SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We volgen ook een aantal buitenlandse banken. De meest gevolgde buitenlandse banken zijn:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overboekingen
Veel banken in Nederland ondersteunen het zogenaamde Instant Payments (officieel genaamd SEPA instant credit transfer. Hiervoor geldt dat een overboeking tussen twee banken direct (binnen 5 seconden) verwerkt wordt. Meer informatie.
Wanneer een overboeking niet via instant payments verwerkt wordt, dan vindt dit plaats via een SEPA credit transfer. Deze type betalingen worden binnen 1 dag verwerkt op de dagen dat het zogenaamde TARGET2 systeem open is. Dit betreft alle werkdagen behalve dus het weekend en daarnaast Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid en Eerste en Tweede Kerstdag. (bron)
Handige links:
https://www.homefinance.nl/sparen/vergelijken/vrij-sparen/ (ook met een grafiek met historische rentes)
https://www.spaarrente.nl(...)ntes-en-aanbiedingen
https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht
http://www.spaarinformatie.nl
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp
Hou dit AUB een spaartopic. Discussiëren over speculeren en beleggen kan hier: http://forum.fok.nl/topicchain/85 of over crowdfinance kan hier: Topicreeks: Crowdfunding topic
De kleine lettertjes:
TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP. Bedenk dat alle informatie in deze OP en in de rest van het topic dus altijd onder voorbehoud is. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden.
quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Oh dat gaat gewoon door hoor, nul twijfels over.
Ik hoop vooral dat ze aanwasbelasting laten varen, dan hoor je mij niet, dan loont beleggen nog wel.
Wel goed om expliciet te maken dat die 1000 gaat om inkomen uit vermogen en de huidige vrijstelling om het vermogen zelf.quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat heffingsvrije vermogen verdwijnt.
Je mag 1000 tot (met partner) 2000eu eraf trekken.
Dan nog ga je veel meer betalen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:22 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wel goed om expliciet te maken dat die 1000 gaat om inkomen uit vermogen en de huidige vrijstelling om het vermogen zelf.
Wees blij dat mijn voorstel het niet gehaald heeft. Box3 afschaffen en per jaar bij box1 optellen. Middelen in box1 is er al af dus dan is verlies in dat jaar te verrekenen en klaar.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dan nog ga je veel meer betalen.
Edit : en niemand heeft er baat bij.
Volgens het voorstel qua berekening, blijft het dan voor inkomen qua belasting wat het oplevert, hetzelfde.. waarom doe je dit dan? De administratieve rompslomp alleen al, kost klauwen met geld.
En als de beurzen instorten en dat gaat gebeuren, heeft de overheid praktisch geen inkomsten meer uit vermogensbelasting/aanwasbelasting.
Want je mag tot eindeloos in de toekomst het verlies verrekenen.
Ontzettend slecht voorstel, voor iedereen.
Eerlijker misschien, maar ook veel dommer.
Mensen hebben zichzelf in de voet geschoten met dat gedoe over “werkelijk rendement”.
Je hebt er niks aan als alléén Nederland dit doet trouwens, aanwasbelasting.
In jaren waar het slecht gaat, komt er opeens niks meer binnen uit dit soort belasting.
Net deposito voor 1 jaar daar vastgezet.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:00 schreef zeeland6 het volgende:
orange bank 1 jaar vast
Vanaf 16-01-24 geldt een nieuw rentetarief van 3.6 p.j. in plaats van 3.9 p.j
Tering Jantje. Leuker kunnen ze het niet maken, wel duurder....quote:Op donderdag 11 januari 2024 10:35 schreef zeeland6 het volgende:
Alles op een rijtje over de box 3 heffing over 2023
https://financialfocus.ab(...)tm_medium=email&cid=
En volgende jaar naar 36%....quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:52 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Tering Jantje. Leuker kunnen ze het niet maken, wel duurder....
Bemiddelaar zodat je de kyc maar 1x hoeft te doorlopen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:31 schreef capricia het volgende:
Wat is dat Raisin nou eigenlijk?
Het is een Duitse bank. En ik moet dan eerst mijn geld naar hun overboeken, en vanuit daar naar een andere bank...begrijp ik dat goed?
Okay.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Bemiddelaar zodat je de kyc maar 1x hoeft te doorlopen.
Ja.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Okay.
En als je geld terug wil boeken van die derde bank, moet dat ook weer via Raisin?
En als Raisin plat ligt of omvalt, wat dan?quote:
Dan heb je het DGS, het duitse waar Raisin onder valt. Mocht je daar geld op een tussenrekening hebben staan want anders val je onder de bank in het land waar je de rekening (via raisin) hebt lopen lijkt me./quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:39 schreef capricia het volgende:
[..]
En als Raisin plat ligt of omvalt, wat dan?
Distingo Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 3,29% p.j. naar 3,31% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 17.01.2024 om 12 uur 's middags.quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:52 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Distingo heeft net 1 dag bovenaan het lijstje gestaan en zijn nu ingehaald door InBank:
3,20% -> 3,34% = +0,14%
Het zou goed kunnen dat Distingo binnenkort weer met 0,02% stijgt.
Alleen kun je dat geld op die derde bank niet simpel terug boeken, omdat dat via Raisin moet.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:40 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dan heb je het DGS, het duitse waar Raisin onder valt. Mocht je daar geld op een tussenrekening hebben staan want anders val je onder de bank in het land waar je de rekening (via raisin) hebt lopen lijkt me./
Ja, dat klopt.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Alleen kun je dat geld op die derde bank niet simpel terug boeken, omdat dat via Raisin moet.
Correct?
Je komt helemaal niet bij die derde bank. Vanuit je raisin account boek je een bedrag terug naar je raisin account. Hierna kan je het overboeken naar je tegenrekening/bankrekening.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Alleen kun je dat geld op die derde bank niet simpel terug boeken, omdat dat via Raisin moet.
Correct?
Dat begrijp ik. Mijn vraag was echter, wat als Raisin omvalt?quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:45 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Je komt helemaal niet bij die derde bank. Vanuit je raisin account boek je een bedrag terug naar je raisin account. Hierna kan je het overboeken naar je tegenrekening/bankrekening.
Met de app geen probleem voor mij.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Maar kan iemand even checken of hij kan inloggen?
Bij mij zowel website als app werkt het niet.quote:
Van mij mogen ze de inflatie er anders wel aftrekken voor een eerlijke weergave van rendement (en anders de helft van de inflatie ofzo omdat men vaak ook nog enigszins word gecompenseerd door een werkgever). Ook vind ik het steken dat je bij investeren niet gecompenseerd wordt voor verlies maar wel mag aftikken als je rendement maakt. Bij bijvoorbeeld beleggen neem je een zekere mate van risico en van mij mag dat best beloond worden.quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:18 schreef snabbi het volgende:
Ik heb absoluut geen probleem mee om belasting te betalen over de vermogensaanwas. Uiteindelijk moet het uit de lengte of de breedte komen. Ik zou niet weten waarom je mensen die niet hoeven te werken en alleen leven van rendementen niet zou moeten belasten.
De onzekerheid van een individuele post in de belastingopbrengst is ook geen goede reden om een ander systeem te hanteren.
Als je de belasting op sparen te hoog vindt en iets anders wilt doen, ga je gang. Het belangrijkste is dat je de spelregels bekend zijn, en dan maak je zelf maar de optimale beslissing voor hoe je dat geld wilt sparen, beleggen of uitgeven.
In de 2027 plannen mag je dus wel iets met dat verlies doen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 15:43 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Van mij mogen ze de inflatie er anders wel aftrekken voor een eerlijke weergave van rendement (en anders de helft van de inflatie ofzo omdat men vaak ook nog enigszins word gecompenseerd door een werkgever). Ook vind ik het steken dat je bij investeren niet gecompenseerd wordt voor verlies maar wel mag aftikken als je rendement maakt. Bij bijvoorbeeld beleggen neem je een zekere mate van risico en van mij mag dat best beloond worden.
Zeer onwaarschijnlijk.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Mijn vraag was echter, wat als Raisin omvalt?
Zoals? Tot nu toe heb ik alleen gelezen dat je kosten van het rendement mag aftrekken, niet dat je geld krijgt van de BD als je verlies hebt geleden.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 15:49 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
In de 2027 plannen mag je dus wel iets met dat verlies doen.
Je maakt een account bij raisin, dit vereist naar Duitse wet redelijke strenge ID eisen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:31 schreef capricia het volgende:
Wat is dat Raisin nou eigenlijk?
Het is een Duitse bank. En ik moet dan eerst mijn geld naar hun overboeken, en vanuit daar naar een andere bank...begrijp ik dat goed?
Je mag het dan verrekenen in jaren met winst als je eerder verlies hebt gehad in een eerder jaar.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:11 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Zoals? Tot nu toe heb ik alleen gelezen dat je kosten van het rendement mag aftrekken, niet dat je geld krijgt van de BD als je verlies hebt geleden.
De belastingdienst gaat er dan dus van uit dat je ooit een keer winst gaat maken, wat wellicht niet in alle gevallen zo zal zijn.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Je mag het dan verrekenen in jaren met winst als je eerder verlies hebt gehad in een eerder jaar.
Ik vind het een nodeloos ingewikkeld en eigenlijk totaal krankzinnig iets.
Als je winst maakt, op papier want aandelen zijn niks waard tot je het verkocht hebt naar mijn mening, betaal je dan 35% of 38 tegen die tijd laten we wel zijn.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:29 schreef Laila1 het volgende:
[..]
De belastingdienst gaat er dan dus van uit dat je ooit een keer winst gaat maken, wat wellicht niet in alle gevallen zo zal zijn.
Verlies mag je in opvolgende jaren van je vermogensbelasting aftrekken. Dit was mn eerste hit op Google.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:11 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Zoals? Tot nu toe heb ik alleen gelezen dat je kosten van het rendement mag aftrekken, niet dat je geld krijgt van de BD als je verlies hebt geleden.
ALS je winst gaat maken ja. Blijft staan dat je niet gecompenseerd wordt als je blijvend verliest maakt en met 10% inflatie zoals in het recente verleden wordt het wel heel lastig om winst te maken. De overheid kan je het ook niet echt kwalijk nemen denk ik? Dit is toch het gevolg van die rechtszaken die door de burger is gevoerd.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Als je winst maakt, op papier want aandelen zijn niks waard tot je het verkocht hebt naar mijn mening, betaal je dan 35% of 38 tegen die tijd laten we wel zijn.
Mocht je dan opvolgend jaar verlies maken, mag je dat verlies het jaar daar weer op verrekenen of tot in de eeuwigheid mag je dat doen.
Wie bedenkt dit in de naam van de goden?
Veel te ingewikkeld, Je moet alles bij houden, jarenlang.
Daarom doet geen enkel land aan aanwasbelasting.
Zoals terecht hierboven aangegeven. Wanneer Raisin omvalt dan krijg je het geld wat je op de tegenrekening van Raisin zelf hebt staan via het Duitse DGS. Het geld wat je bij de partnerbanken hebt staan, daar moet die partnerbank dan een manier voor gaan bedenken hoe je weer bij dat geld kan omdat de gebruikelijke technische oplossing via Raisin niet werkt. Je zal dan dus iets van post gaan ontvangen van die partnerbank hoe zij hebben bedacht hoe je weer bij je eigen geld kan komen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Mijn vraag was echter, wat als Raisin omvalt?
Dank je! Deze info zocht ik.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 17:39 schreef snabbi het volgende:
[..]
Zoals terecht hierboven aangegeven. Wanneer Raisin omvalt dan krijg je het geld wat je op de tegenrekening van Raisin zelf hebt staan via het Duitse DGS. Het geld wat je bij de partnerbanken hebt staan, daar moet die partnerbank dan een manier voor gaan bedenken hoe je weer bij dat geld kan omdat de gebruikelijke technische oplossing via Raisin niet werkt. Je zal dan dus iets van post gaan ontvangen van die partnerbank hoe zij hebben bedacht hoe je weer bij je eigen geld kan komen.
De partnerbank weet immers wel wie je bent, want zij hebben ook een klantacceptatieproces doorlopen. De service die Raisin vooral levert is dat zij die aanmeldprocedures makkelijker toegankelijker hebben gemaakt.
geen probleem gehad met inloggenquote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Maar kan iemand even checken of hij kan inloggen?
Dat loopt dan vooralsnog via raisin en dan naar de tegenrekening.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 17:39 schreef snabbi het volgende:
[..]
Zoals terecht hierboven aangegeven. Wanneer Raisin omvalt dan krijg je het geld wat je op de tegenrekening van Raisin zelf hebt staan via het Duitse DGS. Het geld wat je bij de partnerbanken hebt staan, daar moet die partnerbank dan een manier voor gaan bedenken hoe je weer bij dat geld kan omdat de gebruikelijke technische oplossing via Raisin niet werkt. Je zal dan dus iets van post gaan ontvangen van die partnerbank hoe zij hebben bedacht hoe je weer bij je eigen geld kan komen.
De partnerbank weet immers wel wie je bent, want zij hebben ook een klantacceptatieproces doorlopen. De service die Raisin vooral levert is dat zij die aanmeldprocedures makkelijker toegankelijker hebben gemaakt.
Het gaat om het scenario wanneer Raisin omvalt, lees failliet gaat. Iemand zal dan de kosten moeten dragen, dus als die partnerbanken zeggen dat ze dat platform willen blijven financieren, dan is dat een optie maar anders verdwijnt dat toch echt. En het gaat niet om een weekje in de lucht houden, want er is geen reden dat de partnerbanken plots lopende deposito's met een vaste tijd ineens moeten gaan terugbetalen ofzo.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 18:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat loopt dan vooralsnog via raisin en dan naar de tegenrekening.
Raisin als platform verdwijnt niet zomaar.
Dan moet er echt bijzonder veel gebeuren.
Alisa duurde bij mij ook ruim een week. Schijnt een (reeds opgelost) technisch probleem geweest te zijn.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:32 schreef Rene het volgende:
Raisin doet er al een week over om een rekening te openen bij Banca Progetto. Is dat normaal? Klarna ging wel sneller
vorige week 2 dagen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:32 schreef Rene het volgende:
Raisin doet er al een week over om een rekening te openen bij Banca Progetto. Is dat normaal? Klarna ging wel sneller
Ik kan er wel om lachen.quote:Op maandag 22 januari 2024 06:47 schreef KrekelJapie het volgende:
https://fd.nl/financiele-(...)hijnlijk-in-juni-mee
Als je naar de cijfers kijkt die de ECB gebruikt, vind ik het op zich wel logisch.quote:Op maandag 22 januari 2024 07:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik kan er wel om lachen.
De inflatie is torenhoog, de fed moet Amerikaanse schulden opkopen omdat niemand ze meer wil hebben, Duitsland staat vlak voor een dikke vette recessie, eveneens Frankrijk en Engeland, maar nee we gaan zogenaamd de rente verlagen want in Nederland kunnen ze ook doen alsof prijzen niet gemiddeld met 30% gestegen zijn want loonsverhogingen zijn nog niet doorgewerkt.
ECB leeft in een andere wereld.
Wat je hier noemt maakt het juist logisch om de rente te verlagen.quote:Op maandag 22 januari 2024 07:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik kan er wel om lachen.
De inflatie is torenhoog, de fed moet Amerikaanse schulden opkopen omdat niemand ze meer wil hebben, Duitsland staat vlak voor een dikke vette recessie, eveneens Frankrijk en Engeland, maar nee we gaan zogenaamd de rente verlagen want in Nederland kunnen ze ook doen alsof prijzen niet gemiddeld met 30% gestegen zijn want loonsverhogingen zijn nog niet doorgewerkt.
ECB leeft in een andere wereld.
Dan ben je kunstmatig bezig, inflatie betekent doorgaans hogere rentes.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat je hier noemt maakt het juist logisch om de rente te verlagen.
De ECB en FED moeten altijd balans vinden tussen recessie en inflatie.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dan ben je kunstmatig bezig, inflatie betekent doorgaans hogere rentes.
Dan hoor je het te verhogen om het een halt proberen toe te roepen.
Die inflatie is niet tegen te houden, dat is ook onmogelijk.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De ECB en FED moeten altijd balans vinden tussen recessie en inflatie.
Wat mij betreft geen klein probleempje hoor…quote:Op dinsdag 23 januari 2024 19:58 schreef KrekelJapie het volgende:
Klein probleempje bij raisin gehad. Er stond een bedragje op mijn wallet. Ik had dit bedrag 4 januari overgemaakt naar de CKV spaarrekening. Na ongeveer een week viel mij op dat dit bedrag niet was bijgeschreven bij CKV. Melding bij raisin gemaakt. Vandaag na 18 dagen is dit bedrag alsnog bijgeschreven bij CKV.
Ik had deze in Frankrijk verwacht ipv Italiëquote:Op dinsdag 23 januari 2024 21:34 schreef zeeland6 het volgende:
Nieuw op Raisin : Credit Agricole Autobank (hoogste rente)
deporente daalt maar spaarrente stijgtquote:Op woensdag 24 januari 2024 08:09 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik had deze in Frankrijk verwacht ipv Italië
Ik zie ook weer een paar nieuwe Zweedse banken
Volgens de website is de jaaropgave 2022 op 3 maart 2023 verstrekt en komt deze automatisch in het postvak van je Raisin omgeving. Dus neem aan dat de jaaropgave 2023 ook begin maart komt.quote:Op woensdag 24 januari 2024 00:20 schreef dyna18 het volgende:
Verstrekt Raisin trouwens ook een jaaropgave?
Toch, 10 jaar 3% met jaarlijkse rente uitbetaling.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:19 schreef zeeland6 het volgende:
Yapi verlaagt de rente maandag 29/1 zoals verwacht....
https://www.yapikredi.nl/particulieren/renteoverzicht
De 1 jrs. rente is daar (net al bij veel banken) hoger dan de 10 jrs depositorentequote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:19 schreef zeeland6 het volgende:
Yapi verlaagt de rente maandag 29/1 zoals verwacht....
https://www.yapikredi.nl/particulieren/renteoverzicht
Spaans stelsel is voor mij een nogo i.v.m. erfbelasting helaas.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 14:10 schreef KrekelJapie het volgende:
Santander van 3,20% (nominaal) in één keer naar 3,66% (effectief)
https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen/spaarrekening
Santander Consumer Bank valt als Belgisch bijkantoor van Santander Consumer Finance onder het Spaanse depositogarantiestelsel.
Dank,quote:Op dinsdag 30 januari 2024 14:15 schreef Doedezemaar het volgende:
Groen spaardeposito bij ING is weer te openen
Ik doe inderdaad niks bij/via Raisin.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:19 schreef dyna18 het volgende:
Vraagje, ben benieuwd naar je overweging waarom deze de moeite waard is.
Als ik het goed bereken is het belasting voordeel 1.42%. Boven op de 2.00% van ING geeft dat tus 3.42%.
Bij Raisin kon je voor kort nog een rendement van 4% krijgen op een 1 jaar deposito.
Is dat dan puur vanwege risico dat je liever bij een Nederlandse bank een deposito neemt?
Als je nabestaanden toegang kunnen krijgen tot je inloggegevens hoeft dat toch geen probleem te zijn?quote:Op dinsdag 30 januari 2024 14:34 schreef zeeland6 het volgende:
Spaans stelsel is voor mij een nogo i.v.m. erfbelasting helaas.
Dan zadel je je nabestaanden alsnog met een probleem op. Alleen is de pakkans laag.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 22:17 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Als je nabestaanden toegang kunnen krijgen tot je inloggegevens hoeft dat toch geen probleem te zijn?
Als je fraude wilt plegen kan dat.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 22:17 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Als je nabestaanden toegang kunnen krijgen tot je inloggegevens hoeft dat toch geen probleem te zijn?
quote:Op dinsdag 30 januari 2024 22:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan zadel je je nabestaanden alsnog met een probleem op. Alleen is de pakkans laag.
Ik bedoel dat je in Nederland de erfbelasting betaalt nadat je het geld van de buitenlandse rekening hebt teruggestort op de Nederlandse tegenrekening.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 22:22 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Als je fraude wilt plegen kan dat.
Na het overlijden is dat fraude.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 22:25 schreef Cilantro het volgende:
[..]
[..]
Ik bedoel dat je in Nederland de erfbelasting betaalt nadat je het geld van de buitenlandse rekening hebt teruggestort op de Nederlandse tegenrekening.
Gezond verstand. Na overlijden geldbedragen wegboeken die belastingplichtig zijn in Spanje is fraude.quote:
Als jij overlijd heeft je vrouw in Nederland een verhoogde vrijstelling erfbelasting. Voor de Spaanse rekening is het Spaanse recht van toepassing.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 22:49 schreef Patroon het volgende:
Huh? Als je een en/of rekening hebt en ik kom te overlijden dan is mijn vrouw toch gewoon mede rekeninghouder?
Kan iemand dat van erfbelasting verduidelijken?
Je bent in Spanje erfbelasting verschuldigd. Heb je echt een bron nodig dat je bij het niet betalen van erfbelasting, je een strafbaar feit pleegtquote:
Als Nederlander geldt het Nederlandse erfrecht.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 22:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je bent in Spanje erfbelasting verschuldigd. Heb je echt een bron nodig dat je bij het niet betalen van erfbelasting, je een strafbaar feit pleegt
quote:Voor een aanslag erfbelasting uit een ander land hoef je niet bang te zijn, zegt Habets. „Als de spaarder overlijdt, wordt een spaarrekening of deposito gesloten. Het geld wordt dan teruggeboekt naar de Nederlandse tegenrekening. Als erfgenaam reken je dan gewoon af met de Nederlandse fiscus.”
https://www.telegraaf.nl/(...)d-is-dat-niet-lastig
Als Nederlander over een bankrekening in Nederland of bij een land zonder bijzondere bepalingen geld het Nederlandse erfrecht.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 23:13 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Als Nederlander geldt het Nederlandse erfrecht.
Raisin zegt zelf dit:
[..]
Ah ok, jij zult het wel beter weten dan de algemeen directeur van Raisin NL.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 23:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als Nederlander over een bankrekening in Nederland of bij een land zonder bijzondere bepalingen geld het Nederlandse erfrecht.
Rondom bezit in sommige landen zien die landen dat anders.
Een losse quote in de Telegraaf van een verkooppraatje die over algemeenheden gaat, maakt dat weinig anders.
Zelfde als een woning in Spanje, die valt ook niet bepaald onder Nederlands erfrecht
Maar wat jij wil
Tja, ik denk dat iedereen met kennis van recht inziet dat die man het fout heeft.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 23:19 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Ah ok, jij zult het wel beter weten dan de algemeen directeur van Raisin NL.
quote:Op dinsdag 30 januari 2024 23:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tja, ik denk dat iedereen met kennis van recht inziet dat die man het fout heeft.
quote:Hoe zit het met erfbelasting bij een spaarproduct in het buitenland?
Indien een klant onverhoopt komt te overlijden, dan helpt Raisin de nabestaande(n) bij het afhandelen van de Raisin-bankzaken.
Raisin (en/of Raisin Bank) informeert de desbetreffende partnerbank(en) zodra de gevraagde documenten (o.a. overlijdensakte / verklaring van erfrecht) ontvangen zijn.
In de regel worden deposito- of spaarrekeningen na ontvangst van de melding van overlijden door de bank automatisch gesloten en de tegoeden overgeboekt naar de Raisin-rekening. In een enkel geval (en afhankelijk van het beleid/de voorwaarden van de partnerbank) blijft een termijndeposito doorlopen tot het einde van de looptijd, waarna het met opgebouwde rente wordt uitbetaald.
De tegoeden worden vervolgens vanaf de Raisin-rekening van de overleden klant teruggestuurd naar de bij Raisin bekende tegenrekening van de (overleden) klant. Indien nodig kan deze tegenrekening gewijzigd worden op verzoek van de nabestaande(n). Zodra alle uitstaande tegoeden van de overleden klant zijn uitbetaald, wordt ook de Raisin-rekening gesloten.
De partnerbanken van Raisin houden géén erfbelasting in op deposito- of spaarrekeningen.
Producten worden zoals beschreven geannuleerd en (en afhankelijk van het beleid/de voorwaarden van de partnerbank inclusief pro rato opgebouwde rente) terugbetaald naar de betreffende tegenrekening in Nederland, waarna de nabestaanden deze zaken in Nederland verder kunnen afhandelen.
Ja, en vervolgens ben je de Spaanse staat erfbelasting verschuldigd. Nederlandse banken houden ook geen erfbelasting in.quote:
Zodra de tegoeden op een Nederlandse rekening staan valt het sowieso onder het Nederlandse erfrecht. Je verzint dus allerlei obstakels die er niet zijn op basis van je eigen leken interpretatie van de wetgeving.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 23:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja, en vervolgens ben je de Spaanse staat erfbelasting verschuldigd. Nederlandse banken houden ook geen erfbelasting in.
Wat er staat klopt 100%. Betekend niet dat nabestaanden geen verplichtingen hebben.
Gast. Lees je de links die ik er bij plaats wel? Het erfrecht word vastgesteld op het moment van overlijden. Daarna word het pas naar Nederland doorgeboekt.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 23:54 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Zodra de tegoeden op een Nederlandse rekening staan valt het sowieso onder het Nederlandse erfrecht. Je verzint dus allerlei obstakels die er niet zijn op basis van je eigen leken interpretatie van de wetgeving.
quote:Op woensdag 31 januari 2024 00:10 schreef snabbi het volgende:
Wat ik er van begrijp ben je gewoon verplicht om binnen 6 maanden na overlijden aangifte erfbelasting in Spanje te doen. Zonder dat ik het zelf gecheckt heb, gaat de Spaanse fiscus uit van de woonplaats van de overledene om te bepalen in hoeverre er ook daadwerkelijk sprake is van erfbelasting volgens Spaans recht.
Dus wanneer je een woning in Spanje hebt, is dat niet te vergelijken met het houden van een banktegoed in Spanje.
Alleen ik besef me wel dat ik werk met een interpretatie van de regelgeving, zonder dat ik hier echt weet hoe het zit.
De Spaanse fiscus boeit het geen hol waar je woont. Ze wijken daar af van de rest van Europa. Zie eerder geposte links.quote:Voor wat betreft de in Spanje aanwezige bezittingen is altijd Spaanse erfbelasting verschuldigd.
Aangifte van de Spaanse erfbelasting wordt gedaan bij:
i) de Belastingdienst voor Niet-Residenten in Madrid als de overledene en/of de erfgenamen in Nederland wonen;
op basis van deze bron zie ik het anders staan:quote:Op woensdag 31 januari 2024 00:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
[..]
De Spaanse fiscus boeit het geen hol waar je woont. Ze wijken daar af van de rest van Europa. Zie eerder geposte links.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 31 januari 2024 00:16 schreef snabbi het volgende:
[..]
op basis van deze bron zie ik het anders staan:Dat gaat over het vermogen wat iemand in Nederland of elders heeft. Niet over het vermogen wat de Nederlandse inwoner van Spanje in Spanje heeft.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ok, klinkt aannemelijk.quote:Op woensdag 31 januari 2024 00:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat gaat over het vermogen wat iemand in Nederland of elders heeft. Niet over het vermogen wat de Nederlandse inwoner van Spanje in Spanje heeft.
Die link is niet relevant want dat gaat over "in Spanje aanwezige bezittingen". Zoals hierboven te lezen valt boekt Raisin de tegoeden terug naar de Nederlandse tegenrekening na melding van overlijden. Op dat moment heb je dus sowieso alleen maar met de Nederlandse fiscus te maken.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 23:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Gast. Lees je de links die ik er bij plaats wel? Het erfrecht word vastgesteld op het moment van overlijden. Daarna word het pas naar Nederland doorgeboekt.
Je ziet allerlei kansen op basis van je leken interpretatie van de wetgeving.
Ok. Je hebt echt nul benul van recht. De locatie van de goederen op het moment van overlijden is relevant.quote:Op woensdag 31 januari 2024 00:29 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Die link is niet relevant want dat gaat over "in Spanje aanwezige bezittingen". Zoals hierboven te lezen valt boekt Raisin de tegoeden terug naar de Nederlandse tegenrekening na melding van overlijden. Op dat moment heb je dus sowieso alleen maar met de Nederlandse fiscus te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |