abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211288434
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Ipsos
Kantar
De Hond
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211288475
Weten jullie al wat jullie gaan stemmen? Denk toch maar weer VVD. Wat Pietertje nou precies wil blijft teveel in het midden.
blablablabla
pi_211288482
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 00:28 schreef Elan het volgende:
Weten jullie al wat jullie gaan stemmen? Denk toch maar weer VVD. Wat Pietertje nou precies wil blijft teveel in het midden.
Ja, ik weet wat ik ga stemmen maar dat wist ik 3 maanden geleden ook al :D
  dinsdag 14 november 2023 @ 00:38:45 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211288502
quote:
Timmermans.
Heb het programma doorgelezen en kieswijzers gedaan.

Ik laat mijn stem niet afhangen van debatten, al zijn ze wel vermakelijk om naar te kijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2023 00:40:12 ]
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 14 november 2023 @ 01:12:30 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211288594
Ik stem gewoon weer D66 want ik was best tevreden met de koers.

En Hans Vijlbrief wordt de persoon
  dinsdag 14 november 2023 @ 01:13:38 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211288596
quote:
7s.gif Op maandag 13 november 2023 15:10 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Volkslied in de klas, op elk gemeentehuis een NL-vlag, nationale dag waarin iedereen een boerenkiel draagt nou goed?
Klinkt tamelijk armoedig
pi_211288614
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 00:38 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Timmermans.
Heb het programma doorgelezen en kieswijzers gedaan.

Ik laat mijn stem niet afhangen van debatten, al zijn ze wel vermakelijk om naar te kijken.
Wil GL/PvdA nou serieus de inkomsten belasting verhogen voor ALLE mkb'ers, dus ook de starters en kleine ondernemers? Dat stelde Omtzigt vandaag in Beau namelijk.

Sluit me wel aan bij Derksen, als je een paar uur die debatten en partijleiders aangehoord hebt heb je geen flauw idee meer want je wordt bestookt met informatie, beloftes en cijfers al dan niet gelogen en bedrogen.
blablablabla
pi_211288687
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 01:24 schreef Elan het volgende:

[..]
Wil GL/PvdA nou serieus de inkomsten belasting verhogen voor ALLE mkb'ers, dus ook de starters en kleine ondernemers? Dat stelde Omtzigt vandaag in Beau namelijk.

Sluit me wel aan bij Derksen, als je een paar uur die debatten en partijleiders aangehoord hebt heb je geen flauw idee meer want je wordt bestookt met informatie, beloftes en cijfers al dan niet gelogen en bedrogen.
Inkomstenbelasting kan je niet specificeren naar verschillende beroepsgroepen. Als jij als persoon een x inkomen hebt, uit eigen bedrijf of loondienst, moet je y procent inkomstenbelasting afdragen.

Je kan wel met wat specifieke heffingskortingen spelen, maar weet niet zo goed welke heffingskortingen er specifieke zijn voor zelfstandigen. Veel ga je hier niet halen volgens mij....

Maar het bekt lekker, zeker voor een partij zonder specifieke financiele onderbouwing.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_211289087
Jetten was gisteren bij Nieuwsuur en het interview maakte goed het enorme contrast tussen woord en daad duidelijk bij D66. In dit geval op de punt van een transparante overheid en op het punt van klimaat. Behoorlijk wat D66'ers kiezen namelijk voor een functie bij fossiele bedrijven. Daarbij wist ik niet dat Menno Snel die er voor koos om lobbyist te worden voor de fossiele sector tegelijkertijd ook voorzitter was van het wetenschappelijke bureau van D66. De focus bij Nieuwsuur lag wel erg op de niet duurzame functies van D66'ers en minder op het niet duurzame beleid van D66 (behalve over de wens van D66 om naar nieuwe gasvelden te boren) terwijl daar ook genoeg over te vertellen valt. Nu kan je natuurlijk beargumenteren dat de (lobby) functies waar D66'ers voor kiezen verder niks zegt over waar de partij D66 voor staat. Maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zo zal bijvoorbeeld VNO-NCW (waar momenteel Ingrid Thijssen van D66 de voorzitter is en in die functie lobbyt tegen de initiatiefwet verantwoord en duurzaam internationaal ondernemen, ook weer zoiets) niet snel kiezen voor een SP'er als voorzitter. En ik kan ook moeilijk geloven dat iemand van de PvdD gaat lobbyen voor fossiel zoals D66'ers wel doen. D66'ers blijken in de praktijk maar weinig idealistisch waardoor ze makkelijk van koers wijzigen als er geld in het spel komt. Daarom heb je ook niet veel aan D66 en D66'ers zijn dus ook niet zo gewetensvol.
pi_211289115
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 07:58 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Jetten was gisteren bij Nieuwsuur en het interview maakte goed het enorme contrast tussen woord en daad duidelijk bij D66. In dit geval op de punt van een transparante overheid en op het punt van klimaat. Behoorlijk wat D66'ers kiezen namelijk voor een functie bij fossiele bedrijven. Daarbij wist ik niet dat Menno Snel die er voor koos om lobbyist te worden voor de fossiele sector tegelijkertijd ook voorzitter was van het wetenschappelijke bureau van D66. De focus bij Nieuwsuur lag wel erg op de niet duurzame functies van D66'ers en minder op het niet duurzame beleid van D66 (behalve over de wens van D66 om naar nieuwe gasvelden te boren) terwijl daar ook genoeg over te vertellen valt. Nu kan je natuurlijk beargumenteren dat de (lobby) functies waar D66'ers voor kiezen verder niks zegt over waar de partij D66 voor staat. Maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zo zal bijvoorbeeld VNO-NCW (waar momenteel Ingrid Thijssen van D66 de voorzitter is en in die functie lobbyt tegen de initiatiefwet verantwoord en duurzaam internationaal ondernemen, ook weer zoiets) niet snel kiezen voor een SP'er als voorzitter. En ik kan ook moeilijk geloven dat iemand van de PvdD gaat lobbyen voor fossiel zoals D66'ers wel doen. D66'ers blijken in de praktijk maar weinig idealistisch waardoor ze makkelijk van koers wijzigen als er geld in het spel komt. Daarom heb je ook niet veel aan D66 en D66'ers zijn dus ook niet zo gewetensvol.
Oke.

Maar waar ga je wél op stemmen?
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_211289126
D66 of GL-PvdA. Ik ben er nog niet uit. Zoals altijd, want ik stemde altijd al op D66 of GL.

Deze week ergens nog maar even de partijprogramma's doornemen. Daar zal het vanaf gaan hangen.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_211291583
GL-PvdA wil erfbelasting fors verhogen. Problemen voor echtparen.
Geplaatst op zondag 12 november 2023door Piet Reijers bron: NRC
GroenLinks-PvdA wil de erfbelasting voor kinderen die bijv. een huis van hun ouders erven straks verhogen naar 45%. CPB: “Onder de 100.000 euro wordt het tarief 25%, tussen de 100.000 en 200.000 euro wordt het tarief 35%, en boven de 200.000 euro wordt het tarief 45%. Dit is een lastenverzwaring 1,8 miljard euro.

Bij GroenLinks-PvdA stijgt de erfbelasting voor directe bloedverwanten (o.a. van ouders naar kinderen) ook zo fors, omdat ze de tarieven voor erven van de ouders naar kinderen gelijktrekken met het tarief voor het erven van verre familie of vrienden.

Nog erger, zelfs de langstlevende partner mag 45 procent erfbelasting ophoesten. Dus een paar met een (deels) afbetaald huis en wanneer één persoon onverhoopt komt te overlijden, moet de achtergebleven partner zoveel erfbelasting betalen, dat die die het huis waarschijnlijk noodgedwongen moet verkopen. Dit is het recept voor grote problemen door liquiditeitstekorten, omdat je je (grotendeels) afbetaalde huis waar je in woont verplicht snel moet verkopen als je partner onverhoopt overlijdt.
pi_211291630
quote:
Toch maar weer VVD :D :'(

Zie hier doodsteek van Nederland.
pi_211291674
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 11:45 schreef bloodymary1 het volgende:
GL-PvdA wil erfbelasting fors verhogen. Problemen voor echtparen.
Geplaatst op zondag 12 november 2023door Piet Reijers bron: NRC
GroenLinks-PvdA wil de erfbelasting voor kinderen die bijv. een huis van hun ouders erven straks verhogen naar 45%. CPB: “Onder de 100.000 euro wordt het tarief 25%, tussen de 100.000 en 200.000 euro wordt het tarief 35%, en boven de 200.000 euro wordt het tarief 45%. Dit is een lastenverzwaring 1,8 miljard euro.

Bij GroenLinks-PvdA stijgt de erfbelasting voor directe bloedverwanten (o.a. van ouders naar kinderen) ook zo fors, omdat ze de tarieven voor erven van de ouders naar kinderen gelijktrekken met het tarief voor het erven van verre familie of vrienden.

Nog erger, zelfs de langstlevende partner mag 45 procent erfbelasting ophoesten. Dus een paar met een (deels) afbetaald huis en wanneer één persoon onverhoopt komt te overlijden, moet de achtergebleven partner zoveel erfbelasting betalen, dat die die het huis waarschijnlijk noodgedwongen moet verkopen. Dit is het recept voor grote problemen door liquiditeitstekorten, omdat je je (grotendeels) afbetaalde huis waar je in woont verplicht snel moet verkopen als je partner onverhoopt overlijdt.
Waar kan ik dit lezen in het NRC? Want meen dat dit gisteren al op twitter werd ontkracht.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211291762
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 11:54 schreef Caland het volgende:

[..]
Waar kan ik dit lezen in het NRC? Want meen dat dit gisteren al op twitter werd ontkracht.
Ik kan het in het NRC niet vinden, wel een artikel dat zegt dat het uit het NRC komt

https://groot-waterland.n(...)emen-voor-echtparen/
pi_211291790
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 11:54 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat is inderdaad ontkracht door verschillende mensen.

De vrijstelling van ¤ 723.000 per persoon voor wat betreft de waarde van het huis blijft bestaan, dus het wordt pas hoger belast met huizen met een waarde vanaf 1,4 miljoen euro werd er uitgelegd.

Hier een linkje met een uitleg:

[twitter]https://x.com/tonfvandijk/status/1724023381513658706?s=20[/twitter]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_211291799
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 11:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik kan het in het NRC niet vinden, wel een artikel dat zegt dat het uit het NRC komt

https://groot-waterland.n(...)emen-voor-echtparen/
Ja dat artikel is me net wat te sturend.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211291807
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De vrijstelling van ¤ 723.000 per persoon voor wat betreft de waarde van het huis blijft bestaan, dus het wordt pas hoger belast met huizen met een waarde vanaf 1,4 miljoen euro werd er uitgelegd.
Klinkt als een leuk stukje bangmakerij, zou zo uit de Telegraaf kunnen komen.
pi_211291821
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:01 schreef Caland het volgende:

[..]
Ja dat artikel is me net wat te sturend.
Er is geen artikel van dien aard in de NRC te vinden. Het enige wat je bij NRC kan vinden is een analyse van de verkiezingsprogramma's waarin de plannen van de PvdA/GL toegelicht worden en dit punt ook voorbij komt maar het is niet alsof PvdA/GL hier een geheim van gemaakt hebben
pi_211291831
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Klinkt als een leuk stukje bangmakerij, zou zo uit de Telegraaf kunnen komen.
Het werd op twitter massaal gedeeld en dan kwamen er hier en daar mensen met een uitleg. Maar die zijn niet snel genoeg om alle onzin die wordt verspreid ook weer terug in de box te krijgen. Dus dit zal nog wel heel lang zo rondgaan.
pi_211291850
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het werd op twitter massaal gedeeld en dan kwamen er hier en daar mensen met een uitleg. Maar die zijn niet snel genoeg om alle onzin die wordt verspreid ook weer terug in de box te krijgen. Dus dit zal nog wel heel lang zo rondgaan.
Quelle surprise.
pi_211291898
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 11:50 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Toch maar weer VVD :D :'(

Zie hier doodsteek van Nederland.
De doodsteek nog wel. Daarmee geef je mijn stem wel heel veel gewicht hoor.
blablablabla
pi_211291910
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:10 schreef Elan het volgende:

[..]
Een betere wereld begint bij jezelf :P :D
pi_211291949
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Een betere wereld begint bij jezelf :P :D
Correct.Daarom VVD stemmen. Ondanks de (terechte) kritiek op bepaalde dossiers zijn er de afgelopen 15 jaar ook een heleboel dingen goed gegaan in de BV Nederland.
blablablabla
pi_211291972
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:16 schreef Elan het volgende:

[..]
Correct.Daarom VVD stemmen. Ondanks de (terechte) kritiek op bepaalde dossiers zijn er de afgelopen 15 jaar ook een heleboel dingen goed gegaan in de BV Nederland.
Hey, ik ga geen kritiek geven omdat jij de VVD het beste acht voor Nederland, iedereen moet voor zichzelf beslissen wat zij het beste vinden qua politieke stem.

Mijn post was grappig bedoeld en niet afkeurend, dit is nog altijd Nederland en wij hebben de vrijheid om te stemmen waarop we willen wat iemand anders daar ook over mag denken.
pi_211291998
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hey, ik ga geen kritiek geven omdat jij de VVD het beste acht voor Nederland, iedereen moet voor zichzelf beslissen wat zij het beste vinden qua politieke stem.

Mijn post was grappig bedoeld en niet afkeurend, dit is nog altijd Nederland en wij hebben de vrijheid om te stemmen waarop we willen wat iemand anders daar ook over mag denken.
Zeker, ieder zijn meug. Bij de stemwijzer kwam er trouwens 50+ uit dus nu voel ik me helemaal een boomer :') :(
blablablabla
pi_211292017
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:21 schreef Elan het volgende:

[..]
Zeker, ieder zijn meug. Bij de stemwijzer kwam er trouwens 50+ uit dus nu voel ik me helemaal een boomer :') :(
_O-
pi_211292138
quote:

[..]
Bij zowel mij als m’n man stond die ook in de top 3, en we zijn pas begin 30 :D

Hier overigens ook een stem voor de VVD.
pi_211292309
quote:

[..]
Als er nou 1 partij is waarvan het verschrikkelijk is dat die bestaat, is het wel de 'wij zijn een rijke generatie, maar we willen meer, meer, meer, kan ons de volgende generaties schelen' partij die 50plus is. Die partij had nooit een zetel mogen krijgen in de Kamer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211292330
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:10 schreef Elan het volgende:

[..]
Naja, meer omdat er zoveel mensen zijn zoals jij. Zoals welbekende mevrouw op markt die zegt dat afbraak van zorg door VVD kwam om daarna te zeggen dat ze toch weer op VVD stemt. Dat vond ik gewoon treurig.
pi_211292499
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:40 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Naja, meer omdat er zoveel mensen zijn zoals jij. Zoals welbekende mevrouw op markt die zegt dat afbraak van zorg door VVD kwam om daarna te zeggen dat ze toch weer op VVD stemt. Dat vond ik gewoon treurig.
Afbraak van de zorg herken ik al totaal niet. Als er nou ergens de zorg goed geregeld is dan is het hier wel.

Dat er bepaalde concessies moeten worden gedaan omdat de kosten vanwege de vergrijzing de pan uit rijzen kun je de VVD onmogelijk de schuld van geven.

Als je e.e.a. (nog) beter wilt regelen hangt daar ook een prijskaartje aan, dan betaal je zo 300 euro zorgpremie in de maand. Geen hond die daar op zit te wachten. Of misschien wel, maar ik niet in elk geval.
blablablabla
pi_211292509
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:40 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
of er zijn andere redenen om op de partij te stemmen. Of toch geloof dat ook de vvd van fouten leert en het beter / anders gaat doen. Of het alternatief is nog minder. Kan allemaal he
pi_211292533
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:48 schreef Elan het volgende:

[..]
Afbraak van de zorg herken ik al totaal niet. Als er nou ergens de zorg goed geregeld is dan is het hier wel.

Dat er bepaalde concessies moeten worden gedaan omdat de kosten vanwege de vergrijzing de pan uit rijzen kun je de VVD onmogelijk de schuld van geven.

Als je e.e.a. (nog) beter wilt regelen hangt daar ook een prijskaartje aan, dan betaal je zo 300 euro zorgpremie in de maand. Geen hond die daar op zit te wachten. Of misschien wel, maar ik niet in elk geval.
Stel niet dat jij dat zegt hoor. Dat zei die mevrouw :P
pi_211292565
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als er nou 1 partij is waarvan het verschrikkelijk is dat die bestaat, is het wel de 'wij zijn een rijke generatie, maar we willen meer, meer, meer, kan ons de volgende generaties schelen' partij die 50plus is. Die partij had nooit een zetel mogen krijgen in de Kamer.
Niet mogen krijgen is niet hoe een democratie werkt. Een steeds grotere groep is nu eenmaal boomer dus dat die zaken voor zichzelf goed willen regelen valt te billijken. Studenten, klimaatlui en mensen die voor een hoger minimumloon zijn hebben net zo goed hun eigen agenda te behartigen op het moment dat ze naar de stembus gaan.
blablablabla
pi_211292570
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:49 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
of er zijn andere redenen om op de partij te stemmen. Of toch geloof dat ook de vvd van fouten leert en het beter / anders gaat doen. Of het alternatief is nog minder. Kan allemaal he
Dat kan allemaal ja. Als Elan graag daarop wil stemmen moet ie dat doen. Voor mij is de grens allang bereikt wat VVD betreft.
pi_211292612
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:48 schreef Elan het volgende:

[..]
Eens. Ook zat Nederlanders die ergens anders wonen die naar Nederland komen als er echt wat met ze aan de hand is. Ik kan geen land opnoemen waar de zorg beter geregeld is, hooguit ongeveer net zo goed.

Maar: naast dat de kosten landelijk inderdaad de pan uit rijzen, is het ook soms voor mensen zelf niet te betalen. Zorgpremies + eigen risico + eigen bijdrages voor medicijnen e.d. loopt zo in de duizenden euro's. Iets wat een bepaald deel van de bevolking helemaal niet kan betalen en dus is ook hier het zorgmijden begonnen. En dat vind ik wel heel erg en dat is iets waar je de VVD wel (mede) op aan mag kijken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211292650
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:52 schreef Elan het volgende:

[..]
Niet mogen krijgen is niet hoe een democratie werkt. Een steeds grotere groep is nu eenmaal boomer dus dat die zaken voor zichzelf goed willen regelen valt te billijken. Studenten, klimaatlui en mensen die voor een hoger minimumloon zijn hebben net zo goed hun eigen agenda te behartigen op het moment dat ze naar de stembus gaan.
Ik weet hoe de democratie werkt. Ik bestrijd trouwens dat iedereen aan zichzelf denkt en voor zichzelf op komt bij het stemmen, gelukkig niet. Is wel een extreem individualistische benadering.
pi_211293495
De wet die tijdelijke huurovereenkomsten verbied is toch door de Eerste Kamer gekomen ondanks de draai van de boeren en lobby partij.
pi_211293500
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik weet hoe de democratie werkt. Ik bestrijd trouwens dat iedereen aan zichzelf denkt en voor zichzelf op komt bij het stemmen, gelukkig niet. Is wel een extreem individualistische benadering.
Nou ja, we denken allemaal aan ons zelf als we stemmen, jouw insteek is daarin anders maar uiteindelijk kiezen we toch voor een partij die aansluit bij hoe wij persoonlijk denken. Voor sommigen is dat een kaal financieel plaatje, voor anderen is het iets anders.
pi_211293613
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 14:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nou ja, we denken allemaal aan ons zelf als we stemmen, jouw insteek is daarin anders maar uiteindelijk kiezen we toch voor een partij die aansluit bij hoe wij persoonlijk denken. Voor sommigen is dat een kaal financieel plaatje, voor anderen is het iets anders.
"Iets anders" is dus gelukkig heel vaak "hoe wordt het beter voor mensen die het harder nodig hebben dan ik". Dat kun je moeilijk aan jezelf denken noemen.
pi_211293635
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 14:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
"Iets anders" is dus gelukkig heel vaak "hoe wordt het beter voor mensen die het harder nodig hebben dan ik". Dat kun je moeilijk aan jezelf denken noemen.
Maar het is wel jouw persoonlijke manier van denken, jij vind dat zaken daar beter van worden (ik zeg dit zonder waardeoordeel, he?) anderen denken "Als ik meer geld heb kan ik meer uitgeven en daar worden mensen beter van" , simplistich gesteld en mischien gedacht maar soit, het kan.
pi_211293650
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 14:28 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar het is wel jouw persoonlijke manier van denken, jij vind dat zaken daar beter van worden (ik zeg dit zonder waardeoordeel, he?) anderen denken "Als ik meer geld heb kan ik meer uitgeven en daar worden mensen beter van" , simplistich gesteld en mischien gedacht maar soit, het kan.
Ja, natuurlijk blijft het een persoonlijke stem. Een persoonlijke afweging.

Maar de afweging "waar denk ik dat anderen beter van worden" of de afweging "waar denk ik zelf beter van te worden" zijn wel 2 totaal verschillende. En eerlijk gezegd heb ik dan wel een waardeoordeel, mensen die alleen aan zichzelf denken zijn wat mij betreft echt het vergif van de maatschappij. Het sinds de jaren 90 doorgebroken individualisme heeft wat mij betreft enorm veel vernietigd en niks goeds gebracht.
pi_211293668
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 14:16 schreef Jaeger85 het volgende:
De wet die tijdelijke huurovereenkomsten verbied is toch door de Eerste Kamer gekomen ondanks de draai van de boeren en lobby partij.
Gelukkig maar, inderdaad. Het CDA is gelukkig toch voor, uiteindelijk. Mooi, een eerste belangrijke aanpassing in de huur (nu snel die middenhuurwet van De Jonge er doorheen jassen).
pi_211293679
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 14:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Gelukkig maar, inderdaad. Het CDA is gelukkig toch voor, uiteindelijk. Mooi, een eerste belangrijke aanpassing in de huur (nu snel die middenhuurwet van De Jonge er doorheen jassen).
Ik vind de lijst van Nee stemmers wel interessant. BBB, FvD, JA21 en VVD. Spreekt weer boekdelen.
pi_211293681
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 14:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
CDA's speerpunt van bestaanszekerheid zou ook alle geloofwaardigheid hebben verloren als ze hadden tegengestemd.
  dinsdag 14 november 2023 @ 14:43:45 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211293745
Ik hoop dat de pers de reden van de tegenstem van BBB eens flink gaat uitwroeten.

Dt is volgens mij gewoon "Wiens brood men eet"
pi_211293756
Elke keer als iemand bestaanszekerheid noemt gaat er een zeehond dood.

Kansloze holle kutterm
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 14 november 2023 @ 14:45:35 #48
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211293758
Alle schaamte voorbij.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_211293766
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 14:45 schreef Perrin het volgende:
Alle schaamte voorbij.
[ afbeelding ]
Als het nu nog nieuws is dat de Telegraaf de huiskrant van de VVD is dan heeft iemand niet opgelet de afgelopen 30 jaar :P

De Telegraaf: Fout in de oorlog, fout sinds de oorlog ;)
pi_211293847
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 14:16 schreef Jaeger85 het volgende:
Dramatisch.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_211293857
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 14:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als het nu nog nieuws is dat de Telegraaf de huiskrant van de VVD is dan heeft iemand niet opgelet de afgelopen 30 jaar :P

Omdat ze een banner van de VVD laten zien? Dat is niet hun inhoud hè.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
  dinsdag 14 november 2023 @ 15:00:41 #52
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211293866
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 14:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

_O-
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_211293912
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 14:35 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
CDA's speerpunt van bestaanszekerheid zou ook alle geloofwaardigheid hebben verloren als ze hadden tegengestemd.
Klopt, maar die voorstem was echt niet zeker. Bontenbal heeft geen invloed op de Eerte Kamer fractie volgens mij. Die zijn nieuwe koers hoeft daar dus helemaal niet de lijn te zijn.
pi_211294013
quote:
9s.gif Op dinsdag 14 november 2023 14:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Dramatisch.
Echt dramatisch dat verhuurders niet elke twee jaar hun huurders eruit kunnen gooien zodat die geen bestaanszekerheid op kunnen bouwen of opkomen voor hun rechten, omdat ze de huur maximaal willen kunnen verhogen.
  dinsdag 14 november 2023 @ 15:20:23 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211294029
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 15:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, maar die voorstem was echt niet zeker. Bontenbal heeft geen invloed op de Eerte Kamer fractie volgens mij. Die zijn nieuwe koers hoeft daar dus helemaal niet de lijn te zijn.
Formeel heeft hij geen invloed. Maar er is vast een hoop gebeld.
pi_211294304
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hier een linkje met een uitleg:

[ twitter ]
Ah oké, gelukkig maar. Zag toevallig alleen dat eerste bericht, verder nog niet in verdiept. Maar dan nog, wie wil er nu dat nalatenschappen nog zwaarder belast worden...
pi_211294313
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 15:51 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ah oké, gelukkig maar. Zag toevallig alleen dat eerste bericht, verder nog niet in verdiept. Maar dan nog, wie wil er nu dat nalatenschappen nog zwaarder belast worden...
Oh, daar zijn hier op Fok! wel medestanders van te vinden hoor. @investeerdertje
pi_211294349
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 15:18 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Echt dramatisch dat verhuurders niet elke twee jaar hun huurders eruit kunnen gooien zodat die geen bestaanszekerheid op kunnen bouwen of opkomen voor hun rechten, omdat ze de huur maximaal willen kunnen verhogen.
Het is het zoveelste voorbeeld van symptoombestrijding. Dat zoiets kan gebeuren is geen marktfalen, maar het gevolg van het beperken van de markt door (kunstmatige) schaarste te creëren door de overheid en vervolgens de gevolgen van die schaarste niet bij de wortels willen aanpakken, maar de pijn neerleggen bij degenen die daar niets aan kunnen doen. Met niet als gevolg dat er straks een troetelbeertjeswereld ontstaat waarin iedereen zomaar uit het niets bestaanszekerheid kan opbouwen of kan opkomen voor zijn of haar rechten, maar een totaal vastgeroeste markt zonder vermogensverschaffers of investeerders die er ook maar over peinzen om hun centen erin te steken.
Best pilot in history
pi_211294351
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 02:22 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Inkomstenbelasting kan je niet specificeren naar verschillende beroepsgroepen. Als jij als persoon een x inkomen hebt, uit eigen bedrijf of loondienst, moet je y procent inkomstenbelasting afdragen.

Je kan wel met wat specifieke heffingskortingen spelen, maar weet niet zo goed welke heffingskortingen er specifieke zijn voor zelfstandigen. Veel ga je hier niet halen volgens mij....

Maar het bekt lekker, zeker voor een partij zonder specifieke financiele onderbouwing.....
Er zijn een aantal ondernemersfaciliteiten waar ondernemers van kunnen profiteren onder bepaalde voorwaarden. Daarmee wordt de fiscale winst verlaagd voor het de belastbare winst wordt. Daar is dus wel specifiek een nadeel op in te brengen.

Dus ondernemers, geen Groenlinks/PvdA stemmen. En ook zeker geen VVD (tenzij je een multinational bent).
pi_211294373
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211294375
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 15:55 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is het zoveelste voorbeeld van symptoombestrijding. Dat zoiets kan gebeuren is geen marktfalen, maar het gevolg van het beperken van de markt door (kunstmatige) schaarste te creëren door de overheid en vervolgens de gevolgen van die schaarste niet bij de wortels willen aanpakken, maar de pijn neerleggen bij degenen die daar niets aan kunnen doen. Met niet als gevolg dat er straks een troetelbeertjeswereld ontstaat waarin iedereen zomaar uit het niets bestaanszekerheid kan opbouwen of kan opkomen voor zijn of haar rechten, maar een totaal vastgeroeste markt zonder vermogensverschaffers of investeerders die er ook maar over peinzen om hun centen erin te steken.
Leuk verhaal maar niet relevant in deze. De wet is in 2016 ingevoerd om doorstroming te verbeteren en huuraanbod te vergroten. Tijdens de evaluatie van de wet vorig jaar bleken die doelstellingen niet behaald te zijn, maar dat het wel heeft geleid tot allerlei negatieve neveneffecten die er eerder niet waren. Daarom is dit wetswijzigingvoorstel ingediend en ook met overgrote meerderheid aangenomen.
pi_211294453
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 15:55 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Er zijn een aantal ondernemersfaciliteiten waar ondernemers van kunnen profiteren onder bepaalde voorwaarden. Daarmee wordt de fiscale winst verlaagd voor het de belastbare winst wordt. Daar is dus wel specifiek een nadeel op in te brengen.

Dus ondernemers, geen Groenlinks/PvdA stemmen. En ook zeker geen VVD (tenzij je een multinational bent).
Krijg zo onderhand het idee dat elke partij de ondernemer ziet als iemand die maximaal uitgeknepen moet worden. Zeker als je het hele plaatje bekijkt van fiscale druk voor bedrijven, regeltjes, box 3, etc.
pi_211294456
Ongelooflijk dat zoveel mensen toch weer VVD gaan stemmen. Ondanks alle shit waar we in zitten.
pi_211294498
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:04 schreef bloodymary1 het volgende:
Ongelooflijk dat zoveel mensen toch weer VVD gaan stemmen. Ondanks alle shit waar we in zitten.
Met heel veel mensen gaat het dan ook gewoon goed in NL.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 14 november 2023 @ 16:09:08 #65
38496 Perrin
pi_211294507
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:07 schreef capricia het volgende:

[..]
En de rest zoekt het maar uit :P
  Forum Admin dinsdag 14 november 2023 @ 16:10:11 #66
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_211294524
quote:

[..]
Maar het gaat niet bepaald goed met NL.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_211294534
Hier kun je goed zien waar de BBB kennelijk heen leegloopt:
Drie partijen +1 (D66, PvdA/GL, CU).
Een partij -3 (BBB).

There is a name for it:
We call them Poor"
  Forum Admin dinsdag 14 november 2023 @ 16:13:33 #68
pi_211294557
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:11 schreef capricia het volgende:
Een partij -3 (BBB).

[ afbeelding ]
Ik kan niets anders zeggen dan dat ik blij ben dat die partij te vroeg gepiekt heeft.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 14 november 2023 @ 16:13:58 #69
38496 Perrin
pi_211294563
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:11 schreef capricia het volgende:
Een partij -3 (BBB).

[ afbeelding ]
Behoorlijk matig dat die eendagsvlieg nu zoveel macht heeft in de Eerste Kamer.
pi_211294574
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 15:52 schreef Halcon het volgende:

[..]
Oh, daar zijn hier op Fok! wel medestanders van te vinden hoor. @:investeerdertje
Ja kan me voorstellen dat mensen standaard willen dat rijkeren worden aangepakt. Maar het is ook gewoon een heel onredelijke vorm van belastingheffing. Er wordt belasting geheven over vermogen en inkomen dat al eerder belast is geweest. Dat is onrechtvaardig. En NL is ook een van de weinige landen die erfbelasting kent.
pi_211294575
quote:
Onbegrijpelijk ja
pi_211294576
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:13 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik kan niets anders zeggen dan dat ik blij ben dat die partij te vroeg gepiekt heeft.
Dat Nederland daar massaal op gestemd heeft, ongelooflijk hè.
En de keer daarvoor Forum de grootste. 8)7
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211294582
quote:

[..]
Met mij ook, maar dat wil niet zeggen dat ik niet zie dat veel dingen slechter zijn geworden door slecht beleid.
  Forum Admin dinsdag 14 november 2023 @ 16:16:55 #74
pi_211294586
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk oprecht dat een groot deel er van proteststemmen waren. Anders zwabberen mensen niet zo tussen partijen.
  dinsdag 14 november 2023 @ 16:17:38 #75
38496 Perrin
pi_211294592
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Al die politieke one-night-stands maken het er niet beter op.
pi_211294607
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:16 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Met mij ook, maar dat wil niet zeggen dat ik niet zie dat veel dingen slechter zijn geworden door slecht beleid.
Ik heb niet de illusie dat NSC of PVV dat makkelijker op gaat lossen dan een willekeurige andere grote partij.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211294628
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:16 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik denk oprecht dat een groot deel er van proteststemmen waren. Anders zwabberen mensen niet zo tussen partijen.
Van messias naar messias gaan mensen.
Omtzigt werd al als kanshebber om de grootste te worden gezien, nog voordat de beste man überhaupt een programma had. Zo hoog in de peilingen.

Een programma lijkt niet veel uit te maken voor velen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Forum Admin dinsdag 14 november 2023 @ 16:25:32 #78
pi_211294648
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Van messias naar messias gaan mensen.
Omtzigt werd al als kanshebber om de grootste te worden gezien, nog voordat de beste man überhaupt een programma had. Zo hoog in de peilingen.

Een programma lijkt niet veel uit te maken voor velen.
Als het programma er al toe doet is dat voornamelijk "bij wie/wat ga ik er financieel op vooruit"
pi_211294658
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:16 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik kan dat oprecht niet begrijpen.

Gisteren bij Sander versus de socials waren ze in Engeland, over het referendum over d Brexit. Zo'n man "ik heb leave gestemd, en de volgende dag bleek leave gewonnen dus gingen we uit de EU. Dat was echt niet de bedoeling".

Dan moet je niet leave stemmen!
pi_211294676
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:15 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ja kan me voorstellen dat mensen standaard willen dat rijkeren worden aangepakt. Maar het is ook gewoon een heel onredelijke vorm van belastingheffing. Er wordt belasting geheven over vermogen en inkomen dat al eerder belast is geweest. Dat is onrechtvaardig. En NL is ook een van de weinige landen die erfbelasting kent.
Mensen willen altijd vooral dat een ander aan wordt gepakt. Betalen over extra inkomen dat ik genereer met kapitaal vind ik niet leuk, maar kun je weinig van zeggen natuurlijk.

Maar betalen over vermogen, fictieve rendementen, geld dat ik aan mijn kinderen laat en zo... dat vind ik crimineel.
  Forum Admin dinsdag 14 november 2023 @ 16:30:42 #81
pi_211294685
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Gisteren bij Sander versus de socials waren ze in Engeland, over het referendum over d Brexit. Zo'n man "ik heb leave gestemd, en de volgende dag bleek leave gewonnen dus gingen we uit de EU. Dat was echt niet de bedoeling".

De brexit is een goed voorbeeld waarom een referendum niet zo'n goed idee is.
pi_211294706
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:15 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ach, als je pure meritocratie na zou streven, zoals de VVD in ieder geval in woord wil maar in daad nog wel eens nalaat, dan zou het nog wel enigszins passend zijn. Maar als het is om het weer rijkelijk uit te delen aan allerlei luchtkastelen, dan is het een ander verhaal.
Best pilot in history
pi_211294816
Lol. Harbers illustreert dit Kabinet nog even op de valreep.
zie email 27 oktober
  dinsdag 14 november 2023 @ 16:44:22 #84
38496 Perrin
pi_211294827
quote:

[..]

Precies de reden dat in theorie referenda een uitstekend idee zijn, maar in de praktijk niet. Er zijn gewoon teveel idioten op de wereld.
pi_211294835
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:43 schreef trein2000 het volgende:
Ik wilde het net posten. En we gaan gewoon door!
Op naar het volgende VVD kabinet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Forum Admin dinsdag 14 november 2023 @ 16:45:45 #86
pi_211294841
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:43 schreef trein2000 het volgende:
Fill me in plx
pi_211294850
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:45 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Fill me in plx
twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
  Forum Admin dinsdag 14 november 2023 @ 16:47:36 #88
pi_211294868
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:46 schreef capricia het volgende:

[..]
[ twitter ]
Schitterend gewoon _O-
  dinsdag 14 november 2023 @ 16:49:42 #89
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211294891
quote:

[..]
[ twitter ]
Godsamme :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_211294892
quote:

[..]
[ twitter ]
:') _O-
  dinsdag 14 november 2023 @ 16:50:12 #91
38496 Perrin
pi_211294896
quote:

[..]
[ twitter ]
Straks het nieuwe regeerakkoord ook maar integraal laten goedkeuren door Washington, scheelt een boel gedoe achteraf.
  dinsdag 14 november 2023 @ 16:51:26 #92
346939 Janneke141
pi_211294904
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:50 schreef Perrin het volgende:

[..]
Straks het nieuwe regeerakkoord ook maar integraal laten goedkeuren door Washington, scheelt een boel gedoe achteraf.
Onze nieuwe coalitie wordt VVD/NSC/GOP.
pi_211294906
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Godsamme :')
Je zou bijna kunnen denken dat dit opzet is, om zulk broddelwerk af te leveren. Ik vind het namelijk helemaal niets voor de VVD om Schiphol zo te laten krimpen. _O-

Coalitie-akkoord weg, krimpplannen ook weg.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 14 november 2023 @ 16:53:16 #94
346939 Janneke141
pi_211294923
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Je zou bijna kunnen denken dat dit opzet is, om zulk broddelwerk af te leveren. Ik vind het namelijk helemaal niets voor de VVD om Schiphol zo te laten krimpen. _O-

Coalitie-akkoord weg, krimpplannen ook weg.
Hoe staat Omtzigt ten opzichte van Schiphol eigenlijk?
pi_211294972
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hoe staat Omtzigt ten opzichte van Schiphol eigenlijk?
Omtzigt kijkt meer naar binnen dan naar buiten. Houd meer van burgerparticipatie enzo. Gezellig achter de dijken.
Die vindt dat we minder moeten vliegen, want dat is noodzakelijk, voor het milieu en voor de omwonenden.
"Minder vliegen is noodzakelijk" "We moeten ons vlieggedrag veranderen"
En mogen maar 1 keer per jaar met het vliegtuig op vakantie van Omtzigt.
quote:
“Dat betekent in principe één keer per jaar op vliegvakantie”, reageerde Omtzigt
https://www.luchtvaartnie(...)ieggedrag-veranderen

En Lelystad hoeft ook niet open, omdat we dus toch minder gaan vliegen.
quote:
Volgens Omtzigt is het belangrijk om daar eerlijk over te zijn. Niet alleen vanwege het klimaat, maar ook voor de omwonenden van Schiphol. In zijn verkiezingsprogramma steunt hij de krimp van Schiphol en pleit hij ook voor een nachtsluiting en extra luchtvaartbelastingen.

Het debat, waaraan behalve Omtzigt ook VVD-leider Dilan Yesilgöz en PvdA-GroenLinks-leider Frans Timmermans deelnamen, bevatte op luchtvaartgebied geen grote verrassingen. Yesilgöz herhaalde haar pleidooi om met andere Europese landen een kerosinetaks in te voeren.

Ook waren zij en Omtzigt het oneens over het openen van Lelystad Airport. De VVD is daar als één van de weinige partijen nog voor, net als JA21, maar volgens NSC is die luchthaven helemaal niet nodig als we minder gaan vliegen.

[ Bericht 20% gewijzigd door capricia op 14-11-2023 17:10:45 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  Forum Admin dinsdag 14 november 2023 @ 17:03:01 #96
pi_211294988
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Onze nieuwe coalitie wordt VVD/NSC/GOP.
"Greatest dykes in the world, Ive seen them myself. Huge dykes. We dont have them, but we should. And we will make the Dutch pay for them"
  dinsdag 14 november 2023 @ 17:11:40 #97
38496 Perrin
pi_211295056
Their most famous politician Gurt Wilders even looks like me. Great people.
pi_211295092
quote:

[..]
[ twitter ]

Whipped.
pi_211295186
quote:
Net mogelijk om een 3 partijen coalitie te vormen op die basis.
pi_211295209
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:10 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Maar het gaat niet bepaald goed met NL.
Dat was niet de uitspraak :P

Je zou kunnen zeggen dat hoewel het voor veel mensen niet goed gaat de VVD stemmers in een hoek zitten waar het nog wel goed gaat. Kan je ook vraagtekens bij zetten en ik vond het VVD programma nou ook niet echt een waar je blij van wordt als het wel goed gaat maar soit.
pi_211295222
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:25 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Als het programma er al toe doet is dat voornamelijk "bij wie/wat ga ik er financieel op vooruit"
De ironie is dat dit dan PvdA/GL is gezien de doorrekening van het CPB. Zeg het maar.
  Forum Admin dinsdag 14 november 2023 @ 17:37:48 #102
pi_211295265
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat was niet de uitspraak :P

Je zou kunnen zeggen dat hoewel het voor veel mensen niet goed gaat de VVD stemmers in een hoek zitten waar het nog wel goed gaat. Kan je ook vraagtekens bij zetten en ik vond het VVD programma nou ook niet echt een waar je blij van wordt als het wel goed gaat maar soit.
Ja dat klopt wel. Rijmt ook met het honkvaste gedrag van veel VVD stemmers :Y
  Forum Admin dinsdag 14 november 2023 @ 17:38:27 #103
pi_211295270
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De ironie is dat dit dan PvdA/GL is gezien de doorrekening van het CPB. Zeg het maar.
Ik weet het, maar die hebben, of lijken in ieder geval, een doordacht plan ipv pakkende oneliners te hebben
pi_211295344
quote:
Logisch, want er is nog steeds weinig serieus alternatief op rechts. Omtzigt is te vaag, met name wie hij als premier uit de hoge hoed tovert.
pi_211295363
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:51 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Logisch, want er is nog steeds weinig alternatief op rechts. Omtzigt is te vaag.
Er zijn zat alternatieven. Vanaf en inclusief de VVD gerekend zijn dat JA21, BVNL, FvD, PVV, BBB en SGP. Hoeveel meer keuze moet er zijn?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2023 17:53:28 ]
  dinsdag 14 november 2023 @ 17:56:14 #106
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_211295378
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er zijn zat alternatieven. Vanaf en inclusief de VVD gerekend zijn dat JA21, BVNL, FvD, PVV, BBB en SGP. Hoeveel meer keuze moet er zijn?
Het woord redelijk ontbrak denk ik.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211295395
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ok, laat ik die even langslopen:
- JA21: te instabiel, veel interne ruzie
- BVNL: geen serieuze coalitiekandidaat
- FvD: niet constructief
- PVV: geen coalitiekandidaat (hooguit gedoogpartner)
- BBB: nieuwe partij, weinig ervaren kandidaten
- SGP: in bepaalde opzichten te fundamentalistisch

Ik denk dat ik lang niet de enige ben die zo denkt. Dan blijft alleen de VVD over, zeker als je niet zit te wachten op premier Timmermans.
pi_211295442
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:58 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]

Ik denk dat ik lang niet de enige ben die zo denkt. Dan blijft alleen de VVD over, zeker als je niet zit te wachten op premier Timmermans.
Dat snap ik wel maar er is, volgens mij, helemaal geen plek voor een VVD alternatief wat geen kopie is van de VVD. Nieuwe partijen zullen altijd een zekere mate van onrust kennen, natuurlijk.
pi_211295623
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 18:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat snap ik wel maar er is, volgens mij, helemaal geen plek voor een VVD alternatief wat geen kopie is van de VVD. Nieuwe partijen zullen altijd een zekere mate van onrust kennen, natuurlijk.
Dat is helemaal waar. Wellicht ontpopt de BBB zich de komende jaren als een serieuze bestuurspartij, maar het is daarvoor gewoon te vroeg. Omtzigt lijkt een solide lijst te hebben, maar ik vind de onduidelijkheid over een premierskandidaat een no-go.

Ik vind het overigens geen probleem om weer VVD te stemmen hoor. Het was meer een verklaring waarom de VVD nog steeds zoveel stemmen haalt.
pi_211295904
quote:

[..]
[ twitter ]
quote:
Uit de brief die Harbers naar de Tweede Kamer heeft gestuurd blijkt verder ook dat de Europese Unie gehakt heeft gemaakt van de plannen van de VVD’er. De bewindsman is hard op de vingers getikt vanwege het broddelwerk dat hij geleverd heeft. De Europees Commissaris voor Transport heeft deze week ’ernstige zorgen overgebracht’ over het ’niet volgen van de balanced approach-procedure’. Brussel dreigde óók een juridische inbreukprocedure tegen Harbers te starten ’wegens het in haar ogen niet naleven van Europese regelgeving'.
Zowel de VS als de EU tegen je in het harnas jagen is wel een prestatie. Wat een incompetente bewindslieden presteert de VVD toch iedere keer te leveren, ongelooflijk _O-

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2023 19:00:29 ]
  Moderator dinsdag 14 november 2023 @ 19:00:10 #111
236264 crew  capricia
pi_211295934
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 18:56 schreef J.B. het volgende:

[..]
[..]
Wat een incompetente bewindslieden presteert de VVD toch iedere keer te leveren, ongelooflijk _O-
Nog mooier is de reactie van Schiphol. Ze zijn teleurgesteld.
Snap jij het nog?
twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 14 november 2023 @ 19:01:15 #112
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211295939
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Nog mooier is de reactie van Schiphol. Ze zijn teleurgesteld.
Snap jij het nog?
[ twitter ]
En dezelfde linkse partijen rechtse partijen maar pesten dat zij plannen hebben die indruisen tegen internationale verdragen :')
pi_211295981
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
En dezelfde linkse partijen rechtse partijen maar pesten dat zij plannen hebben die indruisen tegen internationale verdragen :')
Dezelfde linkse partijen? Welke linkse partijen en wat hebben die nou te maken met het gepruts van deze VVDer?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2023 19:05:57 ]
  dinsdag 14 november 2023 @ 19:08:45 #114
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211296006
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:04 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dezelfde linkse partijen? Welke linkse partijen en wat hebben die nou te maken met het gepruts van deze VVDer?
Dit voorstel komt uit de linkse koker, en iemand van de VVD mag dat uitvoeren.,
  dinsdag 14 november 2023 @ 19:09:01 #115
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211296008
Je zou je soms afvragen of de VVD dit bewust accepteerde en al uitging van dit scenario :')
  dinsdag 14 november 2023 @ 19:12:11 #116
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_211296030
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dit voorstel komt uit de linkse koker, en iemand van de VVD mag dat uitvoeren.,
Wat maakt het uit uit welke koker het komt? De minister is verantwoordelijk voor juiste uitvoering. Mochten de juristen bij de ministerie aangeven dat het niet kan dan kan hij daarmee terug naar de Kamer.

Kennelijk hebben ze dit niet zien aankomen en niet goed getoetst.
  dinsdag 14 november 2023 @ 19:16:15 #117
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211296059
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:12 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Wat maakt het uit uit welke koker het komt? De minister is verantwoordelijk voor juiste uitvoering. Mochten de juristen bij de ministerie aangeven dat het niet kan dan kan hij daarmee terug naar de Kamer.

Hele kabinet is drama.
pi_211296151
quote:

[..]

Zo heel vreemd is het toch niet?
Er is redelijk wat kritiek op het beleid de afgelopen jaren.
Vervolgens ontstaan er partijen die daar tegenin gaan.
En ze zitten allemaal min of meer in dezelfde hoek.
Ik zou het vreemder vinden als je van D66, naar FvD,naar volt, naar NSC gaat.
De stap tussen BBB/NSC/het eerste jaar FvD is niet zo heel groot.
pi_211296244
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:12 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Maar zou het via een andere procedure wel hebben gekund?

Of is dit het zoveelste punt waarbij (oude?) verdragen/internationale afspraken voor onze eigen beslissingen gaan?
  Moderator dinsdag 14 november 2023 @ 20:03:45 #120
5428 crew  miss_sly
pi_211296906
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:25 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Zo heel vreemd is het toch niet?
Er is redelijk wat kritiek op het beleid de afgelopen jaren.
Vervolgens ontstaan er partijen die daar tegenin gaan.
En ze zitten allemaal min of meer in dezelfde hoek.
Ik zou het vreemder vinden als je van D66, naar FvD,naar volt, naar NSC gaat.
De stap tussen BBB/NSC/het eerste jaar FvD is niet zo heel groot.
Het gaat erom dat mensen dus een proteststem uitbrengen op een partij, of bij een referendum, met het doel een proteststem uit te brengen. Dat zou geen doel op zichzelf moeten zijn. Zoals de man die ‘leave’ stemde maar dat eigenlijk niet wilde. Dan moet je dat niet stemmen.

Dat vind ik onbegrijpelijk.
  Moderator dinsdag 14 november 2023 @ 20:27:43 #121
236264 crew  capricia
pi_211297301
Zo zo.
Ik ben benieuwd of 35min ook flink gaat stemmen.

twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211297570
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:04 schreef J.B. het volgende:

[..]
Onuitvoerbare plannen maken. En dan de minister de schuld geven als het van de EU niet mag.
  dinsdag 14 november 2023 @ 20:59:43 #123
38496 Perrin
pi_211297609
Goed campagneteam:
twitter
pi_211297782
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 15:52 schreef Halcon het volgende:

[..]
Oh, daar zijn hier op Fok! wel medestanders van te vinden hoor. @:investeerdertje
Klopt, goed onthouden.
pi_211298221
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:51 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Logisch, want er is nog steeds weinig serieus alternatief op rechts. Omtzigt is te vaag, met name wie hij als premier uit de hoge hoed tovert.
Ik begrijp dat jij de afgelopen 10 jaar acceptabel vond? Tig crisissen gehad en nergens keuzes gemaakt? En toch ga je weer op diezelfde partij stemmen? Ik snap dat serieus niet, tenzij je het afgelopen tig jaar prima vond gaan... op naar de volgende 4 jaar op dezelfde voet verder :'(

Je kunt ook blanco stemmen als protest :P
  dinsdag 14 november 2023 @ 22:29:55 #126
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_211298586
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:31 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Maar zou het via een andere procedure wel hebben gekund?

Of is dit het zoveelste punt waarbij (oude?) verdragen/internationale afspraken voor onze eigen beslissingen gaan?
Dat weet ik niet. Maar elk ministerie heeft een legertje juristen die hier prima naar kunnen kijken. Die zouden moeten kunnen aangeven of het past of niet.

Als het niet past dan moet minister Harbers met die boodschap naar de Kamer; dat het in strijd is met de verdragen en er een ander voorstel moet komen die juridisch wel toegestaan is.

Nu heeft de minister een besluit genomen (al dan niet met steun van de ambtenaren) en wordt nu hard op zijn vingers getikt. Het is een enorme nederlaag.
  dinsdag 14 november 2023 @ 22:34:52 #127
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211298627
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 20:27 schreef capricia het volgende:
Zo zo.

[ twitter ]
Had gedacht dat PVV hoger zou scoren.
  dinsdag 14 november 2023 @ 22:48:40 #128
38496 Perrin
pi_211298774
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 22:02 schreef NLGooner het volgende:

[..]
Ik begrijp dat jij de afgelopen 10 jaar acceptabel vond? Tig crisissen gehad en nergens keuzes gemaakt? En toch ga je weer op diezelfde partij stemmen? Ik snap dat serieus niet, tenzij je het afgelopen tig jaar prima vond gaan... op naar de volgende 4 jaar op dezelfde voet verder :'(

Voor de bezittende groep de status quo zo lang mogelijk handhaven ten koste van alles, is ook een keuze.
pi_211298841
quote:

[..]

Mensen gaan toch niet tegen hun eigen belangen stemmen?
  dinsdag 14 november 2023 @ 22:53:52 #130
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211298848
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 20:59 schreef Perrin het volgende:
Goed campagneteam:
[ twitter ]
Mooi gezegd.
pi_211299054
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 22:53 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Mensen gaan toch niet tegen hun eigen belangen stemmen?
Ligt eraan wat je eigen belang is... maar een beter, socialer Nederland waarin meer mensen tevreden zijn en het beter is verdeeld kan toch geen kwaad?
pi_211299059
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:28 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Net mogelijk om een 3 partijen coalitie te vormen op die basis.
Het wordt wel heel krap, zeker zonder de meerderheid in de eerste kamer. Ik denk dat er in 2025 weer verkiezingen gaan komen.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_211299147
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 23:12 schreef NLGooner het volgende:

[..]
Ligt eraan wat je eigen belang is... maar een beter, socialer Nederland waarin meer mensen tevreden zijn en het beter is verdeeld kan toch geen kwaad?
Tja het zijn toch vaak de stemmers uit de hoek VVD CDA die het hardste huilen om zwervers op straat.

Die alomvattendheid is vaak wat hoog gegrepen. Andersom trouwens ook hoor.
pi_211299207
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 23:12 schreef NLGooner het volgende:

[..]
Wat jij beter of rechtvaardiger vindt, dat paradijs hoeft de mijne niet te zijn.

Gelukkig.

Ik ben grosso modo tevreden met met de VVD. We hebben een sterke economie. En een lage werkloosheid.

En kennelijk zijn er genoeg kiezers die er ook zo over denken, en gewoon VVD stemmen. Jouw paradijs is het hunne niet.

Ik begrijp niet dat dit mensen zo verwondert. Na de toeslagenaffaire is de VVD ook gewoon de grootste geworden. En de keer daarvoor ook.
Wat is er nu wezenlijk veranderd dat mensen opeens anders zouden gaan stemmen?
pi_211299228
Ik ga er gewoon vanuit dat de VVD weer de grootste wordt.
Er is namelijk niets wezenlijks veranderd.
pi_211299281
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 23:27 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Wat jij beter of rechtvaardiger vindt, dat paradijs hoeft de mijne niet te zijn.

Gelukkig.

Ik ben grosso modo tevreden met met de VVD. We hebben een sterke economie. En een lage werkloosheid.

En kennelijk zijn er genoeg kiezers die er ook zo over denken, en gewoon VVD stemmen. Jouw paradijs is het hunne niet.

Ik begrijp niet dat dit mensen zo verwondert. Na de toeslagenaffaire is de VVD ook gewoon de grootste geworden. En de keer daarvoor ook.
Hopelijk dat de mensen erachter zijn dat na 13 jaar VVD in de regering problemen vooruit geschoven zijn of erger zijn geworden , dat is er misschien wezenlijk veranderd
pi_211299299
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 23:13 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Het wordt wel heel krap, zeker zonder de meerderheid in de eerste kamer. Ik denk dat er in 2025 weer verkiezingen gaan komen.....
Ja, zoals het nu peilt wordt het krap en dan is er ook nog de vraag hoe men een regeerakkoord gaat smeden met de drie grootste partijen maar met de versnippering die er nu is zie ik het ook duister in om een andere coalitie in elkaar te schroeven die ook maar een grein aan stabiliteit heeft.
pi_211299314
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 23:36 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Hopelijk dat de mensen erachter zijn dat na 13 jaar VVD in de regering problemen vooruit geschoven zijn of erger zijn geworden , dat is er misschien wezenlijk veranderd
Zo te zien verliest de VVD een paar zetels en thats it en dat zou je eigenlijk gewoon kunnen afdoen als het verlies van de premier bonus en vanuit die optiek is het verlies zelfs minimaal voor de VVD momenteel.

Kan nog veranderen maar ik betwijfel het.
pi_211299321
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 23:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Zo te zien verliest de VVD een paar zetels en thats it en dat zou je eigenlijk gewoon kunnen afdoen als het verlies van de premier bonus en vanuit die optiek is het verlies zelfs minimaal voor de VVD momenteel.

Kan nog veranderen maar ik betwijfel het.
Helaas wel inderdaad
pi_211299329
Ik verwacht ergens nog wel een ommezwaai van Omtzigt, dat ie ineens toch met z'n premierskandidaat op de proppen komt een paar dagen voor de stembussen open gaan...
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  dinsdag 14 november 2023 @ 23:57:20 #141
38496 Perrin
pi_211299428
Kijk, komt het dan toch nog goed met de campagne?
twitter
pi_211300166
quote:
11s.gif Op dinsdag 14 november 2023 23:57 schreef Perrin het volgende:
Kijk, komt het dan toch nog goed met de campagne?
[ twitter ]
_O-
pi_211300256
Whehe hoe verzinnen ze het _O-
pi_211300439
Wat.
  woensdag 15 november 2023 @ 08:23:59 #145
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_211300531
Als dit geen stemmentrekker is weet ik het ook niet meer!!
pi_211300701
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 15:51 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Nog en draadje met rekenvoorbeelden.

twitter
  woensdag 15 november 2023 @ 08:57:24 #147
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211300777
Wilders wil graag in de regering na de komende verliezingen: Wilders over islam-standpunten: 'Prioriteiten liggen bij andere zaken' - https://nos.nl/l/2497859
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 15 november 2023 @ 08:59:15 #148
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_211300791
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 08:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
Wilders wil graag in de regering na de komende verliezingen: Wilders over islam-standpunten: 'Prioriteiten liggen bij andere zaken' - https://nos.nl/l/2497859
Dat zijn ongeveer al zijn standpunten?
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 15 november 2023 @ 09:02:27 #149
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211300823
quote:
10s.gif Op woensdag 15 november 2023 08:59 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat zijn ongeveer al zijn standpunten?
Immigratie en asiel, gezondheidszorg en bestaanszekerheid zijn voorbeelden van zaken die voor hem nu belangrijker zijn dan de strijd tegen de islam. Meer kan ik er ook niet van maken.
pi_211300825
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2023 08:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]

[ twitter ]
Al dragen je kinderen 100% af. Dat heeft exact nul effect op hoeveel 'je' afdraagt. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 15 november 2023 @ 09:16:18 #151
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_211300928
Wappiefluisteraar Ton L. van Dijk is toch ook totaal niet serieus te nemen joh.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_211300935
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:02 schreef Monolith het volgende:

[..]
Al dragen je kinderen 100% af. Dat heeft exact nul effect op hoeveel 'je' afdraagt. :P
Het gaat al een paar dagen op twitter over de erfbelasting en hoe GL-PvdA die zou willen wijzigen waardoor de langstlevende partner het huis zou moeten verkopen om de erfbelasting te betalen. Dat is ligt dus echt flink genuanceerder.

In dit draadje overigens best een aantal rekenvoorbeelden met de tarieven die GL-PvdA voorstellen.
  woensdag 15 november 2023 @ 09:22:19 #153
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_211300984
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:16 schreef Koffieplanter het volgende:
Wappiefluisteraar Ton L. van Dijk is toch ook totaal niet serieus te nemen joh.
Beetje het aloude trucje, een bommetje plaatsen en als je dan met feiten om de oren wordt geslagen roepen dat je alleen vragen stelde.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211301092
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2023 08:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]

[ twitter ]
Net geen 40%. Alsof het niks is... over geld waarover al afgerekend is. :r
pi_211301134
Als de langstlevende partner moet afdragen, dat vind ik inderdaad echt niet kunnen. Maar een erfbelasting als het naar de (klein)kinderen gaat, dat is toch gewoon prima? Zo'n erfenis is toch eigenljjk 'extra' geld. Prima als daarvan een deel naar de gemeenschap gaat, dingen als de zorg moeten toch worden betaald.

Het enige wat je moet doen is als je een eigen bedrijf hebt, of zelfs een aanmerkelijk belang, dan moet je dat eigenlijk vrijstellen.
  woensdag 15 november 2023 @ 09:43:05 #156
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_211301143
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:41 schreef Hanca het volgende:
Als de langstlevende partner moet afdragen, dat vind ik inderdaad echt niet kunnen. Maar een erfbelasting als het naar de (klein)kinderen gaat, dat is toch gewoon prima? Zo'n erfenis is toch eigenljjk 'extra' geld. Prima als daarvan een deel naar de gemeenschap gaat, dingen als de zorg moeten toch worden betaald.

Het enige wat je moet doen is als je een eigen bedrijf hebt, of zelfs een aanmerkelijk belang, dan moet je dat eigenlijk vrijstellen.
Het is niet eens alleen extra geld. Het is geld dat gewoon aan komt waaien, waar de ontvanger niets voor heeft hoeven doen. Het is de normaalste zaak van de wereld om dat te belasten.
pi_211301153
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het gaat al een paar dagen op twitter over de erfbelasting en hoe GL-PvdA die zou willen wijzigen waardoor de langstlevende partner het huis zou moeten verkopen om de erfbelasting te betalen. Dat is ligt dus echt flink genuanceerder.

In dit draadje overigens best een aantal rekenvoorbeelden met de tarieven die GL-PvdA voorstellen.
Ja ik weet hoe dat werkt, dat heb ik zelf ook meegemaakt.
Maar nog steeds betaal 'je' niets. Neemt niet weg dat er situaties zoals met het ouderlijk huis zijn. In mijn geval was ik van 3 kinderen de enige meerderjarige dus ik moest wat erfbelasting afdragen. Ja er zijn altijd schrijnende situaties, maar die worden ook regelmatig gebruikt om wetgeving die in bredere zin niet per se dramatisch hoeft te zijn te torpederen in plaats van te kijken hoe je de problematische randgevallen kunt mitigeren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_211301253
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:43 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Het is niet eens alleen extra geld. Het is geld dat gewoon aan komt waaien, waar de ontvanger niets voor heeft hoeven doen. Het is de normaalste zaak van de wereld om dat te belasten.
Het is geld dat de periode daarvoor niet uit is gegeven, dus bv. niet ten goede is gekomen aan het huishouden of de kinderen.
pi_211301310
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:53 schreef Halcon het volgende:

[..]
Het is geld dat de periode daarvoor niet uit is gegeven, dus bv. niet ten goede is gekomen aan het huishouden of de kinderen.
Het is in de praktijk meestal gewoon een stapel stenen die meer waard waard is geworden zonder dat iemand daar wat voor heeft gedaan.
pi_211301350
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is in de praktijk meestal gewoon een stapel stenen die meer waard waard is geworden zonder dat iemand daar wat voor heeft gedaan.
Er is natuurlijk ook inflatie en niet in de laatste plaats woningen die in prijs stijgen. Alles is ook duurder geworden zonder dat iemand daar wat voor heeft gedaan.
  woensdag 15 november 2023 @ 10:17:54 #161
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211301486
Ligt het aan mij of leven de verkiezingen een stuk minder deze keer? Over een week is het al zo ver en hoor/zie veel minder over de verkiezingen dan bij eerdere verkiezingen. Amper posters bijvoorbeeld maar ook in de media zie je slechts een enkele keer een item voorbij komen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_211301494
Ik wil dat er minder mensen komen. Uit welke hoeken maakt me niet uit, van mij mogen ook kindersubsidies er af. En lekker vrijstaand blijven wonen met ruimte en een oude sportwagen blijven rijden. En dat kleine ondernemers het goed hebben, want dat ben ik zelf en dat zijn mijn klanten. Waar zal ik op stemmen?
  woensdag 15 november 2023 @ 10:22:49 #163
38496 Perrin
pi_211301519
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:17 schreef PzKpfw het volgende:
Ligt het aan mij of leven de verkiezingen een stuk minder deze keer? Over een week is het al zo ver en hoor/zie veel minder over de verkiezingen dan bij eerdere verkiezingen. Amper posters bijvoorbeeld maar ook in de media zie je slechts een enkele keer een item voorbij komen.
Alle echt belangrijke grote onderwerpen worden dan ook zorgvuldig vermeden. Dat gemeut over verdeling van de kruimels is ook niet zo interessant.
pi_211301527
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:22 schreef Perrin het volgende:

[..]
Alle echt belangrijke onderwerpen worden dan ook zorgvuldig vermeden.
Wat zijn die dan? Dat is toch subjectief.
pi_211301528
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:22 schreef Perrin het volgende:

[..]
Alle echt belangrijke onderwerpen worden dan ook zorgvuldig vermeden.
Je gaat het toch nergens over eens worden. Het is zo versplinterd.
  woensdag 15 november 2023 @ 10:27:35 #166
38496 Perrin
pi_211301573
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:23 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Wat zijn die dan? Dat is toch subjectief.
EU, defensie, klimaatverandering, energietransitie. Alles waarbij we iets verder dan de keukentafel moeten kijken.
pi_211301584
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:27 schreef Perrin het volgende:

[..]
EU, defensie, klimaatverandering, energietransitie
Ja precies. Subjectief.
pi_211301613
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:18 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik wil dat er minder mensen komen. Uit welke hoeken maakt me niet uit, van mij mogen ook kindersubsidies er af. En lekker vrijstaand blijven wonen met ruimte en een oude sportwagen blijven rijden. En dat kleine ondernemers het goed hebben, want dat ben ik zelf en dat zijn mijn klanten. Waar zal ik op stemmen?
GL-PvdA. Of D66, dat mag ook.

In ieder geval géén VVD of CDA graag.
  woensdag 15 november 2023 @ 10:31:23 #169
38496 Perrin
pi_211301630
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:28 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ja precies. Subjectief.
Onze positie in Europa en onze geopolitieke positie is van objectief belang.

Het gaat vooral over het entertainmentprogramma op het nationale cruiseschip en niet om de koers van het schip zelf.
pi_211301658
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:17 schreef PzKpfw het volgende:
Op tv zie je natuurlijk wel veel politici, maar het lijkt er inderdaad ook gewoon op dat de kas van veel partijen gewoon leeg is. Niet gek, na de verkiezingen van dit voorjaar en de recente tweede kamer verkiezingen. En er moet ook wat blijven liggen voor de europese verkiezingen komend voorjaar.
pi_211301666
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:28 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ja precies. Subjectief.
Nou neuh. Niet echt.

Dat zijn allemaal zaken die zijn groter dan Nederland. Daar moeten we wat mee. Hetzij zelf wat aan doen, hetzij heel goed nadenken over de positie die we willen innemen in de EU. Zijn allemaal onderwerpen die we niet direct in eigen hand hebben, maar die wel van enorme invloed op ons zijn.

We kunnen bijvoorbeeld besluiten allerlei uitzonderingsposities te gaan bemachtigen in de EU en de rem te zetten op verduurzaming, maar de wereld draait gewoon door en wacht echt niet op Nederland. Als je ook maar een beetje naar de lange termijn wilt kijken, zijn dat echt onderwerpen die heel erg belangrijk zijn.
pi_211301687
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:30 schreef BlackLining het volgende:

[..]
GL-PvdA. Of D66, dat mag ook.

In ieder geval géén VVD of CDA graag.
:') fijn dat iemand d66 van je mag stemmen.

Volgens komt er weinig pvda gl voort uit de wensen van @bloodymary1 's post hoor. Vooral jouw eigen wensen :')
pi_211301697
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:36 schreef Bofjijff het volgende:

[..]

Volgens komt er weinig pvda gl voort uit de wensen van @:bloodymary1 's post hoor. Vooral jouw eigen wensen :')
Dat klopt. Maar die zijn dan ook een stuk verstandiger en realistischer dan de oppervlakkige utopie die bloodymary1 schetst :)

Edit: godallemachtig wat werken die mentions toch slecht. En daar hoor je dan weer helemaal niets over bij de debatten }:|
pi_211301701
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:36 schreef Bofjijff het volgende:

[..]

Volgens komt er weinig pvda gl voort uit de wensen van @:bloodymary1 's post hoor. Vooral jouw eigen wensen :')
Haha, ja dat was me ook al duidelijk.
pi_211301848
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:18 schreef bloodymary1 het volgende:
De VVD in elk geval niet. De inperking van de 1,2 miljoen arbeidsmigranten hebben ze zelfs het kabinet op laten vallen, dat wilden ze absoluut niet. Welke partij dan wel? Lastig, misschien dan toch NSC? Die zijn wat rechtser en wel voor beperking van de arbeidsmigratie, de grootste stroom nieuwe inwoners in Nederland de afgelopen 15 jaar.
pi_211301921
De erfbelasting zou eigenlijk totaal moeten worden afgeschaft.
Waarom is na mijn overlijden ineens een deel van mijn bezit eigendom van de overheid.
  woensdag 15 november 2023 @ 10:58:20 #177
38496 Perrin
pi_211301924
@bloodymary1 Ik zou ook NSC voorstellen idd.
  woensdag 15 november 2023 @ 10:59:34 #178
38496 Perrin
pi_211301938
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:57 schreef Kickinalfa het volgende:
Waarom is na mijn overlijden ineens een deel van mijn bezit eigendom van de overheid.
Omdat het ervoor zorgt dat je een soort bevoorrechte bezittersklasse krijgt ipv een meritocratie.
pi_211301944
quote:
Dat is het niet. Wat belast wordt is het inkomen van je nabestaanden.
pi_211301964
quote:
Ik hou altijd wel van belasting betalen over geld waar al belasting over betaald is.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_211302008
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is het niet. Wat belast wordt is het inkomen van je nabestaanden.
Dit dus.

En terecht ook wel. Waarom zouden kinderen van rijke ouders een onbelaste gratis bonus moeten ontvangen?
  woensdag 15 november 2023 @ 11:09:23 #182
346939 Janneke141
pi_211302034
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:27 schreef Perrin het volgende:

[..]
EU, defensie, klimaatverandering, energietransitie. Alles waarbij we iets verder dan de keukentafel moeten kijken.
Zorgkosten.
pi_211302088
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Zorgkosten.
Zou volledig gefiscaliseerd moeten worden zoals in Denemarken naar mijn mening. Scheelt ook administratie.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_211302129
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Zorgkosten.
Shhhhhhhhh!
  woensdag 15 november 2023 @ 11:18:52 #185
38496 Perrin
pi_211302136
quote:
9s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:02 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik hou altijd wel van belasting betalen over geld waar al belasting over betaald is.
Dat doen we bij alles wat we in de winkel kopen..
  woensdag 15 november 2023 @ 11:19:44 #186
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_211302141
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 15 november 2023 @ 11:19:57 #187
38496 Perrin
pi_211302144
quote:
9s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:02 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Shhhhhhhhh!
Ja voor je het weet gaat het ineens over een lastig maar belangrijk onderwerp. Dat moet je niet willen in verkiezingstijd.
pi_211302157
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:18 schreef Perrin het volgende:

[..]
Bedoel je BTW? Juist niet. De voorgaanden in de schakel zijn ondernemers en daar is BTW geen last voor, alleen de eindconsument betaalt/draagt de BTW.
pi_211302173
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:21 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Bedoel je BTW? Juist niet. De voorgaanden in de schakel zijn ondernemers en daar is BTW geen last voor, alleen de eindconsument betaalt/draagt de BTW.
Klopt en die eindconsument heeft al belasting betaald over zijn inkomen en betaald dan nog een keer belasting als hij dat inkomen uitgeeft.
  woensdag 15 november 2023 @ 11:28:43 #190
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_211302219
quote:
De ontvanger van een erfenis, want dat is degene die de belasting moet betalen, heeft helemaal geen belasting betaald over die inkomsten. Zo moeilijk is het allemaal niet.
pi_211302275
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:28 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
De ontvanger van een erfenis, want dat is degene die de belasting moet betalen, heeft helemaal geen belasting betaald over die inkomsten. Zo moeilijk is het allemaal niet.
de gever heeft er wel belasting over betaald toch? Dan voelt het wel dubbel.

Hoeft van mij er niet af hoor, maar verhogen gaat echt nergens over.
  woensdag 15 november 2023 @ 11:35:09 #192
323876 michaelmoore
pi_211302288
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Klopt en die eindconsument heeft al belasting betaald over zijn inkomen en betaald dan nog een keer belasting als hij dat inkomen uitgeeft.
Iederen moet belasting betalen over inkomen of dat nu vermogen, arbeid of erfenis is zelfs gokken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 15 november 2023 @ 11:36:01 #193
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_211302300
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:33 schreef Bofjijff het volgende:

[..]

De gever en de ontvanger zijn twee verschillende personen. De ontvanger ontvangt nieuw inkomen, daarover betaal je belasting.
  woensdag 15 november 2023 @ 11:38:17 #194
323876 michaelmoore
pi_211302337
quote:

[..]

De gever heeft ook belasting betaald en de ontvanger of dat nu de bakker is of een neefje moet ook belasting betalen
  woensdag 15 november 2023 @ 11:46:54 #195
346939 Janneke141
pi_211302404
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:13 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Zou volledig gefiscaliseerd moeten worden zoals in Denemarken naar mijn mening. Scheelt ook administratie.
Ook dit laat de olifant in de kamer onbenoemd.
  woensdag 15 november 2023 @ 11:48:09 #196
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_211302417
quote:

[..]

In die plannen wordt de belasting dan ook verlaagd voor het overgrote merendeel van de ontvangers van een erfenis.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 15 november 2023 @ 11:54:56 #197
323876 michaelmoore
pi_211302493
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:48 schreef Caland het volgende:

[..]
In die plannen wordt de belasting dan ook verlaagd voor het overgrote merendeel van de ontvangers van een erfenis.
voor kinderen is er een zeer forse vrijstelling en zeer laag tarief voor neefjes en zussenhoeft datt echt niet
over ieder inkomen betaal je belasting voor werk maar ook voor erfenis
pi_211302501
quote:

[..]

Ik ben zeker niet tevreden over alles wat er gebeurd is. Maar ik vind het wat te makkelijk om dat één partij aan te rekenen.
Ten eerste waren partijen als CDA, PvdA en D66 medeverantwoordelijk voor dat beleid. En gaat de Tweede Kamer ook zeker niet vrijuit.
Daarnaast liggen de wortels van sommige crisissen al vóór het tijdperk-Rutte.

Dan is de vraag: heb ik er vertrouwen in dat andere partijen het opeens veel beter gaan doen? Nee. De problematiek zit in veel gevallen namelijk veel dieper. In de extreem ingewikkelde uitvoering bijvoorbeeld (zie de complexiteit van het oplossen van de toeslagenaffaire) of in Europees beleid waaraan we gebonden zijn.

Daarnaast moet ik nog maar zien hoe kritisch nieuwe partijen zich opstellen naar het kabinet als ze straks zélf deel uitmaken van de coalitie. Ik ben daar misschien wat cynisch in, maar ik verwacht dat zij dan óók steken zullen laten vallen als het gaat om informatievoorziening etc. Dat is een combinatie van menselijk gedrag (wie de macht heeft wil die houden) en hoe ons systeem nu eenmaal werkt.

Het is al vanaf het begin van de campagne duidelijk dat de sleutel komt te liggen bij VVD, NSC of GL/PvdA. Die laatste is niet mijn partij, op basis van wat ik er in het verleden van heb gezien en wat in hun programma staat.

Ik neig meer naar de rechterkant en heb al aangegeven waarom de kleinere partijen aan die zijde afvallen. Dan blijven VVD en NSC over. Ik ben blij dat Omtzigt het gaat proberen, hoewel ik niet onmiddelijk enorme veranderingen verwacht. Maar ik vind het wel een probleem dat hij niet met een premierskandidaat komt vóór de verkiezingen. Omtzigt kan wel vinden dat de premier in ons systeem te belangrijk is geworden, maar dat is niet iets dat op korte termijn gaat veranderen. En dus wil ik graag weten wie hij voor die positie in gedachten heeft vóór ik mijn stem uitbreng.

Ook NSC valt dus af. Dan blijft er maar één optie over.
pi_211302543
Mi
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:28 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Misschien moeten we dan ook een sinterklaas belasting invoeren, al die kindjes krijgen straks cadeaus, het is natuurlijk niet meer dan terecht in de ogen van de PvdA/Gl als die kinderen daar een belasting over moeten betalen.
  woensdag 15 november 2023 @ 12:01:04 #200
323876 michaelmoore
pi_211302549
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:41 schreef Hanca het volgende:

nee dat is oinzin , erfenis is erfenis dan verkoopt men maar een deel of het geheel, de meeste ontvanger s hebben niets met dat bedrijf verder
pi_211302585
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat is oinzin , erfenis is erfenis dan verkoopt men maar een deel of het geheel, de meeste ontvanger s hebben niets met dat bedrijf verder
Dat is dus geen optie, we hebben echt duizenden familiebedrijven in Nederland. Een bedrijf kun je gewoon niet meebelasten in de erfbelasting.

En dan verkoop je maar een deel? De zoon die de bakkerij overneemt moet de oven maar verkopen, of hoe zie je dat voor je? Of als je een vrachtwagenbedrijf overneemt, moet een deel van de vrachtwagens maar in de verkoop? Of bedoel je dat kleine bedrijven plots aandelen uit moeten gaan geven om zo een deel van de aandelen te verkopen aan één of ander Amerikaans of Chinees investeringsbedrijf? Dat is goed voor Nederland?
  woensdag 15 november 2023 @ 12:07:02 #202
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211302586
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor kinderen is er een zeer forse vrijstelling en zeer laag tarief voor neefjes en zussenhoeft datt echt niet
over ieder inkomen betaal je belasting voor werk maar ook voor erfenis
Voor echtgenoten is er een zeer grote vrijstelling. Niet voor kinderen.
pi_211302600
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:06 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Dit dus.

En terecht ook wel. Waarom zouden kinderen van rijke ouders een onbelaste gratis bonus moeten ontvangen?
Omdat het met de huidige huizenprijzen niet noodzakelijk om rijke ouders gaat.
Daarnaast is het in het huidige klimaat met onzekere pensioenen en een AOW die er op termijn niet meer voor iedereen zal zijn (ik ga ervan uit dat deze tzt wordt afgeschaft voor wie al een pensioen opbouwt) helemaal niet raar als mensen zelf proberen een kapitaaltje op te bouwen waarvan ze later kunnen leven. Veel ouders zullen ook met die gedachte iets willen nalaten aan hun kinderen. Dat gaat dan echt niet om miljoenenbedragen. Maar met de plannen die GL/PvdA voor de vermogens- en erfbelasting hebben wordt het wel steeds lastiger om zelf iets op te bouwen.
pi_211302607
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:07 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
23.000 euro, dat is bij 3 kinderen toch al 69.000 euro waar geen belasting over wordt betaald. Als er een huis wordt verkocht zal het meestal meer zijn, maar op zich is het geen klein bedrag.

En GL-PvdA wil die vrijstelling nog verhogen.
  woensdag 15 november 2023 @ 12:10:32 #205
346939 Janneke141
pi_211302612
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is dus geen optie, we hebben echt duizenden familiebedrijven in Nederland. Een bedrijf kun je gewoon niet meebelasten in de erfbelasting.

En dan verkoop je maar een deel? De zoon die de bakkerij overneemt moet de oven maar verkopen, of hoe zie je dat voor je? Of als je een vrachtwagenbedrijf overneemt, moet een deel van de vrachtwagens maar in de verkoop? Of bedoel je dat kleine bedrijven plots aandelen uit moeten gaan geven om zo een deel van de aandelen te verkopen aan één of ander Amerikaans of Chinees investeringsbedrijf? Dat is goed voor Nederland?
Ik snap dat het een probleem is dat kinderen het bedrijf van hun overleden ouders moeten verkopen. Maar waarom is het dan geen probleem dat kinderen hun ouderlijk huis gedwongen moeten verkopen?
pi_211302655
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 23:27 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Gelukkig.

Klopt helemaal.

Tja, momenteel hebben we meer het probleem dat vacatures niet ingevuld kunnen worden omdat er te weinig personeel is.
En sterke economie is leuk, maar als iedereen hiervan kan profiteren zou het helemaal leuk zijn.

Nou misschien keuzes die gemaskt moeten worden maar naar voren worfen geschoven, net zolang totdat er geen keus meer is.

Ik vermoed eerder dat veel mensen wel verandering willen maar de bekende partij zo vertrouwd is. Verandering is eng.

Maar ben jij dan tevreden met alle crisissen de afgelopen jaren waarin geen keuzes zijn gemaakt maar lekker zijn doorgeschoven?
Stikstof, woningcrisis, klimaat, asielcrisis, personeelscrisis, Groningen waarbij men geld verdienen belangrijker vindt.
Nog niet gehad over de armoede en voedselbanken die drukker worden bezocht.

Als jij hier tevreden mee bent is dat overigens je goed recht
pi_211302660
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik snap dat het een probleem is dat kinderen het bedrijf van hun overleden ouders moeten verkopen. Maar waarom is het dan geen probleem dat kinderen hun ouderlijk huis gedwongen moeten verkopen?
Nou dit.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211302664
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Omdat de kinderen meestal wel een huis hebben. Voor minderjarige kinderen zouden er wat mij betreft prima volledige vrijstellingen kunnen zijn, al moet er dan sowieso ook worden gekeken of ze wel zonder volwassenen kunnen wonen.
  woensdag 15 november 2023 @ 12:15:03 #209
346939 Janneke141
pi_211302685
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:13 schreef Hanca het volgende:
Omdat de kinderen meestal wel een huis hebben.
Ja, en misschien hebben de kinderen ook wel een baan. Of een ander bedrijf. Onzinnig onderscheid wat mij betreft.
pi_211302692
Bij meer dan 1 kind moet het ouderlijk huis trouwens toch in praktijk altijd worden verkocht, omdat je anders je broers/zussen uit moet kopen. En je kunt natuurlijk ook gewoon een hypotheek op het huis nemen om erfbelasting te betalen, dus het is helemaal niet zo dat je dan altijd moet verkopen. Een hypotheek op een huis is veel makkelijker dan een lening afsluiten om een bedrijf heel te houden.
  woensdag 15 november 2023 @ 12:16:07 #211
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211302697
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
23.000 euro, dat is bij 3 kinderen toch al 69.000 euro waar geen belasting over wordt betaald. Als er een huis wordt verkocht zal het meestal meer zijn, maar op zich is het geen klein bedrag.

En GL-PvdA wil die vrijstelling nog verhogen.
Vergeleken met de echtgenoot/echtgenote is het peanuts. En er zijn ook ouders met maar 1 kind.

Verder heb ik het in het geheel niet gehad over de plannen van GL/Pvda. Ik reageerde op de stelling dat de huidige vrijstelling voor kinderen zo fors zou zijn.
pi_211302699
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:13 schreef NLGooner het volgende:

[..]
Klopt helemaal.

Tja, momenteel hebben we meer het probleem dat vacatures niet ingevuld kunnen worden omdat er te weinig personeel is.
En sterke economie is leuk, maar als iedereen hiervan kan profiteren zou het helemaal leuk zijn.

Nou misschien keuzes die gemaskt moeten worden maar naar voren worfen geschoven, net zolang totdat er geen keus meer is.

Ik vermoed eerder dat veel mensen wel verandering willen maar de bekende partij zo vertrouwd is. Verandering is eng.

Maar ben jij dan tevreden met alle crisissen de afgelopen jaren waarin geen keuzes zijn gemaakt maar lekker zijn doorgeschoven?
Stikstof, woningcrisis, klimaat, asielcrisis, personeelscrisis, Groningen waarbij men geld verdienen belangrijker vindt.
Nog niet gehad over de armoede en voedselbanken die drukker worden bezocht.

Als jij hier tevreden mee bent is dat overigens je goed recht
Het idee dat een NSC of PVV of PvdA/GL dit allemaal wel even op gaan lossen is heel naïef.

Onze uitgangspositie is goed. Economisch staan we er goed voor.
Ik ben niet ontevreden.
  woensdag 15 november 2023 @ 12:17:46 #213
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211302717
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:09 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Daarnaast is het in het huidige klimaat met onzekere pensioenen en een AOW die er op termijn niet meer voor iedereen zal zijn (ik ga ervan uit dat deze tzt wordt afgeschaft voor wie al een pensioen opbouwt) helemaal niet raar als mensen zelf proberen een kapitaaltje op te bouwen waarvan ze later kunnen leven. Veel ouders zullen ook met die gedachte iets willen nalaten aan hun kinderen. Dat gaat dan echt niet om miljoenenbedragen. Maar met de plannen die GL/PvdA voor de vermogens- en erfbelasting hebben wordt het wel steeds lastiger om zelf iets op te bouwen.
Wat zijn de plannen van GL/Pvda dan volgens jou?
pi_211302757
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:15 schreef Hanca het volgende:
Bij meer dan 1 kind moet het ouderlijk huis trouwens toch in praktijk altijd worden verkocht, omdat je anders je broers/zussen uit moet kopen. En je kunt natuurlijk ook gewoon een hypotheek op het huis nemen om erfbelasting te betalen, dus het is helemaal niet zo dat je dan altijd moet verkopen. Een hypotheek op een huis is veel makkelijker dan een lening afsluiten om een bedrijf heel te houden.
Vind je niet dat je nu andermans geld weg aan het geven bent? Neem maar een hypotheek om de belasting te betalen, ik vind dat wel heel makkelijk.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 15 november 2023 @ 12:24:17 #215
323876 michaelmoore
pi_211302787
quote:

[..]

Ja die krijgt een bedrijf, dan kan hij als dat bedrijf van de oom wil voortzetten een lening krijgen of het verkopen
pi_211302801
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Vind je niet dat je nu andermans geld weg aan het geven bent? Neem maar een hypotheek om de belasting te betalen, ik vind dat wel heel makkelijk.
Nee, ik ben niet andermans geld aan het weggeven, ik geef aan dat je het ouderlijk huis niet hoeft te verkopen als je niet wil. En verder verdedig ik gewoon een zeer terechte belasting. Als je deze belasting weg wil hebben, moeten andere belastingen nog forser omhoog. Ik zie liever een belasting op een extraatje zoals een erfenis.

En we praten hier over een balsting van max 45% op het deel boven de 200.000 euro, daaronder is het 25%, je hoeft dus helemaal geen maximale hypotheek te nemen oid.

Ik vind het wel makkelijk om te doen alsof dat geld is van de erfgenamen en er dus per sé geen belasting over hoeft te worden betaald. Ik vind eerlijk gezegd dat argument namelijk nog veel sterker als je gewerkt hebt voor het geld, dus dan zou je de inkomstenbelasting volledig moeten afschaffen. Jij hebt dat geld toch verdiend? Of gaat het kromme argument dan plots niet meer op?
  woensdag 15 november 2023 @ 12:26:11 #217
323876 michaelmoore
pi_211302806
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:07 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Kinderen hebben neen heel leven te gaan en de belasting is bij de erfenis al betaald door de erflater

Alleen belasting betalen over arbeid dat is pas oneerlijk, belasting over gokken of erven niet
pi_211302829
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:09 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Vooruit dan, verschuiven we de lat:

Voor kinderen van ouders die überhaupt een eigen huis hebben.

Je gaat zo echt een tweedeling creëren: families met huizen en families zonder huizen. Een soort woonverzuiling. Ik wil daar echt heel ver vandaan blijven. Voor zover nog mogelijk, want feitelijk is dat al zo in Nederland. Als je nu geen huis hebt, heb je ingrijpend de boot gemist.
  woensdag 15 november 2023 @ 12:29:40 #219
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_211302833
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:00 schreef Kickinalfa het volgende:
Mi
[..]
Misschien moeten we dan ook een sinterklaas belasting invoeren, al die kindjes krijgen straks cadeaus, het is natuurlijk niet meer dan terecht in de ogen van de PvdA/Gl als die kinderen daar een belasting over moeten betalen.
Vergeet niet om de kassamedewerkster even een goede vuistslag te geven vanwege de btw als je boter en melk aan het afrekenen bent.
  woensdag 15 november 2023 @ 12:30:03 #220
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211302836
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Kinderen hebben neen heel leven te gaan en de belasting is bij de erfenis al betaald door de erflater
Wattes? Hoezo nog een heel leven te gaan? Meeste kinderen erven als ze al lang van middelbare leeftijd zijn.
En welke belasting is al betaald?
  woensdag 15 november 2023 @ 12:31:01 #221
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211302842
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ik ben niet andermans geld aan het weggeven, ik geef aan dat je het ouderlijk huis niet hoeft te verkopen als je niet wil. En verder verdedig ik gewoon een zeer terechte belasting. Als je deze belasting weg wil hebben, moeten andere belastingen nog forser omhoog. Ik zie liever een belasting op een extraatje zoals een erfenis.

En we praten hier over een balsting van max 45% op het deel boven de 200.000 euro, daaronder is het 25%, je hoeft dus helemaal geen maximale hypotheek te nemen oid.

Ik vind het wel makkelijk om te doen alsof dat geld is van de erfgenamen en er dus per sé geen belasting over hoeft te worden betaald. Ik vind eerlijk gezegd dat argument namelijk nog veel sterker als je gewerkt hebt voor het geld, dus dan zou je de inkomstenbelasting volledig moeten afschaffen. Jij hebt dat geld toch verdiend? Of gaat het kromme argument dan plots niet meer op?
Maar waarom is géén erfbelasting over bedrijven die je als kind erft dan wel eerlijk?
  woensdag 15 november 2023 @ 12:31:30 #222
323876 michaelmoore
pi_211302846
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wattes? Hoezo nog een heel leven te gaan? Meeste kinderen erven als ze al lang van middelbare leeftijd zijn.
En welke belasting is al betaald?
De erfbelasting is bij de erfenis al nbetaald door de overledene curator

Ze houden toch een mooie gift over
  woensdag 15 november 2023 @ 12:32:12 #223
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211302856
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De erfbelasting is bij de erfenis al nbetaald door de overledene curator

Ze houden toch een mooie gift over
Hoe kom je daar bij? Degene die erft betaalt de belasting.
  Forum Admin woensdag 15 november 2023 @ 12:32:38 #224
pi_211302859
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:29 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Je gaat zo echt een tweedeling creëren: families met huizen en families zonder huizen. Een soort woonverzuiling. Ik wil daar echt heel ver vandaan blijven. Voor zover nog mogelijk, want feitelijk is dat al zo in Nederland. Als je nu geen huis hebt, heb je ingrijpend de boot gemist.
En die scheefgroei gaat in een steeds hoger tempo. Huurders zijn een steeds groter deel van hun inkomen kwijt aan woonlasten. Kopers juist minder.
  woensdag 15 november 2023 @ 12:33:26 #225
323876 michaelmoore
pi_211302866
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:32 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Hoe kom je daar bij? Degene die erft betaalt de belasting.
De curator draagt de erfbelasting af en de kinderen krijgen hun deel bij het overlijden van de langstlevende

In feite krijgen zeniets als papa dood gaat
  woensdag 15 november 2023 @ 12:33:41 #226
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211302870
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:29 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ik snap je even niet. Hoe krijgen we een tweedeling?
pi_211302871
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:31 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Maar waarom is géén erfbelasting over bedrijven die je als kind erft dan wel eerlijk?
Omdat je in praktijk anders alle familiebedrijven, waar Nederland echt op drijft, de nek om draait. De meeste bedrijven kunnen de forse extra lening om zo'n erfbelasting te betalen namelijk helemaal niet dragen.

Als je de superrijken niet onder deze vrijstelling wil laten vallen kun je nog kijken of je ergens een maximum legt, trouwens.
  woensdag 15 november 2023 @ 12:34:52 #228
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211302886
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De curator draagt de erfbelasting af en de kinderen krijgen hun deel bij het overlijden van de langstlevende
Nee. De erfgenaam betaalt de belasting. Bovendien is er geen sprake van een curator.
  woensdag 15 november 2023 @ 12:35:15 #229
323876 michaelmoore
pi_211302888
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat je in praktijk anders alle familiebedrijven, waar Nederland echt op drijft, de nek om draait. De meeste bedrijven kunnen de forse extra lening om zo'n erfbelasting te betalen namelijk helemaal niet dragen.

Als je de superrijken niet onder deze vrijstelling wil laten vallen kun je nog kijken of je ergens een maximum legt, trouwens.
Dan kunnen ze een aandelen pakket verkopen
In veel gevallen zijn er 20 gegadigden voor een deel
  woensdag 15 november 2023 @ 12:36:08 #230
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211302899
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:33 schreef Hanca het volgende:

[..]

Kan het niet met je eens zijn, sorry. Het is inherent oneerlijk.
pi_211302901
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dan kunnen ze een aandelen pakket verkopen
Ja, jij wil alle Nederlandse bedrijven in Chinese of Amerikaanse handen, dat is wel duidelijk. Maar dat lijkt me een zeer slecht idee voor Nederland zelf.
  woensdag 15 november 2023 @ 12:37:31 #232
323876 michaelmoore
pi_211302911
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, jij wil alle Nederlandse bedrijven in Chinese of Amerikaanse handen, dat is wel duidelijk. Maar dat lijkt me een zeer slecht idee voor Nederland zelf.
Bij veel bedrijven zijn er 20 of meer kleinkinderen die een deel erven
Bij beursgenoteerde bedrijven is het helemaal niet belangrijk of de aandelen belast worden bij overdracht
pi_211302931
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:36 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Kan het niet met je eens zijn, sorry. Het is inherent oneerlijk.
We gaan het zien, er ligt een GL initiatiefwetsvoorstel om deze vrijstelling die er nu wel is aan te pakken. Gelukkig blijft zelfs bij hen de vrijstelling bestaan als het om een aanmerkelijk belang van boven de 25% gaat: https://www.tweedekamer.n(...)tingheffing-box-2-en

En zelfs nu is de RvS al kritisch omdat dit enorme gevolgen kan hebben voor Nederlandse familiebedrijven.
  woensdag 15 november 2023 @ 12:40:53 #234
323876 michaelmoore
pi_211302945
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
We gaan het zien, er ligt een GL initiatiefwetsvoorstel om deze vrijstelling die er nu wel is aan te pakken. Gelukkig blijft zelfs bij hen de vrijstelling bestaan als het om een aanmerkelijk belang van boven de 25% gaat: https://www.tweedekamer.n(...)tingheffing-box-2-en

En zelfs nu is de RvS al kritisch omdat dit enorme gevolgen kan hebben voor Nederlandse familiebedrijven.
Meeste familiebedrijf en zijn beursgenoteerd of zijn de aandelen verhandelbaar
pi_211302951
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Bij veel bedrijven zijn er 20 of meer kleinkinderen die een deel erven
Onzin, dat is gewoon niet waar. Je hebt je duidelijk nooit echt met het erven van familiebedrijven te maken gehad.
  woensdag 15 november 2023 @ 12:42:33 #236
323876 michaelmoore
pi_211302964
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Onzin, dat is gewoon niet waar. Je hebt je duidelijk nooit echt met het erven van familiebedrijven te maken gehad.
Nou iedereen mag zelf een bedrijf starten en mag ook zelf failliet gaan
pi_211302973
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Meeste familiebedrijf en zijn beursgenoteerd
Nee, een familiebedrijf is nooit beursgenoteerd is, zodra een bedrijf beursgenoteerd is, is het per definitie geen familiebedrijf meer.

Kun jij je niet beter bezighouden met onderwerpen waar je wel wat van weet?
  woensdag 15 november 2023 @ 12:49:49 #238
323876 michaelmoore
pi_211303041
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, een familiebedrijf is nooit beursgenoteerd is, zodra een bedrijf beursgenoteerd is, is het per definitie geen familiebedrijf meer.

Kun jij je niet beter bezighouden met onderwerpen waar je wel wat van weet?
De aandelen zijn wel onderling verhandelbaar

Een zusje kan haar aandelen gerust verkopen
Aan de bank of aan familie
pi_211303058
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Alleen belasting betalen over arbeid dat is pas oneerlijk, belasting over gokken of erven niet
Ja en ik heb ook al inkomensbelasting betaald dus ik hoef nu ook geen BTW meer te betalen |:)

Zo werkt het niet he vriend.
pi_211303070
quote:

[..]

Je kan een bedrijf zonder erfbelasting overdragen aan kinderen, hoor, moet je dan wel doen voordat je dood bent.

Dat heet de BOR of BOF regeling, kortom, het hele argument is niet echt relevant.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2023 12:53:33 ]
  woensdag 15 november 2023 @ 12:53:17 #241
323876 michaelmoore
pi_211303075
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:51 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ja en ik heb ook al inkomensbelasting betaald dus ik hoef nu ook geen BTW meer te betalen |:)

Zo werkt het niet he vriend.
Over inkomen moet belasting betaald worden ,altijd ,of je dat inkomen krijgt of ervoor moet werken, altijd
pi_211303118
quote:

[..]

Als je dat standpunt betrekt dan is wat mij betreft het gevolg daarvan dat je de erfbelasting in z’n geheel matigt of afschaft. Het kan niet zo zijn dat het vermogen van de middenstand in bedrijven zit en is vrijgesteld en dat het koophuis en de spaarrekening van Arie Arbeider waar hij z’n leven lang voor gewerkt heeft er wel invalt
zie email 27 oktober
pi_211303160
Overigens is er een bedrijfsopvolgingsregeling als kinderen een onderneming voortzetten voor de erfbelasting. Ze hoeven dan minder of geen erfbelasting daarvoor te betalen. Even toelichting omdat het hierboven hier over ging.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:00:47 #244
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_211303166
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:58 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]

Hoe groter de PVV hoe kleiner de kans op überhaupt een kabinet met Timmermans, gezien PVV met name die stemmen af zal snoepen van NSC in de huidige peiling en het dan onmogelijk wordt een coalitie te kweken.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  woensdag 15 november 2023 @ 13:02:19 #245
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_211303190
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 20:27 schreef capricia het volgende:
Zo zo.

[ twitter ]
Denk 11 zetels? Bij1 4? Leuk vooruitzicht.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
pi_211303238
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Je kan een bedrijf zonder erfbelasting overdragen aan kinderen, hoor, moet je dan wel doen voordat je dood bent.

Dat heet de BOR of BOF regeling, kortom, het hele argument is niet echt relevant.
Dat klopt, daar had ik het ook over. De meesten doen het voor hun dood, maar je kunt ook plotseling overlijden en dan geldt de BOR dus ook.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:05:47 #247
323876 michaelmoore
pi_211303251
quote:

[..]

misschien gaat die turks mevrouw heel goede dingen doen dat weet je niet
pi_211303255
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:00 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Hoe groter de PVV hoe kleiner de kans op überhaupt een kabinet met Timmermans, gezien PVV met name die stemmen af zal snoepen van NSC in de huidige peiling en het dan onmogelijk wordt een coalitie te kweken.
Nee, hoe groter de kans dat naast de PvdA ook D66 (de meest waarschijnlijke 4e partner) er bij nodig is.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:07:13 #249
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_211303264
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, hoe groter de kans dat naast de PvdA ook D66 (de meest waarschijnlijke 4e partner) er bij nodig is.
En dat wordt dus een desastreus kabinet tenzij de VVD en NSC volledig overstag gaan, anders gaat Timmermans niet in zo’n kabinet.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:07:24 #250
323876 michaelmoore
pi_211303270
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 23:29 schreef Black_Baron het volgende:
Ik ga er gewoon vanuit dat de VVD weer de grootste wordt.
Er is namelijk niets wezenlijks veranderd.
een dat Hugo weer minister van volkshuisvestsing gaat worden
pi_211303283
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:32 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
En die scheefgroei gaat in een steeds hoger tempo. Huurders zijn een steeds groter deel van hun inkomen kwijt aan woonlasten. Kopers juist minder.
Bovendien gooien huurders het geld in een zwart gat.

Woningeigenaren lossen hun hypotheek af. En vullen tevens de zakken van hun kinderen.

Dat loopt zó hard uit elkaar, dat gat is nu al bijna niet meer te dichten. En natuurlijk mag je erven, maar een belasting om dit enigszins recht te trekken is helemaal niet oneerlijk. Zeker niet omdat het feitelijk gewoon inkomensbelasting is.
pi_211303286
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voor de vvd totaal niet aantrekkelijk om weer met d66 te gaan. Dan verwacht ik nog eerder een poging over rechts.

Áls NSC, pvv, vvd een meerderheid is moet ik het nog zien…
zie email 27 oktober
pi_211303289
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:07 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
En dat wordt dus een desastreus kabinet tenzij de VVD en NSC volledig overstag gaan, anders gaat Timmermans niet in zo’n kabinet.
Timmermans is al volledig aan het voorsorteren op een kabinet met NSC en VVD, hoor.
pi_211303297
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:08 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Bovendien gooien huurders het geld in een zwart gat.

Woningeigenaren lossen hun hypotheek af. En vullen tevens de zakken van hun kinderen.

Dat loopt zó hard uit elkaar, dat gat is nu al bijna niet meer te dichten. En natuurlijk mag je erven, maar een belasting om dit enigszins recht te trekken is helemaal niet oneerlijk. Zeker niet omdat het feitelijk gewoon inkomensbelasting is.
Voor erfbelasting valt zeker iets te zeggen (er valt ook iets tegen te zeggen). Maar je doet het goed of je doet het niet. Zodra je bedrijven en dergelijke gaat vrijstellen vergroot je alleen maar de ongelijkheid.
zie email 27 oktober
pi_211303309
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Voor de vvd totaal niet aantrekkelijk om weer met d66 te gaan. Dan verwacht ik nog eerder een poging over rechts.

En zoiets maakt oppositie voeren wel heel interessant. En waarschijnlijk krijg je dan nog redelijk veel voor elkaar ook. Bovendien zit dit er toch hooguit een jaar.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:10:29 #256
323876 michaelmoore
pi_211303310
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Timmermans is al volledig aan het voorsorteren op een kabinet met NSC en VVD, hoor.
Daar zal toch BBB bij moeten anders heeft mensde eerste kamer niet
pi_211303312
quote:

[..]
Hij moet ook wel. Is z’n enige mogelijkheid, voor vvd en in mindere mate NSC is er nog de optie van een (minderheids)kabinet over rechts. Voor PvdAGL is er geen alternatief.
zie email 27 oktober
pi_211303315
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Allereerst lijkt de kans op zo'n meerderheid me klein, ze trekken toch vooral stemmen van elkaar. Maar ik zie Omtzigt ook gewoon echt niet in een PVV kabinet stappen, totaal niet zelfs. Volgens mij heeft hij zelfs nog meer met de PvdD dan met de PVV, die hij totaal onrechtstatelijk vindt.
pi_211303316
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:09 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Voor erfbelasting valt zeker iets te zeggen (er valt ook iets tegen te zeggen). Maar je doet het goed of je doet het niet. Zodra je bedrijven en dergelijke gaat vrijstellen vergroot je alleen maar de ongelijkheid.
Daar ben ik dan ook absoluut voor.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:11:24 #260
323876 michaelmoore
pi_211303321
quote:

[..]
dan gaat iedereen vanzijn huis eenbedrijf maken
  woensdag 15 november 2023 @ 13:11:38 #261
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_211303326
quote:

[..]
Wat zijn kiezers ook kan laten besluiten er niet op te stemmen, zoals dit fractielid van GroenLinks in Venlo:

twitter
pi_211303329
quote:

[..]
Dat voorsorteren voor de VVD herken ik niet. In tegendeel zelfs (en terecht).
pi_211303333
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Daar zal toch BBB bij moeten anders heeft mensde eerste kamer niet
Er komt geen kabinet met een meerderheid in de Eerste Kamer, maar daar kun je ook prima met CDA, CU, Volt, SGP e.d. samenwerken.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:12:47 #264
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211303334
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Als je dat standpunt betrekt dan is wat mij betreft het gevolg daarvan dat je de erfbelasting in z’n geheel matigt of afschaft. Het kan niet zo zijn dat het vermogen van de middenstand in bedrijven zit en is vrijgesteld en dat het koophuis en de spaarrekening van Arie Arbeider waar hij z’n leven lang voor gewerkt heeft er wel invalt
Exact dat. Dat bedoelde ik ook met "inherent oneerlijk"
pi_211303336
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Allereerst lijkt de kans op zo'n meerderheid me klein, ze trekken toch vooral stemmen van elkaar. Maar ik zie Omtzigt ook gewoon echt niet in een PVV kabinet stappen, totaal niet zelfs. Volgens mij heeft hij zelfs nog meer met de PvdD dan met de PVV, die hij totaal onrechtstatelijk vindt.
En dan doen we het met een gedoogconstuctie. Ik moet het echt nog zien.

Ik hoop dat jij gelijk hebt.
zie email 27 oktober
  woensdag 15 november 2023 @ 13:13:46 #266
323876 michaelmoore
pi_211303352
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er komt geen kabinet met een meerderheid in de Eerste Kamer, maar daar kun je ook prima met CDA, CU, Volt, SGP e.d. samenwerken.
of er komt helemaal geen kabinet, gaat de oppositie maar wat minder met vakantie
  woensdag 15 november 2023 @ 13:13:50 #267
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211303353
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:00 schreef bloodymary1 het volgende:
Overigens is er een bedrijfsopvolgingsregeling als kinderen een onderneming voortzetten voor de erfbelasting. Ze hoeven dan minder of geen erfbelasting daarvoor te betalen. Even toelichting omdat het hierboven hier over ging.
Ja, en dat is dus inherent oneerlijk.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:14:26 #268
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_211303364
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
of er komt helemaal geen kabinet
Dan heeft Rutte gelijk gehad dat die nog heel lang premier blijft.
pi_211303365
quote:

[..]
Dus de BOR moet wel gelden voor je dood en daarna niet meer?

Gelukkig wil geen enkele partij in NL zo ver gaan momenteel. Ook GL-PvdA niet. Want je weet dat wat ik stel, vrijstelling voor bedrijven, gewoon staande praktijk is toch?
  woensdag 15 november 2023 @ 13:15:11 #270
323876 michaelmoore
pi_211303371
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:00 schreef bloodymary1 het volgende:
meeste holdings hebben 1000 of meer aandeelhouders , die kenne elkaar niet eens
pi_211303384
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

Gelukkig wil geen enkele partij in NL zo ver gaan momenteel. Ook GL-PvdA niet. Want je weet dat wat ik stel, vrijstelling voor bedrijven, gewoon staande praktijk is toch?
Dat is mij bekend. Maar dat maakt het niet meteen oké. Sterker nog het is een van de oorzaken van ongelijkheid. En wanneer je de belasting gaat verhogen gaat dat alleen maar zwaarder wegen.

Er is een balans tussen economisch belang en rechtvaardigheid. Als je de belastingtarieven verhoogt verschuift ook die balans.
zie email 27 oktober
pi_211303385
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:13 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ja, en dat is dus inherent oneerlijk.
Nee, anders zou het doorgaans onmogelijk zijn om het bedrijf voort te zetten.
pi_211303387
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Over aandelen heeft dan ook niemand hier het, alleen jij...
  woensdag 15 november 2023 @ 13:16:20 #274
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_211303388
quote:

[..]
Bedrijfsopvolging komt inderdaad met name voor bij het MKB en daar is niets verkeerds aan. Het onaantrekkelijk maken zal slecht zijn voor de economie.
pi_211303401
quote:

[..]
Dan zijn het geen DGA's of ondernemers, maar is het gewoon een belegging, daar gaat dit helemaal niet over.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:17:34 #276
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_211303407
quote:

[..]
In het MKB in Nederland hebben verreweg de meeste holdings exact één aandeelhouder.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211303412
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
misschien gaat die turks mevrouw heel goede dingen doen dat weet je niet
Die mevrouw is Nederlander.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:18:10 #278
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211303413
quote:

[..]

En dat moet dus veranderen.
pi_211303420
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:55 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Ik ben zeker niet tevreden over alles wat er gebeurd is. Maar ik vind het wat te makkelijk om dat één partij aan te rekenen.
Ten eerste waren partijen als CDA, PvdA en D66 medeverantwoordelijk voor dat beleid. En gaat de Tweede Kamer ook zeker niet vrijuit.
Daarnaast liggen de wortels van sommige crisissen al vóór het tijdperk-Rutte.

Dan is de vraag: heb ik er vertrouwen in dat andere partijen het opeens veel beter gaan doen? Nee. De problematiek zit in veel gevallen namelijk veel dieper. In de extreem ingewikkelde uitvoering bijvoorbeeld (zie de complexiteit van het oplossen van de toeslagenaffaire) of in Europees beleid waaraan we gebonden zijn.

Daarnaast moet ik nog maar zien hoe kritisch nieuwe partijen zich opstellen naar het kabinet als ze straks zélf deel uitmaken van de coalitie. Ik ben daar misschien wat cynisch in, maar ik verwacht dat zij dan óók steken zullen laten vallen als het gaat om informatievoorziening etc. Dat is een combinatie van menselijk gedrag (wie de macht heeft wil die houden) en hoe ons systeem nu eenmaal werkt.

Het is al vanaf het begin van de campagne duidelijk dat de sleutel komt te liggen bij VVD, NSC of GL/PvdA. Die laatste is niet mijn partij, op basis van wat ik er in het verleden van heb gezien en wat in hun programma staat.

Ik neig meer naar de rechterkant en heb al aangegeven waarom de kleinere partijen aan die zijde afvallen. Dan blijven VVD en NSC over. Ik ben blij dat Omtzigt het gaat proberen, hoewel ik niet onmiddelijk enorme veranderingen verwacht. Maar ik vind het wel een probleem dat hij niet met een premierskandidaat komt vóór de verkiezingen. Omtzigt kan wel vinden dat de premier in ons systeem te belangrijk is geworden, maar dat is niet iets dat op korte termijn gaat veranderen. En dus wil ik graag weten wie hij voor die positie in gedachten heeft vóór ik mijn stem uitbreng.

Ook NSC valt dus af. Dan blijft er maar één optie over.
Er zijn zeker meerdere partijen bij betrokken geweest. Wel typisch dat bijna al die partijen wsl gedecimeerd gaan worden vanwege dezelfde periode.
De Tweede Kamer? (Leuk stukje van Omzigt over bij nieuwsuur ;) waarbij hij even schetst hoe je de Tweede Kamer buitenspel zet)
Dat waren met Rutte leuke debatten waarvan je al wist wat de uitkomst was...

De problematiek kan veel dieper liggen maar verwacht niet dat als je op dezelfde partij (meest invloedrijke partij van afgelopen 13 jaar) stemt dat er dan verandering gaat komen. Tenslotte doen ze het al 13 jaar zo.

Moet wel toegeven dat er niet direct een partij in de buurt zit die dezelfde koers draait en stabiel is. Dat is nog afwachten
  woensdag 15 november 2023 @ 13:19:44 #280
323876 michaelmoore
pi_211303430
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Over aandelen heeft dan ook niemand hier het, alleen jij...
overdracht van eigendom is dan ook geen enkele beletsel voor de voortgang
pi_211303438
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:18 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Of is het een afweging van twee kwaaien. Ik ben er ook niet voor we bedrijven gaan verkopen en opknippen. Dan schaadt je de economie. Dat is ook een algemeen belang.

Maar als je de erfbelasting verhoogt komt die delicate balans in gevaar. Gewoon afblijven zou mijn devies zijn.
zie email 27 oktober
pi_211303439
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:18 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ja, we heffen alle Nederlandse MKB bedrijven op. Geweldig idee, toch?

Ben blij dat zelfs de SP niet zulke drastische plannen uit draagt. Moet er toch niet aan denken dat onnadenkend zo'n desastreus plan wordt uitgevoerd om er daarna achter te komen dat binnen enkele decennia er geen enkel Nederlands bedrijf meer is.
pi_211303462
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
misschien gaat die Nederlandse mevrouw heel goede dingen doen dat weet je niet
Ik hoorde bij afgelopen debatten helaas niet heel veel nieuws (behalve, niet (13 jaar!!!)achteruit kijken)

[ Bericht 0% gewijzigd door NLGooner op 15-11-2023 13:29:13 ]
pi_211303480
quote:

[..]

Er is behoorlijk wat praktijk gaan staan onder 13 jaar VVD bewind maar dat lijkt me nou niet de reden om het zo te houden :')

Dat werkelijk enorme sociaal-economische probleem van Nederland komt niet zomaar uit de lucht gevallen.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:22:58 #285
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211303484
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Of is het een afweging van twee kwaaien. Ik ben er ook niet voor we bedrijven gaan verkopen en opknippen. Dan schaadt je de economie. Dat is ook een algemeen belang.

Maar als je de erfbelasting verhoogt komt die delicate balans in gevaar. Gewoon afblijven zou mijn devies zijn.
Welke delicate balans? Dat sommigen wel erfbelasting moeten betalen en anderen niet?
pi_211303499
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:22 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Welke delicate balans? Dat sommigen wel erfbelasting moeten betalen en anderen niet?
De balans tussen economisch belang (bedrijven in stand houden) en rechtvaardigheid (iedereen evenveel belasten).
zie email 27 oktober
pi_211303506
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:22 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Er is behoorlijk wat praktijk gaan staan onder 13 jaar VVD bewind maar dat lijkt me nou niet de reden om het zo te houden :')

Dat werkelijk enorme sociaal-economische probleem van Nederland komt niet zomaar uit de lucht gevallen.
Maar die komen niet door de BOR. Alle bedrijven in Chinese of Amerikaanse handen maakt het echt niet beter qua sociaal-economische problemen.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:25:30 #288
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211303510
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, we heffen alle Nederlandse MKB bedrijven op. Geweldig idee, toch?

Ben blij dat zelfs de SP niet zulke drastische plannen uit draagt. Moet er toch niet aan denken dat onnadenkend zo'n desastreus plan wordt uitgevoerd om er daarna achter te komen dat binnen enkele decennia er geen enkel Nederlands bedrijf meer is.
Prima, maar dan ook geen erfbelasting voor kinderen die geen bedrijf erven.
En een veel grotere vrijstelling schenkbelasting voor kinderen die niet reeds voor de dood van hun ouder(s) het bedrijf overnemen.
pi_211303512
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Die mevrouw is Nederlander.
Ik bibber bij de gedachte dat die vrouw premier wordt, maar dit is absoluut waar.

Ben echter wel heel benieuwd hoe dat dan gaat als ze bij Erdogan op staatsbezoek moet komen :P
  woensdag 15 november 2023 @ 13:26:36 #290
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211303522
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De balans tussen economisch belang (bedrijven in stand houden) en rechtvaardigheid (iedereen evenveel belasten).
Ik vind rechtvaardigheid belangrijker.
pi_211303528
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar die komen niet door de BOR. Alle bedrijven in Chinese of Amerikaanse handen maakt het echt niet beter qua sociaal-economische problemen.
Ja. Daar moet óók wat aan gedaan worden.

Maar we hadden het hier nu over de familiebedrijven.
pi_211303535
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:25 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ik bibber bij de gedachte dat die vrouw premier wordt, maar dit is absoluut waar.

Ben echter wel heel benieuwd hoe dat dan gaat als ze bij Erdogan op staatsbezoek moet komen :P
Dan doet Erdogan maar gewoon hetzelfde als bij Rutte?
pi_211303548
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:25 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Prima, maar dan ook geen erfbelasting voor kinderen die geen bedrijf erven.
En een veel grotere vrijstelling schenkbelasting voor kinderen die niet reeds voor de dood van hun ouder(s) het bedrijf overnemen.
Oneens, ik vind dat je het overnemen van een bedrijf best als uitzondering kunt zien. Dat is het namelijk in praktijk ook. En desnoods maximeer je de BOR, een bedrijf dat een miljoen waard is kan best wel iets van een lening dragen. Maar het overnemen van een bedrijf gelijk stellen aan het overnemen van vermogen is wat mij betreft echt een zeer idioot plan.
pi_211303551
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:11 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Wat zijn kiezers ook kan laten besluiten er niet op te stemmen, zoals dit fractielid van GroenLinks in Venlo:

[ twitter ]
Wat is het toch een arrogante kwal.
pi_211303562
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dan doet Erdogan maar gewoon hetzelfde als bij Rutte?
Ja, in het Turks dan?
pi_211303566
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:27 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ja. Daar moet óók wat aan gedaan worden.

Maar we hadden het hier nu over de familiebedrijven.
Waar denk je dat die bedrijven heen gaan als ze moeten worden verkocht als je de BOR op heft?
pi_211303632
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Oneens, ik vind dat je het overnemen van een bedrijf best als uitzondering kunt zien. Dat is het namelijk in praktijk ook. En desnoods maximeer je de BOR, een bedrijf dat een miljoen waard is kan best wel iets van een lening dragen. Maar het overnemen van een bedrijf gelijk stellen aan het overnemen van vermogen is wat mij betreft echt een zeer idioot plan.
Helemaal mee eens. Het zijn vaak kinderen die al jaren meewerken in het bedrijf en voor hun is het gewoon hun leven. Verder nemen ze het bedrijf over, maar ook het ondernemersrisico en alles wat daarbij komt. Beetje onzinnig en juist onrechtvaardig om dat gelijk te stellen met het vererven van vermogen waar men niets voor heeft hoeven doen.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:34:31 #298
323876 michaelmoore
pi_211303634
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waar denk je dat die bedrijven heen gaan als ze moeten worden verkocht als je de BOR op heft?
naar de persoon met de meeste aandelen inde holding of de groentewinkel of ze worden verkocht aan een concurrent ./ overgenomen
pi_211303645
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voor een groot deel precies op de plek waar ze nu ook zitten.

Voor de rest: fair point.

Maar wat mij betreft is het beperken van die kloof die aan het ontstaan is belangrijker dan het behouden van die bedrijven.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:36:54 #300
323876 michaelmoore
pi_211303664
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:35 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Voor een groot deel precies op de plek waar ze nu ook zitten.

Voor de rest: fair point.

Maar wat mij betreft is het beperken van die kloof die aan het ontstaan is belangrijker dan het behouden van die bedrijven.
veel bedrijven bestaan bij de vakkennis en inzet vande directie, gaat de directie doo d dan rest niets anders dan een overname
  woensdag 15 november 2023 @ 13:37:31 #301
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211303669
Even iets heel anders: ChristenUnie en SGP kraken abortusvoorstel GL-PvdA - https://nos.nl/l/2497872#UPDATE-container-73422207

quote:
halen. "Dit gaat ten koste van de bescherming van het ongeboren leven en van de bescherming van vrouwen in een kwetsbare positie tegen dwang en drang", zegt Mirjam Bikker (ChristenUnie). Chris Stoffer (SGP) vindt dat het "kwetsbare leven" juist meer bescherming verdient.
Niet verrassend overigens. Wel totaal mee oneens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')