Dan loopt ze met twee bankpassen. Nu heeft ze er gewoon 1 van haarzelf, gekoppeld aan haar bankrekening.quote:Op woensdag 8 november 2023 20:56 schreef kanovinnie het volgende:
Ik had mijn kleedgeld en zakgeld op aparte rekeningen. Dat is wellicht iets om te overwegen?
Dat had ik toen ook. Het zorgt er wel voor dat je niet per ongeluk al je geld opmaakt.quote:Op woensdag 8 november 2023 21:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan loopt ze met twee bankpassen. Nu heeft ze er gewoon 1 van haarzelf, gekoppeld aan haar bankrekening.
Maar om het inzicht te bevorderen is een kasboekje in het begin wel slim, wellicht. En dat we dat eens per maand bespreken.
Ik zal dat even bekijken bij haar rekening.quote:Op woensdag 8 november 2023 21:07 schreef Roessst het volgende:
Bij veel banken kan je verschillende potjes maken. Dan maak je een apart potje kleedgeld. Dat is voor het overzicht wel handig, zeker in het begin
Daar gaan we nog een contract voor maken, voor die 30 euro kleedgeld. Wanneer papa en mama het geld geven. Op welke rekening we het storten. En wat ze ermee moet kopen.quote:Op woensdag 8 november 2023 21:27 schreef miss_sly het volgende:
60 euro zak- en kleedgeld is een leuk bedrag om mee te beginnen.
Hoe zit het met sportkleding, ondergoed? Zit er voor jou nog een verschil tussen wat ze met het geld mag kopen? wat moet ze van haar zakgeld betalen?
Mocht het echt te weinig blijken te zijn, dan verhoog ik natuurlijk. Daarom is een kasboekje wel fijn.quote:Op woensdag 8 november 2023 21:37 schreef LauriLynne het volgende:
Mijn eerste gevoel was 30 euro kleedgeld dat is toch best weinig, maar volgens het nibud zou 54 euro per maand met jas en schoenen gemiddeld zijn voor die leeftijd. Dus dan zit je niet zo gek.
En ondergoed en sokken moet ze ook zelf betalen of is dit de basis wat jij zou betalen?quote:Op woensdag 8 november 2023 21:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zal dat even bekijken bij haar rekening.
Ja. Dat valt onder kleedgeld. Maar dat gedeelte van haar kast is nog goed gevuld.quote:Op woensdag 8 november 2023 22:02 schreef Chinless het volgende:
[..]
En ondergoed en sokken moet ze ook zelf betalen of is dit de basis wat jij zou betalen?
Dat is een goeie!quote:Op woensdag 8 november 2023 22:02 schreef LeSage het volgende:
Is het niet zo dat kinderen van 12 jaar nog heel erg in de groei zijn? Als ze dan ineens een groeispurt krijgt kan ze dat niet zomaar opvangen qua kleding.
Ik zit nog niet in die leeftijd, dus misschien valt dat wel mee, maar misschien wel iets om samen af te spreken, dat als echt alle broeken te kort zijn dat daar iets mee gedaan kan worden.
Ja ik vind het krap. Maar je kan het ook als start zien. Als het een jaar goed gaat kan je het bedrag alsnog verhogen?quote:Op woensdag 8 november 2023 22:11 schreef capricia het volgende:
Vinden jullie het aan de krappe kant?
Thanks. Hier heb ik wat aan.quote:Op woensdag 8 november 2023 22:21 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Ja ik vind het krap. Maar je kan het ook als start zien. Als het een jaar goed gaat kan je het bedrag alsnog verhogen?
Ik ben pas met kleedgeld gestart toen dochter 13 was en de grootste groei (in lengte) eruit was.
Ik starte met 50 euro kleedgeld per maand en 10 euro zakgeld per week. Nu is ze 14 en krijgt 70 euro kleedgeld per maand en 15 euro zakgeld per week.
Ik stort het op een aparte (kleedgeld)rekening en als ze wil winkelen met vriendinnen, krijgt ze het pasje mee. Zo hou ik toch enige controle en bespreken we af en toe wat ze nodig heeft, als in vooruit kijken want winter komt eraan en er truien nodig zijn.
Zakgeld krijgt ze op haar eigen rekening. Met die uitgave bemoei ik me niet.
Jassen,schoenen,sportkleding en ondergoed betalen wij.
whu?quote:Op woensdag 8 november 2023 21:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan loopt ze met twee bankpassen. Nu heeft ze er gewoon 1 van haarzelf, gekoppeld aan haar bankrekening.
Maar om het inzicht te bevorderen is een kasboekje in het begin wel slim, wellicht. En dat we dat eens per maand bespreken.
Dat kan niet met een kinderrekening van een 11 a 12 jarige (zowel bij ING als Rabo in de voorwaarden gezien).quote:Op woensdag 8 november 2023 23:43 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
whu?
hoezo niet digitaal,(android/apple pay) wanneer gebruikte jij voor het laatst je bankpas?
Ik denk het wel. Ik begon met 50 euro per maand kleedgeld waar ze alles behalve sportkleding van moest kopen, maar dat bleek niet voldoende. Mijn dochter is niet van de merken maar koopt over het algemeen bij Sting, Only, H&M en Primark. Geen extreem dure winkels dus. Een paar maanden geleden heb ik het bedrag verhoogd naar 75 euro per maand en dat is passend. Ze heeft zéker geen overvolle kledingkast, maar omdat ze nog wel groeit is er af en toe wel een nieuwe broek/shirt/trui nodig en doet ze niet oneindig met kleding.quote:Op woensdag 8 november 2023 22:11 schreef capricia het volgende:
https://www.nibud.nl/onde(...)kEAAYASAAEgJGX_D_BwEquote:Uit gegevens van het Nibud blijkt dat alle kleding (dus van sokken, ondergoed tot een winterjas en ook schoenen) voor kinderen vanaf 12 jaar gemiddeld 47 euro per maand kost voor jongens en 54 euro voor meisjes. In de praktijk betalen kinderen meestal niet alle kleding van het kleedgeld (bijvoorbeeld geen sport- of badkleding).
De doorsnee middelbare scholier krijgt ongeveer 50 euro per maand aan kleedgeld.
Trololololololquote:Op donderdag 9 november 2023 07:09 schreef Grotehengst het volgende:
Is ¤50,- niet erg karig?
We storten sinds geboorte al maandelijks ¤250,- op haar spaarrekening. Tegen de tijd dat ze kleedgeld moet krijgen zou ik eerder denken aan die orde van grootte.
Als ik zie dat we zelf al maandelijks gemiddeld ¤1.200 aan kleding uitgeven, lijkt me ¤50,- wat magertjes?
Helemaal niet.quote:
Ja. Natuurlijk. Het moet wel gewoon gezellig en spontaan blijvenquote:Op donderdag 9 november 2023 10:36 schreef BE het volgende:
En voor mij geld dat hoewel de oudste kleedgeld heeft ik hem best af en toe nog mag spekken met een extra trui als ik dat zelf leuk vind.
Dochter kwam er mee. En ik wil dat als goede ouder meteen omzetten in iets pedagogisch verantwoord.quote:Op donderdag 9 november 2023 10:43 schreef BE het volgende:
Die van ons krijg 30 of 40 euro, ik weet het niet precies, dat regelt mijn lieftallige.
Wij betalen sportkleding, jassen, schoenen en ondergoed (want de 2 pubers delen dat, dus dat is niet uit elkaar te houden.)
Het is natuurlijk ook een beetje wat ze er mee doen. Hier een halve game verslaafde. Dus af en toe een abo op een platform of er wordt een uitbreiding gekocht etc. Dus het is stiekem ook een beetje hobby-geld.quote:Op donderdag 9 november 2023 10:56 schreef Leandra het volgende:
Ik zie dat ik het zakgeld danig moet gaan ophogen voor mijn bijna 13-jarige
Dat doet Soneal ook wel, die overigens ook nog een euro per week kan verdienen door het onkruid tussen de tegels te doen, maar die euro heeft hij kennelijk niet zo vaak nodigquote:Op donderdag 9 november 2023 10:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook een beetje wat ze er mee doen. Hier een halve game verslaafde. Dus af en toe een abo op een platform of er wordt een uitbreiding gekocht etc. Dus het is stiekem ook een beetje hobby-geld.
quote:Op donderdag 9 november 2023 11:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat doet Soneal ook wel, die overigens ook nog een euro per week kan verdienen door het onkruid tussen de tegels te doen, maar die euro heeft hij kennelijk niet zo vaak nodig
Een contract? Werkelijk?quote:Op woensdag 8 november 2023 21:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar gaan we nog een contract voor maken, voor die 30 euro kleedgeld. Wanneer papa en mama het geld geven. Op welke rekening we het storten. En wat ze ermee moet kopen.
Grotere uitgaven met 2 dagen bedenktijd. Kasboek. Etc.
Ja. Dat las ik zo ongeveer overal online. Dat je ook vastlegt wat ze zelf moet kopen van dat geld. En wat wij voor haar kopen.quote:
Waarom zou je alles zo exact vastleggen? Ik vind juist dat we flexibel moeten kunnen zijn en dat wordt wel lastig als je dingen zwart-op-wit hebt gezet.quote:Op donderdag 9 november 2023 11:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat las ik zo ongeveer overal online. Dat je ook vastlegt wat ze zelf moet kopen van dat geld. En wat wij voor haar kopen.
En om het een feestelijke moment te maken.![]()
Ik ben hier niet Nederlands genoeg voor, denk ik.quote:Op donderdag 9 november 2023 11:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat las ik zo ongeveer overal online. Dat je ook vastlegt wat ze zelf moet kopen van dat geld. En wat wij voor haar kopen.
En om het een feestelijke moment te maken.![]()
Ik ben ontzettend Nederlands, maar ik zie dat soort dingen ook niet zitten. Afspraken maken, uiteraard ,maar het mooie van afspraken is dat je ze kunt bespreken en heroverwegen als het niet werkt. Kan met een contract ook, maar dat worden een berg bijlagesquote:Op donderdag 9 november 2023 12:27 schreef arvensis het volgende:
[..]
Ik ben hier niet Nederlands genoeg voor, denk ik.
Afspraken maken hoort er uiteraard bij, maar ik zou hier geen contract o.i.d. voor opstellen.
Beha's koop ik eigenlijk toch wel voor haar. Ze vindt het stomme dingen en dus ontzettend zonde om geld aan uit te gevenquote:Op donderdag 9 november 2023 12:56 schreef Leandra het volgende:
Nou ja, zeker met meisjes, als ze contractueel zelf hun ondergoed moeten kopen durven ze misschien geen geld voor nieuwe BH's te vragen als ze een andere maat nodig hebben, en dat kan snel gaan.
Wij hebben best wat op het whiteboard in de keuken staat voor wat betreft onze dochter. Bedtijden, game tijden, licht uit-tijden, telefoon gaat op slot-tijden, zelf schrijft ze spontaan haar idee van rapportgeld op en wat ze wanneer graag wil eten in de avond. Vroeger stonden er zelfs pictogrammen op van het ochtendritueel.quote:Op donderdag 9 november 2023 12:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben ontzettend Nederlands, maar ik zie dat soort dingen ook niet zitten. Afspraken maken, uiteraard ,maar het mooie van afspraken is dat je ze kunt bespreken en heroverwegen als het niet werkt. Kan met een contract ook, maar dat worden een berg bijlages
Zo zie je maar hoe verschillend mensen kunnen zijn.quote:Op donderdag 9 november 2023 13:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Wij hebben best wat op het whiteboard in de keuken staat voor wat betreft onze dochter. Bedtijden, game tijden, licht uit-tijden, telefoon gaat op slot-tijden, zelf schrijft ze spontaan haar idee van rapportgeld op en wat ze wanneer graag wil eten in de avond. Vroeger stonden er zelfs pictogrammen op van het ochtendritueel.
Dat werkt hier goed. Voorkomt veel heel vervelende discussies.
Want 1 vinger is meteen een hele hand en 'vorige week mocht ik ook later naar bed, mocht mijn telefoon mee naar boven blabla'.
Dus zoiets voor een groot bedrag geld per maand, ga ik wel doen.
Zoiets lijkt me prima:
https://www.google.com/ur(...)5XwI5rpNpvNmVXv780_u
Laten we het er op houden dat dit soort afspraken in mijn gezin belangrijk zijn. Qua type kind.quote:Op donderdag 9 november 2023 12:56 schreef Leandra het volgende:
Nou ja, zeker met meisjes, als ze contractueel zelf hun ondergoed moeten kopen durven ze misschien geen geld voor nieuwe BH's te vragen als ze een andere maat nodig hebben, en dat kan snel gaan.
Mogen dit soort bedragen onder een spoiler? Als mijn jongens dit zien willen ze zakgeldverhogingquote:Op woensdag 8 november 2023 22:21 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Ja ik vind het krap. Maar je kan het ook als start zien. Als het een jaar goed gaat kan je het bedrag alsnog verhogen?
Ik ben pas met kleedgeld gestart toen dochter 13 was en de grootste groei (in lengte) eruit was.
Ik starte met 50 euro kleedgeld per maand en 10 euro zakgeld per week. Nu is ze 14 en krijgt 70 euro kleedgeld per maand en 15 euro zakgeld per week.
Ik stort het op een aparte (kleedgeld)rekening en als ze wil winkelen met vriendinnen, krijgt ze het pasje mee. Zo hou ik toch enige controle en bespreken we af en toe wat ze nodig heeft, als in vooruit kijken want winter komt eraan en er truien nodig zijn.
Zakgeld krijgt ze op haar eigen rekening. Met die uitgave bemoei ik me niet.
Jassen,schoenen,sportkleding en ondergoed betalen wij.
Dit is hier niet andersquote:Op donderdag 9 november 2023 13:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Want 1 vinger is meteen een hele hand en 'vorige week mocht ik ook later naar bed, mocht mijn telefoon mee naar boven blabla'.
Nee, jouw post is echt nodig. Vooralsnog voorziet het topic wel in een behoeftequote:Op donderdag 9 november 2023 13:56 schreef Alloch87 het volgende:
Moet hier echt een topic voor worden geopend?
Al zou het waar zijn, dan snap je zelf toch wel dat met een gemiddeld Nibud budget van 54 euro je zelf wat hautain binnen komt stappen?quote:Op donderdag 9 november 2023 07:33 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Helemaal niet.
Na ruim 3 jaar (met soms wat extra storting):
[ afbeelding ]
Maar wacht, op Fok! Is alles wat niet standaard is natuurlijk per definitie niet waar en trol. Opeens snap ik weer waarom ik jaren ben weg gebleven. Toch bijzonder hoe dat hier werkt.
Dat niet alleen, zelf ¤ 1.200 per maand aan kleding uitgeven, er zijn mensen (en users) zat die daar van rond moeten komen.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:18 schreef MaJo het volgende:
[..]
Al zou het waar zijn, dan snap je zelf toch wel dat met een gemiddeld Nibud budget van 54 euro je zelf wat hautain binnen komt stappen?
Het mooiste is dat het resultaat van die search juist een antwoord geeft dat helemaal niets met de vraag van het topic te maken heeft maar met wat er volgens het CAK over moet blijven na het betalen van de eigen bijdrage, dat gaat om de kosten van inkomensafhankelijke zorg dus, en het berekenen van de eigen bijdrage voor die zorg.quote:Op donderdag 9 november 2023 13:58 schreef Troel het volgende:
[..]
Nee, jouw post is echt nodig. Vooralsnog voorziet het topic wel in een behoefte
Ik vind het ook niet zo raar.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:16 schreef LeSage het volgende:
Grappig, ik zie een contract helemaal niet als iets typisch Nederlands. Ik ken het eigenlijk ook niet.
Ik kan me voorstellen dat het met sommige kinderen prima werkt om even snel iets af te spreken, maar met serieuze bedragen (en dat vind ik 100 euro per maand eigenlijk wel) is het volgens mij niet gek om daar duidelijk over te zijn. Het brengt mij in ieder geval wel op ideeën voor als mijn jongens er aan toe zijn.
Goed wel in dat voorbeeld dat er ook in staat dat je bijvoorbeeld geen geld leent.
Ook wel goed om zo te doen hoor om te laten zien dat het serieus is en duidelijk te zijn over de regels, dat die regels niet constant kunnen veranderen. Op je werk later krijg je ook niet 3 dagen eerder je salaris of 300 euro extra omdat je die ene superdure jas wil kopen.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet zo raar.
Ook op school zetten de kinderen hun handtekening onder bepaalde afspraken in de klas. En dat document hangt aan de muur in de klas.
Dus thuis kan dat ook best, zeker met dit soort bedragen.
Er van af wijken kan altijd nog, maar ik wil de initiële afspraak gewoon duidelijk hebben. Dat we niet na 1 maand al discussies krijgen wat er wel en niet van gekocht moet worden en of ik het 'voor één keer' niet wat eerder over kan maken.
Ik ken mijn kind.
Oh, ik heb een tijdje P&O gedaan. Je wil niet weten hoe vaak dat langs komt. Een caravan, een keuken.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Ook wel goed om zo te doen hoor om te laten zien dat het serieus is en duidelijk te zijn over de regels, dat die regels niet constant kunnen veranderen. Op je werk later krijg je ook niet 3 dagen eerder je salaris of 300 euro extra omdat je die ene superdure jas wil kopen.
Gaat het bedrijf daar op in dan, dat soort verzoeken?quote:Op donderdag 9 november 2023 14:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh, ik heb een tijdje P&O gedaan. Je wil niet weten hoe vaak dat langs komt. Een caravan, een keuken.
En soms zitten er gokschulden achter.
Ja. De meeste bedrijven die ik ken wel. Zeker als mensen er al langer en naar tevredenheid werken.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:39 schreef Momo het volgende:
[..]
Gaat het bedrijf daar op in dan, dat soort verzoeken?
Ok weer wat geleerdquote:Op donderdag 9 november 2023 14:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. De meeste bedrijven die ik ken wel. Zeker als mensen er al langer en naar tevredenheid werken.
Een salarisvoorschot is niet echt iets vreemds. Maar ik zou me doodschamen.
quote:Op donderdag 9 november 2023 14:18 schreef MaJo het volgende:
[..]
Al zou het waar zijn, dan snap je zelf toch wel dat met een gemiddeld Nibud budget van 54 euro je zelf wat hautain binnen komt stappen?
Nouja hautain....quote:Op donderdag 9 november 2023 14:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat niet alleen, zelf ¤ 1.200 per maand aan kleding uitgeven, er zijn mensen (en users) zat die daar van rond moeten komen.
En prima hoor, als je denkt dat ¤ 250 kleedgeld per maand normaal zou zijn, maar dat is het niet, dat blijkt ook wel uit de Nibud cijfers.
Dus roepen dat ¤ 50 per maand karig zou zijn is behoorlijk hautain.
Dan leef je echt op een heel andere manier dan het gros van de mensen. Dat is heel fijn voor jou, maar dat is dus op geen enkele manier representatief.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:02 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
[..]
Nouja hautain....
Hautain is je beter voelen dan een ander, daar heeft mijn comment niets mee te maken.
Ik ben wel oprecht verbaasd dat je met ¤600,- per jaar een volledige garderobe kunt samenstellen ja.
Zeker bij kinderen die in principe meer/vaker kleding verslijten (of uitgroeien) ten opzichte van een volwassene.
Als ik zie wat er nu uitgaat aan kleding voor een 3-jarige...En dan vind ik de kwantiteit nog niet eens veel.
Een paar kinderschoenen ben je al 1/3e van het bedrag verder. Dan wordt het m.i. erg krap ja.
Grappig.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:56 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik had mijn moeder vierkant uitgelachen als ze met een contract op de proppen kwam zetten toen ik kind/jonge tiener was. Doe eens even normaal,.
Regels opstellen is één ding, die op papier zetten: prima, als je vindt dat je kind dat nodig heeft, maar je kind een handtekening laten zetten? Moet je uiteraard zelf weten, iedereen is anders, maar ik had mijn moeder echt zo ‘‘ aangekeken.
Wat wil je ook met die handtekening bereiken als de afspraken al op papier staan en ergens opgehangen zijn (oid)?
Voor een twaalfjarige vind ik het erg netjes eigenlijk.quote:Op woensdag 8 november 2023 22:11 schreef capricia het volgende:
Dat vind ik persoonlijk wel iets anders. Daar tekende mijn dochter ook mee, maar dat was meer om aan te geven dat zij akkoord was met wat er stond. Dat is niet echt een contract.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Grappig.
Hier tekent mijn dochter o.a. ook mee voor haar rapport (of eigenlijk na ieder portfolio-gesprek) op school.
Wat denk je zelf dat ze daarmee willen bereiken?
Ze tekent hier dus mee voor afspraken die op school gemaakt worden met haar. Waar ze zelf ook inbreng in heeft.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat vind ik persoonlijk wel iets anders. Daar tekende mijn dochter ook mee, maar dat was meer om aan te geven dat zij akkoord was met wat er stond. Dat is niet echt een contract.
Maar echt, als het voor jullie werkt, moet je het zeker doen. Ieder mens, ieder gezin, werkt anders. Hier zou het niets zijn, voor ons alle drie niet.
Dat betekent dat je totaal geen idee hebt waar de meeste mensen van rond moeten komen.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:02 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
[..]
Nouja hautain....
Hautain is je beter voelen dan een ander, daar heeft mijn comment niets mee te maken.
Ik ben wel oprecht verbaasd dat je met ¤600,- per jaar een volledige garderobe kunt samenstellen ja.
Zeker bij kinderen die in principe meer/vaker kleding verslijten (of uitgroeien) ten opzichte van een volwassene.
Als ik zie wat er nu uitgaat aan kleding voor een 3-jarige...En dan vind ik de kwantiteit nog niet eens veel.
Een paar kinderschoenen ben je al 1/3e van het bedrag verder. Dan wordt het m.i. erg krap ja.
Persoonlijk vind ik Nibud nou niet echt representatief aangezien het om gemiddelde bedragen gaat. Dus ik gebruik dat niet als leidraad. Ik denk dat je het best vanuit je eigen welvaart in het gezin moet kijken. Voordat ik begon met kleedgeld, gingen we per 2 a 3 maanden winkelen (wat ik echt verafschuw) en kocht ik ook gewoon voor 300 of meer aan kleding voor haar. Dus ik vond 70 een mooi bedrag (210 per kwartaal). Ik kan haar dan niet ineens veel minder geven. Dat laat ook ruimte om af en toe nog samen te winkelen en dan te "trakteren".quote:Op donderdag 9 november 2023 13:52 schreef Troel het volgende:
[..]
Mogen dit soort bedragen onder een spoiler? Als mijn jongens dit zien willen ze zakgeldverhoging![]()
Hier krijg je op je 16e 10 euro per week. (de een krijgt dus 9 euro en de ander 8 euro). Ik heb ze pas laten opzoeken bij het Nibud wat de bedragen zijn die daar staan en ze waren erover eens dat ze niets te klagen hebben. Persoonlijk vind ik 15 euro per week op je 14e echt wel heel veel geld (maar misschien moet ze een verplicht deel sparen?)
[..]
Dit is hier niet anders
Hier overigens nog geen verzoek om kleedgeld, tot nu toe vinden ze het allebei wel handig als mama af en toe wat regelt
Als ik inga hoe ik mijn financiële situatie heb bereikt gaan we off-topic hier.quote:Op donderdag 9 november 2023 17:04 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat betekent dat je totaal geen idee hebt waar de meeste mensen van rond moeten komen.
Laten we eens een leuk rekensommetje doen: Jan Modaal verdient 40.000 euro bruto per jaar. Dat is 3.333 per maand. Netto maakt dat ongeveer: 32.164 per jaar en 2.680 per maand. Daar moeten alle vaste lasten af, hypotheek, eten, gas/water/licht etc. Denk jij dat er dan 1200 per maand + 250 kleedgeld voor een kind overblijft?
600 euro klinkt inderdaad niet veel voor een gehele garderobe maar 50 euro per maand per kind is voor veel mensen echt veel geld.
De vraag is dan ook vooral of er jaarlijks weer een complete garderobe vervangen moet worden.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:13 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Als ik inga hoe ik mijn financiële situatie heb bereikt gaan we off-topic hier.
Anyway, zoals je zelf al aangaf is ¤50 misschien voor sommige mensen veel geld, maar voor een complete garderobe wel krap.
Klopt. Echter ook die groeien nog en zullen wat mode-afhankelijker ingesteld zijn dan een volwassene. Ik denk dat zeker schoenen behoorlijk op het budget drukken.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
De vraag is dan ook vooral of er jaarlijks weer een complete garderobe vervangen moet worden.
Een 13-jarige is geen 3-jarige qua groeien.
Anders lees je de OP even:quote:Op donderdag 9 november 2023 18:25 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Klopt. Echter ook die groeien nog en zullen wat mode-afhankelijker ingesteld zijn dan een volwassene. Ik denk dat zeker schoenen behoorlijk op het budget drukken.
En de rest van mijn reacties:quote:Wat ze niet hoeft te kopen: schoenen en winterjas.
quote:Op donderdag 9 november 2023 10:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Dochter kwam er mee. En ik wil dat als goede ouder meteen omzetten in iets pedagogisch verantwoord.![]()
En nu denk ik: ach, laat haar ook gewoon genieten. Je bent zo kort jong. Dus misschien gewoon alles naar boven afronden. 100 euro kleed- en zakgeld in de maand.
Ik zal het ook eens overleggen met mijn man. Maar die vindt vaak alles wel best.
Reageer gewoon normaal. Met je belerende toontje ga je maar iemand anders lastigvallen.quote:
Nee, nou word ie mooi.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:29 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Reageer gewoon normaal. Met je belerende toontje ga je maar iemand anders lastigvallen.
Het bedrag staat los van jouw OP.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee, nou word ie mooi.
In het wilde weg van alles gaan lopen neerschrijven en de zelfs de OP heb je niet gelezen.
Dat is natuurlijk heel iets anders. Ik denk eerlijk gezegd dat jij dat ook wel weet.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Grappig.
Hier tekent mijn dochter o.a. ook mee voor haar rapport (of eigenlijk na ieder portfolio-gesprek) op school.
Wat denk je zelf dat ze daarmee willen bereiken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
quote:Op donderdag 9 november 2023 18:45 schreef ChipsZak. het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
Ik weet ook nooit waar mijn kinderen al dat geld aan moeten uitgeven. De 10jarige krijgt nu 4,- per week en dat vind ik heel veel! Maar, wij hebben beiden het afgelopen half jaar een fikse salarisverhoging gehad en eigenlijk wil ik dat ze daar ook van kunnen mee genieten, dus vooruit dan maar.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:26 schreef SQ het volgende:
[..]
Voor een twaalfjarige vind ik het erg netjes eigenlijk.
Maar goed, ik gaf mijn negenjarige ook nog een euro per week en dat bleek volgens het nibud weer heel zielig te zijn dus wie ben ik
quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:59 schreef Troel het volgende:
[..]Uiteraard afhankelijk van je kind. Desalniettemin zie ik het probleem niet als op den duur het geld wordt opgemaakt aan cd’tjes e.d. Dat is toch leergeld? Ze gaan zichzelf tegenkomen en dat is precies de bedoeling: leren hoe je verantwoordelijk met je geld omgaat en dat als je het ene koopt in een maand en je geld daaraan opmaakt, je toch echt geen nieuwe trui koopt die maand.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer maar helaas. Moet je maar wachten tot de volgende maand. Ze vriezen niet direct dood. Ik ga er vanuit dat er nu ook wel truien in de kast liggen. Betekent niet dat je geen regels hoeft te bespreken (of simpelweg zeggen wat ze niet hoeft te betalen en wat jij betaalt) maar als ze die op den duur aan d’r door jouw gekochte laars lapt (), leert ze ervan.
Mijn mening.[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
Mijn ma keek nooit mee. Zo heb ik mezelf dus soms in de vingers gesneden en sparen beter begrepen en geleerd dat er zoiets is als ‘kiezen’.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:54 schreef Zana het volgende:
Kijken jullie dan ook nog mee, waaran ze het geld uitgeven? En tot welke leeftijd en op welke manier?
Mijn zoon (12) krijgt een gedeelte cash en een gedeelte op zijn rekening. Bij cashuitgaven zie ik het niet, maar wat van zijn rekening afgaat, kan ik op dit moment nog wel zien.
Ook heeft hij nog geen toegang tot de bankapp.
Hier ben ik het wel mee eens.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:42 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Uiteraard afhankelijk van je kind. Desalniettemin zie ik het probleem niet als op den duur het geld wordt opgemaakt aan cd’tjes e.d. Dat is toch leergeld? Ze gaat zichzelf tegenkomen en dat is precies de bedoeling: leren hoe je verantwoordelijk met je geld omgaat en dat als je het ene koopt in een maand en je geld daaraan opmaakt, je toch echt geen nieuwe trui koopt die maand. Jammer maar helaas. Moet je maar wachten tot de volgende maand. Ze vriezen niet direct dood. Ik ga er vanuit dat er nu ook wel truien in de kast liggen. Betekent niet dat je geen tegels hoeft te bespreken maar als ze die op den duur aan d’r door jouw gekochte laars lapt (), leert ze ervan.
Mijn mening.
Omgerekend krijgt je 10 jarige dus meer zakgeld dan de 15-jarigequote:Op vrijdag 10 november 2023 10:47 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Ik weet ook nooit waar mijn kinderen al dat geld aan moeten uitgeven. De 10jarige krijgt nu 4,- per week en dat vind ik heel veel! Maar, wij hebben beiden het afgelopen half jaar een fikse salarisverhoging gehad en eigenlijk wil ik dat ze daar ook van kunnen mee genieten, dus vooruit dan maar.
Hier krijgt de 15jarige 15,- zakgeld per maand en we betalen zijn Xbox-abbo (is meen ik iets van 14,- per maand), hij is heel content met deze bedragen. Hij geeft weinig om kleding, dus als er iets nodig is meldt hij dat en boeken we wat geld over waarmee hij gaat shoppen. Hij heeft overigens ook een bijbaan waarmee hij zo'n 100,- per maand binnen haalt. Kleedgeld is hier dus niet aan de orde, maar als ik een modebewuste meisjestiener had zouden de kaarten iets anders liggen gok ik. De afspraken op papier zetten zou ik zeker doen, laten tekenen hoeft voor mij dan weer niet. Maar toegegeven, ik heb een ander kind wat altijd op zoek is naar de ruimte tussen de marges en hij zou het klaarspelen om 'geen actieve herinneringen te hebben' aan wat er is afgesproken, dus ik hou het toch in mijn achterhoofd.
Ja kijk wij zitten ook best ruim in de slappe was, en mijn kinderen hoeven in principe niks zelf te betalen nog, dus alles wat ze nodig hebben krijgen ze van ons, en kadootjes met sinterklaas en verjaardagen zorgen er doorgaans voor dat ze meer dan genoeg leuke dingen krijgen. Wil je meer, dan mag je er voor sparen. Het zakgeld is ook voor de impulsdingen, zoals elke keer dat gedram in souvenirwinkels enzo. Dat mag mooi van je zakgeld.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:47 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Ik weet ook nooit waar mijn kinderen al dat geld aan moeten uitgeven. De 10jarige krijgt nu 4,- per week en dat vind ik heel veel! Maar, wij hebben beiden het afgelopen half jaar een fikse salarisverhoging gehad en eigenlijk wil ik dat ze daar ook van kunnen mee genieten, dus vooruit dan maar.
Dus je geeft iets, maar dan moet vervolgens overlegd worden of iets binnen jullie goedkeuring valt, en 10 weken zijn sowieso gereserveerd voor jullie cadeau? Bijzondere aanpak.quote:Op zaterdag 11 november 2023 23:20 schreef Hupje het volgende:
Mijn 8 jarige krijgt 2 euro per week zakgeld, waarvan 1 vrij uit te geven is en 1 gespaard moet worden (dit mag in overleg met ons wel uitgegeven worden als hij spaart voor iets waar wij achter staan). Verder moet hij van dat zakgeld voor de verjaardag van papa en mama een cadeautje kopen van ongeveer 5 euro. Alvast een soort van budgetteren in het klein.
Mijns inziens zou ik juist wat ik geef, niet meer over willen controleren. Zo gaat dat later ook niet. Dan zou ik er eerder 1 euro van maken en zelf die andere euro sparen. Gegeven is gegeven en het is zijn keuze. Daar moet je hem juist het vertrouwen in geven.quote:Op zondag 12 november 2023 08:06 schreef Hupje het volgende:
1 euro per week is altijd vrij te besteden. Dat vind ik een net bedrag aan zakgeld voor een 8 jarige.
Van de andere 52 euro in een jaar moet hij er 10 gebruiken voor cadeautjes. De overige 42 mag hij ook uitgeven als hij een geschikt doel heeft (bijv een grote Lego set), maar niet zomaar aan rommeltjes bij de Action.
Maar de 15jarige heeft per maand drie keer zoveel te besteden als de 10jarige, dus ik lig daar echt niet wakker van.quote:Op vrijdag 10 november 2023 22:34 schreef MaJo het volgende:
[..]
Omgerekend krijgt je 10 jarige dus meer zakgeld dan de 15-jarigeof tel je het Xbox abonnement ook mee? Dat zou ik zelf niet als zakgeld zien namelijk
Daarvan krijgt een kind wel inzicht in wat zulke zaken kosten, helemaal geen slecht idee wmb.quote:Op vrijdag 10 november 2023 22:38 schreef capricia het volgende:
Spotify en Storytel. 25 euro in de maand of zo.
Dat zijn de abo's die ik sws voor haar betaal. Los van zakgeld enzo.
En natuurlijk haar telefoon abo. 10 euro.
Al hoorde ik wel van een vriendin dat haar kind dat geld extra kreeg, en daarvan die abonnementen zelf moest betalen. Maar dat lijkt me voor een 11 jarige alleen nog maar minder overzichtelijk.
Eens. Onderdeel van die financiële opvoeding is voor mij juist ook dat een kind daarin fouten kan maken, ontzettend domme dingen kan doen om dan te ontdekken: heee dit was niet handig, dit moet ik dus anders aanpakken.quote:Op zondag 12 november 2023 08:33 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Mijns inziens zou ik juist wat ik geef, niet meer over willen controleren. Zo gaat dat later ook niet. Dan zou ik er eerder 1 euro van maken en zelf die andere euro sparen. Gegeven is gegeven en het is zijn keuze. Daar moet je hem juist het vertrouwen in geven.
En een cadeau afdwingen ook niet (ik snap het idee erachter maar ik vind het naar overkomen).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |