Het lijkt erop dat klimaatdrammers een vrije doorgang krijgen van overheid en instanties.quote:Op zondag 31 december 2023 08:30 schreef KoningWouter het volgende:
Het zal vast al voorbij gekomen zijn maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen dit wat XR doet en wat de blokkeer-Friezen deden? (Die daarvoor best lange taakstraffen kregen en XR volgens mij niets)
quote:Op zondag 31 december 2023 08:50 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Een ding; de (zgn.)”Goede zaak”.
Er zijn mensen bang dat we in een land komen waarin een tweedeling komt in de rechtsstaat.
Nou, die tweedeling, die is er al lang.
Ja het is werkelijk waar schandalig.quote:Op zondag 31 december 2023 08:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat klimaatdrammers een vrije doorgang krijgen van overheid en instanties.
Van de NOS:quote:Op zondag 31 december 2023 08:30 schreef KoningWouter het volgende:
Het zal vast al voorbij gekomen zijn maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen dit wat XR doet en wat de blokkeer-Friezen deden? (Die daarvoor best lange taakstraffen kregen en XR volgens mij niets)
Ja dan zou je dus kunnen zeggen dat XR geen geoorloofde betoging verhinderde.quote:Op zondag 31 december 2023 09:02 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Van de NOS:
"Het gerechtshof in Leeuwarden stelde dat alle verdachten zich schuldig hebben gemaakt aan het versperren van de snelweg, het verhinderen van een geoorloofde betoging en het uitoefenen van dwang. Bij Douwes bestaat de veroordeling ook uit opruiing en uitlokking tot het plegen van strafbare feiten."
Overigens mocht diezelfde Douwes aanschuiven bij talkshows om rustig uit te leggen wat hun punt was. Toen ze eiste dat een van de demonstranten niet aan dezelfde tafel zou zitten als zij, werd hij daarom ook doodleuk van tafel geweerd.
En geen dwang uitoefende.quote:Op zondag 31 december 2023 09:05 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ja dan zou je dus kunnen zeggen dat XR geen geoorloofde betoging verhinderde.
Maar goed wel heel erg krom allemaal.
Er zijn volgens mij best verschillen aan te wijzen (die je zelf ook had kunnen vinden als je er een oprechte interesse in had), bijv. het verhinderen van een geoorloofde betoging (dus gericht het demonstratierecht van een bepaalde groep ontnemen/verhinderen). Ik denk ook dat de manier waarop de blokkade is opgeworpen (afsnijden/gevaarlijke manoeuvres op de snelweg) en intimidatie van de KOZP lui een rol in vervolging en strafmaat (max 90u taakstraf) hebben gespeeld.quote:Op zondag 31 december 2023 08:30 schreef KoningWouter het volgende:
Waarom is het dan nog steeds krom? Er zijn toch duidelijk aanwijsbare verschillen?quote:Op zondag 31 december 2023 09:05 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Net de politie, maar dan nét andersom; de ongeoorloofde betoging werd níet verhinderd.quote:Op zondag 31 december 2023 09:05 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Massaal geprinte aangifteformulieren waren vroeger geen enkel probleem.quote:Op zondag 31 december 2023 09:10 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
En geen dwang uitoefende.
Verder hebben we gewoon een wet waar XR zich ook aan moet houden. 400 man aangehouden die allemaal op de snelweg liepen. Dan kan de politie te maken hebben met onderbezetting, maar tien agenten inzetten om dan even 400 maal 395 euro aan standaardboetes uit te schrijven lijkt me wel haalbaar. Dan weet je ook dat je komende zaterdag niet weer zinghippies van de snelweg hoeft te tillen.
Dat ligt er aan of XR boetes heeft gekregen voor het blokkeren van de snelweg.quote:Op zondag 31 december 2023 09:13 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Waarom is het dan nog steeds krom? Er zijn toch duidelijk aanwijsbare verschillen?
quote:Op zondag 31 december 2023 09:18 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat ligt er aan of XR boetes heeft gekregen voor het blokkeren van de snelweg.
Dan moet je ook consequent zijn vind ik.
https://www.telegraaf.nl/(...)lleen-maar-naar-meerquote:Honderden activisten vrijuit na verboden A10-blokkade: ’Dit ruikt alleen maar naar meer’
Boeren ook dus waarom niet?quote:Op zondag 31 december 2023 08:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat klimaatdrammers een vrije doorgang krijgen van overheid en instanties.
Er zijn ook genoeg andere voorbeelden aan te wijzen waarbij het verhinderen van een geoorloofde demonstratie niet wordt aangepakt. Ik wacht nog op zo'n 500 arrestaties, taakstraffen, DNA afnemen en hoop ophef in de media voor de geweldadige tegenreactie op een paar pegida demonstranten bij een moskee. Maar ook daar werd met twee maten gemeten, demonstreren bij een moskee was provocatie en het tegengeweld was geoorloofd maar demonstreren tussen een kinderoptocht om haat te spuien is dan geen provocatie en tegenreacties die heel wat vreedzamer waren dan 500 rellende moskee bezoekers zijn extremistisch.quote:Op zondag 31 december 2023 09:11 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Er zijn volgens mij best verschillen aan te wijzen (die je zelf ook had kunnen vinden als je er een oprechte interesse in had), bijv. het verhinderen van een geoorloofde betoging (dus gericht het demonstratierecht van een bepaalde groep ontnemen/verhinderen). Ik denk ook dat de manier waarop de blokkade is opgeworpen (afsnijden/gevaarlijke manoeuvres op de snelweg) en intimidatie van de KOZP lui een rol in vervolging en strafmaat (max 90u taakstraf) hebben gespeeld.
Edit: spuit 11 zie ik
De politie greep niet in, omdat de demonstranten hoe dan ook de snelweg zouden betreden. Volgens een woordvoerder hadden alle agenten in Nederland de betogers niet kunnen stoppen, zeker niet op een dag dat de politiecapaciteit onder druk stond.quote:Op zondag 31 december 2023 09:23 schreef thedeedster het volgende:
[..]
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)lleen-maar-naar-meer
Nou die boeren werden volgens mij nog wel aardig aangepakt gezien dat er een agent op een traktor heeft geschoten (en daarvoor veroordeeld is).quote:Op zondag 31 december 2023 10:07 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Boeren ook dus waarom niet?
Dat is 1 keer gebeurd dus om dat als maatstaf te nemen voor de tig keren dat ze over de snelweg gingen lijkt me ook wat overdreven.quote:Op zondag 31 december 2023 10:42 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Nou die boeren werden volgens mij nog wel aardig aangepakt gezien dat er een agent op een traktor heeft geschoten (en daarvoor veroordeeld is).
De politie schoot met scherp op de boerenquote:Op zondag 31 december 2023 10:07 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Boeren ook dus waarom niet?
Nou ik vind het nogal wat: met scherp schieten op een demonstrant.quote:Op zondag 31 december 2023 10:44 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is 1 keer gebeurd dus om dat als maatstaf te nemen voor de tig keren dat ze over de snelweg gingen lijkt me ook wat overdreven.
Is zeker wat, maar was wel een incident en is dus ook geen maatstaf van hoe de boeren zijn aangepakt.quote:Op zondag 31 december 2023 10:46 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Nou ik vind het nogal wat: met scherp schieten op een demonstrant.
Dan kun je niet zeggen dat de boeren niet werden aangepakt.
quote:Op zondag 31 december 2023 10:48 schreef Tarado het volgende:
[..]
Is zeker wat, maar was wel een incident en is dus ook geen maatstaf van hoe de boeren zijn aangepakt.
https://www.politie.nl/in(...)-of-blokkeerden.htmlquote:Trekkers mogen niet op de snelweg en uitgangspunt is dat de politie daartegen optreedt. Waar mogelijk is opgetreden door de politie en in enkele gevallen zijn daarbij aanhoudingen verricht of boetes uitgedeeld. In andere situaties is een afweging gemaakt om vooral de verkeersveiligheid te waarborgen. Politiemensen zijn opgeleid om in elke situatie een goede inschatting te maken van wat het meest haalbaar is. Ze maken hierbij altijd een afweging tussen strikt handhaven en de veiligheid van anderen en zichzelf.
1 politiefunktionaris. Niet de politie. Wist je dat daarna familieleden van die politieman zijn bedreigd?quote:Op zondag 31 december 2023 10:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De politie schoot met scherp op de boeren
In dit verband is deze pagina van het openbaar ministerie interessant om te lezen: Waarom de meeste A12-activisten niet worden vervolgd, bijvoorbeeld:quote:Op zondag 31 december 2023 10:20 schreef Tekaschi het volgende:
Genoeg voorbeelden inmiddels om te zien dat er in dit land met twee maten wordt gemeten, en volk wat de "juiste mening" heeft met handschoenen wordt aangepakt.
quote:De meeste actievoerders zijn aangehouden enkel voor het overtreden van de Wet openbare manifestaties, zij hebben actie gevoerd op een plek waar de burgemeester dat uitdrukkelijk had verboden. De rechter heeft in eerdere uitspraken bepaald dat als:
- er sprake is van een vreedzame demonstratie;
- er geen sprake is van laakbaar gedrag (denk aan vernieling of geweldpleging);
- de mate van overlast die de demonstratie veroorzaakt beperkt is;
er vaak geen reden is om nog een straf op te leggen als verdachten al zijn aangehouden door de politie. In die gevallen ziet het OM dan ook geen reden voor strafvervolging.
quote:Waarom zijn de actievoerders aangehouden voor het overtreden van de WOM en niet voor het versperren van de Utrechtsebaan?
Dat is ook gebeurd voor mensen die als eerste de Utrechtsebaan zijn opgelopen, terwijl daar nog auto's reden. Zij plegen dan een ernstig strafbaar feit. Maar iedereen die daarna komt, als de weg al buiten gebruik is, draagt in feite niet meer bij aan de gevaarzetting. Zij sluiten zich aan bij een manifestatie die door de burgemeester niet is toegestaan en overtreden daarmee de Wet openbare manifestaties.
Als politieagent handel je uit naam van de politie. Dus het is wel degelijk correct te veronderstellen dat de politie met scherp schoot op die boer.quote:Op zondag 31 december 2023 10:51 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
1 politiefunktionaris. Niet de politie. Wist je dat daarna familieleden van die politieman zijn bedreigd?
Dus? Eigenlijk precies hetzelfde als wat ze gisteren deden, dan lijkt het me in geval van de boeren nog wat moeilijker omdat die op diverse plekken de snelweg op konden rijden maar gisteren heeft de politie gewoon gefaald om die demonstratie daar te voorkomen.quote:Op zondag 31 december 2023 10:50 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
[..]
https://www.politie.nl/in(...)-of-blokkeerden.html
Hier alles:
https://www.politie.nl/onderwerpen/boerenprotest-faq.html
Dat ben ik met je eens.quote:Op zondag 31 december 2023 10:55 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dus? Eigenlijk precies hetzelfde als wat ze gisteren deden, dan lijkt het me in geval van de boeren nog wat moeilijker omdat die op diverse plekken de snelweg op konden rijden maar gisteren heeft de politie gewoon gefaald om die demonstratie daar te voorkomen.
Die zijn toch ook aangepakt? Politie heeft ze tegen proberen te houden, het leger is ingezet er is zelfs geschoten en er zijn boeren vervolgd. XR wordt geen strobreed in de weg gelegd, ze worden niet tegengehouden, ze worden niet vervolgd en itt. de boeren niet dagelijks afgemaakt of weggezet als radicalen in de media.quote:Op zondag 31 december 2023 10:42 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Nou die boeren werden volgens mij nog wel aardig aangepakt gezien dat er een agent op een traktor heeft geschoten (en daarvoor veroordeeld is).
De politie heeft niet gefaald. Dit is een politieke keuze geweest. Kenmerkend vond ik het moment waarop de politiewoordvoerder zei dat ze op de burgemeester wachtten. Die heeft er maar liefst 2,5 uur over gedaan om te besluiten om de demonstranten af te voeren. Waarom moest dat 2,5 uur duren?quote:Op zondag 31 december 2023 10:55 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dus? Eigenlijk precies hetzelfde als wat ze gisteren deden, dan lijkt het me in geval van de boeren nog wat moeilijker omdat die op diverse plekken de snelweg op konden rijden maar gisteren heeft de politie gewoon gefaald om die demonstratie daar te voorkomen.
De burgemeester dan of de driehoek zoals ze dat altijd noemen, al vind ik het ook wel weer makkelijk afschuiven want wie gaf dan de opdracht aan de politie om de A10 af te zetten voordat die demonstranten de weg op kwamen?quote:Op zondag 31 december 2023 10:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De politie heeft niet gefaald. Dit is een politieke keuze geweest. Kenmerkend vond ik het moment waarop de politiewoordvoerder zei dat ze op de burgemeester wachtten. Die heeft er maar liefst 2,5 uur over gedaan om te besluiten om de demonstranten af te voeren. Waarom moest dat 2,5 uur duren?
Als ik geen reet zou geven om mijn leven en baan ging ik vandaag nog de snelweg op demonstreren tegen de radicalen van XR, alleen om aan te tonen dat er dan wel keihard wordt ingegrepen.quote:Op zondag 31 december 2023 10:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In dit verband is deze pagina van het openbaar ministerie interessant om te lezen: Waarom de meeste A12-activisten niet worden vervolgd, bijvoorbeeld:
[..]
[..]
De woordvoerder legde uit dat de burgemeester over het demonstratierecht gaat en dus over het besluit om tot ontbinding over te gaan. Ik stel me zo voor dat het overige in de driehoek is besproken.quote:Op zondag 31 december 2023 11:02 schreef Tarado het volgende:
[..]
De burgemeester dan of de driehoek zoals ze dat altijd noemen, al vind ik het ook wel weer makkelijk afschuiven want wie gaf dan de opdracht aan de politie om de A10 af te zetten voordat die demonstranten de weg op kwamen?
Tja, dit soort koppen lees je nu niet in de media:quote:Op zondag 31 december 2023 11:08 schreef StateOfMind het volgende:
Demonstratierecht wil niet zeggen dat je zomaar overal kunt gaan staan.
De snelweg is voor voetgangers sowieso verboden, dus dat staat er los van.
Dat is een hele goede vraag. Het besluit had in principe een week geleden ook al genomen kunnen worden.quote:Op zondag 31 december 2023 10:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De politie heeft niet gefaald. Dit is een politieke keuze geweest. Kenmerkend vond ik het moment waarop de politiewoordvoerder zei dat ze op de burgemeester wachtten. Die heeft er maar liefst 2,5 uur over gedaan om te besluiten om de demonstranten af te voeren. Waarom moest dat 2,5 uur duren?
Tsja, het AD is een van Thillo propagandavodje. Daarmee is eigenlijk wel alles gezegd over hoe je hun berichtgeving moet interpreteren.quote:Op zondag 31 december 2023 11:16 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Tja, dit soort koppen lees je nu niet in de media:
Opzettelijke blokkade van snelweg is ernstig misdrijf
Ik heb wel een antwoord op de eerste vraag: omdat het om "vreedzame demonstranten" gaat, is ervoor gekozen om eerst te praten door inzet van een "vredeseenheid". Mijn cynische interpretatie is dat "vreedzaam" een codewoord is voor "ons soort mensen, mensen met de juiste idealen".quote:Op zondag 31 december 2023 11:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is een hele goede vraag. Het besluit had in principe een week geleden ook al genomen kunnen worden.
Vraag 2 is, waarom is de politieke keuze gemaakt om er voor de overtreders geen consequentie aan te hangen?
Halsema stond tijdens de hoogtijdagen van corona ook gewoon lachend op een massale BLM-demonstratie.quote:Op zondag 31 december 2023 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb wel een antwoord op de eerste vraag: omdat het om "vreedzame demonstranten" gaat, is ervoor gekozen om eerst te praten door inzet van een "vredeseenheid". Mijn cynische interpretatie is dat "vreedzaam" een codewoord is voor "ons soort mensen, mensen met de juiste idealen".
Wat je tweede vraag betreft: ik vermoed dat de groep die als eerste de weg opging wordt vervolgd en de rest niet vanwege de hier omschreven redenen.
Toch is dat wel apart, aangezien Halsema direct na de aankondiging van XR al meldde dit niet te gaan toestaan. Kennelijk is ze later van gedachten veranderd, want ze heeft ze toch een paar uur laten staan op de snelweg. Daarnaast maakt het voor het veiligheidsargument niet zo gek veel uit of je vreedzaam protesteert op een autosnelweg, of gewelddadig. Maar dat zal wel aan mij liggen.quote:Op zondag 31 december 2023 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb wel een antwoord op de eerste vraag: omdat het om "vreedzame demonstranten" gaat, is ervoor gekozen om eerst te praten door inzet van een "vredeseenheid". Mijn cynische interpretatie is dat "vreedzaam" een codewoord is voor "ons soort mensen, mensen met de juiste idealen".
Een van de voorwaarden die het OM stelt in de link die ik heb gedeeld, is dat de mate van overlast die de demonstratie veroorzaakt beperkt is. Dat was hier niet het geval en dat maakt de situatie anders dan indertijd met de A12. Daarom alleen al snap ik niks van het pappen en nathouden. Maar goed, ik ben niet anders gewend van Amsterdam. Zo ging het bijvoorbeeld ook met de Maagdenhuisbezetting in 2015. Eberhard v/d Laan ging er toen nota bene zelf naartoe om te praten. Het gajes had gewoon afgevoerd moeten worden.quote:Op zondag 31 december 2023 11:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch is dat wel apart, aangezien Halsema direct na de aankondiging van XR al meldde dit niet te gaan toestaan. Kennelijk is ze later van gedachten veranderd, want ze heeft ze toch een paar uur laten staan op de snelweg. Daarnaast maakt het voor het veiligheidsargument niet zo gek veel uit of je vreedzaam protesteert op een autosnelweg, of gewelddadig. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Het is ook nog eens een idiote gedachtekronkel. Er hebben een heleboel mensen last van (en kosten aan) een blokkade van de A10, maar ING zelf dus niet. Als die veranderingen in hun portfolio aan willen brengen dan zal dat uit financiële of publicitaire overwegingen zijn, en echt niet omdat er een paar werkschuwe hippies op de snelweg zitten.quote:Op zondag 31 december 2023 12:14 schreef matthijst het volgende:
"Een woordvoerder van Extinction Rebellion zegt te hopen dat ING na vandaag stopt met investeringen in fossiele brandstoffen. Zo niet, dan komen er nieuwe blokkades op de A10. „Dan gaan we weer, dat lijkt me de logische stap”, aldus de woordvoerder."
Volgende keer svp harder optreden. Laat wat politiehonden los op die natuurliefhebbers.
Propaganda?quote:Op zondag 31 december 2023 11:26 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Tsja, het AD is een van Thillo propagandavodje. Daarmee is eigenlijk wel alles gezegd over hoe je hun berichtgeving moet interpreteren.
Ik verwacht een gedegen uitleg van de politiek waarom deze wet (blijkbaar) verschillend (naar eigen goeddunken) wordt geïnterpreteerd als het gaat om XR, de boeren of de blokkeerfriezen.quote:Tweede Boek. Misdrijven
Titel VII. Misdrijven waardoor de algemene veiligheid van personen of goederen wordt in gevaar gebracht
Artikel 162
Hij die opzettelijk enig werk dienende voor het openbaar verkeer of het luchtverkeer vernielt, onbruikbaar maakt of beschadigt, enige openbare land- of waterweg verspert of een ten aanzien van zodanig werk of van zodanige weg genomen veiligheidsmaatregel verijdelt, wordt gestraft:
1°. met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan gevaar voor de veiligheid van het verkeer te duchten is;
2°. met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan gevaar voor de veiligheid van het verkeer te duchten is en het feit iemands dood ten gevolge heeft.
vorige volgende
Kijk naar de reacties van die XR-aanhanger hier. Komt weinig zinnigs uit, dus denk inderdaad gewoon een dagje uit met de douche-me-nooit buddies. Potje kaarten op de snelweg. "You are not alone" blèren met de andere hippies. Beetje afzetten tegen de maatschappij. En, omdat ze d'r toch zitten, alvast maar eens kijken waar de volgende vliegvakantie heen gaat.quote:Op zondag 31 december 2023 12:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dus wil je dan echt dat ING wat verandert, of wil je gewoon lekker eikelen en het nieuws halen?
Femke heeft helemaal niets besloten gister, die is op vakantie. de 2e locoburgemeester zat achter de knoppen en dat is Rutger "diep in de la weggestopt" Groot Wassink. En er was sowieso op voorhand al besloten dat het al dan niet ontruimen besluit pas om 14:30 genomen zou worden.quote:Op zondag 31 december 2023 11:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch is dat wel apart, aangezien Halsema direct na de aankondiging van XR al meldde dit niet te gaan toestaan. Kennelijk is ze later van gedachten veranderd, want ze heeft ze toch een paar uur laten staan op de snelweg. Daarnaast maakt het voor het veiligheidsargument niet zo gek veel uit of je vreedzaam protesteert op een autosnelweg, of gewelddadig. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Rutger kennende valt het dan nog mee, die had ze het liefst het hele weekend laten zitten.quote:Op zondag 31 december 2023 12:54 schreef spoilert het volgende:
[..]
Femke heeft helemaal niets besloten gister, die is op vakantie. de 2e locoburgemeester zat achter de knoppen en dat is Rutger "diep in de la weggestopt" Groot Wassink. En er was sowieso op voorhand al besloten dat het al dan niet ontruimen besluit pas om 14:30 genomen zou worden.
Dat zou je denken, maar dat is niet wat XR wil, die willen met veel bombarie in de bus worden gezet het liefst met een camera op 10cm afstand. Als ze moeten blijven zitten is het snel gedaan met het "leuke dagje uit". Gisteren waren er al genoeg die afhaakte omdat het volgens hun te lang duurde voordat de PoPo wat mocht gaan doen.quote:Op zondag 31 december 2023 12:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
Rutger kennende valt het dan nog mee, die had ze het liefst het hele weekend laten zitten.
Gemiste kans om ze niet allemaal maximaal te bestraffen of te beboeten, want het zal niet de laatste keer zijn dat die gutmenschen dit gaan doen.quote:Op zondag 31 december 2023 13:03 schreef spoilert het volgende:
[..]
Dat zou je denken, maar dat is niet wat XR wil, die willen met veel bombarie in de bus worden gezet het liefst met een camera op 10cm afstand. Als ze moeten blijven zitten is het snel gedaan met het "leuke dagje uit". Gisteren waren er al genoeg die afhaakte omdat het volgens hun te lang duurde voordat de PoPo wat mocht gaan doen.
Wat gaat niet meer als zodanig gebeuren?quote:Op zondag 31 december 2023 04:05 schreef Montagui het volgende:
[..]
...gaat dat in de toekomst niet meer als zodanig gebeuren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |