quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Posttraumatische stress-stoornis
quote:In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-5 zijn de angststoornissen zoals ze in het DSM-IV vermeld werden, opgesplitst in drie categorieën:
1) de angststoornissen
2) de obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen (ocgs)
3) de trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Angststoornissen in het DSM-5:
Paniekstoornis
Agorafobie
Specifieke fobie
Sociale angststoornis
Separatieangststoornis
Selectief mutisme
Angststoornis door een middel of medicatie
Angststoornis door een andere medische aandoening
angststoornis (niet anders omschreven)
Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)
Stoornis in de lichaamsbeleving
Hoarding (het dwangmatig verzamelen van dingen)
Trichotillomanie (het regelmatig uittrekken van het eigen haar)
Excoriation disorder/Dermatillomanie (het regelmatig pulken aan de eigen huid)
Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Reactieve hechtingsstoornis
Ontremde sociale engagementstoornis
Posttraumatische stressstoornis
Acute stressstoornis
Aanpassingsstoornissen
quote:FOK! heeft nu ook zijn eigen IRC-kanaal voor de mensen in "Depressie & Angst". Hier kunnen we gezellig chatten/ tips geven en het met elkaar erover hebben.
Indien jij ook gezellig mee wilt praten met ons kun je ons bereiken via de volgende link:
http://irc.fok.nl/
En dan in principe
/join #dna
Heb je vragen omtrent IRC?
PM de volgende users:
zomertje
RBWO
quote:
Het was gewoon vervelendquote:Op maandag 8 januari 2024 20:40 schreef kuolema het volgende:
[..]
Zijn het wel echt goede vrienden als je je er niet prettig bij voelt dat ze in je woning zijn en kritisch op je zijn?
Hoe gaat het vandaag?
Dit is zo herkenbaarquote:Op maandag 8 januari 2024 20:45 schreef kuolema het volgende:
Hebben jullie ook moeite met de dagen waarop je niets hoeft, leuke dingen wil gaan doen maar je die leuke dingen vervolgens allemaal niet doet omdat je je nergens toe kunt zetten en je je dan een faalhaas voelt en somber bent omdat je weer een dag hebt verspild?
Goed dat je hebt besloten dat ze niet meer welkom zijn. Van 9 tot 14 bezig zijn vind ik veel, waren dat leuke dingen?quote:Op maandag 8 januari 2024 20:45 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Het was gewoon vervelend
En het zijn gewoon geen goede gasten (niet personen). Ze zijn eigenlijk niet meer welkom in mijn huis. Ik voelde me als persoon afgekeurd
Vandaag gaat weltot 14.00 is het me gelukt om bezig te zijn, vanaf 9.00. Daarna ging het aar beneden
Alleen morgen echt vier afspraken. Zie ik niet zitten, maar soms zijn er geen keuzes
Ja ik was actiefquote:Op maandag 8 januari 2024 20:49 schreef kuolema het volgende:
[..]
Goed dat je hebt besloten dat ze niet meer welkom zijn. Van 9 tot 14 bezig zijn vind ik veel, waren dat leuke dingen?
Vier afspraken is wel heel veel ja. Ik blijf ook maar horen dat ik minder moet plannen maar vaak lijkt het gewoon niet anders te kunnen.
Dit heb ik dus zo vreselijk vaak. Ik baal daar enorm van. Het lijkt wel of leuke dingen niet aan mij besteed zijn ofzo. Wat ik wel goed kan is tot 12.00 uur in bed blijven liggen of later nog en dan de andere nacht niet kunnen slapen uiteraard. Welkom in de visuele cirkel.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:45 schreef kuolema het volgende:
Hebben jullie ook moeite met de dagen waarop je niets hoeft, leuke dingen wil gaan doen maar je die leuke dingen vervolgens allemaal niet doet omdat je je nergens toe kunt zetten en je je dan een faalhaas voelt en somber bent omdat je weer een dag hebt verspild?
Ja dat is wel te doen. Ik hield me er strikt aan. Maar ik moet zeggen dat ik wel wat huiverig was voor uit eten gaan of ergens anders eten. Dat is ook een van de redenen dat ik het liever niet weer zou slikken, terwijl het volgens mij wel in mijn signaleringsplan staat indien nodig... Het hielp gelukkig goed, maar om het dieet zou ik er dus niet weer om staan te springen en ben ik misschien ook wat huiverig om heel concreet te benoemen dat mijn stemming niet zo heel fleurig is naar mn behandelaar.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:13 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ah ok, ik vroeg me al af waarom je geen TCA noemde. Is het dieet met dia Mao remmer een beetje te doen?
Of je de hele dag weer achter een scherm hebt gehangen, terwijl je ook dit of dat had kunnen doen...quote:Op maandag 8 januari 2024 20:45 schreef kuolema het volgende:
Het komt bij mij denk ik omdat ik mijn interesse in hobby's weer heb verloren. Desondanks plan ik dingen, omdat ik weet dat ik het leuk hoor te vinden, maar de zin/energie/motivatie is er gewoon niet.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:55 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Dit heb ik dus zo vreselijk vaak. Ik baal daar enorm van. Het lijkt wel of leuke dingen niet aan mij besteed zijn ofzo. Wat ik wel goed kan is tot 12.00 uur in bed blijven liggen of later nog en dan de andere nacht niet kunnen slapen uiteraard. Welkom in de visuele cirkel.
Herkenbaar. Terwijl het allemaal rationeel gezien helemaal niet noodzakelijk is. Maar je hebt in ieder geval meer gedaan dan ikquote:Op maandag 8 januari 2024 20:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja ik was actief
Alleen dan baal ik dat ik vooral gehaakt heb en maar 1 schilderding.
Dat is dan niet goed genoeg. Ik had meer moeten oefenen en "ingewikkelder" dingen moet doen
Ja... als ik hard fiets red ik het allemaal net agenda januari is iig op slot. Alleen nog voor de psychiatrie plekjes
Ik moet het nog wel durven om die grens te trekken
Ja vicieuze, de autospeller was te enthousiast.;).quote:Op maandag 8 januari 2024 21:14 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het komt bij mij denk ik omdat ik mijn interesse in hobby's weer heb verloren. Desondanks plan ik dingen, omdat ik weet dat ik het leuk hoor te vinden, maar de zin/energie/motivatie is er gewoon niet.
Je bedoelt vicieuze cirkel
Heel herkenbaar ja.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:45 schreef kuolema het volgende:
Soort van herkenbaar... Ik kan me wel makkelijk ergens toe zetten... Maar vind relaxed op de bank liggen ff helemaal niks doen ook lekker.. en dat gebeurt best vaak.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:45 schreef kuolema het volgende:
Ik kan dan dus niet relaxen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:04 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Soort van herkenbaar... Ik kan me wel makkelijk ergens toe zetten... Maar vind relaxed op de bank liggen ff helemaal niks doen ook lekker.. en dat gebeurt best vaak.
Dat heb ik echt alleen als ik in een depressie zit. Overigens herken ik wel dat ik me dan een faalhaas en vooral lui voel.quote:
Ja, herkenbaar. Al heb ik wel twee kindjes waar ik voor moet zorgen dus die zorgen voor regelmaat. Maar soms neem ik me voor om 'morgen' met ze naar de dierentuin te gaan (ofzo), maar als ik me dan 's ochtends ellendig voel hang ik makkelijk de hele dag met ze op de bank en dan voel ik me schuldig en kut dat ik niet met ze naar de dierentuin ben gegaan.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:45 schreef kuolema het volgende:
Ik ben ongeveer 95% van het jaar depressief, maar meestal licht (dysthymie, wat nu persisterende depressieve stoornis heet). Dus heb altijd wel klachten die daar kenmerkend voor zijn. En soms komt er nog een major depression bovenop.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:49 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Dat heb ik echt alleen als ik in een depressie zit. Overigens herken ik wel dat ik me dan een faalhaas en vooral lui voel.
Kun je niet voor jezelf de regel stellen dat je (bijvoorbeeld, ik weet niet hoeveel behoefte jij hebt aan sociaal contact) één keer in de twee weken met iemand afspreekt? Na een afspraak maak je gelijk met iemand anders een afspraak voor twee weken later. Of je maakt een keer een belafspraak als je geen energie hebt om de deur uit te gaan, of je spreekt bij jou thuis af.quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:23 schreef TAmaru het volgende:
Bij mij gaat het nu ook niet zo best. Sinds ik in 2020 volledig thuis ben gaan werken, zijn mijn sociale contacten achteruit gehold. Ergens stuurde ik daar ook zelf op aan, wilde ik meer rust. Maar ik merk nu dat ik soms weken niemand zie. Nu net een relatief drukke week gehad met 2 afspraken, maar nu heb ik weer weken niks om naar uit te kijken. Eigenlijk de komende 2 maanden geen enkele afspraak gepland. En hoe minder contact ik met mensen heb, hoe meer ik er ook tegen opzie om iemand te ontmoeten. Werk is ongeveer 15 uur per week. Voor de rest kijk ik veel sport en series.
Ik probeer mezelf te motiveren om leuke dingen te doen met mijn tijd, maar hoe minder ik buiten de deur kom, hoe minder het me lukt om me te motiveren voor dingen. In buiten sporten heb ik zeker met dit weer weinig zin.
En dan vaak aan het eind van de dag weer een schuldgevoel omdat ik niks van de dag heb gemaakt ...
Best een goed idee ja! Ik merk alleen wel dat die discipline bij mij afneemt. Ik ben normaal iemand met een vrij sterke discipline. Ik heb jaren met discipline een heel gezond dieet gevolgd en wekelijks minimaal 3 keer gesport. Maar ik merk dat het soms wel lastig is om nog moeite te doen na al die jaren. Vroeger kon ik mezelf veel makkelijker aanmoedigen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:52 schreef kuolema het volgende:
[..]
Kun je niet voor jezelf de regel stellen dat je (bijvoorbeeld, ik weet niet hoeveel behoefte jij hebt aan sociaal contact) één keer in de twee weken met iemand afspreekt? Na een afspraak maak je gelijk met iemand anders een afspraak voor twee weken later. Of je maakt een keer een belafspraak als je geen energie hebt om de deur uit te gaan, of je spreekt bij jou thuis af.
En mensen kosten ook energie weet ik, maar er zijn genoeg laagdrempelige activiteiten die je alleen kunt doen. Een museum in de buurt bezoeken, naar de bioscoop gaan, een rondje wandelen of fietsen (ja ik weet dat het weer niet echt motiveert daartoe), de hond van de buren uitlaten. Ik zeg maar wat. En dat doe je dan één keer per week op een vaste dag. Je hoeft ook niet elke dag het huis uit te gaan, als je je vermaakt met series kijken is dat ook goed.
En sporten kun je ook thuis binnen doen, met behulp van een workout op youtube. Dan hoef je er niet de deur voor uit en dat maakt de drempel lager. Of misschien is er bij jou in de buurt een sport-/hardloop-/wandelgroepje, zodat je wat externe stimulatie hebt om het te doen.
Je hebt er wel discipline voor nodig, maar als je het zoals ik al zei op vaste dagen en tijden doet, is het waarschijnlijk makkelijker en weet je: daarna heb je het weer gehad en kun je weer lekker niks doen. Maar dan heb je toch de voldoening dat je in ieder geval iets gedaan hebt.
Als je te weinig zelfdiscipline hebt, schakel dan hulp in. Iemand die je op de dag een appje stuurt met 'vandaag dit of dat, wel doen hè, het gaat je lukken!' als stok achter de deur. Kun je prima aan een goed vriend(in) vragen. Of tijdens een sociale afspraak bespreken dat je meer sociale contacten wilt en dat je op dat moment al een appje stuurt voor een afspraak met iemand anders. Open zijn naar anderen, dan kunnen ze rekening met je houden.quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:58 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Best een goed idee ja! Ik merk alleen wel dat die discipline bij mij afneemt. Ik ben normaal iemand met een vrij sterke discipline. Ik heb jaren met discipline een heel gezond dieet gevolgd en wekelijks minimaal 3 keer gesport. Maar ik merk dat het soms wel lastig is om nog moeite te doen na al die jaren. Vroeger kon ik mezelf veel makkelijker aanmoedigen.
Maar uiteraard kom je nooit in een positieve spiraal als je het niet probeert en niet op een nieuwe wijze met jezelf en je leven aan de slag gaat. Dus misschien is zoiets als je voorstelt wel een heel goed idee.
Oh ik kan daar heel slecht tegen als anderen me zeggen wat ik moet doen of aanmoedigen. Ik denk niet dat dat gaat lukken. Ik heb heel veel vrijheid in mijn leven en word een beetje recalcitrant als mensen me gaan aanmoedigen om dingen te doen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:06 schreef kuolema het volgende:
[..]
Als je te weinig zelfdiscipline hebt, schakel dan hulp in. Iemand die je op de dag een appje stuurt met 'vandaag dit of dat, wel doen hè, het gaat je lukken!' als stok achter de deur. Kun je prima aan een goed vriend(in) vragen. Of tijdens een sociale afspraak bespreken dat je meer sociale contacten wilt en dat je op dat moment al een appje stuurt voor een afspraak met iemand anders. Open zijn naar anderen, dan kunnen ze rekening met je houden.
Oké, dan kun je die tip vergeten.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:13 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Oh ik kan daar heel slecht tegen als anderen me zeggen wat ik moet doen of aanmoedigen. Ik denk niet dat dat gaat lukken. Ik heb heel veel vrijheid in mijn leven en word een beetje recalcitrant als mensen me gaan aanmoedigen om dingen te doen.
Maar wat subtieler kan misschien wel, dus dat ze een afspraak voorstellen als ze beseffen dat ik dat nodig heb.
Het probleem is misschien ook wel dat ik mijn vrienden een beetje beu ben. Ik geniet veel minder dan vroeger van sociaal contact, zeker met de mensen die ik al langer ken, omdat ik ze vaak gewoon niet meer zo interessant vind. Dus in die zin zit ik vaak ook niet écht te wachten op een afspraak.
vicieuzequote:
Dat is zeker waar, soms denk ik ook dat ik dit gewoon nodig heb na een vermoeiende en intensievere tijd. Ik vertel mezelf altijd wel dat ik vanzelf weer in een up zal komen. Bedankt voor de herinnering daaraan.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:40 schreef kuolema het volgende:
Het is ook een optie om te accepteren dat je die downs hebt en dan gewoon alleen maar series kijkt om jezelf te vermaken. Jezelf eraan blijven herinneren dat er ook wel weer een up komt daarna. Misschien heb je die tijd alleen gewoon nodig en kun je ervan opladen, waardoor je weer in een up komt.
Ik kan dat helaas ook nog niet geheel zonder hulpmiddelen. Ik heb een tijdlang alcohol misbruikt (en dan écht misbruikt) en dat brengt je natuurlijk alleen maar in een dieper gat, waarbij het eruit klimmen steeds moeilijker wordt. Ik gebruik nu nog diazepam om angstgevoelens te dempen. Zwart, want een verslavingsarts schrijft dat niet (of zeer sporadisch) voor (ze weet wel dat ik het gebruik). De anxiolytische werking geeft gelukkig geen gewenning, maar het is alsnog geen gezonde methode. Een werkbaar alterntief voor mij is propranolol, een beetje hetzelfde effect als benzo's maar dan minus het verslavingscomponent.quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:16 schreef kuolema het volgende:
Ik heb ook wel gewerkt aan verdragen van gevoelens, acceptatie en relativeren, zeker het afgelopen jaar en ben daar zeker in vooruit gegaan maar dat kan ik nog niet goed genoeg om alle moeilijke tijden zonder hulpmiddelen te doorstaan of mezelf beter te laten voelen. Heeft iemand daar nog tips voor?
Mijn ervaring is wel dat het moeilijker is om dingen te laten staan en helemaal weg te laten dan om iets slechts door iets beters te vervangen. Dat betekent dus dat je dan op zoek gaat naar een hulpmiddel dat ook helpt maar minder slecht is voor je gezondheid dan alcohol of medicatie.quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:16 schreef kuolema het volgende:
Ik gebruik dexamfetamine off label voor moeheid en gebrek aan concentratie maar dat doet niet genoeg. Heb een keer 100 mg (totale dagdosering is 40 mg) in een keer genomen in de hoop dat ik wat energie zou krijgen (ja dat is onverstandig I know maar ik was zo wanhopig) en ik merkte er helemaal niets van.
Dat kan komen doordat ik ook een antipsychoticum krijg wat me minder gevoelig maakt voor uppers omdat die twee medicijnen het tegenovergestelde doen. Dus ik houd nog hoop dat de dexamfetamine meer effect gaat krijgen als ik van het antipsychoticum af ben, waarmee ik aan het afbouwen ben maar dat gaat nog wel even duren.
Ik merk meer van cafeïne en dat gebruik ik nu ook weer regelmatig op dagen dat ik alleen maar in bed wil liggen, dan voel ik in ieder geval de vermoeidheid wat minder dus heb ik minder de neiging om in bed te gaan liggen. Dat kan in ieder geval geen kwaad.
Tegelijkertijd heb ik ook meer behoefte aan downers (alcohol en lorazepam), vanwege de onrust, maar dat heb ik goed onder controle. Overdag gebruik ik bijna nooit lorazepam ook al denk ik er wel vaak aan, maar bewaar dat liever voor heel slechte nachten i.v.m. gewenning. Slaap is belangrijk. Alcohol drink ik overdag ook niet.
Maar ik merk dus wel dat ik nog altijd de behoefte heb aan een escape voor mijn nare gevoelens en dat ik daar nog steeds geen beter alternatief voor heb dan (verslavende) medicatie en alcohol, wat geen gezonde copingstijl is. Soms wil ik niks meer voelen of in ieder geval even kunnen ontspannen en soms wil ik mezelf oppeppen zodat ik weer de dingen kan doen die ik leuk vind en niet mijn tijd verspil met miserabel niks doen terwijl ik zoveel tijd heb waarin ik plezier zou kunnen hebben.
Ik heb ook wel gewerkt aan verdragen van gevoelens, acceptatie en relativeren, zeker het afgelopen jaar en ben daar zeker in vooruit gegaan maar dat kan ik nog niet goed genoeg om alle moeilijke tijden zonder hulpmiddelen te doorstaan of mezelf beter te laten voelen. Heeft iemand daar nog tips voor?
Ja, dat kan een bijwerking zijn. Kan ook weer overgaan. Even afwachten. Maar wel vervelend voor je.quote:Op donderdag 11 januari 2024 10:02 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Is het normaal dat je tijdens de eerste weken van gebruik van een SSRI je een beetje 'numb' gaat voelen? Ik voel me zo raar, zo onbestemd. Niet mezelf. Alsof niets klopt.
Dat is helemaal niet raar. Hou vol, het wordt beter!quote:Op donderdag 11 januari 2024 10:02 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Is het normaal dat je tijdens de eerste weken van gebruik van een SSRI je een beetje 'numb' gaat voelen? Ik voel me zo raar, zo onbestemd. Niet mezelf. Alsof niets klopt.
quote:Op donderdag 11 januari 2024 11:29 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja, dat kan een bijwerking zijn. Kan ook weer overgaan. Even afwachten. Maar wel vervelend voor je.
Ik heb dat ook wel eens (vaker) gehad maar dan niet door medicatie en weet hoe vervelend het voelt.
Dank. Dan wacht ik af. Het voelt zo vreselijk raar. Kan het ook niet goed omschrijven.quote:Op donderdag 11 januari 2024 11:48 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet raar. Hou vol, het wordt beter!
Klinkt heel naarquote:Op donderdag 11 januari 2024 12:32 schreef kuolema het volgende:
Vannacht ging het helemaal niet goed...begon met niet kunnen slapen, toen ging ik er een uur uit om afleiding te zoeken (lego en een ontspannende serie), maar toen ik weer in bed ging liggen kreeg ik hartkloppingen. Dat werd erger. Toen begon ik heel nare gedachten te krijgen waar ik angstig van werd en uiteindelijk raakte ik helemaal in paniek. Ik heb de nachtdienst gebeld en die heeft me er uiteindelijk doorheen geholpen. En medicatie.
Het is dus goed afgelopen, maar ik ben er wel van geschrokken en bang voor de komende nacht. Ik kan niet elke nacht lorazepam nemen. En dit is weer een slecht teken, weer een stap de verkeerde kant op. En ik weet niet hoe ik moet voorkomen dat ik dieper zak.
Het gebeurt gewoon, zo lijkt het.
Nog een paar weken en ik kan vieren dat ik een jaar lang niet opgenomen ben, wat een hele prestatie is. Dat moet gewoon lukken...
Ik woon beschermd dus heb altijd begeleiding in de buurt, daarnaast zie ik mijn spv van de GGZ om de week. Maar geen therapie op dit moment. Ik ga dit jaar wel EMDR krijgen. Ik heb de begeleiding al gesproken over vannacht, zij hadden het ook al gelezen in mijn rapportage van de nachtdienst. En mijn pb weet ervan, maar met hem heb ik het nog niet besproken.quote:Op donderdag 11 januari 2024 12:36 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Klinkt heel naar![]()
Heb je nog wel iets van begeleiding/therapie? Lijkt me goed om dit zsm te bespreken in ieder geval
Dank je.quote:Op donderdag 11 januari 2024 13:45 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ah oke. Wat naar dat dit zo gaat en dat je niet weet waar het door komtKnuffel voor jou
![]()
Hopelijk kan je begeleiding en de EMDR wat voor je betekenen.
Ik slik nu bijna een jaar elke dag diazepam 30 mg (ik heb een makkelijke psychiater) en toen was het echt zó'n verbetering! De angst die ik continu had is sindsdien niet meer teruggekomen dus of er is inderdaad, verbazingwekkend genoeg, geen gewenning voor de anxiolytische werking en het werkt nog steeds, of het doet niks meer maar de angstklachten zijn weg. Maar het is natuurlijk helemaal niet de bedoeling om het zo lang te gebruiken. Het is heel slecht voor je hersenen (maar ja, continue hevige angst is dat ook). Dus uiteindelijk wil ik het wel weer afbouwen en testen of ik weer zonder kan. Maar ik ben eerst nog wel even bezig met het afbouwen van mijn antipsychoticum. Ik wil eigenlijk aan het eind van dit jaar medicatievrij zijn afgezien van zonodig medicatie maar het gaat allemaal zo langzaam...quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik kan dat helaas ook nog niet geheel zonder hulpmiddelen. Ik heb een tijdlang alcohol misbruikt (en dan écht misbruikt) en dat brengt je natuurlijk alleen maar in een dieper gat, waarbij het eruit klimmen steeds moeilijker wordt. Ik gebruik nu nog diazepam om angstgevoelens te dempen. Zwart, want een verslavingsarts schrijft dat niet (of zeer sporadisch) voor (ze weet wel dat ik het gebruik). De anxiolytische werking geeft gelukkig geen gewenning, maar het is alsnog geen gezonde methode. Een werkbaar alterntief voor mij is propranolol, een beetje hetzelfde effect als benzo's maar dan minus het verslavingscomponent.
Verder zit ik nu in een traject bij Arkin om aan de oorzaken te werken - het zal ongetwijfeld op schematherapie oid aankomen. Dat is zeker goed, maar of het echt alles weg gaat nemen vraag ik me af. Uiteindelijk heeft het toch ook een fysiologische oorzaak.
Wat je zegt klinkt logisch.quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:34 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Mijn ervaring is wel dat het moeilijker is om dingen te laten staan en helemaal weg te laten dan om iets slechts door iets beters te vervangen. Dat betekent dus dat je dan op zoek gaat naar een hulpmiddel dat ook helpt maar minder slecht is voor je gezondheid dan alcohol of medicatie.
Het klinkt stom maar ik heb bijvoorbeeld een lichte pindakaasverslaving. Als ik me slecht voel, eet ik graag crackers of brood met pindakaas en dan voel ik me meestal een stuk beter. Ik snap dat dat niet voor iedereen genoeg is, maar bij mij helpt het. Koffie kan ook zoiets zijn, wat op zich niet heel schadelijk is of zelfs best gezond.
Veel mensen gaan enorm sporten, dat kan ook helpen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |