abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211221057
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 11:01 schreef -XOR- het volgende:
Eigenlijk is Omtzigt ook geen knip voor de neus waard als hij hamert op bestaanszekerheid en goed bestuur en hij een voorkeur voor regeren met de VVD heeft. Jammer dat zoveel kiezers redelijk zwakzinnig zijn.
Het hele bestaanszekerheid verhaal van Omtzigt is gewoon weer zo'n lege campagne slogan zoals het CDA die al aardig wat keren heeft gehad want lees het maar eens goed en het gaat weer vergezeld van het oude "De burger moet een stapje meer doen" verhaal. Het leest als een kopie van Lubbers uitspraken anno 1990

quote:
Dit zou moeten gebeuren door het normen- en waardenpatroon van de samenleving zodanig te veranderen dat daarin meer plaats zou komen voor sociale betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Ook Lubbers pleitte in zijn slottoespraak voor herleving van de burgerzin. Hij borduurde hiermee voort op een rede die hij ter gelegenheid van de opening van het academisch jaar in Nijmegen had uitgesproken en die nogal wat stof had doen opwaaien, vanwege het feit dat hij daarin de Nederlandse samenleving ‘ziek’ had genoemd.
Wat hierboven staat is van 1990. Zoek de verschillen.
pi_211221080
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 november 2023 10:52 schreef bertrandtraore het volgende:

[..]
MichaelMoore heeft meegeschreven aan het JA21 verkiezingsprogramma.
Wie die verzorgingstehuizen moet gaan runnen is echter niet relevant, dat zien we later wel weer.
  Moderator dinsdag 7 november 2023 @ 11:08:58 #178
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_211221089
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 11:07 schreef J.B. het volgende:

[..]
Wie die verzorgingstehuizen moet gaan runnen is echter niet relevant, dat zien we later wel weer.
Defensie natuurlijk. Als die goed genoeg zijn om politieagentje te spelen, kunnen ze dit ook.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_211221096
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 11:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, daar zit wel het probleem. Met het oog op de woningmarkt is het namelijk best een erg goed idee, en de gevolgen voor die woningmarkt zijn ten tijde van het sluiten van al die bejaardentehuizen volledig ondergesneeuwd. Men had het alleen maar over de zorg- en participatieaspecten.

Ik zie de echte bejaardentehuizen, met lange steriele gangen, plastic planten, een aquarium en koffie van gisteren niet meer zo snel terugkomen. Maar in appartementencomplexen speciaal voor ouderen met zelfstandige wooneenheden waar wel zorg en recreatie voor handen is voor degenen die dat willen en nodig hebben lijkt me wel een goed idee. Alleen zal je dat aantrekkelijk moeten maken, en dat is voor een generatie met nul woonlasten omdat hun huis is afgelost nogal lastig.
En toch hoor je ook vaak dat ouderen helemaal niet zitten te wachten op dat soort concepten. Al was het maar omdat ze daar forse huur- en of hypotheeklasten voor moeten gaan afdragen terwijl ze nu in een afbetaald huis wonen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_211221110
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 november 2023 11:08 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Defensie natuurlijk. Als die goed genoeg zijn om politieagentje te spelen, kunnen ze dit ook.
Die oudjes moet elkaar gewoon gaan verzorgen in de verzorgingstehuizen, de participatiemaatschappij in optima forma. Aan zorgpersoneel is er al een tekort en buitenlanders willen we absoluut niet, dus dan moet het maar zo.
  dinsdag 7 november 2023 @ 11:14:59 #181
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211221141
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 november 2023 08:32 schreef xpompompomx het volgende:
Nou, Eerdmans heeft de oplossingen gevonden hoor:
Interview Joost Eerdmans: 'Wij kunnen VVD op rechtse koers houden'
[..]
:')
Geen idee wat JA21 onder het woordje "regio" verstaat, maar de landen waar de Afrikaanse vluchtelingen vandaan komen liggen over het algemeen dichter bij Europa dan bij Botswana en Namibië. :')
Mja, in bepaalde kringen lijkt men te denken dat Afrika slechts een klein continent met een homogene samenstelling is waar de mensen nog in hutjes wonen.

Nog zo'n mooie:
[..]
:')
Een tijdje geleden was het hip om scheepswrakken in Afrika te dumpen, nu bestaat het de rechtsen de schofterigheid om de paar Afrikaanse landen waar het wel goed gaat vol te proppen met vluchtelingen die Europa hebben bereikt en dan zijn ze nog te dom om te snappen dat dat op lange termijn alleen maar contraproductief is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_211221142
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 11:10 schreef Monolith het volgende:

[..]
En toch hoor je ook vaak dat ouderen helemaal niet zitten te wachten op dat soort concepten. Al was het maar omdat ze daar forse huur- en of hypotheeklasten voor moeten gaan afdragen terwijl ze nu in een afbetaald huis wonen.
Dit kan in principe alleen werken als de huurlasten niet te hoog zijn. Er zullen best ouderen zijn die wel kleiner willen gaan wonen, alles gelijkvloers hebben en tussen andere ouderen zitten met wie ze activiteiten kunnen ondernemen. En ook nog een zak geld in handen gedrukt krijgen uit de verkoop van het oude huis.

Alleen gaat dat natuurlijk niet populair worden als je met een veel te hoge huur te maken krijgt.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  dinsdag 7 november 2023 @ 11:15:58 #183
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211221152
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 11:10 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ja, zie de laatste zin. Het concept zal voor velen, mits op een goede locatie, nog wel aantrekkelijk te krijgen zijn. Maar de financiële kant is een ander verhaal.

Kijk, je kunt ook goedkope appartementencomplexen voor jongeren, ex-studenten en andere starters gaan bouwen, maar daar krijg je in principe geen doorstroming mee op gang. Als je beweging in de compleet vastgedraaide woningmarkt wil krijgen dan moet je achteraan de leeftijdspiramide beginnen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 7 november 2023 @ 11:17:53 #184
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211221170
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 11:11 schreef J.B. het volgende:

[..]
Die oudjes moet elkaar gewoon gaan verzorgen in de verzorgingstehuizen, de participatiemaatschappij in optima forma. Aan zorgpersoneel is er al een tekort en buitenlanders willen we absoluut niet, dus dan moet het maar zo.
Inzetten op seniorenwoongroepen is misschien best een werkbaar idee.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_211221238
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 11:17 schreef Perrin het volgende:

[..]
Inzetten op seniorenwoongroepen is misschien best een werkbaar idee.
Dat wordt tot op zekere hoogte al gedaan: https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/ouderen/groepswonen
Hoe succesvol dat is weet ik eerlijk gezegd niet. Bovendien blijft natuurlijk de vraag of ouderen dat überhaupt zelf willen, mijn eigen ervaring met inmiddels overleden familieleden is namelijk dat die koste wat het kost tot het einde thuis wilden blijven wonen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2023 11:30:44 ]
  dinsdag 7 november 2023 @ 11:31:07 #186
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211221284
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2023 11:25 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dat wordt tot op zekere hoogte al gedaan: https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/ouderen/groepswonen
Hoe succesvol dat is weet ik eerlijk gezegd niet. Bovendien blijft natuurlijk de vraag of ouderen dat überhaupt zelf willen, mijn eigen ervaring met inmiddels overleden familieleden is namelijk dat die koste wat het kost tot het einde thuis wilden blijven wonen.
Als we meer van dat soort locaties bouwen en het voor 60+ers financieel aantrekkelijk maken om daarheen te verhuizen..

Of het aantrekkelijk is, zal per mens verschillen. Maar veel ouderen zullen het wel gezellig vinden en het lost een aantal problemen op.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 7 november 2023 @ 11:39:25 #187
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211221333
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 09:55 schreef Tijger_m het volgende:
Ik vraag mij wel af waar die verbazing over Omtzigts rechtse koers vandaan komt, in de 2e Kamer stemde hij vrijwel constant met de SGP mee, er stond een analyse hierover in de NRC een tijdje geleden.

Dus het verbaast mij totaal niet dat hij een rechtse, christelijke coalitie als wenselijk ziet.
Eens. Dat zei ik gisteren ook al:
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 17:16 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Tis natuurlijk sowieso al raar te denken dat Omtzigt "midden" of zelfs onwaarschijnlijker nog "linksig" is al je kijkt naar de partij waar hij vandaan komt en naar zijn stemgedrag in de TK sinds hij zich afgesplitst heeft van het CDA.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_211221366
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 11:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik ben zelf beroepsmilitair geweest en dat was in mijn tijd ook nog wel eens een onderwerp van gesprek (het is geen nieuw concept tenslotte) en wij vonden dat toen, als soldaten, bepaald geen prettig idee om het heel zacht uit te drukken.
Vanzelfsprekend niet. Je wilde niet dat het klaverjastoernooi in de warme, gezellige kazerne onderbroken werd voor onzin.
pi_211221375
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 10:40 schreef Tijger_m het volgende:
Hoe dat dan gaat werken qua economie horen we die partijen uiteraard niet over, Omtzigt mompelt voorzichtig wat over de logistiek sector krimpen en verder niks.
Omtzigt had het ook over het afschaffen van het belastingvoordeel voor expats. Iets dat de VVD er doorheen gefrommeld heeft ter tegemoetkoming voor het niet afschaffen van de dividendbelasting.
pi_211221396
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 11:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Omtzigt had het ook over het afschaffen van het belastingvoordeel voor expats. Iets dat de VVD er doorheen gefrommeld heeft ter tegemoetkoming voor het niet afschaffen van de dividendbelasting.
Huh? De expat regeling is een aantal jaren geleden, 2019, versoberd, niet verbeterd en bestaat al sinds veel, veel langer, volgens mij dateert de originele regeling zelfs uit de jaren 60. Dus waar je de connectie met de VVD en dividend vandaan haalt ontgaat mij even.

Het is sowieso maar tijdelijk en behelst geen vrijstelling van belasting, de mogelijke winst die er mee te behalen is komt bij lange na niet in de buurt van de kosten van voorgestelde maatregelen. Niemand heeft exacte getallen maar er werd een bedrag van 200 miljoen genoemd, lijkt mij nogal overdreven maar soit.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2023 11:55:52 ]
pi_211221544
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 11:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Huh? De expat regeling is een aantal jaren geleden, 2019, versoberd, niet verbeterd en bestaat al sinds veel, veel langer, volgens mij dateert de originele regeling zelfs uit de jaren 60. Dus waar je de connectie met de VVD en dividend vandaan haalt ontgaat mij even.

Het is sowieso maar tijdelijk en behelst geen vrijstelling van belasting, de mogelijke winst die er mee te behalen is komt bij lange na niet in de buurt van de kosten van voorgestelde maatregelen. Niemand heeft exacte getallen maar er werd een bedrag van 200 miljoen genoemd, lijkt mij nogal overdreven maar soit.
Wat ik zelf ook even gemist had, is dat het nog niet zo lang geleden verder versoberd is. Goed, zelf ben ik het geheel met FNV eens. Het is belachelijk om buitenlandse werknemers goedkoper te maken dan Nederlandse werknemers.

quote:
Want door het belastingvoordeel is een werkgever voor hetzelfde nettoloon minder brutoloon kwijt aan een expat dan aan een binnenlandse werknemer. "In die zin is wat er nu ligt met een stapsgewijze afbouw van de voordelen eerlijker en beter," aldus Bolster. De bond vindt het wel goed dat er een overgangsregeling komt voor huidige expats, "zodat zij niet direct last hebben van de versobering".
https://nos.nl/artikel/24(...)remt-innovatiekracht
pi_211221549
Ondanks dat ik de politiek nog met enige interesse volg heb ik niet het idee dat de verkiezingen erg leven.

Voor mezelf (misschien wat cynisch) wordt ik moe van alle niet concrete beloftes uit verkiezingsprogrammas aan de ene kant en aan de andere kant het uit de context halen van 1 item en daar compleet op de te focussen.
pi_211221567
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 12:01 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Wat ik zelf ook even gemist had, is dat het nog niet zo lang geleden verder versoberd is. Goed, zelf ben ik het geheel met FNV eens. Het is belachelijk om buitenlandse werknemers goedkoper te maken dan Nederlandse werknemers.
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)remt-innovatiekracht
Ze zijn helemaal niet goedkoper, dat is een valse voorstelling van zaken plus dat er nogal stevige eisen aan de aanvrager zijn qua opleiding en salaris.
Werkgevers betalen hetzelfde bruto loon, moeten aantonen dat de werknemer noodzakelijk is, de werknemer moet een masters titel hebben en minstens boven de 40.000 euro verdienen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2023 12:03:56 ]
pi_211221599
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 12:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ze zijn helemaal niet goedkoper, dat is een valse voorstelling van zaken plus dat er nogal stevige eisen aan de aanvrager zijn qua opleiding en salaris.
Werkgevers betalen hetzelfde bruto loon, moeten aantonen dat de werknemer noodzakelijk is, de werknemer moet een masters titel hebben en minstens boven de 40.000 euro verdienen.
Een werknemer houdt meer geld over omdat hij minder belasting betaalt. Een werknemer zonder die regeling, zal dus meer betaald moeten krijgen om hetzelfde salaris te krijgen.

Een werkgever kan die buitenlandse werknemer, voor hetzelfde geld, meer bieden. Het verschilt wordt door de overheid bijgelegd.
pi_211221626
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 12:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Een werknemer houdt meer geld over omdat hij minder belasting betaalt. Een werknemer zonder die regeling, zal dus meer betaald moeten krijgen om hetzelfde salaris te krijgen.

Een werkgever kan die buitenlandse werknemer, voor hetzelfde geld, meer bieden. Het verschilt wordt door de overheid bijgelegd.
Ja, en dat heeft een reden, die werknemer heeft skills die in Nederland onvoldoende aanwezig zijn, Nederland heeft ook niet hoeven mee te betalen aan de opleiding van die masters titel, een aspect wat even gemakkelijk vergeten wordt EN de buitenlandse werknemer geeft dat geld wat hij of zij "extra" krijgt voornamelijk uit in Nederland.
pi_211221635
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 12:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, en dat heeft een reden, die werknemer heeft skills die in Nederland onvoldoende aanwezig zijn, Nederland heeft ook niet hoeven mee te betalen aan de opleiding van die masters titel, een aspect wat even gemakkelijk vergeten wordt
Wat natuurlijk ook geen stimulering is om te zoeken naar Nederlands talent, of het te helpen ontwikkelen.
  dinsdag 7 november 2023 @ 12:11:09 #197
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_211221639
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 12:04 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik kan alle partijen kleiner dan de FvD in 26 zetels proppen. CU en/of SGP zijn partijen die echt wel een zeteltje of twee in de eerste 125 kunnen scoren. Eigenlijk zou dit voor de gein eens uitgerekend moeten worden, maar ik heb daar nu geen zin in.
Nou, dat duurde wat langer dan ik dacht maar ik heb het eens uitgerekend op basis van de uitslagen van TK2021. Wat heb ik gedaan:
- De zetels evenredig over de provincies verdeeld. Methode D'Hondt is toegepast voor restzetels. Dit leidt bij een volledig districtenstelsel tot onderstaande verdeling. Bij een hybride stelsel is dit iets anders maar de verhouding blijft ongeveer hetzelfde.

Vervolgens met de uitslagen per provincie de zetels berekend. Dit leidt tot onderstaande zetelverdeling.

Zoals verwacht helpt een districtenstelsel vooral de grote partijen omdat alleen die kans maken in de kleinere provincies. De kleinere partijen halen nog wel een zetel in een van de grotere provincies. In het geval van een volledig districtenstelsel zullen de grotere partijen er nog meer bijkrijgen dan wat hier te zien is, aangezien men dan strategischer zal stemmen.

Dan door naar een hybride stelsel. Een aantal zetels vanuit de regio, aangevuld met zetels van een centrale lijst om de uitslag weer evenredig te krijgen. Dit heb ik voor een verhouding 125/25, 100/50 en 75/75 bekeken. Hieruit volgt onderstaande uitslag:

Bij Omtzigts plan van 125/25 bereik je de evenredigheid niet, de VVD zou hiervoor 5 zetels moeten inleveren. Bij 100/50 lukt het wel, maar wel maar net. De PVV zit heel erg op het randje. Bij een andere, gekke verkiezingsuitslag denk ik dat het best zou kunnen dat ook in de 100/50 verhouding zetels ingeleverd moeten worden. Hiervoor wil ik dit eigenlijk ook nog eens proberen met de uitslag van TK2012. Pas bij 75/75 is het aantal zetels vanuit de regio klein genoeg om de kans dat er zetels ingeleverd moeten worden zo klein mogelijk te houden. Het nadeel hier is dan weer dat de invloed van de regio ook weer heel klein is. In dit scenario heeft Zeeland bijvoorbeeld maar 1 zetel, en Drenthe 2. Het doel van regionale vertegenwoordiging is daarmee ook niet bereikt. Bovendien ben je alleen bij de grote partijen verzekerd van regionale vertegenwoordiging.

Dit terwijl kleine partijen in een dergelijk systeem wel in iedere provincie een kandidatenlijst moeten inleveren, en je dus eigenlijk 75 regionale kandidaten moet vinden. Dat lijkt me voor veel partijen lastig.
pi_211221658
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 12:09 schreef Tijger_m het volgende:
EN de buitenlandse werknemer geeft dat geld wat hij of zij "extra" krijgt voornamelijk uit in Nederland.
Je weet ook niet hoeveel geld zo'n werknemer naar familie thuis stuurt, of weer meeneemt als hij/zij (of hen :+ ) weer vertrekt.
pi_211221666
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 12:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Wat natuurlijk ook geen stimulering is om te zoeken naar Nederlands talent, of het te helpen ontwikkelen.
Ook niet waar want je kijkt altijd eerst in je eigen omgeving, dat is altijd goedkoper en efficienter, dat doet ieder bedrijf buiten het feit dat er in Nederland een enorm aantal bedrijven actief is wat geen Nederlandse bedrijven zijn maar die we wel economisch keihard nodig hebben.

Er zijn gewoon legio uitstekende redenen om de huidige expat regeling in stand te houden en al helemaal als je limieten wil gaan stellen aan migranten want wie haal je dan liever binnen, asperge stekers of ASML engineers?
pi_211221704
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 12:13 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Je weet ook niet hoeveel geld zo'n werknemer naar familie thuis stuurt, of weer meeneemt als hij/zij (of hen :+ ) weer vertrekt.
Als ze het meenemen dan heeft het meestal hier op de bank gestaan dus wat is het probleem?

Overigens, er is nog een ander aspect wat vergeten wordt, heel de EU behalve Duitsland heeft een dergelijke regeling, de meeste expats die in aanmerking komen voor deze regeling hebben gewoon keuze in welk land ze willen wonen en werken en persoonlijk zie ik liever iemand hierheen komen die een masters en een goedbetalende baan op zak heeft die we dan een paar jaar een belastingvoordeel geven dan aspergestekers om het cru te stellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')