Wij hebben hier in Noord en West Europa ook geen écht neoliberaal model hé. Verreweg de meeste zaken zijn collectief gefinancierd. En van een implosie is evenmin sprake. Je ziet wel dat de situatie in angelsaksische landen erger is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik moet het nog zien. Je zou denken met de totale implosie van het neoliberalisme men anders wil. De peilingen hier vertellen wat anders.
Zit wat in; laat ik dat vervangen met rendementsdenken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij hebben hier in Noord en West Europa ook geen écht neoliberaal model hé. Verreweg de meeste zaken zijn collectief gefinancierd.
De grieven in de samenleving kan ik zo niet een-op-een relateren naar marktwerking. Wel aan gebrek aan huisvesting, afnemende welvaart onder jongeren, decadente culturele trekken, en een politieke constellatie die onvoldoende de bevolking representeert.
Nee ik bedoel dat de leefstijl is veranderd. Mijn moeder groeide op in een gesprek gereformeerde gezin op een boerderij met 6 broers en zussen zonder warm water en waar ze van jongs af aan mee hielpen op de boerderij. Mijn vader groeide op in een katholiek gezin van twaalf kinderen en spendeerde het gros van zijn pubertijd in een katholiek internaat omdat twaalf kinderen nou eenmaal wat veel van het goede is. Dat was een heel andere wereld dan de wereld waar ik en mijn twee broertjes in opgroeiden. De wereld veranderd continu, maar dat gegeven lijkt voor veel mensen heel moeilijk. Verwachten dat mensen vandaag de dag nog op dezelfde wijze leven als veertig jaar geleden is volkomen onzinnig. Met utilisme heeft dat verder niet zoveel van doen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:07 schreef EttovanBelgie het volgende: [..] Je bedoelt dat deze samenleving door en door utilistisch is geworden? Ja, dat krijg je wanneer je je eigen geschiedenis, cultuur en tradities inwisselt voor ongebreideld individualisme.
Niet geweten dat Katholicisme en het Protestantisme steeds meer naar elkaar groeien, maar kan hoor. Het zou mij niks verbazen, die échte hardcore verzuiling is ook meer iets Nederlands en Duits dan pak'm beet in Zuid-Afrika of Amerika.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zal er vast iets mee te maken hebben, maar de toenadering tussen protestant en katholiek zie je wereldwijd terwijl beide stromingen nog steeds jaarlijks groeien. In Nederland is de belangrijkste reden voor steeds meer samenwerking dat bijna iedere gemeente tegenwoordig een Raad van Kerken hebben, waar kerkgenootschappen van evangelisch tot gereformeerd tot katholiek in vertegenwoordigd zijn. Er wordt dus steeds meer gezamelijk gedaan.
Dat is dus precies niet wat ik heb gezegd.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee ik bedoel dat de leefstijl is veranderd. Mijn moeder groeide op in een gesprek gereformeerde gezin op een boerderij met 6 broers en zussen zonder warm water en waar ze van jongs af aan mee hielpen op de boerderij. Mijn vader groeide op in een katholiek gezin van twaalf kinderen en spendeerde het gros van zijn pubertijd in een katholiek internaat omdat twaalf kinderen nou eenmaal wat veel van het goede is. Dat was een heel andere wereld dan de wereld waar ik en mijn twee broertjes in opgroeiden. De wereld veranderd continu, maar dat gegeven lijkt voor veel mensen heel moeilijk. Verwachten dat mensen vandaag de dag nog op dezelfde wijze leven als veertig jaar geleden is volkomen onzinnig. Met utilisme heeft dat verder niet zoveel van doen.
Maar dan nog, je fulmineert vooral tegen hoe "onze mensen" vandaag de dag leven, terwijl het argument zou zijn dat "onze cultuur" behouden zou moeten worden. Nogal een incoherent verhaal als je het mij vraagt.
In mijn jeugd en jongvolwassenheid interesseerde ik me totaal niet in geschiedenis. Rond mijn 35e ben ik gaan lezen. Eerst de race naar de Maan, Toen de koude oorlog, vervolgens nam ik een abonnement op een tijdelijk maandblad De 200 dagen van Nederland (aanrader Etto). Dat komt uit mijzelf uit interesse. Wel heel mijn leven naar musea geweest en Kerken bezichtigd. Veel tradities vind ik ook leuk, maar da's puur persoonlijk. Ik vind niet dat deze dingen er maar verplicht ingeramd dienen te worden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik heb overigens totaal niet de illusie dat dit nog een omkeerbaar proces is. Individualisme, utilisme, rendementsdenken zijn zo diep ingesleten dat het een kwestie van tijd is aleer geen Nederlander meer weet waar hij vandaan komt, wie zijn voorouders waren en wat eeuwenlange gedeelde gebruiken, tradities, geschiedenissen en verbintenissen uberhaupt betekenen.
Maar hé... dat is gelukkig ook totaal niet belangrijk allemaal.
Precies. En dat moeten we verder verbeteren.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:21 schreef phpmystyle het volgende:
Wij hebben hier in Noord en West Europa ook geen écht neoliberaal model hé. Verreweg de meeste zaken zijn collectief gefinancierd.
Je kunt wel aanslaan op een zinnetje, maar dan kaats ik de bal even terug. Ik leg je uit waarom dat wel is wat je doet. Ga op de inhoud in.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is dus precies niet wat ik heb gezegd.
Opnieuw: lees het nog eens.
Geschiedenis zou net zo verplicht moeten zijn als Nederlands, Engels en wiskunde.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
In mijn jeugd en jongvolwassenheid interesseerde ik me totaal niet in geschiedenis. Rond mijn 35e ben ik gaan lezen. Eerst de race naar de Maan, Toen de koude oorlog, vervolgens nam ik een abonnement op een tijdelijk maandblad De 200 dagen van Nederland (aanrader Etto). Dat komt uit mijzelf uit interesse. Wel heel mijn leven naar musea geweest en Kerken bezichtigd. Veel tradities vind ik ook leuk, maar da's puur persoonlijk. Ik vind niet dat deze dingen er maar verplicht ingeramd dienen te worden.
Ja je bent te pessimistisch.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zit wat in; laat ik dat vervangen met rendementsdenken.
"Het zaad mag niet verloren gaan"quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee ik bedoel dat de leefstijl is veranderd. Mijn moeder groeide op in een gesprek gereformeerde gezin op een boerderij met 6 broers en zussen zonder warm water en waar ze van jongs af aan mee hielpen op de boerderij. Mijn vader groeide op in een katholiek gezin van twaalf kinderen en spendeerde het gros van zijn pubertijd in een katholiek internaat omdat twaalf kinderen nou eenmaal wat veel van het goede is. Dat was een heel andere wereld dan de wereld waar ik en mijn twee broertjes in opgroeiden. De wereld veranderd continu, maar dat gegeven lijkt voor veel mensen heel moeilijk. Verwachten dat mensen vandaag de dag nog op dezelfde wijze leven als veertig jaar geleden is volkomen onzinnig. Met utilisme heeft dat verder niet zoveel van doen.
Maar dan nog, je fulmineert vooral tegen hoe "onze mensen" vandaag de dag leven, terwijl het argument zou zijn dat "onze cultuur" behouden zou moeten worden. Nogal een incoherent verhaal als je het mij vraagt.
Dquote:Op vrijdag 10 november 2023 21:31 schreef capricia het volgende:
[..]
"Het zaad mag niet verloren gaan"
16 kinderen in het gezin van mijn vader.
(Waarvan er twee stierven voor hun eerste levensjaar)
Ongelooflijk hè.
Die verhalen komen uit een compleet andere wereld, en zo lang is dat niet geleden.
Maar mijn oma had het wel door: rijke mensen kregen helemaal niet zoveel kinderen, zei ze altijd.
Her was vroeger niet beter.
De cito is toch niet de enige toets op de basisschool? Overigens ben ik er wel voor wereldoriëntatie mee te nemen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe ga je dat precies 'toetsen'?
En zie mijn eerdere opmerking: converteer gesloten kerken en andere monumentale gebouwen tot lokale musea annex archief annex bibliotheek.
Je moet er inderdaad vanuit gaan dat kinderen dit leuk vinden.'quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
In mijn jeugd en jongvolwassenheid interesseerde ik me totaal niet in geschiedenis. Rond mijn 35e ben ik gaan lezen. Eerst de race naar de Maan, Toen de koude oorlog, vervolgens nam ik een abonnement op een tijdelijk maandblad De 200 dagen van Nederland (aanrader Etto). Dat komt uit mijzelf uit interesse. Wel heel mijn leven naar musea geweest en Kerken bezichtigd. Veel tradities vind ik ook leuk, maar da's puur persoonlijk. Ik vind niet dat deze dingen er maar verplicht ingeramd dienen te worden.
Je zegt dat ik 'fulmineer' tegen mensen uit 'onze tijd'. 'Fulmineer' ik tegen hen omdat zij niet meer leven zoals men dat deed 40 jaar terug? Verwacht ik dat? Stel ik voor dat we allemaal terug de tijd in gaan? Houd ik zoiets uberhaupt voor mogelijk?quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je kunt wel aanslaan op een zinnetje, maar dan kaats ik de bal even terug. Ik leg je uit waarom dat wel is wat je doet. Ga op de inhoud in.
Natuurlijk niet, maar daar zit ook mijn bezwaar tegen het normatieve aspect van Etto's betogen. Op je achttiende het huis uit gaan en voor jezelf zorgen is kennelijk "utilistisch". Je hoort gewoon braaf een heteroseksuele partner te zoeken, samen te gaan wonen en binnen niet al te lange tijd kindertjes te produceren. Want zo heurt het nou eenmaal.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:31 schreef capricia het volgende:
[..]
"Het zaad mag niet verloren gaan"
16 kinderen in het gezin van mijn vader.
(Waarvan er twee stierven voor hun eerste levensjaar)
Ongelooflijk hè.
Die verhalen komen uit een compleet andere wereld, en zo lang is dat niet geleden.
Maar mijn oma had het wel door: rijke mensen kregen helemaal niet zoveel kinderen, zei ze altijd.
Her was vroeger niet beter.
Ik zeg ja.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
D
Economisch is het nu 100x beter, maar of het cultureel ook beter is vraag ik mij af.
Ik neig naar nee.
Nou precies wat ik in mijn laatste post schrijf. De toegenomen behoefte aan woonruimte komt voort uit veranderende tijden en veranderende levenswijzen die jij in mijn ogen volkomen gemakzuchtig wegzet als "utilisme".quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je zegt dat ik 'fulmineer' tegen mensen uit 'onze tijd'. 'Fulmineer' ik tegen hen omdat zij niet meer leven zoals men dat deed 40 jaar terug? Verwacht ik dat? Stel ik voor dat we allemaal terug de tijd in gaan? Houd ik zoiets uberhaupt voor mogelijk?
Waar ik tegen fulmineer is het utilistisch en rendementsdenken van 'onze tijd' die zaken die niet direct leiden tot economisch of financieel gewin (waaronder zaken als geschiedenis, tradities en cultuur) naar de afvalbak verwijst, hetgeen ook gewoon bewezen wordt door het schrappen van geschiedenis, biologie en aardrijkskunde uit de eindtoets basisschool. "Toetsen wat nodig is". NODIG is.
Waar ik tegen fulmineer is die absolute desinteresse in de eigen geschiedenis, de eigen voorouders, de eigen tradities en gebruiken, niet omdat ik wil omdat men die tradities allemaal weer opneemt en voortzet, maar HERINNERT en daardoor in stand houdt, niet als een of ander conservatief stokpaardje, maar omdat ik ervan ben overtuigd dat een mens, ieder mens, noodzakelijkerwijze wetenschap moet hebben van wie hij is, waar hij vandaan komt en waar hij DAAROM heengaat.
Hoe je het presteert dat om te vormen tot een 'fulmineren' tegen 'onze mensen' omdat ze weigeren op eenzelfde wijze te leven als hun voorouders, is me een volstrekt raadsel.
Ik had je hoger ingeschat, Monolith.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, maar daar zit ook mijn bezwaar tegen het normatieve aspect van Etto's betogen. Op je achttiende het huis uit gaan en voor jezelf zorgen is kennelijk "utilistisch". Je hoort gewoon braaf een heteroseksuele partner te zoeken, samen te gaan wonen en binnen niet al te lange tijd kindertjes te produceren. Want zo heurt het nou eenmaal.
Nee, je zit er gewoon radicaal naast. Wat jij beweert dat ik stel, heb ik niet gesteld.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou precies wat ik in mijn laatste post schrijf. De toegenomen behoefte aan woonruimte komt voort uit veranderende tijden en veranderende levenswijzen die jij in mijn ogen volkomen gemakzuchtig wegzet als "utilisme".
Bij het Rijke Roomse leven past geen vermelding van oa. het misbruik gepleegd door geestelijken. Wel de rose bril goed strak ophouden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:36 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik zeg ja.
Men noemt alleen maar de goede dingen op als het om opa's tijd gaat.
Welke roze bril?quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Bij het Rijke Roomse leven past geen vermelding van oa. het misbruik gepleegd door geestelijken. Wel de rose bril goed strak ophouden.
Oh sorry dat ik je stoorde met mijn post die geen reactie op jou was.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke roze bril?
Gaat dit spelletje nog even door onder elkander? Zo ja, ga ik even andere dingen doen.
Ho ho, ze hielpen wel de armen en zwakkeren, en als het even kon werd een kindje praktisch voorgelicht over het geheim van het leven.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Bij het Rijke Roomse leven past geen vermelding van oa. het misbruik gepleegd door geestelijken. Wel de rose bril goed strak ophouden.
Ik kan je aantijgingen en je laatste paragraaf niet echt rijmen. Ik beticht je namelijk nergens van, maar stel slechts dat de laatste paragraaf nou eenmaal niet meer is wat de facto de norm is voor jonge mensen en daarmee ook de oorzaak voor de toegenomen vraag naar woonruimte in de vorm van appartementen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik had je hoger ingeschat, Monolith.
Want mijn hemel wat zit je er naast.
Ik merk dat ik nu ook al homofoob ben?
Als iemand wil weten waarom ik een liederlijke hekel aan 'progressieven' begin te krijgen, lees dit topic.
Ik zeg iets over de christelijke wortels van dit land, pleit voor het bewaren van die geschiedenis en presto: niet alleen aartsconservatief, maar ook iemand die opkomt voor het 'normale heteroseksuele gezin van weleer'.
En waar heb ik ergens gesteld dat dat de norm zou moeten zijn?quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:50 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik kan je aantijgingen en je laatste paragraaf niet echt rijmen. Ik beticht je namelijk nergens van, maar stel slechts dat de laatste paragraaf nou eenmaal niet meer is wat de facto de norm is voor jonge mensen en daarmee ook de oorzaak voor de toegenomen vraag naar woonruimte in de vorm van appartementen.
Heel spannend is het allemaal niet.
Maar goed, ik had jou verder niet hoger ingeschat dus het verloop van de discussie verbaast mij dan weer niet.
Mee eens.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:48 schreef Hexagon het volgende:
En voor de politiek zie ik daarin een terughoudende rol. De politiek.moet zorgen voor een goede infrastructuur zoals theaters, bibliotheken, bereikbaar cultuuronderwijs voor amateurs en voor professionals. En voor subsidies als het niet rendabel maar toch waardevol is.
Dat past zeker wel.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Succes met de katholieke afscheiding van het CDA.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Mee eens.
Politiek moet hier ver weg van blijven. En meegaan met de veranderingen in de samenleving.
Als bijvoorbeeld meer mensen er voor kiezen om single te blijven en/of geen behoefte hebben om samen te gaan wonen moet je niet gaan zeveren over "family valjues!" maar gewoon meer huizen beschikbaar maken.
Omtzigt is gewoon CDA 2.0quote:Op vrijdag 10 november 2023 22:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Succes met de katholieke afscheiding van het CDA.![]()
Omtzigt gaat groot worden. En omarmt die waarden ook.
Maar dan wel een bepaald stuk van het CDA.quote:
Scholz is op bezoek in Spanje in Malaga voor een overleg met Sanchez en daags ervoor sloot Sanchez een deal om Catalaanse separatisten amnestie te verlenen waar oproer over is: https://www.bnr.nl/nieuws(...)alaanse-separatistenquote:Op vrijdag 10 november 2023 22:08 schreef capricia het volgende:
Ik heb dit even gemist.
Iemand een update, waar gaat dit over?
[ twitter ]
Ouwehand wil in een coalitie met Omtzigt, mits hij de bio-industrie net zo hard wil aanpakken als de PvdD, daarnet zei ze dat in Nieuwsuurquote:
Een aanrader, evenals de Vullings en Van der Wulp podcast.quote:Op vrijdag 10 november 2023 22:12 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Er is een nieuwe Rondje Binnenhof online. Straks even kijken. Ik vind dat Gerry, Marleen en Xander dat leuk doen op een luchtige manier.
Nah, heb'm niet horen pleiten voor grote gezinnen ofzo.quote:Op vrijdag 10 november 2023 22:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Succes met de katholieke afscheiding van het CDA.![]()
Omtzigt gaat groot worden. En omarmt die waarden ook.
Een katholiek is geen SGP idd.quote:Op vrijdag 10 november 2023 22:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nah, heb'm niet horen pleiten voor grote gezinnen ofzo.
Hij zal het wel willen faciliteren, maar tis geen SGP verhaal.
Heeft trouwens zelf ook een samengesteld gezin.
maar dan een CDA 2.0 met kennis van zaken en de wil om het juiste te doen zonder met alles in de bijbel te kijkenquote:
Jij stemt op hem?quote:Op vrijdag 10 november 2023 23:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dan een CDA 2.0 met kennis van zaken en de wil om het juiste te doen zonder met alles in de bijbel te kijken
Ook wel wat vermoeiend hoor... ik heb niks met het CDA, maar denken dat ze niet de wil hebben om het juiste te doen slaat echt nergens op. Je denkt dat ze een of andere goofy professor in Balkenende wisten te strikken voor hun gemene plannetjes ofzo?quote:Op vrijdag 10 november 2023 23:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dan een CDA 2.0 met kennis van zaken en de wil om het juiste te doen zonder met alles in de bijbel te kijken
ja net als half nederland, op wie anders alsquote:
Heb je ook BBB gestemd hier voor?quote:Op zaterdag 11 november 2023 00:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja net als half nederland, op wie anders als
Ik vind dat ie het verdient na wat Rutte en Hugo hem hebben aangedaan
om een goed kamerlid zo af te zeiken , met 49,9 % laten verliezen
En dan met de formatie Functie elders te eisen , waarbij ik vast geloof dat Ollongren expres die notulen heeft laten fotograferen
Ik vind dat ie het verdient om de grootste partij van Nederland te worden en het Rutte decennium te herstellen
Balkenende was zeer dikke vrienden met Jaap de hoop Schefferquote:Op zaterdag 11 november 2023 00:05 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ook wel wat vermoeiend hoor... ik heb niks met het CDA, maar denken dat ze niet de wil hebben om het juiste te doen slaat echt nergens op. Je denkt dat ze een of andere goofy professor in Balkenende wisten te strikken voor hun gemene plannetjes ofzo?
nee dat niet, met PS heb ik niet getemdquote:Op zaterdag 11 november 2023 00:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Heb je ook BBB gestemd hier voor?
Okay. Want het klinkt als een messias complex.quote:
ik heb groot respect voor Omtzigt en met mij half nederlandquote:Op zaterdag 11 november 2023 00:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Okay. Want het klinkt als een messias complex.
En je stemt op hem vanwege wat Rutte en Hugo de Jonge deden? Functie elders, schrijf je.quote:Op zaterdag 11 november 2023 00:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb groot respect voor Omtzigt en met mij half nederland
ben heel benieuwd, hoe dit uitpakt, ofschoon ie wel wat aan de rechtse kant is ,
Uitstekend man.quote:Op zaterdag 11 november 2023 00:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Balkenende was zeer dikke vrienden met Jaap de hoop Scheffer
nou zaken als constitutioneel hof en zulke dingen , datweet ik niet hioe dat uitpakt , alleen de antiillen hebben datquote:Op zaterdag 11 november 2023 00:11 schreef capricia het volgende:
[..]
En je stemt op hem vanwege wat Rutte en Hugo de Jonge deden? Functie elders, schrijf je.
Je noemt niet zijn programma.
Correct?
quote:Nederland beschikt niet over een constitutioneel hof, en artikel 120 van de Nederlandse Grondwet verbiedt bovendien aan de rechter om de wet te toetsen aan de Grondwet.
Binnen het Koninkrijk der Nederlanden kent alleen Sint Maarten een constitutioneel hof.
Van 2004 tot 2018 werd het Wetsvoorstel-Halsema constitutionele toetsing behandeld, wat in eerste instantie bij simpele meerderheden werd aangenomen in de Tweede en Eerste Kamer, maar nooit een tweederdemeerderheid haalde die nodig was om artikel 120 te wijzigen. Het wetsvoorstel werd uiteindelijk ingetrokken en vervallen verklaard.
De Staatscommissie parlementair stelsel heeft een advies[1] uitgebracht o.a. over een Nederlands Constitutioneel Hof.
Anno 2023 zijn de politieke partijen BBB[2], JA21[3], Nieuw Sociaal Contract[4] en Volt Nederland[5] voor een grondwettelijk hof.
Want dorpsjeugd heeft nooit psychische problemen?quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, vandaar dat enorme aantal jongeren met psychische problemen, omdat dat zo zaligmakend is, dat jezelf 'oplossen in de stad'.
Leuk voor z'n achterban, maar sinds 2021 is de stikstofwet geldend. Wijzigingen zullen getoetst worden door de Raad van State inzake het europees natuurbeschermingsrecht.quote:Op zaterdag 11 november 2023 12:36 schreef phpmystyle het volgende:
En het laatste stukje draagvlak van het stikstofcircus..
https://www.telegraaf.nl/(...)n-modelwerkelijkheid
Allemaal politiek en dus staat of valt het met de "wil".quote:Op zaterdag 11 november 2023 13:02 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Leuk voor z'n achterban, maar sinds 2021 is de stikstofwet geldend. Wijzigingen zullen getoetst worden door de Raad van State inzake het europees natuurbeschermingsrecht.
Grappig, dat hoorde ik hem nooit zeggen bij de vorige formatie waarin dit afgesproken is.quote:Op zaterdag 11 november 2023 12:36 schreef phpmystyle het volgende:
En het laatste stukje draagvlak van het stikstofcircus..
https://www.telegraaf.nl/(...)n-modelwerkelijkheid
Vind het ook niet helemaal kies hoor, de impact van het beleid had ie kunnen weten als ie zich er gelijk in had verdiept.quote:Op zaterdag 11 november 2023 13:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Grappig, dat hoorde ik hem nooit zeggen bij de vorige formatie waarin dit afgesproken is.
Och, hij was maar landbouw minister, het is niet alsof het iets is wat op zijn pad kwam, toch?quote:Op zaterdag 11 november 2023 13:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vind het ook niet helemaal kies hoor, de impact van het beleid had ie kunnen weten als ie zich er gelijk in had verdiept.
Bij mij is het probleem dat iedere partij wel iets heeft waar ik me in kan vinden. Geen enkele partij die alles heeft wat ik zoek.quote:Op zaterdag 11 november 2023 13:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
Zijn er hier ook mensen die niet gaan stemmen omdat er geen politieke partij is voor hun ideeen?
Ik wil bijvoorbeeld
- minder huizen in NL
- minder mensen in NL
- meer natuur in NL
- minder bedrijven ivm het klimaat
- beter onderwijs zodat expats niet nodig zijn (minder leerlingen naar havo/vwo)
- afschaffen van de subsidie op lage lonen (toeslagen)
- Bedrijven die 25% of meer EU burgers in hun bedrijf laten werken (ingehuurd of in loondienst) laten verhuizen naar het land waar die mensen wonen zodat ze daar de economie kunnen versterken
Dat geldt voor praktisch iedereen toch?quote:Op zaterdag 11 november 2023 13:46 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Bij mij is het probleem dat iedere partij wel iets heeft waar ik me in kan vinden. Geen enkele partij die alles heeft wat ik zoek.
Los van het feit dat ik dit ook een waardeloze uitspraak vind van Adema, dit verwijt is natuurlijk onterecht. Adema had helemaal niks met de formatie te maken. Sterker: hij kwam er pas in nadat Staghouwer was afgehaakt, hij zit niet eens vanaf het begin in dit kabinet. Het enige wat hij heeft gedaan is honderden uren vergaderd over het landbouwakkoord.quote:Op zaterdag 11 november 2023 13:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Grappig, dat hoorde ik hem nooit zeggen bij de vorige formatie waarin dit afgesproken is.
Wat is van al die punten voor jou het belangrijkst? Ik zou mij daar op richtenquote:Op zaterdag 11 november 2023 13:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
Zijn er hier ook mensen die niet gaan stemmen omdat er geen politieke partij is voor hun ideeen?
Ik wil bijvoorbeeld
- minder huizen in NL
- minder mensen in NL
- meer natuur in NL
- minder bedrijven ivm het klimaat
- beter onderwijs zodat expats niet nodig zijn (minder leerlingen naar havo/vwo)
- afschaffen van de subsidie op lage lonen (toeslagen)
- Bedrijven die 25% of meer EU burgers in hun bedrijf laten werken (ingehuurd of in loondienst) laten verhuizen naar het land waar die mensen wonen zodat ze daar de economie kunnen versterken
Minder mensen is voor mij het belangrijkste. Dat kan geleidelijk door de krimp van de nlse bevolking.quote:Op zaterdag 11 november 2023 14:07 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Wat is van al die punten voor jou het belangrijkst? Ik zou mij daar op richten
Ik kan me dus nergens in vinden.quote:Op zaterdag 11 november 2023 13:46 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Bij mij is het probleem dat iedere partij wel iets heeft waar ik me in kan vinden. Geen enkele partij die alles heeft wat ik zoek.
Waarom ben je eigenlijk tegen meer huizen bouwen?quote:Op zaterdag 11 november 2023 15:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik kan me dus nergens in vinden.
Ik ben niet tegen vluchtelingen en wel tegen meer huizen bouwen. Ik ben weer voor meer natuur maar dat kan beter door bedrijven subsidie geven te verhuizen en de reden dat ze hier zitten geleidelijk te veranderen (bv gelijktrekken van belastingen voor consumenten en bedrijven).
Ik ben tegen de algemene migratie. Nsc komt daarbij het meest in de buurt.
Er staan al genoeg huizen in NLquote:Op zaterdag 11 november 2023 15:47 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Waarom ben je eigenlijk tegen meer huizen bouwen?
Minder mensen, minder huizen, meer natuur.quote:Op zaterdag 11 november 2023 15:47 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Waarom ben je eigenlijk tegen meer huizen bouwen?
Tegen ongebreidelde arbeidsmigratie zijn inderdaad wel een paar partijen, NSC, SP, CU (Segers is zelfs nu lobbyist voor circulaire arbeidsmigratie: dan moet je na 5 jaar terug en dan pas kun je worden vervangen door een ander). Ik denk dat arbeidsmigratie uit jouw punten de belangrijkste is, want minder arbeidsmigratie is ook minder bedrijven die puur op hen leunen, minder huizen en dus ook meer ruimte voor natuur.quote:Op zaterdag 11 november 2023 15:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik kan me dus nergens in vinden.
Ik ben niet tegen vluchtelingen en wel tegen meer huizen bouwen. Ik ben weer voor meer natuur maar dat kan beter door bedrijven subsidie geven te verhuizen en de reden dat ze hier zitten geleidelijk te veranderen (bv gelijktrekken van belastingen voor consumenten en bedrijven).
Ik ben tegen de algemene migratie. Nsc komt daarbij het meest in de buurt.
Een partij waar ik het met alle standpunten eens ben heb ik ook nog nooit gevonden.quote:Op zaterdag 11 november 2023 15:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Er staan al genoeg huizen in NL
Er is geen grasveldje, weiland of bosje meer over in steden.
Men moet de steden ook niet zo volproppen , kan geen auto meer parkeren daar, zou nooit in een stad willen wonen, het wordt steeds heter daarquote:Op zaterdag 11 november 2023 15:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Er staan al genoeg huizen in NL
Er is geen grasveldje, weiland of bosje meer over in steden.
klopt, dat verwacht iki ook niet, maar ik kan geen partij vinden waar ik wel voor ook maar 1 standpunt ben. De nsc komt het meest in de buurt maar is het ook eigenlijk niet.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Een partij waar ik het met alle standpunten eens ben heb ik ook nog nooit gevonden.
Of gewoon niet gaan stemmen. Dat kan ook nog.
de voornaamste migratie komt omdat mensen hier in NL graag willen wonen. Ze hoeven hier niet te komen omdat ze in hun eigen land niet hoeven te vluchten. Dit is dus ook migratie uit EU landen. DIe willen naar NL komen.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het kabinet is niet zomaar gevallen. Het beperken van immigratie zal gerust kiezers trekken, echter is het onmogelijk om een getal te gaan noemen. Hoe moet dat in hemelsnaam werken, dat 50.000 immigranten het land in kunnen, maar de 50.001ste die komt er niet in.
Ja, jammer joh, u bent net de 50001ste. Probeer het volgend jaar nog maar een keer.
Even los van dat het niet mogelijk is vanwege verdragen. Stel dat het van kracht gaat worden, komt er dan iemand met zo'n teller waarbij je op een knop drukt bij elke immigrant?
Dan denk ik dat je nu doelt op de kennismigranten.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de voornaamste migratie komt omdat mensen hier in NL graag willen wonen. Ze hoeven hier niet te komen omdat ze in hun eigen land niet hoeven te vluchten. Dit is dus ook migratie uit EU landen. DIe willen naar NL komen.
Je kan ervoor zorgen dat NL helemaal niet meer interessant is voor deze groep migranten. Dit kan door bijvoorbeeld bedrijven die veel migranten inhuren/in dient hebben subsidie te geven om jun bedrijf te laten verhuizen naar het land waar die mensen wonen om hun economie daar te versterken. Tevens kan bv de belasting voor bedrijven en consumenten op bv energie gelijk getrokken worden.
Voor vrachtwagenchauffers bv beter handhaven op EU regels.
Het zijn vooral arbeidsbureau medewerkers hoor, die arbeidsmigranten. Aspergestekers, bloembollenpellers, zulke functies. Kennismigranten is een vrij kleine groep daar binnen.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Dan denk ik dat je nu doelt op de kennismigranten.
Dit zijn hoog opgeleide immigranten die worden aangenomen voor functies waar in Nederland geen of inadequate kandidaten voor zijn. Daarvan zeg jij dat die bedrijven danmaar moeten verkassen naar de landen waar die immigranten vandaan komen? Dat is onmogelijk.
In het geval van hoogopgeleide kan je gewoon de expatregeling helemaal afschaffen. Vertrekken ze vanzelf naar omliggende landen die wel die regeling hebben. Hoef je ook niet moeilijk te doen met subsidies, lijkt me sowieso vreemd om geld uit te geven te gaan om migranten naar hun land van herkomst terug te krijgen. Die zitten hier ook gewoon met de reden dat het hier beter is dan in hun thuislandquote:Op zaterdag 11 november 2023 16:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit kan door bijvoorbeeld bedrijven die veel migranten inhuren/in dient hebben subsidie te geven om jun bedrijf
Expatregeling is 100.000 mensen, arbeidsmigranten 1,1 miljoen. Dus ja, het helpt. Maar niet al te veel en ik weet ook niet of je de goede groep raakt.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:25 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
In het geval van hoogopgeleide kan je gewoon de expatregeling helemaal afschaffen. Vertrekken ze vanzelf naar omliggende landen die wel die regeling hebben. Hoef je ook niet moeilijk te doen met subsidies, lijkt me sowieso vreemd om geld uit te geven te gaan om migranten naar hun land van herkomst terug te krijgen. Die zitten hier ook gewoon met de reden dat het hier beter is dan in hun thuisland
nee, kassen en de blokkendozen....quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Dit zijn hoog opgeleide immigranten die worden aangenomen voor functies waar in Nederland geen of inadequate kandidaten voor zijn. Daarvan zeg jij dat die bedrijven danmaar moeten verkassen naar de landen waar die immigranten vandaan komen? Dat is onmogelijk.
de subsidie is voor de bedrijven die je wilt laten vertrekken. Migranten uit de EU weren kan niet, dus dan zorg je ervoor dat ze hier niet meer hoeven te komen.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:25 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
In het geval van hoogopgeleide kan je gewoon de expatregeling helemaal afschaffen. Vertrekken ze vanzelf naar omliggende landen die wel die regeling hebben. Hoef je ook niet moeilijk te doen met subsidies, lijkt me sowieso vreemd om geld uit te geven te gaan om migranten naar hun land van herkomst terug te krijgen. Die zitten hier ook gewoon met de reden dat het hier beter is dan in hun thuisland
kennismigranten behoren ook overbodig te zijn met een goed onderwijssysteem (zie punten hierboven).quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Expatregeling is 100.000 mensen, arbeidsmigranten 1,1 miljoen. Dus ja, het helpt. Maar niet al te veel en ik weet ook niet of je de goede groep raakt.
Het is imho meer dat ze belasting meebetalen en gemiddeld een positievere bijdrage zullen leveren, want met de vergrijzing wordt het er niet makkelijker op om het allemaal betaalbaar te houden.quote:Op zaterdag 11 november 2023 17:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
kennismigranten behoren ook overbodig te zijn met een goed onderwijssysteem (zie punten hierboven).
een NLer betaalt met gelijk inkomen meer belastingquote:Op zaterdag 11 november 2023 17:27 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het is imho meer dat ze belasting meebetalen en gemiddeld een positievere bijdrage zullen leveren, want met de vergrijzing wordt het er niet makkelijker op om het allemaal betaalbaar te houden.
Nee hoor, dat kan prima alleen verdwijnen dan ook de banen voor de Nederlanders die daar werken naar het buitenland. Wat over het algemeen de grote meerderheid is, natuurlijk.quote:Op zaterdag 11 november 2023 16:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
En maakt minder kosten of denk jij dat hier heen verhuizen gratis is of zo? Buiten dat hebben wij al een enorm financieel voordeel omdat wij deze mensen niet hebben opgeleid.quote:Op zaterdag 11 november 2023 17:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
een NLer betaalt met gelijk inkomen meer belasting
Ja, maar pensionados niet en die kosten veel meer. Ik bedoelde overigens meer dan laaggeschoolde migranten daar.quote:Op zaterdag 11 november 2023 17:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
een NLer betaalt met gelijk inkomen meer belasting
Ik vind ook dat de vraag naar lagelonen immigranten weg moet worden genomen. Inderdaad glastuinbouw, distributiecentra, maar ook een flinke inkrimping van de veeteelt. Het levert onze economie maar weinig op, maar heeft een grote impact op ons land. Als stikstof- en klimaatbeleid kan worden doorgezet kan in ieder geval de veeteelt (ammoniakuitstoot) en de glastuinbouw (pesticiden en aardgasverbruik) worden gereduceerd.quote:Op zaterdag 11 november 2023 17:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee, kassen en de blokkendozen....
Krijg je dan niet een enorme toeloop in de winkelstraten?quote:Op zaterdag 11 november 2023 17:45 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb wel eens het idee opgeworpen om een forse accijns op bezorgen in te voeren om zonde vraag naar arbeidskrachten in distributie omlaag te brengen.
Maargoed dat willen de lui die erover jammeren ook niet.
Online winkelen is indetdaad heel goed voor het milieuquote:Op zaterdag 11 november 2023 18:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Krijg je dan niet een enorme toeloop in de winkelstraten?
Niet perse verkeerd hoor.
Maar qua duurzaamheid en verkeersintensiteit is online winkelen nog niet slecht denk ik.
Ik vind het echt bizar dat VVD waarschijnlijk nog zoveel stemmen gaat krijgen.quote:Op zaterdag 11 november 2023 20:27 schreef Gehrman het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuw peiling van de Hond.
Klopt, maar nog absurder is dat PVV+FvD bijna net zo hoog staan in de peiling.quote:Op zaterdag 11 november 2023 21:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik vind het echt bizar dat VVD waarschijnlijk nog zoveel stemmen gaat krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |