Vraag me af of drone piloten nog wel zo duur zijn, volgens mij is de training daarvan juist 100x goedkoper omdat alles op een simulatie gedaan kan worden en de kandidaten hoeven geen super skills te bezitten (zoals bestand zijn tegen duizeligheid en G-Forces).quote:Op maandag 13 november 2023 15:18 schreef oheng het volgende:
Ik denk eerder dat vliegtuigen en helicopters zullen verdwijnen. Puur omdat de (dure) piloten beter veilig in een bunker kunnen zitten en op afstand de boel besturen.
Als een tank wordt geraakt, kan de bemanning veelal veilig het voertuig verlaten. Maar als een vliegtuig of heli geraakt wordt, is dat kans op verliezen heel erg groot.
Dit dus hier werd toen al voor gewaarschuwd. Is overigens ook de reden dat we er vervolgens weer 18 terug huurden van de Duitsers.quote:Op maandag 13 november 2023 15:01 schreef oheng het volgende:
[..]
Niks geen captain hindsight. Ik was faliekant tegen de verkoop van die tanks. Het is volstrekt logisch, want de hele menselijke geschiedenis bestaat uit oorlog. Waarom zou dat in de toekomst anders zijn?
[..]
Kijk en hier gaat het mis. Jij denkt dat er een *reden* moet zijn om oud materieel op te slaan.
Ik denk dat we oud materieel moeten opslaan *zonder* specifieke reden, anders dan het argument "strategische reserve".
Defensie is geen kosten post, het is een investering.
Kijk, ik weet ook wel dat de NL politiek nooit zal vooruitzien. En op het gebied van defensie de ene na de andere idiote beslissing neemt (soms goed beslissingen). Dus in de praktijk zullen we nooit een strategsiche reserve hebben.quote:Op maandag 13 november 2023 15:46 schreef ExTec het volgende:
[..]
Omdat altijd ergens, iemand, zal moeten beslissen wat weg moet.
En nu dankzij captain hindsight weten we dat gepards nog wel handig kunnen zijn.
Toen niet. Toen was het zo dood als disco.
En elke euro gespendeerd aan een compleet achterhaald shorad systeem onderhouden kan je niet uitgeven aan een shorad systeem wat wel effectief is.
Ain't gonna happen. Je trekt echt een EW-can of worms open op het moment dat je echt volledig richting remote controlled vliegtuigen gaat.quote:Op maandag 13 november 2023 15:47 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Vraag me af of drone piloten nog wel zo duur zijn, volgens mij is de training daarvan juist 100x goedkoper omdat alles op een simulatie gedaan kan worden en de kandidaten hoeven geen super skills te bezitten (zoals bestand zijn tegen duizeligheid en G-Forces).
Daarom is dat ding ook nog steeds relevant, en is de Amerikaanse variant heilig verklaard in Oekrane. Maar om dat ding te gebruiken moet je het ding aan kunnen kijken. Wat niet zonder risico is.quote:Op maandag 13 november 2023 15:43 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat kon men in WO2 ook met een pantservuist.
Heh, uiteraard. Maar dat is ng een extra motivatie om drones te hebben ipv bemande vliegtuigen.quote:Op maandag 13 november 2023 15:47 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Vraag me af of drone piloten nog wel zo duur zijn, volgens mij is de training daarvan juist 100x goedkoper omdat alles op een simulatie gedaan kan worden en de kandidaten hoeven geen super skills te bezitten (zoals bestand zijn tegen duizeligheid en G-Forces).
Men is juist hard bezig om bemande vliegtuigen tegelijkertijd in te zetten en te laten samenwerken met drones:quote:Op maandag 13 november 2023 15:54 schreef oheng het volgende:
[..]
Heh, uiteraard. Maar dat is ng een extra motivatie om drones te hebben ipv bemande vliegtuigen.
Ben benieuwd welk type raketten ze er op gaan knopen.quote:
Ja, maar de voordelen zijn zo gigantisch groot. Geen risico op verliezen (achilleshiel van Westerse legers!), kosten zijn vele malen lager, je kunt manouvres maken die een piloot nooit aan zal kunnen.quote:Op maandag 13 november 2023 15:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ain't gonna happen. Je trekt echt een EW-can of worms open op het moment dat je echt volledig richting remote controlled vliegtuigen gaat.
Volgens mij sea sparrows.quote:Op maandag 13 november 2023 15:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ben benieuwd welk type raketten ze er op gaan knopen.
Nog erger: AI.quote:Op maandag 13 november 2023 15:59 schreef oheng het volgende:
En je zou bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van backup systemen zoals een backup infrarood LoS verbinding, en een return to home systeem.
Beetje een mode woord he. Maar het is wel opzienbarend hoe AI code kan produceren. Daar schrok ik wel een beetje van in het begin.quote:Op maandag 13 november 2023 16:01 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nog erger: AI.
Noemen we het Skynet.
Da's het Singularity moment, moment waarop AI zichzelf gaat herschrijven.quote:Op maandag 13 november 2023 16:04 schreef oheng het volgende:
[..]
Beetje een mode woord he. Maar het is wel opzienbarend hoe AI code kan produceren. Daar schrok ik wel een beetje van in het begin.
Geen moeite met Nexitquote:Op maandag 13 november 2023 10:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is precies het probleem he. Die opzet moet veranderen. Goede samenwerking.
Anders kunnen we net zo goed nexit.
Ja, de code zit vol fouten maar voor redelijk eenvoudige taken functioneert het wel, al dan niet na een kleine review. Het probleem zit hem meer in wekenlang zwoegen op code terwijl een AI dat in secondes doet.quote:Op maandag 13 november 2023 16:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Da's het Singularity moment, moment waarop AI zichzelf gaat herschrijven.
Zitten we nog enorm ver van af
Programmeertalen zijn doorgaans heel erg unforgiving.
Ymmv, maar code/scripts die ik gezien heb waren bagger, en runde niet, deden uiteindelijk niet wat het moest doen.
Ja klopt. En hoeveel denk je dat het kost om een Leopard of in dit geval PRTL inzetbaar te houden voor het geval dat? Of denk je dat je zo een ding in een loods kan zetten voor 30 jaar om dan indien nodig te starten, weg te rijden en beetje mee te schietenquote:Op maandag 13 november 2023 15:10 schreef oheng het volgende:
[..]
Nee, dat zijn de onderhoudskosten als ie in gebruik is.
[..]
Irrelevant punt. Je bewaart juist dingen voor onvoorziene omstandigheden.
Ik hoor echt bizar weinig over die Lancet drones en wat ze daar tegen kunnen/gaan doen.quote:Op maandag 13 november 2023 17:15 schreef slashdotter3 het volgende:
Heftig verhaal, het lijkt erop dat de Russen aan het winnen zijn doordat ze luchtoverwicht hebben met genoeg spotter en Lancet drones en een onuitputtelijke voorraad kamikaze conscripts die toch steeds 300 meter terrein winnen en snel een trench graven om de terreinwinst te veilig te stellen.
https://www.msn.com/en-us(...)d-to-die/ar-AA1jQ5sL
Under siege on the Ukrainian front line of Avdiivka: ‘Russians are more prepared for war, and to die’
Quote: "“If the Russians take control of the tracks, it will be a disaster,” Ivan says. "quote:Op maandag 13 november 2023 17:15 schreef slashdotter3 het volgende:
Heftig verhaal, het lijkt erop dat de Russen aan het winnen zijn doordat ze luchtoverwicht hebben met genoeg spotter en Lancet drones en een onuitputtelijke voorraad kamikaze conscripts die toch steeds 300 meter terrein winnen en snel een trench graven om de terreinwinst te veilig te stellen.
https://www.msn.com/en-us(...)d-to-die/ar-AA1jQ5sL
Under siege on the Ukrainian front line of Avdiivka: ‘Russians are more prepared for war, and to die’
En het lucht overwicht wordt alleen maar erger. Rusland is bezig met een Shahed fabriek 1000km van de grens die volgend jaar wordt opgeleverd. Als over een paar jaar bijvoorbeeld 3000 per maand uit de fabriek komen dan is het wel afgelopen met Ukraine. Ik zie Ukraine geen 100 drones elke dag neerschieten. En zoja dan bouwt Rusland toch gewoon nog een paar fabrieken erbij?quote:Op maandag 13 november 2023 17:24 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Ik hoor echt bizar weinig over die Lancet drones en wat ze daar tegen kunnen/gaan doen.
Naar mijn mening hebben die meer impact dan de Shaheds die bijna elke dag in het nieuws zijn (waren).
Je moet dingen als hydrolische olie regelmatig vervangen, en accu's en electronica kunnen ook problemen geven. Maar je hebt verschillende activatie niveau's. Alles 100% direct inzetbaar is onzinnig en te duur. Je kunt wel plannen dat een bepaald percentage binnen x weken/maanden weer inzetbaar is.quote:Op maandag 13 november 2023 17:24 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja klopt. En hoeveel denk je dat het kost om een Leopard of in dit geval PRTL inzetbaar te houden voor het geval dat? Of denk je dat je zo een ding in een loods kan zetten voor 30 jaar om dan indien nodig te starten, weg te rijden en beetje mee te schieten. Je zou het met je auto kunnen doen. Gewoon 2 jaar in je garage laten staan. Kijken of ie het dan nog doet. En dan hebben we het over een significant eenvoudiger apparaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |