Per 4 Megawatt piekvermogen heb je ongeveer een vierkante kilometer nodig. Dat is dan gemiddeld 0,7 Megawatt wiebelstroom per vierkante kilometer.quote:Op zondag 3 december 2023 22:13 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Onzin. Dat valt reuze mee. Integendeel, windenergie op zee zal de natuur juist goed doen.
Waarom is dat relevant? We hebben genoeg ruimte op zee. Op land is dat toch iets uitdagender.quote:Op zondag 3 december 2023 22:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Per 4 Megawatt piekvermogen heb je ongeveer een vierkante kilometer nodig. Dat is dan gemiddeld 0,7 Megawatt wiebelstroom per vierkante kilometer.
Voor een kerncentrale met 5 reactors van 1650 Megawatt (continu!) heb je maximaal 2,5 vierkante kilometer nodig. Dat is dan 3000 Megawatt per vierkante kilometer, zelfs met een belachelijke 10% stilstand voor onderhoud.
Je hebt dus meer dan 4000 vierkante kilometer aan windturbines nodig voor hetzelfde vermogen als 1 vierkante kilometer kerncentrale.
En dat is niks ivm met zo'n beetje alles wat de mensheid uitstootquote:Op zondag 3 december 2023 22:21 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Yep, honderden tonnen micro- en nanoplastics en Bisfenol A uit de epoxyharsen.![]()
https://www.windwiki.nl/l(...)wind-turbine-blades/
Je kunt die kerncentrales eventueel ook op kunstmatige eilanden in zee bouwen.quote:Op zondag 3 december 2023 22:30 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Waarom is dat relevant? We hebben genoeg ruimte op zee. Op land is dat toch iets uitdagender.
Bedankt voor het bevestigen van mijn gelijk dat niemand er brood in ziet.quote:Op zondag 3 december 2023 22:28 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Totale onzin weer: https://www.nwea.nl/voorl(...)-in-groot-brittanie/
Offshore windenergie kan gewoon zonder subsidie worden aanbesteed.
Dat is per definitie onmogelijk met kernenergie.
Jammer dat hier zoveel onzin wordt geroepen.
Dat zal de businesscase weinig goeds doen.quote:Op zondag 3 december 2023 22:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je kunt die kerncentrales eventueel ook op kunstmatige eilanden in zee bouwen.
Kom niet met je lulverhalen dat het gezond is.quote:Op zondag 3 december 2023 22:30 schreef grrrrg het volgende:
[..]
En dat is niks ivm met zo'n beetje alles wat de mensheid uitstoot
Ja, tot windkracht 3 staan ze stil, bij windkracht 7 is de opbrengst maximaal en boven windkracht 10 staan ze ook stil.quote:Op zondag 3 december 2023 22:23 schreef Snolkelderij het volgende:
[..]
Nee hoor, als het stormt staan ze stil, kom maar kijken op het strand.
Ze kopen aandelen in die zonne- of windparken en/of groene certificaten. Kernenergie heb je eigenlijk alleen nog in België en Frankrijk.quote:Beetje offtopic:
Ik wilde laatst een nieuw energiecontract afsluiten, ze melden allemaal alleen wind- en zonnestroom te leveren. Hoe houd ik dan mijn diepvries koud 's nachts als het windstil is? Kernenergie kon ik niet kiezen.
Nee.quote:Op zondag 3 december 2023 22:33 schreef grrrrg het volgende:
[..]
jawel: https://www.eoswetenschap(...)e-oases-voor-pladijs
Omdat een scholletje lekker kan eten is het ook prima voor de rest?quote:Op zondag 3 december 2023 22:33 schreef grrrrg het volgende:
[..]
jawel: https://www.eoswetenschap(...)e-oases-voor-pladijs
Je bedoelt die paar vogels? Hoeveel denk je dat er sterven door gebruik van andere energievormen, ramen of huiskatten?quote:Op zondag 3 december 2023 22:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Omdat een scholletje lekker kan eten is het ook prima voor de rest?
Waaaw. Ga gewoon eens zoeken op downsides windenergie. Daar kan geen vette schol tegenop.
Met 1 grote kerncentrale kun je toe met 4000 vierkante kilometer minder windturbines. Alhoewel er door die kerncentrale vast ook wel dieren doodgaan.quote:Op zondag 3 december 2023 22:57 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Je bedoelt die paar vogels? Hoeveel denk je dat er sterven door gebruik van andere energievormen, ramen of huiskatten?
Het zal. Ik zie Red85 echter niet ageren tegen kolencentrales, omdat hij bezorgd is over vogels. 90% van de tijd als het aangehaald wordt is het door mensen die het geen reet interesseert, maar omdat ze een praatpuntje is ingefluisterd tegen windenergie.quote:Op zondag 3 december 2023 23:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Met 1 grote kerncentrale kun je toe met 4000 vierkante kilometer minder windturbines. Alhoewel er door die kerncentrale vast ook wel dieren doodgaan.
En ik had het nog fout gedaan ook, want die hele centrale bespaart 10.000 vierkante kilometer aan windturbines. Op zee. Op land zijn het er nog veel meer.quote:Op zondag 3 december 2023 23:04 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het zal. Ik zie Red85 echter niet ageren tegen kolencentrales, omdat hij bezorgd is over vogels.
Wat lul je uit je nek zeg. Niet alleen is kernenergie vele malen stabieler en op de lange termijn goedkoper en betrouwbaarder, iedereen weet dat windmolens vogelmoordmachines zijn. Google het eens, het is makkelijk te vinden.quote:Op zondag 3 december 2023 22:13 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Onzin. Dat valt reuze mee. Integendeel, windenergie op zee zal de natuur juist goed doen.
Inderdaad: https://en.wikipedia.org/wiki/Bird%E2%80%93window_collisionsquote:Op zondag 3 december 2023 22:57 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Je bedoelt die paar vogels? Hoeveel denk je dat er sterven door gebruik van andere energievormen, ramen of huiskatten?
Ruimte zat.quote:Op zondag 3 december 2023 23:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hoeveel ruimte hebben we eigenlijk in de Noordzee, als we nog schepen willen hebben in Rotterdam en Antwerpen, en kunnen vissen?
Hoeveel vierkante kilometer is dat voor ons?quote:Op maandag 4 december 2023 00:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ruimte zat.
Er liggen heel wat plannen, ook van buiten Nederland.
[ afbeelding ]
Ze gaan uit van 49TWh in 2030 uit wind in totaal in Nederland, dus gelijk aan de stroomproductie van 3,4 moderne 1.650MWe EPR reactoren. Dat is in theorie al voldoende stroom voor 9 miljoen EV's en 7 miljoen warmtepompen in Nederland, al weet ik ook wel dat de praktijk weerbarstiger isquote:Op maandag 4 december 2023 00:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel vierkante kilometer is dat voor ons?
Zo groot ziet het er niet uit. Zeg, nog maximaal 3 grote kerncentrales, alles bij elkaar? Of 1 voor het afgebeelde gebied?
Ah, we gaan persoonlijk worden.quote:Op zondag 3 december 2023 23:04 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het zal. Ik zie Red85 echter niet ageren tegen kolencentrales, omdat hij bezorgd is over vogels. 90% van de tijd als het aangehaald wordt is het door mensen die het geen reet interesseert, maar omdat ze een praatpuntje is ingefluisterd tegen windenergie.
Zijn dat piekvermogens of gemiddelde vermogens? Dat stoort me altijd enorm in de statistieken, dat ze centrales die 24/7 hun maximale vermogen kunnen leveren gelijkstellen met elektriciteitsbronnen die gemiddeld maar tussen de 8 en 17% van het opgegeven vermogen kunnen leveren.quote:Op maandag 4 december 2023 00:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze gaan uit van 49TWh in 2030 uit wind in totaal in Nederland, dus gelijk aan de stroomproductie van 3,4 moderne 1.650MWe EPR reactoren. Dat is in theorie al voldoende stroom voor 9 miljoen EV's en 7 miljoen warmtepompen in Nederland, al weet ik ook wel dat de praktijk weerbarstiger is
Niet dat het daarmee in 2030 over is qua uitbreiding van wind op zee maar dat is het doel voor 2030 zelf.
De natuur is meer dan wat vogeltjes.quote:Op zondag 3 december 2023 23:59 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Wat lul je uit je nek zeg. Niet alleen is kernenergie vele malen stabieler en op de lange termijn goedkoper en betrouwbaarder, iedereen weet dat windmolens vogelmoordmachines zijn. Google het eens, het is makkelijk te vinden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |