Klopt ik ga volgende week ook bellen mocht ik niks gehoord hebben, ik vraag ook hulp bij de inloop, het is niet zo dat ik machteloos toekijkquote:Op dinsdag 23 juli 2024 15:33 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Hij moet wachten , dus dan kan je weinig doen maar hij baalt ervan dat hij zelf overal achteraan moet bellen ,en zo werkt het helaas wel. Ik meende dat hij ook een paar keer in de week naar een inloop gaat of ging, daar zou hij ook eea kunnen bespreken of hulp vragen . Sommige zaken moet je zelf doen , anders gebeurt helemaal niets.
Je kan niet alles van anderen af laten hangen.
Ik denk dat we beiden een punt hebben, ik vind het handig dat ik mijn zwakke punten herken zodat ik niet in herhaling val, maar ik moet ze ook niet teveel laten zien omdat dat me extra kwetsbaar maakt.quote:Op zondag 21 juli 2024 15:38 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Het lijkt misschien ongepast om dit erbij te halen n.a.v. wat er gebeurd is met jou, echter ik denk dat het toch deel uitmaakt van het patroon waarin je vastzit, inclusief het dissocieren.
[..]
[..]
Het valt mij op dat je met jouw topics heel veel bevestiging van anderen nodig hebt. Ik krijg bijvoorbeeld het idee dat jij de opmerking van Puzzie interpreteert als oordeel, alsof ze denkt dat jij je hier aanstelt om van anderen medelijden af te dwingen. En dat maak ik op uit de manier hoe jij op haar reageert door jezelf al te veroordelen als iemand die zwak is. Ik maak juist op dat ze betrokken is en omdat ze eerlijk is over het effect van jouw gedrag op haar, neemt ze jou des te meer serieus. Het is uiteraard geen boost voor jouw ego om te horen dat je in slachtoffergedrag kan vallen, echter het kan jou wel inzicht geven in wat er nou eigenlijk gebeurt in het contact met vrouwen.
Ik ben het wel met haar eens dat jij jouw welzijn van de betreffende vrouwen laat afhangen. Ik kan mij er best iets bij voorstellen dat jij hoop koestert bij het idee dat als je een relatie hebt met een lieve vrouw, jij je een stuk gelukkiger gaat voelen en dat alle problemen misschien dan wel weg zijn. Omdat je behoorlijk onder die problemen lijdt, ga je je des te meer wanhopig en afhankelijk voelen; dat leidt inderdaad tot slachtoffergedrag maar ook tot onderwerping. Daarmee duw je vrouwen die emotioneel stabiel zijn juist van je af, omdat die een gelijkwaardige relatie willen. Maar je trekt daarmee wel vrouwen aan zoals Kim die misbruik maken van jou en zich daar niet schuldig over voelen, omdat ze jou een zwakkeling vinden die het allemaal over zichzelf afroept. (Voor alle duidelijkheid - je bent geen zwakkeling. Je zit vast in een gedragspatroon wat dat soort mensen aangrijpen om hun eigen zwaktes op jou te projecteren.)
Wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt, is dat je vrouwen kan aantrekken die jou willen redden en zich als het ware als een soort moeder over jou willen ontfermen. Herken je dat ook? En is dat iets wat je eigenlijk ook verlangt, zodat de pijn van het gemis van vroeger daarmee weg zal gaan? Als volwassen man moet je jezelf dat niet aandoen! De realiteit is dat die vrouw niet jouw moeder is. En de realiteit houdt ook in dat jij geen moeder meer nodig hebt, omdat jij als volwassen man zelf bepaalt hoe jij jouw leven leidt, want jij bent de enige die kan ervaren waarbij jij je goed voelt en waarbij niet. Een gezonde vrouw respecteert dat en wilt jou niet als een klein kind behandelen.
Kan jij dan ook het verband zien met jouw dissociatieve verschijnselen?
De confrontatie met jezelf en alle pijnlijke emoties aangaan, kan ongelooflijk zwaar zijn. Maar je komt er alleen achter hoe je met jezelf en jouw emoties kunt omgaan door ze eerst te gaan ervaren. Als je aanvaard dat vermijden niet de oplossing is, ga je op den duur in oplossingen denken, waardoor je de emoties beter kunt verdragen. Hoe meer je merkt dat jij die pijn kan verdragen, hoe sterker jij je voelt, hoe meer zelfwaardering jij gaat ervaren, hoe minder jij het nodig hebt om te dissocieren.
Klinkt allemaal simpel gezegd. Helaas kan ik uit eigen ervaring spreken dat dit ongelooflijk moeilijk is. Maar het is de enige manier.
Ik zouquote:Op dinsdag 23 juli 2024 17:08 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat gaat niet lukken, volgende week ga ik weer contact zoeken met de huisarts met de vraag hoe lang alles nog duurt.
Ja kijk ik wil ook weer niet lastig zijn, het is ook vakantie waardoor dingen misschien wat trager gaan in de hulpverlening.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 18:57 schreef greysbones het volgende:
[..]
Ik zou
Als ik jou was echt vaker aan de telefoon hangen
Ik maak me best zorgen om je CF
Zet jezelf op de eerste plaats. Door de huisarts te laten weten dat het moeizaam gaat en je regelmatig en flinke aanvallen krijgt val je hem echt niet lastig.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 19:24 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja kijk ik wil ook weer niet lastig zijn, het is ook vakantie waardoor dingen misschien wat trager gaan in de hulpverlening.
Het gaat moeizaam op moment maar ik zoek voldoende afleiding die me wel overeind houdt, moet teveel prikkels ook weer vermijden vandaar dat ik soms keuzes moet maken in de dingen die ik doe, dat gaat me best goed af
Hij zet al stappen volgens mij.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 15:24 schreef greysbones het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat in geval van CF mogelijk is zonder hulp
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank jequote:
Dat is een advies wat veel mensen kunnen gebruiken! Ik hoop dat je jezelf de tijd gunt en het komt goed. Knap dat je er actief mee bezig bent.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:26 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dank je
Het was een oriënterend gesprek wat nog een vervolg gaat krijgen
Voorlopig lijkt de optie rouwtherapie voor het overleden van Melanie
En ik moet kleine doelen maken voor mezelf
En ik moet proberen wat liever te zijn voor mezelf
Het houdt niet op hèquote:Op maandag 12 augustus 2024 10:27 schreef Cupfighter het volgende:
Gisteravond flinke aanval gehad blijkbaar, dadelijk naar de huisarts voor verwijzing
Klopt, het wordt tijd dat er iets mee gedaan wordt, morgen nog overleg met GGZ wijkteam waar ik trauma/rouw therapie kan gaan volgenquote:
Mag ik je een DM sturen?quote:Op maandag 12 augustus 2024 10:27 schreef Cupfighter het volgende:
Gisteravond flinke aanval gehad blijkbaar, dadelijk naar de huisarts voor verwijzing
Ik gok dat er meer nodig is dan dat jaquote:Op maandag 12 augustus 2024 15:15 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Klopt, het wordt tijd dat er iets mee gedaan wordt, morgen nog overleg met GGZ wijkteam waar ik trauma/rouw therapie kan gaan volgen
Succesquote:Op woensdag 14 augustus 2024 17:35 schreef Cupfighter het volgende:
Vanmorgen boos geworden , waarom duurt het zo lang om een simpele verwijzing naar een instantie te geven, wordt van het kastje naar de muur gestuurd .
Ik hoop morgen meer te weten
Donderdag als het goed isquote:Op maandag 19 augustus 2024 19:53 schreef Sally het volgende:
Succes met een keuze maken. En hopelijk wordt je snel, maar vooral goed geholpen.
Ik snap deze voorsortering niet zo goed.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 09:22 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Donderdag als het goed is
Zelf er ook al over gehad in mijn omgeving, er bestaat een kans dat ik beide opties af wijs want beter geen behandeling dan een behandeling waar je je aan gaat ergeren en nog meer stress oplevert, maar goed ik ben er nog niet uit en ga verder informeren over wat het beste is
Ga er open in. Die ene behandeling heb je in feite nog nooit gehad, geef het dus een kans. Een psycholoog en psychiater in het team lijkt me niet verkeerd, toch?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 09:22 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Donderdag als het goed is
Zelf er ook al over gehad in mijn omgeving, er bestaat een kans dat ik beide opties af wijs want beter geen behandeling dan een behandeling waar je je aan gaat ergeren en nog meer stress oplevert, maar goed ik ben er nog niet uit en ga verder informeren over wat het beste is
Inmiddels er nu met meerdere personen erover gehad en ik ga er ook open in wat betreft die ene behandelingquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ga er open in. Die ene behandeling heb je in feite nog nooit gehad, geef het dus een kans. Een psycholoog en psychiater in het team lijkt me niet verkeerd, toch?
Hoe bedoel je, mijn voorsortering of die van de huisarts?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 10:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap deze voorsortering niet zo goed.
Ik bedoelde jouw voorsortering.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 14:20 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, mijn voorsortering of die van de huisarts?
Punt is dat ik met een van de twee instanties geen goede ervaring en de tweede geen goede naam heeft plus een jaar voor niets op de wachtlijst heb gestaan ooit
Ik heb er inmiddels verder over nagedacht en sta open voor de tweede optie
Normaal zou ik dat ook niet zo snel doen maar bij de eerste optie ben ik ooit in behandeling geweest en konden ze na een rommelige eindfase niets meer voor me doen en heb ik een snelle diagnose gekregen waar ik weinig tot geen herkenning in vondquote:
Ik heb geen ervaring met dit soort trajecten, maar dat jij het er wel of niet mee eens bent....is dat heel relevant? Ik snap natuurlijk wel dat het relevant is in die zin dat als jij je kont tegen de krib gooit dat het proces nogal vertraagd, maar ik bedoel meer in de zin van; moet jij het er mee eens zijn dan?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 14:26 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Normaal zou ik dat ook niet zo snel doen maar bij de eerste optie ben ik ooit in behandeling geweest en konden ze na een rommelige eindfase niets meer voor me doen en heb ik een snelle diagnose gekregen waar ik weinig tot geen herkenning in vond
De tweede optie heb ik al beschreven, zeker niet mijn eerste keus maar ik wil het zeker proberen ook omdat ik toch graag van deze kwaal af wil
Ik snap wat je bedoeld, ik wil ook graag geholpen worden, maar bij optie 1 zeiden zelf bijna 2 jaar geleden dat ze me niet konden helpen dus vraag ik me denk ik terecht af waarom ze dat nu wel zouden kunnen dus dat ik erg sceptisch ben lijkt me logischquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 14:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb geen ervaring met dit soort trajecten, maar dat jij het er wel of niet mee eens bent....is dat heel relevant? Ik snap natuurlijk wel dat het relevant is in die zin dat als jij je kont tegen de krib gooit dat het proces nogal vertraagd, maar ik bedoel meer in de zin van; moet jij het er mee eens zijn dan?
Want géén hulp, dan zien we wat er gebeurt. De laatste maanden waren niet makkelijk voor je, en dat kwam/komt regelmatig tot uiting hier op het forum. Om dan bij voorbaat al, zonder een gesprek of wat dan ook een deel van de opties af te serveren, waarbij het alternatief dus is dat je blijft aansukkelen zoals de afgelopen tijd, dat kwam vreemd op me over.
Maar, stel nu jij krijgt een diagnose, om het even wat het is, en stel jij bent het met die diagnose niet eens. Gewoon, ben je het niet mee eens. Wat gebeurt er dan? Ik neem aan dat je het voorgestelde behandeltraject gebaseerd op die keuze altijd kunt weigeren (tenzij je verplicht wordt maar goed, daar zijn we niet).
Het komt vreemd op me over (en dat zal zijn omdat ik er geen ervaring mee hebt) dat je om hulp vraagt, die krijgt, je beoordeeld wordt, en als er vervolgens iets uit komt wat je niet bevalt dan kunt zeggen 'nee ik weet het beter, doe ik niet'.
Ik probeer je hier niet te beledigen, dat is mijn doel zeer zeker niet, maar dat is wat er door mijn hoofd ging, maar dat zal komen omdat ik niet ter zake kundig ben.
Dat scheelt een hoop inderdaad, zowel voor jezelf om rust te hebben voor je behandeling als om niet van het ene hokje naar het andere hokje gestuurd te worden, want dubbele diagnose is een crime.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 14:44 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja die is in remise en dat maakt alles gemakkelijker hoop ik
Het is lastig, wat Coolguy ook aan geeft het gaat gewoon niet goed en beter wordt het zeker niet dus in hoeverre heb ik dan een keus en dan misschien de beste van de 2 opties een kans te geven.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:10 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik denk persoonlijk dat je niet zomaar iets klakkeloos moet accepteren als jij er geen goed gevoel bij hebt. Je geeft zelf aan dat je twijfels hebt of ze jou daar de zorg gaan bieden die je nodig hebt n.a.v. de ervaringen die jij eerder met die instanties had. Je wordt nu als het ware in een positie geduwd om jouw eigen emoties te negeren en je naar hen te onderwerpen. Het gaat nota bene om jou en om jouw leven: dit moet je nooit zomaar van wie dan ook accepteren.
De redenen waarom je wantrouwen hebt naar hen, zijn legitiem. Misschien hebben ze wel gelijk hoor dat jij "Melanie" gebruikt als het jou uitkomt, maar wat schiet je daar verder mee op als ze het niet onderbouwen. De taak van een psych houdt in hij of zij jou helpt om jouw eigen gedrag te begrijpen en met jou meedenkt hoe je dat kunt veranderen. Hoe kan je nou iemand vertrouwen die in wezen stelt "Ik ben jouw behandelaar en heb expertise en jij bent de client met rare gedachtenkronkels. Als ik zeg dat jij Melanie erbij sleept wanneer het jou uitkomt, dan is dat gewoon zo! Als jij mij niet begrijpt, betekent het dat je nog te ziek in jouw hoofd bent. Buiten dat, wat kan jij als patient nou tegen mij beginnen? Ga maar naar de klachtencommissie hoor: je schiet er toch niks mee op, want ze geloven jou toch niet!" Natuurlijk zeggen ze het niet met die woorden, omdat ze dan erkennen dat ze jou manipuleren. Het wordt altijd op zo'n manier gezegd dat jij aan jezelf gaat twijfelen.
Ook al voel je je dan machteloos (omdat het wellicht min of meer refereert naar de situaties waardoor jij getraumatiseerd bent) nog steeds ben jij degene die zelf bepaalt in hoeverre anderen over jouw grenzen heengaan.
Stel dat je besluit de eerste of de tweede optie te accepteren en inderdaad hetzelfde gelazer als destijds gebeurt weer opnieuw. Als je ervoor kiest om op dezelfde manier te reageren als destijds, worden het weer dezelfde ervaringen en je weet dat je daar niks mee opschiet. Maar je kan er ook voor kiezen om op een andere manier te reageren:
- "Je valt weer terug in hetzelfde patroon. Je gebruikt "Melanie" als het jou uitkomt."
- "Is dat zo? Zo zie ik het zelf namelijk niet. Kan je onderbouwen waarom je deze conclusie over mij trekt?"
- "Wat krijgen we nu? Ga jij als cliënt mij als jouw behandelaar de les lezen?!"
- "Ook al ben je mijn behandelaar, je kan niet in mijn hoofd kijken. Je kan alleen mijn gedrag zien, maar ik ben de enige persoon die kan ervaren wat ik denk en wat ik voel. Jij zou moeten weten dat je niet zomaar conclusies over mij kunt trekken zonder eerst bij mij persoonlijk te verifiëren of het klopt. Wie weet heb je best gelijk hoor. Juist om die reden vraag ik aan jou of jij het kunt onderbouwen, zodat ik het ook begrijp. Want daarvoor ben ik immers in behandeling. Als je niet op een serieuze manier met mij wilt communiceren, heeft deze behandeling niet zoveel zin, dus ik zou graag willen dat we voortaan op een respectvolle manier met elkaar kunnen omgaan."
Ik snap wat je zegt over de vorige keer, en dus snap ik ook je weerstand, maar je zit nu in de situatie waar je in zit. Je beschrijft 2 mogelijke hulppaden (ik weet het niet even anders te verwoorden) waarvan 1 hulppad een nare bijsmaak heeft vanwege de vorige keer, en het andere hulppad daar zie je wat in.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 20:35 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het is lastig, wat Coolguy ook aan geeft het gaat gewoon niet goed en beter wordt het zeker niet dus in hoeverre heb ik dan een keus en dan misschien de beste van de 2 opties een kans te geven.
De gegeven diagnose destijds is niet logisch, ik krijg met mijn Melanie aanvallen soms midden in de nacht wat voor een invloed heb ik daar op, mocht het wel kloppen dan is het inderdaad niet goed onderbouwd en is verdere hulp uitgebleven en mocht ik het zelf uitzoeken
Hierin heb je zeker een goed puntquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 20:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt over de vorige keer, en dus snap ik ook je weerstand, maar je zit nu in de situatie waar je in zit. Je beschrijft 2 mogelijke hulppaden (ik weet het niet even anders te verwoorden) waarvan 1 hulppad een nare bijsmaak heeft vanwege de vorige keer, en het andere hulppad daar zie je wat in.
Om die reden leg(de) je het eerste hulppad naast je neer. Dat snap ik, qua emotie, maar...
Jij zit nu in de situatie waar je in zit. Die situatie is klote. Nee heb je, ja kun je krijgen. Dus vanaf je huidige vertrekpunt kán het zijn dat het eerste hulppad je wordt aangeboden. Nou, gebaseerd op de vorige keer heb je daar geen trek in, maar, als je het probeert en het is hetzelfde als de vorige keer, dan weet je dat, en dan ben je terug waar je vertrok en heb je niks verloren. Maar als het ánders is als de vorige keer, dan heb je winst, en in jouw situatie is elk beetje winst heel erg welkom lijkt me.
Met andere woorden; als je het eerste hulppad bij voorbaat afwijst weet je in ieder geval 100% zeker dat de kans dat je daar iets positiefs uithaalt 0% is. Als je het niét afwijst is de kans dat je er iets positiefs uit kunt halen in ieder geval > 0%. Dat wil niet zeggen dát je er iets uithaalt, maar je hebt er in ieder geval de kans op.
Als je het bij voorbaat afschiet weet je zeker dat je daar op 0% uit komt.
Ik hoop dat men dat wel goed beseft.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 18:41 schreef Cupfighter het volgende:
Ik heb aangegeven dat de onzekerheid over hoe lang het nog duurt voordat ik een verwijzing krijg de stabiliteit niet ten goede komt
Als ik mag vragenquote:Op donderdag 22 augustus 2024 18:41 schreef Cupfighter het volgende:
Helaas weet ik nog niks meer, ze zijn nog zoekende en mijn vraag in een groot artsenoverleg brengen, wanneer dat is is nog niet bekend
Mijn taak is clean blijven wat geen probleem is en zo stabiel mogelijk te blijven wat beter is een voor een trauma behandeling.
Het zoeken naar een behandelaar blijkt ingewikkeld te zijn, dit omdat ik al een behandelgeschiedenis heb en dissociatieve klachten erbij heb.
Ik heb aangegeven dat de onzekerheid over hoe lang het nog duurt voordat ik een verwijzing krijg de stabiliteit niet ten goede komt
Trauma behandeling is het doelquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 20:22 schreef greysbones het volgende:
[..]
Als ik mag vragen
Waarvoor willen ze nu precies behandeling inzetten
Maar nemen ze dan ook jouw dissociatie mee?quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 20:38 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Trauma behandeling is het doel
De kans is erg groot dat de dissociaties vanuit het trauma uitkomen, de suicide van Melanie is blijkbaar niet helemaal goed verwerkt waardoor Melanie terug komt in de dissociaties ik gebruik zover ik weet geen andere namen dan Melanie in mijn dissociaties dus de kans bestaat dat als dat goed verwerkt is dat de dissociaties verdwijnenquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 20:51 schreef greysbones het volgende:
[..]
Maar nemen ze dan ook jouw dissociatie mee?
Ik snap hoe het werkt, het komt ergens vandaan en dat willen ze aanpakken
Maar ligt daar de nadruk of ?
https://caleidoscoop.nl/quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 20:59 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
De kans is erg groot dat de dissociaties vanuit het trauma uitkomen, de suicide van Melanie is blijkbaar niet helemaal goed verwerkt waardoor Melanie terug komt in de dissociaties ik gebruik zover ik weet geen andere namen dan Melanie in mijn dissociaties dus de kans bestaat dat als dat goed verwerkt is dat de dissociaties verdwijnen
Opvallend dat ik hier lees dat trauma en dissociaties vaak samen gaan en dat ik gisteren te horen heb gekregen dat dat een probleem is om een behandeling te vindenquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 21:03 schreef greysbones het volgende:
[..]
https://caleidoscoop.nl/
Ik zou toch denken dat ze hier wel geschikte plekken kennen voor mensen met dergelijke problemen
Dissociatie is een reactie op een traumaquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 21:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Opvallend dat ik hier lees dat trauma en dissociaties vaak samen gaan en dat ik gisteren te horen heb gekregen dat dat een probleem is om een behandeling te vinden
Dat vraag ik me ook af, en die vraag ga ik volgende week ook stellenquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 18:36 schreef greysbones het volgende:
[..]
Dissociatie is een reactie op een trauma
Hoezo is het een probleem om dat te behandelen ?
Heel goedquote:Op maandag 26 augustus 2024 15:17 schreef Cupfighter het volgende:
Volgende week dinsdag is er een afspraak gepland met de huisarts en mijn thuisbegeleiding, hier heb ik zelf om verzocht omdat ik het niet eens ben met de weg die nu bewandeld word en ik me af vraag of er niet een andere weg bewandeld kan worden, ben vanaf 18 juni al bezig om een verwijzing te krijgen dat is inmiddels al ruim 2 maanden en ik vind persoonlijk dat dit al lang genoeg geduurd heeft en zie het niet zitten nu nog een onbepaalde tijd langer te wachten
Even een aanvulling, ik ga deze week zelf zoeken naar een behandelaar, mocht ik die vinden dan kaart ik hem volgende week aan bij de huisarts dan heb ik een alternatief
Heb je ook contact gehad ?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 15:16 schreef Cupfighter het volgende:
Vanmorgen in mijn zoektocht 2 instanties gevonden die mij eventueel zouden kunnen behandelen, dit volgende week voorleggen aan de dokter
Ja, en ze zeiden allebei dat ik behandeld zou kunnen worden, ik heb dit gisteren met de huisarts overlegt hij zei wel dat het risico bestaat dat ze me alsnog afwijzen omdat ze het misschien toch niet aandurven, ik neem dat risico, beter dat dan maar afwachtenquote:
Fijn CFquote:Op woensdag 4 september 2024 09:20 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja, en ze zeiden allebei dat ik behandeld zou kunnen worden, ik heb dit gisteren met de huisarts overlegt hij zei wel dat het risico bestaat dat ze me alsnog afwijzen omdat ze het misschien toch niet aandurven, ik neem dat risico, beter dat dan maar afwachten
Er komt eerst een intakegesprek dus, op de site staat geen wachtlijsten maar ik hou toch rekening met een wachttijd
Weet je ook waarom je hem later op de dag alsnog kreeg?quote:Op vrijdag 6 september 2024 13:00 schreef Cupfighter het volgende:
Van de week een situatie dat ik bijna tegen een aanval aan zat maar hem wist te voorkomen het was voor mij interessant omdat ik precies kon zien waar de trigger zat, ik had het gevoel overgeslagen te worden dat was ook zo alleen het gebeurde niet met opzet maar dat had ik toen nog niet goed door
Ik merkte dat ik stiller werd, wat meer voor me begon uit te staren en mijn hand begon te trillen wat zeker een voorbode is van een aanval, ik zei in mezelf sterk blijven en bij mezelf blijven, niet Melanie gaan worden nu, Melanie ga weg ik wil je niet hier hebben nu, ik had ook het geluk dat iemand me aansprak en me afleidde van Melanie en de aanval bleef weg.
Later op de dag toen ik alleen was kreeg ik hem alsnog maar dat heb ik liever dan in gezelschap
Nee dat ging te snel, die voelde ik niet echt aankomenquote:Op vrijdag 6 september 2024 13:28 schreef greysbones het volgende:
[..]
Weet je ook waarom je hem later op de dag alsnog kreeg?
Niet doenquote:Op zaterdag 7 september 2024 16:34 schreef Cupfighter het volgende:
Hij is er weer, ik heb het vaker gehad, de drang om een tattoo te zetten op mijn arm met Melanie erop, ik heb helemaal nog geen tattoos en ik weet ook dat het niet verstandig is om te doen maar de drang is irritant aanwezig
Je hebt gelijk en ik heb het geluk dat een tattoo vrij prijzig zodat ik dit niet impulsief kan doenquote:Op zaterdag 7 september 2024 20:32 schreef greysbones het volgende:
[..]
Niet doen
Je wilt juist af van je dissociatie
Door haar te vereeuwigen op je lijf maak je het jezelf nog moeilijker
Nee?quote:
Cupfighter kan uiteraard voor zichzelf spreken. Maar ik vermoed dat hij dit zelf ook niet goed weet en dat mede de reden is dat hij wederom hulp aan het zoeken is.quote:Op dinsdag 10 september 2024 11:10 schreef CoolGuy het volgende:
Oh dat gedoe ja. Waarom toch die fixatie op (veel) jongere vrouwen dan TS zelf is?
Nou, ik snap wel dat een jonge, strakke vrouw aantrekkelijk is, en blijft, hoeveel ouder je zelf ook wordt, maar daar ook naar handelen, steeds maar weer, daar lijkt inderdaad wel wat meer achter te zitten. Maar goed, laten we inderdaad vooral niet óver TS praten, dat is niet netjes.quote:Op dinsdag 10 september 2024 11:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Cupfighter kan uiteraard voor zichzelf spreken. Maar ik vermoed dat hij dit zelf ook niet goed weet en dat mede de reden is dat hij wederom hulp aan het zoeken is.
Ja, je zit dus in een spiraal naar beneden.quote:Op dinsdag 10 september 2024 13:25 schreef Cupfighter het volgende:
Het heeft niks met vrouwen te maken, ik heb gisteren drugs gebruikt dus daar moet ik direct weer mee kappen
Ja sorry ik had misschien een ander woord moeten gebruiken en ik snap dat de meeste in mijn geval aan vrouwen denkenquote:Op dinsdag 10 september 2024 13:41 schreef Lienekien het volgende:
Oh, OK.
Dat ‘afkappen’ zette me dan op het verkeerde been. Dat doe je meestal met een contact.
Klopt maar ik heb geleerd mezelf er niet te hard voor te straffen want dat werkt averechts ik moet gewoon weer even scherp zijn en niet wederom gaan gebruiken als ik dat voorkom is er weinig aan de hand ik heb het gekregen telefoon nummer direct ook vanmorgen verwijderd en geblokkeerd zodat ik de verleiding zo klein mogelijk maakquote:Op dinsdag 10 september 2024 14:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, je zit dus in een spiraal naar beneden.
Je schrijfwijze wijkt af van normaal gesproken. Je typt nu 1 lange zin zonder leestekens. Ik denk dat het niet goed met je gaat, zeg maar even slechter dan recent het geval is geweest. Mijn gevoel zegt dat je iemand moet gaan bellen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 15:11 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Klopt maar ik heb geleerd mezelf er niet te hard voor te straffen want dat werkt averechts ik moet gewoon weer even scherp zijn en niet wederom gaan gebruiken als ik dat voorkom is er weinig aan de hand ik heb het gekregen telefoon nummer direct ook vanmorgen verwijderd en geblokkeerd zodat ik de verleiding zo klein mogelijk maak
Ik ben net naar de inloop geweest en heb het ook daar gesproken, ik denk nu dat ik vooral moe ben en mijn suiker is wat laagquote:Op dinsdag 10 september 2024 15:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je schrijfwijze wijkt af van normaal gesproken. Je typt nu 1 lange zin zonder leestekens. Ik denk dat het niet goed met je gaat, zeg maar even slechter dan recent het geval is geweest. Mijn gevoel zegt dat je iemand moet gaan bellen.
vrouwen,want ze waren meerderjarig, en ik begrijp dat je het niet oke vind dat ik veel jongere partners heb gehad, ik doe ook mijn uiterste best om mijn zwakte hiervoor onder controle te houden en dat lukt vrij goed naar mijn idee de laatste tijdquote:
je weet dat je je eigen proces saboteert?quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:33 schreef Cupfighter het volgende:
Gisteravond/vannacht heel iets stoms gedaan, nu gelijk maar zo snel mogelijk weer herstellen en afkappen
Het was een hele domme actie dat weet ik, drugs maakt het alleen maar erger, ik baal er ook van vandaar dat ik nu ook heel scherp ga zijn om herhaling te voorkomenquote:Op woensdag 11 september 2024 09:51 schreef greysbones het volgende:
[..]
je weet dat je je eigen proces saboteert?
maar besef je dat je juist die dingen doet om je eigen proces te saboterenquote:Op woensdag 11 september 2024 09:57 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het was een hele domme actie dat weet ik, drugs maakt het alleen maar erger, ik baal er ook van vandaar dat ik nu ook heel scherp ga zijn om herhaling te voorkomen
Wat versta jij onder saboteren in dit geval?quote:Op woensdag 11 september 2024 09:58 schreef greysbones het volgende:
[..]
maar besef je dat je juist die dingen doet om je eigen proces te saboteren
heel goed dat je de fout inziet
maar kijk ook verder dan dat
je bent bezig om geschikte therapie te vindenquote:Op woensdag 11 september 2024 09:59 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Wat versta jij onder saboteren in dit geval?
Scherp. Nice.quote:Op woensdag 11 september 2024 10:02 schreef greysbones het volgende:
[..]
je bent bezig om geschikte therapie te vinden
1 kan op een plek waarvan je weet dat drugsgebruik een reden is om niet te beginnen
en dat zal op meerdere plekken zo zijn
je loopt weg voor wat je aan wilt gaan( waarschijnlijk onbewust, daar kan ik niet over oordelen)
Ah op die manier, ja dat is waar, ik heb dat niet bewust gedaan, deze uitglijder zal geen invloed hebben op mijn eventuele behandeling wel als ik bijvoorbeeld morgen weer ga gebruiken dan wordt het echt een probleemquote:Op woensdag 11 september 2024 10:02 schreef greysbones het volgende:
[..]
je bent bezig om geschikte therapie te vinden
1 kan op een plek waarvan je weet dat drugsgebruik een reden is om niet te beginnen
en dat zal op meerdere plekken zo zijn
je loopt weg voor wat je aan wilt gaan( waarschijnlijk onbewust, daar kan ik niet over oordelen)
ik zeg het ook niet om je te veroordelenquote:Op woensdag 11 september 2024 10:07 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ah op die manier, ja dat is waar, ik heb dat niet bewust gedaan, deze uitglijder zal geen invloed hebben op mijn eventuele behandeling wel als ik bijvoorbeeld morgen weer ga gebruiken dan wordt het echt een probleem
Dat weet ik, het is een goed punt van je en fijn dat je het zegt.quote:Op woensdag 11 september 2024 10:08 schreef greysbones het volgende:
[..]
ik zeg het ook niet om je te veroordelen
maar wees er bewust van wat je misschien onbewust doet
quote:Ik begrijp dat het gelazer met de psychische zorgverlening een enorme klap voor jou moet zijn, aangezien ik dat zelf ook zo vaak heb meegemaakt. Ik heb ook elke keer weer mezelf bij elkaar moeten rapen en mijn stinkende best gedaan om op een goede en verantwoordelijke manier aan te geven dat ik zorg nodig heb. Als er vervolgens gereageerd wordt op de manier zoals jij dat ook hebt meegemaakt, krijg ik elke keer het gevoel alsof ik het niet verdien om geholpen te worden. Het voelt dan voor mij als een soort straf. Ik kan daarbij rationeel niet bedenken wat ik gedaan zou kunnen hebben dat ik op zo'n manier aan mijn lot word overgelaten terwijl ik de hulp en steun van anderen juist zo hard nodig heb. En juist daarom ga ik mezelf nog minderwaardiger voelen en dan lukt het mij niet eens meer om op een normale manier om hulp te vragen. Het lukt mij misschien wel om te kunnen bedenken hoe ik het ga aanpakken, maar dat vervolgens praktiseren dat gaat echt niet. Ik voel mij dan zo afgeremd door angst.
Herken je dat ongeveer ook bij jezelf? Ik denk dat jij misschien impulsiever bent dan ik, waar tegenover staat dat ik heel erg de neiging heb om mij af te zonderen in een sociaal isolement en op die manier mijn leven kapot maak.
Wat mij opviel bij jouw eerdere post, was dat die dissociatie optrad nadat jij overgeslagen werd door de mensen op jouw werk. En het viel mij ook op dat je aangaf dat ze het niet expres deden, waarmee je hen verdedigde en de aanleiding bagatelliseerde. Daaruit kan ik al afleiden dat jij niet goed in contact staat met jouw emoties en daaruit niet kan opmaken wat jouw behoeftes zijn.
Genegeerd worden door de mensen in een groep waar je graag bij wilt horen, is voor ieder mens ontzettend kut om te ervaren. En al helemaal als die mensen niet de opzettelijke intentie hadden om jou te kwetsen, want juist dat suggereert dat ze jou helemaal niet opmerken. Wat hen betreft doet het er niet toe of je nou wel of niet bestaat. Als je ooit getuige bent dat iemand anders zoiets meemaakt, zal je bij die persoon zien dat hij met zijn gedachten afdwaalt en ook geen aandacht meer heeft voor wat er in zijn omgeving gebeurt. Dat is ook dissociatie: heel normaal menselijk gedrag met als functie om dit soort bedreigende situaties te kunnen verdragen.
Als jij tijdens jouw jeugd opgroeide onder omstandigheden waarbij jij je altijd genegeerd en in de steek gelaten voelde, heb je dat dissociatieve gedrag heel vaak moeten toepassen om jezelf staande te kunnen houden. Kinderen zijn nou eenmaal afhankelijk van de zorg van hun ouders en hebben hun ouders nodig die erop toe kunnen zien of ze veilig zijn. Als bijvoorbeeld een peuter zijn vingertjes in het stopcontact wilt steken en zijn moeder snel en hardhandig ingrijpt om te voorkomen dat haar kind geëlektrocuteerd wordt, dan zal het kind op dat moment behoorlijk schrikken en overstuur zijn. Echter hij weet wel dat zijn moeder erop toeziet dat hem niks overkomt en hem leert wat gevaarlijk is en wat niet. Als ouders daarentegen geen aandacht hebben voor hun kinderen, voelt dat voor die kinderen enorm bedreigend en beangstigend. Ze hebben nou eenmaal de aandacht van hun ouders nodig en ze weten dat er een manier is waardoor ze die aandacht gegarandeerd krijgen: door iets te doen wat hun ouders niet leuk vinden. Bijvoorbeeld met krijsen, dingen kapot gooien, schoppen en slaan, op het behang tekenen, etc. Het is voor hen niet leuk om vervolgens een boze ouder tegenover zich te hebben en straf te krijgen, maar dat is nog altijd beter dan helemaal niet opgemerkt worden.
Vervolgens merken ze bij leeftijdgenootjes op dat die wel op een positieve manier om aandacht vragen en daar positieve aandacht voor terugkrijgen. Zij willen net als hun leeftijdgenoten ook positieve aandacht krijgen, maar als hun ouders niet daarop reageren, bedenken ze dat ze het blijkbaar niet goed genoeg doen en dus minderwaardig zijn.
Als jij gedurende jouw hele jeugd onder dat soort omstandigheden opgroeit, gaan jouw hersenen zich op zo'n manier ontwikkelen dat destructief gedrag geassocieerd wordt met beloning door aandacht van andere mensen en correct gedrag associeer je met genegeerd worden. Cognitief snap je best wel dat het zo niet werkt, echter het gedrag van mensen wordt vooral aangestuurd door emoties vanuit het onderbewustzijn. Hoe groter de stress, hoe groter de drang wordt om terug te vallen op het gedrag wat je vanuit jouw jeugd hebt geleerd. Voor jou is dat de realiteit.
Maar als dat écht de realiteit zou zijn, dan zou jij al deze problemen nu niet hebben! Juist omdat je zo lijdt onder emotionele pijn, weet je dat de situatie zoals die nu is, niet gezond is en dat je iets moet doen om je prettig te kunnen voelen met jezelf, zodat jij jouw leven kan leiden op jouw eigen manier. Wat je dan precies moet doen om dat te bereiken, dat weet je niet. Je weet alleen dat als jij het op de goede manier doet, jij op den duur ook vooruitgang bij jezelf gaat opmerken waaraan je niet hoeft te twijfelen.
De manier zoals je dat nu doet met destructief gedrag, werkt niet.
Ik merk uit jouw posts op dat jij jezelf voortdurend veroordeelt en afkraakt. Hoe meer jij dat doet, hoe vaker het gaat gebeuren dat jij dissocieert en de identiteit aanneemt van Melanie. Want waarom zou jij jezelf willen zijn als alles aan jou slecht en minderwaardig is?
Maar nogmaals, dat zelfbeeld klopt niet. Het is gebaseerd op wat je voortdurend van anderen te horen kreeg, terwijl die mensen daarbij ontkennen dat ze jou tekort hadden gedaan. Je blijft maar verlangen naar goedkeuring en acceptatie van met name de mensen die jou dat niet zullen geven.
Dat je op jouw werk werd overgeslagen, dat is hartstikke klote! Als de mensen jou daar op zo'n manier behandelen, is het geen veilige omgeving voor jou. Wat je kan doen, is navragen waarom ze jou niet hadden opgemerkt. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat jij jezelf in de groep te onzichtbaar maakt. Als je echter alleen maar aanhoort dat jij dit en dat niet goed doet en dat niemand daarbij rekening houdt met jouw huidige situatie, dan is het waarschijnlijker dat jij de eer aan jezelf moet houden en op zoek gaat naar mensen die jou wel kunnen respecteren.
Je bent hoe dan ook zelf verantwoordelijk voor jouw gedrag, maar die verantwoordelijkheden kan je niet nakomen als jij je laat omringen met lui die jou klein houden en jou het gevoel geven dat jij er niet toe doet.
Niet lullig bedoeld maar je doet best veel aannamesquote:Op woensdag 11 september 2024 12:52 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb weer iets opgeschreven. Ik weet van mezelf dat ik in mijn manier van schrijven nogal belerend kan overkomen, maar zo is het niet bedoeld. Ik hoop dat je er iets mee kunt om meer grip op jezelf te krijgen
[..]
Ik ben in mijn jeugd veel gepest, dat heeft nog steeds invloed op het gedrag van nu , toen werd er onvoldoende gedaan om dat pestgedrag te voorkomen.quote:Op woensdag 11 september 2024 12:52 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb weer iets opgeschreven. Ik weet van mezelf dat ik in mijn manier van schrijven nogal belerend kan overkomen, maar zo is het niet bedoeld. Ik hoop dat je er iets mee kunt om meer grip op jezelf te krijgen
[..]
Dat doen mensen sowieso wel als ze de posts van TS of van iedere andere user lezen. Het is aan TS zelf om te beoordelen of hij zich erin kan herkennen en of hij er iets mee kan.quote:Op woensdag 11 september 2024 14:05 schreef greysbones het volgende:
[..]
Niet lullig bedoeld maar je doet best veel aannames
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |