Ja, die luchtafweer systemen die verantwoordelijk zijn voor veel van de vliegtuigen en hypersonische raketten die uit de lucht geschoten worden door Oekraine. (En die waarschijnlijk dus ook die A50 uit de lucht geschoten heeft). Radium had natuurlijk radius moeten zijn.quote:
Kijk even naar de afstand.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:06 schreef Delenlill het volgende:
Ja, die luchtafweer systemen die verantwoordelijk zijn voor veel van de vliegtuigen en hypersonische raketten die uit de lucht geschoten worden door Oekraine. (En die waarschijnlijk dus ook die A50 uit de lucht geschoten heeft). Radium had natuurlijk radius moeten zijn.
160km voor de PAC-2 variant. Die A50 was binnen deze radius neergehaald. Al zou het wel betekenen dat de Patriot erg dicht bij het front zou hebben gestaan.quote:
Zeg maar bijna op het front... En gezien het risico plus terrein is het onwaarschijnlijk dat het een Patriot is geweest.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:22 schreef Delenlill het volgende:
[..]
160km voor de PAC-2 variant. Die A50 was binnen deze radius neergehaald. Al zou het wel betekenen dat de Patriot erg dicht bij het front zou hebben gestaan.
Vandaar ook dat ik verwacht dat deze nieuwe A50 zo ver mogelijk buiten deze radius zal blijven.
Of zie ik iets over het hoofd?
Een aantal kilometer er vandaan. Dus het zou prima een hit en run kunnen zijn geweest zoals een aantal nieuwsbronnen melden. Een val die gezet was.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zeg maar bijna op het front... En gezien het risico plus terrein is het onwaarschijnlijk dat het een Patriot is geweest.
quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zeg maar bijna op het front... En gezien het risico plus terrein is het onwaarschijnlijk dat het een Patriot is geweest.
Als eerste, een zg. "hit and run" gaat hem niet worden met de Patriot, daar is dat systeem veel te statisch voor. Een Patriot in stelling brengen en gereed maken tot vuren gaat wel een stief kwartiertje overheen (nee, ik ga verder geen tijden noemen). En dan reken ik de huidige weersomtstandigheden inclusief het terrein nog niet eens mee...quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:02 schreef Delenlill het volgende:
Een aantal kilometer er vandaan. Dus het zou prima een hit en run kunnen zijn geweest zoals een aantal nieuwsbronnen melden. Een val die gezet was.
Ik ga nog steeds uit van fratricide, dat is nmm de meest logische verklaring.quote:Was het een groot risico voor de Patriot/Oekrane. Natuurlijk, maar het resultaat mag er ook wezen.
Wat is volgens jou de meest aannemelijke reden waarom die A50 neergestort is dan? Of ben je nog steeds van mening dat dit niet gebeurd is. Daar we geen, of nauwelijks bewijs gezien hebben (beetje moeilijk wanneer die op zee neergestort is).
De luchtaanvallen en artillerie van Rusland zijn niet echt secuur meer tegenwoordig (als het ooit al secuur is geweest). En 15 minuten is nog te overzien. Vooral omdat Oekrane al een lange tijd druk bezig is met het vernietigen van luchtafweer, radar systemen en artillerie van Rusland. Het grootste gevaar waren waarschijnlijk de Russische drones in dit geval.quote:
Dat "stief kwartiertje" van mij is iig een eufemisme...quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:36 schreef Delenlill het volgende:
De luchtaanvallen en artillerie van Rusland zijn niet echt secuur meer tegenwoordig (als het ooit al secuur is geweest). En 15 minuten is nog te overzien. Vooral omdat Oekrane al een lange tijd druk bezig is met het vernietigen van luchtafweer, radar systemen en artillerie van Rusland. Het grootste gevaar waren waarschijnlijk de Russische drones in dit geval.
Precies, het lijkt mij het meest waarschijnlijke scenario.quote:Fratricide is inderdaad ook nog een optie. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze op hun eigen troepen en materieel aan het schieten zijn tenslotte.
Mjah, dit soort "missile trap" verhalen neem ik altijd met een korrel zout. Dat is bijna altijd meer het niveau van een briljante strategie verzinnen die bij een gebeurtenis past.quote:
De Russische doctrine vereist dat vliegtuigen gedekt worden door de eigen luchtafweer volgens mij. Dat maat het erg lastig.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Op voorhand hadden we toch wel verwacht dat Rusland het luchtruim de baas zou zijn.
Moeten ze dan de radar van de patriot zelf gebruiken of kunnen ze het toestel ook met een ander systeem hebben getrackt en op afstand (of met opdracht van een afstand) de raket hebben afgeschoten?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vooral de zg. "ground-control interception" doctrine maakt dat de Russische luchtmacht enorm inefficient opereert. Ze zijn vanwege de minimale training ook totaal onbekend met COMAO's (Composite Air Operations) wat de standaard is bij de westerse/NATO luchtmachten. Dan zet je meerdere type vliegtuigen in om een bepaald doel te bereiken. Dat concept doen de Russen niet aan.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:03 schreef Ulx het volgende:
De Russische doctrine vereist dat vliegtuigen gedekt worden door de eigen luchtafweer volgens mij. Dat maat het erg lastig.
Er is sprake van niet al te goede communicatie tussen luchtmacht en luchtafweer bij de Russen. Ik begreep dat er daarom wat vaste vliegroutes zijn om friendly-fire incidenten te minimaliseren.. En Russen hebben deze oorlog aardig wat eigen vliegtuigen neergehaald dus het zou niet eens zo'n vreemd scenario zijn. Maar dan zijn vluchtbewegingen wel te voorspellen door Oekrane, da's de andere kant van het verhaal. En als er dan ineens Patriots staan waar ze eerst niet waren....quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mjah, dit soort "missile trap" verhalen neem ik altijd met een korrel zout. Dat is bijna altijd meer het niveau van een briljante strategie verzinnen die bij een gebeurtenis past.
De Patriot radar zelf aangezien het een TVM (Track Via Missile) systeem is. De radar en missile werken samen (up en downlink) om het doel te raken, dat kan dus niet met een andere/externe radar.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:06 schreef Ulx het volgende:
Moeten ze dan de radar van de patriot zelf gebruiken of kunnen ze het toestel ook met een ander systeem hebben getrackt en op afstand (of met opdracht van een afstand) de raket hebben afgeschoten?
Initile detectie ook? Of kan dat wel door een ander station worden gedaan? Dan hoef je volgens mij maar kort de eigen radar aan te zetten?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Patriot radar zelf aangezien het een TVM (Track Via Missile) systeem is. De radar en missile werken samen (up en downlink) om het doel te raken, dat kan dus niet met een andere/externe radar.
[ afbeelding ]
Dat is mogelijk, zo werkt het bij de NATO ook met link-16 als je wil. Maar dan nog moet je met je eigen organieke middelen vuren. Maar tussen radiate, tracken en vuren tot het doel geraakt is zit ook nog wel wat tijd.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:26 schreef Ulx het volgende:
Initile detectie ook? Of kan dat wel door een ander station worden gedaan? Dan hoef je volgens mij maar kort de eigen radar aan te zetten?
Maar die PAC-3 heeft een eigen radar en geleidingssysteem dacht ik? Weet niet of Oekrane die ook heeft gekregen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is mogelijk, zo werkt het bij de NATO ook met link-16 als je wil. Maar dan nog moet je met je eigen organieke middelen vuren. Maar tussen radiate, tracken en vuren tot het doel geraakt is zit ook nog wel wat tijd.
Oh ja, wat gaat er dan gebeuren?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 20:22 schreef theunderdog het volgende:
Oekrane heeft nog precies een jaar om de oorlog definitief te winnen. Daarna is het afgelopen.
Het is maar de vraag of de Russen het nog zo lang kunnen volhouden.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 20:22 schreef theunderdog het volgende:
Oekrane heeft nog precies een jaar om de oorlog definitief te winnen. Daarna is het afgelopen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |