abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211408084
Dat bekt niet lekker.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  vrijdag 24 november 2023 @ 10:58:10 #102
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211408163
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 10:52 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Ik dacht dat dsm-firmenich wel het dieptepunt qua naam zou zijn.
*Team dsm-firmenich PostNL
pi_211408185
In de praktijk wordt dat toch gewoon Visma en volgend jaar heel vaak nog gewoon Jumbo :D
pi_211408215
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 10:03 schreef Pistolero het volgende:
[ twitter ]
Officieel nu.

Beide sponsoren voor onbepaalde tijd en volgens Plugge kunnen ze een grote stap vooruit maken. Al die geruchten over zogenaamde financiele problemen door het afhaken van Jumbo kunnen ook weer de ijskast in.
Gezien alle verhalen over een fusie/overname zijn die problemen er toch wel geweest? Of zou dat enkel een truc zijn geweest om wat druk te zetten op andere partijen?
pi_211408318
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 10:58 schreef Momo het volgende:

[..]
*Team dsm-firmenich PostNL
Was ik alweer vergeten, dat is wel nog erger enkel al vanwege het hoofdlettergebruik.
graag op anoniem
pi_211408351
Dat wordt weer droefenis met Bobbie die de namen altijd zo overdreven uitspreekt ;(
pi_211408430
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 11:01 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Gezien alle verhalen over een fusie/overname zijn die problemen er toch wel geweest? Of zou dat enkel een truc zijn geweest om wat druk te zetten op andere partijen?
Ik blijf erbij dat die fusie extreem is opgeblazen door de media en 90% van de berichten daaromtrent bullshit was.

Denk dat Plugge en co gewoon meerdere hengeltjes hebben uitgegooid. Fusie met Soudal, Amazon, PON etc. En uiteindelijk was PON blijkbaar de beste optie qua geld en (gebrek aan) gezeik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pistolero op 24-11-2023 19:04:18 ]
pi_211408653
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 10:03 schreef Pistolero het volgende:
[ twitter ]
Officieel nu.

Beide sponsoren voor onbepaalde tijd en volgens Plugge kunnen ze een grote stap vooruit maken. Al die geruchten over zogenaamde financiele problemen door het afhaken van Jumbo kunnen ook weer de ijskast in.
Onbepaalde tijd zegt niets natuurlijk.

Verder sympathieke sponsors; een expliciet Europees softwarebedrijf, en fietsen leasen ipv auto's kan ik ook alleen maar toejuichen.
pi_211411066
Op de swapfiets de Tour rijden, ik geef het je te doen. Krijgen ze toch nog wat tegenstand op die manier
pi_211413349
Leasen van een fiets. Doen veel mensen dat of is het meer iets voor bedrijven die dat voor hun werknemers doen? Dat eerste kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
  Moderator vrijdag 24 november 2023 @ 19:16:11 #111
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_211413434
Toch een interessant nieuwtje vandaag. De Tour du Rwanda heeft het parcours voor de editie van 2024 onthuld. Nu vind ik dat altijd interessant, maar er zat een grote verrassing verstopt in het parcours. De laatste rit van de editie van volgend jaar zal verreden worden op het beoogde WK-parcours, een jaar later.

De laatste rit van de Tour du Rwanda van volgend jaar bestaat uit een lange lus van 28 kilometer met daarin de gevreesde Mont Kigali en, onvermeld, de Muur van Kigali. Daarnaast bestaat het parcours uit een rondje van een dikke 15 kilometer rond het Kigali Convention Center, een nieuw rondje. Tenminste, nieuw voor zover ik het me kan heugen. In de Tour du Rwanda van 2022 kwam er wel een rit aan bij het Kigali Convention Center, maar we hebben nog niet zo'n rondje om dat gebouw heen afgewerkt. Hoe ziet dat rondje er dan precies uit? Nou, dat heb ik geprobeerd na te bootsen. Ik ben er ongeveer, mijn creatie komt uit op 15,7 kilometer terwijl het rondje blijkbaar 15,4 kilometer lang is. In ieder geval, een eerste indicatie:

Eerste indruk: ik ben geen fan. Het had heel simpel kunnen zijn. Ze hadden simpelweg het parcours van de laatste rit van de Tour du Rwanda van de afgelopen jaren kunnen overnemen. Een rondje met daarin steevast de Muur van Kigali en daarna de kasseiklim van Rebero. Een verschrikkelijk zwaar rondje, naar de smaak van de organisatie en wellicht de UCI misschien wel wat té zwaar. Voor Rwandese begrippen is dit een makkelijk rondje. Het eerste deel van het parcours stelt weinig voor. Vooral in dalende lijn over brede wegen, met een paar minimale hellinkjes tussendoor. Na een kilometer of zeven komt er een hupje van een halve kilometer aan een procent of drie, over een weg die momenteel nog onverhard is. Maar daar zal in 2025 ongetwijfeld nieuw asfalt liggen te blinken. Na dit hupje bereiken de renners een brede weg en die weg loopt in totaal twee kilometer aan iets minder dan 4% omhoog richting het Convention Center. De eerste 700 meter gaat het aan 7% omhoog, daarna vlakt het af en gaat het vervolgens nog wat vals plat omhoog. Zodra we het Convention Center weer bereiken gaan we daar een rondje afwerken. Eerst dalen de renners af over een brede en behoorlijk rechte weg. Over deze weg ging men in de Tour du Rwanda van 2022 omhoog richting de finish, leverde een klimmetje van 900 meter aan 8% op. Nu gaat het over die weg omlaag, waarna de renners na een bocht van 180 graden naar links een kasseiklim bereiken. Het gaat een kilometer aan 6% omhoog over de steentjes van KN 14 Avenue. Heel wat straten van Kigali zijn van streetview voorzien, maar net op dit plekje laat streetview het een beetje afweten. Er is wel iemand die zelf beelden heeft gemaakt, maar de kwaliteit van zijn camera laat, mwah, te wensen over. Om een indicatie te krijgen van de kasseien kom je ongeveer uit bij dit schimmige beeld:

Er liggen steentjes, als je goed kijkt. Ze liggen er keurig bij, zoals bijna alle kasseien in de stad wellicht dat stempel niet eens verdienen. Alsnog, een kasseienklimmetje in het lokale rondje. Boven op dit klimmetje gaat het naar links, naar rechts en dan bereiken de renners een brede weg die wat verder vals plat omhoog blijft lopen tot aan de finish. Richting die finish gaat het in totaal bijna drie kilometer omhoog aan 4%, maar het venijn zit toch vooral in die eerste kilometer. Wel een buitengewoon lastige aankomst, omdat het dus continu verder omhoog blijft lopen.

Als dit daadwerkelijk het parcours van het WK gaat worden ben ik toch vooral teleurgesteld. De Muur van Kigali zit, als dit waarheid wordt, alleen in de lange lus. Die muur hoort natuurlijk thuis in de korte lus. Wat nu doorgaat als korte lus, de lus die waarschijnlijk het vaakst afgewerkt zal worden, is relatief simpel. Niet makkelijk, want dat bestaat niet in Kigali, maar van alle opties is het waarschijnlijk wel zo'n beetje de makkelijkste. Het rondje Muur van Kigali-Rebero was veel zwaarder geweest, en in de Ronde van Rwanda van vorig jaar reden we na de Muur van Kigali al eens op een steilere manier omhoog naar het Convention Center. Om nog maar te zwijgen over alle andere klimmetjes die je hier kunt vinden. Het wordt een zwaar parcours, daar kom je niet onderuit, maar minder loodzwaar dan het had kunnen zijn. Al is de simpele rekensom natuurlijk ook wel weer dat je met het parcours van de slotrit van de Ronde van Rwanda van volgend jaar in 90 kilometer aan bijna 2000 hoogtemeters komt. Aangezien een wegrit op het WK meer dan 200 kilometer lang is kom je, als je de boel een beetje gaat extrapoleren, al snel uit aan meer dan 4000 hoogtemeters, afhankelijk van de lengte van het parcours ga je zelfs de 5000 makkelijk halen. Heel erg zwaar, zeker ook nog eens in combinatie met de hoogte, maar bij mij overheerst momenteel vooral de verbazing.

Mooie rotonde op links, vlak voor de finishlijn. Maar goed dat de weg steeds een beetje omhoog blijft kruipen en dat het parcours zo zwaar is. De eierschaal is het Convention Center, blijkbaar het duurste gebouw van Afrika. Wellicht dat het daarom het centrale punt van het WK gaat worden. Het gebouw kan oplichten in allemaal kleurtjes, in 2025 maken we er een regenboog van. Volledigheidshalve ook nog even de lange lus trouwens:

[ Bericht 1% gewijzigd door Rellende_Rotscholier op 24-11-2023 19:38:08 ]
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_211415631
Die lange lus is pittig, maar als ze die bijvoorbeeld alleen in de eerste 100 kilometer een keer doen, zal het weinig verschil maken.

Die korte lus ontstijgt qua moeilijkheid een beetje Vlaamse koers of AGR niet. Prima te doen voor Mathieu nog.
  Moderator vrijdag 24 november 2023 @ 22:33:59 #113
pi_211415767

Dit hebben ze er bij la flamme rouge van gemaakt.

Lijkt me evident dat het alsnog zeer slopend gaat worden, maar ze hadden het met hun ogen dicht tien keer zo lastig kunnen maken.
pi_211415819
Ze moeten het misschien ook niet te zwaar maken voor Bini.
Citius, Altius, Fortius.
pi_211416013
Zurich valt ook al mee dit jaar, maar dit oogt toch allemaal weer vrij explosief. Enigszins in lijn met Leuven en Glasgow.
pi_211416028
Dan moet het in de Savoie maar gebeuren voor de echte klimmers.
  Moderator zaterdag 25 november 2023 @ 00:12:08 #117
pi_211416644

Extra sfeerimpressie van de kasseistrook toch maar. Want ik blijf natuurlijk gewoon enorm hyped voor dit WK.

Het is eerder een Denderoordberg dan een Koppenberg, zeg maar.
pi_211418225
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 19:04 schreef TargaFlorio het volgende:
Leasen van een fiets. Doen veel mensen dat of is het meer iets voor bedrijven die dat voor hun werknemers doen? Dat eerste kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Bedrijven. Op individuele basis lijkt me dat veel te veel gedoe voor Lease A Bike. En zullen dan ook nog eens vooral e-bikes zijn.

Maar leuk dat ze een wielerploeg sponsoren. Er is ook minder commentaar op dan op Post NL of bv. zo'n Saudische sponsor.
  zondag 26 november 2023 @ 10:29:47 #119
458271 LekkerWeertje
Als de zon schijnt
pi_211428974
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 09:49 schreef Halcon het volgende:

[..]
Bedrijven. Op individuele basis lijkt me dat veel te veel gedoe voor Lease A Bike. En zullen dan ook nog eens vooral e-bikes zijn.

Maar leuk dat ze een wielerploeg sponsoren. Er is ook minder commentaar op dan op Post NL of bv. zo'n Saudische sponsor.
Dat komt doordat er minder bekend is over eventuele uitbuiting waar PostNL en de Saudi´s zich wel duidelijk schuldig aan maken. Dat wil niet zeggen dat het er niet is; ongetwijfeld worden de onderdelen van die e-bikes voor hongerloontjes in een derdewereldland in elkaar gedraaid. Het is gewoon minder bekend.
pi_211433711
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 19:04 schreef TargaFlorio het volgende:
Is inderdaad voor de zakelijke markt.

Lijkt me een niche dat toevallig net rullevant was. Had net zo goed iets anders van PON kunnen zijn.
  Moderator zondag 26 november 2023 @ 21:57:30 #121
pi_211438314
twitter

_O_
  maandag 27 november 2023 @ 08:12:43 #122
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_211440472
quote:
Ik dacht dat bepaalde mensen bepaalde gele truitjes wel graag zo hadden zien vallen.
pi_211440569
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2023 08:12 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Ik dacht dat bepaalde mensen bepaalde gele truitjes wel graag zo hadden zien vallen.
Die zouden een keer met een "Allez Omi" bord aan de kant van de weg kunnen staan om ze 'per ongeluk" te laten vallen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Redactie Sport / Supervogel maandag 27 november 2023 @ 11:33:56 #124
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_211442651
twitter

Decathlon AG2R La Mondiale Cycling Team
  Redactie Sport / Supervogel maandag 27 november 2023 @ 12:11:20 #125
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_211443079

Definitief einde tijdperk bruine broek *O*
pi_211443131
Bekend wat dit betekent voor het budget van AG2R?
pi_211443545
quote:
14s.gif Op maandag 27 november 2023 12:11 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]

Definitief einde tijdperk bruine broek *O*
Zonde. :{
Wel erg dertien in een dozijn nu.
Citius, Altius, Fortius.
pi_211443967
Dit lijkt wel heel veel op Israël
pi_211446753
Zit iedereen met het bord op schoot voor de tv om Het Wielergala met De Kleik te kijken?
The owls are not what they seem
  maandag 27 november 2023 @ 18:10:58 #130
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211446760
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 18:10 schreef DiegoFuser het volgende:
Zit iedereen met het bord op schoot voor de tv om Het Wielergala met De Kleik te kijken?
Jeetje wie zal mannelijke prof Nederlandse wielrenner van het jaar worden?
pi_211447086
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 18:10 schreef Momo het volgende:

[..]
Jan Maas, die heeft hoogstpersoonlijk er voor gezorgd dat 'we' wereldkampioen zijn.
pi_211447090
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 18:10 schreef DiegoFuser het volgende:
Nee
pi_211447672
De jurk van Demi is weinig flatteus
pi_211447683
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 18:10 schreef Momo het volgende:

[..]
Djos :9 _O-
pi_211447787
Met Puck talent van het jaar en Jumbo-Visma ploeg van het jaar wel een logische uitslag.
pi_211453047
Partijsoldaat Bondteke trekt met ambitie naar de Decathlon. Top zes in De Ronde. Dat zou zot zijn. Blijkbaar heeft Lavenu ook echt de portemonnee getrokken voor d’n Dries, waarschijnlijk omdat de vorige middelmatige Belgen zo een groot succes waren bij zijn ploeg. Wat bezielt zo’n man?

quote:
Dries De Bondt gaat bij Decathlon-AG2R vol voor zijn eigen kans: “Ik was nog te ambitieus om luxeknecht te worden”

Na vijf jaar bij Alpecin waagt Dries De Bondt (32) de sprong. Hij trekt naar Decathlon-AG2R en wil de komende twee seizoenen bij het Franse team meer zelf zijn kans gaan. Een transfer die op papier helemaal lijkt te kloppen, de Belgische kampioen van drie jaar geleden houdt van aanvallend koersen en mag straks volledig zijn ding doen. “Een semiklassieker ligt binnen mijn mogelijkheden.”

Terwijl vooral Sam Bennett en Victor Lafay de aandacht opslorpten, passeerde de transfer van Dries De Bondt naar Decathlon-AG2R vrij geruisloos. Zo heeft hij het zelf ook het liefst. Op kousenvoeten voor de aanval kiezen om dan door de achtervolgers onderschat te worden en vervolgens een streepje bij te zetten op zijn palmares. Niet altijd de sterkste, wel vaak de slimste. Om die troefkaart nog meer te kunnen uitspelen veranderde De Bondt van decor. “Ik moest niet vertrekken bij Alpecin-Deceuninck”, zegt hij. “Ik voelde wel dat het voor mij steeds lastiger werd om er veel vrijheid te krijgen. Mijn eigen ding doen zat er minder vaak in als we met Mathieu van der Poel of Jasper Philipsen aan de start stonden. Ik heb nog te veel ambitie om luxeknecht te worden. Die adrenaline die je alleen voelt als je mee de finale van een wedstrijd kan koersen, daar snak ik nog altijd naar. Ik heb er ook de capaciteiten voor.”

Niet partycrashen

Toen AG2R kwam aankloppen, sprak de hondstrouwe De Bondt toch eerst met het management van Alpecin. “Het voorstel dat ik van Vincent Lavenu (sportieve baas van Decathlon-AG2R, red.) kreeg, lag een stuk hoger dan wat ik had en dat flatteerde me natuurlijk. Ik heb het dan overgemaakt aan Philip en Christoph Roodhooft. En eigenlijk heeft Philip mijn keuze makkelijker gemaakt. Hij zei open en eerlijk dat zij me dat financieel niet konden bieden. Philip vatte het mooi samen. We hebben vijf jaar veel aan mekaar gehad, maar soms is het goed om eens om drie uur ’s ochtends naar huis te gaan en niet te blijven partycrashen tot de allerlaatste. Ga jij gerust eens een kijkje nemen hoe ze in een andere keuken koken. Het kan misschien verrijkend zijn en het hoeft een terugkeer op termijn zeker niet in de weg te staan. Ze lieten al wel wat doorschemeren dat er na mijn carrière misschien nog wel een rol voor mij is bij hun ploeg, maar voor nu ligt mijn toekomst hier.”

Zo kiest De Bondt op zijn 32ste voluit voor zichzelf en gaat hij straks op zoek naar resultaten. In voetbaltermen zou je het kunnen omschrijven als de middenvelder die het eens in de spits gaat proberen. “Laten we het bij een valse negen houden”, lacht hij. “Ik zie het enorm zitten en ben echt gemotiveerd. We gaan straks het voorjaar in met Oliver Naesen, Stan Dewulf en mij en de ploeg gelooft ook enorm in de jonge Fransman Pierre Gautherat. Er zijn in het voorjaar maar drie of vier échte kopmannen zoals Mathieu en Wout. Bij andere teams ligt dat meer open. Ik moest vaak in het gareel lopen en nu kan ik vrij mijn ding doen. Zelfs Philip Roodhooft zei dat dit niet slecht voor me zou zijn. Ik wil die vrijheid gebruiken en mijn eigen plan uittekenen tijdens de koers, zoals ik dat in het verleden met succes gedaan heb. Als ik voor eigen rekening mocht rijden, was dat vaak in minder aantrekkelijke koersen. Het weekend van de Ronde van Vlaanderen reed ik de Volta Limburg Classic om maar iets te zeggen. Straks gaan we met drie of vier renners naar de Ronde en mogen we zelf de uitdaging aangaan. De druk zal misschien iets groter zijn, maar dat maakt het niet minder leuk.”

All-in

Een Girorit heeft De Bondt al op zijn palmares staan en ook de Belgische driekleur mocht hij al een jaar dragen. Straks hoopt hij daar misschien wel een nog grotere overwinning aan toe te voegen. “Een semiklassieker ligt binnen mijn mogelijkheden. Die droom wil ik proberen na te jagen. In de Ronde ga ik ook met veel ambitie starten, maar ik ben nu eenmaal het type wielrenner dat zijn moment kiest en all-in gaat. Dat is een aanpak die vaker niet lukt dan wel, natuurlijk. Als ik de juiste move maak, kan ik misschien een zesde of zevende plek bemachtigen in Vlaanderen. Dat zou zot zijn. Op het wiel van Wout of Mathieu koersen heeft toch geen zin. Die rijden je er uiteindelijk toch af. Daarnaast zou ik ook wel aan mijn zegereeks van één in de grote rondes willen werken. (glimlacht) Een andere ronde rijden dan de Giro zegt me ook wel wat. Dit jaar viel ik in laatste instantie af voor de Vuelta, maar waarom niet volgend jaar. Of wie weet de Tour?”

Zijn eerste koers in Franse loondienst moet De Bondt nog rijden, maar hij is alvast onder de indruk van de plannen en de omkadering binnen zijn nieuwe team en voelt zich goed bij een rol in een team dat iets minder in de spotlights staat. “Bij Alpecin was het niet meer goed genoeg als we niet wonnen. De druk nam alleen maar toe. Dat is hier helemaal niet. Wat niet wil zeggen dat ik die mezelf niet opleg. Ik wil een koers winnen in mijn nieuwe trui en het doel moet zelfs zijn om er drie te winnen, maar voor ons hoeft er bijvoorbeeld niets in het voorjaar. Bovendien begint het team net nu aan een nieuw project voor vijf jaar. Ze hebben nieuwe ideeën en gaan het ook wetenschappelijk benaderen. Een beetje atypisch in vergelijking met wat ik altijd over Franse ploegen hoorde. Ze slaan een nieuwe weg in en dat is ook voor mij op het juiste moment. Het is best mogelijk dat dit binnen drie tot vier jaar een ploeg is waar iedereen rekening mee moet houden.”
pi_211457941
Mathieu gaat na het veldrijden naar PN/Tirreno als voorbereiding op de voorjaarsklassiekers, na Roubaix gaat de focus op de MTB, daarna de Tour waarschijnlijk tot de 1e rustdag en dan de OS
  dinsdag 28 november 2023 @ 21:23:52 #138
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211459049
twitter
pi_211467630

De wereldkampioenen trainen samen.
pi_211475007
Pidcock laat waarschijnlijk Vlaamse klassiekers links liggen. Gaat vol voor de Ardennen. En daarna uiteraart MTB OS
  vrijdag 1 december 2023 @ 12:08:33 #141
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_211489540
quote:
Mooie locatie voor een NK. En nog niet zo vaak gebruikt in de koers.
pi_211489558
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 20:08 schreef Chiappucci het volgende:

[..]
Mooie locatie voor een NK. En nog niet zo vaak gebruikt in de koers.
Mooi ook hier in de buurt, denk dan dat ik live ga kijken.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_211489779
quote:
Wout van Aert deelt zijn ambities voor de Giro: “Ik acht veel mogelijk, maar ben ook realistisch”

Wout van Aert heeft verteld wat zijn ambities zullen zijn in de Giro d’Italia van volgend jaar. De Belgische renner heeft aangegeven dat hij liever voor ritzeges zou gaan, en dus niet voor het algemeen klassement. “Het is de opofferingen niet waard”, vertelde hij in de podcast De Rode Lantaarn.

Van Aert bevestigde zijn deelname aan de Giro overigens niet officieel. “Stel, als ik zou gaan…”, zei hij met de knipoog. “Dan zou ik het liefst voor etappes gaan. Ik zie niet snel limieten, maar ik ben wel realistisch. Een klassement rijden is niet echt te combineren met de andere dingen die ik wil (het klassieke voorjaar, red.). Misschien kan het, als ik veel opoffer, maar dat wil ik niet.”

“Ik kan bijvoorbeeld vijfde worden, maar als ik daar gewicht voor moet verliezen, lang voor op hoogtestage moet en me verveel, dan vind ik het dat niet waard. Nu doe ik veel verschillende dingen die ik vet vind en waar ik voldoening uithaal dat ik die dingen kan combineren. Als ik klassementsambities heb, is dat niet om te winnen, zo realistisch ben ik. Dan is het de opofferingen niet waard”, legt Van Aert uit.

Een ereplaats vindt de renner van Jumbo-Visma met andere woorden niet genoeg. “Ik acht veel mogelijk, maar ben ook realistisch. Voor mezelf zijn mijn plannen altijd haalbaar geweest. Het draait om winnen of samen winnen. Als ik start voor een ereplaats, dan spreekt dat me minder aan dan koersen winnen.”
GC Wout gaat waarschijnlijk geen ding worden. Verstandig wel.
pi_211492272
twitter

Met Sebas aan het roer zijn de tegenstanders vissenvoer.
pi_211492388
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 december 2023 20:26 schreef Pistolero het volgende:

[..]
GC Wout gaat waarschijnlijk geen ding worden. Verstandig wel.
In het kader van de klassiekers en de OS begrijpelijk, maar toch hoop ik dat ie nog wel een keer een gooi naar het klassement gaat doen.
pi_211493247
Lange babbel met Plugge vandaag bij onze vrienden van HLN. Inclusief totaal doorgeslagen topsport antwoord over lek rijden.

quote:
INTERVIEW. “De ploeg moet zich heruitvinden. Ook Wout”: CEO Richard Plugge over zijn ‘nieuwe’ team en de ambities in 2024
Met Jumbo-Visma won Richard Plugge (53) in 2023 de drie grote rondes. Sindsdien vertrok ‘koning’ Primoz Roglic naar een andere ploeg, mislukte een fusie met Soudal Quick-Step en kwamen nieuwe grote sponsors. Met Visma-Lease a Bike begint de Nederlandse CEO in 2024 even ambitieus aan een nieuw hoofdstuk. “Onze nieuwe doelen zullen anders zijn dan dit jaar. Maar niet minder uitdagend.” En is dat in 2024 ook met Uijtdebroeks in de rangen?

Bram Vandecapelle en Marc Ghyselinck 02-12-23, 06:00

Richard, je bent nu de CEO van Visma-Lease a Bike. Mogen we dat een verrassende naam van een wielerploeg vinden? Het bekt ook een beetje stroef.
Plugge: (gniffelt) “Wat jullie ervan vinden, laat ik aan jullie. De ploeg heet zoals zoals ze heet. Dat de naam lang is, is een kwestie van tijd. Binnen een maand hebben we het niet meer over de lengte van de naam.”

“Wij zijn er heel blij mee. We hebben twee ontzettend mooie bedrijven aan ons kunnen koppelen. Visma is een van de grootste businesssoftwarebedrijven van Europa. En Lease a bike valt onder Pon, een van de grootste bedrijven van Nederland, maar ook van Europa, omdat Volkswagen mede-eigenaar is.”

Is dit een financiële stap voorwaarts?
“Ja. Zeker! Het was onze doelstelling om bij de top vijf van de ploegbudgetten te blijven behoren, daar zijn we in geslaagd. Vorige week heb ik aan heel het team gezegd: ‘We hebben in 2023 drie grote rondes gewonnen, maar eigenlijk zijn dat er vier, want we hebben ook een grote stap voor de toekomst van de ploeg gezet’. Ik denk dat dat intern voor ons een felicitatie waard was.”

Hoe lang is die toekomst nu gewaarborgd?
“We hebben een deal van onbepaalde duur met een minimum van vier jaar. Daarna is een opzegtermijn voorzien, zoals we dat nu ook heel netjes met Jumbo hebben kunnen regelen. We kunnen weer voor jaren vooruit.”

Mogen we zeggen dat de nieuwe ploegnaam het resultaat is van een bewogen periode?
“Goh... Wij wisten waar we mee bezig waren. Er waren veel geruchten, maar niet elk gerucht klopte. Mensen erom heen maakten zich drukker dan ikzelf en dan de mensen die aan het stuur zaten. We zijn met verschillende trajecten bezig geweest. Het was hectisch, maar dat is het altijd wanneer je op zoek bent naar nieuwe sponsors.”

Zeg jij nu dat het fusieverhaal met Soudal Quick-Step parallel liep met het verhaal Visma-Lease a bike?
“De afgelopen periode zijn wij door veel partijen en bedrijven benaderd om sponsor te worden. We wisten dat er in het fusieverhaal wel wat hobbels waren. Sommige hobbels waren onoverkomelijk en dat is ook gebleken. De fusie was een optie, maar er waren ook andere opties.”

Had je l’embarras du choix voor een vervanger van Jumbo?
“Visma had al heel snel aangegeven dat het die eerste positie in de naamsponsoring wou, dat was stap één en dat was voor ons heel fijn in alle mogelijke scenario’s. Stap twee: we zijn door verschillende bedrijven gevraagd of er mogelijkheden waren, dat hoort bij dat proces. Er zijn bedrijven die er nu nog steeds over nadenken om in ons verhaal te stappen.”

De naam Neom viel, het megalomane project van Saudi-Arabië om een futuristische stad te bouwen. Hebben zij jou ook effectief benaderd?
“Neen. We hebben in het begin van het jaar contact gehad met iemand die zei dat hij Neom vertegenwoordigde. Daar is verder nooit meer mee gesproken. Of er echte interesse was, weet ik niet.”

Had je morele bezwaren tegen sponsorgeld uit Saoedi-Arabië? Daar steekt het met de mensenrechten niet altijd even nauw.
“Ik heb geen enkel bezwaar tegen niemand. Maar als Visma vroeg kenbaar maakte dat het de nummer één zou worden, waarom zou je dan eigenlijk nog verder zoeken? Visma is een uitstekende match voor ons.”

Met welk gevoel blijf je achter na het mislukken van de fusie?
“Het leek erop dat er mogelijk een team zou verdwijnen en dat is niet iets wat ik zou willen. Uiteindelijk hebben we samen met alle betrokkenen besloten om niet verder te gaan, en dat is voor alle partijen de beste optie geweest. Fijn om te horen ook dat Patrick Lefevere een goeie potentiële opvolger heeft gevonden.”

Renners en personeel van Soudal Quick-Step reageerden erg emotioneel op de onzekerheid. Had je dat verwacht?
“Ik kan niet zo goed oordelen wat er bij Soudal Quick-Step gebeurde. Wij hebben ons personeel en renners goed op de hoogte gehouden, niet vanaf dag één, wel vanaf het moment waarop we dat nodig vonden. Niemand bij ons was onrustig of emotioneel.”

Zie je de fusie als een gemiste kans? Je was wel de grote man geweest, de koning van de ploegmanagers in de wielersport, als je dat voor elkaar had gekregen.
“Zo zit ik niet in elkaar. Ik ben blij met waar we als team naartoe zijn gegroeid. Wat ik mooier vind is waar ik met de AIGCP (vereniging van professionele wielerploegen waarvan Plugge voorzitter is, red.) mee bezig ben, kijken of we met de organisatoren en de UCI een meer professionele wielerwereld kunnen krijgen.”

Hoe zit het met die zogenaamde Superleague?
“Er is geen Superleague. Het is OneCycling. Niemand wordt uitgesloten, we willen het met iedereen samen doen. Politiek heeft het heel lang stil gelegen. We kijken nu hoe we dat weer los kunnen trekken.”

Komt er in 2023 nog witte rook uit de schoorsteen?
“Dat denk ik niet. Met de UCI hebben we afgesproken dat we in 2026, wanneer over de nieuwe WorldTour-licenties wordt beslist, ook naar een andere kalender zouden kijken. Politieke molens draaien langzaam, helaas.”

U was met vakantie in Tanzania. Was dat nodig na de voorbije woelige maanden?
“Mijn moeder is begin van het jaar overleden. We hebben highs en lows meegemaakt dit jaar, ook op privévlak. In juli wonnen we de Tour voor de tweede keer, we hadden de Giro al gewonnen. Ik was tot dan zo in beslag genomen door de sport dat ik gezegd heb tegen de familie dat we tien dagen op safari zouden gaan, heerlijk met z’n vieren. Mijn kinderen studeren, die wonen niet meer thuis, we zien elkaar wat minder. Je moet er hoe dan ook een paar dagen tussenuit. Ik wilde wel tien dagen met mijn familie doorbrengen in een ‘hotsebotsauto’ op de Afrikaanse wegen.”

De lat voor 2024 ligt ongetwijfeld weer erg hoog. Kan je het succesjaar 2023 nog een keer overdoen?
“Hoger gaan dan dit jaar wordt bijna onmogelijk, alleen al omdat het nog nooit is gebeurd dat een ploeg drie grote rondes op rij heeft gewonnen. Wij zullen voor onszelf nieuwe doelen stellen en die zullen anders zijn dan dit jaar. Maar niet minder uitdagend. En het zal nog steeds op topniveau zijn.”

Ga je de ploeg heruitvinden?
“We hebben de Nederlandse topzwemcoach Jacco Verhaeren gevraagd om van buitenaf naar onze ploeg te kijken: wat is goed en wat kan beter? Afgelopen seizoen is er heel veel goed gegaan, maar er zijn ook een paar dingen niet goed gegaan. Wat kunnen we beter doen dan vorig jaar?, dat vragen we ons altijd af.”

“De vraag is hoe we in 2024 net zo’n succesvol jaar als in 2023 kunnen hebben, met misschien één of wel twee grote rondes minder gewonnen.”

Wat niet goed ging: Wout van Aert is er niet in geslaagd om de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix te winnen. Is dat iets wat je in 2024 wél juist moet krijgen?
“Parijs-Roubaix of Ronde van Vlaanderen winnen was inderdaad een doelstelling van de ploeg, die we niet hebben gehaald. We kijken wat daar is mis gegaan. Wout van Aert reed lek op de Carrefour de l’Arbre. Wij zien lek rijden niet als pech. We moeten gewoon zorgen dat het niet kan gebeuren. Want rijdt Wout niet lek, dan wint hij waarschijnlijk Parijs-Roubaix.”

“Hetzelfde geldt voor de Ronde van Vlaanderen. Hoe kunnen we die pakken? Wat we er nu al uit hebben gehaald is dat we nog meer aandacht aan materiaal moeten besteden om te voorkomen dat we lek rijden of anderszins in de problemen komen qua materiaal.”

Waarom is lek rijden niet gelijk aan pech hebben?
“Er zijn heel veel manieren om te voorkomen dat je lek rijdt. Puur op het vlak van het materiaal zelf, maar ook in de manier waarop je rijdt.”

“We analyseren alles: hoe gaan dingen, hoe rijden renners, hoe krachtig rijdt die man? Het is heel makkelijk om te zeggen: we hebben pech, dat was het dan. Maar zo zitten wij niet in elkaar. Wij kijken waar we invloed hebben, we gaan op zoek hoe we dat kunnen voorkomen. Dat wil niet zeggen dat we het zullen voorkomen, maar we willen het wel zo veel mogelijk uitsluiten.”

U zegt dat de ploeg zich moet heruitvinden. Geldt dat ook voor Wout van Aert?
“Dat geldt voor iedereen, ook voor Wout. Dat we zoveel gewonnen hebben dit jaar heeft als nadeel dat mensen ons kopiëren. Ook Jonas Vingegaard, die de Tour nu twee keer heeft gewonnen, moet kijken hoe hij het samen met het team volgend jaar toch weer beter gaat doen. Want Pogacar zal zich anders wapenen. En ineens hebben we Primoz Roglic als tegenstander. En zo hebben we er nog een paar. Waardoor we anders en beter naar de Tour zullen moeten dan dit jaar.”

Waarom is Roglic vertrokken? Voor de start van de Vuelta vond je dat ondenkbaar, u noemde hem de koning in de ploeg.
“Dat is hij ook, ik sta nog altijd achter wat ik toen zei. Met wat hij voor ons heeft gepresteerd zal zijn naam voor eeuwig met onze ploeg verbonden blijven. Hij wilde in 2024 heel graag een ploeg om zich heen waarmee hij als enige kopman naar de Tour zou kunnen. Ik hoef jullie niet uit te leggen dat wij, met een tweevoudige Tourwinnaar, dat niet voor hem konden doen. De conclusie was dat hij dat elders moest doen. Dat vertrek is gegaan zonder hard feelings, daar is geen onvertogen woord gevallen. Ik snap dat hij weg wilde, hoe jammer ik dat ook vind, toch zou ik hem niets in de weg leggen.”

Hebben jullie Primoz niet gewoon verkocht aan Bora?
“Neen, dat hebben we niet. We hebben de afspraak gemaakt dat hij kon vertrekken. We hadden geen idee waar hij naartoe zou gaan.”

Is hij vervangbaar?
“Primoz is top drie van de wereld. Hem vervang je niet zomaar. De langere termijn zal het moeten uitwijzen of we beter kunnen doen zonder Primoz dan met hem.”

Dus is de ploeg verzwakt?
“Dat zullen we zien. We hebben een aantal talenten die staan te trappelen. Ik denk aan Matteo Jorgenson die nieuw is in het team. Het is gevaarlijk om namen te noemen, maar er is ook Johannes Staune-Mittet die de Baby Giro won en die als talent is doorgestroomd naar de World Tour ploeg.”

Is de ploeg af voor 2024?
“Ja.”

Er komt niemand meer bij?
“Zeg nooit nooit, maar: neen.”

De naam van Cian Uijtdebroeks wordt erg aan jullie gelinkt?
“Die heeft nog een contract volgens mij.”

Dat had Primoz Roglic ook. En Wout van Aert ook.
“Wij zijn inderdaad geïnteresseerd in Cian. Dat waren we al toen hij nog junior was. Toen hebben we al met hem gesproken. Zoals gezegd, hij heeft een contract.”
pi_211493307
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 08:38 schreef DiegoFuser het volgende:
Lange babbel met Plugge vandaag bij onze vrienden van HLN. Inclusief totaal doorgeslagen topsport antwoord over lek rijden.
[..]

Goh, de hele wielermedia heeft een gigantische teringzooi gemaakt van alle berichtgeving rond de toekomst van de ploeg qua financiën en sponsoring. Je verwacht het niet zeg.

Het enige echt interessante in dit stukje is dat hij zegt dat de ploeg rond is. Dan zouden ze dus effectief met 26 man het nieuwe seizoen in gaan, dat kan écht niet hoor.
pi_211493438
NRC profiel over Iwan S.
quote:
Het Piazza del Duomo in Milaan is afgeladen vol en kleurt roze. Het is 28 mei 2017, Tom Dumoulin heeft net de Giro d’Italia gewonnen, als eerste Nederlandse renner ooit. Een ongekend succes voor Nederlandse wielerfans en voor Dumoulins ploeg, Team Sunweb. Maar in de catacomben staat de grote baas van de ploeg, Iwan Spekenbrink, met de Italiaanse organisatie te discussiëren.

Volgens het protocol mag alleen Dumoulin het podium op om de overwinning te vieren. In Spekenbrinks ogen moet de hele ploeg daar staan. Iedereen heeft bijgedragen aan deze prestatie. De lange, nuchtere Nederlander met het vriendelijke gezicht en een licht Twents accent dat ook in zijn Engels doorklinkt, is niet het type dat zich snel kwaad maakt, maar als de Italianen weigeren mee te werken, blijft hij aandringen. Dit móét geregeld worden.

Even later staat het hele team toch op het podium te juichen – alleen Spekenbrink zelf ontbreekt. Van hem hoeft al die aandacht niet zo; pas als een teamlid hem een duwtje geeft, verschijnt hij even op het podium.

De Tukker (47) is nu vijftien jaar de baas van een van de grootste wielerploegen van Nederland: Team Dsm-firmenich PostNL, voorheen Team Sunweb. Telkens weet hij nieuwe talenten op te leiden tot wereldtoppers – Dumoulin of de Duitsers Marcel Kittel en John Degenkolb. Met zijn team-georiënteerde visie en wetenschappelijke benadering van de sport heeft zijn ploeg onder meer de Ronde van Italië, wereldtitels en tientallen etappes in de drie grote rondes gewonnen.

(Oud-)renners en stafleden noemen hem intelligent, inspirerend en overtuigend. „Als het niet goed gaat, dan kan hij het zo brengen dat je daarna weer de energie hebt om er tegenaan te gaan”, zegt Aike Visbeek, die van 2013 tot 2019 als ploegleider onder Spekenbrink werkte.

Sinds zijn aanstelling in 2008 is het team van Spekenbrink uitgegroeid van een kleine, continentale ploeg tot een van de grootste en succesvolste wielerformaties ter wereld. Spekenbrink weet talent te vinden en daar met zijn filosofie alles uit te halen.

Maar de afgelopen jaren is zijn ploeg weggezakt. De succesformule waar Spekenbrink onwrikbaar aan vasthoudt, blijkt een keerzijde te hebben. Veel renners en stafleden, onder wie Dumoulin, Kittel en Degenkolb, stapten na hun doorbraak ontevreden op of zijn gevraagd te vertrekken omdat ze botsten met de mal waarin Spekenbrink zijn team heeft gegoten. Hij vindt niemand groter dan de ploeg, ook niet de renners die het meest winnen. Wie denkt meer te willen en mogen, stuit op de principiële ploegbaas. Volgt er succes, dan lukt het hem niet talent te behouden.

Tom Dumoulin in roze trui met zijn ploeggenoten op het erepodium na het winnen van de Giro in 2017.
Foto Bas Czerwinski/ANP
Zijn onbuigzame opstelling heeft ook tot aanvaringen geleid met wielerinstanties. Spekenbrink ziet noodzaak tot hervormingen in de wielersport en zet zich als vertegenwoordiger van verschillende organisaties in voor een schonere sport (MPCC), betere belangenbehartiging (AICGP) en een gezonder verdienmodel voor teams (Velon) – niet altijd tot vreugde van wereldwielerbond UCI. Het huidige motto van zijn ploeg: Keep challenging.

Nu staat hij voor zijn zestiende seizoen als ploegbaas en wil Spekenbrink met een nieuw boegbeeld, sprinter Fabio Jakobsen, weer winnen. De samenstelling van de ploeg is veranderd, de visie van Spekenbrink is nog hetzelfde.

Iwan Spekenbrink wordt in 1976 geboren in Enter. Vader Harry en moeder Ans doen aan tennis, voetbal, zeilen en schaatsen. Op zondagavond kijken ze Studio Sport, in de zomer weerklinken de tv-geluiden van de Tour de France door de Twentse huiskamer.

Een klant van zijn vader, accountant, is Hennie Stamsnijder, in de jaren tachtig een van de beste veldrijders ter wereld. Spekenbrink is idolaat van hem. „Als ik ging trainen, stond Iwan me voor mijn voordeur op te wachten”, vertelt Stamsnijder. „Alles wilde hij weten: hoe lang ik ging trainen, waar, en met wie.” Spekenbrink was niet het type dat ergens half werk van maakte, zegt zijn jongere zus Anja. „Hij leerde meteen alle Tourwinnaars uit zijn hoofd.” Als de familie ganzenbord speelt wil Spekenbrink altijd het gele gansje zijn – de kleur van de leiderstrui in de Tour.

In zijn tienerjaren stapt Spekenbrink zelf op de fiets; hij wil de Tour de France winnen, net als Joop Zoetemelk. Als hij begin jaren negentig meedoet aan de Heuvelland Tweedaagse rijdt een kopgroep weg uit het peloton. Spekenbrink mist de slag, ziet zijn achterstand oplopen tot twee minuten en besluit in zijn eentje het gat dicht te rijden. „Het was indrukwekkend”, zegt Dick Soepenberg, destijds diens jeugdbegeleider bij wielervereniging De Zwaluwen. Spekenbrink komt terug bij de kopgroep, maar is daarna zo moe dat hij niet kan meestrijden om de winst. Een belangrijk gebrek dat succes in de weg stond, zegt Gerben Löwik, in die tijd ook lid van De Zwaluwen: „Iwan kon heel hard fietsen, maar er zat weinig tactisch spel in.”

Nog altijd bemoeit Spekenbrink zich nauwelijks met de tactiek van zijn ploeg; bij Team Dsm-firmenich PostNL is die rol voor hoofdcoach Rudi Kemna. Zelf zet hij als topman de grote lijnen uit, zorgt dat de organisatie draait en onderhoudt de cont(r)acten met sponsoren. Zijn vrouw Marloes Poelman, met wie hij sinds de middelbare school samen is, is de financieel directeur en runt de operationele kant van de ploeg.

Teamleden beginnen zonder uitzondering over zijn werkethiek; vaak zit hij tot laat op het hoofdkantoor in Deventer. „Ik heb me wel eens afgevraagd: waar haalt hij de energie en de tijd vandaan?”, zegt Peter Reef, die tussen 2015 en 2021 bij de ploeg werkte. Twee jaar geleden werd Spekenbrink aangereden op de fiets. Gevolg: dubbele nekfractuur en gecompliceerde heupbreuk. Een dag na de operatie zat hij alweer in een Teams-vergadering.

Renner Marcel Kittel met Spekenbrink tijdens de Tour de France in 2014.
Foto Wouter Roosenboom/ ANP
Spekenbrink fietst veel, drinkt weinig alcohol, met lunch eet hij een salade en tijdens vergaderingen heeft hij altijd fruit bij zich. Zijn vrouw en hij hebben een huis in Markelo en een appartement in Deventer; Spekenbrink prefereert de rust van Markelo, waar hij in zijn huis een gym heeft gebouwd. „Iwan is erg gesteld op zijn privacy”, zegt Poelman, die juist liever de drukte van de stad heeft. „De vrijheid om dingen samen maar ook los van elkaar te doen hebben we sinds het begin van onze relatie gehad.”

Eigenlijk zou Spekenbrink na zijn mislukte poging profrenner te worden in de voetsporen treden van zijn vader als registeraccountant; hij voltooit een studie bedrijfseconomie. Als hij begin deze eeuw marketingklussen doet voor wat dan nog de BankGiroLoterij-ploeg heet, wordt hij de wielersport weer in getrokken.

Bij zijn aanstelling als ploegbaas in 2008 spelen verschillende dopingaffaires. Spekenbrink ziet hier dé grote bedreiging van het wielrennen in. Naast alle gangbare dopingcontroles heeft zijn team als enige een onafhankelijk antidopingprogramma, dat door de nationale Dopingautoriteit wordt uitgevoerd. Doping, ziet Spekenbrink, weerhoudt grote sponsoren er bovendien van te investeren in de wielersport, met financiële onzekerheid als gevolg.

Bij zijn eigen ploeg is dat nooit een probleem geweest. Vorige week werd bekend dat de toekomst met de komst van een nieuwe titelsponsor, PostNL, ook voor de komende drie jaar verzekerd is. Een verdienste van Spekenbrink, zegt Tom Stamsnijder (zoon van Hennie), die van 2012 tot 2018 als prof bij diens team reed en tegenwoordig namens hoofdsponsor Dsm-firmenich het contact onderhoudt. „Hij biedt geen pakket van mogelijkheden aan, maar vraagt: wat zou werken voor jou?” Spekenbrink was een van de eersten die in rennerscontracten sponsorverplichtingen liet opnemen, zegt Stamsnijder.

Spekenbrink let op de centen. Op reis moeten renners hun eigen lunch smeren
„Ik heb bij Iwan nooit hoeven zeuren om mijn salaris”, zegt Laurens ten Dam, die van 2015 tot 2018 bij de ploeg fietste. Bij andere ploegen is dat voor renners in het verleden wel een probleem geweest. Wie onder Spekenbrink heeft gewerkt, beaamt: hij zorgt goed voor zijn mensen. Wel let hij op de centen, zeggen verschillende (oud-)-renners. Als de trein goedkoper is dan een vlucht, is de keuze snel gemaakt. Op reis moeten de renners hun eigen lunch smeren. Ten Dam: „Patrick Lefevere, de Belgische baas van Soudal-Quickstep, neemt je mee naar een sterrentent. Voor Iwan is een broodje kaas genoeg.”

Als sprinter Marcel Kittel in 2013 én in 2014 vier etappes in de Tour wint, wordt de ploeg een van de voorlopers in het peloton. Vanaf dat moment verandert er iets, zeggen oud-renners en -stafleden. Van bovenaf worden veel protocollen ingevoerd. „Het leken er elk jaar meer te worden. Er kwamen strenge kledingvoorschriften, bijvoorbeeld als we aan het ontbijt of diner zaten”, zegt Esra Tromp, die vanaf de oprichting in 2011 drie jaar voor de vrouwentak reed.

De protocollen zijn er om controle te houden over een groeiende organisatie en weerspiegelen Spekenbrinks adagium: niemand is groter dan het team, iedereen dient zich te committeren. „Iwan was als wielrenner meer een individualist dan een teamplayer, maar op die manier heeft hij de top niet gehaald”, zegt zijn vrouw. „Dat heeft zijn benadering van de sport gevormd.”

CV Iwan Spekenbrink
Iwan Spekenbrink (1976) werd geboren in Enter en studeerde bedrijfseconomie. In 2008 werd hij de baas van de kleine wielerploeg Skil-Shimano, die nu onder de naam Team Dsm-firmenich PostNL uitkomt op het hoogste niveau. Spekenbrink boekt succes met zijn wetenschappelijke en team-georiënteerde benadering – die soms ook conflict oplevert. Hij zet zich in voor betere wielersport via onder meer anti-dopingorganisatie MPCC.
Het leidt tot aanvaringen. Kittel is een van de eersten die boos vertrekt, in 2015, nadat hij kritiek heeft geuit op het egalitaire karakter van het team. „Iwan probeert iedereen gelijk te maken, maar niemand is gelijk”, zegt de Duitse sprinter. „En als het dan gaat schuren, is het vertrouwen snel weg bij hem.”

Spekenbrink houdt stevig vast aan de wetenschappelijke benadering die hem zo ver heeft gebracht. Gepersonaliseerde diëten en trainingsschema’s, een team van experts met hun eigen specialisme (aerodynamica, data, kleding, training, voeding) – de ploeg van Spekenbrink was er een van de eerste mee. Tegenwoordig is dat gemeengoed in het profpeloton. Als de Deen Søren Kragh Andersen in 2021 de hoogte van zijn zadel wil aanpassen om te zien of dat lekkerder fietst, mag dat niet zomaar: zijn fiets is op basis van data optimaal afgesteld tijdens de bikefitting. Pas na overleg met de experts is zoiets mogelijk.

Spekenbrinks geloof in zijn eigen visie leidt in 2017 tot een rel wanneer Ramon Sinkeldam in 2017 Nederlands kampioen wordt. Spekenbrink laat een trui met een kleine Nederlandse vlag ontwerpen in plaats van de gebruikelijke rood-wit-blauwe trui, tot grote teleurstelling van Sinkeldam en vele wielerfans. „Een kampioenstrui is een van de meest zichtbare truien in het wielrennen, en daar mag de sponsor volgens traditie nauwelijks zichtbaar op zijn. Iwan vond dat niet te verantwoorden. Hij had maling aan de conventies”, zegt Stamsnijder. Sinkeldam stapt eind dat seizoen over naar een andere ploeg.

Zo vertrekken meer renners en stafleden, onder wie Degenkolb (die Parijs-Roubaix en Milaan-Sanremo won en nu weer terug bij de ploeg is) én Dumoulin. De Nederlandse toprenner, die niet wilde meewerken aan dit artikel, vertrekt eind 2019 ondanks een doorlopend contract. Omdat zijn opvattingen en die van de ploeg „te ver uit elkaar liggen”, zei Dumoulin destijds. Het past in een patroon: als Spekenbrink het gevoel heeft dat teamleden de filosofie van het team niet respecteren, is hij zakelijk en resoluut, zegt Tom Stamsnijder. „Iwan kan vrij snel zeggen: dan kunnen we beter elk onze eigen weg gaan.”

Iwan Spekenbrink (midden) naast Marcel Kittel (links) tijdens de Tour in 2014.
Foto Wouter Roosenboom/ ANP
Het is allemaal terug te voeren op ‘afspraak is afspraak’, zegt zijn vrouw Marloes Poelman. „Iwan is eerlijk en open, en dat verwacht hij van iedereen.” Spijt heeft Spekenbrink nooit gehad, zegt zij, ook niet van het vertrek van een renner als Dumoulin. Spekenbrink noemde hem wel nog een „icoon”, bij diens vertrek. Maar, zegt Poelman: „Als het klaar is, gaat er een streep onder.”

In 2017 worden, mede dankzij Spekenbrink, voor het eerst de Hammer Series georganiseerd, een internationale wedstrijd waarin renners als team moeten winnen en de opbrengsten direct naar de deelnemende ploegen stromen – beide ongebruikelijk in de wielersport. Voor Spekenbrink is het een ultieme vorm van wielrennen. Hij wil zijn ploeg ooit aansturen als een voetbalclub: elke dag samen trainen in plaats van individueel. Voor talenten heeft hij die plek al gecreëerd: het ‘Keep Challenging Center’ in Sittard, waar jonge renners worden voorbereid op een profbestaan.

Maar Spekenbrink loopt tot zijn frustratie nog geregeld tegen een muur aan met zijn ideeën om de wielersport te veranderen. De Hammer Series is na drie edities niet meer georganiseerd vanwege tegenwerking door wereldwielerbond UCI – die zijn verdienmodel bedreigd zag worden en er baat bij heeft als er niets verandert. „Zolang het Iwan nog niet gelukt is de sport te veranderen, geeft hij niet op”, zegt hoofdcoach Rudi Kemna. „In feite is hij nog altijd dat kleine jongetje dat wil proberen de Tour te winnen.”
pi_211494864
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 08:38 schreef DiegoFuser het volgende:
[..]

Vanaf komend seizoen gaat Plugge zorgen dat Wout niet meer lek rijdt. Ben benieuwd. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')