abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 januari 2024 @ 10:44:03 #1
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211958437
Hier verder over de politiek van onze Oosterburen

"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  woensdag 10 januari 2024 @ 17:16:09 #3
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211985100
quote:
Na, ik zou deze bruine kliek niet gelijk zetten met de mensen die uit frustratie AfD stemmen. Ik denk echter wel dat het heel belangrijk is dat potentiële AfD stemmers verdomt goed weten waar ze op stemmen.
Whatever, ik denk dat Sarah Wagenknecht meer schade aanricht in de AfD dan 10 zulke onderkoffer acties. Niet dat haar partij zo geweldig is.
pi_211986005
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  woensdag 10 januari 2024 @ 19:18:52 #5
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211986330
De christendemocraten in Duitsland bestaan uit CDU (alle Bundeslanden behalve Beieren) en haar Beierse zusterpartij de CSU. Nu heeft de regering de kieswet veranderd, en dit betekend dat de CSU en CDU geen gemeenzame lijst meer kunnen hebben en dat de CSU stemmen bij de volgende Bundestag over de hele republiek worden verrekend, en als ze dan onder de 5% zitten van het totale aantal stemmen niet in het parlement komen.
De Christendemocraten hebben hiertegen een klacht ingediend in Karlsruhe bij het grondwettelijke hof.
Met deze nieuwe wet is het dus in principe zo dat als bv de AfD in Beieren maar 3% zouden halen en de CSU 30% (maar daarmee niet over de landelijk 5% komen) de Stemmen op de CSU verloren gaan, maar de 3% op de AfD wel meetellen omdat ze in het hele land meedoen.
  woensdag 10 januari 2024 @ 19:33:51 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211986514
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 19:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De christendemocraten in Duitsland bestaan uit CDU (alle Bundeslanden behalve Beieren) en haar Beierse zusterpartij de CSU. Nu heeft de regering de kieswet veranderd, en dit betekend dat de CSU en CDU geen gemeenzame lijst meer kunnen hebben en dat de CSU stemmen bij de volgende Bundestag over de hele republiek worden verrekend, en als ze dan onder de 5% zitten van het totale aantal stemmen niet in het parlement komen.
De Christendemocraten hebben hiertegen een klacht ingediend in Karlsruhe bij het grondwettelijke hof.
Met deze nieuwe wet is het dus in principe zo dat als bv de AfD in Beieren maar 3% zouden halen en de CSU 30% (maar daarmee niet over de landelijk 5% komen) de Stemmen op de CSU verloren gaan, maar de 3% op de AfD wel meetellen omdat ze in het hele land meedoen.
Wat een rare gedachtenkronkel.

Hebben CDU en CSU nu ook een voordeel in het systeem tot nu toe? Afgezien van het feit dat iedere Beier boven de 60 jaar sowieso CSU stemt.
Of AfD
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_211988518
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 19:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat betekent dus gewoon dat CDU en CSU voor de verkiezingen daadwerkelijk gaan fuseren, lijkt me?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 10 januari 2024 @ 21:59:37 #8
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211988586
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 19:33 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Hebben CDU en CSU nu ook een voordeel in het systeem tot nu toe? Afgezien van het feit dat iedere Beier boven de 60 jaar sowieso CSU stemt.
Of AfD
Vind je het geen gerrymandering van de huidige regering? Dit is namelijk wat het is
  woensdag 10 januari 2024 @ 22:02:34 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211988622
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 21:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Vind je het geen gerrymandering van de huidige regering? Dit is namelijk wat het is
Is het doel van dit voorstel niet om het eindeloos groeiende aantal zetels in de bondsdag wat in te dammen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 10 januari 2024 @ 22:13:23 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211988704
Ik denk dat de coalitiepartijen op een of andere manier van dat vervelende broertje van de CDU af willen dat ze er iedere keer gratis bij krijgen als er met de Christendemocraten geregeerd moet worden. En als de Linke meegaat zijn ze helemaal blij.
  woensdag 10 januari 2024 @ 22:17:54 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211988730
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 22:13 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat de coalitiepartijen op een of andere manier van dat vervelende broertje van de CDU af willen dat ze er iedere keer gratis bij krijgen als er met de Christendemocraten geregeerd moet worden.
Als dat erachter zit, dan is het dus wel een soort van gerrymandering. Namelijk proberen de verkiezingsuitslag in je voordeel te beïnvloeden door de condities aan te passen.

Erg lelijk, in dat geval.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 10 januari 2024 @ 22:19:01 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211988737
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 22:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Als dat erachter zit, dan is het dus wel een soort van gerrymandering. Namelijk proberen de verkiezingsuitslag in je voordeel te beïnvloeden door de condities aan te passen.

Ja ze hadden dan ter compensatie de kiesdrempel moeten verlagen.
pi_211991767
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 17:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Na, ik zou deze bruine kliek niet gelijk zetten met de mensen die uit frustratie AfD stemmen. Ik denk echter wel dat het heel belangrijk is dat potentiële AfD stemmers verdomt goed weten waar ze op stemmen.
Nee, niet 1:1 uiteraard, maar die extreemrechtse verbindingen zijn intussen wel erg zichtbaar (IB, NPD, Reichsbürger, Halemba...). Wat blijkbaar door veel stemmers geaccepteerd wordt.
pi_211992871
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 22:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Aan de andere kant zijn de lijstverbindingen in Nederland ook al een jaar of wat afgeschaft. Zo’n ramp hoeft dat niet te zijn.
  donderdag 11 januari 2024 @ 13:58:00 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211992950
quote:
2s.gif Op donderdag 11 januari 2024 13:49 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Aan de andere kant zijn de lijstverbindingen in Nederland ook al een jaar of wat afgeschaft. Zo’n ramp hoeft dat niet te zijn.
Ja maar daar is de invloed af en toe een restzetel en heeft de ene partij er niet meer nadeel van dan de andere.
  donderdag 11 januari 2024 @ 14:09:41 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211993060
quote:
2s.gif Op donderdag 11 januari 2024 13:49 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Kiesstelsel in NL zit heel anders in elkaar. In D heb je een complex geheel van eerste en tweede stemmen, directe mandaten en een 5% kiesdrempel
pi_211993234
Hoe verrassend weer:
'Duitse AfD sprak in geheime bijeenkomst met extremist over massadeportaties'
quote:
De Duitse radicaal-rechtse partij Alternative für Deutschland (AfD) heeft op een omstreden bijeenkomst met een Oostenrijkse extremist gesproken over massadeportaties als de partij aan de macht komt. Dat schrijft journalistiek onderzoeksplatform Correctiv. De bijeenkomst, waar journalisten undercover bij waren, zou twee maanden geleden in Potsdam hebben plaatsgevonden.

Hooggeplaatste AfD-politici, neonazi's en ondernemers zouden een plan hebben besproken om miljoenen mensen op basis van racistische criteria Duitsland uit te zetten. Of deze mensen een Duits paspoort hebben of niet maakt voor de groep niet uit.
Deporteren is wel een opvallend populair onderwerp in bepaalde kringen tegenwoordig. Dit had één van de in ons land bekende haatmutsen er onlangs over te zeggen had:
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_211995611
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 14:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kiesstelsel in NL zit heel anders in elkaar. In D heb je een complex geheel van eerste en tweede stemmen, directe mandaten en een 5% kiesdrempel
Zeker, dat weet ik. Maar als die partijen toch altijd samen willen werken, dan moeten ze wellicht voor het landelijke niveau maar een fusie overwegen, dat hoef zeker niet negatief te zijn voor de totale invloed…
  donderdag 11 januari 2024 @ 19:10:18 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_211996009
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 22:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Is het doel van dit voorstel niet om het eindeloos groeiende aantal zetels in de bondsdag wat in te dammen?
Correct. En de hoofdoorzaak daarvan ligt bij de CSU. Die wint (nagenoeg) alle directe zetels in Beieren (45 in 2021), maar kwam met de hakken over de sloot boven de 5% kiesdrempel uit. Omdat de zetels grotendeels naar rato van de tweede stemmen moeten worden verdeeld, vormden die 45 zetels de basis waarop de andere zeteltotalen zijn berekend. En dan krijg je een Bondsdag van 736 leden.
  zondag 14 januari 2024 @ 10:26:58 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212023760
Peiling van hoe mensen nu zouden stemmen en hoe ze zouden stemmen als Wagenknecht mee zou doen

https://www.bild.de/polit(...)l-86740894.bild.html

Is geen regering meer te vormen
pi_212036449
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 19:33 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Of AfD
Ik denk dat je je daar nog best eens in vergist. Mijn (Duitse) pa is 60+ en woont op het platteland en mijn schoonvader dito. Beide geen CSU stemmers, en ja, dit is n=2 maar ook in hun kringen valt het aantal CSU stemmers best mee. Dit in tegenstelling tot wat ich had verwacht, net als jij.

Het klopt weliswaar dat die generalisering nog deels van kracht is, ik wil alleen zeggen dat het lijkt dat dit wel op z'n retour is.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 15 januari 2024 @ 13:47:45 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212037673
CSU zal denk ik toch vooral sterk zijn op het Beierse platteland?
pi_212089921
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  vrijdag 19 januari 2024 @ 13:41:31 #24
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212090714
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 13:47 schreef Hexagon het volgende:
CSU zal denk ik toch vooral sterk zijn op het Beierse platteland?
https://www.br.de/nachric(...)tzverteilung,TqZDRDN

Iets naar beneden scrollen. Enjoy. :D
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_212091651
quote:
Goed artikel dit, bedankt voor het delen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')