abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211444258
Even een vraag over erven.
Zaken als het huis en dat soort “grote zaken” is inmiddels geregeld.

Maar hoe zit dit met spullen? Er zijn aardig wat spullen van redelijke waarde.
Dan hebben we het variërend van fietsen tot dure horloges, dure apparatuur van bepaalde verzamelwaarde etcetc.

Nou zal een veilingmeester komen kijken, de boel taxeren.

Maar word de erfbelasting daar op gebaseerd? En wat als je achteraf bepaalde spullen zelf voor meer weet te verkopen?
Of moet je dan achteraf als of voor ieder dingetje opnieuw erfbelasting opgeven?

Kom er niet helemaal uit.
Kan net de notaris nog vragen, maar die rekent aardig wat per uur. :+
pi_211444400
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 14:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Maar word de erfbelasting daar op gebaseerd? En wat als je achteraf bepaalde spullen zelf voor meer weet te verkopen? Of moet je dan achteraf als of voor ieder dingetje opnieuw erfbelasting opgeven?

Ja. Lekker meegenomen. Nee.
pi_211444470
quote:

Dan hebben we het variërend van fietsen tot dure horloges, dure apparatuur van bepaalde verzamelwaarde etcetc.

Maar word de erfbelasting daar op gebaseerd? En wat als je achteraf bepaalde spullen zelf voor meer weet te verkopen?
Of moet je dan achteraf als of voor ieder dingetje opnieuw erfbelasting opgeven?

Recent meegemaakt. Gewoon een slag naar geslagen, jaar later de definitieve aanslag ontvangen; ongewijzigd.

Maakt die veilingmeester een officieel rapport?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211444482
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 14:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Recent meegemaakt. Gewoon een slag naar geslagen, jaar later de definitieve aanslag ontvangen; ongewijzigd.
Ja maar, mijn vader in dit geval, heeft de notaris aangesteld als executeur van het afwikkelen van al het fiscale.
Dus verkoop woning / garage etc. Erfbelasting en alles wat er bij komt kijken.

Ik kan dus zelf niet zomaar wat opgeven, qua inboedel en de wat duurdere spullen.

Ja die maakt een rapport voor de notaris.
pi_211444494
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 14:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ja maar, mijn vader in dit geval, heeft de notaris aangesteld als executeur van het afwikkelen van al het fiscale.

Ik kan dus zelf niet zomaar wat opgeven, qua inboedel en de wat duurdere spullen.
Wie doet nou de aangifte; jij (erfgenamen) of de notaris??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211444496
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 14:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Wie doet nou de aangifte; jij (erfgenamen) of de notaris??
Notaris.
pi_211444509
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 14:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Notaris.
Nou, klaar dus hoef jij je niet druk te maken. Neem overigens maar aan van mij, dat iedereen probeert je een poot uit te draaien; wie je ook inschakelt bij de zaken. Notaris, makelaar, taxateur, hypotheekadviseur etc.
pi_211444532
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 14:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Nou, klaar dus hoef jij je niet druk te maken.
Dus als, na taxatie etc en wij verkopen zelf achteraf bijvoorbeeld fietsen voor X meer als wat is opgegeven door notaris (en dat duurt ook allemaal wel even) maakt dat dus niet uit?

En dat geloof ik graag, notaris alleen al gaat richting de 15000, misschien excl btw.
pi_211444555
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 14:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Notaris.
Notaris laat een taxateur een schatting maken van de waarde van de spullen. Dat gaat over het algemeen, als er geen héél bijzondere spullen bij zitten, redelijk op natte-vinger-niveau en die fictieve waarde zal over het algemeen wel meevallen.
pi_211444574
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 14:52 schreef Buendia het volgende:

[..]
Notaris laat een taxateur een schatting maken van de waarde van de spullen. Dat gaat over het algemeen, als er geen héél bijzondere spullen bij zitten, redelijk op natte-vinger-niveau en die fictieve waarde zal over het algemeen wel meevallen.
Ja dat zit er wel tussen.
Hoop Braun spul alleen al voor duizenden euro’s, dure merk fietsen, Chinees porselein, Maurice Lacroix horloges dat soort spul.
pi_211444595
quote:

[..]
Ja maar, mijn vader in dit geval, heeft de notaris aangesteld als executeur van het afwikkelen
Nog even een tip: in het testament wordt als het goed is ook al de vergoeding van de notaris geregeld. Honorarium is 1 % van de waarde van de nalatenschap.

Zo was het bij een van mijn schoonvaders ook. De notaris diende vervolgens uurtje-factuurtje declaraties in, die de 1 % vergoeding overschreden. Heb toen een correctief gesprek met hem moeten voeren.
pi_211444620
quote:

[..]
Nou, klaar dus hoef jij je niet druk te maken. Neem overigens maar aan van mij, dat iedereen probeert je een poot uit te draaien; wie je ook inschakelt bij de zaken. Notaris, makelaar, taxateur, hypotheekadviseur etc.
Precies dit...
pi_211444646
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 14:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Hoop Braun spul alleen al voor duizenden euro’s, dure merk fietsen, Chinees porselein, Maurice Lacroix horloges dat soort spul.
Ik bedoel met bijzondere spullen dingen die je via een veilinghuis zou verkopen. Van Goghs ofzo ;)

Voor electronica en fietsen geldt over het algemeen gewoon de dagwaarde
pi_211444663
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 14:54 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Nog even een tip: in het testament wordt als het goed is ook al de vergoeding van de notaris geregeld. Honorarium is 1 % van de waarde van de nalatenschap.

Zo was het bij een van mijn schoonvaders ook. De notaris diende vervolgens uurtje-factuurtje declaraties in, die de 1 % vergoeding overschreden. Heb toen een correctief gesprek met hem moeten voeren.
Nee die 1% is ongebruikelijk.
Er is uurloon afgesproken.
  maandag 27 november 2023 @ 16:58:54 #15
409812 Visualthinker
Online since 1993
pi_211445899
quote:

[..]

Ja die maakt een rapport voor de notaris.
Dat is jammer, Ik heb onlangs alleen de notaris aangewend voor de erfverklaring en voor de overdracht van het huis na de verkoop. Ik heb verder alles in eigen beheer gedaan, zoals de aangifte erfbelasting en dus ook de opgaaf van de economische waarde van de inboedel, en aangezien er niemand van de instanties wetenschap had van de inboedel van mijn vader heb ik deze op nul gezet.. Ik heb daardoor alleen erfbelasting betaald over de WOZ waarde van de woning, en over de tegoeden op bank en spaarrekeningen. Maar dat is natuurlijk een andere situatie als die van jou, ik was in mijn geval enigste erfgenaam en de executeur..

Kun je de woning in, zonder en voor de notaris? Je zou als de boedel nog niet bekend is, of als deze een niet gespecificeerde boedelverzekering heeft al het een en ander kunnen verwijderen in overleg met alle erfgenamen.. Wat niet weet, wat niet deert, en dat geld dan voornamelijk voor de bd.. Niet zoals het hoort, maar mits goed uitgevoerd goed te doen...

Wat ook nog een optie is is de notaris vragen het bedrag van de inboedelverzekering (die je vader had afgesloten) te gebruiken en geen taxatie. Naar mijn weten en ik kan er naast zitten, is de economische waarde ongeveer 25% van de verzekerde waarde. Dat kan je een hoop erfbelasting schelen mocht de werkelijke waarde van de boedel hoger liggen.. Delen van de boedel moeten dan niet afzonderlijk getaxeerd zijn, maar onder een algemene boedelverzekering vallen.
pi_211446837
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 16:58 schreef Visualthinker het volgende:

[..]
Dat is jammer, Ik heb onlangs alleen de notaris aangewend voor de erfverklaring en voor de overdracht van het huis na de verkoop. Ik heb verder alles in eigen beheer gedaan, zoals de aangifte erfbelasting en dus ook de opgaaf van de economische waarde van de inboedel, en aangezien er niemand van de instanties wetenschap had van de inboedel van mijn vader heb ik deze op nul gezet.. Ik heb daardoor alleen erfbelasting betaald over de WOZ waarde van de woning, en over de tegoeden op bank en spaarrekeningen. Maar dat is natuurlijk een andere situatie als die van jou, ik was in mijn geval enigste erfgenaam en de executeur..

Kun je de woning in, zonder en voor de notaris? Je zou als de boedel nog niet bekend is, of als deze een niet gespecificeerde boedelverzekering heeft al het een en ander kunnen verwijderen in overleg met alle erfgenamen.. Wat niet weet, wat niet deert, en dat geld dan voornamelijk voor de bd.. Niet zoals het hoort, maar mits goed uitgevoerd goed te doen...

Wat ook nog een optie is is de notaris vragen het bedrag van de inboedelverzekering (die je vader had afgesloten) te gebruiken en geen taxatie. Naar mijn weten en ik kan er naast zitten, is de economische waarde ongeveer 25% van de verzekerde waarde. Dat kan je een hoop erfbelasting schelen mocht de werkelijke waarde van de boedel hoger liggen.. Delen van de boedel moeten dan niet afzonderlijk getaxeerd zijn, maar onder een algemene boedelverzekering vallen.
Invoerverzekering, die zal er geweest zijn lijkt mij, moet ik even navragen gezien ik niet persoonlijk de mappen/papieren heb met zulk soort info. (Die heeft mijn zus, de andere erfgenaam)

Notaris is al geweest in de woning, met makelaar onlangs.
  maandag 27 november 2023 @ 18:43:34 #17
409812 Visualthinker
Online since 1993
pi_211447181
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 18:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Invoerverzekering, die zal er geweest zijn lijkt mij, moet ik even navragen gezien ik niet persoonlijk de mappen/papieren heb met zulk soort info. (Die heeft mijn zus, de andere erfgenaam)

Dan is misschien nog de taxatie te beïnvloeden, maar dan moet je zelf een goede inschatting kunnen maken van de waarde van de boedel, je moet zeker weten dat deze hoger is dan 25% van de verzekerde waarde. (ik zeg 25% maar dat weet ik niet zeker) Mooi zou het dan zijn als je vader verzaakt heeft de boedelverzekering op te hogen naarmate de boedel groter werd. Misschien kan de notaris je hier in adviseren, een schatting op basis van het verzekerde bedrag is helemaal niet gek volgens mij..
pi_211447241
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 18:43 schreef Visualthinker het volgende:

[..]
Dan is misschien nog de taxatie te beïnvloeden, maar dan moet je zelf een goede inschatting kunnen maken van de waarde van de boedel, je moet zeker weten dat deze hoger is dan 25% van de verzekerde waarde. (ik zeg 25% maar dat weet ik niet zeker) Mooi zou het dan zijn als je vader verzaakt heeft de boedelverzekering op te hogen naarmate de boedel groter werd. Misschien kan de notaris je hier in adviseren, een schatting op basis van het verzekerde bedrag is helemaal niet gek volgens mij..
Ik heb het doorgegeven aan zus, ik kan dat niet in mijn eentje beslissen uiteraard.
Nadeel van dit testament.
pi_211447368
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 18:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

En de veilingmeester, heeft die de zaken al bewonderd?

Eigenlijk snap ik niet dat zoiets uit handen wordt gegeven aan lieden die daar financieel belang bij hebben. Erfenis afwikkelen en belastingaangifte is geen hogere wiskunde.
  maandag 27 november 2023 @ 19:13:02 #20
409812 Visualthinker
Online since 1993
pi_211447463
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 18:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ik heb het doorgegeven aan zus, ik kan dat niet in mijn eentje beslissen uiteraard.
Nadeel van dit testament.
Ja je bent overgeleverd aan de notaris, dat dien je te respecteren als keus van je vader. Ergens is het ook wel fijn zo, er wordt veel werk uit je handen genomen, je hebt dan meer tijd om te rouwen.. Ik was met beide druk, en dat is toch wel pittig weet ik nu..
  dinsdag 28 november 2023 @ 05:40:07 #21
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211451127
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 14:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Is het veel waard of was het bij aanschaf duur?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_211451170
quote:

Soms, soms is men te eerlijk.

De belasting is al de grote winnaar in erfenissen als lijkenpikker. De inboedel moet je dus gewoon lekker verdelen zonder de belastingdienst in te lichten over de waarde.

Kun je nog zeggenschap krijgen rondom de afwikkeling? Dus, bij verkoop van de woning dat jullie als erfgenamen mee mogen beslissen over de hoogte van het te aanvaarden bod bijv ondanks dat de verkoop in handen is van de notaris? Ivm vriendjespolitiek enzo..

Kun je de woning nog in met je zus om wat spullen al uit de boedel te halen? Denkende aan bijv. de dure horloges of andere waardevolle spullen?

En, tot slaat de vraag: Waarom laat je pa dit in godsnaam over aan de notaris -O- Is gewoon onnodig duur allemaal. Ruzie tussen de erfgenamen?

[ Bericht 19% gewijzigd door Inbox op 28-11-2023 06:48:53 ]
pi_211451216
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 05:40 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Zoals ik al zei, dat spul wordt vaak getaxeerd op fiscale dagwaarde. Tenzij het nieuwe winkelvoorraad is, zal de taxatiewaarde wel meevallen. Waaarschijnlijk krijg je er op marktplaats meer voor, als je het kunt verkopen
pi_211451266
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 05:40 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Waard.
Sommige apparatuur is oud, jaren 80/90 maar het is het spul dat bij verzamelaars (als je een set hebt van Braun bijvoorbeeld) duizenden euro’s waard.

Van de rest weet je het nooit zeker, lijkt mij tenminste.
Dure merkhorloges zijn nu juist erg in trek.
De fietsen zijn wel erg duur volgens een kenner.

Maar ja we zien het wel, het was meer de vraag hoe dit dan zit na verkoop spullen en erfbelasting.
Maar op zich duidelijk antwoord wel, er moet een bedrag worden opgegeven, dit kan op basis van taxatie of beetje de economische waarde inschatten en dat opgeven.

De veilingmeester komt nog overigens.
pi_211451273
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 06:37 schreef Inbox het volgende:

[..]

De belasting is al de grote winnaar in erfenissen als lijkenpikker. De inboedel moet je dus gewoon lekker verdelen zonder de belastingdienst in te lichten over de waarde.

Kun je nog zeggenschap krijgen rondom de afwikkeling? Dus, bij verkoop van de woning dat jullie als erfgenamen mee mogen beslissen over de hoogte van het te aanvaarden bod bijv ondanks dat de verkoop in handen is van de notaris? Ivm vriendjespolitiek enzo..

Kun je de woning nog in met je zus om wat spullen al uit de boedel te halen? Denkende aan bijv. de dure horloges of andere waardevolle spullen?

En, tot slaat de vraag: Waarom laat je pa dit in godsnaam over aan de notaris -O- Is gewoon onnodig duur allemaal. Ruzie tussen de erfgenamen?
Ja wij hebben wel inspraak verkoop woning/garage (dit zijn 2 losse percelen), daar doet de notaris niet moeilijk over.
De makelaar maakt verschillende bedragen op voor ieder onderdeel van laag naar hoog zeg maar.

Wat je laatste vraag betreft denk ik zorg wegnemen, hij was een enorm pietje precies en schreef zelf de rouwkaarten en rouwbrieven etc al vooruit, meerdere versies lagen er zelfs klaar afhankelijk van omstandigheden.
pi_211451389
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 06:37 schreef Inbox het volgende:

[..]

Dat allemaal dus.

Bij een (steenrijke, alleenstaande) oom, wist de belastingdienst al dat ie vermogend was (oom was btw fiscalist, verzekeringstussenpersoon), dus bij z'n overlijden moest de inboedel getaxeerd worden. Zelfs 'n oud schilderij van een vissersboot werd op 2000,- getaxeerd, niemand in de familie wilde het hebben. Is voor een krats weggegaan naar een veiling.
pi_211451550
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 07:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat allemaal dus.

Bij een (steenrijke, alleenstaande) oom, wist de belastingdienst al dat ie vermogend was (oom was btw fiscalist, verzekeringstussenpersoon), dus bij z'n overlijden moest de inboedel getaxeerd worden. Zelfs 'n oud schilderij van een vissersboot werd op 2000,- getaxeerd, niemand in de familie wilde het hebben. Is voor een krats weggegaan naar een veiling.
Ik moest gelijk denken aan de collectie oldtimers die afgelopen zomer geveild is in Dordrecht. Dementerende man, bewindvoerder besloot deze te verkopen evenals de panden waar ze in stonden opgeslagen. Het is maar goed dat de Staat der Nederlander de erfgenaam was, want anders hadden de nabestaanden gruwelijk genaaid geweest.

Panden die voor een schijtprijs verkocht werden en paar maanden later voor het dubbele verkocht werden. Een gigantische collectie die in zn geheel aan een bekende autohandelaar verkocht werd, die er op zn beurt ongetwijfeld wel een miljoen+ euro ofzo aan over heeft gehouden omdat hij het was die de autoveiling organiseerde, naast de winst die ie op de panden pakte. Je zal maar zo'n bewindvoerder treffen. Dat kan dus ook met een notaris..

De belastingdienst is natuurlijk niet achterlijk. Een autocollectie op naam geregistreerd bij het RDW kun je niet zomaar 'vergeten' in een boedelbeschriving. Maar een stuk aardewerk met flinke waarde of een paar dure horloges of dat stuk antiek kun je nog wel even wegwerken voor de boedelbeschrijving en erfbelasting. Daar kun je dus duizenden euro's (uitgaande van 20% erfbelasting, ook over de taxatiewaarde) zo even besparen als je die uit de boedelomschriving kan houden door ze al mee naar huis te nemen in overleg met je zus.

Moet je wel zin in hebben en kunnen uiteraard. Als de notaris al een boedelomschrijving heeft gemaakt wordt dat lastig.

En je moet het willen :Y

[ Bericht 1% gewijzigd door Inbox op 28-11-2023 09:57:37 ]
pi_211451609
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 08:24 schreef Inbox het volgende:

[..]
Ik moest gelijk denken aan de collectie oldtimers die afgelopen zomer geveild is in Dordrecht. Dementerende man, bewindvoerder besloot deze te verkopen evenals de panden waar ze in stonden opgeslagen. Het is maar goed dat de Staat der Nederlander de erfgenaam was, want anders hadden de nabestaanden gruwelijk genaaid geweest.

Panden die voor een schijtprijs verkocht werden en paar maanden later voor het dubbele verkocht werden. Een gigantische collectie die in zn gehaal aan een bekende autohandelaar verkocht werd, die er op zn beurt ongetwijfeld wel een miljoentje ofzo aan over heeft gehouden omdat hij het was die de veiling organiseerde. Je zal maar zo'n bewindvoerder treffen. Dat kan dus ook met een notaris..

De belastingdienst is natuurlijk niet achterlijk. Een autocollectie op naam geregistreerd bij het RDW kun je niet zomaar 'vergeten' in een boedelbeschriving. Maar een stuk aardewerk met flinke waarde of een paar dure horloges of dat stuk antiek kun je nog wel even wegwerken voor de boedelbeschrijving en erfbelasting. Daar kun je dus duizenden euro's (uitgaande van 20% erfbelasting, ook over de taxatiewaarde) zo even besparen als je die uit de boedelomschriving kan houden door ze al mee naar huis te nemen in overleg met je zus.

Moet je wel zin in hebben en kunnen uiteraard. Als de notaris al een boedelomschrijving heeft gemaakt wordt dat lastig.

Wij hebben toen voor de bd kwam, diverse collecties mineralen/postzegels en gouden sierraden meegenomen en z'n gereedschap. Dat gaf achteraf toch weer trammelant tussen de familieleden onderling. Zelfs over de tuinslang is geruzied.

Heb wel geleerd om de zaken d.m.v. een testament te beschrijven; dat had die oom niet gedaan.
pi_211452364
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 08:24 schreef Inbox het volgende:

[..]

Panden die voor een schijtprijs verkocht werden en paar maanden later voor het dubbele verkocht werden. Een gigantische collectie die in zn geheel aan een bekende autohandelaar verkocht werd, die er op zn beurt ongetwijfeld wel een miljoen+ euro ofzo aan over heeft gehouden omdat hij het was die de autoveiling organiseerde, naast de winst die ie op de panden pakte. Je zal maar zo'n bewindvoerder treffen. Dat kan dus ook met een notaris..

Met de vrijstelling erbij zitten wij denk ik voor het grootste gedeelte op 10% met een restant op 20%.
We hebben het niet over miljoenen hier, maar tja voor iemand die te arm is qua inkomen om een huis te kopen, een flink bedrag zeg maar.

Er is geen boedelbeschrijving trouwens.
Maar de notaris heeft wel met de makelaar (die normaal geen zaken doen met elkaar, wij kozen bewust voor een afwijkende die niet met dit kantoor samenwerkt) door alles heen gelopen / schuur / garage etc.
pi_211452411
quote:

[..]
Ik moet 3x verklaring van erfrecht hebben na het overlijden van mijn moeder.

Notaris rekent daar 670 euro voor. Ex leges van de gemeente.

Ik heb meteen gevraagd hoeveel dan 1x verklaring van erfrecht is. Met het idee dan verwerpen mijn 2 broers de erfenis wel en deel ik daarna zelf door 3.

Dat was ook gewoon 670 euro.

Beetje jammer. Had ons 446,67 euro kunnen besparen. :+
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_211452442
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 08:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Wij hebben toen voor de bd kwam, diverse collecties mineralen/postzegels en gouden sierraden meegenomen en z'n gereedschap. Dat gaf achteraf toch weer trammelant tussen de familieleden onderling. Zelfs over de tuinslang is geruzied.

Over die tuinslang snap ik niet dat je daarover gaat lopen bitchen. Verzamelingen die mogelijk waarde hebben en gouden sierraden begrijp ik wel dat daar onenigheid over kan ontstaan als die zomaar worden meegenomen.

Gelukkig had mijn moeder niet veel en gelukkig doen wij er niet zo moeilijk over. Het beetje geld wat overblijft gaat door drie en de spullen die er zijn wie wat mee wil nemen neemt het zich maar mee.

Wij gaan echt niet lopen bitchen van hey jij hebt de tv meegenomen en die is meer waard dan een fotolijstje wat ik heb meegenomen.

Doe normaal man. Wat kan mij zoiets triviaals nou schelen.
vosss is de naam,
pi_211452492
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 november 2023 10:10 schreef vosss het volgende:

Over die tuinslang snap ik niet dat je daarover gaat lopen bitchen. Verzamelingen die mogelijk waarde hebben en gouden sierraden begrijp ik wel dat daar onenigheid over kan ontstaan als die zomaar worden meegenomen.

Gelukkig had mijn moeder niet veel en gelukkig doen wij er niet zo moeilijk over. Het beetje geld wat overblijft gaat door drie en de spullen die er zijn wie wat mee wil nemen neemt het zich maar mee.

Wij gaan echt niet lopen bitchen van hey jij hebt de tv meegenomen en die is meer waard dan een fotolijstje wat ik heb meegenomen.

Doe normaal man. Wat kan mij zoiets triviaals nou schelen.
In die familie van die oom, lopen wat autistische/narcistische mensen rond. Die konden er niet tegen dat bijv. de mineralen werden verdeeld en ergens anders terecht kwamen. Een broer van die oom wilde alles bij het oude houden (soort museum ter nagedachtenis aan de overledene) en is uiteindelijk hysterisch door een psychiatrisch interventieteam opgevangen. Vanwege het leeghalen van het huis en de verkoop.

Die tuinslang wilde ie gebruiken om van de zomer de tuin gaan besproeien; terwijl in de winter het huis al in de verkoop ging.
pi_211452521
Ik heb het bij mijn moeder in de familie ook gezien toen oma de pijp uit ging. Dikke ruzie tussen haar 3 zussen. Zo erg dat 2 ervan jaren later niet eens naar de crematie van een van hun zussen gingen.

En dat ging dan om een paar duizend euro. Wat laat je je dan kennen voor een beetje geld. 8)7
vosss is de naam,
pi_211452526
Dubbel
vosss is de naam,
pi_211453021
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 november 2023 10:05 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik heb meteen gevraagd hoeveel dan 1x verklaring van erfrecht is. Met het idee dan verwerpen mijn 2 broers de erfenis wel en deel ik daarna zelf door 3.

Als je even had gezocht naar een goedkopere notaris had je ook al snel een paar honderd euro bespaard.
670 euro voor een verklaring van erfrecht is niet bepaald goedkoop. Dat kan ook voor de helft :Y

Net als dat het bij hypotheken loont om te shoppen voor een notaris die de nodige aktes kan inschrijven en opmaken. Voor een en dezelfde handeling kan dat letterlijk honderden euro's schelen.. Kun je best een uurtje extra voor uittrekken voor die paar honderd euro.

Bij erfenissen leer je je familie pas echt kennen. Ik weet nu al dat als mn pa overlijd de pleuris gaat uitbreken tussen mij en mn broer over de erfenis. In zekere zin snap ik dus wel waarom de vader van topicstarter dus een deel uit handen wil geven, al kost dat een fors bedrag. Zonde van het geld, maar het kan wel ruzies voorkomen.

Ik weet bijv. zeker dat mn broer het onderste uit de kan wil hebben bij de verkoop van het huis. Die zal bij wijze van voor een meeropbrengst van 1000 euro nog 2 maanden extra gaan leuren met de verkoop van een huis :/

Maar goed, terug naar de vragen van topicstarter, al is een topic met erfenisverhalen en -drama's ook wel een leuke voor Fok!
pi_211453172
Ja het had goedkoper gekund, maar deze notaris zat in hetzelfde dorp en hier had ze een testament vastliggen. Dus net zo makkelijk.
vosss is de naam,
pi_211453572
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 november 2023 11:37 schreef vosss het volgende:
Ja het had goedkoper gekund, maar deze notaris zat in hetzelfde dorp en hier had ze een testament vastliggen. Dus net zo makkelijk.
Wat wij verkeerd dachten: testamenten zijn bij die ene dorpsnotaris opgemaakt, dus moeten we daar voor de VvE ook zijn.

Niets is minder waar: testamenten worden in een centraal register opgeslagen en je kan bij iedere andere notaris t/m Schubbekutteveen aan toe, om de VvE op te laten maken. Komt in alle gevallen uit het centrale register, tenzij er geen testament is (zoals die zuunige oom van ons).
  dinsdag 28 november 2023 @ 17:01:43 #38
409812 Visualthinker
Online since 1993
pi_211456088
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 november 2023 10:05 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat zelf verdelen is niet slim, je betaald dan bijna 30% schenkbelasting bovenop de erfbelasting. Je verliest dan zo'n 40% van de erfenis aan de bd..
pi_211456316
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 17:01 schreef Visualthinker het volgende:

[..]
Dat zelf verdelen is niet slim, je betaald dan bijna 30% schenkbelasting bovenop de erfbelasting. Je verliest dan zo'n 40% van de erfenis aan de bd..
Het is te weinig om erfbelasting te moeten betalen.

Buiten dat, als ik in etappes wat geld pin en dat cash aan iemand anders zou geven geen haan die daar om kraait. :+
vosss is de naam,
  dinsdag 28 november 2023 @ 18:32:18 #40
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211456872
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 08:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb wel geleerd om de zaken d.m.v. een testament te beschrijven; dat had die oom niet gedaan.
Kwam de belastingdienst de boedel inspecteren?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_211461414
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 11:21 schreef Inbox het volgende:

[..]
Als je even had gezocht naar een goedkopere notaris had je ook al snel een paar honderd euro bespaard.
670 euro voor een verklaring van erfrecht is niet bepaald goedkoop. Dat kan ook voor de helft :Y

Net als dat het bij hypotheken loont om te shoppen voor een notaris die de nodige aktes kan inschrijven en opmaken. Voor een en dezelfde handeling kan dat letterlijk honderden euro's schelen.. Kun je best een uurtje extra voor uittrekken voor die paar honderd euro.

Bij erfenissen leer je je familie pas echt kennen. Ik weet nu al dat als mn pa overlijd de pleuris gaat uitbreken tussen mij en mn broer over de erfenis. In zekere zin snap ik dus wel waarom de vader van topicstarter dus een deel uit handen wil geven, al kost dat een fors bedrag. Zonde van het geld, maar het kan wel ruzies voorkomen.

Ik weet bijv. zeker dat mn broer het onderste uit de kan wil hebben bij de verkoop van het huis. Die zal bij wijze van voor een meeropbrengst van 1000 euro nog 2 maanden extra gaan leuren met de verkoop van een huis :/

Maar goed, terug naar de vragen van topicstarter, al is een topic met erfenisverhalen en -drama's ook wel een leuke voor Fok!
Met de verhalen tot nu toe, leer ik ook wel wat van moet ik zeggen, waar je op moet letten.
Zoals het belletje wat ging rinkelen dat de notaris wel erg graag wilde dat we een makelaar namen waar zij veel mee samenwerken of bijvoorbeeld die veilingmeester.

Dan weet ik nu alvast dat het geen slecht idee hoeft te zijn dat we niet akkoord hoeven te gaan met wat de veilingmeester er van gaat vinden en we liever van een eigen bedrag willen uitgaan.
Die ik zelf op zich ook wel scherp kan maken.

Wel ontdekte ik wat zeldzame bijbels in de woning, dat is het enige waar ik niet genoeg vanaf weet.
pi_211463252
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 07:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Met de verhalen tot nu toe, leer ik ook wel wat van moet ik zeggen, waar je op moet letten.
Zoals het belletje wat ging rinkelen dat de notaris wel erg graag wilde dat we een makelaar namen waar zij veel mee samenwerken of bijvoorbeeld die veilingmeester.

Dan weet ik nu alvast dat het geen slecht idee hoeft te zijn dat we niet akkoord hoeven te gaan met wat de veilingmeester er van gaat vinden en we liever van een eigen bedrag willen uitgaan.
Die ik zelf op zich ook wel scherp kan maken.

Wel ontdekte ik wat zeldzame bijbels in de woning, dat is het enige waar ik niet genoeg vanaf weet.
Gewoon in de boekenkast zetten, tussen de andere boeken, en hopen dat ze niet teveel opvallen.

Ik denk dat je veel te druk maakt, een taxateur gaat echt elk stuk appart bekijken, die loopt door het huis en doet een schatting wat het ongeveer waard zal zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')