https://www.nporadio1.nl/(...)o-hard-willen-werkenquote:Heb je liever een topcarrière met veel verantwoordelijkheid, een hoog salaris en maar weinig vrije tijd, of heb je liever een baan met een lager loon, maar dan wel met meer vrije tijd? De generatie Z (nu in de twintig) kiest vaak voor dat laatste, blijkt uit onderzoek van Randstad. Waarom? "Ze hebben geleerd dat ze moeten doen wat leuk is", zegt generatie Z-expert Laura Bas in Geld of je leven.
Waarom generatie Z vrije tijd belangrijker vindt dan carrière maken (17 januari 2024) - Geld of je leven
Bas (28) is zelf een zelfbenoemd carrièretijger, maar ziet bij mede-twintigers vaak dat ze vrije tijd erg belangrijk vinden. "Onze ouders leerden: er moet brood op de plank komen, als het leuk is, is het bonus. De generatie ervoor, mijn opa en oma, waren veel meer van: werken moet gewoon. Het zijn verschillende manieren van naar werk kijken."
Oscar van Mourik, gedragswetenschapper van Randstad, deed het onderzoek. Hij denkt dat technologie een rol speelt. "Ze hebben al hun hele leven een smartphone, ze zitten al hun hele leven op internet en krijgen continu door wat er gebeurt in de wereld. Ze zijn realistischer, want ze hebben gezien wat hun voorgangers hebben gedaan en ze maken andere keuzes op basis van wat ze daarvan leren", zegt hij.
'Gen Z vraagt speciale aanpak'
Een bekend kritiekpunt op de jonge generatie is dat ze niet tegen kritiek kunnen. Van Mourik denkt dat dit ook veroorzaakt wordt door de smartphone: "Je ziet in wetenschappelijke onderzoeken dat Gen Z veel tijd online doorbrengt en weinig met andere generaties. Ik kan me voorstellen dat als je op de werkvloer komt en de communicatie is opeens recht in je gezicht, dan heb je een grotere overbruggingstijd nodig. Werkgevers en Gen Z moeten aan elkaar wennen."
Dit laatste herkent hij ook van opdrachtgevers van Randstad. Een evenementenorganisatie klaagde dat de twintigers die bij hen in dienst waren, zich niet aan de instructies hielden. "Ze waren radeloos, die leidinggevenden…" vertelt Van Mourik. Toen Randstad besloot de instructies niet meer op papier te zetten maar via Whatsapp te sturen, ging het al een stuk beter. "Zo simpel kan het zijn…"
Bas herkent dit soort voorbeelden ook. "Ik was laatst bij een zorginstelling. Daar moest veel gebeld worden en het is bekend dat Gen Z'ers vaak belangst hebben. Wat ze daar gedaan hebben is alle Z'ers bij elkaar zetten en ze één voor één een eenzame oudere laten bellen. Toen kwamen ze erachter hoe fijn het was en aan het eind van de middag was niemand meer bang voor bellen."
Het is overigens niet zo dat alle Gen Z'ers er de kantjes van aflopen, zegt ze. "Als je naar de data kijkt, zie je dat 25- tot 35-plussers het vaakst fulltime werken, terwijl 55+’ers juist minder gaan werken, terwijl die juist heel boos wijzen naar Z’ers dat ze niet willen werken", zegt ze lachend.
Generatie Z vindt balans tussen werk en privé belangrijker dan glansrijke carrière
Een generatie die zich niet meer als slaaf laten behandelen voor een baas en door arbeidskrapte zelfs eisen kan stellen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:28 schreef Toine51 het volgende:
Mijn ervaring met deze generatie op ons werk is dat ze wel het salaris willen, maar zo min mogelijk willen doen. Ja, op hun telefoon zitten, dat kunnen ze goed...
En idd, ze laten zich niks vertellen door de "oudere" garde..
Weten alles al....
Verder zijn het ook bovengemiddeld vaak deze lui die het vaakst ziek zijn per jaar en te laat komen..
En als je met anderen dit bespreekt, dan herkennen ze dit ook bij hun zelf op het werk...
Ik zal niet ontkennen dat het voor een deel hier ook zo gaat.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:28 schreef Toine51 het volgende:
Mijn ervaring met deze generatie op ons werk is dat ze wel het salaris willen, maar zo min mogelijk willen doen. Ja, op hun telefoon zitten, dat kunnen ze goed...
Weten alles al....
Verder zijn het ook bovengemiddeld vaak deze lui die het vaakst ziek zijn per jaar en te laat komen..
En als je met anderen dit bespreekt, dan herkennen ze dit ook bij hun zelf op het werk...
Het is wel grappig, ik lees dit soort verhalen al zo'n 50 jaar, iedere nieuwe generatie weerquote:Op donderdag 18 januari 2024 10:30 schreef Glazenmaker het volgende:
Het maandelijkse de jeugd van tegenwoordig topic.
quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:28 schreef Toine51 het volgende:
Weten alles al....
Al min of meer sinds het onstaan van het schrift zie je verhalen van dit soort strekking opgetekend worden. Alleen zijn er, jammer genoeg, ondertussen door demografische veranderingen genoeg van dit soort zeikstralen dat ze ook daadwerkelijk invloed op het gevoerde beleid kunnen hebben.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is wel grappig, ik lees dit soort verhalen al zo'n 50 jaar, iedere nieuwe generatie weer
Mijn ervaring is dat ze zich goed aanpassen aan onze Flex economie. Bij ons in het dorp is een grote Zweedse winkel. Toen ik daar 15 jaar geleden werkte hadden ze een goed loon en probeerden ze met activiteiten echt in de bedrijfscultuur onder te dompelen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:28 schreef Toine51 het volgende:
Weten alles al....
"Mijn kinderen zijn geweldig maar de ander..."quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:34 schreef Tijger_m het volgende:
Ook navrant, denkt de oudere generatie wiens kinderen dit zijn "Oh, mischien hebben wij de opvoeding toch eigenlijk niet zo slim aangepakt als dit het resultaat is" of denken dat ze een nieuwe generatie uit het luchtledige ontstaat?
Mensen die dat woord gebruiken zouden naar een Siberisch kamp afgevoerd moeten worden.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:31 schreef heywoodu het volgende:
Jezelf 'carrièretijger' noemen, jemig![]()
Ze volgen elkaar wel sneller op tegenwoordig, dus ik denk dat de nieuwe generatie ouderen meer zeikt. Dat komt door hun smartphoneverslaving en omdat ze zo weinig werken.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is wel grappig, ik lees dit soort verhalen al zo'n 50 jaar, iedere nieuwe generatie weer
Ik schrok me helemaal het lazarus van belangst en nam dat in het begin niet serieus maar is helaas wel een echt dingetje voor velen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:30 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik zal niet ontkennen dat het voor een deel hier ook zo gaat.
Dat er een kloof is dat is voor mij wel zeker.
Maar er lopen er wel wat die wel degelijk willen werken maar slecht zijn qua communicatie. Soms schrik ik daar echt van hoe ze afkortingen uit bijv app-verkeer in zakelijkse mails gebruiken. En idd als je ze ergens op wijst is het soms schouders ophalen, ja knikken en er verder niets mee doen. Laat staan dat de pauzetijd alleen nog bestaat uit het op je telefoon zitten.
Als slaaf behandelen?quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:29 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Een generatie die zich niet meer als slaaf laten behandelen voor een baas en door arbeidskrapte zelfs eisen kan stellen.
Het zou niet mogen!
Tja:quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
quote:
Mijn buurjongen is net naar zijn eerste eigen huis verhuisd op zijn 22e.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:41 schreef ReplaR het volgende:
Waarom zouden ze nog hard werken?
Huizen voor ze zijn er zo goed als niet en die er wel zijn zijn onbetaalbaar voor ze.
Dit vooral ja.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:33 schreef Bezsen het volgende:
Verder zie ik in mijn bedrijf dat 20ers aanzienlijk efficiënter werken dan de 40+'ers en het werk soms in de helft van de tijd doen.
Denken in uren is niet meer van deze tijd.
O ja, de fabel van dat vroeger iedereen met gemak een eigen huis kocht terwijl het eigen woningbezit nog nooit zo hoog was (maar ja, het is de generatie van feelings trump facts).quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:41 schreef ReplaR het volgende:
Waarom zouden ze nog hard werken?
Huizen voor ze zijn er zo goed als niet en die er wel zijn zijn onbetaalbaar voor ze.
Vroeger kocht inderdaad niet iedereen een huis maar toen was er wel een alternatief in de vorm van de sociale huur, maar als je daar geen urgentieverklaring voor hebt is het ondertussen ook een vrij kansloze zaak (in de krimpgemeente waar ik woon is de wachtlijst al ruim 4 jaar).quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O ja, de fabel van dat vroeger iedereen met gemak een eigen huis kocht terwijl het eigen woningbezit nog nooit zo hoog was (maar ja, het is de generatie van feelings trump facts).
Ja, maar wat was de eis van die sollicitanten?quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:49 schreef bijdehand het volgende:
Pas een mooi artikel gelezen over een bakkerij die geen personeel kon krijgen en dan maar de deuren sloot. Kwam erop neer dat ze er niet mee om konden gaan dat sollicitanten ook eisen kunnen stellen
quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:53 schreef boskameel het volgende:
Wij hadden 5 stagiaires (leeftijd 18-21), en 4 daarvan zaten de hele dag op tiktok/insta stories te scrollen. Dus dat bevestigd dit beeld wel ja. Als je er iets van zei was het "jaaajaa", en dan werd het even minder, tot de volgende dag.
Ik begrijp het wel dat het zo werkt. Ze hebben een eindeloze feed tot hun beschikking van makkelijk verteerbare filmpjes (zo kort en simpel mogelijk, zodat de aandachtsspanne blijft), zodat je de app blijft gebruiken.
Eigen het is gewoon zonde (en ergens sneu) om te zien. Je ziet wel dat ze potentie hebben, maar ze doen er helemaal niets mee, omdat die telefoon belangrijker is.
We hadden op een gegeven moment een bedrijfsuitje, en er werden bij binnenkomst al direct tiktok video's gemaakt om te laten zien wat ze aan het doen waren, en dit ging de hele avond zo door.
In dit geval dus doei dan voor de bakkerij, die solicitanten hebben ondertussen wel een ander baantje gevonden.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:58 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, maar wat was de eis van die sollicitanten?
"Ik wil niet zoals alle bakkers om 04:00 beginnen maar om 09:00?
Eisen kun je stellen, maar vaak willen sollicitanten niet op bepaalde tijden of dagen werken want ja, kids, mannetje, hobbies, sociaal leven...
Ja doei dan..
Nou, die eisen waren: deze week wil ik dat mijn rooster zus is. Volgende week zo. Enz.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:49 schreef bijdehand het volgende:
Pas een mooi artikel gelezen over een bakkerij die geen personeel kon krijgen en dan maar de deuren sloot. Kwam erop neer dat ze er niet mee om konden gaan dat sollicitanten ook eisen kunnen stellen
Wat is het probleem nou precies danquote:Op donderdag 18 januari 2024 11:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, die eisen waren: deze week wil ik dat mijn rooster zus is. Volgende week zo. Enz.
Er is een verschil tussen redelijke eisen en belachelijke eisen.
Inschrijven als je 18 bent was ook al nodig toen ik 18 was.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:50 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Vroeger kocht inderdaad niet iedereen een huis maar toen was er wel een alternatief in de vorm van de sociale huur, maar als je daar geen urgentieverklaring voor hebt is het ondertussen ook een vrij kansloze zaak (in de krimpgemeente waar ik woon is de wachtlijst al ruim 4 jaar).
Post dan een link mee.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:49 schreef bijdehand het volgende:
Denken in uren heeft alleen zin als je mensen aan de lopende band in een fabriek zet. Want dan is het aantal afgeleverde producten per arbeidsuur altijd gelijk.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:33 schreef Bezsen het volgende:
Verder zie ik in mijn bedrijf dat 20ers aanzienlijk efficiënter werken dan de 40+'ers en het werk soms in de helft van de tijd doen.
Denken in uren is niet meer van deze tijd.
Niet uitgesloten maar wel uiterst zeldzaam.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mijn buurjongen is net naar zijn eerste eigen huis verhuisd op zijn 22e.
en een veelvoud verdienen maar nog geen Word-document als pdf op kunnen slaanquote:Op donderdag 18 januari 2024 11:16 schreef ieniminimuis het volgende:
Overigens zijn oudere generaties wel echt ster in het druk lijken, maar eigenlijk geen reet doen.
Van alles in je post wil ik deze er toch uit halen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:16 schreef ieniminimuis het volgende:
Overigens zijn oudere generaties wel echt ster in het druk lijken, maar eigenlijk geen reet doen.
Dit ben echt heel blij dat ik dat al op mijn 16de heb geleerd.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat ze zich goed aanpassen aan onze Flex economie. Bij ons in het dorp is een grote Zweedse winkel. Toen ik daar 15 jaar geleden werkte hadden ze een goed loon en probeerden ze met activiteiten echt in de bedrijfscultuur onder te dompelen.
Dat is allemaal wegbezuinigd en de lonen werden iedere 2 jaar slechter voor nieuwe personeel. Nu vertrekken jongeren binnen een maand werken naar de fastfoodketens ernaast als ze daar 20 cent meer krijgen. Precies zoals de Heilige marktwerking wil toch?
FT werken doe ik ook echt alleen maar voor het geld op het moment.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit ben echt heel blij dat ik dat al op mijn 16de heb geleerd.
Zie nu nog zoveel jeugd dingen afzeggen omdat ze echt nodig zijn op hun supermarktbaantje waar ze dan ¤2,5 per uur verdienen.
Werk is echt 1 van de minst belangrijke dingen in het leven. Ik werk nu nog full time vanwege een nieuwe hypotheek aanvraag maar als die gedaan is dan kap ik er ook mee.
Heb de hypotheek net binnen en ga later dit jaar ook minder werken. Verbouwen en nieuwe meubels kosten ook nog geld nu.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit ben echt heel blij dat ik dat al op mijn 16de heb geleerd.
Zie nu nog zoveel jeugd dingen afzeggen omdat ze echt nodig zijn op hun supermarktbaantje waar ze dan ¤2,5 per uur verdienen.
Werk is echt 1 van de minst belangrijke dingen in het leven. Ik werk nu nog full time vanwege een nieuwe hypotheek aanvraag maar als die gedaan is dan kap ik er ook mee.
Ok boomer.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:37 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik hoop dat de economie binnenkort zoals verwacht flink kapot gaat en die losers die geen stap extra willen zetten voor hun werk als eerste op straat komen te staan.
Puur genot om dan dat soort figuren te zien huilen dat ze nergens meer aangenomen worden voor een in hun ogen acceptabel salaris.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |