ziek, net als Dassen.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:31 schreef Tijger_m het volgende:
Grinwis namens de CU en niet Bikker?
Wat een raar mondje heeft die Pieter toch. Alsof hij permanent een zuurtje in zijn mond heeft.quote:
Technisch gezien is de partij en haar leden niet van belang, de leden van de tweede kamer stemmen voor het kabinet, niet de partij.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hoe werkt dat bij een partij die maar een lid heeft?
Uiteraard zul je met vertegenwoordigers moeten werken. 76 mensen aan een tafel is geen goed plan.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Met 150 door elkaar praten gaat ook niet werken.
Dat word allemaal tot in den treuren afgekaart in fractievergaderingen, de welbekende fractiediscipline. Geen enkel kamerlid kan meer onafhankelijk en zelfstandig zijn werk doen.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:26 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Hoe denk jij dat de Tweede Kamer werkt, want dat is wat je nu omschrijft. Of denk jij dat Kamerleden 4 jaar lang voor alles eerst naar de partijleider moeten (PVV buiten beschouwing latende)? Er zijn commissievergaderingen waarin men debatteert over dingen, plannen maakt en dan tegen de rest van hun partij zegt hoe ze moeten stemmen over moties e.d. van hun onderwerp.
Iets over Timmermans, een snackbar en een asielzoeker ofzo. Maak ervan wat je ervan wilt maken.quote:
Jij lijkt echt het idee te hebben dat een partijleider over ieder onderwerp bepaalt wat er moet gebeuren. Dat is niet zo, die mensen gaan gewoon van de partijgenoot uit wiens portefeuille het is en wie de vergaderingen doet.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:36 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Dat word allemaal tot in den treuren afgekaart in fractievergaderingen, de welbekende fractiediscipline. Geen enkel kamerlid kan meer onafhankelijk en zelfstandig zijn werk doen.
We moeten terug naar het begin van staatsbestel, een tijd waarin partijen niet bestonden en iedereen kamerlid onafhankelijk en zelfstandig was(ja ik ken de grondwet). Toen maakte ze een plan en zochten voldoende heren die daarmee wilde instemmen.
Vaak stemmen ze over bepaalde onderwerpen in de fractievergadering ook.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:38 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Jij lijkt echt het idee te hebben dat een partijleider over ieder onderwerp bepaalt wat er moet gebeuren. Dat is niet zo, die mensen gaan gewoon van de partijgenoot uit wiens portefeuille het is en wie de vergaderingen doet.
Zou ook ondoenlijk zijn gezien de veelvoud aan onderwerpen, vergaderingen, moties, wetsvoorstellen.
Veel onderwerpen zijn nu veel te complex om te verwachten dat ieder Kamerlid daar diepgaande kennis over heeft. Wat ook tegelijkertijd wel het probleem met referenda illustreert voor mij.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:38 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Jij lijkt echt het idee te hebben dat een partijleider over ieder onderwerp bepaalt wat er moet gebeuren. Dat is niet zo, die mensen gaan gewoon van de partijgenoot uit wiens portefeuille het is en wie de vergaderingen doet.
Zou ook ondoenlijk zijn gezien de veelvoud aan onderwerpen, vergaderingen, moties, wetsvoorstellen e.d.
Dan ga ik de oppositie in.quote:
Hoe kun je binding hebben met NL als je opgroeit in een bubbel waar 1% van de samenleving in opgroeit, vervolgens alleen contact hebt met mensen uit die eigen bubbel en internationaal alleen contact met buitenlandse mensen uit die bubbel? Wat weet zo iemand van de problematiek in de onderkant van de samenleving? De groeiende criminaliteit of de armoede? Zulke mensen leven misschien in hetzelfde land als ons maar leven ook weer in een heel ander land dan ons. Dat is mijn grote probleem met dat volk steeds, te elitair en 0 begrip of binding voor de rest van NL. Dat zijn carrière politici, en carrière politici zitten er niet voor de Nederlandse burgers, die zitten er voor hunzelf.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:42 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Dus 11/150 mensen hebben geen binding met NL en hebben alleen internationaal gewerkt?
Dat lag dan ook niet in de lijn der verwachtingen dat we iets wijzer zouden worden van dit debat, volgens mij.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:46 schreef Nattekat het volgende:
En zoals verwacht is er na Omtzigt niets interessants meer gebeurd. Jetten gelooft alleen z'n eigen sprookjes, Van der Plas snapt nergens wat van, Baudet is Baudet.
Zijn we nog niets wijzer.
Zoals ik al zei dat word beheerst via fractiediscipline, het streng willen afkaderen. Een kamerlid kan niet zelfstandig en onafhankelijk handelen, doe je dat wel dan heb je een grote kans dat je geen woordvoerder meer mag zijn of erger uit de partij gezet, we hebben de voorbeelden al gezien.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:38 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Zou ook ondoenlijk zijn gezien de veelvoud aan onderwerpen, vergaderingen, moties, wetsvoorstellen e.d.
Ja dat zeg ik, zoals verwacht.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat lag dan ook niet in de lijn der verwachtingen dat we iets wijzer zouden worden van dit debat, volgens mij.
Maar jij wilt dat een kamerlid die de hele dag bezig is met zijn/haar onderwerp, een heel andere mening mag hebben over een totaal ander onderwerp dan zijn/haar fractie enkel omdat hij/zij dat leuk vindt zonder enige vorm van onderbouwing of kennis. En zo'n systeem zou dan de democratie/het land ten goede komenquote:Op woensdag 13 december 2023 16:48 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Zoals ik al zei dat word beheerst via fractiediscipline, het streng willen afkaderen. Een kamerlid kan niet zelfstandig en onafhankelijk handelen, doe je dat wel dan heb je een grote kans dat je geen woordvoerder meer mag zijn of erger uit de partij gezet, we hebben de voorbeelden al gezien.
Geldt voor zoveel politici zoals onder andere Geert Wilders en Pieter Omtzigt.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:47 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Hoe kun je binding hebben met NL als je opgroeit in een bubbel waar 1% van de samenleving in opgroeit, vervolgens alleen contact hebt met mensen uit die eigen bubbel en internationaal alleen contact met buitenlandse mensen uit die bubbel? Wat weet zo iemand van de problematiek in de onderkant van de samenleving? De groeiende criminaliteit of de armoede? Zulke mensen leven misschien in hetzelfde land als ons maar leven ook weer in een heel ander land dan ons. Dat is mijn grote probleem met dat volk steeds, te elitair en 0 begrip of binding voor de rest van NL. Dat zijn carrière politici, en carrière politici zitten er niet voor de Nederlandse burgers, die zitten er voor hunzelf.
Sowieso zitten er kamerleden op wie net hun familie heeft gestemd, met een paar honderd stemmen. Dat mandaat komt van de partij. Natuurlijk is er vrijheid van stemmen, maar dat over het algemeen de fractiediscipline geldt is wat mij betreft ook een groot goed.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:49 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar jij wilt dat een kamerlid die de hele dag bezig is met zijn/haar onderwerp, een heel andere mening mag hebben over een totaal ander onderwerp dan zijn/haar fractie enkel omdat hij/zij dat leuk vindt zonder enige vorm van onderbouwing of kennis. En zo'n systeem zou dan de democratie ten goede komen
Ik wil graag dat mensen met kennis van zaken dingen beslissen en dat is het grote voordeel van fractiediscipline.
en in landen waar ze zogenaamd vrijer zijn om te stemmen wat ze willen heb je de whips van de politieke partijen (zoals in VK en VS) die partijgenoten dwingen om mee te stemmen en als ze dat vaak niet doen dan pakken ze gewoon de portefeuilles en commissieplekken af van die mensen en worden ze bij de volgende verkiezingen vervangen.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sowieso zitten er kamerleden op wie net hun familie heeft gestemd, met een paar honderd stemmen. Dat mandaat komt van de partij. Natuurlijk is er vrijheid van stemmen, maar dat over het algemeen de fractiediscipline geldt is wat mij betreft ook een groot goed.
Marieke Koekkoeks ouders waren basisschoolleraren in Amsterdam, bepaald geen elitaire bubbel dus.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:47 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Hoe kun je binding hebben met NL als je opgroeit in een bubbel waar 1% van de samenleving in opgroeit, vervolgens alleen contact hebt met mensen uit die eigen bubbel en internationaal alleen contact met buitenlandse mensen uit die bubbel? Wat weet zo iemand van de problematiek in de onderkant van de samenleving? De groeiende criminaliteit of de armoede? Zulke mensen leven misschien in hetzelfde land als ons maar leven ook weer in een heel ander land dan ons. Dat is mijn grote probleem met dat volk steeds, te elitair en 0 begrip of binding voor de rest van NL. Dat zijn carrière politici, en carrière politici zitten er niet voor de Nederlandse burgers, die zitten er voor hunzelf.
waar in Amsterdam want dat kan vrij elitair zijn, basisschool in Amsterdam Zuid is toch flink anders dan eentje in Zuidoost.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Marieke Koekkoeks ouders waren basisschoolleraren in Amsterdam, bepaald geen elitaire bubbel dus.
Ik krijg vooral het gevoel dat de bubbel hier er een teleurstelling, rancune en van projectie is
quote:Mijn naam is Marieke Koekkoek, 34 jaar. Ik groeide op in Amsterdam-Zuidoost.
Als ik het met ze eens ben dan zitten ze er voor mij en anders zijn het elitaire bubbelbewoners. Het is allemaal zo simpel, johquote:Op woensdag 13 december 2023 16:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Geldt voor zoveel politici zoals onder andere Geert Wilders en Pieter Omtzigt.
Zitten die er nu voor jou of toch voor zichzelf? Ik snap het niet meer.
Sowieso kun je dan naar zo'n kamerlid gaan en zeggen: jij komt uit Drenthe toch? Als we daar eens een nieuw belastingkantoor openen voor de werkgelegenheid, stem jij dan voor deze wet?quote:Op woensdag 13 december 2023 16:54 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
en in landen waar ze zogenaamd vrijer zijn om te stemmen wat ze willen heb je de whips van de politieke partijen (zoals in VK en VS) die partijgenoten dwingen om mee te stemmen en als ze dat vaak niet doen dan pakken ze gewoon de portefeuilles en commissieplekken af van die mensen en worden ze bij de volgende verkiezingen vervangen.
Zuid Oost dus waar ze ook opgegroeid is.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:56 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
waar in Amsterdam want dat kan vrij elitair zijn, basisschool in Amsterdam Zuid is toch flink anders dan eentje in Zuidoost.
Ik las het net.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zuid Oost dus waar ze ook opgegroeid is.
Een aangenomen wetsvoorstel kan niet in strijd zijn met de grondwet (dat kan in ieder geval niet vastgesteld worden door een rechter), maar het kan wel in strijd zijn met het EVRM, UVRM e.d.quote:Op woensdag 13 december 2023 17:01 schreef Gia het volgende:
Ik vond die opmerking van die ene muts wel apart: wat nou als Wilderszaken als het verbieden van de Koran of islamitisch onderwijs (ging over 1 van die 2) voor nu laat rusten, dan blijft dat toch zijn denkbeeld.
Deze strekking, andere bewoording.
Nou én! Je mag toch denken wat je wil.
Stel Wilders wil islamitisch onderwijs verbieden. Dan zijn er 2 mogelijkheden:
Hij krijgt geen meerderheid in de 2de kamer. Wetsvoorstel wordt verworpen. (Het meest waarschijnlijke)
Hij krijgt wel de meerderheid, maar wetsvoorstel is in strijd met de grondwet.
Om de wet dan uit te kunnen voeren, moet de grondwet gewijzigd worden.
Zie ik zo gauw nog niet gebeuren.
Dus, een hoop onzinnig gemekker. Men wil, schijnbaar, dat Wilders afstand neemt van zijn mening. Ik vind dat nogal wat. Voor zover ik weet mag men denken wat men wil. Ook als 2de kamerlid.
Alsof mensen die massaal op Wilders stemmen en oh zo graag uit de EU willen niet in hun eigen bubbel zitten en niet dagelijks direct te maken hebben voordelen van de EU.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:47 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
En dan die foute witte sport gympies eronder. Het enige wat nog ontbreekt is een winkelkarretje wat ze voor zich uit duwtquote:Op woensdag 13 december 2023 13:48 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
De wisselbokaal voor slechtst geklede kamerlid gaat bij dezen ook naar mevr. Koekkoek
Natuurlijk kan een aangenomen wet wel in strijd zijn met de grondwet. Als de meerderheid in beide kamers de grondwet negeert, kan zo'n wet best aangenomen worden.quote:Op woensdag 13 december 2023 17:03 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Een aangenomen wetsvoorstel kan niet in strijd zijn met de grondwet (maar wel met het EVRM, UVRM e.d.)
Wie zou meer binding met NL en haar burgers hebben, deze jongedame die een gekweekte politicus is, in verschillende internationale clubjes heeft gezeten en veelal in het buitenland heeft geleefd, net zoals Kaag of de rest van D66/Volt, of een poffertjesbakker die dagelijks in de samenleving staat, dagelijks praat met de Nederlandse burgers, werkt en leeft in Nederland en veel contact heeft met de veel grotere middenklasse.quote:Op woensdag 13 december 2023 17:01 schreef Hanca het volgende:
Koekkoek is getrouwd met een Chinees, dat wist ik niet. Ze heeft wel in Barcelona, Leuven en Shenzhen gewoond. Dat is dan wel wat meer elitair.
Het probleem is dat er niet vastgesteld kan worden dat het in strijd is met de grondwet (vanwege het toetsingsverbod).quote:Op woensdag 13 december 2023 17:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk kan een aangenomen wet wel in strijd zijn met de grondwet. Als de meerderheid in beide kamers de grondwet negeert, kan zo'n wet best aangenomen worden.
Oh, nu negeer je ineens Geert Wilders zijn carriere als het niet goed uitkomt, iemand die intern bij de VVD is opgeleid tot politicus en kom je met de poffertjesbakker?quote:Op woensdag 13 december 2023 17:06 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Wie zou meer binding met NL en haar burgers hebben, deze jongedame die een gekweekte politicus is, in verschillende internationale clubjes heeft gezeten en veelal in het buitenland heeft geleefd, net zoals Kaag of de rest van D66/Volt, of een poffertjesbakker die dagelijks in de samenleving staat, dagelijks praat met de Nederlandse burgers, werkt en leeft in Nederland en veel contact heeft met de veel grotere middenklasse.
Wees blij dat er wat mensen over de grens gesnuffeld hebben.quote:Op woensdag 13 december 2023 17:06 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Wie zou meer binding met NL en haar burgers hebben, deze jongedame die een gekweekte politicus is, in verschillende internationale clubjes heeft gezeten en veelal in het buitenland heeft geleefd, net zoals Kaag of de rest van D66/Volt, of een poffertjesbakker die dagelijks in de samenleving staat, dagelijks praat met de Nederlandse burgers, werkt en leeft in Nederland en veel contact heeft met de veel grotere middenklasse.
Kan niet voor iedereen spreken, maar ik heb linkse vrienden en kom bij moslims over de vloer. Mijn man heeft niet PVV gestemd.quote:Op woensdag 13 december 2023 17:05 schreef nils7 het volgende:
Alsof mensen die massaal op Wilders stemmen en oh zo graag uit de EU willen niet in hun eigen bubbel zitten
Nu haal je Kaag erbijquote:Op woensdag 13 december 2023 17:06 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je de partijen en de haantjes buitenspel gezet moeten worden.quote:Op woensdag 13 december 2023 16:49 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar jij wilt dat een kamerlid die de hele dag bezig is met zijn/haar onderwerp, een heel andere mening mag hebben over een totaal ander onderwerp dan zijn/haar fractie enkel omdat hij/zij dat leuk vindt zonder enige vorm van onderbouwing of kennis. En zo'n systeem zou dan de democratie/het land ten goede komen
Ik wil graag dat mensen met kennis van zaken dingen beslissen en dat is het grote voordeel van fractiediscipline. In jouw geval zou ik naar een Amerikaans systeem dan willen waarin eerst de commissie beslist of iets naar de Kamer gestuurd wordt.
Nee.quote:Op woensdag 13 december 2023 17:18 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je de partijen en de haantjes buitenspel gezet moeten worden.
Een omtzigt die loopt te janken over de grondwet, terwijl dondersgoed weet dat er in de verste verte geen meerderheid is voor de extreme PVV plannen, hij heeft dat nu eenmaal geroepen tijdens de campagne dus moet het volgehouden worden, opzoek naar een geitenpaadje.
Een VVD die niet wil regeren omdat ze verloren hebben, de kiezer respecteren hou op zeg. We weten allemaal hoe het afloopt: ze gaan wat om elkaar heen draaien, Wilders zegt dat ze echt nodig zijn en uiteindelijk gaan ze met een "goed" verhaal naar de ledenvergadering en na een verhitte middag doen ze alsnog mee. Heel veel prominente VVD leden zijn tegen dit beleid.
Een BBB die loopt te roepen over Groningen en toeslagen affaire maar er niet bij vertellen dat dit uitstel ook verder uitstel voor de slachtoffers betekend, deze mensen hebben behoefte aan een kabinet dat daadkrachtig optreed en niet een kabinet die het oké vind om het maar weer uit te stellen tot volgend jaar. Als onderdeel van de coalitie kan ze echt iets bereiken voor deze mensen!
Dit alles kan maar tot 1 conclusie leiden, weg met de partijen, weg met de haantjes, weg met de spelletjes. Op weg naar een akkoord gesloten door de kamerleden en niet door de partijen. Zet van de 4 partijen maar eens de nummer twee bij elkaar en binnen een zucht en scheet zijn we aan het onderhandelen.
Nee, totaal niet mee eens. Wat jij feitelijk zegt is: weg met de democratie. Een zeer onverstandig en gelukkig ook onmogelijk plan.quote:Op woensdag 13 december 2023 17:18 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je de partijen en de haantjes buitenspel gezet moeten worden.
Een omtzigt die loopt te janken over de grondwet, terwijl dondersgoed weet dat er in de verste verte geen meerderheid is voor de extreme PVV plannen, hij heeft dat nu eenmaal geroepen tijdens de campagne dus moet het volgehouden worden, opzoek naar een geitenpaadje.
Een VVD die niet wil regeren omdat ze verloren hebben, de kiezer respecteren hou op zeg. We weten allemaal hoe het afloopt: ze gaan wat om elkaar heen draaien, Wilders zegt dat ze echt nodig zijn en uiteindelijk gaan ze met een "goed" verhaal naar de ledenvergadering en na een verhitte middag doen ze alsnog mee. Heel veel prominente VVD leden zijn tegen dit beleid.
Een BBB die loopt te roepen over Groningen en toeslagen affaire maar er niet bij vertellen dat dit uitstel ook verder uitstel voor de slachtoffers betekend, deze mensen hebben behoefte aan een kabinet dat daadkrachtig optreed en niet een kabinet die het oké vind om het maar weer uit te stellen tot volgend jaar. Als onderdeel van de coalitie kan ze echt iets bereiken voor deze mensen!
Dit alles kan maar tot 1 conclusie leiden, weg met de partijen, weg met de haantjes, weg met de spelletjes. Op weg naar een akkoord gesloten door de kamerleden en niet door de partijen. Zet van de 4 partijen maar eens de nummer twee bij elkaar en binnen een zucht en scheet zijn we aan het onderhandelen.
Sorry, maar wat jij hier voorstelt is een utopie die zelfs in het bedrijfsleven bijna nergens meer zo werkt en zeker niet als het om de complexiteit van het besturen van een land gaat.quote:Op woensdag 13 december 2023 17:18 schreef TjjWester het volgende:
Context? Ik luister momenteel niet mee.quote:Op woensdag 13 december 2023 17:28 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Ik hou ook niet zo van deze motie op dit moment.
Is dit de nieuwe politiek van medeindiener Omtzigt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |