Dat allemaal dus.quote:Op dinsdag 28 november 2023 06:37 schreef Inbox het volgende:
[..]
Soms, soms is men te eerlijk.
De belasting is al de grote winnaar in erfenissen als lijkenpikker. De inboedel moet je dus gewoon lekker verdelen zonder de belastingdienst in te lichten over de waarde.
Kun je nog zeggenschap krijgen rondom de afwikkeling? Dus, bij verkoop van de woning dat jullie als erfgenamen mee mogen beslissen over de hoogte van het te aanvaarden bod bijv ondanks dat de verkoop in handen is van de notaris? Ivm vriendjespolitiek enzo..
Kun je de woning nog in met je zus om wat spullen al uit de boedel te halen? Denkende aan bijv. de dure horloges of andere waardevolle spullen?
En, tot slaat de vraag: Waarom laat je pa dit in godsnaam over aan de notarisIs gewoon onnodig duur allemaal. Ruzie tussen de erfgenamen?
Ik moest gelijk denken aan de collectie oldtimers die afgelopen zomer geveild is in Dordrecht. Dementerende man, bewindvoerder besloot deze te verkopen evenals de panden waar ze in stonden opgeslagen. Het is maar goed dat de Staat der Nederlander de erfgenaam was, want anders hadden de nabestaanden gruwelijk genaaid geweest.quote:Op dinsdag 28 november 2023 07:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat allemaal dus.
Bij een (steenrijke, alleenstaande) oom, wist de belastingdienst al dat ie vermogend was (oom was btw fiscalist, verzekeringstussenpersoon), dus bij z'n overlijden moest de inboedel getaxeerd worden. Zelfs 'n oud schilderij van een vissersboot werd op 2000,- getaxeerd, niemand in de familie wilde het hebben. Is voor een krats weggegaan naar een veiling.
Wij hebben toen voor de bd kwam, diverse collecties mineralen/postzegels en gouden sierraden meegenomen en z'n gereedschap. Dat gaf achteraf toch weer trammelant tussen de familieleden onderling. Zelfs over de tuinslang is geruzied.quote:Op dinsdag 28 november 2023 08:24 schreef Inbox het volgende:
[..]
Ik moest gelijk denken aan de collectie oldtimers die afgelopen zomer geveild is in Dordrecht. Dementerende man, bewindvoerder besloot deze te verkopen evenals de panden waar ze in stonden opgeslagen. Het is maar goed dat de Staat der Nederlander de erfgenaam was, want anders hadden de nabestaanden gruwelijk genaaid geweest.
Panden die voor een schijtprijs verkocht werden en paar maanden later voor het dubbele verkocht werden. Een gigantische collectie die in zn gehaal aan een bekende autohandelaar verkocht werd, die er op zn beurt ongetwijfeld wel een miljoentje ofzo aan over heeft gehouden omdat hij het was die de veiling organiseerde. Je zal maar zo'n bewindvoerder treffen. Dat kan dus ook met een notaris..
De belastingdienst is natuurlijk niet achterlijk. Een autocollectie op naam geregistreerd bij het RDW kun je niet zomaar 'vergeten' in een boedelbeschriving. Maar een stuk aardewerk met flinke waarde of een paar dure horloges of dat stuk antiek kun je nog wel even wegwerken voor de boedelbeschrijving en erfbelasting. Daar kun je dus duizenden euro's (uitgaande van 20% erfbelasting, ook over de taxatiewaarde) zo even besparen als je die uit de boedelomschriving kan houden door ze al mee naar huis te nemen in overleg met je zus.
Moet je wel zin in hebben en kunnen uiteraard. Als de notaris al een boedelomschrijving heeft gemaakt wordt dat lastig.
En je moet het willen
Met de vrijstelling erbij zitten wij denk ik voor het grootste gedeelte op 10% met een restant op 20%.quote:Op dinsdag 28 november 2023 08:24 schreef Inbox het volgende:
[..]
Ik moest gelijk denken aan de collectie oldtimers die afgelopen zomer geveild is in Dordrecht. Dementerende man, bewindvoerder besloot deze te verkopen evenals de panden waar ze in stonden opgeslagen. Het is maar goed dat de Staat der Nederlander de erfgenaam was, want anders hadden de nabestaanden gruwelijk genaaid geweest.
Panden die voor een schijtprijs verkocht werden en paar maanden later voor het dubbele verkocht werden. Een gigantische collectie die in zn geheel aan een bekende autohandelaar verkocht werd, die er op zn beurt ongetwijfeld wel een miljoen+ euro ofzo aan over heeft gehouden omdat hij het was die de autoveiling organiseerde, naast de winst die ie op de panden pakte. Je zal maar zo'n bewindvoerder treffen. Dat kan dus ook met een notaris..
De belastingdienst is natuurlijk niet achterlijk. Een autocollectie op naam geregistreerd bij het RDW kun je niet zomaar 'vergeten' in een boedelbeschriving. Maar een stuk aardewerk met flinke waarde of een paar dure horloges of dat stuk antiek kun je nog wel even wegwerken voor de boedelbeschrijving en erfbelasting. Daar kun je dus duizenden euro's (uitgaande van 20% erfbelasting, ook over de taxatiewaarde) zo even besparen als je die uit de boedelomschriving kan houden door ze al mee naar huis te nemen in overleg met je zus.
Moet je wel zin in hebben en kunnen uiteraard. Als de notaris al een boedelomschrijving heeft gemaakt wordt dat lastig.
En je moet het willen
Ik moet 3x verklaring van erfrecht hebben na het overlijden van mijn moeder.quote:Op maandag 27 november 2023 14:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, klaar dus hoef jij je niet druk te maken. Neem overigens maar aan van mij, dat iedereen probeert je een poot uit te draaien; wie je ook inschakelt bij de zaken. Notaris, makelaar, taxateur, hypotheekadviseur etc.
Over die tuinslang snap ik niet dat je daarover gaat lopen bitchen. Verzamelingen die mogelijk waarde hebben en gouden sierraden begrijp ik wel dat daar onenigheid over kan ontstaan als die zomaar worden meegenomen.quote:Op dinsdag 28 november 2023 08:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Wij hebben toen voor de bd kwam, diverse collecties mineralen/postzegels en gouden sierraden meegenomen en z'n gereedschap. Dat gaf achteraf toch weer trammelant tussen de familieleden onderling. Zelfs over de tuinslang is geruzied.
In die familie van die oom, lopen wat autistische/narcistische mensen rond. Die konden er niet tegen dat bijv. de mineralen werden verdeeld en ergens anders terecht kwamen. Een broer van die oom wilde alles bij het oude houden (soort museum ter nagedachtenis aan de overledene) en is uiteindelijk hysterisch door een psychiatrisch interventieteam opgevangen. Vanwege het leeghalen van het huis en de verkoop.quote:Op dinsdag 28 november 2023 10:10 schreef vosss het volgende:
Over die tuinslang snap ik niet dat je daarover gaat lopen bitchen. Verzamelingen die mogelijk waarde hebben en gouden sierraden begrijp ik wel dat daar onenigheid over kan ontstaan als die zomaar worden meegenomen.
Gelukkig had mijn moeder niet veel en gelukkig doen wij er niet zo moeilijk over. Het beetje geld wat overblijft gaat door drie en de spullen die er zijn wie wat mee wil nemen neemt het zich maar mee.
Wij gaan echt niet lopen bitchen van hey jij hebt de tv meegenomen en die is meer waard dan een fotolijstje wat ik heb meegenomen.
Doe normaal man. Wat kan mij zoiets triviaals nou schelen.
Als je even had gezocht naar een goedkopere notaris had je ook al snel een paar honderd euro bespaard.quote:Op dinsdag 28 november 2023 10:05 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik moet 3x verklaring van erfrecht hebben na het overlijden van mijn moeder.
Notaris rekent daar 670 euro voor. Ex leges van de gemeente.
Ik heb meteen gevraagd hoeveel dan 1x verklaring van erfrecht is. Met het idee dan verwerpen mijn 2 broers de erfenis wel en deel ik daarna zelf door 3.
Dat was ook gewoon 670 euro.
Beetje jammer. Had ons 446,67 euro kunnen besparen.
Wat wij verkeerd dachten: testamenten zijn bij die ene dorpsnotaris opgemaakt, dus moeten we daar voor de VvE ook zijn.quote:Op dinsdag 28 november 2023 11:37 schreef vosss het volgende:
Ja het had goedkoper gekund, maar deze notaris zat in hetzelfde dorp en hier had ze een testament vastliggen. Dus net zo makkelijk.
Dat zelf verdelen is niet slim, je betaald dan bijna 30% schenkbelasting bovenop de erfbelasting. Je verliest dan zo'n 40% van de erfenis aan de bd..quote:Op dinsdag 28 november 2023 10:05 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik moet 3x verklaring van erfrecht hebben na het overlijden van mijn moeder.
Notaris rekent daar 670 euro voor. Ex leges van de gemeente.
Ik heb meteen gevraagd hoeveel dan 1x verklaring van erfrecht is. Met het idee dan verwerpen mijn 2 broers de erfenis wel en deel ik daarna zelf door 3.
Dat was ook gewoon 670 euro.
Beetje jammer. Had ons 446,67 euro kunnen besparen.
Het is te weinig om erfbelasting te moeten betalen.quote:Op dinsdag 28 november 2023 17:01 schreef Visualthinker het volgende:
[..]
Dat zelf verdelen is niet slim, je betaald dan bijna 30% schenkbelasting bovenop de erfbelasting. Je verliest dan zo'n 40% van de erfenis aan de bd..
Kwam de belastingdienst de boedel inspecteren?quote:Op dinsdag 28 november 2023 08:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Wij hebben toen voor de bd kwam, diverse collecties mineralen/postzegels en gouden sierraden meegenomen en z'n gereedschap. Dat gaf achteraf toch weer trammelant tussen de familieleden onderling. Zelfs over de tuinslang is geruzied.
Heb wel geleerd om de zaken d.m.v. een testament te beschrijven; dat had die oom niet gedaan.
Met de verhalen tot nu toe, leer ik ook wel wat van moet ik zeggen, waar je op moet letten.quote:Op dinsdag 28 november 2023 11:21 schreef Inbox het volgende:
[..]
Als je even had gezocht naar een goedkopere notaris had je ook al snel een paar honderd euro bespaard.
670 euro voor een verklaring van erfrecht is niet bepaald goedkoop. Dat kan ook voor de helft
Net als dat het bij hypotheken loont om te shoppen voor een notaris die de nodige aktes kan inschrijven en opmaken. Voor een en dezelfde handeling kan dat letterlijk honderden euro's schelen.. Kun je best een uurtje extra voor uittrekken voor die paar honderd euro.
Bij erfenissen leer je je familie pas echt kennen. Ik weet nu al dat als mn pa overlijd de pleuris gaat uitbreken tussen mij en mn broer over de erfenis. In zekere zin snap ik dus wel waarom de vader van topicstarter dus een deel uit handen wil geven, al kost dat een fors bedrag. Zonde van het geld, maar het kan wel ruzies voorkomen.
Ik weet bijv. zeker dat mn broer het onderste uit de kan wil hebben bij de verkoop van het huis. Die zal bij wijze van voor een meeropbrengst van 1000 euro nog 2 maanden extra gaan leuren met de verkoop van een huis :/
Maar goed, terug naar de vragen van topicstarter, al is een topic met erfenisverhalen en -drama's ook wel een leuke voor Fok!
Gewoon in de boekenkast zetten, tussen de andere boeken, en hopen dat ze niet teveel opvallen.quote:Op woensdag 29 november 2023 07:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Met de verhalen tot nu toe, leer ik ook wel wat van moet ik zeggen, waar je op moet letten.
Zoals het belletje wat ging rinkelen dat de notaris wel erg graag wilde dat we een makelaar namen waar zij veel mee samenwerken of bijvoorbeeld die veilingmeester.
Dan weet ik nu alvast dat het geen slecht idee hoeft te zijn dat we niet akkoord hoeven te gaan met wat de veilingmeester er van gaat vinden en we liever van een eigen bedrag willen uitgaan.
Die ik zelf op zich ook wel scherp kan maken.
Wel ontdekte ik wat zeldzame bijbels in de woning, dat is het enige waar ik niet genoeg vanaf weet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |