abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211789812
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 00:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dan noem je wat componenten waar het aan zou kunnen liggen alleen niet concreet.
Ik beheer dan ook geen elektriciteitscentrale.

In elk geval mag het je nu wel duidelijk zijn dat de consumentenprijzen voor gas en elektriciteit niet één op één aan elkaar gekoppeld zijn. En prijswijzigingen dus altijd zullen verschillen.

Nog een andere factor is dat de kale inkoopprijzen voor de energieleverancier vrije marktprijzen betreft, en geen "kostprijs plus marge van de producent". De marktprijzen worden bepaald door vraag en aanbod.
Ook afgelopen nacht was stroom weer een aantal uren gratis. Wegens overschot. Omdat het zo lekker waait in grote delen van Europa.
pi_211793269
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 07:09 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ik beheer dan ook geen elektriciteitscentrale.

In elk geval mag het je nu wel duidelijk zijn dat de consumentenprijzen voor gas en elektriciteit niet één op één aan elkaar gekoppeld zijn. En prijswijzigingen dus altijd zullen verschillen.

Nog een andere factor is dat de kale inkoopprijzen voor de energieleverancier vrije marktprijzen betreft, en geen "kostprijs plus marge van de producent". De marktprijzen worden bepaald door vraag en aanbod.
Ook afgelopen nacht was stroom weer een aantal uren gratis. Wegens overschot. Omdat het zo lekker waait in grote delen van Europa.
Dat was het al.

Maar als energietarieven uit elkaar lopen dan heeft dat een oorzaak.
Vragen:

Is die marge veranderd? (lijkt me niet logisch)
Zijn de belastingtarieven veranderd (zou kunnen)?
Marktprijs vraag en aanbod, ja, maar als je een hyper efficiënte markt hebt en de grootste input voor de prijs / de prijs op de marge wordt bepaald door gasprijzen, dan is die correlatie sky high, dat is wat je, lijkt mij, op basis van mijn economische kennis, wat je mag verwachten.

De gasturbines leveren de stroom op de marge, de gasturbines bepalen dan de kostprijs van elektriciteit, ceteris paribus, maar blijkbaar zijn er wat andere componenten waaraan gedraaid wordt, het meest logische is daarvoor een fiscale verklaring, zeker op de korte termijn, als je het mij vraagt.

De gehele markt an sich is namelijk niet in een paar jaar significant veranderd, lijkt me. Zoveel accu systemen e.d. kennen we nog niet.

Juist, bij een overschot vanwege een ander energiecomponent dan is de aanbod van energie op de marge géén gas meer.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211794037
Je focust alleen veel te veel op het verband tussen gas en elektriciteit.

Tegenwoordig wordt meer dan de helft van onze elektriciteit "duurzaam" opgewekt (tussen aanhalingstekens, want grootschalig gebruik van biomassa schaar ik niet onder duurzaam).
pi_211794591
quote:
3s.gif Op vrijdag 15 december 2023 14:42 schreef Vallon het volgende:

[..]
Vattenfall zit comfortabel geheel op de ACM bron maximumtarieven van ¤46,69/GJ.
Verbruiksonafhankelijk tarief ¤ 618,82 per jaar (max ¤618,82)
Meetttarief:¤31,68 (max ¤31,68) WarmwaterAfleverset: ¤145,38 (max:¤145,38) , totaal: ¤795,88

Blijf vermakelijk :@ hoe de ACM werkt..... leveranciers komen in het geheim met hun prijzen waarna de ACM op grond daarvan de maximumtarieven vaststelt.
Triester is nog steeds hoe de ACM zich de prijs laat aanleunen met het NMDA (Niet Meer Dan Anders) principe van gemiddelde kosten bij gasverwarming. Al decennia betalen stadsverwarmers structureel 10-15% meer dan bij een gaswoning. Dit aantonen verzandt vervolgens in de bekende & afleidende discussie van hoe dat (ingewikkeld) te berekenen en als dat niet voldoende is; de subjectieve drogreden als "voordeel" dat iemand geen gas(ketel/keuze) heeft. (dwz geen zorg w.o. die van schoorsteen/brand, onderhoud of onveiligheid).

De bovenstaande tarieven omgerekend naar een prijs per m³ gas (1GJ -s ca 31m³) is: ¤1,50/m³.
Momentele gasprijs (markttarief) ligt op nu ergens tussen de ¤1,15 en 1,25 per kuub. Dit buiten de kosten van de installatie die voor stadsverwarmeraars dus op ¤750/jaar ligt (vergelijkbaar met een erg dure hybride ketel die minstens 10jr meegaat.)

Kortom Vattenfall is op haar beurt flink aan het cashen en volgend jaar zal dat weer een ander in het kaartspel zijn. Daarmee het beeld in standhouden dat het allemaal heel eerlijk verloopt. En dan idd "blij" mogen zijn want zonder ACM zouden de concurrentieloze tarieven compleet door de stratosfeer gaan.
Als ik dit zo lees, is het NMDA principe eerder in het nadeel van de consument: nl. een reden om vlak onder de gasprijs te gaan zitten (wordt er ook vergeleken met verwarmen met een WP en PV-panelen om maar een "anders dan anders" bron te noemen), terwijl de kostprijs (per GJ) een stuk lager is. Fijn, die marktregulering....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211794681
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 13:08 schreef ludovico het volgende:

[..]
De prijs is uit elkaar gaan lopen.

Stel je energievoorziening bestond voor 100% uit elektriciteit uit gas, zou de correlatie 100% moeten zijn.
Bij elektriciteitsopwekking komt veel meer kijken:

>50% komt uit duurzaam; dus geen gas
Van het fossiele deel komt een aanzienlijk deel uit kolen,
Kernenergie, waar valt dat onder?
Alle belastingen die wel op electriciteit en niet op gas worden geheven...

Wat ik wil zeggen: aardgas is maar zeer beperkt van invloed op de elektriciteitsprijs,
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211794709
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 13:20 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat reken je als gasturbinist gelijk door natuurlijk.
Gasturbines worden vooral gebruikt als netstabilisatie t.o.v. fluctuaties van wind- en zonne-energie. Daardoor is er een heel ander prijsregime van toepassing bij de producenten.
pi_211794746
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 00:18 schreef ludovico het volgende:

Dan noem je wat componenten waar het aan zou kunnen liggen alleen niet concreet.
Componenten van de centrale??
pi_211794770
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 13:26 schreef blomke het volgende:

[..]
Bij elektriciteitsopwekking komt veel meer kijken:

>50% komt uit duurzaam; dus geen gas
Van het fossiele deel komt een aanzienlijk deel uit kolen,
Kernenergie, waar valt dat onder?
Alle belastingen die wel op electriciteit en niet op gas worden geheven...

Wat ik wil zeggen: aardgas is maar zeer beperkt van invloed op de elektriciteitsprijs,
Zolang al het overige niet veranderd en aardgas op marginaal niveau de stroom levert zit de prijs wel degelijk vast aan de gasprijs.

Dat het niet zo is betekend gewoon dat er iets anders is geworden, ik vraag me gewoon af wat precies. Zou me niks verbazen als we het in het fiscale moeten zoeken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211794787
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 13:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Componenten van de centrale??
Nee, factoren die de prijs bepalen heb ik het dan over.
  donderdag 28 december 2023 @ 13:44:44 #85
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_211794990
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 13:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Als ik dit zo lees, is het NMDA principe eerder in het nadeel van de consument: nl. een reden om vlak onder de gasprijs te gaan zitten (wordt er ook vergeleken met verwarmen met een WP en PV-panelen om maar een "anders dan anders" bron te noemen), terwijl de kostprijs (per GJ) een stuk lager is. Fijn, die marktregulering....
Ype, en het is maar wie de regulering uitlegt.
Het NMDA is gebasseerd op een volgens alle regels onderhouden van een slecht presterende gastinstallatie.

Strikt en formeel genomen klopt getalsmatig het NMDA principe waarbij glad wordt miskend dat gebruikers zelf vaak ander keuzes willen maken met hoe zij hun (on)kosten willen regelen.

Dat iemand dan bv zijn schoorsteentje van 75cm niet laat vegen of ipv 10, 20 jaar met zijn ketel kan doen dat daarmee kosten bespaard, moet een eigenaar - hoe ongepast of stompzinnig dat volgens anderen ook is - wmb zelf weten.
Met de verplichte stadswarmte gaat een ander de totale kosten bepalen en aan de veilige kant zittend, die vergelijken met gasinstallatie die volgens alle aanbevelingen van (eigen) belangenorganisaties wordt onderhouden. Het "bizarre" spelletje is echter dat qua energiekosten, juist dan weer gekeken naar een minder renderende installatie in een matig geïsoleerd rijtjeshuis waar gemiddeld 2,1 personen warmte gebruiken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_211795655
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 13:31 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zolang al het overige niet veranderd en aardgas op marginaal niveau de stroom levert zit de prijs wel degelijk vast aan de gasprijs.
Daar heb je wel een punt ja. Blijft verder de netbeheerdersprijs en de belastingen over.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 28-12-2023 14:27:23 ]
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 30 december 2023 @ 16:47:42 #87
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_211841784
Vraagje he, ik zit bij Budget
Waarom krijg ik bij een verlenging via hun site een hogere maandprijs dan via gaslicht.com ook via Budget :?
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_211843093
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 16:47 schreef Paul het volgende:
Waarom krijg ik bij een verlenging via hun site een hogere maandprijs dan via gaslicht.com ook via Budget :?
Omdat je dan blijvend klant bent en ze je niet hoeven te lokken?
pi_211848153
quote:
Omdat Budget op zoek is naar klanten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Dus moeten ze de winst op een andere manier binnen halen. Dus of elk jaar wijzigen van leverancier of een knappe leverancier zoeken die klanten juist korting geeft als ze lang klant blijven.

Ik kontroleer elk jaar wel even de tarieven, mijn leverancier zit altijd wel in de voordelige hoek maar is nooit de goedkooopste. Wel krijg ik dus zonder vragen korting omdat ik niet weg ga.
  donderdag 4 januari 2024 @ 14:12:46 #90
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_211915831
Wat zal de 1ste kamer op 6 feb. beslissen? ( mbt salderen )

Zelf ben ik bang dat de rest, net als van de bron terug lever boetes gaat hanteren.

Wat als ik nu 2 jaar vast zet, dan kunnen ze me in die 2 jaar geen terug lever boete laten betalen?

Maar misschien gaan de prijzen wel zakken..

Wat is wijsheid, en hoe denken jullie er over?
winter is comming!
pi_211916456
quote:
Maandbedrag zegt niks
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 17:10:01 #92
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_211938958
quote:
Hollandse Energie Maatschappij verdacht van gesjoemel met prijsplafondmiljoenen

Autoriteiten verdenken energiebedrijf Hollandse Energie Maatschappij (HEM) ervan dat het voor vele miljoenen misbruik heeft gemaakt van het prijsplafond. Het bedrijf staat inmiddels onder curatele wegens het voeren van een ondeugdelijke administratie.

Dat bevestigt een goed ingevoerde bron naar aanleiding van een brief die het ministerie van Economische Zaken vlak voor Kerstmis naar de Tweede Kamer stuurde. Energieleverancier HEM rekende klanten afgelopen jaar tarieven die wel twee keer hoger lagen dan gemiddeld in de markt.

De klanten merkten daar dankzij het prijsplafond minder van. Het prijsplafond was de regeling waarmee de overheid in 2023 consumenten beschermde tegen hoge energieprijzen. Als de energieprijs hoger was dan het plafond, kregen leveranciers het verschil door het ministerie uitgekeerd. Hoeveel klanten HEM precies heeft, is niet bekend. Het zou gaan om enkele duizenden huishoudens en bedrijven.

De situatie bij HEM is pijnlijk omdat de vrees bewaarheid lijkt te worden dat energiebedrijven dankzij het prijsplafond in 2023 woekerwinsten konden boeken. Uit onderzoeken van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat dit bij nagenoeg alle aanbieders is meegevallen, maar bij HEM is het dus waarschijnlijk wel misgegaan.
Lees verder...
https://www.volkskrant.nl(...)dmiljoenen~b542c9fe/
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
  Redactie Frontpage zaterdag 6 januari 2024 @ 17:20:01 #93
38148 crew  Innisdemon
pi_211939144
quote:
Het is bij de meeste bedrijven meegevallen.

Het is dus wel voorgekomen, maar was niet zo erg?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 17:21:09 #94
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211939174
quote:
Een van de eigenaren van dat bedrijf is ook bij BOOS geweest, toen was ie ook al een onbetrouwbaar figuur.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 6 januari 2024 @ 17:27:13 #95
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_211939309
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 17:20 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Het is bij de meeste bedrijven meegevallen.

Het is dus wel voorgekomen, maar was niet zo erg?
Alleen HEM graaide teveel dat het opviel bij de ACM.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 18:09:05 #96
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_211939952
Het is nergens meegevallen. Het duurst ingekochte gas is bij ieder energiebedrijf naar de Nederlandse consument gegaan omdat deze toch een prijsplafond had. Boekhoudkundig kan je het dan ook nog kloppend maken. De staat betaalt wel maar verhoogt nu de belasting op gas met 20%. Uiteindelijk betaalt nu de consument het misbruik van het prijsplafond door energiebedrijven.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_211940300
Het is de belasting op gas die ons de das omdoet. Zouden ze in de meeste landen niet gewoon (vrijwel) alle ruimtes van het huis standaard verwarmen?
Maar doordat zuinigheid hier min of meer een manier van leven is, er al decennia lang de focus ligt op zuinig stoken? Gevoed door prijsprikkels.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_211942264
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 18:40 schreef core2duo het volgende:
Het is de belasting op gas die ons de das omdoet. Zouden ze in de meeste landen niet gewoon (vrijwel) alle ruimtes van het huis standaard verwarmen?
Maar doordat zuinigheid hier min of meer een manier van leven is, er al decennia lang de focus ligt op zuinig stoken? Gevoed door prijsprikkels.
Nee in de meeste landen is geen externe verwarming nodig
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211942677
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 14:12 schreef meethenoob het volgende:

Zelf ben ik bang dat de rest, net als van de bron terug lever boetes gaat hanteren.

Wat als ik nu 2 jaar vast zet, dan kunnen ze me in die 2 jaar geen terug lever boete laten betalen?

Die paar euro "boete" aka terugleververgoeding is niet heel relevant. Als je alles saldeert is het sowieso niet boeiend, ga je gewoon voor een modelcontract.
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 21:55:16 #100
236264 crew  capricia
pi_211942944
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 14:12 schreef meethenoob het volgende:

Zolang je buiten de saldering niet te veel kWh afneemt, maakt de prijs per kWh niet zoveel uit.

Wij hebben het wel vastgezet. Om terugleverboetes ed te voorkomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 06-01-2024 22:02:59 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')