abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212121194
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Verslag van verkenner Plasterk

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer


Huidige zetelverdeling Tweede Kamer



Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Ipsos
De Hond
  zondag 21 januari 2024 @ 18:19:40 #2
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_212121229
Ik geloof niet in een tweestrijd tussen Schippers en Yesulgoz
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_212121373
quote:
7s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:19 schreef phpmystyle het volgende:
Ik geloof niet in een tweestrijd tussen Schippers en Yesulgoz
Schippers wist voor de motie van Yeşilgöz waarin ze de Eerste Kamer opriep om tegen te stemmen al dat een deel van haar fractie voor zou stemmen en heeft dat niet gemeld, wat wel de gangbare praktijk zou zijn bij zo'n onderwerp.

Nee, ze heeft Yeşilgöz tot het eind in spanning gehouden om uiteindelijk zelfs unaniem met de fractie voor te stemmen (ipv het gehoopte: de meerderheid was tegen, we hadden wat dissidenten).

Als dit geen strijd tussen Schippers en Yeşilgöz is waarbij Schippers gewoon openlijk Yeşilgöz een blauw oog laat oplopen, weet ik het ook niet meer. Er is geen enkele logische verklaring te bedenken waarom Schippers niet in december al naar Yeşilgöz heeft gebeld met de mededeling 'houd er rekening mee dat de spreidingswet het gaat halen, vestig dus niet teveel aandacht op die wet'.
pi_212121375
quote:
7s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:19 schreef phpmystyle het volgende:
Ik geloof niet in een tweestrijd tussen Schippers en Yesulgoz
Mwah, dat briefje kwam er ook niet voor niets hè. Dat was ook overduidelijk profileren.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zondag 21 januari 2024 @ 18:31:40 #5
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_212121381
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Mwah, dat briefje kwam er ook niet voor niets hè. Dat was ook overduidelijk profileren.
Oeps. Briefje?
Die ken ik niet..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_212121386
quote:
7s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:31 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Oeps. Briefje?
Die ken ik niet..
nostra in POL / Nederlandse Politiek #242:
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zondag 21 januari 2024 @ 18:34:58 #7
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_212121410
quote:
Thanks, die miste ik.
Hoe beoordeel jij haar brief? Ik vind het persoonlijk redelijke argumenten, zeker omdat er inderdaad een politieke kans is om orde op zaken te stellen mbt immigratie. Maar dan verplicht je jezelf zowat om met de huidige formatie er uit te komen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zondag 21 januari 2024 @ 18:36:32 #8
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_212121427
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Schippers wist voor de motie van Yeşilgöz waarin ze de Eerste Kamer opriep om tegen te stemmen al dat een deel van haar fractie voor zou stemmen en heeft dat niet gemeld, wat wel de gangbare praktijk zou zijn bij zo'n onderwerp.

Nee, ze heeft Yeşilgöz tot het eind in spanning gehouden om uiteindelijk zelfs unaniem met de fractie voor te stemmen (ipv het gehoopte: de meerderheid was tegen, we hadden wat dissidenten).

Als dit geen strijd tussen Schippers en Yeşilgöz is waarbij Schippers gewoon openlijk Yeşilgöz een blauw oog laat oplopen, weet ik het ook niet meer. Er is geen enkele logische verklaring te bedenken waarom Schippers niet in december al naar Yeşilgöz heeft gebeld met de mededeling 'houd er rekening mee dat de spreidingswet het gaat halen, vestig dus niet teveel aandacht op die wet'.
Ik weet niet of dat bewust een hak zetten is. Die brief lijkt redelijk oprecht te zijn.

Er wordt veel gesproken dat er bij de VVD veel goede "schakers" meekijken zoals Dijkhof en cs. Zou het niet zo kunnen zijn dat dat "schaken" helemaal niet zo goed gaat, en dat Yesilguz daar gewoon de dupe van is.

De VVD heeft alleen nog maar domme zetten gedaan de voorbije maanden.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_212121455
quote:
7s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:34 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Thanks, die miste ik.
Hoe beoordeel jij haar brief? Ik vind het persoonlijk redelijke argumenten, zeker omdat er inderdaad een politieke kans is om orde op zaken te stellen mbt immigratie. Maar dan verplicht je jezelf zowat om met de huidige formatie er uit te komen.
Er is niet zoveel mis met de argumenten, het is alleen wonderlijk dat dit a) gebeurt zonder Y vooraf te informeren en b) buiten Y om direct vanuit Edith aan de leden wordt gecommuniceerd met c) later nog met een briefje van Y eroverheen. Laten we zeggen dat het bepaald geen eensgezindheid uitstraalt, om het eufemistisch uit te drukken.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_212121479
quote:
7s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat bewust een hak zetten is. Die brief lijkt redelijk oprecht te zijn.

Er wordt veel gesproken dat er bij de VVD veel goede "schakers" meekijken zoals Dijkhof en cs. Zou het niet zo kunnen zijn dat dat "schaken" helemaal niet zo goed gaat, en dat Yesilguz daar gewoon de dupe van is.

De VVD heeft alleen nog maar domme zetten gedaan de voorbije maanden.
Er is weinig moeilijks aan om even de politiek leider die in onderhandeling is met partijen die fel tegen de wet zijn op te bellen als je door hebt dat een deel van jouw fractie voor de wet gaat stemmen en er zo dus een meerderheid komt. Dat is niet alleen gebruikelijk, het zou zelfs niet in je moeten opkomen om dat niet te doen. Maar blijkbaar praten Schippers en Yeşilgöz niet met elkaar. Dat is toch gewoon extreem opvallend en doet toch gewoon een machtsstrijd vermoeden?
pi_212121491
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Er is niet zoveel mis met de argumenten, het is alleen wonderlijk dat dit a) gebeurt zonder Y vooraf te informeren en b) buiten Y om direct vanuit Edith aan de leden wordt gecommuniceerd met c) later nog met een briefje van Y eroverheen. Laten we zeggen dat het bepaald geen eensgezindheid uitstraalt, om het eufemistisch uit te drukken.
Aan de andere kant, Yesilgoz kan niet veel zeggen na haar brief aan de 1e Kamer waar ze in eerste instantie gewoon doodleuk de 1e Kamer vertelt wat ze moeten doen. Die is haar niet alleen aan te rekenen maar dat ging nooit goed aflopen.

Eensgezind is het bij de VVD momenteel totaal niet, nee, maar ik denk dat dit grotendeels komt omdat de Rutte hosanna periode voorbij is en alle tegenstellingen niet meer bedekt kunnen worden met de mantel van electoraal succes.
pi_212121495
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Er is niet zoveel mis met de argumenten, het is alleen wonderlijk dat dit a) gebeurt zonder Y vooraf te informeren en b) buiten Y om direct vanuit Edith aan de leden wordt gecommuniceerd met c) later nog met een briefje van Y eroverheen. Laten we zeggen dat het bepaald geen eensgezindheid uitstraalt, om het eufemistisch uit te drukken.
Ja, je zou een gezamelijke brief verwachten. Maar nee, hier is ook de brief van Yeşilgöz eerder een reactie op die van Schippers, een vreemde manier van communiceren.
pi_212121500
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is weinig moeilijks aan om even de politiek leider die in onderhandeling is met partijen die fel tegen de wet zijn op te bellen als je door hebt dat een deel van jouw fractie voor de wet gaat stemmen en er zo dus een meerderheid komt. Dat is niet alleen gebruikelijk, het zou zelfs niet in je moeten opkomen om dat niet te doen. Maar blijkbaar praten Schippers en Yeşilgöz niet met elkaar. Dat is toch gewoon extreem opvallend en doet toch gewoon een machtsstrijd vermoeden?
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ngswet-zouden-redden

Dat schijnt wel gebeurd te zijn. Henk zitten meldde ook al dat hij niet hoorde dat 50plus en OPNL belobbyd werden…. Hetgeen de strategie van Y nog veel vreemder maakt.
zie email 27 oktober
pi_212121523
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ngswet-zouden-redden

Dat schijnt wel gebeurd te zijn. Henk zitten meldde ook al dat hij niet hoorde dat 50plus en OPNL belobbyd werden…. Hetgeen de strategie van Y nog veel vreemder maakt.
Ik haalde uit dat artikel niet dat Yeşilgöz het wist, eerder dat de top blijkbaar Yeşilgöz ook maar in het ongewisse laat. Van den Burg wist heel duidelijk ook van niks.
  zondag 21 januari 2024 @ 18:51:29 #15
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_212121599
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is weinig moeilijks aan om even de politiek leider die in onderhandeling is met partijen die fel tegen de wet zijn op te bellen als je door hebt dat een deel van jouw fractie voor de wet gaat stemmen en er zo dus een meerderheid komt. Dat is niet alleen gebruikelijk, het zou zelfs niet in je moeten opkomen om dat niet te doen. Maar blijkbaar praten Schippers en Yeşilgöz niet met elkaar. Dat is toch gewoon extreem opvallend en doet toch gewoon een machtsstrijd vermoeden?
Het is allemaal wel wat vreemd. Maar ik denk dat Y een trekpop is en weinig zelf beslist. Lekker dan als je gesaboteerd wordt door je eigen partijgenoten.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zondag 21 januari 2024 @ 18:52:18 #16
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_212121615
Zou schippers een centrem-rechts kabinet willen saboteren? Ik dacht dat zij zelf van de rechterflank was.

Zij was de minister voor het :7 :7
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_212121645
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Er is niet zoveel mis met de argumenten, het is alleen wonderlijk dat dit a) gebeurt zonder Y vooraf te informeren en b) buiten Y om direct vanuit Edith aan de leden wordt gecommuniceerd met c) later nog met een briefje van Y eroverheen. Laten we zeggen dat het bepaald geen eensgezindheid uitstraalt, om het eufemistisch uit te drukken.
We hadden het eerder over politiek als vermaak. Dit is ook weer een interessant stukje circus.
pi_212121709
quote:
7s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:52 schreef phpmystyle het volgende:
Zou schippers een centrem-rechts kabinet willen saboteren? Ik dacht dat zij zelf van de rechterflank was.

Zij was de minister voor het :7 :7
Een centrumrechts kabinet niet. Maar een variant met de PVV is natuurlijk niet als zodanig te verkopen. Gok dat men binnen het kader van de VVD ook niet zo enthousiast is over hoe Dillan de deur richting PVV opende :+
pi_212121753
quote:
10s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:54 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
We hadden het eerder over politiek als vermaak. Dit is ook weer een interessant stukje circus.
Ach, het is een stukje ervaren politica die niet wegdeinst om iemand voor de bus te rammen versus een tikkeltje naïeve nieuwkomer. Waarom je in godsnaam bereid bent de partij daar helemaal kapot voor te maken is me een raadsel, maar goed.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_212121777
quote:
7s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:52 schreef phpmystyle het volgende:
Zou schippers een centrem-rechts kabinet willen saboteren? Ik dacht dat zij zelf van de rechterflank was.

Zij was de minister voor het :7 :7
Een kabinet PVV-VVD-BBB-NSC is natuurlijk in niets centrum te noemen en ik denk dat daar een deel van de pijn voor Schippers ook zit. En niet alleen bij Rutte zal nog persoonlijke wrok richting Wilders zitten, Schippers was al de nr 2 van de VVD en minister tijdens Rutte I. Die zal Wilders na zijn acties toen ook best zat zijn geweest.
pi_212121870
quote:
7s.gif Op zondag 21 januari 2024 19:02 schreef nostra het volgende:

[..]
Ach, het is een stukje ervaren politica die niet wegdeinst om iemand voor de bus te rammen versus een tikkeltje naïeve nieuwkomer. Waarom je in godsnaam bereid bent de partij daar helemaal kapot voor te maken is me een raadsel, maar goed.
De wegen van de VVD zijn wat dat betreft afgelopen jaar sowieso behoorlijk onnavolgbaar:+.
  zondag 21 januari 2024 @ 19:23:40 #22
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_212121998
quote:
7s.gif Op zondag 21 januari 2024 19:02 schreef nostra het volgende:

[..]
Ach, het is een stukje ervaren politica die niet wegdeinst om iemand voor de bus te rammen versus een tikkeltje naïeve nieuwkomer. Waarom je in godsnaam bereid bent de partij daar helemaal kapot voor te maken is me een raadsel, maar goed.
Heb je het nu over Schippers of Yesilgöz
Laffe huichelaar
pi_212122030
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 19:23 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Heb je het nu over Schippers of Yesilgöz
De eerste Schippers, de tweede Yesilgoz.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zondag 21 januari 2024 @ 20:20:41 #24
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212122757
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 19:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een kabinet PVV-VVD-BBB-NSC is natuurlijk in niets centrum te noemen en ik denk dat daar een deel van de pijn voor Schippers ook zit. En niet alleen bij Rutte zal nog persoonlijke wrok richting Wilders zitten, Schippers was al de nr 2 van de VVD en minister tijdens Rutte I. Die zal Wilders na zijn acties toen ook best zat zijn geweest.
Schippers heeft juist in het verleden vaker laten doorschijnen niet onwelwillend te staan jegens een hernieuwde samenwerking met de PVV.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 21 januari 2024 @ 22:38:15 #25
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212124840
quote:
10s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:58 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Een centrumrechts kabinet niet. Maar een variant met de PVV is natuurlijk niet als zodanig te verkopen. Gok dat men binnen het kader van de VVD ook niet zo enthousiast is over hoe Dillan de deur richting PVV opende :+
Was dat geen verkiezingsstrategie tot damage-control..... om te voorkomen dat nog meer VVD'er overstappen naar de voormalige VVD'er ?

Wat mij blijft als verbazen dat de SpreidingsWet niet controversieel was verklaard en een VVD gestruikeld op asiel nu verder aan het hinkelen is geslagen. Ik denk dat als er weer TK verziezingen komen, de PVV nog eens 10 zetels vanuit de VVD kan bijschrijven.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (İZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')