De stroom kost daar niks, veel IJslanders laten nachts gewoon lichten aan in de woonkamer bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 15 november 2023 21:54 schreef chufi het volgende:
SWS al die lichten aan terwijl het gevacueerd is en er dus niemand hoeft te zijn
Exporteren ze dat al ?quote:Op woensdag 15 november 2023 21:55 schreef Momo het volgende:
[..]
De stroom kost daar niks, veel IJslanders laten nachts gewoon lichten aan in de woonkamer bijvoorbeeld.
Volgens mij wouden ze wel kabel naar Schotland en dus Europa aanleggen, maar dat is er nog niet van gekomen.quote:
OK zonde om al die energie verloren te laten gaan ... Niet dat we er hier ooit iets van zullen merken ...quote:Op woensdag 15 november 2023 21:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Volgens mij wouden ze wel kabel naar Schotland en dus Europa aanleggen, maar dat is er nog niet van gekomen.
Tsja, als er SO2 gemeten wordt moet je dat niet negeren. En iedereen wilt naar hun huis, vandaar de rij auto's. En als de situatie het niet toelaat dat iemand maar ook veilig naar zijn huis kan, dan beweegt die rij niet.quote:Op woensdag 15 november 2023 23:20 schreef Momo het volgende:
Extremely angry about return situation RUV.is
Grindavk resident Kristn Arnberg rardttir has been trying to get into the town for two days to get personal belongings. She has had to turn around both days, yesterday because of SO2 being detected of gas evacuation.
Today she was told again she could get into town to collect items.
"We were told to come and a responder or someone would take us home, and so we showed up. We are here though in a line of cars that are not moving at all," said Kristn Arnbeg radttir in an interview with RV just before 4pm.
The line hasn't moved since they arrived two hours previously. "We are completely giving up. I think we'll just go back."
Kristn says that yesterday she saw trucks from companies in the town. "We are still hearing that there are [business] vehicles down in Grindavk that are rescuing valuables. But what about us residents? Shouldn't we be allowed to get home and save our valuables? We also have valuable items that we want to save and keep."
She has not received any answers from the management of the operation and says that information and organisation are lacking. She doesn't expect to try again for the next few days.
"I am extremely hurt and angry that it has to be like this and that there is absolutely no information and no one can answer. This is a [difficult] situation, but I feel that we get an opportunity, and then it is just [suddenly] not there. I want to get to my house, I want to see what my house is like and how my things are."
Nou ja, dat is dan ook de reden voor evacuaties enzo, dus in principe verwacht iedereen het wel lijkt mequote:Op donderdag 16 november 2023 14:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Had de uitbarsting al wel verwacht. Ben geen vulkanoloog, maar berichtgeving een paar dagen geleden was toch behoorlijk dramatisch en wees die richting op.
Kan zelfs zijn dat er helemaal niks gaat gebeuren. Geen uitbarsting bedoel ik dan, al is de kans nog zeker aanwezig.quote:Op donderdag 16 november 2023 14:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Tsja, als er SO2 gemeten wordt moet je dat niet negeren. En iedereen wilt naar hun huis, vandaar de rij auto's. En als de situatie het niet toelaat dat iemand maar ook veilig naar zijn huis kan, dan beweegt die rij niet.
"I want to see what my house it like, and how my things are". Hoezo? Je kunt op dit moment niks aan de staat van huis veranderen, je moet afwachten. Dat is lastig, maar je druk maken om dingen waar je geen invloed op hebt is alleen maar verspilde energie.
Had de uitbarsting al wel verwacht. Ben geen vulkanoloog, maar berichtgeving een paar dagen geleden was toch behoorlijk dramatisch en wees die richting op. Benieuwd wanneer het gaat gebeuren, en waar. Hopelijk niet midden in het dorp, en ook niet in zee.
Nee maar de chat bij de stream is wel gezelligquote:Op donderdag 16 november 2023 21:00 schreef SpeedyGJ het volgende:
Nou nog niks ontploft? Waarschijnlijk wordt dit dan een storm in glas water... ga maar bezig met het herstellen van de schade
Heel veel meer woorden hebben die lui ook niet nodigquote:Op donderdag 16 november 2023 21:04 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee maar de chat bij de stream is wel gezelligZe hebben het over hoe de Finnen een woord hebben voor als je 's morgens wakker wordt en de hele dag alcoholische versnaperingen tot je gaat nemen, slechts gehuld in je onderbroek, zonder intentie om de deur uit te gaan (of zelfs maar de gordijnen open te doen). Steek je nogeens wat van op
*vraagt visum aanquote:Op donderdag 16 november 2023 21:04 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee maar de chat bij de stream is wel gezelligZe hebben het over hoe de Finnen een woord hebben voor als je 's morgens wakker wordt en de hele dag alcoholische versnaperingen tot je gaat nemen, slechts gehuld in je onderbroek, zonder intentie om de deur uit te gaan (of zelfs maar de gordijnen open te doen). Steek je nogeens wat van op
quote:Op donderdag 16 november 2023 21:29 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Heeft de teckel gelijk een maatje want mijn hond gaat uiteraard ook mee
Wel belangrijk dat een stad(-je) zonder iemand op straat of berhaupt maar aanwezig, hel verlicht isquote:Op donderdag 16 november 2023 18:54 schreef aloa het volgende:
De elektriciteit is weer hersteld zo te zien.
[ afbeelding ]
Ja idd, dan kom ik ook mijn bunker uit.quote:Op vrijdag 17 november 2023 08:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou als er vandaag niks gebeurt ga ik me aankleden hoor daag
Eerder was toch de visie dat het zo'n 2-3 dragen voor een uitbarsting "rustig" zou worden? Moet de echt rustige periode nu nog gaan volgen dan?quote:
Nouja het is wel relatief rustig nu. Veel bevingen van 1-2 max.quote:Op vrijdag 17 november 2023 09:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Eerder was toch de visie dat het zo'n 2-3 dragen voor een uitbarsting "rustig" zou worden? Moet de echt rustige periode nu nog gaan volgen dan?
Dat bedoel ik dus, gisteren dus ook nog bevingen van 3-4.quote:Op vrijdag 17 november 2023 10:13 schreef Momo het volgende:
Nouja wat ik lees is dat het schijnbaar bij andere uitbarstingen nog wel wat rustiger was, dus misschien is dit nog te actief dan.
Okee, en dan? Is dat te correleren aan de wat zwaardere bevingen of zo?quote:Op vrijdag 17 november 2023 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Misschien om eerst een korte stijging aan te geven voordat er wat meer daalt?
Ja, als de platen tegen elkaar aan botsen. Vooral de meer oppervlakkige bevingen. Al is de juiste term scharen volgens mij.quote:Op vrijdag 17 november 2023 11:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Okee, en dan? Is dat te correleren aan de wat zwaardere bevingen of zo?
De platen op/onder IJsland drijven juist uit elkaar.quote:Op vrijdag 17 november 2023 11:25 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, als de platen tegen elkaar aan botsen. Vooral de meer oppervlakkige bevingen. Al is de juiste term scharen volgens mij.
ja grosso modo wel, maar lokaal heb je altijd wel dingetjes die dan ook weer tegen elkaar in gaan en zo.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:00 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
De platen op/onder IJsland drijven juist uit elkaar.
Ja, maar dan botsen (nouja schuren/scharen) nog steeds oppervlaktes (misschien beter woord dan plaat) tegen elkaar. Je krijgt dan een situatie als dit bij een dalende bodem bij Grindavikquote:Op vrijdag 17 november 2023 17:00 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
De platen op/onder IJsland drijven juist uit elkaar.
Ja 18 uur 47. Wil je ook weten waar?quote:Op vrijdag 17 november 2023 18:33 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Gaat ie nog of niet
Anders zit ik hier met 2 kuub popcorn
quote:Op vrijdag 17 november 2023 18:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja 18 uur 47. Wil je ook weten waar?
quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja voel me nogal aan het lijntje gehouden inmiddels.
Ik wil mijn geld terug.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja voel me nogal aan het lijntje gehouden inmiddels.
Ja het heeft gevroren, zall wel rijp zijn.quote:Op zondag 19 november 2023 12:20 schreef Dr_Flash het volgende:
ja af en toe zie je ook die grondverzetmachines aan het werk en zo. Lijkt ook wel of er een dun laagje sneeuw gevallen is
quote:Het land bij Svartsengi stijgt nu veel sneller dan vr de aardbevingsserie van 10 november, ongeveer 5,5 keer sneller. Op dat moment is de magma-influx ongeveer tien keer groter.
Dit wordt gezegd door orvaldur rarson, een vulkanoloog, in een gesprek met mbl.is.
"De stroom van magma in deze opslagtank op een diepte van 4,5 kilometer is 8 tot 10 keer meer dan wat mensen bespraken vr 10 november. Destijds was het ongeveer tussen 5 en 7 kubieke meter per seconde, maar nu is het ongeveer 50 kubieke meter per seconde," zegt orvaldur.
Het land zakte in de nasleep van de gebeurtenissen op 10 november, toen de lava onder de Grindavkurveg en ten oosten van Sundhnkagga stroomde.
"Het land stijgt dus veel sneller nu. Dit komt doordat de magma ruimte creert en het aardoppervlak optilt," zegt orvaldur.
Als deze snelheid aanhoudt, verwacht orvaldur dat Svartsengi zijn eerdere positie binnen 5 tot 15 dagen zal herwinnen.
"Wat er dan gebeurt, is moeilijk te zeggen. We kunnen een uitbarsting krijgen, we kunnen een herhaling krijgen van 10 november, of iets compleet nieuws."
Nemen de kansen op een vulkaanuitbarsting in dit gebied toe?
"Ik vind altijd dat de kansen groter worden voor een uitbarsting in het noordelijke deel van de Sundhnkar-reeks of in Illahraun. Ik vind dat de kansen op een uitbarsting daar toenemen vanwege de tektonische bewegingen die daar plaatsvinden."
Die puist groeit hard daar.quote:Op zondag 19 november 2023 22:56 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Weer zo 3 cm hoogte verschil extra erbij in 1 dag. Bodem bij Grindavik daalt nog steeds.
Juist vannacht tussen 0 en 6 uur waren er veel kleine bevingen in het gebied, ben benieuwd... Misschien scheurt de grond spontaan open van onze verkiezingsuitslag...quote:Op maandag 20 november 2023 20:56 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
De aardbevingen drogen een beetje uit. Zou dit de stilte voor de storm zijn aangezien het land nog steeds opzwelt daar?
Die is nergens meer terug te vinden.quote:Op dinsdag 21 november 2023 07:39 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Mmmm en die van 3.8 op 1.1 km diepte bij Grindavik...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |