Dan loopt ze met twee bankpassen. Nu heeft ze er gewoon 1 van haarzelf, gekoppeld aan haar bankrekening.quote:Op woensdag 8 november 2023 20:56 schreef kanovinnie het volgende:
Ik had mijn kleedgeld en zakgeld op aparte rekeningen. Dat is wellicht iets om te overwegen?
Dat had ik toen ook. Het zorgt er wel voor dat je niet per ongeluk al je geld opmaakt.quote:Op woensdag 8 november 2023 21:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan loopt ze met twee bankpassen. Nu heeft ze er gewoon 1 van haarzelf, gekoppeld aan haar bankrekening.
Maar om het inzicht te bevorderen is een kasboekje in het begin wel slim, wellicht. En dat we dat eens per maand bespreken.
Ik zal dat even bekijken bij haar rekening.quote:Op woensdag 8 november 2023 21:07 schreef Roessst het volgende:
Bij veel banken kan je verschillende potjes maken. Dan maak je een apart potje kleedgeld. Dat is voor het overzicht wel handig, zeker in het begin
Daar gaan we nog een contract voor maken, voor die 30 euro kleedgeld. Wanneer papa en mama het geld geven. Op welke rekening we het storten. En wat ze ermee moet kopen.quote:Op woensdag 8 november 2023 21:27 schreef miss_sly het volgende:
60 euro zak- en kleedgeld is een leuk bedrag om mee te beginnen.
Hoe zit het met sportkleding, ondergoed? Zit er voor jou nog een verschil tussen wat ze met het geld mag kopen? wat moet ze van haar zakgeld betalen?
Mocht het echt te weinig blijken te zijn, dan verhoog ik natuurlijk. Daarom is een kasboekje wel fijn.quote:Op woensdag 8 november 2023 21:37 schreef LauriLynne het volgende:
Mijn eerste gevoel was 30 euro kleedgeld dat is toch best weinig, maar volgens het nibud zou 54 euro per maand met jas en schoenen gemiddeld zijn voor die leeftijd. Dus dan zit je niet zo gek.
En ondergoed en sokken moet ze ook zelf betalen of is dit de basis wat jij zou betalen?quote:Op woensdag 8 november 2023 21:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zal dat even bekijken bij haar rekening.
Ja. Dat valt onder kleedgeld. Maar dat gedeelte van haar kast is nog goed gevuld.quote:Op woensdag 8 november 2023 22:02 schreef Chinless het volgende:
[..]
En ondergoed en sokken moet ze ook zelf betalen of is dit de basis wat jij zou betalen?
Dat is een goeie!quote:Op woensdag 8 november 2023 22:02 schreef LeSage het volgende:
Is het niet zo dat kinderen van 12 jaar nog heel erg in de groei zijn? Als ze dan ineens een groeispurt krijgt kan ze dat niet zomaar opvangen qua kleding.
Ik zit nog niet in die leeftijd, dus misschien valt dat wel mee, maar misschien wel iets om samen af te spreken, dat als echt alle broeken te kort zijn dat daar iets mee gedaan kan worden.
Ja ik vind het krap. Maar je kan het ook als start zien. Als het een jaar goed gaat kan je het bedrag alsnog verhogen?quote:Op woensdag 8 november 2023 22:11 schreef capricia het volgende:
Vinden jullie het aan de krappe kant?
Thanks. Hier heb ik wat aan.quote:Op woensdag 8 november 2023 22:21 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Ja ik vind het krap. Maar je kan het ook als start zien. Als het een jaar goed gaat kan je het bedrag alsnog verhogen?
Ik ben pas met kleedgeld gestart toen dochter 13 was en de grootste groei (in lengte) eruit was.
Ik starte met 50 euro kleedgeld per maand en 10 euro zakgeld per week. Nu is ze 14 en krijgt 70 euro kleedgeld per maand en 15 euro zakgeld per week.
Ik stort het op een aparte (kleedgeld)rekening en als ze wil winkelen met vriendinnen, krijgt ze het pasje mee. Zo hou ik toch enige controle en bespreken we af en toe wat ze nodig heeft, als in vooruit kijken want winter komt eraan en er truien nodig zijn.
Zakgeld krijgt ze op haar eigen rekening. Met die uitgave bemoei ik me niet.
Jassen,schoenen,sportkleding en ondergoed betalen wij.
whu?quote:Op woensdag 8 november 2023 21:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan loopt ze met twee bankpassen. Nu heeft ze er gewoon 1 van haarzelf, gekoppeld aan haar bankrekening.
Maar om het inzicht te bevorderen is een kasboekje in het begin wel slim, wellicht. En dat we dat eens per maand bespreken.
Dat kan niet met een kinderrekening van een 11 a 12 jarige (zowel bij ING als Rabo in de voorwaarden gezien).quote:Op woensdag 8 november 2023 23:43 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
whu?
hoezo niet digitaal,(android/apple pay) wanneer gebruikte jij voor het laatst je bankpas?
Ik denk het wel. Ik begon met 50 euro per maand kleedgeld waar ze alles behalve sportkleding van moest kopen, maar dat bleek niet voldoende. Mijn dochter is niet van de merken maar koopt over het algemeen bij Sting, Only, H&M en Primark. Geen extreem dure winkels dus. Een paar maanden geleden heb ik het bedrag verhoogd naar 75 euro per maand en dat is passend. Ze heeft zéker geen overvolle kledingkast, maar omdat ze nog wel groeit is er af en toe wel een nieuwe broek/shirt/trui nodig en doet ze niet oneindig met kleding.quote:Op woensdag 8 november 2023 22:11 schreef capricia het volgende:
Vinden jullie het aan de krappe kant?
https://www.nibud.nl/onde(...)kEAAYASAAEgJGX_D_BwEquote:Uit gegevens van het Nibud blijkt dat alle kleding (dus van sokken, ondergoed tot een winterjas en ook schoenen) voor kinderen vanaf 12 jaar gemiddeld 47 euro per maand kost voor jongens en 54 euro voor meisjes. In de praktijk betalen kinderen meestal niet alle kleding van het kleedgeld (bijvoorbeeld geen sport- of badkleding).
De doorsnee middelbare scholier krijgt ongeveer 50 euro per maand aan kleedgeld.
Trololololololquote:Op donderdag 9 november 2023 07:09 schreef Grotehengst het volgende:
Is ¤50,- niet erg karig?
We storten sinds geboorte al maandelijks ¤250,- op haar spaarrekening. Tegen de tijd dat ze kleedgeld moet krijgen zou ik eerder denken aan die orde van grootte.
Als ik zie dat we zelf al maandelijks gemiddeld ¤1.200 aan kleding uitgeven, lijkt me ¤50,- wat magertjes?
Helemaal niet.quote:
Ja. Natuurlijk. Het moet wel gewoon gezellig en spontaan blijvenquote:Op donderdag 9 november 2023 10:36 schreef BE het volgende:
En voor mij geld dat hoewel de oudste kleedgeld heeft ik hem best af en toe nog mag spekken met een extra trui als ik dat zelf leuk vind.
Dochter kwam er mee. En ik wil dat als goede ouder meteen omzetten in iets pedagogisch verantwoord.quote:Op donderdag 9 november 2023 10:43 schreef BE het volgende:
Die van ons krijg 30 of 40 euro, ik weet het niet precies, dat regelt mijn lieftallige.
Wij betalen sportkleding, jassen, schoenen en ondergoed (want de 2 pubers delen dat, dus dat is niet uit elkaar te houden.)
Het is natuurlijk ook een beetje wat ze er mee doen. Hier een halve game verslaafde. Dus af en toe een abo op een platform of er wordt een uitbreiding gekocht etc. Dus het is stiekem ook een beetje hobby-geld.quote:Op donderdag 9 november 2023 10:56 schreef Leandra het volgende:
Ik zie dat ik het zakgeld danig moet gaan ophogen voor mijn bijna 13-jarige
Dat doet Soneal ook wel, die overigens ook nog een euro per week kan verdienen door het onkruid tussen de tegels te doen, maar die euro heeft hij kennelijk niet zo vaak nodigquote:Op donderdag 9 november 2023 10:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook een beetje wat ze er mee doen. Hier een halve game verslaafde. Dus af en toe een abo op een platform of er wordt een uitbreiding gekocht etc. Dus het is stiekem ook een beetje hobby-geld.
quote:Op donderdag 9 november 2023 11:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat doet Soneal ook wel, die overigens ook nog een euro per week kan verdienen door het onkruid tussen de tegels te doen, maar die euro heeft hij kennelijk niet zo vaak nodig
Een contract? Werkelijk?quote:Op woensdag 8 november 2023 21:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar gaan we nog een contract voor maken, voor die 30 euro kleedgeld. Wanneer papa en mama het geld geven. Op welke rekening we het storten. En wat ze ermee moet kopen.
Grotere uitgaven met 2 dagen bedenktijd. Kasboek. Etc.
Ja. Dat las ik zo ongeveer overal online. Dat je ook vastlegt wat ze zelf moet kopen van dat geld. En wat wij voor haar kopen.quote:
Waarom zou je alles zo exact vastleggen? Ik vind juist dat we flexibel moeten kunnen zijn en dat wordt wel lastig als je dingen zwart-op-wit hebt gezet.quote:Op donderdag 9 november 2023 11:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat las ik zo ongeveer overal online. Dat je ook vastlegt wat ze zelf moet kopen van dat geld. En wat wij voor haar kopen.
En om het een feestelijke moment te maken.![]()
Ik ben hier niet Nederlands genoeg voor, denk ik.quote:Op donderdag 9 november 2023 11:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat las ik zo ongeveer overal online. Dat je ook vastlegt wat ze zelf moet kopen van dat geld. En wat wij voor haar kopen.
En om het een feestelijke moment te maken.![]()
Ik ben ontzettend Nederlands, maar ik zie dat soort dingen ook niet zitten. Afspraken maken, uiteraard ,maar het mooie van afspraken is dat je ze kunt bespreken en heroverwegen als het niet werkt. Kan met een contract ook, maar dat worden een berg bijlagesquote:Op donderdag 9 november 2023 12:27 schreef arvensis het volgende:
[..]
Ik ben hier niet Nederlands genoeg voor, denk ik.
Afspraken maken hoort er uiteraard bij, maar ik zou hier geen contract o.i.d. voor opstellen.
Beha's koop ik eigenlijk toch wel voor haar. Ze vindt het stomme dingen en dus ontzettend zonde om geld aan uit te gevenquote:Op donderdag 9 november 2023 12:56 schreef Leandra het volgende:
Nou ja, zeker met meisjes, als ze contractueel zelf hun ondergoed moeten kopen durven ze misschien geen geld voor nieuwe BH's te vragen als ze een andere maat nodig hebben, en dat kan snel gaan.
Wij hebben best wat op het whiteboard in de keuken staat voor wat betreft onze dochter. Bedtijden, game tijden, licht uit-tijden, telefoon gaat op slot-tijden, zelf schrijft ze spontaan haar idee van rapportgeld op en wat ze wanneer graag wil eten in de avond. Vroeger stonden er zelfs pictogrammen op van het ochtendritueel.quote:Op donderdag 9 november 2023 12:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben ontzettend Nederlands, maar ik zie dat soort dingen ook niet zitten. Afspraken maken, uiteraard ,maar het mooie van afspraken is dat je ze kunt bespreken en heroverwegen als het niet werkt. Kan met een contract ook, maar dat worden een berg bijlages
Zo zie je maar hoe verschillend mensen kunnen zijn.quote:Op donderdag 9 november 2023 13:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Wij hebben best wat op het whiteboard in de keuken staat voor wat betreft onze dochter. Bedtijden, game tijden, licht uit-tijden, telefoon gaat op slot-tijden, zelf schrijft ze spontaan haar idee van rapportgeld op en wat ze wanneer graag wil eten in de avond. Vroeger stonden er zelfs pictogrammen op van het ochtendritueel.
Dat werkt hier goed. Voorkomt veel heel vervelende discussies.
Want 1 vinger is meteen een hele hand en 'vorige week mocht ik ook later naar bed, mocht mijn telefoon mee naar boven blabla'.
Dus zoiets voor een groot bedrag geld per maand, ga ik wel doen.
Zoiets lijkt me prima:
https://www.google.com/ur(...)5XwI5rpNpvNmVXv780_u
Laten we het er op houden dat dit soort afspraken in mijn gezin belangrijk zijn. Qua type kind.quote:Op donderdag 9 november 2023 12:56 schreef Leandra het volgende:
Nou ja, zeker met meisjes, als ze contractueel zelf hun ondergoed moeten kopen durven ze misschien geen geld voor nieuwe BH's te vragen als ze een andere maat nodig hebben, en dat kan snel gaan.
Mogen dit soort bedragen onder een spoiler? Als mijn jongens dit zien willen ze zakgeldverhogingquote:Op woensdag 8 november 2023 22:21 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Ja ik vind het krap. Maar je kan het ook als start zien. Als het een jaar goed gaat kan je het bedrag alsnog verhogen?
Ik ben pas met kleedgeld gestart toen dochter 13 was en de grootste groei (in lengte) eruit was.
Ik starte met 50 euro kleedgeld per maand en 10 euro zakgeld per week. Nu is ze 14 en krijgt 70 euro kleedgeld per maand en 15 euro zakgeld per week.
Ik stort het op een aparte (kleedgeld)rekening en als ze wil winkelen met vriendinnen, krijgt ze het pasje mee. Zo hou ik toch enige controle en bespreken we af en toe wat ze nodig heeft, als in vooruit kijken want winter komt eraan en er truien nodig zijn.
Zakgeld krijgt ze op haar eigen rekening. Met die uitgave bemoei ik me niet.
Jassen,schoenen,sportkleding en ondergoed betalen wij.
Dit is hier niet andersquote:Op donderdag 9 november 2023 13:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Want 1 vinger is meteen een hele hand en 'vorige week mocht ik ook later naar bed, mocht mijn telefoon mee naar boven blabla'.
Nee, jouw post is echt nodig. Vooralsnog voorziet het topic wel in een behoeftequote:Op donderdag 9 november 2023 13:56 schreef Alloch87 het volgende:
Moet hier echt een topic voor worden geopend?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |