Waar heb je dat afgesloten?quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:18 schreef Hallojo het volgende:
Twee weken geleden een jaarcontract afgesloten voor ¤ 0,24/kwh en ¤ 1,15/m3.
Bij Vandebron via Vereniging Eigen Huis.quote:
Het kan van alles en zo merk ik dat we ineens van zorgenloze klant ineens toch een beetje een beleggende gokker zijn geworden.quote:Op woensdag 24 januari 2024 17:38 schreef Soulfreak het volgende:
Ik zit nog steeds variabel bij Vattenfall met 25% Blijven loont korting (enkel tarief). Per 1 november werd het tarief verlaagd naar ¤0.307540, met de lagere overheidsheffingen per 1 januari is dat ¤0,286740 geworden.
Ik heb wel sinds deze zomer de tarieven via het contract aanbod in de gaten gehouden. Die varieerden van 32 cent tot 29 cent en vanaf januari 28 cent. Vorige week zag ik dat het al iets lager was geworden, maar als ik nu kijk naar mjn contract aanbod is het voor 1 jaar vast ¤0,259152 en voor 3 jaar vast ¤0,265985. Het verschil met mijn variabele tarief wordt nu wel erg groot. Twijfel nu of ik nu toch moet vastzetten of wachten tot het misschien nog lager wordt of ook het variabele tarief verlaagd wordt. Als het in zo'n korte tijd zo veel lager is geworden, kan het dan nog lager?
Omdat het zakkenvullers zijn en alles aangrijpen om je een poot uit te draaien?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:06 schreef Jaeger85 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)houders-hoger-tarief
Essent wil af van klanten met zonnepanelen. Kan iemand mij uitleggen waarom klanten met zonnepanelen ook meer zouden moeten betalen voor gas en waarom de ACM hiermee akkoord gaat?
Dat sowieso en ACM is een papierentijger die pas ingrijpt als een energiebedrijf het echt heel erg bont maakt zoals HEM.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:28 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Omdat het zakkenvullers zijn en alles aangrijpen om je een poot uit te draaien?
Waarom het mag kan ik je wel uitleggen. Ze mogen een aanbod op maat doen binnen een zekere limiet, dus mogen ze ook om tien uur een ander aanbod doen als om kwart over tien. Je bent vrij om een andere leverancier te kiezen. Dit is dus de redenatie van de ACM, zeker niet mijn mening.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:06 schreef Jaeger85 het volgende:
Essent wil af van klanten met zonnepanelen. Kan iemand mij uitleggen waarom klanten met zonnepanelen ook meer zouden moeten betalen voor gas en waarom de ACM hiermee akkoord gaat?
Maar tegelijkertijd moeten ze ook een modelcontract aanbieden wat voor iedereen gelijk is. Dus ook voor de klanten met zonnepanelen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Waarom het mag kan ik je wel uitleggen. Ze mogen een aanbod op maat doen binnen een zekere limiet, dus mogen ze ook om tien uur een ander aanbod doen als om kwart over tien. Je bent vrij om een andere leverancier te kiezen. Dit is dus de redenatie van de ACM, zeker niet mijn mening.
Dat aanbod op maat, in het Engels dynamic pricing is een waardeloos systeem. In het algemeen ben ik bereid voor iets te betalen wat het kost en niet de prijs die de hoogste winst voor de handel oplevert. Maar ja, de waarde is kennelijk wat een gek er voor geeft en heeft niets meer met productiekosten te maken.
Het staat zonnepanelen bezitters vrij het modelcontract te nemen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:49 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Maar tegelijkertijd moeten ze ook een modelcontract aanbieden wat voor iedereen gelijk is. Dus ook voor de klanten met zonnepanelen.
Ik vraag mij af of je bij alle producten zo kijkt. Immers bij kleding is de verkoopprijs ook ver weg van de productiekostenquote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Waarom het mag kan ik je wel uitleggen. Ze mogen een aanbod op maat doen binnen een zekere limiet, dus mogen ze ook om tien uur een ander aanbod doen als om kwart over tien. Je bent vrij om een andere leverancier te kiezen. Dit is dus de redenatie van de ACM, zeker niet mijn mening.
Dat aanbod op maat, in het Engels dynamic pricing is een waardeloos systeem. In het algemeen ben ik bereid voor iets te betalen wat het kost en niet de prijs die de hoogste winst voor de handel oplevert. Maar ja, de waarde is kennelijk wat een gek er voor geeft en heeft niets meer met productiekosten te maken.
Een winkel die de kleding niet prijst maar waar ze bij de kassa een prijs verzinnen daar zien ze mij nooit meer terug. Net als Griekse yogurt die in de super twee keer zo duur is als ouderwetse yogurt, het productie proces is exact hetzelfde, op geen enkele manier kan je het prijsverschil rechtvaardigen zelfs in het volume van de markt niet. In de Uk is het dan ook gelijk geprijsd. Hier koop ik het dus niet want ik voel me afgezet. Maar goed dit is off topic.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het staat zonnepanelen bezitters vrij het modelcontract te nemen.
[..]
Ik vraag mij af of je bij alle producten zo kijkt. Immers bij kleding is de verkoopprijs ook ver weg van de productiekosten
Er is een prijs, die mag je betalen. Of je neemt het modelcontract, voor iedereen gelijk.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 13:37 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een winkel die de kleding niet prijst maar waar ze bij de kassa een prijs verzinnen daar zien ze mij nooit meer terug. Net als Griekse yogurt die in de super twee keer zo duur is als ouderwetse yogurt, het productie proces is exact hetzelfde, op geen enkele manier kan je het prijsverschil rechtvaardigen zelfs in het volume van de markt niet. In de Uk is het dan ook gelijk geprijsd. Hier koop ik het dus niet want ik voel me afgezet. Maar goed dit is off topic.
Ook met energie wil ik gewoon betalen wat het kost. Een producent en de handel mag daar normaal winst op maken maar het verhogen van de prijs omdat het een onmisbaar artikel is vind ik absoluut niet fatsoenlijk. Maar goed, mijn leverancier is duidelijk en hoewel niet de meest voordelige zit ie wel altijd al in de buurt van de top. Dus daar blijf ik wel hangen voorlopig. Geen geklooi met ondoorzichtige welkomst bonussen en dergelijke, gewoon een duidelijke en eerlijke prijs met bonus voor langdurige klanten.
Ik ben blij dat ik 2 weken voor mijn zonnepanelen zijn geďnstalleerd een 3-jarig contract heb afgesloten afgelopen juni. Wat die energieleveranciers tegenwoordig allemaal tegen zonnepanelen doen is niet normaal meer.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:06 schreef Jaeger85 het volgende:
Strikt genomen kan de energieleverancier op grond van een "gewijzigde" situatie (iets met kleine lettertjes) het contract met jou op(en)breken. Wellicht zal je door zonnepanelen minder energie afnemen of zelfs gaan terugleveren.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 13:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben blij dat ik 2 weken voor mijn zonnepanelen zijn geďnstalleerd een 3-jarig contract heb afgesloten afgelopen juni. Wat die energieleveranciers tegenwoordig allemaal tegen zonnepanelen doen is niet normaal meer.
Het was meer een toevallige samenloop. Eind april liep mijn contract af, op 1 juni konden er weer vaste contracten. Op 1 juni afgesloten, op 3 juni gebeld door het zonnepanelenbedrijf dat ze over 2 weken al konden komen ipv de afgesproken eind september. Dus nee, het was geen vooropgezet plan. Ik zit ook al 13 jaar bij deze energieleverancier, Eneco. En ze wisten dat ik zonnepanelen wilde, want in eerste instantie had ik ze bij hen besteld, maar dat hadden ze zelf geannuleerd.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 14:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Strikt genomen kan de energieleverancier op grond van een "gewijzigde" situatie (iets met kleine lettertjes) het contract met jou op(en)breken. Wellicht zal je door zonnepanelen minder energie afnemen of zelfs gaan terugleveren.
Een vast contract is berekend op basis van iemands verwachte energieverbruik over een bepaalde periode. Wanneer iemand twee weken voortijds een vast contract sluit, is dat vooral vooropgezet bedacht. Ik neem aan dat je contract op de te verwachten "panelen-opbrengst" zal zijn afgesteld. Zo niet, zal het de maatschappij op de grote mesthoop ws niet heel erg veel uitmaken wat weer iets anders is dan wat "kan" ook zo zo zou zijn bedoeld.
Wilde aangeven dat leveranciers; een vast contract, bij een wijziging van een leversituatie, kunnen veranderen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 14:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het was meer een toevallige samenloop. Eind april liep mijn contract af, op 1 juni konden er weer vaste contracten. Op 1 juni afgesloten, op 3 juni gebeld door het zonnepanelenbedrijf dat ze over 2 weken al konden komen ipv de afgesproken eind september. Dus nee, het was geen vooropgezet plan. Ik zit ook al 13 jaar bij deze energieleverancier, Eneco. En ze wisten dat ik zonnepanelen wilde, want in eerste instantie had ik ze bij hen besteld, maar dat hadden ze zelf geannuleerd.
Op het moment van afsluiten wel, het staat dan ook niet in mijn contract als reden om het contract te beëindigen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 16:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wilde aangeven dat leveranciers; een vast contract, bij een wijziging van een leversituatie, kunnen veranderen.
Met zonnepanelen komt iemand soms, en hier bij Eneco, niet eens aanmerking voor een langer contract dan een jaar.
Ja omdat de teruglevering van gas mensen benadeeld die niet zelf een gasbron in de tuin hebben of zo...quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:06 schreef Jaeger85 het volgende:
Als je gebruik niet mega is, en je contract nog maar een half jaar loopt zou ik er nog eens goed over nadenken, je gaat ook naar de goedkopere maanden qua gasverbruik, dus het verschil wordt nog kleiner.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:27 schreef Donna het volgende:
Wat is wijsheid? Ik moest in de zomer een contract afsluiten en zit met gas voor ¤1,42 per m3 en met stroom voor ¤0,38 per kWh. Ik zit bij Eneco en de boete zou ¤140 totaal zijn als ik eind deze maand overstap. Mijn contract loopt tot begin augustus 2024.
De tarieven bij Eneco zijn nu ¤1,20 per m3 gas en ¤0,28 per kWh stroom. Nou is mijn verbruik niet mega, maar dit kan toch al snel uit?
Of zit ik nou onnozel te rekenen? Ik kan dan ook gewoon 'overstappen' weer naar Eneco toch?
Ja, ik zat zo te rekenen dat ik voor die ¤140 nog 100m3 gas 'moet' verbruiken. Dat lukt sowieso wel, dus dan heb ik de boete er al uit. Alles wat ik daar nog bespaar tot begin augustus is mooi meegenomen? Of zou het nog erg dalen richting de zomer?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je gebruik niet mega is, en je contract nog maar een half jaar loopt zou ik er nog eens goed over nadenken, je gaat ook naar de goedkopere maanden qua gasverbruik, dus het verschil wordt nog kleiner.
Je bespaart 0,22 euro/m3 en 0,10 euro/kwh , dus als je die 140 euro eruit wilt hebben moet je nog ongeveer 640 m3 gas gebruiken of 1400 kwh stroomquote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:34 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja, ik zat zo te rekenen dat ik voor die ¤140 nog 100m3 gas 'moet' verbruiken. Dat lukt sowieso wel, dus dan heb ik de boete er al uit. Alles wat ik daar nog bespaar tot begin augustus is mooi meegenomen? Of zou het nog erg dalen richting de zomer?
Maar heb je alle gas die je verbruikt hebt ook al betaald?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:34 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja, ik zat zo te rekenen dat ik voor die ¤140 nog 100m3 gas 'moet' verbruiken. Dat lukt sowieso wel, dus dan heb ik de boete er al uit. Alles wat ik daar nog bespaar tot begin augustus is mooi meegenomen? Of zou het nog erg dalen richting de zomer?
Dit dus.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:45 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Je bespaart 0,22 euro/m3 en 0,10 euro/kwh , dus als je die 140 euro eruit wilt hebben moet je nog ongeveer 640 m3 gas gebruiken of 1400 kwh stroom
Ik krijg nog ongeveer ¤600 terug als ik nu mijn contract stop.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar heb je alle gas die je verbruikt hebt ook al betaald?
Of krijg je behalve die boete ook nog een rekening?
Dat scheelt, maar ga je het verschil nog verbruiken in een half jaar?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:05 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik krijg nog ongeveer ¤600 terug als ik nu mijn contract stop.
Het is er niet doorheen begreep ik, Eerste Kamer.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:17 schreef meethenoob het volgende:
Het is D day!
Ben je voor of tegen afschaffen?
Ik ben tegen
De vergadering is nog niet eens begonnen....quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is er niet doorheen begreep ik, Eerste Kamer.
Ik zat dus inderdaad onnozel te rekenen. Met mijn verbruik zou ik ongeveer nog ¤660 moeten betalen met de huidige tarieven, tot 1 augustus. Als ik over zou stappen betaal ik nog ongeveer ¤500 + ¤140 boete.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:45 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Je bespaart 0,22 euro/m3 en 0,10 euro/kwh , dus als je die 140 euro eruit wilt hebben moet je nog ongeveer 640 m3 gas gebruiken of 1400 kwh stroom
Volgens de NOS die een rondje heeft gedaan bij de betrokken partijen is de kans op afschaffing niet aanwezig.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:13 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
De vergadering is nog niet eens begonnen....
Ik geloof het pas als het definitief is.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Volgens de NOS die een rondje heeft gedaan bij de betrokken partijen is de kans op afschaffing niet aanwezig.
Maurice heeft zojuist ook een rondje gelopen met zijn hond en die twijfelt nogquote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Volgens de NOS die een rondje heeft gedaan bij de betrokken partijen is de kans op afschaffing niet aanwezig.
Er hebben een paar partijen aangekondigd tegen afschaffing te stemmen. Maar dat zijn deels partijen die ik wel meer stevige bochten heb zien maken binnen een paar uur.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Volledig mee eens.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Er hebben een paar partijen aangekondigd tegen afschaffing te stemmen. Maar dat zijn deels partijen die ik wel meer stevige bochten heb zien maken binnen een paar uur.
Ondanks dat ik saldeer ben ik er ook van overtuigd dat het niet meer houdbaar is met 25% van de woningen voorzien van panelen en sterk pruttelende leveranciers. Afwijzen zal dus retour 2e kamer betekenen voor een creatiever idee.
Links en rechts loopt hier nog al door elkaar kwa mening.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Volledig mee eens.
Linkse partijen willen het in stand houden zodat mensen met een laag inkomen ook aan de panelen kunnen geraken. Althans dat is hun argument. Dan zou het wellicht handig zijn om druk uit te oefenen op verhuurders, aangezien de gemiddelde minima waarschijnlijk niet over een koopwoning met eigen dak beschikt.
Zonder salderingsregeling en met de geintjes die energiemaatschappijen flikken als hogere tarieven en terugleverboetes, zijn zonnepanelen voor huurders helemaal niet interessant. Verhuurders mogen namelijk de huur verhogen als er zonnepanelen opliggen. In het beste geval bespaar je jaarlijks een kleine beetje, maar er zijn ook situaties dat het juist extra geld kost.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Volledig mee eens.
Linkse partijen willen het in stand houden zodat mensen met een laag inkomen ook aan de panelen kunnen geraken. Althans dat is hun argument. Dan zou het wellicht handig zijn om druk uit te oefenen op verhuurders, aangezien de gemiddelde minima waarschijnlijk niet over een koopwoning met eigen dak beschikt.
Liggen hier gewoon op het dak van mijn huurhuis dat ik verhuur hoor.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Volledig mee eens.
Welke inkomenstoets pas jij toe alvorens je een huurder toestaat bij jou te huren? Het voorbeeld van linkse partijen gaat over lage inkomens die nog niet overstag zijn omdat ze bijvoorbeeld langere tijd hebben moeten sparen of die in de sociale huur zitten en afhankelijk zijn van de bereidwilligheid van woningcorporaties.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 15:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Liggen hier gewoon op het dak van mijn huurhuis dat ik verhuur hoor.
Alleen jagen de huurders zichzelf op kosten door het hele huis op 21 graden te willen hebben met een gasgestookte CV terwijl er overdag niemand thuis is.
Nah ja ze betalen zelf de energierekening.
Hier in de buurt renovaties en 0 op de meter woningen, dus gebruiken alleen elektra en geen gas meer. Maar de hoeveelheid panelen die er dan liggen bij woningen dat je denkt, joh hoeveel meer energie gaan ze in die woningen meer gebruiken dat ze zo veeeeeel panelen hebben.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:13 schreef capricia het volgende:
Ken wel woningbouwverenigingen die panelen op sociale huurwoningen leggen bij renovatie (krijg je 4 panelen of zo).
Maar daar moet de bewoner in de sociale huurwoning maandelijks een extra bijdrage per zonnepaneel via de servicekosten voor betalen.
Zelf panelen leggen mag dan dus niet. En van de opgewekte energie komt dan bijv de helft ten goede aan de bewoner.
Hoeveel vierkante meter?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:46 schreef Nizno het volgende:
[..]
Hier in de buurt renovaties en 0 op de meter woningen, dus gebruiken alleen elektra en geen gas meer. Maar de hoeveelheid panelen die er dan liggen bij woningen dat je denkt, joh hoeveel meer energie gaan ze in die woningen meer gebruiken dat ze zo veeeeeel panelen hebben.
Zijn allemaal kleine gezinswoningen, waar je eigenlijk als stel met een kind krap woont
Eerlijker is om maximaal een aantal jaren te mogen salderen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Er hebben een paar partijen aangekondigd tegen afschaffing te stemmen. Maar dat zijn deels partijen die ik wel meer stevige bochten heb zien maken binnen een paar uur.
Ondanks dat ik saldeer ben ik er ook van overtuigd dat het niet meer houdbaar is met 25% van de woningen voorzien van panelen en sterk pruttelende leveranciers. Afwijzen zal dus retour 2e kamer betekenen voor een creatiever idee zoals alleen btw en belasting kunnen salderen maar niet de kale stroomprijs.
google zegt 100m2 als ik 1 van de adressen pakquote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoeveel vierkante meter?
Het kan wel fungeren als middel om de scherpe randjes er af te halen indien de stroomprijzen en met name de belastingdruk verder toe zal nemen in de toekomst. Al lijkt een subsidieregeling me praktischer dan tot in de lengte van jaren door blijven gaan met salderen.
Daar moet wel tegenover staan dat er een eerlijke terugleververgoeding komt en terugleverboetes en discriminatie met tarieven moet worden verboden.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:54 schreef Nizno het volgende:
ik snap wel dat salderen op jaarbasis eigenlijk anders zou moeten, de energie die in de zomers te veel wordt opgewekt kan moeilijk tot de winter worden opgeslagen door het netwerk. Wat dus weer zorgt voor een oveschot en dus pieken op het netwerk in de zomer
Niet alle opgewekte energie is voor de bewoners. Soms maar de helft.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:46 schreef Nizno het volgende:
[..]
Hier in de buurt renovaties en 0 op de meter woningen, dus gebruiken alleen elektra en geen gas meer. Maar de hoeveelheid panelen die er dan liggen bij woningen dat je denkt, joh hoeveel meer energie gaan ze in die woningen meer gebruiken dat ze zo veeeeeel panelen hebben.
Zijn allemaal kleine gezinswoningen, waar je eigenlijk als stel met een kind krap woont.
Vind het zo zonde dat er op veel woningen meer panelen liggen dat men op jaarbasis nodig heeft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |