Ja. Lekker meegenomen. Nee.quote:Op maandag 27 november 2023 14:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Maar word de erfbelasting daar op gebaseerd? En wat als je achteraf bepaalde spullen zelf voor meer weet te verkopen? Of moet je dan achteraf als of voor ieder dingetje opnieuw erfbelasting opgeven?
Recent meegemaakt. Gewoon een slag naar geslagen, jaar later de definitieve aanslag ontvangen; ongewijzigd.quote:Op maandag 27 november 2023 14:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Even een vraag over erven.
Zaken als het huis en dat soort “grote zaken” is inmiddels geregeld.
Maar hoe zit dit met spullen? Er zijn aardig wat spullen van redelijke waarde.
Dan hebben we het variërend van fietsen tot dure horloges, dure apparatuur van bepaalde verzamelwaarde etcetc.
Nou zal een veilingmeester komen kijken, de boel taxeren.
Maar word de erfbelasting daar op gebaseerd? En wat als je achteraf bepaalde spullen zelf voor meer weet te verkopen?
Of moet je dan achteraf als of voor ieder dingetje opnieuw erfbelasting opgeven?
Kom er niet helemaal uit.
Kan net de notaris nog vragen, maar die rekent aardig wat per uur.
Ja maar, mijn vader in dit geval, heeft de notaris aangesteld als executeur van het afwikkelen van al het fiscale.quote:Op maandag 27 november 2023 14:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Recent meegemaakt. Gewoon een slag naar geslagen, jaar later de definitieve aanslag ontvangen; ongewijzigd.
Wie doet nou de aangifte; jij (erfgenamen) of de notaris??quote:Op maandag 27 november 2023 14:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja maar, mijn vader in dit geval, heeft de notaris aangesteld als executeur van het afwikkelen van al het fiscale.
Dus verkoop woning / garage etc. Erfbelasting en alles wat er bij komt kijken.
Ik kan dus zelf niet zomaar wat opgeven, qua inboedel en de wat duurdere spullen.
Notaris.quote:Op maandag 27 november 2023 14:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Wie doet nou de aangifte; jij (erfgenamen) of de notaris??
Nou, klaar dus hoef jij je niet druk te maken. Neem overigens maar aan van mij, dat iedereen probeert je een poot uit te draaien; wie je ook inschakelt bij de zaken. Notaris, makelaar, taxateur, hypotheekadviseur etc.quote:
Dus als, na taxatie etc en wij verkopen zelf achteraf bijvoorbeeld fietsen voor X meer als wat is opgegeven door notaris (en dat duurt ook allemaal wel even) maakt dat dus niet uit?quote:Op maandag 27 november 2023 14:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, klaar dus hoef jij je niet druk te maken.
Notaris laat een taxateur een schatting maken van de waarde van de spullen. Dat gaat over het algemeen, als er geen héél bijzondere spullen bij zitten, redelijk op natte-vinger-niveau en die fictieve waarde zal over het algemeen wel meevallen.quote:
Ja dat zit er wel tussen.quote:Op maandag 27 november 2023 14:52 schreef Buendia het volgende:
[..]
Notaris laat een taxateur een schatting maken van de waarde van de spullen. Dat gaat over het algemeen, als er geen héél bijzondere spullen bij zitten, redelijk op natte-vinger-niveau en die fictieve waarde zal over het algemeen wel meevallen.
Nog even een tip: in het testament wordt als het goed is ook al de vergoeding van de notaris geregeld. Honorarium is 1 % van de waarde van de nalatenschap.quote:Op maandag 27 november 2023 14:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja maar, mijn vader in dit geval, heeft de notaris aangesteld als executeur van het afwikkelen
Precies dit...quote:Op maandag 27 november 2023 14:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, klaar dus hoef jij je niet druk te maken. Neem overigens maar aan van mij, dat iedereen probeert je een poot uit te draaien; wie je ook inschakelt bij de zaken. Notaris, makelaar, taxateur, hypotheekadviseur etc.
Ik bedoel met bijzondere spullen dingen die je via een veilinghuis zou verkopen. Van Goghs ofzoquote:Op maandag 27 november 2023 14:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja dat zit er wel tussen.
Hoop Braun spul alleen al voor duizenden euro’s, dure merk fietsen, Chinees porselein, Maurice Lacroix horloges dat soort spul.
Nee die 1% is ongebruikelijk.quote:Op maandag 27 november 2023 14:54 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Nog even een tip: in het testament wordt als het goed is ook al de vergoeding van de notaris geregeld. Honorarium is 1 % van de waarde van de nalatenschap.
Zo was het bij een van mijn schoonvaders ook. De notaris diende vervolgens uurtje-factuurtje declaraties in, die de 1 % vergoeding overschreden. Heb toen een correctief gesprek met hem moeten voeren.
Dat is jammer, Ik heb onlangs alleen de notaris aangewend voor de erfverklaring en voor de overdracht van het huis na de verkoop. Ik heb verder alles in eigen beheer gedaan, zoals de aangifte erfbelasting en dus ook de opgaaf van de economische waarde van de inboedel, en aangezien er niemand van de instanties wetenschap had van de inboedel van mijn vader heb ik deze op nul gezet.. Ik heb daardoor alleen erfbelasting betaald over de WOZ waarde van de woning, en over de tegoeden op bank en spaarrekeningen. Maar dat is natuurlijk een andere situatie als die van jou, ik was in mijn geval enigste erfgenaam en de executeur..quote:Op maandag 27 november 2023 14:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja maar, mijn vader in dit geval, heeft de notaris aangesteld als executeur van het afwikkelen van al het fiscale.
Dus verkoop woning / garage etc. Erfbelasting en alles wat er bij komt kijken.
Ik kan dus zelf niet zomaar wat opgeven, qua inboedel en de wat duurdere spullen.
Ja die maakt een rapport voor de notaris.
Invoerverzekering, die zal er geweest zijn lijkt mij, moet ik even navragen gezien ik niet persoonlijk de mappen/papieren heb met zulk soort info. (Die heeft mijn zus, de andere erfgenaam)quote:Op maandag 27 november 2023 16:58 schreef Visualthinker het volgende:
[..]
Dat is jammer, Ik heb onlangs alleen de notaris aangewend voor de erfverklaring en voor de overdracht van het huis na de verkoop. Ik heb verder alles in eigen beheer gedaan, zoals de aangifte erfbelasting en dus ook de opgaaf van de economische waarde van de inboedel, en aangezien er niemand van de instanties wetenschap had van de inboedel van mijn vader heb ik deze op nul gezet.. Ik heb daardoor alleen erfbelasting betaald over de WOZ waarde van de woning, en over de tegoeden op bank en spaarrekeningen. Maar dat is natuurlijk een andere situatie als die van jou, ik was in mijn geval enigste erfgenaam en de executeur..
Kun je de woning in, zonder en voor de notaris? Je zou als de boedel nog niet bekend is, of als deze een niet gespecificeerde boedelverzekering heeft al het een en ander kunnen verwijderen in overleg met alle erfgenamen.. Wat niet weet, wat niet deert, en dat geld dan voornamelijk voor de bd.. Niet zoals het hoort, maar mits goed uitgevoerd goed te doen...
Wat ook nog een optie is is de notaris vragen het bedrag van de inboedelverzekering (die je vader had afgesloten) te gebruiken en geen taxatie. Naar mijn weten en ik kan er naast zitten, is de economische waarde ongeveer 25% van de verzekerde waarde. Dat kan je een hoop erfbelasting schelen mocht de werkelijke waarde van de boedel hoger liggen.. Delen van de boedel moeten dan niet afzonderlijk getaxeerd zijn, maar onder een algemene boedelverzekering vallen.
Dan is misschien nog de taxatie te beïnvloeden, maar dan moet je zelf een goede inschatting kunnen maken van de waarde van de boedel, je moet zeker weten dat deze hoger is dan 25% van de verzekerde waarde. (ik zeg 25% maar dat weet ik niet zeker) Mooi zou het dan zijn als je vader verzaakt heeft de boedelverzekering op te hogen naarmate de boedel groter werd. Misschien kan de notaris je hier in adviseren, een schatting op basis van het verzekerde bedrag is helemaal niet gek volgens mij..quote:Op maandag 27 november 2023 18:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Invoerverzekering, die zal er geweest zijn lijkt mij, moet ik even navragen gezien ik niet persoonlijk de mappen/papieren heb met zulk soort info. (Die heeft mijn zus, de andere erfgenaam)
Notaris is al geweest in de woning, met makelaar onlangs.
Ik heb het doorgegeven aan zus, ik kan dat niet in mijn eentje beslissen uiteraard.quote:Op maandag 27 november 2023 18:43 schreef Visualthinker het volgende:
[..]
Dan is misschien nog de taxatie te beïnvloeden, maar dan moet je zelf een goede inschatting kunnen maken van de waarde van de boedel, je moet zeker weten dat deze hoger is dan 25% van de verzekerde waarde. (ik zeg 25% maar dat weet ik niet zeker) Mooi zou het dan zijn als je vader verzaakt heeft de boedelverzekering op te hogen naarmate de boedel groter werd. Misschien kan de notaris je hier in adviseren, een schatting op basis van het verzekerde bedrag is helemaal niet gek volgens mij..
En de veilingmeester, heeft die de zaken al bewonderd?quote:Op maandag 27 november 2023 18:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Invoerverzekering, die zal er geweest zijn lijkt mij, moet ik even navragen gezien ik niet persoonlijk de mappen/papieren heb met zulk soort info. (Die heeft mijn zus, de andere erfgenaam)
Notaris is al geweest in de woning, met makelaar onlangs.
Ja je bent overgeleverd aan de notaris, dat dien je te respecteren als keus van je vader. Ergens is het ook wel fijn zo, er wordt veel werk uit je handen genomen, je hebt dan meer tijd om te rouwen.. Ik was met beide druk, en dat is toch wel pittig weet ik nu..quote:Op maandag 27 november 2023 18:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik heb het doorgegeven aan zus, ik kan dat niet in mijn eentje beslissen uiteraard.
Nadeel van dit testament.
Is het veel waard of was het bij aanschaf duur?quote:Op maandag 27 november 2023 14:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja dat zit er wel tussen.
Hoop Braun spul alleen al voor duizenden euro’s, dure merk fietsen, Chinees porselein, Maurice Lacroix horloges dat soort spul.
Soms, soms is men te eerlijk.quote:Op maandag 27 november 2023 14:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Even een vraag over erven.
Zaken als het huis en dat soort “grote zaken” is inmiddels geregeld.
Maar hoe zit dit met spullen? Er zijn aardig wat spullen van redelijke waarde.
Dan hebben we het variërend van fietsen tot dure horloges, dure apparatuur van bepaalde verzamelwaarde etcetc.
Nou zal een veilingmeester komen kijken, de boel taxeren.
Maar word de erfbelasting daar op gebaseerd? En wat als je achteraf bepaalde spullen zelf voor meer weet te verkopen?
Of moet je dan achteraf als of voor ieder dingetje opnieuw erfbelasting opgeven?
Kom er niet helemaal uit.
Kan net de notaris nog vragen, maar die rekent aardig wat per uur.
Zoals ik al zei, dat spul wordt vaak getaxeerd op fiscale dagwaarde. Tenzij het nieuwe winkelvoorraad is, zal de taxatiewaarde wel meevallen. Waaarschijnlijk krijg je er op marktplaats meer voor, als je het kunt verkopenquote:Op dinsdag 28 november 2023 05:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Is het veel waard of was het bij aanschaf duur?
Waard.quote:Op dinsdag 28 november 2023 05:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Is het veel waard of was het bij aanschaf duur?
Ja wij hebben wel inspraak verkoop woning/garage (dit zijn 2 losse percelen), daar doet de notaris niet moeilijk over.quote:Op dinsdag 28 november 2023 06:37 schreef Inbox het volgende:
[..]
Soms, soms is men te eerlijk.
De belasting is al de grote winnaar in erfenissen als lijkenpikker. De inboedel moet je dus gewoon lekker verdelen zonder de belastingdienst in te lichten over de waarde.
Kun je nog zeggenschap krijgen rondom de afwikkeling? Dus, bij verkoop van de woning dat jullie als erfgenamen mee mogen beslissen over de hoogte van het te aanvaarden bod bijv ondanks dat de verkoop in handen is van de notaris? Ivm vriendjespolitiek enzo..
Kun je de woning nog in met je zus om wat spullen al uit de boedel te halen? Denkende aan bijv. de dure horloges of andere waardevolle spullen?
En, tot slaat de vraag: Waarom laat je pa dit in godsnaam over aan de notarisIs gewoon onnodig duur allemaal. Ruzie tussen de erfgenamen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |