abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211238049
Dochter wordt binnenkort 12 jaar. En ze begon vanavond een gesprek over kleedgeld.
Dat wil ze namelijk heel graag.

Ze krijgt nu 7,50 zakgeld per week op haar bankrekening gestort (dus ongeveer 30 euro per maand).
Ik dacht om hiervan 60 euro te maken per maand: kleedgeld en zakgeld.

Wat ze niet hoeft te kopen: schoenen en winterjas.

Wat doen jullie? Zijn dit een beetje normale bedragen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 8 november 2023 @ 20:56:34 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211238083
Ik had mijn kleedgeld en zakgeld op aparte rekeningen. Dat is wellicht iets om te overwegen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_211238149
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 20:56 schreef kanovinnie het volgende:
Ik had mijn kleedgeld en zakgeld op aparte rekeningen. Dat is wellicht iets om te overwegen?
Dan loopt ze met twee bankpassen. Nu heeft ze er gewoon 1 van haarzelf, gekoppeld aan haar bankrekening.

Maar om het inzicht te bevorderen is een kasboekje in het begin wel slim, wellicht. En dat we dat eens per maand bespreken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 8 november 2023 @ 21:05:16 #4
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211238180
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan loopt ze met twee bankpassen. Nu heeft ze er gewoon 1 van haarzelf, gekoppeld aan haar bankrekening.

Maar om het inzicht te bevorderen is een kasboekje in het begin wel slim, wellicht. En dat we dat eens per maand bespreken.
Dat had ik toen ook. Het zorgt er wel voor dat je niet per ongeluk al je geld opmaakt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_211238197
Bij veel banken kan je verschillende potjes maken. Dan maak je een apart potje kleedgeld. Dat is voor het overzicht wel handig, zeker in het begin
pi_211238278
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:07 schreef Roessst het volgende:
Bij veel banken kan je verschillende potjes maken. Dan maak je een apart potje kleedgeld. Dat is voor het overzicht wel handig, zeker in het begin
Ik zal dat even bekijken bij haar rekening.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211238444
Mijn dochter heeft sinds haar 12e een bankrekening met eigen pas en daaraan gekoppeld een spaarrekening waarop ze verschillende potjes heeft aangemaakt. Haar kleedgeld stort ik in een speciaal potje op haar spaarrekening. Als ze kleding wil kopen dan boekt ze dat zelf over vanaf haar spaarrekening, want ze heeft alleen een betaalpas voor de betaalrekening.

Het is op deze leeftijd nog lastig om goed overzicht te houden van wat er binnen komt en er uit gaat, dus vandaar deze constructie en dat werkt hier erg goed. Vooral omdat het kleedgeld niet zomaar op kan gaan in de schoolkantine of iets dergelijks. ;)
pi_211238451
60 euro zak- en kleedgeld is een leuk bedrag om mee te beginnen.

Hoe zit het met sportkleding, ondergoed? Zit er voor jou nog een verschil tussen wat ze met het geld mag kopen? wat moet ze van haar zakgeld betalen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_211238554
Mijn eerste gevoel was 30 euro kleedgeld dat is toch best weinig, maar volgens het nibud zou 54 euro per maand met jas en schoenen gemiddeld zijn voor die leeftijd. Dus dan zit je niet zo gek.
pi_211238671
quote:
7s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:27 schreef miss_sly het volgende:
60 euro zak- en kleedgeld is een leuk bedrag om mee te beginnen.

Hoe zit het met sportkleding, ondergoed? Zit er voor jou nog een verschil tussen wat ze met het geld mag kopen? wat moet ze van haar zakgeld betalen?
Daar gaan we nog een contract voor maken, voor die 30 euro kleedgeld. Wanneer papa en mama het geld geven. Op welke rekening we het storten. En wat ze ermee moet kopen.
Grotere uitgaven met 2 dagen bedenktijd. Kasboek. Etc.

Sportkleding betalen wij.
Voorlopig zit ze nog goed in de hoeveelheid ondergoed (en kleding).

Zakgeld heeft ze nu dus ook al. 7,50 in de week. Gaat al jaren op haar bankrekening.
Gaat voornamelijk op aan gamen en af en toe met vriendinnen in het winkelcentrum iets drinken. Dingen als met vriendinnen naar de bios of een keertje naar de Mac, appt ze mij, en maak ik extra naar haar over.
Misschien moeten we daar ook wat mee. Maar eerst kleedgeld introduceren...want dat wil ze graag. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211238683
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:37 schreef LauriLynne het volgende:
Mijn eerste gevoel was 30 euro kleedgeld dat is toch best weinig, maar volgens het nibud zou 54 euro per maand met jas en schoenen gemiddeld zijn voor die leeftijd. Dus dan zit je niet zo gek.
Mocht het echt te weinig blijken te zijn, dan verhoog ik natuurlijk. Daarom is een kasboekje wel fijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211238818
Is het niet zo dat kinderen van 12 jaar nog heel erg in de groei zijn? Als ze dan ineens een groeispurt krijgt kan ze dat niet zomaar opvangen qua kleding.
Ik zit nog niet in die leeftijd, dus misschien valt dat wel mee, maar misschien wel iets om samen af te spreken, dat als echt alle broeken te kort zijn dat daar iets mee gedaan kan worden.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_211238823
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik zal dat even bekijken bij haar rekening.
En ondergoed en sokken moet ze ook zelf betalen of is dit de basis wat jij zou betalen?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_211238854
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 22:02 schreef Chinless het volgende:

[..]
En ondergoed en sokken moet ze ook zelf betalen of is dit de basis wat jij zou betalen?
Ja. Dat valt onder kleedgeld. Maar dat gedeelte van haar kast is nog goed gevuld.

Is 30 euro dan te weinig, denk je?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211238873
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 22:02 schreef LeSage het volgende:
Is het niet zo dat kinderen van 12 jaar nog heel erg in de groei zijn? Als ze dan ineens een groeispurt krijgt kan ze dat niet zomaar opvangen qua kleding.
Ik zit nog niet in die leeftijd, dus misschien valt dat wel mee, maar misschien wel iets om samen af te spreken, dat als echt alle broeken te kort zijn dat daar iets mee gedaan kan worden.
Dat is een goeie!
Ze groeit niet zo hard meer. Schoenmaat is idem aan die van mij, al meer dan een jaar. Maar wel iets om te bespreken ja. ^O^
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211238931
Vinden jullie het aan de krappe kant?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211239050
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 22:11 schreef capricia het volgende:
Ja ik vind het krap. Maar je kan het ook als start zien. Als het een jaar goed gaat kan je het bedrag alsnog verhogen?

Ik ben pas met kleedgeld gestart toen dochter 13 was en de grootste groei (in lengte) eruit was.
Ik starte met 50 euro kleedgeld per maand en 10 euro zakgeld per week. Nu is ze 14 en krijgt 70 euro kleedgeld per maand en 15 euro zakgeld per week.
Ik stort het op een aparte (kleedgeld)rekening en als ze wil winkelen met vriendinnen, krijgt ze het pasje mee. Zo hou ik toch enige controle en bespreken we af en toe wat ze nodig heeft, als in vooruit kijken want winter komt eraan en er truien nodig zijn.
Zakgeld krijgt ze op haar eigen rekening. Met die uitgave bemoei ik me niet.
Jassen,schoenen,sportkleding en ondergoed betalen wij.
pi_211239071
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 22:21 schreef Bloem75 het volgende:

[..]
Ja ik vind het krap. Maar je kan het ook als start zien. Als het een jaar goed gaat kan je het bedrag alsnog verhogen?

Ik ben pas met kleedgeld gestart toen dochter 13 was en de grootste groei (in lengte) eruit was.
Ik starte met 50 euro kleedgeld per maand en 10 euro zakgeld per week. Nu is ze 14 en krijgt 70 euro kleedgeld per maand en 15 euro zakgeld per week.
Ik stort het op een aparte (kleedgeld)rekening en als ze wil winkelen met vriendinnen, krijgt ze het pasje mee. Zo hou ik toch enige controle en bespreken we af en toe wat ze nodig heeft, als in vooruit kijken want winter komt eraan en er truien nodig zijn.
Thanks. Hier heb ik wat aan. O+
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211239856
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:02 schreef capricia het volgende:

[..]

whu?

hoezo niet digitaal,(android/apple pay) wanneer gebruikte jij voor het laatst je bankpas?
pi_211239877
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 23:43 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
whu?

hoezo niet digitaal,(android/apple pay) wanneer gebruikte jij voor het laatst je bankpas?
Dat kan niet met een kinderrekening van een 11 a 12 jarige (zowel bij ING als Rabo in de voorwaarden gezien).
Die kinderen hebben hun bankpas nodig.
Google Pay laat het ook niet toe.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 09-11-2023 00:01:13 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211240303
quote:
Ik denk het wel. Ik begon met 50 euro per maand kleedgeld waar ze alles behalve sportkleding van moest kopen, maar dat bleek niet voldoende. Mijn dochter is niet van de merken maar koopt over het algemeen bij Sting, Only, H&M en Primark. Geen extreem dure winkels dus. Een paar maanden geleden heb ik het bedrag verhoogd naar 75 euro per maand en dat is passend. Ze heeft zéker geen overvolle kledingkast, maar omdat ze nog wel groeit is er af en toe wel een nieuwe broek/shirt/trui nodig en doet ze niet oneindig met kleding.
pi_211240393
Is ¤50,- niet erg karig?

We storten sinds geboorte al maandelijks ¤250,- op haar spaarrekening. Tegen de tijd dat ze kleedgeld moet krijgen zou ik eerder denken aan die orde van grootte.

Als ik zie dat we zelf al maandelijks gemiddeld ¤1.200 aan kleding uitgeven, lijkt me ¤50,- wat magertjes?
pi_211240421
quote:
Uit gegevens van het Nibud blijkt dat alle kleding (dus van sokken, ondergoed tot een winterjas en ook schoenen) voor kinderen vanaf 12 jaar gemiddeld 47 euro per maand kost voor jongens en 54 euro voor meisjes. In de praktijk betalen kinderen meestal niet alle kleding van het kleedgeld (bijvoorbeeld geen sport- of badkleding).

De doorsnee middelbare scholier krijgt ongeveer 50 euro per maand aan kleedgeld.
https://www.nibud.nl/onde(...)kEAAYASAAEgJGX_D_BwE
^O^
pi_211240460
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 07:09 schreef Grotehengst het volgende:
Is ¤50,- niet erg karig?

We storten sinds geboorte al maandelijks ¤250,- op haar spaarrekening. Tegen de tijd dat ze kleedgeld moet krijgen zou ik eerder denken aan die orde van grootte.

Als ik zie dat we zelf al maandelijks gemiddeld ¤1.200 aan kleding uitgeven, lijkt me ¤50,- wat magertjes?
Trolololololol
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_211240478
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 07:26 schreef spierbal het volgende:

[..]
Trolololololol
Helemaal niet.

Na ruim 3 jaar (met soms wat extra storting):

Maar wacht, op Fok! Is alles wat niet standaard is natuurlijk per definitie niet waar en trol. Opeens snap ik weer waarom ik jaren ben weg gebleven. Toch bijzonder hoe dat hier werkt.
pi_211240640
Even wat uitgebreideer, want gisteren zat ik mobiel :)

Wij zijn al vrij vroeg begonnen met kleedgeld, omdat ze nogal onmogelijke wensen kreeg (een rokje van Kenzo van 300 euro :') waar ze op die leeftijd ook nog eens in no time uit zou groeien) en we haar wat meer het idee wilden geven van de waarde van geld. Ze was toen een jaar of negen, denk ik. We zijn begonnen met 35 euro. Wij zorgden voor de basis en zij deed dan zelf de leuke dingen. Daarnaast kreeg ze nog zakgeld. Omdat we toevallig overgingen op een andere bank, hebben we haar oude bankrekening eerst even aangehouden, zodat kleed- en zakgeld goed gescheiden bleef. Ze mocht van ons wel zakgeld voor kleding gebruiken, maar geen kleedgeld voor aankopen die me zakgeld gedaan hoorden te woorden. Met andere woorden: het kleedgeld moest echt aan kleding (en accessoires) worden uitgegeven en niet an snoep of speelgoed.

Ze is inmiddels 14, heeft nu één rekening voor alles en krijgt nu 100 euro per maand totaal. We hebben ook gezegd dat dat de max is van wat ze van ons krijgt en als ze meer wil, dat ze dan een bijbaantje moet zoeken. Aan haar of het voldoende is.

Jouw dochter is al iets ouder nu ze begint, en dan is 30 euro denk ik wat aan de lage kant. Van de andere kant is het ook van belang wat ze met het zakgeld moet doen. Onze dochter hoeft daar eigenlijk niet echt iets mee, behalve wat lekkers of leuks kopen, dus daarvan kan ze altijd bijleggen aan kleding of make-up en dergelijke.

Samen met het oppasgeld komt ze prima rond en kan ze tevens sparen. Iets wat we nooit hebben afgedwongen, maar wat nu noodzakelijk is, want ze gaat volgend jaar met een vriendin een week op taalreis naar Oxford en daar moet ze zelf ook een deel van sparen.
pi_211240878
Dank allemaal! Zeer waardevolle input.

Ik ga het ophogen naar 50 euro kleedgeld in de maand.
En ik ga eerst met haar alles aanvullen wat ze nog nodig heeft. Zodat je ze goed de winter in gaat.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 november 2023 @ 10:36:49 #28
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_211241612
En voor mij geld dat hoewel de oudste kleedgeld heeft ik hem best af en toe nog mag spekken met een extra trui als ik dat zelf leuk vind. ;)
pi_211241633
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:36 schreef BE het volgende:
En voor mij geld dat hoewel de oudste kleedgeld heeft ik hem best af en toe nog mag spekken met een extra trui als ik dat zelf leuk vind. ;)
Ja. Natuurlijk. Het moet wel gewoon gezellig en spontaan blijven :D

Ik ben ook geen strenge ouder. En als het een keertje of zo de mist in gaat (al het geld wordt uitgegeven aan andere zaken...), dan is er geen vrouw overboord.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 november 2023 @ 10:43:54 #30
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_211241643
Die van ons krijg 30 of 40 euro, ik weet het niet precies, dat regelt mijn lieftallige.
Wij betalen sportkleding, jassen, schoenen en ondergoed (want de 2 pubers delen dat, dus dat is niet uit elkaar te houden.)
pi_211241682
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:43 schreef BE het volgende:
Die van ons krijg 30 of 40 euro, ik weet het niet precies, dat regelt mijn lieftallige.
Wij betalen sportkleding, jassen, schoenen en ondergoed (want de 2 pubers delen dat, dus dat is niet uit elkaar te houden.)
Dochter kwam er mee. En ik wil dat als goede ouder meteen omzetten in iets pedagogisch verantwoord. _O-

En nu denk ik: ach, laat haar ook gewoon genieten. Je bent zo kort jong. Dus misschien gewoon alles naar boven afronden. 100 euro kleed- en zakgeld in de maand.

Ik zal het ook eens overleggen met mijn man. Maar die vindt vaak alles wel best.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 november 2023 @ 10:56:43 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211241719
Ik zie dat ik het zakgeld danig moet gaan ophogen voor mijn bijna 13-jarige :o

Het valt nu nog wel in de marge voor het wekelijkse bedrag voor een 12-jarige, maar komt niet in de buurt van het maandelijkse bedrag.
https://www.nn.nl/Beter-met-geld/Zakgeld.htm

Maar eens bespreken deze maand, kunnen we het per volgende maand aanpassen.
En dan te bedenken dat de helft van zijn zakgeld ook automatisch naar zijn spaarrekening gaat :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211241738
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:56 schreef Leandra het volgende:
Ik zie dat ik het zakgeld danig moet gaan ophogen voor mijn bijna 13-jarige :o
Het is natuurlijk ook een beetje wat ze er mee doen. Hier een halve game verslaafde. Dus af en toe een abo op een platform of er wordt een uitbreiding gekocht etc. Dus het is stiekem ook een beetje hobby-geld.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 november 2023 @ 11:01:29 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211241746
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is natuurlijk ook een beetje wat ze er mee doen. Hier een halve game verslaafde. Dus af en toe een abo op een platform of er wordt een uitbreiding gekocht etc. Dus het is stiekem ook een beetje hobby-geld.
Dat doet Soneal ook wel, die overigens ook nog een euro per week kan verdienen door het onkruid tussen de tegels te doen, maar die euro heeft hij kennelijk niet zo vaak nodig :{
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211241765
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 11:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat doet Soneal ook wel, die overigens ook nog een euro per week kan verdienen door het onkruid tussen de tegels te doen, maar die euro heeft hij kennelijk niet zo vaak nodig :{
:D

Dat sparen gaat ook met horten en stoten. Heeft ze maandenlang gespaard voor een iPhone die ze heel graag wilde. Inclusief allerlei klusjes doen voor oma (want die betaalt beter dan wij, blijkt). Wil ze het opeens niet meer. Is ze de interesse kwijt.
Denk dat dat wellicht te maken heeft met het feit dat de mobieltjes op school verboden zijn. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211241915
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Daar gaan we nog een contract voor maken, voor die 30 euro kleedgeld. Wanneer papa en mama het geld geven. Op welke rekening we het storten. En wat ze ermee moet kopen.
Grotere uitgaven met 2 dagen bedenktijd. Kasboek. Etc.
Een contract? Werkelijk?
Protège moi de mes désirs.
pi_211241929
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 11:24 schreef arvensis het volgende:

[..]
Een contract? Werkelijk?
Ja. Dat las ik zo ongeveer overal online. Dat je ook vastlegt wat ze zelf moet kopen van dat geld. En wat wij voor haar kopen.
En om het een feestelijke moment te maken. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211242034
-off-topic-

[ Bericht 98% gewijzigd door MaJo op 09-11-2023 14:17:05 ]
pi_211242387
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 11:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Dat las ik zo ongeveer overal online. Dat je ook vastlegt wat ze zelf moet kopen van dat geld. En wat wij voor haar kopen.
Waarom zou je alles zo exact vastleggen? Ik vind juist dat we flexibel moeten kunnen zijn en dat wordt wel lastig als je dingen zwart-op-wit hebt gezet.

Het is leergeld, ze kunnen nog jaren oefenen voor het allemaal zo serieus wordt, denk ik altijd met dat soort dingen.
pi_211242447
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 11:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben hier niet Nederlands genoeg voor, denk ik. :D

Afspraken maken hoort er uiteraard bij, maar ik zou hier geen contract o.i.d. voor opstellen.
Protège moi de mes désirs.
pi_211242627
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 12:27 schreef arvensis het volgende:

[..]
Ik ben hier niet Nederlands genoeg voor, denk ik. :D

Afspraken maken hoort er uiteraard bij, maar ik zou hier geen contract o.i.d. voor opstellen.
Ik ben ontzettend Nederlands, maar ik zie dat soort dingen ook niet zitten. Afspraken maken, uiteraard ,maar het mooie van afspraken is dat je ze kunt bespreken en heroverwegen als het niet werkt. Kan met een contract ook, maar dat worden een berg bijlages :P
  donderdag 9 november 2023 @ 12:56:00 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211242670
Nou ja, zeker met meisjes, als ze contractueel zelf hun ondergoed moeten kopen durven ze misschien geen geld voor nieuwe BH's te vragen als ze een andere maat nodig hebben, en dat kan snel gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211242929
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 12:56 schreef Leandra het volgende:
Nou ja, zeker met meisjes, als ze contractueel zelf hun ondergoed moeten kopen durven ze misschien geen geld voor nieuwe BH's te vragen als ze een andere maat nodig hebben, en dat kan snel gaan.
Beha's koop ik eigenlijk toch wel voor haar. Ze vindt het stomme dingen en dus ontzettend zonde om geld aan uit te geven :D En een sportbeha valt onder sportkleding, natuurlijk. Zoals gezegd, een beetje flexibel voelt wel fijn :)
pi_211243083
quote:
7s.gif Op donderdag 9 november 2023 12:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben ontzettend Nederlands, maar ik zie dat soort dingen ook niet zitten. Afspraken maken, uiteraard ,maar het mooie van afspraken is dat je ze kunt bespreken en heroverwegen als het niet werkt. Kan met een contract ook, maar dat worden een berg bijlages :P
Wij hebben best wat op het whiteboard in de keuken staat voor wat betreft onze dochter. Bedtijden, game tijden, licht uit-tijden, telefoon gaat op slot-tijden, zelf schrijft ze spontaan haar idee van rapportgeld op en wat ze wanneer graag wil eten in de avond. Vroeger stonden er zelfs pictogrammen op van het ochtendritueel.
Dat werkt hier goed. Voorkomt veel heel vervelende discussies.
Want 1 vinger is meteen een hele hand en 'vorige week mocht ik ook later naar bed, mocht mijn telefoon mee naar boven blabla'.

Dus zoiets voor een groot bedrag geld per maand, ga ik wel doen.

Zoiets lijkt me prima (maar dan naar eigen inzicht):
https://www.google.com/ur(...)5XwI5rpNpvNmVXv780_u
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211243109
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 13:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Wij hebben best wat op het whiteboard in de keuken staat voor wat betreft onze dochter. Bedtijden, game tijden, licht uit-tijden, telefoon gaat op slot-tijden, zelf schrijft ze spontaan haar idee van rapportgeld op en wat ze wanneer graag wil eten in de avond. Vroeger stonden er zelfs pictogrammen op van het ochtendritueel.
Dat werkt hier goed. Voorkomt veel heel vervelende discussies.
Want 1 vinger is meteen een hele hand en 'vorige week mocht ik ook later naar bed, mocht mijn telefoon mee naar boven blabla'.

Dus zoiets voor een groot bedrag geld per maand, ga ik wel doen.

Zoiets lijkt me prima:
https://www.google.com/ur(...)5XwI5rpNpvNmVXv780_u
Zo zie je maar hoe verschillend mensen kunnen zijn.

Wij hebben alleen maar mondelinge afspraken. Werkt hier prima. Natuurlijk wordt er wel eens geprobeerd ergens onderuit te komen of iets extra's te regelen; dat hoort er toch ook gewoon bij? En soms lukt dat ook, al dan niet omdat we het vergeten zijn of even doen alsof we het vergeten zijn :)
pi_211243120
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 12:56 schreef Leandra het volgende:
Laten we het er op houden dat dit soort afspraken in mijn gezin belangrijk zijn. Qua type kind.
Dat ik het alsnog later koop, of iets meeneem, gebeurt soms toch wel.
Maar initieel moeten die zaken hier goed afgesproken worden. :D

Overigens is wat ik merk er geen schaamte om dat soort zaken te kopen. Menstruatieproducten ook niet. Gelukkig.

[ Bericht 6% gewijzigd door capricia op 09-11-2023 13:56:00 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 november 2023 @ 13:52:17 #47
35189 Troel
scherp en bot
pi_211243217
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 22:21 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Mogen dit soort bedragen onder een spoiler? Als mijn jongens dit zien willen ze zakgeldverhoging O-)

Hier krijg je op je 16e 10 euro per week. (de een krijgt dus 9 euro en de ander 8 euro). Ik heb ze pas laten opzoeken bij het Nibud wat de bedragen zijn die daar staan en ze waren erover eens dat ze niets te klagen hebben. Persoonlijk vind ik 15 euro per week op je 14e echt wel heel veel geld (maar misschien moet ze een verplicht deel sparen?)
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 13:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Dit is hier niet anders ;)

Hier overigens nog geen verzoek om kleedgeld, tot nu toe vinden ze het allebei wel handig als mama af en toe wat regelt :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 9 november 2023 @ 13:58:38 #49
35189 Troel
scherp en bot
pi_211243261
quote:
Nee, jouw post is echt nodig. Vooralsnog voorziet het topic wel in een behoefte ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 9 november 2023 @ 14:07:13 #50
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211243320
Hoe mijn ouders het deden was tot mijn 14de kleding betalen. En 5 euro zakgeld per week ofzo gewoon cash. Vanaf dat ik 15 jaar was moest ik maar werk gaan zoeken. Al betaalde mijn ouders nog wel de echt noodzakelijke dingen als schoenen, ondergoed en winterjas. Maar voor een nieuwe broek of trui of extra schoenen moest ik zelf gaan werken. Ik heb toen best zuinig gedaan met kleren en mijn inkomen uit werk gingen vooral naar leuke dingen gingen zoals concerten.

Maar zelf denk ik dat een vast bedrag van de ouders ook wel een goede les is om met geld om te leren gaan alvast als je jonger bent. En dan misschien ook goed is om er lessen uit te halen. Want er gaat een moment zijn dat al het geld naar product X gaat. En nee dan kan ze niet meer dat ene dingetje van 10 euro kopen diezelfde week. Dan niet altijd toegeven met extra geld :)
pi_211243412
Grappig, ik zie een contract helemaal niet als iets typisch Nederlands. Ik ken het eigenlijk ook niet.
Ik kan me voorstellen dat het met sommige kinderen prima werkt om even snel iets af te spreken, maar met serieuze bedragen (en dat vind ik 100 euro per maand eigenlijk wel) is het volgens mij niet gek om daar duidelijk over te zijn. Het brengt mij in ieder geval wel op ideeën voor als mijn jongens er aan toe zijn.

Goed wel in dat voorbeeld dat er ook in staat dat je bijvoorbeeld geen geld leent.
  Moderator donderdag 9 november 2023 @ 14:18:11 #52
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211243424
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 07:33 schreef Grotehengst het volgende:

[..]
Helemaal niet.

[ afbeelding ]

Maar wacht, op Fok! Is alles wat niet standaard is natuurlijk per definitie niet waar en trol. Opeens snap ik weer waarom ik jaren ben weg gebleven. Toch bijzonder hoe dat hier werkt.
Al zou het waar zijn, dan snap je zelf toch wel dat met een gemiddeld Nibud budget van 54 euro je zelf wat hautain binnen komt stappen?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  donderdag 9 november 2023 @ 14:21:43 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211243449
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 14:18 schreef MaJo het volgende:

[..]
Al zou het waar zijn, dan snap je zelf toch wel dat met een gemiddeld Nibud budget van 54 euro je zelf wat hautain binnen komt stappen?
Dat niet alleen, zelf ¤ 1.200 per maand aan kleding uitgeven, er zijn mensen (en users) zat die daar van rond moeten komen.

En prima hoor, als je denkt dat ¤ 250 kleedgeld per maand normaal zou zijn, maar dat is het niet, dat blijkt ook wel uit de Nibud cijfers.
Dus roepen dat ¤ 50 per maand karig zou zijn is behoorlijk hautain.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 9 november 2023 @ 14:25:42 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211243474
quote:
7s.gif Op donderdag 9 november 2023 13:58 schreef Troel het volgende:

[..]
Nee, jouw post is echt nodig. Vooralsnog voorziet het topic wel in een behoefte ;)
Het mooiste is dat het resultaat van die search juist een antwoord geeft dat helemaal niets met de vraag van het topic te maken heeft maar met wat er volgens het CAK over moet blijven na het betalen van de eigen bijdrage, dat gaat om de kosten van inkomensafhankelijke zorg dus, en het berekenen van de eigen bijdrage voor die zorg.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211243477
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 14:16 schreef LeSage het volgende:
Grappig, ik zie een contract helemaal niet als iets typisch Nederlands. Ik ken het eigenlijk ook niet.
Ik kan me voorstellen dat het met sommige kinderen prima werkt om even snel iets af te spreken, maar met serieuze bedragen (en dat vind ik 100 euro per maand eigenlijk wel) is het volgens mij niet gek om daar duidelijk over te zijn. Het brengt mij in ieder geval wel op ideeën voor als mijn jongens er aan toe zijn.

Goed wel in dat voorbeeld dat er ook in staat dat je bijvoorbeeld geen geld leent.
Ik vind het ook niet zo raar.
Ook op school zetten de kinderen hun handtekening onder bepaalde afspraken in de klas. En dat document hangt aan de muur in de klas.

Dus thuis kan dat ook best, zeker met dit soort bedragen.
Er van af wijken kan altijd nog, maar ik wil de initiële afspraak gewoon duidelijk hebben. Dat we niet na 1 maand al discussies krijgen wat er wel en niet van gekocht moet worden en of ik het 'voor één keer' niet wat eerder over kan maken.
Ik ken mijn kind. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 november 2023 @ 14:28:55 #56
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211243494
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 14:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vind het ook niet zo raar.
Ook op school zetten de kinderen hun handtekening onder bepaalde afspraken in de klas. En dat document hangt aan de muur in de klas.

Dus thuis kan dat ook best, zeker met dit soort bedragen.
Er van af wijken kan altijd nog, maar ik wil de initiële afspraak gewoon duidelijk hebben. Dat we niet na 1 maand al discussies krijgen wat er wel en niet van gekocht moet worden en of ik het 'voor één keer' niet wat eerder over kan maken.
Ik ken mijn kind. _O-
Ook wel goed om zo te doen hoor om te laten zien dat het serieus is en duidelijk te zijn over de regels, dat die regels niet constant kunnen veranderen. Op je werk later krijg je ook niet 3 dagen eerder je salaris of 300 euro extra omdat je die ene superdure jas wil kopen.
pi_211243527
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 14:28 schreef Momo het volgende:

[..]
Ook wel goed om zo te doen hoor om te laten zien dat het serieus is en duidelijk te zijn over de regels, dat die regels niet constant kunnen veranderen. Op je werk later krijg je ook niet 3 dagen eerder je salaris of 300 euro extra omdat je die ene superdure jas wil kopen.
Oh, ik heb een tijdje P&O gedaan. Je wil niet weten hoe vaak dat langs komt. Een caravan, een keuken.
En soms zitten er gokschulden achter. Maar goed, dat laatste gaan we hopelijk hier niet meemaken. :D

[ Bericht 8% gewijzigd door capricia op 09-11-2023 14:39:40 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 november 2023 @ 14:39:40 #58
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211243584
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 14:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Oh, ik heb een tijdje P&O gedaan. Je wil niet weten hoe vaak dat langs komt. Een caravan, een keuken.
En soms zitten er gokschulden achter.
Gaat het bedrijf daar op in dan, dat soort verzoeken?
pi_211243609
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 14:39 schreef Momo het volgende:

[..]
Gaat het bedrijf daar op in dan, dat soort verzoeken?
Ja. De meeste bedrijven die ik ken wel. Zeker als mensen er al langer en naar tevredenheid werken.
Een salarisvoorschot is niet echt iets vreemds. Maar ik zou me doodschamen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 november 2023 @ 14:52:03 #60
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211243688
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 14:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. De meeste bedrijven die ik ken wel. Zeker als mensen er al langer en naar tevredenheid werken.
Een salarisvoorschot is niet echt iets vreemds. Maar ik zou me doodschamen.
Ok weer wat geleerd :)
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie donderdag 9 november 2023 @ 14:56:11 #61
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_211243720
Ik had mijn moeder vierkant uitgelachen als ze met een contract op de proppen kwam zetten toen ik kind/jonge tiener was. Doe eens even normaal, :+.

Regels opstellen is één ding, die op papier zetten: prima, als je vindt dat je kind dat nodig heeft, maar je kind een handtekening laten zetten? Moet je uiteraard zelf weten, iedereen is anders, maar ik had mijn moeder echt zo ‘ :') ‘ aangekeken.

Wat wil je ook met die handtekening bereiken als de afspraken al op papier staan en ergens opgehangen zijn (oid)?
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_211243760
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 14:18 schreef MaJo het volgende:

[..]
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 14:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat niet alleen, zelf ¤ 1.200 per maand aan kleding uitgeven, er zijn mensen (en users) zat die daar van rond moeten komen.

En prima hoor, als je denkt dat ¤ 250 kleedgeld per maand normaal zou zijn, maar dat is het niet, dat blijkt ook wel uit de Nibud cijfers.
Dus roepen dat ¤ 50 per maand karig zou zijn is behoorlijk hautain.
Nouja hautain....
Hautain is je beter voelen dan een ander, daar heeft mijn comment niets mee te maken.

Ik ben wel oprecht verbaasd dat je met ¤600,- per jaar een volledige garderobe kunt samenstellen ja.
Zeker bij kinderen die in principe meer/vaker kleding verslijten (of uitgroeien) ten opzichte van een volwassene.

Als ik zie wat er nu uitgaat aan kleding voor een 3-jarige...En dan vind ik de kwantiteit nog niet eens veel.
Een paar kinderschoenen ben je al 1/3e van het bedrag verder. Dan wordt het m.i. erg krap ja.
pi_211243874
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:02 schreef Grotehengst het volgende:

[..]
[..]
Nouja hautain....
Hautain is je beter voelen dan een ander, daar heeft mijn comment niets mee te maken.

Ik ben wel oprecht verbaasd dat je met ¤600,- per jaar een volledige garderobe kunt samenstellen ja.
Zeker bij kinderen die in principe meer/vaker kleding verslijten (of uitgroeien) ten opzichte van een volwassene.

Als ik zie wat er nu uitgaat aan kleding voor een 3-jarige...En dan vind ik de kwantiteit nog niet eens veel.
Een paar kinderschoenen ben je al 1/3e van het bedrag verder. Dan wordt het m.i. erg krap ja.
Dan leef je echt op een heel andere manier dan het gros van de mensen. Dat is heel fijn voor jou, maar dat is dus op geen enkele manier representatief.
pi_211243896
quote:
17s.gif Op donderdag 9 november 2023 14:56 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik had mijn moeder vierkant uitgelachen als ze met een contract op de proppen kwam zetten toen ik kind/jonge tiener was. Doe eens even normaal, :+.

Regels opstellen is één ding, die op papier zetten: prima, als je vindt dat je kind dat nodig heeft, maar je kind een handtekening laten zetten? Moet je uiteraard zelf weten, iedereen is anders, maar ik had mijn moeder echt zo ‘ :') ‘ aangekeken.

Wat wil je ook met die handtekening bereiken als de afspraken al op papier staan en ergens opgehangen zijn (oid)?
Grappig.
Hier tekent mijn dochter o.a. ook mee voor haar rapport (of eigenlijk na ieder portfolio-gesprek) op school.

Wat denk je zelf dat ze daarmee willen bereiken?

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 09-11-2023 15:32:51 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 november 2023 @ 15:26:09 #65
149959 SQ
snelle trees
pi_211243969
quote:
Voor een twaalfjarige vind ik het erg netjes eigenlijk.

Maar goed, ik gaf mijn negenjarige ook nog een euro per week en dat bleek volgens het nibud weer heel zielig te zijn dus wie ben ik :')
disclaimer
pi_211244168
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Grappig.
Hier tekent mijn dochter o.a. ook mee voor haar rapport (of eigenlijk na ieder portfolio-gesprek) op school.

Dat vind ik persoonlijk wel iets anders. Daar tekende mijn dochter ook mee, maar dat was meer om aan te geven dat zij akkoord was met wat er stond. Dat is niet echt een contract.

Maar echt, als het voor jullie werkt, moet je het zeker doen. Ieder mens, ieder gezin, werkt anders. Hier zou het niets zijn, voor ons alle drie niet.
pi_211244222
quote:
7s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat vind ik persoonlijk wel iets anders. Daar tekende mijn dochter ook mee, maar dat was meer om aan te geven dat zij akkoord was met wat er stond. Dat is niet echt een contract.

Maar echt, als het voor jullie werkt, moet je het zeker doen. Ieder mens, ieder gezin, werkt anders. Hier zou het niets zijn, voor ons alle drie niet.
Ze tekent hier dus mee voor afspraken die op school gemaakt worden met haar. Waar ze zelf ook inbreng in heeft.
En dat ieder trimester bij het bespreken van haar portfolio.

Dit doen ze omdat zij ook medeverantwoordelijk is voor die afspraken. O+ Het maakt haar inbreng ook belangrijk.

Dus het idee dat er ergens ook een handtekening van je kind onder staat, is helemaal niet zo gek. Gebeurt op meer plaatsen waar er afspraken gemaakt worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 09-11-2023 16:07:37 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 9 november 2023 @ 17:04:31 #68
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211244775
quote:

[..]
[..]
Nouja hautain....

Dat betekent dat je totaal geen idee hebt waar de meeste mensen van rond moeten komen.

Laten we eens een leuk rekensommetje doen: Jan Modaal verdient 40.000 euro bruto per jaar. Dat is 3.333 per maand. Netto maakt dat ongeveer: 32.164 per jaar en 2.680 per maand. Daar moeten alle vaste lasten af, hypotheek, eten, gas/water/licht etc. Denk jij dat er dan 1200 per maand + 250 kleedgeld voor een kind overblijft?

600 euro klinkt inderdaad niet veel voor een gehele garderobe maar 50 euro per maand per kind is voor veel mensen echt veel geld.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_211245334
quote:
7s.gif Op donderdag 9 november 2023 13:52 schreef Troel het volgende:

[..]
Mogen dit soort bedragen onder een spoiler? Als mijn jongens dit zien willen ze zakgeldverhoging O-)

Hier krijg je op je 16e 10 euro per week. (de een krijgt dus 9 euro en de ander 8 euro). Ik heb ze pas laten opzoeken bij het Nibud wat de bedragen zijn die daar staan en ze waren erover eens dat ze niets te klagen hebben. Persoonlijk vind ik 15 euro per week op je 14e echt wel heel veel geld (maar misschien moet ze een verplicht deel sparen?)
[..]
Dit is hier niet anders ;)

Hier overigens nog geen verzoek om kleedgeld, tot nu toe vinden ze het allebei wel handig als mama af en toe wat regelt :P
Persoonlijk vind ik Nibud nou niet echt representatief aangezien het om gemiddelde bedragen gaat. Dus ik gebruik dat niet als leidraad. Ik denk dat je het best vanuit je eigen welvaart in het gezin moet kijken. Voordat ik begon met kleedgeld, gingen we per 2 a 3 maanden winkelen (wat ik echt verafschuw) en kocht ik ook gewoon voor 300 of meer aan kleding voor haar. Dus ik vond 70 een mooi bedrag (210 per kwartaal). Ik kan haar dan niet ineens veel minder geven. Dat laat ook ruimte om af en toe nog samen te winkelen en dan te "trakteren".

Sparen hoeft niet van haar zakgeld. Daar mag ze gewoon van "losleven". Als het op is is het op. Pas als ze een baantje heeft, ga ik sparen verplichten/stimuleren.
pi_211245337
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:04 schreef MaJo het volgende:

[..]
Dat betekent dat je totaal geen idee hebt waar de meeste mensen van rond moeten komen.

Laten we eens een leuk rekensommetje doen: Jan Modaal verdient 40.000 euro bruto per jaar. Dat is 3.333 per maand. Netto maakt dat ongeveer: 32.164 per jaar en 2.680 per maand. Daar moeten alle vaste lasten af, hypotheek, eten, gas/water/licht etc. Denk jij dat er dan 1200 per maand + 250 kleedgeld voor een kind overblijft?

600 euro klinkt inderdaad niet veel voor een gehele garderobe maar 50 euro per maand per kind is voor veel mensen echt veel geld.
Als ik inga hoe ik mijn financiële situatie heb bereikt gaan we off-topic hier.

Anyway, zoals je zelf al aangaf is ¤50 misschien voor sommige mensen veel geld, maar voor een complete garderobe wel krap.
  donderdag 9 november 2023 @ 18:15:04 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211245341
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:13 schreef Grotehengst het volgende:

[..]
Als ik inga hoe ik mijn financiële situatie heb bereikt gaan we off-topic hier.

Anyway, zoals je zelf al aangaf is ¤50 misschien voor sommige mensen veel geld, maar voor een complete garderobe wel krap.
De vraag is dan ook vooral of er jaarlijks weer een complete garderobe vervangen moet worden.

Een 13-jarige is geen 3-jarige qua groeien.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211245406
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
De vraag is dan ook vooral of er jaarlijks weer een complete garderobe vervangen moet worden.

Een 13-jarige is geen 3-jarige qua groeien.
Klopt. Echter ook die groeien nog en zullen wat mode-afhankelijker ingesteld zijn dan een volwassene. Ik denk dat zeker schoenen behoorlijk op het budget drukken.

Daarom blijf ik erbij dat die ¤250,- nog helemaal niet zo gek is. 4 paar schoenen in een jaar (2 zomer en 2 winter) 2 jassen, 5 truien, 5 broeken, wat shirts etc. En je zit aan dat jaarbedrag van ¤3000,-. Dan krijg je nog sportkleding etc.

Zo gek is het niet.
pi_211245433
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:25 schreef Grotehengst het volgende:

[..]
Klopt. Echter ook die groeien nog en zullen wat mode-afhankelijker ingesteld zijn dan een volwassene. Ik denk dat zeker schoenen behoorlijk op het budget drukken.
Anders lees je de OP even:
quote:
Wat ze niet hoeft te kopen: schoenen en winterjas.
En de rest van mijn reacties:
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Dochter kwam er mee. En ik wil dat als goede ouder meteen omzetten in iets pedagogisch verantwoord. _O-

En nu denk ik: ach, laat haar ook gewoon genieten. Je bent zo kort jong. Dus misschien gewoon alles naar boven afronden. 100 euro kleed- en zakgeld in de maand.

Ik zal het ook eens overleggen met mijn man. Maar die vindt vaak alles wel best.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211245450
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Anders lees je de OP even:
[..]

Reageer gewoon normaal. Met je belerende toontje ga je maar iemand anders lastigvallen.

Nu snap ik opeens ook waarom je kinderen moeten tekenen voor iets.
pi_211245467
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:29 schreef Grotehengst het volgende:

[..]
Reageer gewoon normaal. Met je belerende toontje ga je maar iemand anders lastigvallen.
Nee, nou word ie mooi.
In het wilde weg van alles gaan lopen neerschrijven en de zelfs de OP heb je niet gelezen. :')
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211245484
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee, nou word ie mooi.
In het wilde weg van alles gaan lopen neerschrijven en de zelfs de OP heb je niet gelezen. :')
Het bedrag staat los van jouw OP.

Niet begrijpend kunnen lezen :') (ik doe jou even na nu)
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie donderdag 9 november 2023 @ 18:45:27 #77
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_211245626
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Grappig.

Dat is natuurlijk heel iets anders. Ik denk eerlijk gezegd dat jij dat ook wel weet.

Als ik als kind van mijn ouders verplicht moet tekenen op een contract voor zak- en kleedgeld zou dit een negatief effect hebben op onze relatie. Ik zou je niet serieus nemen maar vooral zou ik het ervaren als een enorm gebrek aan vertrouwen. Zelfs de regels bespreken en op de koelkast plakken* is dan schijnbaar al niet genoeg meer voor mijn ouders: wat een wantrouwen.

Zo zou ik het persoonlijk ervaren hebben, hè. Dus verder geen persoonlijke aanval.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  vrijdag 10 november 2023 @ 09:59:27 #78
35189 Troel
scherp en bot
pi_211251161
quote:
17s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:45 schreef ChipsZak. het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 10 november 2023 @ 10:47:58 #79
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_211251525
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:26 schreef SQ het volgende:

[..]
Voor een twaalfjarige vind ik het erg netjes eigenlijk.

Maar goed, ik gaf mijn negenjarige ook nog een euro per week en dat bleek volgens het nibud weer heel zielig te zijn dus wie ben ik :')
Ik weet ook nooit waar mijn kinderen al dat geld aan moeten uitgeven. De 10jarige krijgt nu 4,- per week en dat vind ik heel veel! Maar, wij hebben beiden het afgelopen half jaar een fikse salarisverhoging gehad en eigenlijk wil ik dat ze daar ook van kunnen mee genieten, dus vooruit dan maar.

Hier krijgt de 15jarige 15,- zakgeld per maand en we betalen zijn Xbox-abbo (is meen ik iets van 14,- per maand), hij is heel content met deze bedragen. Hij geeft weinig om kleding, dus als er iets nodig is meldt hij dat en boeken we wat geld over waarmee hij gaat shoppen. Hij heeft overigens ook een bijbaan waarmee hij zo'n 100,- per maand binnen haalt. Kleedgeld is hier dus niet aan de orde, maar als ik een modebewuste meisjestiener had zouden de kaarten iets anders liggen gok ik. De afspraken op papier zetten zou ik zeker doen, laten tekenen hoeft voor mij dan weer niet. Maar toegegeven, ik heb een ander kind wat altijd op zoek is naar de ruimte tussen de marges en hij zou het klaarspelen om 'geen actieve herinneringen te hebben' aan wat er is afgesproken, dus ik hou het toch in mijn achterhoofd. :+
pi_211251678
je kind een contract laten tekenen voor kleed en zakgeld. :N
pi_211252055
Kijken jullie dan ook nog mee, waaran ze het geld uitgeven? En tot welke leeftijd en op welke manier?

Mijn zoon (12) krijgt een gedeelte cash en een gedeelte op zijn rekening. Bij cashuitgaven zie ik het niet, maar wat van zijn rekening afgaat, kan ik op dit moment nog wel zien.
Ook heeft hij nog geen toegang tot de bankapp.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie vrijdag 10 november 2023 @ 12:42:06 #82
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_211252421
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 november 2023 09:59 schreef Troel het volgende:

[..]
SPOILER
Uiteraard afhankelijk van je kind. Desalniettemin zie ik het probleem niet als op den duur het geld wordt opgemaakt aan cd’tjes e.d. Dat is toch leergeld? Ze gaan zichzelf tegenkomen en dat is precies de bedoeling: leren hoe je verantwoordelijk met je geld omgaat en dat als je het ene koopt in een maand en je geld daaraan opmaakt, je toch echt geen nieuwe trui koopt die maand.

Jammer maar helaas. Moet je maar wachten tot de volgende maand. Ze vriezen niet direct dood. Ik ga er vanuit dat er nu ook wel truien in de kast liggen. Betekent niet dat je geen regels hoeft te bespreken (of simpelweg zeggen wat ze niet hoeft te betalen en wat jij betaalt) maar als ze die op den duur aan d’r door jouw gekochte laars lapt ( :+ ), leert ze ervan.

Mijn mening.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie vrijdag 10 november 2023 @ 12:44:07 #83
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_211252437
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 11:54 schreef Zana het volgende:
Kijken jullie dan ook nog mee, waaran ze het geld uitgeven? En tot welke leeftijd en op welke manier?

Mijn zoon (12) krijgt een gedeelte cash en een gedeelte op zijn rekening. Bij cashuitgaven zie ik het niet, maar wat van zijn rekening afgaat, kan ik op dit moment nog wel zien.
Ook heeft hij nog geen toegang tot de bankapp.
Mijn ma keek nooit mee. Zo heb ik mezelf dus soms in de vingers gesneden en sparen beter begrepen en geleerd dat er zoiets is als ‘kiezen’.
pi_211252457
quote:
17s.gif Op vrijdag 10 november 2023 12:42 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Uiteraard afhankelijk van je kind. Desalniettemin zie ik het probleem niet als op den duur het geld wordt opgemaakt aan cd’tjes e.d. Dat is toch leergeld? Ze gaat zichzelf tegenkomen en dat is precies de bedoeling: leren hoe je verantwoordelijk met je geld omgaat en dat als je het ene koopt in een maand en je geld daaraan opmaakt, je toch echt geen nieuwe trui koopt die maand. Jammer maar helaas. Moet je maar wachten tot de volgende maand. Ze vriezen niet direct dood. Ik ga er vanuit dat er nu ook wel truien in de kast liggen. Betekent niet dat je geen tegels hoeft te bespreken maar als ze die op den duur aan d’r door jouw gekochte laars lapt ( :+ ), leert ze ervan.

Mijn mening.
Hier ben ik het wel mee eens.

Ik kan meekijken met de uitgaven van mijn dochter omdat haar rekening nog aan de onze hangt. Dat is automatisch zo als ze minderjarig zijn. Ik kijk er zelden op. Soms geeft ze veel uit aan bepaalde zaken (skincare en make-up zijn populair) en als ze dan ineens toch iets van kleding nodig heeft of wil hebben, is daar geen geld voor. Jammer joh. De beste leerschool.

En nu moet ze tot de zomervakantie echt budgetteren, want ze moet sparen voor een reis. Dat kost haar echt wel wat moeite, maar dat geeft niks. En eerlijk, als ze heel erg haar best doet en ze heeft het benodigde bedrag net niet gehaald, dan leggen wij echt nog wel een beetje bij. Maar als ze er met de pet naar gooit, zal ze na de reis (die al is geboekt) nog langere tijd aan ons moeten afbetalen.
  Moderator vrijdag 10 november 2023 @ 22:34:43 #85
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211258254
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 10:47 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Ik weet ook nooit waar mijn kinderen al dat geld aan moeten uitgeven. De 10jarige krijgt nu 4,- per week en dat vind ik heel veel! Maar, wij hebben beiden het afgelopen half jaar een fikse salarisverhoging gehad en eigenlijk wil ik dat ze daar ook van kunnen mee genieten, dus vooruit dan maar.

Hier krijgt de 15jarige 15,- zakgeld per maand en we betalen zijn Xbox-abbo (is meen ik iets van 14,- per maand), hij is heel content met deze bedragen. Hij geeft weinig om kleding, dus als er iets nodig is meldt hij dat en boeken we wat geld over waarmee hij gaat shoppen. Hij heeft overigens ook een bijbaan waarmee hij zo'n 100,- per maand binnen haalt. Kleedgeld is hier dus niet aan de orde, maar als ik een modebewuste meisjestiener had zouden de kaarten iets anders liggen gok ik. De afspraken op papier zetten zou ik zeker doen, laten tekenen hoeft voor mij dan weer niet. Maar toegegeven, ik heb een ander kind wat altijd op zoek is naar de ruimte tussen de marges en hij zou het klaarspelen om 'geen actieve herinneringen te hebben' aan wat er is afgesproken, dus ik hou het toch in mijn achterhoofd. :+
Omgerekend krijgt je 10 jarige dus meer zakgeld dan de 15-jarige :D of tel je het Xbox abonnement ook mee? Dat zou ik zelf niet als zakgeld zien namelijk :@
pi_211258300
Spotify en Storytel. 25 euro in de maand of zo.
Dat zijn de abo's die ik sws voor haar betaal. Los van zakgeld enzo.
En natuurlijk haar telefoon abo. 10 euro.

Al hoorde ik wel van een vriendin dat haar kind dat geld extra kreeg, en daarvan die abonnementen zelf moest betalen. Maar dat lijkt me voor een 11 jarige alleen nog maar minder overzichtelijk.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 10 november 2023 @ 23:39:49 #87
149959 SQ
snelle trees
pi_211258710
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 10:47 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Ja kijk wij zitten ook best ruim in de slappe was, en mijn kinderen hoeven in principe niks zelf te betalen nog, dus alles wat ze nodig hebben krijgen ze van ons, en kadootjes met sinterklaas en verjaardagen zorgen er doorgaans voor dat ze meer dan genoeg leuke dingen krijgen. Wil je meer, dan mag je er voor sparen. Het zakgeld is ook voor de impulsdingen, zoals elke keer dat gedram in souvenirwinkels enzo. Dat mag mooi van je zakgeld.

Maar goed, zeker met een dochter van 9 is die fase eindig aan het worden dus het onderwerp interesseert me momenteel wel. Vooral omdat deze dochter vindt dat ze de enige in de klas is zonder telefoon (nee, er hebben er 5 wel een telefoon en 13 niet), iedereen meer zakgeld krijgt dan zij (bij navraag blijkt dat ook enorm mee te vallen) en ze overall vindt dat ze echt zwaar onderbedeeld is, en dan heeft ze ook nog eens geen air-up ;(

We zullen hier zeer binnenkort toch echt aan moeten geloven. Ik denk dat mijn kinderen het bijzonder goed hebben, we hebben een groot huis, ze hebben prachtige kamers, ze krijgen goed en gevarieerd te eten en we hebben kasten vol kleding en speelgoed. Niet alles nieuw en zeker geen dure merken, maar dat interesseert ze (en ons) gelukkig weinig. Maar ja, er zijn altijd mensen die meer consumeren en daar kijken ze altijd naar. Ik hoop toch echt dat we die balans er in kunnen houden. En anders gaan ze er maar voor werken :7
disclaimer
pi_211259752
De 12-jarige krijgt ¤3 zakgeld per week en de 10-jarige ¤2 per week. Heb het schema van het nibud aangehouden.

Het komt er op neer dat het vooral op hun rekening blijft staan. Dit betekent waarschijnlijk dat ze al genoeg van ons krijgen. Waar ik hoor dat vrienden van de oudste nog wel eens een worstenbroodje of wafel kopen op school vind hij dit zonde van z’n geld (en er staat best een prima buffer op z’n rekening hoor, en dan heeft hij nog een potje met verjaardagsgeld waar hij eigenlijk ook niet echt iets van koopt).

Kleedgeld is hier nog niet van toepassing. Al merk ik wel dat de oudste wat meer om merken gaat geven. Dan probeer ik wel al mee te geven dat dat kan, maar dat hij dan maar 1 trui krijgt ipv 2 of 3.
Wellicht dat op dat gebied kleedgeld wel goed is, maar dat komt tzt wel
  zaterdag 11 november 2023 @ 08:50:25 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211259768
Ik heb het er gisteren met de bijna 13-jarige over gehad, dat hij na moet gaan denken of hij na zijn verjaardag zijn zakgeld nog wekelijks wil of dat hij wil overstappen op maandelijks, en of hij kleedgeld wil ipv dat wij zijn kleren betalen.

In het laatste geval heb ik hem wel geadviseerd nog even een groeispurt af te wachten, want ik verwacht dat die er nog wel aankomt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 11 november 2023 @ 09:00:50 #90
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_211259803
Ik heb nav hier het zakgeld maar eens omhoog gegooid naar de Nibud norm :@
Deels op zijn spaarrekening en deels betaalrekening.

Beetje zelfde verhaal als SQ. Als hij nog weer meer aan lego of switch spellen wilt buiten verjaar- en feestdagen om, dan mag hij daar voor sparen. Hij krijgt echt ruim voldoende gedurende het jaar en hoeft verder niks zelf te betalen nog. Hij heeft ook geen wensen op kleding gebied. Zijn zakgeld gaat niet op. Er is geen kantine op school om het uit te geven :D
Zijn klasgenoten gingen elke dag naar de kermis. Wij gingen 1x samen met familie en hebben betaald voor hem. Zou hij vaker willen dan mag hij zelf betalen maar dat was niet aan de orde.

Ik gok dat we hem zelf naar kleedgeld moeten schuiven tzt om te leren budgetteren. Hij maalt niet om kleding. Maar aangezien hij al twee jaar op rij 10cm groeit wacht ik wel tot hij uitgespurt is. Ik kan blijven kopen, zo snel is alles te klein.

Ik vertel ‘m wel dat niet in elk gezin het een optie is meteen je stiften te vervangen en dat de lego kerstset die hij wilt, een flink cadeau is onder de boom als er ook sint gevierd wordt.
Maar of hij het echt beseft?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_211268084
Mijn 8 jarige krijgt 2 euro per week zakgeld, waarvan 1 vrij uit te geven is en 1 gespaard moet worden (dit mag in overleg met ons wel uitgegeven worden als hij spaart voor iets waar wij achter staan). Verder moet hij van dat zakgeld voor de verjaardag van papa en mama een cadeautje kopen van ongeveer 5 euro. Alvast een soort van budgetteren in het klein.
pi_211269178
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 23:20 schreef Hupje het volgende:
Mijn 8 jarige krijgt 2 euro per week zakgeld, waarvan 1 vrij uit te geven is en 1 gespaard moet worden (dit mag in overleg met ons wel uitgegeven worden als hij spaart voor iets waar wij achter staan). Verder moet hij van dat zakgeld voor de verjaardag van papa en mama een cadeautje kopen van ongeveer 5 euro. Alvast een soort van budgetteren in het klein.
Dus je geeft iets, maar dan moet vervolgens overlegd worden of iets binnen jullie goedkeuring valt, en 10 weken zijn sowieso gereserveerd voor jullie cadeau? Bijzondere aanpak.
pi_211269229
1 euro per week is altijd vrij te besteden. Dat vind ik een net bedrag aan zakgeld voor een 8 jarige.
Van de andere 52 euro in een jaar moet hij er 10 gebruiken voor cadeautjes. De overige 42 mag hij ook uitgeven als hij een geschikt doel heeft (bijv een grote Lego set), maar niet zomaar aan rommeltjes bij de Action.
pi_211269293
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 08:06 schreef Hupje het volgende:
1 euro per week is altijd vrij te besteden. Dat vind ik een net bedrag aan zakgeld voor een 8 jarige.
Van de andere 52 euro in een jaar moet hij er 10 gebruiken voor cadeautjes. De overige 42 mag hij ook uitgeven als hij een geschikt doel heeft (bijv een grote Lego set), maar niet zomaar aan rommeltjes bij de Action.
Mijns inziens zou ik juist wat ik geef, niet meer over willen controleren. Zo gaat dat later ook niet. Dan zou ik er eerder 1 euro van maken en zelf die andere euro sparen. Gegeven is gegeven en het is zijn keuze. Daar moet je hem juist het vertrouwen in geven.

En een cadeau afdwingen ook niet (ik snap het idee erachter maar ik vind het naar overkomen).
pi_211269408
Dat mag, ieder zijn keuze hierin.
  zondag 12 november 2023 @ 11:29:34 #96
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_211270436
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 22:34 schreef MaJo het volgende:

[..]
Omgerekend krijgt je 10 jarige dus meer zakgeld dan de 15-jarige :D of tel je het Xbox abonnement ook mee? Dat zou ik zelf niet als zakgeld zien namelijk :@
Maar de 15jarige heeft per maand drie keer zoveel te besteden als de 10jarige, dus ik lig daar echt niet wakker van. :D Dat was destijds part of the deal. De 15jarige wilde graag een Xbox-abbo, maar kon het zelf niet bekostigen. Zijn voorstel was om het 50/50 te betalen. Toen hebben wij geopperd om het abbo elke maand te betalen, op voorwaarde dat zijn zakgeld omlaag gaat.

Ik geef mijn kinderen geen zakgeld puur zodat ze geld te besteden hebben, maar zodat ze met geld leren omgaan. Zodat ze leren dat je soms keuzes moet maken, dat je niet alles tegelijk kan kopen, dat je voor iets duurs soms langere tijd andere dingen moet laten zodat je kan sparen, dat je geen geld kan uitgeven wat je niet hebt, etcetera. En vanuit dat oogpunt wil ik dus niet zakgeld geven PLUS alle andere dingen die ze willen maar betalen, daar leer je m.i. niet zo veel van.
  zondag 12 november 2023 @ 11:30:50 #97
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_211270449
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2023 22:38 schreef capricia het volgende:
Spotify en Storytel. 25 euro in de maand of zo.
Dat zijn de abo's die ik sws voor haar betaal. Los van zakgeld enzo.
En natuurlijk haar telefoon abo. 10 euro.

Al hoorde ik wel van een vriendin dat haar kind dat geld extra kreeg, en daarvan die abonnementen zelf moest betalen. Maar dat lijkt me voor een 11 jarige alleen nog maar minder overzichtelijk.
Daarvan krijgt een kind wel inzicht in wat zulke zaken kosten, helemaal geen slecht idee wmb.
  zondag 12 november 2023 @ 11:33:53 #98
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_211270479
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 08:33 schreef Grotehengst het volgende:

[..]
Mijns inziens zou ik juist wat ik geef, niet meer over willen controleren. Zo gaat dat later ook niet. Dan zou ik er eerder 1 euro van maken en zelf die andere euro sparen. Gegeven is gegeven en het is zijn keuze. Daar moet je hem juist het vertrouwen in geven.

En een cadeau afdwingen ook niet (ik snap het idee erachter maar ik vind het naar overkomen).
Eens. Onderdeel van die financiële opvoeding is voor mij juist ook dat een kind daarin fouten kan maken, ontzettend domme dingen kan doen om dan te ontdekken: heee dit was niet handig, dit moet ik dus anders aanpakken.
pi_211270969
Naar aanleiding van dit topic net de sinds gister 13 jarige gevraagd of hij kleedgeld wil?
Vraag: mag ik dat ook aan iets anders uitgeven?
Antwoord: ja hoor, maar als dan blijkt dat je kleding te klein is en je hebt geen geld meer, heb je dus ook geen kleding.
Meneer wil dus geen kleedgeld :+

Zakgeld is nu 10 euro per maand, op zn rekening. Maarja, die schoolkantine... Heb laatst zn bankrekening dus maar aangevuld :') Opvoedkundig natuurlijk niet slim, maar ik vind het ook niet nodig dat ie eten van zn zakgeld koopt. Wél met de waarschuwing dat als ie dat weer flikt, hij dan wel naar zn geld kan fluiten.
Overigens krijgt ie ook cash mee voor de kantine maar met een bankpas zwaaien was wel stoer, ofzo :')
Verder doet ie niet veel met zn geld. Laatst wilde hij 'heel graag' een of ander meukding. Pure shit. Mocht wel hoor, van zn zakgeld. En toen hoefde hij niet meer :+ :')
En voor er commentaar op komt: ik weet dat ik te makkelijk ben qua geld maar ik vind het prima zo :)

Bij dochter heb ik het ook zo gedaan en die is prima terecht gekomen. Zij vroeg ook niet vaak iets, was er al vroeg achter dat als ze soms iets vroeg, ze het dan kreeg.
Zoon vraagt in elke winkel minimaal 3 dingen en krijgt dus 99 van de 100 keer een nee als antwoord. Verschil moet er zijn :P
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_211271370
Ik lees in dit topic in wat posts dat het zakgeld op rekeningen wordt gestort. Ik niet betweterig overkomen ofzo, maar zou het niet beter zijn dat kinderen het geld fysiek in hun handen krijgen (en dus beter zicht hebben op wat iets kost en wat ze overhouden)?
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 13:18:42 #101
236264 crew  capricia
pi_211271384
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 13:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik lees in dit topic in wat posts dat het zakgeld op rekeningen wordt gestort. Ik niet betweterig overkomen ofzo, maar zou het niet beter zijn dat kinderen het geld fysiek in hun handen krijgen (en dus beter zicht hebben op wat iets kost en wat ze overhouden)?
Dat gaat helaas niet, want als je iets lekkers op school wil kopen, kun je niet cash afrekenen. En hobby's zoals gamen, en daar een uitbreiding of een item in game voor kopen, is ook niet cash.

Sterker nog, als ze eens een briefje van 20 euro van oma of zo krijgt, dan geeft ze dat aan mij, en vraagt ze of ik het naar haar bankrekening wil overmaken. Want ze heeft niets aan cash.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 12 november 2023 @ 13:19:10 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211271392
quote:
Soneal weet precies wat er op zijn rekening staat en hoeveel hij uit kan geven.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 13:25:05 #103
236264 crew  capricia
pi_211271421
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 11:30 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Daarvan krijgt een kind wel inzicht in wat zulke zaken kosten, helemaal geen slecht idee wmb.
Ik begrijp je punt, maar dat worden wel heel grote bedragen in de maand voor een 11 a 12 jarige.
Laten we eerst het zakgeld uit gaan breiden met kleedgeld, zoals dochter vraagt. En kijken hoe dat gaat.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 13:36:39 #104
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_211271536
7,50 zakgeld per week :D

Dat krijgt hij (11) hier per maand.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 13:41:51 #105
236264 crew  capricia
pi_211271601
quote:
10s.gif Op zondag 12 november 2023 13:36 schreef onlogisch het volgende:
7,50 zakgeld per week :D

Dat krijgt hij (11) hier per maand.
Ik wilde het optrekken naar 100 euro kleed- en zakgeld per maand. :@
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 12 november 2023 @ 13:48:39 #106
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211271651
Soneal zit nu op 2,50 zakgeld per week waarvan de helft automatisch naar zijn spaarrekening gaat.
We hebben overlegd of hij het na zijn 13de verjaardag (eind deze maand) per week wil blijven krijgen of per maand wil, maar hij wil het per week blijven krijgen.

Volgens het Nibud krijgen 13-jarigen 20-22 zakgeld per maand, dus ik ben daar tussenin gaan zitten, zijn zakgeld wordt per december 4,80 per week (waarvan de helft automatisch naar zijn spaarrekening gaat).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211271658
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 13:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik wilde het optrekken naar 100 euro kleed- en zakgeld per maand. :@
En zelfs dat vind ik te weinig. Als ik zie wat we nu al uitgeven maandelijks aan ons dochtertje van 2 jaar.
pi_211271700
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 13:49 schreef Mahra het volgende:

[..]
En zelfs dat vind ik te weinig. Als ik zie wat we nu al uitgeven maandelijks aan ons dochtertje van 2 jaar.
Bedoel je alleen aan kleding?
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 13:54:43 #109
236264 crew  capricia
pi_211271715
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 13:49 schreef Mahra het volgende:

[..]
Schoenen en een winterjas hou ik er wel nog even buiten, dat betalen wij. Al moet ik zeggen dat ze al een stuk minder snel groeit. Iniddels al een jaar dezelfde schoenmaat.
En in mijn herinnering gaf ik ook meer geld uit aan haar kleding toen ze nog kleiner was, dan nu.

Het blijf nog even zoeken, wat een goed bedrag is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211271747
quote:
Is ¤50,- niet erg karig?

Wat wil je met deze post? Kijk mij eens veel geld hebben.
pi_211271768
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 13:53 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Bedoel je alleen aan kleding?
Kleding, schoenen, jassen, pyjama's etc. De ene maand wat meer dan de ander, maar met 50 EU per maand redden we het echt niet.
pi_211271775
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 13:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Schoenen en een winterjas hou ik er wel nog even buiten, dat betalen wij. Al moet ik zeggen dat ze al een stuk minder snel groeit. Iniddels al een jaar dezelfde schoenmaat.
En in mijn herinnering gaf ik ook meer geld uit aan haar kleding toen ze nog kleiner was, dan nu.

Het blijf nog even zoeken, wat een goed bedrag is.
Ik zal gewoon beginnen met 50 EU en dan zie je vanzelf wel of dat goed is of niet. Je kan het altijd nog ophogen.
pi_211272153
quote:
Ligt er misschien aan welke leeftijd de kinderen hebben. Hier vrij laat begonnen met zakgeld, ze waren toen bijna 10 en bijna 12 (ze zijn verder nooit iets te kort gekomen hoor). Voor de jongste toen een bankpas aangevraagd (de oudste had die al).
Ze hebben op hun telefoon de bank app staan en kunnen altijd zien hoeveel ze hebben en hoeveel ze dus uit kunnen geven.
Ik denk juist dat het goed is om hier mee om te leren gaan, er gaat steeds meer met pin (of zelfs online) en steeds minder contant. Dus denk dat het goed is om te leren dat ze bij moeten houden wat op de rekening staat.

Ze hebben hier ook nog wel wat contant verjaardagsgeld liggen overigens. Maar ze gebruiken meestal toch hun pasje.
  zondag 12 november 2023 @ 14:47:50 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211272206
Als Soneal een klusje rond het huis doet waarvoor hij betaald krijgt mag hij kiezen of het cash of op zijn rekening betaald wordt, en hij kiest nagenoeg altijd voor het storten op zijn rekening.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211272326
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 07:33 schreef Grotehengst het volgende:

[..]
Helemaal niet.

[ afbeelding ]

1200 euro per maand aan kleding is echt veel, dus ik begrijp de reactie wel.

De kinderen van mijn vriendin kregen 50 euro per maand (exclusief schoenen, ondergoed, sokken). Schoenen waren apart omdat goede schoenen echt duur zijn en die kregen ze dus. We praten dan wel over minimaal 8 jaar geleden qua bedrag.

Ze kregen overigens alleen kleedgeld, zakgeld deden we niet aan. Werken voor je geld door helpen in de huishouding was normaal, deed je niets, had je ook niets.
pi_211272421
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 13:58 schreef DobbyDob het volgende:

[..]
Wat wil je met deze post? Kijk mij eens veel geld hebben.
Komt spuit 11 ook hoor.

Wat wil jij precies bereiken? Deugpuntjes scoren?

[ Bericht 3% gewijzigd door Grotehengst op 12-11-2023 15:16:02 ]
pi_211272445
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 14:59 schreef Managarm het volgende:

[..]
1200 euro per maand aan kleding is echt veel, dus ik begrijp de reactie wel.

De kinderen van mijn vriendin kregen 50 euro per maand (exclusief schoenen, ondergoed, sokken). Schoenen waren apart omdat goede schoenen echt duur zijn en die kregen ze dus. We praten dan wel over minimaal 8 jaar geleden qua bedrag.

Ze kregen overigens alleen kleedgeld, zakgeld deden we niet aan. Werken voor je geld door helpen in de huishouding was normaal, deed je niets, had je ook niets.
¤50,- 8 jaar geleden, is nu pak 'm beet ¤75,-
4 paar goeie schoenen per jaar is ook zo'n ¤65,- per maand. Zit je al op ¤140,-
Nog 2 jassen erbij, en mijn voorstel van ¤250,- is opeens heel redelijk.
  zondag 12 november 2023 @ 15:33:24 #118
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_211272604
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 15:13 schreef Grotehengst het volgende:

[..]
Niet elk kind verslijt 4 paar schoenen van ¤195 per paar per jaar.
Stop met jouw bedragen als de norm te nemen.
Wees enkel heel dankbaar dat jij aan kleding per maand uit kan geven wat voor een ander zijn hele maandsalaris is.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 15:38:46 #119
5428 crew  miss_sly
pi_211272650
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 14:47 schreef Leandra het volgende:
Als Soneal een klusje rond het huis doet waarvoor hij betaald krijgt mag hij kiezen of het cash of op zijn rekening betaald wordt, en hij kiest nagenoeg altijd voor het storten op zijn rekening.
Als mijn dochter heeft opgepast, krijgt ze ook contant uitbetaald. Het eerste wat ze doet is het aan mij geven en vragen of ik dat bedrag op haar rekening wil overboeken. Zodoende zit ik ineens met een hoop contact geld dat ik niet gebruik :')
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 15:41:27 #120
5428 crew  miss_sly
pi_211272679
quote:

[..]
Mijn kind draagt sowieso geen schoenen van ¤ 195 per paar. Daarnaast krijgt ze geen vier paar schoenen per jaar. Of koopt ze die.

Jouw voorstel van ¤ 250 is voor mensen met een gewoon tot goed inkomen niet hel redelijk en wordt dat ook niet. Dat jij je daar niets bij voor kan stellen, is heel fijn voor jou, maar het siert je bepaald niet dat je op geen enkele manier kunt invoelen als je hier verder leest dat jij degene bent die buiten de boot valt.
  zondag 12 november 2023 @ 16:07:39 #121
149959 SQ
snelle trees
pi_211272950
quote:
Ik heb dat twee jaar gedaan maar vergat het vaak te geven, de jacht naar muntgeld ging me ook tegenstaan en ze raken het ook nog kwijt. Dus nu met een bankrekening gaat het in elk geval prima. Ik zie niet in waarom een kind in groep 5 dat kan hoofdrekenen dezelfde lessen niet kan leren met cijfers op een bank-app. De wiskunde is hetzelfde.
disclaimer
  zondag 12 november 2023 @ 16:10:43 #122
149959 SQ
snelle trees
pi_211272971
quote:

[..]
Ja ik weet niet wat voor spullen jij allemaal koopt natuurlijk, maar als je stapels met dure merkshit koopt loopt het snel op ja. Of dat onder "nodig" valt is een tweede.
En maandelijks meer dan 100 euro uitgeven voor een tweejarige, dat zijn ook keuzes, maar allerminst noodzakelijke.
Ik koop winterjassen voor kinderen ook gewoon onder de 50 euro. En dan heb je een prima warme jas. Paar schoenen is gemiddeld ook 50. Soms een uitschieter naar 100, maar dat is tamelijk zeldzaam.
disclaimer
  zondag 12 november 2023 @ 16:16:14 #123
149959 SQ
snelle trees
pi_211273051
En ik koop ook niet elk jaar twee nieuwe jassen per kind hoor.
De eerste winter zit ie heel ruim en de tweede winter is ie mooi op maat :P
disclaimer
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 16:17:07 #124
236264 crew  capricia
pi_211273065
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 16:10 schreef SQ het volgende:

[..]
Ja ik weet niet wat voor spullen jij allemaal koopt natuurlijk, maar als je stapels met dure merkshit koopt loopt het snel op ja. Of dat onder "nodig" valt is een tweede.
En maandelijks meer dan 100 euro uitgeven voor een tweejarige, dat zijn ook keuzes, maar allerminst noodzakelijke.
Ik koop winterjassen voor kinderen ook gewoon onder de 50 euro. En dan heb je een prima warme jas. Paar schoenen is gemiddeld ook 50. Soms een uitschieter naar 100, maar dat is tamelijk zeldzaam.
Of ik kocht een winterjas van 150 euro, met haar. Wordt niet gedragen.
En die in-between jas van 30 euro van de C&A loopt ze al maanden in. :')

Idem met laarsjes van 180 euro. Twee keer gedragen, ze trekt liever haar gympen aan.

Ben dat wel een beetje zat, ja. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211273127
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 16:07 schreef SQ het volgende:

[..]
Ik heb dat twee jaar gedaan maar vergat het vaak te geven, de jacht naar muntgeld ging me ook tegenstaan en ze raken het ook nog kwijt. Dus nu met een bankrekening gaat het in elk geval prima. Ik zie niet in waarom een kind in groep 5 dat kan hoofdrekenen dezelfde lessen niet kan leren met cijfers op een bank-app. De wiskunde is hetzelfde.
Ja dat snap ik ;) Ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd. Ik bedoel meer dat als je het geld contant in je handen hebt, je meer bewust bent van de waarde ervan. Tenminste, dat heb ik wel. Ik geef veel makkelijker geld uit met de pin dan dat ik dat doe met contant geld. Maargoed, misschien is dat ook persoonlijk.
pi_211273420
Mijn 6-jarige heeft nog geen zakgeld. Wat ie wel leuk vindt om te doen is om statiegeld flesjes/blikjes te verzamelen, die op straat gegooid worden. Daar heeft ie nu in een paar maanden tijd denk ik rond de ¤ 8 mee verzameld en daarvoor al eens ¤ 9 uitgegeven aan een Legoset (dus in totaal al ¤ 17 statiegeld verzameld).
SPOILER
Hij doet het verkregen statiegeld in een portemonnee en telt af en toe het aantal muntjes en vraagt soms of het al genoeg is voor weer een Legoset.

Wel interessant topic om verschillende inzichten te krijgen voor het moment dat ie wel zakgeld gaat krijgen. Maar eerst maar eens leren wat de waarde van het geld is (en dat dus 3 muntjes van ¤ 0,10 niet meer is dan 1 muntje van ¤ 0,50 ;) ).

Duidelijke afspraken lijken me wel fijn en belangrijk. En vanwege mijn zeef van een geheugen zou ik me kunnen voorstellen dat je die afspraken schriftelijk vastlegt.
pi_211273480
Ik ga weer naar Tweakers. Daar zitten wel gelijkgestemde.

Van dit niveau zakt me de broek af.
  zondag 12 november 2023 @ 17:09:31 #128
149959 SQ
snelle trees
pi_211273598
:')
disclaimer
pi_211273606
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 16:52 schreef Grotehengst het volgende:
Ik ga weer naar Tweakers. Daar zitten wel gelijkgestemde.

Van dit niveau zakt me de broek af.
Als we het over niveau gaan hebben:

Ik ga weer naar Tweakers. Daar zitten wel gelijkgestemden.

Van dit niveau zakt mijn broek af.

Ik zit overigens ook op Tweakers, tot straks!
pi_211274324

[ Bericht 100% gewijzigd door MaJo op 12-11-2023 22:51:26 (Doe eens even normaal ) ]
  zondag 12 november 2023 @ 18:24:27 #131
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211274369
-knip-

[ Bericht 52% gewijzigd door MaJo op 12-11-2023 22:52:35 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211274427

[ Bericht 100% gewijzigd door MaJo op 12-11-2023 22:52:56 (Kappen nu) ]
  zondag 12 november 2023 @ 18:32:42 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211274479
-knip-

[ Bericht 98% gewijzigd door MaJo op 12-11-2023 22:53:39 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211274506
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 18:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ah, je denkt echt dat je wat voorstelt, veel plezier op Tweakers, daar kotsen ze je waarschijnlijk ook snel genoeg uit met zo'n houding.
Maar kennelijk ben je te laf om je Tweakers naam te geven, wat een verrassing.
Ik denk dat niet, ik stel echt wat voor. In tegenstelling tot de meeste users hier.

Nee hoor, daar wordt geld wel gewaardeerd. Zit er al een jaartje of tien.

[ Bericht 6% gewijzigd door MaJo op 12-11-2023 22:54:15 ]
  zondag 12 november 2023 @ 18:37:39 #135
149959 SQ
snelle trees
pi_211274531
:')
disclaimer
pi_211274627
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 18:35 schreef Grotehengst het volgende:

[..]
Ik denk dat niet, ik stel echt wat voor. In tegenstelling tot de meeste users hier.

Lid van Vindicat geweest?

[ Bericht 72% gewijzigd door MaJo op 12-11-2023 22:54:39 ]
  zondag 12 november 2023 @ 18:49:28 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211274662
Ah, toch hautain dus.
quote:

[..]
[..]
Nouja hautain....

quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 18:35 schreef Grotehengst het volgende:

[..]

[ Bericht 26% gewijzigd door MaJo op 12-11-2023 22:55:08 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211275070
Don’t feed the trolls..
pi_211275213
Waar zijn de duimpjes naar benee als je ze nodig hebt...

quote:
Ik wilde hem het cash geven, maar dat wilde ie zelf niet. Zo ook verjaardagsgeld of als hij gewerkt heeft. Alles moet op zn bank. Komt ie wel met cash naar me toe, geeft me dat en dan maak ik het over op zn rekening. Betaal zelf de dagelijkse dingen ook liever cash, meer overzicht :Y
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  zondag 12 november 2023 @ 19:54:26 #140
35189 Troel
scherp en bot
pi_211275401
Whahaha wat een prachttopic is dit zo geworden :D :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211275657
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 18:49 schreef Leandra het volgende:

Ah, toch hautain dus.
[..]
[..]

Het is een pauper! Mijn kinderen krijgen 1500 kleedgeld per maand naast hun 750 euro zakgeld per week. Mijn jongste is 11 jaar en rookt en zij krijgt elke week twee sloffen sigaretten van mij.
  zondag 12 november 2023 @ 20:19:42 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211275671
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211276458
Oh damn, ik omgeef me dus echt met paupers ;(
Ik heb niemand in mijn omgeving die 1200 euro per maand uitgeeft aan kleding _O-

Zijn overigens wel leuke mensen, dus dat gaat dan toch niet perse hand in hand.
pi_211276894
Wij hebben na aanleiding van dit topic de bankapp ook op de telefoon van mijn zoon geïnstalleerd. Dacht eerst dat het misschien niet kon, maar het was wel mogelijk. Zo kan ik het nog in de gaten houden en heeft hij zelfs ook meer controlle. Find het wel lastig om te bepalen, wanneer het de juiste tijdpunt is voor meer verantwoordelijkheid.
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 22:55:59 #145
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211277353
Zo de hengst heeft z’n lolletje gehad. Notes erbij en heel veel plezier op tweakers :W
  zondag 12 november 2023 @ 22:56:54 #146
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_211277361
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 23:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat kan niet met een kinderrekening van een 11 a 12 jarige (zowel bij ING als Rabo in de voorwaarden gezien).
Die kinderen hebben hun bankpas nodig.
Google Pay laat het ook niet toe.
Och, ik moest het vanaf mijn 14e doen van 45 gulden per maand. En als ik iets extra wilde moest ik maar gaan werken. Denk dat je wel heel goed zit hoor.
Lach met een schone bips
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 23:00:17 #147
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211277396
Ik heb nooit kleedgeld gehad. Mijn moeder vertelde me dat je veel beter gewoon door je ouders kan laten betalen en volgens mij ben je dan inderdaad veel beter af :P

Qua zakgeld heb ik wel eens gelezen de leeftijd in geld. Geloof per week. Klinkt best redelijk :)

Iets anders: sparen jullie ook voor de kinderen? Wij storten nu 25 euro per maand op een spaarrekening. Kleed- en zakgeld doen wij nog niet aan :P
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 23:04:14 #148
236264 crew  capricia
pi_211277442
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 23:00 schreef MaJo het volgende:
Ik heb nooit kleedgeld gehad. Mijn moeder vertelde me dat je veel beter gewoon door je ouders kan laten betalen en volgens mij ben je dan inderdaad veel beter af :P

Qua zakgeld heb ik wel eens gelezen de leeftijd in geld. Geloof per week. Klinkt best redelijk :)

Iets anders: sparen jullie ook voor de kinderen? Wij storten nu 25 euro per maand op een spaarrekening. Kleed- en zakgeld doen wij nog niet aan :P
Qua sparen: vroeger best veel. Maar tegenwoordig doe ik alleen de kinderbijslag op die rekening.

Ik weet ook niet goed wat het spaardoel qua bedrag moet zijn.
4.000, 10.000, 50.000?
Wat is een beetje normaal?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211277546
Wij sparen niet specifiek voor de kinderen. We hebben wel een prima spaarrekening zelf waar we straks hopelijk ook de opleiding van de kinderen van kunnen betalen, of in ieder geval een groot gedeelte.
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 23:12:06 #150
5428 crew  miss_sly
pi_211277548
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 23:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Qua sparen: vroeger best veel. Maar tegenwoordig doe ik alleen de kinderbijslag op die rekening.

Ik weet ook niet goed wat het spaardoel qua bedrag moet zijn.
4.000, 10.000, 50.000?
Wat is een beetje normaal?
Er is geen bepaald spaardoel dat normaal is, denk ik. Je moet het maar net ook kunnen missen, om te beginnen. En is er een specifiek doel?
pi_211277554
Ik kreeg vanaf mijn vijftiende ofzo de kinderbijslag op mijn rekening gestort. Geen idee meer hoeveel dat begin jaren ‘00 was, maar ik vond het wel best geloof ik. Zakgeld nooit gekregen en vanaf mijn zestiende altijd gewerkt/bijbaantjes gehad. Vanaf 18 moest ik alles zelf betalen (telefoonabonnement, verzekering, etc.) want ik werkte toen al een tijdje zo goed als fulltime.

Mijn kinderen zijn nu nog te jong voor zak- en kleedgeld, maar bij hun opa en oma krijgen ze wekelijks een euro in hun fysieke spaarpotjes.
Zelf sparen we ¤50 per maand per kind op hun spaarrekeningen en hun opa’s en oma storten daar ook maandelijks een bedrag.

Overigens koop ik, nu ze nog zo in de groei zijn, het meeste qua kleding via Vinted. Laatst nog een winterjas voor de dreumes: ¤5 en zo goed als nieuw, paar dagen later zag ik hem bij Terstal nieuw hangen voor ¤54,99 :o. En zo tweedehands doet het ook iets minder pijn als het goor wordt of kapot gaat…
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 23:14:04 #152
236264 crew  capricia
pi_211277572
quote:
7s.gif Op zondag 12 november 2023 23:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er is geen bepaald spaardoel dat normaal is, denk ik. Je moet het maar net ook kunnen missen, om te beginnen. En is er een specifiek doel?
Ja. Dat weet ik dus niet. Wat doe jij?
Ik wil ieg (een stuk van) de studie kunnen betalen. Liefst dat ze zonder schulden de wereld in stapt straks. Maar Ja, ik weet helemaal niet of ze gaat studeren.
En ik weet eigenlijk ook niet wat dat kost. En welke regels er over 6 jaar zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 23:29:26 #153
5428 crew  miss_sly
pi_211277733
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 23:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Dat weet ik dus niet. Wat doe jij?
Ik wil ieg (een stuk van) de studie kunnen betalen. Liefst dat ze zonder schulden de wereld in stapt straks. Maar Ja, ik weet helemaal niet of ze gaat studeren.
En ik weet eigenlijk ook niet wat dat kost. En welke regels er over 6 jaar zijn.
Wij sparen en er zal als ze 18 is een leuk bedrag zijn. Zoals het er nu naar uitziet, krijgt ze daar op haar 18e de beschikking over. Ze kan dat gebruiken om te studeren, reizen, inrichten, verder sparen, wat dan ook.
Daarnaast ga ik ervan uit dat als ze gaat studeren wij een maandelijkse bijdrage zullen doen als we dat kunnen. Maar ook dat ze zoveel mogelijk zichzelf leert bedruipen, met studiefinanciering, -lening en werken.
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 23:32:35 #154
236264 crew  capricia
pi_211277763
quote:
7s.gif Op zondag 12 november 2023 23:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wij sparen en er zal als ze 18 is een leuk bedrag zijn. Zoals het er nu naar uitziet, krijgt ze daar op haar 18e de beschikking over. Ze kan dat gebruiken om te studeren, reizen, inrichten, verder sparen, wat dan ook.
Daarnaast ga ik ervan uit dat als ze gaat studeren wij een maandelijkse bijdrage zullen doen als we dat kunnen. Maar ook dat ze zoveel mogelijk zichzelf leert bedruipen, met studiefinanciering, -lening en werken.
Jij wil haar al het spaargeld geven als ze 18 is? Dat vind ik dapper.
Ik weet dat nog even niet. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 13 november 2023 @ 00:04:18 #155
5428 crew  miss_sly
pi_211277916
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 23:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Tenzij er iets heel vervelends gebeurt, zoals een verslaving, loverboy, is dag wel de bedoeling. Als onze (financiële) opvoeding tegen die tijd echt totaal mislukt blijkt, wellicht ook niet. Maar als ze zich blijft ontwikkelen zoals ze doet, dan wel.
pi_211278693
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 23:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Volgens mij komt een spaarrekening van een kind automatisch vrij als ze 18 worden, denk niet dat je dat tegen kan gaan. Als je spaart op je eigen naam en je wil het dan op een leeftijd meegeven, dan moet je (afhankelijk van het bedrag) schenkingsbelasting betalen. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Daarom hier de keuze om de studie te betalen (zoveel mogelijk) vanaf onze rekening.

Op hun spaarrekening staat ook wel een startbedrag hoor, maar hoop dat ik ze kan meegeven dat ze dat kunnen gaan gebruiken voor de inrichting van hun huis later (als ze ooit aan een huis kunnen komen tzt ;( ) of andere nuttige dingen. Maar als ze het anders besteden is het natuurlijk ook goed. Ik hoop vooral dat ze er goed over nadenken en het niet aan foute dingen uit geven. Dat zou zonde zijn.

(Overigens hebben ze er ook verjaardagsgeld op staan omdat ze op dat moment geen doel hadden om er iets van te halen. Dus als ze nu iets groters zouden willen kunnen we ook overwegen het van die rekening te doen, maar dan is het nog wel in samenspraak)
  Moderator maandag 13 november 2023 @ 08:35:44 #157
5428 crew  miss_sly
pi_211278760
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 08:26 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Volgens mij komt een spaarrekening van een kind automatisch vrij als ze 18 worden, denk niet dat je dat tegen kan gaan. Als je spaart op je eigen naam en je wil het dan op een leeftijd meegeven, dan moet je (afhankelijk van het bedrag) schenkingsbelasting betalen. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Daarom hier de keuze om de studie te betalen (zoveel mogelijk) vanaf onze rekening.

Op hun spaarrekening staat ook wel een startbedrag hoor, maar hoop dat ik ze kan meegeven dat ze dat kunnen gaan gebruiken voor de inrichting van hun huis later (als ze ooit aan een huis kunnen komen tzt ;( ) of andere nuttige dingen. Maar als ze het anders besteden is het natuurlijk ook goed. Ik hoop vooral dat ze er goed over nadenken en het niet aan foute dingen uit geven. Dat zou zonde zijn.

(Overigens hebben ze er ook verjaardagsgeld op staan omdat ze op dat moment geen doel hadden om er iets van te halen. Dus als ze nu iets groters zouden willen kunnen we ook overwegen het van die rekening te doen, maar dan is het nog wel in samenspraak)
Wat je wel kunt doen, in samenspraak met je kind in ieder geval, is het bewind van zo'n spaarrekening nog een paar jaar op naam van de ouders zetten. Dan is het wel van het kind, is er geen schenkbelasting, maar kunnen ze de rekening niet zomaar plunderen. En als je echt voor hun 18e nog allerlei verkeerde signalen krijgt, kun je er misschien ook nog wat aan doen.
  maandag 13 november 2023 @ 09:42:10 #158
149959 SQ
snelle trees
pi_211279246
quote:

Ja, wij storten 75 per kind per maand op een beleggersrekening. We proberen voor elk kind exact hetzelfde aandelenpakket te houden, dus bij een bedrag x kopen we gelijktijdig hetzelfde pakketje voor elk kind bij. Dat is best lucratief tot dusver.
disclaimer
  maandag 13 november 2023 @ 09:55:35 #159
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_211279414
quote:
Is ¤50,- niet erg karig?

Maandelijks 1200 euro? Voor 6 man?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Moderator maandag 13 november 2023 @ 09:56:41 #160
5428 crew  miss_sly
pi_211279423
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2023 09:42 schreef SQ het volgende:

[..]
Ja, wij storten 75 per kind per maand op een beleggersrekening. We proberen voor elk kind exact hetzelfde aandelenpakket te houden, dus bij een bedrag x kopen we gelijktijdig hetzelfde pakketje voor elk kind bij. Dat is best lucratief tot dusver.
Welke beleggersrekening hebben jullie daarvoor?
  maandag 13 november 2023 @ 10:05:40 #161
149959 SQ
snelle trees
pi_211279511
quote:
7s.gif Op maandag 13 november 2023 09:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Welke beleggersrekening hebben jullie daarvoor?
Wij hebben een soort rabobank mega pluspakket :')
Naast 9 hypotheken, onze eigen betaal/salarisrekening, spaarrekening en beleggersrekening hebben we daar per kind dus een Rabo SpaarRekening met een gekoppelde Rabo Zelf Beleggen rekening. En voor de oudste dan nog een Rabo Jongerenrekening voor het zakgeld.

Het is maar goed dat dat allemaal overzichtelijk in een app staat tegenwoordig.
disclaimer
  maandag 13 november 2023 @ 10:21:32 #162
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_211279674
:o Wat een gedoe om dat allemaal bij te houden, maar op zich wel een fijne manier om een bedrag voor ze bij elkaar te krijgen. Ik heb dat uitbesteed aan de lieftallige. Die spaart en belegt ook. :Y
En de heren hebben zelf ook wat spaargeld in een miniplukje crypto zitten (80 euro geloof ik. :D )
  maandag 13 november 2023 @ 10:29:41 #163
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_211279781
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2023 10:05 schreef SQ het volgende:

[..]
Naast 9 hypotheken, onze eigen betaal/salarisrekening, spaarrekening en beleggersrekening hebben we daar per kind dus een Rabo SpaarRekening met een gekoppelde Rabo Zelf Beleggen rekening. En voor de oudste dan nog een Rabo Jongerenrekening voor het zakgeld.

Interessant! Is dat zelf beleggen ook een beetje te doen voor beginners? De puber hier wil graag beleggen, maar ik kon niet echt iets vinden wat foolproof is (wij hebben er geen verstand van dus van ons moet hij het niet hebben).
  maandag 13 november 2023 @ 10:40:33 #164
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_211279891
Wij sparen alle kinderbijslag. Omgerekend is dat ongeveer 75 per kind per maand. Dat gaat naar een deposito en komt vrij als ze 21 en 16 zijn. Aanvankelijk was het bedoeld als studiepotje, inmiddels is duidelijk dat we de studies wel zonder dat potje kunnen bekostigen dus als het vrij komt gaan we kijken waar de wensen en behoeftes liggen en dan in samenspraak met hen besluiten of dat geld ergens voor wordt gebruikt, of bijvoorbeeld nog langer vastgezet.
  Moderator maandag 13 november 2023 @ 11:01:12 #165
5428 crew  miss_sly
pi_211280115
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2023 10:05 schreef SQ het volgende:

[..]

Wij sparen tot nu toe alleen maar voor haar, maar ik vind het beleggen eigenlijk best een goed idee. Eens kijken wat onze bank daarin heeft.
  maandag 13 november 2023 @ 16:07:17 #166
149959 SQ
snelle trees
pi_211282948
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 10:29 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Interessant! Is dat zelf beleggen ook een beetje te doen voor beginners? De puber hier wil graag beleggen, maar ik kon niet echt iets vinden wat foolproof is (wij hebben er geen verstand van dus van ons moet hij het niet hebben).
Nou ik geef ruiterlijk toe dat mijn wederhelft van het beleggen is :') mijn eigen financiële opvoeding had dat hoofdstuk niet namelijk _O-
(Wel bijna alle andere aspecten hoor, gelukkig :P )
disclaimer
  dinsdag 21 november 2023 @ 15:52:28 #167
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211369367
quote:

Ik ga mijn 5-jarige toch geen 5 euro per week geven?

En wij sparen voor beide kinderen nu ¤ 50 per maand op een zilvervlootrekening. En het kleingeld gaat ook in hun potjes, maar daar hebben we ook weleens iets uit betaald als het zo uitkwam. Een nieuw bed of kast ofzo, dus wel een grote uitgave voor henzelf. Maar de digitale spaarpotten zijn heilig, daar komen we niet aan.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  Moderator woensdag 22 november 2023 @ 09:58:34 #168
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211378365
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 15:52 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ik ga mijn 5-jarige toch geen 5 euro per week geven?

En wij sparen voor beide kinderen nu ¤ 50 per maand op een zilvervlootrekening. En het kleingeld gaat ook in hun potjes, maar daar hebben we ook weleens iets uit betaald als het zo uitkwam. Een nieuw bed of kast ofzo, dus wel een grote uitgave voor henzelf. Maar de digitale spaarpotten zijn heilig, daar komen we niet aan.
Misschien was het dan toch per maand :P
pi_211379323
Per maand lijkt me logischer. Hier krijgen ze alledrie 2,50 per week. Sinds begin dit jaar op een rekening gestort dus ze hebben ook mooi geoefend met digitaal geld. De rekening van oudste wordt op zijn 12e automatisch een jongerenrekening met internetbankieren dus dan is het ook fijn als ze daar al mee geoefend hebben.

Oudste gaat volgend schooljaar naar de middelbare en dan wil ik eigenlijk zijn zakgeld omhoog zetten maar ook dat hij daar dan meer van moet betalen. Ik weet alleen nog niet zo goed wat. Hoe hebben anderen dat gedaan?
pi_211418713
quote:
2s.gif Op woensdag 22 november 2023 11:31 schreef Kyara het volgende:
Per maand lijkt me logischer. Hier krijgen ze alledrie 2,50 per week. Sinds begin dit jaar op een rekening gestort dus ze hebben ook mooi geoefend met digitaal geld. De rekening van oudste wordt op zijn 12e automatisch een jongerenrekening met internetbankieren dus dan is het ook fijn als ze daar al mee geoefend hebben.

Oudste gaat volgend schooljaar naar de middelbare en dan wil ik eigenlijk zijn zakgeld omhoog zetten maar ook dat hij daar dan meer van moet betalen. Ik weet alleen nog niet zo goed wat. Hoe hebben anderen dat gedaan?
Goede vraag. Daar denken wij ook over na. Ik denk dat we het doen zoals bij mij vroeger: cadeautjes voor het gezin gaat van dat geld af. Voor verjaardagen en feestdagen (lootjes Sinterklaas). En alles wat hij verder wil hebben/ doen, maar niet cadeau krijgt moet hij daar maar van kopen. Voor zijn muziek en sport betalen wij alles, maar stel hij wil een nieuwe gitaar of versterker of iets dergelijks en het is niet nodig, dan is het voor eigen rekening. Kleedgeld doen we -nog?- niet.

Maar welk bedrag dan handig is? Komt neer op zo'n 60 tot 80 euro per jaar aan cadeautjes en dan moet hij ook nog kunnen sparen en wat uit kunnen geven. Hij krijgt nu 3 euro per week.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sumppi op 25-11-2023 10:59:57 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')