Stefan de Walle lijkt me geschikt.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:42 schreef Hexagon het volgende:
Met PVV de grootste zou ook nog wel eens een partijloze premier een mogelijke deal kunnen zijn tussen Dilan en Geert.
Is niet partijloos en heeft persoonlijke wrok naar Geert uit 2012.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:43 schreef alpeko het volgende:
[..]
Die luistert naar de naam Mark Rutte zeker?
Dat komt mij totaal niet waarschijnlijk voor.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:42 schreef Hexagon het volgende:
Met PVV de grootste zou ook nog wel eens een partijloze premier een mogelijke deal kunnen zijn tussen Dilan en Geert.
Tja, je kan hier in NL de andere partijen niet dwingen om samen te werken met een bepaalde partij. Zou er zelf ook wel wat van vinden, maar denk ook niet dat het heel veel problemen zal geven; vrij geaccepteerd in onze samenleving dat de PVV gewoon uitgesloten wordt.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:45 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De grootste partij buitenspel zetten? Dan zijn de rapen wel gaar lijkt me
Verre van ongebruikelijk.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:45 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
In 1977 en in 1982 waren de rapen ook niet gaar.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:45 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat is niet de eerste keer of erg uitzonderlijk.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:45 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ipv "Hoi, hoi" krijgen we dan "Dag, dag"quote:Op woensdag 22 november 2023 13:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stefan de Walle lijkt me geschikt.![]()
"Ik vind het nu al leuk"quote:Op woensdag 22 november 2023 13:54 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ipv "Hoi, hoi" krijgen we dan "Dag, dag"
Dat is ook niet wat ik zeg. Het gaat om de imo irreële en hypocriete angst die "digitaal" met zich meebrengt op dit vlak.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe zie jij thuis stemmen met digid voor je eigenlijk?
Ligt eraan hoe je digitaal definiteert. Als dat stemmen via internet is dan is wantrouwen grotendeels terecht omdat je daarbij vaak een afhankelijkheid hebt van de apparatuur die de stemmer thuis heeft staan.quote:Op woensdag 22 november 2023 14:03 schreef Rnie het volgende:
[..]
Dat is ook niet wat ik zeg. Het gaat om de imo irreële en hypocriete angst die "digitaal" met zich meebrengt op dit vlak.
Niet alleen dat. Je kunt bijvoorbeeld ook veel gemakkelijker stemmen ronselen (wat niet toegestaan is) en (dus) voor iemand anders stemmen.quote:Op woensdag 22 november 2023 14:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je digitaal definiteert. Als dat stemmen via internet is dan is wantrouwen grotendeels terecht omdat je daarbij vaak een afhankelijkheid hebt van de apparatuur die de stemmer thuis heeft staan.
En je kunt het stemgeheim niet waarborgen, en je weet in principe nog steeds niet of de stemgerechtigde wel zelf degene is die de stem uitbrengt. Het levert een reeks aan, wat mij betreft onoverkomelijke, problemen op.quote:Op woensdag 22 november 2023 14:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Niet alleen dat. Je kunt bijvoorbeeld ook veel gemakkelijker stemmen ronselen (wat niet toegestaan is) en (dus) voor iemand anders stemmen.
Stemmen in een stemlokaal lijkt me wel de voorkeur hebben ja. Zeker omdat lang niet alle stemgerechtigden ook een internetverbinding hebben en geschikte digitale middelen.quote:Op woensdag 22 november 2023 14:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je digitaal definiteert. Als dat stemmen via internet is dan is wantrouwen grotendeels terecht omdat je daarbij vaak een afhankelijkheid hebt van de apparatuur die de stemmer thuis heeft staan.
Precies.quote:Op woensdag 22 november 2023 14:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En je kunt het stemgeheim niet waarborgen, en je weet in principe nog steeds niet of de stemgerechtigde wel zelf degene is die de stem uitbrengt. Het levert een reeks aan, wat mij betreft onoverkomelijke, problemen op.
Geen probleem met stemcomputers in stemlokalen trouwens, zo lang er maar een paper trail is.
Klopt. Altijd zorgen dat je iets fysieks houdt.quote:Op woensdag 22 november 2023 14:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geen probleem met stemcomputers in stemlokalen trouwens, zo lang er maar een paper trail is.
Inderdaad, die paper trail (ook voor rechtszaken e.d.) is echt essentieel. En dat zegt juist iedere ICTer.quote:Op woensdag 22 november 2023 14:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En je kunt het stemgeheim niet waarborgen, en je weet in principe nog steeds niet of de stemgerechtigde wel zelf degene is die de stem uitbrengt. Het levert een reeks aan, wat mij betreft onoverkomelijke, problemen op.
Volgens mij ben ik zeker geen digibeet maar die moet je me uitleggen. Als er gesjoemeld is met de software of een fout is met de software hoe kan je zonder analoge data er nog achterkomen wat gestemd is? Hoe kan ik nagaan of het apparaat mijn stem ook op de partij die ik kies uitbrengt. Met papier kan ik helpen tellen of een hertelling aanvragen. Digitaal heb ik geen idee hoe ik zou kunnen nagaan of het totaal stemmen van bijvoorbeeld mijn stad accuraat is.quote:Op woensdag 22 november 2023 14:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Paper trail is echt een offer aan de digibeten, verder nergens nuttig voor. Auditing kan ook prima digitaal. En nog veiliger en handiger dan een paper trail ook.
En daarom: dan een afdruk gelijk met de stemmer meegeven, dan kan die zelf de stem op dat papier nog controleren.quote:Op woensdag 22 november 2023 14:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Volgens mij ben ik zeker geen digibeet maar die moet je me uitleggen. Als er gesjoemeld is met de software of een fout is met de software hoe kan je zonder analoge data er nog achterkomen wat gestemd is? Hoe kan ik nagaan of het apparaat mijn stem ook op de partij die ik kies uitbrengt. Met papier kan ik helpen tellen of een hertelling aanvragen. Digitaal heb ik geen idee hoe ik zou kunnen nagaan of het totaal stemmen van bijvoorbeeld mijn stad accuraat is.
Dat het veiliger zou zijn is in elk geval onzin, het is makkelijker digitaal te frauderen mocht er een hack zijn dan bijvoorbeeld 1000den analoge valse stemmen uitbrengen.
Ten eerste: als er gesjoemeld is met je stem met in huidige systeem dan kun je dat ook niet controleren. Helpen tellen of een hertelling aanvragen garandeert ook helemaal niet dat jouw stem er ongewijzigd tussenzit en dat er niet op illegale wijze ingebrachte stembiljetten worden meegeteld of legaal ingebrachte stembiljetten zijn verwijderd.quote:Op woensdag 22 november 2023 14:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Volgens mij ben ik zeker geen digibeet maar die moet je me uitleggen. Als er gesjoemeld is met de software of een fout is met de software hoe kan je zonder analoge data er nog achterkomen wat gestemd is? Hoe kan ik nagaan of het apparaat mijn stem ook op de partij die ik kies uitbrengt. Met papier kan ik helpen tellen of een hertelling aanvragen. Digitaal heb ik geen idee hoe ik zou kunnen nagaan of het totaal stemmen van bijvoorbeeld mijn stad accuraat is.
Dat het veiliger zou zijn is in elk geval onzin, het is makkelijker digitaal te frauderen mocht er een hack zijn dan bijvoorbeeld 1000den analoge valse stemmen uitbrengen.
Nouja als op een papiertje staat dat ik PvdA gestemd hebt weet ik toch nog niet of de computer hem niet telt als stem op een andere partij? Moet toch mogelijk te zijn om software te schrijven die zon PvdA briefje geeft maar tegelijk de stem telt voor BVNL ofzo.quote:Op woensdag 22 november 2023 14:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
En daarom: dan een afdruk gelijk met de stemmer meegeven, dan kan die zelf de stem op dat papier nog controleren.
Daarom blijft op papier stemmen ook gewoon het veiligst, dat bewijzen ook de voorbeelden waar nu al digitaal wordt gestemd.quote:Op woensdag 22 november 2023 14:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nouja als op een papiertje staat dat ik PvdA gestemd hebt weet ik toch nog niet of de computer hem niet telt als stem op een andere partij? Moet toch mogelijk te zijn om software te schrijven die zon PvdA briefje geeft maar tegelijk de stem telt voor BVNL ofzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |