https://www.nporadio1.nl/(...)o-hard-willen-werkenquote:Heb je liever een topcarrière met veel verantwoordelijkheid, een hoog salaris en maar weinig vrije tijd, of heb je liever een baan met een lager loon, maar dan wel met meer vrije tijd? De generatie Z (nu in de twintig) kiest vaak voor dat laatste, blijkt uit onderzoek van Randstad. Waarom? "Ze hebben geleerd dat ze moeten doen wat leuk is", zegt generatie Z-expert Laura Bas in Geld of je leven.
Waarom generatie Z vrije tijd belangrijker vindt dan carrière maken (17 januari 2024) - Geld of je leven
Bas (28) is zelf een zelfbenoemd carrièretijger, maar ziet bij mede-twintigers vaak dat ze vrije tijd erg belangrijk vinden. "Onze ouders leerden: er moet brood op de plank komen, als het leuk is, is het bonus. De generatie ervoor, mijn opa en oma, waren veel meer van: werken moet gewoon. Het zijn verschillende manieren van naar werk kijken."
Oscar van Mourik, gedragswetenschapper van Randstad, deed het onderzoek. Hij denkt dat technologie een rol speelt. "Ze hebben al hun hele leven een smartphone, ze zitten al hun hele leven op internet en krijgen continu door wat er gebeurt in de wereld. Ze zijn realistischer, want ze hebben gezien wat hun voorgangers hebben gedaan en ze maken andere keuzes op basis van wat ze daarvan leren", zegt hij.
'Gen Z vraagt speciale aanpak'
Een bekend kritiekpunt op de jonge generatie is dat ze niet tegen kritiek kunnen. Van Mourik denkt dat dit ook veroorzaakt wordt door de smartphone: "Je ziet in wetenschappelijke onderzoeken dat Gen Z veel tijd online doorbrengt en weinig met andere generaties. Ik kan me voorstellen dat als je op de werkvloer komt en de communicatie is opeens recht in je gezicht, dan heb je een grotere overbruggingstijd nodig. Werkgevers en Gen Z moeten aan elkaar wennen."
Dit laatste herkent hij ook van opdrachtgevers van Randstad. Een evenementenorganisatie klaagde dat de twintigers die bij hen in dienst waren, zich niet aan de instructies hielden. "Ze waren radeloos, die leidinggevenden…" vertelt Van Mourik. Toen Randstad besloot de instructies niet meer op papier te zetten maar via Whatsapp te sturen, ging het al een stuk beter. "Zo simpel kan het zijn…"
Bas herkent dit soort voorbeelden ook. "Ik was laatst bij een zorginstelling. Daar moest veel gebeld worden en het is bekend dat Gen Z'ers vaak belangst hebben. Wat ze daar gedaan hebben is alle Z'ers bij elkaar zetten en ze één voor één een eenzame oudere laten bellen. Toen kwamen ze erachter hoe fijn het was en aan het eind van de middag was niemand meer bang voor bellen."
Het is overigens niet zo dat alle Gen Z'ers er de kantjes van aflopen, zegt ze. "Als je naar de data kijkt, zie je dat 25- tot 35-plussers het vaakst fulltime werken, terwijl 55+’ers juist minder gaan werken, terwijl die juist heel boos wijzen naar Z’ers dat ze niet willen werken", zegt ze lachend.
Generatie Z vindt balans tussen werk en privé belangrijker dan glansrijke carrière
Een generatie die zich niet meer als slaaf laten behandelen voor een baas en door arbeidskrapte zelfs eisen kan stellen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:28 schreef Toine51 het volgende:
Mijn ervaring met deze generatie op ons werk is dat ze wel het salaris willen, maar zo min mogelijk willen doen. Ja, op hun telefoon zitten, dat kunnen ze goed...
En idd, ze laten zich niks vertellen door de "oudere" garde..
Weten alles al....
Verder zijn het ook bovengemiddeld vaak deze lui die het vaakst ziek zijn per jaar en te laat komen..
En als je met anderen dit bespreekt, dan herkennen ze dit ook bij hun zelf op het werk...
Ik zal niet ontkennen dat het voor een deel hier ook zo gaat.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:28 schreef Toine51 het volgende:
Mijn ervaring met deze generatie op ons werk is dat ze wel het salaris willen, maar zo min mogelijk willen doen. Ja, op hun telefoon zitten, dat kunnen ze goed...
Weten alles al....
Verder zijn het ook bovengemiddeld vaak deze lui die het vaakst ziek zijn per jaar en te laat komen..
En als je met anderen dit bespreekt, dan herkennen ze dit ook bij hun zelf op het werk...
Het is wel grappig, ik lees dit soort verhalen al zo'n 50 jaar, iedere nieuwe generatie weerquote:Op donderdag 18 januari 2024 10:30 schreef Glazenmaker het volgende:
Het maandelijkse de jeugd van tegenwoordig topic.
quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:28 schreef Toine51 het volgende:
Weten alles al....
Al min of meer sinds het onstaan van het schrift zie je verhalen van dit soort strekking opgetekend worden. Alleen zijn er, jammer genoeg, ondertussen door demografische veranderingen genoeg van dit soort zeikstralen dat ze ook daadwerkelijk invloed op het gevoerde beleid kunnen hebben.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is wel grappig, ik lees dit soort verhalen al zo'n 50 jaar, iedere nieuwe generatie weer
Mijn ervaring is dat ze zich goed aanpassen aan onze Flex economie. Bij ons in het dorp is een grote Zweedse winkel. Toen ik daar 15 jaar geleden werkte hadden ze een goed loon en probeerden ze met activiteiten echt in de bedrijfscultuur onder te dompelen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:28 schreef Toine51 het volgende:
Weten alles al....
"Mijn kinderen zijn geweldig maar de ander..."quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:34 schreef Tijger_m het volgende:
Ook navrant, denkt de oudere generatie wiens kinderen dit zijn "Oh, mischien hebben wij de opvoeding toch eigenlijk niet zo slim aangepakt als dit het resultaat is" of denken dat ze een nieuwe generatie uit het luchtledige ontstaat?
Mensen die dat woord gebruiken zouden naar een Siberisch kamp afgevoerd moeten worden.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:31 schreef heywoodu het volgende:
Jezelf 'carrièretijger' noemen, jemig![]()
Ze volgen elkaar wel sneller op tegenwoordig, dus ik denk dat de nieuwe generatie ouderen meer zeikt. Dat komt door hun smartphoneverslaving en omdat ze zo weinig werken.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is wel grappig, ik lees dit soort verhalen al zo'n 50 jaar, iedere nieuwe generatie weer
Ik schrok me helemaal het lazarus van belangst en nam dat in het begin niet serieus maar is helaas wel een echt dingetje voor velen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:30 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik zal niet ontkennen dat het voor een deel hier ook zo gaat.
Dat er een kloof is dat is voor mij wel zeker.
Maar er lopen er wel wat die wel degelijk willen werken maar slecht zijn qua communicatie. Soms schrik ik daar echt van hoe ze afkortingen uit bijv app-verkeer in zakelijkse mails gebruiken. En idd als je ze ergens op wijst is het soms schouders ophalen, ja knikken en er verder niets mee doen. Laat staan dat de pauzetijd alleen nog bestaat uit het op je telefoon zitten.
Als slaaf behandelen?quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:29 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Een generatie die zich niet meer als slaaf laten behandelen voor een baas en door arbeidskrapte zelfs eisen kan stellen.
Het zou niet mogen!
Tja:quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
quote:
Mijn buurjongen is net naar zijn eerste eigen huis verhuisd op zijn 22e.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:41 schreef ReplaR het volgende:
Waarom zouden ze nog hard werken?
Huizen voor ze zijn er zo goed als niet en die er wel zijn zijn onbetaalbaar voor ze.
Dit vooral ja.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:33 schreef Bezsen het volgende:
Verder zie ik in mijn bedrijf dat 20ers aanzienlijk efficiënter werken dan de 40+'ers en het werk soms in de helft van de tijd doen.
Denken in uren is niet meer van deze tijd.
O ja, de fabel van dat vroeger iedereen met gemak een eigen huis kocht terwijl het eigen woningbezit nog nooit zo hoog was (maar ja, het is de generatie van feelings trump facts).quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:41 schreef ReplaR het volgende:
Huizen voor ze zijn er zo goed als niet en die er wel zijn zijn onbetaalbaar voor ze.
Vroeger kocht inderdaad niet iedereen een huis maar toen was er wel een alternatief in de vorm van de sociale huur, maar als je daar geen urgentieverklaring voor hebt is het ondertussen ook een vrij kansloze zaak (in de krimpgemeente waar ik woon is de wachtlijst al ruim 4 jaar).quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O ja, de fabel van dat vroeger iedereen met gemak een eigen huis kocht terwijl het eigen woningbezit nog nooit zo hoog was (maar ja, het is de generatie van feelings trump facts).
Ja, maar wat was de eis van die sollicitanten?quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:49 schreef bijdehand het volgende:
Pas een mooi artikel gelezen over een bakkerij die geen personeel kon krijgen en dan maar de deuren sloot. Kwam erop neer dat ze er niet mee om konden gaan dat sollicitanten ook eisen kunnen stellen
quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:53 schreef boskameel het volgende:
Wij hadden 5 stagiaires (leeftijd 18-21), en 4 daarvan zaten de hele dag op tiktok/insta stories te scrollen. Dus dat bevestigd dit beeld wel ja. Als je er iets van zei was het "jaaajaa", en dan werd het even minder, tot de volgende dag.
Ik begrijp het wel dat het zo werkt. Ze hebben een eindeloze feed tot hun beschikking van makkelijk verteerbare filmpjes (zo kort en simpel mogelijk, zodat de aandachtsspanne blijft), zodat je de app blijft gebruiken.
Eigen het is gewoon zonde (en ergens sneu) om te zien. Je ziet wel dat ze potentie hebben, maar ze doen er helemaal niets mee, omdat die telefoon belangrijker is.
We hadden op een gegeven moment een bedrijfsuitje, en er werden bij binnenkomst al direct tiktok video's gemaakt om te laten zien wat ze aan het doen waren, en dit ging de hele avond zo door.
In dit geval dus doei dan voor de bakkerij, die solicitanten hebben ondertussen wel een ander baantje gevonden.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:58 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, maar wat was de eis van die sollicitanten?
"Ik wil niet zoals alle bakkers om 04:00 beginnen maar om 09:00?
Eisen kun je stellen, maar vaak willen sollicitanten niet op bepaalde tijden of dagen werken want ja, kids, mannetje, hobbies, sociaal leven...
Ja doei dan..
Nou, die eisen waren: deze week wil ik dat mijn rooster zus is. Volgende week zo. Enz.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:49 schreef bijdehand het volgende:
Pas een mooi artikel gelezen over een bakkerij die geen personeel kon krijgen en dan maar de deuren sloot. Kwam erop neer dat ze er niet mee om konden gaan dat sollicitanten ook eisen kunnen stellen
Wat is het probleem nou precies danquote:Op donderdag 18 januari 2024 11:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, die eisen waren: deze week wil ik dat mijn rooster zus is. Volgende week zo. Enz.
Er is een verschil tussen redelijke eisen en belachelijke eisen.
Inschrijven als je 18 bent was ook al nodig toen ik 18 was.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:50 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Vroeger kocht inderdaad niet iedereen een huis maar toen was er wel een alternatief in de vorm van de sociale huur, maar als je daar geen urgentieverklaring voor hebt is het ondertussen ook een vrij kansloze zaak (in de krimpgemeente waar ik woon is de wachtlijst al ruim 4 jaar).
Post dan een link mee.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:49 schreef bijdehand het volgende:
Denken in uren heeft alleen zin als je mensen aan de lopende band in een fabriek zet. Want dan is het aantal afgeleverde producten per arbeidsuur altijd gelijk.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:33 schreef Bezsen het volgende:
Verder zie ik in mijn bedrijf dat 20ers aanzienlijk efficiënter werken dan de 40+'ers en het werk soms in de helft van de tijd doen.
Niet uitgesloten maar wel uiterst zeldzaam.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mijn buurjongen is net naar zijn eerste eigen huis verhuisd op zijn 22e.
en een veelvoud verdienen maar nog geen Word-document als pdf op kunnen slaanquote:Op donderdag 18 januari 2024 11:16 schreef ieniminimuis het volgende:
Overigens zijn oudere generaties wel echt ster in het druk lijken, maar eigenlijk geen reet doen.
Van alles in je post wil ik deze er toch uit halen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:16 schreef ieniminimuis het volgende:
Overigens zijn oudere generaties wel echt ster in het druk lijken, maar eigenlijk geen reet doen.
Dit ben echt heel blij dat ik dat al op mijn 16de heb geleerd.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat ze zich goed aanpassen aan onze Flex economie. Bij ons in het dorp is een grote Zweedse winkel. Toen ik daar 15 jaar geleden werkte hadden ze een goed loon en probeerden ze met activiteiten echt in de bedrijfscultuur onder te dompelen.
Dat is allemaal wegbezuinigd en de lonen werden iedere 2 jaar slechter voor nieuwe personeel. Nu vertrekken jongeren binnen een maand werken naar de fastfoodketens ernaast als ze daar 20 cent meer krijgen. Precies zoals de Heilige marktwerking wil toch?
FT werken doe ik ook echt alleen maar voor het geld op het moment.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit ben echt heel blij dat ik dat al op mijn 16de heb geleerd.
Zie nu nog zoveel jeugd dingen afzeggen omdat ze echt nodig zijn op hun supermarktbaantje waar ze dan ¤2,5 per uur verdienen.
Werk is echt 1 van de minst belangrijke dingen in het leven. Ik werk nu nog full time vanwege een nieuwe hypotheek aanvraag maar als die gedaan is dan kap ik er ook mee.
Heb de hypotheek net binnen en ga later dit jaar ook minder werken. Verbouwen en nieuwe meubels kosten ook nog geld nu.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit ben echt heel blij dat ik dat al op mijn 16de heb geleerd.
Zie nu nog zoveel jeugd dingen afzeggen omdat ze echt nodig zijn op hun supermarktbaantje waar ze dan ¤2,5 per uur verdienen.
Werk is echt 1 van de minst belangrijke dingen in het leven. Ik werk nu nog full time vanwege een nieuwe hypotheek aanvraag maar als die gedaan is dan kap ik er ook mee.
Ok boomer.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:37 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik hoop dat de economie binnenkort zoals verwacht flink kapot gaat en die losers die geen stap extra willen zetten voor hun werk als eerste op straat komen te staan.
Puur genot om dan dat soort figuren te zien huilen dat ze nergens meer aangenomen worden voor een in hun ogen acceptabel salaris.
Misschien eens met wat mensen buiten je Vogelaarwijk in contact proberen te komenquote:Op donderdag 18 januari 2024 11:40 schreef Tekaschi het volgende:
Zie het al jaren met de stagiaires en de familieleden/kennissen in deze leeftijd. Ze willen gewoon niet werken, klagen veelal, zelfs bijbaantjes (wat ik vroeger leuk vond) willen ze niet doen, nichtje al 3x ontslagen en bij de huidige werkgever (blokker) komt ze ook niet opdagen als ze geen zin heeft, 16 jaar pas. Hoorde dit ook al van wat vrienden die een eigen zaak hebben, jongeren solliciteren niet meer. Liever de hele dag TikTok content maken dan werken. Daarbij als je (in de IT) het niveau van de stagiaires ziet schrik je je kapot, ik dacht jaren die zullen ons voorbij streven want ze groeien op in een wereld vol IT, maar ctrl+c/ctrl+v is werkelijk waar onbekend voor ze.
Er zullen uitzonderingen zijn, maar ik houd mijn hart vast voor de toekomstige generatie.
Neem aan dat de schrijver van het artikel met de naam "Waarom twintigers uit generatie Z niet zo hard willen werken" van de NPO dit wel al heeft gedaan.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:42 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Misschien eens met wat mensen buiten je Vogelaarwijk in contact proberen te komen
Als je kijkt naar hoe groot de tekorten tegenwoordig zijn betekent dat wel dat de economie echt compleet moet instorten om in die situatie te komen (met alle negatieve gevolgen van dien). Maar goed, dat is natuurlijk wel een prijs die we maar moeten betalen om ervoor te zorgen dat die verwende jeugd het net zo kut krijgt als we het vroeger hadden toch?quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:37 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik hoop dat de economie binnenkort zoals verwacht flink kapot gaat en die losers die geen stap extra willen zetten voor hun werk als eerste op straat komen te staan.
Puur genot om dan dat soort figuren te zien huilen dat ze nergens meer aangenomen worden voor een in hun ogen acceptabel salaris.
quote:Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.
Ligt aan de regio. Hier in Twente zie ik het veel. De meeste van mijn twintigers collegas hebben al een koopwoning.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet uitgesloten maar wel uiterst zeldzaam.
Er is dan iets met de regio, met de woning of de financiële positie van die buurjongen.
quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:16 schreef ieniminimuis het volgende:
Je bedoelt het vast niet zo, maar je omschrijft nu -zo goed als- hoe het eraan toe gaat op een sociale werkplaatsquote:Op donderdag 18 januari 2024 11:16 schreef ieniminimuis het volgende:
Kortom het is geen werkschuwe generatie ofzo, maar je moet ze wel een beetje blijven entertainen op werk. Dus opdrachten neerleggen, klusjes geven. En ook vertrouwen hebben dat ze hun werk afmaken in de tijd die ze ervoor hebben.
Dit ben ik zeker met je eens, zulk soort gevallen hebben wij hier ook rondlopen. Maar eerlijk is eerlijk, zo zijn ze echt niet allemaalquote:Overigens zijn oudere generaties wel echt ster in het druk lijken, maar eigenlijk geen reet doen.
Alle ándere ouders hebben dan steken laten vallen, niet zij zelf, uiteraard!quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:34 schreef Tijger_m het volgende:
Ook navrant, denkt de oudere generatie wiens kinderen dit zijn "Oh, mischien hebben wij de opvoeding toch eigenlijk niet zo slim aangepakt als dit het resultaat is" of denken dat ze een nieuwe generatie uit het luchtledige ontstaat?
If you don't take yer meat, ye can't have any pudding!quote:
Het is best slecht Nederlands, ze vergeet dat de 55+-er er al een slordige 30 werkende jaren op heeft zitten en Generatie Z-expert Laura Bas behoort zelf tot Generatie Z (en kan blijkbaar niet zo goed tegen kritiek).quote:Het is overigens niet zo dat alle Gen Z'ers er de kantjes van aflopen, zegt ze. "Als je naar de data kijkt, zie je dat 25- tot 35-plussers het vaakst fulltime werken, terwijl 55+’ers juist minder gaan werken, terwijl die juist heel boos wijzen naar Z’ers dat ze niet willen werken", zegt ze lachend.
Je heb echt een heel verkeerd beeld van de Sociale werkplekken , wat nu dus Participatie wet is.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:00 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Je bedoelt het vast niet zo, maar je omschrijft nu -zo goed als- hoe het eraan toe gaat op een sociale werkplaats.
Het was een afdeling waar het werk nog wel eens kon wisselen wat er af moest en ze hadden zelf geen overzicht. Kwam er op een gegeven moment wel in hoor.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:00 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Je bedoelt het vast niet zo, maar je omschrijft nu -zo goed als- hoe het eraan toe gaat op een sociale werkplaats.
Bij heel veel bedrijven, maar ook instanties, ziekenhuizen e.d., wordt toch echt van je verwacht zelfstandig te kunnen werken. Het hoort niet zo te zijn dat je de hele dag aan de hand meegenomen wordt en van werk wordt voorzien. Je moet zelf ook echt wel wat initiatief in je donder hebben. Zo werkt het in het 'echte leven' toch ook: heb je een probleem of storing thuis, moet je er ook zélf achteraan om dit op te (laten) lossen.
Ik moet er niet aan denken dat ik mijn collega's de hele tijd achter hun reet aan moet zitten, om hen iets te doen te geven. Het werk is duidelijk, doe het! En is het even rustig, dan is het ook niet erg als iemand even tijd aan z'n telefoon spendeert (we zijn tenslotte geen stasi).
[..]
Dit ben ik zeker met je eens, zulk soort gevallen hebben wij hier ook rondlopen. Maar eerlijk is eerlijk, zo zijn ze echt niet allemaal.
Ik ben 61. Heel m'n leven een luie flikker, die niet wilde deugen. De jeugd van tegenwoordig is zo decadent conservatief met gruwelijke Nederlandstalige en derderangs gitaarbandjes gesponsord door RTL-Boulevard dat ik blij ben de tijd van punk en schokkende televisie te hebben meegemaakt. Leve Mick Jagger en Iggy Pop.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:02 schreef Stoney3K het volgende:
Die jeugd van tegenwoordig toch. Draagt spijkerbroeken en luistert naar die duivelse rock & roll muziek.
25 tot 35 plussers ja?quote:"Als je naar de data kijkt, zie je dat 25- tot 35-plussers het vaakst fulltime werken, terwijl 55+’ers juist minder gaan werken, terwijl die juist heel boos wijzen naar Z’ers dat ze niet willen werken"
als ik door de supermarkt loop zie ik jongeren gewoon vakkenvullen en spiegelen... die zijn niet op hun telefoon aan het scrollen. misschien ligt het aan het werk (of een gebrek daaran) dat jullie aan de stagiares gaven?quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:53 schreef boskameel het volgende:
Wij hadden 5 stagiaires (leeftijd 18-21), en 4 daarvan zaten de hele dag op tiktok/insta stories te scrollen. Dus dat bevestigd dit beeld wel ja. Als je er iets van zei was het "jaaajaa", en dan werd het even minder, tot de volgende dag.
Ik begrijp het wel dat het zo werkt. Ze hebben een eindeloze feed tot hun beschikking van makkelijk verteerbare filmpjes (zo kort en simpel mogelijk, zodat de aandachtsspanne blijft), zodat je de app blijft gebruiken.
Eigen het is gewoon zonde (en ergens sneu) om te zien. Je ziet wel dat ze potentie hebben, maar ze doen er helemaal niets mee, omdat die telefoon belangrijker is.
We hadden op een gegeven moment een bedrijfsuitje, en er werden bij binnenkomst al direct tiktok video's gemaakt om te laten zien wat ze aan het doen waren, en dit ging de hele avond zo door.
Dat kun je zelf best bedenken.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:09 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Wat is het probleem nou precies dan
Dat is natuurlijk ook een kwestie van ervaring opdoen, inzicht krijgen. Mensen van welke leeftijd dan ook die in een nieuwe functie beginnen zullen daar in eerste instantie moeten leren hoe en wat er van hen wordt verwacht.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:07 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Het was een afdeling waar het werk nog wel eens kon wisselen wat er af moest en ze hadden zelf geen overzicht. Kwam er op een gegeven moment wel in hoor.
Hier inderdaad ook allemaal jongeren die vanaf een jaar of 14 bij de supermarkt werken en vakken vullen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
als ik door de supermarkt loop zie ik jongeren gewoon vakkenvullen en spiegelen... die zijn niet op hun telefoon aan het scrollen. misschien ligt het aan het werk (of een gebrek daaran) dat jullie aan de stagiares gaven?
Dit is wel heel slecht Nederlands...quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:57 schreef HSG het volgende:
Ik snap ze wel. Ondanks dat ik allang geen twintiger meer ben ambieer ik geen functie wat ontzettend veel tijd vreet en dat zelfs mijn vakanties, weekenden of feestdagen kost.
Dat dacht ik dus ook altijd, maar niet dus?quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:40 schreef Tekaschi het volgende:
Daarbij als je (in de IT) het niveau van de stagiaires ziet schrik je je kapot, ik dacht jaren die zullen ons voorbij streven want ze groeien op in een wereld vol IT, maar ctrl+c/ctrl+v is werkelijk waar onbekend voor ze.
Ouders zijn belangrijk. Daarnaast als het jongeren uit achterstandswijken zijn, is het logisch gedrag. Daar worden ze niet opgevoed.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
als ik door de supermarkt loop zie ik jongeren gewoon vakkenvullen en spiegelen... die zijn niet op hun telefoon aan het scrollen. misschien ligt het aan het werk (of een gebrek daaran) dat jullie aan de stagiares gaven?
Jonge twintigers zijn denk ik eerder met smartphones en tablet opgegroeid en zijn daarom misschien minder bekend met pc's enzovoorts.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:25 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook altijd, maar niet dus?
Stagaires worden ook geen cent betaald. Vind je het dan gek dat ze geen klap uitvoeren?quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
En oude twintigers. Ik weet, althans, dat de "huidige" generatie killer is. Minder sociaal. Heb in klinieken gezeten met twintigers. Ze hadden geen belangstelling voor anderen en waren keihard in hun woorden. Respectloos en onbeschoft. Zelfde maak ik mee op straat en bij de dokterswachtkamer e.d. Ze groeten niet meer, kijken je niet aan. Helemaal in hun eigen bubbel.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:26 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Jonge twintigers zijn denk ik eerder met smartphones en tablet opgegroeid en zijn daarom misschien minder bekend met pc's enzovoorts.
Dit is Fok. Had je dan iets anders verwacht?quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dit is wel heel slecht Nederlands...
Ja. Het is namelijk FOK! Waar je, als je je best doet op alle manieren wordt beledigd. Bij welke vorm van bijdrage op je plaats wordt gezet door users die zelf niks toevoegen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:31 schreef HSG het volgende:
[..]
Dit is Fok. Had je dan iets anders verwacht?
Ik herken dit beeld helemaal niet bij de stagiairs die bij ons langskomen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:40 schreef Tekaschi het volgende:
Zie het al jaren met de stagiaires en de familieleden/kennissen in deze leeftijd. Ze willen gewoon niet werken, klagen veelal, zelfs bijbaantjes (wat ik vroeger leuk vond) willen ze niet doen, nichtje al 3x ontslagen en bij de huidige werkgever (blokker) komt ze ook niet opdagen als ze geen zin heeft, 16 jaar pas. Hoorde dit ook al van wat vrienden die een eigen zaak hebben, jongeren solliciteren niet meer. Liever de hele dag TikTok content maken dan werken. Daarbij als je (in de IT) het niveau van de stagiaires ziet schrik je je kapot, ik dacht jaren die zullen ons voorbij streven want ze groeien op in een wereld vol IT, maar ctrl+c/ctrl+v is werkelijk waar onbekend voor ze.
Er zullen uitzonderingen zijn, maar ik houd mijn hart vast voor de toekomstige generatie.
Die jongeren horen dan ook (vrijwel) niet meer bij Generatie Z. Kan wel verschil maken.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Je valt zelfs hier op....quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:31 schreef HSG het volgende:
[..]
Dit is Fok. Had je dan iets anders verwacht?
Je bent toch stagiare omdat dat bij je opleiding hoort? Dan werk je dus niet voor een ander maar grotendeels voor jezelf.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:27 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Stagaires worden ook geen cent betaald. Vind je het dan gek dat ze geen klap uitvoeren?
Alleen zaten ze vroeger kleitabletten, en nu op digitalequote:Op donderdag 18 januari 2024 10:36 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Al min of meer sinds het onstaan van het schrift zie je verhalen van dit soort strekking opgetekend worden. Alleen zijn er, jammer genoeg, ondertussen door demografische veranderingen genoeg van dit soort zeikstralen dat ze ook daadwerkelijk invloed op het gevoerde beleid kunnen hebben.
Je werkt voor je toekomst.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:27 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Stagaires worden ook geen cent betaald. Vind je het dan gek dat ze geen klap uitvoeren?
Dan heeft de werkgever dus ook een verantwoordelijkheid om jou werk te geven wat bij je opleiding aansluit, en geen kutklusjes omdat ie een gratis werknemer heeft.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je bent toch stagiare omdat dat bij je opleiding hoort? Dan werk je dus niet voor een ander maar grotendeels voor jezelf.
Omdat ze op school zitten. Daar krijg je toch nooit voor betaald. Het is een deel van hun opleiding, het praktijkdeel. Natuurlijk krijg je daar niet voor betaald. En als je geluk hebt en het werk dat je doet leuk vindt en er goed in bent, kun je misschien zelfs bij die werkgever blijven of terug komen later.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:27 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
De meeste werkgevers doen echter niets aan de erbarmelijke omstandigheden waaronder onfortuinlijke arbeiders-van elke leeftijd- onderbetaald moeten werken.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:28 schreef Toine51 het volgende:
Weten alles al....
Dat is mogelijk een kwestie van perceptie. De stagiares bij het bedrijf waar ik werk, krijgen gewoon de ruimte om de dingen te doen die ze moeten doen voor hun opleiding.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:48 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan heeft de werkgever dus ook een verantwoordelijkheid om jou werk te geven wat bij je opleiding aansluit, en geen kutklusjes omdat ie een gratis werknemer heeft.
Ze hebben van hun ouders geleerd dat je werkt om te leven en niet andersom. Niet vreemd dat dat lastig wordt als deze kinders de toekomst zijn op hun werk.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:28 schreef Toine51 het volgende:
Weten alles al....
Randstad, jaren 70 portiekflat waar niets structureels mis mee was maar wel wat aan gedaan moest worden, jongen heeft een redelijke baan, vorig jaar begonnen, als belastingconsulent bij een accountants firma, geen grote 3 overigens.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet uitgesloten maar wel uiterst zeldzaam.
Er is dan iets met de regio, met de woning of de financiële positie van die buurjongen.
Werkgevers zullen als eerste de duurste krachten aan de kant schuiven als dat gebeurt. En dat zijn niet de jongere werknemers. Be careful what you wish for.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:37 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Inderdaad ik hoorde mijn moeder nog zeggen: Als je meer dan 500 gulden gaat betalen voor je huurhuis , kun je beter gaan kopen. Eind jaren 90quote:Op donderdag 18 januari 2024 13:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Niet zo vreemd als je 3x meer inkomen moet hebben maar dan minder kan verkrijgen.
1 baan versus 2 of soms zelfs meer om eerder generaties bij te kunnen houden.
Hier in Nederland had je nul vermogensbelasting jarenlang, nu gaan we richting de 38% en hoger na 2027.
De kansen om vooruit te komen, qua werk, wonen, sparen/beleggen etc, waren vele malen gunstiger voorheen als nu.
Ik weet niet of dat met de generatie te maken heeft, of simpelweg met de leeftijd. Toen ik die leeftijd had, groette ik ook niet bij het binnenkomen van een wachtkamer, bijvoorbeeld. Ik vond dat alleen maar genant en moeilijk dus keek maar naar niemand en ging snel zonder iets te zeggen, zitten.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:31 schreef tong80 het volgende:
[..]
En oude twintigers. Ik weet, althans, dat de "huidige" generatie killer is. Minder sociaal. Heb in klinieken gezeten met twintigers. Ze hadden geen belangstelling voor anderen en waren keihard in hun woorden. Respectloos en onbeschoft. Zelfde maak ik mee op straat en bij de dokterswachtkamer e.d. Ze groeten niet meer, kijken je niet aan. Helemaal in hun eigen bubbel.
Want dan kon je wel circa 1980? Laat mij niet lachen, man, de kroning van Beatrix ging gepaard met enorme rellen door krakers met de leus "Geen woning, geen kroning".quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:20 schreef Dutchguy het volgende:
Het is ook een generatie die nauwelijks aan een woning kan komen. Lekkere start van je leven dan.
Of juist niet dat de ongemotiveerde jongeren en veel eisende jongeren er als eerste weg gaan.quote:Op donderdag 18 januari 2024 14:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Werkgevers zullen als eerste de duurste krachten aan de kant schuiven als dat gebeurt. En dat zijn niet de jongere werknemers. Be careful what you wish for.
550 hier, voor een bovenwoning mét een zolderverdieping, dus 2 woonlagen, in een klein dorpje vlak bij de Maas, op 10 minuten van de grote stadquote:Op donderdag 18 januari 2024 14:00 schreef RAVW het volgende:
[..]
Inderdaad ik hoorde mijn moeder nog zeggen: Als je meer dan 500 gulden gaat betalen voor je huurhuis , kun je beter gaan kopen. Eind jaren 90
Nu betaald je gemiddeld omgerekend 1300 gulden aan een sociale huurwoning (700 euro)
Ik zelf midden inde randstad (640 inc stookkosten) (010) (4 kamers)quote:Op donderdag 18 januari 2024 14:05 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
550 hier, voor een bovenwoning mét een zolderverdieping, dus 2 woonlagen, in een klein dorpje vlak bij de Maas, op 10 minuten van de grote stad
Ik ben juist bewust weg gegaan uit de grote stad.quote:Op donderdag 18 januari 2024 14:06 schreef RAVW het volgende:
[..]
Ik zelf midden inde randstad (640 inc stookkosten) (010) (4 kamers)
Wat is goed gekomen ? Dat je niet meer asociaal bent ? Toen was je al asociaal.quote:Op donderdag 18 januari 2024 14:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat met de generatie te maken heeft, of simpelweg met de leeftijd. Toen ik die leeftijd had, groette ik ook niet bij het binnenkomen van een wachtkamer, bijvoorbeeld. Ik vond dat alleen maar genant en moeilijk dus keek maar naar niemand en ging snel zonder iets te zeggen, zitten.
Dat is ook helemaal goedgekomen.
Zogenaamde 'harde werkers' heb je ook vrij weinig aan.quote:Op donderdag 18 januari 2024 14:12 schreef Redbullkid het volgende:
Haha boomers zijn boos omdat de jeugd 2x zo snel werkt en daarom halverwege de dag al klaar zijn.
Ik verzorg mijn hulp in de huishouding. Zij zuigt en neemt de stof op. Ik vertel hoe de wereld in elkaar zit en laat haar goede muziek horen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 14:12 schreef Redbullkid het volgende:
Haha boomers zijn boos omdat de jeugd 2x zo snel werkt en daarom halverwege de dag al klaar zijn.
Maar wel verwachten dat de jeugd ze zal verzorgen als ze oud zijn.
Ik hoop van harte dat de jeugd de bejaardenverzorger functies laat vallen als het zover is.
Wil je een gesprek, of wil je zeiken en schelden?quote:Op donderdag 18 januari 2024 14:16 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wat is goed gekomen ? Dat je niet meer asociaal bent ? Toen was je al asociaal.
Uitzonderingen heb je altijd, of wat wil je precies zeggen?quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Vertrouwen geven is het belangrijkste. Niks zo irritant als een leidinggevende die zich continu met je werk bemoeit. En als je als leidinggevende een belofte maakt dat iemand een vervolgstap kan maken dan moet je hem ook nakomen. Niet de keutel intrekken maar doorpakken.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:16 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik heb functioneel leiding gegeven aan een groepje Gen-Z en praat regelmatig nog met een aantal Gen-Z ook op werk. Ik merkte dat ik gewoon de taken moest neerleggen en wanneer ze af moesten zijn. En voor de rest moest zorgen voor een goede werksfeer.
Het is niet veel anders dan bij mijn eigen generatie (millennials). Sterker nog die zitten nog meer op hun telefoon te kijken.
Het maakt niet uit van welke generatie je bent in je twintiger jaren wil je het ook gezellig hebben op werk. Leuke collega's, beetje vrijheid over je taken (autonomie) en zo nu en dan tijd om idd even 5 min te kunnen scrollen en de appjes te beantwoorden. Ik vind het zelf geen hele rare eisen. Werk is meer dan geld verdienen: je spendeert er genoeg tijd. En als je geen geld nodig hebt waarom zou je dan meer gaan werken?
Kortom het is geen werkschuwe generatie ofzo, maar je moet ze wel een beetje blijven entertainen op werk. Dus opdrachten neerleggen, klusjes geven. En ook vertrouwen hebben dat ze hun werk afmaken in de tijd die ze ervoor hebben.
Dit heb ik bij m'n vorige werkgever gehad. Met een beetje m'n best doen kon ik in twee uur per dag m'n taken afronden. Daarna weer rustig aan m'n eigen ding doen. Uiteindelijk begon het me tegen te staan om op die manier de werkdagen door te komen en ben ik wat anders gaan doen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:58 schreef RAVW het volgende:
[..]![]()
Doet me denken aan mijn proeftijd bij me oude werkgever, liep de hele dag door het pand heen, en overal even kijken.
Af en toe eens wat verplaatsen..
Ja was Congierge / beheerder.
Dit na een paar dagen kwamen mijn collega's naar me toe , van ga nu eens zitten , je moet ook een keer rust pakken , je bent de hele dag zo druk aan het werk....
Mijn directe leidinggevende , zei ook al jou kan ik geen werk extra geven omdta je de hele dag al druk bezig ben.
Jij vermaakt je wel .......
Wat had ik de hele dag gedaan ?
Rondjes lopen en af en toe eens wat opgeruimd.
Ja 1 ding heb ik wel geleerd, ga nooit stil zitten op je werk dat is vragen om aan het werk gezet te worden.
Blijf in beweging en laat zien dat je overal bent.
Niet onbelangrijk , zorg voor koffie en wat lekkers voor de kantoor"LUI"
Dan is het wel vaak goed.
Oja heb er 9 jaar gewerkt , tot de Corona kwam![]()
Dit topic kan dicht en de hele politieke discussie kan in de prullenbak. De buurjongen van Tijger_m (moderator op het FOK! forum) heeft een eigen huis.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dit klinkt volkomen logisch en terechtquote:Op donderdag 18 januari 2024 11:16 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik heb functioneel leiding gegeven aan een groepje Gen-Z en praat regelmatig nog met een aantal Gen-Z ook op werk. Ik merkte dat ik gewoon de taken moest neerleggen en wanneer ze af moesten zijn. En voor de rest moest zorgen voor een goede werksfeer.
Het is niet veel anders dan bij mijn eigen generatie (millennials). Sterker nog die zitten nog meer op hun telefoon te kijken.
Het maakt niet uit van welke generatie je bent in je twintiger jaren wil je het ook gezellig hebben op werk. Leuke collega's, beetje vrijheid over je taken (autonomie) en zo nu en dan tijd om idd even 5 min te kunnen scrollen en de appjes te beantwoorden. Ik vind het zelf geen hele rare eisen. Werk is meer dan geld verdienen: je spendeert er genoeg tijd. En als je geen geld nodig hebt waarom zou je dan meer gaan werken?
Dat is dus ook wel wat ik ervaar op me werk.quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:03 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Vertrouwen geven is het belangrijkste. Niks zo irritant als een leidinggevende die zich continu met je werk bemoeit. En als je als leidinggevende een belofte maakt dat iemand een vervolgstap kan maken dan moet je hem ook nakomen. Niet de keutel intrekken maar doorpakken.
[..]
Dit heb ik bij m'n vorige werkgever gehad. Met een beetje m'n best doen kon ik in twee uur per dag m'n taken afronden. Daarna weer rustig aan m'n eigen ding doen. Uiteindelijk begon het me tegen te staan om op die manier de werkdagen door te komen en ben ik wat anders gaan doen.
Nu zit ik met boomers die het ook allemaal wel prima vinden. Ze hopen vooral dat de salarissen flink omhoog gaan zodat ze van de 60-80-100 of 80-90-100 regeling gebruik kunnen maken.
Ik heb het gedaan maar er stonden geen achternamen in..quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:17 schreef Cpt.Crow het volgende:
[..]
Ik zou je aanraden persoonlijke informatie zoals dat screenshot te verwijderen.
Dus als jij ooit met pensioen gaat houdt het bedrijf op met bestaan?quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:45 schreef Toine51 het volgende:
Ik werk full-time, ben bijna onmisbaar op mijn werk, waar ik heel goed voor betaald krijg.
Ik snap het maar je weet maar nooit toch.quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:22 schreef RAVW het volgende:
[..]
Ik heb het gedaan maar er stonden geen achternamen in..
En ook de naam naar de persoon waarin ik het heen wegstuurt heb ik weg gehaald.
Maar goed heb hem wel even weg gehaald.
Bedrijfs naam boeit me dan echt niet ...
Als er 1 ding is wat ik heb geleerd is dat inderdaad iedereen vervangbaar is.quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:46 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Iedereen is vervangbaar hoor, mooie illusie wel.
als de uutkeerings wat hoger gooiden, dan hoef je ook niet zoveel te doenquote:Op donderdag 18 januari 2024 15:50 schreef Nober het volgende:
Ligt steeds minder in de aard dat werken tot de dood.
Los van dat werken niet loont.
Dan zal ik eens zoeken naar jouw antwoord op die vraag. Want als jij mij dan dit antwoord gegeven hebt, dan moet jij ook weten welk antwoord ik daar dan op gegeven heb?quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:45 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Deze vraag heb je mij al eens gesteld.
Ik werk full-time, ben bijna onmisbaar op mijn werk, waar ik heel goed voor betaald krijg.
Daarnaast doe ik nog vrijwilligerswerk en ben ik secretaris bij de vereniging.
Dus....
Nuttig genoeg?
Nou, nee......quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:46 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Iedereen is vervangbaar hoor, mooie illusie wel.
Het zal wel wéér een onsamenhangende quote zijn geweest die bijna niemand begrijpt...quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan zal ik eens zoeken naar jouw antwoord op die vraag. Want als jij mij dan dit antwoord gegeven hebt, dan moet jij ook weten welk antwoord ik daar dan op gegeven heb?
Met het vooruitzicht tot je 75ste te mogen 'werken'quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:20 schreef Dutchguy het volgende:
Het is ook een generatie die nauwelijks aan een woning kan komen. Lekkere start van je leven dan.
Maar dat is N=1. Bij mij (IT) is het net andersom. 20ers zijn aanzienlijk langzamer en lijken ook aanzienlijk langzamer zaken op te pakken dan de 40ers vanwege de extreem korte aandachtsspanne. Twee zijn ondertussen een jaar in dienst en de 40er levert nog steeds 3x sneller zijn code af.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:33 schreef Bezsen het volgende:
Dit zie ik trouwens ook wel. Kennis is echt slecht. Om een beetje te programmeren hebben ze co-pilot of chatGPT er continue naast en snel nieuwe technieken eigen maken is lastig vanwege goudvis-aandacht. Op zich niks mis mee, maar het onderliggende begrip is er dan niet en dat breekt je op als je foutanalyses moet gaan doen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:33 schreef Bezsen het volgende:
Daarbij als je (in de IT) het niveau van de stagiaires ziet schrik je je kapot, ik dacht jaren die zullen ons voorbij streven want ze groeien op in een wereld vol IT, maar ctrl+c/ctrl+v is werkelijk waar onbekend voor ze.
Ik zal dan wel gezegd hebben dat het doen van nuttige arbeid nooit goed betaald werd of ooit goed betaald zal worden.quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:02 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Het zal wel wéér een onsamenhangende quote zijn geweest die bijna niemand begrijpt...
In die trant denk ik idd...quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:09 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik zal dan wel gezegd hebben dat het doen van nuttige arbeid nooit goed betaald werd of ooit goed betaald zal worden.
De situatie is echt onvergelijkbaar. Waar ik woon had je toen woningen voor het uitkiezen. Dat is ook hier allang niet meer zo.quote:Op donderdag 18 januari 2024 14:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Want dan kon je wel circa 1980? Laat mij niet lachen, man, de kroning van Beatrix ging gepaard met enorme rellen door krakers met de leus "Geen woning, geen kroning".
Ook dat. Wel werken maar niet kunnen wonen. Wat voor perspectief heb je dan.quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met het vooruitzicht tot je 75ste te mogen 'werken'
Het hebben van krachtige armen en benen zal helpen om de gierige werkgevers te dwingen om alle dozeninpakkers minimaal 4k netto te betalen zodat zij ook een vol bord hebben. Of niet dan?quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:09 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik zal dan wel gezegd hebben dat het doen van nuttige arbeid nooit goed betaald werd of ooit goed betaald zal worden.
Dus niet werken is een keuze die je gemaakt hebt? Of begrijp ik het verkeerd?quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:09 schreef torentje het volgende:
[..]
https://www.ewmagazine.nl(...)ak-en-zielig-924982/quote:. EXPLOSIEVE TOENAMES VAN PSYCHISCHE STOORNISSEN
Toch lijkt er veel mis te gaan met de psychologische ontwikkeling van deze bevolkingsgroep. De American College Health Association (ACHA) vond explosieve toenames van psychische stoornissen onder Amerikaanse studenten vergeleken met het jaar 2012. Depressies zijn sindsdien toegenomen met 106 procent. Angststoornissen stegen met 134 procent. Ook schizofrenie, anorexia en bipolaire stoornissen nemen in extreme mate toe.
Een gelijksoortige problematiek doet zich voor in Nederland. Volgens het Trimbos-instituut had 26 procent van de Nederlandse bevolking in 2022 een psychische stoornis (in 2009 was dit nog 18 procent). Stemmings- en angststoornissen komen steeds vaker voor. Ook hier scoort de leeftijdsgroep 18-24 jaar (onderdeel van G en Z) het hoogst. 39,6 procent van hen had een stoornis tijdens de afgelopen twaalf maanden – en vergeleken bij werkende volwassen komen psychische aandoeningen bij studenten bijna twee keer zo vaak voor.
Nogal....quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:29 schreef torentje het volgende:
[..]
Is dat een onsamenhangende reactie?
Dat was voor mij ook een reden om geen bijbaan in het bakkersvak te zoeken. Maar dat probleem lost zich natuurlijk zelf op als de vraag naar brood ook pas om 12.00 uur begint door die luie Gen Z's.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:58 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, maar wat was de eis van die sollicitanten?
"Ik wil niet zoals alle bakkers om 04:00 beginnen maar om 09:00?
Eisen kun je stellen, maar vaak willen sollicitanten niet op bepaalde tijden of dagen werken want ja, kids, mannetje, hobbies, sociaal leven...
Ja doei dan..
En als je ze op hun fouten wijst of iets te hard aanpakt beginnen ze te jankenquote:Op donderdag 18 januari 2024 10:46 schreef VEM2012 het volgende:
Tsja, als iedereen deze houding heeft, dan stort het kaartenhuis in elkaar. Dus laten we hopen dat als het moet straks wel de handen uit de mouwen gaan.
Dat gezegd hebbende: mijn ervaringen met werknemers uit deze generatie is mokerslecht. Veel eisen, weinig bieden. Nou ja, dat doen ze elders maar en hopelijk worden ze daar wel gevormd tot waardevolle medewerkers.
Waar ik woonde, waren toen ook geen woningen. Ik moest uitwijken naar Helmond of all places. Helmond groeikern.quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:20 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
De situatie is echt onvergelijkbaar. Waar ik woon had je toen woningen voor het uitkiezen. Dat is ook hier allang niet meer zo.
Janken?quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:51 schreef kibo het volgende:
[..]
En als je ze op hun fouten wijst of iets te hard aanpakt beginnen ze te janken
Ik zou ook spychologische klachten krijgen als ik weet dat ik tot mn 75ste mag werken, een kut pensioen zal krijgen en op de korte termijn met mijn kutsalaris geen huis kan krijgen, geen gezin kan starten, tot mn 40ste thuis moet wonen en continu het geheven vingertje mag zien van die kutboomers.quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:36 schreef britneycheers het volgende:
Is dit ook niet de generatie met de meest depressieve klachten en zijn de wachtlijsten van de GGZ ook niet lang?
[..]
https://www.ewmagazine.nl(...)ak-en-zielig-924982/
Die zijn er niet.quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:56 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik denk dat het helemaal niet zo verkeerd is dat tijd wat hoger wordt gewaardeerd dan hard werken. Maar we moeten ook niet vergeten dat er wat fundamentele veranderingen zijn geweest.
Mijn generatie is opgegroeid met het behoud van wat je nu verdient, als ik nu harder werk heb ik meer spaargeld en dan hoef ik straks daarvoor niet meer te werken, sterker nog, dan krijg ik daar rente over dus hoe vroeger ik verdien hoe meer ik straks heb. Dat werkt niet meer zo, de banken krijgen gratis geld vers bijgedrukt en dan ben je in 2 jaar tijd zomaar een kwart van je geld kwijt.
Een huis kopen zit er toch niet in, van die 10 uur extra werk je er 6 voor de belastingdienst, met sparen raak je geld kwijt, je ontneemt mensen de mogelijkheid om met hard werken hun toekomst te bepalen. Hebben wij dan nog wel het argument dat ze harder moeten werken omdat het beter is voor hen?
Welke keuze heeft deze generatie nu?quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waar ik woonde, waren toen ook geen woningen. Ik moest uitwijken naar Helmond of all places. Helmond groeikern.
En terecht die eisen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:46 schreef VEM2012 het volgende:
Tsja, als iedereen deze houding heeft, dan stort het kaartenhuis in elkaar. Dus laten we hopen dat als het moet straks wel de handen uit de mouwen gaan.
Dat gezegd hebbende: mijn ervaringen met werknemers uit deze generatie is mokerslecht. Veel eisen, weinig bieden. Nou ja, dat doen ze elders maar en hopelijk worden ze daar wel gevormd tot waardevolle medewerkers.
Er is een deel van de oudere generatie voor wie dat geldt, inderdaad.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zou ook spychologische klachten krijgen als ik weet dat ik tot mn 75ste mag werken, een kut pensioen zal krijgen en op de korte termijn met mijn kutsalaris geen huis kan krijgen, geen gezin kan starten, tot mn 40ste thuis moet wonen en continu het geheven vingertje mag zien van die kutboomers.
Jeweetwel, die generatie waarbij alle luxe met de paplepel is ingegoten en huizen hebben kunnen kopen waarvoor je nu 4x zoveel mag betalen dan dat zij hebben hoeven doen. Als je al de kans krijgt.
Dan ga je depri zitten tiktokken omdat daar misschien nog wat te lachen valt met je generatiegenoten.
Ligt er aan hoe je dat doet. Doe je het als een boomer die denkt alles te weten, ja dan krijg je een grote bek. Ook van mij.quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:51 schreef kibo het volgende:
[..]
En als je ze op hun fouten wijst of iets te hard aanpakt beginnen ze te janken
In het noorden en oosten van het land is het wel gemakkelijker om aan een huis te komen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Welke keuze heeft deze generatie nu?
Denk dat het ondanks helmond is, mensen een moord zouden doen om een huis te kunnen bemachtigen in helmond.
Dit land
Vooral deze attitude volhouden en zien waar het je brengt. 99% van de mensen bouwt hun leven gewoon op met bloed, zweet en tranen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En terecht die eisen.
Een werkgever eist ook dat je x uur gaat werken voor een maandelijkse belediging en voor de rest je bek gaat houden.
En daarvoor komen de eisen als 'minimaal 5 jaar ervaring' voorbij voor een trainee functie en 'flexibele werktijden'. Ofwel, als je om 2200 savonds gebeld wordt, dat je reageert. Want ja, de boomers doen dat ook.
Eisen zijn goed. Zeker voor die kutbedrijven die denken dat ze altijd maar voor een duppie op de eerste rij kunnen zitten. Beloon en behandel mensen maar als mensen niet als 'Menselijke Voorraad' zoals bij veel bedrijven de afdeling PZ tegenwoordig heet, 'Human Resources'.
Volgens mij is dat juist het enige wat ze nog wél kunnen. Code kunnen ze niet meer zelf meer zelf bedenken, maar kopiëren ze van sites als StackOverflow of ChatGPT. Maar denk maar niet dat ze vervolgens begrijpen wat er staat. Zelfs een simpele if-else-construct is al te moeilijk voor ze.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:40 schreef Tekaschi het volgende:
Dat is natuurlijk ook echt de schuld van het onderwijs. Ik sta echt versteld van hoe extreem dat niveau is ingekakt.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:02 schreef thabit het volgende:
[..]
Volgens mij is dat juist het enige wat ze nog wél kunnen. Code kunnen ze niet meer zelf meer zelf bedenken, maar kopiëren ze van sites als StackOverflow of ChatGPT. Maar denk maar niet dat ze vervolgens begrijpen wat er staat. Zelfs een simpele if-else-construct is al te moeilijk voor ze.
Ben bang dat dat een vicieuze cirkel is. Studenten kunnen minder => onderwijsniveau wordt naar beneden bijgesteld => studenten kunnen nóg minder => onderwijsniveau wordt nóg verder naar beneden bijgesteld, en dit blijft zo doorgaan.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook echt de schuld van het onderwijs. Ik sta echt versteld van hoe extreem dat niveau is ingekakt.
Ik ben wel benieuwd naar jouw definitie van slaafquote:Op donderdag 18 januari 2024 10:29 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Een generatie die zich niet meer als slaaf laten behandelen voor een baas en door arbeidskrapte zelfs eisen kan stellen.
Het zou niet mogen!
Je ziet al waar de attitude die bedrijven nu hebben ze naar toe brengen. Personeelstekorten.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vooral deze attitude volhouden en zien waar het je brengt. 99% van de mensen bouwt hun leven gewoon op met bloed, zweet en tranen.
Dat het als de buit binnen is er dan uitziet alsof het allemaal is aan komen waaien zal best, maar iedereen met enkele werkende hersencellen kan best bedenken dat vroeger echt niet alles beter was.
Integendeel zelfs.
Het laatste graag.quote:Op donderdag 18 januari 2024 14:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wil je een gesprek, of wil je zeiken en schelden?
Dit laat wel zien dat je in een bubbel leeft hoor...quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:28 schreef Tijger_m het volgende:
Gekke vraag mischien maar wie wil er nu eigenlijk wel zo nodig hard werken tegenwoordig?
Ja, ok, de arbeidsmigranten in de kassen, mischien, maar die hebben geen keuze. Als je die wel hebt zie ik maar heel weinig mensen in Nederland echt hard werken, eigenlijk. Da's ook prima, overigens, tenslotte is het beter om slimmer te werken dan om harder te werken.
Nou, in veel branches lukt het niet om "slimmer" te werken he?quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:28 schreef Tijger_m het volgende:
Gekke vraag mischien maar wie wil er nu eigenlijk wel zo nodig hard werken tegenwoordig?
Ja, ok, de arbeidsmigranten in de kassen, mischien, maar die hebben geen keuze. Als je die wel hebt zie ik maar heel weinig mensen in Nederland echt hard werken, eigenlijk. Da's ook prima, overigens, tenslotte is het beter om slimmer te werken dan om harder te werken.
Dat lijkt mij geen solide conclusie, als werk slimmer gedaan kan worden door een persoon die daardoor minder hard (maar wel dezelfde uren, dat zijn verschillende zaken) hoeft te werken dan levert dat geen besparing aan mankracht op.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:36 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou, in veel branches lukt het niet om "slimmer" te werken he?
Daarbij,
Waar wel veel "slimmer" gewerkt kan worden betekent het dus dat je ook met minder mensen kan werken lijkt mij.
Kijk alleen maar eens bij veel ambtenaren. Daar kan het veel efficiënter.
Vertel. Als je met dit soort termen gaat gooien dan verwacht ik wat meer dan dit, eigenlijk, welke bubbel leef ik in, volgens jou? Wees eens een vent en noem man en paard?quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:35 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dit laat wel zien dat je in een bubbel leeft hoor...
Bubbel van kantoorpikkies. Als je denkt dat alleen zielige immigranten hard werken in dit land. Til er verder niet te zwaar aan hoor zo ernstig bedoelde ik het in zijn geheel niet.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Vertel. Als je met dit soort termen gaat gooien dan verwacht ik wat meer dan dit, eigenlijk, welke bubbel leef ik in, volgens jou? Wees eens een vent en noem man en paard?
Ik werk niet op kantoor, sterker nog, ik werk helemaal niet meerquote:Op donderdag 18 januari 2024 19:02 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Bubbel van kantoorpikkies. Als je denkt dat alleen zielige immigranten hard werken in dit land. Til er verder niet te zwaar aan hoor zo ernstig bedoelde ik het in zijn geheel niet.
Wie zijn die mensen die hard werken dan nog meer?quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:02 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Bubbel van kantoorpikkies. Als je denkt dat alleen zielige immigranten hard werken in dit land. Til er verder niet te zwaar aan hoor zo ernstig bedoelde ik het in zijn geheel niet.
Ja kijk daar heb je het al, en hiervoor liep je vermoedelijk ook niet in de betonbewerking of iets soortgelijks.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik werk niet op kantoor, sterker nog, ik werk helemaal niet meer
Naast mij bedoel je zeker?quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:04 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Wie zijn die mensen die hard werken dan nog meer?
Jij bent een kantoorpikkie.quote:
Ja nu, maar ik weet waarover ik praat itt jou.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:09 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Jij bent een kantoorpikkie.
Bouwlui hangen de halve dag in de schaftkeet. Of kijken met z'n 12en hoe 1 iemand een gat graaft. Zelfde voor plantsoenendienst, wegwerkers, stratenmakers. Ze zijn hier al 2 maanden bezig met de straat opnieuw bestraten. Iedere hangen er wat lui rond en er is amper voortgang. Docenten hebben meer vakantie dan dat ze lesgeven, winkelmedewerkers zijn vooral bezig met hun telefoon, in de zorg is vooral veel geklaag en ziek zijn. Boeren laten Oost-Europeanen het werk doen en blokkeren zelf wat snelwegen. Wie werken er dan zo hard volgens jou?
Om te kunnen eten en drinken en om hygiënisch te kunnen zijn en een warm huis te hebben moest ik wel werken en natuurlijk ben ik er niet vies van als men mij gratis geld geeft, want de zeep en shampoo en reukwatertjesquote:Op donderdag 18 januari 2024 16:22 schreef Cpt.Crow het volgende:
[..]
Dus niet werken is een keuze die je gemaakt hebt? Of begrijp ik het verkeerd?
Zie je dan ook af van uitkeringen e.d.?
Sinds wanneer hebben werknemers recht op een deel van de winst? Kromme gedachte. Alsof de schoonmaakster bij Apple meer zou moeten krijgen voor hetzelfde werk als ze bij VAG zou werken…quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je ziet al waar de attitude die bedrijven nu hebben ze naar toe brengen. Personeelstekorten.
"we kunnen niemand krijgennnnnnn". Yeah, right, maar wel enorme winsten binnen harken voor C-level en aandeelhouders.
Je weet dat er meer te halen is dus ga je ook eisen stellen.
Had die bakkers-cao eens opgezocht, maar 2000 bruto is gangbaarquote:Op donderdag 18 januari 2024 10:49 schreef bijdehand het volgende:
Nou,ik ken iemand die met een nieuwe baan is begonnen bij de gemeente...quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat lijkt mij geen solide conclusie, als werk slimmer gedaan kan worden door een persoon die daardoor minder hard (maar wel dezelfde uren, dat zijn verschillende zaken) hoeft te werken dan levert dat geen besparing aan mankracht op.
Hoe weet jij dat ambtenaren efficienter kunnen werken? Volgens mij heeft de overheid al decennia lang efficiency hoog in het vaandel en scoren Nederlandse ambtenaren goed op efficientie en effectiviteit volgens de OESO.
Volledig tijd- en plaatsonafhankelijk werken?quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:57 schreef HSG het volgende:
Ik snap ze wel. Ondanks dat ik allang geen twintiger meer ben ambieer ik geen functie wat ontzettend veel tijd vreet en dat zelfs mijn vakanties, weekenden of feestdagen kost.
Eigenlijk ambieer ik zelfs nu naar een baan met functie waarbij het niet meer uitmaakt waar ik werk. Wil je een maandje in Italië of Spanje werken ga je gang.
Vergeet ook niet dat ze minimaal tot 72 of 73-jarige, maar waarschijnlijk eerder 80-jarige leeftijd moeten werken tot ze met pensioen kunnen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:41 schreef ReplaR het volgende:
M'n vriendin en ik werken beiden al sinds we van school zijn fulltime, maar gaan dat zeker niet nog een decennia doen. We zullen beiden waarschijnlijk tot minimaal 70 moeten werken en het is ons al lang duidelijk dat we dat met onze banen en de daarmee gepaard gaande arbeidsdruk en stress niet gaan volhouden.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
FT werken doe ik ook echt alleen maar voor het geld op het moment.
ikquote:Op donderdag 18 januari 2024 19:04 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Wie zijn die mensen die hard werken dan nog meer?
Ik heb de stagiaires bij mij op het werk eerlijk gezegd nog nooit zien tiktokken of instagrammen tijdens werktijd, die doen gewoon hun werk. De ene opdracht gaat hun wat beter af dan de andere, maar over hun inzet mogen we echt niet klagen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar dan ga je toch juist zorgen dat je de mogelijkheden hebt om eerder te stoppen?quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:50 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat ze minimaal tot 72 of 73-jarige, maar waarschijnlijk eerder 80-jarige leeftijd moeten werken tot ze met pensioen kunnen.
De werkgevers kunnen toch door met hun onfortuinlijke arbeiders de winst te delen, een blijk van waardering geven aan hun onfortuinlijke arbeiders?quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Sinds wanneer hebben werknemers recht op een deel van de winst? Kromme gedachte. Alsof de schoonmaakster bij Apple meer zou moeten krijgen voor hetzelfde werk als ze bij VAG zou werken…
Door hard te werken? Ze lijken te begrijpen dat dit niet helpt.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar dan ga je toch juist zorgen dat je de mogelijkheden hebt om eerder te stoppen?
Je maakt een grapje?quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:11 schreef torentje het volgende:
[..]
De werkgevers kunnen toch door met hun onfortuinlijke arbeiders de winst te delen, een blijk van waardering geven aan hun onfortuinlijke arbeiders?
Gewoon voltijds. Onze consultant werkt voor een bedrijf die toestaat dat je overal kan werken. Je mag zelfs emigreren.quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:25 schreef core2duo het volgende:
[..]
Volledig tijd- en plaatsonafhankelijk werken?
Dat lijkt me echt wel vet, mooi weer is onbetaalbaar.
Ik werk al regelmatig thuis, geen 19-gradenbeperking, niet verplicht vegetarisch eten en ik hoef in principe geen stap te zetten. Toch wel een soort van luxe ;-)
En dit is dus precies de reden waarom niet meer leveren dan de minimale inzet hét ideale arbeidsethos is.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Sinds wanneer hebben werknemers recht op een deel van de winst? Kromme gedachte. Alsof de schoonmaakster bij Apple meer zou moeten krijgen voor hetzelfde werk als ze bij VAG zou werken…
Eerder stoppen is voor het overgrote merendeel van de Nederlanders eenvoudigweg onbereikbaar.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar dan ga je toch juist zorgen dat je de mogelijkheden hebt om eerder te stoppen?
Hard werken levert alleen enkel nóg meer werk op.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:13 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Door hard te werken? Ze lijken te begrijpen dat dit niet helpt.
Juist.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:32 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Hard werken levert alleen enkel nóg meer werk op.
Ik vind het geen grap, dat werkgevers de winst niet willen delen met onfortuinlijke arbeiders.quote:
Ik heb er al 30 jaar mee te maken , maar uitstellen , en elke keer weer de smoes om er onder uit te komen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat lijkt mij geen solide conclusie, als werk slimmer gedaan kan worden door een persoon die daardoor minder hard (maar wel dezelfde uren, dat zijn verschillende zaken) hoeft te werken dan levert dat geen besparing aan mankracht op.
Hoe weet jij dat ambtenaren efficienter kunnen werken? Volgens mij heeft de overheid al decennia lang efficiency hoog in het vaandel en scoren Nederlandse ambtenaren goed op efficientie en effectiviteit volgens de OESO.
Ik ben geen boomer en ook geen gen z maar ook ik heb ook de mentaliteit van "ik werk om te leven" en als je van mij meer wilt dan wil ik ook meer van jou. Als je meer vraagt van een schilder moet je er ook niet raar van opkijken dat je eerst een nieuw offerte moet ondertekenen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 14:12 schreef Redbullkid het volgende:
Maar wel verwachten dat de jeugd ze zal verzorgen als ze oud zijn.
Ik hoop van harte dat de jeugd de bejaardenverzorger functies laat vallen als het zover is.
Zonder dat daar iets tegenover staat.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:32 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Hard werken levert alleen enkel nóg meer werk op.
100% eens met jou zo sta ik er ook in.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 07:59 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik ben geen boomer en ook geen gen z maar ook ik heb ook de mentaliteit van "ik werk om te leven" en als je van mij meer wilt dan wil ik ook meer van jou. Als je meer vraagt van een schilder moet je er ook niet raar van opkijken dat je eerst een nieuw offerte moet ondertekenen.
[..]
Zonder dat daar iets tegenover staat.
Oh dit is zo ontzettend waar. Ik ben een paar maanden geleden bij een andere werkgever gaan werken, de gemiddelde leeftijd ligt een stuk hoger hier. Voor werkelijk ieder wissewasje wordt een meeting gepland.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:14 schreef Mortaxx het volgende:
Bij mij is het juist de oudere generatie die dingen onnodig moeilijk maakt. Wat in een half uur kan moet via meetings en een maand vooruit gepland worden. Veel overdrijven van wat ze doen ook.
En oudere generatie is voor mij 40+
Bij mijn vorige werkgever lag de gemiddelde leeftijd een stuk lager dan bij alle werkgevers waar ik daarvoor gewerkt heb, en juist daar werd ontzettend veel vergaderd om elk wissewasjequote:Op vrijdag 19 januari 2024 09:12 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Oh dit is zo ontzettend waar. Ik ben een paar maanden geleden bij een andere werkgever gaan werken, de gemiddelde leeftijd ligt een stuk hoger hier. Voor werkelijk ieder wissewasje wordt een meeting gepland.
En alles via Teams en met minimaal 6 man. Ik heb nog nooit zoveel meetings gehad en nog nooit gezien dat er zoveel vergaderd wordt met zo weinig resultaat. Want voorbereiden op een meeting zit er ook niet in, dus alles moet tijdens die meeting nog worden doorgenomen.
Prima salaris, daar hebben ze recht op.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Geld is toch wel het belangrijkste in deze economie. Alles draait immers om geld. Helaas. Dus je hebt het wel nodig.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 08:47 schreef Aloulu het volgende:
Verstandige generatie die gen-Z qua instelling. Werken en geld is niet alles, ik zou zeggen liefst zo makkelijk mogelijke werkomstandigheden en weinig mogelijk voor zoveel mogelijk. Niets mis mee. Ik ben 38 dus geen gen-Z.
Ook dit dus. Managers die van hun personeel 200% verwachten mogen van mijn part dood neervallen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 08:57 schreef Jed1Gam het volgende:
Als je tot je 75 door moet, zou ik het ook rustig aan doen.
Ik zag een paar weken geleden een bericht.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Prima salaris, daar hebben ze recht op.
Hoeveel was het verschil ook alweer tussen ceo's en de werkvloer?
Bedrijfswinsten stijgen nog steeds harder dan de lonen en die bedrijfswinsten worden over de ruggen van het personeel gemaakt. Die mogen dan ook meedelen in de winst inderdaad, het zij met een bonus of met een hoger salaris.
Maar daar werken ze ook heel hard voor!quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:46 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ik zag een paar weken geleden een berichten.
De 5 rijkste mensen in de wereld hebben in de afgelopen 3 jaar hun vermogen verdubbeld, gezamelijk 870 miljard. Over een jaartje of max. 2 is dat duizend miljard, een kleine biljoen
quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:30 schreef Glazenmaker het volgende:
Het maandelijkse de jeugd van tegenwoordig topic.
Zelfs met geld kunnen jongeren niks. Als je een huis wilt hadden je er één 30 jaar geleden moeten kopenquote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Geld is toch wel het belangrijkste in deze economie. Alles draait immers om geld. Helaas. Dus je hebt het wel nodig.
Ik heb in september toch nog een huis weten te kopen. De papieren waardestijging sindsdien is meer dan we met zijn tweeën hebben gewerkt. Harder werken is makkelijk roepen als je vermogen met niks doen harder groeit, dan met werken.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:57 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Zelfs met geld kunnen jongeren niks. Als je een huis wilt hadden je er één 30 jaar geleden moeten kopen
Jongeren kunnen geen stap verder zetten dus doe je het met wat je kan pakken.
Aan dat vermogen heb je niks. Ik kan niks kopen met een stukje huisquote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:04 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb in september toch nog een huis weten te kopen. De papieren waardestijging sindsdien is meer dan we met zijn tweeën hebben gewerkt. Harder werken is makkelijk roepen als je vermogen met niks doen harder groeit, dan met werken.
Een volgend huis wel.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 12:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Aan dat vermogen heb je niks. Ik kan niks kopen met een stukje huis
Zonder prijsstijging waa die ook niet in prijs gestegenquote:
Jawel hoor. En makkelijker dan je denkt.quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:01 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou, nee......
Je stelt het wel erg rooskleurig..
'Men' = overheid?quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:13 schreef torentje het volgende:
[..]
Om te kunnen eten en drinken en om hygiënisch te kunnen zijn en een warm huis te hebben moest ik wel werken en natuurlijk ben ik er niet vies van als men mij gratis geld geeft, want de zeep en shampoo en reukwatertjes
en kleding zijn niet goedkoop.
De werkgevers en hun vrienden natuurlijk omdat die stinkers benadelen. Terwijl die werkgevers en hun vrienden zelf ook zouden stinken als zij geen inkomsten meer zouden hebben.quote:
Nee hoor.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 15:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jawel hoor. En makkelijker dan je denkt.
Mijn vermogen is de afgelopen 3 jaar wel meer dan verdubbeld, dat geldt voor heel veel mensen. Dus eigenlijk doen de rijkste 5 mensen het slechter dan Jan met de petquote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:46 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ik zag een paar weken geleden een bericht.
De 5 rijkste mensen in de wereld hebben in de afgelopen 3 jaar hun vermogen verdubbeld, gezamelijk 870 miljard. Over een jaartje of max. 2 is dat duizend miljard, een kleine biljoen
quote:
Jawel hoor.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:37 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nee hoor.
Genoeg beroepen waar echt talent bij komt kijken. Die mensen vervang je niet zomaar..
Iedereen is vervangbaar en de vruchten van je arbeid van nu zijn over vijf jaar waardeloos en over tien jaar compleet vergeten.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:37 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nee hoor.
Genoeg beroepen waar echt talent bij komt kijken. Die mensen vervang je niet zomaar..
Oh ja tuurlijk. Sommige beroepen zijn zo in te vullen.....quote:Op vrijdag 19 januari 2024 18:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jawel hoor.
Leuk dat je dat denkt maar is absoluut niet het geval. Zal een maandje duren om vervanging te regelen maar dat is het dan ook.
Verkopen en in Polen of Hongarije van je pensioen gaan genieten. De ouders van twee vrienden van mij hebben dat gedaan, heb niet de indruk dat die ooit nog gaan terugkomen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 12:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Aan dat vermogen heb je niks. Ik kan niks kopen met een stukje huis
Nee, de winst houden ze het liefst voor zichzelf.quote:Op donderdag 18 januari 2024 23:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik vind het geen grap, dat werkgevers de winst niet willen delen met onfortuinlijke arbeiders.
We doen allemaal net alsof ieder bedrijf een multinational is, maar heel veel bedrijven zijn gewoon mkb bedrijven waar niet zelden de eigenaar nauwelijks wat overhoudt. Moet die dan weer gaan bedelen bij zijn werknemers?quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:11 schreef torentje het volgende:
[..]
De werkgevers kunnen toch door met hun onfortuinlijke arbeiders de winst te delen, een blijk van waardering geven aan hun onfortuinlijke arbeiders?
Nogmaals: totdat het kaartenhuis ineen stort. Is voor Europa helemaal niet meer zo ver weg.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:28 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
En dit is dus precies de reden waarom niet meer leveren dan de minimale inzet hét ideale arbeidsethos is.
Wat maakt het uit wat de CEO verdient? Dat is gewoon jaloerse prietpraat.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Prima salaris, daar hebben ze recht op.
Hoeveel was het verschil ook alweer tussen ceo's en de werkvloer?
Bedrijfswinsten stijgen nog steeds harder dan de lonen en die bedrijfswinsten worden over de ruggen van het personeel gemaakt. Die mogen dan ook meedelen in de winst inderdaad, het zij met een bonus of met een hoger salaris.
directeurtjes hebben altijd de grootste bekken 'als het slecht' gaat en dwepen altijd met succes als het goed gaat, maar 'vergeten' vaak de mensen die het mogelijk hebben gemaakt. Dat moet maar hun bekken houden en luisteren.
Trek je je bek niet open als werknemer, blijf je gewoon zitten waar je zit.
quote:Op vrijdag 19 januari 2024 22:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat maakt het uit wat de CEO verdient? Dat is gewoon jaloerse prietpraat.
Die winsten staan helemaal niet in een onlosmakelijk verband met de geleverde arbeid van de werknemers.
En voor de goede orde: met die winsten worden de pensioenen betaald van diezelfde werknemers.
Het kaartenhuis stort niet ineen, het brokkelt langzaam af en dat doet het al vanaf het moment dat parasiteren op andermans arbeid meer loont dan arbeid zelf.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 22:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nogmaals: totdat het kaartenhuis ineen stort. Is voor Europa helemaal niet meer zo ver weg.
Als een bedrijf niet kan concureren op de arbeidsmarkt gaat het failliet, gewoon marktwerking toch?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 22:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
We doen allemaal net alsof ieder bedrijf een multinational is, maar heel veel bedrijven zijn gewoon mkb bedrijven waar niet zelden de eigenaar nauwelijks wat overhoudt. Moet die dan weer gaan bedelen bij zijn werknemers?
Het is gewoon heel simpel: als werknemer krijg je een salaris passend bij de functie. Ongeacht al het andere, want dat heeft zelden een rechtstreekse binding.
Dus eigenlijk sinds het hele concept van 'werk' ooit begon, duizenden jaren geledenquote:Op vrijdag 19 januari 2024 22:52 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Het kaartenhuis stort niet ineen, het brokkelt langzaam af en dat doet het al vanaf het moment dat parasiteren op andermans arbeid meer loont dan arbeid zelf.
Het feit dat jij kennelijk niet weet dat de pensioenfondsen aandelen houden in die multinationals en daar de pensioenen meer worden gefinancierd maakt dat het wellicht tijd is voor jou om dat soort feiten van algemene bekendheid eerst tot je te nemen, voordat je mee gaat praten over economie.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 22:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met die winst wordt helemaal niks betaald voor het personeel.
En voor de rest maakt het veel uit. Eris immers al jaren een te groot verschil tussen C-level en de werkvloer. Wat ook een effect heeft op de middenklasse.
En toch doet men dat ‘parasiteren’ in de VS nog veel meer en de economie van de VS staat er veel beter voor.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 22:52 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Het kaartenhuis stort niet ineen, het brokkelt langzaam af en dat doet het al vanaf het moment dat parasiteren op andermans arbeid meer loont dan arbeid zelf.
Of gaat mensen vervangen door robots/AI… Laten we wel zijn: op korte termijn lijkt dat arbeidstekort wel leuk voor werknemers, maar het zal alleen maar gaan zorgen voor meer investeringen in robotics en AI. En eenmaal overgenomen van werknemers komt dat werk niet meer terug.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 22:54 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als een bedrijf niet kan concureren op de arbeidsmarkt gaat het failliet, gewoon marktwerking toch?
Zo goed dat ze die shutdowns doen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 23:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En toch doet men dat ‘parasiteren’ in de VS nog veel meer en de economie van de VS staat er veel beter voor.
Ra ra…
LOLquote:
In de laatste paar jaar wel eens in de VS geweest? Ik was vorig jaar in Zombieland San Francisco en Daklosen stad LA, in de rijkste staat.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 23:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En toch doet men dat ‘parasiteren’ in de VS nog veel meer en de economie van de VS staat er veel beter voor.
Ra ra…
Die tentjes is niet een groot deel van de bevolking en vooral een gevolg van beleid van de Democraten.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 07:46 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
In de laatste paar jaar wel eens in de VS geweest? Ik was vorig jaar in Zombieland San Francisco en Daklosen stad LA, in de rijkste staat.
Ik kan niet echt zeggen dat het daar geweldig aan toe gaat voor een groot gedeelte van de bevolking. Wel veel multimiljardairs dat wel ja.
Die toeslagen helpen idd ook niet. Werk je een dag extra en je bent je toeslagen kwijt. Dan wist ik het ook wel. Zie het in mijn omgeving ook veel gebeuren.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 00:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wil je parttime werken, geen problemen daarmee, prima, keuzes, maar dan wel huursubsidie, sociale huur, bij en toeslagen en andere vormen van inkomenssubsidie afschaffen.
Blijf het idd bizar vinden hoe sommige mensen zoveel op de telefoon bezig zijn ipv met de zaken om zich heen. Daar gaat zoveel tijd aan verloren aan onzin.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 02:16 schreef Elizium het volgende:
Waneer ik een stagiaire te veel zie pielen op telefoon, gewoon in gesprek gaan, en het verbeterd wel.
En het is niet alleen gen z. Ik zie ook veel 40 plussers non stop bezig met de mobiel.
Paar tentjes zegt ie danquote:Op zaterdag 20 januari 2024 07:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die tentjes is niet een groot deel van de bevolking en vooral een gevolg van beleid van de Democraten.
De VS is verre van perfect, maar de gemiddelde Amerikaan heeft het toch gewoon beter dan de gemiddelde Europeaan. En de VS kent groei. De EU krimp.
Prima die robotics. Alle werknemers die vrijkomen zijn welkom om in de gezondheidszorg te komen werkenquote:Op vrijdag 19 januari 2024 23:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Of gaat mensen vervangen door robots/AI… Laten we wel zijn: op korte termijn lijkt dat arbeidstekort wel leuk voor werknemers, maar het zal alleen maar gaan zorgen voor meer investeringen in robotics en AI. En eenmaal overgenomen van werknemers komt dat werk niet meer terug.
Werken moet zich veel meer lonen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 07:56 schreef descon het volgende:
[..]
Die toeslagen helpen idd ook niet. Werk je een dag extra en je bent je toeslagen kwijt. Dan wist ik het ook wel. Zie het in mijn omgeving ook veel gebeuren.
Alle oudere generaties door de tijd die zich altijd verheven voelen tov van de andere. En maar even vergeten dat die hele leercurve in de praktijk moet worden gemaakt en je iemand van in z’n twintiger jaren niet gelijk mag trekken met iemand van 60quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:30 schreef herverwijderd het volgende:
Mijn ervaring met deze generatie op het werk is dat ze heel goed weten wat ze wel en niet willen, goed voor zichzelf opkomen en inderdaad niet een carriere als het hoogste goed zien. Verder werken ze hard en zijn ze over het algemeen best leergierig.
Niet echt. Als jongeren van nu ouder worden zullen ze ook makkelijker mee gaan met veranderingen omdat dat nu ook gebeurd. De reden waarom ouderen zo vastgeroest zijn is omdat de veranderingen van vroeger minder snel ging. Beter gezegd vroeger was het normaal dat je 20 jaar lang hetzelfde werk kon doen en dat is tegenwoordig niet meer zo. Je moet zelfs niet meer verwachten dat je 10 jaar lang hetzelfde werk kan doen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:13 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Alle oudere generaties door de tijd die zich altijd verheven voelen tov van de andere. En maar even vergeten dat die hele leercurve in de praktijk moet worden gemaakt en je iemand van in z’n twintiger jaren niet gelijk mag trekken met iemand van 60
Jongeren staan er avontuurlijk en progressief in. Bewegen makkelijker met veranderingen en tegenslagen mee. Hoe ouder je wordt hoe vastgeroester vaak. Hoe meer men gaat klagen ook. Dat is niet verkeerd maar wel een gegeven van alle tijden.
Mwah, ik merk zelfs bij vrij jonge mensen al dat ze vastgeroester raken dan 10 jaar geleden en meer zeiken. Is volgens mij ook gewoon deels hersenontwikkeling.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:28 schreef HSG het volgende:
[..]
Niet echt. Als jongeren van nu ouder worden zullen ze ook makkelijker mee gaan met veranderingen omdat dat nu ook gebeurd. De reden waarom ouderen zo vastgeroest zijn is omdat de veranderingen van vroeger minder snel ging. Beter gezegd vroeger was het normaal dat je 20 jaar lang hetzelfde werk kon doen en dat is tegenwoordig niet meer zo. Je moet zelfs niet meer verwachten dat je 10 jaar lang hetzelfde werk kan doen.
Aan de andere kant, over 25 jaar zijn de Boomers allemaal dood (Eindelijk, kuthippies) en Gen X ook aan het creperen, Dat vermogen is/komt dan bij de Millenials en Gen Z aan via erfenis.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Je kan nu al de verongelijkte columns en krantenkoppen van over 25 jaar uittekenen wanneer de veertigers van nu inmiddels behoorlijke vermogens opgebouwd hebben, en de twintigers van nu, de veertigers van dan nog steeds als student leven. Dan gaat er geklaagd worden over vermogensongelijkheid en oneerlijk etc.
Die hebben dan ook grondstoffen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 23:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ra ra…
Gestopt met lezen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 23:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het feit dat jij kennelijk niet weet
Gen X hier, 1965quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:28 schreef HSG het volgende:
[..]
Niet echt. Als jongeren van nu ouder worden zullen ze ook makkelijker mee gaan met veranderingen omdat dat nu ook gebeurd. De reden waarom ouderen zo vastgeroest zijn is omdat de veranderingen van vroeger minder snel ging. Beter gezegd vroeger was het normaal dat je 20 jaar lang hetzelfde werk kon doen en dat is tegenwoordig niet meer zo. Je moet zelfs niet meer verwachten dat je 10 jaar lang hetzelfde werk kan doen.
Zeg dat tegen die Gen Z die parttime werken, in een sociale huurwoning zitten, huursubsidie vangen en toeslagen krijgen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:59 schreef Red_85 het volgende:
Feit blijft dat gen z'ers andere dingen belangrijk vinden dan een slavenbaan waar anderen meer van profiteren dan zij zelf. En terecht. Ook dat ze eisen stellen.
Ik merk dat niet echt. Wel bij ouderen. Een collega is een mooi voorbeeld. Heeft zijn pensioenleeftijd bereikt. Het bedrijf waar ik werk heeft een mooi webportaal waar je alles kan opvragen en aanvragen. Van je personeelsdossier tot declaraties, km-vergoedingen ect ect. Wij hadden ooit twee opties: km-vergoeding en thuiswerkvergoeding. Je klikt een optie aan, selecteert de dagen en klikt op "ok". Op een dag hadden ze het veranderd naar "vergoedingen". Je selecteert het, selecteert de dagen en je geeft aan of je km-vergoeding of thuiswerkvergoeding wilt. Het is iets minder omslachtig geworden zeg maar. Maar mijn collega was letterlijk in alle staten en stond nog net niet op de afdeling te gillen dat hij het zo ingewikkeld vond. Als het namelijk aan hem lag moesten we nog steeds formulieren uitprinten, door de manager laten ondertekenen en per post opsturen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:56 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Mwah, ik merk zelfs bij vrij jonge mensen al dat ze vastgeroester raken dan 10 jaar geleden en meer zeiken. Is volgens mij ook gewoon deels hersenontwikkeling.
quote:Op zaterdag 20 januari 2024 07:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die tentjes is niet een groot deel van de bevolking en vooral een gevolg van beleid van de Democraten.
De VS is verre van perfect, maar de gemiddelde Amerikaan heeft het toch gewoon beter dan de gemiddelde Europeaan. En de VS kent groei. De EU krimp.
Over welke sociale huurwoning voor 30-'ers heb je het?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zeg dat tegen die Gen Z die parttime werken, in een sociale huurwoning zitten, huursubsidie vangen en toeslagen krijgen.
Ja gezellig, nog meer mensen die onder de bruggen of in opvanghuizen of in de auto moeten gaan slapen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 00:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wil je parttime werken, geen problemen daarmee, prima, keuzes, maar dan wel huursubsidie, sociale huur, bij en toeslagen en andere vormen van inkomenssubsidie afschaffen.
De hogere middenklasse en iedereen daar boven hebben het inderdaad stukken beter dan hun Europese equivalent, maar de gewone "blue collar" werknemer heeft het tegenwoordig stukken slechter. Wanneer je nooit de sprong vanuit de middenklasse naar de hogere middenklasse hebt kunnen maken toen de middenklasse de nek omgedraaid werd restte enkel nog armoede.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 07:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jammer genoeg niet.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:21 schreef Bezsen het volgende:
De gemiddelde Europeaan is niet enkel Nederlands of Scandinaviër he jongens
Ga eens in (zuid) oost Europa kijken.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In dat veredelde 2de wereldland waar het verschil enorm is tussen haves en have nots?
Hier: sociale stelsel en vangnetten. Vakanties. Zorgverzekeringen. Baanbescherming.
Daar: zoek het maar uit. Vakanties van 3 weken? Zorgverzekering? Baanbescherming?
En dan probeer je mij wat uit te leggen over.. ja wat eigenlijk.
ik ben meer voorstander van de hoogte van alle toeslagen vermenigvuldigen met de ratio tussen werkuren en full time basis.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 00:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dit!quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:28 schreef Toine51 het volgende:
Weten alles al....
Maar ook dit idd.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:29 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Het zou niet mogen!
Dat zuid europa wat overeind gehouden wordt door het rijke noorden ja.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:22 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Ga eens in (zuid) oost Europa kijken.
Europa is wat breder dan Nederland.
Waarom? Als je kan werken, ga dan full time werken als je geld nodig hebt,quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ben meer voorstander van de hoogte van alle toeslagen vermenigvuldigen met de ratio tussen werkuren en full time basis.
Werk je 20 uur per week dan krijg je maar 50% van de toeslagen behorend bij dat salaris.
Die bijna 100k daklozen die er bijkomen per jaar daar, zijn niet allemaal junks meer tegenwoordig. Een grote groep woont in hun auto, terwijl ze gewoon een baan hebben en meedraaien in de maatschappij, maar niet genoeg geld hebben voor huur.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:14 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De hogere middenklasse en iedereen daar boven hebben het inderdaad stukken beter dan hun Europese equivalent, maar de gewone "blue collar" werknemer heeft het tegenwoordig stukken slechter. Wanneer je nooit de sprong vanuit de middenklasse naar de hogere middenklasse hebt kunnen maken toen de middenklasse de nek omgedraaid werd restte enkel nog armoede.
Die tentjes worden overigens grotendeels door junks bevolkt, daar hoef je echt geen medelijden mee te hebben.
De mensen die gemakkelijk tot hun AOW-leeftijd full time kunnen werken, heb ik nooit kunnen betrappen op werken.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom? Als je kan werken, ga dan full time werken als je geld nodig hebt,
Precies!quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom? Als je kan werken, ga dan full time werken als je geld nodig hebt,
Alle meuk die je via (social) media naar binnen gedrukt krijgt. Toen ik een jaar of 20 was maakte je alleen druk om zuipen en vrouwen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gen X hier, 1965
Veranderingen minder snel? LOL
Koude oorlog voorbij, muur viel, plein hemelse vrede, golfoorlog, amerikanen grotendeels weg uit Europa, Opkomst internet, Dot Com bubble, en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Wat is er de laatste 10-15 jaar snel gegaan?
social media kun je ook negeren.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 12:46 schreef descon het volgende:
[..]
Alle meuk die je via (social) media naar binnen gedrukt krijgt. Toen ik een jaar of 20 was maakte je alleen druk om zuipen en vrouwen.
Tegenwoordig moet je druk maken om allerlei non problemen zoals je geaardheid, mileu, klimaat, allerlei oorlogen, zielige palestijnen, blm en andere woke problemen.
En daarnaast ook nog aan je carriere werken, fit zijn etc. Ow..en een huis is niet te betalen.
Waarom krimpt de middenklasse in de VS dan al decennia lang? Wie is die gemiddelde Amerikaan dan, volgens jou?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 07:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Klopt, maar die tentjes in de centra van grote steden worden vooral door junks bevolkt.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 12:36 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Die bijna 100k daklozen die er bijkomen per jaar daar, zijn niet allemaal junks meer tegenwoordig. Een grote groep woont in hun auto, terwijl ze gewoon een baan hebben en meedraaien in de maatschappij, maar niet genoeg geld hebben voor huur.
Ik heb een parttime baan, maar kan echt meer dan prima mijn eigen huur betalen hoor. En dat geldt voor de meeste mensen van mijn leeftijd die ik ken. Ik kijk waarschijnlijk anders naar werken dan jouw generatie, maar dat heeft niet zoveel met sociale huurwoningen en subsidies te maken.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zeg dat tegen die Gen Z die parttime werken, in een sociale huurwoning zitten, huursubsidie vangen en toeslagen krijgen.
Jaquote:Op zaterdag 20 januari 2024 12:43 schreef torentje het volgende:
[..]
De mensen die gemakkelijk tot hun AOW-leeftijd full time kunnen werken, heb ik nooit kunnen betrappen op werken.
Durf jij ook tegen hen te zeggen, als je geld nodig hebt dan ga je maar full time werken?
hear hearquote:Op zaterdag 20 januari 2024 12:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
social media kun je ook negeren.
Zouden meer mensen moeten doen.
Het punt is, wat je wellicht mist:quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:25 schreef BoerenBlond het volgende:
[..]
Ik heb een parttime baan, maar kan echt meer dan prima mijn eigen huur betalen hoor. En dat geldt voor de meeste mensen van mijn leeftijd die ik ken. Ik kijk waarschijnlijk anders naar werken dan jouw generatie, maar dat heeft niet zoveel met sociale huurwoningen en subsidies te maken.
Waarschijnlijk mis ik het punt omdat ik niemand ken die daar om zeurt.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het punt is, wat je wellicht mist:
Als jij part-time wilt werken en daar blij mee bent, prima, maar kom niet zeuren om toe en bijslagen
En omdat je maar half leest en denkt dat ik vind dat je niet part time mag werken, toch?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:44 schreef BoerenBlond het volgende:
[..]
Waarschijnlijk mis ik het punt omdat ik niemand ken die daar om zeurt.
Ja praktisch alle beroepen wel ja. Zou ook gewoon bedrijfsbeleid moeten zijn.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 20:30 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Oh ja tuurlijk. Sommige beroepen zijn zo in te vullen.....!
Ja praktisch alle beroepen wel ja. Zou ook gewoon bedrijfsbeleid moeten zijn.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 20:30 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Oh ja tuurlijk. Sommige beroepen zijn zo in te vullen.....!
Nu moet ik zeggen dat ik gebouwen ontwikkel/neerzet die wel 50 jaar blijven bestaan.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 19:41 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Iedereen is vervangbaar en de vruchten van je arbeid van nu zijn over vijf jaar waardeloos en over tien jaar compleet vergeten.
Ik zou als ik jou was eens minder vaak stoppen met lezen, want wellicht vergaar je dan nog eens algemene kennis.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gestopt met lezen.
Met veronderstellingen kunnen we helemaal niks.
Feit blijft dat gen z'ers andere dingen belangrijk vinden dan een slavenbaan waar anderen meer van profiteren dan zij zelf. En terecht. Ook dat ze eisen stellen.
Dat jij in the pocket zit van de chefkes, prima, jouw mening. Je komt vanzelf wel van een koude kermis thuis.
Zal ik beginnen met het verschil tussen Nederland en Europa, of gaan we dan te snel…quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In dat veredelde 2de wereldland waar het verschil enorm is tussen haves en have nots?
Hier: sociale stelsel en vangnetten. Vakanties. Zorgverzekeringen. Baanbescherming.
Daar: zoek het maar uit. Vakanties van 3 weken? Zorgverzekering? Baanbescherming?
En dan probeer je mij wat uit te leggen over.. ja wat eigenlijk.
Dat de gemiddelde Amerikaan zijn centen steekt in zichzelf volvreten en daardoor de levensverwachting daalt is iets wat niets te maken heeft met economie, maar alles met stupiditeit. Zo zie je maar, sommige mensen moet je helemaal niet ruim bij kas hebben…quote:Op zaterdag 20 januari 2024 12:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom krimpt de middenklasse in de VS dan al decennia lang? Wie is die gemiddelde Amerikaan dan, volgens jou?
Hier, wij groeien de middenklasse wel, de VS niet en dat beeld is niet nieuw: https://www.pewresearch.o(...)s-in-western-europe/
De Amerikanen hadden 10 jaar geleden 680 miljard credit card schuld, nu is dat meer dan 1000 miljard. Is dat beter, volgens jou? Levensverwachting in de VS is bijna 5 jaar minder dan in Nederland. Is dat beter? Dus zeg het maar, in hoeverre heeft de gemiddelde Amerikaan het beter?
quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik ken er verschillendequote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:12 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Alsof Gen Z-ers ooit een een sociale huurwoning terecht komen. Die ene die het wel lukt via loting of zo is een verwaarloosbare uitzondering.
Je kan zeuren wat je wil, je hebt er recht op, of je hebt het niet. En iemand die alleen woont (met 2 werkenden zit je zo goed als zeker boven de grens voor toeslagen) ga ik het niet kwalijk nemen als hij minder gaat werken en toeslagen ontvangt, mogelijk financieel beter af is, maar sowieso qua vrije tijd.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het punt is, wat je wellicht mist:
Als jij part-time wilt werken en daar blij mee bent, prima, maar kom niet zeuren om toe en bijslagen
Het zou veel beter zijn al deze toe en bijslagen af te schaffen en de lasten duidelijk te verlagen. Je bespaard daarmee enorm op de overhead. Je kan wel vinden dat je er recht op hebt, maar dat geld moet ergens vandaan komen, het benadeeld mensen die full time werken en beloond minimaal werken en je hand ophouden.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:30 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Je kan zeuren wat je wil, je hebt er recht op, of je hebt het niet. En iemand die alleen woont (met 2 werkenden zit je zo goed als zeker boven de grens voor toeslagen) ga ik het niet kwalijk nemen als hij minder gaat werken en toeslagen ontvangt, mogelijk financieel beter af is, maar sowieso qua vrije tijd.
Dat stoere gelul van je eigen broek op kunnen houden veeg ik mijn reet mee af. Als mensen tevreden zijn met hun baan en niet hogerop willen of kunnen komen zijn ze wat mij betreft gek om 40 uur te blijven werken als ze bij minder uren toeslagen krijgen, je benadeelt jezelf voor je werkgever.
Het systeem is ook verrot, en als je er eenmaal uit bent moet je afkicken en voel je je beroofd dat je (soms) extra werk of taken verricht om nu zelf je totale huur of zorgverzekering te mogen betalen. Maar goed dit gaan ze niet binnen nu en een paar jaar veranderen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het zou veel beter zijn al deze toe en bijslagen af te schaffen en de lasten duidelijk te verlagen. Je bespaard daarmee enorm op de overhead. Je kan wel vinden dat je er recht op hebt, maar dat geld moet ergens vandaan komen, het benadeeld mensen die full time werken en beloond minimaal werken en je hand ophouden.
Het bevorderd ook de armoedeval, als je van werkloos naar full-time werken gaat, vervallen ze en ga je er netto nauwelijks op vooruit terwijl je maandelijkse kosten toenemen.
Het is een typisch voorbeeld van een goed bedoelde maatregel die niet het juiste resultaat heeft.
Wat jij hier roept is niets anders dan dat je wilt dat anderen voor jouw minderwerken moeten betalen, en het maximaal gebruiken van het systeem, en daarbij een dikke middenvinger opsteekt
En Catkiller vindt dat anderen moeten betalen zodat Catkiller part time kan werken en comfortabel kan leven, toch?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:04 schreef Catkiller het volgende:
En ja ik kan het iedereen aanraden om maximaal gebruik te maken van het systeem. De grootste bedrijven en de rijkste mensen hebben mensen die precies dit doen, maar Jan met de pet moet van Jan Onderwater maar netjes fulltime werken of anders onder een brug gaan wonen als de huur- of zorgtoeslag te duur is zonder toeslag.
Daar kom je nu pas achter? Wat dat betreft geef ik generatie Z groot gelijk; lekker voor een leventje gaan waar je zelf happy van wordt.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Fuck it, Dat hele solidariteitsgelul gaat altijd maar 1 kant op.
Nee, daar ben ik al decennia achter en doe daar ook al decennia minimaal aan mee, in 98 vertrokken uit NL.quote:
Waar maak je je dan zo druk over?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, daar ben ik al decennia achter en doe daar ook al decennia minimaal aan mee, in 98 vertrokken uit NL.
Ik krijg helaas helemaal niks, op een paar tientjes kindgebonden budget na. En dan werk ik al parttime, echt kut.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En Catkiller vindt dat anderen moeten betalen zodat Catkiller part time kan werken en comfortabel kan leven, toch?
Ga de bijstand in, en laat je iedere 4-5 jaar zwanger schoppen door een zatlap,quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:42 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Ik krijg helaas helemaal niks, op een paar tientjes kindgebonden budget na. En dan werk ik al parttime, echt kut.
Voor jou overweeg ik om nog een dag minder te gaan werken, even berekenen of we dan wel gratis geld krijgen.
Dit zou ik wel doen als ik een persoon met een baarmoeder zou zijn.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ga de bijstand in, en laat je iedere 4-5 jaar zwanger schoppen door een zatlap,
Ah, je bent een moderne vrouw, zo een met een piemelquote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:51 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Dit zou ik wel doen als ik een persoon met een baarmoeder zou zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |