abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 november 2023 @ 12:49:49 #161
149959 SQ
snelle trees
pi_211323639
Begrijp ik nou dat MaJo gefundeerd stemadvies voor twijfelaars uitbrengt dat toevallig altijd op dezelfde partij uitkomt?
disclaimer
pi_211323642
Ik heb nog geen idee waar ik op ga stemmen. Ik weet wel dat het niet links wordt. Sws vind ik die hele verkiezingen een wassen neus.

Enige dat ik wel altijd doe: stemmen op een vrouw.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_211323668
Wat is volgens jullie de meest groenrechtse partij?
  vrijdag 17 november 2023 @ 12:52:52 #164
149959 SQ
snelle trees
pi_211323675
quote:
5s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:52 schreef -Spring het volgende:
Bbb natuurlijk 8-)
disclaimer
pi_211323689
Met Omtzigt heb ik ook weinig, ik heb steeds het idee dat hij het achterste van zijn tong niet laat zien. En zo vaag als hij doet over zijn programma en standpunten, ik kan daar niets mee. Ik stem niet zozeer op een lijsttrekker maar op het programma en het stemgedrag in het verleden in de Tweede Kamer.

Zonder GL, zou ik weer PvdA stemmen denk ik.
  vrijdag 17 november 2023 @ 12:54:37 #166
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_211323703
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zeker, daar zeur ik gepassioneerd over!

INou ja, wat ik wel verbazingwekkend vind is dat jongeren op straat veel lijsttrekkers niet kennen.
Andersom kennen lijsttrekkers ook vaak de jongeren niet. Mijn zoon mag voor de eerste keer stemmen en is afgelopen zondag naar de verkiezingsmarkt in Utrecht gegaan. Echt met alle partijen gesproken, maar de PVV bood hem een gulden aan en vroeg hem of hij ook heimwee had naar de guldentijd. Echt dus geen idee dat er ook stemmers zijn die alleen de euro meegemaakt hebben 8)7

Hij weet nu nog niet of hij gaat stemmen trouwens -O-
Hij weet wel op wie hij gaat stemmen als hij gaat stemmen, dus dat is wellicht winst.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 12:54:46 #167
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211323708
quote:

[..]
Zeker, daar zeur ik gepassioneerd over!

Ik heb een tijd gedacht dat niet-stemmen de beste manier was om mijn ongenoegen duidelijk te maken. Het was geen luiheid of onverschilligheid.

Burgers die het idee dat ze invloed uit kunnen oefenen op hebben gegeven, begrijp ik best goed. Maar ik moet zeggen dat het me in het algemeen aardig lukt om te begrijpen waarom mensen stemmen zoals ze stemmen (of dat dus niet doen). Ik ben niet snel gechoqueerd. Nou ja, wat ik wel verbazingwekkend vind is dat jongeren op straat veel lijsttrekkers niet kennen.
Maar als je niet stemt, hoe kunnen de partijen hier iets mee doen dan? Die weten niet of iemand niet stemt uit onvrede/luiheid/omdat er geen partij voor hen is :)

quote:
10s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:49 schreef SQ het volgende:
Begrijp ik nou dat MaJo gefundeerd stemadvies voor twijfelaars uitbrengt dat toevallig altijd op dezelfde partij uitkomt?
Nee :D Ook al is mijn mening duidelijk, ik zal altijd een eerlijk stemadvies geven :)

quote:
Ik denk ChristenUnie, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle verkiezingsprogramma's even goed in mijn hoofd heb :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  vrijdag 17 november 2023 @ 12:57:43 #168
149959 SQ
snelle trees
pi_211323739
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:54 schreef livelink het volgende:

[..]
Andersom kennen lijsttrekkers ook vaak de jongeren niet. Mijn zoon mag voor de eerste keer stemmen en is afgelopen zondag naar de verkiezingsmarkt in Utrecht gegaan. Echt met alle partijen gesproken, maar de PVV bood hem een gulden aan en vroeg hem of hij ook heimwee had naar de guldentijd. Echt dus geen idee dat er ook stemmers zijn die alleen de euro meegemaakt hebben 8)7

Hij weet wel op wie hij gaat stemmen als hij gaat stemmen, dus dat is wellicht winst.
Wat goedkoop :') wauw. Maar ze zullen er vast wat sentimentele bejaarden mee kunnen ronselen :P
disclaimer
pi_211323741
quote:

[..]
Andersom kennen lijsttrekkers ook vaak de jongeren niet. Mijn zoon mag voor de eerste keer stemmen en is afgelopen zondag naar de verkiezingsmarkt in Utrecht gegaan. Echt met alle partijen gesproken, maar de PVV bood hem een gulden aan en vroegen hem of hij ook heimwee had naar de guldentijd. Echt dus geen idee dat er ook stemmers zijn die alleen de euro meegemaakt hebben 8)7
:D! Dat is wel een beetje pijnlijk, ja. Aan de andere kant ben ik ook niet gecharmeerd van popiejopie doen.

Leuk dat hij voor het eerst mag stemmen! Wat een mijlpaal. En dan ook nog naar de verkiezingsmarkt gaan en er zo actief mee bezig zijn. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 12:58:44 #170
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211323749
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:53 schreef exode het volgende:
Met Omtzigt heb ik ook weinig, ik heb steeds het idee dat hij het achterste van zijn tong niet laat zien. En zo vaag als hij doet over zijn programma en standpunten, ik kan daar niets mee. Ik stem niet zozeer op een lijsttrekker maar op het programma en het stemgedrag in het verleden in de Tweede Kamer.

Zonder GL, zou ik weer PvdA stemmen denk ik.
Volgens mij zit er niet veel meer in Omtzigt dan je nu ziet :P Het probleem met dit soort nieuwe rechtse partijen is dat er heel veel wordt geroepen maar het nooit goed wordt onderbouwd.
quote:

[..]

Dit is wel heel erg :X
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_211323762
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:54 schreef MaJo het volgende:

[..]
Maar als je niet stemt, hoe kunnen de partijen hier iets mee doen dan? Die weten niet of iemand niet stemt uit onvrede/luiheid/omdat er geen partij voor hen is :)
Het idee was dat de legitimiteit van het bestel ter discussie komt te staan als maar genoeg mensen niet stemmen. Maar ik moet zeggen dat we op dit moment niet te klagen hebben met Omtzigt, die juist veel aandacht vraagt voor de staat van onze democratie.
pi_211323791
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:50 schreef Vicky het volgende:
Ik heb nog geen idee waar ik op ga stemmen. Ik weet wel dat het niet links wordt. Sws vind ik die hele verkiezingen een wassen neus.

Enige dat ik wel altijd doe: stemmen op een vrouw.
Dat vind ik dan weer niet relevant. Het gaat me om de inhoud, niet om het geslacht.
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:03:39 #173
37150 livelink
pi_211323800
Zelf ben ik er ook nog niet uit. PvdA zonder GL zou ik op stemmen, maar ik heb moeite met GL. Zij zijn mij te veel betrokken bij partijen als XR en Greenpeace, terwijl ik een hekel heb aan dat activistisch demonstreren.

ChristenUnie is in alles mijn partij, maar valt af vanwege het religieuze aspect.

En dan weet ik het even niet meer. Toch maar op PvdA/GL om nog iets van links tegenwicht te creeëren? Maar mijn bezwaren tegen GL zijn echt wel zwaarwegend.

Zeg het dus maar, Majo. Geef mij stemadvies!
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:05:41 #174
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211323825
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:53 schreef exode het volgende:
Met Omtzigt heb ik ook weinig, ik heb steeds het idee dat hij het achterste van zijn tong niet laat zien.
Ik denk dat hij het gewoon oprecht niet weet. Hij is ook soort van per ongeluk en ongewild in deze positie terecht gekomen, zonder idee, opzet of plan.
KuikenGuppy
pi_211323828
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ben vrijheidminnend en dat komt er in de praktijk op neer dat ik grote verwantschap heb met het oude Groen Links dat zich hardmaakte voor persoonlijke vrijheden (denk aan de tijd van Halsema) en met de rechterflank die voor een kleinere overheid is (denk aan de klassiek-liberale tak van de VVD).
Dat is inderdaad lastig te vinden. Je zou dan denk ik eerder rechts-progressief vallen en daar zitten inderdaad geen partijen.
Denk wel dat je onvrede beter uit door een blanco stem (namelijk wel interesse en een standpunt), dan niet gaan.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_211323847
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 11:25 schreef SQ het volgende:
Wat zo interessant is aan dat stemmen is dat ik alleen maar mensen hardop hoor zeggen dat ze links gaan stemmen.

Op mijn pro zwarte piet tante na hoor ik vrijwel nooit iemand zeggen (openbaar of in de media) dat ze lekker conservatief gaan stemmen. Het is alsof je wel deugt als je links stemt en dat conservatief stemmen toch een beetje not done is, maar goed, de uitslagen laten toch wat anders zien :P
Ik heb familie die op FB zeer open is over de voorkeur voor PVV en BBB. Mag natuurlijk, maar de achterliggende redenen zijn zo tenenkrommend. Maar goed, zij voelen duidelijk geen enkele drempel. Ik post op social media dan weer nooit iets over mijn politieke voorkeuren.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 13:08:58 #177
5428 crew  miss_sly
pi_211323862
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:05 schreef Burdie het volgende:

[..]
Ik denk dat hij het gewoon oprecht niet weet. Hij is ook soort van per ongeluk en ongewild in deze positie terecht gekomen, zonder idee, opzet of plan.
Hij had dez positie ook kunnen weigeren als hij het oprecht niet weet allemaal. Vind ik niet echt een goede basis om er dan maar aan te beginnen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_211323865
quote:
Ik kwam dit tegen:

:D

Ik denk dat je dan moet denken aan CU en D66. CU kun je zien als rechts-conservatief en D66 als rechts-progressief:

Wat je ook zou kunnen doen is gewoon groen stemmen, aangezien rechts waarschijnlijk sowieso een stempel gaat drukken op de regering. Dan zorgt je groene stem of voor een tegengeluid in het kabinet, of voor sterkere oppositie.
pi_211323874
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:54 schreef MaJo het volgende:

[..]
[..]
Nee :D Ook al is mijn mening duidelijk, ik zal altijd een eerlijk stemadvies geven :)
[..]
Ik denk ChristenUnie, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle verkiezingsprogramma's even goed in mijn hoofd heb :)
Als de partij inhoudelijk punten heeft waar ik me in kan vinden, vind ik de religie die zij aanhangt best overkomelijk, mits gematigd. Maar dat is bij de CU helaas niet het geval. Hun keuzes zijn doordrenkt met Christelijke overtuigen en die leiden helaas tot een visie over abortus en euthanasie waar ik me niet in kan vinden.
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:11:13 #180
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211323875
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:03 schreef livelink het volgende:
ChristenUnie is in alles mijn partij, maar valt af vanwege het religieuze aspect.
Maar elke partij heeft wel iets wat je niet aanstaat, toch?
KuikenGuppy
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 13:11:22 #181
5428 crew  miss_sly
pi_211323877
Ik vind ChristenUnie in veel standpunten echt heel oké. Maar een partij waarbij religie een belangrijk punt is voor (een deel van) hun standpunten valt voor mij sowieso af.

Partijen zoals SGP die zelfs willen tornen aan homohuwelijk en arbortuswetgeving vind ik niet verenigbaar met onze maatschappij.
pi_211323879
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik kwam dit tegen:

[ afbeelding ]

Ik denk dat je dan moet denken aan CU en D66. CU kun je zien als rechts-conservatief en D66 als rechts-progressief:

[ afbeelding ]

Wat je ook zou kunnen doen is gewoon groen stemmen, aangezien rechts waarschijnlijk sowieso een stempel gaat drukken op de regering. Dan zorgt je groene stem of voor een tegengeluid in het kabinet, of voor sterkere oppositie.
Dank! :D
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:13:04 #183
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211323891
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:11 schreef -Spring het volgende:

[..]
Als de partij inhoudelijk punten heeft waar ik me in kan vinden, vind ik de religie die zij aanhangt best overkomelijk, mits gematigd. Maar dat is bij de CU helaas niet het geval. Hun keuzes zijn doordrenkt met Christelijke overtuigen en die leiden helaas tot een visie over abortus en euthanasie waar ik me niet in kan vinden.
Whehe, ik vind CU juist best gematigd daarin, het is geen SGP.
En ook niet alle "seculiere" partijen zijn voor abortus en euthanasie.
KuikenGuppy
pi_211323892
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:05 schreef LeSage het volgende:

[..]
Dat is inderdaad lastig te vinden. Je zou dan denk ik eerder rechts-progressief vallen en daar zitten inderdaad geen partijen.
Denk wel dat je onvrede beter uit door een blanco stem (namelijk wel interesse en een standpunt), dan niet gaan.
Ik heb nooit waarde gezien in blanco stemmen. Voor opkomstpercentages is telkens weer aandacht, maar over blanco stemmen hoor ik zelden iets.
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 13:14:02 #185
5428 crew  miss_sly
pi_211323897
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:11 schreef Burdie het volgende:

[..]
Sommige dingen zijn dan belangrijker dan andere, wat mij betreft.

Abortus, homohuwelijk, euthanasie/voltooid leven zijn voor mij belangrijke rechten die zeker niet mogen worden ingeperkt. En eigenlijk vind ik sowieso dat religie op geen enkele manier in ons politieke bestel zou moeten zitten.
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:16:08 #186
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211323913
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hij had dez positie ook kunnen weigeren als hij het oprecht niet weet allemaal. Vind ik niet echt een goede basis om er dan maar aan te beginnen.
Mee eens, maar hij voelt zich kennelijk verantwoordelijk voor de mensen die zich in hem vertegenwoordigd zien. Tenminste, dat denk ik.
KuikenGuppy
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:16:18 #187
37150 livelink
pi_211323917
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:11 schreef Burdie het volgende:

[..]
Nou, dat is bij mij dus wel erg fundamenteel als het gaat om hun visie op abortus en euthanasie.
Dat zijn punten waar ik geen concessies kan doen, hoe goed de partij verder ook bij mij past.
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 13:16:50 #188
5428 crew  miss_sly
pi_211323920
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:16 schreef Burdie het volgende:

[..]
Mee eens, maar hij voelt zich kennelijk verantwoordelijk voor de mensen die zich in hem vertegenwoordigd zien. Tenminste, dat denk ik.
Mensen die zich in hem vertegenwoordigd zien maar eigenlijk nog geen idee hebben waar hij voor staat?
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 13:18:04 #189
5428 crew  miss_sly
pi_211323933
Ik kreeg overigens uit twee stemwijzers Splinter als uitkomst. Dat is een nieuwe partij, en ik denk dat ik sowieso niet voor nieuw ga. En weer een kleine splinterpartij (haha) erbij. Het is al versplinterd genoeg in de kamer, vind ik.
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:20:18 #190
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211323956
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Sommige dingen zijn dan belangrijker dan andere, wat mij betreft.

Abortus, homohuwelijk, euthanasie/voltooid leven zijn voor mij belangrijke rechten die zeker niet mogen worden ingeperkt.
Prima en dan past zo'n partij daarom dus niet bij jou.
quote:
En eigenlijk vind ik sowieso dat religie op geen enkele manier in ons politieke bestel zou moeten zitten.
Maar wat maakt het in essentie uit of iemand zegt: "ik ben christelijk, en daarom vind ik ditendat" of "ik ben Henkie en daarom vind ik ditendat". Religie is ook maar de basis waarop iemand zijn of haar levensvisie schoolt, net zoals iemand anders dat doet op bepaalde ervaringen, een documentaire die veel impact heeft gemaakt, een voorbeeldfiguur of een bepaalde opvoeding.
KuikenGuppy
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:20:54 #191
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211323962
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:16 schreef livelink het volgende:

[..]
Nou, dat is bij mij dus wel erg fundamenteel als het gaat om hun visie op abortus en euthanasie.
Dat zijn punten waar ik geen concessies kan doen, hoe goed de partij verder ook bij mij past.
Maar dan is dat toch je issue, niet het christelijke? ;).
KuikenGuppy
pi_211323976
quote:

[..]
Burgers die het idee dat ze invloed uit kunnen oefenen op hebben gegeven, begrijp ik best goed. Maar ik moet zeggen dat het me in het algemeen aardig lukt om te begrijpen waarom mensen stemmen zoals ze stemmen (of dat dus niet doen). Ik ben niet snel gechoqueerd. Nou ja, wat ik wel verbazingwekkend vind is dat jongeren op straat veel lijsttrekkers niet kennen.
Begrijpen doe ik het op zich wel, maar het werkt zo ontzettend averechts. Want dan bepalen mensen met waarschijnlijk heel andere ideeën wie er aan de knoppen gaat draaien en het resultaat is dat de niet-stemmers nog meer bevestigd worden dat de overheid niets voor hen doet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_211323980
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:11 schreef -Spring het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. Ik vind hun standpunten t.a.v. abortus, euthanasie en het homohuwelijk onoverkomelijk. De persoonlijke vrijheden die we in Nederland hebben, vind ik essentieel. CU-politici zijn de laatste jaren voorzichtiger geworden in bewoordingen, maar de essentie van deze standpunten staat nog steeds overeind. Ten aanzien van het homohuwelijk zie je discussies in de partij, maar het standpunt is nog altijd dat God het huwelijk heeft ingesteld als een verbintenis tussen man en vrouw.

Zo'n partij zal nooit mijn stem krijgen en ik vind het eerder bezwaarlijk dan lovenswaardig dat de partij schimmig doet over deze standpunten.
pi_211323985
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:13 schreef Burdie het volgende:

[..]
Whehe, ik vind CU juist best gematigd daarin, het is geen SGP.
En ook niet alle "seculiere" partijen zijn voor abortus en euthanasie.
Voor mij maken de standpunten niet eens zozeer uit, maar zodra een partij het geloof erbij betrekt (al is het alleen de naam), dan valt het sowieso af.
Ik ben zelf atheïstisch, dus kan mij daar niet in vinden.
Beleid maken op basis van een religie terwijl ik zelf geen religie aanhang voelt op alle manieren niet goed.
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 13:24:31 #195
5428 crew  miss_sly
pi_211323996
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:20 schreef Burdie het volgende:

[..]
[..]
Maar wat maakt het in essentie uit of iemand zegt: "ik ben christelijk, en daarom vind ik ditendat" of "ik ben Henkie en daarom vind ik ditendat". Religie is ook maar de basis waarop iemand zijn of haar levensvisie schoolt, net zoals iemand anders dat doet op bepaalde ervaringen, een documentaire die veel impact heeft gemaakt, een voorbeeldfiguur of een bepaalde opvoeding.
Omdat in de praktijk blijkt dat partijen die hun ideeën baseren op een religie en heilig boek het erg nodig vinden al die zaken ook op te leggen aan anderen en geen ruimte zien voor een afwijkende mening. Er is ook geen discussie over mogelijk, want zo is het duizenden jaren geleden geschreven en geinterpreteerd en dat is het enige juiste. Ik vind dat wezenlijk anders. Het is ook niet de eigen mening, maar als het goed is de mening van en god die dan klakkeloos gevolgd dient te worden.

Mijn mening kan worden bijgesteld door ervaring, andere kennis, onderwijs, gesprekken, wetenschap. De heilige boeken en de wil van die god blijven tot in het oneindige hetzelfde.
pi_211323999
quote:

[..]
[..]
Op persoonlijk vlak heb ik daar geen problemen mee, op politiek vlak wel. Daar zit toch wel een verschil in.
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:27:41 #197
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211324020
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Omdat in de praktijk blijkt dat partijen die hun ideeën baseren op een religie en heilig boek het erg nodig vinden al die zaken ook op te leggen aan anderen en geen ruimte zien voor een afwijkende mening. Er is ook geen discussie over mogelijk, want zo is het duizenden jaren geleden geschreven en geinterpreteerd en dat is het enige juiste. Ik vind dat wezenlijk anders. Het is ook niet de eigen mening, maar als het goed is de mening van en god die dan klakkeloos gevolgd dient te worden.

Mijn mening kan worden bijgesteld door ervaring, andere kennis, onderwijs, gesprekken, wetenschap. De heilige boeken en de wil van die god blijven tot in het oneindige hetzelfde.
Dat geldt bij de SGP misschien, de CU stelt ze hun mening echt wel eens bij. Over het homohuwelijk bijvoorbeeld ;).
KuikenGuppy
pi_211324053
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:22 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Begrijpen doe ik het op zich wel, maar het werkt zo ontzettend averechts. Want dan bepalen mensen met waarschijnlijk heel andere ideeën wie er aan de knoppen gaat draaien en het resultaat is dat de niet-stemmers nog meer bevestigd worden dat de overheid niets voor hen doet.
Veel mensen hebben dat gevoel sowieso jarenlang gehad. En met goede redenen, hè? Het is vaak moeilijk om een partij te vinden die jouw standpunten behartigt. Dan heb je die partij gevonden, en dan wordt die uitgesloten door bijvoorbeeld een cordon sanitaire of a priori uitsluiting van kabinetsdeelname. Of je partij maakt wel deel uit van het kabinet, maar door het formatieproces komen belangrijke standpunten van de partij, de redenen waarom je erop hebt gestemd, niet meer tot hun recht. En dan is er nog de kwestie van hoeveel tegenmacht er werkelijk bestaat in ons land. Hoogleraren als Voermans wijzen hier samen met politici als Omtzigt al jaren op.

quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
pi_211324063
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:14 schreef MaJo het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom het imago van Timmermans onlangs zo is veranderd, daar is iets heel erg goed gespind want ik merk dat ik deze mening veel vaker hoor terwijl Timmermans mateloos populair was vroeger en bekend stond als een man van de wereld die zijn talen sprak.
Niet onlangs, hij is als eurocommissaris bijna 10jaar uit beeld geweest. De tijd heeft hem ingehaald en zowel de maatschappij als de politiek is veranderd (meer vrouwen in de politiek dan 10 jaar geleden bijvoorbeeld)
pi_211324068
Mag ik er even ingooien dat ik een veel te dure 100% wollen trui had besteld en die heerlijk zit maar mijn hele gezin me nu ontwijkt omdat ik naar kinderboerderij ruik?
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:34:24 #201
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211324074
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:31 schreef Claudia_x het volgende:
Of je partij maakt wel deel uit van het kabinet, maar door het formatieproces komen belangrijke standpunten van de partij, de redenen waarom je erop hebt gestemd, niet meer tot hun recht.
Dit is sowieso altijd een groot nadeel van hoe wij onze rechtstaat hebben ingericht. Je weet nooit welke punten van jouw partij aan de onderhandelingstafel gaan sneuvelen.
Ik zie ook geen betere oplossing hoor ;).
KuikenGuppy
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 13:34:32 #202
5428 crew  miss_sly
pi_211324075
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:27 schreef Burdie het volgende:

[..]
Dat geldt bij de SGP misschien, de CU stelt ze hun mening echt wel eens bij. Over het homohuwelijk bijvoorbeeld ;).
Niet echt, er is wat meer ruimte, maar ze zijn nog steeds van mening dat een huwelijk is bedoeld voor één man en één vrouw. En dat is logisch als je bijbel zo leest en interpreteert als zij doen.

En dan blijven abortus en euthanasie bijvoorbeeld nog open. Wat mij betreft heel belangrijke verworven rechten waar niet aan getornd mag worden. Of zo'n Chris Stoffer die bij en anti-abortusdemonstratie bij een kliniek gaat kijken. Gewoon niet doen.
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 13:36:16 #203
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211324091
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:32 schreef Elleska het volgende:

[..]
Niet onlangs, hij is als eurocommissaris bijna 10jaar uit beeld geweest. De tijd heeft hem ingehaald en zowel de maatschappij als de politiek is veranderd (meer vrouwen in de politiek dan 10 jaar geleden bijvoorbeeld)
10 jaar uit het beeld van Nederland, maar hij zat toch in die tijd gewoon in de politiek :? Ook in Europa (Brussel) is de politiek en maatschappij veranderd. Vind dit dus niet zo'n sterk punt.
pi_211324112
Mijn zwager staat op de lijst voor een partij waar ik never nooit niet op zal stemmen. Ik vermijd iedere discussie met de familie over politiek. Altijd al maar nu helemaal. Zal blij zijn als we een week verder zijn.
Hij heeft gelukkig niet aan ons gevraagd of we een poster willen ophangen, dus hij snapt het.
Met een meidenkwartet
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:38:36 #205
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211324115
Het leek me altijd een best toffe peer, nu vind ik het een suffe ouwe lul :@.
KuikenGuppy
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:39:09 #206
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211324122
Niet de zwager van Cathmar :P.
KuikenGuppy
pi_211324125
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:39 schreef Burdie het volgende:
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_211324133
Ik ben enorm conflict vermijdend, kon ook niet veel uitbrengen toen mijn (zwaar Christelijke) vriendin opeens een betoog over Hamas-Israël begon :@

Ik ben lid van - en stem dus - de PVDD. O+
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 13:40:26 #209
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211324135
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:38 schreef Burdie het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het zelf ook een beetje heb, maar ik snap ook niet waarom. Als ik dan bij mezelf te rade ga en denk aan mijn persoonlijke ervaringen met hem dan denk ik weer, ja hij is tof :Y

quote:
_O-
pi_211324142
quote:
Hahahaha proest
Met een meidenkwartet
pi_211324159
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:36 schreef MaJo het volgende:

[..]
10 jaar uit het beeld van Nederland, maar hij zat toch in die tijd gewoon in de politiek :? Ook in Europa (Brussel) is de politiek en maatschappij veranderd. Vind dit dus niet zo'n sterk punt.
Uit beeld van Nederland en we hebben het over de stemmers in Nederland. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat hij daar in Brussel allemaal heeft gedaan. Voor mij is hij de afgelopen jaren totaal uit beeld geweest en nu is er ineens een witte oude man die terug komt voor het torentje.
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 13:42:15 #212
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211324161
Ik wilde vroeger altijd in de politiek maar ik weet niet of ik het nog zou willen, met die verhardende samenleving en bedreigingen die je naar je hoofd krijgt tegenwoordig :X Ik ben al gepeild vanuit de gemeente of ik interesse heb (ik werd gebeld als nieuwe bewoner door de partij) maar ik durf het eigenlijk niet meer :@
pi_211324162
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:38 schreef Burdie het volgende:
Dus het probleem is dat Timmermans het lef had om in 10 jaar tijd ook 10 jaar ouder te worden? :P

Maar ik snap het hoor. Toen hij nog in de NL'se politiek zat was hij nog relatief jong en vernieuwend. Inmiddels is dat een beetje achterhaald. Hij is misschien nog steeds wel progressief, maar dat straalt hij minder uit. En op één of andere manier krijg je een netatief stigma als je langere tijd in Brussel zit. Dat je dan niet meer weet wat in NL speelt of alleen nog maar dingen wil die goed zijn voor Europa en niet per se in het belang van NL.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:43:05 #214
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211324172
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:40 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik moet zeggen dat ik het zelf ook een beetje heb, maar ik snap ook niet waarom. Als ik dan bij mezelf te rade ga en denk aan mijn persoonlijke ervaringen met hem dan denk ik weer, ja hij is tof :Y
[..]
_O-
Bij mij komt het denk ik door zijn Paulus de Boskabouter look. Ik hou echt van baarden, maar vond het zonder toch vlotter staan.
KuikenGuppy
pi_211324173
Ik vind Timmermans vrij wereldvreemd overkomen, maar goed, ik heb nooit op de Timmermans trein gezeten. Toch zou het me niet tegenhouden om PvdA te stemmen.

Job Cohen loopt elke ochtend door onze straat, ik kan hem wel even om advies vragen ;)
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 13:43:28 #216
5428 crew  miss_sly
pi_211324177
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:40 schreef PoesInDoos het volgende:
Ik ben enorm conflict vermijdend, kon ook niet veel uitbrengen toen mijn (zwaar Christelijke) vriendin opeens een betoog over Hamas-Israël begon :@

Ik ben lid van - en stem dus - de PVDD. O+
De idealist in mij houdt ook PvdD als optie nog open.
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:43:42 #217
37150 livelink
pi_211324181
quote:

[..]
Maar dan is dat toch je issue, niet het christelijke? ;).
Tja, zij benadrukken het als Christen in hun naam, niet ik. Daarom benoem ik het ook zo. Ik bedoel Christelijk dus in dit geval niet in overdrachtelijke zin. Ik stem wat dat betreft zeker niet op een onchristelijke partij.
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:44:02 #218
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211324187
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:42 schreef Phaidra het volgende:
Dus het probleem is dat Timmermans het lef had om in 10 jaar tijd ook 10 jaar ouder te worden? :P
Hoe durft 'ie!
KuikenGuppy
pi_211324199
Oh ja, PvdD, die zijn er ook nog. Daar heb ik in het verleden ook wel eens op gestemd.
pi_211324201
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Niet echt, er is wat meer ruimte, maar ze zijn nog steeds van mening dat een huwelijk is bedoeld voor één man en één vrouw. En dat is logisch als je bijbel zo leest en interpreteert als zij doen.

En dan blijven abortus en euthanasie bijvoorbeeld nog open. Wat mij betreft heel belangrijke verworven rechten waar niet aan getornd mag worden. Of zo'n Chris Stoffer die bij en anti-abortusdemonstratie bij een kliniek gaat kijken. Gewoon niet doen.
En dan nog het standpunt over biologisch ouderschap en meerouderschap... De maatschappij ontwikkelt zich harder dan de ChristenUnie zich mee kan ontwikkelen. Het is voor mij een schrikbeeld dat we een rechts-conservatieve regering krijgen doordat veel mensen rechts stemmen op standpunten als anti-immigratie en er vervolgens zonder dat we het met z'n allen doorhebben allerlei verworvenheden terug worden gedraaid. Een partij als de ChristenUnie kan in een kabinet de doorslag geven in aandacht besteden aan conservatieve voorkeuren. Dat weerhoudt mij ervan rechts-conservatief te stemmen.
pi_211324202
1 groot voordeel, niemand neemt Baudet nog serieus. *O*
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:47:38 #222
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211324230
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:45 schreef exode het volgende:
Behalve de bewoner van dat ene huis bij ons in 't dorp.
KuikenGuppy
pi_211324247
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:33 schreef exode het volgende:
Mag ik er even ingooien dat ik een veel te dure 100% wollen trui had besteld en die heerlijk zit maar mijn hele gezin me nu ontwijkt omdat ik naar kinderboerderij ruik?
Heerlijk! Ik ben dol op warme wollen truien O+. Ik zou ook graag eens langsgaan bij Natur-el in Rotterdam. Ik heb wel eens online iets besteld, maar sommige dingen zou ik eerst willen voelen/passen voordat ik het koop.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:50:26 #224
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_211324259
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:45 schreef exode het volgende:
Onpopulaire mening
Zijn TikToks zijn echt hilarisch.
  vrijdag 17 november 2023 @ 13:50:27 #225
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211324260
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:33 schreef exode het volgende:
Wolle truien O+.
KuikenGuppy
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 13:50:43 #226
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211324264
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:42 schreef Elleska het volgende:

[..]
Uit beeld van Nederland en we hebben het over de stemmers in Nederland. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat hij daar in Brussel allemaal heeft gedaan. Voor mij is hij de afgelopen jaren totaal uit beeld geweest en nu is er ineens een witte oude man die terug komt voor het torentje.
Dat ben ik niet met je eens. Ik snap dat het een beetje uit het oog uit het hart is maar hij heeft in die tijd goede dingen gedaan in Brussel en er ook regelmatig het nieuws mee gehaald. Nu komt hij weer terug voor de landelijke politiek.

quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:43 schreef Burdie het volgende:

[..]
Bij mij komt het denk ik door zijn Paulus de Boskabouter look. Ik hou echt van baarden, maar vond het zonder toch vlotter staan.
Ja! Door die baard neem ik hem ook iets minder serieus. En pakken staan hem ook niet echt flatteus :@
pi_211324269
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:48 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Heerlijk! Ik ben dol op warme wollen truien O+. Ik zou ook graag eens langsgaan bij Natur-el in Rotterdam. Ik heb wel eens online iets besteld, maar sommige dingen zou ik eerst willen voelen/passen voordat ik het koop.
Ik reageer niet heel goed op 100% wol dus ik was wat terughoudend, maar deze zit zo lekker. Maar ja, niemand wil me nu nog knuffelen.
pi_211324279
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:50 schreef amaranta het volgende:

[..]
Onpopulaire mening
Zijn TikToks zijn echt hilarisch.
Ik TikTok niet.

Het is volgens mij ook best een grappige man, net als Wilders.
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 13:55:33 #229
5428 crew  miss_sly
pi_211324303
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En dan nog het standpunt over biologisch ouderschap en meerouderschap... De maatschappij ontwikkelt zich harder dan de ChristenUnie zich mee kan ontwikkelen. Het is voor mij een schrikbeeld dat we een rechts-conservatieve regering krijgen doordat veel mensen rechts stemmen op standpunten als anti-immigratie en er vervolgens zonder dat we het met z'n allen doorhebben allerlei verworvenheden terug worden gedraaid. Een partij als de ChristenUnie kan in een kabinet de doorslag geven in aandacht besteden aan conservatieve voorkeuren. Dat weerhoudt mij ervan rechts-conservatief te stemmen.
Eens, die heb ik nog niet eens benoemd, inderdaad, maar ook belangrijke standpunten.

Ik vind het oprecht heel erg dat zij hun religieuze standpunten denken op te mogen leggen aan anderen.
pi_211324324
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:51 schreef exode het volgende:

[..]
Ik reageer niet heel goed op 100% wol dus ik was wat terughoudend, maar deze zit zo lekker. Maar ja, niemand wil me nu nog knuffelen.
Ze zijn niet wijs! Ik heb 1 trui van alpacawol en vooral de jongste komt dan extra veel knuffels geven want 'je trui is zo lekker zacht' O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
  FOK!fotograaf vrijdag 17 november 2023 @ 13:58:09 #231
148247 taxibabe
pi_211324328
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:14 schreef MaJo het volgende:

[..]
Wat vind jij de belangrijkste 3 topics?
[..]
Ik ben benieuwd! Als ik geen blaasontsteking heb zou me dat wel verbazen, ik heb echt alle klachten uit het boekje.
[..]
Dit kan ik alleen maar beamen :Y
[..]
Leg eens uit hoe hun ideeen voor het klimaat niet ten gunste zijn van de zwakkeren in de samenleving? Je kunt moeilijk van "ze" spreken nu het een nieuwe combipartij is. GL heeft nog nooit geregeerd en heeft een grotere vinger in de pap dan de PvdA die bijna ten dode was opgeschreven. GL gaat echt niet in een rechts conservatief kabinet zitten :N
[..]
Dus omdat in een ver verleden de CPN op is gegaan in GL valt de partij meteen voor je af? Dat zit wel ontzettend diep dan _O-

Timmermans is alles behalve een pedante kwast. Ik heb hem een paar keer ontmoet en hij is een van de meest integere en aardige politici die ik ooit ben tegengekomen. Oprecht geïnteresseerd ook. Toen ik bij een politiek tv programma werkte was hij de enige die een praatje maakte met mijn ouders en hen de oren van het lijf vroeg, hij wilde echt weten wat er in de samenleving speelt.

Ik snap niet zo goed waarom het imago van Timmermans onlangs zo is veranderd, daar is iets heel erg goed gespind want ik merk dat ik deze mening veel vaker hoor terwijl Timmermans mateloos populair was vroeger en bekend stond als een man van de wereld die zijn talen sprak.

Ook Jesse ken ik persoonlijk en reken maar dat hij het hart op de goede plek heeft.

Ik hoop van harte dat mensen nu echt eens links gaan stemmen. Dat gezeik altijd op Den Haag en dan met z'n allen weer VVD stemmen. Sorry hoor maar hoe dom ben je dan :')
Kilometerheffing bijvoorbeeld? Zonder fatsoenlijk en betaalbaar ov-netwerk zal dat echt niet ten gunste zijn van de zwakkeren in de samenleving.
pi_211324334
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:57 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ze zijn niet wijs! Ik heb 1 trui van alpacawol en vooral de jongste komt dan extra veel knuffels geven want 'je trui is zo lekker zacht' O+.
Hij stinkt wel echt.....
pi_211324344
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:58 schreef exode het volgende:

[..]
Hij stinkt wel echt.....
Dat wordt wel minder op den duur :Y.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 17 november 2023 @ 14:02:56 #234
37150 livelink
pi_211324371
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:58 schreef exode het volgende:

[..]
Hij stinkt wel echt.....
Even lekker in het zonnetje buiten leggen. Dat helpt vast wel.
pi_211324378
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:50 schreef MaJo het volgende:
Dat ben ik niet met je eens. Ik snap dat het een beetje uit het oog uit het hart is maar hij heeft in die tijd goede dingen gedaan in Brussel en er ook regelmatig het nieuws mee gehaald. Nu komt hij weer terug voor de landelijke politiek.
Ik schreef hoe ik het ervaar en een ervaring is niet iets waar je het mee eens/oneens kan zijn ;)
Jij bent blijkbaar beter op de hoogte van politiek in Brussel waardoor jij het anders ervaart. Daarbij kan je jezelf wel afvragen hoe goed de gemiddelde Nederlander op de hoogte is van de politiek in Brussel.
  vrijdag 17 november 2023 @ 14:04:50 #236
37150 livelink
pi_211324396
Ik ben superchagrijnig en daarom geheel tegen mijn principes en natuur in onder werktijd hier te vinden.
Het is buiten supermooi weer, maar mijn directe collega is na twee weken vakantie, een paar dagen werken nu alweer de hele week ziek. Ik zou nu zo graag vrij hebben genomen om even een middag van het zonnetje te genieten en nu kan dit dus al weer niet.
  vrijdag 17 november 2023 @ 14:07:00 #237
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_211324430
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:51 schreef exode het volgende:

[..]
Meestal zijn het de toevoegingen die ervoor zorgen dat het kriebelt of niet fijn zit. 100% heb ik nooit last van en die geur gaat idd snel weg O+.
KuikenGuppy
pi_211324431
Aan de trui zit het kaartje nog, hij is namelijk 160 Euro, dat is echt veel meer dan ik ooit aan een trui heb uitgegeven. Het ruikt echt alsof ik net in de schapenstal van de kinderboerderij heb rondgerold.
pi_211324548
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:07 schreef SQ het volgende:

[..]
Snap ik hoor, maar hoe groot acht je de kans dat dat ook echt gaat gebeuren? Laat die mensen lekker schreeuwen joh. Die blijf je altijd houden.
Ik denk dat dat een makkelijkere gedachte is als ze niet tegen jou schreeuwen.

Tegelijk denk ik ook dat je verder komt als je over dit soort dingen praat en niet vecht.

Zo had ik een tijd geleden een gesprek met iemand die regenboog alles (vlaggen, horloges, zebrapaden etc) belachelijk vond. Die vroeg daar wat over. Ik gaf aan dat imo een belangrijke functie is dat anderen zich veiliger voelen.
"Wat is dat voor onzin, iedereen zou zich veilig moeten voelen, daar moet geen vlag voor nodig zijn."

Ja, op zich ben ik dat met je eens maar dat is toch makkelijker om te zeggen als je nooit bent nageroepen, geen vuurwerk in je gang hebt gehad terwijl iemand 'vieze lesbi's' je brievenbus in schreeuwde, niet bent bedreigd (mensen kent die .. zijn) in het uitgaansleven etc etc.
In dat licht is een solidariteitsactie als die laatst in ondiep voor betrokkenen denk ik heel heilzaam. Weten dat tenminste die mensen in je buurt je niet uitkotsen, best een aangenaam gevoel.

Niet voor niks hangt er bij mij geen. Dat vindt Mrs V eng ivm de kinderen. Als ik er een zie in de stad vind ik dat wel altijd tof.

Tikje offtopic, sorry *)

Oh en die iemand begreep er plots een stuk meer van ^O^
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_211324590
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:44 schreef MaJo het volgende:

Ik denk dat er genoeg mensen zeuren over het kabinet en wel VVD stemmen. Het gekke is dat alle regeringspartijen altijd afgestraft worden (D66 van oudsher het meeste: "regeren is halveren") behalve de VVD. Behoorlijk vaste achterban blijkbaar.

Mensen als mijn ouders.
"Hoe kun je nou iets anders stemmen dan VVD, je bent een dief van je eigen portemonnee!"
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')