Ik vraag mij altijd af waarom Gaza wederom wordt opgebouwd via de VN met overwegend Westers geld. Dat doen we toch ook niet in andere conflictgebieden?quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:09 schreef Janneke141 het volgende:
Al moet gezegd dat het wederopbouwen van Gaza een vrij zinloos klusje is. Maar dat terzijde.
Volgens mij wel. Afghanistan, Iraq, Vietnam, het zal in Oekraïne t.z.t. ook wel gaan gebeuren. En hulpgeld voor allerlei Afrikaanse landen gaat natuurlijk ook niet alleen naar eten.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik vraag mij altijd af waarom Gaza wederom wordt opgebouwd via de VN met overwegend Westers geld. Dat doen we toch ook niet in andere conflictgebieden?
Wat een gelul.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat een gelul; ze gaat Hamas steunen notabene.
Kaag zag het niet als opstapje naar een vervolgfunctie. Ze werd eerst gewoon minister van buitenlandse zaken en daarna deed ze een gooi naar het premierschap. Ze krijgt nu een functie vergelijkbaar met wat ze al had voor ze minister werd, er is dus geen opstapje geweest. Ze zet eerder weer een stap terug.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:07 schreef Janneke141 het volgende:
Ze zal nu hebben waar ze al vanaf het begin op uit was, denk ik. Toch heb ik liever bewindslieden die hun ministerschap niet zien als een opstapje naar een vervolgfunctie, en hun verantwoordelijkheid gewoon tot het einde nemen.
Gaza is een bijzonder gebied, de hele tweestatenindeling komt vanuit de internationale gemeenschap en die heeft daar dus ook gezamelijk verantwoordelijkheid voor.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik vraag mij altijd af waarom Gaza wederom wordt opgebouwd via de VN met overwegend Westers geld. Dat doen we toch ook niet in andere conflictgebieden?
Met ontwikkelingssamenwerking financieren wij geloof ik wel wat, en dan te bedenken dat Nederland een van de meest gulle gevers is. Oekraïene is zeker niet op te bouwen met enkele miljarden, of tientallenmiljarden steun. Dat land heeft zoveel schade.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij wel. Afghanistan, Iraq, Vietnam, het zal in Oekraïne t.z.t. ook wel gaan gebeuren. En hulpgeld voor allerlei Afrikaanse landen gaat natuurlijk ook niet alleen naar eten.
Het grootste probleem met Gaza opbouwen is dat je over tien jaar weer opnieuw kan beginnen. Het is kapitaalvernietiging eerste klas.
Schuldgevoel zeg maar?quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gaza is een bijzonder gebied, de hele tweestatenindeling komt vanuit de internationale gemeenschap en die heeft daar dus ook gezamelijk verantwoordelijkheid voor.
Hoe is dit nu weer een argumentquote:Op dinsdag 26 december 2023 20:24 schreef phpmystyle het volgende:
bovendien vraag ik mij af of de inwoners van Gaza uberhaubt wel weten dat wij dat financieren cq betalen en daarmee enig dank naar ons uitgaat
Nee, als je een situatie creëert, ben je daar verantwoorlijk voor, tot iemand anders dat over kan nemen. Aangezien de Palestijnen dat niet kunnen, is de VN gewoon nog steeds verantwoordelijk.quote:
heel makkelijk.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe is dit nu weer een argument
Zijn wel meer gebieden die geen goed bestuur hebben en waar de kwaliteit van leven ondermaats is. Doen wij ook niks voor.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, als je een situatie creëert, ben je daar verantwoorlijk voor, tot iemand anders dat over kan nemen. Aangezien de Palestijnen dat niet kunnen, is de VN gewoon nog steeds verantwoordelijk.
Precies om wat ik zeg, dit gebied is door de VN gecreëerd.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zijn wel meer gebieden die geen goed bestuur hebben en waar de kwaliteit van leven ondermaats is. Doen wij ook niks voor.
Dont get me wrong, vraag me alleen af waarom we in dit specifieke geval dat wel doen.
Ik weet er eerlijk gezegd niet te veel van, maar ik dacht dat dit gebied gecreeerd was door UK de zogenoemde "mandaatgebieden".quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Precies om wat ik zeg, dit gebied is door de VN gecreëerd.
Dit vind ik een beetje onzinnig, daar heeft niemand behalve beide partijen daar ter plekke verantwoording voor. Er is geen vn vredesmissie of dergelijke. Dat de boel nu in puin ligt komt puur op het conto van Hamas, ofwel het bestuur van de palestijnen in Gaza.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gaza is een bijzonder gebied, de hele tweestatenindeling komt vanuit de internationale gemeenschap en die heeft daar dus ook gezamelijk verantwoordelijkheid voor.
Dat dus inderdaad.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:38 schreef nixxx het volgende:
[..]
Dit vind ik een beetje onzinnig, daar heeft niemand behalve beide partijen daar ter plekke verantwoording voor. Er is geen vn vredesmissie of dergelijke. Dat de boel nu in puin ligt komt puur op het conto van Hamas, ofwel het bestuur van de palestijnen in Gaza.
Ik hoop dan ook van harte dat ons nieuwe kabinet ook maar eens geen fondsen beschikbaar stelt voor wederopbouw. Als de bevolking daar constant afgeschermd wordt van de consequenties van hun keuzes, dan blijven ze de verkeerde keuzes maken.
Gaza is passé .quote:
Nee, deze gebieden zijn later gevormd. De mandaatgebieden werkten niet, dat waren allemaal vlekjes door elkaar, een soort districten. Toen zijn in 1947 naar een plan van de VN twee staten gevormd, waarbij de Palestijnse autoriteiten zeggenschap kregen over Gaza, de Westbank, Jaffa en West-Galilea.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik weet er eerlijk gezegd niet te veel van, maar ik dacht dat dit gebied gecreeerd was door UK de zogenoemde "mandaatgebieden".
Maar als de VN verantwoordelijk is, en continu weer nieuwe infrastructuur en andere voorzieningen betaalt en opbouwt dan gaat daar nogal een dissonante werking van uit. Je kan immers aanvallen, schade oplopen, en die schade wordt dan door derden herstelt.
Dat had ook de voedselbank kunnen zijn, als ze maar uit beeld is.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:27 schreef Cupfighter het volgende:
Persoonlijk denk ik dat Kaag in deze functie beter op haar plek is
Volgens VN resoluties niet. Ieder die wat anders beweert, gaat tegen de internationale gemeenschap in.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Gaza is passé .
Na de verschrikkelijke aanval is Gaza opgeheven en nu deel van Israël.
Ieder ander geluid is niks anders dan terrorisme.
Kaag staat nu aan de verkeerde kant in principe
Diezelfde VN die Oekraïne beticht van oorlogsmisdaden?quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens VN resoluties niet. Ieder die wat anders beweert, gaat tegen de internationale gemeenschap in.
Dat was geen resolutie.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Diezelfde VN die Oekraïne beticht van oorlogsmisdaden?
Niet die discussie aub.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Diezelfde VN die Oekraïne beticht van oorlogsmisdaden?
Check.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, deze gebieden zijn later gevormd. De mandaatgebieden werkten niet, dat waren allemaal vlekjes door elkaar, een soort districten. Toen zijn in 1947 naar een plan van de VN twee staten gevormd, waarbij de Palestijnse autoriteiten zeggenschap kregen over Gaza, de Westbank, Jaffa en West-Galilea.
Als ze sterker zijn dan Rusland jazeker. Dan hebben ze overal recht op.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet die discussie aub.
Maar als ik jouw redenering doortrek naar Oekraïne: jij vindt ook dat Oekraïne recht heeft op een stuk van Rusland door alle terreurdaden van Rusland?
Weer verschrikkelijke nonsens, ingesproken door rechtse volksmenners die dat alleen roepen omdat ze op persoonlijk gewin uit zijn.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Het is nu ons tegen de moslims.
Wen er maar aan. Dit gaat hard tegen hard.
En, wat heb je buiten Fok al gedaan aan je strijd tegen het grote moslimgevaar?quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat ben ik met je eens.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Of je het nu leuk vind of niet; recht van de sterkste geldt nog steeds.
Het stemgedrag binnen de VN geeft mij niet de indruk dat Kaag nu iets controversieel doet daar. Integendeel. En dat lijkt mij ook terecht.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Gaza is passé .
Na de verschrikkelijke aanval is Gaza opgeheven en nu deel van Israël.
Ieder ander geluid is niks anders dan terrorisme.
Kaag staat nu aan de verkeerde kant in principe
Ik ga me even heel ondiplomatiek uitdrukken: gast doen fucking normaal. Heb je ook maar 1% besef van wat je hier zegt.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Want, nu moet je de familie in de steek laten om hier te komen schuimbekken?quote:Op dinsdag 26 december 2023 19:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ook gewoon op 2e kerstdag.
Heeft echt schijt aan conventies.
'ons'?quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Volkomen mataglap. Het meest bizarre wat ik in tien jaar fok heb meegemaakt, en ik ben met de dood bedreigd. Ik ben volkomen in shock.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:16 schreef capricia het volgende:
[..]
'ons'?
Tegen de vrijheid van godsdienst?
Bizar dit.
Waarom wil je zo graag ruzie zoeken met 2 miljard mensen?quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Het kan ook alleen maar uit de mond komen van iemand die geen moslim kent. En denkt als een klein kind in wij-zij denkbeelden, mijn zoontje van 8 leert dat momenteel af. Ik hoop maar dat hij stomdronken is, inderdaad.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:16 schreef capricia het volgende:
[..]
'ons'?
Tegen de vrijheid van godsdienst?
Bizar dit.
Eens, nu was ze zoals niemand perfect maar het is best pijnlijk hoe guur we als land zijn geworden dat mensen met die kwaliteiten liever weer over de grens aan het werk gaan.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:20 schreef Leandra het volgende:
Man, man, man, wat een geneuzel weer, eerst en masse tekeer gaan over Kaag en roepen dat ze weg moest, en nou gaat ze weg en dan gaat men er over tekeer dat ze weggaat.
Ik vind het al een wonder dat ze überhaupt is blijven zitten, met alle shit die ze over zich heen kreeg.
Laten we het ook niet overdrijven. Het was van het begin af aan een mismatch. Ook 5 jaar geleden al. Dat is niet erg, dat kan gebeuren. Maar om daar nou allerhande vergaande conclusies uit te trekken gaat mij in ieder geval veel te ver.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:23 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Eens, nu was ze zoals niemand perfect maar het is best pijnlijk hoe guur we als land zijn geworden dat mensen met die kwaliteiten liever weer over de grens aan het werk gaan.
Heb hier sinds gisterochtend niet meer gepost. Kerstdis is achter de kiezen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Want, nu moet je de familie in de steek laten om hier te komen schuimbekken?
Polariseren is wat hij overal doet hier. Beetje ala Baudet met zijn 'fvd zal ophef zijn'. In Oekraïne topic ook altijd pro Russische trol, dus dit verbaasd mij niks.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Volkomen mataglap. Het meest bizarre wat ik in tien jaar fok heb meegemaakt, en ik ben met de dood bedreigd. Ik ben volkomen in shock.
Eens dat je dat aan die ene casus niet kan, maar er zijn natuurlijk wel wel aanwijzingen dat we als land een stuk guurder zijn dan de jaren 90. Al kan je dat voor de hele wereld wel stellen en waren de jaren 90 ook wel een uitzondering in positieve zin. Maar over de hele linie hoor je de internationale gemeenschap zich afvragen wat er met het tolerante Nederland (is) gebeurd. Hoe Kaag behandeld is past wel in dat beeld, maar kent idd ook een eigen verhaal.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Laten we het ook niet overdrijven. Het was van het begin af aan een mismatch. Ook 5 jaar geleden al. Dat is niet erg, dat kan gebeuren. Maar om daar nou allerhande vergaande conclusies uit te trekken gaat mij in ieder geval veel te ver.
Minister van buitenlandse handel was wat beneden haar profiel, minister van financiën was echt niks voor haar. Maar om het nu een volledige mismatch te noemen? Minister van buitenlandse zaken (wat ze 4 maanden was) zat ze prima op haar plek.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Laten we het ook niet overdrijven. Het was van het begin af aan een mismatch. Ook 5 jaar geleden al. Dat is niet erg, dat kan gebeuren. Maar om daar nou allerhande vergaande conclusies uit te trekken gaat mij in ieder geval veel te ver.
Volgens mij is het snelle schakelen, het altijd aan en in de schijnwerpers moeten staan, het grote gewicht van de korte termijn nooit iets voor haar geweest. Het is altijd een buitenstaander gebleven. Het paste gewoon niet bij haar, zij heeft andere kwaliteiten. Veel meer op het vlak van de lange termijn, relaties, achter de schermen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Minister van buitenlandse handel was wat beneden haar profiel, minister van financiën was echt niks voor haar. Maar om het nu een volledige mismatch te noemen? Minister van buitenlandse zaken (wat ze 4 maanden was) zat ze prima op haar plek.
De grootste mismatch was eigenlijk het feit dat Kaag en Hoekstra totaal niet met elkaar op konden schieten.
En geldt dat ook niet voor hoe Geert Wilders is/wordt behandeld?quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:29 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Eens dat je dat aan die ene casus niet kan, maar er zijn natuurlijk wel wel aanwijzingen dat we als land een stuk guurder zijn dan de jaren 90. Al kan je dat voor de hele wereld wel stellen en waren de jaren 90 ook wel een uitzondering in positieve zin. Maar over de hele linie hoor je de internationale gemeenschap zich afvragen wat er met het tolerante Nederland (is) gebeurd. Hoe Kaag behandeld is past wel in dat beeld, maar kent idd ook een eigen verhaal.
Ja ook, hoezo?quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En geldt dat ook niet voor hoe Geert Wilders is/wordt behandeld?
Nee joh. Ze is juist een heel ander type dan Timmermans. Dat is een door en door politiek dier, kent elk trucje, maniertje en kiertje. Zij is juist heel erg van de formele structuren.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:35 schreef Hexagon het volgende:
Kaag is een beetje net als een Job Cohen, Frans Timmersmans of een Ella Vogelaar een 20e eeuwse politica. Was in 1990 vast premier geworden.
Maar deze tijd vraagt wat andere types.
Omdat hij nogal eens wordt vergeten in het lijstje met slachtoffers van verruwing of verharding.quote:
De laatste maand heeft ze in elk geval laten zien waar ze goed in was. Het bij elkaar brengen van noord en zuid over begrotingsdiscipline is niet niks.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Volgens mij is het snelle schakelen, het altijd aan en in de schijnwerpers moeten staan, het grote gewicht van de korte termijn nooit iets voor haar geweest. Het is altijd een buitenstaander gebleven. Het paste gewoon niet bij haar, zij heeft andere kwaliteiten. Veel meer op het vlak van de lange termijn, relaties, achter de schermen.
Voor Ella Vogelaar wil ik wel een uitzondering maken, die pastte in geen enkele rol of tijd als politicus.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:35 schreef Hexagon het volgende:
Kaag is een beetje net als een Job Cohen, Frans Timmersmans of een Ella Vogelaar een 20e eeuwse politica. Was in 1990 vast premier geworden.
Maar deze tijd vraagt wat andere types.
Ik denk dat ze tien jaar eerder probleemloos had kunnen blijven zitten.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Voor Ella Vogelaar wil ik wel een uitzondering maken, die pastte in geen enkele rol of tijd als politicus.
Wellicht omdat hij er zelf een van de grote leveranciers van is.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat hij nogal eens wordt vergeten in het lijstje met slachtoffers van verruwing of verharding.
Hij is de vleesgeworden verruwing, gek hè dat mensen zo’n figuur niet in hetzelfde rijtje noemenquote:Op dinsdag 26 december 2023 21:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat hij nogal eens wordt vergeten in het lijstje met slachtoffers van verruwing of verharding.
Geen idee of je het zo bedoeld, maar het hele tijd vergelijken van hoe het andere politieke spectrum behandeld wordt en daar dan op reageren vind ik ook wel iets van vanaf de Pim periode.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat?quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wellicht omdat hij er zelf een van de grote leveranciers van is.
gaat het wel goed met jequote:Op dinsdag 26 december 2023 21:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Nou, omdat het gejank over bedreigingen en hoe erg het wel niet is vanuit de linkerflank nogal klinkt. Maar de klappen (kogels), uitsluiting (iedereen past wel op om actief te worden voor FVD/PVV want na politiek geen carriere meer), en bedreigingen op straat is geen enkel begrip.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Geen idee of je het zo bedoeld, maar het hele tijd vergelijken van hoe het andere politieke spectrum behandeld wordt en daar dan op reageren vind ik ook wel iets van vanaf de Pim periode.
Ik heb in Vogelaar niks gezien wat iets van een politicus weg had. In welke tijdsgeest dan ook. Net als Cramer, enorm goed in eigen vakgebied maar beroep van politicus past gewoon niet. Bij een type als Cohen snap ik wel wat je bedoeld.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat ze tien jaar eerder probleemloos had kunnen blijven zitten.
Nee hij maakt ze massaal verdacht en loopt mensen tegen elkaar op te stoken. Hij is de personificatie van die verharding.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat?
Hij wordt bedreigd, hij bedreigt zelf geen mensen.
En toch bedankt voor het bevestigen van mijn punt.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou, omdat het gejank over bedreigingen en hoe erg het wel niet is vanuit de linkerflank nogal klinkt. Maar de klappen (kogels), uitsluiting (iedereen past wel op om actief te worden voor FVD/PVV want na politiek geen carriere meer), en bedreigingen op straat is geen enkel begrip.
Aan de andere kant is de situatie er zo bar en boos dat je ook met relatief kleine investeringen al heel veel leed kan verzachten… en als we de mensen er weg laten rotten, dan weten we zeker dat de volgende oorlog geen tien jaar op zich laat wachten vrees ik.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij wel. Afghanistan, Iraq, Vietnam, het zal in Oekraïne t.z.t. ook wel gaan gebeuren. En hulpgeld voor allerlei Afrikaanse landen gaat natuurlijk ook niet alleen naar eten.
Het grootste probleem met Gaza opbouwen is dat je over tien jaar weer opnieuw kan beginnen. Het is kapitaalvernietiging eerste klas.
Mee eens, tegelijkertijd is de hoeveelheid selectieve verontwaardiging ook echt wel groot. Mooiste voorbeeld vind ik dat wie om het hardst stond te schreeuwen dat de boeren van de snelweg afmoesten nu namens XR op de A12 zit. En andersom.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Geen idee of je het zo bedoeld, maar het hele tijd vergelijken van hoe het andere politieke spectrum behandeld wordt en daar dan op reageren vind ik ook wel iets van vanaf de Pim periode.
Yup. Over 100 jaar in alle geschiedenisboekjes.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:42 schreef Szura het volgende:
Overigens is de grootste misser van Kaag (en Hoekstra) dat ze Rutte niet hebben gewipt in het 1 aprildebat
het ligt aan warm zeewaterquote:Op dinsdag 26 december 2023 20:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En dat verdient dat je serieus het risico loopt om vermoord te worden?quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee hij maakt ze massaal verdacht en loopt mensen tegen elkaar op te stoken. Hij is de personificatie van die verharding.
Inderdaad, investeren in basisvoorzieningen als sanitair en in onderwijs is altijd een beter idee dan ze op laten groeien met het idee dat alleen de terroristen ze kunnen helpen, omdat het leven toch niet slechter kan.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aan de andere kant is de situatie er zo bar en boos dat je ook met relatief kleine investeringen al heel veel leed kan verzachten… en als we de mensen er weg laten rotten, dan weten we zeker dat de volgende oorlog geen tien jaar op zich laat wachten vrees ik.
Is met de aankomende, stuk krappere begroting, ook best een belangrijke uitdaging.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:07 schreef Hexagon het volgende:
Benieuwd wie die laatste periode als minfin gaat doen. Misschien wil Boele Staal nog wel een extra interim klus.
Eens. Terwijl die groep toch eigenlijk een grootst is (zwijgende meerderheid) maar relatief veel aandacht gaat naar de extremen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mee eens, tegelijkertijd is de hoeveelheid selectieve verontwaardiging ook echt wel groot. Mooiste voorbeeld vind ik dat wie om het hardst stond te schreeuwen dat de boeren van de snelweg afmoesten nu namens XR op de A12 zit. En andersom.
De groep die beide afkeurt omdat het simpelweg niet mag is naar mijn smaak veel te klein. We kunnen het in dit land heel erg oneens zijn met elkaar, maar we hebben spelregels afgesproken die we wel met elkaar moeten bewaken.
Ik ken toch behoorlijk wat mensen die beide afkeuren.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mee eens, tegelijkertijd is de hoeveelheid selectieve verontwaardiging ook echt wel groot. Mooiste voorbeeld vind ik dat wie om het hardst stond te schreeuwen dat de boeren van de snelweg afmoesten nu namens XR op de A12 zit. En andersom.
De groep die beide afkeurt omdat het simpelweg niet mag is naar mijn smaak veel te klein. We kunnen het in dit land heel erg oneens zijn met elkaar, maar we hebben spelregels afgesproken die we wel met elkaar moeten bewaken.
Is de oplossing niet dat het hele gebied ontruimt en de bevolking wordt ondergebracht bij andere mogendheden?quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad, investeren in basisvoorzieningen als sanitair en in onderwijs is altijd een beter idee dan ze op laten groeien met het idee dat alleen de terroristen ze kunnen helpen, omdat het leven toch niet slechter kan.
De huidige begroting is er al door, of er nog een begroting moet worden gemaakt is enorm de vraag. Sowieso wordt die begroting dan beleidsarm.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Is met de aankomende, stuk krappere begroting, ook best een belangrijke uitdaging.
Zeer slimme dame en op dat vlak ook echt een topper. Maar in de Haagse mestbult helaas minder op haar plaats…quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
De laatste maand heeft ze in elk geval laten zien waar ze goed in was. Het bij elkaar brengen van noord en zuid over begrotingsdiscipline is niet niks.
We gaan geen mensen deporteren, dat is meer Poetins aanpak.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is de oplossing niet dat het hele gebied ontruimt en de bevolking wordt ondergebracht bij andere mogendheden?
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze er voor / in de zomer uit zijn. En ik gok voor die tijd wel op wat sombere ramingen voor de staatsfinanciën. Ben bang dat er nog wel wat uitdagingen aankomen, dat vraagt nog wel wat laveren.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
De huidige begroting is er al door, of er nog een begroting moet worden gemaakt is enorm de vraag. Sowieso wordt die begroting dan beleidsarm.
Wil je dit terugnemen?quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
We gaan geen mensen deporteren, dat is meer Poetins aanpak.
Mensen als Segers denken toch dat het vrij snel kan gaan (en vrij snel vallen, hij gokt op verkiezingen eind 2024 na de val van een extraparlementair kabinet). Ik moet ook zeggen dat Yeşilgöz en Omtzigt sneller aan tafel zijn gegaan dan ik had verwacht. En dit gesprek over de grondwet/grondrechten komen ze 100% uit, omdat Wilders (zonder het te menen) letterlijk alles wil tekenen wat ze hem voorhouden.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze er voor / in de zomer uit zijn. En ik gok voor die tijd wel op wat sombere ramingen voor de staatsfinanciën. Ben bang dat er nog wel wat uitdagingen aankomen, dat vraagt nog wel wat laveren.
Deportatie / etnisch uitvoeren als “oplossing” zien. Typisch weer.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is de oplossing niet dat het hele gebied ontruimt en de bevolking wordt ondergebracht bij andere mogendheden?
Zoals hij het brengt, eerder Stalin…quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
We gaan geen mensen deporteren, dat is meer Poetins aanpak.
En heeft daar alleen maar sorry-filmpjes opgenomen voor tig toeslagen-blundersquote:Op dinsdag 26 december 2023 21:54 schreef Hexagon het volgende:
Zou wellicht ook een idee zijn om Alexandra van Huffelen tijdelijk door te schuiven. Die heeft ook al even op Financien gezeten.
Nee, voorstellen om mensen tegen hun zin naar een andere plek of ander land te verplaatsen is volgens mij voorstellen tot deportatie. Dat de VN haar best moet doen om er voor te zorgen dat iedereen die uit Gaza wil vertrekken daar weg kan zou ik me nog in kunnen vinden, maar een bewoond gebied tegen de zin van de bevolking ontruimen en de bevolking ergens anders onderbrengen doet me erg denken aan de Donbass.quote:
En als dat al een optie was? Welke mogendheid mag dat plezier dan hebben?quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het kan. Maar ik denk zelf dat er nog wel een paar rondes volgen voordat het echt concreet wordt richting een kabinet. En dan ben je echt maaaaanden verder. Straks zijn we al minstens de eerste 2,5 maand door voordat er eventueel inhoudelijke gesprekken gevoerd gaan worden…quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mensen als Segers denken toch dat het vrij snel kan gaan (en vrij snel vallen, hij gokt op verkiezingen eind 2024 na de val van een extraparlementair kabinet). Ik moet ook zeggen dat Yeşilgöz en Omtzigt sneller aan tafel zijn gegaan dan ik had verwacht. En dit gesprek over de grondwet/grondrechten komen ze 100% uit, omdat Wilders (zonder het te menen) letterlijk alles wil tekenen wat ze hem voorhouden.
Of dat geheel tegen hun wil is, is op zich discutabel. Wat je ook probeert, de Gazastrook is nooit welvarend te krijgen. De vooruitzichten elders zijn misschien veel beter. Of het nu wenselijk is of niet, ik zie oprecht niet in hoe je op een economisch acceptabele én veilige manier een Palestijnse staat kan optuigen in de Gazastrook. En dat staat los van wie je de sleutels geeft.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, voorstellen om mensen tegen hun zin naar een andere plek of ander land te verplaatsen is volgens mij voorstellen tot deportatie. Dat de VN haar best moet doen om er voor te zorgen dat iedereen die uit Gaza wil vertrekken daar weg kan zou ik me nog in kunnen vinden, maar een bewoond gebied tegen de zin van de bevolking ontruimen en de bevolking ergens anders onderbrengen doet me erg denken aan de Donbass.
Turkije kan er nog wel een paar miljoen vluchtelingen bij hebben…quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En als dat al een optie was? Welke mogendheid mag dat plezier dan hebben?
Als de grenzen gewoon open zijn gaat dat prima, zeker in combinatie met de Westbank.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Of dat geheel tegen hun wil is, is op zich discutabel. Wat je ook probeert, de Gazastrook is nooit welvarend te krijgen. De vooruitzichten elders zijn misschien veel beter. Of het nu wenselijk is of niet, ik zie oprecht niet in hoe je op een economisch acceptabele én veilige manier een Palestijnse staat kan optuigen in de Gazastrook. En dat staat los van wie je de sleutels geeft.
Rot ff op met zulke suggesties. Ik had mijn stelling kunnen inkaderen dat het inderdaad vrijwillig zou moeten zijn en natuurlijk omgeven met voorwaarden en dergelijke.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, voorstellen om mensen tegen hun zin naar een andere plek of ander land te verplaatsen is volgens mij voorstellen tot deportatie. Dat de VN haar best moet doen om er voor te zorgen dat iedereen die uit Gaza wil vertrekken daar weg kan zou ik me nog in kunnen vinden, maar een bewoond gebied tegen de zin van de bevolking ontruimen en de bevolking ergens anders onderbrengen doet me erg denken aan de Donbass.
Is dat realistisch denk je?quote:Op dinsdag 26 december 2023 22:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als de grenzen gewoon open zijn gaat dat prima, zeker in combinatie met de Westbank.
Niet direct, maar realistischer dan mensen deporteren.quote:
Jij begint met die suggestie. "Een gebied ontruimen en inwoners onderbrengen bij andere mogendheden" is ondubbelzinnig, daar zit geen enkele optie dat het in overleg met de bevolking zou gaan bij. Nog los van het feit dat niemand hier enig idee heeft of die mensen wel willen vertrekken, het is wel het land waar ze geboren zijn.quote:Op dinsdag 26 december 2023 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rot ff op met zulke suggesties. Ik had mijn stelling kunnen inkaderen dat het inderdaad vrijwillig zou moeten zijn en natuurlijk omgeven met voorwaarden en dergelijke.
Maar jouw repliek richting mij dat ik voor deportaties zou zijn, vind ik zodanig verwerpelijk dat ik niet meer met jou discussieer.
Het werd zelfs nadrukkelijk gebracht dat het hele gebied ontruimd zou moeten worden…quote:Op dinsdag 26 december 2023 22:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij begint met die suggestie. "Een gebied ontruimen en inwoners onderbrengen bij andere mogendheden" is ondubbelzinnig, daar zit geen enkele optie dat het in overleg met de bevolking zou gaan bij. Nog los van het feit dat niemand hier enig idee heeft of die mensen wel willen vertrekken, het is wel het land waar ze geboren zijn.
Zoals Israël.quote:Op dinsdag 26 december 2023 20:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens VN resoluties niet. Ieder die wat anders beweert, gaat tegen de internationale gemeenschap in.
Dit ligt toch totaal aan jou hier, Hanca is een prima discussiepartner met veel kennis van zaken en is nooit provocerendquote:Op dinsdag 26 december 2023 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rot ff op met zulke suggesties. Ik had mijn stelling kunnen inkaderen dat het inderdaad vrijwillig zou moeten zijn en natuurlijk omgeven met voorwaarden en dergelijke.
Maar jouw repliek richting mij dat ik voor deportaties zou zijn, vind ik zodanig verwerpelijk dat ik niet meer met jou discussieer.
Zo'n oplossing is deporteren, oftewel etnic cleansing, al dan niet met geweld.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hier schrik ik van, zulke teksten had ik zeker niet van jou verwachtquote:Op dinsdag 26 december 2023 22:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zo'n oplossing is deporteren, oftewel etnic cleansing, al dan niet met geweld.
Idem andersom.... als oplossing poneren dat de zionisten wordt ondergebracht bij andere mogendheden, waar ze vandaan kwamen of hun voorouders in de 20e eeuw vandaan kwamen
Zo'n stelling is natuurlijk nutteloos. Je gaat de hele Gaza niet zover krijgen dat ze vrijwillig gaan verkassen naar een andere plek. Voor zover je überhaupt van vrijwillig kan spreken als de hele omgeving net plat gebombardeerd is.quote:Op dinsdag 26 december 2023 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Egypte houdt de grens potdicht, Libanon zit er niet op te wachten, Jordanië lijkt er ook niet veel zin in te hebben.quote:Op dinsdag 26 december 2023 23:18 schreef kipknots het volgende:
En daarnaast, hoe vind je een plek die miljoenen mensen kan en wil huisvesten?
Ik beweer niet dat een etnic cleansing een oplossing is. Ik reageer op iemand die het wel als oplossing voorstelt. En suggererend dat Palestijnen moeten 'verdwijnen' uit hun land.quote:Op dinsdag 26 december 2023 22:57 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Hier schrik van, zulke teksten had ik zeker niet van jou verwacht
Jazeker, dit gaat gewoon gebeuren.quote:
Ik hoop enorm dat de zeepbel PVV-VVD-NSC-BBB snel klapt en juist Bontenbal degene is die dan de stemmen op kan rapen.quote:,,Misschien moet ik wat doortrapter worden. Maar dat wil ik niet, dat voelt niet integer.”
Ik denk dat hij de vrije val al heeft geremd maar door de paardenrace en de noviteit was het onontkoombaar dat er CDA stemmers bij NSC/VVD/PvdA/BBB belandden. Doordat ze al kleiner waren en niet in die race zaten kreeg hij minder airtime/profileringsmogelijkheid.quote:Op woensdag 27 december 2023 07:38 schreef Hanca het volgende:
Interessant interview met Bontenbal: https://www.ad.nl/politie(...)nig-zetels~ab47d8b7/
Onder andere over de Bontenbalparadox: die man is ontzettend geliefd, kreeg tijdens de campagne alleen maar complimenten, werd geprezen om zijn diepgang... maar dat leverde geen stemmen op.
Bontenbal over zichzelf:
[..]
Ik hoop enorm dat de zeepbel PVV-VVD-NSC-BBB snel klapt en juist Bontenbal degene is die dan de stemmen op kan rapen.
Is dat je droomwens?quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Nee het is verschrikkelijk.quote:Op woensdag 27 december 2023 10:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Is dat je droomwens?
En hoe zie je "hard" .. veel geweld enzo ?
Deportaties ?
En dan moet "ons" met terreur terugslaan ofzo?quote:Op woensdag 27 december 2023 10:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee het is verschrikkelijk.
Ik denk dat de dreiging van terroristische aanslagen steeds groter wordt in de EU
Maar je hebt de feiten niet aan je kant. Er is nauwelijks terrorisme en als er al terrorisme is, is dat vaker nationalistisch/seperatistisch dan vanuit religie: https://www.consilium.eur(...)tische%20achtergrond.quote:Op woensdag 27 december 2023 10:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee het is verschrikkelijk.
Ik denk dat de dreiging van terroristische aanslagen steeds groter wordt in de EU
Deze man is ook aardig en vriendelijk. Maar biedt toch geen enkele oplossing?quote:Op woensdag 27 december 2023 07:38 schreef Hanca het volgende:
Interessant interview met Bontenbal: https://www.ad.nl/politie(...)nig-zetels~ab47d8b7/
Onder andere over de Bontenbalparadox: die man is ontzettend geliefd, kreeg tijdens de campagne alleen maar complimenten, werd geprezen om zijn diepgang... maar dat leverde geen stemmen op.
Bontenbal over zichzelf:
[..]
Ik hoop enorm dat de zeepbel PVV-VVD-NSC-BBB snel klapt en juist Bontenbal degene is die dan de stemmen op kan rapen.
Wat gaat het CDA doen voor boeren (hun traditionele achterban?), wat gaat het CDA doen aan de migratie die het grote deel van de bevolking niet wil, wat gaat het CDA doen aan koopkracht voor gezinnen?quote:Op woensdag 27 december 2023 09:08 schreef Immerdebestebob het volgende:
Het is ook ongeloofwaardig dat het CDA nu een wat meer traditioneel en sociaal centrum geluid laat horen, terwijl toen ze groot waren ze zo rechts waren als maar kon. Dat geef natuurlijk weinig vertrouwen in de toekomst.
Het probleem van het CDA is ook de inmenging van BV Nederland die de partij verziekt.
Lees het CDA programma en je weet het.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat gaat het CDA doen voor boeren (hun traditionele achterban?), wat gaat het CDA doen aan de migratie die het grote deel van de bevolking niet wil, wat gaat het CDA doen aan koopkracht voor gezinnen?
Denk nog wel minder dan die zetels.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:19 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom wordt het aandeel van boeren in het electoraat toch altijd zo enorm overschat? Die zijn goed voor 3 zetels ofzo.
quote:Op woensdag 27 december 2023 10:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar je hebt de feiten niet aan je kant. Er is nauwelijks terrorisme en als er al terrorisme is, is dat vaker nationalistisch/seperatistisch dan vanuit religie: https://www.consilium.eur(...)tische%20achtergrond.
Nationalisme bestrijden zou wat dat betreft dus effectiever zijn dan een religie bestrijden.
En ondertussen spui jij hier haatopwekkende valse teksten als 'we zijn in oorlog met de islam'. De vredelievende moslims (99% van alle moslims) zo in een hoek van de andere kant duwend.
Terrorisme moet tegen worden opgetreden, of dat nou nationalistisch, links-extremistisch of religieus is. Maar we zijn zeker niet in oorlog. Niet met de nationalisten en ook niet met welke religie dan ook.
Voor jou natuurlijk een acceptabel getal.quote:Tussen 2019 en 2021 werden er in de EU 29 jihadistische of extreemrechtse aanslagen verijdeld.
Nee, aaibaar zijn is niet voldoende, maar hij was ook de lijsttrekker met verreweg de meeste diepgang en echte visies. Maar blijkbaar wordt er niet meer om oplossingen en visies gevraagd door de kiezers, alleen nog om platte oneliners van figuren als Wilders, Yeşilgöz, Omtzigt en Van der Plas. Dom roepen, dat is wat de kiezer wil. Geen oplossingen.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Deze man is ook aardig en vriendelijk. Maar biedt toch geen enkele oplossing?
Aaibaar zijn is niet genoeg. Hij is ook niet doortrapt (moet je maar kunnen) maar verder gewoon een middelmatige man.
Nee, terrorisme is nooit acceptabel. Niet als het uit nationalisme komt, niet als links-extremisten of milieu-extremisten het doen en niet als het voorkomt uit een misvormd beeld van een religie.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
[..]
Voor jou natuurlijk een acceptabel getal.
Het eerste ben ik wel met je eens. Gedegen inhoud zou weer op de 1e plaats moeten komen.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, aaibaar zijn is niet voldoende, maar hij was ook de lijsttrekker met verreweg de meeste diepgang en echte visies. Maar blijkbaar wordt er niet meer om oplossingen en visies gevraagd door de kiezers, alleen nog om platte oneliners van figuren als Wilders, Yeşilgöz, Omtzigt en Van der Plas. Dom roepen, dat is wat de kiezer wil. Geen oplossingen.
En je ziet hier wat je van dat domme roepen krijgt: mensen die serieus durven beweren dat er een oorlog komt tussen 'ons' en de moslims. Dat is wat dat domme populisme zaait. Het enige wat je daarmee krijgt is polarisatie, zeker geen oplossingen.
De vragen die jij stelt over het CDA kun je beter over de 4 nu met elkaar pratende partijen stellen. Het CDA heeft een gedegen programma, die 4 niet.
Je brengt het alsof boertje pesten een doel op zich is. Waarom doen we ook al weer wat we doen, en hoe groot is de groep begunstigden?quote:Op woensdag 27 december 2023 11:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Denk nog wel minder dan die zetels.
Omdat het niet fatsoenlijk is om zo snel, zulke harden maatregelen in te voeren.
Dat leidt bijv tot: https://pointer.kro-ncrv.nl/psychisch-leed-boeren-taboe
Verder: maakt het uit hoe groot het electoraat is? Boeren hebben een overstijgend belang, en waarom zouden zij als minderheid harden aangepakt moeten worden? Omdat ze weinig zetels vertegenwoordigen?
Er worden geen boeren harder aangepakt. Er wordt nu iets van het beleid uitgevoerd wat in 1998 al was aangekondigt en in een wet gegoten. De boeren hebben zeer noodzakelijke wetgeving 25 jaar tegen kunnen houden en daardoor staat nu het hele land stil, je kunt je beter afvragen waarom een kleine minderheid dat voor elkaar heeft gekregen.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Denk nog wel minder dan die zetels.
Omdat het niet fatsoenlijk is om zo snel, zulke harden maatregelen in te voeren.
Dat leidt bijv tot: https://pointer.kro-ncrv.nl/psychisch-leed-boeren-taboe
Verder: maakt het uit hoe groot het electoraat is? Boeren hebben een overstijgend belang, en waarom zouden zij als minderheid harden aangepakt moeten worden? Omdat ze weinig zetels vertegenwoordigen?
Koop een boerderij, doe dit werk 3 jaar en reageer dan nog eens.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er worden geen boeren harder aangepakt. Er wordt nu iets van het beleid uitgevoerd wat in 1998 al was aangekondigt en in een wet gegoten. De boeren hebben zeer noodzakelijke wetgeving 25 jaar tegen kunnen houden en daardoor staat nu het hele land stil, je kunt je beter afvragen waarom een kleine minderheid dat voor elkaar heeft gekregen.
Wat heeft dat ermee te maken?quote:Op woensdag 27 december 2023 11:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Koop een boerderij, doe dit werk 3 jaar en reageer dan nog eens.
Tja met 25 jaar terrorisme is een harde aanpak van zo’n bevolkingsgroep niet zo vreemd toch?quote:Op woensdag 27 december 2023 11:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ah het "het milieu kan de kolere krijgen want de boeren zijn zo zielig"-argument.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat boeren niet hard werken oid. Ik zeg ook niet dat boeren niet mogen bestaan en zelfs niet dat we minder boeren nodig hebben. Alleen moeten de boeren zich ook gewoon houden aan de grenzen van wat mogelijk is in dit land en moeten er geen noodzakelijke wetten voor hen worden tegengehouden. Dat hebben we nu gemerkt. En met de huidige waterkwaliteit gaat er nog veel harder worden ingegrepen bij de boeren, dat oplossen gaat een groter probleem worden dan stikstof. En in 1998 wisten ze dat al en lag er een simpel en goed uit te voeren plan. Die zachte landing die er toen in de wet lag (en werd tegengehouden door LTO en Rabobank), kan alleen niet meer.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Minder boeren mag en moet ook.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat boeren niet hard werken oid. Ik zeg ook niet dat boeren niet mogen bestaan en zelfs niet dat we minder boeren nodig hebben. Alleen moeten de boeren zich ook gewoon houden aan de grenzen van wat mogelijk is in dit land en moeten er geen noodzakelijke wetten voor hen worden tegengehouden. Dat hebben we nu gemerkt. En met de huidige waterkwaliteit gaat er nog veel harder worden ingegrepen bij de boeren, dat oplossen gaat een groter probleem worden dan stikstof. En in 1998 wisten ze dat al en lag er een simpel en goed uit te voeren plan. Die zachte landing die er toen in de wet lag (en werd tegengehouden door LTO en Rabobank), kan alleen niet meer.
Het is prima mogelijk hè prima in te kunnen leven in boeren, het heel vervelend te vinden dat er toch echt maatregelen genomen moeten worden en toch te vinden dát die maatregelen getroffen moeten worden.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je in kunnen leven in een ander is een deugdelijk goed.
Er is geen haat richting boeren, hooguit richting extremistische organisaties als FDF. En er is een sterk gevoelde noodzaak om de natuur die op de rand van de afgrond staat toch nog te redden.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Minder boeren mag en moet ook.
Maar waar komt ineens die haat vandaan?
Vraag je dat eens af.
Boerenlandschappen hebben niks met het milieu te maken, op de gemiddelde betonnen parkeerplaats leeft er net zo veel natuur als op een engels raaigras weide.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En ineens zijn boeren “slecht voor het milieu”
Boerenlandschappen zijn het milieu, dit is nederland.
De meeste hebben totaal schijt aan boeren, vinden veeteelt ook maar primitief.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is prima mogelijk hè prima in te kunnen leven in boeren, het heel vervelend te vinden dat er toch echt maatregelen genomen moeten worden en toch te vinden dát die maatregelen getroffen moeten worden.
En onder de grasmat broeit het van het leven, maar wat wil je? Biodiversiteit per hectare is heilig? Wat heeft dat dan te maken met minder koeien?quote:Op woensdag 27 december 2023 12:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Boerenlandschappen hebben niks met het milieu te maken, op de gemiddelde betonnen parkeerplaats leeft er net zo veel natuur als op een engels raaigras weide.
Welnee. Bio-industrie, de manier waarop daarin met dieren wordt omgegaan is wat vee mensen tegenstaat. Er zijn legio mensen die niets tegen veeteelt op kleinere schaal hebben waarbij dieren fatsoenlijk behandeld en uiteindelijk netjes geslacht worden.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
De meeste hebben totaal schijt aan boeren, vinden veeteelt ook maar primitief.
Maar dat geluid komt primair bij D66 en Groenlinks vandaan, gezien de laatste verkiezingen lijken die ook mandaat te verliezen met dat geluid...
Lang leve de moderne boerquote:Op woensdag 27 december 2023 12:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En ineens zijn boeren “slecht voor het milieu”
Boerenlandschappen zijn het milieu, dit is nederland.
Uiteindelijk is dit bottem line pure indoctrinatiequote:Op woensdag 27 december 2023 11:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Onder die bewuste grasmatten is het dood, daar krioelt erg weinig.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
En onder de grasmat broeit het van het leven, maar wat wil je? Biodiversiteit per hectare is heilig? Wat heeft dat dan te maken met minder koeien?
Hoeveel mensen eten vlees? Hoeveel % eet daarvan biologisch vlees (als je even heeel simpel stelt dat dierenwelzijn dan beter zou zijn en men daar zoveel belang aan hecht)?quote:Op woensdag 27 december 2023 12:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Welnee. Bio-industrie, de manier waarop daarin met dieren wordt omgegaan is wat vee mensen tegenstaat. Er zijn legio mensen die niets tegen veeteelt op kleinere schaal hebben waarbij dieren fatsoenlijk behandeld en uiteindelijk netjes geslacht worden.
Dit is flauwekul en dat weet jij ook.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Boerenlandschappen hebben niks met het milieu te maken, op de gemiddelde betonnen parkeerplaats leeft er net zo veel natuur als op een engels raaigras weide.
2e foutieve dogma.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onder die bewuste grasmatten is het dood, daar krioelt erg weinig.
Maak een leuk voorstel dat dit type natuur de toekomst moet zijn, en voer het uit met oog voor de boer. Volgens mij werkt echt niemand dit tegen, maar "verdienmodel voor de boer" is toch logischerwijs een harde eis?quote:Op woensdag 27 december 2023 12:11 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Lang leve de moderne boer
[ afbeelding ]
Het is al jaren bekend dat, mede door steeds zwaarder materieel, de grond onder moderne akkers zo compact is geworden dat er nauwelijks nog een worm te vinden is.quote:
quote:Op woensdag 27 december 2023 12:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is al jaren bekend dat, mede door steeds zwaarder materieel, de grond onder moderne akkers zo compact is geworden dat er nauwelijks nog een worm te vinden is.
Nee, juist niet. Onder die grasmat zit geen leven, dat geven boeren die een gat maken zelf aan. Er zit niks onder.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
En onder de grasmat broeit het van het leven, maar wat wil je? Biodiversiteit per hectare is heilig? Wat heeft dat dan te maken met minder koeien?
Ik las het in de Groene Amsterdammer, maar had het daarvoor ook al een keer op de radio gehoord.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wie zei dat Dik Robert Jan van het dispuut?
quote:Op woensdag 27 december 2023 12:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is al jaren bekend dat, mede door steeds zwaarder materieel, de grond onder moderne akkers zo compact is geworden dat er nauwelijks nog een worm te vinden is.
Je bent wel een beetje weggeslagen van nuchter verstand als je denkt dat een trekker die over een weiland rijdt het grond zwaar aandrukt en de grond compact maakt dat een worm er last van zou hebben.quote:
https://www.sciencedaily.com/releases/2011/05/110505083737.htmquote:Op woensdag 27 december 2023 12:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je bent wel een beetje weggeslagen van nuchter verstand als je denkt dat een trekker die over een weiland rijdt het grond zwaar aandrukt en de grond compact maakt dat een worm er last van zou hebben.
quote:Heavy agricultural machinery results in more permanent damage to the soil than previously believed by researchers. This may lead to poorer crop yields and increased pollution from agricultural land, is the message of a group of Nordic researchers. The result is called soil compaction and it concerns the negative effect of driving heavy machinery on soil that is used for growing plants. Soil compaction is characterized by increased density of the soil, reduced air volume and a reduced ability to drain off surplus water.
Het is niet de enige oorzaak. Een andere oorzaak is het gebruik van bestrijdingsmiddelen, dat bacteriën in de grond doodmaakt.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je bent wel een beetje weggeslagen van nuchter verstand als je denkt dat een trekker die over een weiland rijdt het grond zwaar aandrukt en de grond compact maakt dat een worm er last van zou hebben.
Heb je het paper? Kan met dit artikel niet herleiden wat men nou precies heeft gedaan.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
https://www.sciencedaily.com/releases/2011/05/110505083737.htm
[..]
Gebeurt nauwelijks op die grasmatten waar we het over hadden.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is niet de enige oorzaak. Een andere oorzaak is het gebruik van bestrijdingsmiddelen, dat bacteriën in de grond doodmaakt.
VI vind ik nou echt een GroenLinks D66 programma.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:26 schreef Beathoven het volgende:
Wel lachen dat Voetbal inside of Vandaag inside momenteel de nieuwe PVV kamerleden afkraken en weglachen, maar dat op kritiek van de kijker kan rekenen omdat het programma dezelfde PVV kiezer aantrekt.
Beetje als dat men vindt dat Fox linkse trekjes krijgt.
Genot.
Misschien is jouw gezonde verstand wat weggeslagen doordat je een beetje verblind bent door iets te eenzijdige informatie-consumptie?quote:Op woensdag 27 december 2023 12:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Misschien kan Baudet een programmaatje maken vanaf een oud VOC schip.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
VI vind ik nou echt een GroenLinks D66 programma.
Nou ja zeg, een VVD'er die betrokken is bij een corruptiezaak, je verwacht het niet.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:34 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/l/2502916
Ernstige belangenverstrengeling van Cora van Nieuwenhuizen. Benieuwd wie dit mag komen uitleggen, Rutte, Harbers of Jetten.
Niet van deze, maar zware landbouwwerktuigen als een van de veroorzakers van soil compactionlijkt toch wetenschappelijk wel vrij feitelijk te worden aangenomen:quote:Op woensdag 27 december 2023 12:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Heb je het paper? Kan met dit artikel niet herleiden wat men nou precies heeft gedaan.
En minder crop yield daar is een boer meer mee bezig dan die professor.
Boeren zijn de oorzaak van droogte? Ok.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:33 schreef mcmlxiv het volgende:
Tot naar schatting 60 miljard schade door de agro-maffia, daar kan geen agrarisch belang tegenop. Dat heet parasitisme
Dat denk ik ook. Als je wil trollen, doe dat dan ergens anders.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
VI vind ik nou echt een GroenLinks D66 programma.
Ja, ook dat. Aangezien we dankzij de boeren in het vroege voorjaar veel te veel water wegpompen, hebben we daarna een watertekort.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Boeren zijn de oorzaak van droogte? Ok.
quote:Op woensdag 27 december 2023 12:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet van deze, maar zware landbouwwerktuigen als een van de veroorzakers van soil compactionlijkt toch wetenschappelijk wel vrij feitelijk te worden aangenomen:
https://www.sciencedirect(...)ii/S0022489821001038
quote:At this stage, an accurate forecast of the impact of soil tillage techniques on the changes in composition and size distribution of soil aggregates based on mathematical modelling is very difficult.
Ik zou zeggen, roep Yeşilgöz maarquote:Op woensdag 27 december 2023 12:34 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/l/2502916
Ernstige belangenverstrengeling van Cora van Nieuwenhuizen. Benieuwd wie dit mag komen uitleggen, Rutte, Harbers of Jetten.
Maar dat regen valt allemaal op hun land, waar is de vergoeding voor de boer voor het vasthouden van het water?quote:Op woensdag 27 december 2023 12:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ook dat. Aangezien we dankzij de boeren in het vroege voorjaar veel te veel water wegpompen, hebben we daarna een watertekort.
Agro maffia, is dat vergelijkbaar met partij-kartel?quote:Op woensdag 27 december 2023 12:33 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Misschien is jouw gezonde verstand wat weggeslagen doordat je een beetje verblind bent door iets te eenzijdige informatie-consumptie?
Juist de boerenstand zou zich ernstig zorgen moeten maken over wat de agro-maffia hun aandoet en heeft aangedaan. De individuele boer is een even groot slachtoffer in een strijd tussen echte maatschappelijke belangen en de belangen van een klein vies clubje die inmiddels zelfs een eigen gefinancierde en bemenste politieke partij bezit.
Tot naar schatting 60 miljard schade door de agro-maffia, daar kan geen agrarisch belang tegenop. Dat heet parasitisme
Ja, daar staat dat het moeilijk is om van tevoren exact de precieze impact in te schatten wanneer je zelf als boer over je akkertje heenrijdt met je tractor. Uit het aggregaat van alle metingen is echter wel te stellen dat berijding met zware machines bodemindikking tot gevolg hebben.quote:
Zo moeilijk, op inhoud discussiëren met iemand die geen enkel inhoudelijk feit kent.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Boeren zijn de oorzaak van droogte? Ok.
Waarom dan? Rutte als MP, Harbers als opvolger op I&W of Jetten als energieminister lijkt me.quote:
Wat is dit toch altijd een gelul. Boeren zijn niet primitief en niemand die zich er in verdiept zal dat roepen. Het probleem is juist dat ze hyper geïndustrialiseerd zijn en elke koe drie keer zo veel melk en stront genereert dan 60 jaar geleden. Waren boerderijen maar een stuk ‘primitiever’. Niet het efficiënte raaigras, maar een mix van gras en onkruid. Niet geïmporteerd eiwitrijk krachtvoer.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
De meeste hebben totaal schijt aan boeren, vinden veeteelt ook maar primitief.
Maar dat geluid komt primair bij D66 en Groenlinks vandaan, gezien de laatste verkiezingen lijken die ook mandaat te verliezen met dat geluid...
Ik kan niet herleiden uit dat onderzoek dat er gesproken wordt over N=1.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, daar staat dat het moeilijk is om van tevoren exact de precieze impact in te schatten wanneer je zelf als boer over je akkertje heenrijdt met je tractor. Uit het aggregaat van alle metingen is echter wel te stellen dat berijding met zware machines bodemindikking tot gevolg hebben.
Doe nou niet zo kansloos.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:45 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Zo moeilijk, op inhoud discussiëren met iemand die geen enkel inhoudelijk feit kent.
Verdiep je eens in de rol van de boeren bij waterschappen en de rol van de waterschappen bij wat er gebeurt is met de waterstand en de gevolgen daarvan.
Doch minder stikstof uitstoot over al die jaren, met die hogere productie.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:45 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Wat is dit toch altijd een gelul. Boeren zijn niet primitief en niemand die zich er in verdiept zal dat roepen. Het probleem is juist dat ze hyper geïndustrialiseerd zijn en elke koe drie keer zo veel melk en stront genereert dan 60 jaar geleden. Waren boerderijen maar een stuk ‘primitiever’. Niet het efficiënte raaigras, maar een mix van gras en onkruid. Niet geïmporteerd eiwitrijk krachtvoer.
Omdat ik dit ook voor een heel deel een partijkwestie vindt, het is niet voor niets weer een VVD-bewindspersoon. En partijkwesties mag Yeşilgöz uitleggen.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom dan? Rutte als MP, Harbers als opvolger op I&W of Jetten als energieminister lijkt me.
Maar dit is wel een ernstige kwestie. Als dit elders gebeurt noemen we het gewoon corruptie.
Leuk nuance. Misschien moet je dat ook eens de andere kant op doenquote:Op woensdag 27 december 2023 12:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Doe nou niet zo kansloos.
De boeren hebben inderdaad een grotere vinger in de pap bij de waterschappen, zoals ik eerder heb gezegd beheren zij ook grote oppervlaktes van dit land, waar de regen ook op valt, zij werken met het land zij werken met het water. Wat dat betreft volstrekt logisch dat zij een grote vinger in de pap hebben.
Dat de keuzes van de waterschappen tot lagere grondwaterstanden leiden dan externe partijen ideaal zouden vinden wil ik ook nog wel beamen, maar als jij gaat zitten vingerwijzen naar boeren ben je snel af, dat getuigd van meer blindheid.
En jij bijt mij nu toe dat ik niet ben ingelezen maar met jouw argumentatie moet je misschien even een spiegel kopen
Leg anders even uit hoe het oppompen van grondwater van een of andere fruitteler leidt tot droogte bij funderingspalen in de randstad.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:54 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Leuk nuance. Misschien moet je dat ook eens de andere kant op doen
Nou het is wel de doelgroep vind ik.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Als je wil trollen, doe dat dan ergens anders.
Echt, als er 1 is geïndoctrineerd ben jij het wel. Enige feitenkennis heb je niet. Misschien eens de hele serie over de boerenproblematiek die hier op POL loopt een doorlezen, daar zitten vele goede bronnen in die duidelijk maken dat boeren inderdaad (mede) de oorzaak zijn van verdroging, verzakkingen van huizen, van de afname van de biodiversiteit, van diverse ziektes.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar dat regen valt allemaal op hun land, waar is de vergoeding voor de boer voor het vasthouden van het water?
Sowieso is haat of vingerwijzen een beetje triest, wat mij betreft een uiting van succesvolle indoctrinatie.
Stel de boer haalt het uit de rivier op ongeschikte momenten, misschien dat je dan een beetje een punt maakt.
Ik irriteer me kapot aan de waterschappen. Nu allerlei waterschap lui op Linked-In die de boel niet meer aankunnen met het water.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Leg anders even uit hoe het oppompen van grondwater van een of andere fruitteler leidt tot droogte bij funderingspalen in de randstad.
Zou dat verband niet een beetje indirect zijn?
Hoe gaan we dat dan oplossen?
Vooralsnog lijkt het erop dat Europa stuwdammen wilt weghalen, het waterbeheer wordt alleen maar slechter. "goed voor de natuur." het past echt perfect binnen het Woke gedachtegoed, maar we maken onszelf er mee kapot.
En veel van die factoren bevinden zich dus niet eens in onze invloedsfeer maar gaat Europees.
Je bent in ieder geval van jezelf overtuigd, alleen heb je de overtuigingskracht niet op anderen.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Echt, als er 1 is geïndoctrineerd ben jij het wel. Enige feitenkennis heb je niet. Misschien eens de hele serie over de boerenproblematiek die hier op POL loopt een doorlezen, daar zitten vele goede bronnen in die duidelijk maken dat boeren inderdaad (mede) de oorzaak zijn van verdroging, verzakkingen van huizen, van de afname van de biodiversiteit, van diverse ziektes.
Gelukkig zijn er steeds meer boeren die dat zelf wel beseffen en overgaan op biologische kringlooplandbouw met oog voor de omgeving.
Ik waak voor de dag dat politici denken dat waterschappen onder hun jurisdictie valt.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Waarom zijn er waterschapsbesturen en verkiezingen? Weg ermee!
Dat moet gewoon een staatsbedrijf zijn net als Tennet.
Bij VI zitten ze Kaag net zo uit te schelden als Wilders doet. Er is niks D66/GL aan VI.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou het is wel de doelgroep vind ik.
En daarom lostrekken van politieke invloed!quote:Op woensdag 27 december 2023 13:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Nee die lui moeten gewoon zorgen dat het water wordt afgevoerd als het nat is en opgevangen als het droog is!
Niets meer, niet minder!
Je zegt wel zeer vreemde zaken. Als je niet eens weet dat de droogte de afgelopen jaren door wegpompen voor de boeren komt, dan zit je echt mijlenver van enige feitenkennis over dit onderwerp af.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je bent in ieder geval van jezelf overtuigd, alleen heb je de overtuigingskracht niet op anderen.
Ik zeg geen vreemde zaken in die comment en je reageert op geen enkel punt.
Of je leest werkelijk wat er gepost wordt. Dat is ook een optie.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:59 schreef Scorpie het volgende:
Ah de “alle boeren zijn kut, dood aan de boeren” plaat is weer opgezet zie ik.
Laat maar zien dat paper, ik lees ze graag, je weet het zo goed.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je zegt wel zeer vreemde zaken. Als je niet eens weet dat de droogte de afgelopen jaren door wegpompen voor de boeren komt, dan zit je echt mijlenver van enige feitenkennis over dit onderwerp af.
Maar dat laatste he? Dat is helemaal prima, als ze dan ook nog een boterham verdienen zullen meer boeren dit willen gaan doen. En is dat een goede toekomst.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Echt, als er 1 is geïndoctrineerd ben jij het wel. Enige feitenkennis heb je niet. Misschien eens de hele serie over de boerenproblematiek die hier op POL loopt een doorlezen, daar zitten vele goede bronnen in die duidelijk maken dat boeren inderdaad (mede) de oorzaak zijn van verdroging, verzakkingen van huizen, van de afname van de biodiversiteit, van diverse ziektes.
Gelukkig zijn er steeds meer boeren die dat zelf wel beseffen en overgaan op biologische kringlooplandbouw met oog voor de omgeving.
Dat valt wel op te maken uit het feit dat ze het hebben over de moeilijkheid van "accurate forecast" ip schrijven dat de invloed van zware landbouwwerktuigen niet bewijsbaar is.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik kan niet herleiden uit dat onderzoek dat er gesproken wordt over N=1.
Wie zegt dat die forecasts of enkele boeren gaan? Ik zou in zo een model alle data stoppen en dan naar statistische significantie op alle data.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:09 schreef -XOR- het volgende:
Dat valt wel op te maken over het feit dat ze het hebben over de moeilijkheid van "accurate forecast" ip schrijven dat de invloed van zware landbouwwerktuigen niet bewijsbaar is.
Dat is vermoedelijk dan ook wat ze hebben gedaan.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:10 schreef ludovico het volgende:
Als dat gemiddeld een significant effect heeft, zal het individueel nog steeds niet significant aan te tonen zijn, maar dan mogen we prima aannemen dat het effect heeft.
Juist maar als dat, met alle onderzoeken meenemend, geen significant effect heeft, hoor je daar je conclusies uit te trekken.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat is vermoedelijk dan ook wat ze hebben gedaan.
Kut Fazanten! Steek ze in de fik!quote:Op woensdag 27 december 2023 13:15 schreef Lospedrosa het volgende:
Als je een paar uitzendingen van de NPO maakt en een paar mensen laat zeggen:
We weten het niet hoor met fazanten.
Fazanten schijnen dus andere vogels te verdrijven.
Fazanten gespot die grote groepen weidevogels verjagen
Fazanten gespot met allerhande bouwmaterialen.
Fazanten blokkeren de A15
Nou dan is opeens iedereen tegen fazanten.
Dat het de zoveelste in de rij is zorgt volgens mij voor een bepaalde gelatenheid bij zowel politici als burger. Debatje voor de vorm, Wilders moet zich deze keer inhouden want zit in het centrum van de macht, iemand is iets vergeten, iemand zegt sorry en we kunnen weer over tot de orde van de dag. De ernst van dit soort ernstige zaken lijkt er echt vanaf.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou ja zeg, een VVD'er die betrokken is bij een corruptiezaak, je verwacht het niet.
Dat staat er niet. Als je het hele artikel doorleest lees je dat ze (de auteurs) het voor gegeven aannemen dat zware werktuigen significante invloed hebben op de bodembedekking en daar hebben ze zeer waarschijnlijk een goede reden voor:quote:Op woensdag 27 december 2023 13:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Juist maar als dat, met alle onderzoeken meenemend, geen significant effect heeft, hoor je daar je conclusies uit te trekken.
quote:Usually agricultural machines compact the soil to a depth greater than the arable layer. Due to repeated exposure, compaction of the soil extends not only to the arable layer, but also to the subsoil. The consequences of soil compaction:
- bulk density increases and the porosity decreases, which inhibits the development of the root system due to increase of soil penetration resistance (Colombi et al., 2018, Colombi and Keller, 2019) and reduced moisture and nutrient supply of plants (Tarawally et al., 2004);
- water conductivity and infiltration capacity of soil decreases (Horn et al., 1995);
- aeration and biological processes are reduced (Czyz, 2004);
- surface water runoff and washout of fine particles increases (Dörner et al., 2010, Keller et al., 2019).
Ja natuurlijk, want “agro maffia” is een volstrekt neutrale manier om boeren aan te duiden.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Of je leest werkelijk wat er gepost wordt. Dat is ook een optie.
De bodem belasting bij een oude lichte trekker of een nieuwe zware trekker.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat staat er niet. Als je het hele artikel doorleest lees je dat ze (de auteurs) het voor gegeven aannemen dat zware werktuigen significante invloed hebben op de bodembedekking en daar hebben ze zeer waarschijnlijk een goede reden voor.
Er wordt een keer over agro-maffia gesproken en meerdere keren over anders boeren, biologisch boeren, diervriendelijk boeren. Maar focus jij lekker op die ene term en schop lekker verderquote:Op woensdag 27 december 2023 13:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, want “agro maffia” is een volstrekt neutrale manier om boeren aan te duiden.
In welke wereld bevind jij je op dit moment?
Wat denk je zelf?quote:Op woensdag 27 december 2023 13:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De bodem belasting bij een oude lichte trekker of een nieuwe zware trekker.
Welke is hoger denk je?
Werkelijk? Denk je dat er nog erg veel leven zit in de velden die eerst grondig doodgespoten worden om vervolgens Engels raaigras op te kweken in monocultuur met zoveel mogelijk mest?quote:Op woensdag 27 december 2023 12:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit is flauwekul en dat weet jij ook.
Als er gekozen wordt en dat doet een goede akkerbouwer, voor de juiste wielen en banden dan is de moderne trekker beter voor de bodembelasting.quote:
Dit is nog grotere flauwekul met je gelul over Engels raaigras. Heb je ook een collumn gelezen in de groene Amsterdammer en ben je nu volleerd akkerspecialist ofzo?quote:Op woensdag 27 december 2023 13:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Werkelijk? Denk je dat er nog erg veel leven zit in de velden die eerst grondig doodgespoten worden om vervolgens Engels raaigras op te kweken in monocultuur met zoveel mogelijk mest?
Lang geleden dat ik iets in de Groene maar dit is verder geen nieuwe ontwikkeling hoor. Het is ook vrij logisch, intensieve monocultuur levert de hoogste opbrengst op per hectare. Dan is er gewoon minder ruimte voor andere levensvormen.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit is nog grotere flauwekul met je gelul over Engels raaigras. Heb je ook een collumn gelezen in de groene Amsterdammer en ben je nu volleerd akkerspecialist ofzo?
Ok! I stand corrected.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat staat er niet. Als je het hele artikel doorleest lees je dat ze (de auteurs) het voor gegeven aannemen dat zware werktuigen significante invloed hebben op de bodembedekking en daar hebben ze zeer waarschijnlijk een goede reden voor:
[..]
Ik gebruik de term zelf niet, maar volgens mij gaat agro-maffia ook meer over de toeleveranciers en verwerkers dan individuele boeren (al zijn de boeren dan vaak wel weer aandeelhouder). De Vions, de FrieslandCampina’s de Mengvoeders Uniteds. Daar zit de echte lobbymacht. Zeg maar de Rolodex van Remarkable (oprichters van BBB).quote:Op woensdag 27 december 2023 13:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er wordt een keer over agro-maffia gesproken en meerdere keren over anders boeren, biologisch boeren, diervriendelijk boeren. Maar focus jij lekker op die ene term en schop lekker verder
Nu nog het wetenschappelijke paper omtrent wormen en biodiversiteit onder de grasmat op basis van die gemiddeld dichtere grond.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgende keer misschien iets minder hoog van de toren blazen
Als dat zo is wat je zegt dan zouden mensen toch geen producten meer afnemen van dergelijke boeren, en alleen nog producten kopen van boeren die het doen zoals zij denken dat het juist is?quote:Op woensdag 27 december 2023 12:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Welnee. Bio-industrie, de manier waarop daarin met dieren wordt omgegaan is wat vee mensen tegenstaat. Er zijn legio mensen die niets tegen veeteelt op kleinere schaal hebben waarbij dieren fatsoenlijk behandeld en uiteindelijk netjes geslacht worden.
Misschien moet je leren lezen? Ik bezig de term agro-maffia waarbij ik notabene in dezelfde post duidelijk maak hoe juist boeren slachtoffers zijn van die agro-maffia.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, want “agro maffia” is een volstrekt neutrale manier om boeren aan te duiden.
In welke wereld bevind jij je op dit moment?
Er zou gewoon standaard een team van rechercheurs op de achtergrond mee moeten kijken om direct in te grijpen of de kamer te informeren als zich corruptie kan gaan voordoen. Alles wat de minister doet moet transparant zijn voor dat team.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat het de zoveelste in de rij is zorgt volgens mij voor een bepaalde gelatenheid bij zowel politici als burger. Debatje voor de vorm, Wilders moet zich deze keer inhouden want zit in het centrum van de macht, iemand is iets vergeten, iemand zegt sorry en we kunnen weer over tot de orde van de dag. De ernst van dit soort ernstige zaken lijkt er echt vanaf.
Agro-maffia is natuurlijk een bedekte manier om te verwijzen naar een elite die op de achtergrond de fundamentele zaken delen.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er wordt een keer over agro-maffia gesproken en meerdere keren over anders boeren, biologisch boeren, diervriendelijk boeren. Maar focus jij lekker op die ene term en schop lekker verder
Uiteraard gaan de grote zaken via de EU.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:20 schreef Lospedrosa het volgende:
Er zijn al eens reacties weggehaald omdat het kan overkomen dat dit een vrij hoge conspirancy factor heeft. Helaas is dit niet zo.
Want hebben wij in Nl nog wel echt zeggenschap over de besluiten op de langere termijn? Is de hele NLse politiek geen farce van een stel clowns geworden?
Worden de echte besluiten niet gewoon in Brussel gemaakt, en door invloedrijke lobbyclubs?
Wees welkom in mijn volgende topic vandaag of morgen.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:20 schreef Lospedrosa het volgende:
Er zijn al eens reacties weggehaald omdat het kan overkomen dat dit een vrij hoge conspirancy factor heeft. Helaas is dit niet zo.
Want hebben wij in Nl nog wel echt zeggenschap over de besluiten op de langere termijn? Is de hele NLse politiek geen farce van een stel clowns geworden?
Worden de echte besluiten niet gewoon in Brussel gemaakt, en door invloedrijke lobbyclubs?
Ik kom hiermee omdat ik onlangs een bericht las op LI van een VVDer die jaren voor de VVD werkte en ook wat jaren namens de VVD in Brussel zat.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wees welkom in mijn volgende topic vandaag of morgen.
Ik wil eens een hele fundamentele discussie omtrent al die splijtende vraagstukken zoals klimaat en migratie.
Mag Nederland democratisch beslissen om geen migranten meer op te vangen? Of moeten wij migranten opvangen zoals sommige ongekozen supranationale organisaties dat impliciet willen.
Hoe democratisch zijn verdragen die breed geïnterpreteerd kunnen worden, en door de werking van jurisprudentie er geen rechtszekerheid meer is. Moeten we dat willen?
Eh, de VVD valt niet onder Renew, de VVD is deel van Renew. Renew zelf is niets.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik kom hiermee omdat ik onlangs een bericht las op LI van een VVDer die jaren voor de VVD werkte en ook wat jaren namens de VVD in Brussel zat.
Die was eruit gestapt en er klaar mee.
Want volgens hem moet VVD nl gewoon Guy Verhofstadt dienen, of in iedergeval de politieke wensen van Renew Europe. Wat weer sterke banden heeft met WEF.
Dit alles hoeft niet slecht te zijn. De EU als superstaat kan ook weleens de enige goede weg zijn in de geopolitieke veranderende wereld.
Je moet dan alleen hopen dat de lui die aan de touwtjes trekken niet van die woke figuren zijn.
Nee op papier niet.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Eh, de VVD valt niet onder Renew, de VVD is deel van Renew. Renew zelf is niets.
De VVD begon andere keuzes te maken omdat Nederland een begrotingsoverschot had, het economisch voorspoedig ging en de lijken in de kast van de neoliberale afknijppolitiek aan de oppervlakte zichtbaar werden.quote:Op woensdag 27 december 2023 15:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee op papier niet.
Maar zo gaat het dus wel blijkbaar.
En als je dat ziet snap je ook waarom VVD ineens (vanaf 2019 ong) zulke andere keuzes maakt.
En D66.quote:Op woensdag 27 december 2023 15:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De VVD begon andere keuzes te maken omdat Nederland een begrotingsoverschot had, het economisch voorspoedig ging en de lijken in de kast van de neoliberale afknijppolitiek aan de oppervlakte zichtbaar werden.
Renew is niets dan de verzameling van de (rechts)-liberale partijen in Europese landen, georganiseerd als blok in het EP, waarbinnen de VVD na En Marche de belangrijkste partij is.
Die ook inderdaad, maar die zijn een stuk minder belangrijk dan de VVD.quote:
Dat is altijd het probleem van gezeur over de EU. "We worden geregeerd door Brussel" is een rare manier om ernaar te kijken, want we sturen zelf mensen naar Brussel om daar te onderhandelen. Het is geen extern orgaan dat ons beslissingen oplegt, we zitten zelf aan tafel waar de beslissingen worden genomen. De EU zelf is niks, het wordt bestuurd door politici uit de lidstaten. We zijn de EU zelf.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Eh, de VVD valt niet onder Renew, de VVD is deel van Renew. Renew zelf is niets.
Dat klopt wel. Maar de weerstand die je hoort is ook logisch.quote:Op woensdag 27 december 2023 15:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is altijd het probleem van gezeur over de EU. "We worden geregeerd door Brussel" is een rare manier om ernaar te kijken, want we sturen zelf mensen naar Brussel om daar te onderhandelen. Het is geen extern orgaan dat ons beslissingen oplegt, we zitten zelf aan tafel waar de beslissingen worden genomen. De EU zelf is niks, het wordt bestuurd door politici uit de lidstaten. We zijn de EU zelf.
Alleen is het zo dat de meeste klagers gewoon wat werknemers heel laag in de hierarchie zitten en geen idee wat Europa allemaal doet voor ze. Dan stemmen ze voor een Brexit waarmee ze het bedrijf verlaten om er vervolgens achter te komen dat dat totaal verkeerd uitpakt.quote:Op woensdag 27 december 2023 15:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat klopt wel. Maar de weerstand die je hoort is ook logisch.
Het is net als je in een 50 koppig bedrijf werkt en jij zit in het 3 koppige directieteam. Je stem is heel sterk en je voert koers uit.
Nu wordt je overgenomen door een coperate van 50.000 fte wereldwijd. En krijg je een plekje in het 100koppige vakbondsoverleg 4 x per jaar in Sacramento, Om beslissingen van de CEO weg te kunnen stemmen.
Dat beeld wordt ook gecreëerd door nationale politici. Die schuiven maar al te graag 'de schuld' af op de EU.quote:Op woensdag 27 december 2023 15:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is altijd het probleem van gezeur over de EU. "We worden geregeerd door Brussel" is een rare manier om ernaar te kijken, want we sturen zelf mensen naar Brussel om daar te onderhandelen. Het is geen extern orgaan dat ons beslissingen oplegt, we zitten zelf aan tafel waar de beslissingen worden genomen. De EU zelf is niks, het wordt bestuurd door politici uit de lidstaten. We zijn de EU zelf.
Aan de andere kant wordt 'mag niet van Brussel' ook gebruikt als positief argument als een rechter weer één of ander verdrag zo interpreteert dat het nadelig is voor Nederland.quote:Op woensdag 27 december 2023 16:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat beeld wordt ook gecreëerd door nationale politici. Die schuiven maar al te graag 'de schuld' af op de EU.
"Mag niet van Brussel, moet van Brussel" is makkelijker en levert je eurosceptische stemmen op.
Natuurlijk zijn er mensen die dat doen, en die groep wordt langzaam groter. Er zijn echter ook nog grote groepen mensen die al dan niet gedwongen met kiezen voor de goedkopere bio-industrie kiloknallers. Ml daarnaast is het grootste deel van die bio-industrie helemaal niet voor de binnenlandse markt dus onze markt doet daar niet veel aan.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als dat zo is wat je zegt dan zouden mensen toch geen producten meer afnemen van dergelijke boeren, en alleen nog producten kopen van boeren die het doen zoals zij denken dat het juist is?
De markt corrigeert echt wel als er producten worden gemaakt die mensen niet willen.
Lees de posts van @Gimmick en @mcmlxiv even.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Agro-maffia is natuurlijk een bedekte manier om te verwijzen naar een elite die op de achtergrond de fundamentele zaken delen.
Ik weet niet of ik jouw verhaal helemaal begrijp. Maar volgens mij bedoel je dat het aantal mensen dat biologisch eten koopt groeit, dan is dat toch prima? Echter het overgrote deel van de mensen kiest voor gewone reguliere boerenteelt product. En dat is ook prima.quote:Op woensdag 27 december 2023 16:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn er mensen die dat doen, en die groep wordt langzaam groter. Er zijn echter ook nog grote groepen mensen die al dan niet gedwongen met kiezen voor de goedkopere bio-industrie kiloknallers. Ml daarnaast is het grootste deel van die bio-industrie helemaal niet voor de binnenlandse markt dus onze markt doet daar niet veel aan.
Klap in de snavel.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kut Fazanten! Steek ze in de fik!
Wat een onzin. Wat heeft ze nou concreet bereikt? Dat valt toch tegen hoor. Ja ze had een, voor haar partij, uitstekend regeerakkoord uit onderhandeld. Maar voor de realisatiefase überhaupt van start was viel het kabinet al weer. En was Kaag ook weg. Tussendoor nog een keer weggestuurd vanwege een slecht gemanagede evacuatieoperatie.quote:Op woensdag 27 december 2023 17:37 schreef BlackLining het volgende:
Zonde. Inhoudelijk en qua realiteits- en verantwoordelijksbesef en politieke skills één van de allerbeste politici van de laatste tijd.
Helaas wat houterig en ongemakkelijk, wat verder voor je effectiviteit helemaal niks uitmaakt, maar wel een makkelijk doelwit voor boos en kortzichtig rechts.
Dat laatste is dus eigenlijk niet prima, want niet haalbaar voor onze planeet.quote:Op woensdag 27 december 2023 18:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik jouw verhaal helemaal begrijp. Maar volgens mij bedoel je dat het aantal mensen dat biologisch eten koopt groeit, dan is dat toch prima? Echter het overgrote deel van de mensen kiest voor gewone reguliere boerenteelt product. En dat is ook prima.
Inderdaad. Al vind ik dat de keus bij de consument neerleggen ook niet de oplossing is. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen voor de goedkope optie te gaan. Wat in de winkel ligt moet gewoon goed zijn, en als dat niet zo is, moeten de regels anders.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste is dus eigenlijk niet prima, want niet haalbaar voor onze planeet.
Dat er eindelijk een knoop is doorgehakt over de begrotingsdiscipline in de EU is wel iets waar ook in het buitenland Kaag de credits voor krijgt.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat een onzin. Wat heeft ze nou concreet bereikt? Dat valt toch tegen hoor. Ja ze had een, voor haar partij, uitstekend regeerakkoord uit onderhandeld. Maar voor de realisatiefase überhaupt van start was viel het kabinet al weer. En was Kaag ook weg. Tussendoor nog een keer weggestuurd vanwege een slecht gemanagede evacuatieoperatie.
Ze was geen slechte minister/partijleider hoor, geen grote ongelukken (al was die doofpot rondom Van Drimmelen niet zo handig, net als de drankroddel). Maar om nou te doen alsof er een exceptionele politiek-bestuurlijk talent vertrekt is ook onzin.
Kun je doen. helemaal regulieren.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Inderdaad. Al vind ik dat de keus bij de consument neerleggen ook niet de oplossing is. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen voor de goedkope optie te gaan. Wat in de winkel ligt moet gewoon goed zijn, en als dat niet zo is, moeten de regels anders.
Eens, maar dat ontslaat de consument niet van de eigen verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Inderdaad. Al vind ik dat de keus bij de consument neerleggen ook niet de oplossing is. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen voor de goedkope optie te gaan. Wat in de winkel ligt moet gewoon goed zijn, en als dat niet zo is, moeten de regels anders.
Je krijgt een proletarisch revolutie als je alles ontzettend duur gaat makenquote:Op woensdag 27 december 2023 19:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste is dus eigenlijk niet prima, want niet haalbaar voor onze planeet.
Prima. Neem het meteen van je aan. Maar dan nog is het een magere oogst na 5 jaar ministerschap, waarvan 3 jaar partijleider. En natuurlijk zijn er bijzondere omstandigheden aan te wijzen, Corona; algehele politieke chaos. Maar daarin moet je niet vergeten dat zij op een aantal cruciale momenten ook besluiten heeft genomen die daar invloed op gehad hebben. Ze was geen passagier.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat er eindelijk een knoop is doorgehakt over de begrotingsdiscipline in de EU is wel iets waar ook in het buitenland Kaag de credits voor krijgt.
Biologisch is momenteel onnodig duur: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ur-door-hogere-margequote:Op woensdag 27 december 2023 19:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kun je doen. helemaal regulieren.
Kilootje gehakt 27 EU. In de aanbieding
Hoezo is dat gek? De doelgroep is bij uitstek bereid het te betalen.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:22 schreef Hanca het volgende:
Helaas zitten er gek genoeg hogere marges op biologisch.
Het is gek, omdat je biologisch juist zou moeten promoten en dus scherp in de markt zou moeten zetten, zodat er zoveel mogelijk over gaan. Ook juist de voedingsindustrie zou dat moeten willen, omdat hun ketenpartners er veel bij te winnen hebben.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoezo is dat gek? De doelgroep is bij uitstek bereid het te betalen.
Hahahahah. Sorry. Maar dat is dus precies het probleem. Het draait niet om de (maatschappelijk) omgeving. Alles draait om de aandeeelhouders.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is gek, omdat je biologisch juist zou moeten promoten en dus scherp in de markt zou moeten zetten, zodat er zoveel mogelijk over gaan. Ook juist de voedingsindustrie zou dat moeten willen, omdat hun ketenpartners er veel bij te winnen hebben.
Op dat punt zitten we nog niet. Daarnaast zijn supermarkten (want daar gaat de meeste marge heen) geen filantropische instelling.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is gek, omdat je biologisch juist zou moeten promoten en dus scherp in de markt zou moeten zetten, zodat er zoveel mogelijk over gaan. Ook juist de voedingsindustrie zou dat moeten willen, omdat hun ketenpartners er veel bij te winnen hebben.
Wat wat wat? De markt die niet vanzelf regelt dat de beste keuze wordt gemaakt?? Wat is dit???quote:Op woensdag 27 december 2023 19:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op dat punt zitten we nog niet. Daarnaast zijn supermarkten (want daar gaat de meeste marge heen) geen filantropische instelling.
Die eerste bron is wel interessant met haar stelling/constatering dat supermarkten bio gaat exclusief houden om het op die manier duurder te vermarkten. Zit ook wel wat in. Toch zou ik wel wat meer prijsdruk verwachten, biologisch boeren is niet nieuw ofzo. Oja, en de consumenten zijn inmiddels ook wel murw geslagen met al die prijsverhogingen en inflatie.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Biologisch is momenteel onnodig duur: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ur-door-hogere-marge
https://maatschapwij.nu/vitaal/biologisch-eten-te-duur/
Het verschil is meestal centenwerk in de kostprijs. Meestal blijft het ruim binnen de 10% extra die de consument wel wil betalen: https://bionext.nl/nieuws(...)isch-te-betalen-484/
Helaas zitten er gek genoeg hogere marges op biologisch.
Je zou toch prijsdruk mogen verwachten omdat supermarkten zouden moeten concurreren op haar producten. Het is niet heel exclusief ofzo.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op dat punt zitten we nog niet. Daarnaast zijn supermarkten (want daar gaat de meeste marge heen) geen filantropische instelling.
Maar daarvoor is het volume dus te klein. Dat groeit wel, dus het punt dat dit een concurrentiegevoelig artikel is komt nog wel, maar daar zijn we voorlopig nog lang niet.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je zou toch prijsdruk mogen verwachten omdat supermarkten zouden moeten concurreren op haar producten. Het is niet heel exclusief ofzo.
Klopt, maar je zou toch zeggen dat de rest van de keten druk op de supermarkten zou moeten kunnen zetten.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het verbaast me altijd hoe weinig boeren in staat blijken te zijn om collectief op te treden richting de supermarkten.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar je zou toch zeggen dat de rest van de keten druk op de supermarkten zou moeten kunnen zetten.
Waarom? Die hebben daar nauwelijks belang bij.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar je zou toch zeggen dat de rest van de keten druk op de supermarkten zou moeten kunnen zetten.
Zitten in de tang van de Agro-maffiaquote:Op woensdag 27 december 2023 20:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het verbaast me altijd hoe weinig boeren in staat blijken te zijn om collectief op te treden richting de supermarkten.
Natuurlijk wel, de boeren weten heel goed dat ze over moeten op biologisch en kringloop, dat lukt ze alleen als ze de consument mee krijgen en daarvoor moet de supermarkt mee.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom? Die hebben daar nauwelijks belang bij.
Maar nogmaals, dat vliegwiel gaat pas werken als de volumes groter zijn en dat bereiken ze zelf niet, dat is een maatschappelijke ontwikkeling (al dan niet onder politieke druk) die tijd nodig heeft. Als de supermarkten nu gaan concurreren op biologisch vlees, dan gaan de marges van de rest van de keten ook hard onder druk staan. Harder dan het volume toeneemt, vermoedelijk.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, de boeren weten heel goed dat ze over moeten op biologisch en kringloop, dat lukt ze alleen als ze de consument mee krijgen en daarvoor moet de supermarkt mee.
Die maatschappelijke ontwikkeling kun je afdwingen bij de supermarkten als ze de marges van biologisch eens kleiner willen nemen ipv groter dan het reguliere.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar nogmaals, dat gaat pas werken als de volumes groter zijn en dat bereiken ze zelf niet, dat is een maatschappelijke ontwikkeling (al dan niet onder politieke druk) die tijd nodig heeft. Als de supermarkten nu gaan concurreren op biologisch vlees, dan gaan de marges van de rest van de keten ook hard onder druk staan. Harder dan het volume toeneemt, vermoedelijk.
Maar wie gaat die lagere marges afdwingen dan? Er is niemand die daar belang bij heeft. Niet de supermarkten, niet de boeren/producenten en alles wat er tussenin zit ook niet. En ik hoop niet dat je van mening bent dat de politiek de marges van Albert Heijn moet kunnen bepalen.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die maatschappelijke ontwikkeling kun je afdwingen bij de supermarkten als ze de marges van biologisch eens kleiner willen nemen ipv groter dan het reguliere.
De marges zijn nu fors hoger, dus die staan juist totaal niet onder druk, die zijn veel te hoog.
Lagere marges (= lagere prijzen) zou moeten leiden tot hogere omzet.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar wie gaat die lagere marges afdwingen dan? Er is niemand die daar belang bij heeft. Niet de supermarkten, niet de boeren/producenten en alles wat er tussenin zit ook niet. En ik hoop niet dat je van mening bent dat de politiek de marges van Albert Heijn moet kunnen bepalen.
Niet als je het op prijs niet concurrerend krijgt met reguliere kiloknallers. En dat lukt dus niet.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:36 schreef phpmystyle het volgende:
Lagere marges (= lagere prijzen) zou moeten leiden tot hogere omzet.
Ik ken die kostprijzen niet.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet als je het op prijs niet concurrerend krijgt met reguliere kiloknallers. En dat lukt dus niet.
Het is een nieuwer product dus de vraag is hoe hoog je de prijs kunt houden voordat de consument van supermarkt gaat switchen.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ken die kostprijzen niet.
Denk dat het eerlijk gezegd ook een afgewogen beslissing is. Hun inschatting zal zijn dat de consument die biologische producten koopt ongevoelig is (niet elastisch) is voor hoge prijzen en/of verhogingen. Terwijl het overgrote deel (gok 90% of meer) dat wel is. Dus ga je hele hoge prijzen vragen, immers de prijzen wat lager houden gaat niet leiden tot heel veel meer afzet. Dus de winst zal maximaal zijn bij hoge prijzen en lage afzet.
De boeren zouden dat moeten doen, want die hebben een enorm belang. Die weten namelijk best dat overgaan op biologisch de enige manier is om te overleven. Het is voor de boeren echt een kwestie van de transitie aan gaan of verdwijnen.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar wie gaat die lagere marges afdwingen dan? Er is niemand die daar belang bij heeft. Niet de supermarkten, niet de boeren/producenten en alles wat er tussenin zit ook niet. En ik hoop niet dat je van mening bent dat de politiek de marges van Albert Heijn moet kunnen bepalen.
Ditquote:Op woensdag 27 december 2023 20:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ken die kostprijzen niet.
Denk dat het eerlijk gezegd ook een afgewogen beslissing is. Hun inschatting zal zijn dat de consument die biologische producten koopt ongevoelig is (niet elastisch) is voor hoge prijzen en/of verhogingen. Terwijl het overgrote deel (gok 90% of meer) dat wel is. Dus ga je hele hoge prijzen vragen, immers de prijzen wat lager houden gaat niet leiden tot heel veel meer afzet. Dus de winst zal maximaal zijn bij hoge prijzen en lage afzet.
Lang. Het publiek wat het koopt is waarschijnlijk ook loyaler aan een winkel dan het publiek wat het niet koopt.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is een nieuwer product dus de vraag is hoe hoog je de prijs kunt houden voordat de consument van supermarkt gaat switchen.
Het domste wat boeren kunnen doen is produceren voor een markt die niet bestaat.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
De boeren zouden dat moeten doen, want die hebben een enorm belang. Die weten namelijk best dat overgaan op biologisch de enige manier is om te overleven. Het is voor de boeren echt een kwestie van de transitie aan gaan of verdwijnen.
Dat is het al, en als je de gezondere producten niet goedkoper gaat maken en de ongezondere duurder is er geen keus meerquote:Op woensdag 27 december 2023 19:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je krijgt een proletarisch revolutie als je alles ontzettend duur gaat maken
En dus moet je de supermarkten dwingen die markt te creëeren.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het domste wat boeren kunnen doen is produceren voor een markt die niet bestaat.
Daarom regelgeving. Als bv vlees alleen op zo'n manier geproduceerd en verkocht mag worden dat dierenwelzijn is gewaarborgd, is er geen enkele reden voor boeren om iets anders dan dat te maken. En dan dalen de prijzen ook, want dan is het niet het luxeproduct dat het nu is.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het domste wat boeren kunnen doen is produceren voor een markt die niet bestaat.
En het betaalbaar te houden, nu is zowel de gezonde als ongezonde optie niet te doen vanwege de prijsquote:Op woensdag 27 december 2023 21:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dus moet je de supermarkten dwingen die markt te creëeren.
Dat regeerakkoord is niet van de grond gekomen vanwege Rusland. Het vallen van het kabinet was het startschot van de VVD campagne.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat een onzin. Wat heeft ze nou concreet bereikt? Dat valt toch tegen hoor. Ja ze had een, voor haar partij, uitstekend regeerakkoord uit onderhandeld. Maar voor de realisatiefase überhaupt van start was viel het kabinet al weer. En was Kaag ook weg. Tussendoor nog een keer weggestuurd vanwege een slecht gemanagede evacuatieoperatie.
Ze was geen slechte minister/partijleider hoor, geen grote ongelukken (al was die doofpot rondom Van Drimmelen niet zo handig, net als de drankroddel). Maar om nou te doen alsof er een exceptionele politiek-bestuurlijk talent vertrekt is ook onzin.
Ojee, je wil de overheid laten interveniërenquote:Op woensdag 27 december 2023 21:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dus moet je de supermarkten dwingen die markt te creëeren.
Eisen stellen aan deugdelijke productie zijn niet bepaald Sovjetpraktijken.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ojee, je wil de overheid laten interveniëren
Liever niet.
Je kunt heel veel eisen stellen, net zoals we doen met de huizen. En nu zijn ze te duur.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Eisen stellen aan deugdelijke productie zijn niet bepaald Sovjetpraktijken.
Dat zeg ik toch niet, dat zou de keten moeten doen.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ojee, je wil de overheid laten interveniëren
Liever niet.
Huis != stukkie vleesquote:Op woensdag 27 december 2023 21:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je kunt heel veel eisen stellen, net zoals we doen met de huizen. En nu zijn ze te duur.
Dan maak je haar rol te klein. Zij heeft welbewust Rutte in het zadel gehouden op 1 april en later nog een keer door Rutte 4 mogelijk te maken. Iedereen kon voorspellen dat dat geen lang leven beschoren zou zijn. Als de vvd het niet gedaan had was het cda er wel uitgestapt. Voorzienbare politieke dynamiek waarmee Kaag niet heeft weten te dealen. Dat kun je dan allemaal wegzetten als ‘landsbelang’ maar feit is wel dat ze van haar agenda weinig heeft gerealiseerd.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:44 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat regeerakkoord is niet van de grond gekomen vanwege Rusland. Het vallen van het kabinet was het startschot van de VVD campagne.
D66 heeft veel binnengehaald, tactisch onderhandeld, het landsbelang boven het partijbelang gesteld door met CU te gaan (en zo mee te spelen in de machtspolitieke chantage van VVD/CDA, maar dat niet doen was slechter voor het land geweest). In de winter na het begin van de oorlog samen met Jetten er zo goed en kwaad als mogelijk voor gezorgd dat mensen nog enigszins hun energie konden betalen.
Evacuatie verkloot, jazeker, maar veel meer was niet mogelijk in de teringbende die de VS ervan maakten.
Je moet Kaag wel beoordelen in het licht van de omstandigheden. Russische agressie, Amerikaans falen en VVD/CDA machtspolitiek.
En stel dat je jouw gewenste samenstelling van de kamer zou hebben (brr), wat gaat er dan gebeuren? Uiteindelijk liggen de kostprijzen van bio industrie producten lager tov biologische producten. Ook bij een volkomen concurrerende markt. En dat zal echt niet maar 10% zijn..quote:Op woensdag 27 december 2023 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet, dat zou de keten moeten doen.
Maar nu de keten het niet oppakt, zou inderdaad gewoon een verbod op de verkoop van niet biologische producten ook gewoon kunnen. Maar dat zie ik met de huidige waardeloze samenstelling van de Kamer niet gebeuren.
Hoe kom je toch bij dit soort onzin?quote:Op woensdag 27 december 2023 21:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je kunt heel veel eisen stellen, net zoals we doen met de huizen. En nu zijn ze te duur.
Dat is echt maar een procent of 10-15, meer niet.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En stel dat je jouw gewenste samenstelling van de kamer zou hebben (brr), wat gaat er dan gebeuren? Uiteindelijk liggen de kostprijzen van bio industrie producten lager tov biologische producten. Ook bij een volkomen concurrerende markt. En dat zal echt niet maar 10% zijn..
Zoals al in zo veel mogelijk topics besproken: niet alles kan en zeker niet tegelijk. Ons huidige consumptiepatroon is niet duurzaam en kan niet duurzaam. We moeten dus meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten consumeren. Als we hetzelfde blijven betalen voor minder vlees of kaas kan het duurzamer er diervriendelijk geproduceerd worden. Gezien de problemen met overgewicht kan het ook geen kwaad om minder te eten. Doen we dit niet goedschiks gaat het kwaadschiks door grote voedseltekorten in de toekomst.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En stel dat je jouw gewenste samenstelling van de kamer zou hebben (brr), wat gaat er dan gebeuren? Uiteindelijk liggen de kostprijzen van bio industrie producten lager tov biologische producten. Ook bij een volkomen concurrerende markt. En dat zal echt niet maar 10% zijn..
Is geen onzin.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hoe kom je toch bij dit soort onzin?
Er is te weinig geïnvesteerd in betaalbare woningen. Het ministerie van VROM is nota bene opgeheven, want de inrichting van de publieke ruimte was "af", vond Stef Blok in 2012. Dat is de reden dat de prijzen nu zo hoog zijn.
Mwah, hij heeft wel een beetje een punt, aan de onderkant van de huurmarkt zijn bijvoorbeeld stevige eisen gesteld waardoor het aanbod voor studenten is verkleind.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hoe kom je toch bij dit soort onzin?
Er is te weinig geïnvesteerd in betaalbare woningen. Het ministerie van VROM is nota bene opgeheven, want de inrichting van de publieke ruimte was "af", vond Stef Blok in 2012. Dat is de reden dat de prijzen nu zo hoog zijn.
Ik heb even snel gegoogled en kom uit op cbs, het is een beperkte vergelijking en al weer een tijd geleden, maar toch. Wel indicatief.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is echt maar een procent of 10-15, meer niet.
En als je maatschappelijke kosten mee neemt is biologisch stukken goedkoper, daarom zou het inderdaad niet gek zijn als de overheid het afdwingt. Aangezien we nu de winst van de bioindustrie betalen uit de staatskas.
Prima wat jij vindt, en dat mag je ook zo uitsprekenquote:Op woensdag 27 december 2023 22:03 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zoals al in zo veel mogelijk topics besproken: niet alles kan en zeker niet tegelijk. Ons huidige consumptiepatroon is niet duurzaam en kan niet duurzaam. We moeten dus meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten consumeren. Als we hetzelfde blijven betalen voor minder vlees of kaas kan het duurzamer er diervriendelijk geproduceerd worden. Gezien de problemen met overgewicht kan het ook geen kwaad om minder te eten. Doen we dit niet goedschiks gaat het kwaadschiks door grote voedseltekorten in de toekomst.
Maar goed, ik vrees dat we gaan wachten tot de wal het schip keert. ‘Ik bepaal vedomme zelf wel wat ik eet’.
Dat de supermarkten die producten met een hogere marge verkopen, betekent niet dat de kostprijs ook zoveel hoger ligt. Dat snap jij ook wel, want daar hadden we het net nog over.quote:Op woensdag 27 december 2023 22:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik heb even snel gegoogled en kom uit op cbs, het is een beperkte vergelijking en al weer een tijd geleden, maar toch. Wel indicatief.
Als dit waar is, dan is dat een ramp voor de portemonnees van gezinnen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-dan-niet-biologisch
rijsverschil tussen biologisch en niet-biologisch, 2019Prijsverschil bio-gangbaar 2019 (% meerprijs biologisch t.o.v. niet-biologisch)
Varkensvlees 72,1
Zuurkool 28,4
Uien 18,8
Melk 15,2
Het gaat hier om consumentenprijzen inderdaad, en niet over kostprijzen.quote:Op woensdag 27 december 2023 22:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat de supermarkten die producten met een hogere marge verkopen, betekent niet dat de kostprijs ook zoveel hoger ligt. Dat snap jij ook wel, want daar hadden we het net nog over.
Alleen een minister zonder portefeiulle en valt onder binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties.quote:Op woensdag 27 december 2023 22:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is geen onzin.
We hebben inmiddels al jaren weer een ministerie van woningbouw en het levert geen reet op
Even de regulering op een rij gezet die kostprijs verhogend werken;
1. grondpolitiek gemeentes (grondprijzen worden door gemeentes hoog gehouden)
2. allerhande duurzaamheidseisen
3. trage vergunnings en in inspraak procedures
4. bouw stagneert o.a omdat de maximale opbrengsten een "plafond" krijgen
5. verplichting dat x % sociaal is
De kostprijzen stijgen dus het is minder makkelijk om de marges zo hoog te houden zonder dat de klant van supermarkt wisselt, oftewel is de prijselasticiteit van biovlees waarschijnlijk groter wanneer dat vlees rond de 10 euro kost dan wanneer het rond de 5 euro kost.quote:Op woensdag 27 december 2023 22:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het gaat hier om consumentenprijzen inderdaad, en niet over kostprijzen.
Maar het lijkt mij meer dan logisch dat kostprijzen hoger liggen als je de productie extensiveert. Je gaat minder verbouwen/telen/houden per hectare met dezelfde (of meer kosten) kosten en met dezelfde hoeveelheid arbeid. Dan stijgen domweg de kosten.
Volgens mij bijten jouw stellingen in elkaar. Of ik begrijp'm nietquote:Op woensdag 27 december 2023 22:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De kostprijzen stijgen dus het is minder makkelijk om de marges zo hoog te houden zonder dat de klant van supermarkt wisselt, oftewel is de prijselasticiteit van biovlees waarschijnlijk hoger wanneer dat vlees rond de 10 euro kost dan wanneer het rond de 5 euro kost.
In welke zin zouden mijn stellingen met elkaar in tegenspraak zijn? Misschien zie ik iets over het hoofd.quote:Op woensdag 27 december 2023 22:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij bijten jouw stellingen in elkaar. Of ik begrijp'm niet
Nou, ik kon er eigenlijk geen chocola van makenquote:Op woensdag 27 december 2023 22:20 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In welke zin zouden mijn stellingen met elkaar in tegenspraak zijn? Misschien zie ik iets over het hoofd.
Weet je nog de paniek van een aantal jaar terug over het verbod van de gloeilamp en hoe ‘Europa’ ons dwong een beter, duurzamer en (op lange termijn) goedkoper alternatief aan te schaffen? Aan de ene kant stemt mij dat droevig want de slimme consument en markt kon die conclusie niet zelf trekken. Aan de andere kant klaagt niemand er meer over na een aantal jaar en willen nog maar weinig mensen terug naar de gloeilamp.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is echt maar een procent of 10-15, meer niet.
En als je maatschappelijke kosten mee neemt is biologisch stukken goedkoper, daarom zou het inderdaad niet gek zijn als de overheid het afdwingt. Aangezien we nu de winst van de bioindustrie betalen uit de staatskas.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |