Dat de ICT bij defensie (MULAN etc.) een drama is is niet zo'n groot geheim natuurlijk.quote:Op donderdag 4 januari 2024 02:22 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dan heb je zeker nooit als burger in de ICT van Defensie gewerkt in Soesterberg of Maasland :-)
Ja, alles is redundant uitgevoerd, maar geloof mij maar dat we daar uitval hebben meegemaakt net als bij elk ander telecombedrijf. Satellietverbindingen die uren en uren offline lagen door onweersbuien, fibercuts of gewoon routers die vonden dat ze geen forwarding traffic meer hoefden door te pushen..
Defensie gebruikt voor zijn IT gewoon burger hardware (cisco) met een SLA. Niet heel spannend.. en de mensen die er werken zijn ook niet speciaal. In de commerciële wereld verdien je als topper meer.. dus je kan wel raden of ze bij defensie werken...
Wel goed beveiligd, als men schutters lange afstand gebruikt om de hardware te beschermenquote:Op donderdag 4 januari 2024 02:22 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dan heb je zeker nooit als burger in de ICT van Defensie gewerkt in Soesterberg of Maasland :-)
Ja, alles is redundant uitgevoerd, maar geloof mij maar dat we daar uitval hebben meegemaakt net als bij elk ander telecombedrijf. Satellietverbindingen die uren en uren offline lagen door onweersbuien, fibercuts of gewoon routers die vonden dat ze geen forwarding traffic meer hoefden door te pushen..
Defensie gebruikt voor zijn IT gewoon burger hardware (cisco) met een SLA. Niet heel spannend.. en de mensen die er werken zijn ook niet speciaal. In de commerciële wereld verdien je als topper meer.. dus je kan wel raden of ze bij defensie werken...
Je hebt milspec eisen en daar moet het aan voldoen, daarnaast heeft defensie/gebruiker zelf ook altijd een heel pakket van eisen. Voorbeeldje uit het verleden, er moest een nieuwe radio komen, een van de eisen was dat de tuimelschakelaars nooit mochten blijven hangen of dat ze in een middenstand (dus niet volledige omgezet) bleven staan. De fabrikant leverde heel trots een radio af en verzekerde dat het onmogelijk was met die schakelaars, eoa adjudant heeft die uitdaging aangenomen en is een dag gaan zitten en heeft het voorelkaar gekregen om een schakelaar in de middenpositie te krijgen... Kon alles weer terug...quote:Op woensdag 3 januari 2024 23:56 schreef luxerobots het volgende:
Ik vind het wel interessant waarom militaire technologie vaak achter lijkt te lopen, en paralel daaraan waarom militaire apparatuur bijna altijd enorm duur is (met de moderne drones als opvallende tegenhanger).
quote:VHF Combat Net Radio (RT 3600/4600 serie)
In die jaren ontving PTI het verzoek van de landmacht om een ontwerp van het Laboratorium Electronische Ontwikkeling Krijgsmacht (LEOK) voor een bataljons-radioset op produceerbaarheid te onderzoeken en vervolgens een zestal prototypen te bouwen. Het idee van projectleider kolonel ir. Lawson was om aan de hand van een basis zendontvanger, één familie communicatiesystemen te laten bouwen. Er werd een commissie opgericht waarin vele vertegenwoordigers zaten uit verschillende geledingen van de Koninklijke landmacht. Echter, al die vertegenwoordigers genereerden zoveel eisen dat het prijskaartje voor de 'radiofamilie' astronomisch hoog werd. Ingenieur Lawson besloot toen dat de commissie drastisch moest inkrimpen. In de commissie mocht van elk onderdeel nog maar één verantwoordelijke verbindingsofficier participeren.
Aangezien het personeel van PTI nog onvoldoende bekend was met het reilen en zeilen binnen de landmacht, werd voor aanvang van elke commissievergadering een uur college gegeven in het operationeel gebruik van de betreffende apparatuur binnen de landmacht. Na een half jaar vergaderen kwam een definitief functioneel ontwerp tot stand en kon iedereen aan de slag. Na verloop van tijd kwamen enkele prototypen beschikbaar die aan allerlei proeven werden onderworpen. Zo was er een valproef voor de draagbare radio van een hoogte van 1.20 meter, waarbij de radio op ieder vlak, op iedere ribbe en op iedere punt, totaal dus 26 keer, moest vallen!
Beschadigingen waren wel toegestaan maar de radio moest nog functioneren en aan de elektrische eisen voldoen. Maar na de eerste valproef bleek de radio het best te omschrijven als een koektrommel. Opnieuw beginnen dus. Uiteindelijk is dit probleem zó goed opgelost dat de radio zelfs bestand was tegen een val uit een helikopter. Deze onbedoelde proef onderging de radio begin jaren zeventig in een Zuid-Amerikaans land. Toen de radio na deze val nog bleek te werken was dat meteen voldoende reden voor de autoriteiten om voor de RT 3600 te kiezen.
Een ander probleem bij de ontwikkeling was de eis dat bij twee op één voertuig geïnstalleerde sets, met een onderlinge afstand van 1 meter tussen de antennes , de ene set nog ongestoord moest kunnen ontvangen terwijl de andere set aan het zenden was met 30 Watt op een frequentie-afstand van 5 MHz of 10%. Blockingmetingen aan de ontvanger met een meetgenerator leverden zeer bevredigende resultaten op. Toch ging het bij de beproeving helemaal mis.... Wat bleek, de 30 Watt breedband versterker gaf een sterk ruisspectrum dat de op de ontvanger aanwezige ruis uit antenne en ingangstrap ver te boven ging. Gelijktijdig zenden en ontvangen was dus niet mogelijk! Het probleem werd met bloed, zweet en tranen opgelost door een extra ruisfilter toe te passen dat zowel aan de ingang als aan de uitgang werd toegevoegd.
Een (voor de meeste betrokkenen) leuk incident deed zich voor bij het beproeven van een in een tank ingebouwde radio. De radio moest zenden en mocht niet storen op het vuurgeleidingssysteem. Terwijl het kanon ronddraaide hoorde een medewerker van SIGNAAL een krachtterm gevolgd door: "ik draai die Ford die hiernaast staat in de soep". Die Ford bleek de auto te zijn van de SIGNAAL medewerker....
Dat SIGNAAL door de KL wel erg op de proef werd gesteld blijkt uit een verhaal dat ons pas 25 jaar na dato ter ore is gekomen. Een eis van de KL was dat de mechanische knoppen van de RT 3600 niet tussen twee kanalen mocht blijven staan. Een adjudant wilde dit eens goed testen en is ruim een dag bezig geweest om de knop van de radio zo in te stellen dat hij halverwege een kanaal bleef steken. Bij SIGNAAL snapten ze daar niets van, maar ja het was toch aangetoond. Dus maar weer terug naar het laboratorium om de knop met veertjes te beveiligen.
We kunnen rustig zeggen dat de ontwikkeling van de RT 3600 een huzarenstukje was. De radio is dan ook al bijna 30 jaar tot volle tevredenheid in diverse landen in gebruik. Na de RT 3600 werd gewerkt aan de ontwikkeling van de 4600 familie, een goedkopere versie van de RT 3600 met meer elektronica en minder mechanica. Deze radio is ook aan de landmacht geleverd maar in kleinere aantallen dan de RT 3600. Voor SIGNAAL is deze radio een groot exportsucces geweest.
Milsp3cquote:Op donderdag 4 januari 2024 12:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je hebt milspec eisen en daar moet het aan voldoen, daarnaast heeft defensie/gebruiker zelf ook altijd een heel pakket van eisen. Voorbeeldje uit het verleden, er moest een nieuwe radio komen, een van de eisen was dat de tuimelschakelaars nooit mochten blijven hangen of dat ze in een middenstand (dus niet volledige omgezet) bleven staan. De fabrikant leverde heel trots een radio af en verzekerde dat het onmogelijk was met die schakelaars, eoa adjudant heeft die uitdaging aangenomen en is een dag gaan zitten en heeft het voorelkaar gekregen om een schakelaar in de middenpositie te krijgen... Kon alles weer terug...
Ergo, militairen zijn toch een soort van ambtenaren en die hebben nu eenmaal tijd zat om er eens lekker voor te gaan zitten de boel te vern*ken.quote:Op donderdag 4 januari 2024 12:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je hebt milspec eisen en daar moet het aan voldoen, daarnaast heeft defensie/gebruiker zelf ook altijd een heel pakket van eisen. Voorbeeldje uit het verleden, er moest een nieuwe radio komen, een van de eisen was dat de tuimelschakelaars nooit mochten blijven hangen of dat ze in een middenstand (dus niet volledige omgezet) bleven staan. De fabrikant leverde heel trots een radio af en verzekerde dat het onmogelijk was met die schakelaars, eoa adjudant heeft die uitdaging aangenomen en is een dag gaan zitten en heeft het voorelkaar gekregen om een schakelaar in de middenpositie te krijgen... Kon alles weer terug...
quote:Op donderdag 4 januari 2024 12:11 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ergo, militairen zijn toch een soort van ambtenaren en die hebben nu eenmaal tijd zat om er eens lekker voor te gaan zitten de boel te vern*ken.
Ja dat geeft telkens zo'n rommel.quote:Op donderdag 4 januari 2024 12:22 schreef AchJa het volgende:
[..]![]()
Gelukkig wel, stel je voor dat ze druk zijn met oorlogvoeren...
Wat zullen jullie vloeken en schelden. Eerst de arbeidsvoorwaarden nog eens doorlezen of jullie echt moeten en dat zonder dat het avondeten zeker gaat zijn.quote:Op donderdag 4 januari 2024 12:22 schreef AchJa het volgende:
[..]![]()
Gelukkig wel, stel je voor dat ze druk zijn met oorlogvoeren...
Als je ziet dat bijv een Infineon een defensie leverancier is...quote:Op donderdag 4 januari 2024 02:22 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dit doet pijn. Ik heb een verzekeringsmaatschappij in 2001 van de fysieke fax afgeholpen. Kom ze af en toe nog weleens tegen in bepaalde branches omdat faxen rechtsgeldig zijn, en andere communicatie niet. Iedere keer weer een nachtmerrie van integratie, complexiteit in bestaande infrastructuur, onderhoud, uptime, en gebrek aan vervangende onderdelen.quote:Op donderdag 4 januari 2024 11:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zal je verbazen maar de fax is nog steeds prevalent in de gezondheidszorg.
Wij gaan er dit jaar afscheid van nemen.
FFS wat een apenland. Lmfao.quote:Op donderdag 4 januari 2024 06:02 schreef Delenlill het volgende:
[..]
[..]
Igor Trifonov is the former head of the Yekaterinburg police. He went to war in Ukraine not from the ranks of the Ministry of Internal Affairs, but from a penal colony.
Fax was/is qua eisen aan netwerk ook wat eenvoudiger, en vergevingsgezinder wat betreft de lijnkwaliteit..quote:Op donderdag 4 januari 2024 13:34 schreef oheng het volgende:
[..]
Dit doet pijn. Ik heb een verzekeringsmaatschappij in 2001 van de fysieke fax afgeholpen. Kom ze af en toe nog weleens tegen in bepaalde branches omdat faxen rechtsgeldig zijn, en andere communicatie niet. Iedere keer weer een nachtmerrie van integratie, complexiteit in bestaande infrastructuur, onderhoud, uptime, en gebrek aan vervangende onderdelen.
Ja, behalve dat een fax analoog is, en moderne telecoms netwerken niet.quote:Op donderdag 4 januari 2024 14:19 schreef Ulx het volgende:
[..]
Fax was/is qua eisen aan netwerk ook wat eenvoudiger, en vergevingsgezinder wat betreft de lijnkwaliteit..
Funny you should mention it,quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:15 schreef StateOfMind het volgende:
In Duitsland schijnen faxen sowieso nog heel normaal te zijn en veel gebruikt te worden.
Doe mij maar MILFspec, niet MILFSp3c.quote:
Ik werk voor een printerbedrijf en kan je vertellen dat tot voor kort ook in Nederland nog behoorlijk veel faxen werden verkocht. Met name advocatenbureaus, notariskantoren en makelaarskantoren.quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:15 schreef StateOfMind het volgende:
In Duitsland schijnen faxen sowieso nog heel normaal te zijn en veel gebruikt te worden.
Dat was een buryati.quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:55 schreef oheng het volgende:
Oh en er is ook een russische vrouw gevonden in 1 van de meat assaults. Ik doe ff geen linkje.
Die meat assaults "werken" in de zin dat mensen het idee hebben dat Rusland dit oneindig vol kan houden en dat het dus nutteloos is om te verzetten.quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:55 schreef oheng het volgende:
Zijn dit nou nieuwe beelden van de strijd bij SynKyvka (Kupiansk)? Ik weet het niet meer.
Lekker een mijnenveld inruiden terwijl je wordt bestookt met FPV drones, in een autocannon (?) kruisvuur. Oh, en ook nog clustermunitie....
Oh en er is ook een russische vrouw gevonden in 1 van de meat assaults. Ik doe ff geen linkje.
Duitsland op ict gebied is een een woord te omschrijven. Verschrikkelijkquote:Op donderdag 4 januari 2024 15:15 schreef StateOfMind het volgende:
Dat het oneindig kan volhouden lijkt mij echt onzin. Die 140 miljoen (waarschijnlijk minder) is natuurlijk een belachelijke kleine populatie ten opzichte van het totale grondgebied. Of zijn ze van plan zo ver te gaan dat ze geen capaciteit/resources hebben om al dat grond te kunnen beschermen en ontwikkelen?quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Die meat assaults "werken" in de zin dat mensen het idee hebben dat Rusland dit oneindig vol kan houden en dat het dus nutteloos is om te verzetten.
Probleem is wel dat Rusland het lang vol kan houden..
Zo spannend is dat filmpje nou ook weer niet, vergeleken met wat je af en toe tegenkomt, de vrouw was zelfs nog in 1 stuk.quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:55 schreef oheng het volgende:
Zijn dit nou nieuwe beelden van de strijd bij SynKyvka (Kupiansk)? Ik weet het niet meer.
Lekker een mijnenveld inruiden terwijl je wordt bestookt met FPV drones, in een autocannon (?) kruisvuur. Oh, en ook nog clustermunitie....
Het is ook onzin, maar het imago bestaat wel en wordt redelijk breed gedragen. Je ziet het op het forum ook terug.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:09 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dat het oneindig kan volhouden lijkt mij echt onzin. Die 140 miljoen (waarschijnlijk minder) is natuurlijk een belachelijke kleine populatie ten opzichte van het totale grondgebied. Of zijn ze van plan zo ver te gaan dat ze geen capaciteit/resources hebben om al dat grond te kunnen beschermen en ontwikkelen?
Het zijn net die immortals uit de film 300 (https://en.wikipedia.org/wiki/Immortals_(Achaemenid_Empire))quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Die meat assaults "werken" in de zin dat mensen het idee hebben dat Rusland dit oneindig vol kan houden en dat het dus nutteloos is om te verzetten.
Probleem is wel dat Rusland het lang vol kan houden..
Het is inderdaad het imago ja. De grote onoverwinnelijke Russische beer ofzo.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is ook onzin, maar het imago bestaat wel en wordt redelijk breed gedragen. Je ziet het op het forum ook terug.
Oja, ik zie nu dat Delenhill het gepost heeft. Het was wel erg veel nieuws vandaag, ik loop achterquote:
Ik zag ergens iemand die de winst aan grondgebied gecorreleerd had aan rus verliezen, en dan extrapoleren hoeveel meat pieces er nodig zijn om heel oekraine te veroveren. Kwam neer op 8 miljard pieces of meat.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:09 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dat het oneindig kan volhouden lijkt mij echt onzin. Die 140 miljoen (waarschijnlijk minder) is natuurlijk een belachelijke kleine populatie ten opzichte van het totale grondgebied. Of zijn ze van plan zo ver te gaan dat ze geen capaciteit/resources hebben om al dat grond te kunnen beschermen en ontwikkelen?
Een korte blik op Warspotting leert dat het absoluut zinloos en kansloos is om ook maar de Donbass te veroveren.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik zag ergens iemand die de winst aan grondgebied gecorreleerd had aan rus verliezen, en dan extrapoleren hoeveel meat pieces er nodig zijn om heel oekraine te veroveren. Kwam neer op 8 miljard pieces of meat.
Nope:quote:
Dit zegt natuurlijk niet zo heel veel. Dit kan je over nederland ook makenquote:
Vorig jaar:quote:
Er komen her en der ook berichten langs van verwarming die het niet doet, in bv complete wijken van moskou.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:36 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Vorig jaar:
Russian state TV host claims Ukraine's allies are reduced to eating squirrels because they are spending all their money on military aid
https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T
![]()
Ze zitten zonder electriciteit en water, dat betekent niet dat de verwarming niet werkt.quote:Op donderdag 4 januari 2024 11:54 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En vorig jaar hadden ze nog een campagne waarin ze Europa uitlachten, omdat wij in de kou zouden komen te zitten en eekhoorns en hamsters zouden moeten eten
Mooi spul, dat karma
Sinkivka is bij Kupiansk inderdaad.quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:55 schreef oheng het volgende:
Ja, grote installaties die complete delen van steden bedienen, werken niet zonder stroom. In praktijk moet het hete water rondgepompt worden.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ze zitten zonder electriciteit en water, dat betekent niet dat de verwarming niet werkt.
India kan momenteel goedkopere olie uit Irak halen, dat is alles. De olieprijzen zijn in de breedte ook fors gedaald, dat heeft niks met sancties of betaalproblematiek van doen.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:19 schreef oheng het volgende:
[..]
Een korte blik op Warspotting leert dat het absoluut zinloos en kansloos is om ook maar de Donbass te veroveren.
Deze oorlog wordt, zoals de meeste oorlogen, beslist op economisch, moreel, of politiek gebied. Of een black swan event.
edit:
SaNcTiEs WeRkEn NiEt
Dat ligt er maar net aan wat voor verwarming je het over hebt. Als ik geen water heb dan doet mijn verwarming toch echt niks hoorquote:Op donderdag 4 januari 2024 17:40 schreef BlaZ het volgende:
Ze zitten zonder electriciteit en water, dat betekent niet dat de verwarming niet werkt.
En mijn cv ketel heeft toch ook wel graag stroomquote:Op donderdag 4 januari 2024 17:54 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan wat voor verwarming je het over hebt. Als ik geen water heb dan doet mijn verwarming toch echt niks hoor
Daarnaast werkt de verwarming daar veelal in de vorm van blokverwarming per appartementencomplex, daar heb je echt stroom bij nodig om het te laten werken.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:54 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan wat voor verwarming je het over hebt. Als ik geen water heb dan doet mijn verwarming toch echt niks hoor
Dat is wel erg naïef, het is toch al lang duidelijk dat dergelijke onderdelen gewoon via alle landen tussen Turkije en China inclusief voorgenoemden zelf ingevoerd kan worden.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:53 schreef ExTec het volgende:
Weer een bericht wat duid op het actuele voorraad niveau van rus raketten.
[ twitter ]
Ja, dan zet je toch gewoon een noodaggregaat aan.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daarnaast werkt de verwarming daar veelal in de vorm van blokverwarming per appartementencomplex, daar heb je echt stroom bij nodig om het te laten werken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |