abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211924493
Oei, 8 Shahed niet neergehaald, @meneerdeZweed

twitter
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 13:13:01 #202
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_211924558
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 12:58 schreef AchJa het volgende:

[..]
Normandië 1944 komt een beetje in de buurt, voor de rest is er niks wat er op lijkt... Althans ik kan verder geen voorbeelden verzinnen.

En het klopt hoor dat Oekraiene in een vrijwel onmogelijke positie zat/zit.
Je had ook nog de slag om de Somme in 1916, maar ook dat ging niet bepaald soepel, plus dat Duitsland tot dat moment nog helemaal niet had hoeven nadenken over het verdedigen tegen tanks.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 13:28:40 #203
8781 crew  Frutsel
pi_211924762
quote:

[..]
Normandië 1944 komt een beetje in de buurt, voor de rest is er niks wat er op lijkt... Althans ik kan verder geen voorbeelden verzinnen.

Ardennenoffensief van de Duitsers in 44 was op zich ook wel een gewaagde move door vijandig gebied met een gedurfd plan maar door het tekort aan brandstof/luchtsteun stokte dat ook na enkele dagen.
pi_211925282
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 12:54 schreef 3rr0r het volgende:
Dus de lang getrainde Westerse militairen weten het goed maar hebben zelf nog nooit met de beperkte middelen en situatie die Oekraine had zoiets uitgevoerd.
Wel schrijnend arrogant gebleken, idd. Zeggen dat het maar zo en zo moet gebeuren, negeren dat het luchtsteun component er niet is, en ook negeren dat je zelf 0,0 antwoorden hebt op drone warfare.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 14:18:59 #205
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_211925327
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:28 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Ardennenoffensief van de Duitsers in 44 was op zich ook wel een gewaagde move door vijandig gebied met een gedurfd plan maar door het tekort aan brandstof/luchtsteun stokte dat ook na enkele dagen.
Mwa. De Ardennen waren juist niet een zwaar gefortificeerd gebied omdat de geallieerden dachten dat Duitsland vanwege het terrein er toch niet zouden aanvallen. De Atlantikwall, het Westelijk front in WO1 en de grens van het door Rulsland bezette gebied zijn dat juist weer wel.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_211925428
De dictators Poetin, Kim en Kamenei komen nu onze rust in Europa bedreigen. We moeten ophouden naïef te zijn en ons tot de tanden toe bewapenen.
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 14:34:22 #207
8781 crew  Frutsel
pi_211925485
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:18 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Mwa. De Ardennen waren juist niet een zwaar gefortificeerd gebied omdat de geallieerden dachten dat Duitsland vanwege het terrein er toch niet zouden aanvallen. De Atlantikwall, het Westelijk front in WO1 en de grens van het door Rulsland bezette gebied zijn dat juist weer wel.
Ja maar daarom juist? Je kan niet verwachten dat de Oekraine door een soort van Atlantic Wall moet breken nu? Die staat daar niet. Ik vind dat niet vergelijkbaar met loopgraven, drones en/of mijnenvelden en prikkeldraad.

Het is meer het terrein, weersomstandigheden, de technologie (gebrek aan kennis?) die dat nu bepalen wat lukt en wat niet? En wellicht ook de mankracht.

De Fransen dachten ook dat de Maginot-linie onverwoestbaar was en dat ze veilig waren en niet hadden verwacht dat de Blitzkrieg machine door de ardennen zou trekken in 1940. Wat dat betreft hadden ze in 44 moeten leren van 40.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:35:57 #208
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_211925510
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:29 schreef Opnaarutrecht het volgende:
De dictators Poetin, Kim en Kamenei komen nu onze rust in Europa bedreigen. We moeten ophouden naïef te zijn en ons tot de tanden toe bewapenen.
Alleen moet je dan niet Opnaarutrecht, maar Opnaarmoskou :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  FOK!Fotograaf vrijdag 5 januari 2024 @ 14:35:59 #209
364681 over_hedge
pi_211925511
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:28 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Heel die oorlog had daar klaar moeten zijn. De tering wat faalde de allies daar zeg

Edit: Oh wacht lezen blijft lastig af en toe. Je hebt het over 44
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 14:41:31 #210
8781 crew  Frutsel
pi_211925584
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:35 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Heel die oorlog had daar klaar moeten zijn. De tering wat faalde de allies daar zeg
Die oorlog is op heel kleine details soms wel beslist lijkt het. Het wat-als gehalte is altijd achteraf heel erg hoog.

-Wat als Hitler Duinkerken direct had ingenomen ipv te wachten en dus nog eens 300.000 geallieerde manschappen in de pan had gehakt.
-Wat als Hitler Rusland gewoon niet had aangevallen en zich volledig op Engeland had gefocust
-Wat als Hitler de Britten nog een paar maand langer had aangevallen op de vliegvelden ten tijde van de Battle of Britain ipv het verplaatsen van de bombardementen naar Londen.
-Wat als de Amerikaanse vliegdekschepen wel in Hawaii lagen ten tijde van Pearl en ze die verloren hadden
-Wat als de Jappen net iets andere keuzes hadden gemaakt ten tijde van de slag bij Midway en daar geen carriers hadden verloren.

We shall never know... :)

Dat zal hier straks ook wel gebeuren als er meer details bekend worden na de oorlog.
  FOK!Fotograaf vrijdag 5 januari 2024 @ 14:44:40 #211
364681 over_hedge
pi_211925632
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:41 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Die oorlog is op heel kleine details soms wel beslist lijkt het. Het wat-als gehalte is altijd achteraf heel erg hoog.

-Wat als Hitler Duinkerken direct had ingenomen ipv te wachten en dus nog eens 300.000 geallieerde manschappen in de pan hadden gehakt.
-Wat als Hitler Rusland gewoon niet had aangevallen en zich volledig op Engeland had gefocust
-Wat als Hitler de Britten nog een paar maand langer had aangevallen op de vliegvelden ten tijde van de Battle of Britain ipv het verplaatsen van de bombardementen naar Londen.
-Wat als de Amerikaanse vliegdekschepen wel in Hawaii lagen ten tijde van Pearl en ze die verloren hadden
-Wat als de Jappen net iets andere keuzes hadden gemaakt ten tijde van de slag bij Midway en daar geen carriers hadden verloren.

Dat zal hier straks ook wel gebeuren als er meer details bekend worden na de oorlog.
Ja precies! Dat is bij die 3 weken voor de ww1 ook zo bizar. Echt hoe veel dingen er daar anders hadden kunnen gaan waardoor heel die oorlog niet begonnen zou zijn.

Maar idd. Zullen hier ook wel zulke verhalen zijn wat we nu nog niet weten.
het gevecht om het vliegveld op het begin had net wat anders kunnen gaan en dan was het de russen misschien wel gewoon gelukt bijvoorbeeld.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_211925661
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:41 schreef Frutsel het volgende:

[..]

-Wat als Hitler Duinkerken direct had ingenomen ipv te wachten en dus nog eens 300.000 geallieerde manschappen in de pan had gehakt.

Als ze in het begin Hostomel hadden was het heel anders gelopen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 14:50:24 #213
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211925732
in het begin hadden ze hostomel ook, ze konden het alleen niet vasthouden wat niet heel vreemd was
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_211926410
Ik las dat Amerikaanse training op F-16's aan het einde van dit jaar afgerond zou zijn. Gaat dat dan om nieuwe piloten? In Europa worden voor zover ik weet eerst de ervaren piloten getraind zodat ze met o.a. de Nederlandse F-16's vrij snel los kunnen.

Ik kan me herinneren dat er 1 of meerdere trainingstrajecten voor nieuwe piloten zouden volgen, ik weet alleen niet meer zeker waar. Dacht dat het in het VK en in de VS was.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 15:50:40 #215
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_211926565
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 15:41 schreef Solstice1 het volgende:
Ik las dat Amerikaanse training op F-16's aan het einde van dit jaar afgerond zou zijn. Gaat dat dan om nieuwe piloten? In Europa worden voor zover ik weet eerst de ervaren piloten getraind zodat ze met o.a. de Nederlandse F-16's vrij snel los kunnen.

Ik kan me herinneren dat er 1 of meerdere trainingstrajecten voor nieuwe piloten zouden volgen, ik weet alleen niet meer zeker waar. Dacht dat het in het VK en in de VS was.
Ze zeiden dat begin december, dus eind van het jaar = 31 december 2023? 😅
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 15:53:47 #216
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_211926615
quote:
88s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:50 schreef sp3c het volgende:
in het begin hadden ze hostomel ook, ze konden het alleen niet vasthouden wat niet heel vreemd was
Chocomel Airport _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_211926630
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 15:50 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Ze zeiden dat begin december, dus eind van het jaar = 31 december 2023? 😅
Nee, de VS heeft geen haast. Dus eind 2024, zou mij 0 verbazen.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_211926979
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 15:54 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nee, de VS heeft geen haast. Dus eind 2024, zou mij 0 verbazen.
Als het gaat om piloten die nog niet eerder in een straaljager gevlogen hebben is dat toch vrij vlot?
pi_211926989
Kan ik trouwens ergens online een uitgebreide logboek vinden wat Noord Korea en China aan Rusland leveren, of is dat ook weer iets typisch Westers, zoals er over wapenleveranties naar Oekraine gepubliceerd wordt?
pi_211927188
Gezellig, tijdens kerst, zo'n cutout van je meat-familielid tijdens kerst diner.

vrijdag 5 januari 2024 @ 16:52:04 #221
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211927224
quote:

[..]

Normandië was wel sprake van luchtoverwicht en was minder dichtgespijkerd dan andere delen van de Atlantic wall in tegenstelling tot Oekraïne waar men juist op de zwaarst verdedigde stukken wat trachtte.

Misschien kun je nog als voorbeeld nemen de offensieven na het Ardennen offensief waarbij de regio’s rond de siegfriedlinies ed doorbroken werden? Hoewel ook hier de geallieerden gewoon de overhand hadden natuurlijk.
pi_211927239
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:13 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Je had ook nog de slag om de Somme in 1916, maar ook dat ging niet bepaald soepel, plus dat Duitsland tot dat moment nog helemaal niet had hoeven nadenken over het verdedigen tegen tanks.
[ afbeelding ]
Voor de Britten was het een bloedbad. Het Franse leger deed het daar een stuk beter.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 17:59:01 #223
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211927814
Heeft iemand Gerasimov recent gezien?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_211927828
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:59 schreef Perrin het volgende:
Heeft iemand Gerasimov recent gezien?
Nog niets van hem gehoord.