Aha. Ik wilde net vragen hoe dat nu dan werkt. De nieuwe Kamer is beëdigd, Bergkamp is weg, dus wie zit nu dan voor? Kamminga dus.quote:Op maandag 11 december 2023 08:19 schreef Hanca het volgende:
Huidige tijdelijke voorzitter Kamminga gaat het in elk geval niet worden: https://dvhn.nl/groningen(...)-Kamer-28797775.html
T/m dinsdag kunnen kamerleden zich kandidaat stellen, donderdag gaan ze stemmen.quote:Op maandag 11 december 2023 08:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Aha. Ik wilde net vragen hoe dat nu dan werkt. De nieuwe Kamer is beëdigd, Bergkamp is weg, dus wie zit nu dan voor? Kamminga dus.
Wanneer wordt de nieuwe voor gekozen?
Sorry, ben niet beschikbaar noch gekozen.quote:Op zondag 10 december 2023 23:03 schreef Hawk234 het volgende:
Geen van beide
John Bercow -- ORDER!!! -- moet hem worden.
Onpartijdig, uit het buitenland, beste voorzitter die je maar kan hebben.
Ah kijk, Sjonnie Bercow stuurt zijn kat.quote:Op maandag 11 december 2023 20:50 schreef JohnBercow het volgende:
[..]
Sorry, ben niet beschikbaar noch gekozen.
Die heet ook Orderquote:Op maandag 11 december 2023 20:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ah kijk, Sjonnie Bercow stuurt zijn kat.
Het ziet er naar uit dat de VVD het de PVV gunt.quote:Op maandag 11 december 2023 08:19 schreef Hanca het volgende:
Huidige tijdelijke voorzitter Kamminga gaat het in elk geval niet worden: https://dvhn.nl/groningen(...)-Kamer-28797775.html
Of GL-PvdA gunt.quote:Op dinsdag 12 december 2023 20:59 schreef Pearlbitch het volgende:
[..]
Het ziet er naar uit dat de VVD het de PVV gunt.
Neuh.quote:
Dat vindt Bosma zelf niet zo logisch.quote:Op dinsdag 12 december 2023 21:26 schreef Shreyas het volgende:
Beide zijn prima, maar ik vind wel leuk als Bosma het wordt, over het algemeen vind ik het logischer als de grootste fractie de Kamervoorzitter levert, al is het geen vereiste natuurlijk.
Wel grappig trouwens dat deze twee kandidaten precies één week verschillen qua leeftijd.
Dat mag hij vinden, maar ik ben het niet eens met hemquote:Op dinsdag 12 december 2023 23:57 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat vindt Bosma zelf niet zo logisch.
Logischer zou zijn dat de grootste oppositiefractie die kamervoorzitter levert. In het geval de PVV niet zou gaan regeren is het Bosma ondanks zijn partij wat mij betreft van harte gegund. Hij doet dat echt kundig, charismatisch en leuk en heeft enorm veel parlementaire kennis. Ik denk dat die echt zou kunnen uitgroeien tot de beste kamervoorzitter ooit.quote:Op dinsdag 12 december 2023 21:26 schreef Shreyas het volgende:
Beide zijn prima, maar ik vind wel leuk als Bosma het wordt, over het algemeen vind ik het logischer als de grootste fractie de Kamervoorzitter levert, al is het geen vereiste natuurlijk.
Wel grappig trouwens dat deze twee kandidaten precies één week verschillen qua leeftijd.
Het zou inderdaad prima zijn om het reglement aan te passen dat de voorzitter uit de oppositie moet komen. Altijd de grootste oppositiepartij liever niet: stel dat met een wat andere uitslag NSC de grootste partij in de oppositie zou worden, die hebben maar 1 kamerlid met ervaring. Uit de oppositie is dus voldoende.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Logischer zou zijn dat de grootste oppositiefractie die kamervoorzitter levert. In het geval de PVV niet zou gaan regeren is het Bosma ondanks zijn partij wat mij betreft van harte gegund. Hij doet dat echt kundig, charismatisch en leuk en heeft enorm veel parlementaire kennis. Ik denk dat die echt zou kunnen uitgroeien tot de beste kamervoorzitter ooit.
Er is nu gewoon een coalitie van VVD-D66-CDA-CU, daar komen de bewindspersonen namelijk vandaan. Die partijen zijn nu dus uitgesloten. Bij een nieuwe coalitie zijn dat de nieuwe coalitiepartijen. Zo ingewikkeld is het toch niet om in de week van de installatie van een nieuw kabinet nogmaals voorzittersverkiezingen te houden indien nodig?quote:Op woensdag 13 december 2023 07:45 schreef Immerdebestebob het volgende:
Hoe wil je dan gaan voorzitten als er eerst een jaar geen kabinet is?
Je denkt dat de Kamer nu een jaar niet bij elkaar komt?quote:Op woensdag 13 december 2023 07:45 schreef Immerdebestebob het volgende:
Hoe wil je dan gaan voorzitten als er eerst een jaar geen kabinet is?
Exact. Zoals ik eerder opmerkte: het voorzitten kan Bosma inderdaad prima. Dat is echter niet de enige taak van de Kamervoorzitter.quote:Op woensdag 13 december 2023 07:56 schreef KareldeStoute het volgende:
Enige continuïteit kan ook geen kwaad lijkt me…
Het technische kan Bosma vast prima. De Kamervoorzitter heeft echter ook andere, meer ceremoniële taken, die passen hem vermoedelijk minder…
Dezelfde Boosma die vond dat de voorzitter uit de oppositie moest komen?quote:Op woensdag 13 december 2023 10:30 schreef Donaldson het volgende:
Ik neem aan dat dit Bosma wordt, met al z'n ervaring. Bosma heeft aangetoond vergaderingen prima te kunnen leiden. Het militante GroenLinks is geen partij die het land fatsoenlijk kan vertegenwoordigen, zeker niet richting buitenlandse bezoekers. Bovendien is van der Lee een controversieel figuur: https://www.rtlnieuws.nl/(...)andaal-oxfam-ik-bied
Ik heb nog geen kabinet-Wilders op het bordes zien staan, jij wel?quote:Op woensdag 13 december 2023 11:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dezelfde Boosma die vond dat de voorzitter uit de oppositie moest komen?
Bosma voorzitter en PVV gaat gedogenquote:Op woensdag 13 december 2023 11:06 schreef Donaldson het volgende:
[..]
Ik heb nog geen kabinet-Wilders op het bordes zien staan, jij wel?
ff opgezocht en dat heeft hij echt geroepen jaquote:Op woensdag 13 december 2023 11:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dezelfde Boosma die vond dat de voorzitter uit de oppositie moest komen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |