Scjvb | maandag 20 november 2023 @ 14:28 |
Eneco bouwt grote waterstoffabriek in Rotterdamse haven
Goedemiddag,
Wat zal ik zeggen? Het moge zo langzamerhand duidelijk zijn dat een bepaald deel van het publiek geruime tijd 'smacht' naar schonere lucht. Het is dus niet nieuw dat al geruime tijd in de pijplijn ligt eindelijk tegemoet te gaan komen aan de strenge milieueisen van deze tijd. En dat geldt vooral voor hen die niet langer willen accepteren dat fossiele brandstoffen enzovoort om bepaalde redenen nog veel langer worden gebruikt. Bij sommigen speelt het ongeduld steeds weer op want het kan het allemaal niet snel genoeg gaan. Laten we wel wezen: vooral naar aanleiding van het sterk in opspraak geraakte Tata Steel, trekt men nu werkelijk alles uit de kast om sneller te verduurzamen al kan niemand ijzer met handen breken. ~
Op een vrijwel dagelijks wervelende locatie Amsterdam Zuid (Zuid-as), waar de cappuccino dagelijks in de rondte gaat , kent men als professionals de commotie maar al te goed. Het eveneens aan ons gelieerde bedrijf timmert reeds aan de weg om energietransitie middels Groene methodes goed en wel mogelijk te maken na pak 'm beet 2029-2030 of later. En dat geldt min of meer ook voor andere grote en naar zeggen 'vervuilende bedrijven' die hierdoor de toekomst weer zonnig inzien. Op A'dam Zuid zijn vaker vergaderingen geweest waarbij het veelbesproken en omstreden onderwerp 'emissies en luchtvervuiling' centraal stond.
Dus zal hierover nog wel vaker worden gesproken op de zaak , of tijdens een vrijdagmiddagborrel ergens in een horecagelegenheid te Haarlem. Het moge duidelijk zijn dat ons land menens is met de goede waterstofplannen, mij dunkt. Eneco , dat in meerdere EU-landen actief is, zal geduldig afwachten of de aanvraag van een vergunning voor de bouw van zo'n mega-waterstoffabriek op deze locatie gehonoreerd wordt. En wellicht hoeft zij daar niet zo heel erg lang op te wachten, waarna de spade al snel diep in de grond geslagen wordt om met de bouw te beginnen. ~
Enfin, meerdere bedrijven, waaronder Pernis, profiteren uiteindelijk van de nieuwe voorziening die moet leiden tot algemene tevredenheid en rust. Binnen ca vijftien jaar zullen verreweg de meeste bedrijven die thans nog met kolencentrales werken omgebouwd zijn voor productie. Ook Chemelot, voor de chemische industrie (Geleen), vaart uiteindelijk bij verduurzaming. Let wel: er zouden obstakels op de weg kunnen komen zoals koerswijzigingen en marktomstandigheden (zie artikel) die de bouw kunnen vertragen. Overmacht blijft namelijk iets van alle tijden, en dat weten industriëlen en dito professionals op goede locatie als bijna geen ander.
Maar voor zover ik het gewend ben, komt in economische opzichten bijna alles weer op zijn pootjes terecht. Zeker niet dat wij op locatie tegen kolencentrales en huidige bedrijfsvoering zijn, maar dat neemt niet weg dat ook ik het best zonnig inzie met de aanvraag tot de bouw van de waterstofcentrale in Rotterdam. ''Al met al zal deze nieuwe koers op groot industrieel gebied mettertijd 'n boel publieke kopzorgen van meest angstige en zich als fel anti-CO2 uitlatende burgers wegnemen. Daarbij spinnen ook vooral de milieubewegingen garen omdat zij zich maar blijven verzetten en van muggen olifanten maken'', aldus ingewijden achter de coulissen. ~

Scjvb
====
quote: Aangepast: 2 uur geleden Vandaag, 07:55 in FINANCIEELROTTERDAM (ANP/DFT) - Eneco heeft de vergunningsaanvraag ingediend voor de bouw van een grote fabriek voor de productie van groene waterstof in de haven van Rotterdam. De waterstoffabriek krijgt uiteindelijk een vermogen van 800 megawatt. Daarmee wordt jaarlijks tot 80 kiloton waterstof voor de industrie geproduceerd. © ANP/HHDe waterstoffabriek van zo’n twintig voetbalvelden omvang wordt ontwikkeld naast de Enecogen-elektriciteitscentrale in de Europoort. Met die centrale kan volgens het energiebedrijf allerlei infrastructuur gedeeld worden, wat tot voordelen leidt. Door de vergunningsaanvraag nu te doen verwacht Eneco in de komende jaren toe te kunnen werken naar de bouw van de fabriek. Die moet vanaf 2026 kunnen plaatsvinden en zal naar verwachting in 2029 klaar zijn. Shell bouwt op de Maasvlakte aan de grootste waterstoffabriek van Europa met 200 megawatt. Het levert die allereerst aan de eigen raffinanderij in Pernis. Eneco begint met de opbouw van 200 tot 250 megawatt om dat vervolgens uit te breiden naar 800 megawatt. Daarmee bespaart het 800 miljoen kilo CO2 per jaar. Eneco, actief in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, zegt komende tijd wel de marktomstandigheden en de kostenwijzigingen scherp in de gaten te houden voor die bouw. Het kan zijn dat bij te hoge kosten de uitrol tijdelijk wordt gepauzeerd, aldus het concern. Energiebedrijven willen meer zekerheid en garanties van de overheid voordat ze investeren in waterstofproductie. SplitsenMet de nieuwe fabriek, waarvoor Eneco in de joint venture Eneco Diamond Hydrogen samenwerkt met het Japanse moederbedrijf Mitsubishi, zal groene waterstof worden geleverd aan industriële klanten. De waterstoffabriek gebruikt elektriciteit om water te splitsen in waterstof en zuurstof. Eneco zal hiervoor groene stroom gebruiken uit zonne- en windparken. Daarmee produceert de joint venture jaarlijks tot 80 kiloton waterstof. Die omvang is wel afhankelijk van de hoeveelheid groene stroom die beschikbaar is, aldus Eneco, en van de vraag naar groene waterstof uit de industrie. ’Goed alternatief’Als de milieu- en omgevingsvergunning is verkregen, staat het bedrijf met momenteel 7,35 gigawatt aan opwekcapaciteit weinig meer in de weg om de bouw te starten, aldus Eneco. De Rotterdamse energieleverancier met 5,4 miljoen zakelijke en particuliere klanten maakte maandag geen bedrag voor het project bekend. „De productie van groene waterstof is essentieel voor een succesvolle energietransitie”, aldus ceo As Tempelman van Eneco. „Als directe elektrificatie niet mogelijk blijkt, is groene waterstof als grondstof of brandstof een goed duurzaam alternatief.” Eneco, dat vorig jaar ¤10,78 miljard omzet boekte bij ¤272 miljoen nettowinst, meldde zich eerder ook aan voor het groene waterstofconsortium NortH2. Dat moet het grootste groene waterstofproject van Nederland worden, met rond 2030 drie havens in Groningen die waterstof gaan verwerken.
|
Marsenal | maandag 20 november 2023 @ 14:31 |
Heel fijn dat je zo veel moeite in je verder onleesbare OP steekt, dat zouden meer mensen moeten doen!  |
SnodeSnuiter | maandag 20 november 2023 @ 14:39 |
quote: Ooh dat mag je niet zeggen, dan krijg je een note 
Maar het is wel waar, ik lees deze shit ook niet |
Basp1 | maandag 20 november 2023 @ 14:43 |
Groene waterstof is een contradictie zolang we geen surplus aan duurzame energie opwekken en hiervan waterstof maken.  |
#ANONIEM | maandag 20 november 2023 @ 14:46 |
quote: hier sluit ik mij bij aan, smileyaids  |
Un_Chien_Andalou | maandag 20 november 2023 @ 14:54 |
Niet te lezen inderdaad, godtieves
en ik ben gek op nootjes  |
junkiesietze | maandag 20 november 2023 @ 14:59 |
@Scjvb zo'n beetje elk topic doe je dit met die kutsmilies, en altijd is de eerste post al dat het onleesbaar is. Dringt dat niet tot je door ofzo? of wil je graag lappen teskten schijven die vervolgens niemand leest? Vind je dat fijn? |
#ANONIEM | maandag 20 november 2023 @ 15:00 |
quote: Op maandag 20 november 2023 14:59 schreef junkiesietze het volgende:@:Scjvb zo'n beetje elk topic doe je dit met die kutsmilies, en altijd is de eerste post al dat het onleesbaar is. Dringt dat niet tot je door ofzo? of wil je graag lappen teskten schijven die vervolgens niemand leest? Vind je dat fijn? nee, hij geniet van de (negatieve) aandacht |
Digi2 | maandag 20 november 2023 @ 15:03 |
quote: Op maandag 20 november 2023 14:43 schreef Basp1 het volgende:Groene waterstof is een contradictie zolang we geen surplus aan duurzame energie opwekken en hiervan waterstof maken.  Er is 's zomers al regelmatig een overschot aan energie zodat dynamische verbruikers zelfs geld toekrijgen voor hun verbruik. Men betaald om van de 'Schrootstroom' af te komen. Die overtollige energie kan dan ook benut worden om er waterstof mee te gaan maken. Ik als dynamische verbruiker vind dat kut, maar het is voor het milieu wellicht beter. |
Scjvb | maandag 20 november 2023 @ 15:06 |
Eerstvolgende keer zal ik er eentje maken zonder smileys, dan niet meer zeuren hoor!
Telegraafbericht is er ook nog (scrollen) |
NeeOfTochJA | maandag 20 november 2023 @ 15:06 |
Go green go broke |
Digi2 | maandag 20 november 2023 @ 15:10 |
quote: Ah, dat verklaart de economische problemen van China. |
Niels0Kurovski | maandag 20 november 2023 @ 15:16 |
Mooi project en de nieuwste Siemens gasturbines kunnen op 100% waterstof, 100% aardgas en alles ertussenin werken voor maximale flexibiliteit. |
Basp1 | maandag 20 november 2023 @ 16:07 |
quote: Op maandag 20 november 2023 15:03 schreef Digi2 het volgende:[..] Er is 's zomers al regelmatig een overschot aan energie zodat dynamische verbruikers zelfs geld toekrijgen voor hun verbruik. Men betaald om van de 'Schrootstroom' af te komen. Die overtollige energie kan dan ook benut worden om er waterstof mee te gaan maken. Ik als dynamische verbruiker vind dat kut, maar het is voor het milieu wellicht beter. Dus deze waterstofmaakmachine kan dan 120 uur op jaarbasis echt duurzame waterstof maken denk je echt dat deze machine zo inefficiënt gebruikt gaat worden.  |
Digi2 | maandag 20 november 2023 @ 16:11 |
quote: Op maandag 20 november 2023 16:07 schreef Basp1 het volgende:[..] Dus deze waterstofmaakmachine kan dan 120 uur op jaarbasis echt duurzame waterstof maken denk je echt dat deze machine zo inefficiënt gebruikt gaat worden.  Er zal een verdere toename zijn van renewables in Nederland en omringende landen waardoor er een toename plaatsvindt van 'schrootstroom' en perioden van lage stroomprijzen. Blijkbaar ziet Eneco er een kans in. Met name groen staal staat hoog op de agenda en daar is nogal wat waterstof voor nodig. |
Niels0Kurovski | maandag 20 november 2023 @ 16:13 |
quote: Op maandag 20 november 2023 16:11 schreef Digi2 het volgende:[..] Er zal een verdere toename zijn van renewables in Nederland en omringende landen waardoor er een toename plaatsvindt van 'schrootstroom' en perioden van lage stroomprijzen. Blijkbaar ziet Eneco er een kans in. Met name groen staal staat hoog op de agenda en daar is nogal wat waterstof voor nodig. Is ook makkelijk per schip aan te voeren van grote afstanden. |
Gajes_Octavianus | maandag 20 november 2023 @ 16:25 |
Hier past maar één antwoord op:
 |
Basp1 | maandag 20 november 2023 @ 16:45 |
quote: Heb je voor de lezer hier daar wat meer informatie over hoe dat gaat en welk materiaal geen waterstofbrosheid kent. |
Niels0Kurovski | maandag 20 november 2023 @ 17:21 |
quote: Zwaargekoeld in vloeibare toestand op atmosferische druk met een coating aan de binnenzijde van de tanks. Die schepen lijken wat op LNG-carriers. Waterstof vervoeren heeft wel wat moeilijkheden. |
kanovinnie | maandag 20 november 2023 @ 17:24 |
quote:
quote:
quote:
quote:
quote: Op maandag 20 november 2023 14:59 schreef junkiesietze het volgende:@:Scjvb zo'n beetje elk topic doe je dit met die kutsmilies, en altijd is de eerste post al dat het onleesbaar is. Dringt dat niet tot je door ofzo? of wil je graag lappen teskten schijven die vervolgens niemand leest? Vind je dat fijn?
quote: En dan wel elke keer reageren  |
Un_Chien_Andalou | maandag 20 november 2023 @ 17:28 |
quote:
ga op een punaise staan |
Basp1 | maandag 20 november 2023 @ 18:02 |
quote: Op maandag 20 november 2023 17:21 schreef Niels0Kurovski het volgende:[..] Zwaargekoeld in vloeibare toestand op atmosferische druk met een coating aan de binnenzijde van de tanks. Die schepen lijken wat op LNG-carriers. Waterstof vervoeren heeft wel wat moeilijkheden. Kun je ons een link naar de te gebruiken coating geven? En wat gaat het energie verlies zijn om deze vloeistoffen van -253 graden Celsius te maken en op deze temperatuur te houden?
Kan de coating wel tegen zulke extreem lage temperaturen? |
inslagenreuring | maandag 20 november 2023 @ 18:04 |
Was de Vrijmibo vroeg op de zuidas deze week? |
Basp1 | maandag 20 november 2023 @ 18:18 |
quote: De overheid zit in ieder geval flink met subsidies hiervoor te strooien, dus op de zuidas komen de aasgieren dan meteen in actie.
“Subsidie SDE++ is een van de bouwblokken van ons groene-waterstofproject”
Waterstof zal wel weer een biomassa 2.0 verhaal gaan worden.  |
junkiesietze | maandag 20 november 2023 @ 20:09 |
quote: Dat is FOK, haten omdat het kan |
nixxx | maandag 20 november 2023 @ 20:55 |
quote: Daarmee produceert de joint venture jaarlijks tot 80 kiloton waterstof. Die omvang is wel afhankelijk van de hoeveelheid groene stroom die beschikbaar is, aldus Eneco, en van de vraag naar groene waterstof uit de industrie. Dat is de technische kern paragraaf. |
SymbolicFrank | maandag 20 november 2023 @ 21:08 |
quote: Op maandag 20 november 2023 15:03 schreef Digi2 het volgende:[..] Er is 's zomers al regelmatig een overschot aan energie zodat dynamische verbruikers zelfs geld toekrijgen voor hun verbruik. Men betaald om van de 'Schrootstroom' af te komen. Die overtollige energie kan dan ook benut worden om er waterstof mee te gaan maken. Ik als dynamische verbruiker vind dat kut, maar het is voor het milieu wellicht beter. Een paar uur per dag, een paar maanden per jaar. De rest van de tijd staat die fabriek op standby. |
SymbolicFrank | maandag 20 november 2023 @ 21:09 |
quote: Het enige schip dat dat kon heeft de eerste reis niet overleefd. |
Digi2 | maandag 20 november 2023 @ 21:14 |
quote: Er is ook onderhoud nodig, dus daar hebben ze dan ruim de tijd voor Eneco gokt volgens mij op aankomend EU beleid dat met kolen geproduceerd staal zwaarder gaat belasten d.m.v. importheffingen. Mogelijk zijn ook consumenten bereid meer te betalen voor goederen die met groen staal gemaakt gaan worden. |
SymbolicFrank | maandag 20 november 2023 @ 21:18 |
quote: Op maandag 20 november 2023 21:14 schreef Digi2 het volgende:[..] Er is ook onderhoud nodig, dus daar hebben ze dan ruim de tijd voor  Eneco gokt volgens mij op aankomend EU beleid dat met kolen geproduceerd staal zwaarder gaat belasten d.m.v. importheffingen. Mogelijk zijn ook consumenten bereid meer te betalen voor goederen die met groen staal gemaakt gaan worden. Hoe veel moeten we via de belasting betalen om zo'n fabriek te bouwen en de werknemers hun salaris te betalen? Want het geproduceerde waterstof is veel te duur om zonder een groot verliest te verkopen, zelfs als die fabriek 24/7 zou kunnen draaien. Grijze waterstof is veel goedkoper. |
Digi2 | maandag 20 november 2023 @ 21:22 |
quote: Op maandag 20 november 2023 21:18 schreef SymbolicFrank het volgende:[..] Hoe veel moeten we via de belasting betalen om zo'n fabriek te bouwen en de werknemers hun salaris te betalen? Want het geproduceerde waterstof is veel te duur om zonder een groot verliest te verkopen, zelfs als die fabriek 24/7 zou kunnen draaien. Grijze waterstof is veel goedkoper. De exacte cijfers weet ik niet, maar een bedrijf als Eneco en Tata steel gaan geen miljarden investeren als ze er op termijn geen economisch profijt in zien. De nlse overheid zal wellicht subsidiëren in het begin, maar dat zal geen permanent karakter krijgen. |
SymbolicFrank | maandag 20 november 2023 @ 21:29 |
quote: Op maandag 20 november 2023 21:22 schreef Digi2 het volgende:[..] De exacte cijfers weet ik niet maar een bedrijf als Eneco en Tata steel gaan geen miljarden investeren als ze er op termijn geen economisch profijt in zien. De nlse overheid zal wellicht subsidiëren in het begin, maar dat zal geen permanent karakter krijgen. Een bedrijf als Tata steel wordt volgens het Klimaatakkoord opgedoekt (zonder compensatie) als ze niet voor 2035 minstens de helft van hun fossiele brandstof verbruik hebben geëlimineerd. En dat is heel lastig. Want niet alleen zorgen de gebruikte kolen voor de hele hoge temperatuur die nodig is, maar ze absorberen ook de zuurstof en zorgen voor een hoeveelheid koolstof in het staal. Het is niet mogelijk om dat puur elektrisch te doen en heel moeilijk met waterstof.
En als die waterstof dan ook nog eens groen moet zijn (CO2 neutraal), hebben ze twee grote problemen: zoveel groene waterstof is er helemaal niet en het beetje dat er wel is, is vele malen duurder dan die kolen. RIP.
Dus, ja, dan mag het ineens wat kosten. Vooral als reclamecampagne, dat ze goed bezig zijn. |
Niels0Kurovski | dinsdag 21 november 2023 @ 06:19 |
quote: Op maandag 20 november 2023 18:02 schreef Basp1 het volgende:[..] Kun je ons een link naar de te gebruiken coating geven? En wat gaat het energie verlies zijn om deze vloeistoffen van -253 graden Celsius te maken en op deze temperatuur te houden? Kan de coating wel tegen zulke extreem lage temperaturen? Neuh en ik ga je er verder niets over vertellen grapjas. Het cargo containment system mag je zelf gaan uitvinden. |
Basp1 | dinsdag 21 november 2023 @ 06:44 |
quote: Op maandag 20 november 2023 21:22 schreef Digi2 het volgende:[..] De exacte cijfers weet ik niet, maar een bedrijf als Eneco en Tata steel gaan geen miljarden investeren als ze er op termijn geen economisch profijt in zien. De nlse overheid zal wellicht subsidiëren in het begin, maar dat zal geen permanent karakter krijgen. Je hebt niet op mijn subsidie link geklikt, 12 tot 15 jaar subsidie.
Dat is een bizar lange termijn. |
Basp1 | dinsdag 21 november 2023 @ 06:45 |
quote: Dus je roept maar wat maar hebt geen onderbouwing en dan noem je mij een grapjas, is dat het discussie niveau?  |
MichaelScott | dinsdag 21 november 2023 @ 07:30 |
Goede zaak, het is inmiddels wel duidelijk dat groene stroom door het gebrek aan capaciteit op het net niet dé oplossing gaat zijn. |
GrumpyFish | dinsdag 21 november 2023 @ 07:33 |
quote: Hopen dat de waterstofprijs maar snel stijgt dan maar. |
Niels0Kurovski | dinsdag 21 november 2023 @ 07:35 |
quote: Op dinsdag 21 november 2023 06:45 schreef Basp1 het volgende:[..] Dus je roept maar wat maar hebt geen onderbouwing en dan noem je mij een grapjas, is dat het discussie niveau?  Ja, klopt.
Je bent te nieuwsgierig en dat is verdacht.
Verder klopt je zin taalkundig voor geen meter. Werk daar eerst aan voordat je je met hoogtechnologische zaken gaat bezighouden. Fijne dag nog.
[ Bericht 14% gewijzigd door Niels0Kurovski op 21-11-2023 07:41:32 ] |
GrumpyFish | dinsdag 21 november 2023 @ 07:38 |
quote: Maar waar haalt de electrolyser zijn groene stroom in de winter vandaan? |
TheFreshPrince | dinsdag 21 november 2023 @ 19:20 |
quote: Het stopt toch niet ineens met waaien in de winter? |
GrumpyFish | dinsdag 21 november 2023 @ 19:46 |
quote: Duurt nog wel even voor we daar voldoende overcapaciteit hebben toch? |
Beathoven | dinsdag 21 november 2023 @ 19:59 |
quote: Op maandag 20 november 2023 15:06 schreef Scjvb het volgende:Eerstvolgende keer zal ik er eentje maken zonder smileys, dan niet meer zeuren hoor! Telegraafbericht is er ook nog (scrollen) Zonder smilies en in 3 regels.
Lukt je niet |
Digi2 | zondag 3 maart 2024 @ 06:46 |
Erg voortvarend gaat het nog niet met die waterstof economie
quote:
|
kanovinnie | zondag 3 maart 2024 @ 07:19 |
quote: Op maandag 20 november 2023 14:59 schreef junkiesietze het volgende:@:Scjvb zo'n beetje elk topic doe je dit met die kutsmilies, en altijd is de eerste post al dat het onleesbaar is. Dringt dat niet tot je door ofzo? of wil je graag lappen teskten schijven die vervolgens niemand leest? Vind je dat fijn? Ik lees het altijd met genoegen. Alleen is het gehuil van het groepje die het niet aankan wel vervelend… |
kanovinnie | zondag 3 maart 2024 @ 07:20 |
quote: Huh schijnt de zon in de winter niet?! |
kanovinnie | zondag 3 maart 2024 @ 07:23 |
quote: Op maandag 20 november 2023 21:29 schreef SymbolicFrank het volgende:[..] Een bedrijf als Tata steel wordt volgens het Klimaatakkoord opgedoekt (zonder compensatie) als ze niet voor 2035 minstens de helft van hun fossiele brandstof verbruik hebben geëlimineerd. En dat is heel lastig. Want niet alleen zorgen de gebruikte kolen voor de hele hoge temperatuur die nodig is, maar ze absorberen ook de zuurstof en zorgen voor een hoeveelheid koolstof in het staal. Het is niet mogelijk om dat puur elektrisch te doen en heel moeilijk met waterstof. En als die waterstof dan ook nog eens groen moet zijn (CO2 neutraal), hebben ze twee grote problemen: zoveel groene waterstof is er helemaal niet en het beetje dat er wel is, is vele malen duurder dan die kolen. RIP. Dus, ja, dan mag het ineens wat kosten. Vooral als reclamecampagne, dat ze goed bezig zijn. Het kan zo der kolen als je waterstof in het dri process gebruikt:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Direct_reduced_iron |
Digi2 | zondag 3 maart 2024 @ 08:07 |
quote: Voor goed staal is er wel een klein %age koolstof nodig, maar dat kan ook uit verkoold hout worden gewonnen en toegepast. Op deze wijze zou je volgens mij volledig groen staal kunnen produceren mits op de houtkap direct nieuwe aanplant volgt.
quote: Carbon content steelCarbon steel is divided into various categories based on its carbon content: low, medium, and high carbon have maximum carbon contents of 0.25%, 0.25–0.5%, and 0.5–1.25%, respectively. The maximum carbon content in carbon steel is 2%. A carbon-iron alloy with carbon content more than 2% is called cast iron. Carbon greatly influences the mechanical properties of carbon steel, including its mechanical strength, hardness, and ductility
|
GoldenAge | zondag 3 maart 2024 @ 08:34 |
Leuk, een deugfabriekje |
VEM2012 | zondag 3 maart 2024 @ 09:50 |
quote: Op maandag 20 november 2023 14:43 schreef Basp1 het volgende:Groene waterstof is een contradictie zolang we geen surplus aan duurzame energie opwekken en hiervan waterstof maken.  Het draait allemaal om geld. Er is een zware lobby voor waterstof en figuren als Timmermans en Samsom hebben de weg voor hen netjes geplaveid.
Waterstof is een doodlopende weg waar de EU extreem veel geld aan dreigt te gaan spenderen en bedrijven als Eneco en Shell zullen deze honderden miljarden maar wat graag in ontvangst nemen. |
Digi2 | zondag 3 maart 2024 @ 10:51 |
quote: Op zondag 3 maart 2024 09:50 schreef VEM2012 het volgende:[..] Het draait allemaal om geld. Er is een zware lobby voor waterstof en figuren als Timmermans en Samsom hebben de weg voor hen netjes geplaveid. Waterstof is een doodlopende weg waar de EU extreem veel geld aan dreigt te gaan spenderen en bedrijven als Eneco en Shell zullen deze honderden miljarden maar wat graag in ontvangst nemen. Nederland is een grootverbruiker wat waterstof betreft. Alleen al dit verbruik middels elektrolyse met renewables dekken is al een hele klus.
quote: Use of hydrogen NetherlandsDutch industry consumes an estimated 180 PJ (1,500 kilotonnes) hydrogen annually and is the second largest hydrogen user in the European Union, after Germany. As of now, 180 PJ of hydrogen is used in the Netherlands, as a semi-product in industries such as refineries or in fertilizer production. This is an amount equivalent to about 10% of the total (final) energy demand in the Netherlands. The Netherlands is the second largest consumer and producer of hydrogen in the European Union, after Germany. This hydrogen is currently still made from natural gas. But in the coming years the industry will switch to sustainable hydrogen: low carbon, made from residual gases with CO² capture, or completely CO² free hydrogen from water (electrolysis) using electricity from the sun and wind.
|
michaelmoore | zondag 3 maart 2024 @ 10:52 |
quote: Op maandag 20 november 2023 14:28 schreef Scjvb het volgende:Eneco bouwt grote waterstoffabriek in Rotterdamse havenGoedemiddag, Wat zal ik zeggen? Het moge zo langzamerhand duidelijk zijn dat een bepaald deel van het publiek geruime tijd 'smacht' naar schonere lucht.  Het is dus niet nieuw dat al geruime tijd in de pijplijn ligt eindelijk tegemoet te gaan komen aan de strenge milieueisen van deze tijd. En dat geldt vooral voor hen die niet langer willen accepteren dat fossiele brandstoffen enzovoort om bepaalde redenen nog veel langer worden gebruikt. Bij sommigen speelt het ongeduld steeds weer op want het kan het allemaal niet snel genoeg gaan. Laten we wel wezen: vooral naar aanleiding van het sterk in opspraak geraakte Tata Steel, trekt men nu werkelijk alles uit de kast om sneller te verduurzamen al kan niemand ijzer met handen breken.  ~ Op een vrijwel dagelijks wervelende locatie Amsterdam Zuid (Zuid-as), waar de cappuccino dagelijks in de rondte gaat  , kent men als professionals de commotie maar al te goed. Het eveneens aan ons gelieerde bedrijf timmert reeds aan de weg om energietransitie middels Groene methodes goed en wel mogelijk te maken na pak 'm beet 2029-2030 of later.  En dat geldt min of meer ook voor andere grote en naar zeggen 'vervuilende bedrijven' die hierdoor de toekomst weer zonnig inzien.  Op A'dam Zuid zijn vaker vergaderingen geweest waarbij het veelbesproken en omstreden onderwerp 'emissies en luchtvervuiling' centraal stond. Dus zal hierover nog wel vaker worden gesproken op de zaak  , of tijdens een vrijdagmiddagborrel ergens in een horecagelegenheid te Haarlem.  Het moge duidelijk zijn dat ons land menens is met de goede waterstofplannen, mij dunkt.  Eneco  , dat in meerdere EU-landen actief is, zal geduldig afwachten of de aanvraag van een vergunning voor de bouw van zo'n mega-waterstoffabriek op deze locatie gehonoreerd wordt. En wellicht hoeft zij daar niet zo heel erg lang op te wachten, waarna de spade al snel diep in de grond geslagen wordt om met de bouw te beginnen.  ~ Enfin, meerdere bedrijven, waaronder Pernis, profiteren uiteindelijk van de nieuwe voorziening die moet leiden tot algemene tevredenheid en rust.  Binnen ca vijftien jaar zullen verreweg de meeste bedrijven die thans nog met kolencentrales werken omgebouwd zijn voor productie. Ook Chemelot, voor de chemische industrie (Geleen), vaart uiteindelijk bij verduurzaming. Let wel: er zouden obstakels op de weg kunnen komen zoals koerswijzigingen en marktomstandigheden (zie artikel) die de bouw kunnen vertragen. Overmacht blijft namelijk iets van alle tijden, en dat weten industriëlen en dito professionals op goede locatie als bijna geen ander. Maar voor zover ik het gewend ben, komt in economische opzichten bijna alles weer op zijn pootjes terecht. Zeker niet dat wij op locatie tegen kolencentrales en huidige bedrijfsvoering zijn, maar dat neemt niet weg dat ook ik het best zonnig inzie met de aanvraag tot de bouw van de waterstofcentrale in Rotterdam.  ''Al met al zal deze nieuwe koers op groot industrieel gebied mettertijd 'n boel publieke kopzorgen van meest angstige en zich als fel anti-CO2 uitlatende burgers wegnemen. Daarbij spinnen ook vooral de milieubewegingen garen omdat zij zich maar blijven verzetten en van muggen olifanten maken'', aldus ingewijden achter de coulissen.  ~ [ afbeelding ] Scjvb==== [..] onleesbaar
maar groene waterstof gemaakt met aardgas en heel veel subsidie |
Digi2 | zondag 3 maart 2024 @ 11:40 |
quote: Volgens mij is dat blauwe waterstof
quote: Er zijn drie soorten waterstof: grijze, blauwe en groene waterstofEr zijn drie soorten waterstof: grijze, blauwe en groene waterstof. De kleur of hoe waterstof er uit ziet veranderd niet, de naamgeving komt van hoe het is gemaakt: Grijze waterstof wordt geproduceerd uit fossiele brandstoffen en is niet duurzaam. Blauwe waterstof wordt ook geproduceerd uit fossiele brandstoffen, maar de CO2-uitstoot wordt afgevangen en opgeslagen, waardoor het een duurzamere optie is.Groene waterstof wordt geproduceerd door elektrolyse van water met behulp van hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie, en is de meest duurzame optie.
|
Lichtloper | zondag 3 maart 2024 @ 11:42 |
quote: Het zal van je definitie afhangen. Aardgas is natuurlijk allesbehalve hernieuwbaar of duurzaam, maar heeft in de EU-taxonomie wel het stempel 'groen' gekregen https://www.parool.nl/wer(...)ps://www.google.com/ |
SymbolicFrank | maandag 4 maart 2024 @ 14:53 |
In Duitsland zetten ze flink in op biogas. Veel boeren hebben zo'n installatie, alhoewel een kleintje. Maar er wordt heel veel snijmais verbouwd die rechtstreeks die fabrieken ingaat, omdat het met alle subsidies (en de hoge aardgasprijs) meer geld oplevert dan voedsel verbouwen. |
SymbolicFrank | maandag 4 maart 2024 @ 15:09 |
De enige twee redenen dat waterstof populair zijn:
1. De olie-industrie ziet het nog steeds als de beste manier om er voor te zorgen dat mensen ook in de toekomst hun tankstations moeten blijven gebruiken, waar ze een groot deel van hun geld verdienen.
2. Zoals in deze discussie zijn er een heleboel fabrieken die tussen 2030 en 2050 dicht moeten als ze niet minimaal op papier hun CO2 uitstoot drastisch hebben verminderd.
Wereldwijd worden er daarom vele miljarden uitgegeven aan lobbyclubjes om dit goed op de kaart te houden. Economisch heeft het geen meerwaarde en het is niet goed voor het klimaat. |
Digi2 | maandag 4 maart 2024 @ 15:57 |
quote: Op maandag 4 maart 2024 15:09 schreef SymbolicFrank het volgende:De enige twee redenen dat waterstof populair zijn: 1. De olie-industrie ziet het nog steeds als de beste manier om er voor te zorgen dat mensen ook in de toekomst hun tankstations moeten blijven gebruiken, waar ze een groot deel van hun geld verdienen. 2. Zoals in deze discussie zijn er een heleboel fabrieken die tussen 2030 en 2050 dicht moeten als ze niet minimaal op papier hun CO2 uitstoot drastisch hebben verminderd. Wereldwijd worden er daarom vele miljarden uitgegeven aan lobbyclubjes om dit goed op de kaart te houden. Economisch heeft het geen meerwaarde en het is niet goed voor het klimaat. Waterstof tankstation zijn veel te duur om met EV-chargers te kunnen concurreren. Elektra transporteren is makkelijker en goedkoper dan waterstof cryogeen of onder hoge druk over de weg om de stations bevoorraad te houden. Waterstof heeft al zijn toepassingen en het is al een enorme opgave om dat d.m.v. renewable middels elektrolyse te gaan vervaardigen i.p.v met methaan.
It is now almost 14 times more expensive to drive a Toyota hydrogen car in California than a comparable Tesla EV |
Digi2 | zaterdag 25 mei 2024 @ 14:01 |
quote: Europe's betting big on hydrogen – despite a lot of drawbacks. Is the continent's hydrogen strategy overblown? And if so… why?
|
suijkerbuijk | zaterdag 25 mei 2024 @ 15:52 |
quote: Waterstof is goed om gas turbine laten draaien Er is in de zomer overschot aan electrische. Inplaats dat negatieve verkopen kan het het beter omzetten als gas. Ja er is veel verlies met omzetten. Maar nog altijd beter dan zonnepanelen en windmolens uit te gaan zetten om overschot tegen te gaan. De waterstof kan je in de winter weer gebruiken. |
Digi2 | zaterdag 25 mei 2024 @ 15:59 |
quote: Nee, dat is economisch onrendabel omdat de langdurige opslag van waterstof peperduur is. Het heeft puur te maken met de natuurkundige eigenschappen van waterstof.
quote: Hydrogen_storage While large amounts of hydrogen are produced by various industries, it is mostly consumed at the site of production, notably for the synthesis of ammonia. For many years hydrogen has been stored as compressed gas or cryogenic liquid, and transported as such in cylinders, tubes, and cryogenic tanks for use in industry or as propellant in space programs. The overarching challenge is the very low boiling point of H2: it boils around 20.268 K (-252.882 °C or -423.188 °F). Achieving such low temperatures requires expending significant energy.
[ Bericht 14% gewijzigd door Digi2 op 25-05-2024 16:44:01 ] |
michaelmoore | zaterdag 25 mei 2024 @ 16:24 |
met hoeveel gas gestookt ??
Gas verbranden en daar watersstof van maken levert 25 % rendements verlies op en dan moet je nog op minus zoveel gaan transporteren https://eduweb.eeni.tbm.tudelft.nl/TB141E/?waterstof-productie
quote: Waterstof kan je maken uit bijvoorbeeld aardgas en dat is duidelijk geen optie, als alternatief uit elektriciteit. De omzetting gebeurt dan met een rendement van ca. 75 %.
Uit elke kWh elektriciteit wordt dan maar 0,75 kWh in bruikbaar waterstof omgezet.
quote: 11 peperdure misverstanden over wondermiddel waterstof
Met alleen windturbines of zonnepanelen slaagt de energietransitie nooit. Voeg naast turbines en panelen óók een flinke schep waterstof toe en het lukt wel.
Te mooi om waar te zijn? Nee. Wel te dom om waar te maken.
https://www.wattisduurzaa(...)rmiddel-waterstof-2/ |
michaelmoore | zaterdag 25 mei 2024 @ 16:29 |
quote: Op maandag 4 maart 2024 14:53 schreef SymbolicFrank het volgende:In Duitsland zetten ze flink in op biogas. Veel boeren hebben zo'n installatie, alhoewel een kleintje. Maar er wordt heel veel snijmais verbouwd die rechtstreeks die fabrieken ingaat, omdat het met alle subsidies (en de hoge aardgasprijs) meer geld oplevert dan voedsel verbouwen. snijmais of voermais is heel duur veevoer he |
michaelmoore | maandag 27 mei 2024 @ 17:22 |
quote: Op maandag 20 november 2023 14:28 schreef Scjvb het volgende:Eneco bouwt grote waterstoffabriek in Rotterdamse havenGoedemiddag, Zeker niet dat wij op locatie tegen kolencentrales en huidige bedrijfsvoering zijn, maar dat neemt niet weg dat ook ik het best zonnig inzie met de aanvraag tot de bouw van de waterstofcentrale in Rotterdam.  ''Al met al zal deze nieuwe koers op groot industrieel gebied mettertijd 'n boel publieke kopzorgen van meest angstige en zich als fel anti-CO2 uitlatende burgers wegnemen. Daarbij spinnen ook vooral de milieubewegingen garen omdat zij zich maar blijven verzetten en van muggen olifanten maken'', aldus ingewijden achter de coulissen.  ~ [ afbeelding ] Scjvb==== [..] met heel veel , echt heel veel subsidie kun je van electra of aardgas waterstof maken en dan is het nog niks
quote: Op zaterdag 25 mei 2024 15:52 schreef suijkerbuijk het volgende:[..] Waterstof is goed om gas turbine laten draaien Er is in de zomer overschot aan electrische., Inplaats dat negatieve verkopen kan het het beter omzetten als gas. Ja er is veel verlies met omzettenen bewaren . De waterstof kan je in de winter weer gebruiken. waterstof moet op minus heleboel bewaard en getrnsporteerd worden , dat kost dus heel veel energie bewaren van waterstof resulteert in een negatief saldo door de lage bewaar temperatuur afgezien van het energieverlies bij het omzetten van aardgas of electra naar waterstof
Dus dat gaan we echt NIET doen bij transport van die waterstof van Africa naar Nederland resteert een negatief saldo is dus zwaar verliesgevend
quote: Bij extreem lage temperaturen (-252°C) is transport en opslag van waterstof onder vloeibare vorm mogelijk. Dit gebeurt onder lage druk, maar de benodigde koeling kost veel energie- ongeveer een kwart van de energie die in de waterstof opgeslagen is. Waterstof kan ook per pijplijn getransporteerd worden onder minus 252 c.
[ Bericht 13% gewijzigd door michaelmoore op 27-05-2024 17:46:24 ] |
Scjvb | maandag 27 mei 2024 @ 19:09 |
quote: Op maandag 27 mei 2024 17:22 schreef michaelmoore het volgende:[..] met heel veel , echt heel veel subsidie kun je van electra of aardgas waterstof maken en dan is het nog niks [..] waterstof moet op minus heleboel bewaard en getrnsporteerd worden , dat kost dus heel veel energie bewaren van waterstof resulteert in een negatief saldo door de lage bewaar temperatuur afgezien van het energieverlies bij het omzetten van aardgas of electra naar waterstof Dus dat gaan we echt NIET doenbij transport van die waterstof van Africa naar Nederland resteert een negatief saldo is dus zwaar verliesgevend [..] Wat ik reeds aangaf in het andere topic over TATA: quote: Hoewel er af en toe best wordt getwijfeld of een geleidelijke overschakeling via aardgas e.d. rendabel genoeg is, blijft het de moeite waard om door te pakken na aanleiding van mogelijke andere 'ongemakken'. Enige gerezen twijfels over het een en ander worden dus meegenomen zoals gezegd. Maar voor in de nabije toekomst moeten bedrijven toch ergens mee verder. Vooral nu fossiele brandstoffen uit den boze geworden zijn naar aanleiding van alle weerstand hieromtrent en de strenge milieueisen van deze tijd.
Zowel u, ik als veel anderen moeten nu de daad bij het woord durven voegen en deze Groene sprong in het diepe richting waterstof dan ook moeten wagen, zelfs al zijn hiermede vele miljarden nodig. Behalve vanuit industriële bedrijfsvoering e.d. geeft men als professional op gelieerde locaties immers ook haar medemens, maar alles op z'n tijd!
Onder andere om die reden wordt geprobeerd het onderste uit de kan te halen om die veelbesproken overgang van fossiel naar 'betere methodes' mogelijk te maken om zware industrie in NL winstgevend verder te laten draaien. Als er geen enkele kans van slagen bestond en vertrouwen was zou deze optie niet opnieuw overwogen zijn.
Bovendien is het met oog op de nabije toekomst de enige kans tot overleven zonder fossiel. Het zou gemakkelijker en goedkoper zijn geweest om gewoon door te gaan op de oude voet > fossiele brandstoffen < maar dat is tegenwoordig ongewenst en kennelijk onhoudbaar geworden. Derhalve zal voor meerdere industriële complexen dus ook het een en ander gefinancierd dienen te worden.
Gegroet. |
suijkerbuijk | maandag 27 mei 2024 @ 21:33 |
quote: Op maandag 27 mei 2024 17:22 schreef michaelmoore het volgende:[..] met heel veel , echt heel veel subsidie kun je van electra of aardgas waterstof maken en dan is het nog niks [..] waterstof moet op minus heleboel bewaard en getrnsporteerd worden , dat kost dus heel veel energie bewaren van waterstof resulteert in een negatief saldo door de lage bewaar temperatuur afgezien van het energieverlies bij het omzetten van aardgas of electra naar waterstof Dus dat gaan we echt NIET doenbij transport van die waterstof van Africa naar Nederland resteert een negatief saldo is dus zwaar verliesgevend [..] Onzin
https://www.waterstofnet.(...)onden%20kan%20worden.
Waterstof kan ook als gas opgeslagen worden. En dan hoef het niet onder de -200 worden opgeslagen.
Integendeel als je overschot van energie naar een waterstof in gas laat omzetten vlak bij een gasturbine. Kan je de zelfde avond de gasturbine van deze gas laten draaien . |
Digi2 | maandag 27 mei 2024 @ 21:46 |
quote: Zo eenvoudig, veilig en goedkoop is het opslaan van gasvormig waterstof niet, vooral niet in de grotere hoeveelheden die je nodig hebt om gasturbines op te laten werken.
quote: Hydrogen_storageWhile large amounts of hydrogen are produced by various industries, it is mostly consumed at the site of production, notably for the synthesis of ammonia. For many years hydrogen has been stored as compressed gas or cryogenic liquid, and transported as such in cylinders, tubes, and cryogenic tanks for use in industry or as propellant in space programs. The overarching challenge is the very low boiling point of H2: it boils around 20.268 K (-252.882 °C or -423.188 °F). Achieving such low temperatures requires expending significant energy. Although molecular hydrogen has very high energy density on a mass basis, partly because of its low molecular weight, as a gas at ambient conditions it has very low energy density by volume. If it is to be used as fuel stored on board a vehicle, pure hydrogen gas must be stored in an energy-dense form to provide sufficient driving range. Because hydrogen is the smallest molecule, it easily escapes from containers. Considering leakages, transport and production costs, hydrogen could have a Global Warming Potential (GWP100) of 11.6. Methane, for comparison, has a GWP of 34
[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 27-05-2024 22:01:10 ] |
Akkerdjie | maandag 27 mei 2024 @ 21:49 |
quote: Op maandag 20 november 2023 14:43 schreef Basp1 het volgende:Groene waterstof is een contradictie zolang we geen surplus aan duurzame energie opwekken en hiervan waterstof maken.  Geen probleem, Shell en consorten hebben methaan uit gas groen gelobbied, dus die kunnen nu gerust hun gas in “groene” waterstof veranderen met energieverlies! |
Digi2 | maandag 27 mei 2024 @ 21:55 |
quote: Op maandag 27 mei 2024 21:49 schreef Akkerdjie het volgende:[..] Geen probleem, Shell en consorten hebben methaan uit gas groen gelobbied, d us die kunnen nu gerust hun gas in “groene” waterstof veranderen met energieverlies! Het is omgekeerd, die willen o.a. met groene waterstof en CO2, groene methaan maken. Methaan is een veel groter molecuul dan H2 en kan makkelijker en veiliger opgeslagen worden. Ook ammoniakgas kan met groene waterstof worden gemaakt en eenvoudiger opgeslagen. Je hebt echter aanzienlijke verliezen bij deze omzettings processen, wat groene ammoniak en groen aardgas kostbaar en inefficient maakt.
NWS / Groen gas maakt gasrekening tientjes per maand duurder
Sabatier_reaction
[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 27-05-2024 22:09:03 ] |
Cockwhale | maandag 27 mei 2024 @ 22:23 |
Krijgt TS betaald om dit soort ellenlange OP's te schrijven? Lijkt mij echt een dagtaak. |
Akkerdjie | dinsdag 28 mei 2024 @ 08:44 |
quote: En waar haal je de waterstofatomen vandaan zonder een enorm overschot aan groene energie? Het is nogal raar om eerst uit methaan of ammoniak waterstof te maken met energieverlies om daarna er weer waterstof of methaan van te maken met energieverlies.
Of je hebt mijn post niet begrepen. Het gaat om de manier waarop de waterstof is gemaakt. Ik heb het over de blauwe waterstof die als groen gelobbied is door de olie-en gasindustrie. De energie om de electrolyse te doen komt dan uit methaan van natuurlijk gas. De co2 wordt dan (deels) afgevangen en voilá, je product is groen volgens de beleidsmakers. Ècht groene waterstof is een soort end-game product, wanneer er een fors overschot is aan zonne- of windenergie wereldwijd. Dat gaat nog wel wat decennia duren. De rest van de waterstof die in Europa geproduceerd gaat worden is dus gewoon gemaakt uit fossiele brandstoffen op enkele procenten na.
Sabine Hossenfelder heeft er een prima filmpje over gemaakt:
|
Digi2 | dinsdag 28 mei 2024 @ 08:51 |
quote: Op dinsdag 28 mei 2024 08:44 schreef Akkerdjie het volgende:[..] En waar haal je de waterstofatomen vandaan zonder een enorm overschot aan groene energie? Het is nogal raar om eerst uit methaan of ammoniak waterstof te maken met energieverlies om daarna er weer waterstof of methaan van te maken met energieverlies. Of je hebt mijn post niet begrepen. Het gaat om de manier waarop de waterstof is gemaakt. Ik heb het over de blauwe waterstof die als groen gelobbied is door de olie-en gasindustrie. De energie om de electrolyse te doen komt dan uit methaan van natuurlijk gas. De co2 wordt dan (deels) afgevangen en voilá, je product is groen volgens de beleidsmakers. Ècht groene waterstof is een soort end-game product, wanneer er een fors overschot is aan zonne- of windenergie wereldwijd. Dat gaat nog wel wat decennia duren. De rest van de waterstof die in Europa geproduceerd gaat worden is dus gewoon gemaakt uit fossiele brandstoffen op enkele procenten na. Sabine Hossenfelder heeft er een prima filmpje over gemaakt: Groene methaan van biologische of synthetische oorsprong gaat men niet terug omzetten in waterstof omdat methaan hoogwaardiger is. De huidige infra is methaan gebaseerd en vereist geen kostbare aanpassingen die zijn vereist zoals voor gebruik van waterstof bij het transport en de opslag. |
Digi2 | dinsdag 28 mei 2024 @ 10:07 |
quote: Opslag waterstofMet de expansie van de windparken op zee, komt ook de noodzaak van grootschalige energieopslag steeds dichterbij. De opslag van waterstof in zoutcavernes ligt in termen van haalbaarheid het dichtste bij. De mogelijk tientallen zoutcavernes die hiertoe aangelegd zouden moeten worden vergen veel voorbereiding en daarmee doorlooptijd – daar zal dus tijdig mee begonnen moeten worden. Om te voorkomen dat (toekomstige) veilige nazorg in het gedrang komt, wil SodM dat alle partijen in de zoutsector al vroeg in het projectontwikkelingstraject de financiële zekerheid borgen voor ná de actieve zoutwinnings- of opslagfase. Hoewel dergelijke cavernes tot dusver in bijvoorbeeld de provincie Groningen zijn aangelegd, is het niet vanzelfsprekend dat een provincie die in enige mate ontwricht is door de gaswinning en waar het vertrouwen in mijnbouw en overheid fors gedaald is, de plaats gaat zijn waar tientallen nieuwe cavernes voor waterstofopslag aangelegd gaan worden. Vanuit dit perspectief is het verstandig dat EZK serieus naar de mogelijkheden kijkt van grootschalige waterstofopslag onder de Noordzee, waar de windparken zich bevinden waarvan de elektriciteit omgezet kan worden in waterstof.Waar vindt ondergrondse opslag plaats? In Nederland worden al sinds enkele decennia stoffen in de ondergrond opgeslagen. Hierbij gaat het om zeven locaties voor de opslag van aardgas, stikstof (N2) en gasolie (diesel). Opslag van andere stoffen zoals CO2 en waterstof (H2) vindt nog niet plaats in Nederland. De opslag van CO2 en methaan ondergronds hoeft aan minder zware eisen te voldoen dan waterstof omdat de moleculen van methaan en CO2 veel groter zijn en minder snel ontsnappen. Aanlandige CO2 opslag werd echter vanwege protesten afgeblazen en dat zal niet anders zijn bij aanlandige H2 opslag, omdat vooral de zoutcavernen in groningen mogelijk aan de eisen voldoen, maar de argwaan daar enorm is. Blijft over opslag onder de zeebodem en dat is verre van goedkoop en zorgt daarom ook nu al voor de stagnatie van CCS
quote: CO2 opslaan onder de grond: een goed idee of niet?Internationaal wordt de techniek nog relatief weinig toegepast, Noorwegen is momenteel koploper. In Nederland waren bijna tien jaar geleden plannen om onder een woonwijk in Barendrecht CO2 op te slaan, maar dat werd afgeblazen na felle protesten van omwonenden. Wie gaat het betalen? De industrie moet in 2030 14,3 megaton CO2 minder uitstoten. CO2-opslag moet de helft van die opgave gaan invullen (7 megaton). Dat is ruim twee keer zoveel als de besparing die moet komen uit het duurzaam maken van alle gebouwen in Nederland (3,4 megaton). Maar wie gaat het betalen? Want 7 megaton CO2 opslaan kost naar schatting 420 miljoen euro per jaar. Kortom, voor grootschalige H2 opslag is geld, een visie nodig en veel tijd. Visie daar ontbreekt het nogal aan in de politieke besluitvorming, daarnaast hebben de tijd niet.
[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 28-05-2024 10:50:41 ] |
Akkerdjie | dinsdag 28 mei 2024 @ 11:31 |
quote: Op dinsdag 28 mei 2024 08:51 schreef Digi2 het volgende:[..] Groene methaan van biologische of synthetische oorsprong gaat men niet terug omzetten in waterstof omdat methaan hoogwaardiger is. De huidige infra is methaan gebaseerd en vereist geen kostbare aanpassingen die zijn vereist zoals voor gebruik van waterstof bij het transport en de opslag. Maar draait een waterstofauto dan op methaan of waterstof? Ik ben je kwijt geloof ik. |
Digi2 | dinsdag 28 mei 2024 @ 11:44 |
quote: Waterstof auto's komen er niet. In Californië lopen er al rechtszaken tegen Toyota. Misschien dat er ooit bussen of vrachtwagens op gaan rijden, maar zelfs dat waag ik te betwijfelen. Voorlopig wordt nog maar een fractie van de waterstof die de chemische industrie nodig heeft dmv 'groene' elektrolyse vervaardigd. Het is al een enorme opgaaf die hoeveelheid 'groen' te vervaardigen. Pas daarna (hopelijk na 2030) kan men andere toepassingen van waterstof gaan overwegen. De batterij Technologien gaan echter veel sneller dan die van waterstof, daarnaast dalen de kosten van batterijen nog steeds in rap tempo. Naar mijn opinie/inschatting zal H2 altijd een nice blijven en geen mainstream worden.
Toyota's Hydrogen Future Is Crumbling As Owners File Lawsuits, Call For Buybacks
NWS / Audi richt zich op waterstof of elektrisch?
[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 28-05-2024 12:04:48 ] |
Digi2 | dinsdag 28 mei 2024 @ 17:33 |
quote: Wir analysieren in diesem Podcast, ob es gelingen kann, bis 2045 ausreichende Mengen an grünem Wasserstoff für Deutschland zu produzieren, wie realistisch es ist, dass wir künftig zu Hause mit Wasserstoff heizen und welche Rolle Wasserstoffautos und Wasserstoff-LKW künftig im Verkehr spielen werden. Tsja, als je naar de feiten kijkt, dan kom je al snel tot de conclusie dat grootschalig waterstofgebruik niet meer dan fantasie betreft, in velerlei opzichten. De kosten die ermee gepaard gaan zijn gigantisch en economisch ondraagbaar imo. |
Akkerdjie | dinsdag 28 mei 2024 @ 23:43 |
quote: Op dinsdag 28 mei 2024 11:44 schreef Digi2 het volgende:[..] Waterstof auto's komen er niet. In Californië lopen er al rechtszaken tegen Toyota. Misschien dat er ooit bussen of vrachtwagens op gaan rijden, maar zelfs dat waag ik te betwijfelen. Voorlopig wordt nog maar een fractie van de waterstof die de chemische industrie nodig heeft dmv 'groene' elektrolyse vervaardigd. Het is al een enorme opgaaf die hoeveelheid 'groen' te vervaardigen. Pas daarna (hopelijk na 2030) kan men andere toepassingen van waterstof gaan overwegen. De batterij Technologien gaan echter veel sneller dan die van waterstof, daarnaast dalen de kosten van batterijen nog steeds in rap tempo. Naar mijn opinie/inschatting zal H2 altijd een nice blijven en geen mainstream worden. Toyota's Hydrogen Future Is Crumbling As Owners File Lawsuits, Call For BuybacksNWS / Audi richt zich op waterstof of elektrisch? Volgens mij lullen we compleet langs elkaar heen. Je beantwoordt mijn vragen niet en reageerde in eerste instantie raar op mijn oorspronkelijke post, alsof je hem niet snapte. Kan aan mij liggen, maar snap er niks meer van 😅. Ben het wel met je laatste post eens overigens, ook al gaat die ook weer over compleet wat anders 😂. Oh well. |
michaelmoore | woensdag 29 mei 2024 @ 04:26 |
quote: Op maandag 20 november 2023 14:43 schreef Basp1 het volgende:Groene waterstof is een contradictie zolang we geen surplus aan duurzame energie opwekken en hiervan waterstof maken.  groene waterstof zal nooit bestaan, alelen met heel veel subsidie, geeft veel te veel energieverlies
moet in vloeibare vorm bewaard worden op minus 252 c zet jij je auto maar een weekje stil op een parkeerplaats dan , kost meer energie om hem stil te laten staan dan er mee te rijden
quote: Vloeibare waterstof
Bij extreem lage temperaturen (-252°C) is transport en opslag van waterstof onder vloeibare vorm mogelijk. Dit gebeurt onder lage druk, maar de benodigde koeling kost veel energie- ongeveer een kwart van de energie die in de waterstof opgeslagen is.
|
SymbolicFrank | woensdag 29 mei 2024 @ 15:24 |
Als je waterstof ver afkoelt, verandert de draairichting van de moleculen, waar warmte bij vrij komt. Als genoeg moleculen dat doen, explodeert je waterstoftank. Je moet het dus blijven koelen en overdruk snel afvoeren. Daarom loopt de tank van een waterstofauto ook snel leeg, zelfs als die heel erg goed geïsoleerd is. Dus ook als je er niet in rijd, moet je iedere week gaan tanken.
Zie ook:
En zoals @Digi2 ook al zei: het zijn de kleinste atomen en moleculen, dus ze gaan dwars door de wand van een tank heen. Laat staan de wanden van een zoutgrot. Je moet het in zo'n grot dus ook opslaan onder een vrij lage druk, waardoor je heel veel ruimte nodig hebt, of het niet erg vinden dat het verdwijnt. Dus je kunt die waterstof zo wel opslaan, maar je gaat er veel minder terug uithalen, wat ook nog verontreinigd is door allerlei andere stofjes.
Op vliegdekschepen gebruiken ze de overcapaciteit van de kernreactors om kerosine te maken uit koolzuurgas en water. Dus het kan wel, maar dat is alleen goedkoop als je een afbetaalde kernreactor bij de hand hebt en niet in de buurt bent van een tankstation of raffinaderij. |
Scjvb | vrijdag 31 mei 2024 @ 16:59 |
> Update over het veelbesproken onderwerp ''waterstof'': Ondernemersorganisaties: maak meer haast met waterstof
''Hé hallo, rustig aan alles op z'n tijd!'' Dat waren vanmorgen vroeg de woorden van professionals op een dagelijks wervelende Zuid-as waar bovendien vandaag ook een klimaatprotest plaatsvindt, waarvan zoal ik korte tijd met enig positief enthousiasme en bewondering kennis nam om uiteindelijk gezamenlijk de neus richting Haarlem te zetten voor een aperitiefje na wederom een fijne werkdag op kantoor.
Uiteraard wil men het concept ''ontwikkeling met groene waterstof voor een duurzame en tevens 'schonere' economie'' zo snel als mogelijk uitrollen. Ware het niet dat hiervoor tijd nodig is voor verder onderzoek en meerdere tijdrovende zaken. Maar voor wie gelooft in een betere omstandigheden bij het opdoeken van fossiele brandstoffen, blijft er goede hoop voor de nabije toekomst te melden, mij dunkt. ~
Er wordt aan gewerkt!
Scjvb
====
1 uur geleden in FINANCIEEL
DEN HAAG (ANP) - Nederland moet meer haast maken met investeringen in waterstof. Daarvoor pleiten ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland, voorafgaand aan een debat hierover in de Tweede Kamer volgende week.
© ANP In Ahoy werd deze maand de World Hydrogen Summit and Exhibition 2024 georganiseerd, een congres en beurs met deelnemers uit de hele wereld en veel innovaties op het gebied van waterstof.
Nederland staat op een ’kantelpunt’ met de ontwikkeling van groene waterstof voor een duurzamere economie, stellen de werkgeversorganisaties. Nederland heeft nu „als land de kans om een voorsprong op dit nieuwe terrein te creëren.”
De ondernemersorganisaties maken zich zorgen dat Nederland zijn goede uitgangspositie voor een waterstofeconomie verspeelt. Zo bestaat er veel onduidelijkheid over de gevolgen van nieuwe Europese regels, waardoor bedrijven huiverig zijn om lange contracten aan te gaan. Ook zijn de stroomkosten in Nederland veel hoger dan in omringende landen. Om waterstof te maken is veel stroom nodig.
„Waterstof is essentieel om toekomstige schone CO2-neutrale industrie van energie te voorzien”, stellen VNO-NCW en MKB-Nederland. Voor zwaar transport is waterstof volgens hen een goed alternatief voor fossiele brandstoffen. Nederland heeft bovendien met zijn windparken op de Noordzee, goede infrastructuur en kenniseconomie een goede uitgangspositie om groene waterstof te produceren. „Die levert ook weer nieuwe bedrijvigheid op met schone technologie.”
Om de ontwikkeling van groene waterstof beter mogelijk te maken, moet de overheid vooral zorgen dat de energie die nodig is om waterstof te produceren niet veel duurder is dan elders in Europa, stellen de werkgeversorganisaties. „Nu is de Nederlandse industrie 40 tot 60% meer kwijt aan netkosten voor elektriciteit.”
Van de acht grote waterstofprojecten staan er volgens brancheorganisatie NLHydrogen zeven in de wachtrij. Alleen Shell heeft onlangs toestemming gegeven voor de bouw van een waterstoffabriek van 200 megawatt in Rotterdam. Daarmee is een bedrag van een miljard euro gemoeid. Die zogenoemde elektrolyser in Rotterdam, die water met behulp van elektriciteit omzet in waterstof, moet de grootste in Europa worden. |
SymbolicFrank | vrijdag 31 mei 2024 @ 17:49 |
quote: Op vrijdag 31 mei 2024 16:59 schreef Scjvb het volgende:Van de acht grote waterstofprojecten staan er volgens brancheorganisatie NLHydrogen zeven in de wachtrij. Alleen Shell heeft onlangs toestemming gegeven voor de bouw van een waterstoffabriek van 200 megawatt in Rotterdam. Daarmee is een bedrag van een miljard euro gemoeid. Die zogenoemde elektrolyser in Rotterdam, die water met behulp van elektriciteit omzet in waterstof, moet de grootste in Europa worden. Dus een miljard voor een fabriek die hele dure waterstof produceert, die alleen bruikbaar is voor marketingdoeleinden? |
Scjvb | vrijdag 31 mei 2024 @ 18:11 |
Zo kan het ook: https://www.telegraaf.nl/(...)-in-fossiele-energie.
Alleen is dat kennelijk voor bepaalde groepen een groot probleem geworden. |
SymbolicFrank | vrijdag 31 mei 2024 @ 22:46 |
quote: Ja, je kunt je bedrijf niet even dicht doen wanneer er niet genoeg groene stroom beschikbaar is. Of groene waterstof. Maar misschien moet je het wel sluiten als die zo duur zijn dat je dan niet meer kunt concurreren.
De inkoop afdeling gaat gewoon voor het goedkoopste.
Het is puur voor de bedrijven die volgens het Klimaatakkoord moeten verdwijnen als ze niet (gedeeltelijk) CO2 neutraal worden. Marketing. "Zie je wel, we doen ons best!" |
Scjvb | vrijdag 31 mei 2024 @ 22:57 |
quote: Op vrijdag 31 mei 2024 22:46 schreef SymbolicFrank het volgende:[..] Ja, je kunt je bedrijf niet even dicht doen wanneer er niet genoeg groene stroom beschikbaar is. Of groene waterstof. Maar misschien moet je het wel sluiten als die zo duur zijn dat je dan niet meer kunt concurreren. De inkoop afdeling gaat gewoon voor het goedkoopste. Het is puur voor de bedrijven die volgens het Klimaatakkoord moeten verdwijnen als ze niet (gedeeltelijk) CO2 neutraal worden. Marketing. "Zie je wel, we doen ons best!" Daar zit best wat in. Zo werkt het. Alleen heeft men daar nu (helaas) bar weinig invloed op. |
Digi2 | woensdag 17 juli 2024 @ 04:46 |
quote: Rekenkamer kraakt EU-waterstofbeleid: 'Doelen onhaalbaar, realitycheck nodig'De Europese Rekenkamer heeft stevige kritiek op het EU-beleid rond de productie van duurzame waterstof. De doelen die zijn gesteld voor 2030 zijn nergens op gebaseerd en bovendien onhaalbaar, denken de controleurs. "Wij roepen op tot een realitycheck", zegt oud-minister Stef Blok, die namens de Europese Rekenkamer onderzoek deed naar de waterstofplannen. "De Europese Commissie moet nu de verdere strategie bepalen, in nauwe samenwerking met de lidstaten." In 2020 stelde de Europese Commissie streefdoelen op voor de productie van groene waterstof, die met name moet helpen om de industrie te verduurzamen. In 2030 zou de Europese Unie al 10 miljoen ton van het groene gas moeten produceren en nog eens 10 miljoen ton moeten importeren uit het buitenland. Duurzame waterstof is nog duur Om de waterstofeconomie op te tuigen zijn honderden miljarden euro's aan investeringen nodig. Een groot deel daarvan moet gaan naar de nieuwe zonne- en windparken die nodig zijn om grote hoeveelheden elektriciteit op te wekken. Met die groene stroom kan uiteindelijk waterstof worden gemaakt. Dat is nodig om de CO2-uitstoot bij de productie van onder meer staal en kunstmest terug te dringen. Alleen Shell bouwt in Nederland al een grootschalige groene waterstoffabriek. Die komt in de Rotterdamse haven en moet helpen de uitstoot van de olieraffinaderij van Shell omlaag te brengen. Veel andere Nederlandse waterstofplannen hebben jaren vertraging opgelopen of zijn zelfs geannuleerd.
[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 17-07-2024 06:25:21 ] |
SymbolicFrank | woensdag 17 juli 2024 @ 08:06 |
quote: Ja, het is heel onzinnig dat ze er nog steeds mee doorgaan terwijl je makkelijk voor kan rekenen dat het niet gaat werken. De druk blijkt vooral uit Duitsland te komen, want die hebben dat de bevolking beloofd bij het dichtgooien van de kerncentrales. |
VEM2012 | woensdag 17 juli 2024 @ 08:21 |
quote: De erfenis van Samsom en Timmermans heeft de houdbaarheid van ijs in de volle zon.
Wat hebben die toch een puinhoop ervan gemaakt door hun oren te laten hangen naar activisten enerzijds en lobby’s anderzijds. |
SymbolicFrank | woensdag 17 juli 2024 @ 08:28 |
quote: Op woensdag 17 juli 2024 08:21 schreef VEM2012 het volgende:[..] De erfenis van Samsom en Timmermans heeft de houdbaarheid van ijs in de volle zon. Wat hebben die toch een puinhoop ervan gemaakt door hun oren te laten hangen naar activisten enerzijds en lobby’s anderzijds. Tja, het IPCC zegt: we moeten NU stoppen met CO2 uitstoten! De groene clubjes beloven dat dat kan, het bedrijfsleven speelt er op in en voor je het weet ben je een klootzak zonder compassie als je gaat vertellen dat het allemaal toch niet zo makkelijk is. Doorgaan! |
VEM2012 | woensdag 17 juli 2024 @ 08:49 |
quote: Op woensdag 17 juli 2024 08:28 schreef SymbolicFrank het volgende:[..] Tja, het IPCC zegt: we moeten NU stoppen met CO2 uitstoten! De groene clubjes beloven dat dat kan, het bedrijfsleven speelt er op in en voor je het weet ben je een klootzak zonder compassie als je gaat vertellen dat het allemaal toch niet zo makkelijk is. Doorgaan! Het IPCC zegt niet dat we er nu mee moeten stoppen. Dat is wat idioten als XR ervan maken.
Maar verder heb je wel een punt: velen denken dat het gewoon een kwestie is van doelen stellen en dan komt het allemaal wel goed. Een beetje zoals Hugo de Clown het tekort aan woningen ging oplossen door als doel te stellen 100.000 woningen te bouwen.
Dat hij vervolgens beleid maakte waardoor er feitelijk minder gebouwd werd, ach… |
SymbolicFrank | woensdag 17 juli 2024 @ 08:52 |
quote: Op woensdag 17 juli 2024 08:49 schreef VEM2012 het volgende:[..] Het IPCC zegt niet dat we er nu mee moeten stoppen. Dat is wat idioten als XR ervan maken. Maar verder heb je wel een punt: velen denken dat het gewoon een kwestie is van doelen stellen en dan komt het allemaal wel goed. Een beetje zoals Hugo de Clown het tekort aan woningen ging oplossen door als doel te stellen 100.000 woningen te bouwen. Dat hij vervolgens beleid maakte waardoor er feitelijk minder gebouwd werd, ach… In plaats van meteen idealistisch beginnen te roepen wat we moeten gaan doen, de volgende keer eerst wat ingenieurs een werkend plan laten maken? |
VEM2012 | woensdag 17 juli 2024 @ 09:01 |
quote: Op woensdag 17 juli 2024 08:52 schreef SymbolicFrank het volgende:[..] In plaats van meteen idealistisch beginnen te roepen wat we moeten gaan doen, de volgende keer eerst wat ingenieurs een werkend plan laten maken? Het grootste probleem is natuurlijk dat de deskundigen ten aanzien van het ‘hoe’ met oplossingen komen waar men niet op zit te wachten. Zoals kernenergie. Nee, dan kun je volgens Timmermans cs veel beter bomen verbranden. Dat je daarmee feitelijk meer CO2 uitstoot dan met bruinkool (!) wordt dan in een papieren werkelijkheid CO2 neutraal gemaakt. Want ja, kennelijk reageert het klimaat alleen op boekhoudkundige uitstoot van CO2.
En dit zijn de mensen die bij kritiek daarop de andere klimaat- en wetenschapsontkenners noemen.  |
SymbolicFrank | woensdag 17 juli 2024 @ 09:15 |
quote: Op woensdag 17 juli 2024 09:01 schreef VEM2012 het volgende:[..] Het grootste probleem is natuurlijk dat de deskundigen ten aanzien van het ‘hoe’ met oplossingen komen waar men niet op zit te wachten. Zoals kernenergie. Nee, dan kun je volgens Timmermans cs veel beter bomen verbranden. Dat je daarmee feitelijk meer CO2 uitstoot dan met bruinkool (!) wordt dan in een papieren werkelijkheid CO2 neutraal gemaakt. Want ja, kennelijk reageert het klimaat alleen op boekhoudkundige uitstoot van CO2. En dit zijn de mensen die bij kritiek daarop de andere klimaat- en wetenschapsontkenners noemen.  Merkel had toch beter moeten weten, want die heeft natuurkunde gestudeerd. Maar ze is toch gezwicht voor het gewicht van de publieke opinie. En Duitsland heeft veel te zeggen in de EU. Frankrijk heeft flink moeten knokken om kernenergie op de groene lijst te krijgen, terwijl de Duitsers daar aardgas op hebben gezet. En ja, de biomassa van Timmermans, natuurlijk.
Nou produceren ze wel veel van de groene apparatuur, zoals de windturbines van Siemens. |
Digi2 | zaterdag 26 april 2025 @ 12:54 |
quote: Het gebruik van waterstof dat niet direct verbruikt wordt dicht bij de productiebron is vanwege natuurwetten kostbaar en technisch een uitdaging vanwege de extreme compressie(de volumetrische energiedichtheid van waterstofgas is circa 1/3 vergeleken met aardgas) of extreem lage temperaturen om het vloeibaar te maken en te houden. De kosten van beveiliging vanwege de ruime explosiegrenzen van waterstof komen er nogeens bovenop. Treinen vallen sowieso dus buiten de rendabele gegeven kaders. |
Oud_student | zaterdag 26 april 2025 @ 13:06 |
quote: Op zaterdag 26 april 2025 12:54 schreef Digi2 het volgende:[..] Het gebruik van waterstof dat niet direct verbruikt wordt dicht bij de productiebron is vanwege natuurwetten kostbaar en technisch een uitdaging vanwege de extreme compressie(de volumetrische energiedichtheid van waterstofgas is circa 1/3 vergeleken met aardgas) of extreem lage temperaturen om het vloeibaar te maken en te houden. De kosten van beveiliging vanwege de ruime explosiegrenzen van waterstof komen er nogeens bovenop. Treinen vallen sowieso dus buiten de rendabele gegeven kaders. En dan nog de leidingen die vervangen moeten worden, omdat H2 weglekt (kleinste molecuul) Bij het opwekken van waterstof gaat al veel energie verloren, bij de opslag ook (koeling,compressie) en bij het omzetten van H2 naar electriciteit gaat er weer veel verloren. Dus beter de electriciteit van de zonnepanelen direct gebruiken of anders opslaan. |
michaelmoore | zaterdag 26 april 2025 @ 14:04 |
quote: niet gelezen maar het gaat over waterstof en groen staal , nou dat ga je in Nederland zeker niet redden
De zweden hebben in 2035 misschien iets dat op een groenstaal fabriek kan gaan lijken op waterkracht https://www.rtl.nl/nieuws(...)alfabriek-ter-wereld Dan kopen we daar maar dat beetje staal dat we nodig hebben , dan kan TATA dicht
quote: In het kort Groen staal produceren kost in Nederland jaarlijks bijna 800 miljoen euro meer aan elektriciteit dan in Spanje. De hoge kosten van duurzame energie maken staalproductie in Nederland richting 2050 niet zinnig. Nederland moet via de Europese interne markt de import van groen staal verzekeren.
quote: Op zaterdag 26 april 2025 13:06 schreef Oud_student het volgende:[..] En dan nog de leidingen die vervangen moeten worden, omdat H2 weglekt (kleinste molecuul) Bij het opwekken van waterstof gaat al veel energie verloren, bij de opslag ook (koeling,compressie) en bij het omzetten van H2 naar electriciteit gaat er weer veel verloren. Dus beter de electriciteit van de zonnepanelen direct gebruiken of anders opslaan. en dus TATA verplaatsen naar Spanje of Afrika , dan hebben ze daar ook wat werk en nut van hun zonneschijn en ruimte zat voor heeeeeel veeel zonnepanelen
[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 27-04-2025 06:35:24 ] |