Het Nibud gaat ervanuit dat je eerst je auto total loss rijdt, direct daarna je inboedel moet vervangen, waarna je je tweede auto total loss rijdt en je, oeps, ook gelijk je dak moet repareren.quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De inboedel is het niet waard. Maar de vervangingskosten mogelijk wel.
Als morgen iemand je auto total loss rijd, of erger. Jijzelf, heb je dan geen vervanging nodig?
Hier dacht ik ook dat al het onderhoud gedaan was. Maar schijnbaar is lood vervangen wat in je spouwmuur doorloopt toch nog niet zo goedkoop 😅
Als mijn deposito over een half jaar vrij valt, dan ga ik wel op de fiets, in het geval alle autos het begeven.quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de inruilwaarde + spaargeld moet natuurlijk altijd voldoende zijn. Maar als je inruilwaarde nog hoog is, hoef je dus niet het bedrag voor een hele nieuwe auto op de rekening te hebben. Dat zou namelijk betekenen dat je bij aanschaf van een nieuwe het geld voor 2 auto's op de rekening moet hebben.
20k is een mooi richtbedrag imo. Hoe vaak in je leven heb je 20k echt nodig gehad binnen een half jaar?quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Als mijn deposito over een half jaar vrij valt, dan ga ik wel op de fiets, in het geval alle autos het begeven.![]()
Lijkt me niet echt het risico, om eerlijk te zijn. Er is hier altijd ook nog een lease wagen.
Dus wat hou je dan aan vrij opneembaar, 15 a 20k?
Vergeet niet dat de wasmachine ook net kapot gaat voor ¤689,- !quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:58 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het Nibud gaat ervanuit dat je eerst je auto total loss rijdt, direct daarna je inboedel moet vervangen, waarna je je tweede auto total loss rijdt en je, oeps, ook gelijk je dak moet repareren.
Geloof me, als dat allemaal tegelijkertijd gebeurt ga ik wel even met de fiets naar werk. Of zit ik een tijdje op een gratis bank van Marktplaats.
Die 1.5 komt vast niet uit de garantie. Anders wil ik heel graag weten welke dealer het is. Maar gelukkig dat het niet kan voorvallen:)quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, nooit. Nog niet eens als alles tegelijk af brandt, maar daar ben je voor verzekerd.
[..]
Dan krijg ik de komende 1,5 jaar nog de aanschafwaarde terug. En hij is ook allrisk verzekerd. Dus nee, dat is nog niet nodig.
Mwoah. Voor 40k reserve ben je met een tweedehands auto al sowieso een kwart kwijt. Het kan soms hard gaan als je pech hebt.quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:58 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het Nibud gaat ervanuit dat je eerst je auto total loss rijdt, direct daarna je inboedel moet vervangen, waarna je je tweede auto total loss rijdt en je, oeps, ook gelijk je dak moet repareren.
Geloof me, als dat allemaal tegelijkertijd gebeurt ga ik wel even met de fiets naar werk. Of zit ik een tijdje op een gratis bank van Marktplaats.
Dat hangt er dus een beetje vanaf. Is je dak bijna aan vervanging toe, zijn je kozijnen rot of heb je een totaal afgereden auto (geen lease), dan is 20k misschien onvoldoende. Maar normaal zou ik zeggen dat je meestal met 15-20k (afhankelijk van je levensstijl, koop je een bank van 1.200 of 12.000 euro als je er door zakt?) ruim voldoende hebt inderdaad.quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Als mijn deposito over een half jaar vrij valt, dan ga ik wel op de fiets, in het geval alle autos het begeven.![]()
Lijkt me niet echt het risico, om eerlijk te zijn. Er is hier altijd ook nog een lease wagen.
Dus wat hou je dan aan vrij opneembaar, 15 a 20k?
Ja. Dat ben ik wel met je eens.quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:06 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
20k is een mooi richtbedrag imo. Hoe vaak in je leven heb je 20k echt nodig gehad binnen een half jaar?
Een reis, badkamer of tuin zijn in mijn ogen reguliere spaardoelen. Een buffer gebruik je om onverwachte kosten op te kunnen vangen. Naast je buffer investeer je op de lange termijn, spaar je voor verbouwingen, spaarpotje voor de kinderen, nieuwe auto, vakanties, etcetera.quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat ben ik wel met je eens.
Wij zijn eigenlijk te voorzichtig.
Maar 20K is imo ook niet echt extreem veel geld. Een reis, een badkamer, een tuin. Een van die dingen en het is op. Maar een half jaar is te overzien. Een jaar ook.
Dank iedereen voor het meedenken.
Ja. Okay. Eens.quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:18 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Een reis, badkamer of tuin zijn in mijn ogen reguliere spaardoelen. Een buffer gebruik je om onverwachte kosten op te kunnen vangen. Naast je buffer investeer je op de lange termijn, spaar je voor verbouwingen, spaarpotje voor de kinderen, nieuwe auto, vakanties, etcetera.
Het heeft ook veel met risico acceptatie te maken. Door gebeurtenissen in mijn leven ligt dat op dit vlak iets wat lager.quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Okay. Eens.
Moet het allemaal nog even leren.![]()
Die NIBUD inboedelbedragen snap ik al helemaal niet; bij brand of zo, heb je een inboedelverzekering. Idem huis(onderhoud).quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:21 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, ik kwam dat ik iets van 24.000 euro spaargeld moest hebben (waarvan 8000 voor inboedel, dat is mijn hele inboedel niet eens waard...). Totale onzin. Ik heb bijvoorbeeld net een vrij nieuwe tweedehands auto met nog 1,5 jaar garantie, niet nodig dat ik een bedrag op de rekening moet hebben om hem gelijk te vervangen. Bijna alle kozijnen zijn net vervangen door kunststof, al het andere onderhoud is ook gebeurd. Nieuwe badkamer en keuken. Zulke zaken moet je gewoon zelf afwegen: hoe groot is de kans dat je snel een groot bedrag nodig hebt. En mocht je onverwacht meer nodig hebben: hoe makkelijk kom je dan aan meer?
Alleen bij aankoop huis, i.v.m. borg en k.k..quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:06 schreef Lichtloper het volgende:
20k is een mooi richtbedrag imo. Hoe vaak in je leven heb je 20k echt nodig gehad binnen een half jaar?
Hier op de dag zelf verlengd en de dag erop was de rente overgemaaktquote:Op dinsdag 20 februari 2024 17:19 schreef pkaiser het volgende:
Deposito via Raisin bij Banca Progetto op 12-02 afgelopen, nog steeds niet uitbetaald, vandaag een mail richting raisin gestuurd waarom het zo lang duurt, anderen hier vergelijkbare ervaring ?
vandaag uitgekeerd, wel gebeld naar raisin van de week die het hadden doorgezet naar de bankquote:Op vrijdag 23 februari 2024 21:39 schreef snabbi het volgende:
[..]
Hier op de dag zelf verlengd en de dag erop was de rente overgemaakt
Als je badkamer of tuin 20k kost, wil ik graag weten welke bedrijven dit rekenen, ga ik daar aan de slag want die moeten bijzonder rijk zijn.quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat ben ik wel met je eens.
Wij zijn eigenlijk te voorzichtig.
Maar 20K is imo ook niet echt extreem veel geld. Een reis, een badkamer, een tuin. Een van die dingen en het is op. Maar een half jaar is te overzien. Een jaar ook.
Dank iedereen voor het meedenken.
Vervelend. Maar goed, die banken spraken mij toch niet zo aan. Anderen zullen btw wel volgen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 21:55 schreef zeeland6 het volgende:
Rasin veel verlagingen volgende week, o.a.
Hier idem. Bloed irritantquote:Op zaterdag 24 februari 2024 06:40 schreef KrekelJapie het volgende:
Meer users problemen met Lloyds bank? Er lijkt geen mTAN code verstuurd te worden.
M'n badkamer was ruim 20k.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 06:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Als je badkamer of tuin 20k kost, wil ik graag weten welke bedrijven dit rekenen, ga ik daar aan de slag want die moeten bijzonder rijk zijn.
Een reis 20k? Daar kan je 2x een wereldreis mee maken.
Volgens mij leven jullie op een ander (welvaart) niveau of ik mis iets.
Vind t knap als ik eerlijk ben.quote:
Ik hou mijn mond maar.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 06:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Als je badkamer of tuin 20k kost, wil ik graag weten welke bedrijven dit rekenen, ga ik daar aan de slag want die moeten bijzonder rijk zijn.
Een reis 20k? Daar kan je 2x een wereldreis mee maken.
Volgens mij leven jullie op een ander (welvaart) niveau of ik mis iets.
Ik denk dat je enorm verkijkt op de prijzen. Onze tuin kost het dubbele, om maar ergens te beginnen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 09:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Vind t knap als ik eerlijk ben.
Knap duur bedoel ik dan.
Dan heb je of een grote badkamer of luxe artikelen er in of een te dure aannemer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |