abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 18 januari 2024 @ 10:17:48 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_212074883

quote:
Heb je liever een topcarrière met veel verantwoordelijkheid, een hoog salaris en maar weinig vrije tijd, of heb je liever een baan met een lager loon, maar dan wel met meer vrije tijd? De generatie Z (nu in de twintig) kiest vaak voor dat laatste, blijkt uit onderzoek van Randstad. Waarom? "Ze hebben geleerd dat ze moeten doen wat leuk is", zegt generatie Z-expert Laura Bas in Geld of je leven.

Waarom generatie Z vrije tijd belangrijker vindt dan carrière maken (17 januari 2024) - Geld of je leven
Bas (28) is zelf een zelfbenoemd carrièretijger, maar ziet bij mede-twintigers vaak dat ze vrije tijd erg belangrijk vinden. "Onze ouders leerden: er moet brood op de plank komen, als het leuk is, is het bonus. De generatie ervoor, mijn opa en oma, waren veel meer van: werken moet gewoon. Het zijn verschillende manieren van naar werk kijken."

Oscar van Mourik, gedragswetenschapper van Randstad, deed het onderzoek. Hij denkt dat technologie een rol speelt. "Ze hebben al hun hele leven een smartphone, ze zitten al hun hele leven op internet en krijgen continu door wat er gebeurt in de wereld. Ze zijn realistischer, want ze hebben gezien wat hun voorgangers hebben gedaan en ze maken andere keuzes op basis van wat ze daarvan leren", zegt hij.

'Gen Z vraagt speciale aanpak'
Een bekend kritiekpunt op de jonge generatie is dat ze niet tegen kritiek kunnen. Van Mourik denkt dat dit ook veroorzaakt wordt door de smartphone: "Je ziet in wetenschappelijke onderzoeken dat Gen Z veel tijd online doorbrengt en weinig met andere generaties. Ik kan me voorstellen dat als je op de werkvloer komt en de communicatie is opeens recht in je gezicht, dan heb je een grotere overbruggingstijd nodig. Werkgevers en Gen Z moeten aan elkaar wennen."

Dit laatste herkent hij ook van opdrachtgevers van Randstad. Een evenementenorganisatie klaagde dat de twintigers die bij hen in dienst waren, zich niet aan de instructies hielden. "Ze waren radeloos, die leidinggevenden…" vertelt Van Mourik. Toen Randstad besloot de instructies niet meer op papier te zetten maar via Whatsapp te sturen, ging het al een stuk beter. "Zo simpel kan het zijn…"

Bas herkent dit soort voorbeelden ook. "Ik was laatst bij een zorginstelling. Daar moest veel gebeld worden en het is bekend dat Gen Z'ers vaak belangst hebben. Wat ze daar gedaan hebben is alle Z'ers bij elkaar zetten en ze één voor één een eenzame oudere laten bellen. Toen kwamen ze erachter hoe fijn het was en aan het eind van de middag was niemand meer bang voor bellen."

Het is overigens niet zo dat alle Gen Z'ers er de kantjes van aflopen, zegt ze. "Als je naar de data kijkt, zie je dat 25- tot 35-plussers het vaakst fulltime werken, terwijl 55+’ers juist minder gaan werken, terwijl die juist heel boos wijzen naar Z’ers dat ze niet willen werken", zegt ze lachend.

Generatie Z vindt balans tussen werk en privé belangrijker dan glansrijke carrière
https://www.nporadio1.nl/(...)o-hard-willen-werken
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 18 januari 2024 @ 10:20:07 #2
80791 crew  Paul
pi_212074919
Vind jij dat 20-ers te weinig werken? :o
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:26:11 #3
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_212074999
Ze moeten minder avocado's eten! :(
pi_212075014
Mijn ervaring met deze generatie op ons werk is dat ze wel het salaris willen, maar zo min mogelijk willen doen. Ja, op hun telefoon zitten, dat kunnen ze goed...
En idd, ze laten zich niks vertellen door de "oudere" garde..
Weten alles al....
:')

Verder zijn het ook bovengemiddeld vaak deze lui die het vaakst ziek zijn per jaar en te laat komen..

En als je met anderen dit bespreekt, dan herkennen ze dit ook bij hun zelf op het werk...
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:29:54 #5
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_212075033
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:28 schreef Toine51 het volgende:
Mijn ervaring met deze generatie op ons werk is dat ze wel het salaris willen, maar zo min mogelijk willen doen. Ja, op hun telefoon zitten, dat kunnen ze goed...
Weten alles al....

Verder zijn het ook bovengemiddeld vaak deze lui die het vaakst ziek zijn per jaar en te laat komen..

En als je met anderen dit bespreekt, dan herkennen ze dit ook bij hun zelf op het werk...
Een generatie die zich niet meer als slaaf laten behandelen voor een baas en door arbeidskrapte zelfs eisen kan stellen.

Het zou niet mogen!
pi_212075038
Het maandelijkse de jeugd van tegenwoordig topic.
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:30:34 #7
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212075041
Mijn ervaring met deze generatie op het werk is dat ze heel goed weten wat ze wel en niet willen, goed voor zichzelf opkomen en inderdaad niet een carriere als het hoogste goed zien. Verder werken ze hard en zijn ze over het algemeen best leergierig.
pi_212075044
quote:
Weten alles al....

Ik zal niet ontkennen dat het voor een deel hier ook zo gaat.
Dat er een kloof is dat is voor mij wel zeker.

Maar er lopen er wel wat die wel degelijk willen werken maar slecht zijn qua communicatie. Soms schrik ik daar echt van hoe ze afkortingen uit bijv app-verkeer in zakelijkse mails gebruiken. En idd als je ze ergens op wijst is het soms schouders ophalen, ja knikken en er verder niets mee doen. Laat staan dat de pauzetijd alleen nog bestaat uit het op je telefoon zitten.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 18 januari 2024 @ 10:31:47 #9
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_212075059
Jezelf 'carrièretijger' noemen, jemig :'( :'(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_212075073
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:30 schreef Glazenmaker het volgende:
Het is wel grappig, ik lees dit soort verhalen al zo'n 50 jaar, iedere nieuwe generatie weer ;)
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 18 januari 2024 @ 10:32:59 #11
80791 crew  Paul
pi_212075077
quote:
Weten alles al....

_O_
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:33:20 #12
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_212075081
Verder zie ik in mijn bedrijf dat 20ers aanzienlijk efficiënter werken dan de 40+'ers en het werk soms in de helft van de tijd doen.

Denken in uren is niet meer van deze tijd.
pi_212075105
Ook navrant, denkt de oudere generatie wiens kinderen dit zijn "Oh, mischien hebben wij de opvoeding toch eigenlijk niet zo slim aangepakt als dit het resultaat is" of denken dat ze een nieuwe generatie uit het luchtledige ontstaat?
pi_212075121
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het is wel grappig, ik lees dit soort verhalen al zo'n 50 jaar, iedere nieuwe generatie weer ;)
Al min of meer sinds het onstaan van het schrift zie je verhalen van dit soort strekking opgetekend worden. Alleen zijn er, jammer genoeg, ondertussen door demografische veranderingen genoeg van dit soort zeikstralen dat ze ook daadwerkelijk invloed op het gevoerde beleid kunnen hebben.
pi_212075128
quote:
Weten alles al....

Mijn ervaring is dat ze zich goed aanpassen aan onze Flex economie. Bij ons in het dorp is een grote Zweedse winkel. Toen ik daar 15 jaar geleden werkte hadden ze een goed loon en probeerden ze met activiteiten echt in de bedrijfscultuur onder te dompelen.

Dat is allemaal wegbezuinigd en de lonen werden iedere 2 jaar slechter voor nieuwe personeel. Nu vertrekken jongeren binnen een maand werken naar de fastfoodketens ernaast als ze daar 20 cent meer krijgen. Precies zoals de Heilige marktwerking wil toch?
pi_212075141
Mooi popcorn topic. Ik ga gauw even inslaan!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_212075144
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:34 schreef Tijger_m het volgende:
Ook navrant, denkt de oudere generatie wiens kinderen dit zijn "Oh, mischien hebben wij de opvoeding toch eigenlijk niet zo slim aangepakt als dit het resultaat is" of denken dat ze een nieuwe generatie uit het luchtledige ontstaat?
"Mijn kinderen zijn geweldig maar de ander..."
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:39:06 #18
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212075147
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:31 schreef heywoodu het volgende:
Jezelf 'carrièretijger' noemen, jemig :'( :'(
Mensen die dat woord gebruiken zouden naar een Siberisch kamp afgevoerd moeten worden.
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:39:57 #19
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_212075159
quote:

[..]
Ze volgen elkaar wel sneller op tegenwoordig, dus ik denk dat de nieuwe generatie ouderen meer zeikt. Dat komt door hun smartphoneverslaving en omdat ze zo weinig werken. :Y
pi_212075167
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:30 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Ik zal niet ontkennen dat het voor een deel hier ook zo gaat.
Dat er een kloof is dat is voor mij wel zeker.

Maar er lopen er wel wat die wel degelijk willen werken maar slecht zijn qua communicatie. Soms schrik ik daar echt van hoe ze afkortingen uit bijv app-verkeer in zakelijkse mails gebruiken. En idd als je ze ergens op wijst is het soms schouders ophalen, ja knikken en er verder niets mee doen. Laat staan dat de pauzetijd alleen nog bestaat uit het op je telefoon zitten.
Ik schrok me helemaal het lazarus van belangst en nam dat in het begin niet serieus maar is helaas wel een echt dingetje voor velen.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_212075175
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:29 schreef Bezsen het volgende:

[..]
Een generatie die zich niet meer als slaaf laten behandelen voor een baas en door arbeidskrapte zelfs eisen kan stellen.

Het zou niet mogen!
Als slaaf behandelen?

Of gewoon doen waar je voor bent aangenomen en af en toe eens vaker van je luie reet af komen?

Eisen stellen...
Je krijgt bij ons al riant betaald hoor...
En onder eisen stellen versta jij dus ook de hele dag op je telefoon zitten, om de haverklap ziek zijn en te laat komen?
Oke man..

pi_212075178
Waarom zouden ze nog hard werken?
Huizen voor ze zijn er zo goed als niet en die er wel zijn zijn onbetaalbaar voor ze.
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:41:32 #23
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_212075179
quote:

[..]
Tja:
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:31 schreef heywoodu het volgende:
'carrièretijger'
pi_212075222
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:41 schreef ReplaR het volgende:
Huizen voor ze zijn er zo goed als niet en die er wel zijn zijn onbetaalbaar voor ze.
Mijn buurjongen is net naar zijn eerste eigen huis verhuisd op zijn 22e.
pi_212075279
Tsja, als iedereen deze houding heeft, dan stort het kaartenhuis in elkaar. Dus laten we hopen dat als het moet straks wel de handen uit de mouwen gaan.

Dat gezegd hebbende: mijn ervaringen met werknemers uit deze generatie is mokerslecht. Veel eisen, weinig bieden. Nou ja, dat doen ze elders maar en hopelijk worden ze daar wel gevormd tot waardevolle medewerkers.
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:47:14 #26
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212075286
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:33 schreef Bezsen het volgende:
Verder zie ik in mijn bedrijf dat 20ers aanzienlijk efficiënter werken dan de 40+'ers en het werk soms in de helft van de tijd doen.

Dit vooral ja.
pi_212075304
quote:
O ja, de fabel van dat vroeger iedereen met gemak een eigen huis kocht terwijl het eigen woningbezit nog nooit zo hoog was (maar ja, het is de generatie van feelings trump facts).
pi_212075320
Pas een mooi artikel gelezen over een bakkerij die geen personeel kon krijgen en dan maar de deuren sloot. Kwam erop neer dat ze er niet mee om konden gaan dat sollicitanten ook eisen kunnen stellen :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_212075338
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
O ja, de fabel van dat vroeger iedereen met gemak een eigen huis kocht terwijl het eigen woningbezit nog nooit zo hoog was (maar ja, het is de generatie van feelings trump facts).
Vroeger kocht inderdaad niet iedereen een huis maar toen was er wel een alternatief in de vorm van de sociale huur, maar als je daar geen urgentieverklaring voor hebt is het ondertussen ook een vrij kansloze zaak (in de krimpgemeente waar ik woon is de wachtlijst al ruim 4 jaar).
pi_212075382
Wij hadden 5 stagiaires (leeftijd 18-21), en 4 daarvan zaten de hele dag op tiktok/insta stories te scrollen. Dus dat bevestigd dit beeld wel ja. Als je er iets van zei was het "jaaajaa", en dan werd het even minder, tot de volgende dag.

Ik begrijp het wel dat het zo werkt. Ze hebben een eindeloze feed tot hun beschikking van makkelijk verteerbare filmpjes (zo kort en simpel mogelijk, zodat de aandachtsspanne blijft), zodat je de app blijft gebruiken.

Eigen het is gewoon zonde (en ergens sneu) om te zien. Je ziet wel dat ze potentie hebben, maar ze doen er helemaal niets mee, omdat die telefoon belangrijker is.

We hadden op een gegeven moment een bedrijfsuitje, en er werden bij binnenkomst al direct tiktok video's gemaakt om te laten zien wat ze aan het doen waren, en dit ging de hele avond zo door.
pi_212075460
quote:
99s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:49 schreef bijdehand het volgende:
Pas een mooi artikel gelezen over een bakkerij die geen personeel kon krijgen en dan maar de deuren sloot. Kwam erop neer dat ze er niet mee om konden gaan dat sollicitanten ook eisen kunnen stellen :')
Ja, maar wat was de eis van die sollicitanten?
"Ik wil niet zoals alle bakkers om 04:00 beginnen maar om 09:00?

Eisen kun je stellen, maar vaak willen sollicitanten niet op bepaalde tijden of dagen werken want ja, kids, mannetje, hobbies, sociaal leven...

Ja doei dan..

Redactie Frontpage / Weblog donderdag 18 januari 2024 @ 10:59:49 #32
80791 crew  Paul
pi_212075483
quote:
99s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:53 schreef boskameel het volgende:
Wij hadden 5 stagiaires (leeftijd 18-21), en 4 daarvan zaten de hele dag op tiktok/insta stories te scrollen. Dus dat bevestigd dit beeld wel ja. Als je er iets van zei was het "jaaajaa", en dan werd het even minder, tot de volgende dag.

Ik begrijp het wel dat het zo werkt. Ze hebben een eindeloze feed tot hun beschikking van makkelijk verteerbare filmpjes (zo kort en simpel mogelijk, zodat de aandachtsspanne blijft), zodat je de app blijft gebruiken.

Eigen het is gewoon zonde (en ergens sneu) om te zien. Je ziet wel dat ze potentie hebben, maar ze doen er helemaal niets mee, omdat die telefoon belangrijker is.

We hadden op een gegeven moment een bedrijfsuitje, en er werden bij binnenkomst al direct tiktok video's gemaakt om te laten zien wat ze aan het doen waren, en dit ging de hele avond zo door.
_O- _O_
pi_212075507
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:58 schreef Toine51 het volgende:

[..]

Eisen kun je stellen, maar vaak willen sollicitanten niet op bepaalde tijden of dagen werken want ja, kids, mannetje, hobbies, sociaal leven...

Ja doei dan..

In dit geval dus doei dan voor de bakkerij, die solicitanten hebben ondertussen wel een ander baantje gevonden.
pi_212075558
Ach ja, blijft toch een beetje een golfbeweging. Nu werken ze kennelijk graag wat minder. Eerder was het signaal juist dat de jonge garde zich kapot werkt en zodoende in een burnout belandt: aangespoord door sociale media, waar iedereen succesvol is en alles goed gaat, willen ze zich daaraan meten en gaan onrealistische doelen stellen. Dan lijkt me een beweging de andere kant op wat gezonder.
pi_212075574
quote:
Nou, die eisen waren: deze week wil ik dat mijn rooster zus is. Volgende week zo. Enz.

Er is een verschil tussen redelijke eisen en belachelijke eisen.
pi_212075605
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou, die eisen waren: deze week wil ik dat mijn rooster zus is. Volgende week zo. Enz.

Er is een verschil tussen redelijke eisen en belachelijke eisen.
Wat is het probleem nou precies dan
pi_212075609
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:50 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Vroeger kocht inderdaad niet iedereen een huis maar toen was er wel een alternatief in de vorm van de sociale huur, maar als je daar geen urgentieverklaring voor hebt is het ondertussen ook een vrij kansloze zaak (in de krimpgemeente waar ik woon is de wachtlijst al ruim 4 jaar).
Inschrijven als je 18 bent was ook al nodig toen ik 18 was.

Het is nu door de shitshow met open grenzen momenteel wel heel bizar, maar het was nooit makkelijk. Iedere generatie heeft uitdagingen te overwinnen hoor.
pi_212075664
quote:
Post dan een link mee.
Yea, she's on crack.
  donderdag 18 januari 2024 @ 11:16:07 #39
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_212075716
Ik heb functioneel leiding gegeven aan een groepje Gen-Z en praat regelmatig nog met een aantal Gen-Z ook op werk. Ik merkte dat ik gewoon de taken moest neerleggen en wanneer ze af moesten zijn. En voor de rest moest zorgen voor een goede werksfeer.
Het is niet veel anders dan bij mijn eigen generatie (millennials). Sterker nog die zitten nog meer op hun telefoon te kijken.

Het maakt niet uit van welke generatie je bent in je twintiger jaren wil je het ook gezellig hebben op werk. Leuke collega's, beetje vrijheid over je taken (autonomie) en zo nu en dan tijd om idd even 5 min te kunnen scrollen en de appjes te beantwoorden. Ik vind het zelf geen hele rare eisen. Werk is meer dan geld verdienen: je spendeert er genoeg tijd. En als je geen geld nodig hebt waarom zou je dan meer gaan werken?

Kortom het is geen werkschuwe generatie ofzo, maar je moet ze wel een beetje blijven entertainen op werk. Dus opdrachten neerleggen, klusjes geven. En ook vertrouwen hebben dat ze hun werk afmaken in de tijd die ze ervoor hebben.

Overigens zijn oudere generaties wel echt ster in het druk lijken, maar eigenlijk geen reet doen.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_212075721
quote:

Denken in uren heeft alleen zin als je mensen aan de lopende band in een fabriek zet. Want dan is het aantal afgeleverde producten per arbeidsuur altijd gelijk.

Tegenwoordig hebben we daar robots voor.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_212075733
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:44 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Niet uitgesloten maar wel uiterst zeldzaam.

Er is dan iets met de regio, met de woning of de financiële positie van die buurjongen.
pi_212075825
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:16 schreef ieniminimuis het volgende:
Overigens zijn oudere generaties wel echt ster in het druk lijken, maar eigenlijk geen reet doen.
en een veelvoud verdienen maar nog geen Word-document als pdf op kunnen slaan
pi_212075834
Dit artikel is duidelijk geschreven door gefrustreerde boomers uit de "je leeft om te werken" tijd die beseffen dat ze tegenwoordig geen echte macht meer hebben over hun werknemers.

Gelukkig draait het leven niet om werken en snappen deze mensen dat.
pi_212075869
quote:
Van alles in je post wil ik deze er toch uit halen.
Dit is wel echt de waarheid als een koe.

En met dat druk lijken willen ze de uren vullen die in hun contract staat, terwijl resultaat gericht werken natuurlijk gewoonweg beter is. Maar zodra je resultaat gericht bent en je je werk eerder af hebt, krijg je nooit een extra positieve beloning. Want managers belonen goed en snel werk altijd met meer werk.

Gen Z'ers zien dit ook. Samen met dat ze weten dat ze pas rond hun 75ste ofso met pensioen kunnen. Samen met je kutstarterssalaris ga je echt geen enkele 'leukigheid' uit je werk halen dus zoeken ze het buiten hun werk om het leuk te hebben.

En wat zou dat? Het leven bestaat niet alleen uit werken. Je leeft niet om te werken en het hele concept 'werken' is natuurlijk gewoon een rem op je leven en heeft een drastische vernieuwing nodig. Want we hebben meer te doen dan 'werken'.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212075873
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:36 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Mijn ervaring is dat ze zich goed aanpassen aan onze Flex economie. Bij ons in het dorp is een grote Zweedse winkel. Toen ik daar 15 jaar geleden werkte hadden ze een goed loon en probeerden ze met activiteiten echt in de bedrijfscultuur onder te dompelen.

Dat is allemaal wegbezuinigd en de lonen werden iedere 2 jaar slechter voor nieuwe personeel. Nu vertrekken jongeren binnen een maand werken naar de fastfoodketens ernaast als ze daar 20 cent meer krijgen. Precies zoals de Heilige marktwerking wil toch?
Dit ben echt heel blij dat ik dat al op mijn 16de heb geleerd.
Zie nu nog zoveel jeugd dingen afzeggen omdat ze echt nodig zijn op hun supermarktbaantje waar ze dan ¤2,5 per uur verdienen.

Werk is echt 1 van de minst belangrijke dingen in het leven. Ik werk nu nog full time vanwege een nieuwe hypotheek aanvraag maar als die gedaan is dan kap ik er ook mee.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212075912
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zie nu nog zoveel jeugd dingen afzeggen omdat ze echt nodig zijn op hun supermarktbaantje waar ze dan ¤2,5 per uur verdienen.

Werk is echt 1 van de minst belangrijke dingen in het leven. Ik werk nu nog full time vanwege een nieuwe hypotheek aanvraag maar als die gedaan is dan kap ik er ook mee.
FT werken doe ik ook echt alleen maar voor het geld op het moment.
1947-2016
pi_212076026
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Heb de hypotheek net binnen en ga later dit jaar ook minder werken. Verbouwen en nieuwe meubels kosten ook nog geld nu.
pi_212076040
Ik hoop dat de economie binnenkort zoals verwacht flink kapot gaat en die losers die geen stap extra willen zetten voor hun werk als eerste op straat komen te staan.

Puur genot om dan dat soort figuren te zien huilen dat ze nergens meer aangenomen worden voor een in hun ogen acceptabel salaris.
pi_212076054
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:37 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik hoop dat de economie binnenkort zoals verwacht flink kapot gaat en die losers die geen stap extra willen zetten voor hun werk als eerste op straat komen te staan.

Puur genot om dan dat soort figuren te zien huilen dat ze nergens meer aangenomen worden voor een in hun ogen acceptabel salaris.
Ok boomer.
1947-2016
pi_212076073
Zie het al jaren met de stagiaires en de familieleden/kennissen in deze leeftijd. Ze willen gewoon niet werken, klagen veelal, zelfs bijbaantjes (wat ik vroeger leuk vond) willen ze niet doen, nichtje al 3x ontslagen en bij de huidige werkgever (blokker) komt ze ook niet opdagen als ze geen zin heeft, 16 jaar pas. Hoorde dit ook al van wat vrienden die een eigen zaak hebben, jongeren solliciteren niet meer. Liever de hele dag TikTok content maken dan werken. Daarbij als je (in de IT) het niveau van de stagiaires ziet schrik je je kapot, ik dacht jaren die zullen ons voorbij streven want ze groeien op in een wereld vol IT, maar ctrl+c/ctrl+v is werkelijk waar onbekend voor ze.

Er zullen uitzonderingen zijn, maar ik houd mijn hart vast voor de toekomstige generatie.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_212076102
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:40 schreef Tekaschi het volgende:
Zie het al jaren met de stagiaires en de familieleden/kennissen in deze leeftijd. Ze willen gewoon niet werken, klagen veelal, zelfs bijbaantjes (wat ik vroeger leuk vond) willen ze niet doen, nichtje al 3x ontslagen en bij de huidige werkgever (blokker) komt ze ook niet opdagen als ze geen zin heeft, 16 jaar pas. Hoorde dit ook al van wat vrienden die een eigen zaak hebben, jongeren solliciteren niet meer. Liever de hele dag TikTok content maken dan werken. Daarbij als je (in de IT) het niveau van de stagiaires ziet schrik je je kapot, ik dacht jaren die zullen ons voorbij streven want ze groeien op in een wereld vol IT, maar ctrl+c/ctrl+v is werkelijk waar onbekend voor ze.

Er zullen uitzonderingen zijn, maar ik houd mijn hart vast voor de toekomstige generatie.
Misschien eens met wat mensen buiten je Vogelaarwijk in contact proberen te komen
pi_212076116
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:42 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Misschien eens met wat mensen buiten je Vogelaarwijk in contact proberen te komen
Neem aan dat de schrijver van het artikel met de naam "Waarom twintigers uit generatie Z niet zo hard willen werken" van de NPO dit wel al heeft gedaan.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_212076150
quote:

Als je kijkt naar hoe groot de tekorten tegenwoordig zijn betekent dat wel dat de economie echt compleet moet instorten om in die situatie te komen (met alle negatieve gevolgen van dien). Maar goed, dat is natuurlijk wel een prijs die we maar moeten betalen om ervoor te zorgen dat die verwende jeugd het net zo kut krijgt als we het vroeger hadden toch?
  donderdag 18 januari 2024 @ 11:49:00 #54
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_212076174
quote:
Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.
pi_212076233
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Er is dan iets met de regio, met de woning of de financiële positie van die buurjongen.
Ligt aan de regio. Hier in Twente zie ik het veel. De meeste van mijn twintigers collegas hebben al een koopwoning.
pi_212076261
Ik snap ze wel. Ondanks dat ik allang geen twintiger meer ben ambieer ik geen functie wat ontzettend veel tijd vreet en dat zelfs mijn vakanties, weekenden of feestdagen kost.

Eigenlijk ambieer ik zelfs nu naar een baan met functie waarbij het niet meer uitmaakt waar ik werk. Wil je een maandje in Italië of Spanje werken ga je gang.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  donderdag 18 januari 2024 @ 11:58:33 #57
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_212076270
quote:

_O_
Doet me denken aan mijn proeftijd bij me oude werkgever, liep de hele dag door het pand heen, en overal even kijken.
Af en toe eens wat verplaatsen..
Ja was Congierge / beheerder.

Dit na een paar dagen kwamen mijn collega's naar me toe , van ga nu eens zitten , je moet ook een keer rust pakken , je bent de hele dag zo druk aan het werk....
Mijn directe leidinggevende , zei ook al jou kan ik geen werk extra geven omdta je de hele dag al druk bezig ben.
Jij vermaakt je wel .......
Wat had ik de hele dag gedaan ?
Rondjes lopen en af en toe eens wat opgeruimd.
Ja 1 ding heb ik wel geleerd, ga nooit stil zitten op je werk dat is vragen om aan het werk gezet te worden.
Blijf in beweging en laat zien dat je overal bent.
Niet onbelangrijk , zorg voor koffie en wat lekkers voor de kantoor"LUI"
Dan is het wel vaak goed. :P

Oja heb er 9 jaar gewerkt , tot de Corona kwam :(
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_212076273
Jaja, dit werd ook allemaal geroepen over "ons". Op dat gebrabbel over tiktok enzo na, maar dat is nu eenmaal de voortschrijdende technologie. Zal allemaal wel wat genuanceerder liggen, en ook gewoon passen in de bredere en al veel langer gaande maatschappelijke verschuiving naar een andere werk/privebalans.
pi_212076296
quote:

Kortom het is geen werkschuwe generatie ofzo, maar je moet ze wel een beetje blijven entertainen op werk. Dus opdrachten neerleggen, klusjes geven. En ook vertrouwen hebben dat ze hun werk afmaken in de tijd die ze ervoor hebben.
Je bedoelt het vast niet zo, maar je omschrijft nu -zo goed als- hoe het eraan toe gaat op een sociale werkplaats :+ .
Bij heel veel bedrijven, maar ook instanties, ziekenhuizen e.d., wordt toch echt van je verwacht zelfstandig te kunnen werken. Het hoort niet zo te zijn dat je de hele dag aan de hand meegenomen wordt en van werk wordt voorzien. Je moet zelf ook echt wel wat initiatief in je donder hebben. Zo werkt het in het 'echte leven' toch ook: heb je een probleem of storing thuis, moet je er ook zélf achteraan om dit op te (laten) lossen.

Ik moet er niet aan denken dat ik mijn collega's de hele tijd achter hun reet aan moet zitten, om hen iets te doen te geven. Het werk is duidelijk, doe het! En is het even rustig, dan is het ook niet erg als iemand even tijd aan z'n telefoon spendeert (we zijn tenslotte geen stasi :P ).

quote:
Dit ben ik zeker met je eens, zulk soort gevallen hebben wij hier ook rondlopen. Maar eerlijk is eerlijk, zo zijn ze echt niet allemaal ;) .
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_212076297
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:34 schreef Tijger_m het volgende:
Alle ándere ouders hebben dan steken laten vallen, niet zij zelf, uiteraard!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_212076313
quote:
If you don't take yer meat, ye can't have any pudding!

Die jeugd van tegenwoordig toch. Draagt spijkerbroeken en luistert naar die duivelse rock & roll muziek.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  donderdag 18 januari 2024 @ 12:05:43 #62
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_212076339
quote:
Het is overigens niet zo dat alle Gen Z'ers er de kantjes van aflopen, zegt ze. "Als je naar de data kijkt, zie je dat 25- tot 35-plussers het vaakst fulltime werken, terwijl 55+’ers juist minder gaan werken, terwijl die juist heel boos wijzen naar Z’ers dat ze niet willen werken", zegt ze lachend.
Het is best slecht Nederlands, ze vergeet dat de 55+-er er al een slordige 30 werkende jaren op heeft zitten en Generatie Z-expert Laura Bas behoort zelf tot Generatie Z (en kan blijkbaar niet zo goed tegen kritiek).
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 18 januari 2024 @ 12:06:58 #63
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_212076345
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:00 schreef KillerBee4ever het volgende:

[..]
Je bedoelt het vast niet zo, maar je omschrijft nu -zo goed als- hoe het eraan toe gaat op een sociale werkplaats :+ .

Je heb echt een heel verkeerd beeld van de Sociale werkplekken , wat nu dus Participatie wet is.
Ik kan hier na 30 jaar wel over oordelen dat dit veel harder werken is en veel meer druk dan een gemiddeld bedrijf.
Waarom , mede omdat je toch als "gehandicapte"vaak niet geloofd word.
En zelf als er uitzendkrachten kwamen , werd vaak de werkdruk gehalveerd want ondermom van , ze hebben nog geen ervaring.....
Nee ze mochten niet zien dat wij daar gewoon uitgebuit worden.
Want tegen de klagende uitzend krachten werd er verteld dat de mensen het tempo niet bij kon houden die "minderen"
Maar ik wil hier wel eens en uitgebreid met bewijzen aan komen dat het eerder een strafkamp is dan een SOCIAAL werkplek.
Ik ben al 30 jaar bezig dar weg te komen en mijn loon op de goede loonschaal te krijgen , zit nog steeds op het zelfde loon als iemand die schol;ing en training volg in zijn proeftijd.
Ben nooit omhoog gegaan en ook functies gehad die het dubbele aan loon moeten worden uit betaald , ja volgens het WSW LOON
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
  donderdag 18 januari 2024 @ 12:07:15 #64
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_212076348
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:00 schreef KillerBee4ever het volgende:

[..]
Bij heel veel bedrijven, maar ook instanties, ziekenhuizen e.d., wordt toch echt van je verwacht zelfstandig te kunnen werken. Het hoort niet zo te zijn dat je de hele dag aan de hand meegenomen wordt en van werk wordt voorzien. Je moet zelf ook echt wel wat initiatief in je donder hebben. Zo werkt het in het 'echte leven' toch ook: heb je een probleem of storing thuis, moet je er ook zélf achteraan om dit op te (laten) lossen.

Ik moet er niet aan denken dat ik mijn collega's de hele tijd achter hun reet aan moet zitten, om hen iets te doen te geven. Het werk is duidelijk, doe het! En is het even rustig, dan is het ook niet erg als iemand even tijd aan z'n telefoon spendeert (we zijn tenslotte geen stasi :P ).
[..]
Dit ben ik zeker met je eens, zulk soort gevallen hebben wij hier ook rondlopen. Maar eerlijk is eerlijk, zo zijn ze echt niet allemaal ;) .
Het was een afdeling waar het werk nog wel eens kon wisselen wat er af moest en ze hadden zelf geen overzicht. Kwam er op een gegeven moment wel in hoor.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  Trouwste user 2022 donderdag 18 januari 2024 @ 12:07:34 #65
7889 tong80
Spleenheup
pi_212076352
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:02 schreef Stoney3K het volgende:

Die jeugd van tegenwoordig toch. Draagt spijkerbroeken en luistert naar die duivelse rock & roll muziek.
Ik ben 61. Heel m'n leven een luie flikker, die niet wilde deugen. De jeugd van tegenwoordig is zo decadent conservatief met gruwelijke Nederlandstalige en derderangs gitaarbandjes gesponsord door RTL-Boulevard dat ik blij ben de tijd van punk en schokkende televisie te hebben meegemaakt. Leve Mick Jagger en Iggy Pop.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 18 januari 2024 @ 12:13:02 #66
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212076404
quote:
"Als je naar de data kijkt, zie je dat 25- tot 35-plussers het vaakst fulltime werken, terwijl 55+’ers juist minder gaan werken, terwijl die juist heel boos wijzen naar Z’ers dat ze niet willen werken"
25 tot 35 plussers ja? :? En dan 55+'ers niet oke dan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_212076423
quote:
99s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:53 schreef boskameel het volgende:

als ik door de supermarkt loop zie ik jongeren gewoon vakkenvullen en spiegelen... die zijn niet op hun telefoon aan het scrollen. misschien ligt het aan het werk (of een gebrek daaran) dat jullie aan de stagiares gaven?
pi_212076433
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:09 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Wat is het probleem nou precies dan
Dat kun je zelf best bedenken.
pi_212076441
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:07 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Het was een afdeling waar het werk nog wel eens kon wisselen wat er af moest en ze hadden zelf geen overzicht. Kwam er op een gegeven moment wel in hoor.
Dat is natuurlijk ook een kwestie van ervaring opdoen, inzicht krijgen. Mensen van welke leeftijd dan ook die in een nieuwe functie beginnen zullen daar in eerste instantie moeten leren hoe en wat er van hen wordt verwacht.
pi_212076452
quote:
6s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:15 schreef Nielsch het volgende:

[..]
als ik door de supermarkt loop zie ik jongeren gewoon vakkenvullen en spiegelen... die zijn niet op hun telefoon aan het scrollen. misschien ligt het aan het werk (of een gebrek daaran) dat jullie aan de stagiares gaven?
Hier inderdaad ook allemaal jongeren die vanaf een jaar of 14 bij de supermarkt werken en vakken vullen.
pi_212076460
Het is ook een generatie die nauwelijks aan een woning kan komen. Lekkere start van je leven dan.
  donderdag 18 januari 2024 @ 12:22:13 #72
Why is all the rum gone?
pi_212076482
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:57 schreef HSG het volgende:
Ik snap ze wel. Ondanks dat ik allang geen twintiger meer ben ambieer ik geen functie wat ontzettend veel tijd vreet en dat zelfs mijn vakanties, weekenden of feestdagen kost.

Dit is wel heel slecht Nederlands... :N
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_212076513
quote:
Daarbij als je (in de IT) het niveau van de stagiaires ziet schrik je je kapot, ik dacht jaren die zullen ons voorbij streven want ze groeien op in een wereld vol IT, maar ctrl+c/ctrl+v is werkelijk waar onbekend voor ze.
Dat dacht ik dus ook altijd, maar niet dus?
pi_212076524
quote:

[..]
Ouders zijn belangrijk. Daarnaast als het jongeren uit achterstandswijken zijn, is het logisch gedrag. Daar worden ze niet opgevoed. :) Zie deze recente situatie:

https://www.ad.nl/rotterd(...)n-gesloten~a1edc73a/
  donderdag 18 januari 2024 @ 12:26:55 #75
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212076527
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:25 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Dat dacht ik dus ook altijd, maar niet dus?
Jonge twintigers zijn denk ik eerder met smartphones en tablet opgegroeid en zijn daarom misschien minder bekend met pc's enzovoorts.
pi_212076529
quote:

[..]
Stagaires worden ook geen cent betaald. Vind je het dan gek dat ze geen klap uitvoeren?
  Trouwste user 2022 donderdag 18 januari 2024 @ 12:31:02 #77
7889 tong80
Spleenheup
pi_212076570
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:26 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Jonge twintigers zijn denk ik eerder met smartphones en tablet opgegroeid en zijn daarom misschien minder bekend met pc's enzovoorts.
En oude twintigers. Ik weet, althans, dat de "huidige" generatie killer is. Minder sociaal. Heb in klinieken gezeten met twintigers. Ze hadden geen belangstelling voor anderen en waren keihard in hun woorden. Respectloos en onbeschoft. Zelfde maak ik mee op straat en bij de dokterswachtkamer e.d. Ze groeten niet meer, kijken je niet aan. Helemaal in hun eigen bubbel.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_212076579
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Dit is wel heel slecht Nederlands... :N
Dit is Fok. Had je dan iets anders verwacht?
  Trouwste user 2022 donderdag 18 januari 2024 @ 12:32:35 #79
7889 tong80
Spleenheup
pi_212076586
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:31 schreef HSG het volgende:

[..]
Ja. Het is namelijk FOK! Waar je, als je je best doet op alle manieren wordt beledigd. Bij welke vorm van bijdrage op je plaats wordt gezet door users die zelf niks toevoegen.

Hier zal ook wel weer een wijsneus haantje de voorste zijn.

pi_212076591
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:32 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ja. Het is namelijk FOK!

Nee !KOF. :P
  donderdag 18 januari 2024 @ 12:33:41 #81
459912 FlippingCoin
pi_212076601
quote:

Ik herken dit beeld helemaal niet bij de stagiairs die bij ons langskomen.

Een tijd terug nog een jongen die hele vette dingen met AI had gedaan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  donderdag 18 januari 2024 @ 12:33:43 #82
Why is all the rum gone?
pi_212076602
quote:

[..]
Die jongeren horen dan ook (vrijwel) niet meer bij Generatie Z. Kan wel verschil maken.
  Trouwste user 2022 donderdag 18 januari 2024 @ 12:34:22 #83
7889 tong80
Spleenheup
pi_212076612
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:32 schreef HSG het volgende:

[..]
Nee !KOF. :P
:*

donderdag 18 januari 2024 @ 12:34:35 #84
Why is all the rum gone?
pi_212076616
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:31 schreef HSG het volgende:

[..]
Je valt zelfs hier op....
  donderdag 18 januari 2024 @ 12:37:19 #85
Why is all the rum gone?
pi_212076647
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:27 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Stagaires worden ook geen cent betaald. Vind je het dan gek dat ze geen klap uitvoeren?
Je bent toch stagiare omdat dat bij je opleiding hoort? Dan werk je dus niet voor een ander maar grotendeels voor jezelf.
pi_212076719
quote:
9s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:36 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Al min of meer sinds het onstaan van het schrift zie je verhalen van dit soort strekking opgetekend worden. Alleen zijn er, jammer genoeg, ondertussen door demografische veranderingen genoeg van dit soort zeikstralen dat ze ook daadwerkelijk invloed op het gevoerde beleid kunnen hebben.
Alleen zaten ze vroeger kleitabletten, en nu op digitale :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_212076727
quote:

[..]
Je werkt voor je toekomst.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_212076765
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Je bent toch stagiare omdat dat bij je opleiding hoort? Dan werk je dus niet voor een ander maar grotendeels voor jezelf.
Dan heeft de werkgever dus ook een verantwoordelijkheid om jou werk te geven wat bij je opleiding aansluit, en geen kutklusjes omdat ie een gratis werknemer heeft.
  donderdag 18 januari 2024 @ 12:54:09 #89
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_212076820
Ik heb een favoriet instagram account over die generatie verschillen: https://www.instagram.com/champagnecruz/
https://youtube.com/shorts/sqkjyKhB5Uc?si=LFKakRiRl5wGICMO
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_212077133
quote:

[..]
Omdat ze op school zitten. Daar krijg je toch nooit voor betaald. Het is een deel van hun opleiding, het praktijkdeel. Natuurlijk krijg je daar niet voor betaald. En als je geluk hebt en het werk dat je doet leuk vindt en er goed in bent, kun je misschien zelfs bij die werkgever blijven of terug komen later.
pi_212077141
Zag laatst nog op Reddit een video van een meisje van begin 20 die zat te huilen dat ze geen vrije tijd meer heeft nu ze werkt.
Dat ze in de avond om 6 uur thuis komt, eten moet maken en dan geen tijd meer hebben om nog wat leuks te gaan doen.

En Reddit being Reddit waren ze het helemaal met haar eens hoe vreselijk deze wereld wel niet is.
Maar we hebben het nog nooit zo goed gehad als nu. Je kan steeds minder werken, 32 uur per week is steeds meer geaccepteerd als normaal.
pi_212077172
quote:
Weten alles al....

De meeste werkgevers doen echter niets aan de erbarmelijke omstandigheden waaronder onfortuinlijke arbeiders-van elke leeftijd- onderbetaald moeten werken.
pi_212077176
Niet zo vreemd als je 3x meer inkomen moet hebben maar dan minder kan verkrijgen.

1 baan versus 2 of soms zelfs meer om eerder generaties bij te kunnen houden.
Hier in Nederland had je nul vermogensbelasting jarenlang, nu gaan we richting de 38% en hoger na 2027.

De kansen om vooruit te komen, qua werk, wonen, sparen/beleggen etc, waren vele malen gunstiger voorheen als nu.
  donderdag 18 januari 2024 @ 13:44:35 #94
Why is all the rum gone?
pi_212077405
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:48 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Dan heeft de werkgever dus ook een verantwoordelijkheid om jou werk te geven wat bij je opleiding aansluit, en geen kutklusjes omdat ie een gratis werknemer heeft.
Dat is mogelijk een kwestie van perceptie. De stagiares bij het bedrijf waar ik werk, krijgen gewoon de ruimte om de dingen te doen die ze moeten doen voor hun opleiding.
pi_212077560
quote:
Weten alles al....

Ze hebben van hun ouders geleerd dat je werkt om te leven en niet andersom. Niet vreemd dat dat lastig wordt als deze kinders de toekomst zijn op hun werk.

Ik persoonlijk (millennial) vind het een prachtige ontwikkeling. Laat de maatschappelijke omslag maar komen. Het is gekheid hoe we ons een slag in de rondte moeten werken om rond te kunnen komen
pi_212077593
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Randstad, jaren 70 portiekflat waar niets structureels mis mee was maar wel wat aan gedaan moest worden, jongen heeft een redelijke baan, vorig jaar begonnen, als belastingconsulent bij een accountants firma, geen grote 3 overigens.
pi_212077617
quote:

Werkgevers zullen als eerste de duurste krachten aan de kant schuiven als dat gebeurt. En dat zijn niet de jongere werknemers. Be careful what you wish for.
  donderdag 18 januari 2024 @ 14:00:29 #98
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_212077620
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Niet zo vreemd als je 3x meer inkomen moet hebben maar dan minder kan verkrijgen.

1 baan versus 2 of soms zelfs meer om eerder generaties bij te kunnen houden.
Hier in Nederland had je nul vermogensbelasting jarenlang, nu gaan we richting de 38% en hoger na 2027.

De kansen om vooruit te komen, qua werk, wonen, sparen/beleggen etc, waren vele malen gunstiger voorheen als nu.
Inderdaad ik hoorde mijn moeder nog zeggen: Als je meer dan 500 gulden gaat betalen voor je huurhuis , kun je beter gaan kopen. Eind jaren 90
Nu betaald je gemiddeld omgerekend 1300 gulden aan een sociale huurwoning (700 euro) :o
pi_212077627
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:31 schreef tong80 het volgende:

[..]
En oude twintigers. Ik weet, althans, dat de "huidige" generatie killer is. Minder sociaal. Heb in klinieken gezeten met twintigers. Ze hadden geen belangstelling voor anderen en waren keihard in hun woorden. Respectloos en onbeschoft. Zelfde maak ik mee op straat en bij de dokterswachtkamer e.d. Ze groeten niet meer, kijken je niet aan. Helemaal in hun eigen bubbel.

Ik weet niet of dat met de generatie te maken heeft, of simpelweg met de leeftijd. Toen ik die leeftijd had, groette ik ook niet bij het binnenkomen van een wachtkamer, bijvoorbeeld. Ik vond dat alleen maar genant en moeilijk dus keek maar naar niemand en ging snel zonder iets te zeggen, zitten.

Dat is ook helemaal goedgekomen.
pi_212077651
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:20 schreef Dutchguy het volgende:
Het is ook een generatie die nauwelijks aan een woning kan komen. Lekkere start van je leven dan.
Want dan kon je wel circa 1980? Laat mij niet lachen, man, de kroning van Beatrix ging gepaard met enorme rellen door krakers met de leus "Geen woning, geen kroning".
  donderdag 18 januari 2024 @ 14:05:11 #101
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_212077685
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 14:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Werkgevers zullen als eerste de duurste krachten aan de kant schuiven als dat gebeurt. En dat zijn niet de jongere werknemers. Be careful what you wish for.
Of juist niet dat de ongemotiveerde jongeren en veel eisende jongeren er als eerste weg gaan.
De oude hebben vaak al geen grote wensen meer en zullen de werkgever vaak met rust laten.
Ook het loon zal vaak niet meer hoger komen.
Bij de jongeren die willen het liefst binnen 2 jaar aan de top zitten.
EN vergeet daarbij ook niet dat jongeren vaak nog een gezin willen en nog vaak op vakantie wil.
Bij gezinnen met kinderen is de uitval vaak het hoogst ( omdat ja de kinderen he)
Daar hebben ze vaak bij oudere geen last van.
En oudere hebben ook meer ruggengraat, want melden zich ook minder ziek .
pi_212077688
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 14:00 schreef RAVW het volgende:

[..]
Inderdaad ik hoorde mijn moeder nog zeggen: Als je meer dan 500 gulden gaat betalen voor je huurhuis , kun je beter gaan kopen. Eind jaren 90
Nu betaald je gemiddeld omgerekend 1300 gulden aan een sociale huurwoning (700 euro) :o
550 hier, voor een bovenwoning mét een zolderverdieping, dus 2 woonlagen, in een klein dorpje vlak bij de Maas, op 10 minuten van de grote stad _O_
A murky, forgotten land.
  donderdag 18 januari 2024 @ 14:06:18 #103
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_212077706
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 14:05 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
550 hier, voor een bovenwoning mét een zolderverdieping, dus 2 woonlagen, in een klein dorpje vlak bij de Maas, op 10 minuten van de grote stad _O_
Ik zelf midden inde randstad (640 inc stookkosten) (010) (4 kamers)
pi_212077751
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 14:06 schreef RAVW het volgende:

[..]
Ik zelf midden inde randstad (640 inc stookkosten) (010) (4 kamers)
Ik ben juist bewust weg gegaan uit de grote stad.
Beste beslissing ooit _O_
A murky, forgotten land.
pi_212077810
Dit begon al bij de laatste generatie Y-ers.
pi_212077840
Haha boomers zijn boos omdat de jeugd 2x zo snel werkt en daarom halverwege de dag al klaar zijn.

Maar wel verwachten dat de jeugd ze zal verzorgen als ze oud zijn.

Ik hoop van harte dat de jeugd de bejaardenverzorger functies laat vallen als het zover is.
  Trouwste user 2022 donderdag 18 januari 2024 @ 14:16:12 #107
7889 tong80
Spleenheup
pi_212077896
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 14:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat met de generatie te maken heeft, of simpelweg met de leeftijd. Toen ik die leeftijd had, groette ik ook niet bij het binnenkomen van een wachtkamer, bijvoorbeeld. Ik vond dat alleen maar genant en moeilijk dus keek maar naar niemand en ging snel zonder iets te zeggen, zitten.

Dat is ook helemaal goedgekomen.
Wat is goed gekomen ? Dat je niet meer asociaal bent ? Toen was je al asociaal.

pi_212077907
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 14:12 schreef Redbullkid het volgende:
Haha boomers zijn boos omdat de jeugd 2x zo snel werkt en daarom halverwege de dag al klaar zijn.
Zogenaamde 'harde werkers' heb je ook vrij weinig aan.

Efficiente medewerkers, medewerkers die processen willen verbeteren en/of versnellen, daar heb je veel meer aan.
  Trouwste user 2022 donderdag 18 januari 2024 @ 14:17:31 #109
7889 tong80
Spleenheup
pi_212077922
quote:

Ik hoop van harte dat de jeugd de bejaardenverzorger functies laat vallen als het zover is.
Ik verzorg mijn hulp in de huishouding. Zij zuigt en neemt de stof op. Ik vertel hoe de wereld in elkaar zit en laat haar goede muziek horen.

Trusten.

pi_212077961
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 14:16 schreef tong80 het volgende:

[..]
Wat is goed gekomen ? Dat je niet meer asociaal bent ? Toen was je al asociaal.

Wil je een gesprek, of wil je zeiken en schelden?
  donderdag 18 januari 2024 @ 15:02:05 #111
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_212078384
quote:

[..]
Uitzonderingen heb je altijd, of wat wil je precies zeggen?
pi_212078396
quote:
Ik heb functioneel leiding gegeven aan een groepje Gen-Z en praat regelmatig nog met een aantal Gen-Z ook op werk. Ik merkte dat ik gewoon de taken moest neerleggen en wanneer ze af moesten zijn. En voor de rest moest zorgen voor een goede werksfeer.
Het is niet veel anders dan bij mijn eigen generatie (millennials). Sterker nog die zitten nog meer op hun telefoon te kijken.

Het maakt niet uit van welke generatie je bent in je twintiger jaren wil je het ook gezellig hebben op werk. Leuke collega's, beetje vrijheid over je taken (autonomie) en zo nu en dan tijd om idd even 5 min te kunnen scrollen en de appjes te beantwoorden. Ik vind het zelf geen hele rare eisen. Werk is meer dan geld verdienen: je spendeert er genoeg tijd. En als je geen geld nodig hebt waarom zou je dan meer gaan werken?

Vertrouwen geven is het belangrijkste. Niks zo irritant als een leidinggevende die zich continu met je werk bemoeit. En als je als leidinggevende een belofte maakt dat iemand een vervolgstap kan maken dan moet je hem ook nakomen. Niet de keutel intrekken maar doorpakken.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:58 schreef RAVW het volgende:

[..]
_O_
Doet me denken aan mijn proeftijd bij me oude werkgever, liep de hele dag door het pand heen, en overal even kijken.
Af en toe eens wat verplaatsen..
Ja was Congierge / beheerder.

Dit na een paar dagen kwamen mijn collega's naar me toe , van ga nu eens zitten , je moet ook een keer rust pakken , je bent de hele dag zo druk aan het werk....
Mijn directe leidinggevende , zei ook al jou kan ik geen werk extra geven omdta je de hele dag al druk bezig ben.
Jij vermaakt je wel .......
Wat had ik de hele dag gedaan ?
Rondjes lopen en af en toe eens wat opgeruimd.
Ja 1 ding heb ik wel geleerd, ga nooit stil zitten op je werk dat is vragen om aan het werk gezet te worden.
Blijf in beweging en laat zien dat je overal bent.
Niet onbelangrijk , zorg voor koffie en wat lekkers voor de kantoor"LUI"
Dan is het wel vaak goed. :P

Oja heb er 9 jaar gewerkt , tot de Corona kwam :(
Dit heb ik bij m'n vorige werkgever gehad. Met een beetje m'n best doen kon ik in twee uur per dag m'n taken afronden. Daarna weer rustig aan m'n eigen ding doen. Uiteindelijk begon het me tegen te staan om op die manier de werkdagen door te komen en ben ik wat anders gaan doen.

Nu zit ik met boomers die het ook allemaal wel prima vinden. Ze hopen vooral dat de salarissen flink omhoog gaan zodat ze van de 60-80-100 of 80-90-100 regeling gebruik kunnen maken.
pi_212078417
quote:

[..]
Dit topic kan dicht en de hele politieke discussie kan in de prullenbak. De buurjongen van Tijger_m (moderator op het FOK! forum) heeft een eigen huis.

Wat een sterk argument van deze moderator. Onvoorstelbaar.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 18 januari 2024 @ 15:11:49 #114
284411 crew  heywoodu
pi_212078484
quote:

Dit klinkt volkomen logisch en terecht :Y

Ik merk zelf bij de oudere collega's dat zij het juist ook alsmaar belangrijker vinden dat het werk enigszins leuk is, dat de werksfeer fijn is, etc, terwijl jongere collega's vooral blij zijn wat te hebben. Maar goed, ook de jonge mensen van nu worden ooit de oude lullen :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  donderdag 18 januari 2024 @ 15:12:09 #115
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_212078486
quote:
2s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:03 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Vertrouwen geven is het belangrijkste. Niks zo irritant als een leidinggevende die zich continu met je werk bemoeit. En als je als leidinggevende een belofte maakt dat iemand een vervolgstap kan maken dan moet je hem ook nakomen. Niet de keutel intrekken maar doorpakken.
[..]
Dit heb ik bij m'n vorige werkgever gehad. Met een beetje m'n best doen kon ik in twee uur per dag m'n taken afronden. Daarna weer rustig aan m'n eigen ding doen. Uiteindelijk begon het me tegen te staan om op die manier de werkdagen door te komen en ben ik wat anders gaan doen.

Nu zit ik met boomers die het ook allemaal wel prima vinden. Ze hopen vooral dat de salarissen flink omhoog gaan zodat ze van de 60-80-100 of 80-90-100 regeling gebruik kunnen maken.
Dat is dus ook wel wat ik ervaar op me werk.
Stel dat je een paar punten heb waar je aan moet werken , om dan daarna als ik deze punten voldaan heb loon om hoog te gaan.

Na een jaar vraagje of alles goed is gegaan , JA
Kom de week daarna een functie gesprek ......
En de punten worden niet aan gehaald want die zijn goed.
Maar dan is het weer wat anders , je moet meer ervaring gaan opbouwen ..... werk er al 8 jaar toen
Hier zouden ze ook over mijn loon gaan praten , 2019 naar mijn jobcoach

(Nog steeds geen antwoord gehad en of gesprekken gevoerd.

een jaar later zeggen ze gewoon dat de gesprekken zijn geweest .. maar alle personen die daar bij betrokken waren weten van niets. Keer op keer word je zo dus aan het lijntje gehouden
En zo heb ik over 30 jaar dus nu heel veel van dit soort (NIETS DOEN) van uit de gemeente berichten liggen.
Terwijl deze bedrijven er juist voor mij er zijn.
Keer op keer ook die intimidatie vanuit hun kant en andere zwaar grensoverschrijdend gedrag dingen.
We hebben het hier over een WSW / Participatie bedrijf

[ Bericht 1% gewijzigd door RAVW op 18-01-2024 15:20:26 ]
  donderdag 18 januari 2024 @ 15:17:46 #116
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_212078561
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:12 schreef RAVW het volgende:

<knip>

Ik zou je aanraden persoonlijke informatie zoals dat screenshot te verwijderen.
  donderdag 18 januari 2024 @ 15:22:05 #117
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_212078599
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:17 schreef Cpt.Crow het volgende:

[..]
Ik zou je aanraden persoonlijke informatie zoals dat screenshot te verwijderen.
Ik heb het gedaan maar er stonden geen achternamen in..
En ook de naam naar de persoon waarin ik het heen wegstuurt heb ik weg gehaald.
Maar goed heb hem wel even weg gehaald.
Bedrijfs naam boeit me dan echt niet ...
  donderdag 18 januari 2024 @ 15:33:47 #118
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_212078740
Lijkt me een gezonde instelling als je in gedachten houdt dat 25% de pensioendatum niet haalt.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 18 januari 2024 @ 15:48:28 #119
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_212078907
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:45 schreef Toine51 het volgende:
Ik werk full-time, ben bijna onmisbaar op mijn werk, waar ik heel goed voor betaald krijg.
Dus als jij ooit met pensioen gaat houdt het bedrijf op met bestaan?
  donderdag 18 januari 2024 @ 15:48:39 #120
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_212078911
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:22 schreef RAVW het volgende:

[..]
Ik heb het gedaan maar er stonden geen achternamen in..
En ook de naam naar de persoon waarin ik het heen wegstuurt heb ik weg gehaald.
Maar goed heb hem wel even weg gehaald.
Bedrijfs naam boeit me dan echt niet ...
Ik snap het maar je weet maar nooit toch. ;)
pi_212078925
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:46 schreef ijs_beer het volgende:

[..]
Iedereen is vervangbaar hoor, mooie illusie wel.
Als er 1 ding is wat ik heb geleerd is dat inderdaad iedereen vervangbaar is.
Het bedrijf overleefd het wel, je bent nooit onmisbaar.
pi_212078931
Ligt steeds minder in de aard dat werken tot de dood.

Los van dat werken niet loont.
pi_212078953
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:50 schreef Nober het volgende:
Ligt steeds minder in de aard dat werken tot de dood.

Los van dat werken niet loont.
als de uutkeerings wat hoger gooiden, dan hoef je ook niet zoveel te doen
pi_212078982
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:45 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Deze vraag heb je mij al eens gesteld.
Ik werk full-time, ben bijna onmisbaar op mijn werk, waar ik heel goed voor betaald krijg.
Daarnaast doe ik nog vrijwilligerswerk en ben ik secretaris bij de vereniging.

Dus....
Nuttig genoeg?
Dan zal ik eens zoeken naar jouw antwoord op die vraag. Want als jij mij dan dit antwoord gegeven hebt, dan moet jij ook weten welk antwoord ik daar dan op gegeven heb?
pi_212079053
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:46 schreef ijs_beer het volgende:

[..]
Iedereen is vervangbaar hoor, mooie illusie wel.
Nou, nee......
Je stelt het wel erg rooskleurig..

pi_212079076
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:54 schreef torentje het volgende:

[..]
Dan zal ik eens zoeken naar jouw antwoord op die vraag. Want als jij mij dan dit antwoord gegeven hebt, dan moet jij ook weten welk antwoord ik daar dan op gegeven heb?
Het zal wel wéér een onsamenhangende quote zijn geweest die bijna niemand begrijpt...

pi_212079101
Het periodieke zeiken-op-de-nieuwe-generatie topic is weer gearriveerd. Alle boomers verzameluh!
pi_212079169
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:20 schreef Dutchguy het volgende:
Met het vooruitzicht tot je 75ste te mogen 'werken'
1947-2016
pi_212079189
quote:

Maar dat is N=1. Bij mij (IT) is het net andersom. 20ers zijn aanzienlijk langzamer en lijken ook aanzienlijk langzamer zaken op te pakken dan de 40ers vanwege de extreem korte aandachtsspanne. Twee zijn ondertussen een jaar in dienst en de 40er levert nog steeds 3x sneller zijn code af.

quote:
Daarbij als je (in de IT) het niveau van de stagiaires ziet schrik je je kapot, ik dacht jaren die zullen ons voorbij streven want ze groeien op in een wereld vol IT, maar ctrl+c/ctrl+v is werkelijk waar onbekend voor ze.

Dit zie ik trouwens ook wel. Kennis is echt slecht. Om een beetje te programmeren hebben ze co-pilot of chatGPT er continue naast en snel nieuwe technieken eigen maken is lastig vanwege goudvis-aandacht. Op zich niks mis mee, maar het onderliggende begrip is er dan niet en dat breekt je op als je foutanalyses moet gaan doen.
Voordeel is wel dat ik daar waar ik bang was als 50er voorbijgestreefd te worden door jonge dynamische ITers, ik nu zie dat mijn waarde eerder toeneemt vanwege mijn kennis.

[ Bericht 21% gewijzigd door Knipoogje op 18-01-2024 16:24:02 ]
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_212079203
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:02 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Het zal wel wéér een onsamenhangende quote zijn geweest die bijna niemand begrijpt...

Ik zal dan wel gezegd hebben dat het doen van nuttige arbeid nooit goed betaald werd of ooit goed betaald zal worden.
pi_212079277
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:09 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik zal dan wel gezegd hebben dat het doen van nuttige arbeid nooit goed betaald werd of ooit goed betaald zal worden.
In die trant denk ik idd...
pi_212079328
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 14:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Want dan kon je wel circa 1980? Laat mij niet lachen, man, de kroning van Beatrix ging gepaard met enorme rellen door krakers met de leus "Geen woning, geen kroning".
De situatie is echt onvergelijkbaar. Waar ik woon had je toen woningen voor het uitkiezen. Dat is ook hier allang niet meer zo.
pi_212079333
Hard werken _O-

Ik werk max 8 uur per dag en dan zit ik nog de helft van de tijd met mijn vinger in mijn reet _O_ Deze man _O_ @Paul
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_212079340
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:07 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Met het vooruitzicht tot je 75ste te mogen 'werken'
Ook dat. Wel werken maar niet kunnen wonen. Wat voor perspectief heb je dan.
pi_212079357
quote:

[..]
Het hebben van krachtige armen en benen zal helpen om de gierige werkgevers te dwingen om alle dozeninpakkers minimaal 4k netto te betalen zodat zij ook een vol bord hebben. Of niet dan?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 18 januari 2024 @ 16:22:56 #136
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_212079359
quote:

[..]
Dus niet werken is een keuze die je gemaakt hebt? Of begrijp ik het verkeerd?

Zie je dan ook af van uitkeringen e.d.?
pi_212079457
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:15 schreef Toine51 het volgende:

[..]
In die trant denk ik idd...
Is dat een onsamenhangende reactie?
  donderdag 18 januari 2024 @ 16:36:18 #138
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_212079536
Is dit ook niet de generatie met de meest depressieve klachten en zijn de wachtlijsten van de GGZ ook niet lang?

quote:
. EXPLOSIEVE TOENAMES VAN PSYCHISCHE STOORNISSEN

Toch lijkt er veel mis te gaan met de psychologische ontwikkeling van deze bevolkingsgroep. De American College Health Association (ACHA) vond explosieve toenames van psychische stoornissen onder Amerikaanse studenten vergeleken met het jaar 2012. Depressies zijn sindsdien toegenomen met 106 procent. Angststoornissen stegen met 134 procent. Ook schizofrenie, anorexia en bipolaire stoornissen nemen in extreme mate toe.

Een gelijksoortige problematiek doet zich voor in Nederland. Volgens het Trimbos-instituut had 26 procent van de Nederlandse bevolking in 2022 een psychische stoornis (in 2009 was dit nog 18 procent). Stemmings- en angststoornissen komen steeds vaker voor. Ook hier scoort de leeftijdsgroep 18-24 jaar (onderdeel van G en Z) het hoogst. 39,6 procent van hen had een stoornis tijdens de afgelopen twaalf maanden – en vergeleken bij werkende volwassen komen psychische aandoeningen bij studenten bijna twee keer zo vaak voor.
https://www.ewmagazine.nl(...)ak-en-zielig-924982/
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
pi_212079546
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:29 schreef torentje het volgende:

[..]
Is dat een onsamenhangende reactie?
Nogal....
pi_212079602
Kijk naar hoe de wereld er 40 jaar geleden uitzag en nu.

Dan weet je waarom hard werken iets uit het verleden is. Welvaart wordt bepaald door technologische ontwikkelingen, niet door het harde werken van de massa.
pi_212079607
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:36 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nogal....
Begrijpelijk, jij bent dus geen onderbetaalde arbeider.
pi_212079656
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:58 schreef Toine51 het volgende:

[..]

Ja doei dan..

Dat was voor mij ook een reden om geen bijbaan in het bakkersvak te zoeken. Maar dat probleem lost zich natuurlijk zelf op als de vraag naar brood ook pas om 12.00 uur begint door die luie Gen Z's.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 18 januari 2024 @ 16:51:29 #143
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_212079678
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:46 schreef VEM2012 het volgende:
Tsja, als iedereen deze houding heeft, dan stort het kaartenhuis in elkaar. Dus laten we hopen dat als het moet straks wel de handen uit de mouwen gaan.

Dat gezegd hebbende: mijn ervaringen met werknemers uit deze generatie is mokerslecht. Veel eisen, weinig bieden. Nou ja, dat doen ze elders maar en hopelijk worden ze daar wel gevormd tot waardevolle medewerkers.
En als je ze op hun fouten wijst of iets te hard aanpakt beginnen ze te janken :')
pi_212079691
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:20 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
De situatie is echt onvergelijkbaar. Waar ik woon had je toen woningen voor het uitkiezen. Dat is ook hier allang niet meer zo.
Waar ik woonde, waren toen ook geen woningen. Ik moest uitwijken naar Helmond of all places. Helmond groeikern.
pi_212079728
Ik denk dat het helemaal niet zo verkeerd is dat tijd wat hoger wordt gewaardeerd dan hard werken. Maar we moeten ook niet vergeten dat er wat fundamentele veranderingen zijn geweest.

Mijn generatie is opgegroeid met het behoud van wat je nu verdient, als ik nu harder werk heb ik meer spaargeld en dan hoef ik straks daarvoor niet meer te werken, sterker nog, dan krijg ik daar rente over dus hoe vroeger ik verdien hoe meer ik straks heb. Dat werkt niet meer zo, de banken krijgen gratis geld vers bijgedrukt en dan ben je in 2 jaar tijd zomaar een kwart van je geld kwijt.

Een huis kopen zit er toch niet in, van die 10 uur extra werk je er 6 voor de belastingdienst, met sparen raak je geld kwijt, je ontneemt mensen de mogelijkheid om met hard werken hun toekomst te bepalen. Hebben wij dan nog wel het argument dat ze harder moeten werken omdat het beter is voor hen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_212079776
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:51 schreef kibo het volgende:

[..]
En als je ze op hun fouten wijst of iets te hard aanpakt beginnen ze te janken :')
Janken?
Sommige 20ers zitten al met een burn-out thuis omdat het werk teveel stress met zich meebrengt..

Ja, rot op dan en zoek wat anders!!!
pi_212079851
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:36 schreef britneycheers het volgende:
Is dit ook niet de generatie met de meest depressieve klachten en zijn de wachtlijsten van de GGZ ook niet lang?
[..]
https://www.ewmagazine.nl(...)ak-en-zielig-924982/
Ik zou ook spychologische klachten krijgen als ik weet dat ik tot mn 75ste mag werken, een kut pensioen zal krijgen en op de korte termijn met mijn kutsalaris geen huis kan krijgen, geen gezin kan starten, tot mn 40ste thuis moet wonen en continu het geheven vingertje mag zien van die kutboomers.

Jeweetwel, die generatie waarbij alle luxe met de paplepel is ingegoten en huizen hebben kunnen kopen waarvoor je nu 4x zoveel mag betalen dan dat zij hebben hoeven doen. Als je al de kans krijgt.

Dan ga je depri zitten tiktokken omdat daar misschien nog wat te lachen valt met je generatiegenoten.
1947-2016
pi_212079863
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:56 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik denk dat het helemaal niet zo verkeerd is dat tijd wat hoger wordt gewaardeerd dan hard werken. Maar we moeten ook niet vergeten dat er wat fundamentele veranderingen zijn geweest.

Mijn generatie is opgegroeid met het behoud van wat je nu verdient, als ik nu harder werk heb ik meer spaargeld en dan hoef ik straks daarvoor niet meer te werken, sterker nog, dan krijg ik daar rente over dus hoe vroeger ik verdien hoe meer ik straks heb. Dat werkt niet meer zo, de banken krijgen gratis geld vers bijgedrukt en dan ben je in 2 jaar tijd zomaar een kwart van je geld kwijt.

Een huis kopen zit er toch niet in, van die 10 uur extra werk je er 6 voor de belastingdienst, met sparen raak je geld kwijt, je ontneemt mensen de mogelijkheid om met hard werken hun toekomst te bepalen. Hebben wij dan nog wel het argument dat ze harder moeten werken omdat het beter is voor hen?
Die zijn er niet.
1947-2016
pi_212079881
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Waar ik woonde, waren toen ook geen woningen. Ik moest uitwijken naar Helmond of all places. Helmond groeikern.
Welke keuze heeft deze generatie nu?
Denk dat het ondanks helmond is, mensen een moord zouden doen om een huis te kunnen bemachtigen in helmond.

Dit land :')
1947-2016
pi_212079914
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:46 schreef VEM2012 het volgende:

En terecht die eisen.

Een werkgever eist ook dat je x uur gaat werken voor een maandelijkse belediging en voor de rest je bek gaat houden.
En daarvoor komen de eisen als 'minimaal 5 jaar ervaring' voorbij voor een trainee functie en 'flexibele werktijden'. Ofwel, als je om 2200 savonds gebeld wordt, dat je reageert. Want ja, de boomers doen dat ook.

Eisen zijn goed. Zeker voor die kutbedrijven die denken dat ze altijd maar voor een duppie op de eerste rij kunnen zitten. Beloon en behandel mensen maar als mensen niet als 'Menselijke Voorraad' zoals bij veel bedrijven de afdeling PZ tegenwoordig heet, 'Human Resources'.
1947-2016
pi_212079921
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 17:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik zou ook spychologische klachten krijgen als ik weet dat ik tot mn 75ste mag werken, een kut pensioen zal krijgen en op de korte termijn met mijn kutsalaris geen huis kan krijgen, geen gezin kan starten, tot mn 40ste thuis moet wonen en continu het geheven vingertje mag zien van die kutboomers.

Jeweetwel, die generatie waarbij alle luxe met de paplepel is ingegoten en huizen hebben kunnen kopen waarvoor je nu 4x zoveel mag betalen dan dat zij hebben hoeven doen. Als je al de kans krijgt.

Dan ga je depri zitten tiktokken omdat daar misschien nog wat te lachen valt met je generatiegenoten.
Er is een deel van de oudere generatie voor wie dat geldt, inderdaad.
Er zijn er nog vele malen meer die gewoon hard hebben gewerkt, geprobeerd hebben om wat geld te sparen en nu van een niet slechte, maar zeker ook geen overdadig luxe, oude dag kunnen genieten.
pi_212079925
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:51 schreef kibo het volgende:

[..]
Ligt er aan hoe je dat doet. Doe je het als een boomer die denkt alles te weten, ja dan krijg je een grote bek. Ook van mij.

Doe je het op een normale menselijke manier, denk ik best dat je het kan doen.
1947-2016
pi_212079932
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 17:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Welke keuze heeft deze generatie nu?
Denk dat het ondanks helmond is, mensen een moord zouden doen om een huis te kunnen bemachtigen in helmond.

Dit land :')
In het noorden en oosten van het land is het wel gemakkelijker om aan een huis te komen.

Waar het om gaat is dat veel mensen doen alsof niet het huis kunnen huren of kopen dat je wil op de locatie die je wil iets nieuws is. Dat is het niet. Dat was 35-40 jaar geleden ook zo op verschillende plekken in ons land.
pi_212080275
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 17:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En terecht die eisen.

Een werkgever eist ook dat je x uur gaat werken voor een maandelijkse belediging en voor de rest je bek gaat houden.
En daarvoor komen de eisen als 'minimaal 5 jaar ervaring' voorbij voor een trainee functie en 'flexibele werktijden'. Ofwel, als je om 2200 savonds gebeld wordt, dat je reageert. Want ja, de boomers doen dat ook.

Eisen zijn goed. Zeker voor die kutbedrijven die denken dat ze altijd maar voor een duppie op de eerste rij kunnen zitten. Beloon en behandel mensen maar als mensen niet als 'Menselijke Voorraad' zoals bij veel bedrijven de afdeling PZ tegenwoordig heet, 'Human Resources'.
Vooral deze attitude volhouden en zien waar het je brengt. 99% van de mensen bouwt hun leven gewoon op met bloed, zweet en tranen.

Dat het als de buit binnen is er dan uitziet alsof het allemaal is aan komen waaien zal best, maar iedereen met enkele werkende hersencellen kan best bedenken dat vroeger echt niet alles beter was.

Integendeel zelfs.
pi_212080316
quote:
Volgens mij is dat juist het enige wat ze nog wél kunnen. Code kunnen ze niet meer zelf meer zelf bedenken, maar kopiëren ze van sites als StackOverflow of ChatGPT. Maar denk maar niet dat ze vervolgens begrijpen wat er staat. Zelfs een simpele if-else-construct is al te moeilijk voor ze.
pi_212080340
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 18:02 schreef thabit het volgende:

[..]
Volgens mij is dat juist het enige wat ze nog wél kunnen. Code kunnen ze niet meer zelf meer zelf bedenken, maar kopiëren ze van sites als StackOverflow of ChatGPT. Maar denk maar niet dat ze vervolgens begrijpen wat er staat. Zelfs een simpele if-else-construct is al te moeilijk voor ze.
Dat is natuurlijk ook echt de schuld van het onderwijs. Ik sta echt versteld van hoe extreem dat niveau is ingekakt.
pi_212080381
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 18:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk ook echt de schuld van het onderwijs. Ik sta echt versteld van hoe extreem dat niveau is ingekakt.
Ben bang dat dat een vicieuze cirkel is. Studenten kunnen minder => onderwijsniveau wordt naar beneden bijgesteld => studenten kunnen nóg minder => onderwijsniveau wordt nóg verder naar beneden bijgesteld, en dit blijft zo doorgaan.
  donderdag 18 januari 2024 @ 18:11:14 #158
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212080396
Prima dat ze de keuze maken natuurlijk. Zo lang ze maar niet verwachten dat de rest van de maatschappij het financiert.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212080417
Bij mij is het juist de oudere generatie die dingen onnodig moeilijk maakt. Wat in een half uur kan moet via meetings en een maand vooruit gepland worden. Veel overdrijven van wat ze doen ook.

En oudere generatie is voor mij 40+
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  donderdag 18 januari 2024 @ 18:14:28 #160
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_212080418
quote:

[..]

Het zou niet mogen!
Ik ben wel benieuwd naar jouw definitie van slaaf
Laffe huichelaar
pi_212080423
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 17:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Vooral deze attitude volhouden en zien waar het je brengt. 99% van de mensen bouwt hun leven gewoon op met bloed, zweet en tranen.

Dat het als de buit binnen is er dan uitziet alsof het allemaal is aan komen waaien zal best, maar iedereen met enkele werkende hersencellen kan best bedenken dat vroeger echt niet alles beter was.

Integendeel zelfs.
Je ziet al waar de attitude die bedrijven nu hebben ze naar toe brengen. Personeelstekorten.
"we kunnen niemand krijgennnnnnn". Yeah, right, maar wel enorme winsten binnen harken voor C-level en aandeelhouders.

Je weet dat er meer te halen is dus ga je ook eisen stellen.
1947-2016
  Trouwste user 2022 donderdag 18 januari 2024 @ 18:25:30 #162
7889 tong80
Spleenheup
pi_212080549
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 14:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wil je een gesprek, of wil je zeiken en schelden?
Het laatste graag.

pi_212080616
Gekke vraag mischien maar wie wil er nu eigenlijk wel zo nodig hard werken tegenwoordig?

Ja, ok, de arbeidsmigranten in de kassen, mischien, maar die hebben geen keuze. Als je die wel hebt zie ik maar heel weinig mensen in Nederland echt hard werken, eigenlijk. Da's ook prima, overigens, tenslotte is het beter om slimmer te werken dan om harder te werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2024 18:28:33 ]
  donderdag 18 januari 2024 @ 18:31:06 #164
22565 asco
Los in deze tent
pi_212080670
Dat dit niet mijn maatschappij is moge duidelijk zijn daar ga ik het niet meer over hebben. Vroeg of laat zullen de meesten in mijn kamp belanden. :s)

Maar ik wil wel nog even kwijt dat ik laatst per ongeluk sinds lange tijd in een McDonalds belandde en het leek alsof de jongens en meisjes in de keuken in slow motion aan het werk waren. Het was echt lachwekkend om te aanschouwen. _O-
  donderdag 18 januari 2024 @ 18:35:55 #165
459912 FlippingCoin
pi_212080765
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 18:28 schreef Tijger_m het volgende:
Gekke vraag mischien maar wie wil er nu eigenlijk wel zo nodig hard werken tegenwoordig?

Ja, ok, de arbeidsmigranten in de kassen, mischien, maar die hebben geen keuze. Als je die wel hebt zie ik maar heel weinig mensen in Nederland echt hard werken, eigenlijk. Da's ook prima, overigens, tenslotte is het beter om slimmer te werken dan om harder te werken.
Dit laat wel zien dat je in een bubbel leeft hoor...
pi_212080787
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 18:28 schreef Tijger_m het volgende:

Nou, in veel branches lukt het niet om "slimmer" te werken he?

Daarbij,
Waar wel veel "slimmer" gewerkt kan worden betekent het dus dat je ook met minder mensen kan werken lijkt mij.

Kijk alleen maar eens bij veel ambtenaren. Daar kan het veel efficiënter.
pi_212080891
De tijd dat werknemers loyaal zijn naar hun werkgever is gewoon al heel lang voorbij. Deze generatie snapt dat je werkt om te leven en niet andersom. Men gaat ergens aan het werk om x werk te doen voor y bedrag voor z aantal uur. Wil je als werkgever meer? Betaal maar naar rato. Overwerk? Betaal maar. Je zit verdomme niet voor je plezier op je werk :') De boomer generatie leeft nog in de waan dat als je je maar hard genoeg inzet voor een bedrijf dat je er dan vroeg of laat iets voor terug krijgt. Gen z snapt dat je vervangbaar bent, dus ze doen het absoluut minimale waar ze voor betaald krijgen en niets meer. Want voor jouw bedrijf 10 anderen die om werknemers staan te springen.

Neemt verder niet weg dat er natuurlijk ook zat klaplopers tussen zitten die zelfs niet doen wat er met ze is afgesproken, maar dat heb je in elke generatie.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_212081185
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 18:36 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nou, in veel branches lukt het niet om "slimmer" te werken he?

Daarbij,
Waar wel veel "slimmer" gewerkt kan worden betekent het dus dat je ook met minder mensen kan werken lijkt mij.

Kijk alleen maar eens bij veel ambtenaren. Daar kan het veel efficiënter.
Dat lijkt mij geen solide conclusie, als werk slimmer gedaan kan worden door een persoon die daardoor minder hard (maar wel dezelfde uren, dat zijn verschillende zaken) hoeft te werken dan levert dat geen besparing aan mankracht op.

Hoe weet jij dat ambtenaren efficienter kunnen werken? Volgens mij heeft de overheid al decennia lang efficiency hoog in het vaandel en scoren Nederlandse ambtenaren goed op efficientie en effectiviteit volgens de OESO.
pi_212081212
quote:
16s.gif Op donderdag 18 januari 2024 18:35 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Dit laat wel zien dat je in een bubbel leeft hoor...
Vertel. Als je met dit soort termen gaat gooien dan verwacht ik wat meer dan dit, eigenlijk, welke bubbel leef ik in, volgens jou? Wees eens een vent en noem man en paard?
  donderdag 18 januari 2024 @ 19:02:10 #170
459912 FlippingCoin
pi_212081302
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 18:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Vertel. Als je met dit soort termen gaat gooien dan verwacht ik wat meer dan dit, eigenlijk, welke bubbel leef ik in, volgens jou? Wees eens een vent en noem man en paard?
Bubbel van kantoorpikkies. Als je denkt dat alleen zielige immigranten hard werken in dit land. Til er verder niet te zwaar aan hoor zo ernstig bedoelde ik het in zijn geheel niet. ;)
pi_212081330
quote:
16s.gif Op donderdag 18 januari 2024 19:02 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Bubbel van kantoorpikkies. Als je denkt dat alleen zielige immigranten hard werken in dit land. Til er verder niet te zwaar aan hoor zo ernstig bedoelde ik het in zijn geheel niet. ;)
Ik werk niet op kantoor, sterker nog, ik werk helemaal niet meer :D
pi_212081358
quote:
16s.gif Op donderdag 18 januari 2024 19:02 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Wie zijn die mensen die hard werken dan nog meer?
Jij bent het zonnetje!!!
  donderdag 18 januari 2024 @ 19:05:13 #173
459912 FlippingCoin
pi_212081369
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 19:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik werk niet op kantoor, sterker nog, ik werk helemaal niet meer :D
Ja kijk daar heb je het al, en hiervoor liep je vermoedelijk ook niet in de betonbewerking of iets soortgelijks.
  donderdag 18 januari 2024 @ 19:05:46 #174
459912 FlippingCoin
pi_212081385
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 19:04 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Naast mij bedoel je zeker? O-)
pi_212081475
quote:
16s.gif Op donderdag 18 januari 2024 19:05 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Naast mij bedoel je zeker? O-)
Jij bent een kantoorpikkie.

Bouwlui hangen de halve dag in de schaftkeet. Of kijken met z'n 12en hoe 1 iemand een gat graaft. Zelfde voor plantsoenendienst, wegwerkers, stratenmakers. Ze zijn hier al 2 maanden bezig met de straat opnieuw bestraten. Iedere hangen er wat lui rond en er is amper voortgang. Docenten hebben meer vakantie dan dat ze lesgeven, winkelmedewerkers zijn vooral bezig met hun telefoon, in de zorg is vooral veel geklaag en ziek zijn. Boeren laten Oost-Europeanen het werk doen en blokkeren zelf wat snelwegen. Wie werken er dan zo hard volgens jou?
Jij bent het zonnetje!!!
  donderdag 18 januari 2024 @ 19:10:43 #176
459912 FlippingCoin
pi_212081517
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 19:09 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Jij bent een kantoorpikkie.

Bouwlui hangen de halve dag in de schaftkeet. Of kijken met z'n 12en hoe 1 iemand een gat graaft. Zelfde voor plantsoenendienst, wegwerkers, stratenmakers. Ze zijn hier al 2 maanden bezig met de straat opnieuw bestraten. Iedere hangen er wat lui rond en er is amper voortgang. Docenten hebben meer vakantie dan dat ze lesgeven, winkelmedewerkers zijn vooral bezig met hun telefoon, in de zorg is vooral veel geklaag en ziek zijn. Boeren laten Oost-Europeanen het werk doen en blokkeren zelf wat snelwegen. Wie werken er dan zo hard volgens jou?
Ja nu, maar ik weet waarover ik praat itt jou.
pi_212081565
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:22 schreef Cpt.Crow het volgende:

[..]
Dus niet werken is een keuze die je gemaakt hebt? Of begrijp ik het verkeerd?

Zie je dan ook af van uitkeringen e.d.?
Om te kunnen eten en drinken en om hygiënisch te kunnen zijn en een warm huis te hebben moest ik wel werken en natuurlijk ben ik er niet vies van als men mij gratis geld geeft, want de zeep en shampoo en reukwatertjes
en kleding zijn niet goedkoop.
pi_212082119
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 18:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je ziet al waar de attitude die bedrijven nu hebben ze naar toe brengen. Personeelstekorten.
"we kunnen niemand krijgennnnnnn". Yeah, right, maar wel enorme winsten binnen harken voor C-level en aandeelhouders.

Je weet dat er meer te halen is dus ga je ook eisen stellen.
Sinds wanneer hebben werknemers recht op een deel van de winst? Kromme gedachte. Alsof de schoonmaakster bij Apple meer zou moeten krijgen voor hetzelfde werk als ze bij VAG zou werken…
  donderdag 18 januari 2024 @ 19:55:12 #179
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_212082517
quote:
Had die bakkers-cao eens opgezocht, maar 2000 bruto is gangbaar :')
pi_212082982
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 18:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat lijkt mij geen solide conclusie, als werk slimmer gedaan kan worden door een persoon die daardoor minder hard (maar wel dezelfde uren, dat zijn verschillende zaken) hoeft te werken dan levert dat geen besparing aan mankracht op.

Hoe weet jij dat ambtenaren efficienter kunnen werken? Volgens mij heeft de overheid al decennia lang efficiency hoog in het vaandel en scoren Nederlandse ambtenaren goed op efficientie en effectiviteit volgens de OESO.
Nou,ik ken iemand die met een nieuwe baan is begonnen bij de gemeente...
_O-
pi_212084102
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:57 schreef HSG het volgende:

Eigenlijk ambieer ik zelfs nu naar een baan met functie waarbij het niet meer uitmaakt waar ik werk. Wil je een maandje in Italië of Spanje werken ga je gang.
Volledig tijd- en plaatsonafhankelijk werken?
Dat lijkt me echt wel vet, mooi weer is onbetaalbaar.

Ik werk al regelmatig thuis, geen 19-gradenbeperking, niet verplicht vegetarisch eten en ik hoef in principe geen stap te zetten. Toch wel een soort van luxe ;-)

[ Bericht 9% gewijzigd door core2duo op 18-01-2024 21:32:06 ]
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_212084403
quote:
Vergeet ook niet dat ze minimaal tot 72 of 73-jarige, maar waarschijnlijk eerder 80-jarige leeftijd moeten werken tot ze met pensioen kunnen.
pi_212084534
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]
FT werken doe ik ook echt alleen maar voor het geld op het moment.
M'n vriendin en ik werken beiden al sinds we van school zijn fulltime, maar gaan dat zeker niet nog een decennia doen. We zullen beiden waarschijnlijk tot minimaal 70 moeten werken en het is ons al lang duidelijk dat we dat met onze banen en de daarmee gepaard gaande arbeidsdruk en stress niet gaan volhouden.
  donderdag 18 januari 2024 @ 22:02:58 #184
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_212084551
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 19:04 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
ik
pi_212084598
quote:

[..]
Ik heb de stagiaires bij mij op het werk eerlijk gezegd nog nooit zien tiktokken of instagrammen tijdens werktijd, die doen gewoon hun werk. De ene opdracht gaat hun wat beter af dan de andere, maar over hun inzet mogen we echt niet klagen.
  donderdag 18 januari 2024 @ 22:10:46 #186
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212084615
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 21:50 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Vergeet ook niet dat ze minimaal tot 72 of 73-jarige, maar waarschijnlijk eerder 80-jarige leeftijd moeten werken tot ze met pensioen kunnen.
Maar dan ga je toch juist zorgen dat je de mogelijkheden hebt om eerder te stoppen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212084620
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 19:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Sinds wanneer hebben werknemers recht op een deel van de winst? Kromme gedachte. Alsof de schoonmaakster bij Apple meer zou moeten krijgen voor hetzelfde werk als ze bij VAG zou werken…
De werkgevers kunnen toch door met hun onfortuinlijke arbeiders de winst te delen, een blijk van waardering geven aan hun onfortuinlijke arbeiders?
  donderdag 18 januari 2024 @ 22:13:44 #188
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_212084635
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar dan ga je toch juist zorgen dat je de mogelijkheden hebt om eerder te stoppen?
Door hard te werken? Ze lijken te begrijpen dat dit niet helpt.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  donderdag 18 januari 2024 @ 22:15:17 #189
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_212084656
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:11 schreef torentje het volgende:

[..]
De werkgevers kunnen toch door met hun onfortuinlijke arbeiders de winst te delen, een blijk van waardering geven aan hun onfortuinlijke arbeiders?
Je maakt een grapje?
pi_212084668
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 21:25 schreef core2duo het volgende:

[..]
Volledig tijd- en plaatsonafhankelijk werken?
Dat lijkt me echt wel vet, mooi weer is onbetaalbaar.

Ik werk al regelmatig thuis, geen 19-gradenbeperking, niet verplicht vegetarisch eten en ik hoef in principe geen stap te zetten. Toch wel een soort van luxe ;-)
Gewoon voltijds. Onze consultant werkt voor een bedrijf die toestaat dat je overal kan werken. Je mag zelfs emigreren. :)
pi_212084743
Ik vind het wel een verademing, die twintigers. Ik heb zelf 15/20 jaar geleden honderden sollicitatiebrieven moeten versturen voordat ik een baan had en werkte me vervolgens een slag in de rondte om niet na ieder tijdelijk contract afgedankt te worden. En hele volksstammen met mij. Dan vind ik deze modus iets gezonder.
pi_212084761
quote:

[..]
En dit is dus precies de reden waarom niet meer leveren dan de minimale inzet hét ideale arbeidsethos is.
pi_212084790
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Eerder stoppen is voor het overgrote merendeel van de Nederlanders eenvoudigweg onbereikbaar.
pi_212084801
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:13 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Door hard te werken? Ze lijken te begrijpen dat dit niet helpt.
Hard werken levert alleen enkel nóg meer werk op.
  donderdag 18 januari 2024 @ 22:33:30 #195
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_212084817
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:32 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Juist.
pi_212085131
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:15 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Je maakt een grapje?
Ik vind het geen grap, dat werkgevers de winst niet willen delen met onfortuinlijke arbeiders.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 00:11:33 #197
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_212085385
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 18:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik heb er al 30 jaar mee te maken , maar uitstellen , en elke keer weer de smoes om er onder uit te komen.
Wie wil zoekt oplossingen , wie niet wil een reden.
Kijk eens de politieke debatten alleen maar reden om iets niet te doen.. waar een wil is een weg.
En we kunnen van de aarde naar de maand , dus alles wat we hier op aarde willen is haalbaar.
Als je maar wil er daar ook voor gaat.
En waar maken we ons eigenlijk druk om over 150 jaar zijn we allemaal vervangen.
Dus rustig aan.. >:)
Voor mij tien andere .... ja betaal je ze ook alle 10 dan ?
Want mijn loon betaal je volgens het CAO nog steeds maar op de helft.
Als een werkgever net doet als of hij mij een topsalaris geeft , doe ik net als of ik hard werk. o|O

Want je kunt van iemand niet verwachten dat als je hem 40 liter benzine er in gooit ( Of te weinig eten en drinken wat voor een mens brandstof is.) dat die dan nog even naar Parijs heen en terug gaat en dan nog verwachten dat ik dit in een uurtje doet. met maar brandstof tot de grens o|O
pi_212086241
quote:

Ik ben geen boomer en ook geen gen z maar ook ik heb ook de mentaliteit van "ik werk om te leven" en als je van mij meer wilt dan wil ik ook meer van jou. Als je meer vraagt van een schilder moet je er ook niet raar van opkijken dat je eerst een nieuw offerte moet ondertekenen.

quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:32 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Zonder dat daar iets tegenover staat.
pi_212086339
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 07:59 schreef HSG het volgende:

[..]
Ik ben geen boomer en ook geen gen z maar ook ik heb ook de mentaliteit van "ik werk om te leven" en als je van mij meer wilt dan wil ik ook meer van jou. Als je meer vraagt van een schilder moet je er ook niet raar van opkijken dat je eerst een nieuw offerte moet ondertekenen.
[..]
Zonder dat daar iets tegenover staat.
100% eens met jou zo sta ik er ook in.
pi_212086680
Verstandige generatie die gen-Z qua instelling. Werken en geld is niet alles, ik zou zeggen liefst zo makkelijk mogelijke werkomstandigheden en weinig mogelijk voor zoveel mogelijk. Niets mis mee. Ik ben 38 dus geen gen-Z.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_212086793
Als je tot je 75 door moet, zou ik het ook rustig aan doen.
pi_212086932
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 18:14 schreef Mortaxx het volgende:
Bij mij is het juist de oudere generatie die dingen onnodig moeilijk maakt. Wat in een half uur kan moet via meetings en een maand vooruit gepland worden. Veel overdrijven van wat ze doen ook.

En oudere generatie is voor mij 40+
Oh dit is zo ontzettend waar. Ik ben een paar maanden geleden bij een andere werkgever gaan werken, de gemiddelde leeftijd ligt een stuk hoger hier. Voor werkelijk ieder wissewasje wordt een meeting gepland.

En alles via Teams en met minimaal 6 man. Ik heb nog nooit zoveel meetings gehad en nog nooit gezien dat er zoveel vergaderd wordt met zo weinig resultaat. Want voorbereiden op een meeting zit er ook niet in, dus alles moet tijdens die meeting nog worden doorgenomen.
pi_212087043
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 09:12 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Oh dit is zo ontzettend waar. Ik ben een paar maanden geleden bij een andere werkgever gaan werken, de gemiddelde leeftijd ligt een stuk hoger hier. Voor werkelijk ieder wissewasje wordt een meeting gepland.

En alles via Teams en met minimaal 6 man. Ik heb nog nooit zoveel meetings gehad en nog nooit gezien dat er zoveel vergaderd wordt met zo weinig resultaat. Want voorbereiden op een meeting zit er ook niet in, dus alles moet tijdens die meeting nog worden doorgenomen.
Bij mijn vorige werkgever lag de gemiddelde leeftijd een stuk lager dan bij alle werkgevers waar ik daarvoor gewerkt heb, en juist daar werd ontzettend veel vergaderd om elk wissewasje _O-

Ik zat daar 9 van de 10 keer mijn tijd te verdoen :{w
A murky, forgotten land.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 10:12:26 #204
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212087781
quote:

[..]
Prima salaris, daar hebben ze recht op.
Hoeveel was het verschil ook alweer tussen ceo's en de werkvloer?

Bedrijfswinsten stijgen nog steeds harder dan de lonen en die bedrijfswinsten worden over de ruggen van het personeel gemaakt. Die mogen dan ook meedelen in de winst inderdaad, het zij met een bonus of met een hoger salaris.

directeurtjes hebben altijd de grootste bekken 'als het slecht' gaat en dwepen altijd met succes als het goed gaat, maar 'vergeten' vaak de mensen die het mogelijk hebben gemaakt. Dat moet maar hun bekken houden en luisteren.

Trek je je bek niet open als werknemer, blijf je gewoon zitten waar je zit.
1947-2016
  vrijdag 19 januari 2024 @ 10:17:39 #205
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212087847
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 08:47 schreef Aloulu het volgende:
Verstandige generatie die gen-Z qua instelling. Werken en geld is niet alles, ik zou zeggen liefst zo makkelijk mogelijke werkomstandigheden en weinig mogelijk voor zoveel mogelijk. Niets mis mee. Ik ben 38 dus geen gen-Z.
Geld is toch wel het belangrijkste in deze economie. Alles draait immers om geld. Helaas. Dus je hebt het wel nodig.
1947-2016
pi_212088182
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 08:57 schreef Jed1Gam het volgende:
Als je tot je 75 door moet, zou ik het ook rustig aan doen.
Ook dit dus. Managers die van hun personeel 200% verwachten mogen van mijn part dood neervallen.
pi_212088279
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Bedrijfswinsten stijgen nog steeds harder dan de lonen en die bedrijfswinsten worden over de ruggen van het personeel gemaakt. Die mogen dan ook meedelen in de winst inderdaad, het zij met een bonus of met een hoger salaris.
Ik zag een paar weken geleden een bericht.

De 5 rijkste mensen in de wereld hebben in de afgelopen 3 jaar hun vermogen verdubbeld, gezamelijk 870 miljard. Over een jaartje of max. 2 is dat duizend miljard, een kleine biljoen :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Jed1Gam op 19-01-2024 16:43:33 ]
pi_212088337
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:46 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Ik zag een paar weken geleden een berichten.

De 5 rijkste mensen in de wereld hebben in de afgelopen 3 jaar hun vermogen verdubbeld, gezamelijk 870 miljard. Over een jaartje of max. 2 is dat duizend miljard, een kleine biljoen :')
Maar daar werken ze ook heel hard voor!
Jij bent het zonnetje!!!
pi_212088374
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:30 schreef Glazenmaker het volgende:
pi_212088405
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Geld is toch wel het belangrijkste in deze economie. Alles draait immers om geld. Helaas. Dus je hebt het wel nodig.
Zelfs met geld kunnen jongeren niks. Als je een huis wilt hadden je er één 30 jaar geleden moeten kopen :D

Jongeren kunnen geen stap verder zetten dus doe je het met wat je kan pakken.
pi_212088487
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:57 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Zelfs met geld kunnen jongeren niks. Als je een huis wilt hadden je er één 30 jaar geleden moeten kopen :D

Jongeren kunnen geen stap verder zetten dus doe je het met wat je kan pakken.
Ik heb in september toch nog een huis weten te kopen. De papieren waardestijging sindsdien is meer dan we met zijn tweeën hebben gewerkt. Harder werken is makkelijk roepen als je vermogen met niks doen harder groeit, dan met werken.
pi_212088584
Dit vind ik toch altijd wel één van de mooiste dingen op fok: massaal klagen onder kantoortijd op een gaar forum over hoe ánderen echt niet meer weten wat werken is. _O_
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_212090121
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 11:04 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik heb in september toch nog een huis weten te kopen. De papieren waardestijging sindsdien is meer dan we met zijn tweeën hebben gewerkt. Harder werken is makkelijk roepen als je vermogen met niks doen harder groeit, dan met werken.
Aan dat vermogen heb je niks. Ik kan niks kopen met een stukje huis
pi_212090143
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 12:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een volgend huis wel.
pi_212090152
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 13:00 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Een volgend huis wel.
Zonder prijsstijging waa die ook niet in prijs gestegen
pi_212091659
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:01 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nou, nee......
Je stelt het wel erg rooskleurig..

Jawel hoor. En makkelijker dan je denkt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 15:29:07 #217
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_212091851
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 19:13 schreef torentje het volgende:

[..]
Om te kunnen eten en drinken en om hygiënisch te kunnen zijn en een warm huis te hebben moest ik wel werken en natuurlijk ben ik er niet vies van als men mij gratis geld geeft, want de zeep en shampoo en reukwatertjes
en kleding zijn niet goedkoop.
'Men' = overheid?
pi_212092649
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 15:29 schreef Cpt.Crow het volgende:

[..]
'Men' = overheid?
De werkgevers en hun vrienden natuurlijk omdat die stinkers benadelen. Terwijl die werkgevers en hun vrienden zelf ook zouden stinken als zij geen inkomsten meer zouden hebben.
pi_212092719
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 15:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Jawel hoor. En makkelijker dan je denkt.
Nee hoor.
Genoeg beroepen waar echt talent bij komt kijken. Die mensen vervang je niet zomaar..
  vrijdag 19 januari 2024 @ 17:12:58 #220
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_212093099
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:46 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Ik zag een paar weken geleden een bericht.

Mijn vermogen is de afgelopen 3 jaar wel meer dan verdubbeld, dat geldt voor heel veel mensen. Dus eigenlijk doen de rijkste 5 mensen het slechter dan Jan met de pet
Laffe huichelaar
  vrijdag 19 januari 2024 @ 17:17:49 #221
459912 FlippingCoin
pi_212093144
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:55 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
_O_
pi_212094143
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 16:37 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nee hoor.
Genoeg beroepen waar echt talent bij komt kijken. Die mensen vervang je niet zomaar..
Jawel hoor.
Leuk dat je dat denkt maar is absoluut niet het geval. Zal een maandje duren om vervanging te regelen maar dat is het dan ook.
pi_212094807
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 16:37 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nee hoor.
Iedereen is vervangbaar en de vruchten van je arbeid van nu zijn over vijf jaar waardeloos en over tien jaar compleet vergeten.
pi_212095602
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 18:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Jawel hoor.
Leuk dat je dat denkt maar is absoluut niet het geval. Zal een maandje duren om vervanging te regelen maar dat is het dan ook.
Oh ja tuurlijk. Sommige beroepen zijn zo in te vullen.....

:')!
pi_212095907
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 12:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Verkopen en in Polen of Hongarije van je pensioen gaan genieten. De ouders van twee vrienden van mij hebben dat gedaan, heb niet de indruk dat die ooit nog gaan terugkomen.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 20:58:40 #226
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_212096055
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 23:24 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik vind het geen grap, dat werkgevers de winst niet willen delen met onfortuinlijke arbeiders.
Nee, de winst houden ze het liefst voor zichzelf.
pi_212096882
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:11 schreef torentje het volgende:

[..]
We doen allemaal net alsof ieder bedrijf een multinational is, maar heel veel bedrijven zijn gewoon mkb bedrijven waar niet zelden de eigenaar nauwelijks wat overhoudt. Moet die dan weer gaan bedelen bij zijn werknemers?

Het is gewoon heel simpel: als werknemer krijg je een salaris passend bij de functie. Ongeacht al het andere, want dat heeft zelden een rechtstreekse binding.
pi_212096907
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:28 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
En dit is dus precies de reden waarom niet meer leveren dan de minimale inzet hét ideale arbeidsethos is.
Nogmaals: totdat het kaartenhuis ineen stort. Is voor Europa helemaal niet meer zo ver weg.
pi_212096964
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]

directeurtjes hebben altijd de grootste bekken 'als het slecht' gaat en dwepen altijd met succes als het goed gaat, maar 'vergeten' vaak de mensen die het mogelijk hebben gemaakt. Dat moet maar hun bekken houden en luisteren.

Trek je je bek niet open als werknemer, blijf je gewoon zitten waar je zit.
Wat maakt het uit wat de CEO verdient? Dat is gewoon jaloerse prietpraat.

Die winsten staan helemaal niet in een onlosmakelijk verband met de geleverde arbeid van de werknemers.

En voor de goede orde: met die winsten worden de pensioenen betaald van diezelfde werknemers.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 22:10:52 #230
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212097032
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 22:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat maakt het uit wat de CEO verdient? Dat is gewoon jaloerse prietpraat.

Die winsten staan helemaal niet in een onlosmakelijk verband met de geleverde arbeid van de werknemers.

En voor de goede orde: met die winsten worden de pensioenen betaald van diezelfde werknemers.
:D

Met die winst wordt helemaal niks betaald voor het personeel.

En voor de rest maakt het veel uit. Eris immers al jaren een te groot verschil tussen C-level en de werkvloer. Wat ook een effect heeft op de middenklasse.
1947-2016
pi_212097751
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 22:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nogmaals: totdat het kaartenhuis ineen stort. Is voor Europa helemaal niet meer zo ver weg.
Het kaartenhuis stort niet ineen, het brokkelt langzaam af en dat doet het al vanaf het moment dat parasiteren op andermans arbeid meer loont dan arbeid zelf.
pi_212097778
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 22:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
We doen allemaal net alsof ieder bedrijf een multinational is, maar heel veel bedrijven zijn gewoon mkb bedrijven waar niet zelden de eigenaar nauwelijks wat overhoudt. Moet die dan weer gaan bedelen bij zijn werknemers?

Het is gewoon heel simpel: als werknemer krijg je een salaris passend bij de functie. Ongeacht al het andere, want dat heeft zelden een rechtstreekse binding.
Als een bedrijf niet kan concureren op de arbeidsmarkt gaat het failliet, gewoon marktwerking toch?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 19 januari 2024 @ 23:01:19 #233
284411 crew  heywoodu
pi_212097876
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 22:52 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Het kaartenhuis stort niet ineen, het brokkelt langzaam af en dat doet het al vanaf het moment dat parasiteren op andermans arbeid meer loont dan arbeid zelf.
Dus eigenlijk sinds het hele concept van 'werk' ooit begon, duizenden jaren geleden :+
pi_212097916
Liberalisme. Maakt alles kapot.
pi_212098179
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 22:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]
:D

Met die winst wordt helemaal niks betaald voor het personeel.

En voor de rest maakt het veel uit. Eris immers al jaren een te groot verschil tussen C-level en de werkvloer. Wat ook een effect heeft op de middenklasse.
Het feit dat jij kennelijk niet weet dat de pensioenfondsen aandelen houden in die multinationals en daar de pensioenen meer worden gefinancierd maakt dat het wellicht tijd is voor jou om dat soort feiten van algemene bekendheid eerst tot je te nemen, voordat je mee gaat praten over economie.

Wat je laat zien hier is dat je gewoon totaal niet weet waar je over praat.
pi_212098195
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 22:52 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
En toch doet men dat ‘parasiteren’ in de VS nog veel meer en de economie van de VS staat er veel beter voor.

Ra ra…
pi_212098231
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 22:54 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Als een bedrijf niet kan concureren op de arbeidsmarkt gaat het failliet, gewoon marktwerking toch?
Of gaat mensen vervangen door robots/AI… Laten we wel zijn: op korte termijn lijkt dat arbeidstekort wel leuk voor werknemers, maar het zal alleen maar gaan zorgen voor meer investeringen in robotics en AI. En eenmaal overgenomen van werknemers komt dat werk niet meer terug.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 23:28:12 #238
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_212098232
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 23:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
En toch doet men dat ‘parasiteren’ in de VS nog veel meer en de economie van de VS staat er veel beter voor.

Ra ra…
Zo goed dat ze die shutdowns doen.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 00:01:18 #239
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212098480
Wil je parttime werken, geen problemen daarmee, prima, keuzes, maar dan wel huursubsidie, sociale huur, bij en toeslagen en andere vormen van inkomenssubsidie afschaffen.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 00:05:01 #240
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212098504
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 23:03 schreef Werkperd het volgende:
Liberalisme. Maakt alles kapot.
LOL
Nee hoor, liberalisme is gewoon vrijheid. Kapotmaken gebeurd als mensen menen dat wat anderen hebben hun weggenomen moet worden.
Liberalisme heeft Nederland groot gemaakt en rijk.
Wat jij met kapotmaken bedoeld is het afschaffen van socialistisch afpakken
pi_212098893
Ik zelf zie dit orobleem niet echt. Niet bij ons op het werk. Gewoon duidelijke regels hebben.

Waneer ik een stagiaire te veel zie pielen op telefoon, gewoon in gesprek gaan, en het verbeterd wel.

En het is niet alleen gen z. Ik zie ook veel 40 plussers non stop bezig met de mobiel.
pi_212099349
quote:

[..]

Ra ra…
In de laatste paar jaar wel eens in de VS geweest? Ik was vorig jaar in Zombieland San Francisco en Daklosen stad LA, in de rijkste staat.

Ik kan niet echt zeggen dat het daar geweldig aan toe gaat voor een groot gedeelte van de bevolking. Wel veel multimiljardairs dat wel ja.
pi_212099368
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 07:46 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
In de laatste paar jaar wel eens in de VS geweest? Ik was vorig jaar in Zombieland San Francisco en Daklosen stad LA, in de rijkste staat.

Ik kan niet echt zeggen dat het daar geweldig aan toe gaat voor een groot gedeelte van de bevolking. Wel veel multimiljardairs dat wel ja.
Die tentjes is niet een groot deel van de bevolking en vooral een gevolg van beleid van de Democraten.

De VS is verre van perfect, maar de gemiddelde Amerikaan heeft het toch gewoon beter dan de gemiddelde Europeaan. En de VS kent groei. De EU krimp.
pi_212099370
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 00:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wil je parttime werken, geen problemen daarmee, prima, keuzes, maar dan wel huursubsidie, sociale huur, bij en toeslagen en andere vormen van inkomenssubsidie afschaffen.
Die toeslagen helpen idd ook niet. Werk je een dag extra en je bent je toeslagen kwijt. Dan wist ik het ook wel. Zie het in mijn omgeving ook veel gebeuren.

Het personeels tekort helpt natuurlijk ook niet. Als je er ergens word uit getrapt heb je zo weer ander werk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 02:16 schreef Elizium het volgende:
Waneer ik een stagiaire te veel zie pielen op telefoon, gewoon in gesprek gaan, en het verbeterd wel.

En het is niet alleen gen z. Ik zie ook veel 40 plussers non stop bezig met de mobiel.
Blijf het idd bizar vinden hoe sommige mensen zoveel op de telefoon bezig zijn ipv met de zaken om zich heen. Daar gaat zoveel tijd aan verloren aan onzin.

Laatst zo'n collega die klaagde dat ze nergens tijd voor had....maar wel continue op de telefoon klooien.
pi_212099495
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 07:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Die tentjes is niet een groot deel van de bevolking en vooral een gevolg van beleid van de Democraten.

De VS is verre van perfect, maar de gemiddelde Amerikaan heeft het toch gewoon beter dan de gemiddelde Europeaan. En de VS kent groei. De EU krimp.
Paar tentjes zegt ie dan :'). Ik heb nog nooit zoveel daklozen bij elkaar gezien, en ben wel in wat derdewereldsteden geweest. Ik heb het even opgezocht: 630.000 daklozen in 2023, 12% meer dan vorig jaar. Ter vergelijking, het straatarme Mexico heeft er ca. 470.000.

De Amerikaanse Droom, "Living paycheck to paycheck", met 5 uitgemaxte creditcards, zonder ziektenkostenverzekering. Ze hebben daar net zo goed giga-problemen.

Voor GenZ, onbetaalbare huisvesting (net als hier), extreem dure universitaire opleidingen en een ziektenkostensysteem uit het jaar 0.
pi_212099570
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 23:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Of gaat mensen vervangen door robots/AI… Laten we wel zijn: op korte termijn lijkt dat arbeidstekort wel leuk voor werknemers, maar het zal alleen maar gaan zorgen voor meer investeringen in robotics en AI. En eenmaal overgenomen van werknemers komt dat werk niet meer terug.
Prima die robotics. Alle werknemers die vrijkomen zijn welkom om in de gezondheidszorg te komen werken
  zaterdag 20 januari 2024 @ 09:04:43 #247
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212099668
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 07:56 schreef descon het volgende:

[..]
Die toeslagen helpen idd ook niet. Werk je een dag extra en je bent je toeslagen kwijt. Dan wist ik het ook wel. Zie het in mijn omgeving ook veel gebeuren.

Werken moet zich veel meer lonen.
pi_212099720
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:30 schreef herverwijderd het volgende:
Mijn ervaring met deze generatie op het werk is dat ze heel goed weten wat ze wel en niet willen, goed voor zichzelf opkomen en inderdaad niet een carriere als het hoogste goed zien. Verder werken ze hard en zijn ze over het algemeen best leergierig.
Alle oudere generaties door de tijd die zich altijd verheven voelen tov van de andere. En maar even vergeten dat die hele leercurve in de praktijk moet worden gemaakt en je iemand van in z’n twintiger jaren niet gelijk mag trekken met iemand van 60

Jongeren staan er avontuurlijk en progressief in. Bewegen makkelijker met veranderingen en tegenslagen mee. Hoe ouder je wordt hoe vastgeroester vaak. Hoe meer men gaat klagen ook. Dat is niet verkeerd maar wel een gegeven van alle tijden.
pi_212099877
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 09:13 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Alle oudere generaties door de tijd die zich altijd verheven voelen tov van de andere. En maar even vergeten dat die hele leercurve in de praktijk moet worden gemaakt en je iemand van in z’n twintiger jaren niet gelijk mag trekken met iemand van 60

Jongeren staan er avontuurlijk en progressief in. Bewegen makkelijker met veranderingen en tegenslagen mee. Hoe ouder je wordt hoe vastgeroester vaak. Hoe meer men gaat klagen ook. Dat is niet verkeerd maar wel een gegeven van alle tijden.
Niet echt. Als jongeren van nu ouder worden zullen ze ook makkelijker mee gaan met veranderingen omdat dat nu ook gebeurd. De reden waarom ouderen zo vastgeroest zijn is omdat de veranderingen van vroeger minder snel ging. Beter gezegd vroeger was het normaal dat je 20 jaar lang hetzelfde werk kon doen en dat is tegenwoordig niet meer zo. Je moet zelfs niet meer verwachten dat je 10 jaar lang hetzelfde werk kan doen.
pi_212100102
Je kan nu al de verongelijkte columns en krantenkoppen van over 25 jaar uittekenen wanneer de veertigers van nu inmiddels behoorlijke vermogens opgebouwd hebben, en de twintigers van nu, de veertigers van dan nog steeds als student leven. Dan gaat er geklaagd worden over vermogensongelijkheid en oneerlijk etc.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  zaterdag 20 januari 2024 @ 09:56:41 #251
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_212100217
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 09:28 schreef HSG het volgende:

[..]
Niet echt. Als jongeren van nu ouder worden zullen ze ook makkelijker mee gaan met veranderingen omdat dat nu ook gebeurd. De reden waarom ouderen zo vastgeroest zijn is omdat de veranderingen van vroeger minder snel ging. Beter gezegd vroeger was het normaal dat je 20 jaar lang hetzelfde werk kon doen en dat is tegenwoordig niet meer zo. Je moet zelfs niet meer verwachten dat je 10 jaar lang hetzelfde werk kan doen.
Mwah, ik merk zelfs bij vrij jonge mensen al dat ze vastgeroester raken dan 10 jaar geleden en meer zeiken. Is volgens mij ook gewoon deels hersenontwikkeling.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 09:58:05 #252
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212100244
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 09:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Je kan nu al de verongelijkte columns en krantenkoppen van over 25 jaar uittekenen wanneer de veertigers van nu inmiddels behoorlijke vermogens opgebouwd hebben, en de twintigers van nu, de veertigers van dan nog steeds als student leven. Dan gaat er geklaagd worden over vermogensongelijkheid en oneerlijk etc.
Aan de andere kant, over 25 jaar zijn de Boomers allemaal dood (Eindelijk, kuthippies) en Gen X ook aan het creperen, Dat vermogen is/komt dan bij de Millenials en Gen Z aan via erfenis.
Het goed nieuws is, dat gaat tegen die tijd zwaar belast worden om besteed te worden aan de overheid en een klein beetje aan de vermogensverongelijkten.
(/Sarkasme)
pi_212100272
quote:

[..]

Ra ra…
Die hebben dan ook grondstoffen.
pi_212100284
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 23:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het feit dat jij kennelijk niet weet
Gestopt met lezen.
Met veronderstellingen kunnen we helemaal niks.

Feit blijft dat gen z'ers andere dingen belangrijk vinden dan een slavenbaan waar anderen meer van profiteren dan zij zelf. En terecht. Ook dat ze eisen stellen.

Dat jij in the pocket zit van de chefkes, prima, jouw mening. Je komt vanzelf wel van een koude kermis thuis.
1947-2016
  zaterdag 20 januari 2024 @ 10:00:24 #255
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212100299
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 09:28 schreef HSG het volgende:

[..]
Gen X hier, 1965
Veranderingen minder snel? LOL
Koude oorlog voorbij, muur viel, plein hemelse vrede, golfoorlog, amerikanen grotendeels weg uit Europa, Opkomst internet, Dot Com bubble, en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Wat is er de laatste 10-15 jaar snel gegaan?
  zaterdag 20 januari 2024 @ 10:01:59 #256
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212100332
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 09:59 schreef Red_85 het volgende:

Feit blijft dat gen z'ers andere dingen belangrijk vinden dan een slavenbaan waar anderen meer van profiteren dan zij zelf. En terecht. Ook dat ze eisen stellen.

Zeg dat tegen die Gen Z die parttime werken, in een sociale huurwoning zitten, huursubsidie vangen en toeslagen krijgen.
pi_212100416
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 09:56 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]
Mwah, ik merk zelfs bij vrij jonge mensen al dat ze vastgeroester raken dan 10 jaar geleden en meer zeiken. Is volgens mij ook gewoon deels hersenontwikkeling.
Ik merk dat niet echt. Wel bij ouderen. Een collega is een mooi voorbeeld. Heeft zijn pensioenleeftijd bereikt. Het bedrijf waar ik werk heeft een mooi webportaal waar je alles kan opvragen en aanvragen. Van je personeelsdossier tot declaraties, km-vergoedingen ect ect. Wij hadden ooit twee opties: km-vergoeding en thuiswerkvergoeding. Je klikt een optie aan, selecteert de dagen en klikt op "ok". Op een dag hadden ze het veranderd naar "vergoedingen". Je selecteert het, selecteert de dagen en je geeft aan of je km-vergoeding of thuiswerkvergoeding wilt. Het is iets minder omslachtig geworden zeg maar. Maar mijn collega was letterlijk in alle staten en stond nog net niet op de afdeling te gillen dat hij het zo ingewikkeld vond. Als het namelijk aan hem lag moesten we nog steeds formulieren uitprinten, door de manager laten ondertekenen en per post opsturen.
pi_212100452
quote:

[..]

In dat veredelde 2de wereldland waar het verschil enorm is tussen haves en have nots?
Hier: sociale stelsel en vangnetten. Vakanties. Zorgverzekeringen. Baanbescherming.
Daar: zoek het maar uit. Vakanties van 3 weken? Zorgverzekering? Baanbescherming?

En dan probeer je mij wat uit te leggen over.. ja wat eigenlijk.
1947-2016
pi_212100507
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 10:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zeg dat tegen die Gen Z die parttime werken, in een sociale huurwoning zitten, huursubsidie vangen en toeslagen krijgen.
Over welke sociale huurwoning voor 30-'ers heb je het?

Was het maar waar :D
1947-2016
pi_212100510
quote:
Ja gezellig, nog meer mensen die onder de bruggen of in opvanghuizen of in de auto moeten gaan slapen.
pi_212100589
quote:

[..]

De hogere middenklasse en iedereen daar boven hebben het inderdaad stukken beter dan hun Europese equivalent, maar de gewone "blue collar" werknemer heeft het tegenwoordig stukken slechter. Wanneer je nooit de sprong vanuit de middenklasse naar de hogere middenklasse hebt kunnen maken toen de middenklasse de nek omgedraaid werd restte enkel nog armoede.

Die tentjes worden overigens grotendeels door junks bevolkt, daar hoef je echt geen medelijden mee te hebben.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 10:21:40 #262
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_212100634
De gemiddelde Europeaan is niet enkel Nederlands of Scandinaviër he jongens
  zaterdag 20 januari 2024 @ 10:22:14 #263
459912 FlippingCoin
pi_212100638
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 10:21 schreef Bezsen het volgende:
De gemiddelde Europeaan is niet enkel Nederlands of Scandinaviër he jongens
Jammer genoeg niet. :Y)
  zaterdag 20 januari 2024 @ 10:22:50 #264
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_212100643
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 10:07 schreef Red_85 het volgende:

[..]

In dat veredelde 2de wereldland waar het verschil enorm is tussen haves en have nots?
Hier: sociale stelsel en vangnetten. Vakanties. Zorgverzekeringen. Baanbescherming.
Daar: zoek het maar uit. Vakanties van 3 weken? Zorgverzekering? Baanbescherming?

Ga eens in (zuid) oost Europa kijken.
Europa is wat breder dan Nederland.
pi_212100644
quote:
ik ben meer voorstander van de hoogte van alle toeslagen vermenigvuldigen met de ratio tussen werkuren en full time basis.
Werk je 20 uur per week dan krijg je maar 50% van de toeslagen behorend bij dat salaris.
pi_212100698
quote:
Weten alles al....

Dit!

quote:

[..]

Het zou niet mogen!
Maar ook dit idd.

Je ziet veel jongeren onder de baas z'n tijd op de telefoon zitten en grofgebekt lollige opmerkingen naar elkaar schreeuwen terwijl klanten tussen hen door lopen, maar aan de andere kant is het heel goed te begrijpen dat men zich niet meer kapot wil werken en ongelooflijk loyaal aan een baas wil zijn die eigenlijk het liefst minder dan het minimumloon zou willen geven als dat niet illegaal was, en je het het liefste zou willen ontslaan als je vervangbaar was door een goedkope robot of als de werklast over anderen verspreid zou kunnen worden.
pi_212101291
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 10:22 schreef Bezsen het volgende:

[..]
Ga eens in (zuid) oost Europa kijken.
Europa is wat breder dan Nederland.
Dat zuid europa wat overeind gehouden wordt door het rijke noorden ja.
1947-2016
  zaterdag 20 januari 2024 @ 11:34:39 #268
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212101487
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 10:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik ben meer voorstander van de hoogte van alle toeslagen vermenigvuldigen met de ratio tussen werkuren en full time basis.
Werk je 20 uur per week dan krijg je maar 50% van de toeslagen behorend bij dat salaris.
Waarom? Als je kan werken, ga dan full time werken als je geld nodig hebt,
pi_212102322
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 10:14 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
De hogere middenklasse en iedereen daar boven hebben het inderdaad stukken beter dan hun Europese equivalent, maar de gewone "blue collar" werknemer heeft het tegenwoordig stukken slechter. Wanneer je nooit de sprong vanuit de middenklasse naar de hogere middenklasse hebt kunnen maken toen de middenklasse de nek omgedraaid werd restte enkel nog armoede.

Die tentjes worden overigens grotendeels door junks bevolkt, daar hoef je echt geen medelijden mee te hebben.
Die bijna 100k daklozen die er bijkomen per jaar daar, zijn niet allemaal junks meer tegenwoordig. Een grote groep woont in hun auto, terwijl ze gewoon een baan hebben en meedraaien in de maatschappij, maar niet genoeg geld hebben voor huur.
pi_212102383
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 11:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De mensen die gemakkelijk tot hun AOW-leeftijd full time kunnen werken, heb ik nooit kunnen betrappen op werken.
Durf jij ook tegen hen te zeggen, als je geld nodig hebt dan ga je maar full time werken?
pi_212102392
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 11:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Precies!
pi_212102405
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 10:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Gen X hier, 1965
Veranderingen minder snel? LOL
Koude oorlog voorbij, muur viel, plein hemelse vrede, golfoorlog, amerikanen grotendeels weg uit Europa, Opkomst internet, Dot Com bubble, en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Wat is er de laatste 10-15 jaar snel gegaan?
Alle meuk die je via (social) media naar binnen gedrukt krijgt. Toen ik een jaar of 20 was maakte je alleen druk om zuipen en vrouwen.

Tegenwoordig moet je druk maken om allerlei non problemen zoals je geaardheid, mileu, klimaat, allerlei oorlogen, zielige palestijnen, blm en andere woke problemen.

En daarnaast ook nog aan je carriere werken, fit zijn etc. Ow..en een huis is niet te betalen.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 12:50:56 #273
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212102431
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:46 schreef descon het volgende:

[..]
Alle meuk die je via (social) media naar binnen gedrukt krijgt. Toen ik een jaar of 20 was maakte je alleen druk om zuipen en vrouwen.

Tegenwoordig moet je druk maken om allerlei non problemen zoals je geaardheid, mileu, klimaat, allerlei oorlogen, zielige palestijnen, blm en andere woke problemen.

En daarnaast ook nog aan je carriere werken, fit zijn etc. Ow..en een huis is niet te betalen.
social media kun je ook negeren.

Zouden meer mensen moeten doen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212102457
quote:

[..]

Waarom krimpt de middenklasse in de VS dan al decennia lang? Wie is die gemiddelde Amerikaan dan, volgens jou?
Hier, wij groeien de middenklasse wel, de VS niet en dat beeld is niet nieuw: https://www.pewresearch.o(...)s-in-western-europe/

De Amerikanen hadden 10 jaar geleden 680 miljard credit card schuld, nu is dat meer dan 1000 miljard. Is dat beter, volgens jou? Levensverwachting in de VS is bijna 5 jaar minder dan in Nederland. Is dat beter? Dus zeg het maar, in hoeverre heeft de gemiddelde Amerikaan het beter?
pi_212102752
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:36 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Die bijna 100k daklozen die er bijkomen per jaar daar, zijn niet allemaal junks meer tegenwoordig. Een grote groep woont in hun auto, terwijl ze gewoon een baan hebben en meedraaien in de maatschappij, maar niet genoeg geld hebben voor huur.
Klopt, maar die tentjes in de centra van grote steden worden vooral door junks bevolkt.
pi_212103352
quote:

[..]
Ik heb een parttime baan, maar kan echt meer dan prima mijn eigen huur betalen hoor. En dat geldt voor de meeste mensen van mijn leeftijd die ik ken. Ik kijk waarschijnlijk anders naar werken dan jouw generatie, maar dat heeft niet zoveel met sociale huurwoningen en subsidies te maken.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:31:56 #277
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212103443
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:43 schreef torentje het volgende:

[..]
De mensen die gemakkelijk tot hun AOW-leeftijd full time kunnen werken, heb ik nooit kunnen betrappen op werken.
Durf jij ook tegen hen te zeggen, als je geld nodig hebt dan ga je maar full time werken?
Ja
Net als tegen al die VUTters
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:32:31 #278
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212103450
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
social media kun je ook negeren.

Zouden meer mensen moeten doen.
hear hear
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:33:59 #279
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212103472
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:25 schreef BoerenBlond het volgende:

[..]
Ik heb een parttime baan, maar kan echt meer dan prima mijn eigen huur betalen hoor. En dat geldt voor de meeste mensen van mijn leeftijd die ik ken. Ik kijk waarschijnlijk anders naar werken dan jouw generatie, maar dat heeft niet zoveel met sociale huurwoningen en subsidies te maken.
Het punt is, wat je wellicht mist:
Als jij part-time wilt werken en daar blij mee bent, prima, maar kom niet zeuren om toe en bijslagen
pi_212103551
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als jij part-time wilt werken en daar blij mee bent, prima, maar kom niet zeuren om toe en bijslagen
Waarschijnlijk mis ik het punt omdat ik niemand ken die daar om zeurt.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 15:05:35 #281
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212103732
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:44 schreef BoerenBlond het volgende:

[..]
Waarschijnlijk mis ik het punt omdat ik niemand ken die daar om zeurt.
En omdat je maar half leest en denkt dat ik vind dat je niet part time mag werken, toch?
pi_212104141
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 20:30 schreef Toine51 het volgende:

[..]

Ja praktisch alle beroepen wel ja. Zou ook gewoon bedrijfsbeleid moeten zijn.
Tenzij je een specifieke kunstenaar bent of iets dergelijks.

Je komt nogal naief over maar het kerkhof ligt vol met mensen die dachten onmisbaar te zijn. Uiteindelijk draait de wereld en het bedrijf gewoon door.
pi_212104205
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 20:30 schreef Toine51 het volgende:

[..]

Ja praktisch alle beroepen wel ja. Zou ook gewoon bedrijfsbeleid moeten zijn.
Tenzij je een specifieke kunstenaar bent of iets dergelijks.

Je komt nogal naief over maar het kerkhof ligt vol met mensen die dachten onmisbaar te zijn. Uiteindelijk draait de wereld en het bedrijf gewoon door.
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 19:41 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Iedereen is vervangbaar en de vruchten van je arbeid van nu zijn over vijf jaar waardeloos en over tien jaar compleet vergeten.
Nu moet ik zeggen dat ik gebouwen ontwikkel/neerzet die wel 50 jaar blijven bestaan.
Is mijn bijdrage daaraan waardevol: Ja ;
Stopt het project wanneer ik sterf: Nee;
pi_212104461
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 09:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Gestopt met lezen.
Met veronderstellingen kunnen we helemaal niks.

Dat jij in the pocket zit van de chefkes, prima, jouw mening. Je komt vanzelf wel van een koude kermis thuis.
Ik zou als ik jou was eens minder vaak stoppen met lezen, want wellicht vergaar je dan nog eens algemene kennis.

Dat gen z achterover kan leunen is alleen maar mogelijk op basis van reeds opgebouwde welvaart. Dat hou je maar beperkt vol. Komen ze vanzelf achter.

Verder zit ik in niemands pocket.
pi_212104470
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 10:07 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Zal ik beginnen met het verschil tussen Nederland en Europa, of gaan we dan te snel…
pi_212104507
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Waarom krimpt de middenklasse in de VS dan al decennia lang? Wie is die gemiddelde Amerikaan dan, volgens jou?
Hier, wij groeien de middenklasse wel, de VS niet en dat beeld is niet nieuw: https://www.pewresearch.o(...)s-in-western-europe/

De Amerikanen hadden 10 jaar geleden 680 miljard credit card schuld, nu is dat meer dan 1000 miljard. Is dat beter, volgens jou? Levensverwachting in de VS is bijna 5 jaar minder dan in Nederland. Is dat beter? Dus zeg het maar, in hoeverre heeft de gemiddelde Amerikaan het beter?
Dat de gemiddelde Amerikaan zijn centen steekt in zichzelf volvreten en daardoor de levensverwachting daalt is iets wat niets te maken heeft met economie, maar alles met stupiditeit. Zo zie je maar, sommige mensen moet je helemaal niet ruim bij kas hebben… ;)
pi_212104539
quote:

[..]

Alsof Gen Z-ers ooit een een sociale huurwoning terecht komen. Die ene die het wel lukt via loting of zo is een verwaarloosbare uitzondering.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 16:27:35 #288
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212104650
quote:
13s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:12 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Alsof Gen Z-ers ooit een een sociale huurwoning terecht komen. Die ene die het wel lukt via loting of zo is een verwaarloosbare uitzondering.
Ik ken er verschillende
  zaterdag 20 januari 2024 @ 16:30:01 #289
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_212104673
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je kan zeuren wat je wil, je hebt er recht op, of je hebt het niet. En iemand die alleen woont (met 2 werkenden zit je zo goed als zeker boven de grens voor toeslagen) ga ik het niet kwalijk nemen als hij minder gaat werken en toeslagen ontvangt, mogelijk financieel beter af is, maar sowieso qua vrije tijd.

Dat stoere gelul van je eigen broek op kunnen houden veeg ik mijn reet mee af. Als mensen tevreden zijn met hun baan en niet hogerop willen of kunnen komen zijn ze wat mij betreft gek om 40 uur te blijven werken als ze bij minder uren toeslagen krijgen, je benadeelt jezelf voor je werkgever.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  zaterdag 20 januari 2024 @ 16:43:11 #290
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212104775
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:30 schreef Catkiller het volgende:

[..]
Je kan zeuren wat je wil, je hebt er recht op, of je hebt het niet. En iemand die alleen woont (met 2 werkenden zit je zo goed als zeker boven de grens voor toeslagen) ga ik het niet kwalijk nemen als hij minder gaat werken en toeslagen ontvangt, mogelijk financieel beter af is, maar sowieso qua vrije tijd.

Dat stoere gelul van je eigen broek op kunnen houden veeg ik mijn reet mee af. Als mensen tevreden zijn met hun baan en niet hogerop willen of kunnen komen zijn ze wat mij betreft gek om 40 uur te blijven werken als ze bij minder uren toeslagen krijgen, je benadeelt jezelf voor je werkgever.
Het zou veel beter zijn al deze toe en bijslagen af te schaffen en de lasten duidelijk te verlagen. Je bespaard daarmee enorm op de overhead. Je kan wel vinden dat je er recht op hebt, maar dat geld moet ergens vandaan komen, het benadeeld mensen die full time werken en beloond minimaal werken en je hand ophouden.
Het bevorderd ook de armoedeval, als je van werkloos naar full-time werken gaat, vervallen ze en ga je er netto nauwelijks op vooruit terwijl je maandelijkse kosten toenemen.
Het is een typisch voorbeeld van een goed bedoelde maatregel die niet het juiste resultaat heeft.

Wat jij hier roept is niets anders dan dat je wilt dat anderen voor jouw minderwerken moeten betalen, en het maximaal gebruiken van het systeem, en daarbij een dikke middenvinger opsteekt
  zaterdag 20 januari 2024 @ 17:04:03 #291
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_212104978
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het zou veel beter zijn al deze toe en bijslagen af te schaffen en de lasten duidelijk te verlagen. Je bespaard daarmee enorm op de overhead. Je kan wel vinden dat je er recht op hebt, maar dat geld moet ergens vandaan komen, het benadeeld mensen die full time werken en beloond minimaal werken en je hand ophouden.
Het bevorderd ook de armoedeval, als je van werkloos naar full-time werken gaat, vervallen ze en ga je er netto nauwelijks op vooruit terwijl je maandelijkse kosten toenemen.
Het is een typisch voorbeeld van een goed bedoelde maatregel die niet het juiste resultaat heeft.

Wat jij hier roept is niets anders dan dat je wilt dat anderen voor jouw minderwerken moeten betalen, en het maximaal gebruiken van het systeem, en daarbij een dikke middenvinger opsteekt
Het systeem is ook verrot, en als je er eenmaal uit bent moet je afkicken en voel je je beroofd dat je (soms) extra werk of taken verricht om nu zelf je totale huur of zorgverzekering te mogen betalen. Maar goed dit gaan ze niet binnen nu en een paar jaar veranderen.

En ja ik kan het iedereen aanraden om maximaal gebruik te maken van het systeem. De grootste bedrijven en de rijkste mensen hebben mensen die precies dit doen, maar Jan met de pet moet van Jan Onderwater maar netjes fulltime werken of anders onder een brug gaan wonen als de huur- of zorgtoeslag te duur is zonder toeslag.
[/quote]
  zaterdag 20 januari 2024 @ 17:26:43 #292
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212105190
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 17:04 schreef Catkiller het volgende:

En ja ik kan het iedereen aanraden om maximaal gebruik te maken van het systeem. De grootste bedrijven en de rijkste mensen hebben mensen die precies dit doen, maar Jan met de pet moet van Jan Onderwater maar netjes fulltime werken of anders onder een brug gaan wonen als de huur- of zorgtoeslag te duur is zonder toeslag.
En Catkiller vindt dat anderen moeten betalen zodat Catkiller part time kan werken en comfortabel kan leven, toch?
  zaterdag 20 januari 2024 @ 17:31:06 #293
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212105214
Ik kan me nog herinneren dat wij, Gen X, solidair moesten zijn met de Boomers zodat die in de VUT konden, met 58 of 60 ophielden met werken, en wij nu tot 68 moeten werken, de roverheid die een 20 jaar geleden in de pensioenpotten graaide en het geld opgefeest werd aan onzin als Fietscursussen voor Migranten.
Fuck it, Dat hele solidariteitsgelul gaat altijd maar 1 kant op.
pi_212105254
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 17:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Fuck it, Dat hele solidariteitsgelul gaat altijd maar 1 kant op.
Daar kom je nu pas achter? Wat dat betreft geef ik generatie Z groot gelijk; lekker voor een leventje gaan waar je zelf happy van wordt.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 17:40:32 #295
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212105288
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 17:36 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Daar kom je nu pas achter?
Nee, daar ben ik al decennia achter en doe daar ook al decennia minimaal aan mee, in 98 vertrokken uit NL.
pi_212105305
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 17:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee, daar ben ik al decennia achter en doe daar ook al decennia minimaal aan mee, in 98 vertrokken uit NL.
Waar maak je je dan zo druk over?
  zaterdag 20 januari 2024 @ 17:42:40 #297
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_212105308
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 17:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En Catkiller vindt dat anderen moeten betalen zodat Catkiller part time kan werken en comfortabel kan leven, toch?
Ik krijg helaas helemaal niks, op een paar tientjes kindgebonden budget na. En dan werk ik al parttime, echt kut.

Voor jou overweeg ik om nog een dag minder te gaan werken, even berekenen of we dan wel gratis geld krijgen.
[/quote]
  zaterdag 20 januari 2024 @ 17:42:48 #298
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212105312
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 17:42 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Waar maak je je dan zo druk over?
Ik maak me niet druk, ik heb er een mening over
  zaterdag 20 januari 2024 @ 17:45:06 #299
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212105326
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 17:42 schreef Catkiller het volgende:

[..]
Ik krijg helaas helemaal niks, op een paar tientjes kindgebonden budget na. En dan werk ik al parttime, echt kut.

Voor jou overweeg ik om nog een dag minder te gaan werken, even berekenen of we dan wel gratis geld krijgen.
Ga de bijstand in, en laat je iedere 4-5 jaar zwanger schoppen door een zatlap,
  zaterdag 20 januari 2024 @ 17:51:38 #300
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_212105380
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 17:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ga de bijstand in, en laat je iedere 4-5 jaar zwanger schoppen door een zatlap,
Dit zou ik wel doen als ik een persoon met een baarmoeder zou zijn.
[/quote]
  zaterdag 20 januari 2024 @ 17:59:14 #301
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212105428
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 17:51 schreef Catkiller het volgende:

[..]
Dit zou ik wel doen als ik een persoon met een baarmoeder zou zijn.
Ah, je bent een moderne vrouw, zo een met een piemel
LOL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')