Momenteel komen ze in elk geval alleen door Poolse vrachtwagens in die distributiecentra. 350.000 arbeidmigranten voor een sector die 0,2% van het BBP oplevert, dat moet jij toch ook totale nonsens vinden? Snap je nou echt niet dat juist deze groep alle problemen in de huizenmarkt veroorzaakt?quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, maar hoe komen de goederen in distributiecentra in hun eigen land. Een toverstaf?
Mischien denk ik dat de Nederlandse burger deze diensten graag wil afnemen. En dat het mischien wel duurzamer is om een busje pakjes te laten bezorgen dan iedere burger een aantal kilometers te laten rijden om ieder pakje zelf op te halen.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ah ja, het groeit naar 1,2 miljoen in 2028, einde van deze kabinetsperiode. 1,2 miljoen!
Ik snap echt niet dat jij het probleem niet ziet van het in stand houden van totaal nutteloze, grotendeels door buitenlanders ingevulde en geen BBP toevoegende sectoren.
Niet door Nederland, in elk geval.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er wordt wel goed aan verdiend natuurlijk.
Dat was dus mijn punt.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beetje vreemde stelling, die distributiecentra zitten hier en niet elders vanwege goede redenen.
Gewoon door verder te rijden. In Venlo is grofweg de helft van het bebouwde oppervlak van de stad distributiecentrum, dat had ook gewoon over de grens neergepoot kunnen worden.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, maar hoe komen de goederen in distributiecentra in hun eigen land. Een toverstaf?
Maar Amazone heeft de centra hierheen verplaatst net als Aliexpress omdat men hier BTW moet afdragenquote:Op zaterdag 25 november 2023 19:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat kan maar dat was niet het punt. Het punt was dat Hanca stelde dat ze de distributie centra naar andere landen toe moesten.
nee dat kan juist nietquote:Op zaterdag 25 november 2023 19:35 schreef J.B. het volgende:
[..]
Gewoon door verder te rijden. In Venlo is grofweg de helft van het bebouwde oppervlak van de stad distributiecentrum, dat had ook gewoon over de grens neergepoot kunnen worden.
Klopt, een heel deel komt hier binnen per buitenlandse vrachtwagen, wordt hier gesorteerd en dan per buitenlandse vrachtwagen weggereden. Opbrengst voor Nederland: file's en een huizentekort. Verder niets.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Buiten het feit dat veel van die goederen het land ook verlaten, distributiecentra betekent niet per definitie binnenlands.
Nee, dat snap ik niet omdat je blik veel te beperkt is. Je kijkt alleen maar naar de buitenlandse werknemers en niet naar de totale aantallen werknemers, heel veel nederlanders werken er ook en verdienen er goede salarissen mee.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Momenteel komen ze in elk geval alleen door Poolse vrachtwagens in die distributiecentra. 350.000 arbeidmigranten voor een sector die 0,2% van het BBP oplevert, dat moet jij toch ook totale nonsens vinden? Snap je nou echt niet dat juist deze groep alle problemen in de huizenmarkt veroorzaakt?
Puur om fiscale redenen, geen andere.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beetje vreemde stelling, die distributiecentra zitten hier en niet elders vanwege goede redenen.
Dat is wat kort door de bocht lijkt me. Hoewel de directe toegevoegde waarde wellicht beperkt lijkt, is onze hoogstaande en fijnmazige logistiek wel degelijk heel belangrijk voor de totale economie. Het is immers, met een heel lelijk woord, een belangrijke enabler voor allerlei andere sectoren, van de maakindustrie via de agro-food, tot aan de dienstensector. Het maakt Nederlandse producten en diensten gewoon een stuk aantrekkelijker.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
We hebben een tekort aan werknemers, oa vanwege juist onzin als die distributiecentra die geen cent opleveren en enorm veel kosten.
We hebben ook een overschot aan banen waar we misschien wel vanaf moeten.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
En we hebben een gillend tekort aan werknemers. Als je in tijden van tekorten nog eens flink gaat snijden, hoef je geen scherpe geest te zijn om te snappen wat er dan gebeurt.
Indirect natuurlijk wel, jij geniet toch ook van al die producten die je met een muisklik kunt bestellen?quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet door Nederland, in elk geval.
Dat is te kort door de bocht. Onze gunstige ligging, uitmuntende infrastructuur en flexibele arbeidsmarkt zijn hier ook erg belangrijk in. Kan je heel veel van vinden maar het wel een belangrijk onderdeel van de basis onder onze welvaart.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Puur om fiscale redenen, geen andere.
Door wie?quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er wordt wel goed aan verdiend natuurlijk.
Inderdaad. Deels ingevuld door arbeidsmigranten, deels door Nederlanders die beter wat anders kunnen doen.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We hebben ook een overschot aan banen waar we misschien wel vanaf moeten.
Nee, het is een grote basis onder de wegwerpmaatschappij en het verlies van welvaart. Niet onder onze welvaart zelf.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is te kort door de bocht. Onze gunstige ligging, uitmuntende infrastructuur en flexibele arbeidsmarkt zijn hier ook erg belangrijk in. Kan je heel veel van vinden maar het wel een belangrijk onderdeel van de basis onder onze welvaart.
Alle dozenschuivers.quote:
Ik wel. En het is duurzamer dan dat ik iedere keer naar een winkel toe moet met een auto, volgens mij, zeker gezien het feit dat winkels bij nogal dun gezaaid zijn. Wij rijden iedere zaterdag rond de 25 km om simpele boodschappen zoals bloemen, brood en wat andere dingen te halen. Als ze bezorgd konden worden zou ik dat graag doen.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Indirect natuurlijk wel, jij geniet toch ook van al die producten die je met een muisklik kunt bestellen?
Interessant, maar volgens mij heb je wel een wat afwijkende definitie van welvaart.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het is een grote basis onder de wegwerpmaatschappij en het verlies van welvaart. Niet onder onze welvaart zelf.
Dat is onderzocht, het is veel duurzamer om pakketten naar een verzamelpunt te brengen en de mensen daar pakketten te laten ophalen, dan ze thuis te bezorgen.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik wel. En het is duurzamer dan dat ik iedere keer naar een winkel toe moet met een auto, volgens mij, zeker gezien het feit dat winkels bij nogal dun gezaaid zijn. Wij rijden iedere zaterdag rond de 25 km om simpele boodschappen zoals bloemen, brood en wat andere dingen te halen. Als ze bezorgd konden worden zou ik dat graag doen.
Ja, dan wel. Maar een heel groot deel van Nederland woont op een plek waar je je dagelijkse boodschappen gewoon lopend of op de fiets kan doen. En dan zijn die honderdduizend bezorgbusjes natuurlijk helemaal niet duurzamer.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:41 schreef Tijger_m het volgende:
En het is duurzamer dan dat ik iedere keer naar een winkel toe moet met een auto, volgens mij,
Wat is dan beter volgens jou? En waarom ga jij er van uit dat die Nederlanders beter kunnen?quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad. Deels ingevuld door arbeidsmigranten, deels door Nederlanders die beter wat anders kunnen doen.
En dat ook, ja.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is onderzocht, het is veel duurzamer om pakketten naar een verzamelpunt te brengen en de mensen daar pakketten te laten ophalen, dan ze thuis te bezorgen.
Nee, ik neem het begrip brede welvaart, niet puur het kale geldverdienen door een paar rijke eigenaren van grote bedrijven. Een vrij normale definitie, die brede welvaart.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Interessant, maar volgens mij heb je wel een wat afwijkende definitie van welvaart.
Het is wel luxe dat je een wereldwijd productassortiment zo aan de deur bezorgd kan krijgen. Maar idd centrale afhaalpunten zijn wel wat efficiėnter.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dan wel. Maar een heel groot deel van Nederland woont op een plek waar je je dagelijkse boodschappen gewoon lopend of op de fiets kan doen. En dan zijn die honderdduizend bezorgbusjes natuurlijk helemaal niet duurzamer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |