quote:Updated 14. November at 12:40 UTC
Since midnight, 14 November, over 700 earthquakes have been located along the orientation of the magma intrusion, the largest of which was M 3.1 near to Hagafell. Last night, 13 November, stress-triggered seismicity occurred close to Kleifarvatn, with the largest earthquake registering M 3.8 at 21:09 UTC. Today, most earthquakes are occurring along the magma intrusion, with the majority being micro-earthquakes, commonly at focal depths of 3 to 5 km.
Deformation measurements, including high-resolution aerial observations, satellite radar imagery, and ground-based GPS observations reveal continued, ongoing ground movements due to the ongoing formation of the magma intrusion. These results are consistent with continued, albeit much lower magma inflow to the region of the intrusion.
Between 12 and 13 November, the inflow is estimated at 75 m3 / s, and the average depth to the top of the magma intrusion is thought to be around 800 m. The inflow and depth estimates are derived from model-based calculations, and they are subject to uncertainty.
Throughout this period of volcanic unrest, the focus has been continuous monitoring of seismicity and ground deformation in the Grindavík – Svartsengi region. To further our monitoring capabilities, we have installed additional GPS stations in and around Grindavík. The latest measurements from these stations show that the graben-like formation is still forming and mechanically active. Furthermore, to increase our ability to warn of an eruption, we have installed ground-based SO2 detectors that overlook Grindavík and south of Sundhnúkur.
In summary, the likelihood of an eruption remains high. If an eruption occurs, the most likely location will be on the magma intrusion. Our latest hazard assessment does not indicate any other potential eruption sites.
quote:Op dinsdag 14 november 2023 16:41 schreef Puntenjager het volgende:
The Met Office's new gas meters detected gas in Grindavík
Benedikt Ófeigsson, professional manager at the Norwegian Meteorological Agency, says in an interview with a news agency that the new meters installed by the Norwegian Meteorological Agency and except for gas have amounted to gas or SO2. The National Weather Service informed the police chief in Suđurnesj about this and he decided to evacuate Grindavíkurbćr. Benedikt says there are no indications that an eruption is starting on other meters. They still don't want to rule it out, gas doesn't appear unless magma is very high in the earth's crust. Now these measurements are just being transferred and people just want to be "super careful," as Benedikt puts it.
Dit is de vertaling door ruv.is ipv door Google:quote:
De aardkorst wordt rustig verder aan stukken gescheurd, las ik.quote:Op dinsdag 14 november 2023 16:59 schreef Momo het volgende:
Als ik recente foto's bekijk, lijken die scheuren ook groter geworden of niet?
[ afbeelding ]
11 zeggen dat het vandaag gaat gebeuren.quote:
Ik las vandaag dat het inderdaad stoom is uit een gescheurde stadsverwarmingsbuis.quote:Op maandag 13 november 2023 16:07 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
hrökkbrauđ
Ik vraag me af of de stoom die uit die scheur komt, veroorzaakt wordt door warmte van nabij magma onder de grond of dat het gewoon stoom is uit gescheurde stadsverwarmingsbuizen.
Die eerste 11 mensen hebben dus nog 8 uurtjes de tijd om gelijk te krijgen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:14 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
11 zeggen dat het vandaag gaat gebeuren.
7 mensen zeggen later deze week 15/19 (waaronder ikzelf)
3 mensen zeggen pas volgende week 20ste of later.
3 mensen zeggen dat er niks aan de hand is.
0 mensen zeggen vandaag (gisteren), wel dat is goed gegokt
Of het brokkelt gewoon langzaam maar zeker steeds meer af t.g.v. de ontstane holle ruimte.quote:Op dinsdag 14 november 2023 16:59 schreef Momo het volgende:
Als ik recente foto's bekijk, lijken die scheuren ook groter geworden of niet?
[ afbeelding ]
In een rampsituatie besef je pas wat čcht belangrijk is in het leven: wat Lego en een pot Nutellaquote:Op dinsdag 14 november 2023 17:32 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Je krijgt 5 minuten, wat neem je mee? Lego en nutella!
quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:46 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
In een rampsituatie besef je pas wat čcht belangrijk is in het leven: wat Lego en een pot Nutella
Godverdomme, zeg
Is op zich wel een goede vraag stel er breekt brand uit ofzo in je huis en je hebt 5 minuten om alles te pakken wat pak je dan? Fotoboeken, laptops, sieraden etc. ?quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Daarom krijg je maar 5 minuten. Als je ze een kwartier geeft gaan ze een half uur lang selfies en livestreams staan opnemenMensen
Alleen Veleda (poes) en de rest is jammer dan.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:49 schreef Momo het volgende:
[..]
[..]
Is op zich wel een goede vraag stel er breekt brand uit ofzo in je huis en je hebt 5 minuten om alles te pakken wat pak je dan? Fotoboeken, laptops, sieraden etc. ?
Om te beginnen:quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:49 schreef Momo het volgende:
Is op zich wel een goede vraag stel er breekt brand uit ofzo in je huis en je hebt 5 minuten om alles te pakken wat pak je dan? Fotoboeken, laptops, sieraden etc. ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Paspoort, credit card, laptop, telefoon. En de topstukken uit mijn verzameling. En een waterfles. Of twee.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Sowieso was het toch al langer bekend dat dit er aan zat te komen (als in, een paar dagen)? Ik neem aan dat je alle echt belangrijke dingen - documenten, foto's, laptop etc - dan al lang en breed klaar hebt staan, dus die lagen wellicht al in de autoquote:Op dinsdag 14 november 2023 17:32 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
De problemen in Grindavik zijn niet te vergelijken met de noodsituatie waarin ik me bevind... Ik heb geeneens Nutella in huis.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:50 schreef bedachtzaam het volgende:
Mja, die pot Nutella had ik ook laten staan maar lego, het is Ijsland he, je moet toch wat te doen hebben.
Laptop en telefoon + de laders, doos met HDD enzo, afhankelijk van waar je nog bij kunt een doos met oude albums en een paar knuffels van mijn vriendin (of van onsquote:Op dinsdag 14 november 2023 17:49 schreef Momo het volgende:
[..]
[..]
Gas findings explained by Met Office geophysicistquote:Op dinsdag 14 november 2023 16:57 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dit is de vertaling door ruv.is ipv door Google:
New meters detect the SO2 in Grindavík
Benedikt Ófeigsson at the Icelandic Met Office, has told RÚV that their new meters have detected increased levels of SO2, or sulfur dioxide.
The Office informed the police chief in Suđurnes about this and he decided to evacuate Grindavík.
Benedikt says there are no indications on other devices that an eruption is starting.
They still don't want to rule it out, as this gas doesn't appear in this way unless magma is very high in the earth's crust.
Now people just want to be "super careful," as Benedikt puts it.
Die lego is wel terecht. Heb je iig iets te doen en Lego is best duurquote:Op dinsdag 14 november 2023 17:32 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Nu nog 3h 42mquote:Op dinsdag 14 november 2023 17:25 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Die eerste 11 mensen hebben dus nog 8 uurtjes de tijd om gelijk te krijgen.
Spannond!quote:[b]Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2695000/1/50#p211297180]dinsdag
Nu nog 3h 42m
Nog 20 minutenquote:Op dinsdag 14 november 2023 20:18 schreef SpeedyGJ het volgende:
Je weet ook niet wat er speelt met die lego, misschien zijn ze wel iets aan het bouwen en hebben ze gewoon 5000 euro neergeld om te kunnen kopen, in dat geval klinkt dat niet heel gek om dat mee te nemen natuurlijk.
Daarnaast zullen ze vast wel belangrijkere dingen in de auto hebben of van te voren al veilig gesteld ergens anders.
[..]
Nu nog 3h 42m
Okay, fair enoughquote:Op dinsdag 14 november 2023 23:41 schreef Momo het volgende:
[..]
1 uur en 20 minuten in IJsland he
[ twitter ]
Tja die zal voorlopig ook wel niet open gaan
Wat nou weer dan? Nutella redden?quote:Op woensdag 15 november 2023 08:43 schreef Momo het volgende:
Hjördís Guđmundsdóttir of Civil Defence says a decision on whether residents will be allowed back into Grindavíkn again today will be made later.
Gisteren was alleen voor degenen die eergisteren niet konden. Gisteren werd ook duidelijk dat de wegen vol raakten, dus mensen niet naar Grindavik konden. Plus dat het werd verkort door die gasmetingen. Ze willen iedere inwoner, voor zover mogelijk, de kans geven.quote:Op woensdag 15 november 2023 08:54 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat nou weer dan? Nutella redden?
Geen gedonderjaag met lego en nutella dus. Lees ik hierin hoor. Maar hey, wie ben ik. Ik ga niet daar aan de rand van het dorp staan en die pot nutella uit hun handen slaanquote:Op woensdag 15 november 2023 11:20 schreef Momo het volgende:
Note for residents:
Don't go unless necessary.
Only one person per household will be allowed to enter the area.
Make a list of items you plan to pick up before leaving.
Remember to bring the house key.
Bring a cage for pets if needed.
Take a bag or other belongings with you.
Residents will have a short time inside the home.
Those who go must not have an anaphylactic reaction to animals because there will be pets with them on the way back.
This is only for retrieving very important items, such as pets, vital medicines, possibly passports, or other household essentials.
There is a risk involved, so it is crucial that everyone involved carefully follows all instructions from the police directing this operation and respects the time limit.
Er is ook wel een verschil met gisteren en eergisteren, toen ze nog met eigen auto naar hun huizen mochten. Nu kan dat niet meer. Ze worden vanaf de rand van het dorp vervoerd. En tsja, dan heb je dus minder ruimtequote:Op woensdag 15 november 2023 14:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Geen gedonderjaag met lego en nutella dus. Lees ik hierin hoor. Maar hey, wie ben ik. Ik ga niet daar aan de rand van het dorp staan en die pot nutella uit hun handen slaan
quote:Union vacates holiday homes for Grindavík residents
The trade union Efling has vacated its holiday homes in South Iceland so that they can be offered to Grindavík residents for use.
25 houses, each accommodating five to ten people, will be available.
Some of the summer houses had been rented to members of Efling in the near future, but those bookings will be cancelled. Efling says that the members who had booked accommodation have shown understanding, and thanks them for that.
Grindavík residents who need housing are advised to contact the Red Cross to be allocated the homes.
Dit heeft volgens mij nooit gemogen, maar okee.quote:Op woensdag 15 november 2023 14:58 schreef TARAraboemdijee het volgende:
toen ze nog met eigen auto naar hun huizen mochten.
Die bovenste kat op die laatste foto heeft ook iets van "Ik snap het allemaal niet, maar het zal wel goed voor me zijnquote:
Lijkt me sterk dat ze pak 'm beet drie maanden geleden niet met hun eigen auto naar hun eigen huis mochten.quote:Op woensdag 15 november 2023 15:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dit heeft volgens mij nooit gemogen, maar okee.
Er staat dat die buurt ook gewoon dicht is he.quote:Op woensdag 15 november 2023 16:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh ik dacht dat alles daar al weg was?
Wat betekent dit dan?quote:Op woensdag 15 november 2023 16:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Er staat dat die buurt ook gewoon dicht is he.
quote:The situation is under evaluation, and a formal evacuation has not been initiated as of now.
Staat ook allemaal in het originele artikel als je erop klikt, sluiten van de buurt is dan niet hetzelfde als evacueren van de buurt. Evacueren is dan denk ik alle spullen weghalen daar?quote:
Nou ja zolang al die pielietsie wagens nog niet keihard de stad uit rijden komt het op mij niet paniekerig overquote:Op woensdag 15 november 2023 18:25 schreef aloa het volgende:
Ben benieuwd wat er aan de hand is. Op de webcambeelden komt het paniekerig over
Op mij wel.quote:Op woensdag 15 november 2023 18:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou ja zolang al die pielietsie wagens nog niet keihard de stad uit rijden komt het op mij niet paniekerig over
quote:Op woensdag 15 november 2023 18:29 schreef aloa het volgende:
Linkerkant heeft geen stroom meer...
[ afbeelding ]
quote:jpopelish
It makes sense to switch the power off to a deserted town. It served very little purpose and is a fire hazard when buildings are being cracked.
Zondag was zeer beperkt en mocht niet.quote:Op woensdag 15 november 2023 15:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dit heeft volgens mij nooit gemogen, maar okee.
Voor de duidelijkheid, dit was afgelopen zaterdagquote:Op woensdag 15 november 2023 18:36 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Dit is niet de eerste keer dat de stroom uitvalt in Grindavik
11. November 2023 – 11:53
No electricity in Grindavík
HS Veitur confirm the loss of power in the deserted town, but repairs are underway.
quote:De stroom viel uit in Grindavík om 16:49 uur ten oosten van Víkurbraut. Sigrún Inga Ćvarsdóttir, informatiefunctionaris van HS Veitna, zegt in een interview met een persbureau dat de werknemers van het bedrijf de stad niet hebben kunnen betreden om de fout te diagnosticeren en dat het niet zeker is dat dit vandaag zal gebeuren.
quote:De halve stad is in duisternis gehuld. Het distributiesysteem van HS Veitna is op veel plaatsen beschadigd als gevolg van de aardverschuivingen. In delen van de stad in en rond Vesturbraut is er sinds zondag geen warm water meer.
Jeetje wat een hoogteverschil zeg als je het zo bekijkt.quote:
Dat is om de vulkaanuitbarsting 's nachts beter te kunnen zien op de webcamquote:Op woensdag 15 november 2023 18:29 schreef aloa het volgende:
Linkerkant heeft geen stroom meer...
[ afbeelding ]
Ja vastquote:Op woensdag 15 november 2023 20:17 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dat is om de vulkaanuitbarsting 's nachts beter te kunnen zien op de webcam
De stroom kost daar niks, veel IJslanders laten nachts gewoon lichten aan in de woonkamer bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 15 november 2023 21:54 schreef chufi het volgende:
SWS al die lichten aan terwijl het geëvacueerd is en er dus niemand hoeft te zijn
Exporteren ze dat al ?quote:Op woensdag 15 november 2023 21:55 schreef Momo het volgende:
[..]
De stroom kost daar niks, veel IJslanders laten nachts gewoon lichten aan in de woonkamer bijvoorbeeld.
Volgens mij wouden ze wel kabel naar Schotland en dus Europa aanleggen, maar dat is er nog niet van gekomen.quote:
OK zonde om al die energie verloren te laten gaan ... Niet dat we er hier ooit iets van zullen merken ...quote:Op woensdag 15 november 2023 21:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Volgens mij wouden ze wel kabel naar Schotland en dus Europa aanleggen, maar dat is er nog niet van gekomen.
Tsja, als er SO2 gemeten wordt moet je dat niet negeren. En iedereen wilt naar hun huis, vandaar de rij auto's. En als de situatie het niet toelaat dat iemand maar ook veilig naar zijn huis kan, dan beweegt die rij niet.quote:Op woensdag 15 november 2023 23:20 schreef Momo het volgende:
Extremely angry about return situation RUV.is
Grindavík resident Kristín Arnberg Ţórđardóttir has been trying to get into the town for two days to get personal belongings. She has had to turn around both days, yesterday because of SO2 being detected of gas evacuation.
Today she was told again she could get into town to collect items.
"We were told to come and a responder or someone would take us home, and so we showed up. We are here though in a line of cars that are not moving at all," said Kristín Arnbeg Ţórđadóttir in an interview with RÚV just before 4pm.
The line hasn't moved since they arrived two hours previously. "We are completely giving up. I think we'll just go back."
Kristín says that yesterday she saw trucks from companies in the town. "We are still hearing that there are [business] vehicles down in Grindavík that are rescuing valuables. But what about us residents? Shouldn't we be allowed to get home and save our valuables? We also have valuable items that we want to save and keep."
She has not received any answers from the management of the operation and says that information and organisation are lacking. She doesn't expect to try again for the next few days.
"I am extremely hurt and angry that it has to be like this and that there is absolutely no information and no one can answer. This is a [difficult] situation, but I feel that we get an opportunity, and then it is just [suddenly] not there. I want to get to my house, I want to see what my house is like and how my things are."
Nou ja, dat is dan ook de reden voor evacuaties enzo, dus in principe verwacht iedereen het wel lijkt mequote:Op donderdag 16 november 2023 14:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Had de uitbarsting al wel verwacht. Ben geen vulkanoloog, maar berichtgeving een paar dagen geleden was toch behoorlijk dramatisch en wees die richting op.
Kan zelfs zijn dat er helemaal niks gaat gebeuren. Geen uitbarsting bedoel ik dan, al is de kans nog zeker aanwezig.quote:Op donderdag 16 november 2023 14:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Tsja, als er SO2 gemeten wordt moet je dat niet negeren. En iedereen wilt naar hun huis, vandaar de rij auto's. En als de situatie het niet toelaat dat iemand maar ook veilig naar zijn huis kan, dan beweegt die rij niet.
"I want to see what my house it like, and how my things are". Hoezo? Je kunt op dit moment niks aan de staat van huis veranderen, je moet afwachten. Dat is lastig, maar je druk maken om dingen waar je geen invloed op hebt is alleen maar verspilde energie.
Had de uitbarsting al wel verwacht. Ben geen vulkanoloog, maar berichtgeving een paar dagen geleden was toch behoorlijk dramatisch en wees die richting op. Benieuwd wanneer het gaat gebeuren, en waar. Hopelijk niet midden in het dorp, en ook niet in zee.
Nee maar de chat bij de stream is wel gezelligquote:Op donderdag 16 november 2023 21:00 schreef SpeedyGJ het volgende:
Nou nog niks ontploft? Waarschijnlijk wordt dit dan een storm in glas water... ga maar bezig met het herstellen van de schade
Heel veel meer woorden hebben die lui ook niet nodigquote:Op donderdag 16 november 2023 21:04 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee maar de chat bij de stream is wel gezelligZe hebben het over hoe de Finnen een woord hebben voor als je 's morgens wakker wordt en de hele dag alcoholische versnaperingen tot je gaat nemen, slechts gehuld in je onderbroek, zonder intentie om de deur uit te gaan (of zelfs maar de gordijnen open te doen). Steek je nogeens wat van op
*vraagt visum aanquote:Op donderdag 16 november 2023 21:04 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee maar de chat bij de stream is wel gezelligZe hebben het over hoe de Finnen een woord hebben voor als je 's morgens wakker wordt en de hele dag alcoholische versnaperingen tot je gaat nemen, slechts gehuld in je onderbroek, zonder intentie om de deur uit te gaan (of zelfs maar de gordijnen open te doen). Steek je nogeens wat van op
quote:Op donderdag 16 november 2023 21:29 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Heeft de teckel gelijk een maatje want mijn hond gaat uiteraard ook mee
Wel belangrijk dat een stad(-je) zonder iemand op straat of überhaupt maar aanwezig, hel verlicht isquote:Op donderdag 16 november 2023 18:54 schreef aloa het volgende:
De elektriciteit is weer hersteld zo te zien.
[ afbeelding ]
Ja idd, dan kom ik ook mijn bunker uit.quote:Op vrijdag 17 november 2023 08:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou als er vandaag niks gebeurt ga ik me aankleden hoor daag
Eerder was toch de visie dat het zo'n 2-3 dragen voor een uitbarsting "rustig" zou worden? Moet de echt rustige periode nu nog gaan volgen dan?quote:
Nouja het is wel relatief rustig nu. Veel bevingen van 1-2 max.quote:Op vrijdag 17 november 2023 09:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Eerder was toch de visie dat het zo'n 2-3 dragen voor een uitbarsting "rustig" zou worden? Moet de echt rustige periode nu nog gaan volgen dan?
Dat bedoel ik dus, gisteren dus ook nog bevingen van 3-4.quote:Op vrijdag 17 november 2023 10:13 schreef Momo het volgende:
Nouja wat ik lees is dat het schijnbaar bij andere uitbarstingen nog wel wat rustiger was, dus misschien is dit nog te actief dan.
Okee, en dan? Is dat te correleren aan de wat zwaardere bevingen of zo?quote:Op vrijdag 17 november 2023 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Misschien om eerst een korte stijging aan te geven voordat er wat meer daalt?
Ja, als de platen tegen elkaar aan botsen. Vooral de meer oppervlakkige bevingen. Al is de juiste term scharen volgens mij.quote:Op vrijdag 17 november 2023 11:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Okee, en dan? Is dat te correleren aan de wat zwaardere bevingen of zo?
De platen op/onder IJsland drijven juist uit elkaar.quote:Op vrijdag 17 november 2023 11:25 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, als de platen tegen elkaar aan botsen. Vooral de meer oppervlakkige bevingen. Al is de juiste term scharen volgens mij.
ja grosso modo wel, maar lokaal heb je altijd wel dingetjes die dan ook weer tegen elkaar in gaan en zo.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:00 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
De platen op/onder IJsland drijven juist uit elkaar.
Ja, maar dan botsen (nouja schuren/scharen) nog steeds oppervlaktes (misschien beter woord dan plaat) tegen elkaar. Je krijgt dan een situatie als dit bij een dalende bodem bij Grindavikquote:Op vrijdag 17 november 2023 17:00 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
De platen op/onder IJsland drijven juist uit elkaar.
Ja 18 uur 47. Wil je ook weten waar?quote:Op vrijdag 17 november 2023 18:33 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Gaat ie nog of niet
Anders zit ik hier met 2 kuub popcorn
quote:Op vrijdag 17 november 2023 18:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja 18 uur 47. Wil je ook weten waar?
quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja voel me nogal aan het lijntje gehouden inmiddels.
Ik wil mijn geld terug.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja voel me nogal aan het lijntje gehouden inmiddels.
Ja het heeft gevroren, zall wel rijp zijn.quote:Op zondag 19 november 2023 12:20 schreef Dr_Flash het volgende:
ja af en toe zie je ook die grondverzetmachines aan het werk en zo. Lijkt ook wel of er een dun laagje sneeuw gevallen is
quote:Het land bij Svartsengi stijgt nu veel sneller dan vóór de aardbevingsserie van 10 november, ongeveer 5,5 keer sneller. Op dat moment is de magma-influx ongeveer tien keer groter.
Dit wordt gezegd door Ţorvaldur Ţórđarson, een vulkanoloog, in een gesprek met mbl.is.
"De stroom van magma in deze opslagtank op een diepte van 4,5 kilometer is 8 tot 10 keer meer dan wat mensen bespraken vóór 10 november. Destijds was het ongeveer tussen 5 en 7 kubieke meter per seconde, maar nu is het ongeveer 50 kubieke meter per seconde," zegt Ţorvaldur.
Het land zakte in de nasleep van de gebeurtenissen op 10 november, toen de lava onder de Grindavíkurveg en ten oosten van Sundhnúkagíga stroomde.
"Het land stijgt dus veel sneller nu. Dit komt doordat de magma ruimte creëert en het aardoppervlak optilt," zegt Ţorvaldur.
Als deze snelheid aanhoudt, verwacht Ţorvaldur dat Svartsengi zijn eerdere positie binnen 5 tot 15 dagen zal herwinnen.
"Wat er dan gebeurt, is moeilijk te zeggen. We kunnen een uitbarsting krijgen, we kunnen een herhaling krijgen van 10 november, of iets compleet nieuws."
Nemen de kansen op een vulkaanuitbarsting in dit gebied toe?
"Ik vind altijd dat de kansen groter worden voor een uitbarsting in het noordelijke deel van de Sundhnúkar-reeks of in Illahraun. Ik vind dat de kansen op een uitbarsting daar toenemen vanwege de tektonische bewegingen die daar plaatsvinden."
Die puist groeit hard daar.quote:Op zondag 19 november 2023 22:56 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Weer zo 3 cm hoogte verschil extra erbij in 1 dag. Bodem bij Grindavik daalt nog steeds.
Juist vannacht tussen 0 en 6 uur waren er veel kleine bevingen in het gebied, ben benieuwd... Misschien scheurt de grond spontaan open van onze verkiezingsuitslag...quote:Op maandag 20 november 2023 20:56 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
De aardbevingen drogen een beetje uit. Zou dit de stilte voor de storm zijn aangezien het land nog steeds opzwelt daar?
Die is nergens meer terug te vinden.quote:Op dinsdag 21 november 2023 07:39 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Mmmm en die van 3.8 op 1.1 km diepte bij Grindavik...
Het lijkt me prima voor de mensen daar als er verder niks gebeurd. Volgens mij hebben ze het risico-niveau verlaagd inmiddels.quote:Op vrijdag 24 november 2023 11:01 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Eerder stilte voor de sof, ben ik bang.
Zegt verder niks, over een maand kan ie alsnog uitbarsten. Onvoorspelbaar gebied wel.quote:Op vrijdag 24 november 2023 11:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Het lijkt me prima voor de mensen daar als er verder niks gebeurd. Volgens mij hebben ze het risico-niveau verlaagd inmiddels.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Altijd onderweg naar het avontuur
quote:Op zondag 26 november 2023 22:32 schreef Peterselieman het volgende:
Er gaat altijd meer in dan je denktSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
Super lekker weer daarquote:
Heel erg goed te zien ja, prachtig!quote:Op vrijdag 1 december 2023 22:27 schreef bedachtzaam het volgende:
Dat noorderlicht is prachtig om te zien.
Nu is 5 dagen op geologische schaal natuurlijk ook niks, maar ben wel benieuwd hoe het verder gaat. Of mensen naar huis mogen, wanneer ze naar huis mogen, of ze dat wel willen, etc. Denk niet dat als je niet terug naar huis wilt dat er veel mensen staan te popelen om het te kopen bijv.quote:
En ook wanneer gaan ze bijvoorbeeld een Blue Lagoon weer openen, en willen mensen daar dan heen.quote:Op donderdag 14 december 2023 23:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Nu is 5 dagen op geologische schaal natuurlijk ook niks, maar ben wel benieuwd hoe het verder gaat. Of mensen naar huis mogen, wanneer ze naar huis mogen, of ze dat wel willen, etc. Denk niet dat als je niet terug naar huis wilt dat er veel mensen staan te popelen om het te kopen bijv.
quote:Op donderdag 14 december 2023 23:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Nu is 5 dagen op geologische schaal natuurlijk ook niks, maar ben wel benieuwd hoe het verder gaat. Of mensen naar huis mogen, wanneer ze naar huis mogen, of ze dat wel willen, etc. Denk niet dat als je niet terug naar huis wilt dat er veel mensen staan te popelen om het te kopen bijv.
Nu flink wat toename in activiteit.quote:Op donderdag 14 december 2023 23:08 schreef Momo het volgende:
[..]
En ook wanneer gaan ze bijvoorbeeld een Blue Lagoon weer openen, en willen mensen daar dan heen.
Dat ging ineens snel inderdaad.quote:
Dat is enorm.quote:Op dinsdag 19 december 2023 00:41 schreef Houtenbeen het volgende:
Livebeelden uit de helikopter van de kustwacht
[ afbeelding ]
https://www.visir.is/g/20(...)unnar-yfir-eldgosinu
quote:Op dinsdag 19 december 2023 00:41 schreef Houtenbeen het volgende:
Livebeelden uit de helikopter van de kustwacht
[ afbeelding ]
Nog niet neequote:Op dinsdag 19 december 2023 07:23 schreef heywoodu het volgende:
Laatste nieuws is nog altijd dat de lava niet richting Grindavik stroomt.
https://www.ruv.is/englis(...)nes-peninsula-399922
Op het 8 uur journaal zeiden ze juist van wel ?quote:Op dinsdag 19 december 2023 07:23 schreef heywoodu het volgende:
Laatste nieuws is nog altijd dat de lava niet richting Grindavik stroomt.
https://www.ruv.is/englis(...)nes-peninsula-399922
Dan hadden dat daar verkeerd. Tenminste voor nu niet. Voor nu lijkt het allemaal net een paar km ten noorden van Grindavik te gebeuren. Al zijn ze wel duidelijk aan het monitoren of de uitbarsting naar het zuiden gaat of nog veel verder uitbreidt. Maar dat lijkt nu van niet.quote:Op dinsdag 19 december 2023 08:26 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Op het 8 uur journaal zeiden ze juist van wel ?
Hmm, ik had het van de Engelse pagina van ruv.is, maar die werd wellicht niet echt goed meer bijgehouden. Even de IJslandse pagina pakken met Google Translate dan maarquote:Op dinsdag 19 december 2023 08:26 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Op het 8 uur journaal zeiden ze juist van wel ?
Redlava Lagoon denk ikquote:Op dinsdag 19 december 2023 10:14 schreef ZarB het volgende:
Hadden ze net 2 dagen geleden de Blue Lagoon weer open gegooid![]()
Spectaculaire beelden. In maart gaan wij heen. Ik ben benieuwd wat we gaan aantreffen!
Ik vraag mijn man, hij is de (natuur)fotograaf van ons 2. Ik doe meer de selfies enzoquote:
https://www.livefromiceland.is/webcams/langihryggurquote:Op dinsdag 19 december 2023 10:59 schreef Frutsel het volgende:
Volgens mij dooft het uit? Niet veel meer te zien momenteel?
quote:Op dinsdag 19 december 2023 13:35 schreef Puntenjager het volgende:
Ein de lijk! Wat duurde dat lang zeg![]()
Bij de weg, waar is de aarde precies opengescheurd!?
Ah, Icelandic is weer zwaar depressiefquote:
Heet spleetje.quote:
Het was open voor 12 uur gisteren, toen kwam de uitbarsting, die gaat voorlopig echt niet meer open.quote:Op woensdag 20 december 2023 00:15 schreef chufi het volgende:
Hoorde/las ergens dat Blue Lagoon weer open gaat ... of het ook echt klopt ... of beperkt select geopend voor veel geld ..?
Als de lijnen goed lopen hebben ze weinig te vrezen...quote:Op woensdag 20 december 2023 00:23 schreef Momo het volgende:
[..]
Het was open voor 12 uur gisteren, toen kwam de uitbarsting, die gaat voorlopig echt niet meer open.
Schijnbaar 1,5 km tussen dorp en waar de gleuf begint.quote:Op woensdag 20 december 2023 17:03 schreef aloa het volgende:
De vraag is of het stadje geluk heeft gehad of dat er nog iets gaat gebeuren, het kan n.l. nog steeds.
[ afbeelding ]https://twitter.com/han_volcan/status/1737435129608376392
Ik meende 3 km...maar goed blijft een Close Call.quote:Op woensdag 20 december 2023 19:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Schijnbaar 1,5 km tussen dorp en waar de gleuf begint.
Heb het van deze thumbnailquote:Op woensdag 20 december 2023 19:36 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik meende 3 km...maar goed blijft een Close Call.
Jep, die loopt onder het stadje door.quote:Op woensdag 20 december 2023 19:37 schreef Momo het volgende:
[..]
Heb het van deze thumbnailMaar goed die breuk loopt door naar Grindavik natuurlijk
quote:Na ruim een maand mogen de inwoners van het IJslandse vissersdorp Grindavík weer terug naar huis
De ongeveer vierduizend mensen waren geëvacueerd vanwege een dreigende vulkaanuitbarsting.
De vulkaan barstte maandagavond uit. Op een bepaald moment spoot de lava ruim 100 meter de lucht in, maar nu wordt de hoeveelheid lava steeds minder en lijkt het grootste gevaar geweken.
Bij het natuurgeweld is een scheur van zo'n 4 kilometer ontstaan waar de lava uitstroomt. Het zuidelijkste puntje van de scheur ligt volgens de IJslandse meteorologische dienst ongeveer 3 kilometer van Grindavík. Eerder deze week bleek dat de lava niet naar het vissersdorp stroomt.
Duizenden (kleine) aardbevingen waargenomen
Voor de uitbarsting werden al maanden duizenden (kleine) aardbevingen waargenomen. Hierdoor is schade ontstaan aan wegen en gebouwen in Grindavík.
Het vissersdorp ligt op Reykjanes. Dat schiereiland is een vulkanische hotspot waar de afgelopen jaren al verschillende uitbarstingen plaatsvonden. Deze waren steeds in afgelegen gebieden.
Toen Grindavík in de gevarenzone leek te komen, besloot de overheid het dorp op 10 november uit voorzorg te evacueren.
Het is weer spann0nd daaro. Het lijkt wel cyclisch te gaan daar met steeds nieuwe opwellingen van magma.quote:
Het is nog niet klaar idd.quote:Op donderdag 28 december 2023 19:13 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Het is weer spann0nd daaro. Het lijkt wel cyclisch te gaan daar met steeds nieuwe opwellingen van magma.
Nee IJsland is de pukkel op de mid-atlantic ridge ...quote:Op donderdag 28 december 2023 19:31 schreef aloa het volgende:
[..]
Het is nog niet klaar idd.
Sowieso is het nooit klaar op IJsland
quote:
Ik wou het net posten. Ben bang dat diegene het niet heeft overleefd.quote:Op donderdag 11 januari 2024 07:38 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Er is iemand in de scheur bij Grindavik gevallen, ze hebben hem nog steeds niet gevonden.
quote:A glacier has started to erupt from Grímsvatten and there is an increased chance of an eruption at the volcano.
quote:Deskundigen van het IJslandse Meteorologisch Bureau vrezen dat er binnen de verdedigingslinie van Grindavík een vulkaanuitbarsting zal uitbreken.
quote:Het lijkt erop dat magma onder Grindavíkurbćr is gekomen. Alle hulpverleners is verzocht de stad zo snel mogelijk te verlaten.
quote:De seismische activiteit bij Grindavík blijft zich naar het zuiden verplaatsen en er zijn nu meer aardbevingen geregistreerd onder het centrum van de nederzetting. Er wordt aangenomen dat Magma zich onder de stad bevindt.
Ik zag het toevallig.quote:Op zondag 14 januari 2024 09:08 schreef chufi het volgende:
Ik keek letterlijk 12 minuten geleden nog even ...
Ja hier goed te zien dat de lava stroom aan beide kanten van de wal stroomt en de fissure er doorheen loopt.quote:Op zondag 14 januari 2024 09:55 schreef aloa het volgende:
Die scheur is dwars door de dijk gegaan die ze net hadden gemaakt. Heeft helaas geen enkele zin gehad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |