Het is onder andere gebaseerd op Openbaringen 12:9 En de grote draak werd neergeworpen, namelijk de oude slang, die duivel en satan genoemd wordt, die de hele wereld misleidt. Hij werd neergeworpen op de aarde en zijn engelen werden met hem neergeworpen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:12 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er staat idd nergens dat de slang satan is. Dat is christelijke exegese. De slang is een oud symbool voor wijsheid, die met kennis vergaard wordt. Maar met kennis vergaat een stuk onschuld. En zo is het kringetje weer rond.
Dat zeg ik, christelijke exegese. Maar ook in de christelijke Bijbel is satan in het OT gebonden aan Gods wil. Is de slang satan? Dan deed hij Gods wil.quote:Op woensdag 17 januari 2024 09:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is onder andere gebaseerd op Openbaringen 12:9 En de grote draak werd neergeworpen, namelijk de oude slang, die duivel en satan genoemd wordt, die de hele wereld misleidt. Hij werd neergeworpen op de aarde en zijn engelen werden met hem neergeworpen.
'Christelijke exegese' is niet hetzelfde als de NT-boeken natuurlijk. Dat de slang Satan is, is onderdeel van de bijbel.quote:Op woensdag 17 januari 2024 10:17 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat zeg ik, christelijke exegese.
Nee, dat klopt niet. Zoals elk ander intelligent schepsel heeft Satan een zekere mate van vrijheid gekregen die God toestaat. Dat wil niet zeggen dat alles wat iedereen doet 'Gods wil' is, alsof God degene is die alles aanstuurt. Dit wordt Gods permissieve wil genoemd, in tegenstelling tot Gods perfecte wil, waarbij God bepaalt hoe de zaken moeten lopen.quote:Maar ook in de christelijke Bijbel is satan in het OT gebonden aan Gods wil. Is de slang satan? Dan deed hij Gods wil.
Toch bijzonder hoe zo'n boek, dat het NT bijna niet haalde, doorslaggevend is geweest voor de identificatie van de slang als Satan.quote:Op woensdag 17 januari 2024 09:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is onder andere gebaseerd op Openbaringen 12:9 En de grote draak werd neergeworpen, namelijk de oude slang, die duivel en satan genoemd wordt, die de hele wereld misleidt. Hij werd neergeworpen op de aarde en zijn engelen werden met hem neergeworpen.
En daarmee is elke slang is DUS satan? Mozes had een koperen Satan op zijn staf gemaakt?quote:Op woensdag 17 januari 2024 10:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'Christelijke exegese' is niet hetzelfde als de NT-boeken natuurlijk. Dat de slang Satan is, is onderdeel van de bijbel.
Er waren twee "onschuldige" mensen. Gods kroon op de schepping. En dus stond God toe dat satan (die dus niets BUITEN Gods wil kon doen) deze twee onnozelen (of zeer goedgelovig..) verboden vruchten plukten en daarmee alle ellende die de wereld kent en zal kennen in gang zetten...?quote:[..]
Nee, dat klopt niet. Zoals elk ander intelligent schepsel heeft Satan een zekere mate van vrijheid gekregen die God toestaat. Dat wil niet zeggen dat alles wat iedereen doet 'Gods wil' is, alsof God degene is die alles aanstuurt. Dit wordt Gods permissieve wil genoemd, in tegenstelling tot Gods perfecte wil, waarbij God bepaalt hoe de zaken moeten lopen.
Ja, nu je het zegt...quote:Why didn’t Adam and Eve find it strange that a serpent was talking to them?
Ach ja er staat immers dat de slang het listigst was van alle dieren. Dus waarschijnlijk konden veel meer dieren spreken.quote:Op woensdag 17 januari 2024 11:13 schreef Haushofer het volgende:
Overigens:
https://www.gotquestions.org/talking-snake.html
[..]
Ja, nu je het zegt...Ik weet niet wat "WTF?!??!?" in het Hebreeuws is
Nou ja, ik ben gewoon nog steeds oprecht verbaasd door het serieuze antwoord op de site. En dat na jarenlange discussies met mensen die dit soort mythen letterlijk geloven (waaronder schoonfamilie). Het blijft toch iets wonderlijks.quote:Op woensdag 17 januari 2024 11:22 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ach ja er staat immers dat de slang het listigst was van alle dieren. Dus waarschijnlijk konden veel meer dieren spreken.![]()
Sisseltong (parsletongue) spraak is blijkbaar al zo oud als Methusalem (bijna)
Waarom is dat bijzonder?quote:Op woensdag 17 januari 2024 11:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Toch bijzonder hoe zo'n boek, dat het NT bijna niet haalde, doorslaggevend is geweest voor de identificatie van de slang als Satan.
Buiten Openbaringen om zie ik geen enkele directe bevestiging van dit idee.
Wat is dit nu weer voor een rare gedachtenkronkel. Met 'de slang' wordt die slang in Genesis bedoeld natuurlijk.quote:Op woensdag 17 januari 2024 11:12 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En daarmee is elke slang is DUS satan? Mozes had een koperen Satan op zijn staf gemaakt?
Nee, dat vind ik niet.quote:Er waren twee "onschuldige" mensen. Gods kroon op de schepping. En dus stond God toe dat satan (die dus niets BUITEN Gods wil kon doen) deze twee onnozelen (of zeer goedgelovig..) verboden vruchten plukten en daarmee alle ellende die de wereld kent en zal kennen in gang zetten...?
(Gods) permissieve wil en perfecte wil zijn gewoon excuses om de cognitieve dissonantie die bij het letterlijk nemen van de schrift ontstaat weg te nemen. Uit dit soort uitvluchten is ook dogmatiek ontstaan.
In plaats van "wij geloven dat...." werd het "wie niet gelooft dat...."
Dogmatiek, een verarming van het geloof.
Omdat het een nogal belangrijke identificatie is in het verhaal. Je zou verwachten dat dit iets duidelijker gecommuniceerd zou worden.quote:
Als X en Y dezelfde eigenschappen hebben, dan maakt dat ze nog niet identiek als persoon. En als de slang de mens(heid) "vermoord" heeft, dan neem ik aan dat het ook niet Adam en Eva's eigen verantwoordelijk was dat ze van de appel aten, waarmee de hele zondeval op losse schroeven komt te staan.quote:Verder citeerde ik hierboven een vers in het evangelie van Johannes waarin Jezus naar de duivel als de 'vader der leugens' en 'mensenmoordenaar' verwijst.
Dit zijn wat mij betreft directe verwijzingen naar wat de slang deed in Genesis.
Dat vind ik een buitengewoon zwak argument om een goddelijk geïnspireerd schrift te interpreteren. Het correleert tevens exact met zoveel (andere) vormen van doorgeschoten patroonherkenning.quote:De bijbel is nu eenmaal niet in Jip-en-Janneke-taal geschreven met een inleidend voorwoord, termendefinities en andere dingen om alles in hapklare brokjes te krijgen. Je moet nu eenmaal een beetje zoeken en puzzelen [...]
Waarom zou je dat verwachten?quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat het een nogal belangrijke identificatie is in het verhaal. Je zou verwachten dat dit iets duidelijker gecommuniceerd zou worden.
Met 'moordenaar' wordt bedoeld dat de duivel de mens dood wil hebben.quote:Als X en Y dezelfde eigenschappen hebben, dan maakt dat ze nog niet identiek als persoon. En als de slang de mens(heid) "vermoord" heeft, dan neem ik aan dat het ook niet Adam en Eva's eigen verantwoordelijk was dat ze van de appel aten, waarmee de hele zondeval op losse schroeven komt te staan.
Ik vind het erg zwak om jezelf tot rechter op te stellen over de geschriften. Alsof ze aan je persoonlijke verwachtingen en eisen moeten voldoen om zinnig te kunnen zijn. Dit is natuurlijk de boel omkeren. De bijbel wijst ons terecht, niet andersom.quote:Dat vind ik een buitengewoon zwak argument om een goddelijk geïnspireerd schrift te interpreteren. Het correleert tevens exact met zoveel (andere) vormen van doorgeschoten patroonherkenning.
Al het noodzakelijke is geopenbaard, maar je moet wel zoeken.quote:Maar misschien heb je gelijk en maakt God op de Sabbat wel kruiswoordpuzzels
Mwa , de vraag is; kun je dit stellen vandaag de dag (áls het uberhaupt al ooit had gekund)? Na talloze herschrijvingen, interpretaties en vertalingen door een onbekend aantal mensen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 15:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel wijst ons terecht, niet andersom.
De Bijbel is gewoon een boek, je gaat toch ook niet geloven dat Harry Potter de waarheid bevat?quote:Op woensdag 17 januari 2024 16:15 schreef Mijk het volgende:
[..]
Mwa , de vraag is; kun je dit stellen vandaag de dag (áls het uberhaupt al ooit had gekund)? Na talloze herschrijvingen, interpretaties en vertalingen door een onbekend aantal mensen.
Nu wijzen dus onbekenden "ons terecht", die dit hebben herschreven, we weten niet eens meer de serieuze inhoud ervan. Het dichtst bij de echte source wat we hebben is de DSS voor zover ik weet.
Ja klopt, maar hier ligt wel een serieuze leer achter. Dit zou je natuurlijk ook over de Gita kunnen zeggen. Geen enkel boek bevat "de waarheid" zoals ze hem proberen te vertellen, want dan komt dat conceptualisatie spel weer daarbij kijken. Het is wijzen naar....quote:Op woensdag 17 januari 2024 16:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De Bijbel is gewoon een boek, je gaat toch ook niet geloven dat Harry Potter de waarheid bevat?
Het is gewoon cultureel geaccepteerde waanzin
Elk boek is slechts een hulpmiddel inderdaad. Het probleem is dat christenen de Bijbel als goddelijke openbaring zien. Dan heeft alles wat er staat een groot gewicht, en er staat een heleboel bullshit in.quote:Op woensdag 17 januari 2024 16:21 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja klopt, maar hier ligt wel een serieuze leer achter. Dit zou je natuurlijk ook over de Gita kunnen zeggen. Geen enkel boek bevat "de waarheid" zoals ze hem proberen te vertellen, want dan komt dat conceptualisatie spel weer daarbij kijken. Het is wijzen naar....
Voor mij overduidelijk symbolisch voor t ego, zoals je dat in meerdere religies terug ziet.quote:Op woensdag 17 januari 2024 16:24 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Elk boek is slechts een hulpmiddel inderdaad. Het probleem is dat christenen de Bijbel als goddelijke openbaring zien. Dan heeft alles wat er staat een groot gewicht, en er staat een heleboel bullshit in.
En dan kunnen we anno 2024 nog serieus over pratende slangen praten.
"God heeft zijn eniggeboren Zoon gezonden om de mensheid te verlossen van zonde''quote:Op woensdag 17 januari 2024 16:29 schreef Mijk het volgende:
[..]
Voor mij overduidelijk symbolisch voor t ego, zoals je dat in meerdere religies terug ziet.
In hindu gebruiken ze daar natuurlijk heel andere methoden voor he, daar hebben ze dus zoals ik ook al eerder benoemde Non-attachment als speerpunt hiervoor.quote:Op woensdag 17 januari 2024 16:33 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
"God heeft zijn eniggeboren Zoon gezonden om de mensheid te verlossen van zonde''
Gaan we deze boodschap ook harmoniseren met hindu of buddhi?
Ikzelf kan ook overeenkomsten vinden tussen de wereldreligies. Maar dat komt niet omdat ze op elkaar lijken, dat komt omdat we allemaal mensen zijn.quote:Op woensdag 17 januari 2024 16:37 schreef Mijk het volgende:
[..]
In hindu gebruiken ze daar natuurlijk heel andere methoden voor he, daar hebben ze dus zoals ik ook al eerder benoemde Non-attachment als speerpunt hiervoor.
Dat hele "ZONDEN" verhaal, is enkel ook wijzend op het niet sterker moeten maken van het ego, meer niet. Zo ook non-attachment.
Deze vraag stellen is hetzelfde als je afvragen waar de multiple goden zijn gebleven in het Christendom.
Voor jou maakt het ook niet zoveel uit, jij bent toch al verlicht.quote:Op woensdag 17 januari 2024 16:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ikzelf kan ook overeenkomsten vinden tussen de wereldreligies. Maar dat komt niet omdat ze op elkaar lijken, dat komt omdat we allemaal mensen zijn.
In feite zijn de verschillende religies natuurlijk heel anders.
Dat is helemaal niet natuurlijk. Denk je dat er ook maar 1 jood is (ik heb het dan niet over de "messiasbelijdende joden") die denkt dat de slang uit Genesis de satan is? Nergens in het OT wordt de slang met een satan geassocieerd.quote:Op woensdag 17 januari 2024 12:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor een rare gedachtenkronkel. Met 'de slang' wordt die slang in Genesis bedoeld natuurlijk.
Nee daarom loop je ook voortdurend vast als je het letterlijk neemt.quote:[..]
Nee, dat vind ik niet.
Waar staat dat?quote:De zondeval is daar een voorbeeld van, maar ook Kain en Abel bijvoorbeeld.
Kain sloeg zijn broer dood, geïnspireerd door de duivel.
Die voerde dan dus precies Gods plan uit.quote:Judas verraadde Jezus, hij heeft hem zelf niet vermoord. Ook het werk van de duivel
Dat klopt. De zondeval: nog zo'n idee wat een centrale rol in het christendom speelt maar met hooguit 1 regel uit het OT is te onderbouwen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 15:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom zou je dat verwachten?
Er zijn wel meer dingen belangrijk. Die worden ook niet meteen beschreven.
Hier hebben we het al eerder over gehad: in je overtuiging dat er een coherent verhaal móet zijn ga je het ook vinden. Zoekt en gij zult vindenquote:Als het niet de duivel was, wie of wat dan wel?
Met 'moordenaar' wordt bedoeld dat de duivel de mens dood wil hebben.
Zelf lijkt hij niemand te kunnen doden.
Al het noodzakelijke is geopenbaard, maar je moet wel zoeken.
Uiteraard zijn er velen met meer kennis van de Bijbel dan ik.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar je hebt wel enige kennis van het Hebreeuws (en Grieks) nodig, en die cultuur, om de bijbel met enig inzicht te kunnen analyseren.
Waarvoor dank.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Iedereen heeft de vrijheid en het recht om tot zijn eigen overtuigingen te komen, maar je hebt hier een topic geopend met de vraag wie er meer kan vertellen over het onderwerp dat je hebt aangesneden. Dat heb ik gedaan.
Dat zal ik zeker doen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Waarom zou ik daar niet tegen kunnen, ik ben er zelfs dankbaar voor, het is zoals je zegt waar ik om vroeg. Ik merk slechts op, waar ik wijs is dat je soms wel heel gemakkelijk de stap lijkt te zetten van a) je mening verkondigen naar b) de zaak als bewezen beschouwen. Ik ben het daar gewoon niet helemaal mee eens, dat de zaak zo gemakkelijk bewezen of zelfs maar aangetoond zou zijn. Daar zitten wat mij betreft nog wel een aantal stappen tussen, en ik geef dat slechts in alle bescheidenheid aan. Ondertussen lees ik met veel interesse de argumenten die worden aangedragen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik wijs je inderdaad op fouten die je maakt om je verder te helpen. Als je daar niet tegen kan, moet je geen discussie starten. Als je denkt dat ik ongelijk heb, moet je aantonen waarom dat volgens jou zo is.
Ligt het nu aan mij, of zie ik jou voornamelijk claimen dat het zo is, en niet zozeer argumenten geven waarom het dan zo zou zijn? Misschien zie ik die precieze argumentatie nu even over het hoofd, kun je daar in dat geval nogmaals naar verwijzen?quote:Op maandag 8 januari 2024 20:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In die tekst wordt 'goden' gebruikt in de zin van rechters, niet als bovennatuurlijke opperwezens.
...
Maar lees nu eens de hele psalm. Gaat het dan echt over 'goden' in de traditionele zin van het woord, of over menselijke rechters?
...
Dit gaat dus duidelijk over mensen.
Snap ik, ben ik het mee eens. Maar laat eens zien dan, als je wilt, waarom voor jou de context op het ene wijst en niet op het andere, hoe het is dat de context dat aantoont, in plaats van te beweren dat de context het aantoont.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Om te bepalen wat de tekst in de bijbel zegt, dien je de context te lezen waarin die uitspraken worden gedaan. Dat is een integere benadering van de tekst.
Het blijft natuurlijk wel een dingetje om, als we proberen te bedenken wat de schrijvers van de bijvoorbeeld Genesis, Job en de psalmen toch precies bedoeld zouden kunnen hebben, om dan met aanwijzingen aan te komen die pas eeuwen later geschreven zijn.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel is niet bedoeld als losse bundel geschriften, maar als samenhangende openbaring.
...
Alle relevante teksten dienen in overweging te worden genomen om tot een genuanceerd en nauwkeurig beeld te komen van wat de bijbel over elk specifiek onderwerp zegt.
Je ziet toch hopelijk wel waarom ik dat ter sprake breng. De reden dat ik over stervende Noorse goden begin is omdat dat, het sterven van goden, het kleine beetje lijkt te zijn wat je mij te bieden hebt als argument voor je standpunt. Het is het stukje ondersteuning dat ik kan vinden voor jouw stelling dat psalm 82 over menselijke rechters gaat, dat niet op aanwijzingen uit veel latere teksten berust. Ze sterven, dus het zijn mensen, zo lijkt jouw redenering een beetje te gaan, zoals hier:quote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het feit dat er andere teksten zijn waarin goden sterven geeft geen informatie over de tekst in de bijbel.
Dus, dan geef ik aan, dat ze kunnen sterven is op zichzelf niet zoveel bewijs dat het mensen zouden zijn. Goden sterven wel vaker.quote:Op maandag 15 januari 2024 10:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het staat er letterlijk. Het gaat over menselijke rechters die zullen sterven als mensen.
Dat is zo, maar als we het gemak waarmee je nu verband legt tussen de slang aan de ene kant en een uitspraak van Jezus over de duivel aan de andere, als we dat even als voorbeeld nemen van hoe dat puzzelen in zijn werk gaat, dan wordt vrij duidelijk hoeveel kanten je daarmee op kan, en het verbaast wat dat betreft dan ook niet dat er zoveel verschillende interpretaties zijn. Het is dan misschien wel een puzzel, maar wel een met heel erg veel verschillende mogelijke oplossingen, en niet zo eentje waar de stukjes maar op één manier in elkaar passen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel is nu eenmaal niet in Jip-en-Janneke-taal geschreven met een inleidend voorwoord, termendefinities en andere dingen om alles in hapklare brokjes te krijgen. Je moet nu eenmaal een beetje zoeken en puzzelen, zoals met alles wat de moeite waard is in het leven.
Dan zie je wat dat puzzelen, dat interpreteren dus eigenlijk te betekenen heeft, hoeveel macht er in kan schuilen. Het is een vorm van de Wet uitleggen, dat is, voor rechter spelen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 15:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel wijst ons terecht, niet andersom.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |