quote:Aangepast: 2 uur geleden Vandaag, 07:55 in FINANCIEEL
ROTTERDAM (ANP/DFT) - Eneco heeft de vergunningsaanvraag ingediend voor de bouw van een grote fabriek voor de productie van groene waterstof in de haven van Rotterdam. De waterstoffabriek krijgt uiteindelijk een vermogen van 800 megawatt. Daarmee wordt jaarlijks tot 80 kiloton waterstof voor de industrie geproduceerd.© ANP/HH
De waterstoffabriek van zo’n twintig voetbalvelden omvang wordt ontwikkeld naast de Enecogen-elektriciteitscentrale in de Europoort. Met die centrale kan volgens het energiebedrijf allerlei infrastructuur gedeeld worden, wat tot voordelen leidt.
Door de vergunningsaanvraag nu te doen verwacht Eneco in de komende jaren toe te kunnen werken naar de bouw van de fabriek. Die moet vanaf 2026 kunnen plaatsvinden en zal naar verwachting in 2029 klaar zijn.
Shell bouwt op de Maasvlakte aan de grootste waterstoffabriek van Europa met 200 megawatt. Het levert die allereerst aan de eigen raffinanderij in Pernis. Eneco begint met de opbouw van 200 tot 250 megawatt om dat vervolgens uit te breiden naar 800 megawatt. Daarmee bespaart het 800 miljoen kilo CO2 per jaar.
Eneco, actief in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, zegt komende tijd wel de marktomstandigheden en de kostenwijzigingen scherp in de gaten te houden voor die bouw. Het kan zijn dat bij te hoge kosten de uitrol tijdelijk wordt gepauzeerd, aldus het concern. Energiebedrijven willen meer zekerheid en garanties van de overheid voordat ze investeren in waterstofproductie.
Splitsen
Met de nieuwe fabriek, waarvoor Eneco in de joint venture Eneco Diamond Hydrogen samenwerkt met het Japanse moederbedrijf Mitsubishi, zal groene waterstof worden geleverd aan industriële klanten.
De waterstoffabriek gebruikt elektriciteit om water te splitsen in waterstof en zuurstof. Eneco zal hiervoor groene stroom gebruiken uit zonne- en windparken.
Daarmee produceert de joint venture jaarlijks tot 80 kiloton waterstof. Die omvang is wel afhankelijk van de hoeveelheid groene stroom die beschikbaar is, aldus Eneco, en van de vraag naar groene waterstof uit de industrie.
’Goed alternatief’
Als de milieu- en omgevingsvergunning is verkregen, staat het bedrijf met momenteel 7,35 gigawatt aan opwekcapaciteit weinig meer in de weg om de bouw te starten, aldus Eneco. De Rotterdamse energieleverancier met 5,4 miljoen zakelijke en particuliere klanten maakte maandag geen bedrag voor het project bekend.
„De productie van groene waterstof is essentieel voor een succesvolle energietransitie”, aldus ceo As Tempelman van Eneco. „Als directe elektrificatie niet mogelijk blijkt, is groene waterstof als grondstof of brandstof een goed duurzaam alternatief.”
Eneco, dat vorig jaar ¤10,78 miljard omzet boekte bij ¤272 miljoen nettowinst, meldde zich eerder ook aan voor het groene waterstofconsortium NortH2. Dat moet het grootste groene waterstofproject van Nederland worden, met rond 2030 drie havens in Groningen die waterstof gaan verwerken.
Ooh dat mag je niet zeggen, dan krijg je een notequote:Op maandag 20 november 2023 14:31 schreef Marsenal het volgende:
Heel fijn dat je zo veel moeite in je verder onleesbare OP steekt, dat zouden meer mensen moeten doen!
hier sluit ik mij bij aan, smileyaidsquote:Op maandag 20 november 2023 14:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ooh dat mag je niet zeggen, dan krijg je een note
Maar het is wel waar, ik lees deze shit ook niet
nee, hij geniet van de (negatieve) aandachtquote:Op maandag 20 november 2023 14:59 schreef junkiesietze het volgende:
@:Scjvb zo'n beetje elk topic doe je dit met die kutsmilies, en altijd is de eerste post al dat het onleesbaar is.
Dringt dat niet tot je door ofzo? of wil je graag lappen teskten schijven die vervolgens niemand leest? Vind je dat fijn?
Er is 's zomers al regelmatig een overschot aan energie zodat dynamische verbruikers zelfs geld toekrijgen voor hun verbruik. Men betaald om van de 'Schrootstroom' af te komen. Die overtollige energie kan dan ook benut worden om er waterstof mee te gaan maken. Ik als dynamische verbruiker vind dat kut, maar het is voor het milieu wellicht beter.quote:Op maandag 20 november 2023 14:43 schreef Basp1 het volgende:
Groene waterstof is een contradictie zolang we geen surplus aan duurzame energie opwekken en hiervan waterstof maken.
Ah, dat verklaart de economische problemen van China.quote:
Dus deze waterstofmaakmachine kan dan 120 uur op jaarbasis echt duurzame waterstof maken denk je echt dat deze machine zo inefficiënt gebruikt gaat worden.quote:Op maandag 20 november 2023 15:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er is 's zomers al regelmatig een overschot aan energie zodat dynamische verbruikers zelfs geld toekrijgen voor hun verbruik. Men betaald om van de 'Schrootstroom' af te komen. Die overtollige energie kan dan ook benut worden om er waterstof mee te gaan maken. Ik als dynamische verbruiker vind dat kut, maar het is voor het milieu wellicht beter.
Er zal een verdere toename zijn van renewables in Nederland en omringende landen waardoor er een toename plaatsvindt van 'schrootstroom' en perioden van lage stroomprijzen. Blijkbaar ziet Eneco er een kans in. Met name groen staal staat hoog op de agenda en daar is nogal wat waterstof voor nodig.quote:Op maandag 20 november 2023 16:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus deze waterstofmaakmachine kan dan 120 uur op jaarbasis echt duurzame waterstof maken denk je echt dat deze machine zo inefficiënt gebruikt gaat worden.
Is ook makkelijk per schip aan te voeren van grote afstanden.quote:Op maandag 20 november 2023 16:11 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er zal een verdere toename zijn van renewables in Nederland en omringende landen waardoor er een toename plaatsvindt van 'schrootstroom' en perioden van lage stroomprijzen. Blijkbaar ziet Eneco er een kans in. Met name groen staal staat hoog op de agenda en daar is nogal wat waterstof voor nodig.
Heb je voor de lezer hier daar wat meer informatie over hoe dat gaat en welk materiaal geen waterstofbrosheid kent.quote:Op maandag 20 november 2023 16:13 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Is ook makkelijk per schip aan te voeren van grote afstanden.
Zwaargekoeld in vloeibare toestand op atmosferische druk met een coating aan de binnenzijde van de tanks. Die schepen lijken wat op LNG-carriers. Waterstof vervoeren heeft wel wat moeilijkheden.quote:Op maandag 20 november 2023 16:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je voor de lezer hier daar wat meer informatie over hoe dat gaat en welk materiaal geen waterstofbrosheid kent.
quote:Op maandag 20 november 2023 14:31 schreef Marsenal het volgende:
Heel fijn dat je zo veel moeite in je verder onleesbare OP steekt, dat zouden meer mensen moeten doen!
quote:Op maandag 20 november 2023 14:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ooh dat mag je niet zeggen, dan krijg je een note
Maar het is wel waar, ik lees deze shit ook niet
quote:Op maandag 20 november 2023 14:46 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
hier sluit ik mij bij aan, smileyaids
quote:Op maandag 20 november 2023 14:54 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Niet te lezen inderdaad, godtieves
en ik ben gek op nootjes
quote:Op maandag 20 november 2023 14:59 schreef junkiesietze het volgende:
@:Scjvb zo'n beetje elk topic doe je dit met die kutsmilies, en altijd is de eerste post al dat het onleesbaar is.
Dringt dat niet tot je door ofzo? of wil je graag lappen teskten schijven die vervolgens niemand leest? Vind je dat fijn?
En dan wel elke keer reagerenquote:Op maandag 20 november 2023 15:00 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
nee, hij geniet van de (negatieve) aandacht
quote:Op maandag 20 november 2023 17:24 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
En dan wel elke keer reageren
Kun je ons een link naar de te gebruiken coating geven?quote:Op maandag 20 november 2023 17:21 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Zwaargekoeld in vloeibare toestand op atmosferische druk met een coating aan de binnenzijde van de tanks. Die schepen lijken wat op LNG-carriers. Waterstof vervoeren heeft wel wat moeilijkheden.
De overheid zit in ieder geval flink met subsidies hiervoor te strooien, dus op de zuidas komen de aasgieren dan meteen in actie.quote:Op maandag 20 november 2023 18:04 schreef inslagenreuring het volgende:
Was de Vrijmibo vroeg op de zuidas deze week?
Dat is FOK, haten omdat het kanquote:Op maandag 20 november 2023 17:24 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
En dan wel elke keer reageren
Dat is de technische kern paragraaf.quote:Daarmee produceert de joint venture jaarlijks tot 80 kiloton waterstof. Die omvang is wel afhankelijk van de hoeveelheid groene stroom die beschikbaar is, aldus Eneco, en van de vraag naar groene waterstof uit de industrie.
Een paar uur per dag, een paar maanden per jaar. De rest van de tijd staat die fabriek op standby.quote:Op maandag 20 november 2023 15:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er is 's zomers al regelmatig een overschot aan energie zodat dynamische verbruikers zelfs geld toekrijgen voor hun verbruik. Men betaald om van de 'Schrootstroom' af te komen. Die overtollige energie kan dan ook benut worden om er waterstof mee te gaan maken. Ik als dynamische verbruiker vind dat kut, maar het is voor het milieu wellicht beter.
Het enige schip dat dat kon heeft de eerste reis niet overleefd.quote:Op maandag 20 november 2023 16:13 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Is ook makkelijk per schip aan te voeren van grote afstanden.
Er is ook onderhoud nodig, dus daar hebben ze dan ruim de tijd voorquote:Op maandag 20 november 2023 21:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Een paar uur per dag, een paar maanden per jaar. De rest van de tijd staat die fabriek op standby.
Hoe veel moeten we via de belasting betalen om zo'n fabriek te bouwen en de werknemers hun salaris te betalen? Want het geproduceerde waterstof is veel te duur om zonder een groot verliest te verkopen, zelfs als die fabriek 24/7 zou kunnen draaien. Grijze waterstof is veel goedkoper.quote:Op maandag 20 november 2023 21:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er is ook onderhoud nodig, dus daar hebben ze dan ruim de tijd voorEneco gokt volgens mij op aankomend EU beleid dat met kolen geproduceerd staal zwaarder gaat belasten d.m.v. importheffingen. Mogelijk zijn ook consumenten bereid meer te betalen voor goederen die met groen staal gemaakt gaan worden.
De exacte cijfers weet ik niet, maar een bedrijf als Eneco en Tata steel gaan geen miljarden investeren als ze er op termijn geen economisch profijt in zien. De nlse overheid zal wellicht subsidiëren in het begin, maar dat zal geen permanent karakter krijgen.quote:Op maandag 20 november 2023 21:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe veel moeten we via de belasting betalen om zo'n fabriek te bouwen en de werknemers hun salaris te betalen? Want het geproduceerde waterstof is veel te duur om zonder een groot verliest te verkopen, zelfs als die fabriek 24/7 zou kunnen draaien. Grijze waterstof is veel goedkoper.
Een bedrijf als Tata steel wordt volgens het Klimaatakkoord opgedoekt (zonder compensatie) als ze niet voor 2035 minstens de helft van hun fossiele brandstof verbruik hebben geëlimineerd. En dat is heel lastig. Want niet alleen zorgen de gebruikte kolen voor de hele hoge temperatuur die nodig is, maar ze absorberen ook de zuurstof en zorgen voor een hoeveelheid koolstof in het staal. Het is niet mogelijk om dat puur elektrisch te doen en heel moeilijk met waterstof.quote:Op maandag 20 november 2023 21:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De exacte cijfers weet ik niet maar een bedrijf als Eneco en Tata steel gaan geen miljarden investeren als ze er op termijn geen economisch profijt in zien. De nlse overheid zal wellicht subsidiëren in het begin, maar dat zal geen permanent karakter krijgen.
Neuh en ik ga je er verder niets over vertellen grapjas. Het cargo containment system mag je zelf gaan uitvinden.quote:Op maandag 20 november 2023 18:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je ons een link naar de te gebruiken coating geven?
En wat gaat het energie verlies zijn om deze vloeistoffen van -253 graden Celsius te maken en op deze temperatuur te houden?
Kan de coating wel tegen zulke extreem lage temperaturen?
Je hebt niet op mijn subsidie link geklikt, 12 tot 15 jaar subsidie.quote:Op maandag 20 november 2023 21:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De exacte cijfers weet ik niet, maar een bedrijf als Eneco en Tata steel gaan geen miljarden investeren als ze er op termijn geen economisch profijt in zien. De nlse overheid zal wellicht subsidiëren in het begin, maar dat zal geen permanent karakter krijgen.
Dus je roept maar wat maar hebt geen onderbouwing en dan noem je mij een grapjas, is dat het discussie niveau?quote:Op dinsdag 21 november 2023 06:19 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Neuh en ik ga je er verder niets over vertellen grapjas. Het cargo containment system mag je zelf gaan uitvinden.
Hopen dat de waterstofprijs maar snel stijgt dan maar.quote:Op dinsdag 21 november 2023 06:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je hebt niet op mijn subsidie link geklikt, 12 tot 15 jaar subsidie.
Dat is een bizar lange termijn.
Ja, klopt.quote:Op dinsdag 21 november 2023 06:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus je roept maar wat maar hebt geen onderbouwing en dan noem je mij een grapjas, is dat het discussie niveau?
Maar waar haalt de electrolyser zijn groene stroom in de winter vandaan?quote:Op dinsdag 21 november 2023 07:30 schreef MichaelScott het volgende:
Goede zaak, het is inmiddels wel duidelijk dat groene stroom door het gebrek aan capaciteit op het net niet dé oplossing gaat zijn.
Het stopt toch niet ineens met waaien in de winter?quote:Op dinsdag 21 november 2023 07:38 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar waar haalt de electrolyser zijn groene stroom in de winter vandaan?
Duurt nog wel even voor we daar voldoende overcapaciteit hebben toch?quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het stopt toch niet ineens met waaien in de winter?
Zonder smilies en in 3 regels.quote:Op maandag 20 november 2023 15:06 schreef Scjvb het volgende:
Eerstvolgende keer zal ik er eentje maken zonder smileys, dan niet meer zeuren hoor!
Telegraafbericht is er ook nog (scrollen)![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |