quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Posttraumatische stress-stoornis
quote:In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-5 zijn de angststoornissen zoals ze in het DSM-IV vermeld werden, opgesplitst in drie categorieën:
1) de angststoornissen
2) de obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen (ocgs)
3) de trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Angststoornissen in het DSM-5:
Paniekstoornis
Agorafobie
Specifieke fobie
Sociale angststoornis
Separatieangststoornis
Selectief mutisme
Angststoornis door een middel of medicatie
Angststoornis door een andere medische aandoening
angststoornis (niet anders omschreven)
Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)
Stoornis in de lichaamsbeleving
Hoarding (het dwangmatig verzamelen van dingen)
Trichotillomanie (het regelmatig uittrekken van het eigen haar)
Excoriation disorder/Dermatillomanie (het regelmatig pulken aan de eigen huid)
Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Reactieve hechtingsstoornis
Ontremde sociale engagementstoornis
Posttraumatische stressstoornis
Acute stressstoornis
Aanpassingsstoornissen
quote:FOK! heeft nu ook zijn eigen IRC-kanaal voor de mensen in "Depressie & Angst". Hier kunnen we gezellig chatten/ tips geven en het met elkaar erover hebben.
Indien jij ook gezellig mee wilt praten met ons kun je ons bereiken via de volgende link:
http://irc.fok.nl/
En dan in principe
/join #dna
Heb je vragen omtrent IRC?
PM de volgende users:
zomertje
RBWO
quote:
Het was gewoon vervelendquote:Op maandag 8 januari 2024 20:40 schreef kuolema het volgende:
[..]
Zijn het wel echt goede vrienden als je je er niet prettig bij voelt dat ze in je woning zijn en kritisch op je zijn?
Hoe gaat het vandaag?
Dit is zo herkenbaarquote:Op maandag 8 januari 2024 20:45 schreef kuolema het volgende:
Hebben jullie ook moeite met de dagen waarop je niets hoeft, leuke dingen wil gaan doen maar je die leuke dingen vervolgens allemaal niet doet omdat je je nergens toe kunt zetten en je je dan een faalhaas voelt en somber bent omdat je weer een dag hebt verspild?
Goed dat je hebt besloten dat ze niet meer welkom zijn. Van 9 tot 14 bezig zijn vind ik veel, waren dat leuke dingen?quote:Op maandag 8 januari 2024 20:45 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Het was gewoon vervelend
En het zijn gewoon geen goede gasten (niet personen). Ze zijn eigenlijk niet meer welkom in mijn huis. Ik voelde me als persoon afgekeurd
Vandaag gaat weltot 14.00 is het me gelukt om bezig te zijn, vanaf 9.00. Daarna ging het aar beneden
Alleen morgen echt vier afspraken. Zie ik niet zitten, maar soms zijn er geen keuzes
Ja ik was actiefquote:Op maandag 8 januari 2024 20:49 schreef kuolema het volgende:
[..]
Goed dat je hebt besloten dat ze niet meer welkom zijn. Van 9 tot 14 bezig zijn vind ik veel, waren dat leuke dingen?
Vier afspraken is wel heel veel ja. Ik blijf ook maar horen dat ik minder moet plannen maar vaak lijkt het gewoon niet anders te kunnen.
Dit heb ik dus zo vreselijk vaak. Ik baal daar enorm van. Het lijkt wel of leuke dingen niet aan mij besteed zijn ofzo. Wat ik wel goed kan is tot 12.00 uur in bed blijven liggen of later nog en dan de andere nacht niet kunnen slapen uiteraard. Welkom in de visuele cirkel.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:45 schreef kuolema het volgende:
Hebben jullie ook moeite met de dagen waarop je niets hoeft, leuke dingen wil gaan doen maar je die leuke dingen vervolgens allemaal niet doet omdat je je nergens toe kunt zetten en je je dan een faalhaas voelt en somber bent omdat je weer een dag hebt verspild?
Ja dat is wel te doen. Ik hield me er strikt aan. Maar ik moet zeggen dat ik wel wat huiverig was voor uit eten gaan of ergens anders eten. Dat is ook een van de redenen dat ik het liever niet weer zou slikken, terwijl het volgens mij wel in mijn signaleringsplan staat indien nodig... Het hielp gelukkig goed, maar om het dieet zou ik er dus niet weer om staan te springen en ben ik misschien ook wat huiverig om heel concreet te benoemen dat mijn stemming niet zo heel fleurig is naar mn behandelaar.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:13 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ah ok, ik vroeg me al af waarom je geen TCA noemde. Is het dieet met dia Mao remmer een beetje te doen?
Of je de hele dag weer achter een scherm hebt gehangen, terwijl je ook dit of dat had kunnen doen...quote:Op maandag 8 januari 2024 20:45 schreef kuolema het volgende:
Het komt bij mij denk ik omdat ik mijn interesse in hobby's weer heb verloren. Desondanks plan ik dingen, omdat ik weet dat ik het leuk hoor te vinden, maar de zin/energie/motivatie is er gewoon niet.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:55 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Dit heb ik dus zo vreselijk vaak. Ik baal daar enorm van. Het lijkt wel of leuke dingen niet aan mij besteed zijn ofzo. Wat ik wel goed kan is tot 12.00 uur in bed blijven liggen of later nog en dan de andere nacht niet kunnen slapen uiteraard. Welkom in de visuele cirkel.
Herkenbaar. Terwijl het allemaal rationeel gezien helemaal niet noodzakelijk is. Maar je hebt in ieder geval meer gedaan dan ikquote:Op maandag 8 januari 2024 20:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja ik was actief
Alleen dan baal ik dat ik vooral gehaakt heb en maar 1 schilderding.
Dat is dan niet goed genoeg. Ik had meer moeten oefenen en "ingewikkelder" dingen moet doen
Ja... als ik hard fiets red ik het allemaal net agenda januari is iig op slot. Alleen nog voor de psychiatrie plekjes
Ik moet het nog wel durven om die grens te trekken
Ja vicieuze, de autospeller was te enthousiast.;).quote:Op maandag 8 januari 2024 21:14 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het komt bij mij denk ik omdat ik mijn interesse in hobby's weer heb verloren. Desondanks plan ik dingen, omdat ik weet dat ik het leuk hoor te vinden, maar de zin/energie/motivatie is er gewoon niet.
Je bedoelt vicieuze cirkel
Heel herkenbaar ja.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:45 schreef kuolema het volgende:
Soort van herkenbaar... Ik kan me wel makkelijk ergens toe zetten... Maar vind relaxed op de bank liggen ff helemaal niks doen ook lekker.. en dat gebeurt best vaak.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:45 schreef kuolema het volgende:
Ik kan dan dus niet relaxen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:04 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Soort van herkenbaar... Ik kan me wel makkelijk ergens toe zetten... Maar vind relaxed op de bank liggen ff helemaal niks doen ook lekker.. en dat gebeurt best vaak.
Dat heb ik echt alleen als ik in een depressie zit. Overigens herken ik wel dat ik me dan een faalhaas en vooral lui voel.quote:
Ja, herkenbaar. Al heb ik wel twee kindjes waar ik voor moet zorgen dus die zorgen voor regelmaat. Maar soms neem ik me voor om 'morgen' met ze naar de dierentuin te gaan (ofzo), maar als ik me dan 's ochtends ellendig voel hang ik makkelijk de hele dag met ze op de bank en dan voel ik me schuldig en kut dat ik niet met ze naar de dierentuin ben gegaan.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:45 schreef kuolema het volgende:
Ik ben ongeveer 95% van het jaar depressief, maar meestal licht (dysthymie, wat nu persisterende depressieve stoornis heet). Dus heb altijd wel klachten die daar kenmerkend voor zijn. En soms komt er nog een major depression bovenop.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:49 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Dat heb ik echt alleen als ik in een depressie zit. Overigens herken ik wel dat ik me dan een faalhaas en vooral lui voel.
Kun je niet voor jezelf de regel stellen dat je (bijvoorbeeld, ik weet niet hoeveel behoefte jij hebt aan sociaal contact) één keer in de twee weken met iemand afspreekt? Na een afspraak maak je gelijk met iemand anders een afspraak voor twee weken later. Of je maakt een keer een belafspraak als je geen energie hebt om de deur uit te gaan, of je spreekt bij jou thuis af.quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:23 schreef TAmaru het volgende:
Bij mij gaat het nu ook niet zo best. Sinds ik in 2020 volledig thuis ben gaan werken, zijn mijn sociale contacten achteruit gehold. Ergens stuurde ik daar ook zelf op aan, wilde ik meer rust. Maar ik merk nu dat ik soms weken niemand zie. Nu net een relatief drukke week gehad met 2 afspraken, maar nu heb ik weer weken niks om naar uit te kijken. Eigenlijk de komende 2 maanden geen enkele afspraak gepland. En hoe minder contact ik met mensen heb, hoe meer ik er ook tegen opzie om iemand te ontmoeten. Werk is ongeveer 15 uur per week. Voor de rest kijk ik veel sport en series.
Ik probeer mezelf te motiveren om leuke dingen te doen met mijn tijd, maar hoe minder ik buiten de deur kom, hoe minder het me lukt om me te motiveren voor dingen. In buiten sporten heb ik zeker met dit weer weinig zin.
En dan vaak aan het eind van de dag weer een schuldgevoel omdat ik niks van de dag heb gemaakt ...
Best een goed idee ja! Ik merk alleen wel dat die discipline bij mij afneemt. Ik ben normaal iemand met een vrij sterke discipline. Ik heb jaren met discipline een heel gezond dieet gevolgd en wekelijks minimaal 3 keer gesport. Maar ik merk dat het soms wel lastig is om nog moeite te doen na al die jaren. Vroeger kon ik mezelf veel makkelijker aanmoedigen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:52 schreef kuolema het volgende:
[..]
Kun je niet voor jezelf de regel stellen dat je (bijvoorbeeld, ik weet niet hoeveel behoefte jij hebt aan sociaal contact) één keer in de twee weken met iemand afspreekt? Na een afspraak maak je gelijk met iemand anders een afspraak voor twee weken later. Of je maakt een keer een belafspraak als je geen energie hebt om de deur uit te gaan, of je spreekt bij jou thuis af.
En mensen kosten ook energie weet ik, maar er zijn genoeg laagdrempelige activiteiten die je alleen kunt doen. Een museum in de buurt bezoeken, naar de bioscoop gaan, een rondje wandelen of fietsen (ja ik weet dat het weer niet echt motiveert daartoe), de hond van de buren uitlaten. Ik zeg maar wat. En dat doe je dan één keer per week op een vaste dag. Je hoeft ook niet elke dag het huis uit te gaan, als je je vermaakt met series kijken is dat ook goed.
En sporten kun je ook thuis binnen doen, met behulp van een workout op youtube. Dan hoef je er niet de deur voor uit en dat maakt de drempel lager. Of misschien is er bij jou in de buurt een sport-/hardloop-/wandelgroepje, zodat je wat externe stimulatie hebt om het te doen.
Je hebt er wel discipline voor nodig, maar als je het zoals ik al zei op vaste dagen en tijden doet, is het waarschijnlijk makkelijker en weet je: daarna heb je het weer gehad en kun je weer lekker niks doen. Maar dan heb je toch de voldoening dat je in ieder geval iets gedaan hebt.
Als je te weinig zelfdiscipline hebt, schakel dan hulp in. Iemand die je op de dag een appje stuurt met 'vandaag dit of dat, wel doen hè, het gaat je lukken!' als stok achter de deur. Kun je prima aan een goed vriend(in) vragen. Of tijdens een sociale afspraak bespreken dat je meer sociale contacten wilt en dat je op dat moment al een appje stuurt voor een afspraak met iemand anders. Open zijn naar anderen, dan kunnen ze rekening met je houden.quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:58 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Best een goed idee ja! Ik merk alleen wel dat die discipline bij mij afneemt. Ik ben normaal iemand met een vrij sterke discipline. Ik heb jaren met discipline een heel gezond dieet gevolgd en wekelijks minimaal 3 keer gesport. Maar ik merk dat het soms wel lastig is om nog moeite te doen na al die jaren. Vroeger kon ik mezelf veel makkelijker aanmoedigen.
Maar uiteraard kom je nooit in een positieve spiraal als je het niet probeert en niet op een nieuwe wijze met jezelf en je leven aan de slag gaat. Dus misschien is zoiets als je voorstelt wel een heel goed idee.
Oh ik kan daar heel slecht tegen als anderen me zeggen wat ik moet doen of aanmoedigen. Ik denk niet dat dat gaat lukken. Ik heb heel veel vrijheid in mijn leven en word een beetje recalcitrant als mensen me gaan aanmoedigen om dingen te doen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:06 schreef kuolema het volgende:
[..]
Als je te weinig zelfdiscipline hebt, schakel dan hulp in. Iemand die je op de dag een appje stuurt met 'vandaag dit of dat, wel doen hè, het gaat je lukken!' als stok achter de deur. Kun je prima aan een goed vriend(in) vragen. Of tijdens een sociale afspraak bespreken dat je meer sociale contacten wilt en dat je op dat moment al een appje stuurt voor een afspraak met iemand anders. Open zijn naar anderen, dan kunnen ze rekening met je houden.
Oké, dan kun je die tip vergeten.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:13 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Oh ik kan daar heel slecht tegen als anderen me zeggen wat ik moet doen of aanmoedigen. Ik denk niet dat dat gaat lukken. Ik heb heel veel vrijheid in mijn leven en word een beetje recalcitrant als mensen me gaan aanmoedigen om dingen te doen.
Maar wat subtieler kan misschien wel, dus dat ze een afspraak voorstellen als ze beseffen dat ik dat nodig heb.
Het probleem is misschien ook wel dat ik mijn vrienden een beetje beu ben. Ik geniet veel minder dan vroeger van sociaal contact, zeker met de mensen die ik al langer ken, omdat ik ze vaak gewoon niet meer zo interessant vind. Dus in die zin zit ik vaak ook niet écht te wachten op een afspraak.
vicieuzequote:
Dat is zeker waar, soms denk ik ook dat ik dit gewoon nodig heb na een vermoeiende en intensievere tijd. Ik vertel mezelf altijd wel dat ik vanzelf weer in een up zal komen. Bedankt voor de herinnering daaraan.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:40 schreef kuolema het volgende:
Het is ook een optie om te accepteren dat je die downs hebt en dan gewoon alleen maar series kijkt om jezelf te vermaken. Jezelf eraan blijven herinneren dat er ook wel weer een up komt daarna. Misschien heb je die tijd alleen gewoon nodig en kun je ervan opladen, waardoor je weer in een up komt.
Ik kan dat helaas ook nog niet geheel zonder hulpmiddelen. Ik heb een tijdlang alcohol misbruikt (en dan écht misbruikt) en dat brengt je natuurlijk alleen maar in een dieper gat, waarbij het eruit klimmen steeds moeilijker wordt. Ik gebruik nu nog diazepam om angstgevoelens te dempen. Zwart, want een verslavingsarts schrijft dat niet (of zeer sporadisch) voor (ze weet wel dat ik het gebruik). De anxiolytische werking geeft gelukkig geen gewenning, maar het is alsnog geen gezonde methode. Een werkbaar alterntief voor mij is propranolol, een beetje hetzelfde effect als benzo's maar dan minus het verslavingscomponent.quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:16 schreef kuolema het volgende:
Ik heb ook wel gewerkt aan verdragen van gevoelens, acceptatie en relativeren, zeker het afgelopen jaar en ben daar zeker in vooruit gegaan maar dat kan ik nog niet goed genoeg om alle moeilijke tijden zonder hulpmiddelen te doorstaan of mezelf beter te laten voelen. Heeft iemand daar nog tips voor?
Mijn ervaring is wel dat het moeilijker is om dingen te laten staan en helemaal weg te laten dan om iets slechts door iets beters te vervangen. Dat betekent dus dat je dan op zoek gaat naar een hulpmiddel dat ook helpt maar minder slecht is voor je gezondheid dan alcohol of medicatie.quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:16 schreef kuolema het volgende:
Ik gebruik dexamfetamine off label voor moeheid en gebrek aan concentratie maar dat doet niet genoeg. Heb een keer 100 mg (totale dagdosering is 40 mg) in een keer genomen in de hoop dat ik wat energie zou krijgen (ja dat is onverstandig I know maar ik was zo wanhopig) en ik merkte er helemaal niets van.
Dat kan komen doordat ik ook een antipsychoticum krijg wat me minder gevoelig maakt voor uppers omdat die twee medicijnen het tegenovergestelde doen. Dus ik houd nog hoop dat de dexamfetamine meer effect gaat krijgen als ik van het antipsychoticum af ben, waarmee ik aan het afbouwen ben maar dat gaat nog wel even duren.
Ik merk meer van cafeïne en dat gebruik ik nu ook weer regelmatig op dagen dat ik alleen maar in bed wil liggen, dan voel ik in ieder geval de vermoeidheid wat minder dus heb ik minder de neiging om in bed te gaan liggen. Dat kan in ieder geval geen kwaad.
Tegelijkertijd heb ik ook meer behoefte aan downers (alcohol en lorazepam), vanwege de onrust, maar dat heb ik goed onder controle. Overdag gebruik ik bijna nooit lorazepam ook al denk ik er wel vaak aan, maar bewaar dat liever voor heel slechte nachten i.v.m. gewenning. Slaap is belangrijk. Alcohol drink ik overdag ook niet.
Maar ik merk dus wel dat ik nog altijd de behoefte heb aan een escape voor mijn nare gevoelens en dat ik daar nog steeds geen beter alternatief voor heb dan (verslavende) medicatie en alcohol, wat geen gezonde copingstijl is. Soms wil ik niks meer voelen of in ieder geval even kunnen ontspannen en soms wil ik mezelf oppeppen zodat ik weer de dingen kan doen die ik leuk vind en niet mijn tijd verspil met miserabel niks doen terwijl ik zoveel tijd heb waarin ik plezier zou kunnen hebben.
Ik heb ook wel gewerkt aan verdragen van gevoelens, acceptatie en relativeren, zeker het afgelopen jaar en ben daar zeker in vooruit gegaan maar dat kan ik nog niet goed genoeg om alle moeilijke tijden zonder hulpmiddelen te doorstaan of mezelf beter te laten voelen. Heeft iemand daar nog tips voor?
Ja, dat kan een bijwerking zijn. Kan ook weer overgaan. Even afwachten. Maar wel vervelend voor je.quote:Op donderdag 11 januari 2024 10:02 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Is het normaal dat je tijdens de eerste weken van gebruik van een SSRI je een beetje 'numb' gaat voelen? Ik voel me zo raar, zo onbestemd. Niet mezelf. Alsof niets klopt.
Dat is helemaal niet raar. Hou vol, het wordt beter!quote:Op donderdag 11 januari 2024 10:02 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Is het normaal dat je tijdens de eerste weken van gebruik van een SSRI je een beetje 'numb' gaat voelen? Ik voel me zo raar, zo onbestemd. Niet mezelf. Alsof niets klopt.
quote:Op donderdag 11 januari 2024 11:29 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja, dat kan een bijwerking zijn. Kan ook weer overgaan. Even afwachten. Maar wel vervelend voor je.
Ik heb dat ook wel eens (vaker) gehad maar dan niet door medicatie en weet hoe vervelend het voelt.
Dank. Dan wacht ik af. Het voelt zo vreselijk raar. Kan het ook niet goed omschrijven.quote:Op donderdag 11 januari 2024 11:48 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet raar. Hou vol, het wordt beter!
Klinkt heel naarquote:Op donderdag 11 januari 2024 12:32 schreef kuolema het volgende:
Vannacht ging het helemaal niet goed...begon met niet kunnen slapen, toen ging ik er een uur uit om afleiding te zoeken (lego en een ontspannende serie), maar toen ik weer in bed ging liggen kreeg ik hartkloppingen. Dat werd erger. Toen begon ik heel nare gedachten te krijgen waar ik angstig van werd en uiteindelijk raakte ik helemaal in paniek. Ik heb de nachtdienst gebeld en die heeft me er uiteindelijk doorheen geholpen. En medicatie.
Het is dus goed afgelopen, maar ik ben er wel van geschrokken en bang voor de komende nacht. Ik kan niet elke nacht lorazepam nemen. En dit is weer een slecht teken, weer een stap de verkeerde kant op. En ik weet niet hoe ik moet voorkomen dat ik dieper zak.
Het gebeurt gewoon, zo lijkt het.
Nog een paar weken en ik kan vieren dat ik een jaar lang niet opgenomen ben, wat een hele prestatie is. Dat moet gewoon lukken...
Ik woon beschermd dus heb altijd begeleiding in de buurt, daarnaast zie ik mijn spv van de GGZ om de week. Maar geen therapie op dit moment. Ik ga dit jaar wel EMDR krijgen. Ik heb de begeleiding al gesproken over vannacht, zij hadden het ook al gelezen in mijn rapportage van de nachtdienst. En mijn pb weet ervan, maar met hem heb ik het nog niet besproken.quote:Op donderdag 11 januari 2024 12:36 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Klinkt heel naar![]()
Heb je nog wel iets van begeleiding/therapie? Lijkt me goed om dit zsm te bespreken in ieder geval
Dank je.quote:Op donderdag 11 januari 2024 13:45 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ah oke. Wat naar dat dit zo gaat en dat je niet weet waar het door komtKnuffel voor jou
![]()
Hopelijk kan je begeleiding en de EMDR wat voor je betekenen.
Ik slik nu bijna een jaar elke dag diazepam 30 mg (ik heb een makkelijke psychiater) en toen was het echt zó'n verbetering! De angst die ik continu had is sindsdien niet meer teruggekomen dus of er is inderdaad, verbazingwekkend genoeg, geen gewenning voor de anxiolytische werking en het werkt nog steeds, of het doet niks meer maar de angstklachten zijn weg. Maar het is natuurlijk helemaal niet de bedoeling om het zo lang te gebruiken. Het is heel slecht voor je hersenen (maar ja, continue hevige angst is dat ook). Dus uiteindelijk wil ik het wel weer afbouwen en testen of ik weer zonder kan. Maar ik ben eerst nog wel even bezig met het afbouwen van mijn antipsychoticum. Ik wil eigenlijk aan het eind van dit jaar medicatievrij zijn afgezien van zonodig medicatie maar het gaat allemaal zo langzaam...quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik kan dat helaas ook nog niet geheel zonder hulpmiddelen. Ik heb een tijdlang alcohol misbruikt (en dan écht misbruikt) en dat brengt je natuurlijk alleen maar in een dieper gat, waarbij het eruit klimmen steeds moeilijker wordt. Ik gebruik nu nog diazepam om angstgevoelens te dempen. Zwart, want een verslavingsarts schrijft dat niet (of zeer sporadisch) voor (ze weet wel dat ik het gebruik). De anxiolytische werking geeft gelukkig geen gewenning, maar het is alsnog geen gezonde methode. Een werkbaar alterntief voor mij is propranolol, een beetje hetzelfde effect als benzo's maar dan minus het verslavingscomponent.
Verder zit ik nu in een traject bij Arkin om aan de oorzaken te werken - het zal ongetwijfeld op schematherapie oid aankomen. Dat is zeker goed, maar of het echt alles weg gaat nemen vraag ik me af. Uiteindelijk heeft het toch ook een fysiologische oorzaak.
Wat je zegt klinkt logisch.quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:34 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Mijn ervaring is wel dat het moeilijker is om dingen te laten staan en helemaal weg te laten dan om iets slechts door iets beters te vervangen. Dat betekent dus dat je dan op zoek gaat naar een hulpmiddel dat ook helpt maar minder slecht is voor je gezondheid dan alcohol of medicatie.
Het klinkt stom maar ik heb bijvoorbeeld een lichte pindakaasverslaving. Als ik me slecht voel, eet ik graag crackers of brood met pindakaas en dan voel ik me meestal een stuk beter. Ik snap dat dat niet voor iedereen genoeg is, maar bij mij helpt het. Koffie kan ook zoiets zijn, wat op zich niet heel schadelijk is of zelfs best gezond.
Veel mensen gaan enorm sporten, dat kan ook helpen.
Ik slik 's ochtends 10 mg, verder niet. Medicijnvrij is natuurlijk het beste inderdaad, maar liever dat ik zo normaal functioneer dan slecht, of, in mijn geval, teruggrijp naar alcohol. Zelf ook wel benieuwd naar het behandelplan.quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:59 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik slik nu bijna een jaar elke dag diazepam 30 mg (ik heb een makkelijke psychiater) en toen was het echt zó'n verbetering! De angst die ik continu had is sindsdien niet meer teruggekomen dus of er is inderdaad, verbazingwekkend genoeg, geen gewenning voor de anxiolytische werking en het werkt nog steeds, of het doet niks meer maar de angstklachten zijn weg. Maar het is natuurlijk helemaal niet de bedoeling om het zo lang te gebruiken. Het is heel slecht voor je hersenen (maar ja, continue hevige angst is dat ook). Dus uiteindelijk wil ik het wel weer afbouwen en testen of ik weer zonder kan. Maar ik ben eerst nog wel even bezig met het afbouwen van mijn antipsychoticum. Ik wil eigenlijk aan het eind van dit jaar medicatievrij zijn afgezien van zonodig medicatie maar het gaat allemaal zo langzaam...
Hoeveel mg diazepam slik jij?
Ik hoop dat de therapie die je gaat krijgen je gaat helpen.
Waarom is het erg als je je veel afzondert? Ga je je daardoor slechter voelen? Want het kan ook zijn dat jij je daar, in de winter, gewoon beter bij voelt en dan hoef je niet je best te doen om 'normaal' of 'sociaal' te doen volgens de norm.quote:Op donderdag 11 januari 2024 16:52 schreef Oboroqoru het volgende:
Moeilijk, moet echt m'n best doen om mij niet teveel af te zonderen van mensen om mij heen / teveel op mezelf te zijn in het donkere hol dat de winter heet
Wel duur zeker als je het illegaal hebt? Maar het is een goed teken dat je een normale dosis gebruikt in ieder geval. Ik kan me voorstellen dat je dan die keuze maakt.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik slik 's ochtends 10 mg, verder niet. Medicijnvrij is natuurlijk het beste inderdaad, maar liever dat ik zo normaal functioneer dan slecht, of, in mijn geval, teruggrijp naar alcohol. Zelf ook wel benieuwd naar het behandelplan.
Ik heb het ook wel sporadisch legaal en dat is bijna even duur (pammetjes moet je tegenwoordig zelf betalen, tenzij iets heel ernstigs - als ontmoediging); ongeveer een euro per pil. Je kan het ook legaal doen met rc's, maar dan wordt het al schimmiger - net iets andere stof en je weet niet wat je slikt (al kan je daar wel een redelijke zekerheid bij verkrijgen).quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:36 schreef kuolema het volgende:
Wel duur zeker als je het illegaal hebt? Maar het is een goed teken dat je een normale dosis gebruikt in ieder geval. Ik kan me voorstellen dat je dan die keuze maakt.
Heb je je intake al gehad of moet je nog lang wachten?
Goeie vraag, maar het is vooral dat als ik mij afzonder dat ik een beetje in een negatieve spiraal terecht kom. Maar ik vind het soms moeilijk om positief te zijn, en dan ga ik die negativiteit projecteren op andere mensen, waarbij ik dan denk dat ze te negatief over mij zijn. Bwah. Als ik logisch nadenk weet ik ook wel dat dat niet klopt, maar emotioneel vind ik het lastig om mij dan open te stellen voor anderen en sluit ik mij af. Alsof ik andere mensen niet wil teleurstellen met mijn negativiteit. Zelfbescherming ofzo?quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:34 schreef kuolema het volgende:
[..]
Waarom is het erg als je je veel afzondert? Ga je je daardoor slechter voelen? Want het kan ook zijn dat jij je daar, in de winter, gewoon beter bij voelt en dan hoef je niet je best te doen om 'normaal' of 'sociaal' te doen volgens de norm.
Ik hoef er zelf nooit voor te betalen, krijg de b2-code op mijn recept. Wat zijn rc's?quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb het ook wel sporadisch legaal en dat is bijna even duur (pammetjes moet je tegenwoordig zelf betalen, tenzij iets heel ernstigs - als ontmoediging); ongeveer een euro per pil. Je kan het ook legaal doen met rc's, maar dan wordt het al schimmiger - net iets andere stof en je weet niet wat je slikt (al kan je daar wel een redelijke zekerheid bij verkrijgen).
Intake heb ik eergisteren gehad, maar dik vier maanden op moeten wachten. Dit was een eerste intake in de zin van "ben je hier überhaupt wel aan het juiste adres?". Conclusie daarvan was ja. Aan de hand van de vragenlijsten en dergelijke volgt over twee weken een vervolg intake. Dan is het weer wachten op behandeladvies en vervolgens start behandeling. Wachttijd daarop is afhankelijk van de behandeling, maar varieert tussen de twee en acht maanden.![]()
Geluk is wel dat ik me nu prima voel. Ook mee uitkijken, want ik ga dan snel denken dat er niets (meer) aan de hand is. Wat natuurlijk niet zo is. Maar er zijn wel een hoop dingen positief veranderd in het afgelopen jaar: vaste vriendin, nieuwe vaste baan die goed bevalt, verhuizing gepland (soort closure), relatie met vrienden weer terug opgebouwd waar mogelijk, praatgroepen voor verslaving helpen erg goed, escitalopram slaat goed aan. Dus dat is wel fijn. Voor nu in ieder geval, want het voelt tegelijkertijd allemaal nog wat wankel raar genoeg.
Als je ervoor zorgt dat je écht geen mensen meer ziet, kun je daar ook geen negatieve ervaringen mee krijgenquote:Op donderdag 11 januari 2024 17:57 schreef Oboroqoru het volgende:
[..]
Goeie vraag, maar het is vooral dat als ik mij afzonder dat ik een beetje in een negatieve spiraal terecht kom. Maar ik vind het soms moeilijk om positief te zijn, en dan ga ik die negativiteit projecteren op andere mensen, waarbij ik dan denk dat ze te negatief over mij zijn. Bwah. Als ik logisch nadenk weet ik ook wel dat dat niet klopt, maar emotioneel vind ik het lastig om mij dan open te stellen voor anderen en sluit ik mij af. Alsof ik andere mensen niet wil teleurstellen met mijn negativiteit. Zelfbescherming ofzo?
Lorametezepam (kan zijn dat ik het fout schrijf) gaf vreemd genoeg bij mij gewenning of rebound insomnia. Lorazepam is een ander verhaal (iig qua afbouwen)quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:57 schreef kuolema het volgende:
Ik heb bij lorazepam wel altijd last van gewenning. Een paar weken geleden ben ik tijdelijk 2-3 keer per dag 3 tabletten van 2.5 mg gaan slikken. Dat is heel veel, maar voor mij net aan genoeg en ik word er niet suf van of zo. Maar ik heb ook wel eens op 5 of 6 lora plus 1 of 2 flurazepam per nacht gezeten in de kliniek (ik weet het niet meer precies, dat krijg je met zulke doseringen). Ik was anders niet in slaap te krijgen. En daarna moest ik afbouwen om te ontwennen.
Nu weer terug naar maximaal een keer per dag 3x2.5 mg dus ondanks dat ik het vaak overdag goed zou kunnen gebruiken, neem ik het bijna alleen maar 's avonds of 's nachts omdat ik elke nacht slecht slaap. Ik probeer altijd 1 nacht met= de volgende twee nachten zonder om verdere gewenning te voorkomen maar het is erg lastig omdat het elke nacht slecht gaat. Vannacht heb ik dus pas genomen toen ik al helemaal in paniek was en na twee uur 's nachts de nachtdienst zei dat ik echt die lorazepam moet nemen. Daar baal ik erg van, dat het niet lukt om me aan mijn regel te houden. Als ik zo doorga werkt het straks niet meer...en dan heb ik niks. Voor de spanning werkt het nog steeds goed, maar voor het slapen al minder.
Lormetazepam. Heb ik ook gehad ooit, werkte niet.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:07 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Lorametezepam (kan zijn dat ik het fout schrijf) gaf vreemd genoeg bij mij gewenning of rebound insomnia. Lorazepam is een ander verhaal (iig qua afbouwen)
Als je nog een leuk betaalbaar adresje weet waar echt geen mensen komen?quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:05 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik hoef er zelf nooit voor te betalen, krijg de b2-code op mijn recept. Wat zijn rc's?
Pff, eerst vier maanden moeten wachten op een intake is al heel lang, en dan moet je daarna dus misschien nog langer wachten. Ik hoop voor je dat het mee gaat vallen. Heb je ondertussen wel gesprekken bij de POH-GGZ of ergens anders?
Fijn om te lezen dat je omstandigheden verder wel goed zijn. Dat maakt het wachten haalbaarder.
[..]
Als je ervoor zorgt dat je écht geen mensen meer ziet, kun je daar ook geen negatieve ervaringen mee krijgen
Wachten gaat wel goed af hoor, nu er acuut niet zoveel aan de hand is. Tijd vliegt eigenlijk voorbij. Ik heb wel gesprekken gehad bij een goede psychotherapeut, maar omdat ik te vaak terugviel in alcoholgebruik werkte dat niet. Nu werkt dan natuurlijk geen enkele therapie (of je moet echt klinisch gaan), maar hij zat zelf in de richting van MBT te denken. Dat is in intensieve(re) vorm dan wel weer moeilijk te combineren met werk, dus daar worstel ik dan wel een beetje mee. Maar eerst maar afwachten waar het NPI mee aankomt.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:05 schreef kuolema het volgende:
Ik hoef er zelf nooit voor te betalen, krijg de b2-code op mijn recept. Wat zijn rc's?
Pff, eerst vier maanden moeten wachten op een intake is al heel lang, en dan moet je daarna dus misschien nog langer wachten. Ik hoop voor je dat het mee gaat vallen. Heb je ondertussen wel gesprekken bij de POH-GGZ of ergens anders?
Fijn om te lezen dat je omstandigheden verder wel goed zijn. Dat maakt het wachten haalbaarder.
Het blijft soms raar hoe mensen reageren op de verschillende benzo's. Ook qua er verslaafd aan raken enzo.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:10 schreef kuolema het volgende:
[..]
Lormetazepam. Heb ik ook gehad ooit, werkte niet.
Afbouwen doe ik altijd met diazepam, dus eerst overstappen. Zo ben ik erachter gekomen dat diazepam heel goed werkt bij mij.
Dank je. Ik voel me nu rustig, veel beter dan gisteravond. Heb een goede nacht gehad. Alleen wat zorgen om mijn kat nu (die wordt verzorgd hoor, maar is nu natuurlijk veel meer alleen en kan niet naar buiten).quote:Op vrijdag 12 januari 2024 22:18 schreef DancingPhoebe het volgende:
Sterkte daar kuolema, hopelijk snel rustiger vaarwater voor je
Ff niet te veel hoeven van jezelf lijkt me een goede houding nuquote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:51 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dank je. Ik voel me nu rustig, veel beter dan gisteravond. Heb een goede nacht gehad. Alleen wat zorgen om mijn kat nu (die wordt verzorgd hoor, maar is nu natuurlijk veel meer alleen en kan niet naar buiten).
Heb een grote legoset mee en ga daar nu mee beginnen. Dat ik de energie en zin heb om dat te doen is al een goed teken. Denk dat vermoeidheid een grote rol speelt in deze terugval. Ik slaap zo'n beetje elke nacht slecht en de moeilijkste momenten zijn 's avonds en 's nachts - dan ben ik vermoeider. En zoals altijd te veel activiteiten gepland.
Ben nog steeds wel bang voor later op de dag en de avond, maar probeer mezelf gerust te stellen dat ik dan ook gewoon even in bed kan gaan liggen.
Dat lijkt me zeker tricky. Niet verstandig om te doen als je je slecht voelt, beter 'voor de leuk' om een keer te proberen als je je oké voelt en iets nieuws wilt proberen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 23:03 schreef SemperLibertas het volgende:
Ik weet dat sommige mensen genezen van depressie dmv Ayahuasca, maar dat is best tricky. Hetzelfde geldt voor alle psychedelica met DMT/psilocybine. Mijn ervaring met dergelijke middelen is voornamelijk recreatief, maar in tegenstelling tot synthetische middelen weet je met psychedelica niet waar het naar toe leidt.
Dank je. Tot nu toe gaat het goed.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 14:21 schreef nostra het volgende:
Sterkte daar, @:kuolema . Blijf je een weekje of langer?
Ah oké, het is niet gesloten dus? Veel plezier bij de film alvast dan.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:52 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dank je. Tot nu toe gaat het goed.
Maximaal een week, maar aangezien ik woensdag naar the boy and the heron in de bioscoop wilde die hier op loopafstand vandaan is, hoop ik op niet eerder dan donderdagochtend![]()
Het moet ook niet te vroeg zijn, wil wel echt het gevoel hebben dat ik tot rust ben gekomen.
Ik ben al positief verrast dat die film hier überhaupt draait, maar het is maar een keer per week in een kleine zaal. Dus ik wil die kans niet missen.
Wel gesloten, HIC afdeling ook. Ik heb nu nog geen vrijheden, maar die zal ik volgende week vast krijgen. Ben hier vrijwillig dus dan gaat het meestal sneller daarmee.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Ah oké, het is niet gesloten dus? Veel plezier bij de film alvast dan.
Dank jequote:Op zaterdag 13 januari 2024 17:08 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Jammer dat het nodig is @:kuolema, maar wel fijn dat je er terecht kan. Hopelijk vind je er de rust die je nodig hebt
Leg jezelf zo min mogelijk druk om te slapen op.quote:Op zondag 14 januari 2024 21:09 schreef kuolema het volgende:
Vanavond ga ik zonder slaapmedicatie proberen te slapen. Ben benieuwd.
Ik weet het. Ik heb ermee leren leven. Als het echt niet lukt ga ik uit bed en ga ik iets ontspannends doen.quote:Op zondag 14 januari 2024 21:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Leg jezelf zo min mogelijk druk om te slapen op.Als je niet slaapt is het ook prima, dat moet de mindset zijn.
Dank je! Ik probeer optimistisch te blijven.quote:Op maandag 15 januari 2024 07:25 schreef GrumpyOldMan het volgende:
Veel sterkte Kuolema! Hang in there. Goed dat je jezelf laat helpen, je hoeft het niet allemaal alleen te doen.
Hier blij dat de feestdagen erop zitten, maar kan wel wat zon, ook in m'n hoofd, gebruiken. Met dit weer zit buiten fietsen op de racefiets er niet in en merk nu weer goed dat dat mijn hoofd ook schoonhoudt.
Ik kon niet slapen en kreeg hartkloppingen... Na een uur alsnog medicatie genomen (had ik afgesproken met de verpleegkundige) en uiteindelijk nog wel goed geslapen maar te kort want veel lawaai op de afdeling.. Had geen zin in een nachtelijk feestjequote:Op maandag 15 januari 2024 10:38 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Hoe ging het vannacht @:kuolema?
Hier vandaag dag 10 van de sertraline. De psychiater had gezegd dat het vanaf vandaag merkbaar beter zou moeten gaan. Heb inderdaad ook wel het idee dat het beter gaat, heb wat meer energie (ondanks slechte nacht) en ben niet perse somber. Ook niet vrolijk ofzo, maar dat ik niet somber ben is al een hele winst
Ah, dat is naar. Maar wel fijn dat je alsnog goed geslapen hebt.quote:Op maandag 15 januari 2024 10:57 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik kon niet slapen en kreeg hartkloppingen... Na een uur alsnog medicatie genomen (had ik afgesproken met de verpleegkundige) en uiteindelijk nog wel goed geslapen maar te kort want veel lawaai op de afdeling.. Had geen zin in een nachtelijk feestje![]()
Wat fijn dat je niet somber bent! Ik hoop voor je dat dat inderdaad een teken is dat de medicatie werkt en niet het gevolg van iets anders. 10 dagen is wel snel hoor, raak niet teleurgesteld als je je morgen weer somber voelt; het kan tot 6 weken duren voordat het optimaal werkt.
Ja ga ik maar doen, heb een binnen fietstrainer, heb er hekel aan maar dan beweeg ik in ieder geval wat. Want wordt letterlijk ook chagrijnig.quote:Op maandag 15 januari 2024 10:32 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dank je! Ik probeer optimistisch te blijven.
Herkenbaar, het weer lokt je niet bepaald naar buiten. Je zou ook in huis kunnen sporten, een workout op YT zoeken die je leuk lijkt.
Misschien kun je op je laptop of tablet een filmpje erbij opzetten van iemand met een camera op zijn fiets die rijdt in een mooie omgevingquote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:36 schreef GrumpyOldMan het volgende:
[..]
Ja ga ik maar doen, heb een binnen fietstrainer, heb er hekel aan maar dan beweeg ik in ieder geval wat. Want wordt letterlijk ook chagrijnig.
Wel oké. Goed gesprek, veel inzichten en plannen besproken. Spv en psychiater zouden het liefst willen dat ik weer een stapje terug doe met het afbouwen van het antipsychoticum maar dat wil ik niet.quote:Hoe is het nu na gesprek met de begeleiders?
Jazeker. Onzekerheid e.d. zit sowieso flink in mijn persoonlijkheid dus is nooit weg, maar ik merk wel dat het erger wordt als ik me slechter voel.quote:Een vraag voor alle posters hier, hebben jullie door hetgeen waarmee je te delen hebt ook moeite met in het algemeen met eigenwaarde/voor jezelf opkomen/je eigen mening durven blijven volgen? Zien jullie een verband?
Je hebt wel gesprekken, dus wat wordt dan doorgeschoven?quote:Ik merk dat dat mij nu met name in mijn werk in de weg zit. Om me heen is of lijkt in ieder geval iedereen om zich heen met zichzelf bezig. Ik wil me doorontwikkelen ,waar mijn werkgever ook wat aan kan hebben, ben al sinds juli in gesprek maar het wordt steeds doorgeschoven en ik krijg niet het gevoel dat de urgentie opgepikt wordt. Ik ga dan aan mezelf twijfelen of ik het nog maar langer tijd moet geven of dat het dan weer verkeerd zie. Daar word ik ook behoorlijk moe en down van.
Fijn dat goed gesprek was. Waar zit je bezwaar om afbouwen rustiger aan te doen?quote:[b]Op dinsdag 16 januari 2024 19:27
[..]
Wel oké. Goed gesprek, veel inzichten en plannen besproken. Spv en psychiater zouden het liefst willen dat ik weer een stapje terug doe met het afbouwen van het antipsychoticum maar dat wil ik niet.
[..]
Jazeker. Onzekerheid e.d. zit sowieso flink in mijn persoonlijkheid dus is nooit weg, maar ik merk wel dat het erger wordt als ik me slechter voel.
[..]
Je hebt wel gesprekken, dus wat wordt dan doorgeschoven?
Als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb moet het ook meteen gebeuren. Maar dit ging niet om langzamer afbouwen, maar om het weer verhogen van de dosis. Ik heb er gister goede gesprekken over gehad met een verpleegkundige van de kliniek en we hebben allebei de conclusie getrokken dat het nu slechter gaat omdat ik de cisordinol nodig heb. Die conclusie hadden de behandelaars eerder al getrokken. Want zelfs weken na de drukke periode en tijdens een opname gericht op zo min mogelijk prikkels, kon ik niet tot rust komen. Toen heb ik, met heel veel moeite, besloten akkoord te gaan met een verhoging. En dat voelt zó kut, want het voelde zo goed (naja, eigenlijk niet dus) om af te bouwen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 07:37 schreef GrumpyOldMan het volgende:
[..]
Fijn dat goed gesprek was. Waar zit je bezwaar om afbouwen rustiger aan te doen?
Ah ja dat snap ik wel. Het zou dan goed voor je zijn om iets anders te doen. Heb alleen geen tips, heb geen ervaring met werk (het moet in je aard liggen hè?quote:Bij mij lijkt het van tijd tot tijd wel alsof vergif m'n lichaam/hoofd in sluipt dat m'n eigenwaarde weer aantast.
Het bizarre is, ik heb best een zware functie waar behoorlijk wat collega's ook naar kijken voor hulp en coaching bij hun werk. Dus ik kan blijkbaar echt wel iets. Maar ik ben zelf gewoon aan iets anders toe, ben nu teveel een bepaalde kant in mn werk bezig met dingen die ik niet leuk vind. En als het moment steeds opgeschoven wordt dat ik aan die nieuwe rol kan beginnen, en ik er steeds zelf achteraan moet, voel ik me niet gesteund en ga ik blijkbaar twijfelen of ik het allemaal wel goed zie. Of zakt me de moed in de schoenen. Zoiets..
Het gaat niet goed. De opname heeft niet geholpen, ik ben somber, gespannen, moedeloos over de toekomst, bang voor mezelf, verdrietig over het feit dat ik de keuze heb moeten maken om de medicatie te verhogen die ik nooit heb willen gebruiken en dat levert ook weer angst op.quote:Op donderdag 18 januari 2024 09:39 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Hoe is het nu @:kuolema?
Hier was het denk ik een korte opleving, want ik ben nu weer 'gewoon' somber. Heb wel nog steeds meer energie. Dus ik heb minder de neiging in bed te blijven liggen (kan ook niet, want kinderen en werk) maar ben wel gewoon meh. Achja. Komt vast ook wel weer goedBijna twee weken onderweg.
Wees niet te streng voor jezelf, maar dat heb je wss al duizenden keren gehoord. Vergeet niet dat je ziek bent, psychische ziekte beperken ons fysiek vaak nog meer dan een gebroken been bij wijze van. Alleen voor een gebroken been schamen we ons niet....quote:Op vrijdag 26 januari 2024 20:04 schreef ChildoftheStars het volgende:
het gaat slecht
ze gaan regelen dat ik meer hulp krijg in huis, met boodschappen doen, met zelfzorg, met huishouden... Ik baal enorm van mezelf dat het niet "gewoon" lukt zoals het iedereen gewoon lukt. Ik bedoel ik ben thuis. Zat tijd om te poetsen en voor mezelf te zorgen. Alleen het lukt me absoluut niet
Ik herken je gevoel, het lukt mij ook niet en ik zit ook thuis nu.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 20:04 schreef ChildoftheStars het volgende:
het gaat slecht
ze gaan regelen dat ik meer hulp krijg in huis, met boodschappen doen, met zelfzorg, met huishouden... Ik baal enorm van mezelf dat het niet "gewoon" lukt zoals het iedereen gewoon lukt. Ik bedoel ik ben thuis. Zat tijd om te poetsen en voor mezelf te zorgen. Alleen het lukt me absoluut niet
Sterkte...weet verder niet wat ik kan zeggen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 13:23 schreef Monsterkoekie het volgende:
Langere tijd worstel ik al met mijzelf. Sinds oktober ben ik mijzelf dusdanig verloren dat werken op dit moment niet haalbaar is. Ik heb intussen een intake gesprek gehad met de psycholoog en daarin is een gegeneraliseerde angststoornis en een ernstige depressie gediagnosticeerd. Afgelopen week heb ik een gesprek gehad met mijn regievoerder en zij gaf aan dat ze wil dat ik ook naar de psychiater ga.
Ik merk dat ik steeds meer de behoefte krijg om mijzelf af te zonderen. Ik vind deze wereld geen fijne plek. Ik ben in mijn eigen huis overdag relatief oke maar in de nacht enorm onrustig. Ik hou mijzelf bezig overdag om niet te hoeven voelen maar ook de uitlaadkleppen daarvoor nemen steeds in kracht af. Ik ben zo zo vreselijk moe en afgestompt dat ik niet meer geloof in een leuk leven of een leuke wereld.
Ik snap je helemaal. Toen ik net beschermd woonde deed ik het meeste zelf, ik vond dat ik dat moest kunnen. Maar ik liep achter met alles en dat gaf extra spanning. Het lukte me gewoon niet en het werd een bende in huis. Nu sinds een jaar of zo heb ik de hele vrijdag samen met mijn persoonlijk begeleider om het huishouden te doen en zaken te regelen. Er speelden ook andere zaken (verandering in medicatie) maar het is nog nooit zo lang zo goed gegaan als vorig jaar. We verdelen de taken, ik doe wel wat zelf, het is elke week hetzelfde dus voorspelbaar en daarnaast veel minder belastend dan toen ik het alleen probeerde te doen. Ik vond het ook beschamend of zo in het begin, heb ook in theorie genoeg tijd. Maar het lukte me niet alleen. En nu ik weet hoeveel rust het geeft heb ik het geaccepteerd.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 20:04 schreef ChildoftheStars het volgende:
het gaat slecht
Ik vind je idee van de depressie je laten overnemen helemaal niet zo verkeerd. Is het niet zo dat een depressie een nogal pijnlijk en morbide systeem is om je bewust te maken van je eigen kwetsbaarheid, valkuilen en grenzen? Daarin leert de ene wat sneller dan de andere zichzelf kennen. Als de depressies blijven terugkomen dan luister je misschien niet goed genoeg, of helemaal niet, naar jezelf en de signalen die de hele tijd worden afgegeven. Door de controle los te laten, komt eerst het gevoel van totale angst en dan hopelijk daarna de weg naar herstel. Succes met je situatie, komt goed.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 23:01 schreef kuolema het volgende:
Het gaat hier nog steeds langzaam bergafwaarts. Ik word steeds pessimistischer over de toekomst, ik ben somber, geloof dat het allemaal niet meer beter wordt, word soms bang van mijn eigen gedachten en kan het allemaal niet meer verdragen op sommige momenten. De nachten gaan slecht door onrust door nare dromen en ik kan heel moeilijk mijn bed uit komen 's ochtends doordat ik zo moe en lusteloos ben. Ik heb nog wel goede uren gelukkig, aan het begin van de dag. Ergens zou ik wel gewoon alles willen loslaten en de depressie me laten overnemen zoals in het verleden. Dat is makkelijker. Ik zit nu steeds net op het randje en doe minder mijn best (want 'het heeft toch allemaal geen zin en het is het niet waard'), ik weet niet hoe lang ik het nog volhoud om het onder controle te kunnen/willen houden.
Dat je thuis bent, zegt niet alles... maar ik herken het wel.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 20:04 schreef ChildoftheStars het volgende:
het gaat slecht
Dat werkt misschien voor een gedeelte van de mensen met een reactieve depressie.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 23:32 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Ik vind je idee van de depressie je laten overnemen helemaal niet zo verkeerd. Is het niet zo dat een depressie een nogal pijnlijk en morbide systeem is om je bewust te maken van je eigen kwetsbaarheid, valkuilen en grenzen? Daarin leert de ene wat sneller dan de andere zichzelf kennen. Als de depressies blijven terugkomen dan luister je misschien niet goed genoeg, of helemaal niet, naar jezelf en de signalen die de hele tijd worden afgegeven. Door de controle los te laten, komt eerst het gevoel van totale angst en dan hopelijk daarna de weg naar herstel. Succes met je situatie, komt goed.
In bepaalde opzichten zou het voor mij goed zijn. Ik zou dan meer rust hebben omdat ik niet meer doe waar ik geen zin in heb. Maar dan is er ook het risico op suïcide.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 23:32 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Ik vind je idee van de depressie je laten overnemen helemaal niet zo verkeerd. Is het niet zo dat een depressie een nogal pijnlijk en morbide systeem is om je bewust te maken van je eigen kwetsbaarheid, valkuilen en grenzen? Daarin leert de ene wat sneller dan de andere zichzelf kennen. Als de depressies blijven terugkomen dan luister je misschien niet goed genoeg, of helemaal niet, naar jezelf en de signalen die de hele tijd worden afgegeven. Door de controle los te laten, komt eerst het gevoel van totale angst en dan hopelijk daarna de weg naar herstel. Succes met je situatie, komt goed.
Is een wat langdurigere opname dan niet een beter idee?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:59 schreef kuolema het volgende:
[..]
In bepaalde opzichten zou het voor mij goed zijn. Ik zou dan meer rust hebben omdat ik niet meer doe waar ik geen zin in heb. Maar dan is er ook het risico op suïcide.
Ik ben net een week opgenomen geweest en dat hielp niet. Mischien was het niet lang genoeg, maar waarschijnlijk is het ook gewoon niet de oplossing. En ik heb een kat thuis, dat vind ik zielig.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 13:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Is een wat langdurigere opname dan niet een beter idee?
Oh ok, in dat geval zou ik er mee oppassenquote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:59 schreef kuolema het volgende:
[..]
In bepaalde opzichten zou het voor mij goed zijn. Ik zou dan meer rust hebben omdat ik niet meer doe waar ik geen zin in heb. Maar dan is er ook het risico op suïcide.
En het zou gepaard gaan met heel veel schuldgevoel als ik alleen maar aan mezelf denk en vooral in bed lig. Dat is een kenmerk van depressie, schuldgevoel, en bij mij altijd heel erg aanwezig. Dat versterkt de somberheid.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 15:47 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Oh ok, in dat geval zou ik er mee oppassen
Echt klote voor je, met die overheersende schuldgevoelens kom je nooit toe aan (innerlijke) zelfzorg. Heb je wel eens ketamine overwogen? Is misschien maar een tijdelijke oplossing, maar soms is de verlichting wel fijn voor je denk ik.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:52 schreef kuolema het volgende:
[..]
En het zou gepaard gaan met heel veel schuldgevoel als ik alleen maar aan mezelf denk en vooral in bed lig. Dat is een kenmerk van depressie, schuldgevoel, en bij mij altijd heel erg aanwezig. Dat versterkt de somberheid.
Ik kan dan echt over de kleinste dingen helemaal kapot gaan van schuldgevoel, totaal overdreven. Maar zo ver ben ik gelukkig nog niet (al heb ik er altijd wel snel last van).
Mijn psychiater heeft ruim een jaar geleden een aanmelding voor esketaminebehandeling bij het AMC gedaan en heeft er nooit meer iets van gehoord. Misschien is er iets misgegaan, maar zij gaat er ook niet achteraan. Omdat het vorig jaar zo goed ging. We hadden het er gister nog over. Maar nu zou ik het wel willen ja. Psych zegt ook dat het nu op meerdere locaties wordt gedaan. Had eigenlijk moeten vragen of ze daar achteraan wil gaan maar blijkbaar vindt ze het niet nodig of zo en dan durf ik het niet te vragen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:59 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Echt klote voor je, met die overheersende schuldgevoelens kom je nooit toe aan (innerlijke) zelfzorg. Heb je wel eens ketamine overwogen? Is misschien maar een tijdelijke oplossing, maar soms is de verlichting wel fijn voor je denk ik.
Ik zou het een kans geven. Zeker als je de wanhoop nabij bent. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik lees er steeds vaker over. Uiteraard wel op recept. Met twee klikken op de muisknop kun je het in huis hebben, maar dan weet je natuurlijk niet wat je krijgt.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:09 schreef kuolema het volgende:
[..]
Mijn psychiater heeft ruim een jaar geleden een aanmelding voor esketaminebehandeling bij het AMC gedaan en heeft er nooit meer iets van gehoord. Misschien is er iets misgegaan, maar zij gaat er ook niet achteraan. Omdat het vorig jaar zo goed ging. We hadden het er gister nog over. Maar nu zou ik het wel willen ja. Psych zegt ook dat het nu op meerdere locaties wordt gedaan. Had eigenlijk moeten vragen of ze daar achteraan wil gaan maar blijkbaar vindt ze het niet nodig of zo en dan durf ik het niet te vragen.
En illegaal: geen idee hoe ik eraan zou moeten komen. Heb alleen maar heel brave vrienden. Ik ben niet verslavingsgevoelig maar het lijkt me toch niet verstandig. Over twee weken spreek ik mijn psychiater weer, dan zal ik aangeven dat ik wil dat ze checkt of mijn aanmelding wel is aangekomen en hoe lang het nog gaat duren.
Wel op recept maar dan weet je niet wat je in huis krijgt? Dat snap ik niet. Of is het online bestellen dan zonder recept? Want legale behandeling vindt alleen in het ziekenhuis plaats.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:24 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Ik zou het een kans geven. Zeker als je de wanhoop nabij bent. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik lees er steeds vaker over. Uiteraard wel op recept. Met twee klikken op de muisknop kun je het in huis hebben, maar dan weet je natuurlijk niet wat je krijgt.
Ik bedoel dat je het wel verantwoord moet laten voorschrijven door een arts. Dat spul van het darkweb halen is niet zo moeilijk, maar dan weet je dus niet wat je krijgt.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:26 schreef kuolema het volgende:
[..]
Wel op recept maar dan weet je niet wat je in huis krijgt? Dat snap ik niet. Of is het online bestellen dan zonder recept? Want legale behandeling vindt alleen in het ziekenhuis plaats.
Ik kan zo een recept krijgen, maar dan krijg ik het niet thuis. Alleen in het ziekenhuis en daar zijn wachtlijsten voor.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:27 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Ik bedoel dat je het wel verantwoord moet laten voorschrijven door een arts. Dat spul van het darkweb halen is niet zo moeilijk, maar dan weet je dus niet wat je krijgt.
Ah ok, dat is vervelend die wachtlijsten, maar ik zou me er gewoon op laten zetten en dan hoor je het vanzelf wel.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:28 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik kan zo een recept krijgen, maar dan krijg ik het niet thuis. Alleen in het ziekenhuis en daar zijn wachtlijsten voor.
Ja dat hebben we dus ruim een jaar geleden gedaan...quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:37 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Ah ok, dat is vervelend die wachtlijsten, maar ik zou me er gewoon op laten zetten en dan hoor je het vanzelf wel.
Ja, de zorg in Nederland is enigszins uitgeholdquote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:39 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja dat hebben we dus ruim een jaar geleden gedaan...
Ik lees net een beetje mee hier, en aangezien ik er enige ervaring mee heb wil ik er toch wat over zeggen, wellicht heb je er iets aan.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:39 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja dat hebben we dus ruim een jaar geleden gedaan...
Knuff dan?quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:08 schreef Monsterkoekie het volgende:
Vandaag mijn eerste afspraak gehad met mijn psycholoog. Hele fijne vrouw. Wel heeft ze me al direct gewaarschuwd dat ze denken dat mijn klachten voortkomen uit mijn persoonlijkheid en dat zou kunnen betekenen dat ik dus nog aanvullende hulp moet krijgen. Ik vind dat heel heftig om te horen.. Bij thuiskomst in bed gekropen want mentaal uitgeput en knallende koppijn. Half 5 schrok ik wakker. Vind het frustrerend dat het allemaal zo langzaam gaat
HALT - Hungry, Angry, Lonely, Tiredquote:Op donderdag 1 februari 2024 14:02 schreef MatthijsDJ het volgende:
Pfff geveld door de griep ofzo, geen energie en merk dat mijn dwang de baas wil gaan spelen. Hopelijk snel voorbij.
Meestal is dat toch een collega van je behandelaar die een eventuele diagnose moet bevestigen?quote:Op donderdag 1 februari 2024 14:11 schreef nostra het volgende:
Ik nu mijn tweede intakegesprek, ben benieuwd wat daaruit volgt.
Geef het echt tijd, ik weet het niet precies voor sertraline maar AD heeft vaak wel een week of 4 tot 8 nodig om goed te gaan werken.quote:Op maandag 29 januari 2024 14:12 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Heftige dingen @:kuolema en @:appelsapFijn dat esketamine zo goed heeft gewerkt!
Ik heb echt nog geen flauw idee van al deze behandelingen, ik 'begin net' met wat anders dan alleen maar therapie. 3,5 week onderweg met sertraline, gister en vandaag gaat het ronduit slecht. Zal er wel bij horen.
Wat fijn dat je in dit geval een keer een goede ervaring leek te hebben met de politie. Is wat mij betreft erg belangrijk in deze tijd.quote:Op donderdag 1 februari 2024 21:09 schreef kuolema het volgende:
Het is hier maandagavond heel slecht gegaan. Ik was suïcidaal. Maar durfde niet, dus heb 113 gebeld die mij hebben geadviseerd om 112 te bellen. Maar ik heb traumatische ervaringen met politie en ben bang voor ze dus dat vond ik herl moeilijk. Toch gedaan, en de agente aan de yelefoon was heel aardig en heeft me aan de lijn gehouden totdat de politie me vond. Zij hebben me naar huis gebracht. Ook goed om neutrale ervaringen met politie te krijgen.
Vandaag ging het weer niet goed bij dagbesteding. Heb me teruggetrokken in een hoekje en begon uiteindelijk te dissociëren. Het is allemaal zo kut gewoon.
Wat goed dat je dit hebt gedaan.quote:Op donderdag 1 februari 2024 21:09 schreef kuolema het volgende:
Het is hier maandagavond heel slecht gegaan. Ik was suïcidaal. Maar durfde niet, dus heb 113 gebeld die mij hebben geadviseerd om 112 te bellen. Maar ik heb traumatische ervaringen met politie en ben bang voor ze dus dat vond ik herl moeilijk. Toch gedaan, en de agente aan de yelefoon was heel aardig en heeft me aan de lijn gehouden totdat de politie me vond. Zij hebben me naar huis gebracht. Ook goed om neutrale ervaringen met politie te krijgen.
Vandaag ging het weer niet goed bij dagbesteding. Heb me teruggetrokken in een hoekje en begon uiteindelijk te dissociëren. Het is allemaal zo kut gewoon.
Dit soort uitspraken kunnen heel intens overkomen, maar betekent niet dat je niet aan die klachten kunt gaan werken..quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:08 schreef Monsterkoekie het volgende:
Vandaag mijn eerste afspraak gehad met mijn psycholoog. Hele fijne vrouw. Wel heeft ze me al direct gewaarschuwd dat ze denken dat mijn klachten voortkomen uit mijn persoonlijkheid en dat zou kunnen betekenen dat ik dus nog aanvullende hulp moet krijgen. Ik vind dat heel heftig om te horen.. Bij thuiskomst in bed gekropen want mentaal uitgeput en knallende koppijn. Half 5 schrok ik wakker. Vind het frustrerend dat het allemaal zo langzaam gaat
Ja inderdaad, ik heb zelfs de diagnose PTSS o.a. door die nare ervaringen met de politie. Dus dit is een stapje vooruit daarin. Al was ik niet echt helder en besefte ik pas later echt dat de politie zou komen en toen werd ik heel bang en raakte ik in paniek. Maar de mevrouw aan de telefoon heeft me erdoorheen geholpen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 23:58 schreef Sally het volgende:
[..]
Wat fijn dat je in dit geval een keer een goede ervaring leek te hebben met de politie. Is wat mij betreft erg belangrijk in deze tijd.
Zelf heb ik een Crisiskaart in mijn portemonnee, voor dergelijke situaties als 'hulpverleners' me vinden op straat.
Dat geeft mijzelf ook wat meer houvast.
Waar ik nu zit werk ik een dagdeel met tweedehands Lego (sorteren, keuren, in de computer invoeren, orders lopen etc.) voor de verkoop en sinds deze week nog een dagdeel bij de media waar ik een cursus videobewerking doe.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 03:15 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Wat goed dat je dit hebt gedaan.
Wat doe je eigenlijk bij zo'n dagbesteding voor activiteiten?
Hier ook last van problemen met opstaan. Ik lig dagelijks rond 21.00 uur in bed. Eigenlijk vanaf 16.00 uur slaat er bij paniek toe. Wetende dat ik weer uren in bed ga doorbrengen maar niet kan slapen en mijzelf horendol maak.quote:Op woensdag 7 februari 2024 23:41 schreef kuolema het volgende:
Is er bij jullie verschil in stemming tussen ochtend, middag en avond? Bij mij gaat het aan het begin van de dag wel (al kom ik moeilijk uit bed en heb ik de hele dag de neiging om terug naar bed te gaan, ben ik lusteloos en lukt niks) maar aan het eind van de middag of begin van de avond begin ik steeds somberder en onrustiger te worden met het dieptepunt vlak voor ik naar bed ga. Het lijkt daarom gelinkt te zijn aan vermoeidheid of overprikkeling. Het gekke is dat ik vroeger bij depressies juist 's ochtends een emotieloze zombie was en 's avonds laat begon op te helderen en meer energie kreeg. Daardoor draaide ik op een gegeven moment mijn dag-en nachtritme om. Ik vind dat wel raar..
Is dit dan misschien geen depressie maar iets anders?
Het is hoe dan ook kut...ik heb extra mijn antispychoticum oraal gekregen naast het depot om de waarde in mijn lichaam sneller omhoog te laten gaan.
Maar ik heb er geen vertrouwen in. Het optimisme en de daadkracht die ik eind vorig jaar, toen het slechter begon te gaan, nog had zijn nu vrijwel verdwenen.
Over de esketaminebehandeling: bij beide locaties die het dichtsbij zijn is het een voorwaarde om ECT te hebben gekregen vooraf. Maar dat wil ik echt niet i.v.m. heftig geheugenverlies. Dus ik kan niet bij mijn laatste hoop op een effectieve behandeling komen...wat basically betekent dat er niets meer te doen is. Beetje rommelen met medicatie her en der, het gaat gewoon niet werken...
quote:Op maandag 11 maart 2024 21:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vanmorgen ging mijn telefoon, maar ik was even bezig met mijn kind, dus ik liet 'm even over gaan. Ik pakte even later mijn telefoon en ik zag dat de psychpraktijk bij wie ik op de wachtlijst staat 3 minuten geleden had gebeld. Ik gelijk terugbellen. Mevrouw aan de telefoon 'Ja, we hadden een plekje voor je, maar helaas is die alweer vergeven'.Ik sta dus weer op de wachtlijst.
Dus voor mensen die op de wachtlijst staan: wees altijd ready om je telefoon op te pakken, anders ben je te laat.
Zo, dan sta je met je praktijk al 2-0 achter met het bouwen van vertrouwen met de client.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vanmorgen ging mijn telefoon, maar ik was even bezig met mijn kind, dus ik liet 'm even over gaan. Ik pakte even later mijn telefoon en ik zag dat de psychpraktijk bij wie ik op de wachtlijst staat 3 minuten geleden had gebeld. Ik gelijk terugbellen. Mevrouw aan de telefoon 'Ja, we hadden een plekje voor je, maar helaas is die alweer vergeven'.Ik sta dus weer op de wachtlijst.
Dus voor mensen die op de wachtlijst staan: wees altijd ready om je telefoon op te pakken, anders ben je te laat.
Als ik nog een paar dagen moet wachten, so be it. Maar als ik na een maand nog geen telefoontje heb gekregen vind ik het wel een neppe actie. En ik heb eigenlijk geen andere keus om met hun in zee te gaan. Als ik hun cancel en naar een andere praktijk ga moet ik weer zo lang wachten.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 09:11 schreef Droopie het volgende:
[..]
Zo, dan sta je met je praktijk al 2-0 achter met het bouwen van vertrouwen met de client.
Dat is echt wel verrot... er is geen "even" ergens anders heen... want dan sta je gewoon weer onderaan de wachtlijst.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 09:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Als ik nog een paar dagen moet wachten, so be it. Maar als ik na een maand nog geen telefoontje heb gekregen vind ik het wel een neppe actie. En ik heb eigenlijk geen andere keus om met hun in zee te gaan. Als ik hun cancel en naar een andere praktijk ga moet ik weer zo lang wachten.
Ik ken je klachten en (financiele) situatie niet.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 09:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Als ik nog een paar dagen moet wachten, so be it. Maar als ik na een maand nog geen telefoontje heb gekregen vind ik het wel een neppe actie. En ik heb eigenlijk geen andere keus om met hun in zee te gaan. Als ik hun cancel en naar een andere praktijk ga moet ik weer zo lang wachten.
Het komt met vlagen. Angsten bouwen zich langzaam op tot het op het hoogtepunt zit (en dan voel ik me wel echt heel kut) en dan in één x is het afgezwakt. Momenteel gaat het redelijk.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 10:50 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ken je klachten en (financiele) situatie niet.
Zou een particuliere praktijk geen optie voor je kunnen zijn?
Als je nog nooit gesproken hebt, kan een praktijkondersteuner je mssn al best goede tools geven hoor.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het komt met vlagen. Angsten bouwen zich langzaam op tot het op het hoogtepunt zit (en dan voel ik me wel echt heel kut) en dan in één x is het afgezwakt. Momenteel gaat het redelijk.
Ik heb het idee dat de momenten van angst komen na een periode van stress en mezelf niet happy voelen. Alsof het er op deze manier uit komt. Ik denk erover om die praktijk te laten varen en verder te gaan met de praktijkondersteuner bij de huisarts. Het idee is om met haar vroegtijdig te praten over dingen waar ik mee zit om de angsten proberen te tackelen.
Ik heb al ervaring bij de praktijkondersteunerquote:Op dinsdag 12 maart 2024 12:01 schreef Droopie het volgende:
[..]
Als je nog nooit gesproken hebt, kan een praktijkondersteuner je mssn al best goede tools geven hoor.
Andere kant, je hebt een verwijzing gekregen naar een psycholoog?
Heel herkenbaar hoor, ik moet gewoon mijn ondersteuning aanhouden, wat meer adviezen echt goed opvolgen en eerder aan de bel trekken.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 12:13 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb al ervaring bij de praktijkondersteuner![]()
Ik heb ondertussen al bijna een jaar geleden een verwijzing voor de psych gekregen omdat ik toen extreem angstig was. Ik zat toen in een week 3 x bij de huisarts omdat ik echt met mezelf geen weg wist. Toen heeft hij de verwijzing gegeven. Met als tip dat ik naar de praktijkondersteuner kon gaan ter overbrugging. Daar een paar keer geweest toen het weer ok ging en daarna niet meer. Dat is misschien ook een fout aan mijn kant. Aan de andere kant, de vlagen van angst duren vaak maar een paar weken (vaak met de hulp van slaapmedicatie). En dan is het over en dan denk ik, ik hoef niet zo nodig een afspraak, laat iemand anders maar die het meer nodig heeft.
Maargoed, praktijkondersteuner heeft toen gezegd dat ik altijd kon bellen dus dat ga ik binnenkort denk ik doen.
quote:Op dinsdag 12 maart 2024 12:24 schreef Droopie het volgende:
[..]
Heel herkenbaar hoor, ik moet gewoon mijn ondersteuning aanhouden, wat meer adviezen echt goed opvolgen en eerder aan de bel trekken.
Andere kant, heb ik maar geaccepteerd dat ik die vlagen van extreme angst mij af en toe overkomen .
1x per jaar krijg ik dan toch een gratis hartfilmpje van de spoedeisende hulp
Nou, als ik bij de dokter kom met klachten ik heb het gevoel dat mijn hart eruit klapt, en dat voor een paar dagen. Dan neemt ze weinig risico en stuurt me naar het ziekenhuis.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 12:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]Is dat hartfilmpje angst gerelateerd?
Dat kan ik me heel goed voorstellen! Achteraf is het altijd makkelijk denken. Maar als de angst echt daar is neemt hij een hoop over, vooral je irrationele/rationele denken.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 12:54 schreef Droopie het volgende:
[..]
Nou, als ik bij de dokter kom met klachten ik heb het gevoel dat mijn hart eruit klapt, en dat voor een paar dagen. Dan neemt ze weinig risico en stuurt me naar het ziekenhuis.
De eerste keer met een ambulance.
Dan kom ik aan en pakken ze mijn handen vast, als ik dan zeg nou ik maak me vast te druk, dan zeggen ze denk het wel maar voor de zekerheid maken we een filmpje.
Achteraf kan ik er ook wel om lachen, maar het is gewoon niet tof en een heel naar gevoel.
En nu af en toe een beetje uitkijken met wat je eet of drink.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:06 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat kan ik me heel goed voorstellen! Achteraf is het altijd makkelijk denken. Maar als de angst echt daar is neemt hij een hoop over, vooral je irrationele/rationele denken.
Ik heb gemerkt dat magnesium glycinaat ook wel helpt tegen angsten. Maar ik ben daar ook weer niet consistent in met innemenquote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:07 schreef Droopie het volgende:
[..]
En nu af en toe een beetje uitkijken met wat je eet of drink.
Bijzondere is, bij nare gebeurtenissen heb ik die aanvallen niet. Dan zeggen ze, dat komt omdat je dan in het nu leeft en niet in het verleden of toekomst.
Klopt wel, maar ik vind het bijzonder 😊
Wat een drammers... en wat een luxe voor hun dat ze zo'n wachtlijst hebben dat ze zo star kunnen zijn... daar verkort je die wachtlijst vast ook aanzienlijk mee... rare gang van zaken.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net terug gebeld, morgen om 12 een intake. Punt is dat ik dan een kind heb te verzorgen. Verzetten gaat niet en ik heb 10 minuten de tijd om terug te bellen of ik vervanging heb kunnen regelen
Ik bel zo wel terug dat ik er van af zie. Wat een vreemde bedoeling daar.
Tsja... Ik vraag me af, gaat dat tegenwoordig zo bij meerdere praktijken? Of is dit gewoon een vreemd geval.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:01 schreef Nijna het volgende:
[..]
Wat een drammers... en wat een luxe voor hun dat ze zo'n wachtlijst hebben dat ze zo star kunnen zijn... daar verkort je die wachtlijst vast ook aanzienlijk mee... rare gang van zaken.
Ik ken dit niet... maar ik vind het echt wel vreemd klinken.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Tsja... Ik vraag me af, gaat dat tegenwoordig zo bij meerdere praktijken? Of is dit gewoon een vreemd geval.
Hoe gaat het ondertussen met jou?
Wtf!quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net terug gebeld, morgen om 12 een intake. Punt is dat ik dan een kind heb te verzorgen. Verzetten gaat niet en ik heb 10 minuten de tijd om terug te bellen of ik vervanging heb kunnen regelen
Ik bel zo wel terug dat ik er van af zie. Wat een vreemde bedoeling daar.
Zouden ze zich dit beseffen of zullen ze het dan gooien op lange wachtlijsten, zorg staat onder druk blabla.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:10 schreef Droopie het volgende:
[..]
Wtf!
En die mensen gaan jouw straks aangeven dat jij je grenzen moet leren aangeven. 🫢
Die mensen zou ik niet kunnen vertrouwen met mijn emoties en zielenpijn
Zijn het bepaalde aspecten? Of gewoon het hele leven zelf?quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:05 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik ken dit niet... maar ik vind het echt wel vreemd klinken.
Hier gaat het op en af. Ene moment wel redelijk, andere moment kan het me allemaal gestolen worden.
Ik vind het leven ingewikkeld, blegh.
Ik weet het niet zo goed, het voelt allemaal zo overweldigend steedsquote:Op woensdag 13 maart 2024 12:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Zijn het bepaalde aspecten? Of gewoon het hele leven zelf?
Rot dat je je zo voelt.
Ik herken dat overweldigende..:(. Je kunt er niets mee, maar weet dat je niet alleen bent. Knuffel Nijna!quote:Op woensdag 13 maart 2024 13:11 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik weet het niet zo goed, het voelt allemaal zo overweldigend steeds.
Ach ik kijk nergens meer van op. Zelf krijg ik elke keer een deur in mijn gezicht gesmeten terwijl iemand die ik goed ken bijna dezelfde problematiek heeft, in een zelfde situatie zit als ik en overal hulp krijgt. De exacte hulp die ik ook nodig heb. Maar nee dan bestaat het ineens niet meer, iets wat letterlijk gezegd is.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:54 schreef Burner82 het volgende:
Op 8 maart ben ik her-aangemeld bij de lokale GGZ. Niet suïcidaal of depressie meer gelukkig, dus qua ernstigheid, valt het wel mee, maar ik moet het er wel met iemand over hebben.
Ik kreeg op 8 maart nog een mail, of ze het oude dossier mochten inzien en dezelfde dag heb ik dat nog beantwoord dat dat geen probleem is.
Ik kreeg vandaag een brief dat ze nog geen reactie hebben gehad, en dat ik binnen 2 weken moest reageren, anders gingen ze er van uit dat ik geen behandeling wil.
Ik heb dus meteen maar eens gebeld, wat er aan de hand is. Samenvatting: ze hebben mijn antwoord gekregen, het antwoord dat het goed is, staat zelfs in het systeem, maar op de een of andere manier, is er ergens iets fout gegaan..... "Onze excuses, we gaan nu uw dossier doorsturen naar Intake...."
Het is ongelooflijk, dat na alles dat in het verleden fout is gegaan met de GGZ (bijna alles), het tig jaar later, voor andere klachten, het vanaf het begin meteen wéér fout gaat.
Hoe gaat het nu?quote:Op donderdag 25 april 2024 10:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
Zojuist ben ik weer gebeld dat ik bovenaan de lijst sta en ik heb een afspraak gemaakt voor een intake gesprek. Ik wilde eigenlijk gewoon de boel daar afkappen vanwege de ervaringen die ik hier gedeeld heb, maar ik durfde niet. Bang dat ik er spijt van zou krijgen.
Dus ik heb voor aanstaande maandag een intake. Het gaat over het algemeen eigenlijk best goed, en ik vind mijn klachten niet erg genoeg om weer een psychologisch traject in te gaan. En ik heb er ook eigenlijk gewoon geen zin inIk wil eigenlijk gewoon helemaal van de wachtlijst en mocht ik toch iets van hulp nodig hebben dat ik dan de praktijkondersteuner om hulp kan vragen. Maar daar komt de angst weer, ik ben bang dat ik er spijt van ga krijgen en dat alle angsten terug gaan komen wetende dat ik niet meer op de wachtlijst sta. Het is compleet psychologisch dit, maar het is zo klote.
Sterkte! Moeilijk om ration en gevoel gescheiden te houden.quote:Op zondag 9 juni 2024 10:25 schreef MatthijsDJ het volgende:
Nice de jaarlijkse terugval, weet dat het wel overgaat maar de angst dat. dat niet gebeurd is er toch elke (mini) terugval weer..
Dat vooral, al houd ik moed en hoop ik dit keer geen lorazepam of tijdelijke medicatie ophoging nodig te hebben.quote:Op zondag 9 juni 2024 10:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Sterkte! Moeilijk om ration en gevoel gescheiden te houden.
Ja dat hior je vaker bij ssri's als je dat bedoelt met medicatieophoging. Pammetjes werken dan wat directer, maar ja, blijven benzo's en pleisterplakkers.quote:Op zondag 9 juni 2024 12:13 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Dat vooral, al houd ik moed en hoop ik dit keer geen lorazepam of tijdelijke medicatie ophoging nodig te hebben.
Heb het idee dat, dat vorig jaar eerder de dip verlengde ivm medicatie opbouw.
Slik een TCA (Clomipramine) maar ook daar worden klachten even erger (bij mij).quote:Op zondag 9 juni 2024 12:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja dat hior je vaker bij ssri's als je dat bedoelt met medicatieophoging. Pammetjes werken dan wat directer, maar ja, blijven benzo's en pleisterplakkers.
Een klinische opname zou ik toch wel aanraden om te doen bij een op je diagnostiek gespecialiseerde kliniek, "in het ziekenhuis" klinkt wel erg generiek om effect te sorteren.quote:Op zondag 30 juni 2024 10:32 schreef Jeroen94 het volgende:
Hoi!
Ik ben nieuw hier maar lees al wel een poos mee.
Het gaat al een tijdje niet zo lekker. Nu heb ik vanuit mijn psycholoog en psychiater het (voelt redelijk dringend) advies gekregen om vrijwillig opgenomen te worden in het ziekenhuis.
In eerste instantie heb ik geweigerd, maar begin toch te twijfelen, omdat het zo ook niet verder kan.
Ik heb nog wel wat vragen gesteld met betrekking tot wat het precies inhoudt, maar zijn er hier mensen toevallig met ervaringen om met psychische klachten opgenomen te worden in het ziekenhuis? Wat kan ik verwachten en is het ook echt behulpzaam?
Wat bedoel je…?quote:Op zondag 30 juni 2024 15:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Een klinische opname zou ik toch wel aanraden om te doen bij een op je diagnostiek gespecialiseerde kliniek, "in het ziekenhuis" klinkt wel erg generiek om effect te sorteren.
Precies wat ik zeg: wat is de bedoeling van die opname, zelfbescherming, behandeling, diagnostiek, medicatie, dagbesteding? Een GGZ behandeling, helemaal in klinische setting, lijkt me tailor-made, nu is het net alsof hij even een paar weken gaat buurten.quote:
Deze zin begrijp ik.quote:Op zondag 30 juni 2024 16:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Precies wat ik zeg: wat is de bedoeling van die opname, zelfbescherming, behandeling, diagnostiek, medicatie, dagbesteding?
Tjah het is moeilijk aan te geven wat je precies kan verwachten; elke kliniek is anders.. Zelfs als ze onder dezelfde organisatie vallen.quote:Op zondag 30 juni 2024 16:35 schreef Jeroen94 het volgende:
Dank voor de antwoorden! Ik was in eerste instantie wat vaag om de achterliggende redenen omdat ik vooral benieuwd was naar eventuele andere ervaringen.
Het zou gaan om een opname op de psychiatrische afdeling van het ziekenhuis. Reden voor het ziekenhuis is omdat ik daar voor het eerst in aanraking ben gekomen met in eerste instantie psycholoog en vervolgens psychiater. Dit komt omdat mijn problematiek in eerste instantie is ontstaan door een medische aandoening (binnen het ziekenhuis doorverwezen).
Echter omdat het toch steeds minder lijkt te gaan, nu dit wat dringende advies vanuit mijn behandelaars.
Redenen zouden voor nu zijn in als belangrijkste het (versneld) opstarten van medicatie en zelfbescherming. Op de tweede plaats behandeling en eventueel wat aanvullende diagnostiek mocht dat nodig blijken.
Sterkte!quote:Op zondag 30 juni 2024 21:20 schreef Jeroen94 het volgende:
Ja snap ik. In ieder geval dank voor de ervaringen.
Voor mij gaat het eventueel de eerste keer worden en de spanning ervan helpt niet erg mee.
Dit is in ieder geval geruststellend
Ja, ervaring mee. Volgens mijn psychiater(s) hebben diverse antipsychotica ook een wat antidepressieve werking.quote:Op woensdag 10 juli 2024 17:23 schreef Aberkullie het volgende:
Zijn er fokkers met ervaring met antidepressiva in combinatie met een antipsychoticum? Ik lijk niet te reageren op verschillende AD dus ik heb nu naast een vrij hoge dosering Venlafaxine aanvullend aripiprazol gekregen.
Online lees ik vooral ervaringen van mensen die het gebruiken tegen psychoses.
Nee, maar wel veel ssri's geprobeerd zonder resultaat.quote:Op woensdag 10 juli 2024 17:23 schreef Aberkullie het volgende:
Zijn er fokkers met ervaring met antidepressiva in combinatie met een antipsychoticum? Ik lijk niet te reageren op verschillende AD dus ik heb nu naast een vrij hoge dosering Venlafaxine aanvullend aripiprazol gekregen.
Ik slik ook Venlafaxine in combinatie met Aripiprazol. Het is of voor mijn angsten of als antidepressiva. (In ieder geval niet tegen psychoses want daar heb ik geen last van.) Maar het fijne weet ik er niet meer van. Heb je hier iets aan?quote:Op woensdag 10 juli 2024 17:23 schreef Aberkullie het volgende:
Hi,quote:Op zondag 30 juni 2024 10:32 schreef Jeroen94 het volgende:
Hoi!
Ik ben nieuw hier maar lees al wel een poos mee.
Het gaat al een tijdje niet zo lekker. Nu heb ik vanuit mijn psycholoog en psychiater het (voelt redelijk dringend) advies gekregen om vrijwillig opgenomen te worden in het ziekenhuis.
In eerste instantie heb ik geweigerd, maar begin toch te twijfelen, omdat het zo ook niet verder kan.
Ik heb nog wel wat vragen gesteld met betrekking tot wat het precies inhoudt, maar zijn er hier mensen toevallig met ervaringen om met psychische klachten opgenomen te worden in het ziekenhuis? Wat kan ik verwachten en is het ook echt behulpzaam?
Hoi Bensel, sport je? Zou goed zijn om je zinnen te verzetten, even niet te piekeren, frisse lucht te pakken en jezelf op te laden en ook weerbaarder te maken. Plus dat je door frisse lucht misschien door de overlast van je buren kunt slapen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:47 schreef Bensel het volgende:
Ik zit deze zomer behoorlijk met mijzelf in de knoop. Er speelt veel in mijn leven op het moment, sommige positief, veel negatief. En ik weet mezelf op het moment geen houding te geven.
Voor wat achtergrond, 4 jaar geleden heb ik een hele moeilijke periode gehad, met eerst een burnout, en wat zich uiteindelijk uitte in een crisis, om het zo maar even te noemen. naar aanleiding daarvan kwam ik erachter dat ik een vorm van autisme heb. Sinds die tijd hiervoor therapie gehad, en ben inmiddels enige tijd uit de schulden. Op dat vlak gaat het prima. Op dit moment ben ik zelfs aan het daten met iemand, en die weet van alles wat er gebeurt is. Dus dat is positief.
Dan nu het negatieve: sinds een anderhalf jaar weet ik dat kijn moeder ongeneeslijk ziek is. Longkanker. Dat hakte er bij behoorlijk in, en ben een tijdje uit de running geweest op werk.Ik woon op een redelijke afstand, en heb niet direct een snelle manier om bij mijn moeder te kunnen zijn. Heb reintegratie gedaan, het ging redelijk, maar inmiddels is mijn moeder meermaals in het ziekenhuis beland. Ik heb vandaag te horen gekregen dat ze covid erbij heeft gekregen.
Ik merk dat het werk daaronder lijdt en dat zorgt voor nog meer onzekerheid en stress.
Daarnaast is mijn eigen gezondheid de laatste tijd achteruit gegaan. En ik merk op werk dat ik niet meer echt in mijn functie aard. Ik spreek hiervoor met een bedrijfsmaatschappelijk werkster, en die geeft ook aan dat ik veel op mn bord heb gekregen en dat ik desondanks alles het wel allemaal goed oppak en dat ik wat minder streng voor mezelf moet zijn, maar het voelt voor mij wat leeg.
Ook ervaar ik nu overlast van mn buren waardoor mijn slaap ook niet optimaal is. HIervoor heb ik geklaagd bij de woningbouw, maar die willen nog niet echt in actie komen
Op dit moment voel ik daardoor dat ik (geestelijk voornamelijk) ontzettend moe ben. Het type vermoeidheid dat niet weg gaat met een paar week vakantie. Ik ben niet depressief oid maar de situatie wordt naast dat het sowieso al een slechte periode is nog verergert door mijn autisme, waardoor ik veel pieker en ik executief wat vastloop in de dingen die ik moet doen, zoals bijv iets simpels als een (vervolg)afspraak maken met een dokter. Ik heb het vermoeden dat ik op de rand van een autistic shutdown zit.
Soms helpt het om dingen van mij af te schrijven, dus vandaar dat ik hier maar even post. Tips zijn welkom uiteraard
Nog bedankt voor de reactie! Inderdaad wat laat maar een goede aanleiding voor een kleine update van mijn kant. Ben toch opgenomen op de afdeling. Met een beetje geluk mag ik komende week ergens naar huis na een verblijf van ogeveer 6 of 7 weken. Zoals je zegt doet de rust en structuur veel goeds. Ik ben er nog niet, maar heb wel de mogelijkheden om het weer wat positiever in te zien.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:23 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Hi,
ik lees het nu een paar weken later en waarschijnlijk te laat. Maar ik ga je nu antwoord geven alsof je de vraag net gesteld hebt.
Ik ben "vrijwillig" opgenomen op de PAAZ in 2019, met de duidelijke mededeling dat als ik niet meewerkte, het verplicht zou worden. En dat is een stuk minder leuk.
Je wordt dan opgenomen in een ziekenhuis, in de psychiatrische afdeling, dat klinkt heel heftig, en dat zal het voor veel mensen ook zijn. Tot je daar een week rondloopt.
De structuur, de mensen om je heen, de rust die het geeft, het zijn positieve dingen. Ik heb 9 weken op de PAAZ gezeten, voordat ik naar een kliniek ging (ook 9 weken), ze wisten niet wat ze met me aan moesten..
Lang verhaal kort; als ze vinden dat je ff een tijdje opgenomen moet worden, ga er gewoon in mee. Vecht er niet tegen.
Dank. Ik sport niet, wandel wel vaak, om juist dat te doen. Verder heb ik een andere hobby (die ivm vakanties nu wel even stil staat). Ik heb genoeg om mijn zinnen mee te verzetten, maar uiteindelijk zal ik toch moeten dealen met zaken als het aanstaande overlijden van mijn moeder. Ik heb het idee dat er 2 dingen kunnen gebeuren als ik dat bericht krijg: ik ga volledig in autistic shutdown (stresslevel 12 van 10, ik ga dan in overlevingsmodus, ik ben thuis maar er brand geen licht idee), of ik ga heel rationeel alles regelen en doen en crash op een later moment.quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hoi Bensel, sport je? Zou goed zijn om je zinnen te verzetten, even niet te piekeren, frisse lucht te pakken en jezelf op te laden en ook weerbaarder te maken. Plus dat je door frisse lucht misschien door de overlast van je buren kunt slapen.
Als schrijven je goed doet, schrijf dan. Je kunt ook je moeder schrijven. Fijn dat je een vriendin/vriend hebt die jou kan steunen. Eet goed, hou rust en regelmaat aan. Sterkte!
Moeilijk en sowieso een pijnlijk vooruitzicht, sterkte! Het klinkt wel alsof je je heel bewust bent van de intense emoties en stress die kunnen optreden bij je, en dat is al belangrijk denk ik?quote:Op maandag 19 augustus 2024 18:25 schreef Bensel het volgende:
[..]
Dank. Ik sport niet, wandel wel vaak, om juist dat te doen. Verder heb ik een andere hobby (die ivm vakanties nu wel even stil staat). Ik heb genoeg om mijn zinnen mee te verzetten, maar uiteindelijk zal ik toch moeten dealen met zaken als het aanstaande overlijden van mijn moeder. Ik heb het idee dat er 2 dingen kunnen gebeuren als ik dat bericht krijg: ik ga volledig in autistic shutdown (stresslevel 12 van 10, ik ga dan in overlevingsmodus, ik ben thuis maar er brand geen licht idee), of ik ga heel rationeel alles regelen en doen en crash op een later moment.
Dus je zoekt een manier om het te kunnen handelen, de aanstaande dood van je moeder. Ik zou zeggen: práát er zoveel mogelijk over, schrijf over je gevoel, je angst, vertel het je huisarts/behandelaar. Dat lijkt me belangrijk. Schrijf naar je moeder, uit je!quote:Op maandag 19 augustus 2024 18:25 schreef Bensel het volgende:
[..]
Dank. Ik sport niet, wandel wel vaak, om juist dat te doen. Verder heb ik een andere hobby (die ivm vakanties nu wel even stil staat). Ik heb genoeg om mijn zinnen mee te verzetten, maar uiteindelijk zal ik toch moeten dealen met zaken als het aanstaande overlijden van mijn moeder. Ik heb het idee dat er 2 dingen kunnen gebeuren als ik dat bericht krijg: ik ga volledig in autistic shutdown (stresslevel 12 van 10, ik ga dan in overlevingsmodus, ik ben thuis maar er brand geen licht idee), of ik ga heel rationeel alles regelen en doen en crash op een later moment.
Ms dat er interessante/relevante dingen staan daar, maar het design leest voor_geen_meter.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:52 schreef matigeuser het volgende:
Voor degene met angststoornis(sen) hier, dit is een goede lap tekst om te lezen. Heeft mij ook wel geholpen:
https://nothingworks.weebly.com/
Klopt wel inderdaad. Maar toch is de boodschap erg goed.quote:Op maandag 19 augustus 2024 20:50 schreef Modus het volgende:
[..]
Ms dat er interessante/relevante dingen staan daar, maar het design leest voor_geen_meter.
Als / In de Leesmodus kan je zelf een lettertype instellen, dat hielp een beetje.quote:Op maandag 19 augustus 2024 20:50 schreef Modus het volgende:
[..]
Ms dat er interessante/relevante dingen staan daar, maar het design leest voor_geen_meter.
Hey Bensel,quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:47 schreef Bensel het volgende:
Ik zit deze zomer behoorlijk met mijzelf in de knoop. Er speelt veel in mijn leven op het moment, sommige positief, veel negatief. En ik weet mezelf op het moment geen houding te geven.
Voor wat achtergrond, 4 jaar geleden heb ik een hele moeilijke periode gehad, met eerst een burnout, en wat zich uiteindelijk uitte in een crisis, om het zo maar even te noemen. naar aanleiding daarvan kwam ik erachter dat ik een vorm van autisme heb. Sinds die tijd hiervoor therapie gehad, en ben inmiddels enige tijd uit de schulden. Op dat vlak gaat het prima. Op dit moment ben ik zelfs aan het daten met iemand, en die weet van alles wat er gebeurt is. Dus dat is positief.
Dan nu het negatieve: sinds een anderhalf jaar weet ik dat kijn moeder ongeneeslijk ziek is. Longkanker. Dat hakte er bij behoorlijk in, en ben een tijdje uit de running geweest op werk.Ik woon op een redelijke afstand, en heb niet direct een snelle manier om bij mijn moeder te kunnen zijn. Heb reintegratie gedaan, het ging redelijk, maar inmiddels is mijn moeder meermaals in het ziekenhuis beland. Ik heb vandaag te horen gekregen dat ze covid erbij heeft gekregen.
Ik merk dat het werk daaronder lijdt en dat zorgt voor nog meer onzekerheid en stress.
Daarnaast is mijn eigen gezondheid de laatste tijd achteruit gegaan. En ik merk op werk dat ik niet meer echt in mijn functie aard. Ik spreek hiervoor met een bedrijfsmaatschappelijk werkster, en die geeft ook aan dat ik veel op mn bord heb gekregen en dat ik desondanks alles het wel allemaal goed oppak en dat ik wat minder streng voor mezelf moet zijn, maar het voelt voor mij wat leeg.
Ook ervaar ik nu overlast van mn buren waardoor mijn slaap ook niet optimaal is. HIervoor heb ik geklaagd bij de woningbouw, maar die willen nog niet echt in actie komen
Op dit moment voel ik daardoor dat ik (geestelijk voornamelijk) ontzettend moe ben. Het type vermoeidheid dat niet weg gaat met een paar week vakantie. Ik ben niet depressief oid maar de situatie wordt naast dat het sowieso al een slechte periode is nog verergert door mijn autisme, waardoor ik veel pieker en ik executief wat vastloop in de dingen die ik moet doen, zoals bijv iets simpels als een (vervolg)afspraak maken met een dokter. Ik heb het vermoeden dat ik op de rand van een autistic shutdown zit.
Soms helpt het om dingen van mij af te schrijven, dus vandaar dat ik hier maar even post. Tips zijn welkom uiteraard
Ik had dit kunnen schrijven... knuffel voor jou!quote:Op woensdag 15 januari 2025 08:00 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Hoi allemaal, daar ben ik weer...
Je zou denken dat je het ooit leert, grenzen herkennen, bewaken en er dan vooral niet overheen stappen... en ook dat je wellicht gewoon medicijn (ssri) afhankelijk bent al wil je dit niet..
Er gebeurt weer teveel tegelijk, moet/wil alle ballen tegelijk omhoog houden want als ik er 1 laat vallen stort straks alles in.. dat is niet zo maar mijn hoofd kan dat moeilijk loslaten..
In februari heeft mn moeder een hartstilstand gehad, dit heeft zij gelukkig overleefd en is zij goed uitgekomen, afgezien van wat geheugenproblemen en evenwichtsproblemen als ze moe is, Ze heeft wel meer hulp nodig met dingen en als jongste van 2 kinderen die niet werkt werd dit al snel op mijn bordje geschoven.. En dat doe ik met liefde want t is mn moeder.
Mijn zoontje is nog steeds vaste klant in het zkh, op verschillende poli's en ondertussen start er een therapie voor zijn prikkelverwerkings problemen..
Mijn dochter is na haar emdr enorm opgeknapt en staat een stuk steviger in haar schoenen maar heeft wel wat last van pestende kinderen, en dr verlatingsangst speelt weer wat op..
Dit laatste komt doordat haar vader nu dan toch echt gaat emigreren, het wachten is nu op de definitieve datum dat hij de grens overmag bij Canada. Hij laat alles achter en daar komt bij mij veel boosheid kijken omdat ik zie wat dit met mijn kinderen doet...
En zelf draai ik ook niet helemaal fris, na mn moeders hartstilstand mezelf laten nakijken, met t hart is t prima, ik blijk wel slaapapneu te hebben en moet eigenlijk met een apparaat slapen maar dt lukt nog maar matig...
Maar goed alles op mn bordje + de jaarlijks terugkerende winterdepressie zorgt ervoor dat ik weer onderuit lig, slaap al weken slecht, continue spanning in mn lijf, en mijn gegeneraliseerde angststoornis torent weer overal bovenuit... en dit weekend schoot ineens door mijn hoofd " als ik nou morgen niet wakker wordt is ook alles opgelost" en dat terwijl ik me niet suïcidaal voel of dood wil...
Maar dat laatste dreef me gister wel naar de huisarts, zo kan t niet langer, dus afspraak POH en toch weer opbouwen van de venlafaxine voor de GAS...
Met een angststoornis die veelal gedreven wordt door angst om ziek te zijn of uit te vallen is starten met medicijnen wel een grote stap voor mij, als de dood voor bijwerkingen, maar dit wil en kan zo niet, voor mij niet maar zeker voor die 2 die afhankelijk zijn van mij niet.
Dus met volle angst vooruit!
Hier dinsdag weer gestart en ik merk nu al langzaam dat er meer ruimte in mn hoofd komt.. en qua bijwerkingen valt het nu nog reuze mee...quote:Op zaterdag 18 januari 2025 15:31 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Ik had dit kunnen schrijven... knuffel voor jou!
Natuurlijk niet dezelfde achtergrond. Maar hier maandag naar de huisarts. Het lukt me even niet meer. Bang om weer zo depressief te raken als bij mijn oudste (incl. Van mij hoeft het allemaal niet meer gedachten). Maar zoveel paniek en spanning op het moment dat ik wel denk: dit wil ik allemaal niet voelen. Ik krijg al paniek als mijn peuter dwars is..
Kortom er moet iets veranderen...
Ik wilde vanmorgen bijna de HAP bellen.. maar uiteindelijk besloten toch even uit te zitten en maandag naar de "eigen" huisarts te gaan. Al is die ook nieuw en kent mijn verhaal niet.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 16:48 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Hier dinsdag weer gestart en ik merk nu al langzaam dat er meer ruimte in mn hoofd komt.. en qua bijwerkingen valt het nu nog reuze mee...
Hoop dat het voor jou ook snel verbeterd
Ik vind dat ook.best lastig hoor, heb er ook een poosje tegenaan lopen schoppen en excuses gezocht om er maar niet weer aan te hoeven, maar ik neem alleen mezelf in de zeik en heb mijn kinderen er mee... Die verdienen veel beter dan de moeder die ik de laatste weken was, snel boos en geïrriteerd...quote:Op zaterdag 18 januari 2025 17:01 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Ik wilde vanmorgen bijna de HAP bellen.. maar uiteindelijk besloten toch even uit te zitten en maandag naar de "eigen" huisarts te gaan. Al is die ook nieuw en kent mijn verhaal niet.
Dacht als ik de HAP bel heb je nog kans dat ze me opnemen ook.. Niet reeel, maar ging wel door mijn hoofd.
Iets met een angststoornis 😅
Ik ga wel al met een plan naar de huisarts. Ik weet namelijk dat ik best gevoelig ben voor het opbouwen. Ik wil het liefst starten met mij oude AD namelijk citalopram in druppelvorm. Maar ik wil daarbij oxazepam zodat de bijwerkingen wat afzwakken. Mijn man blijft komende week thuis, wat erg fijn is want dat geeft me een veilig gevoel in die opbouwfase wetende dat het eerst erger kan worden....
Maar slikken is het wel even... je toch beseffen dat je waarschijnlijk nooit zonder gaat kunnen. Ik vind dat moeilijk te accepteren.
Hoe gaat het nu net jou?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 19:47 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Ik vind dat ook.best lastig hoor, heb er ook een poosje tegenaan lopen schoppen en excuses gezocht om er maar niet weer aan te hoeven, maar ik neem alleen mezelf in de zeik en heb mijn kinderen er mee... Die verdienen veel beter dan de moeder die ik de laatste weken was, snel boos en geïrriteerd...
Ik was bang dat ze een zorgmelding zouden maken als ik zou melden dat ik zooo moe was.. (angststoornis hallo)
Maar goed ik heb nu venlafaxine en oxazepam om het begin op te vangen, en de 30e ga ik naar de poh!
Succes met opbouwen, fijn dat je man thuis is.
Het valt me eigenlijk echt 1000% mee, de eerste paar dagen had ik voor mn gevoel een trilei ingeslikt, continue inwendig trillen, de paniek ligt nog wel op de loer en slaat soms toe maar ik had rekening gehouden met veel erger, voornamelijk dus last van trillen, en duizeligheid.quote:
Het gaat.. de spanning blijft zo ontzettend in mijn lijf hangen. En hoe fijn het ook is dat mijn man thuis is. Ben ik ook bang hoe ik het dan volgende moet doen als ik weer 5 dagen aan een stuk alleen ben met de kinderen. Hij is dan ook de nachten weg. Maar goed besef me ook dat ik me daar nu nog even geen zorgen om moet maken.. en dag bij dag moet leven.quote:Op maandag 20 januari 2025 10:19 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Het valt me eigenlijk echt 1000% mee, de eerste paar dagen had ik voor mn gevoel een trilei ingeslikt, continue inwendig trillen, de paniek ligt nog wel op de loer en slaat soms toe maar ik had rekening gehouden met veel erger, voornamelijk dus last van trillen, en duizeligheid.
Merk wel al dat er meer ruimte in mn hoofd komt, de donkere wolk trekt een beetje op en dat is heel fijn.
Hoe is t met jou?
Ik heb een maagverkleining gehad. Druppels neem ik daardoor wat makkelijker op. Verder reageer ik best fors qua bijwerkingen tijdens dd opbouwfase en door dat ik hele kleine stapjes te doen is dat iets behapbaarder. Elke 3 dagen met een druppel omhoog (1 druppel is gelijk aan 2mg citalopram).quote:Op dinsdag 21 januari 2025 18:05 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Reageer je slecht op tabletten? Of is er een andere reden dat je druppels neemt?
Hoi Burner, dat is een felicitatie waard!quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:46 schreef Burner82 het volgende:
Ik weet niet of iemand er op zit te wachten, maar ik postte hier lang geleden regelmatig. En rond 2017-2019 ging het zwaar kut met me.. Daarna volgde 3-4 jaar herstellen, met veel downs, maar ook ups.
En ik kan nu zeggen: het gaat goedIk heb sinds een half jaar weer werk, lekker druk en lekkere stress
Wat fijn burner! Gelukkig is er heel vaak ook weer licht aan het einde van die tunnel 🥰quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:46 schreef Burner82 het volgende:
Ik weet niet of iemand er op zit te wachten, maar ik postte hier lang geleden regelmatig. En rond 2017-2019 ging het zwaar kut met me.. Daarna volgde 3-4 jaar herstellen, met veel downs, maar ook ups.
En ik kan nu zeggen: het gaat goedIk heb sinds een half jaar weer werk, lekker druk en lekkere stress
Fijn om te lezen. Geeft wat hoop.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:46 schreef Burner82 het volgende:
Dit herken ik alleen in het opbouwen van mijn AD. Als in soms lijkt de wereld door te gaan en ik even stil te staan. Of dat ik later bedenk: oh is dit allemaal net gebeurd? Een beetje het geboel van geleeft worden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:49 schreef Burner82 het volgende:
Ik heb alleen wel een vraag of iemand dit herkent (en ik vrees van niet..) Het komt soms voor, dat ik ineens twijfel aan alles om mee heen, alsof alles nep is, alsof in een droom. EN ik heb bijna altijd het gevoel alsof er iemand achter me staat, of ik zie schaduwen op en neer springen...
Mocht iemand hier ervaring mee hebben, er wat over denken, pm mag! Want ik snap het ook niet.
Hoe gaat het nu met jou gewoonmezelf87?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 21:23 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Oh dan snap ik t ja. Hopelijk slaat het snel aan en heb je weinig last van bijwerkingen.
Nee hoor 75mg is eigenlijk nog best laag maar hopenlijk voor mij genoeg, geloof dat 225mg t hoogst is.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 06:57 schreef J0ycie88 het volgende:
Fijn dat je weer wat kunt op bouwen. 75 mg is volgens mij de hoogste dosering toch voor velafaxine? Of zou je nog verder moeten opbouwen.
Hier zou ik vandaag naar 4 druppels moeten.. maar het gaat niet echt lekker. Ik slaap ontzettend slecht. Gisteren contact gehad met de huisarts en naast de oxazepam (die ik eigenlijk bijna niet probeer te nemen) krijg ik nu ook lorazepam voor de nacht erbij. In de hoop dat ik daar goed op slaap.
Want geen goede nachtrust is natuurlijk totaal niet handig nu. Hopelijk ligt het vandaag klaar bij de apotheek want er was van alles mis gegaan met het recept.
Het ergste is gewoon dat de spanning in mijn lijf niet afneemt. Continue paniek in mijn lijf.. Het is verschrikkelijk. Gelukkig is mijn man vanmiddag weer thuis 😊
Ik heb weinig last van de oxa, ben niet van de wereld af ofzo dus dat durf ik wel te nemen met de kinderen thuis, en het maakt dat ik gewoon mn dingen kan doen want ik moet wel voor de kinderen.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 07:39 schreef J0ycie88 het volgende:
Ik vind die oxa nemen met de kids thuis en zonder man thuis spannend. Hoe ervaar jij dat? Misschien dat ik het toch wat vaker moet nemen. Want die spanning maakt het natuurlijk niet beter. Ga me eigenlijk alleen rotter voelen.
Dus ergens wil ik ook redelijk snel opbouwen zodat het zijn werk kan gaan doen.
Ik heb jaaaren lang 300 mg venlafaxine gehad. Volgend mij is dat de max. Nadeel was onrustig slapen en nachtmerries. Na een tijd werkte het ook niet meer. Nu clomipramine maar die werkt niet.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 07:27 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Nee hoor 75mg is eigenlijk nog best laag maar hopenlijk voor mij genoeg, geloof dat 225mg t hoogst is.
Wat vervelend dat je zoveel last hebt van de spanning, herken t wel maar oxa helpt me wel.
Hopelijk neemt de spanning snel af.
Ik heb vandaag dus wel oxa genomen in de ochtend en heb eigenlijk best een ok ochtend/middag gehad. Die wie weet moet ik die toch echt even wat vaker erbij pakkenquote:Op vrijdag 31 januari 2025 10:01 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Ik heb weinig last van de oxa, ben niet van de wereld af ofzo dus dat durf ik wel te nemen met de kinderen thuis, en het maakt dat ik gewoon mn dingen kan doen want ik moet wel voor de kinderen.
Heb je al hulp gezocht hierbij?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:57 schreef srekiurbegnaam het volgende:
Ik voel dat ik weer terug bij af ben. Het licht aan het einde van de tunnel lijkt steeds fletser te worden. Gedachtes worden waarheden in mijn wereld.
Het komt met vlagen, de pieken zijn meer kleine heuveltjes en de dalen zijn voor mijn gevoel vergelijkbaar met de Marianentrog. Heb het nog nooit zo intens en lang ervaren.
Om meer duidelijkheid voor mezelf te krijgen en om mijn gevoelens een plek te geven, heb ik bepaalde dingen opgeschreven. Wat het moeilijk maakt, is dat ik soms de juiste woorden niet kan vinden; het voelt alsof mijn gedachten in de war zijn, een soort brainfog.
Voel me een schim van mezelf, zowel fysiek, zowel mentaal. Nachtmerries, dromen, geheel in paniek wakker worden, snel hartritme, fysieke pijn overal.
Wat naar dat de clomipramine niet werkt! Kun je evt over naar andere medicatie?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 10:33 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik heb jaaaren lang 300 mg venlafaxine gehad. Volgend mij is dat de max. Nadeel was onrustig slapen en nachtmerries. Na een tijd werkte het ook niet meer. Nu clomipramine maar die werkt niet.
De druk zal m.i. blijven toenemen. Je lichaam piept en kraakt er van.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:57 schreef srekiurbegnaam het volgende:
Ik voel dat ik weer terug bij af ben. Het licht aan het einde van de tunnel lijkt steeds fletser te worden. Gedachtes worden waarheden in mijn wereld.
Het komt met vlagen, de pieken zijn meer kleine heuveltjes en de dalen zijn voor mijn gevoel vergelijkbaar met de Marianentrog. Heb het nog nooit zo intens en lang ervaren.
Om meer duidelijkheid voor mezelf te krijgen en om mijn gevoelens een plek te geven, heb ik bepaalde dingen opgeschreven. Wat het moeilijk maakt, is dat ik soms de juiste woorden niet kan vinden; het voelt alsof mijn gedachten in de war zijn, een soort brainfog.
Voel me een schim van mezelf, zowel fysiek, zowel mentaal. Nachtmerries, dromen, geheel in paniek wakker worden, snel hartritme, fysieke pijn overal.
Ik hou het maar erop dat alles naar de godverdomme is gegaan en aan het gaan is. Allemaal mijn eigen schuld. Ben al de hele avond aan het overgeven, al dagen niks gegeten dus alleen maar gal.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 17:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De druk zal m.i. blijven toenemen. Je lichaam piept en kraakt er van.
Ik wou dat je onder woorden kon brengen welke angst jou tegenhoudt om er over te praten.
Mijn psych ziet er niks in om nog een SSRI of SNRI te testen. Zal toch niet werken zegt ie.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 17:39 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Wat naar dat de clomipramine niet werkt! Kun je evt over naar andere medicatie?
Maar spaar je lichaam! Zolang je je niet uit, staat het onder extreme druk, wees hiervan overtuigd!quote:Op vrijdag 31 januari 2025 21:29 schreef srekiurbegnaam het volgende:
[..]
Ik hou het maar erop dat alles naar de godverdomme is gegaan en aan het gaan is. Allemaal mijn eigen schuld. Ben al de hele avond aan het overgeven, al dagen niks gegeten dus alleen maar gal.
Heb je al zoveel medicatie geprobeerd dan?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 21:39 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Mijn psych ziet er niks in om nog een SSRI of SNRI te testen. Zal toch niet werken zegt ie.
Wordt het niet toch eens tijd voor een tripje naar de huisarts, pf evt huisartenpost als je lieverd i3mand onbekend spreekt? Het lijkt erop dat je dit niet alleen kunt en wat hulp kunt gebruiken?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 21:29 schreef srekiurbegnaam het volgende:
[..]
Ik hou het maar erop dat alles naar de godverdomme is gegaan en aan het gaan is. Allemaal mijn eigen schuld. Ben al de hele avond aan het overgeven, al dagen niks gegeten dus alleen maar gal.
Dan ben je gewoon oerdom dat je de dokter niet belt.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 21:29 schreef srekiurbegnaam het volgende:
[..]
Er zijn ook andere middelen (clomipramine is een tca). Toen ik na de zoveelste ssri/snri geen effect had, heeft mijn psychiater me als laatste poging een mao-remmer (tranylcypromine) laten slikken. Als dat niet zou werken zou ze me doorsturen voor een second opinion, omdat ze dan middelen zouden gaan combineren ofzo.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 21:39 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Mijn psych ziet er niks in om nog een SSRI of SNRI te testen. Zal toch niet werken zegt ie.
Ik slik seroquel voor nu even. Had me in het verleden ook geholpen met slapen en het maakt nu ook dat ik net even makkelijker in slaap val en doorslaap (of als ik wakker wordt dan val ik ook zo weer in slaap).quote:Op zaterdag 1 februari 2025 08:01 schreef J0ycie88 het volgende:
Jongens iemand nog een tip om goed te slapen.. Vannacht Lorazepam. Enige voordeel als ik wakker werd sliep ik weer door. Maar ik wil gewoon een nacht zonder 30 keer wakker worden..
Slaap je niet door op Lorazepam? Neem je misschien te weinig?quote:Op zaterdag 1 februari 2025 08:01 schreef J0ycie88 het volgende:
Jongens iemand nog een tip om goed te slapen.. Vannacht Lorazepam. Enige voordeel als ik wakker werd sliep ik weer door. Maar ik wil gewoon een nacht zonder 30 keer wakker worden..
quote:Op zaterdag 1 februari 2025 08:06 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik slik seroquel voor nu even. Had me in het verleden ook geholpen met slapen en het maakt nu ook dat ik net even makkelijker in slaap val en doorslaap (of als ik wakker wordt dan val ik ook zo weer in slaap).
Ik slik 1/4 van 25 mg. De laatste keer dat ik het slikte geprobeerd of een halve van 25 werkte en toen een kwart.
Die kwart werkt net zo effectief, dus dan maar liever zo min mogelijk.
En voor nu doe ik het daar wel aardig goed op.
Als deze stressvolle periode voorbij is, dan stop ik er weer mee is het plan.
Het mooie is, ik sliep altijd prima op de lorazepam. Slikte in sporadisch eens om even echt een goede nacht te maken. En dat werkte..quote:Op zaterdag 1 februari 2025 08:08 schreef mitt het volgende:
[..]
Slaap je niet door op Lorazepam? Neem je misschien te weinig?
Grappig ik had net zelf ook naar Seroquel/quetiapine zitten kijken. Mensen uit mijn omgevong hebben daar ook goede ervaringen mee.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 08:06 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik slik seroquel voor nu even. Had me in het verleden ook geholpen met slapen en het maakt nu ook dat ik net even makkelijker in slaap val en doorslaap (of als ik wakker wordt dan val ik ook zo weer in slaap).
Ik slik 1/4 van 25 mg. De laatste keer dat ik het slikte geprobeerd of een halve van 25 werkte en toen een kwart.
Die kwart werkt net zo effectief, dus dan maar liever zo min mogelijk.
En voor nu doe ik het daar wel aardig goed op.
Als deze stressvolle periode voorbij is, dan stop ik er weer mee is het plan.
Die moedeloosheid herken ik zo goed... als het zo blijft hoeft het niet meer... maar er komt ook echt een moment dat het ineens lichter voelt... Hou vol!quote:Op zaterdag 1 februari 2025 08:13 schreef J0ycie88 het volgende:
Vandaag wel mijn AD verhoogd. Kan wel weer uitstellen, maar anders komen we nooit bij de juiste dosering. Maar jongens wat vind ik het even fucking zwaar. Gisteren overdag echt een fijne dag.. Maar die wordt dan weer overschaduwd door de nacht.
Had bij de lorazepam ook het idee van hallucinaties. Heb het vaker gebruikt, nog nooit gehad.
Als ik dan zo wakker word en in mijn bed lig denk ik echt. Het wordt nooit meer beter...
Jongens ik heb 2 prachtige kids.. Het moet beter worden.
Als die nachten zo door gaan kun je me opnemen hoor.. Slaap is voor mijn ontzettend belangrijk om er mentaal doorheen te komen. Dat weet ik. Slechte slaap is funest voor mij. Dat is iets wat de ervaring heeft geleerd.
Zei net tegen mijn man. Als dit zo door gaat mogen ze me opnemen en platspuiten.. als ik maar goed slaap. Tuurlijk wil ik dat niet.. Maar nu voelt het ook niet alsof het beter wordt.
Sorry.. dit is een totaal onsamenhorige post. En weet niet wat ik er mee wil. Maar moest het even neerpennen.
Ik wil gewoon vooruit.. Ik wil me beter voelen. Ik wil geen spanning meer voelen. Ik wil blij zijn. Ik wil dat het allemaal minder zwaar voelt.
En dat dan liever gisteren als vandaag natuurlijk..
Ik had nooit moeten stoppen met mijn AD....
Ik denk dat die opbouw ook wel een rol kan hebben. Slechte nachten zijn wel beroerd, bespreek het met je huisarts als je jezelf zo voelt afglijdenquote:Op zaterdag 1 februari 2025 08:16 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
[..]
Het mooie is, ik sliep altijd prima op de lorazepam. Slikte in sporadisch eens om even echt een goede nacht te maken. En dat werkte..
Dus ik was gisteren zo blij dat ik nu toch de lorazepam weer had gekregen. Maar aj de nacht was niet waar ik op hoopte.
Misschien dat die opbouw van de citalopram toch meespeelt.. Ik weet het niet.
Exact het zelfde ervaar ik.. en dan zal voor een ander noet als slecht slapen klinken maar voor mij is het gewoon funest. Ik ga tussen 10 en half 11 naar bed, probeer daarin een ritme vast te houden. Ik val in slaap.. en rond 1 uur half 2 wordt ik wakker, is het draaien, piekeren, malen en af en toen een half uurtje slaap maken en weer wakker worden.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 08:26 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Die moedeloosheid herken ik zo goed... als het zo blijft hoeft het niet meer... maar er komt ook echt een moment dat het ineens lichter voelt... Hou vol!
Ik wordt ook 5-6x per nacht wakker en de ene keer kan ik makkelijker weer in slaap vallen dan de andere keer. Vannacht ook weer liggen draaien. Val wel rond half 10 in slaap tot half 1 en dan begint t draaien en wakker worden...
Ik kreeg laatst de tip om iets later naar bed te gaan, half uurtje ofzo. Geen idee of het voor jou werkt, maar misschien het proberen waard?quote:Op zaterdag 1 februari 2025 08:38 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Exact het zelfde ervaar ik.. en dan zal voor een ander noet als slecht slapen klinken maar voor mij is het gewoon funest. Ik ga tussen 10 en half 11 naar bed, probeer daarin een ritme vast te houden. Ik val in slaap.. en rond 1 uur half 2 wordt ik wakker, is het draaien, piekeren, malen en af en toen een half uurtje slaap maken en weer wakker worden.
En voorheen van mijn bed mijn safe space.. in bed voelde ik me altijd fijn en geborgen. Dat is wel weg nu..
Ja eigenlijk pas over 2 weken een belafspraak.. maar als dit zo blijft zit in van de week aan haar bureau.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 08:38 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik denk dat die opbouw ook wel een rol kan hebben. Slechte nachten zijn wel beroerd, bespreek het met je huisarts als je jezelf zo voelt afglijden
Zeker het proberen waard! Ik probeer alles 🤣quote:Op zaterdag 1 februari 2025 08:39 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik kreeg laatst de tip om iets later naar bed te gaan, half uurtje ofzo. Geen idee of het voor jou werkt, maar misschien het proberen waard?
Die POH kan ook meedenken over wat voor hulp je nodig hebt. Wachtlijsten voor de ggz zijn ellenlang, dus dan is het fijn dat je bij de poh terecht kan voor nu.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 08:40 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Ja eigenlijk pas over 2 weken een belafspraak.. maar als dit zo blijft zit in van de week aan haar bureau.
14 februari ook pas gesprek bij de POHggz.. duurt ook lang. En eerlijk vraag ik me af wat zij kan doen. En wat voor hulp ik nodig heb... zoveel vragen ook..
Het is dat ik geen toverstokje had, anders zou ik het gebruiken.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 08:41 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Zeker het proberen waard! Ik probeer alles 🤣
Het besef is er wel dat ik het niet alleen kan oplossen, laat staan aan kan. Alles wordt steeds negatiever. Ben helemaal geen speciaal geval, integendeel, voel me zelfs het tegenovergestelde.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 22:39 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon oerdom dat je de dokter niet belt.
Als dit veroorzaakt wordt door psychisch lijden dan maak je een stap naar de dokter veel te groot in je hoofd.
Die lui behandelen neergeschoten junkies, opereren Willem Holleeder, halen autootjes uit mensen hun anus,.maar jij vindt jezelf blijkbaar zo'n speciaal en raar geval dat echt niemand even naar je mag kijken en weten wat er speelt.
Liever 2 weken bijna flauwvallen, niet eten, gal spuwen.
Maar nee even op FOK! je klachten plaatsen en terug naar je zelfmedelijden.
Nou we horen het wel als de ambulance binnenkort jouw kant wel op komt omdat het lichaam er de brui aangeeft.
Ik ken je niet, maar ik zou het voor jou heel fijn vinden als je dat maandag doet.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 10:24 schreef srekiurbegnaam het volgende:
[..]
Het besef is er wel dat ik het niet alleen kan oplossen, laat staan aan kan. Alles wordt steeds negatiever. Ben helemaal geen speciaal geval, integendeel, voel me zelfs het tegenovergestelde.
Heb besloten om met mijn huisarts te gaan praten, dit gaat de verkeerde kant op.
Zou het niet kunnen helpen als je de druppels in de avond neemt? Dat je dan beter slaapt? Ik neem mijn medicijnen om 18:00quote:Op zaterdag 1 februari 2025 11:53 schreef J0ycie88 het volgende:
Wat fijn dat jullie allemaal zo reageren op mijn berichtjes. Voel me daardoor wat minder alleen. Ik krijg veel steun hoor. Maar dat is toch van mensen die het niet "kennen".
Ik heb net nog even lekker geslapen. Had vanmorgen mijn AD ingenomen en ook een oxa. En ben net voor zon 2,5 uur even heerlijk in slaap gevallen. Beetje met een kater wakker nu. Maar wel met beduidend minder spanning.
Bedankt voor al jullie tips.
Die wandeling ga ik onthouden. Dat zou ik best even kunnen doen! Sowieso wil ik straks met de kinderen even lekker naar buiten.
@:droopie ik bouw op met druppels. Dit zodat het heel langzaam kan en ik door mijn maagverkleining gewoon zeker wil zijn dat ik alles goed opneem. Ik ben nu vanmorgen begonen met 4 druppels - 8mg, bijna op de helft van waar we als 1e naar toe willen, 9 a 10 druppels.
Ik herken wat je zegt. Ik rij nu ook echt niet. De citalopram zorgt op moment bij mij voor het gevoel van geleefd worden. Dat ik 3 minuten later bv denk. Oh is dit echt gebeurt? Heb enkel verder nog ervarijg met Paroxetine. En mijn ervaring is wel dat ik Citalopram fijner vindt. Uiteindelijk dan 🤣 Die opbouw heb ik echt wel wat onderschat. Als in dat ik had gehoopt ne sneller al wat beter te voelen.
Dat zei mijn man ook al dat dat misschien het proberen waard is. Weet alleen even niet hoeik dat aan moet pakken. Heb het vanmorgen om 8.00 op ongeveer. Is het dan niet slecht om het morgenavond pas weer te nemen?quote:Op zaterdag 1 februari 2025 13:11 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Zou het niet kunnen helpen als je de druppels in de avond neemt? Dat je dan beter slaapt? Ik neem mijn medicijnen om 18:00
quote:Op zaterdag 1 februari 2025 13:11 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Zou het niet kunnen helpen als je de druppels in de avond neemt? Dat je dan beter slaapt? Ik neem mijn medicijnen om 18:00
Dan zou ik morgen bv om 12 uur innemen en dan de dag daarna 's avonds, zoiets?quote:Op zaterdag 1 februari 2025 14:28 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Dat zei mijn man ook al dat dat misschien het proberen waard is. Weet alleen even niet hoeik dat aan moet pakken. Heb het vanmorgen om 8.00 op ongeveer. Is het dan niet slecht om het morgenavond pas weer te nemen?
Kan ook. En je kan altijd de HAP even bellen.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 14:41 schreef Nijna het volgende:
[..]
Dan zou ik morgen bv om 12 uur innemen en dan de dag daarna 's avonds, zoiets?
Misschien is t met druppels weer anders maar ik kon toen gewoon de volgende dosis later innemen..dus vanmorgen om 8:00 en dan morgen gewoon om 18:00 bijv.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 14:28 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Dat zei mijn man ook al dat dat misschien het proberen waard is. Weet alleen even niet hoeik dat aan moet pakken. Heb het vanmorgen om 8.00 op ongeveer. Is het dan niet slecht om het morgenavond pas weer te nemen?
Klopt. Slaappillen neem ik eigenlijk ook enkel in als mijn man thuis is. Precies hierom..quote:Op zaterdag 1 februari 2025 15:09 schreef Droopie het volgende:
[..]
Kan ook. En je kan altijd de HAP even bellen.
Volgens mij luistert het niet heel nauw.
En misschien komen zij met betere tips die voor een moeder van toepassing is.
Ik kon bv nog wel eens een slaappil om 0200 uur innemen en de halve dag groggy doorkomen als ik wakker werd.
Dat wil je als moeder voorkomen denk ik dan.
Ik denk dat het idd wel kan. Maar wat Nijna typt is misschien ook slim. Morgen rond het middaguur en dan maandag naar de avond.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 15:25 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Misschien is t met druppels weer anders maar ik kon toen gewoon de volgende dosis later innemen..dus vanmorgen om 8:00 en dan morgen gewoon om 18:00 bijv.
Ik zou het ook op de Nijna manier doen. Dan zit er gemiddeld wat betere tijd tussen. Succes!quote:Op zaterdag 1 februari 2025 17:22 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Ik denk dat het idd wel kan. Maar wat Nijna typt is misschien ook slim. Morgen rond het middaguur en dan maandag naar de avond.
Vanavond ga ik nog 1 keer de Lorazepam gebruiken, maar als dat hetzelfde doet als gisteren ga ik daar niet meer door.
Van de ophoging lijk ik vandaag nog jiet veel last te hebben, fingers crossed!
Zal door de ophoging komen dat de lorazepam minder z'n werk doet dan?quote:Op zondag 2 februari 2025 08:29 schreef J0ycie88 het volgende:
Of ik na 2 nachten de conclusie kan trekken weet ik niet. Maar volgens mij doet de Lorazepam op dit moment helemaal niet.
Ik ga mijn antidepressiva in 2 stappen van de ochtend naar avond verplaatsen. Dus die neem ik straks rond 12 uur in..
Morgen bel ik de huisarts even voor een afspraak. Ik wil het slapen met haar bespreken. Als ik zo slecht blijf slapen weet ik gewoon dat het niet beter gaaat worden en het alleen maar slechter gaat worden. En heb wel 2 dametjes rondlopen. Ik wil me gewoon zo graag beter voelen. En al zou het voor nu alleen al minder zwaar voelen..
Snap heel goed dat opbouwen van AD heel kut kan zijn.. Maar geloof ook dat als je daarbij amper goede nachten maakt het het niet veel beter maakt.
Slechte nachten helpen zeker niet, vervelend. Kun je overdag ergens even bijtanken?quote:Op zondag 2 februari 2025 08:29 schreef J0ycie88 het volgende:
Of ik na 2 nachten de conclusie kan trekken weet ik niet. Maar volgens mij doet de Lorazepam op dit moment helemaal niet.
Ik ga mijn antidepressiva in 2 stappen van de ochtend naar avond verplaatsen. Dus die neem ik straks rond 12 uur in..
Morgen bel ik de huisarts even voor een afspraak. Ik wil het slapen met haar bespreken. Als ik zo slecht blijf slapen weet ik gewoon dat het niet beter gaaat worden en het alleen maar slechter gaat worden. En heb wel 2 dametjes rondlopen. Ik wil me gewoon zo graag beter voelen. En al zou het voor nu alleen al minder zwaar voelen..
Snap heel goed dat opbouwen van AD heel kut kan zijn.. Maar geloof ook dat als je daarbij amper goede nachten maakt het het niet veel beter maakt.
Ja, ik denk dat het wel een wisselwerking is. Of dat misschien de dosis niet hoog genoeg is voor nu.quote:Op zondag 2 februari 2025 08:40 schreef mitt het volgende:
[..]
Zal door de ophoging komen dat de lorazepam minder z'n werk doet dan?
Misschien een andere benzo proberen en echt maar hopen dat het even tijdelijk heftig is.
Hoe oud zijn de kinderen?
Nu wel. Mijn man is thuis. Dus kan alles om mijn tempo doen. Morgen is hij weer werken en komt dinsdagavond pas thuis. Kinderen gaan wel naar opvang en school dus heb wel rust momenten.quote:Op zondag 2 februari 2025 08:41 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Slechte nachten helpen zeker niet, vervelend. Kun je overdag ergens even bijtanken?
Nee dit keer heeft de dokter weinig uitgelegd. Maar dat komt denk ik ook omdat het middel niet nieuw is voor me.quote:Op zondag 2 februari 2025 09:27 schreef Droopie het volgende:
Heeft de dokter je goed uitgelegd hoe een opbouw vaak werkt en welke fases er bij kunnen horen.
Of was het, nou er kunnen bijwerkingen zijn, het duurt 6 weken voor het zijn werk kan doen en de groeten.
Die hallucinaties, high/ rush, wollig hoofd zou na een week grotendeels minder moeten zijn.
Vandaag maar je rust pakken waar je kan, misschien even in je eentje een blokje om, een uurtje op bed, iets wat fijn is voor jou. Beetje opladen.quote:Op zondag 2 februari 2025 08:51 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Nu wel. Mijn man is thuis. Dus kan alles om mijn tempo doen. Morgen is hij weer werken en komt dinsdagavond pas thuis. Kinderen gaan wel naar opvang en school dus heb wel rust momenten.
Maar het is zon balans. Ja ik heb rust nodig. Maar misschien moet ik er ook gewoon even uit.. nu ligt de focus zo op het kut voelen. Maar omdat je je kut voelt voelt alles 100 keer zwaarder.
Sorry dat ik hier zo negatief ben en klaag.. maar vind het even zo lastig.
Het idee dat ik 14 feb pas naar de POH ga is ook niet heel fijn. En gaat zij me kunnen helpen? Of gaan we toch weer voor de gespecialiseerde ggz.
Zoals jullie wel merken zit mijn kop ook gewoon behoorlijk vol.
En kon ik nu 1 ding aanwijzen wat de reden was van deze "terugval". Maar dat kan ik ook niet..
Toen ik een paar jaar geleden ging opbouwen zat ik ten tijde van de start vol in de paniek en dat werd de eerste 2-3 weken alleen maar erger (sorry) maar langzaam ging ik wel verschilletjes merken, dat begon heel klein met een keer opstaan zonder onrust of boodschappen doen zonder angst, Ik ben al 8 jaar alleenstaande moeder dus net als jij moest ik wel door voor de kinderen, soms kwam mijn moeder of mijn zus om even de zorg over te nemen maar grootste deep moest ik zelf doen, ik ben toen met oxazepam die 1e periode door gekomen, dat was nodig en over afbouwen zou ik me later wel zorgen maken.quote:Op zondag 2 februari 2025 09:35 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Nee dit keer heeft de dokter weinig uitgelegd. Maar dat komt denk ik ook omdat het middel niet nieuw is voor me.
Echter besefte ik me later pas dat ik destijds onder hele andere omstandigheden ben begonnen met de citalopram. Dus dat deze opbouw ook niet te vergelijken gaat zijn.
Vorige keer ben ik in mijn zwangerschap gestart net de citalopram. Eerder preventief. Om de kans op PPD te verkleinen. Ik had wel licht depressieve klachten bij start, maar niet zoals ik dat nu al had. Verder zat ik toen minnen in een rouwproces door het overlijden van mijn vader. Dus was het toen wel depressie, of eerder rouw..
Maar nu ben ik begonnen met al best wel hevige angt- en paniekklachten en depressieve gevoelens.
Ik gok dat die factoren een opbouw ook wel anders maken?
De hallucinaties komen denk ik eerder van de lorazepam![]()
Spanning, paniek en verergering depressie denk ik door de opbouw. En ik gok dat dat langer aan gaat houden als de eerste week? Ben nu 12 dagen onderweg
Je hebt er gelukkig genoeg verstand van, en iedere persoon is anders en medicatie tijdens een rouwproces kan je totaal niet vergelijken met andere periodes.quote:Op zondag 2 februari 2025 09:35 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Nee dit keer heeft de dokter weinig uitgelegd. Maar dat komt denk ik ook omdat het middel niet nieuw is voor me.
Echter besefte ik me later pas dat ik destijds onder hele andere omstandigheden ben begonnen met de citalopram. Dus dat deze opbouw ook niet te vergelijken gaat zijn.
Vorige keer ben ik in mijn zwangerschap gestart net de citalopram. Eerder preventief. Om de kans op PPD te verkleinen. Ik had wel licht depressieve klachten bij start, maar niet zoals ik dat nu al had. Verder zat ik toen minnen in een rouwproces door het overlijden van mijn vader. Dus was het toen wel depressie, of eerder rouw..
Maar nu ben ik begonnen met al best wel hevige angt- en paniekklachten en depressieve gevoelens.
Ik gok dat die factoren een opbouw ook wel anders maken?
De hallucinaties komen denk ik eerder van de lorazepam![]()
Spanning, paniek en verergering depressie denk ik door de opbouw. En ik gok dat dat langer aan gaat houden als de eerste week? Ben nu 12 dagen onderweg
2 is ook wel een heel lastige leeftijd als je met zoiets heftigs bezig bent.quote:Op zondag 2 februari 2025 08:45 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat het wel een wisselwerking is. Of dat misschien de dosis niet hoog genoeg is voor nu.
Mijn jongste is begin 2 en mijn oudste 9.
Ja 2 is wel echt een hele heftige leeftijd die het geheel niet makkelijker maakt. Daarbij heeft ook gewoon van zichzelf al een heel pittig karakter.quote:Op zondag 2 februari 2025 10:29 schreef mitt het volgende:
[..]
2 is ook wel een heel lastige leeftijd als je met zoiets heftigs bezig bent.
Tegelijk is dit wel een leeftijd die je makkelijk kan gebruiken voor afleiding, eendjes voeren, rondje fietsen... ze zijn vaak makkelijker te motiveren tot iets dan die grotere.quote:Op zondag 2 februari 2025 11:01 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Ja 2 is wel echt een hele heftige leeftijd die het geheel niet makkelijker maakt. Daarbij heeft ook gewoon van zichzelf al een heel pittig karakter.
Gelukkig gaat ze wel 3 volle dagen naar de opvang
Dat is wel fijn, maar bij 2 zijn ze nog niet erg zelfstandig en moet je nog een hoop.quote:Op zondag 2 februari 2025 11:01 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Ja 2 is wel echt een hele heftige leeftijd die het geheel niet makkelijker maakt. Daarbij heeft ook gewoon van zichzelf al een heel pittig karakter.
Gelukkig gaat ze wel 3 volle dagen naar de opvang
Ik gebruik tavegyl. Het is niet zo ontspannend als een pam of wat ander slaapmiddel ook.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 08:41 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Zeker het proberen waard! Ik probeer alles 🤣
Oh dat heb ik in huis, voor mijn heftige appel-allergie 🤣quote:Op zondag 2 februari 2025 19:56 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik gebruik tavegyl. Het is niet zo ontspannend als een pam of wat ander slaapmiddel ook.
[ link | afbeelding ]
Het is vooral geen verslavend middel.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:47 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Oh dat heb ik in huis, voor mijn heftige appel-allergie 🤣
Ja kan wel.. heb het voorgeschreven gekregen in de tijd dat ook ik AD gebruiktequote:Op zondag 2 februari 2025 20:55 schreef mascara-klodder het volgende:
Geen idee of je het naast AD kan gebruiken
Als ze goeie tips heeft...quote:Op maandag 3 februari 2025 09:09 schreef J0ycie88 het volgende:
Vanmiddag een belafspraak met de huisarts.. eens kijken of ze iets kan betekenen qua slaap.
Afgelopen nacht 2,5 uur... 🥱😴
Ik herken het wel, bij mij (en ik denk ook bij jou) is dat gewoon een vorm van wat spanning. Dat maakt je licht en je hoofd waardoor je alles zo ervaart.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:49 schreef Burner82 het volgende:
Het komt soms voor, dat ik ineens twijfel aan alles om mee heen, alsof alles nep is, alsof in een droom
Ik heb vanmorgen gelijk contact opgenomen, zwaar buiten mijn comfortzone en kon een dik uur later al terecht wat me verbaasde. Heb daar mijn verhaal gedaan, vond dit erg moeilijk, heel moeilijk. Werden wat termen op tafel gegooid zoals depressie, stress en/of OCS.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 10:33 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ken je niet, maar ik zou het voor jou heel fijn vinden als je dat maandag doet.
En soms kom ik een beetje hard over, maar ik heb 2 tot 3 jaar lang geworsteld met vele klachten en dat waren achteraf verloren jaren.
Toen ik eenmaal een groot (levensveranderend) traject inging viel er zo last van mijn schouder af. En alleen praten heeft mij al zoveel gebracht.
Dat gun ik iedereen.
Jemig, dat klinkt heftig zeg.quote:Op maandag 3 februari 2025 10:30 schreef srekiurbegnaam het volgende:
[..]
Ik heb vanmorgen gelijk contact opgenomen, zwaar buiten mijn comfortzone en kon een dik uur later al terecht wat me verbaasde. Heb daar mijn verhaal gedaan, vond dit erg moeilijk, heel moeilijk. Werden wat termen op tafel gegooid zoals depressie, stress en/of OCS.
Heeft nog naar mijn hart etc geluisterd, waarbij mijn hartslag te hoog was in rust, 126. Saturatie was 94%. Hele hoge spierspanning overal. Vlekjes die in mijn ogen rondzweven.
Ik moet bloed laten prikken in het ziekenhuis en vanuit daar wordt er verder gekeken, waarschijnlijk een doorverwijzing en had het over een aansluiting van een Holter, een soort ECG.
Voel me erg slecht op het moment, enorm zenuwachtig.
Wat goed dat je de stap hebt gemaakt om te bellen naar je huisarts!quote:Op maandag 3 februari 2025 10:30 schreef srekiurbegnaam het volgende:
[..]
Ik heb vanmorgen gelijk contact opgenomen, zwaar buiten mijn comfortzone en kon een dik uur later al terecht wat me verbaasde. Heb daar mijn verhaal gedaan, vond dit erg moeilijk, heel moeilijk. Werden wat termen op tafel gegooid zoals depressie, stress en/of OCS.
Heeft nog naar mijn hart etc geluisterd, waarbij mijn hartslag te hoog was in rust, 126. Saturatie was 94%. Hele hoge spierspanning overal. Vlekjes die in mijn ogen rondzweven.
Ik moet bloed laten prikken in het ziekenhuis en vanuit daar wordt er verder gekeken, waarschijnlijk een doorverwijzing en had het over een aansluiting van een Holter, een soort ECG.
Nou.. ik krijg een zwaarder "klassiek" slaapmiddel, Zopiclon. Ze neemt me gelukkig wel echt serieus.quote:Op maandag 3 februari 2025 09:35 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Als ze goeie tips heeft...![]()
Van 22 tot 3 geslapen en daarna niet meer...
Wat goed dat je bent gegaan! Het begin is erquote:Op maandag 3 februari 2025 10:30 schreef srekiurbegnaam het volgende:
[..]
Afgezien van t slapen mag ik niet klagen, de spanning sluimert wel onder de oppervlakte en soms pak ik een oxa om mn dingen te kunnen doen. Nu een week op 75mg dus moet het nog even tijd geven.quote:Op maandag 3 februari 2025 12:39 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Nou.. ik krijg een zwaarder "klassiek" slaapmiddel, Zopiclon. Ze neemt me gelukkig wel echt serieus.
Maar dat mag ik enkel innemen als ik niet alleen ben. Dus dat is geen tip voor in jouw situatie.
Hoe gaat het verder nu met jou?
Goed gedaan!! 1e stap is gezetquote:Op maandag 3 februari 2025 10:30 schreef srekiurbegnaam het volgende:
[..]
De tijd heelt wel maar niet meteen. Net als een grote wond: die is niet 1, 2, 3 geheeld. Maar je bent goed bezig.quote:Op maandag 3 februari 2025 18:02 schreef srekiurbegnaam het volgende:
Dank jullie wel voor de aardige reacties, doet me goed. Vandaag naar het bos geweest, en daar een tijd gezeten, werd me wel even teveel daar. Dat ik iemand vreselijk mis helpt niet mee. Ik had gehoopt dat tijd zou helen, maar helaas lijkt het in plaats daarvan alleen maar zwaarder en pijnlijker te worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |