abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211593961
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 12:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Rechters kunnen bewindspersonen gewoon persoonlijk vervolgen als die rechtelijke uitspraken naast zich neerleggen.

Verder zal in elk geval NSC en waarschijnlijk ook VVD dan geen seconde lamger in het kabinet willen zitten.
Op grond van welk wetsartikel dan? Staatsrecht is niet mijn expertise, maar van wat ik mij kan herinneren hebben bewindspersonen immuniteit voor vervolging, tenzij er sprake is van ambtsmisdrijven. Een uitspraak van de rechter naast je neerleggen, afhankelijk natuurlijk van wat de uitspraak is, is geen ambtsmisdrijf.
  dinsdag 12 december 2023 @ 12:49:52 #152
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211593969
Nog een voorbeeld van het negeren van rechters en dergelijke:

https://eenvandaag.avrotr(...)-het-stikstofbeleid/
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  dinsdag 12 december 2023 @ 12:51:30 #153
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211593982
je zou ook geen minister meer willen worden als je persoonlijk civel en strafrechtelijk vervolgd kan worden voor (verkeerd) beleid dat door ambtenaren gevoerd is, of negeren van wetten uit hoofde van landsbelang.

Dus ik snap helaas dat een minister onschendbaar is.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_211593987
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 12:48 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Op grond van welk wetsartikel dan? Staatsrecht is niet mijn expertise, maar van wat ik mij kan herinneren hebben bewindspersonen immuniteit voor vervolging, tenzij er sprake is van ambtsmisdrijven. Een uitspraak van de rechter naast je neerleggen, afhankelijk natuurlijk van wat de uitspraak is, is geen ambtsmisdrijf.
Opzettelijk overtreden van de wet is een ambtsmisdrijf. Artikel 355 Sr:
Artikel 355
12
Met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie, worden gestraft de ministers of staatssecretarissen:

1°. die hun medeondertekening verlenen aan koninklijke besluiten, wetende dat daardoor de Grondwet of andere wetten of algemene maatregelen van bestuur worden geschonden;

2°. die uitvoering geven aan koninklijke besluiten, wetende dat deze niet van de vereiste medeondertekening van een minister of staatssecretaris zijn voorzien;

3°. die beschikkingen nemen of bevelen geven of bestaande beschikkingen of bevelen handhaven, wetende dat daardoor de Grondwet of andere wetten of algemene maatregelen van bestuur worden geschonden;

4°. die opzettelijk nalaten uitvoering te geven aan de bepalingen van de Grondwet of andere wetten of algemene maatregelen van bestuur, voor zover die uitvoering wegens de aard van het onderwerp tot hun taak behoort of uitdrukkelijk hun is opgedragen.

En daar is ook nog een schuldvariant van. Zit je snel aan natuurlijk bij het negeren van rechterlijke uitspraken, met name 3e lid.
zie email 27 oktober
pi_211593992
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 12:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is gewoon het volgen van de uitspraak, het betalen van de dwangsommen is een optie in deze uitspraak.

Jij hebt geen enkel voorbeeld van een minister of staatssecretaris die een explicite uitspraak van de rechter naast zich neer heeft gelegd. Klopt ook, want het is nog nooit gebeurd in Nederland. En het gaat ook in elk geval de komende jaren niet gebeuren, want zo'n minister is gelijk weg.
Nou ja Euhm een dwangsom is een prikkel tot nakoming. Niet een keuzeoptie.
zie email 27 oktober
  dinsdag 12 december 2023 @ 12:52:51 #156
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211593994
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 12:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Opzettelijk overtreden van de wet is een ambtsmisdrijf. Artikel 355 Sr:
Artikel 355
12
Met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie, worden gestraft de ministers of staatssecretarissen:

1°. die hun medeondertekening verlenen aan koninklijke besluiten, wetende dat daardoor de Grondwet of andere wetten of algemene maatregelen van bestuur worden geschonden;

2°. die uitvoering geven aan koninklijke besluiten, wetende dat deze niet van de vereiste medeondertekening van een minister of staatssecretaris zijn voorzien;

3°. die beschikkingen nemen of bevelen geven of bestaande beschikkingen of bevelen handhaven, wetende dat daardoor de Grondwet of andere wetten of algemene maatregelen van bestuur worden geschonden;

4°. die opzettelijk nalaten uitvoering te geven aan de bepalingen van de Grondwet of andere wetten of algemene maatregelen van bestuur, voor zover die uitvoering wegens de aard van het onderwerp tot hun taak behoort of uitdrukkelijk hun is opgedragen.

En daar is ook nog een schuldvariant van. Zit je snel aan natuurlijk bij het negeren van rechterlijke uitspraken, met name 3e lid.
Je weet zelf ook dat dit nog nooit echt gebeurd is kokkie.
Ik vraag mij ook af of dit geldt voor breed geformuleerde internationale verdragen
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_211593999
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 december 2023 12:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat was niet de vraag
zie email 27 oktober
  dinsdag 12 december 2023 @ 12:55:52 #158
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211594017
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 12:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat was niet de vraag
Maar wel relevant, want het gebeurt nooit.
En ook dat stukje sr is nogal breed en wordt niet gehandhaafd. Toegegeven, je hebt me wel even tuk omdat ik hem niet verwachte :P

maar het heeft dezelfde waarde als wat ooit Majesteitschennis had ;)
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_211594030
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 december 2023 12:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik vraag mij ook af of dit geldt voor breed geformuleerde internationale verdragen
We hadden het hier over het feit dat een rechter expliciet de 140km/u zou verbieden en dan een minister het toch in zou voeren, daar geldt wat @trein2000 zegt wel gewoon voor.

Bij iets als stiksstof, waar een minister probeert beleid te maken maar dit blijkt achteraf niet voldoende, ligt het natuurlijk heel anders.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 12 december 2023 @ 12:59:13 #160
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211594034
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 12:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
We hadden het hier over het feit dat een rechter expliciet de 140km/u zou verbieden en dan een minister het toch in zou voeren, daar geldt wat @:trein2000 wel gewoon voor.
Laat @trein2000 het maar horen; gaat de rechter 140 kmh verbieden als in dat de overheid ( min verkeer) gesommeerd worden de 140 kmh palen weer uit de grond te trekken?

En waarom mag 130 kmh nu wel? 90 kmh of lager zorgt voor veel minder uitstoot.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_211594053
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 december 2023 12:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Laat trein het maar horen; gaat de rechter 140 kmh verbieden als in dat de overheid ( min verkeer) gesommeerd worden de 140 kmh palen weer uit de grond te trekken?

En waarom mag 130 kmh nu wel? 90 kmh of lager zorgt voor veel minder uitstoot.
Verhogen mag gewoon niet omdat dat extra stikstof oplevert. De rechter gaat (nog) niet zo ver om activiteiten die al gedaan worden en die nu al stikstof uitstoten te verbieden, dat zou het verbieden van 130km/u wel zijn. Dat is echt een stap verder en dan gaat de rechter zelf beleid maken, in plaats van beleid toetsen zoals nu.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_211594176
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 12:25 schreef Hanca het volgende:
Het is nooit gebeurd, omdat er nog nooit een bewindspersoon rechtelijke uitspraken naast zich neer heeft gelegd.
Teeven (afluisteren, proefverlof van der G. (initieel)), VWS (Sywert, WOB), BuZa (Mayday Rescue), de lijst is lang.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_211594444
pdf download Verslag van Plasterk:
quote:
"De heer Wilders verklaart desgevraagd dat hier woonachtige moslims die zich aan de Nederlandse wet- en regelgeving houden voor hem volwaardige burgers zijn
Wie geen moslim is en zich niet aan de wet houdt blijven wel volwaardige burgers voor Wilders ? Maar moslims niet ?
Wel, Yesilgoz en Omtzigt........gaan jullie een toelichting van Wilders vragen.... of zien jullie niet hoe discriminerend dit uitgelegd kan worden door de nationale moslimhater
  Moderator dinsdag 12 december 2023 @ 13:44:44 #164
236264 crew  capricia
pi_211594468
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 13:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wie geen moslim is en zich niet aan de wet houdt blijven wel volwaardige burgers voor Wilders ?Maar moslims niet dus.
Ja. Er zit een voorwaardelijkheid in wat voor mij schuurt met artikel 1 van onze grondwet.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 12-12-2023 13:51:51 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_211594488
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 13:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wie geen moslim is en zich niet aan de wet houdt blijven wel volwaardige burgers voor Wilders ? Maar moslims niet ?
Wel, Yesilgoz en Omtzigt........gaan jullie een toelichting van Wilders vragen.... of zien jullie niet hoe discriminerend dit uitgelegd kan worden door de nationale moslimhater
Dit lijkt me inderdaad misschien wel de hoofdzin voor het debat woensdag.
pi_211594516
Btw .... iedereen (bijv 18 miljoen mensen in Nederland) die zich niet ' aan de Nederlandse wet- en regelgeving houden' onvolwaardige burger noemen is ook akelig discriminerend uit te leggen

Debat woensdag: ik verwacht niks stevigs richting PVV en hun leider van de rechtse partijen.
Misschien is CU een beetje lastig. Maar hoe stevig zullen de linkse partijen reageren ?
pi_211594547
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 13:50 schreef Bluesdude het volgende:
Btw .... iedereen (bijv 18 miljoen mensen in Nederland) die zich niet ' aan de Nederlandse wet- en regelgeving houden' onvolwaardige burger noemen is ook akelig discriminerend uit te leggen

Debat woensdag: ik verwacht niks stevigs richting PVV en hun leider van de rechtse partijen.
Misschien is CU een beetje lastig. Maar hoe stevig zullen de linkse partijen reageren ?
CU is natuurlijk ook gewoon links. En het gaat niet om stevigheid richting Wilders, maar met name richting Omtzigt. Wat vindt hij van zo'n zin?
pi_211594581
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 13:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
CU is natuurlijk ook gewoon links. En het gaat niet om stevigheid richting Wilders, maar met name richting Omtzigt. Wat vindt hij van zo'n zin?
Ook interessant, hoe reageren de 3 coalitiepartners op dat zinnetje en public .

En zal Wilders in de Kamer zijn excuses maken voor het soort tweets zoals deze van december 2021:

https://twitter.com/g900ap/status/1728095529932935661
  dinsdag 12 december 2023 @ 13:57:46 #169
12221 Tijn