abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212153031
Twee weken geleden een jaarcontract afgesloten voor ¤ 0,24/kwh en ¤ 1,15/m3.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_212154148
quote:
14s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:18 schreef Hallojo het volgende:
Twee weken geleden een jaarcontract afgesloten voor ¤ 0,24/kwh en ¤ 1,15/m3.
Waar heb je dat afgesloten?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_212154226
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 16:16 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Waar heb je dat afgesloten?
Bij Vandebron via Vereniging Eigen Huis.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_212154903
Ik zit nog steeds variabel bij Vattenfall met 25% Blijven loont korting (enkel tarief). Per 1 november werd het tarief verlaagd naar ¤0.307540, met de lagere overheidsheffingen per 1 januari is dat ¤0,286740 geworden.
Ik heb wel sinds deze zomer de tarieven via het contract aanbod in de gaten gehouden. Die varieerden van 32 cent tot 29 cent en vanaf januari 28 cent. Vorige week zag ik dat het al iets lager was geworden, maar als ik nu kijk naar mjn contract aanbod is het voor 1 jaar vast ¤0,259152 en voor 3 jaar vast ¤0,265985. Het verschil met mijn variabele tarief wordt nu wel erg groot. Twijfel nu of ik nu toch moet vastzetten of wachten tot het misschien nog lager wordt of ook het variabele tarief verlaagd wordt. Als het in zo'n korte tijd zo veel lager is geworden, kan het dan nog lager?
  woensdag 24 januari 2024 @ 22:40:35 #201
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212159913
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 17:38 schreef Soulfreak het volgende:
Ik zit nog steeds variabel bij Vattenfall met 25% Blijven loont korting (enkel tarief). Per 1 november werd het tarief verlaagd naar ¤0.307540, met de lagere overheidsheffingen per 1 januari is dat ¤0,286740 geworden.
Ik heb wel sinds deze zomer de tarieven via het contract aanbod in de gaten gehouden. Die varieerden van 32 cent tot 29 cent en vanaf januari 28 cent. Vorige week zag ik dat het al iets lager was geworden, maar als ik nu kijk naar mjn contract aanbod is het voor 1 jaar vast ¤0,259152 en voor 3 jaar vast ¤0,265985. Het verschil met mijn variabele tarief wordt nu wel erg groot. Twijfel nu of ik nu toch moet vastzetten of wachten tot het misschien nog lager wordt of ook het variabele tarief verlaagd wordt. Als het in zo'n korte tijd zo veel lager is geworden, kan het dan nog lager?
Het kan van alles en zo merk ik dat we ineens van zorgenloze klant ineens toch een beetje een beleggende gokker zijn geworden.
Hierbij ontdekt dat "zekerheid" als "stabiliteit", duurder betaald wordt en onzekerheid (minder) kan kosten.

Dat van het "blijven-loont" ben ik wel van verlost omdat het weinig inhield, iets met een zg klantkorting op sws een stuctureel hogere prijs. Ondertussen een jaar bij Tibber met als netto (all-in) 2023 resultaat van ¤0,28/kWh.
Een getal dat redelijk goed uitpakte omdat we destijds sliepen bij VF en ineens wakker schrokken van een variabel aanbod voor 2023 van ¤ 0,53/kWh.
Thuis zijn we wel wat meer aan het rekenen en plannen geslagen. Skippen bv een sudderpotje of bakpartijtje en doen machines zo mogelijk op de wat goedkopere momenten van een dag.

Hadden we destijds het contract voor de "energiewende van 2022", in 2021 op 5 jaar vastgezet, hadden we tot 2026 heerlijk kunnen wegdromen op ca ¤0,20/kWh. Maar goed, gedaan zaken en langdurig vastzetten, komen niet meer terug.

Dus ja het kan goedkoper en nee, ik denk dat we blij mogen zijn als het voortaan niet meer wordt (all-in) dan nu op jaarbasis ¤0,30/kWh. Ik zou zelf denk ik voor 3 jaar tekenen bij het kruisje maar vinden het prijsspelletje inmiddels ook wel weer leuk. In het ergste geval, verliezen we de helft. Het 'gewonnen' geld, steken we nu voor de helft in de reserve.

Op het moment dat het erg "te" duur wordt, komt er toch - denk ik - wel weer een demping door -of vanuit de markt of een regulerende overheid.

NB: in bovenstaande getallen zitten alle elektra kosten verwerkt, incl energiebelasting en gaan uit van ons jaarverbruik van ca 4000kWh.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_212174814
https://www.rtlnieuws.nl/(...)houders-hoger-tarief

Essent wil af van klanten met zonnepanelen. Kan iemand mij uitleggen waarom klanten met zonnepanelen ook meer zouden moeten betalen voor gas en waarom de ACM hiermee akkoord gaat?
pi_212174976
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 12:06 schreef Jaeger85 het volgende:

Essent wil af van klanten met zonnepanelen. Kan iemand mij uitleggen waarom klanten met zonnepanelen ook meer zouden moeten betalen voor gas en waarom de ACM hiermee akkoord gaat?
Omdat het zakkenvullers zijn en alles aangrijpen om je een poot uit te draaien?
pi_212174983
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 12:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Omdat het zakkenvullers zijn en alles aangrijpen om je een poot uit te draaien?
Dat sowieso en ACM is een papierentijger die pas ingrijpt als een energiebedrijf het echt heel erg bont maakt zoals HEM.
pi_212174997
quote:

Waarom het mag kan ik je wel uitleggen. Ze mogen een aanbod op maat doen binnen een zekere limiet, dus mogen ze ook om tien uur een ander aanbod doen als om kwart over tien. Je bent vrij om een andere leverancier te kiezen. Dit is dus de redenatie van de ACM, zeker niet mijn mening.

Dat aanbod op maat, in het Engels dynamic pricing is een waardeloos systeem. In het algemeen ben ik bereid voor iets te betalen wat het kost en niet de prijs die de hoogste winst voor de handel oplevert. Maar ja, de waarde is kennelijk wat een gek er voor geeft en heeft niets meer met productiekosten te maken.
pi_212175193
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 12:31 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Waarom het mag kan ik je wel uitleggen. Ze mogen een aanbod op maat doen binnen een zekere limiet, dus mogen ze ook om tien uur een ander aanbod doen als om kwart over tien. Je bent vrij om een andere leverancier te kiezen. Dit is dus de redenatie van de ACM, zeker niet mijn mening.

Dat aanbod op maat, in het Engels dynamic pricing is een waardeloos systeem. In het algemeen ben ik bereid voor iets te betalen wat het kost en niet de prijs die de hoogste winst voor de handel oplevert. Maar ja, de waarde is kennelijk wat een gek er voor geeft en heeft niets meer met productiekosten te maken.
Maar tegelijkertijd moeten ze ook een modelcontract aanbieden wat voor iedereen gelijk is. Dus ook voor de klanten met zonnepanelen.
pi_212175222
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 12:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Maar tegelijkertijd moeten ze ook een modelcontract aanbieden wat voor iedereen gelijk is. Dus ook voor de klanten met zonnepanelen.
Het staat zonnepanelen bezitters vrij het modelcontract te nemen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 12:31 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ik vraag mij af of je bij alle producten zo kijkt. Immers bij kleding is de verkoopprijs ook ver weg van de productiekosten
pi_212175648
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 12:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het staat zonnepanelen bezitters vrij het modelcontract te nemen.
[..]
Ik vraag mij af of je bij alle producten zo kijkt. Immers bij kleding is de verkoopprijs ook ver weg van de productiekosten
Een winkel die de kleding niet prijst maar waar ze bij de kassa een prijs verzinnen daar zien ze mij nooit meer terug. Net als Griekse yogurt die in de super twee keer zo duur is als ouderwetse yogurt, het productie proces is exact hetzelfde, op geen enkele manier kan je het prijsverschil rechtvaardigen zelfs in het volume van de markt niet. In de Uk is het dan ook gelijk geprijsd. Hier koop ik het dus niet want ik voel me afgezet. Maar goed dit is off topic.

Ook met energie wil ik gewoon betalen wat het kost. Een producent en de handel mag daar normaal winst op maken maar het verhogen van de prijs omdat het een onmisbaar artikel is vind ik absoluut niet fatsoenlijk. Maar goed, mijn leverancier is duidelijk en hoewel niet de meest voordelige zit ie wel altijd al in de buurt van de top. Dus daar blijf ik wel hangen voorlopig. Geen geklooi met ondoorzichtige welkomst bonussen en dergelijke, gewoon een duidelijke en eerlijke prijs met bonus voor langdurige klanten.
pi_212175748
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 13:37 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Een winkel die de kleding niet prijst maar waar ze bij de kassa een prijs verzinnen daar zien ze mij nooit meer terug. Net als Griekse yogurt die in de super twee keer zo duur is als ouderwetse yogurt, het productie proces is exact hetzelfde, op geen enkele manier kan je het prijsverschil rechtvaardigen zelfs in het volume van de markt niet. In de Uk is het dan ook gelijk geprijsd. Hier koop ik het dus niet want ik voel me afgezet. Maar goed dit is off topic.

Ook met energie wil ik gewoon betalen wat het kost. Een producent en de handel mag daar normaal winst op maken maar het verhogen van de prijs omdat het een onmisbaar artikel is vind ik absoluut niet fatsoenlijk. Maar goed, mijn leverancier is duidelijk en hoewel niet de meest voordelige zit ie wel altijd al in de buurt van de top. Dus daar blijf ik wel hangen voorlopig. Geen geklooi met ondoorzichtige welkomst bonussen en dergelijke, gewoon een duidelijke en eerlijke prijs met bonus voor langdurige klanten.
Er is een prijs, die mag je betalen. Of je neemt het modelcontract, voor iedereen gelijk.

De winstmarges op kleding zijn ook niet normaal, maar accepteren we omdat de inkoop compleet niet transparant is.

Maar idd verder offtopic
pi_212175801
quote:

Ik ben blij dat ik 2 weken voor mijn zonnepanelen zijn geďnstalleerd een 3-jarig contract heb afgesloten afgelopen juni. Wat die energieleveranciers tegenwoordig allemaal tegen zonnepanelen doen is niet normaal meer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 26 januari 2024 @ 14:15:38 #211
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212176103
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 13:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben blij dat ik 2 weken voor mijn zonnepanelen zijn geďnstalleerd een 3-jarig contract heb afgesloten afgelopen juni. Wat die energieleveranciers tegenwoordig allemaal tegen zonnepanelen doen is niet normaal meer.
Strikt genomen kan de energieleverancier op grond van een "gewijzigde" situatie (iets met kleine lettertjes) het contract met jou op(en)breken. Wellicht zal je door zonnepanelen minder energie afnemen of zelfs gaan terugleveren.

Een vast contract is berekend op basis van iemands verwachte energieverbruik over een bepaalde periode. Wanneer iemand twee weken voortijds een vast contract sluit, is dat vooral vooropgezet bedacht. Ik neem aan dat je contract op de te verwachten "panelen-opbrengst" zal zijn afgesteld. Zo niet, zal het de maatschappij op de grote mesthoop ws niet heel erg veel uitmaken wat weer iets anders is dan wat "kan" ook zo zo zou zijn bedoeld.
pi_212176186
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 14:15 schreef Vallon het volgende:

[..]
Strikt genomen kan de energieleverancier op grond van een "gewijzigde" situatie (iets met kleine lettertjes) het contract met jou op(en)breken. Wellicht zal je door zonnepanelen minder energie afnemen of zelfs gaan terugleveren.

Een vast contract is berekend op basis van iemands verwachte energieverbruik over een bepaalde periode. Wanneer iemand twee weken voortijds een vast contract sluit, is dat vooral vooropgezet bedacht. Ik neem aan dat je contract op de te verwachten "panelen-opbrengst" zal zijn afgesteld. Zo niet, zal het de maatschappij op de grote mesthoop ws niet heel erg veel uitmaken wat weer iets anders is dan wat "kan" ook zo zo zou zijn bedoeld.
Het was meer een toevallige samenloop. Eind april liep mijn contract af, op 1 juni konden er weer vaste contracten. Op 1 juni afgesloten, op 3 juni gebeld door het zonnepanelenbedrijf dat ze over 2 weken al konden komen ipv de afgesproken eind september. Dus nee, het was geen vooropgezet plan. Ik zit ook al 13 jaar bij deze energieleverancier, Eneco. En ze wisten dat ik zonnepanelen wilde, want in eerste instantie had ik ze bij hen besteld, maar dat hadden ze zelf geannuleerd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 26 januari 2024 @ 16:58:06 #213
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212177534
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 14:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het was meer een toevallige samenloop. Eind april liep mijn contract af, op 1 juni konden er weer vaste contracten. Op 1 juni afgesloten, op 3 juni gebeld door het zonnepanelenbedrijf dat ze over 2 weken al konden komen ipv de afgesproken eind september. Dus nee, het was geen vooropgezet plan. Ik zit ook al 13 jaar bij deze energieleverancier, Eneco. En ze wisten dat ik zonnepanelen wilde, want in eerste instantie had ik ze bij hen besteld, maar dat hadden ze zelf geannuleerd.
Wilde aangeven dat leveranciers; een vast contract, bij een wijziging van een leversituatie, kunnen veranderen.
Met zonnepanelen komt iemand soms, en hier bij Eneco, niet eens aanmerking voor een langer contract dan een jaar.
pi_212177647
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 16:58 schreef Vallon het volgende:

[..]
Wilde aangeven dat leveranciers; een vast contract, bij een wijziging van een leversituatie, kunnen veranderen.
Met zonnepanelen komt iemand soms, en hier bij Eneco, niet eens aanmerking voor een langer contract dan een jaar.
Op het moment van afsluiten wel, het staat dan ook niet in mijn contract als reden om het contract te beëindigen.
  dinsdag 6 februari 2024 @ 09:17:33 #215
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_212315652
Het is D day!

Ben je voor of tegen afschaffen?

Ik ben tegen _O_
winter is comming!
pi_212315895
quote:

Ja omdat de teruglevering van gas mensen benadeeld die niet zelf een gasbron in de tuin hebben of zo...
Nee het is gewoon winstmaximalisatie.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator/colorchick dinsdag 6 februari 2024 @ 10:27:42 #217
382129 crew  Donna
pi_212316344
Wat is wijsheid? Ik moest in de zomer een contract afsluiten en zit met gas voor ¤1,42 per m3 en met stroom voor ¤0,38 per kWh. Ik zit bij Eneco en de boete zou ¤140 totaal zijn als ik eind deze maand overstap. Mijn contract loopt tot begin augustus 2024.
De tarieven bij Eneco zijn nu ¤1,20 per m3 gas en ¤0,28 per kWh stroom. Nou is mijn verbruik niet mega, maar dit kan toch al snel uit?

Of zit ik nou onnozel te rekenen? Ik kan dan ook gewoon 'overstappen' weer naar Eneco toch?
  dinsdag 6 februari 2024 @ 10:31:41 #218
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212316395
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:27 schreef Donna het volgende:
Wat is wijsheid? Ik moest in de zomer een contract afsluiten en zit met gas voor ¤1,42 per m3 en met stroom voor ¤0,38 per kWh. Ik zit bij Eneco en de boete zou ¤140 totaal zijn als ik eind deze maand overstap. Mijn contract loopt tot begin augustus 2024.
De tarieven bij Eneco zijn nu ¤1,20 per m3 gas en ¤0,28 per kWh stroom. Nou is mijn verbruik niet mega, maar dit kan toch al snel uit?

Of zit ik nou onnozel te rekenen? Ik kan dan ook gewoon 'overstappen' weer naar Eneco toch?
Als je gebruik niet mega is, en je contract nog maar een half jaar loopt zou ik er nog eens goed over nadenken, je gaat ook naar de goedkopere maanden qua gasverbruik, dus het verschil wordt nog kleiner.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator/colorchick dinsdag 6 februari 2024 @ 10:34:05 #219
382129 crew  Donna
pi_212316421
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:31 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je gebruik niet mega is, en je contract nog maar een half jaar loopt zou ik er nog eens goed over nadenken, je gaat ook naar de goedkopere maanden qua gasverbruik, dus het verschil wordt nog kleiner.
Ja, ik zat zo te rekenen dat ik voor die ¤140 nog 100m3 gas 'moet' verbruiken. Dat lukt sowieso wel, dus dan heb ik de boete er al uit. Alles wat ik daar nog bespaar tot begin augustus is mooi meegenomen? Of zou het nog erg dalen richting de zomer?
pi_212316583
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:34 schreef Donna het volgende:

[..]
Ja, ik zat zo te rekenen dat ik voor die ¤140 nog 100m3 gas 'moet' verbruiken. Dat lukt sowieso wel, dus dan heb ik de boete er al uit. Alles wat ik daar nog bespaar tot begin augustus is mooi meegenomen? Of zou het nog erg dalen richting de zomer?
Je bespaart 0,22 euro/m3 en 0,10 euro/kwh , dus als je die 140 euro eruit wilt hebben moet je nog ongeveer 640 m3 gas gebruiken of 1400 kwh stroom
  dinsdag 6 februari 2024 @ 10:53:34 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212316729
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:34 schreef Donna het volgende:

[..]
Maar heb je alle gas die je verbruikt hebt ook al betaald?
Of krijg je behalve die boete ook nog een rekening?
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 6 februari 2024 @ 10:54:25 #222
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212316744
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:45 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Je bespaart 0,22 euro/m3 en 0,10 euro/kwh , dus als je die 140 euro eruit wilt hebben moet je nog ongeveer 640 m3 gas gebruiken of 1400 kwh stroom
Dit dus.
In een half jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator/colorchick dinsdag 6 februari 2024 @ 11:05:17 #223
382129 crew  Donna
pi_212316840
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar heb je alle gas die je verbruikt hebt ook al betaald?
Of krijg je behalve die boete ook nog een rekening?
Ik krijg nog ongeveer ¤600 terug als ik nu mijn contract stop.
  dinsdag 6 februari 2024 @ 11:07:51 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212316867
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:05 schreef Donna het volgende:

[..]
Ik krijg nog ongeveer ¤600 terug als ik nu mijn contract stop.
Dat scheelt, maar ga je het verschil nog verbruiken in een half jaar?
Hoeveel is je verbruik sinds het contract?

Die boete kan alleen uit als hij minder is dan het verschil in wat je minder gaat betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212316886
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 09:17 schreef meethenoob het volgende:
Het is D day!

Ben je voor of tegen afschaffen?

Ik ben tegen _O_
Het is er niet doorheen begreep ik, Eerste Kamer.
blablablabla
pi_212316949
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:09 schreef Elan het volgende:

[..]
Het is er niet doorheen begreep ik, Eerste Kamer.
De vergadering is nog niet eens begonnen....
  dinsdag 6 februari 2024 @ 11:14:26 #227
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_212316955
En de stemming is volgende week pas.
Where law ends, tyrrany begins.
  Moderator/colorchick dinsdag 6 februari 2024 @ 11:16:50 #228
382129 crew  Donna
pi_212316976
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:45 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Ik zat dus inderdaad onnozel te rekenen. Met mijn verbruik zou ik ongeveer nog ¤660 moeten betalen met de huidige tarieven, tot 1 augustus. Als ik over zou stappen betaal ik nog ongeveer ¤500 + ¤140 boete.

Dus dan levert het ¤20 op.
pi_212317036
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:13 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
De vergadering is nog niet eens begonnen....
Volgens de NOS die een rondje heeft gedaan bij de betrokken partijen is de kans op afschaffing niet aanwezig.
blablablabla
  dinsdag 6 februari 2024 @ 11:24:58 #230
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_212317055
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:22 schreef Elan het volgende:

[..]
Volgens de NOS die een rondje heeft gedaan bij de betrokken partijen is de kans op afschaffing niet aanwezig.
Ik geloof het pas als het definitief is.

Maar, als het salderen wordt behouden, wat gaan ze dan doen aan de wildgroei van energiemaatschappijen die maar iets berekenen. Wel/geen welkomsbonus, lage terugleververgoeding, terugleverheffing, etc.

Het is een beetje een puinhoop wel.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_212317068
quote:

[..]
Maurice heeft zojuist ook een rondje gelopen met zijn hond en die twijfelt nog
pi_212317133
quote:

[..]
Er hebben een paar partijen aangekondigd tegen afschaffing te stemmen. Maar dat zijn deels partijen die ik wel meer stevige bochten heb zien maken binnen een paar uur.

Ondanks dat ik saldeer ben ik er ook van overtuigd dat het niet meer houdbaar is met 25% van de woningen voorzien van panelen en sterk pruttelende leveranciers. Afwijzen zal dus retour 2e kamer betekenen voor een creatiever idee zoals alleen btw en belasting kunnen salderen maar niet de kale stroomprijs.
pi_212317187
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:31 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Er hebben een paar partijen aangekondigd tegen afschaffing te stemmen. Maar dat zijn deels partijen die ik wel meer stevige bochten heb zien maken binnen een paar uur.

Ondanks dat ik saldeer ben ik er ook van overtuigd dat het niet meer houdbaar is met 25% van de woningen voorzien van panelen en sterk pruttelende leveranciers. Afwijzen zal dus retour 2e kamer betekenen voor een creatiever idee.
Volledig mee eens.
Linkse partijen willen het in stand houden zodat mensen met een laag inkomen ook aan de panelen kunnen geraken. Althans dat is hun argument. Dan zou het wellicht handig zijn om druk uit te oefenen op verhuurders, aangezien de gemiddelde minima waarschijnlijk niet over een koopwoning met eigen dak beschikt.
blablablabla
pi_212317210
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:35 schreef Elan het volgende:

[..]
Volledig mee eens.
Linkse partijen willen het in stand houden zodat mensen met een laag inkomen ook aan de panelen kunnen geraken. Althans dat is hun argument. Dan zou het wellicht handig zijn om druk uit te oefenen op verhuurders, aangezien de gemiddelde minima waarschijnlijk niet over een koopwoning met eigen dak beschikt.
Links en rechts loopt hier nog al door elkaar kwa mening.
pi_212317551
quote:

[..]
Volledig mee eens.
Zonder salderingsregeling en met de geintjes die energiemaatschappijen flikken als hogere tarieven en terugleverboetes, zijn zonnepanelen voor huurders helemaal niet interessant. Verhuurders mogen namelijk de huur verhogen als er zonnepanelen opliggen. In het beste geval bespaar je jaarlijks een kleine beetje, maar er zijn ook situaties dat het juist extra geld kost.
pi_212319663
quote:

[..]
Volledig mee eens.
Liggen hier gewoon op het dak van mijn huurhuis dat ik verhuur hoor.

Alleen jagen de huurders zichzelf op kosten door het hele huis op 21 graden te willen hebben met een gasgestookte CV terwijl er overdag niemand thuis is.

Nah ja ze betalen zelf de energierekening.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2024 15:22:47 ]
pi_212319713
quote:
82s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 15:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Liggen hier gewoon op het dak van mijn huurhuis dat ik verhuur hoor.

Alleen jagen de huurders zichzelf op kosten door het hele huis op 21 graden te willen hebben met een gasgestookte CV terwijl er overdag niemand thuis is.

Nah ja ze betalen zelf de energierekening.
Welke inkomenstoets pas jij toe alvorens je een huurder toestaat bij jou te huren? Het voorbeeld van linkse partijen gaat over lage inkomens die nog niet overstag zijn omdat ze bijvoorbeeld langere tijd hebben moeten sparen of die in de sociale huur zitten en afhankelijk zijn van de bereidwilligheid van woningcorporaties.
blablablabla
  Moderator dinsdag 6 februari 2024 @ 16:13:37 #238
236264 crew  capricia
pi_212320291
Ken wel woningbouwverenigingen die panelen op sociale huurwoningen leggen bij renovatie (krijg je 4 panelen of zo).
Maar daar moet de bewoner in de sociale huurwoning maandelijks een extra bijdrage per zonnepaneel via de servicekosten voor betalen.

Zelf panelen leggen mag dan dus niet. En van de opgewekte energie komt dan bijv de helft ten goede aan de bewoner.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 6 februari 2024 @ 16:46:44 #239
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_212320632
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 16:13 schreef capricia het volgende:
Ken wel woningbouwverenigingen die panelen op sociale huurwoningen leggen bij renovatie (krijg je 4 panelen of zo).
Maar daar moet de bewoner in de sociale huurwoning maandelijks een extra bijdrage per zonnepaneel via de servicekosten voor betalen.

Zelf panelen leggen mag dan dus niet. En van de opgewekte energie komt dan bijv de helft ten goede aan de bewoner.
Hier in de buurt renovaties en 0 op de meter woningen, dus gebruiken alleen elektra en geen gas meer. Maar de hoeveelheid panelen die er dan liggen bij woningen dat je denkt, joh hoeveel meer energie gaan ze in die woningen meer gebruiken dat ze zo veeeeeel panelen hebben.
Zijn allemaal kleine gezinswoningen, waar je eigenlijk als stel met een kind krap woont.

Vind het zo zonde dat er op veel woningen meer panelen liggen dat men op jaarbasis nodig heeft.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_212320669
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 16:46 schreef Nizno het volgende:

[..]
Hier in de buurt renovaties en 0 op de meter woningen, dus gebruiken alleen elektra en geen gas meer. Maar de hoeveelheid panelen die er dan liggen bij woningen dat je denkt, joh hoeveel meer energie gaan ze in die woningen meer gebruiken dat ze zo veeeeeel panelen hebben.
Zijn allemaal kleine gezinswoningen, waar je eigenlijk als stel met een kind krap woont
Hoeveel vierkante meter?
Het kan wel fungeren als middel om de scherpe randjes er af te halen indien de stroomprijzen en met name de belastingdruk verder toe zal nemen in de toekomst. Al lijkt een subsidieregeling me praktischer dan tot in de lengte van jaren door blijven gaan met salderen.
blablablabla
pi_212320671
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:31 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ondanks dat ik saldeer ben ik er ook van overtuigd dat het niet meer houdbaar is met 25% van de woningen voorzien van panelen en sterk pruttelende leveranciers. Afwijzen zal dus retour 2e kamer betekenen voor een creatiever idee zoals alleen btw en belasting kunnen salderen maar niet de kale stroomprijs.
Eerlijker is om maximaal een aantal jaren te mogen salderen.
Dan hebben mensen die later instappen ook hun voordeel.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 6 februari 2024 @ 16:52:24 #242
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_212320701
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 16:49 schreef Elan het volgende:

[..]
Hoeveel vierkante meter?
Het kan wel fungeren als middel om de scherpe randjes er af te halen indien de stroomprijzen en met name de belastingdruk verder toe zal nemen in de toekomst. Al lijkt een subsidieregeling me praktischer dan tot in de lengte van jaren door blijven gaan met salderen.
google zegt 100m2 als ik 1 van de adressen pak

dus ze blijken toch een kleine 15m2 groter dan mijne
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 6 februari 2024 @ 16:54:11 #243
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_212320735
ik snap wel dat salderen op jaarbasis eigenlijk anders zou moeten, de energie die in de zomers te veel wordt opgewekt kan moeilijk tot de winter worden opgeslagen door het netwerk. Wat dus weer zorgt voor een oveschot en dus pieken op het netwerk in de zomer
pi_212320798
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 16:54 schreef Nizno het volgende:
ik snap wel dat salderen op jaarbasis eigenlijk anders zou moeten, de energie die in de zomers te veel wordt opgewekt kan moeilijk tot de winter worden opgeslagen door het netwerk. Wat dus weer zorgt voor een oveschot en dus pieken op het netwerk in de zomer
Daar moet wel tegenover staan dat er een eerlijke terugleververgoeding komt en terugleverboetes en discriminatie met tarieven moet worden verboden.
  Moderator dinsdag 6 februari 2024 @ 17:59:33 #245
236264 crew  capricia
pi_212321438
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 16:46 schreef Nizno het volgende:

[..]
Zijn allemaal kleine gezinswoningen, waar je eigenlijk als stel met een kind krap woont.

Vind het zo zonde dat er op veel woningen meer panelen liggen dat men op jaarbasis nodig heeft.

Niet alle opgewekte energie is voor de bewoners. Soms maar de helft.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')