Ik beheer dan ook geen elektriciteitscentrale.quote:Op donderdag 28 december 2023 00:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan noem je wat componenten waar het aan zou kunnen liggen alleen niet concreet.
Dat was het al.quote:Op donderdag 28 december 2023 07:09 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik beheer dan ook geen elektriciteitscentrale.
In elk geval mag het je nu wel duidelijk zijn dat de consumentenprijzen voor gas en elektriciteit niet één op één aan elkaar gekoppeld zijn. En prijswijzigingen dus altijd zullen verschillen.
Nog een andere factor is dat de kale inkoopprijzen voor de energieleverancier vrije marktprijzen betreft, en geen "kostprijs plus marge van de producent". De marktprijzen worden bepaald door vraag en aanbod.
Ook afgelopen nacht was stroom weer een aantal uren gratis. Wegens overschot. Omdat het zo lekker waait in grote delen van Europa.
Als ik dit zo lees, is het NMDA principe eerder in het nadeel van de consument: nl. een reden om vlak onder de gasprijs te gaan zitten (wordt er ook vergeleken met verwarmen met een WP en PV-panelen om maar een "anders dan anders" bron te noemen), terwijl de kostprijs (per GJ) een stuk lager is. Fijn, die marktregulering....quote:Op vrijdag 15 december 2023 14:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Vattenfall zit comfortabel geheel op de ACM bron maximumtarieven van ¤46,69/GJ.
Verbruiksonafhankelijk tarief ¤ 618,82 per jaar (max ¤618,82)
Meetttarief:¤31,68 (max ¤31,68) WarmwaterAfleverset: ¤145,38 (max:¤145,38) , totaal: ¤795,88
Blijf vermakelijkhoe de ACM werkt..... leveranciers komen in het geheim met hun prijzen waarna de ACM op grond daarvan de maximumtarieven vaststelt.
Triester is nog steeds hoe de ACM zich de prijs laat aanleunen met het NMDA (Niet Meer Dan Anders) principe van gemiddelde kosten bij gasverwarming. Al decennia betalen stadsverwarmers structureel 10-15% meer dan bij een gaswoning. Dit aantonen verzandt vervolgens in de bekende & afleidende discussie van hoe dat (ingewikkeld) te berekenen en als dat niet voldoende is; de subjectieve drogreden als "voordeel" dat iemand geen gas(ketel/keuze) heeft. (dwz geen zorg w.o. die van schoorsteen/brand, onderhoud of onveiligheid).
De bovenstaande tarieven omgerekend naar een prijs per m³ gas (1GJ -s ca 31m³) is: ¤1,50/m³.
Momentele gasprijs (markttarief) ligt op nu ergens tussen de ¤1,15 en 1,25 per kuub. Dit buiten de kosten van de installatie die voor stadsverwarmeraars dus op ¤750/jaar ligt (vergelijkbaar met een erg dure hybride ketel die minstens 10jr meegaat.)
Kortom Vattenfall is op haar beurt flink aan het cashen en volgend jaar zal dat weer een ander in het kaartspel zijn. Daarmee het beeld in standhouden dat het allemaal heel eerlijk verloopt. En dan idd "blij" mogen zijn want zonder ACM zouden de concurrentieloze tarieven compleet door de stratosfeer gaan.
Bij elektriciteitsopwekking komt veel meer kijken:quote:Op woensdag 27 december 2023 13:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
De prijs is uit elkaar gaan lopen.
Stel je energievoorziening bestond voor 100% uit elektriciteit uit gas, zou de correlatie 100% moeten zijn.
Gasturbines worden vooral gebruikt als netstabilisatie t.o.v. fluctuaties van wind- en zonne-energie. Daardoor is er een heel ander prijsregime van toepassing bij de producenten.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat reken je als gasturbinist gelijk door natuurlijk.
Componenten van de centrale??quote:Op donderdag 28 december 2023 00:18 schreef ludovico het volgende:
Dan noem je wat componenten waar het aan zou kunnen liggen alleen niet concreet.
Zolang al het overige niet veranderd en aardgas op marginaal niveau de stroom levert zit de prijs wel degelijk vast aan de gasprijs.quote:Op donderdag 28 december 2023 13:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij elektriciteitsopwekking komt veel meer kijken:
>50% komt uit duurzaam; dus geen gas
Van het fossiele deel komt een aanzienlijk deel uit kolen,
Kernenergie, waar valt dat onder?
Alle belastingen die wel op electriciteit en niet op gas worden geheven...
Wat ik wil zeggen: aardgas is maar zeer beperkt van invloed op de elektriciteitsprijs,
Nee, factoren die de prijs bepalen heb ik het dan over.quote:
Ype, en het is maar wie de regulering uitlegt.quote:Op donderdag 28 december 2023 13:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Als ik dit zo lees, is het NMDA principe eerder in het nadeel van de consument: nl. een reden om vlak onder de gasprijs te gaan zitten (wordt er ook vergeleken met verwarmen met een WP en PV-panelen om maar een "anders dan anders" bron te noemen), terwijl de kostprijs (per GJ) een stuk lager is. Fijn, die marktregulering....
Daar heb je wel een punt ja. Blijft verder de netbeheerdersprijs en de belastingen over.quote:Op donderdag 28 december 2023 13:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zolang al het overige niet veranderd en aardgas op marginaal niveau de stroom levert zit de prijs wel degelijk vast aan de gasprijs.
Omdat je dan blijvend klant bent en ze je niet hoeven te lokken?quote:Op zaterdag 30 december 2023 16:47 schreef Paul het volgende:
Vraagje he, ik zit bij Budget
Waarom krijg ik bij een verlenging via hun site een hogere maandprijs dan via gaslicht.com ook via Budget
Omdat Budget op zoek is naar klanten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Dus moeten ze de winst op een andere manier binnen halen. Dus of elk jaar wijzigen van leverancier of een knappe leverancier zoeken die klanten juist korting geeft als ze lang klant blijven.quote:Op zaterdag 30 december 2023 16:47 schreef Paul het volgende:
Waarom krijg ik bij een verlenging via hun site een hogere maandprijs dan via gaslicht.com ook via Budget
Maandbedrag zegt niksquote:Op zaterdag 30 december 2023 16:47 schreef Paul het volgende:
Lees verder...quote:Hollandse Energie Maatschappij verdacht van gesjoemel met prijsplafondmiljoenen
Autoriteiten verdenken energiebedrijf Hollandse Energie Maatschappij (HEM) ervan dat het voor vele miljoenen misbruik heeft gemaakt van het prijsplafond. Het bedrijf staat inmiddels onder curatele wegens het voeren van een ondeugdelijke administratie.
Dat bevestigt een goed ingevoerde bron naar aanleiding van een brief die het ministerie van Economische Zaken vlak voor Kerstmis naar de Tweede Kamer stuurde. Energieleverancier HEM rekende klanten afgelopen jaar tarieven die wel twee keer hoger lagen dan gemiddeld in de markt.
De klanten merkten daar dankzij het prijsplafond minder van. Het prijsplafond was de regeling waarmee de overheid in 2023 consumenten beschermde tegen hoge energieprijzen. Als de energieprijs hoger was dan het plafond, kregen leveranciers het verschil door het ministerie uitgekeerd. Hoeveel klanten HEM precies heeft, is niet bekend. Het zou gaan om enkele duizenden huishoudens en bedrijven.
De situatie bij HEM is pijnlijk omdat de vrees bewaarheid lijkt te worden dat energiebedrijven dankzij het prijsplafond in 2023 woekerwinsten konden boeken. Uit onderzoeken van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat dit bij nagenoeg alle aanbieders is meegevallen, maar bij HEM is het dus waarschijnlijk wel misgegaan.
Het is bij de meeste bedrijven meegevallen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:10 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Lees verder...
https://www.volkskrant.nl(...)dmiljoenen~b542c9fe/
Een van de eigenaren van dat bedrijf is ook bij BOOS geweest, toen was ie ook al een onbetrouwbaar figuur.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:10 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Lees verder...
https://www.volkskrant.nl(...)dmiljoenen~b542c9fe/
Alleen HEM graaide teveel dat het opviel bij de ACM.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:20 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Het is bij de meeste bedrijven meegevallen.
Het is dus wel voorgekomen, maar was niet zo erg?
Nee in de meeste landen is geen externe verwarming nodigquote:Op zaterdag 6 januari 2024 18:40 schreef core2duo het volgende:
Het is de belasting op gas die ons de das omdoet. Zouden ze in de meeste landen niet gewoon (vrijwel) alle ruimtes van het huis standaard verwarmen?
Maar doordat zuinigheid hier min of meer een manier van leven is, er al decennia lang de focus ligt op zuinig stoken? Gevoed door prijsprikkels.
Die paar euro "boete" aka terugleververgoeding is niet heel relevant. Als je alles saldeert is het sowieso niet boeiend, ga je gewoon voor een modelcontract.quote:Op donderdag 4 januari 2024 14:12 schreef meethenoob het volgende:
Wat zal de 1ste kamer op 6 feb. beslissen? ( mbt salderen )
Zelf ben ik bang dat de rest, net als van de bron terug lever boetes gaat hanteren.
Wat als ik nu 2 jaar vast zet, dan kunnen ze me in die 2 jaar geen terug lever boete laten betalen?
Maar misschien gaan de prijzen wel zakken..
Wat is wijsheid, en hoe denken jullie er over?
Zolang je buiten de saldering niet te veel kWh afneemt, maakt de prijs per kWh niet zoveel uit.quote:Op donderdag 4 januari 2024 14:12 schreef meethenoob het volgende:
Wat zal de 1ste kamer op 6 feb. beslissen? ( mbt salderen )
Zelf ben ik bang dat de rest, net als van de bron terug lever boetes gaat hanteren.
Wat als ik nu 2 jaar vast zet, dan kunnen ze me in die 2 jaar geen terug lever boete laten betalen?
Maar misschien gaan de prijzen wel zakken..
Wat is wijsheid, en hoe denken jullie er over?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |