abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 juni 2024 @ 08:46:59 #101
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214055321
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 08:38 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Dat de zorg in Nederland niet functioneert blijkt uit onderzoek van de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving. Ik heb daar een link van gepost, lees die dan ook. Hoe het met de zorg in andere Europese landen gaat is verder niet relevant. Alsof het voor Nederland uitmaakt dat de zorg in bijvoorbeeld Slowakije ook niet functioneert.
1 clubje van een voormalig wetenschappelijk bureau van GroenLinks en PvdA prominent. En natuurlijk is een vergelijk met buurlanden in Europa valide. Dat zet het in perspectief hoe verschillend het functioneert in landen met een goed gezondheidssysteem en vergelijkbare welvaart en demografie.
quote:
Als Nederland minder betaalt voor medicijnen dan andere landen omdat het Nederlandse zorgstelsel onnodig duur is dan sta je bij de farmaceuten achteraan en dat werk tekorten natuurlijk in de hand.
Deze redenering snap ik niet
quote:
De woningmarkt is verziekt door investeerders te lokken wat Blok heeft gedaan.
Er wordt al sinds de oorlog voorbij is te weinig gebouwd.
quote:
Dat heeft de prijzen opgejaagd.

Nee, het te weinig bouwen doet dit
quote:
Daarnaast is het fout geweest om Bouwfonds volledig te privatiseren. Grond verkopen om er op te bouwen wordt nu bepaald door de prijs in plaats van door de nood aan woningen.
Kunstmatige schaarste die de prijs opdrijft.
quote:
Er is nu grond voor nieuwe woningen nodig maar als de modellen inschatten dat bijvoorbeeld over twee jaar je voor die grond een veel betere prijs krijgt dan wordt er gewacht met verkoop en wordt er niet gebouwd.

Dat zegt, monopolie en niet vrije markt
  woensdag 26 juni 2024 @ 08:47:32 #102
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214055331
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 08:45 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Aan de farmaceutische industrie kleven wel wat problemen. Zoals het weigeren inzicht te geven in de totstandkoming van de prijzen, het parasiteren op medische en natuurwetenschappelijke faculteiten en het tegen elkaar uitspelen van landen. Meer overheidssturing voor die sector is geen overbodige luxe.
Ah ja dat werkt bij de woningbouw ook zo goed.
  donderdag 4 juli 2024 @ 11:06:43 #103
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_214151494
Nog nooit waren huizen zo duur, gemiddelde verkoopprijs 468.000 euro
Het wordt hoog tijd dat VVD en D66 het neoliberalisme voorgoed in de ijskast zetten.

quote:
Winst & wonen
Dirk Bezemer
26 juni 2024 – verschenen in nr. 26

Guns and butter. Ik moest aan die uitdrukking denken bij het bericht dat de stad Barcelona Airbnb-vergunningen in gaat trekken om de woningnood (en de overlast) te bestrijden. De VS moesten in 1917 als oorlogspartij de voorraden nitraat uitbreiden met eigen productie ‘voor kunstmest in vredestijd en munitie in oorlogstijd’ – en dus niet allebei tegelijk. Generaties eerstejaarsstudenten economie hebben met een ‘guns and butter’-model geleerd dat overheidsuitgaven niet in alles kunnen voorzien.
Dat geldt natuurlijk voor alle productie. Je kunt elektrische of benzine-auto’s maken, tanks of windmolens. Niet alles kan, want tijd, arbeid, grondstoffen en talent kunnen niet overal tegelijk beschikbaar zijn.
Een domein waar dit nog niet goed doorgedrongen lijkt, is wonen – oftewel ‘de’ woningmarkt, alsof de woningschaarste iets algemeens is. Daar zit meteen het ‘guns and butter’-probleem in ons nationale gesprek over de wooncrisis. Die is eigenlijk een betaalbaarheidscrisis voor mensen met lage en middeninkomens. In de jaren sinds ongeveer 2015 dat de zogenoemde woningschaarste zich ontwikkelde, was er bijvoorbeeld geen schaarste aan woningen voor investeerders en bezitters van tweede huizen. Beide groepen kopers breidden hun woningbezit sterk uit.
Je kunt daarom moeilijk van algehele schaarste spreken. De bevolking nam toe van 16,9 miljoen in 2015 naar 17,8 miljoen Nederlanders in 2023, de woningvoorraad van 8,7 naar 9,3 miljoen woningen. Het aantal Nederlanders per woning was 1,9 in 2023, net als in 2015. Toch steeg het woningtekort naar zo’n 390.000 woningen, terwijl er tegelijk naar schatting 231.000 woningen niet beschikbaar zijn omdat ze, volgens de statistieken, ‘in gebruik zijn als tweede woning, of worden bewoond door een institutioneel huishouden zoals een begeleid wonen traject’ (een groep die eerder is afgenomen dan toegenomen).
Naast die ‘tweede woningen’ die niet beschikbaar zijn voor starters, zijn er ook veel woningen opgekocht door professionele investeerders, iets wat de prijzen verhoogd heeft en dus de betaalbaarheid verkleint.
De conclusie: net zoals boter en kogels verschillende dingen zijn, zo zijn er ook twee soorten woningbezit: om te kunnen wonen en om winst mee te maken. De woning als dak boven je hoofd of de woning als vastgoed, als beleggingsobject.
Zoals je munitie of boter kunt maken van nitraat maar niet allebei tegelijk, zo kunnen we onze woningvoorraad gebruiken voor winsten of wonen, maar niet voor allebei tegelijk. Natuurlijk, een deel van het woning-voor-winst-vastgoed komt als huurwoning op de markt, maar stuwt daar de prijzen op zodat de betaalbaarheid ‘aan de onderkant’ toch afneemt.
De toevoeging is overbodig, want ‘de bovenkant’ heeft per definitie geen betaalbaarheidsprobleem. Die kocht de woning-als-winst, waardoor er een woning-als-woning verdwijnt of minder betaalbaar wordt. Winst ging voor wonen, de cijfers tonen het aan. De vastgoedwinsten zijn exponentieel gestegen de laatste tien jaar, de betaalbaarheidsproblemen ook. Dan kun je wel gaan bouwen, maar als je niet oppast bouw je beleggingsobjecten die aan de betaalbaarheid niets verbeteren. Je bouwt voor de winsten, niet voor het wonen.
In Barcelona is de kogel door de kerk. Onttrek woningen aan het bezit-voor-de-winst, en ze vallen vrij voor bezit-als-woning. ‘Het is alsof je tienduizend woningen in de stad bouwt’, zegt burgemeester Collboni.
Airbnb is in Nederland, buiten de steden, het probleem niet. Maar de Barcelona-oplossing zet wel aan het denken. In wezen was de woningcorporatie gestoeld op hetzelfde idee: je houdt een deel van de woningvoorraad buiten de bezit-als-winst-logica.
Voor een deel is dat trouwens al spontaan aan het gebeuren. Vanwege de gestegen rente verkopen investeerders nu meer woningen aan eigenaar-bewoners dan ze opkopen om te verhuren. De jojo die woningmarkt heet gaat straks weer omlaag. Maar een duurzame betaalbaarheid van woningen vraagt het opnieuw opbouwen van de corporaties.
Wat ook helpt, is de waardetoename van woningen stevig te belasten. Daarmee zal vraag naar de woning-als-winst afnemen in tijden van stijgende prijzen, precies wanneer het nodig is. Dat is eenvoudiger dan demissionair minister De Jonge’s voorstel om hoge huren af te toppen.
Wie kogels wil, moet minder boter maken, en wie wonen als grondrecht onderschrijft, moet woningen aan de winstlogica onttrekken. Dat hebben ze in Barcelona goed begrepen.
Bron:
twitter
  vrijdag 12 juli 2024 @ 07:01:47 #104
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
  vrijdag 12 juli 2024 @ 08:27:10 #105
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214258004
quote:
En wat zou jij graag gedaan willen hebben aan het woning tekort, hoe zou jij dat aanpakken?
Woningmarkt is een monopolie van de overheid. De overheid bepaald hoeveel woningen, bedrijventerreinen etc bouwrijp worden verklaard. Dit is al vele decennia zo.
Je benoemd weer iets dat centraal door de overheid geregeld worden waar de overheid faalt.
  vrijdag 12 juli 2024 @ 17:32:43 #106
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_214264089
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 08:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En wat zou jij graag gedaan willen hebben aan het woning tekort, hoe zou jij dat aanpakken?
Woningmarkt is een monopolie van de overheid. De overheid bepaald hoeveel woningen, bedrijventerreinen etc bouwrijp worden verklaard. Dit is al vele decennia zo.
Je benoemd weer iets dat centraal door de overheid geregeld worden waar de overheid faalt.
Het hypocriete van het neo-liberalisme is dat ze net doen alsof het een vrije markt is. Hoe los jij dat probleem op?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 12 juli 2024 @ 19:01:27 #107
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214265069
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 17:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Het hypocriete van het neo-liberalisme is dat ze net doen alsof het een vrije markt is. Hoe los jij dat probleem op?
Zorgen voor daadwerkelijk vrije markt, en een overheid die voor de burger is, niet de burger voor zich ziet als een soort priesterkaste. Maar vertel, beantwoord mijn vraag eens als je je toch reageert op een vraag die ik Bondsrepubliek stel.
  vrijdag 12 juli 2024 @ 19:38:56 #108
pi_214265451
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 19:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zorgen voor daadwerkelijk vrije markt, en een overheid die voor de burger is, niet de burger voor zich ziet als een soort priesterkaste. Maar vertel, beantwoord mijn vraag eens als je je toch reageert op een vraag die ik Bondsrepubliek stel.
Dat is onmogelijk. Met beperkte ruimte in NL, en een woning als een noodzakelijke ding, is een vrije markt onmogelijk.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  vrijdag 12 juli 2024 @ 19:40:50 #109
pi_214265473
De politiek gaat niet over de werkelijkheid, maar over belangen. En de politiek word geterroriseerd door belangengroepen. De werkelijkheid, wetenschap, moet een grotere rol krijgen in de overheid.
  vrijdag 12 juli 2024 @ 19:41:46 #110
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214265482
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 19:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Dat is onmogelijk. Met beperkte ruimte in NL, en een woning als een noodzakelijke ding, is een vrije markt onmogelijk.
Je beantwoord, net als Bondsrepubliek, de vraag niet
  vrijdag 12 juli 2024 @ 19:59:56 #111
pi_214265691
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 19:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je beantwoord, net als Bondsrepubliek, de vraag niet
De woningmarkt moet gereguleerd worden door een goed functionerende overheid, niet een overheid die door nep-liberalen word gesaboteerd.
  vrijdag 12 juli 2024 @ 20:11:52 #112
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214265825
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
De woningmarkt moet gereguleerd worden door een goed functionerende overheid, niet een overheid die door nep-liberalen word gesaboteerd.
Kijk, je hebt geen antwoord, net als Bondsrepubliek.
Klagen maar geen enkele constructieve bijdrage, net PVV stemmers eigenlijk, zelfde laken een pak
pi_214267652
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 08:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hoi,

Ik zou de huurtoeslagen en de verhuurdersheffingen afschaffen en een maximum huurprijs introduceren.

Ik zou de pensioenfondsen (hoeveel miljard ook alweer?) verplichten hun geld in NL te investeren en dan met name in volkshuisvesting. Gecoordineerd met de overheid bouwen, bouwen, bouwen. Betaalbare koophuizen (premie woningen) en betaalbare (sociale)huurhuizen. Vrijwel gegarandeerd zeker rendement elk jaar.

Pensioenfondsen hoeven geen turbo rendementen te behalen, maar moeten zekerheid krijgen.
De poen van hardwerkende NLs komt weer terug in onze economie. Nu verdwijnen halve maandsalarissen belastingvrij naar buitenlandse investeerders.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 04:32:10 #114
pi_214268608
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kijk, je hebt geen antwoord, net als Bondsrepubliek.
Klagen maar geen enkele constructieve bijdrage, net PVV stemmers eigenlijk, zelfde laken een pak
Ik heb niet jouw antwoord.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 08:48:53 #115
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214269252
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 23:46 schreef Albertooo het volgende:

[..]
Hoi,

Ik zou de huurtoeslagen en de verhuurdersheffingen afschaffen en een maximum huurprijs introduceren.
Dat heeft men hier in Duitsland gedaan, gevolg is dat er geen huurwoningen meer gebouwd worden
quote:
Ik zou de pensioenfondsen (hoeveel miljard ook alweer?) verplichten hun geld in NL te investeren en dan met name in volkshuisvesting. Gecoordineerd met de overheid bouwen, bouwen, bouwen. Betaalbare koophuizen (premie woningen) en betaalbare (sociale)huurhuizen. Vrijwel gegarandeerd zeker rendement elk jaar.

Pensioenfondsen hoeven geen turbo rendementen te behalen, maar moeten zekerheid krijgen.
De poen van hardwerkende NLs komt weer terug in onze economie. Nu verdwijnen halve maandsalarissen belastingvrij naar buitenlandse investeerders.
Reken dat rendement eens voor?
Volgens mij ga je op deze manier mensen hun pensioenfonds afnemen en heel veel geld in de overheid steken. Prijsopdrijving zal je ook zien omdat er veel kapitaal op 1 bepaalde markt komt.
pi_214269284
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 08:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat heeft men hier in Duitsland gedaan, gevolg is dat er geen huurwoningen meer gebouwd worden
[..]

Prima, daar hebben we hier woningcorporaties voor. Geen huurhuizen in privaat eigendom is een hele goede optie. Maximum huurprijzen is echt wel de richting de we volledig op moeten gaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zaterdag 13 juli 2024 @ 08:54:30 #117
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214269308
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 08:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Prima, daar hebben we hier woningcorporaties voor. Geen huurhuizen in privaat eigendom is een hele goede optie. Maximum huurprijzen is echt wel de richting de we volledig op moeten gaan.
Nee, dat is symptoom bestrijding, er moet meer, veel meer gebouwd worden. Als iemand een been breekt pomp je hem ook niet vol morfine tegen de pijn en stuur je hem weer weg.
pi_214269334
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 08:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee, er moet meer, veel meer gebouwd worden.
Klopt, dat ook. Maar daar is de overheid niet het probleem (zoals jij suggereert), maar gewoon een totaal gebrek aan personeel. Plekken waar gebouwd kan worden zijn er echt nog een heleboel, er zijn alleen geen mensen voor te krijgen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zaterdag 13 juli 2024 @ 08:58:28 #119
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214269359
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 08:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, dat ook.
Oh, dat komt je pas als een tweede gedachte?
quote:
Maar daar is de overheid niet het probleem (zoals jij suggereert), maar gewoon een totaal gebrek aan personeel. Plekken waar gebouwd kan worden zijn er echt nog een heleboel, er zijn alleen geen mensen voor te krijgen.
Wat? Als sinds de oorlog?
pi_214269416
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 08:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Oh, dat komt je pas als een tweede gedachte?
Nee, maar het staat los van elkaar. Ook zonder huizentekort ben ik voor maximum huurprijzen.

quote:
[..]
Wat? Als sinds de oorlog?
Nee, op dit moment. Jij wil misschien met een tijdmachine in de jaren 90 meer huizen bouwen, maar dat gaat niet. We moeten kijken naar wat nu nodig is.

Het tekort is begonnen omdat de overheid te weinig ingreep tijdens de kredietcrisis. Ze dachten dat de markt het op zou lossen, domme fout. Was er tijdens de kredietcrisis met overheidsgeld gewoon in hetzelfde tempo doorgebouwd, dan hadden we nu allereerst geen huizentekort en daarnaast ook nog meer medewerkers in de bouw, aangezien er toen heel veel mensen vertrokken zijn.

Maar helaas is dat niet meer op te lossen, de domme fout om het aan de markt over te laten is niet meer te herstellen.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 09:11:38 #121
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214269517
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 09:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, maar het staat los van elkaar. Ook zonder huizentekort ben ik voor maximum huurprijzen.

Overal of alleen in de sociale sector?
quote:
Nee, op dit moment. Jij wil misschien met een tijdmachine in de jaren 90 meer huizen bouwen,
Leren van het verleden
quote:
maar dat gaat niet. We moeten kijken naar wat nu nodig is.
Leren van het verleden
quote:
Het tekort is begonnen omdat de overheid te weinig ingreep tijdens de kredietcrisis. Ze dachten dat de markt het op zou lossen, domme fout. Was er tijdens de kredietcrisis met overheidsgeld gewoon in hetzelfde tempo doorgebouwd, dan hadden we nu allereerst geen huizentekort en daarnaast ook nog meer medewerkers in de bouw, aangezien er toen heel veel mensen vertrokken zijn.
Nee, er is sinds de oorlog te weinig gebouwd, dat begon niet tijdens de credit crisis.
quote:
Maar helaas is dat niet meer op te lossen, de domme fout om het aan de markt over te laten is niet meer te herstellen.
Natuurlijk is dat op te lossen, veel bouwen, heel veel bouwen. Genoeg werklozen in bv Spanje
pi_214276296
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 08:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
[..]
Reken dat rendement eens voor?
Volgens mij ga je op deze manier mensen hun pensioenfonds afnemen en heel veel geld in de overheid steken. Prijsopdrijving zal je ook zien omdat er veel kapitaal op 1 bepaalde markt komt.
Ik heb te weinig kennis en kunde om rendementen uit te rekenen. Ik weet wel dat we een gigantische pensioenpot hebben waar heel veel investeringsfondsen dolgraag mee aan de haal gaan. Dan denk ik: waarom gebruiken we dat geld (opgebracht door onze eigen premies) niet om woningen te bouwen voor onszelf? Daar moet toch voldoende rendement uit te halen zijn om de inflatie bij te houden en een beetje meer?
(Voel je vrij om zelf het rendement voor te rekenen)

Prijsopdrijving zie ik niet gebeuren omdat je de controle houd dmv van de woningbouw. Gewoon normale huizen voor normale mensen met normale huren en prijzen. Wellicht moet de gemeente wat afboeken op de verwachte opbrengst van hun grond uitgave. Maar, als je het aan de markt overlaat krijg je te weinig en te duur.
pi_214276351
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 09:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Overal of alleen in de sociale sector?
Overal
quote:
Nee, er is sinds de oorlog te weinig gebouwd, dat begon niet tijdens de credit crisis.
We bouwden tot de kredietcrisis zo'n 85.000 huizen in een jaar, dat ging 5 jaar lang naar bijna 0. We hebben een tekort van 350.000 huizen. Jij mag de berekening afmaken.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 20:19:42 #124
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214276591
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 20:07 schreef Hanca het volgende:

overal

Dan gaan die objecten van de huurmarkt en worden verkocht.

quote:
We bouwden tot de kredietcrisis zo'n 85.000 huizen in een jaar, dat ging 5 jaar lang naar bijna 0. We hebben een tekort van 350.000 huizen. Jij mag de berekening afmaken.
rijksoverheid zegt dat er 900.000 woningen moeten worden gebouwd, en dan heb ik het nog niet over de woningen die eigenlijk afgebroken moeten worden omdat ze zo bagger zijn en vervangen moeten worden door iets moderns. Met name de huizen die eind 19 eeuw zijn gebouwd en de flats uit de jaren 50.
pi_214276621
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 20:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dan gaan die objecten van de huurmarkt en worden verkocht.
Prima, metlager huurcontract en dus lagere waarde. Kunnen woningcorporaties ze kopen.
quote:
[..]
rijksoverheid zegt dat er 900.000 woningen moeten worden gebouwd, en dan heb ik het nog niet over de woningen die eigenlijk afgebroken moeten worden omdat ze zo bagger zijn en vervangen moeten worden door iets moderns. Met name de huizen die eind 19 eeuw zijn gebouwd en de flats uit de jaren 50.
900.000 woningen voor 2030. Als we er nu zo'n 400.000 meer hadden gehad en de werknemers en bedrijven die in de kredietcrisis zijn verdwenen er nog waren geweest was er niet zo veel aan de hand.
  zaterdag 20 juli 2024 @ 12:18:09 #126
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_214347717
quote:
Familiebedrijven verdienen meer dan bedrijven met aandeelhouders'

Vandaag 11:00

Grote bedrijven met aandeelhouders functioneren veel minder goed dan familiebedrijven. Bovendien zijn ze doorgaans ook nog eens slechter voor het milieu. "Stop met het aandeelhouderskapitalisme", zegt econoom Paul Schenderling.

Schenderling deed zijn uitspraken in de nieuwe, derde aflevering van de podcast Is er leven na de groei?. In deze podcast gaat Schenderling samen met oud-politicus Gert-Jan Segers op zoek naar de vraag of de economie ook kan bestaan als hij niet groeit. In de derde aflevering staat het bedrijfsleven centraal.

Als je op lange termijn winstgevend wil zijn als bedrijf, kun je beter niet naar de beurs gaan, zegt Schenderling. "Dit las ik onlangs in een boek van de gerespecteerde econoom Paul Collier. Niet-beursgenoteerde bedrijven zijn winstgevender, vaak ook socialer en duurzamer", zegt hij.

Dit komt volgens Schenderling omdat beursgenoteerde bedrijven heel snel winst moeten maken. "Aandeelhouders trekken bedrijven leeg, ze zuigen het geld weg. Winsten worden niet geherinvesteerd voor een beter verdienvermogen, een betere concurrentiepositie voor Nederland of voor nog groenere en sociale productie."

De econoom wijst op Unilever, waarvan topman Paul Polman zich groen profileerde, maar uiteindelijk onder druk van zijn aandeelhouders uit Nederland verdween. "Dit bedrijf pretendeerde ooit een koploper te zijn, maar is dat niet meer."

Schenderling zou eigenlijk een flinke verandering in de economie zien, vertelde hij eerder in de podcast. Hij stelt een quotum voor grondstoffengebruik voor. Door slimme investeringen kunnen bedrijven ook hierin floreren, denkt hij.
https://www.nporadio1.nl/(...)n-met-aandeelhouders
pi_214347777
Ah, familiebedrijven hebben geen aandeelhouders, weer wat geleerd. Unilever is na Polman onder Jope juist afgeleden voor aandeelhouders, die werden helemaal ESG-loco. Juist goed dat dat nu wat lijkt te keren, het draait allemaal om (de) balans.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  zaterdag 20 juli 2024 @ 13:03:38 #128
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_214348279
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 12:24 schreef nostra het volgende:
Ah, familiebedrijven hebben geen aandeelhouders, weer wat geleerd. Unilever is na Polman onder Jope juist afgeleden voor aandeelhouders, die werden helemaal ESG-loco. Juist goed dat dat nu wat lijkt te keren, het draait allemaal om (de) balans.
Waar in dat stuk staat dat familiebedrijven geen aandeelhouders hebben?
pi_214352817
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 13:03 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Waar in dat stuk staat dat familiebedrijven geen aandeelhouders hebben?
In de titel?
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  zondag 21 juli 2024 @ 08:49:55 #130
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_214357595
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 18:25 schreef nostra het volgende:

[..]
In de titel?
Niet noodzakelijkerwijs.
  maandag 22 juli 2024 @ 09:05:12 #131
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_214370881
Uit onderzoek bij het Chicago Center on Democracy blijkt dat toename van de ongelijkheid het risico vergroot dat een democratie afglijdt naar een autocratie. Neoliberalisme is een ideologie die de ongelijkheid heeft vergroot en brengt dus volgens dit onderzoek de democratie in gevaar.
quote:
Opinie: Ongelijkheid vergroot het risico dat een democratie afglijdt naar autoritarisme

De aanslag op Trump overschaduwt de verkiezingscampagne. Maar nu die hervat is, hoeven de Democraten niet te kiezen tussen meer economische gelijkheid óf de toekomst van de democratie. Deze twee zijn namelijk met elkaar verbonden.

Susan Stokes 21 juli 2024, 09:00
quote:
Onze mondiale analyse van democratieën onthult een verrassende constante: hoe ongelijker een samenleving, zowel in termen van inkomen als vermogen, hoe groter
het risico op zo'n democratische terugval. Het nationaal inkomen (het bbp per hoofd van de bevolking) heeft een kleiner effect, terwijl de leeftijd van een democratie en de kracht van haar instituties geen waarneembare invloed hebben. Ongelijkheid is de belangrijkste factor.
https://www.volkskrant.nl(...)oritarisme~b5bf478e/
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:55:24 #132
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_214814722
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)uder-kan-dat-betalen
quote:
De afgelopen drie jaar zag Stichting Leergeld, dat geld ontvangt van zowel gemeenten als loterijen, het aantal hulpaanvragen oplopen. Waar de landelijk opererende vereniging in 2021 nog 128.946 kinderen aan school- en sportspullen hielp, waren dat er afgelopen jaar 181.717, een toename van zo'n 40 procent. Steeds vaker gaat het daarbij om laptops. De hulporganisatie verstrekte er het afgelopen jaar ruim 20.000.
Eerder dit jaar werd ook al gemeld dat steeds meer mensen moeite hebben om zwemlessen te betalen. De signalen dat de armoede toeneemt onder het neoliberalisme nemen toe. Het was al duidelijk dat steeds meer mensen zorg mijden, het nodig is dat er maaltijden worden uitgedeeld op scholen en dat het aantal voedselbanken nog steeds toeneemt. Daarnaast is de toegang voor voorzieningen afgenomen met bijvoorbeeld de komst van het eigen risico, afbraak schoolzwemmen, het van uitkleden van subsidies voor muziekscholen en slechtere ov-verbindingen.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw hadden we dergelijke armoede niet terwijl Nederland toen een stuk minder rijk was. Maar wat er wel was werd wel meer gelijk verdeeld. Hoogleraar economie Egbert Jongen rekende recent voor dat het besteedbaar inkomen van de laagste inkomens sinds de jaren tachtig met 35% is afgenomen terwijl de best verdienende huishoudens er sinds de jaren tachtig er 61% op voorruit zijn gegaan.

De ongelijkheid in financiën en toegang tot voorzieningen in Nederland is sinds de jaren tachtig dus enorm toegenomen. De armste inwoners hebben dat als eerst gemerkt maar steeds meer groepen worden geraakt. Ook in de relatief welvarende vinex wijken merken de inwoners bijvoorbeeld dat hun kinderen geen woning kunnen krijgen (te duur) en ook geen vast contract. Deze onvrede wordt ook daar vertaald in het stemhokje. In die wijken was de VVD altijd de grootste partij maar dat is nu de PVV geworden.

Democratie wordt volgens Menno Hurenkamp (zijn oratie) middels vier criteria gekenmerkt:
quote:
Vier criteria
Democratie is mensenwerk en kan alleen bloeien zonder arrogantie of machtsvertoon van bestuurders of grote ongelijkheid tussen medeburgers. Democratie wordt volgens Hurenkamp door vier criteria getypeerd: horigheid of ondergeschiktheid, eigenaarschap, participatie en wederkerigheid.
Maar door het neoliberalisme van VVD en D66 staan die criteria onder druk. De democratie werkt niet voor iedereen even goed dus de drempel om voor partijen te kiezen die de democratie niet hoog in het vaandel hebben is voor bepaalde groepen lager geworden. Het grootste gevaar voor de democratie zijn partijen die de vier criteria veronachtzamen en zo de onvrede in de samenleving doen groeien. Het grootste gevaar voor de democratie in Nederland zijn dus de partijen VVD en D66.
  zondag 20 oktober 2024 @ 06:24:45 #133
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_215316395
De neoliberale politieke partijen VVD en D66 hebben door naar de pijpen te dansen van werkgevers en het grootkapitaal van Nederland een lagelonenland gemaakt, een anti-kenniseconomie dus. Werkgevers hebben middels lobby waar rechtse politieke partijen in Nederland voor zijn gezwicht het voor elkaar gekregen om arbeid uit te buiten. Dit hindert de ontwikkeling van arbeidsbesparende technologie en heeft als gevolg dat werknemers aan de onderkant van de arbeidsmarkt heel slecht behandeld worden. Wat dat laatste betreft begrijp ik niet hoe je als stemmer op VVD of D66 jezelf nog zonder gewetenswroeging in de spiegel aan kunt kijken. Nou ja, stemmers op VVD of D66 zullen wel mensen zijn die bovengemiddeld scoren op de vragenlijst die psychopathie meet.
quote:
Hoe Nederland een lagelonenland kon blijven
De anti-kenniseconomie

Nederland wil een hightech kenniseconomie zijn, maar grote sectoren drijven hier op goedkope wegwerparbeiders. Hoe krijgen werkgevers dat voor elkaar? Naar de bodem van de arbeidsmarkt in zeven stappen.

Koen Haegens

16 oktober 2024

‘Ik denk dat het verdienmodel van te goedkope arbeid te lang dominant is geweest en onbelemmerd zijn gang heeft kunnen gaan.’ Aan het woord is Eddy van Hijum, namens nsc de nieuwe minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. In gesprek met de Volkskrant pleitte hij aan de vooravond van Prinsjesdag voor een economische omslag. Uit de kop: ‘We moeten echt selectiever worden.’

Op het eerste gezicht heeft Van Hijum allang zijn zin gekregen. Nederland koestert de ambitie een kenniseconomie te zijn. Opeenvolgende kabinetten hebben luid en duidelijk benadrukt dat de toekomst niet ligt in goedkope massaproductie. Onze welvaart staat of valt met bedrijven als asml, Adyen en dsm – hoogtechnologische concerns die dankzij forse investeringen in onderzoek, innovatie en goed opgeleid personeel tot de wereldtop behoren.

Toch is dat niet het hele verhaal. Door heel Nederland zijn namelijk sporen zichtbaar van een diametraal ander verdienmodel. Langs de snelwegen richting België en Duitsland, bijvoorbeeld, die tegenwoordig omzoomd worden door op slecht betaalde arbeid drijvende distributiecentra. Of in de minder chique winkelstraat, waar het inkomen van menig zzp’ende kapper of nagelstylist niet boven het bestaansminimum uitkomt. Op Schiphol deden mbo-stagiaires gratis en voor niets het werk van stewards en stewardessen.

Ondertussen worden de bossen van Noord-Limburg bevolkt door ‘buitenslapers’: aan lager wal geraakte arbeidsmigranten, vooral uit Oost-Europa, hebben samen met hun baan ook hun dak boven het hoofd verloren.

Welkom in de anti-kenniseconomie. Hoe is dat mogelijk in een van de rijkste landen ter wereld, waar werkgevers zich verbijten over hoe duur personeel tegenwoordig is? Hoe krijgen bedrijven dat voor elkaar? En, misschien wel de belangrijkste vraag: welke rol speelt de Nederlandse overheid hierin?
Hierboven slechts de inleiding. Het volledige artikel: https://www.groene.nl/artikel/de-anti-kenniseconomie
  zondag 20 oktober 2024 @ 10:23:03 #134
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215317224
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2024 06:24 schreef Bondsrepubliek het volgende:
De neoliberale politieke partijen VVD en D66 hebben door naar de pijpen te dansen van werkgevers en het grootkapitaal van Nederland een lagelonenland gemaakt, een anti-kenniseconomie dus. Werkgevers hebben middels lobby waar rechtse politieke partijen in Nederland voor zijn gezwicht het voor elkaar gekregen om arbeid uit te buiten. Dit hindert de ontwikkeling van arbeidsbesparende technologie en heeft als gevolg dat werknemers aan de onderkant van de arbeidsmarkt heel slecht behandeld worden. Wat dat laatste betreft begrijp ik niet hoe je als stemmer op VVD of D66 jezelf nog zonder gewetenswroeging in de spiegel aan kunt kijken. Nou ja, stemmers op VVD of D66 zullen wel mensen zijn die bovengemiddeld scoren op de vragenlijst die psychopathie meet.
[..]
Hierboven slechts de inleiding. Het volledige artikel: https://www.groene.nl/artikel/de-anti-kenniseconomie
In de meeste geïndustrialiseerde landen is het zo, dat mensen die niet of laag opgeleid zijn een veel hogere kans hebben werkloos te zijn.

Dit was nog niet zo lang geleden in Nederland ook een groot probleem. De politiek vond het erg belangrijk dat mensen zonder opleiding ook aan het werk konden. Nu is er een grote vraag naar deze zodat ze overal vandaan moeten worden gehaald, en nu is het weer niet goed.

Ik herinner je maar weer eens aan mijn vraag
\

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 12:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
* Jan_Onderwater zwaait met zijn toverstafje, en de noeste arbeiderspartij der Sociaaldemocraten van Bondsrepubliek hebben 85 zetels.
Welke beleid gaat hij veranderen?
Winkelsluitingswet?
Nationalisering van telecom bedrijven en weer de PTT als monopolist? En hun kantoren spreiden over het land?
Nationalisering der Energiebedrijven?
Herinvoering van het ziekenfonds, met overal comfortabele wachtkamers ivm de wachttijden?
Verbieden van ZZP
Ontslagrecht weer ouderwets?
De NS en KLM in oude glorie herstellen en bedrijven als Ryan Air verbieden, alleen nog maar nationale carriers?
Rijn Schelde Verolme gaat weer open?
Een tweede Eemshaven?
Mag er weer gerookt worden op de werkplek?
Internetprovers allemaal opgeheven en naar de PTT met 28.8 Modems?
Internetwinkels worden verboden? Net als Commerciele TV en Radio? Iedereen weer aan de centrale antenne inrichting met alleen de NL Publieke omroep?
Zomervakantie voor iedereen in Augustus ?
Benzine op de bon?
Smorgens in scholen de internationale zingen voordat Marx wordt voorgelezen?

Maar ga gewoon verder met je misantropische postings zonder zelf ooit met oplossingen te komen, stuurman aan wal.
  zondag 20 oktober 2024 @ 10:26:35 #135
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215317247

[ Bericht 100% gewijzigd door Jan_Onderwater op 20-10-2024 10:26:54 ]
  zondag 20 oktober 2024 @ 10:34:19 #136
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_215317303
@Jan_Onderkruipsel, de Ayn Rand aanhanger, leeft nog in de jaren tachtig. Is dit het neefje van Pietverdriet? Alles waar 'links' voor staat lekker ridiculiseren.

twitter
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 20 oktober 2024 @ 10:41:54 #137
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215317351
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2024 10:34 schreef Klopkoek het volgende:
@:Jan_Onderkruipsel, de Ayn Rand aanhanger, leeft nog in de jaren tachtig. Is dit het neefje van Pietverdriet? Alles waar 'links' voor staat lekker ridiculiseren.

[ x ]
Probeer het eens met argumenten.
Oh, en ter verduidelijking, Loonmatiging, als in Lonen niet sterk laten stijgen in het poldermodel werd toch gevierd als het succes van de PvdA en de Bonden?
Probeer eens de vraag te beantwoorden die ik aan Bondsrepubliek stelde bijvoorbeeld.
* Jan_Onderwater zwaait met zijn toverstafje, en de noeste arbeiderspartij der Sociaaldemocraten van Klopkoek hebben 85 zetels.
Welke beleid gaat Klopkoek veranderen?
  maandag 21 oktober 2024 @ 08:30:11 #138
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_215328286
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2024 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Maar ga gewoon verder met je misantropische postings zonder zelf ooit met oplossingen te komen, stuurman aan wal.
Godallemachtig, jij hebt dus serieus het rapport van Roemer gemist! Daarnaast staan in het artikel ook oplossingen gemeld: neem een voorbeeld aan België en Duitsland en verplicht bijvoorbeeld vaste contracten voor arbeidsmigranten. Maar dat is het probleem van rechtse mensen, zij volgen het nieuws niet en lezen niet waardoor ze ook niet bekend zijn met maatschappijkritische analyses en oplossingen voor problemen waavan iedereen die zich wel informeert aanneemt dat die wel algemeen bekend zullen zijn. Het verbaast dan ook niet dat de aanhang van VVD en D66 uitblinkt in leeghoofdigheid.
  maandag 21 oktober 2024 @ 09:01:14 #139
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215328491
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2024 08:30 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Godallemachtig, jij hebt dus serieus het rapport van Roemer gemist! Daarnaast staan in het artikel ook oplossingen gemeld: neem een voorbeeld aan België en Duitsland en verplicht bijvoorbeeld vaste contracten voor arbeidsmigranten. Maar dat is het probleem van rechtse mensen, zij volgen het nieuws niet en lezen niet waardoor ze ook niet bekend zijn met maatschappijkritische analyses en oplossingen voor problemen waavan iedereen die zich wel informeert aanneemt dat die wel algemeen bekend zullen zijn. Het verbaast dan ook niet dat de aanhang van VVD en D66 uitblinkt in leeghoofdigheid.
Ik vroeg naar JOUW beleid, heb ik daar jouw antwoord gemist? En is arbeidsmigratie je enige beleid?
  maandag 21 oktober 2024 @ 09:14:57 #140
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_215328546
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 09:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik vroeg naar JOUW beleid, heb ik daar jouw antwoord gemist? En is arbeidsmigratie je enige beleid?
Nee, je vraagt om oplossingen en die zijn er genoeg en kan je van op de hoogte zijn als jij jezelf eens zou informeren. En waarom zou ik met mijn eigen persoonlijke oplossingen moeten komen als onderzoekers met veel meer kennis dan ik die al hebben uitgedacht. Ik heb niet de illusie het beter te weten dan deskundigen.
  maandag 21 oktober 2024 @ 09:27:12 #141
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215328616
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 09:14 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Nee, je vraagt om oplossingen en die zijn er genoeg en kan je van op de hoogte zijn als jij jezelf eens zou informeren. En waarom zou ik met mijn eigen persoonlijke oplossingen moeten komen als onderzoekers met veel meer kennis dan ik die al hebben uitgedacht. Ik heb niet de illusie het beter te weten dan deskundigen.
Nee, ik zei heel duidelijk

quote:
* Jan_Onderwater zwaait met zijn toverstafje, en de noeste arbeiderspartij der Sociaaldemocraten van Bondsrepubliek hebben 85 zetels.
Welke beleid gaat hij veranderen?

Ik vroeg je niet naar oplossingen van experts , ik vroeg jou naar de beleidsaanpassingen die JIJ zou uitvoeren
  maandag 21 oktober 2024 @ 09:36:17 #142
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_215328703
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee, ik zei heel duidelijk
[..]
Ik vroeg je niet naar oplossingen van experts , ik vroeg jou naar de beleidsaanpassingen die JIJ zou uitvoeren
Dit zijn jouw woorden:
quote:

[..]

Waarom zou ik zelf mijn eigen oplossingen moeten bedenken als deskundigen die dus veel meer kennis hebben dan ik die al hebben uitgedacht? Ik leen in dit geval de oplossingen gewoon van mensen die er verstand van hebben.
  maandag 21 oktober 2024 @ 09:38:40 #143
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215328727
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 09:36 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
[..]
Dit zijn jouw woorden:
[..]
Waarom zou ik zelf mijn eigen oplossingen moeten bedenken als deskundigen die dus veel meer kennis hebben dan ik die al hebben uitgedacht? Ik leen in dit geval de oplossingen gewoon van mensen die er verstand van hebben.
En dat zijn?
  maandag 21 oktober 2024 @ 09:46:02 #144
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_215328783
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 09:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En dat zijn?
Lees bijvoorbeeld het Roemer rapport of het artikel dat ik heb gepost. Dat kan je heus zelf. Dit is immers geen kleuterschool waarbij de juf telkens je handje moet vasthouden.
  maandag 21 oktober 2024 @ 09:48:39 #145
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215328802
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 09:46 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Lees bijvoorbeeld het Roemer rapport of het artikel dat ik heb gepost. Dat kan je heus zelf. Dit is immers geen kleuterschool waarbij de juf telkens je handje moet vasthouden.
Dus begrijp ik je goed dat je links wil dumpen maar geen discussie daar over wil voeren?
  maandag 21 oktober 2024 @ 09:51:08 #146
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_215328826
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 09:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dus begrijp ik je goed dat je links wil dumpen maar geen discussie daar over wil voeren?
Heb je dan al aangegeven waarom die oplossingen je niet bevallen?
  maandag 21 oktober 2024 @ 09:57:32 #147
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215328869
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 09:51 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Heb je dan al aangegeven waarom die oplossingen je niet bevallen?
Je blijft draaien
Ik schreef onder dat artikel wat je poste het volgende:

quote:
In de meeste geïndustrialiseerde landen is het zo, dat mensen die niet of laag opgeleid zijn een veel hogere kans hebben werkloos te zijn.

Dit was nog niet zo lang geleden in Nederland ook een groot probleem. De politiek vond het erg belangrijk dat mensen zonder opleiding ook aan het werk konden. Nu is er een grote vraag naar deze zodat ze overal vandaan moeten worden gehaald, en nu is het weer niet goed.
De werkloosheid onder laag opgeleiden is sterk gedaald de afgelopen 10 jaar,

Sterker nog, de werkloosheid onder deze mensen (de lastigste groep om aan het werk te krijgen) in Nederland is ongeveer gelijk aan de totale werkloosheid in de EU (Inclusief alle opleidingsniveaus)
  maandag 21 oktober 2024 @ 10:00:14 #148
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_215328889
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 09:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je blijft draaien
Ik schreef onder dat artikel wat je poste het volgende:
[..]
De werkloosheid onder laag opgeleiden is sterk gedaald de afgelopen 10 jaar,
[ afbeelding ]

Sterker nog, de werkloosheid onder deze mensen (de lastigste groep om aan het werk te krijgen) in Nederland is ongeveer gelijk aan de totale werkloosheid in de EU (Inclusief alle opleidingsniveaus)
Hoezo is dit een oplossing voor de arbeidsuitbuiting van de onderkant van de arbeidsmarkt?
  maandag 21 oktober 2024 @ 10:28:20 #149
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215329108
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2024 10:00 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Hoezo is dit een oplossing voor de arbeidsuitbuiting van de onderkant van de arbeidsmarkt?
Die uitbuiting vind overal plaats, niet alleen in Nederland, niet alleen nu, ook al in de jaren 80. Ik herinner je aan bv het boek Ik Ali van Gunter Wallraff.
In het Arbeidersparadijs DDR werden mensen die wat lastig waren uit de normale arbeidsmarkt gehouden en moesten als dwangarbeiders Ikea meubels maken.(Dit was trouwens wel, bewust beleid, hier was de overheid de dader)
Neoliberalisme zien als de oorzaak van uitbuiting is dus onzin. Uitbuiting komt door scrupuleuze, crimineel in gestelde mensen die bijvoorbeeld dubieuze uitzendbureaus opzetten in oost Europa en zo mensen naaien.
Dit een liberale economie aanwrijven is net zo onzinnig als roepen dat het uiteenvallen van normen en waarden, het traditionele gezin en pedofilie de schuld is van liberaal beleid op het gebied van echtscheiding, vrouwenrechten en het homohuwelijk.

Je volledige artikel in de groene is niet leesbaar, paywall, (Is trouwens tegen de policy hier te linken naar achter de paywall artikelen)
  maandag 21 oktober 2024 @ 11:11:58 #150
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_215329400
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 10:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Die uitbuiting vind overal plaats, niet alleen in Nederland, niet alleen nu, ook al in de jaren 80. Ik herinner je aan bv het boek Ik Ali van Gunter Wallraff.
In het Arbeidersparadijs DDR werden mensen die wat lastig waren uit de normale arbeidsmarkt gehouden en moesten als dwangarbeiders Ikea meubels maken.(Dit was trouwens wel, bewust beleid, hier was de overheid de dader)
Neoliberalisme zien als de oorzaak van uitbuiting is dus onzin. Uitbuiting komt door scrupuleuze, crimineel in gestelde mensen die bijvoorbeeld dubieuze uitzendbureaus opzetten in oost Europa en zo mensen naaien.
Dit een liberale economie aanwrijven is net zo onzinnig als roepen dat het uiteenvallen van normen en waarden, het traditionele gezin en pedofilie de schuld is van liberaal beleid op het gebied van echtscheiding, vrouwenrechten en het homohuwelijk.

Je volledige artikel in de groene is niet leesbaar, paywall, (Is trouwens tegen de policy hier te linken naar achter de paywall artikelen)
Altijd maar weer schermen met de DDR en Sovjet-Unie is zo goedkoop en voorspelbaar. GAAAAP.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')