quote:KLM in vrije val, mogelijk 1000 vluchten minder naar VS
YTEKE DE JONG EN MIKE MULLER
Aangepast: 23 min geleden1 uur geledenin FINANCIEEL
AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappij KLM dreigt als gevolg van strafmaatregelen vanwege de krimp van Schiphol ruim duizend vluchten naar de VS kwijt te raken.
Op het hoofdkantoor in Amstelveen is paniek uitgebroken, melden insiders aan De Telegraaf.
Vakbonden roepen het kabinet op tot ’herbezinning’.
quote:De trans-Atlantische samenwerking met Delta, Air France en Virgin Atlantic is heel belangrijk voor de toekomst van KLM.
We hebben de Nederlandse overheid meermaals gewezen op de mogelijke consequenties die een gedwongen krimp met zich mee kan brengen in de vorm van retaliatie.
Dit is heel schadelijk voor KLM en brengt het netwerk dat Nederland verbindt met de rest van de wereld in gevaar", zegt een woordvoerder van KLM.
Luchtvaartkoepel Barin vindt dat het ministerie maandenlang 'struisvogelgedrag' heeft vertoond ten aanzien van mogelijke sancties van andere landen.
quote:GroenLinks/PvdA willen dat Eindhoven Airport krimpt:
‘Luchtvaart meer verantwoordelijk maken voor de luchtkwaliteit’
EINDHOVEN - Minder vluchten van en naar Eindhoven Airport. Met die inzet gaat de combinatie GroenLinks-PvdA de Tweede Kamerverkiezingen in. Dat de Eindhovense luchthaven moet krimpen, wordt opgenomen in het verkiezingsprogramma van de combinatie.
quote:Vliegveld Lelystad blijft ook de komende jaren dicht
De nieuwe terminal van Lelystad Airport. Beeld ANP
Het kabinet neemt deze vrijdag een historisch besluit: Schiphol moet krimpen.
Maar over die andere luchthaven, in Lelystad, valt de komende jaren juist geen beslissing.
Ja precies, scheelt uitstoot. Want die vluchten gaan helemaal niet via andere hubs natuurlijkquote:Op woensdag 8 november 2023 23:21 schreef DJKoster het volgende:
Mooi, scheelt weer uitstoot. Naar of via de VS vliegen hoef ik toch niet.
en Nederlanders gaan helemaal niet minder vliegen dan??quote:Op woensdag 8 november 2023 23:59 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja precies, scheelt uitstoot. Want die vluchten gaan helemaal niet via andere hubs natuurlijk.
Maar wel naar Griekenland ??quote:Op woensdag 8 november 2023 23:21 schreef DJKoster het volgende:
Mooi, scheelt weer uitstoot. Naar of via de VS vliegen hoef ik toch niet.
Aan hubs verdient nederland sowieso vrijwel niks, dus op wat baanvrerlies na is dit toch geen slecht nieuws?quote:Op woensdag 8 november 2023 23:59 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja precies, scheelt uitstoot. Want die vluchten gaan helemaal niet via andere hubs natuurlijk.
En ook baanverlies is i.h.a. geen slecht nieuws.quote:Op donderdag 9 november 2023 07:09 schreef 111210 het volgende:
[..]
Aan hubs verdient nederland sowieso vrijwel niks, dus op wat baanvrerlies na is dit toch geen slecht nieuws?
Ik reageerde op iemand die het had over uitstoot. Of Schiphol waarde heeft qua bereikbaarheid van het land gaan we de komende jaren merken vermoed ikquote:Op donderdag 9 november 2023 07:09 schreef 111210 het volgende:
[..]
Aan hubs verdient nederland sowieso vrijwel niks, dus op wat baanvrerlies na is dit toch geen slecht nieuws?
Spoken like e true ignoramus.quote:Op donderdag 9 november 2023 07:09 schreef 111210 het volgende:
Aan hubs verdient nederland sowieso vrijwel niks
Ja maar ik koop de CO2 aflaten en heb een huis vol met groene dingetjes!quote:
Mee eens. Mensen die familie aan de andere kant de wereld hebben wonen kunnen gaan lopen.quote:
Nee juist minder bewegingen. Neem al die zakenreizen, 80% daarvan kan prima in een teams meeting. Zelf rijd ik ook het hele land door terwijl met een beetje aanvullende maatregelen in onze producten de helft van die ritjes geschrapt kan worden.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:38 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik vind de anti-vlieg sentimenten toch wel vreemd hoor. Voor mij staat het uitstoot argument buiten kijf, dat is gewoon te hoog en daar moet iets aan gedaan worden. Echter blijft bereikbaarheid voor mij een groot goed. Iedereen moet toch juist mobieler worden dan minder? Niet vliegen ben ik dus op tegen, minder vliegen is prima.
quote:Op donderdag 9 november 2023 07:22 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Suggestieve TT: In het gelinkte artikel spreekt men namelijk van mogelijk.
OP is onjuist: Het gaat niet om routes, maar om slots en slots worden uitgegeven per individuele vluchtbeweging.
Het zou dus gaan om ongeveer anderhalve retourvlucht minder op enig amerikaanse luchthaven voor KLM per dag. Nou nou, poeh poeh.
Leuke stemmingmakerij weer TS.
quote:De Amerikanen pikken het niet dat demissionair Harbers (Infrastructuur) vanaf komende zomer het mes in de luchthaven zet.
Als gevolg moeten Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen 1135 zogeheten slots inleveren.
Als KLM hetzelfde aantal verliest op Amerikaanse luchthavens gaat dat om 22% van het totale aantal vluchten, bevestigen ingewijden.
Deze naïviteitquote:Op woensdag 8 november 2023 23:21 schreef DJKoster het volgende:
Mooi, scheelt weer uitstoot. Naar of via de VS vliegen hoef ik toch niet.
'Ik' zegt het ook zo mooi. Sommigen laten Nederland liever failliet gaan dan dat ze over hun anti-VVD principes heen stappen, dat ASML topic is ook zo'n mooi voorbeeld daarvan.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Deze naïviteit
Het zal precies 0 schelen qua uitstoot alleen pakt een ander nu de winst.
Niet zo boeiend allemaal. KLM bestemmingen VS: Houston, Los Angeles, San Francisco, Las Vegas, Atlanta, Chicago, Minneapolis, New York, Washington DC, Boston waarvan Minneapolis en Las Vegas meestal alleen 's-zomers.quote:
Het is wel grappig dat het altijd zwart wit is, KLIMAAT! behalve als het raakt aan iemands eigen hachje.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:38 schreef Pizzakoppo het volgende:
Niet vliegen ben ik dus op tegen, minder vliegen is prima.
Dit was ook zeg maar mijn punt.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:41 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Nee juist minder bewegingen. Neem al die zakenreizen, 80% daarvan kan prima in een teams meeting. Zelf rijd ik ook het hele land door terwijl met een beetje aanvullende maatregelen in onze producten de helft van die ritjes geschrapt kan worden.
Hetzelfde geldt voor woon-werkverkeer. Het overgrote deel van het kantoorwerk kan vanuit huis. Het zou een enorm deel uitstoot schelen als we daarin allemaal een stap zouden zetten.
Dan had ik je punt niet goed begrepenquote:Op donderdag 9 november 2023 09:36 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Dit was ook zeg maar mijn punt.
Met dat eerste ben ik het eens, met je tweede paragraaf niet. Een mens is toch een sociaal dier. Het is goed om collega’s te zien. Niet per se elke dag, maar toch een paar keer per week. Bovendien werk je zo beter samen en kun je zo samen nieuwe dingen bedenken. Het lijkt me behoorlijk dystopisch, iedereen met een kantoorbaan de hele dag thuis. Ah komt met de boodschappen. Tv voor entertainment. Nooit meer een mens zien.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:41 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Nee juist minder bewegingen. Neem al die zakenreizen, 80% daarvan kan prima in een teams meeting. Zelf rijd ik ook het hele land door terwijl met een beetje aanvullende maatregelen in onze producten de helft van die ritjes geschrapt kan worden.
Hetzelfde geldt voor woon-werkverkeer. Het overgrote deel van het kantoorwerk kan vanuit huis. Het zou een enorm deel uitstoot schelen als we daarin allemaal een stap zouden zetten.
Werk heeft ook een sociale functie, dus ik ga er in mee dat je niet moet willen dat thuiswerken de standaard is of moet worden.quote:Op donderdag 9 november 2023 10:45 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Met dat eerste ben ik het eens, met je tweede paragraaf niet. Een mens is toch een sociaal dier. Het is goed om collega’s te zien. Niet per se elke dag, maar toch een paar keer per week. Bovendien werk je zo beter samen en kun je zo samen nieuwe dingen bedenken. Het lijkt me behoorlijk dystopisch, iedereen met een kantoorbaan de hele dag thuis. Ah komt met de boodschappen. Tv voor entertainment. Nooit meer een mens zien.
Misschien om volledige efficiëntie te bereiken kan de AH wel een zo duurzaam mogelijk pakket met seizoensgroenten en eten als enkel brandstof samenstellen en dat bij iedereen bezorgen.
Volgens mij is dat wel eens ontkracht, heb het ergens gelezen/gezien. Dat dat behoorlijk tegenvalt.quote:Op donderdag 9 november 2023 07:49 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik reageerde op iemand die het had over uitstoot. Of Schiphol waarde heeft qua bereikbaarheid van het land gaan we de komende jaren merken vermoed ik.
“Wat baanverlies” is overigens een onderschatting, er zijn vrij veel banen (in)direct afhankelijk van Schiphol en KLM.
KLM alleen al is op AH en misschien de Rabo zelfs de grootste werkgever van Nederland, en dat is nog buiten Schiphol en afhankelijke bedrijven zoals toeleveranciers gerekend.
Ja, want er is in onze omringde landen natuurlijk helemaal geen discussie over klimaat en uitstoot gaande..quote:Op donderdag 9 november 2023 11:20 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Goed idee, dat Schiphol laten krimpen. Je bereikt er namelijk 0.0 mee wat klimaatgehuil betreft. De maatschappijen gooien hun vluchten dan wel om naar Dusseldorf, Brussel, etc, dus die verdwijnen echt niet. Bovendien gaan de mensen dan met de auto alsnog naar desbetreffende luchthavens om hun vlucht te pakken. Complete onzin dus, die krimp. Maar goed, een hoop mensen hebben een of andere groene waas in hun hoofd die elke vorm van logisch nadenken compleet laat verdampen.
Ow vast wel, maar daar zijn ze niet zo achterlijk om hun eigen economie kapot te maken. Men slaat, zoals gebruikelijk, weer eens compleet door in dit land.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:05 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ja, want er is in onze omringde landen natuurlijk helemaal geen discussie over klimaat en uitstoot gaande..
Oh wacht, toch wel.
Duitsland gaat prima zo met de energiewendequote:Op donderdag 9 november 2023 14:47 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Ow vast wel, maar daar zijn ze niet zo achterlijk om hun eigen economie kapot te maken. Men slaat, zoals gebruikelijk, weer eens compleet door in dit land.
De stemmingmakerij van de Telegraaf die op nul feiten gebaseerd is vind weer eens gretig aftrek, zie ik wel.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:47 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Ow vast wel, maar daar zijn ze niet zo achterlijk om hun eigen economie kapot te maken. Men slaat, zoals gebruikelijk, weer eens compleet door in dit land.
Dat dus. Zie de energiecrisis. Mensen met 2,5 keer modaal die de thermostaat resoluut 2 graden lager zetten (in maart 2022). Veel te braafjes. We waren toen net uit de coronalockdown. Dan ga je jezelf toch geen beperkinhen opleggen?quote:Op donderdag 9 november 2023 14:47 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Ow vast wel, maar daar zijn ze niet zo achterlijk om hun eigen economie kapot te maken. Men slaat, zoals gebruikelijk, weer eens compleet door in dit land.
Boek nu, Amsterdam-Miamiquote:Op donderdag 9 november 2023 18:55 schreef core2duo het volgende:
Uitgerekend had ik het over plannen voor een reis naar Miami. Ik kan de beslissing van de USA wel begrijpen.
Nederland gaat de wereld redden 🤮💩😂
Dus blijft gerust vliegen! Vergeet de great reset!
In mijn omgeving heeft een groeiend aantal mensen (meest hoogopgeleid) overigens vliegschaamte.
Ja Nederland is de hub functie, zelfs de subhub functie defintief kwijt nuquote:Op donderdag 9 november 2023 19:14 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Boek nu, Amsterdam-Miami
met tussenstop in Frankfurt![]()
Nederland staat duidelijk op 1 in de wereld qua klimaathysterie. Mede door mediapropaganda zien we hier de eerste gevolgen. Je noemt Dubai, daar ben ik al 4 keer geweest. Daar geen overdreven gedoe met duurzaamheid. Misschien wel het voordeel van een dictatuur - minder belangengroepen en minder milieulobby.quote:Op donderdag 9 november 2023 19:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja Nederland is de hub functie, zelfs de subhub functie defintief kwijt nu
de Subhub aan Frankfurt en Brussel en de echte hub is Dubai en Istanbul
Dus dat wordt voor de Nederlanders iedere keer 3 keer overstappen of met de trein naar Brussel of Parijs
Breng jij mij ff weg morgen , ok , Schiphol ?? Nee Parijs![]()
en Lelystad dat moet dan maar een asielcentrum worden waar we de werkwilligen gaan opsluiten met zakgeldquote:Op donderdag 9 november 2023 19:46 schreef core2duo het volgende:
[..]
Nederland staat duidelijk op 1 in de wereld qua klimaathysterie. Mede door mediapropaganda zien we hier de eerste gevolgen. Je noemt Dubai, daar ben ik al 4 keer geweest. Daar geen overdreven gedoe met duurzaamheid. Misschien wel het voordeel van een dictatuur - minder belangengroepen en minder milieulobby.
Het wordt nog lachen in de komende 10 jaar. We worden echt voor de gek gehouden met vliegschaamte (en nog wel meer zaken).
Nouja, het aantal werknemers is gewoon objectief meetbaar toch?quote:Op donderdag 9 november 2023 13:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat wel eens ontkracht, heb het ergens gelezen/gezien. Dat dat behoorlijk tegenvalt.
Klm presenteert zich graag als de grootste werkgever, maar in de praktijk viel dat vies tegen. Mede door alle subsidies en kwijtscheldingen die er nodig zijn om het bedrijf levend te houden.
Geloof dat dit bij follow the money langs gekomen is
en KLM is gewoon een Frans Staatsbedrijfquote:Op donderdag 9 november 2023 13:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat wel eens ontkracht, heb het ergens gelezen/gezien. Dat dat behoorlijk tegenvalt.
Klm presenteert zich graag als de grootste werkgever, maar in de praktijk viel dat vies tegen. Mede door alle subsidies en kwijtscheldingen die er nodig zijn om het bedrijf levend te houden.
Geloof dat dit bij follow the money langs gekomen is
Veel mensen nemen het vliegtuig natuurlijk ook niet zo zeer uit pure noodzaak, maar voor luxe activiteiten.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
De agrarische sector vervuilt 100 keer meer dan de luchtvaart en produceert producten die voor 80% pure luxe zijn. Maar laten we inderdaad de luchtvaart de nek omdraaien.
Dat ligt aan je definitie van luxe activiteiten. Werk? Familiebezoek? Vakantie? En als je met het argument komt 'Je kunt ook naar Texel op vakantie', dan ben je in mijn ogen af.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:23 schreef Halcon het volgende:
Veel mensen nemen het vliegtuig natuurlijk ook niet zo zeer uit pure noodzaak, maar voor luxe activiteiten.
Je hoeft helemaal niet op vakantie, dat is sowieso pure luxe.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat ligt aan je definitie van luxe activiteiten. Werk? Familiebezoek? Vakantie? En als je met het argument komt 'Je kunt ook naar Texel op vakantie', dan ben je in mijn ogen af.
Je lult alweer uit je nek. Franrijk heeft 28%, Nederland 13% van de aandelen in handen.quote:Op donderdag 9 november 2023 21:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en KLM is gewoon een Frans Staatsbedrijf
Nee hoor, de aarde gaat gewoon naar de klote en iedereen gaat dood.quote:Op donderdag 9 november 2023 19:46 schreef core2duo het volgende:
[..]
Nederland staat duidelijk op 1 in de wereld qua klimaathysterie. Mede door mediapropaganda zien we hier de eerste gevolgen. Je noemt Dubai, daar ben ik al 4 keer geweest. Daar geen overdreven gedoe met duurzaamheid. Misschien wel het voordeel van een dictatuur - minder belangengroepen en minder milieulobby.
Het wordt nog lachen in de komende 10 jaar. We worden echt voor de gek gehouden met vliegschaamte (en nog wel meer zaken).
Veel van die vluchten zijn natuurlijk niet broodnodig. Ook niet als het bv. werk is of familiebezoek. Werk, dat is bv. ook met 20 man naar een beurs gaan of zo, waar er 19 alleen mee gaan om te zuipen. Heb zelf een bedrijf. Meeste vluchten zijn gewoon omdat het leuk is voor personeel, als uitje. Maar valt er wat om als er maar eentje gaat of er niemand gaat? Meestal niet.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat ligt aan je definitie van luxe activiteiten. Werk? Familiebezoek? Vakantie? En als je met het argument komt 'Je kunt ook naar Texel op vakantie', dan ben je in mijn ogen af.
quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je lult alweer uit je nek. Franrijk heeft 28%, Nederland 13% van de aandelen in handen.
maar nederland koopt zo nu dan een 750 miljoen euro aandelen bij die onmiddelijk er na volstrekt waardeloos worden door verwateringquote:Wie is de eigenaar van KLM?
Aandeelhouders. Er zijn vijf aandeelhouders bekend met een gemeenschappelijk belang van 54,50% in Air France KLM. Deze aandeelhouders zijn Franse Staat (28,60%), Staat der Nederlanden (9,30%), CMA CGM (9,00%), China Eastern Airlines (4,70%) en Delta Air Lines (2,90%).
Dat is natuurlijk kul. Ontspanning is belangrijk. En als je niet alleen maar op een strand gaat hangen, kun je ook daadwerkelijk dingen leren tijdens je vakantie.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je hoeft helemaal niet op vakantie, dat is sowieso pure luxe.
Voor ontspanning is het niet strikt noodzakelijk dat je om de haverklap het vliegtuig pakt natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk kul. Ontspanning is belangrijk. En als je niet alleen maar op een strand gaat hangen, kun je ook daadwerkelijk dingen leren tijdens je vakantie.
Goed punt. We kunnen inderdaad terug naar 1835.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:43 schreef Halcon het volgende:
Veel van die vluchten zijn natuurlijk niet broodnodig. Ook niet als het bv. werk is of familiebezoek.
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat het meestal gewoon luxe is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Goed punt. We kunnen inderdaad terug naar 1835.
[ afbeelding ]
Er zijn weinig mensen die 'om de haverklap' het vliegtuig nemen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:45 schreef Halcon het volgende:
Voor ontspanning is het niet strikt noodzakelijk dat je om de haverklap het vliegtuig pakt natuurlijk.
Dat ligt aan je definitie van luxe. Ik vind reizen per definitie geen luxe. Het is iets dat ons verrijkt en iets dat bijdraagt aan de ontwikkeling van het menselijk ras. In tegenstelling tot (te) dure tomaten.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat het meestal gewoon luxe is.
Ook voor vliegen is er meestal wel een alternatief natuurlijk. Geen idee waar je vandaan haalt dat de meeste mensen vliegen omdat het strikt noodzakelijk is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Er zijn weinig mensen die 'om de haverklap' het vliegtuig nemen.
Bij de agrarische sector is het heel makkelijk aantoonbaar dat 80% luxe producten zijn, dat is namelijk het deel dat geexporteerd wordt. Dat is waar verreweg het meeste geld mee verdiend wordt. Nou, ga dan lekker in die landen waar je naartoe exporteert de grond verzieken ipv hier. Boeren hebben een alternatief. Voor vliegen is er geen alternatief.
Mja. Dozenstapelaars die op en neer naar Roemenië vliegen, mensen die naar Parijs vliegen voor een citytrip, figuren die naar Turkije vliegen om zich daar in een resort te bezatten...quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat ligt aan je definitie van luxe. Ik vind reizen per definitie geen luxe. Het is iets dat ons verrijkt en iets dat bijdraagt aan de ontwikkeling van het menselijk ras. In tegenstelling tot (te) dure tomaten.
Really? Wat is het (realistische) alternatief als je naar Hong Kong wil?quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:54 schreef Halcon het volgende:
Ook voor vliegen is er meestal wel een alternatief natuurlijk.
Schuld van de (Europese) politiek. Moeten ze er maar voor zorgen dat er een goed en betaalbaar netwerk is van hoge snelheidstreinen in Europa.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:55 schreef Halcon het volgende:
Mja. Dozenstapelaars die op en neer naar Roemenië vliegen, mensen die naar Parijs vliegen voor een citytrip, figuren die naar Turkije vliegen om zich daar in een resort te bezatten...
Niet naar Hong Kong gaan als dat niet strikt noodzakelijk is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Really? Wat is het (realistische) alternatief als je naar Hong Kong wil?
[..]
Schuld van de (Europese) politiek. Moeten ze er maar voor zorgen dat er een goed netwerk is van hoge snelheidstreinen in Europa.
Jij hebt trouwens iets tegen mensen uit Oost-Europa, he?
Je hebt geen realistisch alternatief, dus. Zoals ik al zei.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:04 schreef Halcon het volgende:
Niet naar Hong Kong gaan als dat niet strikt noodzakelijk is.
Er wil ook niemand naast een luchthaven wonen en toch doen veel mensen dat.quote:Goed netwerk van hoge snelheidstreinen ben ik ook voor. Er wil vast niemand naast wonen, maar zou natuurlijk wel iets zijn waarmee je korte vluchten in de ban kunt doen.
Niet gaan. Grote kans dat die trip naar Hong Kong luxe is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je hebt geen realistisch alternatief, dus. Zoals ik al zei.
[..]
Er wil ook niemand naast een luchthaven wonen en toch doen veel mensen dat.
Of je geeft gewoon toe dat er geen alternatief is in plaats van voor anderen te bepalen hoe ze hun leven moeten leiden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:09 schreef Halcon het volgende:
Niet gaan. Grote kans dat die trip naar Hong Kong luxe is.
Dan maar Terschelling. Vakantie hoeft niet per se naar een ver oord te zijn. In Nederland kun je je prima ontspannen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
En als je met het argument komt 'Je kunt ook naar Texel op vakantie', dan ben je in mijn ogen af.
Jij bent af.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:20 schreef ACT-F het volgende:
Dan maar Terschelling. Vakantie hoeft niet per se naar een ver oord te zijn. In Nederland kun je je prima ontspannen.
quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan maar Terschelling. Vakantie hoeft niet per se naar een ver oord te zijn. In Nederland kun je je prima ontspannen.
Alleen niet in deze tijd van het jaar. 8 tot 12 uur regen per dag, gemiddeld.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan maar Terschelling. Vakantie hoeft niet per se naar een ver oord te zijn. In Nederland kun je je prima ontspannen.
Jammer, joh. Hele goedkope vliegtickets voor mij.quote:
Droomvakanties zijn natuurlijk toegestaan. Dat kun je wel vanuit je zolderkamer doen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Jammer, joh. Hele goedkope vliegtickets voor mij.
Ik heb geen zolderkamer. Dus ik neem gewoon het vliegtuig.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Droomvakanties zijn natuurlijk toegestaan. Dat kun je wel vanuit je zolderkamer doen.
Bij Centerparcs hebben ze mooie bungalows met een zolderkamer.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik heb geen zolderkamer. Dus ik neem gewoon het vliegtuig.
Ik zou het niet weten. Nooit geweest. Kleine kans dat ik daar ooit kom.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bij Centerparcs hebben ze mooie bungalows met een zolderkamer.
Ach mooi opkikkertje voor de Duitse economie.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
In Düsseldorf knallen de Sektkurken.
Ik bepaal niks voor anderen. Ik zeg gewoon dat een vliegreis voor de meeste mensen in het vliegtuig niet strikt noodzakelijk is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Of je geeft gewoon toe dat er geen alternatief is in plaats van voor anderen te bepalen hoe ze hun leven moeten leiden.
Nee, je zei eerder dat er alternatieven zijn voor vliegen. Kijk maar.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik bepaal niks voor anderen. Ik zeg gewoon dat een vliegreis voor de meeste mensen in het vliegtuig niet strikt noodzakelijk is.
Maar in plaats van toe te geven dat je er naast zat, ga je een beetje rondjes draaien.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:54 schreef Halcon het volgende:
Ook voor vliegen is er meestal wel een alternatief natuurlijk.
Iets niet doen is vaak ook wel een alternatief.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, je zei eerder dat er alternatieven zijn voor vliegen. Kijk maar.
[..]
Maar in plaats van toe te geven dat je er naast zat, ga je een beetje rondjes draaien.
Rondjes.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Iets niet doen is vaak ook wel een alternatief.
Dat is het hele eieren eten. Je krijgt een slot toebedeeld waarop je gaat investeren in nieuwe kisten die je natuurlijk nooit terugverdient in een jaar tijd. Dan is het een logisch gevolg dat je financieel teruggepakt wordt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
En dat allemaal omdat een kleine Amerikaanse maatschappij enkele slots op Schiphol kwijt raakt. Nadat ze die afgelopen zomer pas kregen.
Bij de nieuwe slotverdelingen zou het een logischer criterium geweest zijn als de kortste vluchten als eerste zouden verdwijnen in plaats van de huidige historische rechten.quote:En als je al wil minderen qua vluchten; pak dan bestemmingen die je ook makkelijk met de trein kan bereiken.
Dat is normaal hier. Zwichten voor maatschappelijke druk. Op heel veel gebieden trouwens. Dat krijg je als niemand echt de baas is en iedereen zijn zegje zonodig moet doen. Precies om dit soort redenen heb ik geen vliegschaamte, het braafste jongetje van de klas idee. Extra betalen heb ik geen moeite mee, mits andere landen ook de vloegbelasting gaan verhogen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
En dat allemaal omdat een kleine Amerikaanse maatschappij enkele slots op Schiphol kwijt raakt. Nadat ze die afgelopen zomer pas kregen. Beetje overdreven reactie van de VS om het dan extreem af te reageren op KLM.
Anderzijds: typisch NL ook wel weer. Braafste jongetje van de klas willen zijn qua klimaat. Buigen voor de mensen die er wonen en klagen over geluidsoverlast. Alsof die mensen niet door hadden dat ze naast een vliegveld gingen wonen. Krimpen van een vliegveld gaat echt geen grote klimaat winst leveren, maar de schade zal best fors zijn.
En als je al wil minderen qua vluchten; pak dan bestemmingen die je ook makkelijk met de trein kan bereiken.
Helemaal niet, prima als Nederland het aantal vluchten wil terugdringen, maar kijk er dan niet raar van op dat de andere partij dan niets doet. Andere Amerikaanse maatschappijen verliezen volgend ook nog 339 slots, waarop zogeheten historische rechten rusten en wat een schending van het luchtvaartverdrag wordt gezien, waarin is bepaald dat beide landen onbeperkt toegang hebben tot elkaars markt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
En dat allemaal omdat een kleine Amerikaanse maatschappij enkele slots op Schiphol kwijt raakt. Nadat ze die afgelopen zomer pas kregen. Beetje overdreven reactie van de VS om het dan extreem af te reageren op KLM.
Zonder vliegen kan ik de hypotheek niet meer betalen en mijn naaste familie niet meer bezoeken. En zij mij ook niet.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:43 schreef Halcon het volgende:
Veel van die vluchten zijn natuurlijk niet broodnodig. Ook niet als het bv. werk is of familiebezoek.
Wat is eigenlijk de CO2 footprint van vooroordelen spuien?quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Veel van die vluchten zijn natuurlijk niet broodnodig. Ook niet als het bv. werk is of familiebezoek. Werk, dat is bv. ook met 20 man naar een beurs gaan of zo, waar er 19 alleen mee gaan om te zuipen. Heb zelf een bedrijf. Meeste vluchten zijn gewoon omdat het leuk is voor personeel, als uitje. Maar valt er wat om als er maar eentje gaat of er niemand gaat? Meestal niet.
Ben niet tegen vliegen. Vlieg zelf ook veel, maar het is in de meeste gevallen natuurlijk wel luxe. Ook bv. al die citytrips binnen Europa.
Of al die mensen die in Nederland dozen komen stapelen, het woningprobleem vergroten, al het geld wat ze verdienen bijna naar Oost-Europa sturen en dan om de haverklap op en neer vliegen om hun familie te zien. Blijf dan gewoon daar en zet die lelijke blokkendozen waar gestapeld worden niet in Venlo of zo neer.
Haha, dat wordt nog wat. Als dit plan doorgaat, wordt Nederland het lachertje van de wereld. Op andere punten is Nederland ook het braafste jongetje van de klas. Denk aan een WK voetbal in een Midden-Oosten land. Dan staat Nederland op 1 als het om moreel vingerwijzen gaat.quote:Op maandag 13 november 2023 09:50 schreef Mylene het volgende:
[..]
Helemaal niet, prima als Nederland het aantal vluchten wil terugdringen, maar kijk er dan niet raar van op dat de andere partij dan niets doet. Andere Amerikaanse maatschappijen verliezen volgend ook nog 339 slots, waarop zogeheten historische rechten rusten en wat een schending van het luchtvaartverdrag wordt gezien, waarin is bepaald dat beide landen onbeperkt toegang hebben tot elkaars markt.
Vandaag in ieder geval druk overleg in Brussel. Kijken of Nederland voet bij stuk houdt en wat ik gelezen heb wil Nederland het risico aanvaren dat KLM ook landingsrechten moet inleveren. Ik heb ook gelezen dat KLM in ieder dan ook niet meer op JFK mag vliegen.
En de kist waarmee JetBleu vliegt is een A321neo, juist dat soort vliegtuigen moeten welkom zijn op Schiphol.
Naast de VS verwacht men ook vergeldingsmaatregelen van Canada en China. Deze landen moeten ook slots inleveren.
[ afbeelding ]
Tsja en toch vraag ik mij dan af (of je het nu eens bent met de krimp of niet)... zou een politicus dit niet voorzien moeten hebben? Dit komt nu weer over alsof Harbers terug zijn hok in is gestuurd.quote:
quote:Nog een reden om voorlopig af te zien van het krimpplan is een brief van Eurocommissaris van Transport Adina-Ioana Vălean die het ministerie van Infrastructuur maandag ontving. Vălean uit daarin volgens Harbers ernstige zorgen over het niet volgen van de balanced approach-procedure.
Hierbij doelt de eurocommissaris op dat EU-regels voorschrijven dat je voor het terugdringen wel de juiste volgorde van stappen moet doorlopen om luchtvaartmaatschappijen ook de kans te geven dat op een andere manier te bereiken dan minder te vliegen. Vălean hint er volgens Harbers in haar brief op dat de Europese Commissie een procedure kan starten voor het niet naleven van Europese regelgeving.
Er is even laten zien wie de baas is.quote:Op dinsdag 14 november 2023 16:30 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Tsja en toch vraag ik mij dan af (of je het nu eens bent met de krimp of niet)... zou een politicus dit niet voorzien moeten hebben? Dit komt nu weer over alsof Harbers terug zijn hok in is gestuurd.
Dat zeker, zoiets moet geregeld worden met andere landen. Die vluchten gaan toch gewoon door via Duitsland of België. Zijn wij in Nederland lekker braaf met lege handen en het klimaat is niet geholpen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:21 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Er is even laten zien wie de baas is.
Terecht dat dit is teruggedraaid overigens imo.
Die gaan eerst druk bezig zijn met hun demo's met kozp en voor de israelische ambassade.quote:
Zo werkt het exact.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:53 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Dat zeker, zoiets moet geregeld worden met andere landen. Die vluchten gaan toch gewoon door via Duitsland of België. Zijn wij in Nederland lekker braaf met lege handen en het klimaat is niet geholpen.
Harbers dacht de Europese Commissie te passeren door een gekunstelde experimenteerregeling te introduceren. Blijkbaar slecht juridisch advies gehad, of gewoon geen goed vooroverleg gepleegd met de EC.quote:Op dinsdag 14 november 2023 16:30 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Tsja en toch vraag ik mij dan af (of je het nu eens bent met de krimp of niet)... zou een politicus dit niet voorzien moeten hebben? Dit komt nu weer over alsof Harbers terug zijn hok in is gestuurd.
Dit kabinet kan NIETS.quote:Op dinsdag 14 november 2023 16:30 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Tsja en toch vraag ik mij dan af (of je het nu eens bent met de krimp of niet)... zou een politicus dit niet voorzien moeten hebben? Dit komt nu weer over alsof Harbers terug zijn hok in is gestuurd.
Misschien dat deze realiteit bij sommigen nog even moet indalen. Maar onze 'soevereiniteit' en 'democratische rechtsstaat' is een façade. Wij kiezen 22 november onze uitvoerende bestuursleden.quote:Op dinsdag 14 november 2023 18:47 schreef Janneke141 het volgende:
We zijn dus ook al niet meer de baas over onze eigen luchthaven. Dat zal het vertrouwen in de politiek goed doen. En het was al zo hoog.
Mwah dat is wel erg gechargeerd. Je mag omwille van geluidsoverlast je luchthaven krimpen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 18:47 schreef Janneke141 het volgende:
We zijn dus ook al niet meer de baas over onze eigen luchthaven. Dat zal het vertrouwen in de politiek goed doen. En het was al zo hoog.
We maken ons nogal druk om doe provincie politiek inderdaad en ondertussen letten we helemaal niet op wat voor geweldige dingen er in de EU gebeuren, dat is wel echt slecht van de journalisten!quote:Op dinsdag 14 november 2023 18:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Misschien dat deze realiteit bij sommigen nog even moet indalen. Maar onze 'soevereiniteit' en 'democratische rechtsstaat' is een façade. Wij kiezen 22 november onze uitvoerende bestuursleden.
Provincie Nederland.
Dat dus ja. Je verplaatst het probleem alleen maar, andere landen profiteren, je raakt voornamelijk jezelf. Zoiets heeft pas zin als je het in samenspraak doet met andere landen, als je die verdragen dan ook naleeft (wat ze nu gewoon niet hebben gedaan) & als het geleidelijk gebeurd. Kunnen wel mopperen op de EU, op de VS, maar we zijn zelf akkoord gegaan met samenwerkingen, en onderlinge afspraken. Afspraken, en verdragen worden continue aangehaald als reden dat NL niks tegen asielzoekers kan doen, maar als het ons zelf even niet uitkomt, proberen we die verdragen te om zijlen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:53 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Dat zeker, zoiets moet geregeld worden met andere landen. Die vluchten gaan toch gewoon door via Duitsland of België. Zijn wij in Nederland lekker braaf met lege handen en het klimaat is niet geholpen.
Wel slim natuurlijk, relatief goedkoop huis kopen onder de rook van Schiphol en dan met zielige verhalen gaan proberen krimp af te dwingen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
Los daarvan vind ik het argument ‘omwonenden ervaren geluidsoverlast’ altijd nogal triest; die luchthaven bestaat al een poosje, die mensen wisten prima dat ze bij een luchthaven in de buurt gingen wonen.
Komt er ook één achter. We hebben de regie al weggegeven over energie, migratie, natuur etcetera.quote:Op dinsdag 14 november 2023 18:47 schreef Janneke141 het volgende:
We zijn dus ook al niet meer de baas over onze eigen luchthaven. Dat zal het vertrouwen in de politiek goed doen. En het was al zo hoog.
quote:Op donderdag 9 november 2023 00:03 schreef ACT-F het volgende:
De krimpplannen worden op de lange (polder)baan geschoven. Let maar op.
Het was natuurlijk een béétje voorspelbaar.quote:
Behalve mensen die er toen gingen wonen toen de luchthaven overlast laag of acceptabel was.quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat dus ja. Je verplaatst het probleem alleen maar, andere landen profiteren, je raakt voornamelijk jezelf. Zoiets heeft pas zin als je het in samenspraak doet met andere landen, als je die verdragen dan ook naleeft (wat ze nu gewoon niet hebben gedaan) & als het geleidelijk gebeurd. Kunnen wel mopperen op de EU, op de VS, maar we zijn zelf akkoord gegaan met samenwerkingen, en onderlinge afspraken. Afspraken, en verdragen worden continue aangehaald als reden dat NL niks tegen asielzoekers kan doen, maar als het ons zelf even niet uitkomt, proberen we die verdragen te om zijlen.
Los daarvan vind ik het argument ‘omwonenden ervaren geluidsoverlast’ altijd nogal triest; die luchthaven bestaat al een poosje, die mensen wisten prima dat ze bij een luchthaven in de buurt gingen wonen.
Als we het hebben over zuinigere toestellen dan het het over een paar procentpunten. Daarmee is luchtvaart nooit duurzaam te maken.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:56 schreef Misrer1972 het volgende:
Ik wil zeggen dat een luchthaven dichtbij een stad veel problemen oplevert, zowel geluidshinder en milieuwetgeving wel leidend zijn, maar ik denk dat op den duur niet meer kan. Dus waarom hebben we plannen voor een geheel nieuw luchthaven op een eiland in de zee niet doorgezet om Schiphol te vervangen in verre toekomst? Maar goed, een nieuw luchthaven zou veel beter zijn voor de KLM en haar netwerkmaatschappijen om fors verder te groeien dan op Schiphol. Dan sprak je ook niet over een krimp van vluchten wat ook de KLM hard zou raken en zeker heeft dit ook gevolgen voor afspraken tussen Nederland en Amerika, inclusief de EU.
Maar in het verleden koos vorige kabinetten altijd voor groei op Schiphol in plaats van geheel nieuw luchthaven in de zee, wat ook zie je nu veel problemen ontstaan rondom Schiphol. Ik denk dit wel verkeerde keus is wat vorige kabinetten heeft gemaakt met betrekking op visie van luchtvaart in Nederland, maar ondanks gaat KLM en andere maatschappijen door met verduurzamen van hun eigen vloten vliegtuigen te vervangen door zuinigere stillere schonere vliegtuigen (Airbus A320/321NEO en Boeing 737MAX, Boeing 787 en Airbus A350's).
Minister Harbers heeft nu krediet verspeeld met zijn plannen voor Schiphol. Ik denk zelfs krimp van vluchten op Schiphol onmogelijk is vanwege veel verzet van luchtvaartmaatschappijen en luchtvaartbedrijven, maar ook van landen die Nederland banden mee heeft. Milieuorganisaties probeerden ook altijd via de rechter gelijk te krijgen over luchtvaart, maar volgens mij hebben milieuorganisaties veel macht en genoeg geld om iemand om te kopen voor hun doelen na te streven!
Ik geef milieuorganisaties en politiek weinig kans om krimplannen verwezenlijken, omdat een addertje onder gras zit dat zeer ingewikkeld is met bepaalde procedures die ze moeten volgen. Als we jaren verder zijn hebben veel luchtvaartmaatschappijen veel nieuwe toestellen die veel minder CO2 uitstoten en zeker veel minder geluid maken dan zijn oudere voorgangers. Ik denk ook dat milieuorganisaties echt wel kennis hebben van hoe het milieu werkt en in elkaar steekt, maar niet van luchtvaart en vliegtuigen, omdat ze ook soms wel onzin uitkramen.
Omwonenden rondom Schiphol klagen jaren lang over het vlieglawaai van overdag tot nacht, maar ze probeerden ook hun plannen te maken voor minder vluchten op Schiphol via overleg met de maatschappijen, kabinet en de gemeente. Dat mislukte faliekant, zowel ook veel geruzie en irritaties over heen en weer kwamen van beide kanten. Dat leidde soms wel tot rechtszaken waar ook Schiphol aan lange eind trok van omwonenden.
Dit alles speelt zich mee dat Schiphol een probleemluchthaven is geworden in vele jaren die we nu meemaken, maar als Nederland toch in verre toekomst een grote rol van betekenis wil spelen in internationale wereld moeten we ook nadenken over een geheel nieuw luchthaven op een eiland in Noordzee, veel groter dan Schiphol. Dit kan zeer van belang zijn voor de KLM-AirFrance om verder te kunnen groeien om een grote rol spelen in consolidatie van allianties. We kunnen best veel miljarden investeren in een duurzame grote luchthaven wat ook meer milieuwinst kan opleveren. Nadeel is ook dat deze project veel duurder is dan geraamd, maar ook zeer complex is vanwege milieutechnisch is of niet, weeromstandigheden om te landen, corrosie bij het vliegtuigen en etc. Heel lastig om alles goed over te wegen voor het politiek, maar misschien is het wel beste voor ons allemaal voor verre toekomst.
Ja, maar grote geld regeert nog steeds en wint ook nog meer van milieu. Kijk, vele akkoorden lappen ook meer aan elkaar zowel doelstellingen, echter houden ze dan niet meer aan wat er afgesproken is en handtekening gezet. Het blijft ook nog nu toe zeer ongewis wie echt gelijk kan hebben over die doelstellingen, wat ook wel problematisch kan worden.quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:15 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als we het hebben over zuinigere toestellen dan het het over een paar procentpunten. Daarmee is luchtvaart nooit duurzaam te maken.
De EU en NL hebben de handtekening gezet onder CO2 reductie doelstellingen. Niks doen aan luchtvaart is op zijn best de kop in het zand steken tot een rechter aktie afdwingt tegen 10x de kosten (zie stikstof en Urgenda), maar mijn inziens wederom een bewuste graai in de portemonnee van Jan Modaal door een kleine groep rijke wereldburgers.
Waarom moeilijk doen met een miljarden project op zee. Luchthaven Lelystad is al jaren geleden opgeleverd, maar die houden ze ook nog dicht de komende 5 jaar, omdat niemand een keuze durft te maken.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:56 schreef Misrer1972 het volgende:
Ik wil zeggen dat een luchthaven dichtbij een stad veel problemen oplevert, zowel geluidshinder en milieuwetgeving wel leidend zijn, maar ik denk dat op den duur niet meer kan. Dus waarom hebben we plannen voor een geheel nieuw luchthaven op een eiland in de zee niet doorgezet om Schiphol te vervangen in verre toekomst?
Wat had je dan verwacht? Regenboogglijbanen en rondvliegen op eenhoorntjes?quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:46 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Ja, maar grote geld regeert nog steeds en wint ook nog meer van milieu. Kijk, vele akkoorden lappen ook meer aan elkaar zowel doelstellingen, echter houden ze dan niet meer aan wat er afgesproken is en handtekening gezet. Het blijft ook nog nu toe zeer ongewis wie echt gelijk kan hebben over die doelstellingen, wat ook wel problematisch kan worden.
Las in de wachtruimte van de huisarts dat weggegooid eten vervuilender is dan de luchtvaart. Dus misschien daar beter effort in steken?quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:15 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als we het hebben over zuinigere toestellen dan het het over een paar procentpunten. Daarmee is luchtvaart nooit duurzaam te maken.
De EU en NL hebben de handtekening gezet onder CO2 reductie doelstellingen. Niks doen aan luchtvaart is op zijn best de kop in het zand steken tot een rechter aktie afdwingt tegen 10x de kosten (zie stikstof en Urgenda), maar mijn inziens wederom een bewuste graai in de portemonnee van Jan Modaal door een kleine groep rijke wereldburgers.
Raad je aan eens een paar treinreizen te maken naar Berlijn, Hamburg, München..quote:Op woensdag 15 november 2023 13:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Las in de wachtruimte van de huisarts dat weggegooid eten vervuilender is dan de luchtvaart. Dus misschien daar beter effort in steken?
Luchtvaart zou ik verder inzetten op treinen. Dan is er voldoende reden om te kappen of in elk geval fors te minderen met vluchten van een uurtje binnen Europa.
Overigens waren de politieke partijen zelf moeilijk aan het doen tijdens debatten over de toekomst van onze luchtvaart, maar over luchthaven Lelystad is al lang klaar gestroomd voor charters en low-costvluchten, nog lang is hij niet open. Echter vinden ze Schiphol nog belangrijker om te behouden dan luchthaven Lelystad. Inderdaad heeft een minister van Infrastructuur en Waterstaat niet altijd verstand heeft van hoe in het luchtvaart is, blijkt maar weer dat hij de krimp van vluchten op Schiphol op laatste moment voorlopig afgeblazen, zowel onder druk van EU en VS.quote:Op dinsdag 14 november 2023 23:32 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Waarom moeilijk doen met een miljarden project op zee. Luchthaven Lelystad is al jaren geleden opgeleverd, maar die houden ze ook nog dicht de komende 5 jaar, omdat niemand een keuze durft te maken.
Om het dan uiteindelijk helemaal af te blazen en alles op Schiphol te houden.
Ze schieten zich ook wel zelf in de voet, als grootaandeelhouder van KLM, en het bedrijf dan nog levend proberen te houden met miljarden staatsteun als het weer bijna kopje onder gaat.
Daarom moet er ook meer ingezet worden op treinen en goede treinverbindingen.quote:Op woensdag 15 november 2023 13:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Raad je aan eens een paar treinreizen te maken naar Berlijn, Hamburg, München..
Enige land waar in mijn ervaring de trein een alternatief is voor korte vluchten in Frankrijk.
Indigo heeft ook nog een order van 1330 Airbusjes uitstaan. Maar met de Schiphol reductie gaan we echt een grote impact hebbenquote:Op woensdag 15 november 2023 13:13 schreef michaelmoore het volgende:
Emirates koopt ervoor 53 miljard aan vliegtuigen bij en Turkije ook 300 vliegtuigen, mwat wil jetten nu dan
Probleem daarbij is dat een vliegveld snel gebouwd is, en slots nog sneller gealloceerd. Een snelle trein verbinding opzetten? 30 jaar is zo voorbij. Verschilt ook erg per land.quote:Op woensdag 15 november 2023 13:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daarom moet er ook meer ingezet worden op treinen en goede treinverbindingen.
Als reiziger zou ik ook liever in de trein zitten dan in het vliegtuig. Trein wordt pas vervelend als het heel lang duurt en je moet gaan overstappen. Zou dat niet hoeven en kun je gewoon relaxt zitten, dan zou ik daar kunnen werken en zo. In het vliegtuig kan dat allemaal maar in mindere mate met die gammele plankjes waar je je laptop op kunt zetten.
Zelfs in de BC is het bij veel maatschappijen ruk.
Eerst via Istanboel naar de VS vliegen, en retour ook via die route.quote:Op woensdag 15 november 2023 13:13 schreef michaelmoore het volgende:
Emirates koopt ervoor 53 miljard aan vliegtuigen bij en Turkije ook 300 vliegtuigen, mwat wil jetten nu dan
of via londen of parijsquote:Op woensdag 15 november 2023 14:14 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Eerst via Istanboel naar de VS vliegen, en retour ook via die route.
Dat is een illusie, in de stedelijke gebieden binnen Europa is het spoor nu al overbelast, laat staan als daar nog een hoop treinen bij moeten komen. In Nederland wordt grofweg 10% van de vervoerskilometers per spoor gemaakt, dat kan niet substantieel vergroot worden zonder gigantische investeringen.quote:Op woensdag 15 november 2023 13:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Las in de wachtruimte van de huisarts dat weggegooid eten vervuilender is dan de luchtvaart. Dus misschien daar beter effort in steken?
Luchtvaart zou ik verder inzetten op treinen. Dan is er voldoende reden om te kappen of in elk geval fors te minderen met vluchten van een uurtje binnen Europa.
Al lijkt die ook te gaan stranden, althans, als krimp het doel is ipv een middel:quote:Op dinsdag 14 november 2023 18:54 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Alleen wel via de Europese procedure. Dat proces loopt ook gewoon.
Om de doelstelling te halen is en en nodig, niet of of.quote:Op woensdag 15 november 2023 13:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Las in de wachtruimte van de huisarts dat weggegooid eten vervuilender is dan de luchtvaart. Dus misschien daar beter effort in steken?
Luchtvaart zou ik verder inzetten op treinen. Dan is er voldoende reden om te kappen of in elk geval fors te minderen met vluchten van een uurtje binnen Europa.
Minder eten weg gooien lijkt me eenvoudiger te halen dan een spoorwegennetwerk aanleggen of vliegvelden fors in gaan krimpen.quote:Op woensdag 15 november 2023 19:44 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Om de doelstelling te halen is en en nodig, niet of of.
Jaren geleden een artikel gelezen over een stad in Belgie waar inwoners een kip kregen van de stad. De hoeveelheid afval daalde dramatisch wat een enorme kostenbesparing was. Net al de verkoop van eieren trouwens.quote:Op donderdag 16 november 2023 09:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Minder eten weg gooien lijkt me eenvoudiger te halen dan een spoorwegennetwerk aanleggen of vliegvelden fors in gaan krimpen.
Je hebt ook minder het waterbedeffect. Als Schiphol krimpt, breiden ze elders wel weer uit. Als wij minder eten weg flikkeren, gaan ze niet elders extra weg flikkeren.
In Aalst was dat, ja.quote:Op donderdag 16 november 2023 09:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jaren geleden een artikel gelezen over een stad in Belgie waar inwoners een kip kregen van de stad. De hoeveelheid afval daalde dramatisch wat een enorme kostenbesparing was. Net al de verkoop van eieren trouwens.
Wat een bs. Net alsof je niet kan ontspannen als er niet eerst een vliegreis tussen zit.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk kul. Ontspanning is belangrijk. En als je niet alleen maar op een strand gaat hangen, kun je ook daadwerkelijk dingen leren tijdens je vakantie.
1. Schiphol ligt niet dichtbij de stad. Althans niet bij Amsterdam.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:56 schreef Misrer1972 het volgende:
Ik wil zeggen dat een luchthaven dichtbij een stad veel problemen oplevert, zowel geluidshinder en milieuwetgeving wel leidend zijn, maar ik denk dat op den duur niet meer kan. Dus waarom hebben we plannen voor een geheel nieuw luchthaven op een eiland in de zee niet doorgezet om Schiphol te vervangen in verre toekomst? Maar goed, een nieuw luchthaven zou veel beter zijn voor de KLM en haar netwerkmaatschappijen om fors verder te groeien dan op Schiphol. Dan sprak je ook niet over een krimp van vluchten wat ook de KLM hard zou raken en zeker heeft dit ook gevolgen voor afspraken tussen Nederland en Amerika, inclusief de EU.
Maar in het verleden koos vorige kabinetten altijd voor groei op Schiphol in plaats van geheel nieuw luchthaven in de zee, wat ook zie je nu veel problemen ontstaan rondom Schiphol. Ik denk dit wel verkeerde keus is wat vorige kabinetten heeft gemaakt met betrekking op visie van luchtvaart in Nederland, maar ondanks gaat KLM en andere maatschappijen door met verduurzamen van hun eigen vloten vliegtuigen te vervangen door zuinigere stillere schonere vliegtuigen (Airbus A320/321NEO en Boeing 737MAX, Boeing 787 en Airbus A350's).
Minister Harbers heeft nu krediet verspeeld met zijn plannen voor Schiphol. Ik denk zelfs krimp van vluchten op Schiphol onmogelijk is vanwege veel verzet van luchtvaartmaatschappijen en luchtvaartbedrijven, maar ook van landen die Nederland banden mee heeft. Milieuorganisaties probeerden ook altijd via de rechter gelijk te krijgen over luchtvaart, maar volgens mij hebben milieuorganisaties veel macht en genoeg geld om iemand om te kopen voor hun doelen na te streven!
Ik geef milieuorganisaties en politiek weinig kans om krimplannen verwezenlijken, omdat een addertje onder gras zit dat zeer ingewikkeld is met bepaalde procedures die ze moeten volgen. Als we jaren verder zijn hebben veel luchtvaartmaatschappijen veel nieuwe toestellen die veel minder CO2 uitstoten en zeker veel minder geluid maken dan zijn oudere voorgangers. Ik denk ook dat milieuorganisaties echt wel kennis hebben van hoe het milieu werkt en in elkaar steekt, maar niet van luchtvaart en vliegtuigen, omdat ze ook soms wel onzin uitkramen.
Omwonenden rondom Schiphol klagen jaren lang over het vlieglawaai van overdag tot nacht, maar ze probeerden ook hun plannen te maken voor minder vluchten op Schiphol via overleg met de maatschappijen, kabinet en de gemeente. Dat mislukte faliekant, zowel ook veel geruzie en irritaties over heen en weer kwamen van beide kanten. Dat leidde soms wel tot rechtszaken waar ook Schiphol aan lange eind trok van omwonenden.
Dit alles speelt zich mee dat Schiphol een probleemluchthaven is geworden in vele jaren die we nu meemaken, maar als Nederland toch in verre toekomst een grote rol van betekenis wil spelen in internationale wereld moeten we ook nadenken over een geheel nieuw luchthaven op een eiland in Noordzee, veel groter dan Schiphol. Dit kan zeer van belang zijn voor de KLM-AirFrance om verder te kunnen groeien om een grote rol spelen in consolidatie van allianties. We kunnen best veel miljarden investeren in een duurzame grote luchthaven wat ook meer milieuwinst kan opleveren. Nadeel is ook dat deze project veel duurder is dan geraamd, maar ook zeer complex is vanwege milieutechnisch is of niet, weeromstandigheden om te landen, corrosie bij het vliegtuigen en etc. Heel lastig om alles goed over te wegen voor het politiek, maar misschien is het wel beste voor ons allemaal voor verre toekomst.
Zo'n luchthaven op zee is ook niet zomaar even gebouwd.quote:Op donderdag 16 november 2023 12:02 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Schiphol ligt niet dichtbij de stad. Althans niet bij Amsterdam.
2. Een nieuwe luchthaven, zeker in de noordzee is onnozel en nergens voor nodig.
3. Omwonenden moeten niet janken, die kiezen er zelf voor.
Een beetje baggerschip doet 5000m3 p/d en de Noordzee is gemiddeld ongeveer 20m diep. Dan nog inklinken met trilnaalden, zeewering, gebouwen en infrastructuur om er te komen.quote:Op donderdag 16 november 2023 12:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zo'n luchthaven op zee is ook niet zomaar even gebouwd.
Klopt ja, eerst komen er nog veel procedures en spreekavonden over wat er precies gebouwd moet worden of niet, maar kan ook op veel bezwaren komen vanuit milieuorganisaties en zo, kost veel jaren overheen. Zeker moet men veel debatten gevoerd worden in de Tweede Kamer en de Eerste Kamer, daarna mogelijk besluiten nemen of wel zinvol is.quote:Op donderdag 16 november 2023 12:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zo'n luchthaven op zee is ook niet zomaar even gebouwd.
Kost minstens van 30 tot en met 60 miljard euro kosten inclusief voorkosten met eventueel bouwtekeningen en berekeningen. Dit alles kan vele jaren duren, maar kan men ook wel vertragen zowel veel moeten aanpassen aan wensen van de tijd voldoen. Vergeet men ook niet dat wel rechtszaken bijkomen voordat besluit definitief wordt.quote:Op donderdag 16 november 2023 12:41 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Een beetje baggerschip doet 5000m3 p/d en de Noordzee is gemiddeld ongeveer 20m diep. Dan nog inklinken met trilnaalden, zeewering, gebouwen en infrastructuur om er te komen.
Duurt wel even ja en zal een lieve duit gaan kosten.
Je krijgt rechtszaak na rechtszaak. En de politiek moet het er over eens worden. Alleen dat al lijkt me een garantie dat het niet gaat gebeuren.quote:Op donderdag 16 november 2023 14:57 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Klopt ja, eerst komen er nog veel procedures en spreekavonden over wat er precies gebouwd moet worden of niet, maar kan ook op veel bezwaren komen vanuit milieuorganisaties en zo, kost veel jaren overheen. Zeker moet men veel debatten gevoerd worden in de Tweede Kamer en de Eerste Kamer, daarna mogelijk besluiten nemen of wel zinvol is.
Welke staatssteun is dat precies? Bedoel je de NOW-regeling, waar elk bedrijf in Nederland gebruik van kon maken? Of bedoel je de lening die volledig is terugbetaald (met 8% rente)?quote:Op dinsdag 14 november 2023 23:32 schreef Jed1Gam het volgende:
... en het bedrijf dan nog levend proberen te houden met miljarden staatsteun als het weer bijna kopje onder gaat.
Dat heb ik dan ook nergens gezegd. Misschien wat beter opletten volgende keer. Het enige dat ik zeg is dat vakantie niet alleen maar pure luxe is.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:15 schreef the-eye het volgende:
[..]
Wat een bs. Net alsof je niet kan ontspannen als er niet eerst een vliegreis tussen zit.
Ik vlieg zelf ook volop hoor en blijf dat ook vooral doen. Maar meeste mensen zitten natuurlijk niet in dat vliegtuig omdat het strikt noodzakelijk is of voor een strikt noodzakelijk doel.quote:Op vrijdag 17 november 2023 09:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat heb ik dan ook nergens gezegd. Misschien wat beter opletten volgende keer. Het enige dat ik zeg is dat vakantie niet alleen maar pure luxe is.
En nu we het toch over vliegen hebben. Het kan mij persoonlijk geen kloot schelen wat jullie er van vinden. Ik zal echt niet een vlucht minder nemen, omdat jullie (of wie dan ook) er iets van vinden.
Meer wie heeft er bepaald dat je alleen mag vliegen als het strikt noodzakelijk is? Rob Jetten?quote:Op vrijdag 17 november 2023 09:27 schreef Halcon het volgende:
Ik vlieg zelf ook volop hoor en blijf dat ook vooral doen. Maar meeste mensen zitten natuurlijk niet in dat vliegtuig omdat het strikt noodzakelijk is of voor een strikt noodzakelijk doel.
Niemand. Maar discussie ging over nut, noodzaak e.d.quote:Op vrijdag 17 november 2023 09:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Meer wie heeft er bepaald dat je alleen mag vliegen als het strikt noodzakelijk is? Rob Jetten?
Ik vind helemaal niks van jouw vliegen, vlieg maar een eind weg hoorquote:Op vrijdag 17 november 2023 09:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat heb ik dan ook nergens gezegd. Misschien wat beter opletten volgende keer. Het enige dat ik zeg is dat vakantie niet alleen maar pure luxe is.
En nu we het toch over vliegen hebben. Het kan mij persoonlijk geen kloot schelen wat jullie er van vinden. Ik zal echt niet een vlucht minder nemen, omdat jullie (of wie dan ook) er iets van vinden.
Oh, ik dacht dat dit een anti-KLM/luchtvaart-thread was.quote:Op vrijdag 17 november 2023 09:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Niemand. Maar discussie ging over nut, noodzaak e.d.
quote:Op woensdag 8 november 2023 23:40 schreef Janneke141 het volgende:
Snel, laten we een miljoen miljard aan belastinggeld overmaken om de KLM te redden!
Klopt. in de politiek gaat het altijd om eigen belangen voorop vooral eigen gelijk te hebben, maar ze blijven altijd zeuren zeuren om welke punten dan ook. Je ziet ook in elke programma van een politieke partijen waar ook standpunten ver van uit elkaar drijven. Als het om grote bouw projecten gaat kunnen ze jaren vertragen en alsnog toch afblazen vanwege hoge kosten en wetgevingen.quote:Op vrijdag 17 november 2023 08:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je krijgt rechtszaak na rechtszaak. En de politiek moet het er over eens worden. Alleen dat al lijkt me een garantie dat het niet gaat gebeuren.
Wereldwijd gezien in ieder geval. Voor Nederland zie ik het somber in. Er zijn in dit land veel te veel belangengroepen die hun zin doordrijven (en het uiteindelijk vaak krijgen). Schiphol zal op termijn alsnog moeten krimpen. Ook op andere terreinen dan klimaat verpesten belangengroepen het vaak, en zijn er te veel demonstraties.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:29 schreef phpmystyle het volgende:
Gelukkig blijft het volume gehandhaafd.
En graag uitbreiden, de behoefte om te vliegen neemt toe.
Ik blijf optimistisch. Sentiment is aan het veranderen.quote:Op zaterdag 18 november 2023 14:19 schreef core2duo het volgende:
[..]
Wereldwijd gezien in ieder geval. Voor Nederland zie ik het somber in. Er zijn in dit land veel te veel belangengroepen die hun zin doordrijven (en het uiteindelijk vaak krijgen). Schiphol zal op termijn alsnog moeten krimpen. Ook op andere terreinen dan klimaat verpesten belangengroepen het vaak, en zijn er te veel demonstraties.
dusseldorf gaat ook goed, of Brusselquote:Op zaterdag 18 november 2023 14:59 schreef quirina het volgende:
Gewoon vanuit Duitsland vliegen. Beter voor de portemonnee en je bent er zo met de auto.
Ze zoeken het maar uit hier.
KLM is deel van een Franse onderneming, DAF is van een canadese bedrijf, Fokker bestaat niet meer en Hoogovens is nu van een indier met meerquote:Op vrijdag 17 november 2023 09:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat dit een anti-KLM/luchtvaart-thread was.
[..]
We gaan het meemaken. Hoe zie je dat het sentiment aan het veranderen is?quote:Op zaterdag 18 november 2023 14:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik blijf optimistisch. Sentiment is aan het veranderen.
Steeds meer ruimte voor "alternatief rechts", het harde aanvallen en demoniseren vanuit media begint te luwen, woke krijg steeds meer tegenspraak. Ik merk zelf ook dat er een soort taboe er niet meer is, peilingen bevestigen het.quote:Op zaterdag 18 november 2023 17:19 schreef core2duo het volgende:
[..]
We gaan het meemaken. Hoe zie je dat het sentiment aan het veranderen is?
Op zich heb ik niet per sé iets tegen duurzaamheid, maar in Nederland straalt men totaal geen trots uit. Het gebeurt vanuit plichtsbesef.
Zie je wel.quote:
Nee?quote:Op vrijdag 17 november 2023 09:44 schreef the-eye het volgende:
We kennen allemaal de vakantiestress waarbij stellen bijna in scheiding liggen voordat ze op de plaats van bestemming zijn omdat het allemaal bijzonder en ver weg moet zijn
Ieder land krijgt er 200 vliegtuigen bij en wij krijgen FransTimmermansquote:Op maandag 20 november 2023 11:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee?
Schijnbaar ken jij dat soort stresskippen, maar dat is toch echt iemand zelf.
Vliegen is heerlijk, lekker ontspannen op het vliegveld en in het vliegtuig. Genieten.
Ik ben vaak pas echt ontspannen als we zijn aangekomen op bestemming; vliegen is meer een middel om er te komen, maar soms best veel gedoe. Bij treinreizen kan ik onderweg al wat meer relaxen, net wat minder gedoe. Maar zoals je al zegt, dat is per persoon anders uiteindelijk.quote:Op maandag 20 november 2023 11:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee?
Schijnbaar ken jij dat soort stresskippen, maar dat is toch echt iemand zelf.
Vliegen is heerlijk, lekker ontspannen op het vliegveld en in het vliegtuig. Genieten.
Precies waarom dit idee zo dom was. Je raakt je eigen land enorm, en de landen om je heen profiteren; het ''probleem'' van veel luchtvaart blijft bestaan, je verplaatst het alleen maar zodat we ons hier een schouderklopje kunnen geven omdat wij tenminste wél goed bezig zijn in NL.quote:Op zaterdag 18 november 2023 14:59 schreef quirina het volgende:
Gewoon vanuit Duitsland vliegen. Beter voor de portemonnee en je bent er zo met de auto.
Ze zoeken het maar uit hier.
Daarom de vraag afremmen. Overstappers verdienen we ook maar weinig aan dus kunnen we prima missen.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:29 schreef phpmystyle het volgende:
Gelukkig blijft het volume gehandhaafd.
En graag uitbreiden, de behoefte om te vliegen neemt toe.
De vraag hoeft niet afgeremd te worden, van vliegen worden mensen blij. Het is gewoon een voorziening. We gaan ook de vraag naar sport of fietsen niet afremmen.quote:Op maandag 20 november 2023 16:23 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Daarom de vraag afremmen. Overstappers verdienen we ook maar weinig aan dus kunnen we prima missen.
100% kletskoek.quote:Op maandag 20 november 2023 16:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De vraag hoeft niet afgeremd te worden, van vliegen worden mensen blij. Het is gewoon een voorziening. We gaan ook de vraag naar sport of fietsen niet afremmen.
Overstappers heb je nodig om goede verbindingen te hebben en gegund te krijgen. De mensen daar wisten dat er een vliegveld lag toen ze er gingen wonen, daar zal de vraagprijs van de woning dan ook wel naar geweest zijn. Kunnen ze niet tegen de herrie of fijnstof? Dan moeten ze maar verhuizen.
quote:
Hij heeft hartstikke gelijk.quote:
We hebben hier niet het volume voor point to point met een breed scala aan verbindingen.quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, echter in de praktijk werkt het niet zo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |