Het is een ordinaire belasting en heeft verder geen zier te maken met welk doel of achtergrond dan ook.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 07:30 schreef Telefoonvork het volgende:
De suikerbelasting is best een goed idee. Het zal best helpen mensen te motiveren betere keuzes te maken, en dus bijdragen aan het verlagen van problemen zoals obesitas, hart-en-vaat ziekten, kanker, vette lever, nierproblemen, suikerziekte, etc.
En, ja, de "gezonde" sapjes bevatten vaak wel de suikers, maar niet de vezels die de suikers handelbaar maken voor het lichaam. Gevolg? Het lichaam krijgt alle suikers van de "gezonde" sapjes binnen, wat er uiteindelijk veel meer zijn dan het lichaam kan verwerken.
ipv appelsap, eet een appel. ipv bietensap, kook de bieten en eet die op. etc.
Mja, misschien is het een goed idee om op de ingrediëntenlijst te kijken van wat je koopt.
Een suikerklontje is 4 gram. Nu, ga jouw dagelijkse suikerinname van voedsel, wat geen vezels bevat maar wel suiker, maar eens uittellen in suikerklontjes. Ik denk dat dat de gemiddelde nederlander schrikt.
Inderdaad want voor "het gemak" worden water en suikervrije frisdranken meegenomen in de verhoogde tax.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 13:05 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is een ordinaire belasting en heeft verder geen zier te maken met welk doel of achtergrond dan ook.
Wij zijn sinds januari gestopt met aangelengde sapjes en frisdrank. Veel eerder hadden we al de merken in de ban gedaan. Prijzen van dit soort dingen is naast veel belasting een verdienmodel van vraag en aanbod omdat het kan. Dan maar een kopje thee en in de zomer koud met wat citroensap.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 13:47 schreef quo_ het volgende:
[..]
Inderdaad want voor "het gemak" worden water en suikervrije frisdranken meegenomen in de verhoogde tax.
Vlak overigens onze kruideniers ook niet uit. Zonder uitzondering is frisdrank in Duitsland tientallen procenten goedkoper dan hier.
Zelfs onze zogenaamde prijsvechter Aldi doet er op een schandalige wijze aan mee. Het huismerk cola dat hier 1,15 euro per fles kost is daar 0,65 euro. Ofwel het is hier 75% duurder en dat is echt niet allemaal belasting.
Als je gewoon nooit aangezoette producten koopt, of het nu met suiker of met kunstmatige zoetstof is, verandert je smaak vrij snel. Je hebt dan helemaal geen behoefte meer aan zoetigheid overal en je gaat het zelfs vies vinden.quote:Op woensdag 17 april 2024 14:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
"Nu gratis met smerige zoetstoffen."
Ik drink wel eens tonic of bitter lemon. De laatste keer smaakte dat vies, en inderdaad: nu met zoetstoffen. Zowel de echte als de huismerken. Bij nader inzien stond er in het rek in de supermarkt nog 1 frisdrank zonder zoetstoffen...
En daar blijft het niet bij. Steeds meer producten waar suiker in zit, moet je tegenwoordig zelf maken als je niet van zoetstoffen houd. Toetjes, bijvoorbeeld. Sauzen. Soepen. Gebak waarschijnlijk ook, maar dat eet ik niet meer. Enzovoorts.
Kunnen ze niet gewoon producten maken zonder suiker en zoetstoffen, als het per se met weinig calorieën moet zijn?
Thee is inderdaad het enige goede alternatief, maar het is wel saai als je altijd hetzelfde drinkt. En water, natuurlijk.
In de supermarkt vind je die niet of nauwelijks. Daarom maak ik steeds meer zelf.quote:Op woensdag 17 april 2024 14:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je gewoon nooit aangezoette producten koopt, of het nu met suiker of met kunstmatige zoetstof is, verandert je smaak vrij snel. Je hebt dan helemaal geen behoefte meer aan zoetigheid overal en je gaat het zelfs vies vinden.
Bar le Duc is letterlijk kraanwater uit Tilburg. Haal daar dan 100 liter uit de kraan voor 6 cent en doe er zelf wat Citroen bij. Dan heb je een liter voor 1 cent.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:58 schreef Mano_ het volgende:
Manmanman, ik zie net dat m'n favo drinken, Bar le Duc Citroen (geen grammetje suiker of wat dan ook), 30% in prijs is gestegen na die 'suikertaks'
Wat zoek je dan in de supermarkt? Je kunt water, koffie, thee drinken. Is dat niet genoeg? Zeker met alle thee variëteiten van tegenwoordig.quote:Op woensdag 17 april 2024 14:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In de supermarkt vind je die niet of nauwelijks. Daarom maak ik steeds meer zelf.
Ja, kruiden en andere grondstoffen per liter of kilo online kopen. Dat doe ik ook, maar voor andere dranken dan thee is dat inderdaad ook een goed idee. Ik maak zelf ook roomijs met alleen verse slagroom en cacao, vruchtenpuree of jam. En ook andere dingen, zoals mijn eigen diepvriesmaaltijden en badolie.quote:Op woensdag 17 april 2024 14:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat zoek je dan in de supermarkt? Je kunt water, koffie, thee drinken. Is dat niet genoeg? Zeker met alle thee variëteiten van tegenwoordig.
In de zomer maak ik ook nog dranken met vlierbloesem, bessensap, etc.
Brandnetel thee. Vrij te plukken.quote:Op woensdag 17 april 2024 14:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat zoek je dan in de supermarkt? Je kunt water, koffie, thee drinken. Is dat niet genoeg? Zeker met alle thee variëteiten van tegenwoordig.
In de zomer maak ik ook nog dranken met vlierbloesem, bessensap, etc.
Ja. Gratis. Ik maak daar soep van. Met wat andere plukbare planten..quote:Op woensdag 17 april 2024 15:01 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Brandnetel thee. Vrij te plukken.
Komt daar het water met bubbels uit de kraan?quote:Op woensdag 17 april 2024 14:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bar le Duc is letterlijk kraanwater uit Tilburg. Haal daar dan 100 liter uit de kraan voor 6 cent en doe er zelf wat Citroen bij. Dan heb je een liter voor 1 cent.
Die bubbels kun je zelf ook toevoegen.. Verder is het water overal in Nederland goedquote:Op woensdag 17 april 2024 15:17 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Komt daar het water met bubbels uit de kraan?
Daarnaast, mijn auto is niet bepaald zuinig en ik woon niet in Tilburg
Goed plan, want nu is het 3x niks.quote:Hoe meer suiker, hoe meer belasting: kabinet gaat voor slimme suikertaks
Het kabinet wil alsnog een slimme suikertaks voor frisdranken invoeren. Suikerrijke dranken als Red Bull en AA Drink zullen zwaarder worden belast dan bijvoorbeeld cola light. De Tweede Kamer krijgt de keuze uit vijf varianten.
Sinds 1 januari 2024 gold de ‘verbruiksbelasting’, een wet die ervoor moest zorgen dat ‘mensen gezonder gaan leven’, aldus het kabinet. ‘Door mensen te laten kiezen voor water in plaats van frisdrank.’
De wet kreeg echter direct al veel kritiek van experts, vooral omdat suikerarme dranken als cola light en zero onder dezelfde belasting van 26 cent per liter vielen als frisdranken met veel suiker. Consumenten zouden zo niet worden verleid om een gezondere keuze te maken, en fabrikanten niet aangespoord om minder suiker in hun product te stoppen.
Hoe meer suiker, hoe hoger de belasting
Vanaf het begin werd gesteld dat een ‘getrapte’ of ‘slimme’ suikertaks naar Engels model beter zou werken. Simpel gesteld komt een dergelijke wet neer op ‘hoe meer suiker, hoe hoger de belasting’. Dat is precies wat het kabinet nu van plan is.
Het kabinet laat de Tweede Kamer uit vijf varianten kiezen. Bij de eerste variant vallen alle alcoholvrije dranken onder de nieuwe suikertaks. In dat geval betaal je voor een liter Coca-Cola light of mineraalwater 4 cent belasting. Voor het suikerrijke Red Bull is de belasting een stuk hoger: 40 cent per liter.
Bij de tweede variant is mineraalwater uitgezonderd van de belastingtaks. Op water zit geen taks, maar op cola light wel: daarvoor betaal je per liter ruim 5 cent per liter, en voor Red Bull ruim 41 cent. Hoe meer uitzonderingen het kabinet maakt, hoe hoger de heffingen worden. Bij een derde variant, waarbij mineraalwater, zuivel- en sojadranken met een laag suikergehalte uitgezonderd zijn, betalen consumenten bijvoorbeeld bijna 11 cent belasting voor cola light en bijna 47 cent voor Red Bull.
Vruchten- en groentesappen
Het kabinet stelt ook nog varianten voor waarbij ook pure vruchten- en groentesappen uitgezonderd zouden zijn, of onder een lager tarief zouden vallen.
Drankproducent van Appelsientje, Dubbelfrisss en Coolbest kregen recent veel kritiek omdat zij de oude suikerbelasting zouden ontwijken door een vleugje zuivel aan hun product toe te voegen. Door een paar druppels zuivel toe te voegen hoefden zij de limonadebelasting van 26 cent per liter niet te rekenen. Als de Tweede Kamer voor variant twee kiest is deze vluchtroute afgesloten.
Een specifieke belasting op frisdranken met suiker leidt ertoe dat mensen zo’n 15 tot 18 procent minder suiker kopen via deze dranken. Dat blijkt uit onderzoeken van de ministeries van Financiën en Volksgezondheid en het RIVM naar een belasting waarbij de hoogte afhangt van het suikergehalte. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan zo’n suikertaks: mensen kopen wellicht gewoon vaker het goedkopere huismerk in plaats van de duurdere merken.
https://www.ad.nl/binnenl(...)suikertaks~a0b4b2ba/
Alleen wat medicijn, drugsresten, en pesticiden in het water.quote:Op woensdag 17 april 2024 15:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die bubbels kun je zelf ook toevoegen.. Verder is het water overal in Nederland goed
waar filters prima hun werk doen en veelvuldige controles plaatsvindenquote:Op vrijdag 26 april 2024 14:41 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Alleen wat medicijn, drugsresten, en pesticiden in het water.
Het drinkwater uit de kraan is honderden jaren geleden gevallen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 14:41 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Alleen wat medicijn, drugsresten, en pesticiden in het water.
Dat klinkt al een stuk beter dan hoe het nu isquote:Op vrijdag 26 april 2024 14:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Goed plan, want nu is het 3x niks.
Allemaal aan de aspartaam!quote:De wet kreeg echter direct al veel kritiek van experts, vooral omdat suikerarme dranken als cola light en zero onder dezelfde belasting van 26 cent per liter vielen als frisdranken met veel suiker.
nog altijd stuk beter dan de suikervariantenquote:
Utrechtse Heuvelrug dacht ik.quote:Op woensdag 17 april 2024 14:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bar le Duc is letterlijk kraanwater uit Tilburg.
Of het nou beter of slechter is boeit me verder niet zoveel. Ik vind al die light producten waar dat in zit iig niet te zuipen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 18:58 schreef over_hedge het volgende:
nog altijd stuk beter dan de suikervarianten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |