Weet ik en toch *vind ik* dat. Je kunt je toch niet beklagen over het kabinet en dan weer precies hetzelfde stemmenquote:Op vrijdag 17 november 2023 12:16 schreef exode het volgende:
Die laatste zin, Majo, die is zo onnodig en zo neerbuigend.....
Dan vind je mij het ergst, want ik pieker er niet over om links te stemmen en ik heb jarenlang niet gestemd.quote:Op vrijdag 17 november 2023 12:24 schreef MaJo het volgende:
Het ergste vind ik trouwens mensen die zeuren over "Den Haag" maar dan niet stemmen omdat "ze toch niets voor je doen". Niet stemmen = niet zeuren over politiek. Stem dan desnoods blanco.
Het jammere is dat minima vaak gevoelig zijn voor de retoriek van partijen als PVV/JA21 maar die uiteindelijk nooit zullen regeren. Dan kun je beter links stemmen en hopen dat zij mee gaan regeren. Het politieke spectrum is geen lijn maar een cirkel, zo liggen extreem-links en extreem-rechts weer dicht bij elkaar.quote:Op vrijdag 17 november 2023 12:37 schreef exode het volgende:
Zoals ik het om me heen hoor, zien veel mensen GL/PvdA en uberhaupt 'links' als een eliteclubje. Een club die hard roepen en vooral zeggen wat je wel en niet mag doen.
Is het zo? Volgens mij niet. Van wat ik begreep komt juist het verkiezingsprogramma van PvdA het meeste op voor de minima, maar toch krijgen ze het niet elkaar om juist dat over te brengen.
Ik heb iig voor mezelf een no way dat ik daar op ga stemmen lijstje, een nee liever niet op stemmen lijstje en een lijstje, nou wie weet.
Ik denk dat er genoeg mensen zeuren over het kabinet en wel VVD stemmen. Het gekke is dat alle regeringspartijen altijd afgestraft worden (D66 van oudsher het meeste: "regeren is halveren") behalve de VVD. Behoorlijk vaste achterban blijkbaar.quote:Op vrijdag 17 november 2023 12:40 schreef FlyingFish het volgende:
Maar de mensen die zeuren over de regering en VVD, stemmen daar niet op. Dat is maar een deel van Nederland en door de compromissen is uiteindelijk niemand tevreden. En mensen vinden het altijd leuk om vooral te klagen.
Ik kijk per verkiezing waar ik op stem. Vorige landelijke verkiezingen was het VVD, deze keer wellicht weer, ik moet er nog naar kijken. Eerder heb ik ook al eens CDA, D66 en PvdA gestemd, dus het kan alle kanten op. Gemeentelijk stem ik meestal lokaal. Timmermans is een goede optie, want dat vind ik wel een man waar leiderschap vanaf straalt en daarom een goede vertegenwoordiger van het land zou zijn. Maar Yesilgoz vind ik het ook goed doen. Moet je je voorstellen dat Omzigt Nederland zou gaan vertegenwoordigensowieso ben ik heel benieuwd hoe hij het gaat doen, over zijn partij hoor ik alleen de media terwijl hij volgens de prognoses veel stemmers zou moeten krijgen, maar niemand die dat zegt.
Als je zeurt dat Den Haag niets voor jou betekent wel jaquote:Op vrijdag 17 november 2023 12:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dan vind je mij het ergst, want ik pieker er niet over om links te stemmen en ik heb jarenlang niet gestemd.
Ik ben vrijheidminnend en dat komt er in de praktijk op neer dat ik grote verwantschap heb met het oude Groen Links dat zich hardmaakte voor persoonlijke vrijheden (denk aan de tijd van Halsema) en met de rechterflank die voor een kleinere overheid is (denk aan de klassiek-liberale tak van de VVD).quote:Op vrijdag 17 november 2023 11:59 schreef LeSage het volgende:
Ik ben nu trouwens wel ontzettend benieuwd naar waar je wel staatwant dat kan ik nu niet echt meer bedenken.
Zeker, daar zeur ik gepassioneerd over!quote:Op vrijdag 17 november 2023 12:44 schreef MaJo het volgende:
Als je zeurt dat Den Haag niets voor jou betekent wel ja
Bbb natuurlijkquote:Op vrijdag 17 november 2023 12:52 schreef -Spring het volgende:
Wat is volgens jullie de meest groenrechtse partij?
Andersom kennen lijsttrekkers ook vaak de jongeren niet. Mijn zoon mag voor de eerste keer stemmen en is afgelopen zondag naar de verkiezingsmarkt in Utrecht gegaan. Echt met alle partijen gesproken, maar de PVV bood hem een gulden aan en vroeg hem of hij ook heimwee had naar de guldentijd. Echt dus geen idee dat er ook stemmers zijn die alleen de euro meegemaakt hebbenquote:Op vrijdag 17 november 2023 12:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zeker, daar zeur ik gepassioneerd over!
INou ja, wat ik wel verbazingwekkend vind is dat jongeren op straat veel lijsttrekkers niet kennen.
Maar als je niet stemt, hoe kunnen de partijen hier iets mee doen dan? Die weten niet of iemand niet stemt uit onvrede/luiheid/omdat er geen partij voor hen isquote:Op vrijdag 17 november 2023 12:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zeker, daar zeur ik gepassioneerd over!
Ik heb een tijd gedacht dat niet-stemmen de beste manier was om mijn ongenoegen duidelijk te maken. Het was geen luiheid of onverschilligheid.
Burgers die het idee dat ze invloed uit kunnen oefenen op hebben gegeven, begrijp ik best goed. Maar ik moet zeggen dat het me in het algemeen aardig lukt om te begrijpen waarom mensen stemmen zoals ze stemmen (of dat dus niet doen). Ik ben niet snel gechoqueerd. Nou ja, wat ik wel verbazingwekkend vind is dat jongeren op straat veel lijsttrekkers niet kennen.
Neequote:Op vrijdag 17 november 2023 12:49 schreef SQ het volgende:
Begrijp ik nou dat MaJo gefundeerd stemadvies voor twijfelaars uitbrengt dat toevallig altijd op dezelfde partij uitkomt?
Ik denk ChristenUnie, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle verkiezingsprogramma's even goed in mijn hoofd hebquote:Op vrijdag 17 november 2023 12:52 schreef -Spring het volgende:
Wat is volgens jullie de meest groenrechtse partij?
Wat goedkoopquote:Op vrijdag 17 november 2023 12:54 schreef livelink het volgende:
[..]
Andersom kennen lijsttrekkers ook vaak de jongeren niet. Mijn zoon mag voor de eerste keer stemmen en is afgelopen zondag naar de verkiezingsmarkt in Utrecht gegaan. Echt met alle partijen gesproken, maar de PVV bood hem een gulden aan en vroeg hem of hij ook heimwee had naar de guldentijd. Echt dus geen idee dat er ook stemmers zijn die alleen de euro meegemaakt hebben![]()
Hij weet nu nog niet of hij gaat stemmen trouwens![]()
Hij weet wel op wie hij gaat stemmen als hij gaat stemmen, dus dat is wellicht winst.
quote:Op vrijdag 17 november 2023 12:54 schreef livelink het volgende:
[..]
Andersom kennen lijsttrekkers ook vaak de jongeren niet. Mijn zoon mag voor de eerste keer stemmen en is afgelopen zondag naar de verkiezingsmarkt in Utrecht gegaan. Echt met alle partijen gesproken, maar de PVV bood hem een gulden aan en vroegen hem of hij ook heimwee had naar de guldentijd. Echt dus geen idee dat er ook stemmers zijn die alleen de euro meegemaakt hebben![]()
Volgens mij zit er niet veel meer in Omtzigt dan je nu zietquote:Op vrijdag 17 november 2023 12:53 schreef exode het volgende:
Met Omtzigt heb ik ook weinig, ik heb steeds het idee dat hij het achterste van zijn tong niet laat zien. En zo vaag als hij doet over zijn programma en standpunten, ik kan daar niets mee. Ik stem niet zozeer op een lijsttrekker maar op het programma en het stemgedrag in het verleden in de Tweede Kamer.
Zonder GL, zou ik weer PvdA stemmen denk ik.
Dit is wel heel ergquote:Op vrijdag 17 november 2023 12:54 schreef livelink het volgende:
[..]
Andersom kennen lijsttrekkers ook vaak de jongeren niet. Mijn zoon mag voor de eerste keer stemmen en is afgelopen zondag naar de verkiezingsmarkt in Utrecht gegaan. Echt met alle partijen gesproken, maar de PVV bood hem een gulden aan en vroeg hem of hij ook heimwee had naar de guldentijd. Echt dus geen idee dat er ook stemmers zijn die alleen de euro meegemaakt hebben![]()
Hij weet nu nog niet of hij gaat stemmen trouwens![]()
Hij weet wel op wie hij gaat stemmen als hij gaat stemmen, dus dat is wellicht winst.
Het idee was dat de legitimiteit van het bestel ter discussie komt te staan als maar genoeg mensen niet stemmen. Maar ik moet zeggen dat we op dit moment niet te klagen hebben met Omtzigt, die juist veel aandacht vraagt voor de staat van onze democratie.quote:Op vrijdag 17 november 2023 12:54 schreef MaJo het volgende:
[..]
Maar als je niet stemt, hoe kunnen de partijen hier iets mee doen dan? Die weten niet of iemand niet stemt uit onvrede/luiheid/omdat er geen partij voor hen is
Dat vind ik dan weer niet relevant. Het gaat me om de inhoud, niet om het geslacht.quote:Op vrijdag 17 november 2023 12:50 schreef Vicky het volgende:
Ik heb nog geen idee waar ik op ga stemmen. Ik weet wel dat het niet links wordt. Sws vind ik die hele verkiezingen een wassen neus.
Enige dat ik wel altijd doe: stemmen op een vrouw.
Ik denk dat hij het gewoon oprecht niet weet. Hij is ook soort van per ongeluk en ongewild in deze positie terecht gekomen, zonder idee, opzet of plan.quote:Op vrijdag 17 november 2023 12:53 schreef exode het volgende:
Met Omtzigt heb ik ook weinig, ik heb steeds het idee dat hij het achterste van zijn tong niet laat zien.
Dat is inderdaad lastig te vinden. Je zou dan denk ik eerder rechts-progressief vallen en daar zitten inderdaad geen partijen.quote:Op vrijdag 17 november 2023 12:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben vrijheidminnend en dat komt er in de praktijk op neer dat ik grote verwantschap heb met het oude Groen Links dat zich hardmaakte voor persoonlijke vrijheden (denk aan de tijd van Halsema) en met de rechterflank die voor een kleinere overheid is (denk aan de klassiek-liberale tak van de VVD).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |