abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 november 2023 @ 13:46:42 #1
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211380934
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Ipsos
De Hond
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 22 november 2023 @ 13:47:34 #2
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211380945
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 13:42 schreef Hexagon het volgende:
Met PVV de grootste zou ook nog wel eens een partijloze premier een mogelijke deal kunnen zijn tussen Dilan en Geert.
Stefan de Walle lijkt me geschikt. <O)
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 22 november 2023 @ 13:48:21 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211380949
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 13:43 schreef alpeko het volgende:

[..]
Die luistert naar de naam Mark Rutte zeker? :P
Is niet partijloos en heeft persoonlijke wrok naar Geert uit 2012.
pi_211380954
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 13:42 schreef Hexagon het volgende:
Met PVV de grootste zou ook nog wel eens een partijloze premier een mogelijke deal kunnen zijn tussen Dilan en Geert.
Dat komt mij totaal niet waarschijnlijk voor.
pi_211380964
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2023 13:45 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
De grootste partij buitenspel zetten? Dan zijn de rapen wel gaar lijkt me
Tja, je kan hier in NL de andere partijen niet dwingen om samen te werken met een bepaalde partij. Zou er zelf ook wel wat van vinden, maar denk ook niet dat het heel veel problemen zal geven; vrij geaccepteerd in onze samenleving dat de PVV gewoon uitgesloten wordt.
  woensdag 22 november 2023 @ 13:52:24 #6
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_211380987
quote:

[..]
Verre van ongebruikelijk.
Put these foolish ambitions to rest.
  woensdag 22 november 2023 @ 13:54:20 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211380998
quote:

[..]
In 1977 en in 1982 waren de rapen ook niet gaar.
pi_211381000
quote:

[..]
Dat is niet de eerste keer of erg uitzonderlijk.

De laatste dagen is er heel duidelijk opgeroepen om geen PVV te stemmen of om partij X te stemmen om de PVV uit de regering te houden dus het is niet alsof de andere partijen dit niet al hebben aangegeven.

Met alle publieke welwillendheid van Wilders heb ik hem nog op geen enkele punt horen zeggen dat hij iets van zijn programma laat vallen, hij zegt alleen maar dat hij bereid is om te praten.
pi_211381005
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 13:47 schreef Perrin het volgende:

[..]
Stefan de Walle lijkt me geschikt. <O)
Ipv "Hoi, hoi" krijgen we dan "Dag, dag" :o
pi_211381029
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 13:54 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ipv "Hoi, hoi" krijgen we dan "Dag, dag" :o
"Ik vind het nu al leuk"

Maar die man heeft nu al zijn personeel niet in de hand, alle pieten zijn aan het staken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211381056
Een ongeboden persoon heeft geen enkele meerwaarde voor Wilders en ook de VVD wordt daar op geen enkele manier beter van, ik zie totaal niet waarom deze partijen hier mee akkoord zouden gaan.

Dat NSC met zo'n idee komt kan ik mij dan wel weer voorstellen.
pi_211381074
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2023 13:32 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Hoe zie jij thuis stemmen met digid voor je eigenlijk?
Dat is ook niet wat ik zeg. Het gaat om de imo irreële en hypocriete angst die "digitaal" met zich meebrengt op dit vlak.
De enige echte.
pi_211381120
quote:
2s.gif Op woensdag 22 november 2023 14:03 schreef Rnie het volgende:

[..]
Dat is ook niet wat ik zeg. Het gaat om de imo irreële en hypocriete angst die "digitaal" met zich meebrengt op dit vlak.
Ligt eraan hoe je digitaal definiteert. Als dat stemmen via internet is dan is wantrouwen grotendeels terecht omdat je daarbij vaak een afhankelijkheid hebt van de apparatuur die de stemmer thuis heeft staan.
  woensdag 22 november 2023 @ 14:11:55 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211381139
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 14:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ligt eraan hoe je digitaal definiteert. Als dat stemmen via internet is dan is wantrouwen grotendeels terecht omdat je daarbij vaak een afhankelijkheid hebt van de apparatuur die de stemmer thuis heeft staan.
Niet alleen dat. Je kunt bijvoorbeeld ook veel gemakkelijker stemmen ronselen (wat niet toegestaan is) en (dus) voor iemand anders stemmen.
  woensdag 22 november 2023 @ 14:15:17 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211381166
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2023 14:11 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Niet alleen dat. Je kunt bijvoorbeeld ook veel gemakkelijker stemmen ronselen (wat niet toegestaan is) en (dus) voor iemand anders stemmen.
En je kunt het stemgeheim niet waarborgen, en je weet in principe nog steeds niet of de stemgerechtigde wel zelf degene is die de stem uitbrengt. Het levert een reeks aan, wat mij betreft onoverkomelijke, problemen op.

Geen probleem met stemcomputers in stemlokalen trouwens, zo lang er maar een paper trail is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 22 november 2023 @ 14:16:37 #16
38496 Perrin
pi_211381183
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 14:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Stemmen in een stemlokaal lijkt me wel de voorkeur hebben ja. Zeker omdat lang niet alle stemgerechtigden ook een internetverbinding hebben en geschikte digitale middelen.

Paper trail is echt een offer aan de digibeten, verder nergens nuttig voor. Auditing kan ook prima digitaal. En nog veiliger en handiger dan een paper trail ook.
  woensdag 22 november 2023 @ 14:18:04 #17
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211381199
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 14:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En je kunt het stemgeheim niet waarborgen, en je weet in principe nog steeds niet of de stemgerechtigde wel zelf degene is die de stem uitbrengt. Het levert een reeks aan, wat mij betreft onoverkomelijke, problemen op.

Geen probleem met stemcomputers in stemlokalen trouwens, zo lang er maar een paper trail is.
Precies.
  woensdag 22 november 2023 @ 14:21:22 #18
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211381237
quote:

[..]

Klopt. Altijd zorgen dat je iets fysieks houdt.
Ook enen en nullen kunnen gemanipuleerd zijn.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_211381268
quote:

[..]

Inderdaad, die paper trail (ook voor rechtszaken e.d.) is echt essentieel. En dat zegt juist iedere ICTer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211381277
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 14:16 schreef Perrin het volgende:

[..]

Paper trail is echt een offer aan de digibeten, verder nergens nuttig voor. Auditing kan ook prima digitaal. En nog veiliger en handiger dan een paper trail ook.
Volgens mij ben ik zeker geen digibeet maar die moet je me uitleggen. Als er gesjoemeld is met de software of een fout is met de software hoe kan je zonder analoge data er nog achterkomen wat gestemd is? Hoe kan ik nagaan of het apparaat mijn stem ook op de partij die ik kies uitbrengt. Met papier kan ik helpen tellen of een hertelling aanvragen. Digitaal heb ik geen idee hoe ik zou kunnen nagaan of het totaal stemmen van bijvoorbeeld mijn stad accuraat is.

Dat het veiliger zou zijn is in elk geval onzin, het is makkelijker digitaal te frauderen mocht er een hack zijn dan bijvoorbeeld 1000den analoge valse stemmen uitbrengen.
pi_211381326
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 14:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Volgens mij ben ik zeker geen digibeet maar die moet je me uitleggen. Als er gesjoemeld is met de software of een fout is met de software hoe kan je zonder analoge data er nog achterkomen wat gestemd is? Hoe kan ik nagaan of het apparaat mijn stem ook op de partij die ik kies uitbrengt. Met papier kan ik helpen tellen of een hertelling aanvragen. Digitaal heb ik geen idee hoe ik zou kunnen nagaan of het totaal stemmen van bijvoorbeeld mijn stad accuraat is.

Dat het veiliger zou zijn is in elk geval onzin, het is makkelijker digitaal te frauderen mocht er een hack zijn dan bijvoorbeeld 1000den analoge valse stemmen uitbrengen.
En daarom: dan een afdruk gelijk met de stemmer meegeven, dan kan die zelf de stem op dat papier nog controleren.
pi_211381376
Voor degenen die interesse hebben een artikel in de NRC over oa. de tevredenheid van kiezers, ik hoef niemand te vertellen welke partij het hoogste percentage ontevreden heeft maar het plaatje is best interessant en de rest van het artikel ook, bijvoorbeeld de vraag of mensen mogen stemmen als ze gevoelig zijn voor desinformatie. 25% van de PVV'ers zegt daarop ja (!)
D66 stemmers zijn de grootste groep die nee zegt en dat ongeinformeerde stemmers wel mogen stemmen.

Kan het helaas hier niet weergeven, je zal het moeten doen met een link:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-democratie-a4181686

Top 3 tevreden kiezers: D66, CU en VVD.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2023 14:36:56 ]
  woensdag 22 november 2023 @ 14:35:57 #23
38496 Perrin
pi_211381400
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 14:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Ten eerste: als er gesjoemeld is met je stem met in huidige systeem dan kun je dat ook niet controleren. Helpen tellen of een hertelling aanvragen garandeert ook helemaal niet dat jouw stem er ongewijzigd tussenzit en dat er niet op illegale wijze ingebrachte stembiljetten worden meegeteld of legaal ingebrachte stembiljetten zijn verwijderd.

Ten tweede: je kunt digitaal uitgebrachte stemmen - in tegenstelling tot papieren stemmen - wél (veilig) inzichtelijk maken als je het systeem zo ontwerpt en bouwt. Daarnaast is hertellen zinloos want een digitaal systeem maakt geen telfouten, maar als je dat graag wil kun je een hertel-functie maken.

Het belangrijkste onderdeel is het veilig en auditbaar vastleggen van de uitgebrachte stem waarbij het natuurlijk het mooist is als degene die de stem uitbracht ook veilig zijn stem kan inzien naderhand.

Er is echt niks wat een digitaal systeem niet beter, sneller en veiliger kan dan een papieren systeem.
pi_211381407
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 14:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
En daarom: dan een afdruk gelijk met de stemmer meegeven, dan kan die zelf de stem op dat papier nog controleren.
Nouja als op een papiertje staat dat ik PvdA gestemd hebt weet ik toch nog niet of de computer hem niet telt als stem op een andere partij? Moet toch mogelijk te zijn om software te schrijven die zon PvdA briefje geeft maar tegelijk de stem telt voor BVNL ofzo.
pi_211381434
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 14:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nouja als op een papiertje staat dat ik PvdA gestemd hebt weet ik toch nog niet of de computer hem niet telt als stem op een andere partij? Moet toch mogelijk te zijn om software te schrijven die zon PvdA briefje geeft maar tegelijk de stem telt voor BVNL ofzo.
Daarom blijft op papier stemmen ook gewoon het veiligst, dat bewijzen ook de voorbeelden waar nu al digitaal wordt gestemd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')