abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211238049
Dochter wordt binnenkort 12 jaar. En ze begon vanavond een gesprek over kleedgeld.
Dat wil ze namelijk heel graag.

Ze krijgt nu 7,50 zakgeld per week op haar bankrekening gestort (dus ongeveer 30 euro per maand).
Ik dacht om hiervan 60 euro te maken per maand: kleedgeld en zakgeld.

Wat ze niet hoeft te kopen: schoenen en winterjas.

Wat doen jullie? Zijn dit een beetje normale bedragen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 8 november 2023 @ 20:56:34 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211238083
Ik had mijn kleedgeld en zakgeld op aparte rekeningen. Dat is wellicht iets om te overwegen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_211238149
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 20:56 schreef kanovinnie het volgende:
Ik had mijn kleedgeld en zakgeld op aparte rekeningen. Dat is wellicht iets om te overwegen?
Dan loopt ze met twee bankpassen. Nu heeft ze er gewoon 1 van haarzelf, gekoppeld aan haar bankrekening.

Maar om het inzicht te bevorderen is een kasboekje in het begin wel slim, wellicht. En dat we dat eens per maand bespreken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 8 november 2023 @ 21:05:16 #4
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211238180
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan loopt ze met twee bankpassen. Nu heeft ze er gewoon 1 van haarzelf, gekoppeld aan haar bankrekening.

Maar om het inzicht te bevorderen is een kasboekje in het begin wel slim, wellicht. En dat we dat eens per maand bespreken.
Dat had ik toen ook. Het zorgt er wel voor dat je niet per ongeluk al je geld opmaakt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_211238197
Bij veel banken kan je verschillende potjes maken. Dan maak je een apart potje kleedgeld. Dat is voor het overzicht wel handig, zeker in het begin
pi_211238278
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:07 schreef Roessst het volgende:
Bij veel banken kan je verschillende potjes maken. Dan maak je een apart potje kleedgeld. Dat is voor het overzicht wel handig, zeker in het begin
Ik zal dat even bekijken bij haar rekening.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211238444
Mijn dochter heeft sinds haar 12e een bankrekening met eigen pas en daaraan gekoppeld een spaarrekening waarop ze verschillende potjes heeft aangemaakt. Haar kleedgeld stort ik in een speciaal potje op haar spaarrekening. Als ze kleding wil kopen dan boekt ze dat zelf over vanaf haar spaarrekening, want ze heeft alleen een betaalpas voor de betaalrekening.

Het is op deze leeftijd nog lastig om goed overzicht te houden van wat er binnen komt en er uit gaat, dus vandaar deze constructie en dat werkt hier erg goed. Vooral omdat het kleedgeld niet zomaar op kan gaan in de schoolkantine of iets dergelijks. ;)
pi_211238451
60 euro zak- en kleedgeld is een leuk bedrag om mee te beginnen.

Hoe zit het met sportkleding, ondergoed? Zit er voor jou nog een verschil tussen wat ze met het geld mag kopen? wat moet ze van haar zakgeld betalen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_211238554
Mijn eerste gevoel was 30 euro kleedgeld dat is toch best weinig, maar volgens het nibud zou 54 euro per maand met jas en schoenen gemiddeld zijn voor die leeftijd. Dus dan zit je niet zo gek.
pi_211238671
quote:
7s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:27 schreef miss_sly het volgende:
60 euro zak- en kleedgeld is een leuk bedrag om mee te beginnen.

Hoe zit het met sportkleding, ondergoed? Zit er voor jou nog een verschil tussen wat ze met het geld mag kopen? wat moet ze van haar zakgeld betalen?
Daar gaan we nog een contract voor maken, voor die 30 euro kleedgeld. Wanneer papa en mama het geld geven. Op welke rekening we het storten. En wat ze ermee moet kopen.
Grotere uitgaven met 2 dagen bedenktijd. Kasboek. Etc.

Sportkleding betalen wij.
Voorlopig zit ze nog goed in de hoeveelheid ondergoed (en kleding).

Zakgeld heeft ze nu dus ook al. 7,50 in de week. Gaat al jaren op haar bankrekening.
Gaat voornamelijk op aan gamen en af en toe met vriendinnen in het winkelcentrum iets drinken. Dingen als met vriendinnen naar de bios of een keertje naar de Mac, appt ze mij, en maak ik extra naar haar over.
Misschien moeten we daar ook wat mee. Maar eerst kleedgeld introduceren...want dat wil ze graag. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211238683
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:37 schreef LauriLynne het volgende:
Mijn eerste gevoel was 30 euro kleedgeld dat is toch best weinig, maar volgens het nibud zou 54 euro per maand met jas en schoenen gemiddeld zijn voor die leeftijd. Dus dan zit je niet zo gek.
Mocht het echt te weinig blijken te zijn, dan verhoog ik natuurlijk. Daarom is een kasboekje wel fijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211238818
Is het niet zo dat kinderen van 12 jaar nog heel erg in de groei zijn? Als ze dan ineens een groeispurt krijgt kan ze dat niet zomaar opvangen qua kleding.
Ik zit nog niet in die leeftijd, dus misschien valt dat wel mee, maar misschien wel iets om samen af te spreken, dat als echt alle broeken te kort zijn dat daar iets mee gedaan kan worden.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_211238823
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik zal dat even bekijken bij haar rekening.
En ondergoed en sokken moet ze ook zelf betalen of is dit de basis wat jij zou betalen?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_211238854
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 22:02 schreef Chinless het volgende:

[..]
En ondergoed en sokken moet ze ook zelf betalen of is dit de basis wat jij zou betalen?
Ja. Dat valt onder kleedgeld. Maar dat gedeelte van haar kast is nog goed gevuld.

Is 30 euro dan te weinig, denk je?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211238873
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 22:02 schreef LeSage het volgende:
Is het niet zo dat kinderen van 12 jaar nog heel erg in de groei zijn? Als ze dan ineens een groeispurt krijgt kan ze dat niet zomaar opvangen qua kleding.
Ik zit nog niet in die leeftijd, dus misschien valt dat wel mee, maar misschien wel iets om samen af te spreken, dat als echt alle broeken te kort zijn dat daar iets mee gedaan kan worden.
Dat is een goeie!
Ze groeit niet zo hard meer. Schoenmaat is idem aan die van mij, al meer dan een jaar. Maar wel iets om te bespreken ja. ^O^
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211238931
Vinden jullie het aan de krappe kant?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211239050
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 22:11 schreef capricia het volgende:
Ja ik vind het krap. Maar je kan het ook als start zien. Als het een jaar goed gaat kan je het bedrag alsnog verhogen?

Ik ben pas met kleedgeld gestart toen dochter 13 was en de grootste groei (in lengte) eruit was.
Ik starte met 50 euro kleedgeld per maand en 10 euro zakgeld per week. Nu is ze 14 en krijgt 70 euro kleedgeld per maand en 15 euro zakgeld per week.
Ik stort het op een aparte (kleedgeld)rekening en als ze wil winkelen met vriendinnen, krijgt ze het pasje mee. Zo hou ik toch enige controle en bespreken we af en toe wat ze nodig heeft, als in vooruit kijken want winter komt eraan en er truien nodig zijn.
Zakgeld krijgt ze op haar eigen rekening. Met die uitgave bemoei ik me niet.
Jassen,schoenen,sportkleding en ondergoed betalen wij.
pi_211239071
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 22:21 schreef Bloem75 het volgende:

[..]
Ja ik vind het krap. Maar je kan het ook als start zien. Als het een jaar goed gaat kan je het bedrag alsnog verhogen?

Ik ben pas met kleedgeld gestart toen dochter 13 was en de grootste groei (in lengte) eruit was.
Ik starte met 50 euro kleedgeld per maand en 10 euro zakgeld per week. Nu is ze 14 en krijgt 70 euro kleedgeld per maand en 15 euro zakgeld per week.
Ik stort het op een aparte (kleedgeld)rekening en als ze wil winkelen met vriendinnen, krijgt ze het pasje mee. Zo hou ik toch enige controle en bespreken we af en toe wat ze nodig heeft, als in vooruit kijken want winter komt eraan en er truien nodig zijn.
Thanks. Hier heb ik wat aan. O+
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211239856
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:02 schreef capricia het volgende:

[..]

whu?

hoezo niet digitaal,(android/apple pay) wanneer gebruikte jij voor het laatst je bankpas?
pi_211239877
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 23:43 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
whu?

hoezo niet digitaal,(android/apple pay) wanneer gebruikte jij voor het laatst je bankpas?
Dat kan niet met een kinderrekening van een 11 a 12 jarige (zowel bij ING als Rabo in de voorwaarden gezien).
Die kinderen hebben hun bankpas nodig.
Google Pay laat het ook niet toe.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 09-11-2023 00:01:13 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211240303
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 22:11 schreef capricia het volgende:
Ik denk het wel. Ik begon met 50 euro per maand kleedgeld waar ze alles behalve sportkleding van moest kopen, maar dat bleek niet voldoende. Mijn dochter is niet van de merken maar koopt over het algemeen bij Sting, Only, H&M en Primark. Geen extreem dure winkels dus. Een paar maanden geleden heb ik het bedrag verhoogd naar 75 euro per maand en dat is passend. Ze heeft zéker geen overvolle kledingkast, maar omdat ze nog wel groeit is er af en toe wel een nieuwe broek/shirt/trui nodig en doet ze niet oneindig met kleding.
pi_211240393
Is ¤50,- niet erg karig?

We storten sinds geboorte al maandelijks ¤250,- op haar spaarrekening. Tegen de tijd dat ze kleedgeld moet krijgen zou ik eerder denken aan die orde van grootte.

Als ik zie dat we zelf al maandelijks gemiddeld ¤1.200 aan kleding uitgeven, lijkt me ¤50,- wat magertjes?
pi_211240421
quote:
Uit gegevens van het Nibud blijkt dat alle kleding (dus van sokken, ondergoed tot een winterjas en ook schoenen) voor kinderen vanaf 12 jaar gemiddeld 47 euro per maand kost voor jongens en 54 euro voor meisjes. In de praktijk betalen kinderen meestal niet alle kleding van het kleedgeld (bijvoorbeeld geen sport- of badkleding).

De doorsnee middelbare scholier krijgt ongeveer 50 euro per maand aan kleedgeld.
https://www.nibud.nl/onde(...)kEAAYASAAEgJGX_D_BwE
^O^
pi_211240460
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 07:09 schreef Grotehengst het volgende:
Is ¤50,- niet erg karig?

We storten sinds geboorte al maandelijks ¤250,- op haar spaarrekening. Tegen de tijd dat ze kleedgeld moet krijgen zou ik eerder denken aan die orde van grootte.

Als ik zie dat we zelf al maandelijks gemiddeld ¤1.200 aan kleding uitgeven, lijkt me ¤50,- wat magertjes?
Trolololololol
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_211240478
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 07:26 schreef spierbal het volgende:

[..]
Trolololololol
Helemaal niet.

Na ruim 3 jaar (met soms wat extra storting):

Maar wacht, op Fok! Is alles wat niet standaard is natuurlijk per definitie niet waar en trol. Opeens snap ik weer waarom ik jaren ben weg gebleven. Toch bijzonder hoe dat hier werkt.
pi_211240640
Even wat uitgebreideer, want gisteren zat ik mobiel :)

Wij zijn al vrij vroeg begonnen met kleedgeld, omdat ze nogal onmogelijke wensen kreeg (een rokje van Kenzo van 300 euro :') waar ze op die leeftijd ook nog eens in no time uit zou groeien) en we haar wat meer het idee wilden geven van de waarde van geld. Ze was toen een jaar of negen, denk ik. We zijn begonnen met 35 euro. Wij zorgden voor de basis en zij deed dan zelf de leuke dingen. Daarnaast kreeg ze nog zakgeld. Omdat we toevallig overgingen op een andere bank, hebben we haar oude bankrekening eerst even aangehouden, zodat kleed- en zakgeld goed gescheiden bleef. Ze mocht van ons wel zakgeld voor kleding gebruiken, maar geen kleedgeld voor aankopen die me zakgeld gedaan hoorden te woorden. Met andere woorden: het kleedgeld moest echt aan kleding (en accessoires) worden uitgegeven en niet an snoep of speelgoed.

Ze is inmiddels 14, heeft nu één rekening voor alles en krijgt nu 100 euro per maand totaal. We hebben ook gezegd dat dat de max is van wat ze van ons krijgt en als ze meer wil, dat ze dan een bijbaantje moet zoeken. Aan haar of het voldoende is.

Jouw dochter is al iets ouder nu ze begint, en dan is 30 euro denk ik wat aan de lage kant. Van de andere kant is het ook van belang wat ze met het zakgeld moet doen. Onze dochter hoeft daar eigenlijk niet echt iets mee, behalve wat lekkers of leuks kopen, dus daarvan kan ze altijd bijleggen aan kleding of make-up en dergelijke.

Samen met het oppasgeld komt ze prima rond en kan ze tevens sparen. Iets wat we nooit hebben afgedwongen, maar wat nu noodzakelijk is, want ze gaat volgend jaar met een vriendin een week op taalreis naar Oxford en daar moet ze zelf ook een deel van sparen.
pi_211240878
Dank allemaal! Zeer waardevolle input.

Ik ga het ophogen naar 50 euro kleedgeld in de maand.
En ik ga eerst met haar alles aanvullen wat ze nog nodig heeft. Zodat je ze goed de winter in gaat.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 november 2023 @ 10:36:49 #28
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_211241612
En voor mij geld dat hoewel de oudste kleedgeld heeft ik hem best af en toe nog mag spekken met een extra trui als ik dat zelf leuk vind. ;)
pi_211241633
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:36 schreef BE het volgende:
En voor mij geld dat hoewel de oudste kleedgeld heeft ik hem best af en toe nog mag spekken met een extra trui als ik dat zelf leuk vind. ;)
Ja. Natuurlijk. Het moet wel gewoon gezellig en spontaan blijven :D

Ik ben ook geen strenge ouder. En als het een keertje of zo de mist in gaat (al het geld wordt uitgegeven aan andere zaken...), dan is er geen vrouw overboord.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 november 2023 @ 10:43:54 #30
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_211241643
Die van ons krijg 30 of 40 euro, ik weet het niet precies, dat regelt mijn lieftallige.
Wij betalen sportkleding, jassen, schoenen en ondergoed (want de 2 pubers delen dat, dus dat is niet uit elkaar te houden.)
pi_211241682
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:43 schreef BE het volgende:
Die van ons krijg 30 of 40 euro, ik weet het niet precies, dat regelt mijn lieftallige.
Wij betalen sportkleding, jassen, schoenen en ondergoed (want de 2 pubers delen dat, dus dat is niet uit elkaar te houden.)
Dochter kwam er mee. En ik wil dat als goede ouder meteen omzetten in iets pedagogisch verantwoord. _O-

En nu denk ik: ach, laat haar ook gewoon genieten. Je bent zo kort jong. Dus misschien gewoon alles naar boven afronden. 100 euro kleed- en zakgeld in de maand.

Ik zal het ook eens overleggen met mijn man. Maar die vindt vaak alles wel best.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 november 2023 @ 10:56:43 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211241719
Ik zie dat ik het zakgeld danig moet gaan ophogen voor mijn bijna 13-jarige :o

Het valt nu nog wel in de marge voor het wekelijkse bedrag voor een 12-jarige, maar komt niet in de buurt van het maandelijkse bedrag.
https://www.nn.nl/Beter-met-geld/Zakgeld.htm

Maar eens bespreken deze maand, kunnen we het per volgende maand aanpassen.
En dan te bedenken dat de helft van zijn zakgeld ook automatisch naar zijn spaarrekening gaat :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211241738
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:56 schreef Leandra het volgende:
Ik zie dat ik het zakgeld danig moet gaan ophogen voor mijn bijna 13-jarige :o
Het is natuurlijk ook een beetje wat ze er mee doen. Hier een halve game verslaafde. Dus af en toe een abo op een platform of er wordt een uitbreiding gekocht etc. Dus het is stiekem ook een beetje hobby-geld.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 november 2023 @ 11:01:29 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211241746
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is natuurlijk ook een beetje wat ze er mee doen. Hier een halve game verslaafde. Dus af en toe een abo op een platform of er wordt een uitbreiding gekocht etc. Dus het is stiekem ook een beetje hobby-geld.
Dat doet Soneal ook wel, die overigens ook nog een euro per week kan verdienen door het onkruid tussen de tegels te doen, maar die euro heeft hij kennelijk niet zo vaak nodig :{
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211241765
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 11:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat doet Soneal ook wel, die overigens ook nog een euro per week kan verdienen door het onkruid tussen de tegels te doen, maar die euro heeft hij kennelijk niet zo vaak nodig :{
:D

Dat sparen gaat ook met horten en stoten. Heeft ze maandenlang gespaard voor een iPhone die ze heel graag wilde. Inclusief allerlei klusjes doen voor oma (want die betaalt beter dan wij, blijkt). Wil ze het opeens niet meer. Is ze de interesse kwijt.
Denk dat dat wellicht te maken heeft met het feit dat de mobieltjes op school verboden zijn. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211241915
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 21:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Daar gaan we nog een contract voor maken, voor die 30 euro kleedgeld. Wanneer papa en mama het geld geven. Op welke rekening we het storten. En wat ze ermee moet kopen.
Grotere uitgaven met 2 dagen bedenktijd. Kasboek. Etc.
Een contract? Werkelijk?
Protège moi de mes désirs.
pi_211241929
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 11:24 schreef arvensis het volgende:

[..]
Een contract? Werkelijk?
Ja. Dat las ik zo ongeveer overal online. Dat je ook vastlegt wat ze zelf moet kopen van dat geld. En wat wij voor haar kopen.
En om het een feestelijke moment te maken. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211242034
-off-topic-

[ Bericht 98% gewijzigd door MaJo op 09-11-2023 14:17:05 ]
pi_211242387
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 11:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Dat las ik zo ongeveer overal online. Dat je ook vastlegt wat ze zelf moet kopen van dat geld. En wat wij voor haar kopen.
Waarom zou je alles zo exact vastleggen? Ik vind juist dat we flexibel moeten kunnen zijn en dat wordt wel lastig als je dingen zwart-op-wit hebt gezet.

Het is leergeld, ze kunnen nog jaren oefenen voor het allemaal zo serieus wordt, denk ik altijd met dat soort dingen.
pi_211242447
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 11:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben hier niet Nederlands genoeg voor, denk ik. :D

Afspraken maken hoort er uiteraard bij, maar ik zou hier geen contract o.i.d. voor opstellen.
Protège moi de mes désirs.
pi_211242627
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 12:27 schreef arvensis het volgende:

[..]
Ik ben hier niet Nederlands genoeg voor, denk ik. :D

Afspraken maken hoort er uiteraard bij, maar ik zou hier geen contract o.i.d. voor opstellen.
Ik ben ontzettend Nederlands, maar ik zie dat soort dingen ook niet zitten. Afspraken maken, uiteraard ,maar het mooie van afspraken is dat je ze kunt bespreken en heroverwegen als het niet werkt. Kan met een contract ook, maar dat worden een berg bijlages :P
  donderdag 9 november 2023 @ 12:56:00 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211242670
Nou ja, zeker met meisjes, als ze contractueel zelf hun ondergoed moeten kopen durven ze misschien geen geld voor nieuwe BH's te vragen als ze een andere maat nodig hebben, en dat kan snel gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211242929
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 12:56 schreef Leandra het volgende:
Nou ja, zeker met meisjes, als ze contractueel zelf hun ondergoed moeten kopen durven ze misschien geen geld voor nieuwe BH's te vragen als ze een andere maat nodig hebben, en dat kan snel gaan.
Beha's koop ik eigenlijk toch wel voor haar. Ze vindt het stomme dingen en dus ontzettend zonde om geld aan uit te geven :D En een sportbeha valt onder sportkleding, natuurlijk. Zoals gezegd, een beetje flexibel voelt wel fijn :)
pi_211243083
quote:
7s.gif Op donderdag 9 november 2023 12:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben ontzettend Nederlands, maar ik zie dat soort dingen ook niet zitten. Afspraken maken, uiteraard ,maar het mooie van afspraken is dat je ze kunt bespreken en heroverwegen als het niet werkt. Kan met een contract ook, maar dat worden een berg bijlages :P
Wij hebben best wat op het whiteboard in de keuken staat voor wat betreft onze dochter. Bedtijden, game tijden, licht uit-tijden, telefoon gaat op slot-tijden, zelf schrijft ze spontaan haar idee van rapportgeld op en wat ze wanneer graag wil eten in de avond. Vroeger stonden er zelfs pictogrammen op van het ochtendritueel.
Dat werkt hier goed. Voorkomt veel heel vervelende discussies.
Want 1 vinger is meteen een hele hand en 'vorige week mocht ik ook later naar bed, mocht mijn telefoon mee naar boven blabla'.

Dus zoiets voor een groot bedrag geld per maand, ga ik wel doen.

Zoiets lijkt me prima (maar dan naar eigen inzicht):
https://www.google.com/ur(...)5XwI5rpNpvNmVXv780_u
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211243109
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 13:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Wij hebben best wat op het whiteboard in de keuken staat voor wat betreft onze dochter. Bedtijden, game tijden, licht uit-tijden, telefoon gaat op slot-tijden, zelf schrijft ze spontaan haar idee van rapportgeld op en wat ze wanneer graag wil eten in de avond. Vroeger stonden er zelfs pictogrammen op van het ochtendritueel.
Dat werkt hier goed. Voorkomt veel heel vervelende discussies.
Want 1 vinger is meteen een hele hand en 'vorige week mocht ik ook later naar bed, mocht mijn telefoon mee naar boven blabla'.

Dus zoiets voor een groot bedrag geld per maand, ga ik wel doen.

Zoiets lijkt me prima:
https://www.google.com/ur(...)5XwI5rpNpvNmVXv780_u
Zo zie je maar hoe verschillend mensen kunnen zijn.

Wij hebben alleen maar mondelinge afspraken. Werkt hier prima. Natuurlijk wordt er wel eens geprobeerd ergens onderuit te komen of iets extra's te regelen; dat hoort er toch ook gewoon bij? En soms lukt dat ook, al dan niet omdat we het vergeten zijn of even doen alsof we het vergeten zijn :)
pi_211243120
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 12:56 schreef Leandra het volgende:
Laten we het er op houden dat dit soort afspraken in mijn gezin belangrijk zijn. Qua type kind.
Dat ik het alsnog later koop, of iets meeneem, gebeurt soms toch wel.
Maar initieel moeten die zaken hier goed afgesproken worden. :D

Overigens is wat ik merk er geen schaamte om dat soort zaken te kopen. Menstruatieproducten ook niet. Gelukkig.

[ Bericht 6% gewijzigd door capricia op 09-11-2023 13:56:00 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 november 2023 @ 13:52:17 #47
35189 Troel
scherp en bot
pi_211243217
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 22:21 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Mogen dit soort bedragen onder een spoiler? Als mijn jongens dit zien willen ze zakgeldverhoging O-)

Hier krijg je op je 16e 10 euro per week. (de een krijgt dus 9 euro en de ander 8 euro). Ik heb ze pas laten opzoeken bij het Nibud wat de bedragen zijn die daar staan en ze waren erover eens dat ze niets te klagen hebben. Persoonlijk vind ik 15 euro per week op je 14e echt wel heel veel geld (maar misschien moet ze een verplicht deel sparen?)
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 13:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Dit is hier niet anders ;)

Hier overigens nog geen verzoek om kleedgeld, tot nu toe vinden ze het allebei wel handig als mama af en toe wat regelt :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 9 november 2023 @ 13:58:38 #49
35189 Troel
scherp en bot
pi_211243261
quote:
Nee, jouw post is echt nodig. Vooralsnog voorziet het topic wel in een behoefte ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 9 november 2023 @ 14:07:13 #50
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211243320
Hoe mijn ouders het deden was tot mijn 14de kleding betalen. En 5 euro zakgeld per week ofzo gewoon cash. Vanaf dat ik 15 jaar was moest ik maar werk gaan zoeken. Al betaalde mijn ouders nog wel de echt noodzakelijke dingen als schoenen, ondergoed en winterjas. Maar voor een nieuwe broek of trui of extra schoenen moest ik zelf gaan werken. Ik heb toen best zuinig gedaan met kleren en mijn inkomen uit werk gingen vooral naar leuke dingen gingen zoals concerten.

Maar zelf denk ik dat een vast bedrag van de ouders ook wel een goede les is om met geld om te leren gaan alvast als je jonger bent. En dan misschien ook goed is om er lessen uit te halen. Want er gaat een moment zijn dat al het geld naar product X gaat. En nee dan kan ze niet meer dat ene dingetje van 10 euro kopen diezelfde week. Dan niet altijd toegeven met extra geld :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')