abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 18 januari 2024 @ 10:17:48 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_212074883

quote:
Heb je liever een topcarrière met veel verantwoordelijkheid, een hoog salaris en maar weinig vrije tijd, of heb je liever een baan met een lager loon, maar dan wel met meer vrije tijd? De generatie Z (nu in de twintig) kiest vaak voor dat laatste, blijkt uit onderzoek van Randstad. Waarom? "Ze hebben geleerd dat ze moeten doen wat leuk is", zegt generatie Z-expert Laura Bas in Geld of je leven.

Waarom generatie Z vrije tijd belangrijker vindt dan carrière maken (17 januari 2024) - Geld of je leven
Bas (28) is zelf een zelfbenoemd carrièretijger, maar ziet bij mede-twintigers vaak dat ze vrije tijd erg belangrijk vinden. "Onze ouders leerden: er moet brood op de plank komen, als het leuk is, is het bonus. De generatie ervoor, mijn opa en oma, waren veel meer van: werken moet gewoon. Het zijn verschillende manieren van naar werk kijken."

Oscar van Mourik, gedragswetenschapper van Randstad, deed het onderzoek. Hij denkt dat technologie een rol speelt. "Ze hebben al hun hele leven een smartphone, ze zitten al hun hele leven op internet en krijgen continu door wat er gebeurt in de wereld. Ze zijn realistischer, want ze hebben gezien wat hun voorgangers hebben gedaan en ze maken andere keuzes op basis van wat ze daarvan leren", zegt hij.

'Gen Z vraagt speciale aanpak'
Een bekend kritiekpunt op de jonge generatie is dat ze niet tegen kritiek kunnen. Van Mourik denkt dat dit ook veroorzaakt wordt door de smartphone: "Je ziet in wetenschappelijke onderzoeken dat Gen Z veel tijd online doorbrengt en weinig met andere generaties. Ik kan me voorstellen dat als je op de werkvloer komt en de communicatie is opeens recht in je gezicht, dan heb je een grotere overbruggingstijd nodig. Werkgevers en Gen Z moeten aan elkaar wennen."

Dit laatste herkent hij ook van opdrachtgevers van Randstad. Een evenementenorganisatie klaagde dat de twintigers die bij hen in dienst waren, zich niet aan de instructies hielden. "Ze waren radeloos, die leidinggevenden…" vertelt Van Mourik. Toen Randstad besloot de instructies niet meer op papier te zetten maar via Whatsapp te sturen, ging het al een stuk beter. "Zo simpel kan het zijn…"

Bas herkent dit soort voorbeelden ook. "Ik was laatst bij een zorginstelling. Daar moest veel gebeld worden en het is bekend dat Gen Z'ers vaak belangst hebben. Wat ze daar gedaan hebben is alle Z'ers bij elkaar zetten en ze één voor één een eenzame oudere laten bellen. Toen kwamen ze erachter hoe fijn het was en aan het eind van de middag was niemand meer bang voor bellen."

Het is overigens niet zo dat alle Gen Z'ers er de kantjes van aflopen, zegt ze. "Als je naar de data kijkt, zie je dat 25- tot 35-plussers het vaakst fulltime werken, terwijl 55+’ers juist minder gaan werken, terwijl die juist heel boos wijzen naar Z’ers dat ze niet willen werken", zegt ze lachend.

Generatie Z vindt balans tussen werk en privé belangrijker dan glansrijke carrière
https://www.nporadio1.nl/(...)o-hard-willen-werken
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 18 januari 2024 @ 10:20:07 #2
80791 crew  Paul
pi_212074919
Vind jij dat 20-ers te weinig werken? :o
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:26:11 #3
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_212074999
Ze moeten minder avocado's eten! :(
pi_212075014
Mijn ervaring met deze generatie op ons werk is dat ze wel het salaris willen, maar zo min mogelijk willen doen. Ja, op hun telefoon zitten, dat kunnen ze goed...
En idd, ze laten zich niks vertellen door de "oudere" garde..
Weten alles al....
:')

Verder zijn het ook bovengemiddeld vaak deze lui die het vaakst ziek zijn per jaar en te laat komen..

En als je met anderen dit bespreekt, dan herkennen ze dit ook bij hun zelf op het werk...
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:29:54 #5
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_212075033
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:28 schreef Toine51 het volgende:
Mijn ervaring met deze generatie op ons werk is dat ze wel het salaris willen, maar zo min mogelijk willen doen. Ja, op hun telefoon zitten, dat kunnen ze goed...
Weten alles al....

Verder zijn het ook bovengemiddeld vaak deze lui die het vaakst ziek zijn per jaar en te laat komen..

En als je met anderen dit bespreekt, dan herkennen ze dit ook bij hun zelf op het werk...
Een generatie die zich niet meer als slaaf laten behandelen voor een baas en door arbeidskrapte zelfs eisen kan stellen.

Het zou niet mogen!
pi_212075038
Het maandelijkse de jeugd van tegenwoordig topic.
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:30:34 #7
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212075041
Mijn ervaring met deze generatie op het werk is dat ze heel goed weten wat ze wel en niet willen, goed voor zichzelf opkomen en inderdaad niet een carriere als het hoogste goed zien. Verder werken ze hard en zijn ze over het algemeen best leergierig.
pi_212075044
quote:
Weten alles al....

Ik zal niet ontkennen dat het voor een deel hier ook zo gaat.
Dat er een kloof is dat is voor mij wel zeker.

Maar er lopen er wel wat die wel degelijk willen werken maar slecht zijn qua communicatie. Soms schrik ik daar echt van hoe ze afkortingen uit bijv app-verkeer in zakelijkse mails gebruiken. En idd als je ze ergens op wijst is het soms schouders ophalen, ja knikken en er verder niets mee doen. Laat staan dat de pauzetijd alleen nog bestaat uit het op je telefoon zitten.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 18 januari 2024 @ 10:31:47 #9
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_212075059
Jezelf 'carrièretijger' noemen, jemig :'( :'(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_212075073
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:30 schreef Glazenmaker het volgende:
Het maandelijkse de jeugd van tegenwoordig topic.
Het is wel grappig, ik lees dit soort verhalen al zo'n 50 jaar, iedere nieuwe generatie weer ;)
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 18 januari 2024 @ 10:32:59 #11
80791 crew  Paul
pi_212075077
quote:
Weten alles al....

_O_
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:33:20 #12
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_212075081
Verder zie ik in mijn bedrijf dat 20ers aanzienlijk efficiënter werken dan de 40+'ers en het werk soms in de helft van de tijd doen.

Denken in uren is niet meer van deze tijd.
pi_212075105
Ook navrant, denkt de oudere generatie wiens kinderen dit zijn "Oh, mischien hebben wij de opvoeding toch eigenlijk niet zo slim aangepakt als dit het resultaat is" of denken dat ze een nieuwe generatie uit het luchtledige ontstaat?
pi_212075121
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het is wel grappig, ik lees dit soort verhalen al zo'n 50 jaar, iedere nieuwe generatie weer ;)
Al min of meer sinds het onstaan van het schrift zie je verhalen van dit soort strekking opgetekend worden. Alleen zijn er, jammer genoeg, ondertussen door demografische veranderingen genoeg van dit soort zeikstralen dat ze ook daadwerkelijk invloed op het gevoerde beleid kunnen hebben.
pi_212075128
quote:
Weten alles al....

Mijn ervaring is dat ze zich goed aanpassen aan onze Flex economie. Bij ons in het dorp is een grote Zweedse winkel. Toen ik daar 15 jaar geleden werkte hadden ze een goed loon en probeerden ze met activiteiten echt in de bedrijfscultuur onder te dompelen.

Dat is allemaal wegbezuinigd en de lonen werden iedere 2 jaar slechter voor nieuwe personeel. Nu vertrekken jongeren binnen een maand werken naar de fastfoodketens ernaast als ze daar 20 cent meer krijgen. Precies zoals de Heilige marktwerking wil toch?
pi_212075141
Mooi popcorn topic. Ik ga gauw even inslaan!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_212075144
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:34 schreef Tijger_m het volgende:
Ook navrant, denkt de oudere generatie wiens kinderen dit zijn "Oh, mischien hebben wij de opvoeding toch eigenlijk niet zo slim aangepakt als dit het resultaat is" of denken dat ze een nieuwe generatie uit het luchtledige ontstaat?
"Mijn kinderen zijn geweldig maar de ander..."
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:39:06 #18
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212075147
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:31 schreef heywoodu het volgende:
Jezelf 'carrièretijger' noemen, jemig :'( :'(
Mensen die dat woord gebruiken zouden naar een Siberisch kamp afgevoerd moeten worden.
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:39:57 #19
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_212075159
quote:

[..]
Ze volgen elkaar wel sneller op tegenwoordig, dus ik denk dat de nieuwe generatie ouderen meer zeikt. Dat komt door hun smartphoneverslaving en omdat ze zo weinig werken. :Y
pi_212075167
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:30 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Ik zal niet ontkennen dat het voor een deel hier ook zo gaat.
Dat er een kloof is dat is voor mij wel zeker.

Maar er lopen er wel wat die wel degelijk willen werken maar slecht zijn qua communicatie. Soms schrik ik daar echt van hoe ze afkortingen uit bijv app-verkeer in zakelijkse mails gebruiken. En idd als je ze ergens op wijst is het soms schouders ophalen, ja knikken en er verder niets mee doen. Laat staan dat de pauzetijd alleen nog bestaat uit het op je telefoon zitten.
Ik schrok me helemaal het lazarus van belangst en nam dat in het begin niet serieus maar is helaas wel een echt dingetje voor velen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_212075175
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:29 schreef Bezsen het volgende:

[..]
Een generatie die zich niet meer als slaaf laten behandelen voor een baas en door arbeidskrapte zelfs eisen kan stellen.

Het zou niet mogen!
Als slaaf behandelen?

Of gewoon doen waar je voor bent aangenomen en af en toe eens vaker van je luie reet af komen?

Eisen stellen...
Je krijgt bij ons al riant betaald hoor...
En onder eisen stellen versta jij dus ook de hele dag op je telefoon zitten, om de haverklap ziek zijn en te laat komen?
Oke man..

pi_212075178
Waarom zouden ze nog hard werken?
Huizen voor ze zijn er zo goed als niet en die er wel zijn zijn onbetaalbaar voor ze.
  donderdag 18 januari 2024 @ 10:41:32 #23
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_212075179
quote:

[..]
Tja:
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:31 schreef heywoodu het volgende:
'carrièretijger'
pi_212075222
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:41 schreef ReplaR het volgende:
Waarom zouden ze nog hard werken?
Huizen voor ze zijn er zo goed als niet en die er wel zijn zijn onbetaalbaar voor ze.
Mijn buurjongen is net naar zijn eerste eigen huis verhuisd op zijn 22e.
pi_212075279
Tsja, als iedereen deze houding heeft, dan stort het kaartenhuis in elkaar. Dus laten we hopen dat als het moet straks wel de handen uit de mouwen gaan.

Dat gezegd hebbende: mijn ervaringen met werknemers uit deze generatie is mokerslecht. Veel eisen, weinig bieden. Nou ja, dat doen ze elders maar en hopelijk worden ze daar wel gevormd tot waardevolle medewerkers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')