Oké.quote:
Ja. Mocht het niet lukken dan regeert de meerderheid helemaal niet. Maar is de partijtop daar debet aan.quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik niet
de meerderheid regeert, als Wilders niet in staat is een meerderheid bij elkaar te krijgen dan mag hij niet regeren
ik denk dat wij een beetje langs mekaar heen aan het praten warenquote:Op vrijdag 24 november 2023 16:49 schreef sp3c het volgende:
maar dat zei ik al dus ik snap de vraag nog steeds niet echt denk ik
Verschillende numerieke meerderheden zeggen ja, de grootste krijgt het initiatief als eerste. Meer niet.quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:52 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oké.
Zou het persoonlijk een gotspe vinden en een klap in het gezicht van de democratie.
(Klink nu wel erg links)
[..]
Ja. Mocht het niet lukken dan regeert de meerderheid helemaal niet. Maar is de partijtop daar debet aan.
Numerieke meerderheid zegt gewoon ja.
naja de winnaar mag kiezenquote:Op vrijdag 24 november 2023 16:53 schreef koemleit het volgende:
[..]
ik denk dat wij een beetje langs mekaar heen aan het praten waren
maar hetzelfde bedoelen.
Ik snap hoe het werkt. Maar volgens mij heeft de kiezer (en achterban NSC/VVD) reeds gesproken.quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:51 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het systeem werkt in NL zo: De grootste partij mag de informateur leveren. Die moet onderzoeken welke coalities mogelijk zijn. Waarschijnlijk zal die beginnen met zijn eigen partij en wie er op de verlanglijst staan als coalitiepartners. Maar gaat dat niet, en er komt er geen akkoord tussen die partijen, dan mag iemand anders het proberen. Dat kan best een tijd duren.
Maar het kan zomaar dat Wilders de VVD als gedoogpartner helemaal geen groot probleem vindt. Maar misschien vindt Omzigt het wel weer een issue. Wat ga je dan doen? Dat moet worden uitgezocht. Het is een beetje puzzelen.
Het is wel eens voorgekomen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:48 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oke, haal even een voorbeeld aan van een partij met 37 zetels die niet in de regering/coalitie komt.
Ik wacht wel.
Bovendien, als er een coalitie mogelijk is met een meerderheid, is dat per definitie democratisch. Ook als de grootste partij daar niet bij zit.quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik niet
de meerderheid regeert, als Wilders niet in staat is een meerderheid bij elkaar te krijgen dan mag hij niet regeren
daar is niks links of rechts aan lijkt me
Laat het hem lekker 280 dagen proberen danquote:Op vrijdag 24 november 2023 16:54 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Verschillende numerieke meerderheden zeggen ja, de grootste krijgt het initiatief als eerste. Meer niet.
Ja dat wist ik. Maar dat ze 47 hadden niet.quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:55 schreef FYazz het volgende:
[..]
Het is wel eens voorgekomen.
Verkiezingen in 1982.
PvdA de grootste met 47 zetels, maar uiteindelijk kabinet Lubbers met CDA/VVD.
Ik vind niks.quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:50 schreef Korenfok het volgende:
[..]
jij vind dat andere partijen gedwongen moeten worden?
mimimimiquote:Op vrijdag 24 november 2023 16:47 schreef FYazz het volgende:
[..]
Onderzoek van EenVandaag, npo dus.
Kan alleen maar fake zijn of niet representatief![]()
Of gaat die vlieger deze keer niet op omdat de uitkomst van dit onderzoek wel in je straatje past?
Nee, de winnaar mag de informateur leveren. Die zal uiteraard uitgaan van een kabinet met zijn partij, en het leveren van de premier. Dat is het voordeel: Je bent als eerste aan zet, dus je komt niet buitenspel te staan vanaf het begin. Het nadeel is dat anderen mogen weigeren. En kan je buitenspel worden gezet. Soms zal het overduidelijk zijn dat een combinatie niet gaat werken, soms moeten er deals worden gesloten. Dat noem je nou politiek.quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
naja de winnaar mag kiezen
als die keuze niet werkt is de volgende aan de beurt toch?
Klopt maar als daar bewust op aangestuurd wordt dan is het de laatste keer geweest dat ik een stembureau bezocht heb.quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
Nee, geen gedoogconstructie.quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:57 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja dat wist ik. Maar dat ze 47 hadden niet.
Was wel een gedoogconstructie meen ik.
Waarom niet?quote:
het ging mij om het 2e deel "en ook even bepaalt wat ze dan precies gaan doen"quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
denk ik ookquote:Op vrijdag 24 november 2023 17:00 schreef koemleit het volgende:
[..]
het ging mij om het 2e deel "en ook even bepaalt wat ze dan precies gaan doen"
als in de VVD moet maar slikken, en dat dat dus niet de gang van zaken is.
Precies wat jij ook bedoelt (denk ik)
Nee dat hebben ze niet.quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:55 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik snap hoe het werkt. Maar volgens mij heeft de kiezer (en achterban NSC/VVD) reeds gesproken.
Excuus, misschien heb ik je iets te hard op de feiten gedrukt.quote:
In een flitspoll van EenVandaag. Ja, leuk. Maar ik zie nergens in de boeken over staatsinrichting iets over flitspolls van EenVandaag staan.quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:55 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik snap hoe het werkt. Maar volgens mij heeft de kiezer (en achterban NSC/VVD) reeds gesproken.
volgens mij zeggen wij ook niet veel verschillondsquote:Op vrijdag 24 november 2023 16:59 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee, de winnaar mag de informateur leveren. Die zal uiteraard uitgaan van een kabinet met zijn partij, en het leveren van de premier. Dat is het voordeel: Je bent als eerste aan zet, dus je komt niet buitenspel te staan vanaf het begin. Het nadeel is dat anderen mogen weigeren. En kan je buitenspel worden gezet. Soms zal het overduidelijk zijn dat een combinatie niet gaat werken, soms moeten er deals worden gesloten. Dat noem je nou politiek.
hij mag proberen zolang ie wil.quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:56 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Laat het hem lekker 280 dagen proberen dan
Je verloochent jezelf als je met een starre houding 'nee' zegt terwijl je achterban (NSC) wel wil.quote:Op vrijdag 24 november 2023 17:01 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Nee dat hebben ze niet.
Want op ewlke punten mogen ze zich zelf verlogenen? Omtzicht is best stellig hij wil niet een coalitie met wilders als premier en dit zegt niks over samenwerken etc.
wilders kan alleen maar hand in eigen boezem steken.
quote:Op vrijdag 24 november 2023 16:59 schreef halfway het volgende:
[..]
Klopt maar als daar bewust op aangestuurd wordt dan is het de laatste keer geweest dat ik een stembureau bezocht heb.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |