Na, ik zou deze bruine kliek niet gelijk zetten met de mensen die uit frustratie AfD stemmen. Ik denk echter wel dat het heel belangrijk is dat potentiële AfD stemmers verdomt goed weten waar ze op stemmen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:01 schreef Erasmusch het volgende:
Undercover bij de boze burgers
https://correctiv.org/akt(...)me-november-treffen/
Wat een rare gedachtenkronkel.quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De christendemocraten in Duitsland bestaan uit CDU (alle Bundeslanden behalve Beieren) en haar Beierse zusterpartij de CSU. Nu heeft de regering de kieswet veranderd, en dit betekend dat de CSU en CDU geen gemeenzame lijst meer kunnen hebben en dat de CSU stemmen bij de volgende Bundestag over de hele republiek worden verrekend, en als ze dan onder de 5% zitten van het totale aantal stemmen niet in het parlement komen.
De Christendemocraten hebben hiertegen een klacht ingediend in Karlsruhe bij het grondwettelijke hof.
Met deze nieuwe wet is het dus in principe zo dat als bv de AfD in Beieren maar 3% zouden halen en de CSU 30% (maar daarmee niet over de landelijk 5% komen) de Stemmen op de CSU verloren gaan, maar de 3% op de AfD wel meetellen omdat ze in het hele land meedoen.
Dat betekent dus gewoon dat CDU en CSU voor de verkiezingen daadwerkelijk gaan fuseren, lijkt me?quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De christendemocraten in Duitsland bestaan uit CDU (alle Bundeslanden behalve Beieren) en haar Beierse zusterpartij de CSU. Nu heeft de regering de kieswet veranderd, en dit betekend dat de CSU en CDU geen gemeenzame lijst meer kunnen hebben en dat de CSU stemmen bij de volgende Bundestag over de hele republiek worden verrekend, en als ze dan onder de 5% zitten van het totale aantal stemmen niet in het parlement komen.
De Christendemocraten hebben hiertegen een klacht ingediend in Karlsruhe bij het grondwettelijke hof.
Met deze nieuwe wet is het dus in principe zo dat als bv de AfD in Beieren maar 3% zouden halen en de CSU 30% (maar daarmee niet over de landelijk 5% komen) de Stemmen op de CSU verloren gaan, maar de 3% op de AfD wel meetellen omdat ze in het hele land meedoen.
Vind je het geen gerrymandering van de huidige regering? Dit is namelijk wat het isquote:Op woensdag 10 januari 2024 19:33 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Wat een rare gedachtenkronkel.
Hebben CDU en CSU nu ook een voordeel in het systeem tot nu toe? Afgezien van het feit dat iedere Beier boven de 60 jaar sowieso CSU stemt.
Of AfD
Is het doel van dit voorstel niet om het eindeloos groeiende aantal zetels in de bondsdag wat in te dammen?quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vind je het geen gerrymandering van de huidige regering? Dit is namelijk wat het is
Als dat erachter zit, dan is het dus wel een soort van gerrymandering. Namelijk proberen de verkiezingsuitslag in je voordeel te beïnvloeden door de condities aan te passen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:13 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat de coalitiepartijen op een of andere manier van dat vervelende broertje van de CDU af willen dat ze er iedere keer gratis bij krijgen als er met de Christendemocraten geregeerd moet worden.
Ja ze hadden dan ter compensatie de kiesdrempel moeten verlagen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als dat erachter zit, dan is het dus wel een soort van gerrymandering. Namelijk proberen de verkiezingsuitslag in je voordeel te beïnvloeden door de condities aan te passen.
Erg lelijk, in dat geval.
Nee, niet 1:1 uiteraard, maar die extreemrechtse verbindingen zijn intussen wel erg zichtbaar (IB, NPD, Reichsbürger, Halemba...). Wat blijkbaar door veel stemmers geaccepteerd wordt.quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Na, ik zou deze bruine kliek niet gelijk zetten met de mensen die uit frustratie AfD stemmen. Ik denk echter wel dat het heel belangrijk is dat potentiële AfD stemmers verdomt goed weten waar ze op stemmen.
Aan de andere kant zijn de lijstverbindingen in Nederland ook al een jaar of wat afgeschaft. Zo’n ramp hoeft dat niet te zijn.quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als dat erachter zit, dan is het dus wel een soort van gerrymandering. Namelijk proberen de verkiezingsuitslag in je voordeel te beïnvloeden door de condities aan te passen.
Erg lelijk, in dat geval.
Ja maar daar is de invloed af en toe een restzetel en heeft de ene partij er niet meer nadeel van dan de andere.quote:Op donderdag 11 januari 2024 13:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aan de andere kant zijn de lijstverbindingen in Nederland ook al een jaar of wat afgeschaft. Zo’n ramp hoeft dat niet te zijn.
Kiesstelsel in NL zit heel anders in elkaar. In D heb je een complex geheel van eerste en tweede stemmen, directe mandaten en een 5% kiesdrempelquote:Op donderdag 11 januari 2024 13:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aan de andere kant zijn de lijstverbindingen in Nederland ook al een jaar of wat afgeschaft. Zo’n ramp hoeft dat niet te zijn.
Deporteren is wel een opvallend populair onderwerp in bepaalde kringen tegenwoordig. Dit had één van de in ons land bekende haatmutsen er onlangs over te zeggen had:quote:De Duitse radicaal-rechtse partij Alternative für Deutschland (AfD) heeft op een omstreden bijeenkomst met een Oostenrijkse extremist gesproken over massadeportaties als de partij aan de macht komt. Dat schrijft journalistiek onderzoeksplatform Correctiv. De bijeenkomst, waar journalisten undercover bij waren, zou twee maanden geleden in Potsdam hebben plaatsgevonden.
Hooggeplaatste AfD-politici, neonazi's en ondernemers zouden een plan hebben besproken om miljoenen mensen op basis van racistische criteria Duitsland uit te zetten. Of deze mensen een Duits paspoort hebben of niet maakt voor de groep niet uit.
Zeker, dat weet ik. Maar als die partijen toch altijd samen willen werken, dan moeten ze wellicht voor het landelijke niveau maar een fusie overwegen, dat hoef zeker niet negatief te zijn voor de totale invloed…quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kiesstelsel in NL zit heel anders in elkaar. In D heb je een complex geheel van eerste en tweede stemmen, directe mandaten en een 5% kiesdrempel
Correct. En de hoofdoorzaak daarvan ligt bij de CSU. Die wint (nagenoeg) alle directe zetels in Beieren (45 in 2021), maar kwam met de hakken over de sloot boven de 5% kiesdrempel uit. Omdat de zetels grotendeels naar rato van de tweede stemmen moeten worden verdeeld, vormden die 45 zetels de basis waarop de andere zeteltotalen zijn berekend. En dan krijg je een Bondsdag van 736 leden.quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is het doel van dit voorstel niet om het eindeloos groeiende aantal zetels in de bondsdag wat in te dammen?
Ik denk dat je je daar nog best eens in vergist. Mijn (Duitse) pa is 60+ en woont op het platteland en mijn schoonvader dito. Beide geen CSU stemmers, en ja, dit is n=2 maar ook in hun kringen valt het aantal CSU stemmers best mee. Dit in tegenstelling tot wat ich had verwacht, net als jij.quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:33 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Wat een rare gedachtenkronkel.
Hebben CDU en CSU nu ook een voordeel in het systeem tot nu toe? Afgezien van het feit dat iedere Beier boven de 60 jaar sowieso CSU stemt.
Of AfD
https://www.br.de/nachric(...)tzverteilung,TqZDRDNquote:Op maandag 15 januari 2024 13:47 schreef Hexagon het volgende:
CSU zal denk ik toch vooral sterk zijn op het Beierse platteland?
Goed artikel dit, bedankt voor het delen!quote:Op vrijdag 19 januari 2024 12:40 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
https://fd.nl/politiek/15(...)duitsland?gift=iRxaN
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |