https://www.nporadio1.nl/(...)n-met-aandeelhoudersquote:Familiebedrijven verdienen meer dan bedrijven met aandeelhouders'
Vandaag 11:00
Grote bedrijven met aandeelhouders functioneren veel minder goed dan familiebedrijven. Bovendien zijn ze doorgaans ook nog eens slechter voor het milieu. "Stop met het aandeelhouderskapitalisme", zegt econoom Paul Schenderling.
Schenderling deed zijn uitspraken in de nieuwe, derde aflevering van de podcast Is er leven na de groei?. In deze podcast gaat Schenderling samen met oud-politicus Gert-Jan Segers op zoek naar de vraag of de economie ook kan bestaan als hij niet groeit. In de derde aflevering staat het bedrijfsleven centraal.
Als je op lange termijn winstgevend wil zijn als bedrijf, kun je beter niet naar de beurs gaan, zegt Schenderling. "Dit las ik onlangs in een boek van de gerespecteerde econoom Paul Collier. Niet-beursgenoteerde bedrijven zijn winstgevender, vaak ook socialer en duurzamer", zegt hij.
Dit komt volgens Schenderling omdat beursgenoteerde bedrijven heel snel winst moeten maken. "Aandeelhouders trekken bedrijven leeg, ze zuigen het geld weg. Winsten worden niet geherinvesteerd voor een beter verdienvermogen, een betere concurrentiepositie voor Nederland of voor nog groenere en sociale productie."
De econoom wijst op Unilever, waarvan topman Paul Polman zich groen profileerde, maar uiteindelijk onder druk van zijn aandeelhouders uit Nederland verdween. "Dit bedrijf pretendeerde ooit een koploper te zijn, maar is dat niet meer."
Schenderling zou eigenlijk een flinke verandering in de economie zien, vertelde hij eerder in de podcast. Hij stelt een quotum voor grondstoffengebruik voor. Door slimme investeringen kunnen bedrijven ook hierin floreren, denkt hij.
Waar in dat stuk staat dat familiebedrijven geen aandeelhouders hebben?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:24 schreef nostra het volgende:
Ah, familiebedrijven hebben geen aandeelhouders, weer wat geleerd. Unilever is na Polman onder Jope juist afgeleden voor aandeelhouders, die werden helemaal ESG-loco. Juist goed dat dat nu wat lijkt te keren, het draait allemaal om (de) balans.
In de titel?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 13:03 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Waar in dat stuk staat dat familiebedrijven geen aandeelhouders hebben?
quote:Opinie: Ongelijkheid vergroot het risico dat een democratie afglijdt naar autoritarisme
De aanslag op Trump overschaduwt de verkiezingscampagne. Maar nu die hervat is, hoeven de Democraten niet te kiezen tussen meer economische gelijkheid óf de toekomst van de democratie. Deze twee zijn namelijk met elkaar verbonden.
Susan Stokes 21 juli 2024, 09:00
https://www.volkskrant.nl(...)oritarisme~b5bf478e/quote:Onze mondiale analyse van democratieën onthult een verrassende constante: hoe ongelijker een samenleving, zowel in termen van inkomen als vermogen, hoe groter
het risico op zo'n democratische terugval. Het nationaal inkomen (het bbp per hoofd van de bevolking) heeft een kleiner effect, terwijl de leeftijd van een democratie en de kracht van haar instituties geen waarneembare invloed hebben. Ongelijkheid is de belangrijkste factor.
Eerder dit jaar werd ook al gemeld dat steeds meer mensen moeite hebben om zwemlessen te betalen. De signalen dat de armoede toeneemt onder het neoliberalisme nemen toe. Het was al duidelijk dat steeds meer mensen zorg mijden, het nodig is dat er maaltijden worden uitgedeeld op scholen en dat het aantal voedselbanken nog steeds toeneemt. Daarnaast is de toegang voor voorzieningen afgenomen met bijvoorbeeld de komst van het eigen risico, afbraak schoolzwemmen, het van uitkleden van subsidies voor muziekscholen en slechtere ov-verbindingen.quote:De afgelopen drie jaar zag Stichting Leergeld, dat geld ontvangt van zowel gemeenten als loterijen, het aantal hulpaanvragen oplopen. Waar de landelijk opererende vereniging in 2021 nog 128.946 kinderen aan school- en sportspullen hielp, waren dat er afgelopen jaar 181.717, een toename van zo'n 40 procent. Steeds vaker gaat het daarbij om laptops. De hulporganisatie verstrekte er het afgelopen jaar ruim 20.000.
Maar door het neoliberalisme van VVD en D66 staan die criteria onder druk. De democratie werkt niet voor iedereen even goed dus de drempel om voor partijen te kiezen die de democratie niet hoog in het vaandel hebben is voor bepaalde groepen lager geworden. Het grootste gevaar voor de democratie zijn partijen die de vier criteria veronachtzamen en zo de onvrede in de samenleving doen groeien. Het grootste gevaar voor de democratie in Nederland zijn dus de partijen VVD en D66.quote:Vier criteria
Democratie is mensenwerk en kan alleen bloeien zonder arrogantie of machtsvertoon van bestuurders of grote ongelijkheid tussen medeburgers. Democratie wordt volgens Hurenkamp door vier criteria getypeerd: horigheid of ondergeschiktheid, eigenaarschap, participatie en wederkerigheid.
Hierboven slechts de inleiding. Het volledige artikel: https://www.groene.nl/artikel/de-anti-kenniseconomiequote:Hoe Nederland een lagelonenland kon blijven
De anti-kenniseconomie
Nederland wil een hightech kenniseconomie zijn, maar grote sectoren drijven hier op goedkope wegwerparbeiders. Hoe krijgen werkgevers dat voor elkaar? Naar de bodem van de arbeidsmarkt in zeven stappen.
Koen Haegens
16 oktober 2024
‘Ik denk dat het verdienmodel van te goedkope arbeid te lang dominant is geweest en onbelemmerd zijn gang heeft kunnen gaan.’ Aan het woord is Eddy van Hijum, namens nsc de nieuwe minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. In gesprek met de Volkskrant pleitte hij aan de vooravond van Prinsjesdag voor een economische omslag. Uit de kop: ‘We moeten echt selectiever worden.’
Op het eerste gezicht heeft Van Hijum allang zijn zin gekregen. Nederland koestert de ambitie een kenniseconomie te zijn. Opeenvolgende kabinetten hebben luid en duidelijk benadrukt dat de toekomst niet ligt in goedkope massaproductie. Onze welvaart staat of valt met bedrijven als asml, Adyen en dsm – hoogtechnologische concerns die dankzij forse investeringen in onderzoek, innovatie en goed opgeleid personeel tot de wereldtop behoren.
Toch is dat niet het hele verhaal. Door heel Nederland zijn namelijk sporen zichtbaar van een diametraal ander verdienmodel. Langs de snelwegen richting België en Duitsland, bijvoorbeeld, die tegenwoordig omzoomd worden door op slecht betaalde arbeid drijvende distributiecentra. Of in de minder chique winkelstraat, waar het inkomen van menig zzp’ende kapper of nagelstylist niet boven het bestaansminimum uitkomt. Op Schiphol deden mbo-stagiaires gratis en voor niets het werk van stewards en stewardessen.
Ondertussen worden de bossen van Noord-Limburg bevolkt door ‘buitenslapers’: aan lager wal geraakte arbeidsmigranten, vooral uit Oost-Europa, hebben samen met hun baan ook hun dak boven het hoofd verloren.
Welkom in de anti-kenniseconomie. Hoe is dat mogelijk in een van de rijkste landen ter wereld, waar werkgevers zich verbijten over hoe duur personeel tegenwoordig is? Hoe krijgen bedrijven dat voor elkaar? En, misschien wel de belangrijkste vraag: welke rol speelt de Nederlandse overheid hierin?
In de meeste geïndustrialiseerde landen is het zo, dat mensen die niet of laag opgeleid zijn een veel hogere kans hebben werkloos te zijn.quote:Op zondag 20 oktober 2024 06:24 schreef Bondsrepubliek het volgende:
De neoliberale politieke partijen VVD en D66 hebben door naar de pijpen te dansen van werkgevers en het grootkapitaal van Nederland een lagelonenland gemaakt, een anti-kenniseconomie dus. Werkgevers hebben middels lobby waar rechtse politieke partijen in Nederland voor zijn gezwicht het voor elkaar gekregen om arbeid uit te buiten. Dit hindert de ontwikkeling van arbeidsbesparende technologie en heeft als gevolg dat werknemers aan de onderkant van de arbeidsmarkt heel slecht behandeld worden. Wat dat laatste betreft begrijp ik niet hoe je als stemmer op VVD of D66 jezelf nog zonder gewetenswroeging in de spiegel aan kunt kijken. Nou ja, stemmers op VVD of D66 zullen wel mensen zijn die bovengemiddeld scoren op de vragenlijst die psychopathie meet.
[..]
Hierboven slechts de inleiding. Het volledige artikel: https://www.groene.nl/artikel/de-anti-kenniseconomie
Maar ga gewoon verder met je misantropische postings zonder zelf ooit met oplossingen te komen, stuurman aan wal.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 12:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
* Jan_Onderwater zwaait met zijn toverstafje, en de noeste arbeiderspartij der Sociaaldemocraten van Bondsrepubliek hebben 85 zetels.
Welke beleid gaat hij veranderen?
Winkelsluitingswet?
Nationalisering van telecom bedrijven en weer de PTT als monopolist? En hun kantoren spreiden over het land?
Nationalisering der Energiebedrijven?
Herinvoering van het ziekenfonds, met overal comfortabele wachtkamers ivm de wachttijden?
Verbieden van ZZP
Ontslagrecht weer ouderwets?
De NS en KLM in oude glorie herstellen en bedrijven als Ryan Air verbieden, alleen nog maar nationale carriers?
Rijn Schelde Verolme gaat weer open?
Een tweede Eemshaven?
Mag er weer gerookt worden op de werkplek?
Internetprovers allemaal opgeheven en naar de PTT met 28.8 Modems?
Internetwinkels worden verboden? Net als Commerciele TV en Radio? Iedereen weer aan de centrale antenne inrichting met alleen de NL Publieke omroep?
Zomervakantie voor iedereen in Augustus ?
Benzine op de bon?
Smorgens in scholen de internationale zingen voordat Marx wordt voorgelezen?
Probeer het eens met argumenten.quote:Op zondag 20 oktober 2024 10:34 schreef Klopkoek het volgende:
@:Jan_Onderkruipsel, de Ayn Rand aanhanger, leeft nog in de jaren tachtig. Is dit het neefje van Pietverdriet? Alles waar 'links' voor staat lekker ridiculiseren.
[ x ]
Godallemachtig, jij hebt dus serieus het rapport van Roemer gemist! Daarnaast staan in het artikel ook oplossingen gemeld: neem een voorbeeld aan België en Duitsland en verplicht bijvoorbeeld vaste contracten voor arbeidsmigranten. Maar dat is het probleem van rechtse mensen, zij volgen het nieuws niet en lezen niet waardoor ze ook niet bekend zijn met maatschappijkritische analyses en oplossingen voor problemen waavan iedereen die zich wel informeert aanneemt dat die wel algemeen bekend zullen zijn. Het verbaast dan ook niet dat de aanhang van VVD en D66 uitblinkt in leeghoofdigheid.quote:Op zondag 20 oktober 2024 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Maar ga gewoon verder met je misantropische postings zonder zelf ooit met oplossingen te komen, stuurman aan wal.
Ik vroeg naar JOUW beleid, heb ik daar jouw antwoord gemist? En is arbeidsmigratie je enige beleid?quote:Op maandag 21 oktober 2024 08:30 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Godallemachtig, jij hebt dus serieus het rapport van Roemer gemist! Daarnaast staan in het artikel ook oplossingen gemeld: neem een voorbeeld aan België en Duitsland en verplicht bijvoorbeeld vaste contracten voor arbeidsmigranten. Maar dat is het probleem van rechtse mensen, zij volgen het nieuws niet en lezen niet waardoor ze ook niet bekend zijn met maatschappijkritische analyses en oplossingen voor problemen waavan iedereen die zich wel informeert aanneemt dat die wel algemeen bekend zullen zijn. Het verbaast dan ook niet dat de aanhang van VVD en D66 uitblinkt in leeghoofdigheid.
Nee, je vraagt om oplossingen en die zijn er genoeg en kan je van op de hoogte zijn als jij jezelf eens zou informeren. En waarom zou ik met mijn eigen persoonlijke oplossingen moeten komen als onderzoekers met veel meer kennis dan ik die al hebben uitgedacht. Ik heb niet de illusie het beter te weten dan deskundigen.quote:Op maandag 21 oktober 2024 09:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik vroeg naar JOUW beleid, heb ik daar jouw antwoord gemist? En is arbeidsmigratie je enige beleid?
Nee, ik zei heel duidelijkquote:Op maandag 21 oktober 2024 09:14 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Nee, je vraagt om oplossingen en die zijn er genoeg en kan je van op de hoogte zijn als jij jezelf eens zou informeren. En waarom zou ik met mijn eigen persoonlijke oplossingen moeten komen als onderzoekers met veel meer kennis dan ik die al hebben uitgedacht. Ik heb niet de illusie het beter te weten dan deskundigen.
Ik vroeg je niet naar oplossingen van experts , ik vroeg jou naar de beleidsaanpassingen die JIJ zou uitvoerenquote:* Jan_Onderwater zwaait met zijn toverstafje, en de noeste arbeiderspartij der Sociaaldemocraten van Bondsrepubliek hebben 85 zetels.
Welke beleid gaat hij veranderen?
quote:Op zondag 20 oktober 2024 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Maar ga gewoon verder met je misantropische postings zonder zelf ooit met oplossingen te komen, stuurman aan wal.
Dit zijn jouw woorden:quote:Op maandag 21 oktober 2024 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, ik zei heel duidelijk
[..]
Ik vroeg je niet naar oplossingen van experts , ik vroeg jou naar de beleidsaanpassingen die JIJ zou uitvoeren
Waarom zou ik zelf mijn eigen oplossingen moeten bedenken als deskundigen die dus veel meer kennis hebben dan ik die al hebben uitgedacht? Ik leen in dit geval de oplossingen gewoon van mensen die er verstand van hebben.quote:Op zondag 20 oktober 2024 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En dat zijn?quote:Op maandag 21 oktober 2024 09:36 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
[..]
Dit zijn jouw woorden:
[..]
Waarom zou ik zelf mijn eigen oplossingen moeten bedenken als deskundigen die dus veel meer kennis hebben dan ik die al hebben uitgedacht? Ik leen in dit geval de oplossingen gewoon van mensen die er verstand van hebben.
Lees bijvoorbeeld het Roemer rapport of het artikel dat ik heb gepost. Dat kan je heus zelf. Dit is immers geen kleuterschool waarbij de juf telkens je handje moet vasthouden.quote:
Dus begrijp ik je goed dat je links wil dumpen maar geen discussie daar over wil voeren?quote:Op maandag 21 oktober 2024 09:46 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Lees bijvoorbeeld het Roemer rapport of het artikel dat ik heb gepost. Dat kan je heus zelf. Dit is immers geen kleuterschool waarbij de juf telkens je handje moet vasthouden.
Heb je dan al aangegeven waarom die oplossingen je niet bevallen?quote:Op maandag 21 oktober 2024 09:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus begrijp ik je goed dat je links wil dumpen maar geen discussie daar over wil voeren?
Je blijft draaienquote:Op maandag 21 oktober 2024 09:51 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Heb je dan al aangegeven waarom die oplossingen je niet bevallen?
De werkloosheid onder laag opgeleiden is sterk gedaald de afgelopen 10 jaar,quote:In de meeste geïndustrialiseerde landen is het zo, dat mensen die niet of laag opgeleid zijn een veel hogere kans hebben werkloos te zijn.
Dit was nog niet zo lang geleden in Nederland ook een groot probleem. De politiek vond het erg belangrijk dat mensen zonder opleiding ook aan het werk konden. Nu is er een grote vraag naar deze zodat ze overal vandaan moeten worden gehaald, en nu is het weer niet goed.
Hoezo is dit een oplossing voor de arbeidsuitbuiting van de onderkant van de arbeidsmarkt?quote:Op maandag 21 oktober 2024 09:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je blijft draaien
Ik schreef onder dat artikel wat je poste het volgende:
[..]
De werkloosheid onder laag opgeleiden is sterk gedaald de afgelopen 10 jaar,
[ afbeelding ]
Sterker nog, de werkloosheid onder deze mensen (de lastigste groep om aan het werk te krijgen) in Nederland is ongeveer gelijk aan de totale werkloosheid in de EU (Inclusief alle opleidingsniveaus)
Die uitbuiting vind overal plaats, niet alleen in Nederland, niet alleen nu, ook al in de jaren 80. Ik herinner je aan bv het boek Ik Ali van Gunter Wallraff.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:00 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Hoezo is dit een oplossing voor de arbeidsuitbuiting van de onderkant van de arbeidsmarkt?
Altijd maar weer schermen met de DDR en Sovjet-Unie is zo goedkoop en voorspelbaar. GAAAAP.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Die uitbuiting vind overal plaats, niet alleen in Nederland, niet alleen nu, ook al in de jaren 80. Ik herinner je aan bv het boek Ik Ali van Gunter Wallraff.
In het Arbeidersparadijs DDR werden mensen die wat lastig waren uit de normale arbeidsmarkt gehouden en moesten als dwangarbeiders Ikea meubels maken.(Dit was trouwens wel, bewust beleid, hier was de overheid de dader)
Neoliberalisme zien als de oorzaak van uitbuiting is dus onzin. Uitbuiting komt door scrupuleuze, crimineel in gestelde mensen die bijvoorbeeld dubieuze uitzendbureaus opzetten in oost Europa en zo mensen naaien.
Dit een liberale economie aanwrijven is net zo onzinnig als roepen dat het uiteenvallen van normen en waarden, het traditionele gezin en pedofilie de schuld is van liberaal beleid op het gebied van echtscheiding, vrouwenrechten en het homohuwelijk.
Je volledige artikel in de groene is niet leesbaar, paywall, (Is trouwens tegen de policy hier te linken naar achter de paywall artikelen)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |