Scheiding der machten is juist een goed iets. Niet alleen als het even niet uitkomt.quote:Op dinsdag 12 december 2023 22:54 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik kan mij altijd goed voorstellen waarom Omtzigt zich groen en geel ergert aan dit soort dingen, want de machtsverhouding is behoorlijk scheef gegroeid.
Motie (van de SGP) om de 17 miljoen euro voor Oekraïne te dekken uit de bestaande EU begroting ipv via ‘nieuw’ geld.quote:
Dit gaat nog een hele formatie-klus worden. De PVv stemde tegen.quote:Tweede Kamer wil Oekraïne blijven steunen en over toetreding tot EU praten
Oekraïne kan blijven rekenen op de financiële, diplomatieke en humanitaire steun van Nederland. Een meerderheid van de nieuwe Tweede Kamer zei dinsdag in een debat over de komende EU-top dat de hulp aan Kyiv moet doorgaan.
De grootste partij in de Kamer, de PVV, is altijd tegen Nederlandse militaire steun aan Oekraïne geweest. De partij van Geert Wilders vreest dat de Nederlandse belastingbetaler voor de kosten zal opdraaien.
Een aantal partijen wil Oekraïne geld en wapens blijven geven, maar voelt niets voor onderhandelingen over toetreding tot de Europese Unie. Zo zijn BBB, SGP en PVV tegen uitbreiding van de EU.
Toch stemde een meerderheid van de Kamer in met de start van onderhandelingen over toetreding van Oekraïne en Moldavië. Wel benadrukken politieke partijen dat de Kopenhagen-criteria - de voorwaarden voor toelating tot de EU - in acht moeten worden gehouden.
Onder meer VVD, GroenLinks-PvdA, NSC, CDA, Volt, ChristenUnie en D66 schaarden zich achter het beleid van het demissionaire kabinet. Demissionair premier Mark Rutte zei voor het debat al dat hij op de steun van de Kamer rekent. "Ik ben er echt van overtuigd dat die steun er is."
Europese leiders praten eind deze week over meer geld voor Oekraïne en de start van toetredingsgesprekken. Nederland is binnen de EU al sinds het begin van de oorlog in februari 2022 een van de aanjagers van steun aan Oekraïne.
Het punt is hier dat het onaanvaardbaar een vorm van de vertrouwensregel is. En die werkt niet meer, want Rutte en co hebben hun ontslag al ingediend. Daarom is dit een curiositeit.quote:Op dinsdag 12 december 2023 23:05 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Scheiding der machten is juist een goed iets. Niet alleen als het even niet uitkomt.
Dat is toch gewoon een enorm slechte motie of zie ik dat nou verkeerd?quote:Op dinsdag 12 december 2023 23:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Motie (van de SGP) om de 17 miljoen euro voor Oekraïne te dekken uit de bestaande EU begroting ipv via ‘nieuw’ geld.
Weet ik niet. Het ging mij ook niet zo zeer om de inhoud. Ik vond de vorm gewoon een leuke curiositeitquote:Op dinsdag 12 december 2023 23:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon een enorm slechte motie of zie ik dat nou verkeerd?
Voor de verandering ga ik hierin mee met Rutte. Hij houdt gewoon zijn rug recht en zegt 'Prima, maar hier kan ik niet mee leven"quote:Op dinsdag 12 december 2023 23:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Weet ik niet. Het ging mij ook niet zo zeer om de inhoud. Ik vond de vorm gewoon een leuke curiositeit
Ik zei toch al dat het niet perse kritiek wasquote:Op dinsdag 12 december 2023 23:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Voor de verandering ga ik hierin mee met Rutte. Hij houdt gewoon zijn rug recht en zegt 'Prima, maar hier kan ik niet mee leven"
De EU wil meer geld van de lidstaten, je kunt natuurlijk ook binnen de potjes die de EU al heeft schuiven. Dat is het punt. Vind dat wat anders dan forumesk zeggen ‘kap er maar mee’.quote:Volgens mij kan het ook helemaal niet, de afdracht aan de EU kan je niet zomaar verminderen om het ergens anders heen te sturen, toch?
Dat laatste snap ik maar ik vind het wel een vreemde beweging van de SGP, ik had dat eerder van een FvD of PVV verwacht.quote:Op dinsdag 12 december 2023 23:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zei toch al dat het niet perse kritiek wasMaar dat een demissionair minister zo expliciet de kabinetskwestie stelt is wel een curiositeit.
[..]
De EU wil meer geld van de lidstaten, je kunt natuurlijk ook binnen de potjes die de EU al heeft schuiven. Dat is het punt. Vind dat wat anders dan forumesk zeggen ‘kap er maar mee’.
Ik heb het debat niet gevolgd. Maar de SGP stemde ook met de PVV mee tegen eventuele uitbreiding van de EU (mbt Oekraïne). Zojuist.quote:Op dinsdag 12 december 2023 23:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat laatste snap ik maar ik vind het wel een vreemde beweging van de SGP, ik had dat eerder van een FvD of PVV verwacht.
Ik snap het verband niet helemaal tussen Israel en Oekraine?quote:Op dinsdag 12 december 2023 23:21 schreef Jojoke het volgende:
De SGP is volgens mij de grootste supporter van Israël in het gehele parlement. Dus als zij met deze motie komen dan is er wel ergens ruimte lijkt mij.
Dat kan ik begrijp, want ik zat een ander artikel te lezen en haalde deze landen even door elkaar.quote:Op dinsdag 12 december 2023 23:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik snap het verband niet helemaal tussen Israel en Oekraine?
Okquote:Op dinsdag 12 december 2023 23:31 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat kan ik begrijp, want ik zat een ander artikel te lezen en haalde deze landen even door elkaar.
Dat denk ik niet. De PVV achterban vindt migratie het belangrijkste. De rest boeit niet zo.quote:Op dinsdag 12 december 2023 23:11 schreef capricia het volgende:
https://www.nu.nl/politie(...)g-tot-eu-praten.html
[..]
Dit gaat nog een hele formatie-klus worden. De PVv stemde tegen.
Dommig Amerikanisme inderdaad.quote:Op dinsdag 12 december 2023 20:20 schreef Kickinalfa het volgende:
De grondwet is ook ineens overal en nergens goed voor begrijp ik. Voor of tegen de Pensioenwet, de kleur van de kerstballen, het maximum aantal vluchtelingen, de maximum snelheid op de snelweg.
Toch mooi dat ze dat in 1850 al feilloos wisten te beschrijven.
Omtzigt die opzichtig als een school leraar daar parmantig zit te showen hoe hij zijn fractie bij de hand neemt. Wat een vreselijke vent begint het ook te worden in zijn uitstraling. Ook zo'n griezel lach sinds bij NSC heeft opgericht, bang om in zijn natuurlijke gedrag van norsig en bozig voor de camera te verschijnen. Voelt allemaal zo geforceerd.quote:
Zeker. Ik ging in op het punt dat Omtzigt zo'n hekel heeft aan dit soort gedrag van oa Rutte. Er is een beetje een klimaat ontstaan dat de zittende macht per definitie fout is, terwijl een balance of power is je landsbestuur juist gezond is.quote:Op dinsdag 12 december 2023 23:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het punt is hier dat het onaanvaardbaar een vorm van de vertrouwensregel is. En die werkt niet meer, want Rutte en co hebben hun ontslag al ingediend. Daarom is dit een curiositeit.
Toch wil ik dit even nuanceren, waar zij de Grondwet over aanhaalde is de inlichtingenplicht van ministers en dat staat wel degelijk in de Grondwet. Wat de Grondwet echter niet bevat is een tijdspad, de manier waarop zij haar vraag formuleert doet het lijken alsof de minister binnen een week grondwettelijk verplicht is haar de gevraagde informatie te geven, dat is niet zo.quote:Op dinsdag 12 december 2023 20:20 schreef Kickinalfa het volgende:
De grondwet is ook ineens overal en nergens goed voor begrijp ik. Voor of tegen de Pensioenwet, de kleur van de kerstballen, het maximum aantal vluchtelingen, de maximum snelheid op de snelweg.
Toch mooi dat ze dat in 1850 al feilloos wisten te beschrijven.
De SGP is dan ook zeer EU-kritisch, willen eigenlijk alsnog van de Euro af, willen de passage over Ever Closer Union verwijderen en willen dat Nederland veel vaker dingen blokkeert. Wat betreft uitbreiding zijn ze ook al veel vaker tegen geweest (nou geef ik ze hier een punt dat ik 'ever closer union' en het toevoegen van 45 miljoen Oekraïners met een grotendeels totaal andere cultuur, andere normen en een andere levensstandaard en levensstijl ook volledig met elkaar botst).quote:Op dinsdag 12 december 2023 23:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb het debat niet gevolgd. Maar de SGP stemde ook met de PVV mee tegen eventuele uitbreiding van de EU (mbt Oekraïne). Zojuist.
‘Onteigend’ ook. Alle andere werkwoorden netjes op een t laten eindigen en dan ‘onteigend’ schrijven. Echt….quote:Op dinsdag 12 december 2023 19:04 schreef Nober het volgende:
[..]
Maak je niet zo druk.
[ twitter ]
[..]
[ twitter ]
Als alles in de ijskast gaat waarvan Geert zegt dat er in de ijskast gaat. Dan komt het kabinet niet eens in de buurt van zn eigen bolletje.quote:Op woensdag 13 december 2023 08:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Hmm we staan aan kop
[ afbeelding ]
Op links/rechts schaal
[ twitter ]
Toch staat hier zelfs de VVD een stuk rechtser (maar minder conservatief) dan de PVV:quote:Op woensdag 13 december 2023 08:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Hmm we staan aan kop
[ afbeelding ]
Op links/rechts schaal
[ twitter ]
Op basis van wat is dit? Want je kan toch moeilijk de Republikeinen een rechtse middenpartij noemen met de sociaal-ethische standpunten.quote:Op woensdag 13 december 2023 08:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Hmm we staan aan kop
[ afbeelding ]
Op links/rechts schaal
[ twitter ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |