Je had ook nog de slag om de Somme in 1916, maar ook dat ging niet bepaald soepel, plus dat Duitsland tot dat moment nog helemaal niet had hoeven nadenken over het verdedigen tegen tanks.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Normandië 1944 komt een beetje in de buurt, voor de rest is er niks wat er op lijkt... Althans ik kan verder geen voorbeelden verzinnen.
En het klopt hoor dat Oekraiene in een vrijwel onmogelijke positie zat/zit.
Ardennenoffensief van de Duitsers in 44 was op zich ook wel een gewaagde move door vijandig gebied met een gedurfd plan maar door het tekort aan brandstof/luchtsteun stokte dat ook na enkele dagen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Normandië 1944 komt een beetje in de buurt, voor de rest is er niks wat er op lijkt... Althans ik kan verder geen voorbeelden verzinnen.
Wel schrijnend arrogant gebleken, idd. Zeggen dat het maar zo en zo moet gebeuren, negeren dat het luchtsteun component er niet is, en ook negeren dat je zelf 0,0 antwoorden hebt op drone warfare.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:54 schreef 3rr0r het volgende:
Dus de lang getrainde Westerse militairen weten het goed maar hebben zelf nog nooit met de beperkte middelen en situatie die Oekraine had zoiets uitgevoerd.
Mwa. De Ardennen waren juist niet een zwaar gefortificeerd gebied omdat de geallieerden dachten dat Duitsland vanwege het terrein er toch niet zouden aanvallen. De Atlantikwall, het Westelijk front in WO1 en de grens van het door Rulsland bezette gebied zijn dat juist weer wel.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:28 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ardennenoffensief van de Duitsers in 44 was op zich ook wel een gewaagde move door vijandig gebied met een gedurfd plan maar door het tekort aan brandstof/luchtsteun stokte dat ook na enkele dagen.
Ja maar daarom juist? Je kan niet verwachten dat de Oekraine door een soort van Atlantic Wall moet breken nu? Die staat daar niet. Ik vind dat niet vergelijkbaar met loopgraven, drones en/of mijnenvelden en prikkeldraad.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:18 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Mwa. De Ardennen waren juist niet een zwaar gefortificeerd gebied omdat de geallieerden dachten dat Duitsland vanwege het terrein er toch niet zouden aanvallen. De Atlantikwall, het Westelijk front in WO1 en de grens van het door Rulsland bezette gebied zijn dat juist weer wel.
Alleen moet je dan niet Opnaarutrecht, maar Opnaarmoskouquote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:29 schreef Opnaarutrecht het volgende:
De dictators Poetin, Kim en Kamenei komen nu onze rust in Europa bedreigen. We moeten ophouden naïef te zijn en ons tot de tanden toe bewapenen.
Heel die oorlog had daar klaar moeten zijn. De tering wat faalde de allies daar zegquote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:28 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ardennenoffensief van de Duitsers in 44 was op zich ook wel een gewaagde move door vijandig gebied met een gedurfd plan maar door het tekort aan brandstof/luchtsteun stokte dat ook na enkele dagen.
Die oorlog is op heel kleine details soms wel beslist lijkt het. Het wat-als gehalte is altijd achteraf heel erg hoog.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:35 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Heel die oorlog had daar klaar moeten zijn. De tering wat faalde de allies daar zeg
Ja precies! Dat is bij die 3 weken voor de ww1 ook zo bizar. Echt hoe veel dingen er daar anders hadden kunnen gaan waardoor heel die oorlog niet begonnen zou zijn.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:41 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Die oorlog is op heel kleine details soms wel beslist lijkt het. Het wat-als gehalte is altijd achteraf heel erg hoog.
-Wat als Hitler Duinkerken direct had ingenomen ipv te wachten en dus nog eens 300.000 geallieerde manschappen in de pan hadden gehakt.
-Wat als Hitler Rusland gewoon niet had aangevallen en zich volledig op Engeland had gefocust
-Wat als Hitler de Britten nog een paar maand langer had aangevallen op de vliegvelden ten tijde van de Battle of Britain ipv het verplaatsen van de bombardementen naar Londen.
-Wat als de Amerikaanse vliegdekschepen wel in Hawaii lagen ten tijde van Pearl en ze die verloren hadden
-Wat als de Jappen net iets andere keuzes hadden gemaakt ten tijde van de slag bij Midway en daar geen carriers hadden verloren.
We shall never know...![]()
Dat zal hier straks ook wel gebeuren als er meer details bekend worden na de oorlog.
Als ze in het begin Hostomel hadden was het heel anders gelopen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:41 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Die oorlog is op heel kleine details soms wel beslist lijkt het. Het wat-als gehalte is altijd achteraf heel erg hoog.
-Wat als Hitler Duinkerken direct had ingenomen ipv te wachten en dus nog eens 300.000 geallieerde manschappen in de pan had gehakt.
-Wat als Hitler Rusland gewoon niet had aangevallen en zich volledig op Engeland had gefocust
-Wat als Hitler de Britten nog een paar maand langer had aangevallen op de vliegvelden ten tijde van de Battle of Britain ipv het verplaatsen van de bombardementen naar Londen.
-Wat als de Amerikaanse vliegdekschepen wel in Hawaii lagen ten tijde van Pearl en ze die verloren hadden
-Wat als de Jappen net iets andere keuzes hadden gemaakt ten tijde van de slag bij Midway en daar geen carriers hadden verloren.
We shall never know...![]()
Dat zal hier straks ook wel gebeuren als er meer details bekend worden na de oorlog.
Ze zeiden dat begin december, dus eind van het jaar = 31 december 2023? 😅quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:41 schreef Solstice1 het volgende:
Ik las dat Amerikaanse training op F-16's aan het einde van dit jaar afgerond zou zijn. Gaat dat dan om nieuwe piloten? In Europa worden voor zover ik weet eerst de ervaren piloten getraind zodat ze met o.a. de Nederlandse F-16's vrij snel los kunnen.
Ik kan me herinneren dat er 1 of meerdere trainingstrajecten voor nieuwe piloten zouden volgen, ik weet alleen niet meer zeker waar. Dacht dat het in het VK en in de VS was.
Chocomel Airportquote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:50 schreef sp3c het volgende:
in het begin hadden ze hostomel ook, ze konden het alleen niet vasthouden wat niet heel vreemd was
Nee, de VS heeft geen haast. Dus eind 2024, zou mij 0 verbazen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:50 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Ze zeiden dat begin december, dus eind van het jaar = 31 december 2023? 😅
Als het gaat om piloten die nog niet eerder in een straaljager gevlogen hebben is dat toch vrij vlot?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, de VS heeft geen haast. Dus eind 2024, zou mij 0 verbazen.
Normandië was wel sprake van luchtoverwicht en was minder dichtgespijkerd dan andere delen van de Atlantic wall in tegenstelling tot Oekraïne waar men juist op de zwaarst verdedigde stukken wat trachtte.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voor de Britten was het een bloedbad. Het Franse leger deed het daar een stuk beter.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je had ook nog de slag om de Somme in 1916, maar ook dat ging niet bepaald soepel, plus dat Duitsland tot dat moment nog helemaal niet had hoeven nadenken over het verdedigen tegen tanks.
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |