abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211984517
Welkom in het spaar-topic. Wij informeren elkaar over de ontwikkelingen in rentestanden en andere acties waardoor je nog iets uit je spaargeld kunt halen.

Na jaren van neergaande rentes, kijken we eindelijk weer positief naar de toekomst. De ECB heeft haar monetaire beleid aangepast en als gevolg daarvan zien we nationaal en internationaal de rentestanden omhoog gaan. *O*

Let bij sparen altijd op een aantal vaste punten, zoals:
1. Word de rekening aangeboden met of zonder beperkende voorwaarden. Met beperkende voorwaarden bedoelen we bijvoorbeeld of je altijd vrij over je geld kunt beschikken, ofwel dat het voor een bepaalde looptijd vast staat. Andere beperkende voorwaarden kunnen gaan over jouw positie als schuldeiser van de bank.
2. In welk land is de bank gevestigd. Dit kan gevolgen hebben in het kader van belasting en daarnaast kan het gevolgen hebben over welk depositogarantiestelsel van toepassing is.

Voor hele grote bedragen (waarbij spreiden over meerdere banken lastig wordt) kun je ook staatobligaties overwegen. Nederlandse staatsobligaties behoren tot de veiligste ter wereld. Je hebt dan wel het nadeel van transactie- en bewaarkosten, maar voor grote bedragen zijn die in verhouding laag.

De banken
Alle banken in het rijtje staan onder toezicht van De Nederlandse Bank (DNB) en vallen onder het Depositogarantiestelsel (TS kan niet aansprakelijk gehouden worden voor fouten in deze post, zelf even controleren natuurlijk!). Alle spaartegoeden worden door De Nederlandsche Bank gegarandeerd tot 100.000 euro per rekeninghouder per bank (bij EN/OF rekeningen geldt het dubbele).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We volgen ook een aantal buitenlandse banken. De meest gevolgde buitenlandse banken zijn:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overboekingen
Veel banken in Nederland ondersteunen het zogenaamde Instant Payments (officieel genaamd SEPA instant credit transfer. Hiervoor geldt dat een overboeking tussen twee banken direct (binnen 5 seconden) verwerkt wordt. Meer informatie.

Wanneer een overboeking niet via instant payments verwerkt wordt, dan vindt dit plaats via een SEPA credit transfer. Deze type betalingen worden binnen 1 dag verwerkt op de dagen dat het zogenaamde TARGET2 systeem open is. Dit betreft alle werkdagen behalve dus het weekend en daarnaast Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid en Eerste en Tweede Kerstdag. (bron)

Handige links:
https://www.homefinance.nl/sparen/vergelijken/vrij-sparen/ (ook met een grafiek met historische rentes)
https://www.spaarrente.nl(...)ntes-en-aanbiedingen
https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht
http://www.spaarinformatie.nl
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp

Hou dit AUB een spaartopic. Discussiëren over speculeren en beleggen kan hier: http://forum.fok.nl/topicchain/85 of over crowdfinance kan hier: Topicreeks: Crowdfunding topic

De kleine lettertjes:
TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP. Bedenk dat alle informatie in deze OP en in de rest van het topic dus altijd onder voorbehoud is. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden.
pi_211984543
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Oh dat gaat gewoon door hoor, nul twijfels over.

Ik hoop vooral dat ze aanwasbelasting laten varen, dan hoor je mij niet, dan loont beleggen nog wel.
pi_211984549
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 14:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Dat heffingsvrije vermogen verdwijnt.

Je mag 1000 tot (met partner) 2000eu eraf trekken.
Wel goed om expliciet te maken dat die 1000 gaat om inkomen uit vermogen en de huidige vrijstelling om het vermogen zelf.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_211984823
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:22 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wel goed om expliciet te maken dat die 1000 gaat om inkomen uit vermogen en de huidige vrijstelling om het vermogen zelf.
Dan nog ga je veel meer betalen.

Edit : en niemand heeft er baat bij.
Volgens het voorstel qua berekening, blijft het dan voor inkomen qua belasting wat het oplevert, hetzelfde.. waarom doe je dit dan? De administratieve rompslomp alleen al, kost klauwen met geld.

En als de beurzen instorten en dat gaat gebeuren, heeft de overheid praktisch geen inkomsten meer uit vermogensbelasting/aanwasbelasting.

Want je mag tot eindeloos in de toekomst het verlies verrekenen.

Ontzettend slecht voorstel, voor iedereen.
Eerlijker misschien, maar ook veel dommer.
Mensen hebben zichzelf in de voet geschoten met dat gedoe over “werkelijk rendement”.
Je hebt er niks aan als alléén Nederland dit doet trouwens, aanwasbelasting.

In jaren waar het slecht gaat, komt er opeens niks meer binnen uit dit soort belasting.

[ Bericht 24% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 10-01-2024 17:08:16 ]
pi_211985903
Iemand anders ook problemen met inloggen bij Raisin?

Edit: werkt nu ineens weer :{
pi_211987038
orange bank 1 jaar vast

Vanaf 16-01-24 geldt een nieuw rentetarief van 3.6 p.j. in plaats van 3.9 p.j
pi_211987873
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Dan nog ga je veel meer betalen.

Edit : en niemand heeft er baat bij.
Volgens het voorstel qua berekening, blijft het dan voor inkomen qua belasting wat het oplevert, hetzelfde.. waarom doe je dit dan? De administratieve rompslomp alleen al, kost klauwen met geld.

En als de beurzen instorten en dat gaat gebeuren, heeft de overheid praktisch geen inkomsten meer uit vermogensbelasting/aanwasbelasting.

Want je mag tot eindeloos in de toekomst het verlies verrekenen.

Ontzettend slecht voorstel, voor iedereen.
Eerlijker misschien, maar ook veel dommer.
Mensen hebben zichzelf in de voet geschoten met dat gedoe over “werkelijk rendement”.
Je hebt er niks aan als alléén Nederland dit doet trouwens, aanwasbelasting.

In jaren waar het slecht gaat, komt er opeens niks meer binnen uit dit soort belasting.
Wees blij dat mijn voorstel het niet gehaald heeft. Box3 afschaffen en per jaar bij box1 optellen. Middelen in box1 is er al af dus dan is verlies in dat jaar te verrekenen en klaar.
pi_211988127
Ik heb absoluut geen probleem mee om belasting te betalen over de vermogensaanwas. Uiteindelijk moet het uit de lengte of de breedte komen. Ik zou niet weten waarom je mensen die niet hoeven te werken en alleen leven van rendementen niet zou moeten belasten.

De onzekerheid van een individuele post in de belastingopbrengst is ook geen goede reden om een ander systeem te hanteren.

Als je de belasting op sparen te hoog vindt en iets anders wilt doen, ga je gang. Het belangrijkste is dat je de spelregels bekend zijn, en dan maak je zelf maar de optimale beslissing voor hoe je dat geld wilt sparen, beleggen of uitgeven.
pi_211989017
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 20:00 schreef zeeland6 het volgende:
orange bank 1 jaar vast

Vanaf 16-01-24 geldt een nieuw rentetarief van 3.6 p.j. in plaats van 3.9 p.j
Net deposito voor 1 jaar daar vastgezet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211991156
Alles op een rijtje over de box 3 heffing over 2023

https://financialfocus.ab(...)tm_medium=email&cid=
pi_211993435
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 10:35 schreef zeeland6 het volgende:
Alles op een rijtje over de box 3 heffing over 2023

https://financialfocus.ab(...)tm_medium=email&cid=
Tering Jantje. Leuker kunnen ze het niet maken, wel duurder....
pi_211994652
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 14:52 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Tering Jantje. Leuker kunnen ze het niet maken, wel duurder....
En volgende jaar naar 36%....
pi_212050021
Distingo verhoogd de rente op hun variabele spaarrekening naar 3,31%, van 3,29%.

Ik denk dat ze een vriendelijk spelletje spelen met andere spelers op raisin, want op zich is het niet heel logisch op dit moment.
pi_212050229
Kunnen mensen inloggen bij raisin?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 13:31:48 #15
236264 crew  capricia
pi_212050307
Wat is dat Raisin nou eigenlijk?
Het is een Duitse bank. En ik moet dan eerst mijn geld naar hun overboeken, en vanuit daar naar een andere bank...begrijp ik dat goed?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212050359
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:31 schreef capricia het volgende:
Het is een Duitse bank. En ik moet dan eerst mijn geld naar hun overboeken, en vanuit daar naar een andere bank...begrijp ik dat goed?
Bemiddelaar zodat je de kyc maar 1x hoeft te doorlopen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 13:37:53 #17
236264 crew  capricia
pi_212050387
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Bemiddelaar zodat je de kyc maar 1x hoeft te doorlopen.
Okay.
En als je geld terug wil boeken van die derde bank, moet dat ook weer via Raisin?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212050397
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Okay.
En als je geld terug wil boeken van die derde bank, moet dat ook weer via Raisin?
Ja.
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 13:39:02 #19
236264 crew  capricia
pi_212050400
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja.
En als Raisin plat ligt of omvalt, wat dan?
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 16 januari 2024 @ 13:40:11 #20
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_212050411
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:39 schreef capricia het volgende:

[..]
En als Raisin plat ligt of omvalt, wat dan?
Dan heb je het DGS, het duitse waar Raisin onder valt. Mocht je daar geld op een tussenrekening hebben staan want anders val je onder de bank in het land waar je de rekening (via raisin) hebt lopen lijkt me./
Where law ends, tyrrany begins.
pi_212050417
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 14:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Distingo heeft net 1 dag bovenaan het lijstje gestaan en zijn nu ingehaald door InBank:
3,20% -> 3,34% = +0,14%

Het zou goed kunnen dat Distingo binnenkort weer met 0,02% stijgt.
Distingo Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 3,29% p.j. naar 3,31% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 17.01.2024 om 12 uur 's middags.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 13:41:21 #22
236264 crew  capricia
pi_212050424
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:40 schreef Gunner het volgende:

[..]
Dan heb je het DGS, het duitse waar Raisin onder valt. Mocht je daar geld op een tussenrekening hebben staan want anders val je onder de bank in het land waar je de rekening (via raisin) hebt lopen lijkt me./
Alleen kun je dat geld op die derde bank niet simpel terug boeken, omdat dat via Raisin moet.
Correct?
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 16 januari 2024 @ 13:41:39 #23
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_212050431
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Alleen kun je dat geld op die derde bank niet simpel terug boeken, omdat dat via Raisin moet.
Correct?
Ja, dat klopt.
pi_212050487
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Correct?
Je komt helemaal niet bij die derde bank. Vanuit je raisin account boek je een bedrag terug naar je raisin account. Hierna kan je het overboeken naar je tegenrekening/bankrekening.
pi_212050515
Maar kan iemand even checken of hij kan inloggen?
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 13:51:21 #26
236264 crew  capricia
pi_212050581
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:45 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Je komt helemaal niet bij die derde bank. Vanuit je raisin account boek je een bedrag terug naar je raisin account. Hierna kan je het overboeken naar je tegenrekening/bankrekening.
Dat begrijp ik. Mijn vraag was echter, wat als Raisin omvalt?
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 16 januari 2024 @ 13:51:47 #27
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_212050587
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Met de app geen probleem voor mij.
pi_212050600
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:51 schreef Gunner het volgende:

[..]
Met de app geen probleem voor mij.
Bij mij zowel website als app werkt het niet.
Een en al foutmeldingen van verkeerd wachtwoord of niet verzenden van mtans.
Nu al 37 minuten in de wacht.

Dank je.

[ Bericht 2% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 16-01-2024 13:59:34 ]
pi_212050858
Oke ik zit er eindelijk in.
Iemand enig idee hoe je daar een rekeningoverzicht kunt genereren voor een hypotheekaanvraag?
pi_212051700
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 21:18 schreef snabbi het volgende:
Ik heb absoluut geen probleem mee om belasting te betalen over de vermogensaanwas. Uiteindelijk moet het uit de lengte of de breedte komen. Ik zou niet weten waarom je mensen die niet hoeven te werken en alleen leven van rendementen niet zou moeten belasten.

De onzekerheid van een individuele post in de belastingopbrengst is ook geen goede reden om een ander systeem te hanteren.

Als je de belasting op sparen te hoog vindt en iets anders wilt doen, ga je gang. Het belangrijkste is dat je de spelregels bekend zijn, en dan maak je zelf maar de optimale beslissing voor hoe je dat geld wilt sparen, beleggen of uitgeven.
Van mij mogen ze de inflatie er anders wel aftrekken voor een eerlijke weergave van rendement (en anders de helft van de inflatie ofzo omdat men vaak ook nog enigszins word gecompenseerd door een werkgever). Ook vind ik het steken dat je bij investeren niet gecompenseerd wordt voor verlies maar wel mag aftikken als je rendement maakt. Bij bijvoorbeeld beleggen neem je een zekere mate van risico en van mij mag dat best beloond worden.
pi_212051744
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 15:43 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Van mij mogen ze de inflatie er anders wel aftrekken voor een eerlijke weergave van rendement (en anders de helft van de inflatie ofzo omdat men vaak ook nog enigszins word gecompenseerd door een werkgever). Ook vind ik het steken dat je bij investeren niet gecompenseerd wordt voor verlies maar wel mag aftikken als je rendement maakt. Bij bijvoorbeeld beleggen neem je een zekere mate van risico en van mij mag dat best beloond worden.
In de 2027 plannen mag je dus wel iets met dat verlies doen.
pi_212051941
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Zeer onwaarschijnlijk.
Ze zijn compleet onafhankelijk en hebben tientallen miljarden versus andere banken die nog steeds niks afgedekt hebben wat ze wel moeten doen volgens de regels.

Daar zijn die stresstesten ook voor van tijd tot tijd.
pi_212051957
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 15:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
In de 2027 plannen mag je dus wel iets met dat verlies doen.
Zoals? Tot nu toe heb ik alleen gelezen dat je kosten van het rendement mag aftrekken, niet dat je geld krijgt van de BD als je verlies hebt geleden.
pi_212051975
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:31 schreef capricia het volgende:
Je maakt een account bij raisin, dit vereist naar Duitse wet redelijke strenge ID eisen.
Je moet via video jezelf identificeren met ID kaart of paspoort in de hand, die ze controleren op echtheid.
Dit eist Duitsland per wetgeving.

Maar inderdaad dan maak je geld over naar raisin, via raisin kan je dan zeer eenvoudig rekeningen openen bij allerlei banken.
Maar dit verloopt eigenlijk via raisin, zij zijn de tussenpersoon, dus je hebt niet los een rekening bij een Franse of Italiaanse bank in directe zin.
Je hebt via raisin een rekening bij die banken, maar bent wel per bank gedekt voor het garantiestelsel.

Dus best wel gunstig in die zin.

Raisin is eveneens tot 100.000 gedekt onder het garantiestelsel.
pi_212051999
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 16:11 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Zoals? Tot nu toe heb ik alleen gelezen dat je kosten van het rendement mag aftrekken, niet dat je geld krijgt van de BD als je verlies hebt geleden.
Je mag het dan verrekenen in jaren met winst als je eerder verlies hebt gehad in een eerder jaar.

Ik vind het een nodeloos ingewikkeld en eigenlijk totaal krankzinnig iets.
pi_212052172
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 16:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Je mag het dan verrekenen in jaren met winst als je eerder verlies hebt gehad in een eerder jaar.

Ik vind het een nodeloos ingewikkeld en eigenlijk totaal krankzinnig iets.
De belastingdienst gaat er dan dus van uit dat je ooit een keer winst gaat maken, wat wellicht niet in alle gevallen zo zal zijn.
pi_212052209
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 16:29 schreef Laila1 het volgende:

[..]
De belastingdienst gaat er dan dus van uit dat je ooit een keer winst gaat maken, wat wellicht niet in alle gevallen zo zal zijn.
Als je winst maakt, op papier want aandelen zijn niks waard tot je het verkocht hebt naar mijn mening, betaal je dan 35% of 38 tegen die tijd laten we wel zijn.

Mocht je dan opvolgend jaar verlies maken, mag je dat verlies het jaar daar weer op verrekenen of tot in de eeuwigheid mag je dat doen.

Wie bedenkt dit in de naam van de goden?
Veel te ingewikkeld, Je moet alles bij houden, jarenlang.

Daarom doet geen enkel land aan aanwasbelasting.
pi_212052636
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 16:11 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Verlies mag je in opvolgende jaren van je vermogensbelasting aftrekken. Dit was mn eerste hit op Google.
pi_212052755
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 16:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Als je winst maakt, op papier want aandelen zijn niks waard tot je het verkocht hebt naar mijn mening, betaal je dan 35% of 38 tegen die tijd laten we wel zijn.

Mocht je dan opvolgend jaar verlies maken, mag je dat verlies het jaar daar weer op verrekenen of tot in de eeuwigheid mag je dat doen.

Wie bedenkt dit in de naam van de goden?
Veel te ingewikkeld, Je moet alles bij houden, jarenlang.

Daarom doet geen enkel land aan aanwasbelasting.
ALS je winst gaat maken ja. Blijft staan dat je niet gecompenseerd wordt als je blijvend verliest maakt en met 10% inflatie zoals in het recente verleden wordt het wel heel lastig om winst te maken. De overheid kan je het ook niet echt kwalijk nemen denk ik? Dit is toch het gevolg van die rechtszaken die door de burger is gevoerd.
pi_212052801
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Zoals terecht hierboven aangegeven. Wanneer Raisin omvalt dan krijg je het geld wat je op de tegenrekening van Raisin zelf hebt staan via het Duitse DGS. Het geld wat je bij de partnerbanken hebt staan, daar moet die partnerbank dan een manier voor gaan bedenken hoe je weer bij dat geld kan omdat de gebruikelijke technische oplossing via Raisin niet werkt. Je zal dan dus iets van post gaan ontvangen van die partnerbank hoe zij hebben bedacht hoe je weer bij je eigen geld kan komen.

De partnerbank weet immers wel wie je bent, want zij hebben ook een klantacceptatieproces doorlopen. De service die Raisin vooral levert is dat zij die aanmeldprocedures makkelijker toegankelijker hebben gemaakt.
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 17:41:59 #41
236264 crew  capricia
pi_212052824
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 17:39 schreef snabbi het volgende:

[..]
Zoals terecht hierboven aangegeven. Wanneer Raisin omvalt dan krijg je het geld wat je op de tegenrekening van Raisin zelf hebt staan via het Duitse DGS. Het geld wat je bij de partnerbanken hebt staan, daar moet die partnerbank dan een manier voor gaan bedenken hoe je weer bij dat geld kan omdat de gebruikelijke technische oplossing via Raisin niet werkt. Je zal dan dus iets van post gaan ontvangen van die partnerbank hoe zij hebben bedacht hoe je weer bij je eigen geld kan komen.

De partnerbank weet immers wel wie je bent, want zij hebben ook een klantacceptatieproces doorlopen. De service die Raisin vooral levert is dat zij die aanmeldprocedures makkelijker toegankelijker hebben gemaakt.
Dank je! Deze info zocht ik.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212052967
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
geen probleem gehad met inloggen
pi_212053365
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 17:39 schreef snabbi het volgende:

[..]

Dat loopt dan vooralsnog via raisin en dan naar de tegenrekening.
Raisin als platform verdwijnt niet zomaar.

Dan moet er echt bijzonder veel gebeuren.
pi_212054684
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 18:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Dat loopt dan vooralsnog via raisin en dan naar de tegenrekening.
Raisin als platform verdwijnt niet zomaar.

Dan moet er echt bijzonder veel gebeuren.
Het gaat om het scenario wanneer Raisin omvalt, lees failliet gaat. Iemand zal dan de kosten moeten dragen, dus als die partnerbanken zeggen dat ze dat platform willen blijven financieren, dan is dat een optie maar anders verdwijnt dat toch echt. En het gaat niet om een weekje in de lucht houden, want er is geen reden dat de partnerbanken plots lopende deposito's met een vaste tijd ineens moeten gaan terugbetalen ofzo.
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 21:32:29 #45
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212056397
Raisin doet er al een week over om een rekening te openen bij Banca Progetto. Is dat normaal? Klarna ging wel sneller
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_212057376
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 21:32 schreef Rene het volgende:
Raisin doet er al een week over om een rekening te openen bij Banca Progetto. Is dat normaal? Klarna ging wel sneller
Alisa duurde bij mij ook ruim een week. Schijnt een (reeds opgelost) technisch probleem geweest te zijn.
pi_212058151
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 21:32 schreef Rene het volgende:
vorige week 2 dagen.
pi_212126265
quote:
Ik kan er wel om lachen.

De inflatie is torenhoog, de fed moet Amerikaanse schulden opkopen omdat niemand ze meer wil hebben, Duitsland staat vlak voor een dikke vette recessie, eveneens Frankrijk en Engeland, maar nee we gaan zogenaamd de rente verlagen want in Nederland kunnen ze ook doen alsof prijzen niet gemiddeld met 30% gestegen zijn want loonsverhogingen zijn nog niet doorgewerkt.

ECB leeft in een andere wereld.
pi_212130170
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 07:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ik kan er wel om lachen.

De inflatie is torenhoog, de fed moet Amerikaanse schulden opkopen omdat niemand ze meer wil hebben, Duitsland staat vlak voor een dikke vette recessie, eveneens Frankrijk en Engeland, maar nee we gaan zogenaamd de rente verlagen want in Nederland kunnen ze ook doen alsof prijzen niet gemiddeld met 30% gestegen zijn want loonsverhogingen zijn nog niet doorgewerkt.

Als je naar de cijfers kijkt die de ECB gebruikt, vind ik het op zich wel logisch.
https://ibb.co/3TJNM67
De inflatie ligt met 2.9% nog steeds te hoog en hoger dan de 2,4% in november, maar uiteindelijk snap ik wel dat ze een kleine stap kunnen maken.

bron: https://www.ecb.europa.eu(...)p/html/index.nl.html
pi_212140521
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 07:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ik kan er wel om lachen.

Wat je hier noemt maakt het juist logisch om de rente te verlagen.
pi_212140608
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Wat je hier noemt maakt het juist logisch om de rente te verlagen.
Dan ben je kunstmatig bezig, inflatie betekent doorgaans hogere rentes.
Dan hoor je het te verhogen om het een halt proberen toe te roepen.
pi_212140721
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 14:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Dan ben je kunstmatig bezig, inflatie betekent doorgaans hogere rentes.
Dan hoor je het te verhogen om het een halt proberen toe te roepen.
De ECB en FED moeten altijd balans vinden tussen recessie en inflatie.
pi_212140892
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 14:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
De ECB en FED moeten altijd balans vinden tussen recessie en inflatie.
Die inflatie is niet tegen te houden, dat is ook onmogelijk.
Je kan niet bijna 15 jaar achter elkaar schulden maken, er voor zorgen als centrale banken dat het naar de beurzen verdwijnt om “the velocity” van het geld te remmen en dan denken dat dit niet naar problemen gaat leiden op langer termijn.

Dat moment komt er aan.
pi_212144793
Klein probleempje bij raisin gehad. Er stond een bedragje op mijn wallet. Ik had dit bedrag 4 januari overgemaakt naar de CKV spaarrekening. Na ongeveer een week viel mij op dat dit bedrag niet was bijgeschreven bij CKV. Melding bij raisin gemaakt. Vandaag na 18 dagen is dit bedrag alsnog bijgeschreven bij CKV.
pi_212146381
Progetto: Vanaf 26-01-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,85% p.j. in plaats van 4,00% p.j

Nieuw op Raisin : Credit Agricole Autobank (hoogste rente)

[ Bericht 2% gewijzigd door zeeland6 op 23-01-2024 21:45:17 ]
pi_212147060
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:58 schreef KrekelJapie het volgende:
Klein probleempje bij raisin gehad. Er stond een bedragje op mijn wallet. Ik had dit bedrag 4 januari overgemaakt naar de CKV spaarrekening. Na ongeveer een week viel mij op dat dit bedrag niet was bijgeschreven bij CKV. Melding bij raisin gemaakt. Vandaag na 18 dagen is dit bedrag alsnog bijgeschreven bij CKV.
Wat mij betreft geen klein probleempje hoor…
pi_212148361
Verstrekt Raisin trouwens ook een jaaropgave?
pi_212149251
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 21:34 schreef zeeland6 het volgende:
Nieuw op Raisin : Credit Agricole Autobank (hoogste rente)
Ik had deze in Frankrijk verwacht ipv Italië

Ik zie ook weer een paar nieuwe Zweedse banken
pi_212150622
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 08:09 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik had deze in Frankrijk verwacht ipv Italië

Ik zie ook weer een paar nieuwe Zweedse banken
deporente daalt maar spaarrente stijgt
pi_212153193
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 00:20 schreef dyna18 het volgende:
Verstrekt Raisin trouwens ook een jaaropgave?
Volgens de website is de jaaropgave 2022 op 3 maart 2023 verstrekt en komt deze automatisch in het postvak van je Raisin omgeving. Dus neem aan dat de jaaropgave 2023 ook begin maart komt.
pi_212170308
In dit land krijg je 45 procent (!) rente
Auteur: BNR Webredactie

Een opvallende stap in Turkije, waar de centrale bank de rente flink heeft verhoogd. In de strijd tegen de torenhoge inflatie is de rente in het land naar 45 procent opgeschroefd. Dat is 2,5 procentpunt hoger dan eerder.

De forse rentestand in Turkije staat in schril contrast met een eerdere periode onder president Recep Tayyip Erdogan. Onder zijn invloed werd de Turkse centrale bank gedwongen om juist de rente te verlagen, in de hoop dat dat de inflatie zou dempen. Minder dan een jaar geleden stond de rentestand nog op 8,5 procentpunt. Maar sinds het aantreden Hafize Gaye Erkan als topvrouw vaart de Turkse centrale bank een andere koers. Onder haar bewind is de rente sinds juni vorig jaar met 36,5 procentpunt verhoogd.
pi_212174920
Yapi verlaagt de rente maandag 29/1 zoals verwacht....

https://www.yapikredi.nl/particulieren/renteoverzicht
pi_212183454
Banco BAI Europa (Raisin)
Vanaf 31-01-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,80% p.j. in plaats van 4,20% p.j (6 mnd en 1 jaar dep)
pi_212183557
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 12:19 schreef zeeland6 het volgende:

Toch, 10 jaar 3% met jaarlijkse rente uitbetaling.

Erg jammer dat het niet in mn deposito ladder past.
pi_212184961
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 12:19 schreef zeeland6 het volgende:

De 1 jrs. rente is daar (net al bij veel banken) hoger dan de 10 jrs depositorente O-)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212224256
Santander van 3,20% (nominaal) in één keer naar 3,66% (effectief)

https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen/spaarrekening

Santander Consumer Bank valt als Belgisch bijkantoor van Santander Consumer Finance onder het Spaanse depositogarantiestelsel.
pi_212224291
Groen spaardeposito bij ING is weer te openen
pi_212224508
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 14:10 schreef KrekelJapie het volgende:
Santander van 3,20% (nominaal) in één keer naar 3,66% (effectief)

https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen/spaarrekening

Santander Consumer Bank valt als Belgisch bijkantoor van Santander Consumer Finance onder het Spaanse depositogarantiestelsel.
Spaans stelsel is voor mij een nogo i.v.m. erfbelasting helaas.

En ze moeten nog wat werken aan de Nederlandse taal.

U bent een naturlijk person, ouder dan 18 jaar
De rekening is allen voor persoonlijk gebruik

[ Bericht 3% gewijzigd door zeeland6 op 30-01-2024 15:05:05 ]
pi_212225861
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 14:15 schreef Doedezemaar het volgende:
Groen spaardeposito bij ING is weer te openen
Dank,
gelijk maar even meegenomen.
pi_212227683
Vraagje, ben benieuwd naar je overweging waarom deze de moeite waard is.
Als ik het goed bereken is het belasting voordeel 1.42%. Boven op de 2.00% van ING geeft dat tus 3.42%.
Bij Raisin kon je voor kort nog een rendement van 4% krijgen op een 1 jaar deposito.

Is dat dan puur vanwege risico dat je liever bij een Nederlandse bank een deposito neemt?
pi_212228203
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 19:19 schreef dyna18 het volgende:
Vraagje, ben benieuwd naar je overweging waarom deze de moeite waard is.
Als ik het goed bereken is het belasting voordeel 1.42%. Boven op de 2.00% van ING geeft dat tus 3.42%.
Bij Raisin kon je voor kort nog een rendement van 4% krijgen op een 1 jaar deposito.

Is dat dan puur vanwege risico dat je liever bij een Nederlandse bank een deposito neemt?
Ik doe inderdaad niks bij/via Raisin.
Mijn 1e voorkeur gaat uit naar banken die onder het Nederlandse depositogarantiestelsel vallen dat mogen dan wel buitenlandse banken zijn.
Overigens heb ik wel een paar buitenlandse banken maar qua bedragen is het in de marge.
In eerste instantie was ik bijvoorbeeld enthousiast over de OpenBank, tot ik er achter kwam wat de gevolgen zijn voor de nabestaanden bij overlijden. Als gratis extra betaal rekening hou ik mijn rekening wel aan met een beperkt saldo op de spaarrekening.
Dit soort zaken maakt dat het voor mij moeilijk te overzien is en dan haak ik voor een procentje meer of minder snel af.
pi_212230670
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 14:34 schreef zeeland6 het volgende:
Spaans stelsel is voor mij een nogo i.v.m. erfbelasting helaas.
Als je nabestaanden toegang kunnen krijgen tot je inloggegevens hoeft dat toch geen probleem te zijn?
pi_212230684
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 22:17 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Als je nabestaanden toegang kunnen krijgen tot je inloggegevens hoeft dat toch geen probleem te zijn?
Dan zadel je je nabestaanden alsnog met een probleem op. Alleen is de pakkans laag.
pi_212230708
renteverlagingen bij CA Autobank vanaf 5 febr 24

1 jaar 4,1 -> 3,9%
2 jaar 4,2 -> 3,8%
3 jaar 4,1 -> 3,4%
4 jaar 4,0 -> 3,3%
5 jaar 3,9 -> 3,3%
pi_212230721
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 22:17 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Als je fraude wilt plegen kan dat.
pi_212230740
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 22:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dan zadel je je nabestaanden alsnog met een probleem op. Alleen is de pakkans laag.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 22:22 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Als je fraude wilt plegen kan dat.
Ik bedoel dat je in Nederland de erfbelasting betaalt nadat je het geld van de buitenlandse rekening hebt teruggestort op de Nederlandse tegenrekening.
pi_212230765
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 22:25 schreef Cilantro het volgende:

[..]
[..]
Ik bedoel dat je in Nederland de erfbelasting betaalt nadat je het geld van de buitenlandse rekening hebt teruggestort op de Nederlandse tegenrekening.
Na het overlijden is dat fraude.
pi_212230788
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 22:28 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Na het overlijden is dat fraude.
Bron?
pi_212230874
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 22:32 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Bron?
Gezond verstand. Na overlijden geldbedragen wegboeken die belastingplichtig zijn in Spanje is fraude.
pi_212230971
Huh? Als je een en/of rekening hebt en ik kom te overlijden dan is mijn vrouw toch gewoon mede rekeninghouder?

Kan iemand dat van erfbelasting verduidelijken?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_212231033
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 22:49 schreef Patroon het volgende:
Huh? Als je een en/of rekening hebt en ik kom te overlijden dan is mijn vrouw toch gewoon mede rekeninghouder?

Kan iemand dat van erfbelasting verduidelijken?
Als jij overlijd heeft je vrouw in Nederland een verhoogde vrijstelling erfbelasting. Voor de Spaanse rekening is het Spaanse recht van toepassing.
pi_212231052
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 22:32 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Bron?
Je bent in Spanje erfbelasting verschuldigd. Heb je echt een bron nodig dat je bij het niet betalen van erfbelasting, je een strafbaar feit pleegt
pi_212231304
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 22:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je bent in Spanje erfbelasting verschuldigd. Heb je echt een bron nodig dat je bij het niet betalen van erfbelasting, je een strafbaar feit pleegt
Als Nederlander geldt het Nederlandse erfrecht.

Raisin zegt zelf dit:

quote:
Voor een aanslag erfbelasting uit een ander land hoef je niet bang te zijn, zegt Habets. „Als de spaarder overlijdt, wordt een spaarrekening of deposito gesloten. Het geld wordt dan teruggeboekt naar de Nederlandse tegenrekening. Als erfgenaam reken je dan gewoon af met de Nederlandse fiscus.”

https://www.telegraaf.nl/(...)d-is-dat-niet-lastig
pi_212231348
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 23:13 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Als Nederlander geldt het Nederlandse erfrecht.

Raisin zegt zelf dit:
[..]

Als Nederlander over een bankrekening in Nederland of bij een land zonder bijzondere bepalingen geld het Nederlandse erfrecht.

Rondom bezit in sommige landen zien die landen dat anders.

Een losse quote in de Telegraaf van een verkooppraatje die over algemeenheden gaat, maakt dat weinig anders.

Zelfde als een woning in Spanje, die valt ook niet bepaald onder Nederlands erfrecht

Maar wat jij wil
pi_212231363
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 23:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als Nederlander over een bankrekening in Nederland of bij een land zonder bijzondere bepalingen geld het Nederlandse erfrecht.

Rondom bezit in sommige landen zien die landen dat anders.

Een losse quote in de Telegraaf van een verkooppraatje die over algemeenheden gaat, maakt dat weinig anders.

Zelfde als een woning in Spanje, die valt ook niet bepaald onder Nederlands erfrecht

Maar wat jij wil
Ah ok, jij zult het wel beter weten dan de algemeen directeur van Raisin NL.
pi_212231389
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 23:19 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Ah ok, jij zult het wel beter weten dan de algemeen directeur van Raisin NL.
Tja, ik denk dat iedereen met kennis van recht inziet dat die man het fout heeft.
pi_212231464
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 23:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Tja, ik denk dat iedereen met kennis van recht inziet dat die man het fout heeft.
quote:
Hoe zit het met erfbelasting bij een spaarproduct in het buitenland?

Indien een klant onverhoopt komt te overlijden, dan helpt Raisin de nabestaande(n) bij het afhandelen van de Raisin-bankzaken.

Raisin (en/of Raisin Bank) informeert de desbetreffende partnerbank(en) zodra de gevraagde documenten (o.a. overlijdensakte / verklaring van erfrecht) ontvangen zijn.

In de regel worden deposito- of spaarrekeningen na ontvangst van de melding van overlijden door de bank automatisch gesloten en de tegoeden overgeboekt naar de Raisin-rekening. In een enkel geval (en afhankelijk van het beleid/de voorwaarden van de partnerbank) blijft een termijndeposito doorlopen tot het einde van de looptijd, waarna het met opgebouwde rente wordt uitbetaald.

De tegoeden worden vervolgens vanaf de Raisin-rekening van de overleden klant teruggestuurd naar de bij Raisin bekende tegenrekening van de (overleden) klant. Indien nodig kan deze tegenrekening gewijzigd worden op verzoek van de nabestaande(n). Zodra alle uitstaande tegoeden van de overleden klant zijn uitbetaald, wordt ook de Raisin-rekening gesloten.

De partnerbanken van Raisin houden géén erfbelasting in op deposito- of spaarrekeningen.

Producten worden zoals beschreven geannuleerd en (en afhankelijk van het beleid/de voorwaarden van de partnerbank inclusief pro rato opgebouwde rente) terugbetaald naar de betreffende tegenrekening in Nederland, waarna de nabestaanden deze zaken in Nederland verder kunnen afhandelen.
pi_212231512
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 23:31 schreef Cilantro het volgende:

[..]
[..]

Ja, en vervolgens ben je de Spaanse staat erfbelasting verschuldigd. Nederlandse banken houden ook geen erfbelasting in.

Wat er staat klopt 100%. Betekend niet dat nabestaanden geen verplichtingen hebben.

[ Bericht 10% gewijzigd door investeerdertje op 30-01-2024 23:50:17 ]
pi_212231687
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 23:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja, en vervolgens ben je de Spaanse staat erfbelasting verschuldigd. Nederlandse banken houden ook geen erfbelasting in.

Wat er staat klopt 100%. Betekend niet dat nabestaanden geen verplichtingen hebben.
Zodra de tegoeden op een Nederlandse rekening staan valt het sowieso onder het Nederlandse erfrecht. Je verzint dus allerlei obstakels die er niet zijn op basis van je eigen leken interpretatie van de wetgeving.
pi_212231714
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 23:54 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Zodra de tegoeden op een Nederlandse rekening staan valt het sowieso onder het Nederlandse erfrecht. Je verzint dus allerlei obstakels die er niet zijn op basis van je eigen leken interpretatie van de wetgeving.
Gast. Lees je de links die ik er bij plaats wel? Het erfrecht word vastgesteld op het moment van overlijden. Daarna word het pas naar Nederland doorgeboekt.

Je ziet allerlei kansen op basis van je leken interpretatie van de wetgeving.
  woensdag 31 januari 2024 @ 00:01:49 #93
6941 APK
Factual, I think.
pi_212231755
Ik heb tegoed bij OpenBank zonder tussenkomst van Raisin en wat hierboven gezegd wordt mbt fraude klopt volgens mij gewoon.
Heeft verder niets te maken met wat Raisin claimt.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_212231810
Wat ik er van begrijp ben je gewoon verplicht om binnen 6 maanden na overlijden aangifte erfbelasting in Spanje te doen. Zonder dat ik het zelf gecheckt heb, gaat de Spaanse fiscus uit van de woonplaats van de overledene om te bepalen in hoeverre er ook daadwerkelijk sprake is van erfbelasting volgens Spaans recht.
Dus wanneer je een woning in Spanje hebt, is dat niet te vergelijken met het houden van een banktegoed in Spanje.

Alleen ik besef me wel dat ik werk met een interpretatie van de regelgeving, zonder dat ik hier echt weet hoe het zit. Daarom kies ik maar even het midden van de discussie.

Je zadelt je erfgenamen met een extra last op om dit uit te zoeken. Betekent niet perse dat zij ook meer belasting moeten betalen. En zij moeten wel gewoon aangifte doen en je moet niet verwachten dat een bank deze diensten wel voor je regelt.
pi_212231827
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 00:10 schreef snabbi het volgende:
Wat ik er van begrijp ben je gewoon verplicht om binnen 6 maanden na overlijden aangifte erfbelasting in Spanje te doen. Zonder dat ik het zelf gecheckt heb, gaat de Spaanse fiscus uit van de woonplaats van de overledene om te bepalen in hoeverre er ook daadwerkelijk sprake is van erfbelasting volgens Spaans recht.
Dus wanneer je een woning in Spanje hebt, is dat niet te vergelijken met het houden van een banktegoed in Spanje.

Alleen ik besef me wel dat ik werk met een interpretatie van de regelgeving, zonder dat ik hier echt weet hoe het zit.
quote:
Voor wat betreft de in Spanje aanwezige bezittingen is altijd Spaanse erfbelasting verschuldigd.

Aangifte van de Spaanse erfbelasting wordt gedaan bij:
i) de Belastingdienst voor Niet-Residenten in Madrid als de overledene en/of de erfgenamen in Nederland wonen;
De Spaanse fiscus boeit het geen hol waar je woont. Ze wijken daar af van de rest van Europa. Zie eerder geposte links.
pi_212231847
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 00:13 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]
De Spaanse fiscus boeit het geen hol waar je woont. Ze wijken daar af van de rest van Europa. Zie eerder geposte links.
op basis van deze bron zie ik het anders staan:
SPOILER
pi_212231858
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 00:16 schreef snabbi het volgende:

[..]
op basis van deze bron zie ik het anders staan:
SPOILER
Dat gaat over het vermogen wat iemand in Nederland of elders heeft. Niet over het vermogen wat de Nederlandse inwoner van Spanje in Spanje heeft.
pi_212231882
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 00:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat gaat over het vermogen wat iemand in Nederland of elders heeft. Niet over het vermogen wat de Nederlandse inwoner van Spanje in Spanje heeft.
ok, klinkt aannemelijk.
Zoals ik zeg, dit stukje is ook zeker niet my cup of tea. Ik ben een stuk zekerder van mijn zaak wanneer het over de banken en centrale banken gaat.
pi_212231899
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 23:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Gast. Lees je de links die ik er bij plaats wel? Het erfrecht word vastgesteld op het moment van overlijden. Daarna word het pas naar Nederland doorgeboekt.

Je ziet allerlei kansen op basis van je leken interpretatie van de wetgeving.
Die link is niet relevant want dat gaat over "in Spanje aanwezige bezittingen". Zoals hierboven te lezen valt boekt Raisin de tegoeden terug naar de Nederlandse tegenrekening na melding van overlijden. Op dat moment heb je dus sowieso alleen maar met de Nederlandse fiscus te maken.
pi_212231911
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 00:29 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Die link is niet relevant want dat gaat over "in Spanje aanwezige bezittingen". Zoals hierboven te lezen valt boekt Raisin de tegoeden terug naar de Nederlandse tegenrekening na melding van overlijden. Op dat moment heb je dus sowieso alleen maar met de Nederlandse fiscus te maken.
Ok. Je hebt echt nul benul van recht. De locatie van de goederen op het moment van overlijden is relevant.

Verder ben je echt onbewust onbekwaam.
pi_212232235
Ik ben ook geen specialist, maar is deze passage uit het gedeelte artikel niet relevant?
quote:
In Spanje beschouwt men een Nederlandse erflater die bij overlijden minder dan tien jaar in Spanje woont als een inwoner van Nederland. Dit betekent dat de erfgenamen volgens de Nederlandse tarieven successierechten moeten betalen.
Hoe zit het dan met een inwoner van NL met enkel een Spaanse bankrekening?
pi_212232570
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 00:29 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Je leest wat je wilt lezen. Dat is prima, maar stiekem weet je zelf ook beter.
Het klopt dat de constructie via Raisin heel veel gedoe voorkomt, omdat je dus geen Spaanse notaris nodig hebt om de rekening op te kunnen heffen bijvoorbeeld. Dat neemt niet weg dat de erfenis bepaald wordt op het moment van overlijden, niet of je de mogelijkheid hebt om geld over te boeken na het overlijden. Er is echt nul twijfel mogelijk over dat het geld op de Spaanse rekening onder Spaans recht valt.
Wel kan het zo zijn, zoals eerder gesteld, dat je er mee wegkomt doordat het niemand opvalt, maar dat is een andere discussie.

De enige twijfel die er mogelijk zou kunnen zijn is hoe het Spaanse recht om gaat met het residentschap en het erfrecht. Alle aangehaalde artikelen geven hier wat mij betreft geen uitsluitsel over. Met andere woorden:
- Dat Raisin geld overmaakt is geen garantie dat je geen belasting bent verschuldigd. Ze zeggen alleen dat zij dit niet betalen. Dat kunnen ze immers niet eens omdat het Spaanse recht uitgaat van vrijstellingen per erfgenaam in plaats van vrijstellingen over het totale nalatenschap.
- Dat in de artikelen wordt beschreven dat je aangifte moet doen bij de belastingdienst aldaar is wel duidelijk, maar dat betekent niet automatisch dat er hierdoor sprake is van een bedrag dat verschuldigd is. En dan bedoel ik niet alleen omdat de erfgenamen een vrijstelling hebben, maar ook dat er in de aangehaalde artikelen vooral gesproken wordt over de bezittingen in Spanje (dus ook de banktegoeden) maar de casus dat er geen residentie is in Spanje met bezittingen in Spanje kan ik niet vinden. En je moet dus aangifte doen, maar dat betekent niet perse dat daaruit ook zal blijken dat je belasting verschuldigd bent.

En ook de aangehaalde quote over dat er pas sprake is van volledige residentschap na 10 jaar is geen garantie dat er in het geheel geen belasting afgedragen moet worden. De invloed van het residentschap kan betrekking hebben op de wijze van afhandeling van het totale nalatenschap (dus niet alleen de tegoeden die toevallig in Spanje liggen) ofwel dat de belastingdienst op een andere wijze rekening houdt met het voorkomen van dubbele belastingen. En daar geldt zelfs weer van dat rekening houden met dubbele belastingen niet perse betekent dat er geen dubbele belasting kan plaatsvinden, slechts dat er een wijze van verrekening kan bestaan.

De enige echte conclusie die mogelijk is, is wat mij betreft dat het complex is. Vermoedelijk heb je professionele hulp nodig om dit goed af te handelen. En dan komen we volgens mij weer bij de kern van het startpunt van deze discussie, een prima reden om geen of minder bezittingen aan te houden in een land waarvan het rechtsysteem anders werkt, waar je onzeker over bent danwel waarvan je de overtuiging hebt dat het nadelig kan uitpakken.
pi_212232812
Ook nog wel een interessant artikel:
https://www.financieelona(...)and-en-erfbelasting/
pi_212236330
Gewoon niet op een Spaanse rekening zetten dus.

Veel te veel regeltjes.
Ik hou het bij Frankrijk, Italië en of Zweden/finland.
Die doen niet zo moeilijk.

Of ik moet mij daar in vergissen, naast dat je natuurlijk altijd moet kunnen aantonen erfgenaam te zijn en/of testament etc.
pi_212236353
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 13:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Ik hou het bij Frankrijk, Italië en of Zweden/finland.
Die doen niet zo moeilijk.
Zweden heeft nog de Kroon. Bij een evt. beroep op het garantiestelsel. krijg je je tegoed in Zweedse Kronen uitbetaald. Risico op verlies t.g.v. koersverlies.
pi_212236407
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 13:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Zweden heeft nog de Kroon. Bij een evt. beroep op het garantiestelsel. krijg je je tegoed in Zweedse Kronen uitbetaald. Risico op verlies t.g.v. koersverlies.
Of juist winst, euro laag zou wel eens hogere kroon betekenen.
pi_212240524
Raisin:
CA Auto Bank

Opmerking: vanwege een uitzonderlijk hoog aantal lopende aanvragen, kunnen tijdelijk geen nieuwe termijndeposito’s worden aangevraagd bij CA Auto Bank. De bank werkt hard om haar aanbod z.s.m. weer beschikbaar te maken. Bekijk hier het aanbod van onze andere partnerbanken.
pi_212240624
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 13:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Of juist winst, euro laag zou wel eens hogere kroon betekenen.
Kan beide kanten op. Hoe ga je de kronen omwisselen?
pi_212240770
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 13:49 schreef blomke het volgende:

[..]
De uitbetaling van het garantiestelsel vindt plaats binnen 10 werkdagen en het bedrag wat wordt uitbetaald wordt bepaald op basis van de wisselkoers van de dag van het faillissement. Ja je hebt een valutarisico, maar dus voor max 10 dagen.
Wel was eerder ook besproken dat de uitbetaling van de centrale bank plaatsvindt door middel van een cheque en je dus kosten moet maken voor het verzilveren van die cheque en natuurlijk de wisselkoers-opslag van de partij die het voor je omzet.
pi_212240777
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 19:19 schreef zeeland6 het volgende:
Raisin:
CA Auto Bank

Opmerking: vanwege een uitzonderlijk hoog aantal lopende aanvragen, kunnen tijdelijk geen nieuwe termijndeposito’s worden aangevraagd bij CA Auto Bank. De bank werkt hard om haar aanbod z.s.m. weer beschikbaar te maken. Bekijk hier het aanbod van onze andere partnerbanken.
Shit, leek me een uitgelezen kans Geen bronbelasting en >4% rente.
pi_212246478
Lease plan bank
Van maandag 5 februari 2024 tot en met vrijdag 23 februari 2024 ontvangt u tijdelijk een hogere actierente op 1 en 2 jaars termijndeposito's die u tijdens deze periode opent

1 jaar 3.0% (2.75+ 0.25)
2 jaar 3.3% (2.80+ 0.50)
pi_212247016
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 10:10 schreef zeeland6 het volgende:
Lease plan bank
Van maandag 5 februari 2024 tot en met vrijdag 23 februari 2024 ontvangt u tijdelijk een hogere actierente op 1 en 2 jaars termijndeposito's die u tijdens deze periode opent

1 jaar 3.0% (2.75+ 0.25)
2 jaar 3.3% (2.80+ 0.50)
Bron ?
pi_212247122
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 10:50 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Bron ?
Mail
pi_212247184
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 10:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Mail
Raar, (nog) niet gehad
  donderdag 1 februari 2024 @ 11:06:49 #115
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_212247226
Wel gehad. op zich best okay als je je geld in NL wil houden.
pi_212247313
Wel aardig aanbod.

In dec. is 1 van de spaardeposito's daar afgelopen, die kan ik erin plempen.

Echter, in maart '24 loop een hele grote daar af, hopelijk hebben ze dan een andere actie.
pi_212255257
Interessant om te volgen hoe dit zo in 2027 gaat werken. Ook met de nieuwe politieke verhoudingen.
pi_212255603
quote:
quote:
Hoofdregel blijft dat het werkelijke rendement wordt belast. Dit bestaat uit direct rendement, zoals rente, huur en dividend na aftrek van kosten, en uit de waardeontwikkeling (het indirecte rendement). De hoofdregel gaat gelden voor vermogen dat makkelijk te gelde gemaakt kan worden zoals spaargeld en beleggingen op de beurs (aandelen, obligaties, winstbewijzen en opties).
Ook bij vorderingen en schulden geldt de hoofdregel. De werkelijke inkomsten (rente minus kosten) zijn belast. Betaalde rente over schulden is negatief inkomen en dus aftrekbaar. De hoofdregel wordt ook wel vermogensaanwasbelasting genoemd.
Zou dit beteken dat de rente van consumptieve kredieten aftrekbaar worden?
pi_212255679
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 21:04 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
[..]
Zou dit beteken dat de rente van consumptieve kredieten aftrekbaar worden?
dat is nu ook al toch (met een drempelbedrag)
pi_212255838
quote:
2s.gif Op donderdag 1 februari 2024 11:06 schreef Gunner het volgende:
Wel gehad. op zich best okay als je je geld in NL wil houden.
Misschien zien zij wel een beweging naar alternatieve opties en is dit een reactie
pi_212255851
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 21:08 schreef snabbi het volgende:

[..]
dat is nu ook al toch (met een drempelbedrag)
Niet dat ik weet, lees nu wel dat je het negatief vermogen van het positief vermogen mag aftrekken in sommige gevallen
quote:
Tip! Soms is een persoonlijke lening of doorlopend krediet aftrekbaar in box 3. In deze box wordt het eigen vermogen belast. Boven een bepaalde grens betaal je vermogensbelasting. Maar heb je een lening van minimaal ¤ 3.700, dan mag je dit bedrag van je vermogen aftrekken. Je betaalt dan over een lager bedrag vermogensrendementsheffing.
https://www.rente.nl/lenen/faq/rente-lening-aftrekbaar
pi_212255921
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 21:19 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Niet dat ik weet, lees nu wel dat je het negatief vermogen van het positief vermogen mag aftrekken in sommige gevallen
[..]
https://www.rente.nl/lenen/faq/rente-lening-aftrekbaar
Kijk uit dat je box 1 en box 3 niet met elkaar vermengt. Bepaalde leningen mag je van je inkomen aftrekken, andere mag je alleen van je vermogen aftrekken. De quote die je aanhaalt gaat over de rente over schulden die je van de vermogensaanwas uit box 3 mag aftrekken, terwijl de link die je bijvoegt gaat over investeringen in je woonsituatie waar je de rente van je inkomen mag aftrekken.

Zie schulden 2,47%:
https://www.belastingdien(...)rlopige-aanslag-2024

Of - de drempel over 2024 is bijv 3700 per persoon:
https://www.belastingdien(...)chulden/uw_schulden/
pi_212359034
CKV heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,30% p.j. naar 3,10% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 15.02.2024 om 12 uur 's middags.
pi_212360232
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 19:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Kan beide kanten op. Hoe ga je de kronen omwisselen?
Ik was vergeten te reageren.

Je krijgt in euro’s uitgekeerd, dat staat ook in het overzicht of “product details”.
Het verschil zit hem dan vooral in de waarde versus euro.

Wel hoeven ze dan geen rente uit te keren als dit bij elkaar meer zou zijn dan wat je maximaal had mogen aanhouden.
pi_212361095
Banca Progetto heeft ons geïnformeerd dat het de rente op het door u aangevraagde termijndeposito op 13.2.2024 gaat verlagen naar 3.75% p.j.
pi_212361139
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ik was vergeten te reageren.

Je krijgt in euro’s uitgekeerd, dat staat ook in het overzicht of “product details”.
Het verschil zit hem dan vooral in de waarde versus euro.

Wel hoeven ze dan geen rente uit te keren als dit bij elkaar meer zou zijn dan wat je maximaal had mogen aanhouden.
Bij welke bank zit je precies te kijken, want de Zweedse centrale bank keert bij het faillissement (waar het over ging) echt gewoon een cheque uit met je euro-tegoed omgerekend naar SEK met de wisselkoers van de dag van het faillissement. Dat is met rente tot de dag van faillissement en binnen 10 werkdagen afgehandeld.
pi_212361294
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 17:13 schreef snabbi het volgende:

[..]
Bij welke bank zit je precies te kijken, want de Zweedse centrale bank keert bij het faillissement (waar het over ging) echt gewoon een cheque uit met je euro-tegoed omgerekend naar SEK met de wisselkoers van de dag van het faillissement. Dat is met rente tot de dag van faillissement en binnen 10 werkdagen afgehandeld.
Bij Collector lees ik dit. Stond eerder niet op het productblad
quote:
Valutarisico depositogarantiestelsel
Als de terugbetaling van het spaargeld via het depositogarantiestelsel geschiedt, worden de gelden in Zweedse kroon (SEK) terugbetaald. Zowel de beschermingslimiet als de waarde van de terugbetaling in EUR is afhankelijk van de toepasselijke SEK/EUR wisselkoers ten tijde van de terugbetaling en is dus onderhevig aan valutaschommelingen. Bij conversie van SEK naar EUR ondervindt u een aantal basispunten conversiekosten.
pi_212361446
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 17:13 schreef snabbi het volgende:

[..]
Bij 7 risico’s.
Er vind een valuta wisselkoers plaats bij het overboeken naar een “euro” bank.
Daar komen dan eventueel wel weer (of ook) verschillen of kosten in terug bij het omzetten.
pi_212362423
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 21:23 schreef snabbi het volgende:

[..]
Kijk uit dat je box 1 en box 3 niet met elkaar vermengt. Bepaalde leningen mag je van je inkomen aftrekken, andere mag je alleen van je vermogen aftrekken. De quote die je aanhaalt gaat over de rente over schulden die je van de vermogensaanwas uit box 3 mag aftrekken, terwijl de link die je bijvoegt gaat over investeringen in je woonsituatie waar je de rente van je inkomen mag aftrekken.

Zie schulden 2,47%:
https://www.belastingdien(...)rlopige-aanslag-2024

Of - de drempel over 2024 is bijv 3700 per persoon:
https://www.belastingdien(...)chulden/uw_schulden/
Ik heb een schuld die valt onder de categorie woonsituatie. Ik betaal ook vermogensbelasting, zit ruim boven vrijstelling. Is het nog wel gunstig om die schuld aan te houden of kan ik die net zo goed aflossen.
rente over schuld 4%, rente op spaartegoed 3,1, rente op CF 6,6
Helaas ben ik geen genie om dat te berekenen zelf.
pi_212363407
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 19:30 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Ik heb een schuld die valt onder de categorie woonsituatie. Ik betaal ook vermogensbelasting, zit ruim boven vrijstelling. Is het nog wel gunstig om die schuld aan te houden of kan ik die net zo goed aflossen.
rente over schuld 4%, rente op spaartegoed 3,1, rente op CF 6,6
Helaas ben ik geen genie om dat te berekenen zelf.
Als je een schuld hebt zoals een hypothecaire schuld, dan gebruik je deze waarschijnlijk om aftrek in box 1 te krijgen. Alleen wanneer de lening niet aan de voorwaarden voldoet, dan zou je deze alsnog in box 3 kunnen opvoeren.

Stel je voor je hebt een leningdeel van je hypotheek van 50.000 euro die niet aan de voorwaarden voldoet, omdat je het destijds hebt gebruikt om je inboedel van aan te schaffen. Ondertussen heb je het geld wel, maar de vraag is wat financieel het meest gunstig is - aflossen of beleggen. (Uiteraard heb je ook nog emotionele overwegingen en zijn je CF inkomsten niet zonder risico van het verlies van je inleg, maar dat laat ik even buiten beschouwing). Ik reken even zonder fiscaal partner.

Dus in dit voorbeeld ga ik er vanuit dat je 107k aan spaargeld hebt en dat je de hypotheek van 50k wel of niet wilt aflossen. Ik gebruik 107k omdat je over de eerste 57k aan vermogen geen belasting betaalt. Dus door 107k te gebruiken focussen we alleen op de beslissing voor 50k wel of niet af te lossen

1) Als je het niet aflost, dan gebruik je die 50k om in die CF je 6,6% te pakken. Dat is 3300
2) Over die 50k moet je natuurlijk rente aan de bank betalen, want lening: 2000.
3) Je bruto kasstroom is 3300-2000=1300

4) De belastingdienst gaat uit van een complexe berekening in stappen. Deze moet je gewoon op de site blind volgen want logica is moeilijk te vinden.
Stap 1: bereken het belastbaar rendement
107K * 6,04% (ik heb hier al het geld in je CF geplaatst) = 6462

Aftrekbare schuld is 50000-3700=46300
Kosten daarop: 1144

Het belastbaar rendement: 6462-1144=5318

Stap 2: rendementsgrondslag (heb je in stap 4 nodig)
107k-46300=60700

Stap 3: grondslag sparen en beleggen
60700 - 57000(vrijstelling) = 3700

Stap 4: Aandeel in renedementsgrondslag
3700/60700=6,10%

Stap 5: voordeel:
5318*6.10%=324

Daarover betaal je 36% belasting= 116 euro

Je winst is de werkelijke kasstroom van 1300 - 116 belasting =1184euro.

Je wint 1184 euro door niet af te lossen en of je dat de moeite waard vindt ten opzichte van het risico dat je je geld niet terugziet door je CF project, dat is de afweging die je moet maken.
Kijk daarnaast nog heel goed naar de voorwaarden van je hypothecaire lening. Vaak is het zo dat je een korting in het rentepercentage kan krijgen wanneer de waarde van je woning ten opzichte van de hoogte van je lening wijzigt. Dit noemen ze de LTV (loan to value). Stel je lost een stuk van de lening af, dan wordt de LTV lager, net zoals een nieuwe waardering van je woning waarschijnlijk je woning meer waarde heeft gekregen. Bij sommige LTV waarden krijg je een rentekorting, omdat de bank redeneert dat je hypotheek eigenlijk niet meer zoveel risico geeft.
Hierdoor kan aflossen bijvoorbeeld zorgen dat je hypotheekrente naar beneden kan.
Andersom, let ook op dat aflossen soms geld kost. Vaak is 10% per jaar gratis.

Al met al zal je zelf moeten kijken wat voor jou geldt. Alles hangt af van welke bank/welk product. Welke risico's je zelf wilt lopen etc.

[ Bericht 12% gewijzigd door snabbi op 09-02-2024 21:26:13 ]
pi_212365961
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 20:36 schreef snabbi het volgende:

[..]
Als je een schuld hebt zoals een hypothecaire schuld, dan gebruik je deze waarschijnlijk om aftrek in box 1 te krijgen. Alleen wanneer de lening niet aan de voorwaarden voldoet, dan zou je deze alsnog in box 3 kunnen opvoeren.

Stel je voor je hebt een leningdeel van je hypotheek van 50.000 euro die niet aan de voorwaarden voldoet, omdat je het destijds hebt gebruikt om je inboedel van aan te schaffen. Ondertussen heb je het geld wel, maar de vraag is wat financieel het meest gunstig is - aflossen of beleggen. (Uiteraard heb je ook nog emotionele overwegingen en zijn je CF inkomsten niet zonder risico van het verlies van je inleg, maar dat laat ik even buiten beschouwing). Ik reken even zonder fiscaal partner.

Dus in dit voorbeeld ga ik er vanuit dat je 107k aan spaargeld hebt en dat je de hypotheek van 50k wel of niet wilt aflossen. Ik gebruik 107k omdat je over de eerste 57k aan vermogen geen belasting betaalt. Dus door 107k te gebruiken focussen we alleen op de beslissing voor 50k wel of niet af te lossen

1) Als je het niet aflost, dan gebruik je die 50k om in die CF je 6,6% te pakken. Dat is 3300
2) Over die 50k moet je natuurlijk rente aan de bank betalen, want lening: 2000.
3) Je bruto kasstroom is 3300-2000=1300

4) De belastingdienst gaat uit van een complexe berekening in stappen. Deze moet je gewoon op de site blind volgen want logica is moeilijk te vinden.
Stap 1: bereken het belastbaar rendement
107K * 6,04% (ik heb hier al het geld in je CF geplaatst) = 6462

Aftrekbare schuld is 50000-3700=46300
Kosten daarop: 1144

Het belastbaar rendement: 6462-1144=5318

Stap 2: rendementsgrondslag (heb je in stap 4 nodig)
107k-46300=60700

Stap 3: grondslag sparen en beleggen
60700 - 57000(vrijstelling) = 3700

Stap 4: Aandeel in renedementsgrondslag
3700/60700=6,10%

Stap 5: voordeel:
5318*6.10%=324

Daarover betaal je 36% belasting= 116 euro

Je winst is de werkelijke kasstroom van 1300 - 116 belasting =1184euro.

Je wint 1184 euro door niet af te lossen en of je dat de moeite waard vindt ten opzichte van het risico dat je je geld niet terugziet door je CF project, dat is de afweging die je moet maken.
Kijk daarnaast nog heel goed naar de voorwaarden van je hypothecaire lening. Vaak is het zo dat je een korting in het rentepercentage kan krijgen wanneer de waarde van je woning ten opzichte van de hoogte van je lening wijzigt. Dit noemen ze de LTV (loan to value). Stel je lost een stuk van de lening af, dan wordt de LTV lager, net zoals een nieuwe waardering van je woning waarschijnlijk je woning meer waarde heeft gekregen. Bij sommige LTV waarden krijg je een rentekorting, omdat de bank redeneert dat je hypotheek eigenlijk niet meer zoveel risico geeft.
Hierdoor kan aflossen bijvoorbeeld zorgen dat je hypotheekrente naar beneden kan.
Andersom, let ook op dat aflossen soms geld kost. Vaak is 10% per jaar gratis.

Al met al zal je zelf moeten kijken wat voor jou geldt. Alles hangt af van welke bank/welk product. Welke risico's je zelf wilt lopen etc.
Top, bedankt voor je heldere uitleg, dit is duidelijke te volgen voor me. Ik ga mijn berekening eens maken van het weekend.
pi_212370569
En als het een hypotheek in box 1 betreft kom je bij aflossing ook in aanmerking voor de regeling Hillen: beperkte bijtelling Eigen Woning Forfait.
pi_212370643
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 13:18 schreef zeeland6 het volgende:
En als het een hypotheek in box 1 betreft kom je bij aflossing ook in aanmerking voor de regeling Hillen: beperkte bijtelling Eigen Woning Forfait.
Het heet(te) de Wet Hillen en die is afgeschaft.
pi_212370653
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 19:30 schreef Michael91984 het volgende:
rente op CF 6,6

CF = Crowd Funding???
pi_212371067
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 13:30 schreef blomke het volgende:

[..]
CF = Crowd Funding???
ja. Sinds 4 jaar alleen bij CCF (Collin crowdfund) naar volle tevredenheid. 6,6 Netto rendement
pi_212371164
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 13:28 schreef blomke het volgende:

[..]
Het heet(te) de Wet Hillen en die is afgeschaft.
Nee hoor die bestaat nog steeds. In 2024 is 80% van het EWF aftrekbaar.

https://www.belastingdien(...)e_eigenwoningschuld#
pi_212371229
quote:
quote:
De schuld is geen hypothecaire lening, persoonlijke lening aangegaan voor aankoop, verbouwing huis. Kan zowel in Box 1 als 3 aangegeven worden. Aflossen van hypotheek is niet van toepassing, rente op hypotheek is 1,2 %. Die laat ik lekker lopen :-)
pi_212371282
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 14:33 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
[..]
De schuld is geen hypothecaire lening, persoonlijke lening aangegaan voor aankoop, verbouwing huis. Kan zowel in Box 1 als 3 aangegeven worden. Aflossen van hypotheek is niet van toepassing, rente op hypotheek is 1,2 %. Die laat ik lekker lopen :-)
Gelijk heb je. Ik heb voor mijn (toen) hypotheekvrije woning speciaal een hyp afgesloten voor 20 jaar 1,5% begin 2022 om mee te gaan beleggen. Heb nu zelfs een aantal depositootjes gesloten tot 4,3% vorig jaar.

Ik mag de rente van de aflossingsvrije hypotheek van 1,5% aftrekken (in box 3) tegen 2,5% in box 3 dus maak ik zelfs belasting"winst".
Ik hoef niet zonodig een nieuw box 3 stelsel. :)
pi_212371408
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 14:37 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Gelijk heb je. Ik heb voor mijn (toen) hypotheekvrije woning speciaal een hyp afgesloten voor 20 jaar 1,5% begin 2022 om mee te gaan beleggen. Heb nu zelfs een aantal depositootjes gesloten tot 4,3% vorig jaar.

Ik mag de rente van de aflossingsvrije hypotheek van 1,5% aftrekken (in box 3) tegen 2,5% in box 3 dus maak ik zelfs belasting"winst".
Ik hoef niet zonodig een nieuw box 3 stelsel. :)
Ik was tot een paar jaar geleden helemaal niet met geld bezig, betaalde mijn rekeningen en spaargeld stond maar te staan bij een Nederlandse grootbank, moest zelfs negatieve rente betalen. Dat werd me te gortig en me toen eens een beetje gaan verdiepen en oriënteren hoe mijn geld aan het werk te zetten. Leuke hobby en begin aardig in de materie thuis te raken. Alleen om regels helemaal toe te passen met name richting belastingdienst vind ik lastig. Snap de regels wel maar weet niet zo goed waar ik welke bedragen toe kan passen. Maar al doende leert men en ook dit forum is voor mij heel leerzaam.
pi_212372268
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 14:53 schreef Michael91984 het volgende:
Alleen om regels helemaal toe te passen met name richting belastingdienst vind ik lastig. Snap de regels wel maar weet niet zo goed waar ik welke bedragen toe kan passen. Maar al doende leert men en ook dit forum is voor mij heel leerzaam.
Maak je geen zorgen, de belastingdienst past de regels helemaal goed naar jou toe2.

Wel even opletten dat je dividendbelasting terugvraagt (althans: goed vermeld staat op het vooringevulde aangifte); mijn buitenlandse dividendbelasting was ooit ontbrekend.
pi_212398492
Bigbank
Met ingang van 12 februari 2024 is het rentepercentage voor Flexibel Sparen verhoogd naar 3,30% (van 3,10%).
pi_212409648
BigBank
quote:
Graag brengen wij u op de hoogte van een wijziging in de rentetarieven voor ons product "Flexibel Sparen".

U kunt nu nog meer rendement behalen uit uw spaargeld door gebruik te maken van onze Flexibel Sparen rekening. De rente voor Flexibel Sparen is verhoogd van 3,10% naar 3,30%. Daarnaast is de rente voor termijndeposito´s met een looptijd van 1 jaar verhoogd naar 3,50%.

Met Flexibel Sparen kunt u, geheel kosteloos, sparen tegen een aantrekkelijke variabele rente. Op elk wenselijk moment kunt u uw spaargeld aanvullen of opnemen.
pi_212410365
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:33 schreef KrekelJapie het volgende:
BigBank
[..]

De 1-jaars rente naar 3,5 maar de rest allemaal naar beneden, dat zeggen ze er dan weer niet bij.
pi_212425034
Voor de meesten hier niks nieuws onder de zon maar voor sommige misschien toch interessant om te lezen:

https://www.financieelona(...)eview-en-ervaringen/
pi_212426494
quote:
14s.gif Op woensdag 14 februari 2024 15:45 schreef Horsemen het volgende:
Voor de meesten hier niks nieuws onder de zon maar voor sommige misschien toch interessant om te lezen:

https://www.financieelona(...)eview-en-ervaringen/
Op zich wel wat interessante info tussen.
Maar waar de schrijver vooral zoiets heeft van goh het hoeft niet perse via raisin, zie ik eigenlijk weinig redenen waarom beter bij Nederlandse banken.

Komen 2 voorbeelden voorbij, Sander huppeldepup en Trade republic.

De eerste lijkt leuk, maar is op zich vergelijkbaar met wat je op raisin aantreft, of die 0.x% verschil moet je echt willen en gaan overstappen van raisin als je daar al zit.

Maar die laatste is wat misleidend.
Dat is in principe beleggen, ze hebben wel sparen maar dan hebben we het over 2%.
Ga je beleggen is die 4% wel erg karig, gezien je belasting druk over beleggen.
pi_212426625
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 17:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Maar die laatste is wat misleidend.
Dat is in principe beleggen, ze hebben wel sparen maar dan hebben we het over 2%.
Het is een broker, maar ze bieden wel 4% op het saldo dat je daar stalt en niet belegd: https://traderepublic.com/nl-nl/rente
Voor mij is deze club geen alternatief voor banken, ondanks de hogere rente.
pi_212429114
Appels en peren vergelijken wordt het allemaal niet beter van. Brokers die het niet belegde geld in een geldfonds stoppen en/of via een escrow account in een ander land hebben staan waarvan je niet kan achterhalen in hoeverre de escrow invloed heeft op je DGS moet je in mijn ogen niet in hetzelfde rijtje als banken zetten. Als je meer rendement zoekt dan kan je ook gewoon naar obligaties of crowd funding kijken.
En wil je toch graag veel rendement en wel bij een bank zitten, de simba rekening van deze Keniaanse bank loopt wel op tot 8,5%.... gelijk doen hoor.

Maar goed, Raisin is ook niet heilig ofzo. Het is platform dat met een klein aantal banken zaken doet en uiteraard zijn er ook aanbieders die buiten dat platform hogere rentes aanbieden. Logisch ook, want ze hoeven geen tussenpersoon als Raisin te betalen.
pi_212434741
Weet iemand of het bij Raisin mogelijk is om rekeningafschriften te downloaden?
Ik heb het voor een hypotheekaanvraag nodig maar krijg het nergens gevonden.
pi_212439354
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 11:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik zie niet echt een afschrift-mogelijkheid, maar zelf zou ik gewoon een screenshot maken van de dashboard pagina. Eventueel kan je ook nog de laatste transacties laten zien via https://www.raisin.nl/account-transactions/
pi_212439365
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 11:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Bij "Transacties (Raisin-rekening)" kan je op Exporteren drukken en via een TAN code, downloaden.
pi_212439524
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 17:18 schreef snabbi het volgende:

[..]
Ik zie niet echt een afschrift-mogelijkheid, maar zelf zou ik gewoon een screenshot maken van de dashboard pagina. Eventueel kan je ook nog de laatste transacties laten zien via https://www.raisin.nl/account-transactions/
Ja dat is mijn alternatief maar echt krachtig als bewijslast is dat ook niet.
pi_212439537
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 17:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Bij "Transacties (Raisin-rekening)" kan je op Exporteren drukken en via een TAN code, downloaden.
Dat is een optie maar een csv. Die nummers kan ik net zo goed zelf aanvullen.
pi_212439569
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 17:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
tja een pdf is ook makkelijk gemanipuleerd hoor
pi_212440506
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 17:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Op zich doet niemand daar nog moeilijk over.
Deed ik ook wel eens van mijn ING die ook csv gebruikt of waar dan de telefoon dit tegenhoudt als ik een screen afbeelding wil nemen.

Terwijl ik wel iets moest aantonen via “afschrift”, dat is tegenwoordig best irritant.
pi_212443368
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 18:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Terwijl ik wel iets moest aantonen via “afschrift”, dat is tegenwoordig best irritant.
Wanneer komt dat voor dan?
pi_212443537
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 21:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Huur contract, energietoeslag (hoewel daar een afbeelding van pinpas ook kon okay) en was laatst nog iets, even kwijt.
pi_212446170
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 21:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Aanvraag lening of hypotheek bv.

Of bij het openen van een bankrekening bij een spaarrekening met vaste tegenrekening of buitenlandse bank/raisin
https://www.raisin.nl/zo-werkt-het/
pi_212447518
- weg -

[ Bericht 98% gewijzigd door blomke op 16-02-2024 09:06:03 ]
  vrijdag 16 februari 2024 @ 11:12:34 #160
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_212449197
Beetje oftopic maar ik zag net dat de kosten voor de bankpassen in 5 jaar tijd verdrievoudigd zijn.
in 2019 betaalde ik ¤2,30 en vanaf januari ¤6,80 :o

Geen wonder dat ze de grootste winsten melden. Maar de spaarrente met pijn moeite verhogen als een boer met kiespijn. _O-
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_212449264
NIBC verlaagt depositorente:

Geachte heer .....,

Vanaf 22 februari 2024 verlagen we de rentetarieven voor termijndeposito's met een looptijd van 5 tot 10 jaar. Wilt u nog profiteren van de huidige tarieven? Dat kan! Tot en met 21 februari kunt u nog een termijndeposito openen tegen het huidige tarief.

Wilt u uw spaargeld minder lang vastzetten, maak dan gebruik van ons aantrekkelijke 1-jaars tarief (3,00%). Het 1-jaars termijndeposito blijft ongewijzigd.

pi_212450267
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:18 schreef blomke het volgende:
NIBC verlaagt depositorente:

Geachte heer .....,

Vanaf 22 februari 2024 verlagen we de rentetarieven voor termijndeposito's met een looptijd van 5 tot 10 jaar. Wilt u nog profiteren van de huidige tarieven? Dat kan! Tot en met 21 februari kunt u nog een termijndeposito openen tegen het huidige tarief.

Wilt u uw spaargeld minder lang vastzetten, maak dan gebruik van ons aantrekkelijke 1-jaars tarief (3,00%). Het 1-jaars termijndeposito blijft ongewijzigd.

Je was mij voor 😊
pi_212455450
CE bank spaarrekening 3.75% voor nieuwe klanten 6 mnd.
pi_212456584
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 19:38 schreef zeeland6 het volgende:
Zojuist het proces van rekening aanvragen/ openen doorlopen. Mooie actie rente. Heb nu nog een groot deel direct opvraagbaar spaargeld bij Bigbank staan voor 3,30. Ook niet verkeerd maar begin me toch een beetje zorgen te maken ivm oorlog Rusland Oekraïne. En de rente bij CE is nu wel heel aantrekkelijk en via ander forum lees ik wel goeie recenties over CE.
Ik twijfel nog of ik bij LPB nog een deposito ga openen voor 3,30 voor een gedeelte van mijn vrij opvraagbare deel.
pi_212457622
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 20:37 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Zojuist het proces van rekening aanvragen/ openen doorlopen. Mooie actie rente. Heb nu nog een groot deel direct opvraagbaar spaargeld bij Bigbank staan voor 3,30. Ook niet verkeerd maar begin me toch een beetje zorgen te maken ivm oorlog Rusland Oekraïne. En de rente bij CE is nu wel heel aantrekkelijk en via ander forum lees ik wel goeie recenties over CE.
Ik twijfel nog of ik bij LPB nog een deposito ga openen voor 3,30 voor een gedeelte van mijn vrij opvraagbare deel.
Alleen nadeel dat je alles na een half jaar daar weer weg haalt. Denk dat ik het laat lopen. Zag nog een duits deposito van 2jr van 3,5% bij raisin. Ga ik misschien wel meepakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 17-02-2024 10:14:44 ]
pi_212457862
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 20:37 schreef Michael91984 het volgende:
En de rente bij CE is nu wel heel aantrekkelijk en via ander forum lees ik wel goeie recenties over CE.
Ook dit gelezen over de CE-eigenaar de Turkse miljardair Hüsnü Özyegin:

https://www.quotenet.nl/z(...)echtszaak-hoge-raad/
pi_212457906
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 21:37 schreef blomke het volgende:

[..]
Ook dit gelezen over de CE-eigenaar de Turkse miljardair Hüsnü Özyegin:

https://www.quotenet.nl/z(...)echtszaak-hoge-raad/
Ja, gelezen. Dus nog wel enige twijfel....net zo goed als de twijfel bij Bigbank
pi_212457973
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 21:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Alleen nadeel dat je alles na een half jaar daar weer weg haalt. Denk dat ik het laat lopen. Zag nog een duits deposito van 2jr van 3,5%. Ga ik misschien wel meepakken.
Is dit via Raisin of rechtstreeks via de bank?
  Moderator vrijdag 16 februari 2024 @ 21:59:50 #169
236264 crew  capricia
pi_212458300
quote:
Oh, daar heb ik wel interesse in.
Is dat een 'normale' spaarrekening, waarbij je ieder moment je geld op kan nemen?

Dan ga ik wel van Bunq daarheen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212458689
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 21:43 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Is dit via Raisin of rechtstreeks via de bank?
Raisin
pi_212459047
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 21:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Oh, daar heb ik wel interesse in.
Is dat een 'normale' spaarrekening, waarbij je ieder moment je geld op kan nemen?

Dan ga ik wel van Bunq daarheen.
Ja normale spaarrekening.
  Moderator vrijdag 16 februari 2024 @ 22:37:35 #172
236264 crew  capricia
pi_212459185
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 22:32 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ja normale spaarrekening.
Is er een catch?
Bijv een vreemd garantiestelsel of zo..vind het percentage namelijk best hoog.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212459413
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 22:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Is er een catch?
Bijv een vreemd garantiestelsel of zo..vind het percentage namelijk best hoog.
Geen catch. NL garantiestelsel.
Al 30 jaar tevreden klant.
  Moderator vrijdag 16 februari 2024 @ 23:08:36 #174
236264 crew  capricia
pi_212460021
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 22:46 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Geen catch. NL garantiestelsel.
Al 30 jaar tevreden klant.
Thanks. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212463878
quote:
na dat halve jaar krijg je nog maar 1,77% dus tijdig weer weghalen. Onder Nl garantiestelsel is wel een voordeel. Bij Raisin kan je tot 3,31% (Distingo, Frankrijk) krijgen maar dan val je onder de Franse garantieregeling
pi_212463965
CE bank geopend.
Even wachten tot het geactiveerd is. Dan zet ik alles van Bunq over naar CE.
En over een half jaar sluit ik die CE rekening weer. Krijg je de rente meteen uitbetaald.

Nog dingen waaraan ik moet denken?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212464010
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 10:53 schreef capricia het volgende:
Nog dingen waaraan ik moet denken?
Ja, dat je effectieve rente 1,875% per half jaar is. Je kan je geld dus beter in een 1 jrs. dep. bij een Raisin-partnerbank neerzetten.
pi_212464034
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 10:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja, dat je effectieve rente 1,875% per half jaar is. Je kan je geld dus beter in een 1 jrs. dep. bij een Raisin-partnerbank neerzetten.
Deposito's heb ik al lopen. Dit is het 'losse' direct opneembare spaargeld. :)

Zodra er een deposito vrij valt ga ik wsl wel naar Raisin.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212464084
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:12 schreef ondeugend het volgende:
Beetje oftopic maar ik zag net dat de kosten voor de bankpassen in 5 jaar tijd verdrievoudigd zijn.
in 2019 betaalde ik ¤2,30 en vanaf januari ¤6,80 :o

Geen wonder dat ze de grootste winsten melden. Maar de spaarrente met pijn moeite verhogen als een boer met kiespijn. _O-
Je denkt toch niet daar de winst van de banken in zit? Ik vind het ook belachelijke prijzen hoor maar ik denk dat banken vrij trouwe klanten hebben.
  zaterdag 17 februari 2024 @ 12:02:46 #180
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_212464882
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 11:07 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Je denkt toch niet daar de winst van de banken in zit? Ik vind het ook belachelijke prijzen hoor maar ik denk dat banken vrij trouwe klanten hebben.
Nee natuurlijk niet. Ik vind het alleen opvallend dat geld graaien makkelijk gaat maar delen moeilijk is. Het zegt wat over banken.En dat wij dat eigenlijk gewoon pikken als klant terwijl de service steeds verder ingeklonken wordt.

[ Bericht 6% gewijzigd door ondeugend op 17-02-2024 12:15:49 ]
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_212465105
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 12:02 schreef ondeugend het volgende:
Nee natuurlijk niet. Ik vind het alleen opvallend dat geld graaien makkelijk gaat maar delen moeilijk is. Het zegt wat over banken. En dat wij dat eigenlijk gewoon pikken als klant terwijl de service steeds verder ingeklonken wordt.
Zolang iedereen braaf meewerkt en betaalt, gaan banken dat niet veranderen. Ik ben ook wel eens van hypotheekbank geswitched; zodra de aflosnota wordt aangevraagd, krijg je allemaal aanbiedingen "dat het wel anders, beter kan en of je effe vooral nog eens wilt kijken naar de voordelen". Ja, dat haalt je de koekoek, jaren hypotheekrente betaald en dan kan het plotseling lager...
pi_212465467
https://www.taxlive.nl/nl(...)-sparen-en-beleggen/

Wat ik dus al voorspelde en uitgerekend had, als je gaat beleggen versus sparen, betaal je met beleggen straks duizenden euro’s meer versus sparen.

Thanks mensen die perse “werkelijk rendement” wilde belasten.

Ik kies dus voor mijn vermogen te "sparen".
pi_212465644
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 12:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Wat ik dus al voorspelde en uitgerekend had, als je gaat beleggen versus sparen, betaal je met beleggen straks duizenden euro’s meer versus sparen.

Dit onderzoek van Raisin gaat ervanuit dat de rendementen op beleggingen hoog blijven, en de belasting op die beleggingen dus ook. Maar als die rendementen zo hoog blijven, waarom zou je dan niet gaan beleggen?

Tegelijkertijd gaan ze er voor sparen vanuit dat de belastingdienst voor 2025 en 2026 gaat rekenen met een fictief spaarrendement van iets meer dan 1%. Terwijl je alleen dit topic maar hoeft door te lezen om te weten dat het nu al hoger ligt dan dat.

Voor het rendement zit je nog steeds goed met aandelen en voor de veiligheid met spaargeld. Wat echt onaantrekkelijk is geworden zijn laagrenderende investeringen die toch even zwaar worden belast als aandelen. De Dela Spaarverzekering bijvoorbeeld, daar krijg je 2% rendement ofzo, maar je wordt er voor aangeslagen alsof je aandelen bezit.
pi_212465980
quote:

Het grote voordeel van het huidige systeem dat het fiscale rendement op spaargeld de gemiddelde rentevergoeding is op een spaarrekening bij grootbanken. Kleinere banken geven echter een hogere rente en depositos nog meer terwijl die als spaargeld worden aangemerkt. Het verschil kan aardig oplopen en dat voordeel vervalt bij invoering van de werkelijk rendementsheffing.
pi_212466899
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 13:04 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Dit onderzoek van Raisin gaat ervanuit dat de rendementen op beleggingen hoog blijven, en de belasting op die beleggingen dus ook. Maar als die rendementen zo hoog blijven, waarom zou je dan niet gaan beleggen?

Tegelijkertijd gaan ze er voor sparen vanuit dat de belastingdienst voor 2025 en 2026 gaat rekenen met een fictief spaarrendement van iets meer dan 1%. Terwijl je alleen dit topic maar hoeft door te lezen om te weten dat het nu al hoger ligt dan dat.

Voor het rendement zit je nog steeds goed met aandelen en voor de veiligheid met spaargeld. Wat echt onaantrekkelijk is geworden zijn laagrenderende investeringen die toch even zwaar worden belast als aandelen. De Dela Spaarverzekering bijvoorbeeld, daar krijg je 2% rendement ofzo, maar je wordt er voor aangeslagen alsof je aandelen bezit.
Die zullen ook gewoon relatief hoog blijven.
Er is geen keus.
De beurs is “de afzetmarkt” geworden voor alle centrale banken qua “QE” wat ze al sinds 2010 doen in feite.

Daarmee bedoel ik, goedkoop en vooral eindeloze hoeveelheden geld wat via kapitaalleningen en dergelijke, eigen aandelen terugkopen etc, op de beurs beland en in de zakken van aandeelhouders.

Maar die aantal zakken zijn relatief ook beperkt, als in, dat zijn eigenlijk niet zo veel mensen op de planeet.
Dit voorkomt dat geld “te snel” gaat bewegen, we hadden allang immers hyperinflatie moeten zien.

Dit geintje kunnen ze nog gerust 10 jaar volhouden voor de boel klapt.

Maar hoe dan ook, ik was van plan te beleggen, maar onder aan de streep hou ik dan eigenlijk niks over zonder dat ik gedwongen zou worden aandelen te verkopen.

Dus hou ik het bij (deposito)sparen, tenzij die rentes zo laag worden dat het eveneens eigenlijk niet loont.
pi_212466906
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 13:28 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Het grote voordeel van het huidige systeem dat het fiscale rendement op spaargeld de gemiddelde rentevergoeding is op een spaarrekening bij grootbanken. Kleinere banken geven echter een hogere rente en depositos nog meer terwijl die als spaargeld worden aangemerkt. Het verschil kan aardig oplopen en dat voordeel vervalt bij invoering van de werkelijk rendementsheffing.
Dat voordeel word juist groter, heel wat groter.
Dat maakt het artikel duidelijk.
pi_212467310
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 14:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Maar hoe dan ook, ik was van plan te beleggen, maar onder aan de streep hou ik dan eigenlijk niks over zonder dat ik gedwongen zou worden aandelen te verkopen.

Wel eens van het begrip "dividend" gehoord? Wij beleggen speciaal in aandelen met hoog dividend (RD, VLK, Signify, Aperam etc.) en van de bruto dividenden betalen we netto hypotheekrente.

Nooit de zinnigheid van de belastingen begrepen op dat punt; dividendbelasting krijg je terug en betaalde hypotheekrente is fiscaal aftrekbaar 8)7.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 17-02-2024 15:36:57 ]
pi_212467502
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 15:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Wel eens van het begrip "dividend" gehoord? Wij beleggen speciaal in aandelen met hoog dividend (RD, VLK, Signify, Aperam etc.) en van de bruto dividenden betalen we netto hypotheekrente.

Nooit de zinnigheid van de belastingen begrepen op dat punt; dividendbelasting krijg je terug en betaalde hypotheekrente is fiscaal aftrekbaar 8)7.
Ik ben een leek, waarom fluctueert dat dan niet, dat "hoge dividend"?
pi_212467551
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 15:50 schreef Adrie072 het volgende:

Ik ben een leek, waarom fluctueert dat dan niet, dat "hoge dividend"?
Dat fluctueert ook wel (in absolute zin maar zeker als je kijkt naar het % t.o.v. de koers), maar dat is geen probleem.

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 17-02-2024 16:10:43 ]
pi_212467838
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 15:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja dus je betaalt straks belasting over je dividend, belasting over eventueel spaargeld en belasting, ja, over de aanwas.

Dat is voor mij dan niet te doen

Als ik dat versus puur sparen zet, bij een rente van minimaal 3.50% (liefst hoger) scheelt dit in de praktijk in mijn geval, iets van 2 a 300 euro als als ik zou beleggen.

Dat is de koppijn van alles moet bijhouden niet waard.

Ik heb overigens een laag inkomen, maar 150k+ vermogen.

Bij beleggen in bijvoorbeeld de aandelen wat jij noemt, heb je inderdaad dividend, maar straks vanaf 2027 krijg je ook nog aanwas belasting.
Dan word ik gedwongen aandelen te verkopen en word ik in feite juist armer.
  zaterdag 17 februari 2024 @ 17:11:11 #191
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_212468316
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 16:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

straks vanaf 2027 krijg je ook nog aanwas belasting.
Hoe bedoel je dat?
36% van de aanwas wordt belast, dus 64% behoudt je zelf. Hoe wordt je daar armer van?
Géén kloon van tvlxd!
pi_212468377
quote:

[..]
Ja dus je betaalt straks belasting over je dividend, belasting over eventueel spaargeld en belasting, ja, over de aanwas.

Als ik dat versus puur sparen zet, bij een rente van minimaal 3.50% (liefst hoger) scheelt dit in de praktijk in mijn geval, iets van 2 a 300 euro als als ik zou beleggen.

Dat is de koppijn van alles moet bijhouden niet waard.

Ik heb overigens een laag inkomen, maar 150k+ vermogen.

Bij beleggen in bijvoorbeeld de aandelen wat jij noemt, heb je inderdaad dividend, maar straks vanaf 2027 krijg je ook nog aanwas belasting.
Ik doe ook niets in aandelen. Wil gewoon rustig rente trekken van mijn vermogen. En er niet steeds naar om hoeven kijken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212468429
quote:

Volgens mij maak je het verschil groter dan het is.

Als je de nieuwe manier van berekenen met 2 ton vergelijkt met de oude manier van berekenen zoals in 2020. Alleen moet je natuurlijk niet rekenen met de percentages van 2020, maar met de percentages van de verwachte spaar/beleg opbrengt van nu:
Startbedrag 200000 - berekening volgens stappenplan belastingdienst
stap 1 12080
stap 2 200000
stap 3 143000
stap 4 0,715
stap 5 8637,2
stap 6 3109,392 -- 3109 belasting

In 2020:
72798 * 2.6833% (=.67*1.03+.33*6.04) = 1953
20000-57000-72798=70202 onder de 2e bucket: met 4.9879% rendement=3501

5454 (1953+3501) fictief rendement met destijds 30% belasting -> 1636 belasting

Ja je betaalt nu 1473 euro meer belasting als je de volledige 2 ton in aandelen hebt zitten. Het verschil is dus geen duizenden euro's ten opzichte van het oude systeem. En ja je kan wel tussen volledig sparen en volledig beleggen 530 euro of 3109 euro belasting betalen -- maar eigenlijk geeft het dus meer flexibiliteit in de belastingbetaling dan dat het perse duurder is.

[ Bericht 5% gewijzigd door snabbi op 17-02-2024 17:42:55 ]
pi_212474322
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 17:24 schreef snabbi het volgende:

[..]
Volgens mij maak je het verschil groter dan het is.

Als je de nieuwe manier van berekenen met 2 ton vergelijkt met de oude manier van berekenen zoals in 2020. Alleen moet je natuurlijk niet rekenen met de percentages van 2020, maar met de percentages van de verwachte spaar/beleg opbrengt van nu:
Startbedrag 200000 - berekening volgens stappenplan belastingdienst
stap 1 12080
stap 2 200000
stap 3 143000
stap 4 0,715
stap 5 8637,2
stap 6 3109,392 -- 3109 belasting

In 2020:
72798 * 2.6833% (=.67*1.03+.33*6.04) = 1953
20000-57000-72798=70202 onder de 2e bucket: met 4.9879% rendement=3501

5454 (1953+3501) fictief rendement met destijds 30% belasting -> 1636 belasting

Ja je betaalt nu 1473 euro meer belasting als je de volledige 2 ton in aandelen hebt zitten. Het verschil is dus geen duizenden euro's ten opzichte van het oude systeem. En ja je kan wel tussen volledig sparen en volledig beleggen 530 euro of 3109 euro belasting betalen -- maar eigenlijk geeft het dus meer flexibiliteit in de belastingbetaling dan dat het perse duurder is.
Als je verder geen cent nodig hebt van dat dividend etc.
Maar ik wel, het dient ter aanvulling gezien ik toeslagen niet meer krijg.
Dat hakt er zo hard in, dat het geld moet renderen en liefst natuurlijk dat het kan groeien.

Dat kan bij een aanwasbelasting niet.
pi_212478371
quote:

[..]

Ik weet niet waar je het allemaal over hebt.
pi_212478996
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 08:39 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik weet niet waar je het allemaal over hebt.
De verandering wat er aan komt vanaf 2027.
Dan zit ik niet te wachten op voor een paar jaartjes nog beleggen.

Heel beknopt, van het vermogen schuif ik maandelijks 250eu bij op mijn inkomen voor whatever je nodig hebt etc.
Daarnaast a 166 (beetje specifiek) opzij per maand voor een vakantie. (A +/- 2000 per jaar)

Afgerond zo';n 5000 per jaar wat ik dan uitgeef van het vermogen, minimaal.

Dan komt er ook wel weer bedragen bovenop, afhankelijk van of ik beleg of niet, maar denk ook aan vakantiegeld etc.

Al met al heb ik minimaal 2800 euro nodig qua wat het geld moet renderen.

Dit kan prima, sparen of beleggen natuurlijk.
Maar groei zit er dan eigenlijk niet meer in vanaf 2027, door die aanwas belasting.

Dan moet ik aandelen verkopen, leuk, eenmalig misschien winst op die manier, maar je pot met aandelen word alsmaar kleiner omdat ik niet geld overhou of bij kan leggen maandelijks of jaarlijks om meer te kunnen groeien.

Hopelijk is dat wat duidelijker lol.

[ Bericht 44% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 18-02-2024 10:07:19 ]
  zondag 18 februari 2024 @ 10:13:17 #197
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_212479234
Bij sparen neemt je vermogen dan toch ook af?

De vergelijking die je in mijn optiek moet maken is of het rendement na belasting hoger is bij sparen of beleggen. Je spreekt over 2027… wie nu die spaarrente, het verwachte beleggingsrendement en de belastingtarieven van 2027 kent mag het zeggen…

Ik snap best dat je geen zin hebt in aandelen als je elk jaar wat aandelen moet verkopen. Aan de andere kant, wat is daar anders aan dan je spaargeld afromen?

Edit: lekker doen waar je je goed bij voelt. Jouw geld, jouw keuzes. Je moet er niet wakker liggen.
pi_212479321
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 09:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Hopelijk is dat wat duidelijker lol.

Bij een maandelijkse onttrekking van 250 + 166 zit je op 4992 per jaar.

Dat kan als je 4% spaarrente vangt op de 1,5 ton vermogen. Dan kan je ook nog de VRH betalen, die bereken ik bij 1,5 ton spaargeld een Rendementsgrondslag van 36000 en een aandeel van 24% met een 32% heffing (even aangenomen met partner) op ¤106,-

Iedere andere verdeling is simpelweg uit te rekenen m.b.v. de belastingdiensttools

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 18-02-2024 10:58:44 ]
pi_212480205
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2024 10:13 schreef kloon_bassie het volgende:
Bij sparen neemt je vermogen dan toch ook af?

De vergelijking die je in mijn optiek moet maken is of het rendement na belasting hoger is bij sparen of beleggen. Je spreekt over 2027… wie nu die spaarrente, het verwachte beleggingsrendement en de belastingtarieven van 2027 kent mag het zeggen…

Ik snap best dat je geen zin hebt in aandelen als je elk jaar wat aandelen moet verkopen. Aan de andere kant, wat is daar anders aan dan je spaargeld afromen?

Edit: lekker doen waar je je goed bij voelt. Jouw geld, jouw keuzes. Je moet er niet wakker liggen.
Nee, bij sparen betaal je naar verhouding echt vele male minder, maar hou je evenredig ongeveer hetzelfde over.

Wat heb je dan liever? Qua tijd en gedoe.
pi_212480603
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2024 10:13 schreef kloon_bassie het volgende:

Daar zit ook geen verschil tussen. Alleen de knoppen zien er anders uit. Bij aandelen heb je misschien het voordeel dat je je dividend naar je betaalrekening laat overmaken; heb je er helemaal geen omkijken naar.
pi_212481546
Iemand ervaringen met Open Bank? De eerste 6 maanden een rente van 3,65
Daarna 2,70 dacht ik. Zit nu bij Bunq
pi_212481637
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 13:11 schreef Vatta het volgende:
Nee, daar heeft men in dit draadje nog nooit van gehoord. :') 14.gif
pi_212482062
quote:
3s.gif Op zondag 18 februari 2024 13:17 schreef Socios het volgende:

[..]
_O-

quote:
Zoekfunctie geeft hier alleen al 137 hits.
pi_212482202
quote:
3s.gif Op zondag 18 februari 2024 13:17 schreef Socios het volgende:

[..]
Hij vroeg of iemand ervaringen heeft.

Je bent weinig behulpzaan.
pi_212495979
quote:
De ervaring qua deposito sparen zegt mij dat het gewoon een lokkertje is.
Ik wil ook weer niet steeds te hoog van de toren blazen over Raisin, maar dat is en blijft toch echt het beste (alternatief) als je gemiddeld altijd 3.5% wil krijgen.

Nou zakken die rentes in heel Europa gestaag, maar ik voorzie ook wel weer een stijging, dus gemiddeld zit je altijd wel “okay” op zijn minst.
pi_212496515
quote:
Ik zou even de moeite nemen om een paar draadjes terug te lezen en je zal daar veel informatie vinden.

In zijn algemeenheid is m.i. de OpenBank een prima bank en wat zeker een pluspunt kan zijn is dat je er ook een gratis betaalrekening bij krijgt, inclusief betaalpas en mogelijkheden als contactloos betalen.
Verder hebben ze zeer regelmatig allerlei acties en actie tarieven, het nadeel daarvan is dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.

Persoonlijk zie ik als nadeel de belastingtechnische kant van de afwikkeling bij overlijden. Daar kan de bank overigens weinig aan doen maar dit heeft vooral te maken met de Spaanse erfbelasting.
pi_212496706
quote:
14s.gif Op maandag 19 februari 2024 13:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik zou even de moeite nemen om een paar draadjes terug te lezen en je zal daar veel informatie vinden.

In zijn algemeenheid is m.i. de OpenBank een prima bank en wat zeker een pluspunt kan zijn is dat je er ook een gratis betaalrekening bij krijgt, inclusief betaalpas en mogelijkheden als contactloos betalen.
Verder hebben ze zeer regelmatig allerlei acties en actie tarieven, het nadeel daarvan is dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.

Persoonlijk zie ik als nadeel de belastingtechnische kant van de afwikkeling bij overlijden. Daar kan de bank overigens weinig aan doen maar dit heeft vooral te maken met de Spaanse erfbelasting.
Hun manier van beveiliging en controles is ook een oerwoud. Ze werken met toegangscodes, PIN-codes, elektronische handtekening en SMS-codes. Dat allemaal door elkaar en onbegrijpelijk.

Terwijl gewoon inloggen via een 4 cijferige code gaat, tamelijk simpel.
pi_212497314
quote:
14s.gif Op maandag 19 februari 2024 13:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik word wel knettergek van de hoeveelheid marketing waarmee ze je lastig vallen bij OpenBank.
pi_212498150
LeasePlan Bank:

quote:
Tijdelijke actierente Deposito Sparen verlengd
De tijdelijke actierente op Deposito Sparen wordt verlengd tot en met 8 maart 2024.

Op een deposito van 1 jaar ontvangt u 3,00% rente, en op een 2 jaar deposito zelfs 3,30%.

Deze actierente is alleen geldig voor deposito's afgesloten van 5 februari 2024 tot en met 8 maart 2024. De actierente wordt dus met twee weken verlengd. U ontvangt de actierente over de gehele looptijd van uw deposito.
pi_212499227
quote:
14s.gif Op maandag 19 februari 2024 15:37 schreef Horsemen het volgende:
LeasePlan Bank:
[..]

Ja mooi, kreeg net de mail ook. Ik heb net een rekening geopend bij Credit Europe voor 3.75% voor 6 maanden. Beetje een gokje, hoe staan de rentes erbij over 6 maanden? Als die gaan dalen dan is het wel zinvol om ook een deel voor 3.3% vast te zetten voor 2 jaar...
pi_212501590
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 14:28 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Ik word wel knettergek van de hoeveelheid marketing waarmee ze je lastig vallen bij OpenBank.
Ja, herkenbaar. Ik zoek naar de opties om dat uit te zetten.
pi_212512985
Deposito via Raisin bij Banca Progetto op 12-02 afgelopen, nog steeds niet uitbetaald, vandaag een mail richting raisin gestuurd waarom het zo lang duurt, anderen hier vergelijkbare ervaring ?
pi_212513715
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 17:19 schreef pkaiser het volgende:
Deposito via Raisin bij Banca Progetto op 12-02 afgelopen, nog steeds niet uitbetaald, vandaag een mail richting raisin gestuurd waarom het zo lang duurt, anderen hier vergelijkbare ervaring ?
Dit is het verdienmodel van dit soort platforms....
pi_212514570
quote:
Nee. Progetto op tijd dag zelf of 1 erna.
pi_212514581
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 19:08 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Nee. Progetto op tijd dag zelf of 1 erna.
Je kan beter bellen. Op mails wordt meestal niet gereageerd is mijn ervaring of weken later.
pi_212514591
Alisa Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,27% p.j. naar 3,22% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 26.02.2024 om 12 uur 's middags.
pi_212539327
quote:
14s.gif Op maandag 19 februari 2024 15:37 schreef Horsemen het volgende:
LeasePlan Bank:
[..]

Tijdelijke actierente op 1 jaar deposito stopt
De rente op een termijndeposito van 1 jaar wordt vanaf 24 februari 2024 weer 2,75%.

Mocht u nog gebruik willen maken van de tijdelijke actierente op een termijndeposito van 1 jaar, dan kan dit nog tot en met vrijdag 23 februari 2024.

De actierente van 3,30% op een termijndeposito van 2 jaar loopt door tot en met 8 maart 2024.
pi_212539649
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 17:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Tijdelijke actierente op 1 jaar deposito stopt
De rente op een termijndeposito van 1 jaar wordt vanaf 24 februari 2024 weer 2,75%.

Mocht u nog gebruik willen maken van de tijdelijke actierente op een termijndeposito van 1 jaar, dan kan dit nog tot en met vrijdag 23 februari 2024.

De actierente van 3,30% op een termijndeposito van 2 jaar loopt door tot en met 8 maart 2024.
Wat zijn de gedachten hierover, ik heb wel een spaarrekening geopend bij LP zodat ik als ik het wil nog snel gebruik kan maken van de actie.
Ik heb bij CE bank nu vrij opneembare rekening met actierente voor 6 maanden 3,75. Nu zit ik in dubio of ik toch een deel vastzet voor 3,3 bij LP. Keuzes, keuzes...luxe keuze dus, niet om wakker van te liggen
pi_212539777
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 17:52 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Wat zijn de gedachten hierover, ik heb wel een spaarrekening geopend bij LP zodat ik als ik het wil nog snel gebruik kan maken van de actie.
Ik heb bij CE bank nu vrij opneembare rekening met actierente voor 6 maanden 3,75. Nu zit ik in dubio of ik toch een deel vastzet voor 3,3 bij LP. Keuzes, keuzes...luxe keuze dus, niet om wakker van te liggen
Half jaar 3.75 of 2 jaar lang 3.3

Is een makkelijke waar je meeste winst hebt.
  donderdag 22 februari 2024 @ 19:09:51 #220
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_212540753
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 18:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Half jaar 3.75 of 2 jaar lang 3.3

Is een makkelijke waar je meeste winst hebt.
Als de inflatie hoger is dan de rente heb je helemaal geen winst. Maar dan heb je het minste verlies :P
pi_212541278
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 19:09 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Als de inflatie hoger is dan de rente heb je helemaal geen winst. Maar dan heb je het minste verlies :P
Heb je nog steeds winst.

En het ligt er aan wat je wil verslaan, als je al wil verslaan.
pi_212542911
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 17:52 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Ik plemp vanavond nog ¤20.000 bij een LPL deposito voor die 2 jaar. Denk dat de rentes niet veel zullen stijgen, eerder dalen door de mondiale toestanden en de presidentsverkiezingen in Amerika.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 22-02-2024 21:29:44 ]
pi_212543970
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 20:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik plemp vanavond nog 20.000 bij een LPL deposito voor die 2 jaar. Denk dat de rentes niet veel zullen stijgen, eerder dalen door de mondiale toestanden en de presidentsverkiezingen in Amerika.
Ik vind het altijd een beetje lastig om te bepalen hoeveel je vrij opneembaar wil hebben.

Is daar een stelregel voor?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212544288
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:15 schreef capricia het volgende:

Ik vind het altijd een beetje lastig om te bepalen hoeveel je vrij opneembaar wil hebben.

Nibud heeft een bufferberekenaar: https://bufferberekenaar.nibud.nl/introductie o.a. voor een defecte wasmachine :X

Denk dat je een deel daarvan vrij opneembaar moet hebben.
pi_212544360
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:15 schreef capricia het volgende:

[..]

Nibud, maar die buffer vind ik wat fors: https://www.nibud.nl/tools/een-financiele-buffer/

Een halve Nibud buffer vind ik voldoende
pi_212544519
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:26 schreef blomke het volgende:

[..]
Nibud heeft een bufferberekenaar: https://bufferberekenaar.nibud.nl/introductie o.a. voor een defecte wasmachine :X

Denk dat je een deel daarvan vrij opneembaar moet hebben.
Ja die ken ik.

Die gaat uit van twaalf- a dertienduizend euro voor de eigen woning. En tienduizend inboedel etc.

Ik vind het lastig om te bepalen hoeveel direct vrij opneembaar moet zijn.

Misschien de helft van dat advies ofzo?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212544526
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Nibud, maar die buffer vind ik wat fors: https://www.nibud.nl/tools/een-financiele-buffer/

Lol, deze adviseert me om een buffer van 40.000 euro aan te houden. Wat een waanzin.
pi_212544531
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ja zoiets dacht ik ook.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212544592
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:37 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Lol, deze adviseert me om een buffer van 40.000 euro aan te houden. Wat een waanzin.
Dat vind ik opzich geen raar bedrag.
Maar mijn vraag is meer: hoeveel wil je direct beschikbaar hebben? Dus geen deposito's van 1 of 2 of meer jaren.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212544598
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja die ken ik.

Die gaat uit van twaalf- a dertienduizend euro voor de eigen woning. En tienduizend inboedel etc.

Misschien de helft ofzo?
Drie keer je maandinkomen is zat. Eventueel kan je bij je producten rekening houden met liquiditeit. Dus dat er bijvoorbeeld een voorwaarde in zit dat je het deposito vroegtijdig kan beëindigen met een boete, waar je gebruik van maakt als het echt mis gaat.

Maar meestal gaat het niet mis natuurlijk. We leven in een land vol vangnetten. Mijn vrouw is vorig jaar haar baan onverwacht kwijtgeraakt en we hoefden geen cent van de buffer aan te spreken.
pi_212544610
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja die ken ik.

Misschien de helft van dat advies ofzo?
De bedragen vind ik ook schromelijk overdreven. Zeg ¤20000 spaargeld voor een gezin, en ¤7000 daarvan, vrij opneembaar. Veel dingen zijn te plannen zoals onderhoud aan huis (schilderwerk, isolatie), APK-auto....behalve de defecte wasmachine, die gaat altijd onverwacht stuk. Dus daar moet je wel speciaal ¤689 voor achter de hand houden.
pi_212544625
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar mijn vraag is meer: hoeveel wil je direct beschikbaar hebben? Dus geen deposito's van 1 of 2 of meer jaren.
Het is geen raar bedrag aan spaargeld, maar wel aan buffer. Buffer=vrij opneembaar
pi_212544637
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:40 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Drie keer je maandinkomen is zat. Eventueel kan je bij je producten rekening houden met liquiditeit. Dus dat er bijvoorbeeld een voorwaarde in zit dat je het deposito vroegtijdig kan beëindigen met een boete, waar je gebruik van maakt als het echt mis gaat.

Maar meestal gaat het niet mis natuurlijk. We leven in een land vol vangnetten. Mijn vrouw is vorig jaar haar baan onverwacht kwijtgeraakt en we hoefden geen cent van de buffer aan te spreken.
Drie keer het maandinkomen, is dat het zo'n beetje?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212544643
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:40 schreef Lichtloper het volgende:
Dus dat er bijvoorbeeld een voorwaarde in zit dat je het deposito vroegtijdig kan beëindigen met een boete, waar je gebruik van maakt als het echt mis gaat.
Veel deposito's kennen i.d.d. die mogelijkheid. Enige boete is dat je de gewone vrij opneembare rente vangt over de afgelopen periode
pi_212544696
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:42 schreef capricia het volgende:
Drie keer het maandinkomen, is dat het zo'n beetje?
Vind het niet veel voor iemand met een gezin, auto's en een eigen huis.
pi_212544785
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:45 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat hou jij aan qua direct opneembaar qua spaargeld?
Voor je gezin/eigen woning etc.

(Ik hoef natuurlijk geen exact bedrag)

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 22-02-2024 21:56:15 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 22 februari 2024 @ 21:57:58 #237
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_212544966
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:45 schreef blomke het volgende:

[..]
Dit staat haaks op dit:

quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:40 schreef blomke het volgende:

[..]
De bedragen vind ik ook schromelijk overdreven. Zeg ¤20000 spaargeld voor een gezin, en ¤7000 daarvan, vrij opneembaar. Veel dingen zijn te plannen zoals onderhoud aan huis (schilderwerk, isolatie), APK-auto....behalve de defecte wasmachine, die gaat altijd onverwacht stuk. Dus daar moet je wel speciaal ¤689 voor achter de hand houden.
Of is 3x jouw maandinkomen minder dan ¤7000? ;)

Ik hou voor het geval er opeens een nieuwe auto nodig is altijd meer vrij opneembaar aan maar misschien is dat niet nodig als je het inderdaad uit een deposito kan trekken mocht het onverwacht nodig zijn.

Edit: Garantibank waar ik een deposito heb lopen zegt dat tussentijds opnemen absoluut niet mogelijk is.

[ Bericht 2% gewijzigd door laziness op 22-02-2024 22:05:11 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_212544979
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Op de en/of hebben we nu ¤2346,47 op de betaalrekening en ¤5943,80 op de spaarrekening (was even aan het bankieren naar de LPLN). Op ons ieder eigen rekeningen een plm. gelijk bedrag.

Verder heb ik wat geheime spaarrekeningen waar 1 iemand vanaf weet.
pi_212545052
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Op de en/of hebben we nu 2346,47 op de betaalrekening en 5943,80 op de spaarrekening (was even aan het bankieren naar de LPLN). Op ons ieder eigen rekeningen een plm. gelijk bedrag.

Je geheime rekeningen maken me niet uit. _O-

Het direct opneembaar is hier gewoon best hoog. Maar goed. Dat staat nu op die 3,75% bij Credit Europe. Is ook prima natuurlijk.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212545089
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:03 schreef capricia het volgende:
Maar goed. Dat staat nu op die 3,75% bij Credit Europe. Is ook prima natuurlijk.
Dat bij CE staat toch 6 maanden vast??
pi_212545097
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:05 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat bij CE staat toch 6 maanden vast??
Nope.
Is gewoon direct opneembaar. Maar wel 3,75% gegarandeerd op jaarbasis, voor een half jaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 22 februari 2024 @ 22:13:18 #242
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212545199
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:49 schreef capricia het volgende:

[..]

(Ik hoef natuurlijk geen exact bedrag)
Drie keer gezamenlijk netto = minimaal 18k. Met een pasr maanden verloopt de kortlopende deposito. Kunnen we weer n aanpassing doen
pi_212545268
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:13 schreef Rene het volgende:

[..]
Drie keer gezamenlijk netto = minimaal 18k. Met een pasr maanden verloopt de kortlopende deposito. Kunnen we weer n aanpassing doen
Dus zeg 20K direct opneembaar. De rest kun je uitzetten, eventueel gespreid.

Dit soort dingen zoek ik. ^O^
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212545356
quote:

[..]
Die wasmachine ging vandaag stuk, ben ik blij dat ik 619 euro had...

Maar goed, ik kwam dat ik iets van 24.000 euro spaargeld moest hebben (waarvan 8000 voor inboedel, dat is mijn hele inboedel niet eens waard...). Totale onzin. Ik heb bijvoorbeeld net een vrij nieuwe tweedehands auto met nog 1,5 jaar garantie, niet nodig dat ik een bedrag op de rekening moet hebben om hem gelijk te vervangen. Bijna alle kozijnen zijn net vervangen door kunststof, al het andere onderhoud is ook gebeurd. Nieuwe badkamer en keuken. Zulke zaken moet je gewoon zelf afwegen: hoe groot is de kans dat je snel een groot bedrag nodig hebt. En mocht je onverwacht meer nodig hebben: hoe makkelijk kom je dan aan meer?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator donderdag 22 februari 2024 @ 22:30:01 #245
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212545504
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:17 schreef capricia het volgende:

[..]

Yes. Met een kortlopende schil (3mnd) en een langlopende van 1,5jr in depositos
pi_212545559
quote:

[..]
Totdat je bij een beurt onverwacht nieuwe banden (omdat je er zelf echt niet altijd op let) nodig hebt of je tot de conclusie komt dat je toch die nieuwe distributieriem nodig hebt. Tja. Dat is niet eens de apk.

quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vind 40k niet heel raar. zeker niet als je bedenkt dat op enig moment die warmtepomp, of whatever het toch eens gaat begeven.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 21:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Op de en/of hebben we nu ¤2346,47 op de betaalrekening en ¤5943,80 op de spaarrekening (was even aan het bankieren naar de LPLN). Op ons ieder eigen rekeningen een plm. gelijk bedrag.

Jij en de belastingdienst

quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:17 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik voldoe nu niet perse aan mijn eigen stelregel. Ik wil eigenlijk 3x bruto maandinkomen, netto op de bank hebben. Vrij opneembaar. Dat is wel wat minder dan wat het Nibud adviseert. Maar daarnaast heb ik ook een deel "noodfonds" in kortlopende deposito's zitten. Die elke maand vrij vallen.

Mocht het zo ver komen dat ik die spontaan nodig heb, heb ik gelukkig wel familie die de schok willen opvangen omdat ze weten dat het in afzienbare tijd wel terug komt.
pi_212545601
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die wasmachine ging vandaag stuk, ben ik blij dat ik 619 euro had...

Maar goed, ik kwam dat ik iets van 24.000 euro spaargeld moest hebben (waarvan 8000 voor inboedel, dat is mijn hele inboedel niet eens waard...). Totale onzin. Ik heb bijvoorbeeld net een vrij nieuwe tweedehands auto met nog 1,5 jaar garantie, niet nodig dat ik een bedrag op de rekening moet hebben om hem gelijk te vervangen. Bijna alle kozijnen zijn net vervangen door kunststof, al het andere onderhoud is ook gebeurd. Nieuwe badkamer en keuken. Zulke zaken moet je gewoon zelf afwegen: hoe groot is de kans dat je snel een groot bedrag nodig hebt. En mocht je onverwacht meer nodig hebben: hoe makkelijk kom je dan aan meer?
De inboedel is het niet waard. Maar de vervangingskosten mogelijk wel.
Als morgen iemand je auto total loss rijd, of erger. Jijzelf, heb je dan geen vervanging nodig?
Hier dacht ik ook dat al het onderhoud gedaan was. Maar schijnbaar is lood vervangen wat in je spouwmuur doorloopt toch nog niet zo goedkoop 😅
pi_212545685
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee, nooit. Nog niet eens als alles tegelijk af brandt, maar daar ben je voor verzekerd.

quote:
Als morgen iemand je auto total loss rijd, of erger. Jijzelf, heb je dan geen vervanging nodig?
Dan krijg ik de komende 1,5 jaar nog de aanschafwaarde terug. En hij is ook allrisk verzekerd. Dus nee, dat is nog niet nodig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 22 februari 2024 @ 22:41:09 #249
244125 laziness
pi_212545730
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hier dacht ik ook dat al het onderhoud gedaan was. Maar schijnbaar is lood vervangen wat in je spouwmuur doorloopt toch nog niet zo goedkoop 😅
Eens.
We rijden onze auto op momenteel dus hij is weinig waard maar als ik ‘m morgen moet vervangen en ik wil een wat jonger exemplaar dan red ik het niet met de ¤7000 die het nibud er voor stelt.
pi_212545829
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:41 schreef laziness het volgende:

[..]
Eens.
We rijden onze auto op momenteel dus hij is weinig waard maar als ik ‘m morgen moet vervangen en ik wil een wat jonger exemplaar dan red ik het niet met de ¤7000 die het nibud er voor stelt.
Ja, de inruilwaarde + spaargeld moet natuurlijk altijd voldoende zijn. Maar als je inruilwaarde nog hoog is, hoef je dus niet het bedrag voor een hele nieuwe auto op de rekening te hebben. Dat zou namelijk betekenen dat je bij aanschaf van een nieuwe het geld voor 2 auto's op de rekening moet hebben.
pi_212546071
quote:

[..]
Het Nibud gaat ervanuit dat je eerst je auto total loss rijdt, direct daarna je inboedel moet vervangen, waarna je je tweede auto total loss rijdt en je, oeps, ook gelijk je dak moet repareren.

Geloof me, als dat allemaal tegelijkertijd gebeurt ga ik wel even met de fiets naar werk. Of zit ik een tijdje op een gratis bank van Marktplaats.
pi_212546096
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, de inruilwaarde + spaargeld moet natuurlijk altijd voldoende zijn. Maar als je inruilwaarde nog hoog is, hoef je dus niet het bedrag voor een hele nieuwe auto op de rekening te hebben. Dat zou namelijk betekenen dat je bij aanschaf van een nieuwe het geld voor 2 auto's op de rekening moet hebben.
Als mijn deposito over een half jaar vrij valt, dan ga ik wel op de fiets, in het geval alle autos het begeven. :+
Lijkt me niet echt het risico, om eerlijk te zijn. Er is hier altijd ook nog een lease wagen.

Dus wat hou je dan aan vrij opneembaar, 15 a 20k?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212546212
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Als mijn deposito over een half jaar vrij valt, dan ga ik wel op de fiets, in het geval alle autos het begeven. :+
Lijkt me niet echt het risico, om eerlijk te zijn. Er is hier altijd ook nog een lease wagen.

20k is een mooi richtbedrag imo. Hoe vaak in je leven heb je 20k echt nodig gehad binnen een half jaar?
pi_212546285
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:58 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Het Nibud gaat ervanuit dat je eerst je auto total loss rijdt, direct daarna je inboedel moet vervangen, waarna je je tweede auto total loss rijdt en je, oeps, ook gelijk je dak moet repareren.

Geloof me, als dat allemaal tegelijkertijd gebeurt ga ik wel even met de fiets naar werk. Of zit ik een tijdje op een gratis bank van Marktplaats.
Vergeet niet dat de wasmachine ook net kapot gaat voor ¤689,- !
gr gr
pi_212546323
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, nooit. Nog niet eens als alles tegelijk af brandt, maar daar ben je voor verzekerd.
[..]
Dan krijg ik de komende 1,5 jaar nog de aanschafwaarde terug. En hij is ook allrisk verzekerd. Dus nee, dat is nog niet nodig.
Die 1.5 komt vast niet uit de garantie. Anders wil ik heel graag weten welke dealer het is. Maar gelukkig dat het niet kan voorvallen:)

quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:58 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

Mwoah. Voor 40k reserve ben je met een tweedehands auto al sowieso een kwart kwijt. Het kan soms hard gaan als je pech hebt.

Maar dat is een keuze inderdaad.
pi_212546324
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:59 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat hangt er dus een beetje vanaf. Is je dak bijna aan vervanging toe, zijn je kozijnen rot of heb je een totaal afgereden auto (geen lease), dan is 20k misschien onvoldoende. Maar normaal zou ik zeggen dat je meestal met 15-20k (afhankelijk van je levensstijl, koop je een bank van 1.200 of 12.000 euro als je er door zakt?) ruim voldoende hebt inderdaad.
pi_212546355
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 23:06 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
20k is een mooi richtbedrag imo. Hoe vaak in je leven heb je 20k echt nodig gehad binnen een half jaar?
Ja. Dat ben ik wel met je eens.
Wij zijn eigenlijk te voorzichtig.

Maar 20K is imo ook niet echt extreem veel geld. Een reis, een badkamer, een tuin. Een van die dingen en het is op. Maar een half jaar is te overzien. Een jaar ook.

Dank iedereen voor het meedenken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212546456
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 23:13 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar 20K is imo ook niet echt extreem veel geld. Een reis, een badkamer, een tuin. Een van die dingen en het is op. Maar een half jaar is te overzien. Een jaar ook.

Een reis, badkamer of tuin zijn in mijn ogen reguliere spaardoelen. Een buffer gebruik je om onverwachte kosten op te kunnen vangen. Naast je buffer investeer je op de lange termijn, spaar je voor verbouwingen, spaarpotje voor de kinderen, nieuwe auto, vakanties, etcetera.
pi_212546482
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 23:18 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Een reis, badkamer of tuin zijn in mijn ogen reguliere spaardoelen. Een buffer gebruik je om onverwachte kosten op te kunnen vangen. Naast je buffer investeer je op de lange termijn, spaar je voor verbouwingen, spaarpotje voor de kinderen, nieuwe auto, vakanties, etcetera.
Ja. Okay. Eens.

Moet het allemaal nog even leren. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212546708
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 23:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Okay. Eens.

Moet het allemaal nog even leren. _O-

Het heeft ook veel met risico acceptatie te maken. Door gebeurtenissen in mijn leven ligt dat op dit vlak iets wat lager.
pi_212548192
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:21 schreef Hanca het volgende:
Die NIBUD inboedelbedragen snap ik al helemaal niet; bij brand of zo, heb je een inboedelverzekering. Idem huis(onderhoud).

Nieuwe keuken c.q. badkamer is prima planbaar.
pi_212548377
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 23:06 schreef Lichtloper het volgende:
Alleen bij aankoop huis, i.v.m. borg en k.k..
  Moderator vrijdag 23 februari 2024 @ 08:45:12 #263
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212548519
zelf houd ik die 20k wel aan. We rijden dus niet een aftrap-auto, moeten nog de gemeentelijke belastingen aftikken, hebben een vakantie op stapel staan volgende maand en ik leef ook wel een beetje luxer wellicht. Het geeft een goed gevoel
pi_212549602
Goede vragen komen hier voorbij wat betreft de vrij opneembare buffer. Ik loop daar nu zelf ook tegenaan. Wij hebben afgelopen jaren al wat grote uitgaven gedaan (CV ketel, nieuwe auto, tuin en verbouwingen) dus durf ik wel wat een kleinere buffer aan. Ik denk ook dat het belangrijk is om te weten hoeveel je per maand spaart. Hier komt er wel 3000 euro per maand op de spaarrekening bij (+ er wordt maandelijks belegd wat ik hier niet mee tel) dus dan zou denk ik een buffer van 15k wel voldoende moeten zijn?

Wat spaargeld betreft zit nu 70% vast in een deposito van een jaar. Belegging is ook vrij opneembaar, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.
pi_212558034
quote:
Hier op de dag zelf verlengd en de dag erop was de rente overgemaakt
pi_212558282
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 21:39 schreef snabbi het volgende:

[..]
Hier op de dag zelf verlengd en de dag erop was de rente overgemaakt
vandaag uitgekeerd, wel gebeld naar raisin van de week die het hadden doorgezet naar de bank
pi_212558301
Rasin veel verlagingen volgende week, o.a.

Rietumu
1 jaar Vanaf 27-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,65% p.j. in plaats van 3,78% p.j
2 jaar Vanaf 27-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,55% p.j. in plaats van 3,71% p.j
Haitong
1 jaar Vanaf 27-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,55% p.j. in plaats van 3,70% p.j
2 jaar Vanaf 27-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,50% p.j. in plaats van 3,65% p.j
5 jaar Vanaf 27-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,50% p.j. in plaats van 3,65% p.j
Banco Bai
1 jaar Vanaf 27-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,50% p.j. in plaats van 3,60% p.j
Imprebanca
5 jaar Vanaf 28-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,30% p.j. in plaats van 3,65% p.j

[ Bericht 4% gewijzigd door zeeland6 op 23-02-2024 22:01:40 ]
pi_212560804
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 23:13 schreef capricia het volgende:

[..]

Als je badkamer of tuin 20k kost, wil ik graag weten welke bedrijven dit rekenen, ga ik daar aan de slag want die moeten bijzonder rijk zijn.

Een reis 20k? Daar kan je 2x een wereldreis mee maken.

Volgens mij leven jullie op een ander (welvaart) niveau of ik mis iets.
pi_212560813
Meer users problemen met Lloyds bank? Er lijkt geen mTAN code verstuurd te worden.
pi_212561402
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 21:55 schreef zeeland6 het volgende:

Vervelend. Maar goed, die banken spraken mij toch niet zo aan. Anderen zullen btw wel volgen.

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 24-02-2024 09:15:46 ]
pi_212561445
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 06:40 schreef KrekelJapie het volgende:
Meer users problemen met Lloyds bank? Er lijkt geen mTAN code verstuurd te worden.
Hier idem. Bloed irritant
pi_212561783
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 06:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Als je badkamer of tuin 20k kost, wil ik graag weten welke bedrijven dit rekenen, ga ik daar aan de slag want die moeten bijzonder rijk zijn.

M'n badkamer was ruim 20k.
Tap tap tap
pi_212561807
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 09:41 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Vind t knap als ik eerlijk ben.
Knap duur bedoel ik dan.

Dan heb je of een grote badkamer of luxe artikelen er in of een te dure aannemer.
pi_212561819
quote:

[..]

Ik hou mijn mond maar.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212561850
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 09:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Knap duur bedoel ik dan.

Dan heb je of een grote badkamer of luxe artikelen er in of een te dure aannemer.
Ik denk dat je enorm verkijkt op de prijzen. Onze tuin kost het dubbele, om maar ergens te beginnen.
pi_212561897
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 21:55 schreef zeeland6 het volgende:

Rietumu
1 jaar Vanaf 27-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,65% p.j. in plaats van 3,78% p.j
2 jaar Vanaf 27-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,55% p.j. in plaats van 3,71% p.j
Haitong
1 jaar Vanaf 27-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,55% p.j. in plaats van 3,70% p.j
2 jaar Vanaf 27-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,50% p.j. in plaats van 3,65% p.j
5 jaar Vanaf 27-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,50% p.j. in plaats van 3,65% p.j
Banco Bai
1 jaar Vanaf 27-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,50% p.j. in plaats van 3,60% p.j
Imprebanca
5 jaar Vanaf 28-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,30% p.j. in plaats van 3,65% p.j

Bij banken in het VK zit je vaak rond de 5%, ook voor vrij opneembare savings.
pi_212561908
quote:

[..]
Knap duur bedoel ik dan.

Alles is een stuk duurder geworden tijdens en na corona. Natuurlijk had het goedkoper gekund door zelf dingen te doen en goedkopere materialen te nemen en met allerlei goedkopere aannemers van marktplaats ofzo aan de slag te gaan, maar ik heb er zelf totaal geen verstand van, ik wilde zo min mogelijk gezeik met zo min mogelijk tussenpersonen en aannemers, en ik wilde niet dat het over vijf jaar al allemaal begon te lekken en te kraken en te verkleuren. Of dat iedereen langs elkaar heen werkte. Ik ken verder ook niemand die me hierbij had kunnen helpen. De arbeidskosten waren heel hoog. Ik ben nog teruggegaan om nog wat andere goedkopere dingen te kiezen. Ander kastje, ander meubel, andere kraan, andere spiegel, andere radiator, andere douchecabine. Maar dat arbeidsloon tikte heel hard aan. Maar het ziet er ontzettend netjes uit, ik heb maar even in de troep gezeten en alles is keurig afgewerkt en opgeruimd en ik had er geen omkijken naar.

M'n ouders hadden bij hetzelfde bedrijf de badkamer laten verbouwen, een jaar of drie geleden, en die hebben meer laten doen met luxere onderdelen en die waren minder kwijt dan ik.
Dus zo snel lopen de kosten op de laatste tijd.

Dus het kan vast goedkoper als je zelf veel doet of kennissen hebt of het geen probleem vindt om een tijd in de teringbende te zitten, maar die luxe had ik dan weer niet.
Tap tap tap
pi_212562207
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 09:41 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Als je dergelijke netjes laat doen met merk artikelen ben je inderdaad zeker tussen 20 en 30k kwijt. Een bad, een douche bouwen, dubbele wastafel, vloerverwarming, mooie radiator voor o. a. je handdoek, toilet, inbouw kranen, verwarmde spiegel en een kastje, leidingwerk en de ruimte tegelen.
pi_212562273
Je kunt ook overwegen geld in aandelen/EFT te steken. Het valt buiten het onderwerp van dit draadje maar als je bij noodgevallen op korte termijn geld nodig hebt kun je de aandelen verkopen, desnoods met wat verlies en heb je binnen een paar dagen je geld terug. Je hebt dan alleen genoeg geld nodig om die eerste dagen door te komen.
En dan bedoel ik bij noodgevallen als auto in de prak of huis afgebrand, niet voor planbare dingen als wereldreizen of een gouden badkamer.
pi_212562685
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 10:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als je dergelijke netjes laat doen met merk artikelen ben je inderdaad zeker tussen 20 en 30k kwijt. Een bad, een douche bouwen, dubbele wastafel, vloerverwarming, mooie radiator voor o. a. je handdoek, toilet, inbouw kranen, verwarmde spiegel en een kastje, leidingwerk en de ruimte tegelen.
Dat had ik allemaal nog niet eens :')
Tap tap tap
  zaterdag 24 februari 2024 @ 11:06:50 #281
244125 laziness
pi_212562836
quote:

[..]
Knap duur bedoel ik dan.

Je hebt duidelijk niet recent offertes opgevraagd voor deze zaken.

Zullen we weer OT gaan?
pi_212562894
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 09:49 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik denk dat je enorm verkijkt op de prijzen. Onze tuin kost het dubbele, om maar ergens te beginnen.
Ja maar weer : hoe groot is je tuin?

Ik heb namelijk al het hele jaar van alles gedaan in en rondom de woning, de tuin is het laatste eigenlijk.
Maar je kan hele (zeer luxe) keukens krijgen voor de helft, (van 20k welteverstaan) ik snap even de bedragen niet.

Dan moet het echt op specifieken aankomen, tuinen van tig vierkante meters etc. Met allerlei extra’s als overkappingen en dergelijke.

Of ik leef opeens in een andere wereld hier. xD
  zaterdag 24 februari 2024 @ 11:11:27 #283
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_212562922
Misschien kan het wat meer ontopic
  zaterdag 24 februari 2024 @ 11:17:41 #284
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_212563002
quote:

[..]

Ik vind ik het het geen schokkende bedragen hoor. Mijn badkamer kostte ook ca 20k. En voortuin 7k. De achtertuin is 3x zo groot dus zal wel richting 20k gaan.

Overigens allemaal prima planbaar dus ik hou 10-15k buffer aan. Heb een leaseauto dus geen extra autokosten.
pi_212563423
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 11:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ja maar weer : hoe groot is je tuin?

Ik heb namelijk al het hele jaar van alles gedaan in en rondom de woning, de tuin is het laatste eigenlijk.
Maar je kan hele (zeer luxe) keukens krijgen voor de helft, (van 20k welteverstaan) ik snap even de bedragen niet.

Dan moet het echt op specifieken aankomen, tuinen van tig vierkante meters etc. Met allerlei extra’s als overkappingen en dergelijke.

Of ik leef opeens in een andere wereld hier. xD
Tuin is zo’n 250 m2, geen overkapping, gewoon tuin, geen dure tegels. Nieuwbouw, dus er hoefde geen oude tuin leeggehaald te worden, anders was het nog fiks duurder geworden. Overigens heeft onze Ikeakeuken zo’n ¤17.000 gekost en daar zit echt geen luxe apparatuur in.
Maar goed, het gaat wel erg offtopic allemaal
pi_212563588
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 11:50 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Tuin is zo’n 250 m2, geen overkapping, gewoon tuin, geen dure tegels. Nieuwbouw, dus er hoefde geen oude tuin leeggehaald te worden, anders was het nog fiks duurder geworden. Overigens heeft onze Ikeakeuken zo’n ¤17.000 gekost en daar zit echt geen luxe apparatuur in.
Maar goed, het gaat wel erg offtopic allemaal
Ja dat bedoel ik dus, een tuin van 250m2, je behoort dan tot de top 5% rijkste van Nederland.

Dat zijn geen doorsnee tuinen.
Maw dat zijn geen gemiddelde bedragen voor een tuin of badkamer, maar goed ik hou al op.
pi_212564258
Gister is
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 12:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ja dat bedoel ik dus, een tuin van 250m2, je behoort dan tot de top 5% rijkste van Nederland.

Dat zijn geen doorsnee tuinen.
Maw dat zijn geen gemiddelde bedragen voor een tuin of badkamer, maar goed ik hou al op.
Haha ja, mijn postzegeltuin van 42 m2 in de randstad hoeft niet zoveel te kosten denk ik.

Maar OT. Gisteren is dan eindelijk mijn aanvraag van CA Autobank via Raisin afgehandeld, aanvraag 30 januari.
1, 2 en 3 jaar 4,1% en 4,2%. Met de huidige dalende rentes ben ik een zeer tevreden mens. Ik geloof dat
4,3% de top was van Banco Progetto, maar heb bij deze bank een iets beter gevoel, voor wat het waard is.

Verder staat de overwaarde op mijn huis te renderen bij Advanzia voor 4,13% t/m april, precies daarna is de overdracht van het nieuwe huis, dus dat komt perfect uit en dan heb ik TR nog achter de hand voor 4%. Leuke tijd dit wel, ruim een bijstandsuitkering per maand aan rente ontvangen :)
pi_212564664
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 13:16 schreef Laila1 het volgende:
Gister is
[..]
Haha ja, mijn postzegeltuin van 42 m2 in de randstad hoeft niet zoveel te kosten denk ik.

Maar OT. Gisteren is dan eindelijk mijn aanvraag van CA Autobank via Raisin afgehandeld, aanvraag 30 januari.
1, 2 en 3 jaar 4,1% en 4,2%. Met de huidige dalende rentes ben ik een zeer tevreden mens. Ik geloof dat
4,3% de top was van Banco Progetto, maar heb bij deze bank een iets beter gevoel, voor wat het waard is.

Verder staat de overwaarde op mijn huis te renderen bij Advanzia voor 4,13% t/m april, precies daarna is de overdracht van het nieuwe huis, dus dat komt perfect uit en dan heb ik TR nog achter de hand voor 4%. Leuke tijd dit wel, ruim een bijstandsuitkering per maand aan rente ontvangen :)
Ruime 4 ton overwaarde. Lekker
pi_212565075
quote:
Gister is
[..]

Tja, maar wat geef je nu uit aan tijdelijke huisvestingskosten?
pi_212565188
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 13:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ruime 4 ton overwaarde. Lekker
Dat zou wel lekker zijn ja. Klein tonnetje eraf en dat is inclusief zelf gespaard geld.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 14:21 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Tja, maar wat geef je nu uit aan tijdelijke huisvestingskosten?
Nul euro. Woon bij mijn partner in en betaal niks aan hypotheek aangezien ik ook niks van de winst krijg.
pi_212565295
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 14:34 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Dat zou wel lekker zijn ja. Klein tonnetje eraf en dat is inclusief zelf gespaard geld.
Een krappe bijstandsuitkering dus ;)
pi_212568643
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 17:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Trade Republic is toch alles wat je er op zet 4% per jaar? Anders is het niet de moeite waard.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_212589770
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 09:15 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Hier idem. Bloed irritant
De ict-ers van Lloyds werken niet in het weekend. Morgen maar even bellen wanneer we weer bij onze rekening kunnen.
pi_212590162
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De ict-ers van Lloyds werken niet in het weekend. Morgen maar even bellen wanneer we weer bij onze rekening kunnen.
Ah, Dees had ik even gemist. Lag dus niet aan mij.
Heb mijn geld maar naar een andere rekening overgeboekt 👍
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_212591993
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:27 schreef Essebes het volgende:

[..]
Ah, Dees had ik even gemist. Lag dus niet aan mij.
Heb mijn geld maar naar een andere rekening overgeboekt 👍
De ict afdeling is er mee bezig. Ze hebben geen idee of dit vandaag is opgelost.
pi_212594520
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 08:45 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De ict afdeling is er mee bezig. Ze hebben geen idee of dit vandaag is opgelost.
Vanmorgen lukte het alweer. Lijkt dus gefixed.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_212596896
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 12:26 schreef Essebes het volgende:

[..]
Vanmorgen lukte het alweer. Lijkt dus gefixed.
Het is hier meen ik al eens vaker langsgekomen: bij Raisin is een deposito uitbetaald, geld staat op de rekening maar als je wil herinvesteren krijg je toch een melding "onvoldoende saldo" Er was een mogelijkheid dit te omzeilen maar dat ben ik even kwijt. Weet iemand dat nog?
pi_212597325
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 14:58 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Het is hier meen ik al eens vaker langsgekomen: bij Raisin is een deposito uitbetaald, geld staat op de rekening maar als je wil herinvesteren krijg je toch een melding "onvoldoende saldo" Er was een mogelijkheid dit te omzeilen maar dat ben ik even kwijt. Weet iemand dat nog?
Wachten tot de volgende dag.
pi_212598114
Goed nieuws: wij verhogen voor een periode van drie maanden de rente op uw Lloyds Internet Spaarrekening.
U ontvangt tijdelijk 0,50% extra rente

Van 27 februari 2024 tot en met 27 mei 2024 ontvangt u een extra rente van 0,50% bovenop onze variabele rente. Op 27 februari 2024 stijgt de rente dus van 2,50% naar 3,00%. U ontvangt deze rente over het hele saldo op uw rekening.
pi_212617592
NIBC rente verlaging:

Wij verlagen per 4 maart 2024 het rentetarief op het 1-jaars termijndeposito. Zoals u van ons gewend bent, kunt u tot en met 3 maart nog een 1-jaars termijndeposito openen tegen het huidige rentetarief van 3%.

Renteverlaging per 4 maart 2024 Nieuwe rente*

1 jaar 2,80%
pi_212617699
quote:
Gister is
[..]

Jij hebt maandelijkse uitkering van rente op deposito's?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')