuter
Verder ook heel lief (als hij snachts bij mij komt liggen en zijn benen en armen om mij heen doet, fluistert hij "ik ben een koalabeertje" in mijn oor) en grappig gelukkig
![]()
Dat kan ik echt niet beamen. Zonder avondvoeding is het avondritueel juist makkelijker, want korter. Er is een stap tussenuit. Ik voedde al heel lang niet meer in slaap omdat ik daarna wilde tandenpoetsen. Uitgelegd overdag, nog een keer uitgelegd, 2 of 4 avonden vroeg hij erom maar daarna was het duidelijk en er was nooit drama. En het is nog minder van jou afhankelijk!quote:Op dinsdag 2 april 2024 22:41 schreef Komkommerschijfje het volgende:
<knip>
Eigenlijk wil ik dan ook stoppen met de voeding voor het slapen gaan, maar het is zo makkelijk hè. :’)
Hier krijgt hij niets meer na het avondeten (behalve water als hij dorst heeft)quote:Op dinsdag 2 april 2024 22:55 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Dat kan ik echt niet beamen. Zonder avondvoeding is het avondritueel juist makkelijker, want korter. Er is een stap tussenuit. Ik voedde al heel lang niet meer in slaap omdat ik daarna wilde tandenpoetsen. Uitgelegd overdag, nog een keer uitgelegd, 2 of 4 avonden vroeg hij erom maar daarna was het duidelijk en er was nooit drama. En het is nog minder van jou afhankelijk!
Van mij mag je voeden tot sint juttemis (ben zelf ook nog niet helemaal gestopt, maar wel in de avond dus) en er zijn veel redenen om dat te doen maar gemak snap ik dus niet zo goed.
wat goed dat jullie het hebben kunnen doorbreken, zulke gewoontes sluipen er zo makkelijk in en voor je het weet ben je je halve avond of nacht eraan kwijtquote:Op woensdag 3 april 2024 09:52 schreef Aure het volgende:
We zijn hier overgestapt op een nieuw avondritueel, want Otis verwacht dat wij naast hem in slaap vallen, maar dat betekent ook dat hij verwacht dat we er snachts nog steeds liggen als hij dan wakker wordt. En dat maakte dat hij elke nacht riep om de persoon die hem naar bed had gebracht en dan moest diegene naast hem liggen. Super vermoeiend en na jaren gebroken nachten zijn we er wel een beetje klaar mee. Dus nu is het avondritueel heel strak met een boekje lezen en eventjes naast hem zitten maar weg gaan als hij nog wakker is en dat gaat nu een paar avonden goed. Hij wordt nog wel wakker in de nacht en roept dan random om papa of mama en maakt dan wel flink stampij (sorry buren) omdat we er niet naast gaan liggen. Daar moeten we dus nog even doorheen, maar hij lijkt dus wel elke nacht iets later wakker te worden (voorheen altijd al om 01.00/02.00 uur, nu 05.00/06.00 uur). Nouja, ik heb goede hoop dus
Huh ik begrijp het niet. Dat pubmed artikel gaat over de associatie tussen (lang) borstvoeden en het ontstaan van gaatjes.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:00 schreef Tink89 het volgende:
Wat goed Aure!
En tussen 5 en 6 is hier standaard opsta-tijd, dus ik vind dat dat telt als doorslapen hoor![]()
@:_Lily_: hoe doen jullie dat dan? Eten jullie zo vroeg of gaan jullie zo laat slapen?
Wij zitten op werkdagen rond 18 uur met de kinderen aan tafel (we zijn allebei rond kwart voor zes thuis met ieder één kind) en dat duurt makkelijk een half uur of drie kwartier incl. toetje. Daarna moeten ze direct naar boven, want rond 19 uur moeten ze wel echt erin liggen en dan rond 19:15-19:30 slapen ze.
Voor de ouders die na tandenpoetsen niet meer willen borstvoeden ivm tandjes, lees dit eens:
https://cafemom.com/toddl(...)e_cavities_baby_kids
https://borstvoeding.com/(...)feedingandcaries.pdf
Het kan geen kwaad dus
Hoe laat ben jij doorgaans thuis Lily uit het werk! Ik zeil hier gemiddeld tussen 18:00 en 18:15 binnen met kind. Dan staat het eten meestal wel (bijna) klaar. 19 uur is streef bed tijd hier. Daar krijg ij echt geen uur tussen helaas.quote:Op woensdag 3 april 2024 16:13 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Huh ik begrijp het niet. Dat pubmed artikel gaat over de associatie tussen (lang) borstvoeden en het ontstaan van gaatjes.
- dat gaat dus niet over het effect van de timing van poetsen op het tandglazuur. (En het effect van ander eten)
- ze stellen dat lang borstvoeden (>24 mnd) geassocieerd is met meer gaatjes.
Maar we gaan laat slapen hier. J weigert om vroeg naar bed te gaan.
We eten rond 18u, zijn 18:30u klaar en 19:30u gaat hij tandenpoetsen en naar bed.
Tussen 17:30-18u toen wij nog in hetzelfde ziekenhuis werkten. Dan kwam ik thuis en gingen we meteen eten. Sinds ik moeder ben kook ik nooit meer doordeweek.quote:Op woensdag 3 april 2024 19:27 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Hoe laat ben jij doorgaans thuis Lily uit het werk! Ik zeil hier gemiddeld tussen 18:00 en 18:15 binnen met kind. Dan staat het eten meestal wel (bijna) klaar. 19 uur is streef bed tijd hier. Daar krijg ij echt geen uur tussen helaas.
Lol ik bedenk me ineens dat ik nooit met tandjes en borstvoeding heb gedealdquote:Op woensdag 3 april 2024 19:01 schreef Lemijn het volgende:
Ik geef eerlijk toe dat ik niet op de linkjes van Tink heb geklikt, maar wat ik van vroeger heb onthouden is dat baby's heel netjes klok klok klok die melk wegslikken die al zo ongeveer in hun keelgat binnenkomt. Dat geldt voor mijn peuter niet hoor. Die laat continu los om te praten, lachen of zingen. Die speelt met borst en melk. Zeker weten dat die melk al zijn tanden en kiezen langsgaat voor hij het doorslikt. En in die melk stikt het van de suikers, wat ik hem van harte gun maar niet na het tandenpoetsen.
Dat is echt laat. Werk je zo ver weg of zijn je dagen zo lang? En als je specialist bent, dan hoef je niet meer 5 dagen lijkt me? Ik ken alleen maar specialisten die 80% of minder werken (met wel alle diensten natuurlijk).quote:Op woensdag 3 april 2024 19:50 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Tussen 17:30-18u toen wij nog in hetzelfde ziekenhuis werkten. Dan kwam ik thuis en gingen we meteen eten. Sinds ik moeder ben kook ik nooit meer doordeweek.
20u thuis sinds ik specialist ben en in dat andere ziekenhuis werk
Ik eet nooit samen met m’n gezin op werkdagen… (auch)
Ik hoop dat ze snel went aan haar nieuwe bed! Ik merkte bij mijn peuter dat hij snel beter ging slapen omdat hij ook een groter/warmer dekbed had en dus gewoon lekkerder ligt. Hopelijk is het voor haar uiteindelijk ook gewoon fijner. Daarna is het vast ook makkelijker om motivatie te vinden het avondprogramma op de schop te doen.quote:Op woensdag 3 april 2024 19:41 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier voed ik wel in slaap / is peuter heel rustig met drinken, dus ja. Ik zou er ook liever vanaf willen. Of in ieder geval niet meer na het tandenpoetsen. Voor de komende weken op de planning. We hebben voor het eten het peuterbed (meegroeibed) in elkaar gezet. Toen vond madame het geweldig, na het eten kwamen de tranen en zei ze dat ze het spannend vond en dat ik niet weg moest gaan.
Ik zit er nu naast met een hand op haar rug. Ze is nu rustig, ze heeft net even bij mij gedronken. Ik moest zeggen dat ik niet weg zou gaan. Poh poh, wel een dingetje. Ben benieuwd hoe het vannacht gaat. Ik kan er gelukkig bij als het moet. Maar eerst goed aan haar bed wennen en daarna stoppen met de voeding.
Dat is wel heel pittig! Ik geloof dat ik maar vast begin met mij geestelijk voorbereiden.quote:Op woensdag 3 april 2024 19:50 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Tussen 17:30-18u toen wij nog in hetzelfde ziekenhuis werkten. Dan kwam ik thuis en gingen we meteen eten. Sinds ik moeder ben kook ik nooit meer doordeweek.
20u thuis sinds ik specialist ben en in dat andere ziekenhuis werk
Ik eet nooit samen met m’n gezin op werkdagen… (auch)
Nou ja dat is dus ook mijn overweging. Mijn oudste lag met deze leeftijd al in een 1persoons bed, maar dat is een brave goedzak. Deze dame is uhm, een typisch 2e kindquote:Op woensdag 3 april 2024 21:14 schreef Morgane89 het volgende:
Ik wil mijn peuter eigenlijk zo lang mogelijk in z'n ledikant latenzolang het nog past natuurlijk. Ook geen uitbreekpogingen hier en hij wordt in mei 3.
Ik werk zowel ver weg als vergaderingen s avonds als lange werkdagen hahaquote:Op woensdag 3 april 2024 19:54 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Dat is echt laat. Werk je zo ver weg of zijn je dagen zo lang? En als je specialist bent, dan hoef je niet meer 5 dagen lijkt me? Ik ken alleen maar specialisten die 80% of minder werken (met wel alle diensten natuurlijk).
En met 11 maanden tanden, haha, wow. Mijn oudste kreeg ze met 3 maanden en ik voedde aanzienlijk langer dan dat.
60 min reistijd enkele reis heb ik.quote:Op woensdag 3 april 2024 21:14 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Dat is wel heel pittig! Ik geloof dat ik maar vast begin met mij geestelijk voorbereiden.
Je hebt nu wel redelijk wat reistijd denk ik?
Hoe doe jij dat met koken? Bereid je alles in het weekend voor of kookt jou partner?
Mijn vriend kookt hier op kdv dagen en ik haal de kleine op. Kan vriend ongestoord koken en kan kind direct aan tafel als we thuis komen.
Hier ook een kind wat niet klimt. Wij gaan denk ik over paar maandjes de zijkant uit het ledikant halen. Dan kan ze in een bekend bed wennen aan meer vrijheid. (Is mijn theorie tenminste.) Als het niet werkt zit ie er snel genoeg weer in.
Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee. J zegt nooit iets over geurenquote:Op donderdag 4 april 2024 18:01 schreef MaJo het volgende:
Even een vraag: kunnen jullie peuters ruiken? Ik heb het gevoel dat aapie (nog) niet kan ruiken. Hij heeft het nooit over geur en als hij iets ruikt omdat wij dat zeggen dan “snuift” hij meer dan dat hij ruikt.
Op de opvang zeiden ze net dat andere kinderen aangeven wanneer Aapie gepoept heeft, ze ruiken hem.
Mijn vader kon ook niet ruiken dus het zou best eens erfelijk kunnen zijn…
1 verandering tegelijk, slim.quote:Op woensdag 3 april 2024 19:41 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier voed ik wel in slaap / is peuter heel rustig met drinken, dus ja. Ik zou er ook liever vanaf willen. Of in ieder geval niet meer na het tandenpoetsen. Voor de komende weken op de planning. We hebben voor het eten het peuterbed (meegroeibed) in elkaar gezet. Toen vond madame het geweldig, na het eten kwamen de tranen en zei ze dat ze het spannend vond en dat ik niet weg moest gaan.
Ik zit er nu naast met een hand op haar rug. Ze is nu rustig, ze heeft net even bij mij gedronken. Ik moest zeggen dat ik niet weg zou gaan. Poh poh, wel een dingetje. Ben benieuwd hoe het vannacht gaat. Ik kan er gelukkig bij als het moet. Maar eerst goed aan haar bed wennen en daarna stoppen met de voeding.
Wat en geweldig verhaalquote:Op donderdag 4 april 2024 18:14 schreef Aure het volgende:
Mijn peuter kan inderdaad wel aangeven of iets stinkt of juist lekker ruikt. En laatst had ik 2 biertjes op op kantoor en kwam ik thuis en kwam hij mij knuffelen en zei "Wat ruik ik? Ik ruik iets! IK RUIK BIER MAMA!!!!"dus ik geloof dat dat wel goed zit
Ha ook al zo'n goede ruiker!quote:Op donderdag 4 april 2024 19:51 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hahahaha @:Aure. Die van mij ruikt ook goed, geeft adequaat aan of iets lekker ruikt of stinkt. Als ik chocolade gegeten heb buiten haar zicht, roept ze dat ook gelijk als ik haar optil of iets. Dan zegt ze ‘jij hebt chocola gegeten mama, mag ik ook?’. Ik kan dat dus nooit stiekem eten als ze thuis is. :’)
Jeetje wat een stom verhaal zeg, ik zou hierdoor echt afknappen op die school. En jeetje bijzonder onderwijs, hij is pas 3?! Ik zou hem inderdaad eerst lekker laten kleuteren op een reguliere school en dan verder kijken.quote:Op donderdag 4 april 2024 20:11 schreef Seven. het volgende:
Vandaag te horen gekregen dat het Vrijeschool plan niet doorgaat. We waren aan het voorsorteren op later instromen en dan wat langer kleuteren i.v.m. taalachterstand. Op hun aanraden is via de opvang een instantie ingeschakeld die meekijkt met de hulpvraag of Colin al toe is aan de basisschool, we zijn terug gegaan naar het audiologisch centrum om te bekijken hoe het nu staat met de taalachterstand. Meetbare vooruitgang maar nog steeds sprake van achterstand zoals verwacht.
Helaas, ook voor het jaar erop is er ondertussen een wachtlijst dus er is geen plek meer voor Colin op de Vrijeschool. Dat was niet het geval toen we voor het eerst aangaven dat wij nog Colin wat meer tijd willen geven en vroegen of ze mee wilden denken. De directeur was het overigens niet met mij eens dat het proces in deze gefaald heeft. Zij is van mening dat we moeten kijken naar een geschikte plek voor Colin (lees speciaal onderwijs). Wij vinden de Vrijeschool een prima plek voor hem, juist vanwege de onderwijsvorm.
Vooral teleurgesteld dat de Vrijeschool dus eigenlijk net zo rigide blijkt te zijn als alle andere scholen. Het moet binnen bepaalde kadertjes, of het is speciaal onderwijs.
Plan B: ipv later instromen en langer kleuteren op de Vrijeschool, later instromen op regulier onderwijs en dan een alternatief om de maanden ertussen te overbruggen.
Speciaal onderwijs als hij 4 is, en daarna doorstromen naar regulier kan juist een slimme route zijn bij sommige problemen, zoals een duidelijke taalachterstand. Dan is er veel meer aandacht voor het stuk waar je in tekort komt en vervolgens kan je bijgespijkerd en wel verder. Verzuipen op het regulier onderwijs en allemaal faal-ervaringen opdoen en dan pas naar speciaal onderwijs is niet altijd beter.quote:Op vrijdag 5 april 2024 10:25 schreef MaJo het volgende:
Jeetje wat een stom verhaal zeg, ik zou hierdoor echt afknappen op die school. En jeetje bijzonder onderwijs, hij is pas 3?! Ik zou hem inderdaad eerst lekker laten kleuteren op een reguliere school en dan verder kijken.
Ah ok, zo had ik er nog niet over nagedachtquote:Op vrijdag 5 april 2024 14:43 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Speciaal onderwijs als hij 4 is, en daarna doorstromen naar regulier kan juist een slimme route zijn bij sommige problemen, zoals een duidelijke taalachterstand. Dan is er veel meer aandacht voor het stuk waar je in tekort komt en vervolgens kan je bijgespijkerd en wel verder. Verzuipen op het regulier onderwijs en allemaal faal-ervaringen opdoen en dan pas naar speciaal onderwijs is niet altijd beter.
Let wel ik heb het niet perse over Colin, maar het is niet automatisch een slecht plan.
Bedankt voor de toelichting, duidelijkquote:Op vrijdag 5 april 2024 15:46 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Eens met Lemijn, je kunt beter de route speciaal onderwijs - regulier onderwijs bewandelen dan andersom als al vrij vroeg blijkt dat een kind gebaat zou kunnen zijn bij speciaal onderwijs. Ik houd daarom mijn hart een beetje vast voor het inclusieve onderwijs waar we steeds meer naar toe gaan. Het idee is mooi, maar de uitwerking gaat tegenvallen. Zo veel geld dat ook juist in ambulante begeleiding gestoken moet worden, of in extra handen ‘in de klas’. Gaat op den duur zeker duurder zijn dan in de huidige vorm.
Ik werk zelf in het speciaal onderwijs en leerlingen krijgen meestal echt een goede zet in de rug om verder te gaan met hun schoolloopbaan op het regulier of werkloopbaan. De ene leerling stroomt eerder uit naar regulier onderwijs / regulier werk dan de andere leerling en dat is afhankelijk van heel veel verschillende factoren (bij mijn leerlingen is dit grotendeels afhankelijk van hun communicatief functioneren en hun communicatieve redzaamheid), maar het vangnet is gewoon mooi.
Seven, hebben jullie binnenkort nog een vervolgafspraak op het AC, of is dit voor nu afgerond? Als er op het gebied van spraak-taal nog duidelijke hulpvragen / zorgen liggen, is een vroegbehandelgroep dan nog een optie? Daar zie je kinderen vaak wel opbloeien en meer vertrouwen krijgen in communicatie. Volgens mij kunnen ze daar tot 5 jaar oud terecht, dan zijn ze officieel pas leerplichtig.
We hebben pas een telefonische intake gehad van een half uur. Daar hebben ze uitgebreid gevraagd naar de oa algemene ontwikkeling en de taalontwikkeling.quote:Op vrijdag 5 april 2024 15:47 schreef Komkommerschijfje het volgende:
En LL, ook spannend! Weet je een beetje wat jullie te wachten staat? Worden jullie er een beetje in meegenomen?
Blijkbaar! Nou ja, het is wat het is. Maar eigenlijk voel ik me wel genaaid. Op advies van de directeur is een instantie ingeschakeld. Kort gezegd: Colin staat nu al bij jeugdzorg op de radar omdat zij de deur op een kiertje hield, zo van 'als zij zeggen dat er sprake is van achterstand maar wel reguliere school, dan overleggen we wel'. Dus ik dacht ze even op de hoogte te houden van de ontwikkelingen, om er zo achter te komen dat er helemaal geen plek is. Dus kan best zijn dat ik vriendelijk bedank voor die instantie.quote:Op vrijdag 5 april 2024 10:16 schreef Clubsoda het volgende:
Wat ik er van hoor is juist de Vrije School bijzonder rigide in de in- en doorstroom en houden ze erg vast aan de ontwikkelingsfasen op basis van de leeftijd. De grens voor start im klas 1 ligt keihard op 1 september en bij kinderen die in de zomervakantie jarig zijn komt er zelfs een volledig rapport van ook een (antroposofische, vermoed ik) kinderarts die aangeeft of een kind wel of niet klaar is voor groep 3. Daar kun je als ouders vrijwel niets tegenin brengen. Dus als je maatwerk lijkt me dat juist niet de plek waar je moet zijn.
Met drie woorden zinnen maak je al serieuze stappen hoor, wat goed dat ze dat ondanks gehoorverlies al kan!quote:Op vrijdag 5 april 2024 20:51 schreef Takkie88 het volgende:
L. heeft logopedie en een audiologisch onderzoek gehad. Er was sprake van gehoorverlies (gehoordrempel iets boven de 40db dacht ik). Om te beoordelen of dit langduriger aanwezig is hebben we binnenkort een herhaalonderzoek. Indien nodig willen ze dan daar ook een uitgebreider taal-spraakonderzoek doen.
L. is thuis qua spraak wel met sprongen vooruit gegaan. Zo hoor ik nu dagelijks 3-woordzinnen. Vaak ben ik wel de enige die haar verstaat. Bij “vreemden” en op het kdv praat ze niet tot nauwelijks. Behalve bij 1 vaste leidster, bij haar durft ze vanaf dag 1 al wel te praten.
Bijzonder is dat ze daar ook tijdens het spelen nauwelijks geluid maakt.
Ik weet dat je het niet specifiek over Colin hadquote:Op vrijdag 5 april 2024 23:20 schreef Lemijn het volgende:
Ik schreef al in mijn vorige post dat ik het niet over Colin heb, maar dat ik het lastig vind om te zien dat er negatief of wantrouwend gedacht wordt over speciaal onderwijs. Weet je bijvoorbeeld dat er 4 clusters zijn, en dat cluster 2 helemaal bedoeld is voor dove en slechthorende leerlingen en leerlingen met een TOS? Hier een linkje naar zo'n school: https://www.kentalis.nl/onze-scholen/doetintaal. Dat gaat niet over gedrag ombuigen, maar over fantastisch onderwijs voor als dat nodig is.
Ik weet niet of ze ooit nog online komt, maar @:Moonah had lang geleden haar zoon met een taalprobleem volgens mij eerst op het SO en later op regulier.
Dit verschilt wel per vrije school hoor 😁Bij onze school is er geen kinderarts geweest (kind in zomer jarig) en kinderen die na 1 september geboren zijn kunnen wel naar groep 3. Bij kinderen met speciale behoeften zijn ze ook bereid mee te denken en aan te passen. Alleen ontbreekt bij de leerkrachten soms specifieke kennis over dingen zoal tos, ass, hb enz. Maar dat is bij normale scholen ook vast zo. Ik snap wel dat als ze de kennis niet hebben, ze dan twijfelen of deze school de beste is voor Colin.quote:Op vrijdag 5 april 2024 10:16 schreef Clubsoda het volgende:
Wat ik er van hoor is juist de Vrije School bijzonder rigide in de in- en doorstroom en houden ze erg vast aan de ontwikkelingsfasen op basis van de leeftijd. De grens voor start im klas 1 ligt keihard op 1 september en bij kinderen die in de zomervakantie jarig zijn komt er zelfs een volledig rapport van ook een (antroposofische, vermoed ik) kinderarts die aangeeft of een kind wel of niet klaar is voor groep 3. Daar kun je als ouders vrijwel niets tegenin brengen. Dus als je maatwerk lijkt me dat juist niet de plek waar je moet zijn.
Ga eens kijken bij een cluster 2 schoolquote:Op vrijdag 5 april 2024 23:34 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik weet dat je het niet specifiek over Colin haden ook fijn dat je dat benoemde. En ik snap dat het niet voor iedereen leuk is om te lezen. Dat ligt overigens 100% aan mij, eigenlijk is mijn grondhouding t.a.v. het hele onderwijssysteem negatief. Vrijeschool leek me de minst erge
.
Ook goed om te lezen dat het niet op elke vrije school zo gaat. Deze school is blijkbaar niet bereid om mee te denken. Hopelijk is dat bij regulier onderwijs wel mogelijk maar het zal sowieso per school verschillen.quote:Op zaterdag 6 april 2024 09:20 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Dit verschilt wel per vrije school hoor 😁Bij onze school is er geen kinderarts geweest (kind in zomer jarig) en kinderen die na 1 september geboren zijn kunnen wel naar groep 3. Bij kinderen met speciale behoeften zijn ze ook bereid mee te denken en aan te passen. Alleen ontbreekt bij de leerkrachten soms specifieke kennis over dingen zoal tos, ass, hb enz. Maar dat is bij normale scholen ook vast zo. Ik snap wel dat als ze de kennis niet hebben, ze dan twijfelen of deze school de beste is voor Colin.
Gelijk heb je. Klinkt eigenlijk ook vooral of ze hulp nodig heeft bij hoe je woorden vormt als je niet goed kunt horen. Ik weet eigenlijk niet of de Hanen methode voor kinderen met gehoorproblemen 1 op 1 toepasbaar is.quote:Op zaterdag 6 april 2024 08:28 schreef LauriLynne het volgende:
Ik ben wel benieuwd Seven wat je negatief vind aan het onderwijssysteem en waar die negatieve houding vandaan komt?
Wij gaan nu mijn werk toekomst duidelijker lijkt maar is opzoek naar een basisschool voor Purk. Eigenlijk twee opties op korte afstand waar grofweg 50/50 verdeeld is qua buurkinderen. Had graag wat meer variatie gehad in de keuze. Nu alleen een christelijke en een katholieke.
@ seven: zelf met logopedie starten onthoud ik even. Het onderzoek is nog deze maand. Anders dan het consultatiebureau gezegd had is de wachtlijst bijzonder kort. Dus ik wacht even het resultaat af. Ze moet nog 2,5 jaar worden.
Denk dat je mij en Takkie88 door elkaar haalt. Ik heb geen twijfel aan het gehoor van mijn dochter. Behalve het Oost-Indisch doof gedeelte wat elke peuter wel zal hebben is dat volgens mij zit daar geen probleem.quote:Op zaterdag 6 april 2024 13:33 schreef Seven. het volgende:
[..]
Gelijk heb je. Klinkt eigenlijk ook vooral of ze hulp nodig heeft bij hoe je woorden vormt als je niet goed kunt horen. Ik weet eigenlijk niet of de Hanen methode voor kinderen met gehoorproblemen 1 op 1 toepasbaar is.
Met name stoor ik mij aan de focus op cognitieve prestaties, overal wordt een cijfer aan gehangen. De focus ligt op wat een kind kent en niet wat een kind kan. Sowieso dat kinderen urenlang stil moeten zitten om te leren, daar zijn mensen niet op gemaakt. Ik zie dat leerkrachten doen wat ze kunnen binnen het systeem, maar het systeem zelf is al enorm krom. Waar mijn gevoel vandaan komt, weet ik eigenlijk niet. Ik vond het zelf in ieder geval geen stimulerende omgeving en ik kon op basis van cognitie prima meekomen (ik snapte weinig van de exacte vakken trouwens). Ik kreeg wel een te laag schooladvies t.o.v. CITO.
Zijn er concrete dingen die je wel mee hebt gekregen vanuit het AC? Jullie zijn daar nu voor herhalingsonderzoek geweest, toch? Hebben ze aanbevelingen gedaan? Doorgaan met logopedie of toch nog een andere insteek?quote:Op zaterdag 6 april 2024 14:01 schreef Seven. het volgende:
@:douche-eendje en @:Komkommerschijfje er geen sprake van TOS. Er is tot nu toe alleen een achterstand vastgesteld. Ik heb vanuit AC ook nog geen reden om aan te nemen dat speciaal onderwijs beter past voor hem. Buiten fok en de Vrijeschool directeur die Colin nog nooit gezien heeft, is er werkelijk niemand die dat oppert.
Het is geen boos kind, hij zit ook niet
constant hoog in de emotie. Hij volgt in de Hanen methode perfect het tempo, zijn emotionele ontwikkeling volgt ook direct mee met de taalontwikkeling. Hij is heel zachtaardig, de leidster van de opvang is pedagoog en ze geeft aan dat hij leerbaar is. Ik vind zijn cognitie zelf lastiger in te schatten maar zij constateert dat hij heel veel begrijpt. Zij vindt zijn hang naar structuur wel reden om verder te kijken en ik sta daar zeker voor open, maar ik hou wel slag om de arm: mogelijk reageert hij boos omdat hij de taalvaardigheid mist om zich dan goed uit te kunnen drukken. Ik denk wel dat hij extra begeleiding nodig heeft in de vorm van talengroepjes en AC verwijst hem door naar individuele logopedie.
Overigens wil ik voor Colin sowieso geen onnodige frustratie, in welke onderwijsvorm dan ook. Alleen er is nog geen reden om aan te nemen dat hij in regulier onderwijs niet mee zou kunnen komen als hij wat meer tijd krijgt om zijn talenskills op te krikken.
Het is inderdaad een breed onderzoek, maar ze kunnen daar vrij snel signaleren hoe het ervoor staat inderdaad. Ze pakken alles mee, dus ik ben benieuwd wat hun bevindingen zijn! Heb je zelf zorgen of gaan jullie op aanraden van? Waar kwam de verwijzing naar het AC ook alweer vandaan?quote:Op vrijdag 5 april 2024 19:49 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
We hebben pas een telefonische intake gehad van een half uur. Daar hebben ze uitgebreid gevraagd naar de oa algemene ontwikkeling en de taalontwikkeling.
We krijgen die ochtend een hoortest, een test met de logopediste en een orthopedagoog als ik het goed begrepen heb. Dat is wat ik ervan weet.
Gezien de stappen die ze nu maakt vraag ik mij af of het niet allemaal net te voorbarig is. Kdv maakte zich ook nog geen zorgen. Maar als dat het geval is kan het centrum dat ook vast zeggen.
Wij twijfelde op haar controle cjg een beetje over haar taalontwikkeling. Die zorgen besproken en gaan nu op aanraden van het consultatiebureau. Toen nog geen twee woords zinnen en beperkt aantal woorden die ze zelf zegt.quote:Op zaterdag 6 april 2024 20:15 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Het is inderdaad een breed onderzoek, maar ze kunnen daar vrij snel signaleren hoe het ervoor staat inderdaad. Ze pakken alles mee, dus ik ben benieuwd wat hun bevindingen zijn! Heb je zelf zorgen of gaan jullie op aanraden van? Waar kwam de verwijzing naar het AC ook alweer vandaan?
Ik ga het zeker posten hierquote:Op zaterdag 6 april 2024 19:44 schreef Takkie88 het volgende:
@:Seven.; Colin is iets ouder dan L dus ik ben benieuwd wat de individuele logopedie bij hem gaat inhouden.
Hier was het vooral een paar keer observeren en tips/adviezen aan mij geven. Waarbij we samen tot de conclusie kwamen dat ze niet zo heel veel had toe te voegen. We hebben nu over een aantal weken een telefonische afspraak om te zien of L zich blijft ontwikkelen. Wanneer het gehoorverlies aanwezig blijft zal logopedie waarschijnlijk wel weer tzt opgepakt worden om de uitspraak te verbeteren.
Woensdag hebben we een extra afspraak bij het cb. Daar begon de arts vorige keer al over een vve-indicatie voor extra voorschool. Wat ons betreft gaan we dit niet doen. De organisatie die dat in onze gemeente verzorgt is dezelfde als waar het kdv onder valt. De leidsters van de voorschool werken ook op het kdv. En daar praat ze dus totaal niet bij.
Aanbeveling is nu individuele logopedie, dus dat gaan we zeker proberen.quote:Op zaterdag 6 april 2024 20:12 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Zijn er concrete dingen die je wel mee hebt gekregen vanuit het AC? Jullie zijn daar nu voor herhalingsonderzoek geweest, toch? Hebben ze aanbevelingen gedaan? Doorgaan met logopedie of toch nog een andere insteek?
Klopt, ik haalde jou en takkie door de war. En in grote lijnen ben ik het wel met jou eens.quote:Op zaterdag 6 april 2024 19:59 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Denk dat je mij en Takkie88 door elkaar haalt. Ik heb geen twijfel aan het gehoor van mijn dochter. Behalve het Oost-Indisch doof gedeelte wat elke peuter wel zal hebben is dat volgens mij zit daar geen probleem.
Hoewel dit waarschijnlijk voor iedereen anders is deel ik je frustratie met het onderwijs systeem in grote lijnen niet.
Cijfers en cito (in de onderbouw) hoeven voor mij ook niet zo nodig. Alleen als ik kijk wat een kind moet leren/kennen in beperkte tijd denk ik dat er ook niet veel meer tijd is voor andere dingen zaken binnen de lestijd. Daar ligt in mijn ogen meer een rol voor ouders zelf. Dat zie ik mezelf ook eerder doen dan mijn kind leren staartdelen bijvoorbeeld.
Concreet ziet ze heel veel vooruitgang, maar nog steeds achterstand. Talengroepje leek haar niet zo'n goed idee omdat dat vaak gericht is op in de groep, en Colin doet niet altijd mee met de groep bij de psz. Dus is de aanbeveling om te kijken naar individuele logopedie, en ze opperde een algemeen ontwikkelingsonderzoek.quote:Op zaterdag 6 april 2024 20:12 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Zijn er concrete dingen die je wel mee hebt gekregen vanuit het AC? Jullie zijn daar nu voor herhalingsonderzoek geweest, toch? Hebben ze aanbevelingen gedaan? Doorgaan met logopedie of toch nog een andere insteek?
Ik lees je ervaringen graag!quote:Op zaterdag 6 april 2024 22:39 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ga het zeker posten hieren dat observeren werd bij ons met filmpjes gedaan. Ik heb daar heel veel aan gehad.
Praat ze alleen thuis veel of ook in andere omgevingen (buiten kdv)?
Gebaren, geluidjes, doet ze dat wel?quote:Op zaterdag 6 april 2024 23:30 schreef Takkie88 het volgende:
[..]
Ik lees je ervaringen graag!
Filmpjes was bij ons wellicht ook (letterlijk) veelzeggender geweest.
Het verschilt. Meestal stopt ze met praten zodra ze door heeft dat een “vreemde” volwassene haar kan horen. En als mensen, ook bekenden, verwachten dat ze antwoord geeft houdt ze sowieso haar mond. In de winkel durft ze sinds een week wel ‘hoi’ te zeggen.
Zoals de logopediste het zei; ze moet het je gunnen om tegen te praten.
Niet tegen vreemden. Op het kdv soms wel maar ze heeft daar ook dagen dat ze pas geluid maakt wanneer ik haar op kom halen. Ze is daar verder wel gewoon aan het spelen en doet mee in de kring enzo. Qua spreken lijkt ze vooral onzeker te zijn. Op andere vlakken is ze dit juist totaal niet.quote:
Ha wat goed! Aapie heeft nu een paar plasjes op de wc gedaan, er zit dus wat schot in de zaak! Ik geef hem nu een cadeautje bij drie plasjes, dat heeft hem wel gemotiveerd. Hij was zo trots op z’n cadeautjequote:Op vrijdag 19 april 2024 18:41 schreef LauriLynne het volgende:
Nolita is de bult inmiddels weg?
Hier vanavond de eerste keer gepoept op het toilet. Weet niet wie er trotser was, zij of ik.
Ja de bult was de volgende ochtend al grotendeels weg gelukkig. Heeft nog wel blauw, groen en geel gezien natuurlijk. De hechtpleister heeft ook eindelijk los gelaten en geen nieuwe ongelukken gehad tot nu toe haha.quote:Op vrijdag 19 april 2024 18:41 schreef LauriLynne het volgende:
Nolita is de bult inmiddels weg?
Hier vanavond de eerste keer gepoept op het toilet. Weet niet wie er trotser was, zij of ik.
Mijn zoon is inmiddels 7 maar slaapt zn hele leven al op zijn buik, en nog steeds zonder kussen, hij vind een kussen vervelend en gooit hem uit bed.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:21 schreef Morgane89 het volgende:
Zijn er hier buikslapende peuters? Mijn buikslaper wordt volgende week 3 en krijgt nu een groot bed in plaats van ledikant. Moeten we dan ook een hoofdkussen voor hem kopen?
Mijn buikslaper is inmiddels 5 en ligt nog het liefst zonder kussen. Ik gebruik dat ding vaker zelf als extra ondersteuning om tegenaan te zitten in bed dan dat hij er op slaapt.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:21 schreef Morgane89 het volgende:
Zijn er hier buikslapende peuters? Mijn buikslaper wordt volgende week 3 en krijgt nu een groot bed in plaats van ledikant. Moeten we dan ook een hoofdkussen voor hem kopen?
Nee dat lijkt een geluks ding geweest te zijn. Ze plast wel bijna dagelijks op het toilet inmiddels.quote:Op donderdag 25 april 2024 12:12 schreef Nolita het volgende:
[..]
Ja de bult was de volgende ochtend al grotendeels weg gelukkig. Heeft nog wel blauw, groen en geel gezien natuurlijk. De hechtpleister heeft ook eindelijk los gelaten en geen nieuwe ongelukken gehad tot nu toe haha.
En, is het poepen nog vaker gelukt?
Wat vond je ervan om de uitslagen te horen? Je mag me altijd PB’en als je wil, wellicht kan ik nog iets voor je betekenen voor de logopedie / om toch al te starten met bepaalde dingen.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:43 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Nee dat lijkt een geluks ding geweest te zijn. Ze plast wel bijna dagelijks op het toilet inmiddels.
Hopelijk is het snel goed weer om met blote billen in de tuin te lopen.
We hebben de tests van het audiologisch centrum gehad en ze zien een grote achterstand in de spraak en taalontwikkeling helaas. Nu op de wachtlijst voor logopedie maar die wachtlijsten zijn lang. Ze zagen geen oorzaak en alle benodigdheden voor de ontwikkeling van spraak en taal zouden prima zijn.
Wordt er ook gesproken over een ontwikkelingsstoornis? En schrik je van de uitslag?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:43 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Nee dat lijkt een geluks ding geweest te zijn. Ze plast wel bijna dagelijks op het toilet inmiddels.
We hebben de tests van het audiologisch centrum gehad en ze zien een grote achterstand in de spraak en taalontwikkeling helaas. Nu op de wachtlijst voor logopedie maar die wachtlijsten zijn lang. Ze zagen geen oorzaak en alle benodigdheden voor de ontwikkeling van spraak en taal zouden prima zijn.
Hah, goed gespot. Dan weet je ook zijn echte naam nuquote:Op dinsdag 7 mei 2024 23:01 schreef Hupje het volgende:
@:Seven. Psst, je hebt 2 namen gebruikt in je post. Foutje?
Op die leeftijd kan het vaak nog alle kanten op. Fijn dat hij zich goed ontwikkelt!
Maar een diagnose TOS kan pas gesteld worden als er juist geen andere verklaarbare oorzaken zijn voor de hardnekkige taal-/spraakproblemen. Denk hierbij aan gehoorverlies, een beneden gemiddelde intelligentie, sociale deprivatie en een omgeving waar geen taalaanbod is. Even kort, want het gaat te ver om hier te diep op in te gaan nu, denk ik. Daarbij kunnen ze op zo’n jonge leeftijd alleen het vermoeden van TOS uitspreken, vanaf 4 jaar is er meer ‘zekerheid’ voor een diagnose. Je wil juist ook wachten wat logopedische hulp / vroegbehandeling doet. De diagnose wordt dus ook pas gesteld als er meer dan zes maanden gerichte hulp is geweest en er onvoldoende vooruitgang is, terwijl je meer vooruitgang zou verwachten.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 22:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wordt er ook gesproken over een ontwikkelingsstoornis? En schrik je van de uitslag?
Edit: TOS waarschijnlijk niet want alle ingrediënten zijn er (eerst lezen, dan posten)
Ik weet niet of je iets hebt aan onze ervaring, maar wij zijn op eigen verzoek gestart met logopedie toen Koert 2 jaar en 3 maanden was. Het cb en de gastouder maakten zich geen zorgen, die zeiden dat het praten nog wel zou komen. Hij zei toen net 2 woorden geloof ik. Maar als wij naar logopedie wilden, dan vonden zij het prima.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:43 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Het CB was regelmatig niet adequaat genoeg in doorverwijzen, is mijn ervaring vanuit werkoverleggen van zes / zeven jaar geleden. Ik heb toen ook heel wat keren teruggegeven aan de arts en de jeugdvpk dat ze ouders serieus moeten nemen als zij zich zorgen maken om de spraak-/taalontwikkeling. Wij als logo’s kunnen vaak heel snel een inschatting maken van óf er iets nodig is en uitleggen hoe de spraak-/taalontwikkeling verloopt en wanneer het goed is om verder te gaan kijken / begeleiding op te starten. Logopedisch onderzoek is in een aantal sessies gedaan (als het in de praktijk is) en anders wordt het op een AC gedaan. Helaas zijn de wachtlijsten bij logopediepraktijken nu erg lang.quote:Op woensdag 8 mei 2024 09:55 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Ik weet niet of je iets hebt aan onze ervaring, maar wij zijn op eigen verzoek gestart met logopedie toen Koert 2 jaar en 3 maanden was. Het cb en de gastouder maakten zich geen zorgen, die zeiden dat het praten nog wel zou komen. Hij zei toen net 2 woorden geloof ik. Maar als wij naar logopedie wilden, dan vonden zij het prima.
En op zich hadden ze wel gelijk, het is ook wel gekomen, maar de logopedist heeft hem wel echt alles aan moeten leren. Elke letter en klank moest geoefend worden. En nu is hij bijna vijf, zijn we eindelijk gestopt met logopedie (tussendoor ook een half jaar niet geweest) en hij praat nog steeds niet heel goed. Hij wil zoveel vertellen dat hij de tijd niet neemt om na te denken over zinsopbouw of de juiste klanken. Met vier jaar was zijn spraak net genoeg om zich te redden op school en sindsdien heeft hij heel veel bijgeleerd.
Dus de achterstand die hij had, heeft hij grotendeels ingehaald en op het onderdeel woordenschat scoorde hij zelfs hooggemiddeld de laatste keer. Dus als alle benodigdheden bij jouw dochter er zijn, zou ik me niet blindstaren op het woordje 'achterstand', maar eerst de logopedie afwachten, er is nog een hoop tijd voor haar om te leren praten
Klopt! We moesten toen wel vechten om gehoord (pun intended) te worden want dat was ten tijde van de allereerste lockdown. Uiteindelijk is hij bij 2 jaar en 8 maanden geopereerd, nog lange tijd logopedie gehad en nu verlangen we heel soms terug naar de tijd dat ‘ie nog zweegquote:Op donderdag 9 mei 2024 07:56 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik kan me herinneren dat Malteser een aantal jaar geleden hetzelfde had met haar zoon en dat hij na kno-ingrijpen zo hard ging qua taalproductie en verstaanbaarheid. Dus ik hoop dat zoiets ook bij jullie aan de hand is en dat ze snel verdere sprongen gaat maken.
Dat klinkt goed!quote:Op donderdag 9 mei 2024 17:00 schreef Malteser het volgende:
[..]
Klopt! We moesten toen wel vechten om gehoord (pun intended) te worden want dat was ten tijde van de allereerste lockdown. Uiteindelijk is hij bij 2 jaar en 8 maanden geopereerd, nog lange tijd logopedie gehad en nu verlangen we heel soms terug naar de tijd dat ‘ie nog zweeg
Ja, hij kreeg buisjes, ze verwijderden zijn neusamandelen en tevens een ingekapseld abces.quote:Op donderdag 9 mei 2024 21:35 schreef Takkie88 het volgende:
[..]
Dat klinkt goed!
Had hij vocht achter z’n trommelvlies? En heeft hij buisjes gekregen of zijn z’n neusamandelen verwijderd?
Dankjewel voor je antwoord.quote:Op donderdag 9 mei 2024 21:57 schreef Malteser het volgende:
[..]
Ja, hij kreeg buisjes, ze verwijderden zijn neusamandelen en tevens een ingekapseld abces.
Zijn reactie de dag erna toen er een ambulance met sirene voorbij reed, vergeet ik nooit meer.
Overigens is inmiddels duidelijk dat Mars blijvend gehoorverlies heeft, hij mist 25 decibel aan beide kanten. Maar buiten dat hij wat harder praat (en wij om die reden ook), belemmert hem dat niet.
Zijn spraakontwikkeling maakte enorme sprongen na de ingreep destijds en met hulp van de logopedist leerde hij alle letters en klanken snel te vormen. Hij startte als kleuter van 4 op school uiteindelijk zonder achterstand.
Dat is niet veroorzaakt door de vele oorontstekingen, het is dus niet zo dat hij daardoor ‘schade’ opgelopen heeft. Het is een aanlegfout, mijn moeder is ook slechthorend.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 06:54 schreef Takkie88 het volgende:
[..]
Dankjewel voor je antwoord.
Vervelend dat Mars toch nog 25db mist aan elke kant. Enig idee wat hier dan de oorzaak van is? Knap dat hij zijn spraakontwikkeling in een sneltreinvaart heeft opgepakt!
Ik maakte mij daar zelf helemaal geen zorgen om haha. Hij leek namelijk slim genoeg en non-verbaal leek hij alles te begrijpen.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 19:40 schreef Seven. het volgende:
@:_Lily_ deel jij die zorgen? Wat goed dat hij zo vooruit gaat met logopedie!
Hoe gaat de logopedie bij jullie in z'n werk?
Was een extra. De arts maakte zich met de 2jaar check een beetje zorgen over haar groei. Dus nu kunnen we de 3jaar afspraak overslaan.quote:Op maandag 13 mei 2024 18:12 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Huh, zit er nog een afspraak bij 2,5? Of ging je extra i.v.m. haar groei?
Is de eerste ‘reguliere’ afspraak dan bij anderen wel bij 3 jaar?
Die is hier met 3 jaar 9maand. Nu was het vooral weer spraakontwikkeling maar ook vormenstoof en torentjes bouwen.quote:Op maandag 13 mei 2024 18:19 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ah check, dan heb ik niets gemist.
Wat moest ze doen bij de taakjes voor 3 jaar? Is dat al de beruchte ogentest of zit die bij 3;9? Al twijfel ik niet aan het zicht van mijn peuter, die ziet al op 50 meter afstand dat er een brief een klein beetje uit de brievenbus van de buren steekt. ‘Mama, waarom is de brief niet helemaal in de brievenbus?’ 🫠🫠🫠
Dat zegt (helaas) niet alles. Ik heb ook nooit twijfels gehad bij het zicht van mijn oudste. Die zag (en melde) ook altijd álles, maar haalde tot 2x toe de oogtest niet en werd uit voorzorg toch doorgestuurd naar de oogarts. De oogarts constateerde een grote cilinderafwijking. Nu hij nog jong is compenseren zijn ogen nog heel veel, maar wanneer hij uit de groei is, zou hij nog maar 60% zien zonder bril.quote:Op maandag 13 mei 2024 18:19 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ah check, dan heb ik niets gemist.
Wat moest ze doen bij de taakjes voor 3 jaar? Is dat al de beruchte ogentest of zit die bij 3;9? Al twijfel ik niet aan het zicht van mijn peuter, die ziet al op 50 meter afstand dat er een brief een klein beetje uit de brievenbus van de buren steekt. ‘Mama, waarom is de brief niet helemaal in de brievenbus?’ 🫠🫠🫠
Mijn oudste met 3. Met Anna wil ik in juni, de film van dikkie dikquote:Op woensdag 15 mei 2024 10:05 schreef DjVero het volgende:
Vanaf welke leeftijd zijn jullie met de kleine voor het eerst naar de bios geweest?
met de oudste met drie maanden, toen was er in onze bios "cry baby cinema" kon je met je baby naar de bios (volwassenen film) geluid wat zachter, mogelijkheid om flesjes en voeding op te warmen ect. had ie zelf weinig aan natuurlijkquote:Op woensdag 15 mei 2024 10:05 schreef DjVero het volgende:
Vanaf welke leeftijd zijn jullie met de kleine voor het eerst naar de bios geweest?
Niet in de peuter- of kleuterleeftijd. Misschien had het gekund met zo'n speciale voorstelling met korte filmpjes en minder hard geluid en zo. Maar een volledige film was voor de mijne echt veel te intens.quote:Op woensdag 15 mei 2024 10:05 schreef DjVero het volgende:
Update: ik heb de speen doorgeknipt en we hadden geen andere spenen dus er was geen weg meer terug. Hij had hem alleen nog in de nachtquote:Op vrijdag 10 mei 2024 22:23 schreef _Lily_ het volgende:
[
Maar we hebben nog een afspraak als hij van z’n speen af is, nog meer pressure om door te zetten. Ik laat wel weten hoe het is gegaan
Wij zijn toen aapie net drie was naar de Paw Patrol film geweest. Dat vond hij geweldig!quote:Op woensdag 15 mei 2024 10:05 schreef DjVero het volgende:
Goed bezig hoor! Lijkt dus behoorlijk mee te vallen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:31 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Update: ik heb de speen doorgeknipt en we hadden geen andere spenen dus er was geen weg meer terug. Hij had hem alleen nog in de nacht
1e avond: bij start van het bedritueel de speen laten zien en uitgelegd dat hij stuk gegaan was. Ik had liever dat ik het hem gewoon liet zien dan smoesjes als spenenfee ofzo.
Gezegd dat hij nu een grote jongen is en dat grote jongens geen speen meer hebben. En dat t ook niet kon want de speen was stuk. Hij begreep het. Hij keek wel moeilijk en probeerde hem nog in z’n mond te stoppen. Maar hij was heel erg stuk, ik had hem bij de basis afgeknipt. Hij zag ook wel in dat het echt niet ging. Ik heb voorgesteld hem samen weg te gooien in de prullenbak en dat hebben we gedaan. Daarna zonder speen in bed gelegd.
Hij heeft er niet meer naar gevraagd want de speen was stuk. Daarna een uur lang gekrijst en toen in slaap gevallen. Ik ben ernaast gebleven en had mezelf geprept dat het de hele nacht zou duren, ik had zelfs voor geslapen lol. Dat viel dus mee. ‘s nachts nog een keer wakker geworden, zocht z’n speen en weer een uur krijsen. Nadien weer in slaap gevallen.
2e avond: hij vroeg naar z’n speen. Uitleg dat die stuk is. Oja. Hij is zoet gaan slapen zonder huilen. ‘s nachts wakker geworden en een uur gekrijst. Daarna weer gaan slapen.
3e avond: zoet gaan slapen zonder naar de speen te vragen.
En daar zijn we nu. Ik ben tevreden
Tijdens de krijsmomenten zijn mijn man of ik erbij gebleven en hebben getroost zonder hem uit bed te pakken. Het was echt een team effort
het filmpje over de vrachtwagen (geloof ik dat het was) die hier ooit getipt werd werkte heel goed hier. ik ga even zoekenquote:Op zondag 19 mei 2024 08:42 schreef Morgane89 het volgende:
Mijn peuter vindt poepen op het potje/de wc al heel lang eng, en houdt het vaak op totdat we weg moeten of hij naar bed moet en hij dus een luier om krijgt. Heeft iemand nog tips?
Ze is ook zoooo leuk!quote:Op maandag 27 mei 2024 14:36 schreef Nolita het volgende:
Wat goed van Anna.![]()
Ik merk dat ik weinig te delen heb over mijn peuter. Ze is praktisch eigenlijk al gewoon een kleuter (nog 7 weken) en wil heel graag naar school.
Ze leerde begin van de maand zonder zijwieltjes fietsen en wil nu alleen nog maar op de 16 inch ipv de 12 inch en als het aan haar lag wilde ze ook de 18 inch van grote zus wel proberen, maar dat hebben we maar niet toegelaten.![]()
Zat ze gister nog eens op de 12 inch. 'mama deze is me veel te klein geworden'.
Verder maakt ze graag grapjes en zegt dan 'ik heb je voor de grap gehouden'.
Tsja, vrouw hea = automatisch eigenwijs....quote:Op woensdag 5 juni 2024 08:26 schreef dezomervoorbij het volgende:
Mijn dochter van 3 is altijd al een slechte slaper geweest. In de eerste 2 jaar heel slecht in slaap komen, enkel hazenslaapjes overdag,etc.
Echter ging het na haar tweede jaar best prima. We hadden een ritme gevonden die voor haar goed leek te werken.
Sinds drie weken is ze alleen weer extreem vroeg wakker. Vaak tussen 05:15 - 05:45. Mijn inziens toch echt te vroeg.
Ze vertikt het om haar middagslaapje te doen, dus ze is 's avonds om 18:00 al doodop.
Ik breng haar meestal rond half 7 naar bed en dan slaapt ze meteen. Heb al getracht te kijken of ik haar wat langer op moet houden, maar dat werkt juist tegen. Eerder naar bed lukt ook haast niet.
Ook gekeken of ze het misschien te warm/koud heeft. Maar dat valt volgens mij wel mee.
Heeeeeeeeeeeeeeeeel irritant.
Verschil is dat bij die voor kinderen het rietje niet eraf kan door eraan te trekken (en dus geen inslikgevaar oplevert), maar door hem naar binnen te duwen. En hij is wat kleiner. Nieuwe rietjes zijn ook los te bestellen, da's het enige wat hier ooit kapot gaat (door er met vingers in te duwen scheurt het rietje dan, maar dat deden mijn kinderen toen ze 2 waren, nu niet meer).quote:Op donderdag 6 juni 2024 10:34 schreef Bottoms_up het volgende:
Oh ik wist niet dat ze die van camelbak ook voor kinderen hadden. Als ik er eentje tegenkom in een winkel neem ik die mee.
Mijn Eddy durft alleen nog wel eens te lekken in mijn sporttas maar die is ook een heel stuk groter.
Ik spoel de camelbak om en twee keer per week gooi ik alle onderdelen in de vaatwasser. Enige wat ik heel heel af en toe extra doe is het rietje en mondstuk aan de binnenkant met zo'n ragertje, maar da's echt niet nodig als hij dagelijks gebruikt wordt. Geen idee hoe het werkt als je er ranja ofzo in doet btw, dat drinkt onze dochter niet.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:55 schreef B.ertha het volgende:
Dank voor alle tips. Ik ben dus echt op zoek naar iets wat hij zelf open en dicht kan maken, want de juffen letten daar niet op. En een open beker mag van hen niet omdat hij daar soms expres mee gaat knoeien. De Nuby, Camelback en Mepal flip klinken wel goed. Hoe zijn de Nuby en Camelback qua schoonmaak?
Een trixie drinkfles! Dat tuitje doen, ze gewoon omhoog en weer omlaag en dat lekt niet. Mijn kleuter heeft er eentje voor school, maar de peuter kan er ook gewoon goed mee overweg.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:55 schreef B.ertha het volgende:
Dank voor alle tips. Ik ben dus echt op zoek naar iets wat hij zelf open en dicht kan maken, want de juffen letten daar niet op. En een open beker mag van hen niet omdat hij daar soms expres mee gaat knoeien. De Nuby, Camelback en Mepal flip klinken wel goed. Hoe zijn de Nuby en Camelback qua schoonmaak?
Gisteren met beide voor het eerst naar de bioscoop geweest: Dikkie Dik en de verdwenen knuffel. Super leuke film, beide zaten helemaal mee te leven en R hoor ik nu af en toe het begin- en eindliedje zingenquote:Op zaterdag 18 mei 2024 23:21 schreef eponine het volgende:
Wij zijn nog nooit naar de bios geweest met de kinderen (5 en 2 jaar).
Ja wij zijn gisteren geweest. Echt een aanraderquote:Op zaterdag 22 juni 2024 18:29 schreef eponine het volgende:
[..]
Gisteren met beide voor het eerst naar de bioscoop geweest: Dikkie Dik en de verdwenen knuffel. Super leuke film, beide zaten helemaal mee te leven en R hoor ik nu af en toe het begin- en eindliedje zingen
Hmm goede vraag, helemaal niet over nagedacht.quote:Op maandag 1 juli 2024 13:25 schreef eponine het volgende:
Is zijn luier vaak droog na het middagdutje? Dan zou je het gewoon kunnen proberen. In het slechtste geval moet je een bed en je peuter verschonen. Maar het is vooral uitproberen.
Wij recycleden ook de droge luiers van de oudste inderdaad tijdens deze fase. Was ie droog na de middagdut dan ging ie ‘s avonds gewoon weer aanquote:Op maandag 1 juli 2024 14:27 schreef Lemijn het volgende:
Hier hetzelfde en voorlopig doe ik hem nog een luier om met slapen. Als deze droog is gaat ie weer aan voor de nacht. En als het altijd goed gaat dan houd ik ermee op.
Ik denk nog over wat ik doe voor de medewerkers bij de dagopvang. Maar dat wordt niets individueels. Iets lekkers wat ze met z'n allen kunnen delen of iets leuks voor op de opvang zal het worden.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 15:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het leed wat afscheidscadeautjes geven heet.
A gaat direct na de zomervakantie naar school. Hij gaat nu nog 1,5 naar de psz. Zojuist bij het ophalen vertelde een leidster dat ze er morgen voor het laatst was i.v.m. de zomervakantie. Ik schrok een beetje, want ik heb nog geen afscheidscadeautje voor de leidsters en ik heb ook niet echt tijd om iets leuks te maken voor morgen. A. gaat verschillende dagdelen naar de psz en heeft op die dagen ook andere leidsters (en sommige zijn hetzelfde). Ik vind het zo een beetje ingewikkeld met afscheidscadeautjes gevenWat doen jullie? Gewoon kijken wie er is op de laatste dag voor de vakantie? Of de cadeautjes in etappes geven?
Ja, dat lijkt mij ook het makkelijkste. Ik heb toen op het kdv met dag van de leidsters een voorleesboek gegeven, maar ik weet niet of zoiets leuk is voor op een psz waar ze al zulke spulletjes hebben.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 17:54 schreef Nolita het volgende:
[..]
Ik denk nog over wat ik doe voor de medewerkers bij de dagopvang. Maar dat wordt niets individueels. Iets lekkers wat ze met z'n allen kunnen delen of iets leuks voor op de opvang zal het worden.
Dat heb ik ook gedaanquote:Op dinsdag 2 juli 2024 19:57 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt mij ook het makkelijkste. Ik heb toen op het kdv met dag van de leidsters een voorleesboek gegeven, maar ik weet niet of zoiets leuk is voor op een psz waar ze al zulke spulletjes hebben.
Wij zijn vorige week ook geweest, Aapie vond het helemaal geweldig!quote:Op zaterdag 22 juni 2024 18:29 schreef eponine het volgende:
[..]
Gisteren met beide voor het eerst naar de bioscoop geweest: Dikkie Dik en de verdwenen knuffel. Super leuke film, beide zaten helemaal mee te leven en R hoor ik nu af en toe het begin- en eindliedje zingen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |